Predmet Zakona
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom uređuju poslovi i unutarnje ustrojstvo Porezne uprave, ovlasti, prava, obveze i odgovornosti službenika i namještenika Porezne uprave te sredstva za rad i stručno usavršavanje službenika.
(2) Izrazi koji se koriste u ovome Zakonu, a imaju rodno značenje koriste se neutralno i odnose se na muške i ženske osobe.
Porezna uprava
Članak 2.
(1) Porezna uprava je jedinstvena i samostalna upravna organizacija u sastavu Ministarstva financija čija je temeljna zadaća primjena i nadzor primjene poreznih propisa i propisa o prikupljanju doprinosa.
(2) Sjedište Porezne uprave je u Zagrebu.
(3) Porezna uprava djeluje pod nazivom: Ministarstvo financija, Porezna uprava.
Članak 3.
(1) Poslovi Porezne uprave su:
1. prikupljanje, evidentiranje, obrada i provjera podataka bitnih za utvrđivanje porezne osnovice i naplate poreza, doprinosa i drugih javnih davanja
2. uspostava i razvijanje sustava servisa te informiranje i edukacija poreznih obveznika radi lakšeg ostvarivanja prava i ispunjenja obveza
3. izrada obvezujućih mišljenja
4. sklapanje sporazuma o transfernim cijenama i sporazuma o dobrovoljnom ispunjavanju poreznih obveza
5. utvrđivanje poreznih obveza, doprinosa i drugih javnih davanja
6. organiziranje, praćenje i kontrola naplate poreza, doprinosa i drugih javnih davanja
7. nadzor poslovanja poreznih obveznika u primjeni propisa iz nadležnosti Porezne uprave
8. suzbijanje poreznih prijevara
9. vođenje prekršajnog postupka
10. analiza podataka o obračunanim i naplaćenim porezima, doprinosima i drugim javnim davanjima i planiranje poreznih prihoda
11. naplata i ovrha poreza, doprinosa i drugih javnih davanja
12. praćenje i analiza primjene poreznih propisa i poreznih sustava u državama članicama Europske unije i sudjelovanje u radu institucija Europske unije
13. prikupljanje i obrada podataka putem jedinstvenog informacijskog sustava
14. predlaganje unaprjeđenja poreznog sustava i porezne politike
15. međuinstitucionalna suradnja s javnopravnim tijelima koja vode službene evidencije.
(2) Porezna uprava može obavljati poslove evidentiranja, utvrđivanja, nadzora, naplate i ovrhe prihoda jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, kao i drugih javnih davanja.
(3) Uvjete, opseg i naknade za obavljanje poslova iz stavka 2. ovoga članka propisuje pravilnikom ministar financija.
(4) Porezna uprava provodi ovrhu radi naplate proračunskih prihoda čije je utvrđivanje i naplata u djelokrugu drugih ustrojstvenih jedinica Ministarstva financija te ovrhu radi naplate drugih javnih davanja po zahtjevima javnopravnih tijela i sudova u skladu s posebnim propisima.
(5) Porezna uprava obavlja i druge poslove koji su joj stavljeni u nadležnost prema posebnim propisima.
Unutarnje ustrojstvo
Članak 4.
(1) U Poreznoj upravi ustrojavaju se: Središnji ured, područni uredi te ispostave područnih ureda.
(2) Unutarnje ustrojstvo Porezne uprave, osim pitanja koja su uređena ovim Zakonom, uređuje se uredbom Vlade Republike Hrvatske.
Članak 5.
(1) Središnji ured ima sjedište u Zagrebu.
(2) Područni uredi ustrojavaju se u pravilu za područje jedne županije, odnosno Grada Zagreba.
(3) Područni ured je stvarno i mjesno nadležan za porezne obveznike sa sjedištem odnosno prebivalištem na području pripadajuće/pripadajućih županija, odnosno Grada Zagreba.
(4) Područni ured može na području za koje je ustrojen organizirati obavljanje pojedinih poslova izvan svojeg sjedišta.
(5) Jedan područni ured može pojedine poslove obavljati za druge područne urede.
(6) Za obavljanje pojedinih poslova područnih ureda osnivaju se ispostave.
(7) Ispostava je stvarno i mjesno nadležna za porezne obveznike sa sjedištem odnosno prebivalištem na području ispostave.
(8) Iznimno od odredbe stavaka 2. i 3. ovoga članka, Ured za velike porezne obveznike je ured koji je stvarno i mjesno nadležan za velike porezne obveznike na području Republike Hrvatske, a kriteriji za određivanje velikih poreznih obveznika su djelatnost i visina ostvarenih prihoda.
(9) Pojedine poslove za Ured za velike porezne obveznike mogu obavljati drugi područni uredi.
(10) Ministar financija pravilnikom određuje vrstu djelatnosti i visinu prihoda koji su potrebni za ispunjavanje kriterija za određivanje velikih poreznih obveznika.
Upravljanje
(1) Poreznom upravom upravlja ravnatelj koji ujedno upravlja i radom Središnjeg ureda.
(2) Ravnatelj Porezne uprave je državni dužnosnik.
(3) Ravnatelja Porezne uprave imenuje i razrješava Vlada Republike Hrvatske na prijedlog ministra financija.
(4) Ravnatelj Porezne uprave za svoj rad odgovoran je ministru financija i Vladi Republike Hrvatske.
Članak 7.
(1) Službenike Porezne uprave na radna mjesta zamjenika ravnatelja, pomoćnika ravnatelja i pročelnika područnog ureda raspoređuje ministar financija na prijedlog ravnatelja Porezne uprave.
(2) Zamjenik ravnatelja u slučaju spriječenosti ili odsutnosti ravnatelja obavlja sve poslove ravnatelja. Zamjenik ravnatelja obavlja i druge poslove koje mu povjeri ravnatelj, a za svoj rad odgovoran je ravnatelju.
(3) Pomoćnik ravnatelja upravlja i odgovoran je za rad sektora u Središnjem uredu. Pomoćnik ravnatelja obavlja i druge poslove koje mu povjeri ravnatelj, a za svoj rad odgovoran je ravnatelju.
(4) Pročelnik područnog ureda upravlja i odgovoran je za rad područnog ureda, koordinira, nadzire i brine se o radu ispostava područnog ureda, a za svoj rad odgovoran je ravnatelju.
(5) Pročelnik područnog ureda može imati pomoćnike pročelnika, koje na radna mjesta raspoređuje ravnatelj na prijedlog pročelnika, a za svoj rad odgovorni su pročelniku.
(6) Voditelja ispostave područnog ureda raspoređuje ravnatelj Porezne uprave na prijedlog pročelnika. Voditelj ispostave upravlja radom ispostave, a za svoj rad odgovoran je pročelniku područnog ureda.
Članak 8.
Za raspravljanje o pojedinim pitanjima obavljanja poslova iz nadležnosti Porezne uprave, za utvrđivanje nacrta propisa, za davanje mišljenja i prijedloga o važnim pitanjima te za provedbu pojedinih postupaka mogu se, po odluci ravnatelja Porezne uprave, osnovati savjetodavna tijela (vijeća, povjerenstva, radne skupine, komisije, odbori).
Poslovi unutarnjih ustrojstvenih jedinica
Članak 9. (NN 152/24)
Poslovi Središnjeg ureda su:
1. predlaganje unaprjeđenja poreznog sustava i porezne politike, izrada nacrta prijedloga zakona i podzakonskih propisa radi unaprjeđenja poreznog sustava, provođenje porezne politike i učinkovito ubiranje poreza, doprinosa i drugih javnih davanja
2. informiranje javnosti o aktivnostima i rezultatima rada Porezne uprave
3. odgovaranje na usmene i pisane upite građana i poreznih obveznika koji moraju sadržavati OIB podnositelja upita ili zahtjeva
4. izrada obvezujućih mišljenja te izrada stručnih mišljenja i objašnjenja o primjeni poreznih propisa
5. vođenje i koordinacija postupaka naplate, ovrhe, stečajeva i likvidacije
6. identificiranje, kreiranje i upravljanje rizicima
7. praćenje provedbe propisa i donošenje uputa, mišljenja, metodologija rada i smjernica za ujednačenu, pravilnu, pravodobnu i učinkovitu primjenu poreznih propisa
8. nadziranje i ujednačavanje rada područnih ureda u primjeni poreznih i drugih propisa iz djelokruga rada Porezne uprave
9. provođenje postupka provjere utvrđivanjem činjenica bitnih za oporezivanje koji uključuje i komunikaciju s poreznim obveznikom te neizravnog nadzora koji uključuje utvrđivanje činjenica bitnih za oporezivanje na temelju podataka iz dostupnih izvora
10. suradnja, koordiniranje, razvoj i unaprjeđenje metoda i tehnika u provođenju postupaka provjere, neizravnog nadzora, poreznog nadzora te nadzora prema posebnim propisima i postupaka sprječavanja i otkrivanja prijevara iz nadležnosti Porezne uprave
11. financijske istrage putem prikupljanja, kontrole i analitičke obrade podataka u predmetima s naznakama organiziranog kriminaliteta, koruptivnih kaznenih djela i subvencijskih prijevara na štetu sredstava Europske unije te suradnja i razmjena informacija s tijelima kaznenog progona
12. izrada prijedloga stajališta Republike Hrvatske za Vijeće Europske unije i Europsko vijeće te izrada prijedloga očitovanja u postupcima zbog povrede prava Europske unije
13. osiguravanje međunarodne pravne pomoći, proučavanje poreznih sustava i sustava prikupljanja doprinosa drugih država i suradnja s međunarodnim organizacijama i strukovnim udruženjima
14. administrativna suradnja s državama članicama Europske unije i trećim zemljama u području oporezivanja, naplate i sprječavanja pranja novca
15. pripremanje, sklapanje i provođenje međunarodnih ugovora
16. obavljanje poslova u području međunarodnog oporezivanja putem bilateralne i multilateralne suradnje s tijelima Europske unije, Organizacije za gospodarsku suradnju i razvoj (OECD), Ujedinjenih naroda (UN) i drugih međunarodnih organizacija
17. provođenje natječaja za davanje prava priređivanja igara na sreću te izdavanje odobrenja za priređivanje igara na sreću, zabavnih i nagradnih igara
18. međuinstitucionalna suradnja razmjene podataka o imovini s javnopravnim tijelima i tijelima sudbene vlasti koja vode službene evidencije o vlasništvu imovine osoba radi pravilnog utvrđivanja porezne osnovice i ispunjenja poreznih obveza
19. razmjena podataka o osobama upisanim u evidenciju o osobnim identifikacijskim brojevima s nadležnim javnopravnim tijelima i razmjena podataka iz evidencije o dohocima i primicima putem državne informacijske infrastrukture
20. međuinstitucionalna suradnja razmjene podataka o stanovništvu, srodstvu i kućanstvima upisanim u Središnji registar stanovništva s javnopravnim tijelima putem državne informacijske infrastrukture
21. izdavanje prekršajnih naloga, podnošenje optužnih prijedloga i kaznenih prijava
22. vođenje prekršajnog postupka u prvom stupnju zbog povrede poreznih propisa i propisa o doprinosima
23. razvijanje i unaprjeđenje postupka digitalizacije i elektroničke komunikacije
24. opći, pravni, financijski poslovi, planiranje i upravljanje ljudskim potencijalima te poslovi u vezi s radnopravnim statusom službenika i namještenika
25. obavljanje i usklađivanje poslova strateškog planiranja te planiranje godišnjih aktivnosti Porezne uprave i izvještavanje o njima
26. razvoj, unaprjeđenje i korištenje informacijskog sustava Porezne uprave, sustava za međunarodnu razmjenu informacija i sustava za usluge poreznim obveznicima
27. međuinstitucionalna i međunarodna suradnja planiranja projekata informacijsko-komunikacijske tehnologije
28. primjena mjera i standarda informacijske sigurnosti
29. obavljanje i drugih poslova određenih ovim Zakonom ili drugim propisima.
Članak 10. (NN 152/24)
Poslovi područnih ureda su:
1. ujednačavanje i nadzor rada ispostava na poslovima utvrđivanja poreza, doprinosa i drugih javnih davanja
2. provođenje postupka provjere i neizravnog nadzora
3. provođenje poreznog nadzora poreza, doprinosa, fiskalizacije te drugih javnih davanja i sklapanje poreznih nagodbi
4. suzbijanje poreznih prijevara
5. provođenje nadzora nad priređivanjem igara na sreću, zabavnih i nagradnih igara
6. utvrđivanje i analiza rizika u poštivanju propisa o porezima, doprinosima i drugim javnim davanjima
7. provođenje mjera osiguranja naplate, postupka naplate i ovrhe radi naplate poreza, doprinosa i drugih javnih davanja, poslova u vezi s predstečajnim i stečajnim postupkom, stečajem potrošača, likvidacije i postupkom predstečajne nagodbe te koordiniranje i sklapanje upravnih ugovora
8. izdavanje prekršajnih naloga, podnošenje optužnih prijedloga i kaznenih prijava
9. odgovaranje poreznim obveznicima na usmene i pisane upite koji moraju sadržavati osobni identifikacijski broj (OIB) podnositelja upita ili zahtjeva
10. utvrđivanje nerazmjera između ostvarenog dohotka i imovine i zlouporabe prava
11. opći, pravni i financijski poslovi te poslovi u vezi s radnopravnim statusom službenika i namještenika
12. čuvanje i prodaja oduzetih predmeta u prekršajnom postupku po pravomoćnoj odluci nadležnog tijela
13. provođenje poslova administrativne suradnje
14. provođenje ovrhe radi naplate proračunskih prihoda čije je utvrđivanje i naplata u djelokrugu drugih ustrojstvenih jedinica Ministarstva financija te ovrhe radi naplate drugih javnih davanja po zahtjevima javnopravnih tijela i sudova u skladu s posebnim propisima
15. obavljanje i drugih poslova određenih ovim Zakonom ili drugim propisima.
Članak 11. (NN 152/24)
Poslovi ispostava područnih ureda su:
1. registracija poreznih obveznika i vođenje registra poreznih obveznika
2. zaprimanje poreznih prijava, utvrđivanje pravodobnosti, zakonitosti i pravilnosti podnesenih poreznih prijava i obrada poreznih prijava
3. utvrđivanje osnovice poreza, doprinosa i drugih javnih davanja, utvrđivanje porezne obveze i obveze za uplatu doprinosa, evidentiranje poreznih obveza i obveza doprinosa u poreznim evidencijama, povrat i preknjiženje poreza i doprinosa
4. provođenje postupaka neizravnog nadzora, provjere i nadzora
5. podrška u provedbi postupaka naplate, ovrhe, stečajeva i likvidacije
6. utvrđivanje i analiza rizika u poštivanju poreznih propisa, ispunjavanju poreznih i drugih obveza
7. izdavanje prekršajnih naloga i podnošenje optužnih prijedloga
8. izdavanje potvrda o činjenicama o kojima Porezna uprava vodi službene evidencije
9. određivanje i dodjeljivanje osobnoga identifikacijskog broja, izdavanje potvrda o osobnom identifikacijskom broju, vođenje evidencije o osobnim identifikacijskim brojevima
10. ustroj i vođenje Središnjeg registra stanovništva te zaprimanje i obrada podataka iz izjava stanovnika
11. provođenje poslova administrativne suradnje
12. provođenje prethodnih mjera osiguranja
13. obavljanje administrativnih i općih poslova iz nadležnosti ispostave
14. obavljanje i drugih poslova određenih ovim Zakonom ili drugim propisima.
Upravni postupci
Članak 12.
(1) Za rješavanje u upravnim stvarima u prvom stupnju nadležne su unutarnje ustrojstvene jedinice Porezne uprave prema njihovu djelokrugu.
(2) Drugostupanjski upravni postupak vodi nadležna ustrojstvena jedinica za drugostupanjski upravni postupak Ministarstva financija.
Članak 13. (NN 152/24)
(1) Službenici Porezne uprave ovlašteni su provoditi postupke i radnje u skladu s odredbama ovoga Zakona, Općeg poreznog zakona, zakona kojima se uređuju pojedine vrste poreza, doprinosa i drugih javnih davanja te drugih propisa koji se odnose na oporezivanje i fiskalizaciju u prometu gotovinom.
(2) Službenici Porezne uprave ovlašteni su utvrđivati istovjetnost osoba u poreznom postupku.
(3) U službenim prostorijama Porezne uprave nije dozvoljeno neovlašteno korištenje uređaja za snimanje zvuka i/ili slike.
(4) Službenici koji obavljaju poslove poreznog nadzora, osim ovlasti iz stavaka 1. i 2. ovoga članka, ovlašteni su i:
1. privremeno oduzeti predmete, domaća ili strana sredstva plaćanja, vrijednosnice i dokumentaciju koji mogu poslužiti kao dokaz u prekršajnom ili kaznenom postupku
2. privremeno zabraniti obavljanje djelatnosti pečaćenjem postrojenja, opreme ili prostorija u kojima se obavlja djelatnost, u skladu s posebnim zakonima.
(5) Službenici koji obavljaju poslove naplate i ovrhe, osim ovlasti iz stavaka 1. i 2. ovoga članka, ovlašteni su i:
1. uzimati prokaznu izjavu i prokazni popis imovine
2. obavljati provjeru poslovnih knjiga i evidencija poreznih obveznika te provjeravati vjerodostojnost i istinitost isprava
3. stupiti na zemljište i u poslovne prostorije u kojima porezni obveznik obavlja djelatnost te ih pregledati
4. davati upozorenja i naredbe
5. provoditi ovrhu popisom, pljenidbom, procjenom i prodajom pokretnina, tražbina i drugih imovinskih prava.
(6) Službenici koji obavljaju poslove suzbijanja poreznih prijevara te službenici Samostalnog sektora za financijske istrage su istražitelji u poreznom postupku s ovlastima prikupljanja i korištenja dokaza u poreznom postupku, prikupljenih putem tijela kaznenog progona, a u svrhu sprječavanja, otkrivanja i porezne istrage poreznih prijevara, osim ovlasti iz stavaka 1., 2. i 4. ovoga članka, ovlašteni su i:
1. u postupanju na odgovarajući način primjenjivati odredbe Zakona o kaznenom postupku
2. poduzimati i druge radnje i postupke propisane posebnim zakonima
3. ostvariti međunarodnu suradnju i suradnju s javnopravnim tijelima.
(7) Službeno svojstvo, identitet i ovlasti za obavljanje poslova iz nadležnosti Porezne uprave dokazuju se službenom iskaznicom ili službenom iskaznicom i značkom.
(8) Ministar financija pravilnikom propisuje sadržaj i oblik službene iskaznice i značke.
(9) Ministar financija pravilnikom propisuje postupanje s privremeno oduzetim predmetima, domaćim ili stranim sredstvima plaćanja, vrijednosnicama i dokumentacijom.
Članak 14.
(1) Ovlašteni službenik Porezne uprave kojeg je Državno odvjetništvo Republike Hrvatske imenovalo za istražitelja provodi dokazne radnje koje mu je povjerio nadležni državni odvjetnik sukladno odredbama Zakona o kaznenom postupku i propisima iz nadležnosti Porezne uprave.
(2) Ovlaštene službenike iz stavka 1. ovoga članka Državno odvjetništvo Republike Hrvatske može imenovati na prijedlog ravnatelja Porezne uprave.
Članak 15.
Sva javnopravna tijela dužna su pružati stručnu i drugu pomoć Poreznoj upravi u obavljanju poslova iz njezina djelokruga.
Članak 16. (NN 152/24)
(1) Na prava, obveze i odgovornosti službenika Porezne uprave primjenjuju se propisi o državnim službenicima, ako ovim Zakonom nije drugačije propisano.
(2) Na prijam i prestanak službe te prava, obveze i odgovornosti namještenika Porezne uprave odgovarajuće se primjenjuju propisi o državnim službenicima, osim odredaba o vježbeničkom stažu i obvezi polaganja državnog ispita, ako ovim Zakonom nije drugačije propisano.
(3) Ako službenik i namještenik Porezne uprave podnese zahtjev za ostvarivanje prava iz Kolektivnog ugovora za državne službenike i namještenike putem aplikativnog sustava Porezne uprave, nadležna ustrojstvena jedinica Porezne uprave će putem aplikativnog sustava Porezne uprave zahtjev usvojiti ili odbiti.
(4) Ako zahtjev službenika i namještenika iz stavka 3. ovoga članka u aplikativnom sustavu Porezne uprave nije osnovan, nadležna ustrojstvena jedinica Porezne uprave najkasnije u roku od 30 dana od dana podnošenja zahtjeva donosi rješenje ili odluku o istome.
(5) Na zahtjev službenika i namještenika nadležna ustrojstvena jedinica Porezne uprave donijet će i pisano rješenje ili odluku o usvajanju zahtjeva službenika i namještenika.
(6) Iznimno od stavaka 3. i 4. ovoga članka, zahtjevi za ostvarivanje materijalnih prava iz Kolektivnog ugovora za državne službenike i namještenike podnose se pisanim putem nadležnoj ustrojstvenoj jedinici Porezne uprave koja će donijeti rješenje ili odluku o istome.
Članak 17.
Službenik i namještenik Porezne uprave radi utvrđivanja zdravstvene sposobnosti za obavljanje poslova radnog mjesta na koje je raspoređen obvezan je pristupiti provjeri zdravstvene sposobnosti, na temelju pisanog naloga ravnatelja ili osobe koju ravnatelj za to ovlasti.
Članak 18.
(1) Sigurnosna provjera može se provesti za:
– ravnatelja Porezne uprave, prema posebnim propisima, na zahtjev ministra financija
– zamjenika i pomoćnike ravnatelja Porezne uprave, prema posebnim propisima, na zahtjev ravnatelja Porezne uprave.
(2) Sigurnosna provjera, prema posebnim propisima, obvezno se provodi za službenike Samostalnog sektora za financijske istrage za pristup klasificiranim podacima najvećeg stupnja tajnosti, na zahtjev ravnatelja Porezne uprave.
(3) Sigurnosna provjera može se provesti, prema posebnim propisima, za ostale službenike Porezne uprave, na zahtjev ravnatelja Porezne uprave.
Članak 19. (NN 115/16, 155/23, 152/24)
(1) Službenici i namještenici Porezne uprave dužni su poslove radnog mjesta na koje su raspoređeni obavljati u skladu s opisom poslova tog radnog mjesta, kao i obavljati druge poslove po nalogu neposredno nadređenog službenika.
(2) Službenici i namještenici Porezne uprave dužni su poslove obavljati u skladu sa zakonom, drugim propisima donesenim na temelju zakona i pravilima struke te poštivati odredbe Etičkog kodeksa državnih službenika i Kodeksa profesionalne etike službenika Ministarstva financija Porezne uprave.
(3) Službenici i namještenici Porezne uprave dužni su na temelju naloga nadređenog službenika obavljati poslove i duže od punoga radnog vremena, ako je to nužno radi uspješnog i pravodobnog obavljanja posla.
(4) Nalog nadređenog službenika može biti pisani ili usmeni.
(5) Porezna uprava dužna je službenicima i namještenicima pružiti svu potrebnu zaštitu na svim poslovima koje obavljaju.
(6) Službenici područnih ureda i ispostava područnih ureda koji obavljaju poslove poreznog nadzora, suzbijanja poreznih prijevara te ostale poslove nadzora dužni su privremeno obavljati dodijeljene poslove u drugom područnom uredu po nalogu ravnatelja Porezne uprave.
(7) Protiv službenika Porezne uprave koji postupi protivno odredbi članka 28.a stavka 8. ovoga Zakona ili koji neovlašteno pristupi podacima koji su izvan opsega poslova i zadataka radnog mjesta na koje je raspoređen bit će pokrenut postupak zbog teške povrede službene dužnosti ili drugi odgovarajući postupak.
(8) Na temelju saznanja za protupravno postupanje iz stavka 7. ovoga članka službeniku će biti onemogućen pristup Informacijskom sustavu Porezne uprave i bit će udaljen iz državne službe ili privremeno premješten na radno mjesto bez mogućnosti pristupa Informacijskom sustavu Porezne uprave, do okončanja postupka pred nadležnim sudom.
Članak 20.
(1) Službenici Porezne uprave dužni su trajno stručno se usavršavati za poslove radnog mjesta koje obavljaju i usavršavati stručne sposobnosti i vještine u organiziranim programima izobrazbe.
(2) Službenici Porezne uprave mogu, na temelju odluke ravnatelja, sudjelovati u projektima Europske unije, odnosno u prenošenju svojih znanja i iskustva iz područja implementacije i prilagodbe pravne stečevine Europske unije koje je primjenjivo za zemlje koje su u pretpristupnom procesu članstva u Europskoj uniji.
(3) Ministar financija pravilnikom propisuje sadržaj, oblik i način ostvarivanja prava stručnog osposobljavanja i usavršavanja službenika Porezne uprave te njihova sudjelovanja u projektima iz stavka 2. ovoga članka.
Članak 21. (NN 152/24)
Porezna uprava će osigurati besplatnu pravnu pomoć u postupcima koje protiv službenika Porezne uprave pokrenu porezni obveznici ili treće osobe zbog zakonitih postupaka i radnji koje poduzimaju u obavljanju poslova iz svoje nadležnosti.
Članak 22.
(1) Službenik i namještenik Porezne uprave koji u obavljanju službe ili vezano za obavljanje službe izgube život bit će pokopani u mjestu koje odredi njihova obitelj na području Republike Hrvatske na trošak Porezne uprave.
(2) Troškovima iz stavka 1. ovoga članka smatraju se:
1. troškovi prijevoza posmrtnih ostataka do mjesta pokopa
2. putni troškovi za dva pratitelja
3. pogrebni troškovi u visini četiri proračunske osnovice.
(3) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka, obitelj koju su uzdržavali poginuli službenik i namještenik Porezne uprave ima pravo na jednokratnu novčanu pomoć u visini posljednje isplaćene netoplaće poginuloga službenika uvećane deset puta.
(4) Službenik i namještenik Porezne uprave koji su upućeni na terenski rad ili službeni put vezano za obavljanje službe imaju pravo na trošak posebnog prijevoza do mjesta svog prebivališta, boravišta ili sjedišta bolnice u mjestu prebivališta ili boravišta na trošak Porezne uprave u slučaju stradavanja, težeg oboljenja koje uzrokuje nesposobnost za samostalnu skrb, hospitalizacije ili smrti.
Članak 23. (NN 152/24)
Teškim povredama službene i radne dužnosti, osim povreda propisanih Zakonom o državnim službenicima, smatraju se i:
1. krivotvorenje, preinačavanje, unošenje ili potvrđivanje neistinitih podataka u službenim ispravama ili u informacijskom sustavu
2. vođenje poslovnih knjiga poreznim obveznicima te sastavljanje poreznih prijava zahtjeva za povrat poreza, prigovora, žalbi i tužbi poreznim obveznicima u poreznom postupku
3. nesavjesno obavljanje službenih i radnih dužnosti zbog čega je nastala ili mogla nastati šteta za poreznog obveznika ili javnopravno tijelo
4. zlouporaba službene iskaznice ili značke
5. poduzimanje ili nepoduzimanje bilo koje radnje radi onemogućavanja ili otežavanja pravodobnog, pravilnog i zakonitog rada Porezne uprave
6. odbijanje ili izbjegavanje provjere zdravstvene sposobnosti za obavljanje poslova radnog mjesta na koje je službenik ili namještenik raspoređen
7. neovlašteno pristupanje podacima, neodgovorno postupanje s podacima, neuvažavanje povjerljivosti i tajnosti svih podataka te korištenja istih u privatne svrhe ili na način koji nije u skladu s propisima o poreznoj i poslovnoj tajni.
Članak 24.
Službeniku Porezne uprave koji je udaljen iz službe oduzima se službena značka i iskaznica i druga sredstva koja su mu povjerena za obavljanje posla.
Članak 25.
U Poreznoj upravi provodi se unutarnja revizija te unutarnji nadzor radi revizije poslovanja, odnosno nadzora zakonitosti rada i pravilne primjene propisa radi ujednačavanja postupanja službenika Porezne uprave te sprječavanja, otkrivanja i utvrđivanja kršenja zakona i pravila struke od strane službenika Porezne uprave.
Članak 26.
Prekršajni postupak Porezna uprava vodi zbog prekršaja određenih poreznim propisima, propisima o doprinosima, za prekršaje propisane ovim Zakonom i za sve prekršaje za koje je provedba prekršajnog postupka posebnim zakonom stavljena u nadležnost Porezne uprave, a postupak se vodi u skladu s Prekršajnim zakonom, Općim poreznim zakonom i drugim propisima o postupanju u prekršajnom postupku.
Članak 27. (NN 152/24)
(1) Porezna uprava surađuje sa svim javnopravnim tijelima, tijelima sudbene vlasti i drugim tijelima koja imaju javne ovlasti i rade na utvrđivanju, naplati i nadzoru javnih davanja.
(2) Radi praćenja pravilnosti utvrđivanja porezne osnovice i naplate poreznih obveza Porezna uprava surađuje i razmjenjuje podatke s domaćim i inozemnim javnopravnim tijelima i tijelima sudbene vlasti koja vode službene evidencije o osobama, djelatnostima, primicima i vlasništvu imovine, i to nekretnina, motornih vozila, plovila, zrakoplova, vrijednosnih papira, računa te ostale imovine.
(3) Domaća javnopravna tijela i tijela sudbene vlasti iz stavka 2. ovoga članka omogućit će Poreznoj upravi razmjenu te pravodobnu dostupnost podataka iz službenih evidencija putem državne informacijske infrastrukture prema propisu kojim se uređuje sustav državne informacijske infrastrukture, razmjenom u realnom vremenu.
(4) Porezna uprava omogućit će dostupnost podataka sadržanih u evidenciji o osobnim identifikacijskim brojevima javnopravnim tijelima i drugim tijelima putem državne informacijske infrastrukture prema propisu kojim se uređuje sustav državne informacijske infrastrukture, kada je to propisano posebnim propisima radi obavljanja poslova iz njihova djelokruga.
(5) Radi ostvarivanja suradnje i razmjene podataka s tijelima iz stavka 4. ovoga članka Porezna uprava, nakon zaprimljenog zahtjeva od tijela državne uprave nadležnog za digitalnu transformaciju zaduženog za razmjenu podataka prema propisu kojim se uređuje sustav državne informacijske infrastrukture, izdaje mišljenje za preuzimanje podatka iz evidencije o osobnim identifikacijskim brojevima.
(6) Javnopravnim tijelima i drugim tijelima, radi obavljanja poslova iz njihova djelokruga, Porezna uprava omogućit će dostupnost podataka sadržanih u Središnjem registru stanovništva.
(7) Porezna uprava osigurava tijelima iz stavka 6. ovoga članka, na njihov zahtjev, dostupnost podataka sadržanih u Središnjem registru stanovništva, prema propisu kojim se uređuje sustav državne informacijske infrastrukture, u skladu s propisima kojima je uređena zaštita osobnih podataka.
Članak 28. (NN 152/24)
(1) Javnopravnim tijelima, na njihov zahtjev, a radi obavljanja poslova iz njihova djelokruga, Porezna uprava omogućit će dostupnost podataka uspostavljenoj evidenciji o dohocima i primicima putem državne informacijske infrastrukture prema propisu kojim se uređuje sustav državne informacijske infrastrukture, u skladu s propisima kojima je uređena zaštita osobnih podataka.
(2) Porezna uprava omogućit će javnopravnim tijelima dostupnost i ostalih podataka sadržanih u informacijskom sustavu Porezne uprave (ISPU), kada je to propisano posebnim propisima radi obavljanja poslova iz njihova djelokruga.
(3) Razmjena podataka iz stavka 2. ovoga članka obavlja se primjenom informacijskih tehnologija.
(4) Ministar financija pravilnikom utvrđuje kriterije i način preuzimanja podataka iz evidencije o dohocima i primicima.
Sigurnost, korištenje podataka i prava pristupa podacima
Članak 28.a (NN 152/24)
(1) Porezna uprava za potrebe ovoga Zakona mora primjenjivati sustav upravljanja informacijskom sigurnošću, sustav upravljanja kvalitetom, sustav upravljanja kontinuitetom poslovanja i sustav upravljanja uslugama.
(2) Porezna uprava mora implementirati mjere za sigurnost podataka kontrolom pristupa sustavu od strane ovlaštenih osoba, zaštitom podataka prilikom prijenosa enkripcijom te zapisom o akcijama na sustavu u svrhu praćenja pristupa i izmjena podataka u sustavu.
(3) Porezna uprava mora implementirati mjere za sigurnost infrastrukture zaštitom mreže, alatima za upravljanje privilegiranim pristupom, alatima za nadzor baza podataka, sigurnosti računala, za upravljanje ranjivostima; nadzorom svih sigurnosno relevantnih događaja i upravljanjem incidentima kibernetičke sigurnosti; zaštitom podataka u sustavu te sigurnosnim testiranjima sustava od strane specijaliziranih kompanija prije puštanja sustava u produkcijski rad.
(4) Prikupljanje podataka koje proizlazi iz ovoga Zakona, a koje koristi Ministarstvo financija u okviru svojih nadležnosti, ne smatra se povredom poslovne i porezne tajne niti povredom osobnih podataka.
(5) Iznimno od stavka 4. ovoga članka, podaci se mogu dostaviti na zahtjev nadležnih tijela u poreznom, prekršajnom, kaznenom, sudskom postupku ili drugim postupcima samo ako postoji zakonska osnova za dostavu podataka.
(6) Prikupljeni podaci za potrebe ovoga Zakona mogu se koristiti u statističke svrhe, ako se time ne otkriva porezna i poslovna tajna.
(7) Porezna uprava je pod uvjetima iz stavka 6. ovoga članka ovlaštena razmjenjivati podatke s drugim javnopravnim tijelima u skladu s odredbama posebnih propisa.
(8) Službenici Porezne uprave koji imaju pristup prikupljenim podacima za potrebe primjene ovoga Zakona dužni su s podacima postupati odgovorno, uvažavati povjerljivost i tajnost svih podataka te ih ne smiju koristiti u privatne svrhe ili na način koji nije u skladu s propisima o poreznoj i poslovnoj tajni.
Članak 29.
(1) Sredstva za rad Porezne uprave osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske.
(2) Sredstva prikupljena obavljanjem poslova iz članka 3. stavka 1. točke 3. i stavka 2. ovoga Zakona, sredstva koja Porezna uprava prikupi prema posebnim propisima te vlastita sredstva koja Porezna uprava ostvaruje prihod su državnog proračuna Republike Hrvatske, a koriste se sukladno pravilniku koji donosi ministar financija.
Članak 30. (NN 152/24)
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 1320,00 do 66.360,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba, a novčanom kaznom u iznosu od 390,00 do 6630,00 eura odgovorna osoba u pravnoj osobi, kao i fizička osoba ako na zahtjev ovlaštenog službenika u određenom roku i/ili na određenom mjestu i/ili na određeni način ne omogući provođenje postupaka, mjera i radnji iz članka 13. ovoga Zakona.
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 1320,00 do 6630,00 eura kaznit će se fizička osoba obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost ako je prekršaj iz stavka 1. ovoga članka počinila u vezi s obavljanjem njezina obrta ili druge samostalne djelatnosti.
Članak 31.
(1) Vlada Republike Hrvatske će u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona uredbom uskladiti unutarnje ustrojstvo Ministarstva financija s odredbama ovoga Zakona.
(2) Ministar financija uskladit će Pravilnik o unutarnjem redu Ministarstva financija u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu uredbe iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Vlada Republike Hrvatske će u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona uskladiti Uredbu o nazivima radnih mjesta i koeficijentima složenosti poslova, dodatku na uvjete rada te kriterijima i najvišem mogućem iznosu dodatka za natprosječne rezultate u radu za službenike Porezne uprave s odredbama ovoga Zakona.
(4) Ministar financija će u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti pravilnik iz članka 3. stavka 3., članka 5. stavka 10., članka 13. stavka 7. i 8., članka 20. stavka 3., članka 21. stavka 2. i članka 29. stavka 2. ovoga Zakona.
(5) Ministar financija će u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti Odluku iz članka 28. stavka 2. ovoga Zakona.
(6) Uredbe i pravilnici doneseni na temelju Zakona o Poreznoj upravi (»Narodne novine«, br. 148/13. i 141/14.) ostaju na snazi do donošenja uredbi i pravilnika prema odredbama ovoga Zakona.
Članak 32.
Službenici Porezne uprave i službenici Samostalnog sektora za otkrivanje poreznih prijevara koji su danom stupanja na snagu ovoga Zakona zatečeni na radnim mjestima u Poreznoj upravi i Ministarstvu financija zadržavaju raspored na radnim mjestima i plaću sukladno postojećim rasporednim rješenjima do donošenja novih rješenja o njihovom rasporedu na radna mjesta.
Članak 33.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o Poreznoj upravi (»Narodne novine«, br. 148/13. i 141/14.).
Članak 34.
Ovaj Zakon objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu 1. siječnja 2017.
Članak 2.
Ovaj Zakon objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu 1. siječnja 2020.
Članak 13.
(1) Vlada Republike Hrvatske u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona uredbom će uskladiti unutarnje ustrojstvo Ministarstva financija s odredbama ovoga Zakona.
(2) Ministar financija uskladit će Pravilnik o unutarnjem redu Ministarstva financija u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu uredbe iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Ministar financija će u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti pravilnike iz članka 13. stavaka 8. i 9., koji su izmijenjeni člankom 4. ovoga Zakona, i članka 28. stavka 4., koji je izmijenjen člankom 10. ovoga Zakona.
(4) Do stupanja na snagu pravilnika iz stavka 3. ovoga članka ostaju na snazi pravilnici: Pravilnik o izgledu i sadržaju službenih iskaznica i značaka službenika Porezne uprave (»Narodne novine«, br. 72/17.) i Pravilnik o postupanju s privremeno oduzetim predmetima, domaćim ili stranim sredstvima plaćanja, vrijednosnicama i dokumentacijom (»Narodne novine«, br. 39/17.).
Članak 14.
Ministarstvo financija će u roku od tri godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona provesti vrednovanje ovoga Zakona.
Članak 15.
Ovaj Zakon objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu 1. siječnja 2025.