Baza je ažurirana 26.12.2024. 

zaključno sa NN 128/24

EU 2024/2679

Objavljeno u NN 140/13 od 22.11.2013.:

 

MINISTARSTVO OBRANE

Na temelju članka 107. stavka 2. Zakona o obrani (»Narodne novine«, br. 73/13), uz prethodnu suglasnost ministra nadležnoga za poslove civilnoga zračnog prometa, donosim

 

PRAVILNIK O REGISTRU VOJNIH ZRAKOPLOVA I ZNACIMA DRŽAVNE PRIPADNOSTI VOJNIH ZRAKOPLOVA

I. TEMELJNE ODREDBE

Članak 1.

Ovim Pravilnikom propisuje se sadržaj i način vođenja Registra vojnih zrakoplova (u daljnjem tekstu Registar), uvjeti za upis vojnih zrakoplova (u daljnjem tekstu zrakoplova) u Registar i brisanje zrakoplova iz Registra te određuju znaci državne pripadnosti, registracijske oznake i druge vanjske oznake zrakoplova.

II. REGISTAR ZRAKOPLOVA

Članak 2.

(1) U Registar se upisuju avioni, helikopteri, bespilotni zrakoplovi ukupne mase veće od 150 kg i ostali zrakoplovi koji se koriste u Oružanim snagama Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu Oružane snage).

(2) U Registar se upisuju i zrakoplovi u izgradnji čiji je vlasnik ili naručitelj Republika Hrvatska, Ministarstvo obrane.

(3) Registar vodi Samostalna služba za vojni zračni promet u obliku knjiga i u elektroničkom obliku.

(4) Registar se vodi upisom i brisanjem podataka o zrakoplovima u Registar u skladu s odredbama ovoga Pravilnika.

(5) Smatra se da Registar istinito i potpuno odražava činjenično i pravno stanje zrakoplova.

Članak 3.

(1) Registar se sastoji od Glavne knjige, Zbirke isprava i imenika, a podaci se u Registar upisuju na hrvatskom i engleskom jeziku.

(2) Registar u elektroničkom obliku vodi se upisivanjem podataka u elektroničkim zapisima registarskih uložaka, a zapisi su sadržajem identični registarskim ulošcima iz knjiga Registra.

III. GLAVNA KNJIGA

Članak 4.

(1) Glavna knjiga sastoji se od:

– naslovnice (Prilog 1)

– prve unutarnje stranice (Prilog 2)

– registarskih uložaka: Upisni list (Prilog 3) i Vlasnički list (Prilog 4).

(2) Za svaki zrakoplov osniva se posebni registarski uložak.

Članak 5.

(1) U Upisni list se upisuju podaci o proizvođaču zrakoplova, godini proizvodnje, namjeni zrakoplova, dodatnoj opremi i ostali bitni podaci, a upis se obavlja na temelju rješenja o upisu koje donosi Samostalna služba za vojni zračni promet.

(2) Kada se u Registar upisuju zrakoplovi u izgradnji, u Upisni se list upisuju podaci iz odluke ili ugovora o izgradnji zrakoplova.

Članak 6.

U Vlasnički se list upisuju podaci o vlasniku zrakoplova, način stjecanja vlasništva, podaci o ustrojstvenoj jedinici u kojoj se zrakoplov nalazi na materijalnom zaduženju, nadnevak unosa i potpis osobe koja je podatak unijela.

IV. ZBIRKA ISPRAVA

Članak 7.

(1) Zbirka isprava (Prilog 5) sastoji se od originalnih isprava ili ovjerenih preslika na temelju kojih je obavljen upis podataka o zrakoplovu u Registar i popisa navedenih isprava.

(2) Popis isprava za svaki zrakoplov upisuje se u registarske uloške po redoslijedu primitka i označava rednim brojem te uvezuje u knjigu koja ima naslovnicu i prvu unutarnju stranicu, a isprave za svaki zrakoplov odlažu se u označene mape.

V. IMENICI

Članak 8.

(1) Imenici su: Imenik zrakoplova u uporabi (Prilog 6), Imenik brisanih zrakoplova (Prilog 7) i Imenik korisnika zrakoplova (Prilog 8).

(2) U Imenik zrakoplova u uporabi upisuju se zrakoplovi po brojčanom redoslijedu registracijske oznake prema vrsti i namjeni, s naznakom broja uloška u koji su upisani u Glavnu knjigu.

(3) U Imenik brisanih zrakoplova upisuju se podaci o zrakoplovima koji su brisani iz Glavne knjige.

(4) U Imenik korisnika zrakoplova upisuju se ustrojstvene jedinice u kojima se zrakoplov nalazi na materijalnom zaduženju.

(5) Imenici se vode i ažuriraju po potrebi.

VI. UPIS U REGISTAR

Članak 9.

(1) Registarski upisi su: upis zrakoplova, upis brisanja zrakoplova i upis promjene podataka.

(2) U Registar se može upisati zrakoplov koji nije upisan u registar neke druge države, odnosno Hrvatski registar civilnih zrakoplova.

(3) Upis zrakoplova može biti privremeni ili trajni.

Članak 10.

(1) Privremeni upis zrakoplova je upis kojim se zrakoplov upisuje u Registar privremeno, najduže na razdoblje od 12 mjeseci od dana upisa.

(2) Na temelju vjerodostojne isprave kojom se dokazuje vlasništvo ili dokumenta iz kojega je razvidno da će Republika Hrvatska postati vlasnik, uz dokumente iz članka 11. stavka 2. ovoga Pravilnika, dopustit će se privremeni upis u Registar.

(3) Uz zahtjev za privremeni upis potrebno je priložiti osnovne tehničke podatke o zrakoplovu (Type Certificate Data Sheet) i javno ovjerenu suglasnost vlasnika za privremeni upis u Registar ako vlasnik nije Republika Hrvatska.

(4) Odobrenje za letenje zrakoplova privremeno upisanoga u Registar izdaje Samostalna služba za vojni zračni promet na temelju dokumenata iz kojih je vidljivo da zrakoplov ispunjava uvjete iz članaka 4. i 48. Pravilnika o kontinuiranoj plovidbenosti i održavanju vojnih zrakoplova (»Narodne novine«, br. 86/13).

(5) Zahtjev za privremeni upis zrakoplova u Registar podnosi Uprava za materijalne resurse.

(6) Ako su ispunjeni uvjeti za privremeni upis zrakoplova u Registar, Samostalna služba za vojni zračni promet izdat će rješenje o privremenom upisu u Registar na temelju kojeg će se obaviti upis u Registar.

(7) U napomenu upisnog lista zabilježit će se da se radi o privremenom upisu i datumu do kojeg važi privremeni upis.

(8) Za privremeno upisani zrakoplov izdat će se Privremena potvrda o registraciji (Prilog 9).

Članak 11.

(1) Trajni upis zrakoplova u Registar obavlja se na temelju rješenja, a zahtjev za upis dostavlja Uprava za materijalne resurse. Uz zahtjev se prilaže dokaz o vlasništvu zrakoplova i tehnički podaci o zrakoplovu (Type Certificate Data Sheet).

(2) Pri upisu u Registar uz dokumente iz stavka 1. ovoga članka prilažu se:

– potvrda o brisanju zrakoplova iz prethodnoga Registra (Certificate of Deregistration)

– carinska deklaracija

– potvrda o tipu/homologacijski list (Type Certificate)

– potvrda o plovidbenosti zrakoplova za izvoz ako se preletom doprema iz inozemstva (Export Certificate of Airworthiness).

(3) Zrakoplov koji je bio privremeno upisan u Registar upisuje se trajno pod uvjetima definiranima ovim člankom Pravilnika. Trajni upis se obavlja na istom registarskom ulošku na kojem je bio privremeno upisan.

(4) Rješenje iz stavka 1. ovoga članka donosi Samostalna služba za vojni zračni promet.

(5) Ako se zrakoplov nabavlja iz zemlje koja ne prepoznaje navedene isprave, potrebno je priložiti jednakovrijedne isprave važeće u zemlji isporučitelja.

(6) Za zrakoplove upisane u Registar izdaje se Potvrda o registraciji (Prilog 10).

VII. BRISANJE IZ REGISTRA

Članak 12.

(1) Zrakoplov se briše iz Registra radi upisa u drugi registar ili ako je uništen, trajno neuporabljiv ili iz drugih razloga trajno povučen iz uporabe Oružanih snaga.

(2) Zahtjev za brisanje zrakoplova iz Registra podnosi Uprava za materijalne resurse.

(3) Zrakoplov se briše iz Registra na temelju rješenja o brisanju koje donosi Samostalna služba za vojni zračni promet.

(4) O obavljenom brisanju iz Registra izdaje se Potvrda o brisanju iz registra (Prilog 11).

(5) Registracijska oznaka zrakoplova brisanog iz Registra ne može se ponovno dodijeliti.

VIII. UPIS PROMJENE PODATAKA

Članak 13.

(1) Zahtjev za upis promjena u Registru podnosi Uprava za materijalne resurse na temelju izmjena koje su provedene na zrakoplovu kroz postupak remonta, modernizacije, modifikacije i sl. kojima su promijenjene operativne i tehničke karakteristike zrakoplova.

(2) Uz zahtjev je potrebno dostaviti tehničku dokumentaciju na temelju koje je odobrena promjena prethodnog stanja zrakoplova.

IX. ZNACI DRŽAVNE PRIPADNOSTI I PRIPADNOSTI GRANE

Članak 14.

(1) Znaci državne pripadnosti Republike Hrvatske i pripadnosti Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu i protuzračnoj obrani (u daljnjem tekstu HRZ i PZO) na zrakoplovima su: grb Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu državni grb) i okrugli znak zrakoplova HRZ-a i PZO-a (u daljnjem tekstu roundel).

(2) Roundel se sastoji od plavog kruga s dva crvena kvadrata međusobno dijagonalno postavljena. Prvi kvadrat je u gornjoj lijevoj četvrtini kruga, dok je drugi u donjoj desnoj četvrtini kruga.

Članak 15.

(1) Državni grb i roundel mogu biti izrađeni u dvije taktičke izvedbe obojenosti: visoke i niske vidljivosti (Prilog 12 i Prilog 13).

(2) Visoka vidljivost podrazumijeva izvedbu državnoga grba i roundela u standardnoj paleti boja.

(3) Niska vidljivost podrazumijeva izvedbu državnog grba i roundela u kombinaciji crne boje i podloge na maskirnoj shemi zrakoplova.

(4) Odabir izvedbe određuje se na temelju taktičkih zahtjeva HRZ-a i PZO-a.

Članak 16.

(1) Državni grb se na avione postavlja obostrano na sredinu vertikalnoga stabilizatora.

(2) Državni grb se na helikoptere postavlja obostrano na sredini repne grede, odnosno repnog stabilizatora ovisno o tipu helikoptera.

(3) Državni grb se na bespilotnim zrakoplovima postavlja obostrano na sredinu vertikalnog stabilizatora. Kod »V« izvedbe repnih stabilizatora državni grb se postavlja na sredinu vanjskih površina stabilizatora.

Članak 17.

(1) Veličinu državnoga grba definira visina štita grba (šahovsko polje bez krune).

(2) Standardne visine štita grba su 250 mm, 400 mm, 500 mm i 800 mm.

(3) Odabir dimenzije grba određuje se prema veličini zrakoplova, što se definira tehničkim crtežom.

(4) Za bespilotne zrakoplove standardne visine štita grba su 50 mm, 100 mm i 150 mm. Visina štita grba ne smije prelaziti četvrtinu visine vertikalnog stabilizatora, odnosno četvrtinu dužine jednog stabilizatora kod »V« izvedbe.

Članak 18.

(1) Roundel se postavlja na avione u sredinu, s obje strane trupa, između izlaznog ruba krila i napadnog ruba horizontalnog stabilizatora ili kormila dubine i na gornju stranu lijeve polovine krila i donju stranu desne polovine krila. Prvi kvadrat u gornjoj lijevoj četvrtini kruga okrenut je u smjeru leta, dok se sredina znaka na krilima postavlja po simetrali u trećinu prema vanjskom (krajnjem) rubu krila.

(2) Roundel se postavlja paralelno uzdužnoj osi aviona, dok se na krila postavlja okomito na smjer leta.

(3) Standardne veličine (promjeri) roundela na avionu su: 250 mm, 400 mm, 500 mm i 800 mm i u direktnoj su ovisnosti o veličini i tipu aviona na koje se nanosi. Veličina znaka ne smije prelaziti četvrtinu promjera trupa.

(4) Odabir dimenzije znaka određuje se prema veličini aviona, što je definirano tehničkim crtežom.

Članak 19.

(1) Roundel se na helikoptere postavlja u sredinu s obje strane stražnjeg dijela trupa, na mjestu na kojem je najuočljiviji, a precizno se definira tehničkim crtežom.

(2) Standardne veličine roundela na helikopteru su promjera: 250 mm, 400 mm, 500 mm i 800 mm i u direktnoj su ovisnosti o veličini i tipu helikoptera na koje se nanosi. Veličina znaka ne smije prelaziti petinu visine trupa.

Članak 20.

Roundel se ne postavlja na bespilotne zrakoplove.

Članak 21.

(1) Državni grb i roundel na zrakoplovima mogu biti pomaknuti zbog staklenih (prozirnih) površina koje je zabranjeno bojiti, većih otvora i rešetki, površina koje su izložene ekstremno visokim temperaturama ili agresivnim tekućinama koje ih mogu oštetiti i time promijeniti izgled i boju.

(2) Pri postavljanju državnog grba i roundela potrebno je izbjegavati pokretne površine krila i repa, a dopušteno je nanošenje oznaka preko servisnih i pristupnih otvora na oplati zrakoplova.

X. REGISTRACIJSKE OZNAKE

Članak 22.

Registracijsku oznaku na zrakoplovima čini kombinacija triju arapskih brojeva koja se prema vrsti i namjeni zrakoplova određuju na sljedeći način:

001-050 – vojni zrakoplovi opće namjene

051-099 – školski avioni

101-199 – višenamjenski borbeni avioni

201-299 – transportni helikopteri

301-399 – borbeni helikopteri

401-499 – avioni za početnu obuku

501-599 – bespilotni zrakoplovi

601-699 – školski helikopteri

701-799 – transportni avioni

801-899 – avioni i helikopteri posebne namjene

901-999 – ostali zrakoplovi.

Članak 23.

(1) Registracijska oznaka postavlja se na:

– avionima – s obje strane prednjeg ili stražnjeg dijela trupa (ovisno o tipu aviona) te na gornju stranu desne i na donju stranu lijeve polovine krila

– helikopterima – na obje strane repne grede iza državnog grba, a ako je to tehnički neizvodivo, ispred državnog grba

– bespilotnim zrakoplovima – s obje strane prednjeg dijela trupa, na gornju stranu desne i na donju stranu lijeve polovine krila.

(2) Visina registracijske oznake za avione i helikoptere ne smije biti manja od 50 cm na krilima i 30 cm na trupu, a visina registracijske oznake bespilotnog zrakoplova ne smije biti manja od 15 cm na krilima i 10 cm na trupu.

(3) Dimenzije registracijske oznake ovise o tipu zrakoplova, a određuju se tehničkim crtežom za svaki tip zrakoplova.

Članak 24.

(1) Registracijska oznaka ispisuje se u standardnom obliku slova Arial, a širina svake brojke, osim brojke »1«, iznosi 2/3 visine registracijske oznake.

(2) Registracijske oznake ispisuju se punom crtom, debljine 1/6 visine registracijske oznake.

Članak 25.

(1) Registracijska oznaka na trupu postavlja se paralelno uzdužnoj osi zrakoplova odnosno bespilotnog zrakoplova, dok se na krila postavlja okomito na smjer leta zrakoplova.

(2) Na trupu aviona, bespilotnog zrakoplova i na repnoj gredi helikoptera registracijske oznake mogu se pomicati samo koliko je potrebno da bi se izbjegle staklene (prozirne) i površine koje je zabranjeno bojiti, veći otvori i rešetke, površine koje su izložene ekstremno visokim temperaturama ili agresivnim tekućinama koje ih mogu oštetiti i time promijeniti izgled i boju.

(3) Pri postavljanju registracijske oznake potrebno je izbjegavati pokretne površine na krilima, ali se može postavljati preko servisnih i pristupnih otvora na oplati trupa i krila.

XI. OSTALE POSEBNE OZNAKE

Članak 26.

(1) Na zrakoplovima se mogu isticati: zastava Republike Hrvatske, serijski broj zrakoplova, oznaka zrakoplovne postrojbe (Prilog 14) i dvojezični natpis »Hrvatsko ratno zrakoplovstvo/Croatian Air Force«.

(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka na zrakoplovima se mogu isticati i ostale oznake ovisno o vrsti misije ili zadaće Oružanih snaga.

Članak 27.

(1) Zastava Republike Hrvatske može se isticati na:

– zrakoplovu koji se koristi za prijevoz državnih dužnosnika i drugih osoba

– zrakoplovu koji se koristi u međunarodnim aktivnostima.

(2) Isticanje zastave na zrakoplovu odobrava ministar obrane posebnom odlukom.

Članak 28.

(1) Zastava Republike Hrvatske postavlja se na trup ili rep zrakoplova.

(2) Zastava Republike Hrvatske ne smije biti veća od 1200 mm x 600 mm bez obzira na veličinu zrakoplova i mjesto na zrakoplovu na koje se postavlja.

Članak 29.

(1) Oznaku zrakoplovne postrojbe i oznaku postrojbe bespilotnih zrakoplova na prijedlog zapovjednika grane odobrava načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga.

(2) Oznaka zrakoplovne postrojbe i postrojbe bespilotnih zrakoplova postavlja se na prednji dio trupa zrakoplova.

(3) Standardne veličine oznaka postrojbi bespilotnih zrakoplova izrađuju se razmjerno veličini bespilotnog zrakoplova.

(4) Moguća je izvedba visoke i niske vidljivosti (Prilog 15).

Članak 30.

Serijski broj zrakoplova ispisuje se na stražnjem dijelu trupa ispod stabilizatora, istim oblikom brojeva kao i registracijska oznaka, a veličinom prilagođeni stražnjem dijelu trupa ispod stabilizator. Na zrakoplovu koji nema stabilizator ispisuje se na 1/10 udaljenosti od kraja trupa zrakoplova i to na donjoj četvrtini trupa zrakoplova.

Članak 31.

(1) Shema bojenja, vrsta boje, standard po kojem se određuje nijansa boja zrakoplova određuje se za svaki tip zrakoplova posebno tehničkim crtežom koji na prijedlog zapovjednika grane odobrava načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga.

(2) Na prijedlog načelnika Glavnog stožera Oružanih snaga ministar obrane može odobriti posebnu (nestandardnu) shemu bojanja.

XII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Članak 32.

Prilozi 1. – 15. nalaze se u prilogu ovoga Pravilnika i njegov su sastavni dio.

Članak 33.

Rok za usklađivanje Registra s odredbama ovoga Pravilnika je šest mjeseci od dana njegova stupanja na snagu.

Članak 34.

Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o registru vojnih zrakoplova i znacima državne pripadnosti vojnih zrakoplova (»Narodne novine«, br. 40/09).

Članak 35.

Ovaj Pravilnik stupa na snagu prvoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.

Klasa: 023-03/13-04/30

Urbroj: 512-01-13-6

Zagreb, 19. studenoga 2013.

Ministar Ante Kotromanović, v. r.

PRILOG 1. – PRILOG 11.

PRILOG 12.

 

PRILOG 13.

 

PRILOG 14.

 

PRILOG 15.

 

 

 

Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2013_11_140_3001.html

Copyright © Ante Borić