VLADA REPUBLIKE HRVATSKE
Na temelju članka 123. stavka 2. Zakona o socijalnoj skrbi (»Narodne novine«, broj 57/2011), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 6. listopada 2011. godine donijela
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovom se Uredbom propisuje nadležnost, postupak i uvjeti za ostvarivanje prava na usluge međugeneracijske solidarnosti koje obuhvaćaju različite oblike pomoći starijim osobama u obavljanju kućanskih i drugih poslova, pomoć u socijalnoj integraciji, usluge boravka međugeneracijske solidarnosti i druge pomoći koje su potrebne korisnicima (u daljnjem tekstu: usluge).
Članak 2.
Temelj za planiranje, programiranje i ostvarivanje prava na usluge iz članka 1. ove Uredbe je Program razvoja usluga za starije osobe u sustavu međugeneracijske solidarnosti, kojeg ministarstvo nadležno za međugeneracijsku solidarnost (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) donosi za trogodišnje razdoblje.
Članak 3.
Ministarstvo organizira provedbu pružanja usluga na taj način da s jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave sklapa ugovor o ostvarivanju prava na usluge (u daljnjem tekstu: ugovor) sukladno postupku i uvjetima predviđenima ovom Uredbom.
Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave sklapaju ugovor o pružanju usluga s pravnim ili fizičkim osobama.
II. NADLEŽNOST ZA OSTVARIVANJE PRAVA NA USLUGE
Članak 4.
Za ostvarivanje prava na usluge nadležni su:
– Ministarstvo i
– jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Članak 5.
Ministarstvo obavlja sljedeće poslove:
– planira i potiče razvoj usluga,
– planira sredstva u državnom proračunu za širenje i razvoj usluga,
– osigurava sredstva u državnom proračunu za podmirivanje ugovornih obveza za ostvarivanje prava na usluge,
– objavljuje javni poziv za dodjelu sredstava za financiranje usluga (u daljnjem tekstu: javni poziv),
– obavlja izbor najpovoljnije ponude ili ponuda po javnom pozivu,
– sklapa ugovor iz članka 3. stavka 1. ove Uredbe,
– provodi nadzor sukladno članku 278. stavku 4. Zakona o socijalnoj skrbi (u daljnjem tekstu: Zakon),
– pruža savjetodavnu stručnu pomoć nadležnim tijelima jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravnim i fizičkim osobama koje pružaju usluge,
– organizira različite oblike edukacije za pružatelje usluga,
– provodi superviziju i evaluaciju usluga na lokalnoj razini,
– razvija nove programe usluga i volonterske oblike pomoći,
– obavlja i druge poslove sukladno Zakonu i ovoj Uredbi.
Članak 6.
Jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave obavlja sljedeće poslove:
– planira i osigurava financijska sredstva u svom proračunu za usluge,
– sklapa ugovor iz članka 3. stavka 1. ove Uredbe s ministarstvom,
– raspisuje javni poziv za izbor pružatelja usluga,
– obavlja izbor pravnih i fizičkih osoba za pružanje usluga na temelju javnog poziva sukladno odredbama ove Uredbe,
– sklapa ugovor s izabranim pravnim ili fizičkim osobama, pružateljima usluga, koji ispunjavaju uvjete predviđene pravilnikom iz članka 122. stavka 2. Zakona,
– pruža usluge sukladno uvjetima predviđenima ovom Uredbom,
– planira, pribavlja i odgovorno upravlja sredstvima namijenjenima razvoju mreže usluga starijim osobama,
– određuje uvjete suradnje s pružateljima usluga,
– prati kvalitetu pružanja usluga,
– organizira edukaciju pružatelja usluga,
– obavlja i druge poslove sukladno Zakonu i ovoj Uredbi.
III. POSTUPAK ZA OSTVARIVANJE PRAVA NA USLUGE
Članak 7.
Javni poziv raspisuje se jedanput godišnje u dnevnom tisku i na internetskoj stranici Ministarstva, ako su za ostvarivanje prava na usluge osigurana sredstva u državnom proračunu.
Na javni poziv mogu se prijaviti jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave s područja Republike Hrvatske koje su zainteresirane za pružanje usluga na svom području.
Jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave može se prijaviti na javni poziv za više jedinica lokalne samouprave (općina i gradova) na svojem području, uz prethodne konzultacije s njima.
Članak 8.
Javni poziv sadrži:
– opis usluga i uvjete za ostvarivanje i pružanje usluga,
– razdoblje u kojem će se pružati usluge,
– rok za podnošenje prijava,
– i drugo, sukladno odredbama ove Uredbe.
Članak 9.
Prijava na javni poziv podnosi se na popunjenom Obrascu 1 – Opći podaci, koji se nalazi u prilogu ove Uredbe i njen je sastavni dio.
Uz prijavu iz stavka 1. ovoga članka ponuditelj podnosi i druge dokaze predviđene ovom Uredbom i javnim pozivom.
Članak 10.
Prednost pri izboru imat će prijave sa:
– područja od posebne državne skrbi,
– većim udjelom starijih u ukupnom stanovništvu s prijavljenog područja,
– većim udjelom samačkih staračkih domaćinstava u ukupnom stanovništvu s prijavljenog područja,
– slabije razvijenom mrežom institucionalne i izvaninstitucionalne skrbi za starije osobe,
– slabijom prometnom povezanošću,
– slabijom dostupnošću zdravstvenih službi,
– više jedinica lokalne samouprave za koju se traži ostvarivanje usluge,
– većim vlastitim financijskim sudjelovanjem,
– većim sudjelovanjem volontera,
– većim brojem potencijalnih korisnika (prema popunjenom i dostavljenom Obrascu 3 – Zbirni popis potencijalnih korisnika, koji se nalazi u prilogu ove Uredbe i njen je sastavni dio).
Članak 11.
Ministar nadležan za međugeneracijsku solidarnost imenuje Povjerenstvo za usluge međugeneracijske solidarnosti (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo) koje, među ostalim poslovima, predlaže odluku o objavljivanju javnog poziva i odluku o izboru najpovoljnije ponude ili najpovoljnijih ponuda.
Ministar nadležan za međugeneracijsku solidarnost donosi Poslovnik o radu Povjerenstva.
Članak 12.
Jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave podatke o potencijalnim korisnicima može prikupljati u suradnji s nadležnim zavodom za socijalnu skrb, zdravstvenim ustanovama, ustanovama socijalne skrbi, vjerskim zajednicama te udrugama, uz prethodne javne obavijesti upućene stanovništvu s područja na kojem će se prikupljati podaci.
Članak 13.
Jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave prikupit će podatke i voditi službenu evidenciju svih potencijalnih korisnika usluga ako planira sudjelovanje na javnom pozivu.
Jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave prikuplja podatke o potencijalnom korisniku u njegovu kućanstvu, na temelju Obrasca 2 – Podaci o potencijalnom korisniku, koji se nalazi u prilogu ove Uredbe i njen je sastavni dio.
Jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave sastavlja konačni Obrazac 3 – Zbirni popis potencijalnih korisnika, na temelju Obrasca iz stavka 2. ovoga članka.
Jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, na temelju verificiranog Zbirnog popisa potencijalnih korisnika iz stavka 3. ovoga članka i drugih uvjeta iz članka 10. ove Uredbe, može podnijeti prijavu na javni poziv.
Članak 14.
Ministarstvo sklapa ugovor s najpovoljnijim ponuditeljem ili ponuditeljima.
Ugovorom is stavka 1. ovoga članka ugovaraju se:
– prava i obveze ugovornih strana,
– novčana davanja ugovornih strana,
– broj korisnika usluga,
– broj pružatelja usluga,
– i drugo, sukladno odredbama ove Uredbe.
Članak 15.
Jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave nakon sklapanja ugovora dužna je provesti javni postupak izbora najpovoljnijeg pružatelja usluga, sukladno odredbama ove Uredbe.
Jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave s najpovoljnijim pružateljem usluga koji ispunjava uvjete predviđene Pravilnikom iz članka 122. stavka 2. Zakona, dužna je sklopiti ugovor o pružanju usluga.
IV. UVJETI ZA OSTVARIVANJE PRAVA NA USLUGE
Članak 16.
Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave mogu ostvariti pravo na usluge ako ispunjavaju sljedeće uvjete:
– da su izabrane na temelju javnog poziva i da je s njima sklopljen ugovor,
– da su pružatelji usluga izabrani sukladno odredbama ove Uredbe,
– da su osigurana financijska sredstva.
Članak 17.
Usluge se financiraju iz:
– sredstava državnog proračuna, s pozicije Ministarstva,
– sredstava proračuna jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave,
– sredstava prihoda ostvarenih sudjelovanjem korisnika i njihovih obveznika uzdržavanja u plaćanju troškova usluga uplaćenih u proračun jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave,
– donacija, pomoći i drugih izvora.
Članak 18.
Sredstva za financiranje usluga osiguravaju se iz državnog proračuna na poziciji Ministarstva na temelju Programa iz članka 2. ove Uredbe.
Članak 19.
Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave koje su sklopile ugovor, obvezne su osigurati sredstva za pružanje usluga sukladno ovoj Uredbi i socijalnom planu svoga područja, te drugim propisima, a posebno za:
– poreze, prireze, doprinose na plaću i naknade plaće za pružatelje usluga,
– materijalne troškove u svrhu ispunjenja ugovora za koja nisu osigurana sredstva u državnom proračunu,
– kapitalna ulaganja u prostor i opremu u svrhu ispunjenja ugovora kada sredstva za te namjene nisu osigurana u državnom proračunu.
Članak 20.
Korištenje sredstava iz proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave sukladno odredbama ove Uredbe nije smetnja u smislu limita za druga davanja ili obveze predviđene Zakonom.
V. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 21.
S jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave s kojima Ministarstvo ima sklopljen ugovor o suradnji s rokom važenja do 31. prosinca 2011. godine, sklopit će se novi ugovor o suradnji koji će vrijediti do 31. prosinca 2012. godine.
Ugovor iz stavka 1. ovoga članka sklopit će se ako nadležno povjerenstvo prihvati završno godišnje izvješće i ako su osigurana financijska sredstva u državnom proračunu.
Na sklapanje ugovora o suradnji iz stavka 1. ovoga članka primijenit će se propisi koji su vrijedili do stupanja na snagu ove Uredbe.
S jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave iz stavka 1. ovoga članka sklopit će se novi ugovor s početkom primjene od 1. siječnja 2013. godine, ako su osigurana financijska sredstva u državnom proračunu i ako pružatelji usluga u trenutku potpisivanja ugovora ispunjavaju uvjete predviđene Pravilnikom iz članka 122. stavka 2. Zakona.
Članak 22.
Izrazi koji se koriste u ovoj Uredbi, a imaju rodno značenje, upotrebljavaju se na isti način, neovisno o muškom ili ženskom rodu.
Članak 23.
Na pitanja koja nisu propisana ovom Uredbom primijenit će se odredbe Zakona.
Članak 24.
Ova Uredba objavljuje se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu 1. siječnja 2012. godine.
Klasa: 550-01/11-01/05
Urbroj: 5030104-11-1
Zagreb, 6. listopada 2011.
Predsjednica Jadranka Kosor, dipl. iur., v. r.
Obrazac 1
OPĆI PODACI
Naziv jedinice lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave (JLRS) |
|
Ime i prezime osobe ovlaštene za zastupanje (župana, gradonačelnika, načelnika) |
|
Adresa |
|
Ulica: |
|
Mjesto/poštanski br.: |
|
Županija |
|
Kontakt |
|
Telefon: |
|
Fax: |
|
E-mail: |
|
Ostali podaci |
|
OIB: |
|
Br. žiro-računa: |
|
Naziv banke: |
Rb. |
PODACI O JEDINICI LOKALNE I PODRUČNE (REGIONALNE) SAMOUPRAVE |
|
1. |
Područja provedbe1 (navesti naziv JLRS-a) |
|
2. |
Površina područja provedbe |
|
3. |
Ukupan broj starijih osoba na području provedbe |
|
4. |
Površina jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave (izvor: DZZS) |
|
5. |
Udio starijih osoba u ukupnom broju stanovnika određenog područja (izvor: DZZS) |
|
6. |
Udio samačkih staračkih domaćinstava u ukupnom broju starijih osoba (izvor: DZZS) |
|
7. |
Razvijenost mreže skrbi za starije osobe (broj organizacija/udruga na tom području) |
|
8. |
Prometna razvedenost (između naselja i unutar naselja; broj prijevoznika i linija) |
|
9. |
Područje od posebne državne skrbi, brdsko-planinsko područje, otoci |
|
10. |
Spremnost i mogućnost lokalne samouprave na sufinanciranje Programa (koliko) |
|
11. |
Spremnost na suradnju u provedbi Programa (s kojim bi institucijama/udrugama mogli ostvariti suradnju) |
|
12. |
Mogućnost uključivanje volontera u provedbu Programa (navesti institucije/udruge iz kojih dolaze volonteri ili navesti način uključivanja) |
|
13. |
Da li se na vašem području provodi isti ili sličan program, te tko ga provodi |
|
14. |
Izvadak iz proračuna (ukupan prihod jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave kao i ukupan iznos koji se odvaja za socijalnu skrb) |
U _______________ MP. ____________________ (mjesto i datum) (potpis ovlaštene osobe)
Obrazac 2
PODACI O POTENCIJALNOM KORISNIKU
Ime i prezime: ___________________________________________________
Adresa i telefon: _________________________________________________
Godina rođenja: __________ Spol: ______ Nacionalnost: _________________
Ostvaruje li prava iz mirovinskog osiguranja:
a) prima mirovinu višu od najniže (iznos) _______________________________
b) najnižu mirovinu (iznos) __________________________________________
c) ne prima mirovinu, u kućanstvu ima primanja drugih članova (vrsta, iznos) _____
_______________________________________________________________
d) ne prima mirovinu, u kućanstvu nema primanja
e) drugo (navesti) ___________________________________________________
Prima li neki oblik pomoći djeteta/djece, skrbnika ili slično (zaokružiti jedan ili više odgovora):
a) materijalna ili financijska pomoć: 1. stalna 2. povremena 3. rijetka 4. izostaje (odabrati)
b) pomoć u poslovima u kući i na okućnici: 1. stalna 2. povremena 3. rijetka 4. izostaje (odabrati)
c) nema djece ni skrbnika
d) pomoć druge osobe, organizacije (koje; vrsta, učestalost) __________________
Ostvaruje li prava iz socijalne skrbi:
a) ostvaruje materijalna prava iz socijalne skrbi/koliko ______________________
b) ostvaruje nematerijalna prava iz socijalne skrbi/koja ______________________
Ima li zdravstvenu zaštitu: ____________________________________________
Ima li patronažnu skrb i kako često: ____________________________________
Zdravstveno i psihofizičko stanje te funkcionalna sposobnost (unijeti kratak opis, navesti
ukoliko ima invaliditet):
a) pokretan _______________________________________________________
b) ograničeno (teže) pokretan i nepokretan _______________________________
Živi li osoba sama/s kim: _____________________________________________
Dob i radna sposobnost osobe/osoba s kojom/kojima živi: ____________________
Ima li djecu, bliske rođake ili skrbnike, gdje žive: ____________________________
Ime i prezime, adresa i telefon skrbnika, (radno sposobnog) djeteta ili rođaka koji stanuje
u najvećoj blizini: ___________________________________________________
Da li ima sklopljen ugovor o doživotnom/dosmrtnom uzdržavanju: DA NE
Ukoliko se na Vašem području budu provodile usluge međugeneracijske solidarnosti, koje
bi Vam bile najpotrebnije:
a) organiziranje prehrane
b) kućni poslovi i uređenje okućnice
c) osobna higijena i briga o zdravlju
d) laička psiho-socijalna pomoć
e) pomoć u ostvarivanju različitih prava
Svojim potpisom potvrđujem istinitost navedenih podataka i dajem pristanak za primanje navedenih usluga međugeneracijske solidarnosti.
Mjesto i datum: ________________ Potpis: _________________ (potencijalni korisnik)
Obrazac 3
ZBIRNI POPIS POTENCIJALNIH KORISNIKA
Rb. |
Ime i prezime korisnika, adresa i broj telefona |
Godište |
Sastav kućanstva: a. Živi sam b. Živi s drugom osobom starije dobi c. Ostalo |
Poteškoće: a. Funkcionalnea b. Zdravstveneb c. Ekonomske d. Psihosocijalnec |
Ime i prezime, adresa i broj telefona djeteta/ skrbnika i udaljenost od korisnika |
Vrstadpomoći pružana korisniku ili drugom članu kućanstva: a. od stranee djeteta/skrbnika (financijska, pomoć u kućanskim poslovima, posjećivanje,...) b. iz sustava socijalne skrbi i/ili zdravstvenog osiguranja Učestalost pomoći pružane korisniku/ drugom članu kućanstva (često/ povremeno/ vrlo rijetko/ nikad) Razlozi nepružanja potrebne pomoći od strane djeteta/skrbnika |
1. |
||||||
2. |
||||||
3. |
||||||
4. |
||||||
5. |
a 1. nepokretni, ograničeno (teže) pokretni (trajno koriste invalidska kolica, koriste štap, štake, ortop. klupice) 2. pokretni
b zdravstveno stanje 1. dobro 2. loše 3. izrazito loše
c izoliranost, osamljenost i sl.
dmaterijalna prava u sustavu socijalne skrbi (stalna pomoć, podmirenje troškova stanovanja, doplatak za pomoć i njegu, jednokratna pomoć, ostalo);
nematerijalna prava u sustavu socijalne skrbi (pomoć i njega u kući); prava iz sustava zdravstvenog osiguranja: pravo na patronažnu zdravstvenu skrb, pravo na sanitetski prijevoz, zdravstvenu njegu u kući
[1]Zbog kvalitetnije provedbe Programa moguće je istim obuhvatiti više područja (jedinica lokalne samouprave).
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2011_11_124_2484.html