HRVATSKI OLIMPIJSKI ODBOR
Na temelju članka 52. Zakona o sportu (urednički pročišćeni tekst »Narodne novine« broj 71/06, 150/08, 124/10, 124/11, 86/12 i 94/13) i članka 71., 72. i 73. Statuta Hrvatskog olimpijskog odbora, na prijedlog Vijeća Hrvatskog olimpijskog odbora sa 30. sjednice održane 03. prosinca 2014., Skupština Hrvatskog olimpijskog odbora na svojoj 39. sjednici održanoj 29. prosinca 2014. donosi
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
1. Vijeće Sportske arbitraže (u daljnjem tekstu: VSA) samostalno je i neovisno tijelo pri Hrvatskom olimpijskom odboru (u daljnjem tekstu: HOO) za izvanredno preispitivanje odluka sportskih udruga protiv kojih su iscrpljena, ili ne postoje druga sredstva pravne zaštite u odnosu na sporove i pitanja od značenja za izvršavanje zadaća HOO-a utvrđenih u Zakonu o sportu.
2. VSA obavlja i druge poslove određene Statutom HOO, ovim Pravilnikom,
Arbitražnim pravilima Sportskog arbitražnog sudišta pri HOO te drugim aktima HOO.
3. Odluka o sporovima i pitanjima od značenja za izvršavanje zadaća HOO smatraju se osobito:
– odluke o stegovnim mjerama i druge odluke u svezi s dopingom;
– odluke u stegovnim i drugim postupcima koji znače ili podrazumijevaju dugotrajnu zabranu ili nemogućnost sudjelovanja u športskim natjecanjima i djelatnostima;
– odluke koje se odnose na olimpijske kandidate, kao i kategorizirane športaše;
– odluke koje se odnose na načela i ostale uvjete športskih natjecanja;
– druge odluke o pitanjima koja su uređena Statutom HOO-a.
Članak 2.
Ovim Pravilnikom propisuje se sastav i odlučivanje VSA (Glava II), postupak izvanrednog preispitivanja odluka sportskih odluka (Glava III), postupak izdavanja pravnih mišljenja VSA (Glava IV) te druga pitanja iz djelokruga VSA.
Članak 3.
Sjedište VSA je u Zagrebu, na adresi sjedišta HOO-a.
VSA ima svoj pečat s natpisom: Vijeće sportske arbitraže Hrvatskog olimpijskog odbora i znakom HOO.
II. SASTAV I ODLUČIVANJE
Članak 4.
1. VSA čine predsjednik, potpredsjednik i 11 članova.
2. VSA se bira na mandat od 5 (pet) godina odlukom Skupštine HOO-a iz redova istaknutih diplomiranih pravnika iz svih područja javnog života.
3. Članovi VSA mogu biti i suci redovnih i specijaliziranih sudova.
4. Sjednica VSA saziva se na poziv predsjednika VSA kadgod to zahtijevaju aktivnosti VSA, a najmanje šest puta godišnje. Predsjednik VSA mora sazvati sjednicu VSA u roku od mjesec dana od primitka zahtjeva najmanje šest članova VSA za sazivanje sjednice.
5. Za pravovaljano donošenje odluka potrebno je da na sjednici bude nazočno više od polovice članova VSA. VSA donosi odluke većinom glasova svih članova.
Članak 5.
1. Odluke iz nadležnosti VSA između dvije sjednice VSA donose Stalna vijeća VSA, osim ako je za neku odluku u ovom pravilniku izričito određeno da ju donosi VSA u punom sastavu.
2. Stalna vijeća VSA sastoje se od po tri člana VSA i jednog zamjenika člana VSA koje na pet godina imenuje predsjednik VSA.
3. Stalna vijeća VSA donose odluke većinom glasova.
4. Stalnim vijećima spis se upućuje na rješavanje prema redu zaprimanja predmeta.
5. Predsjednik VSA može biti i predsjednik jednog od stalnih vijeća VSA.
Članak 6.
1. Ako postoje razlozi koji bi u opravdanu sumnju doveli objektivnost i nepristranost člana VSA, osoba koja za to ima pravni interes može zatražiti izuzeće člana VSA iz odlučivanja u pojedinom predmetu.
2. O zahtjevu za izuzeće odlučuje predsjednik VSA, a o izuzeću predsjednika VSA sjednica VSA u punom sastavu.
3. Na zahtjev za izuzeće na odgovarajući se način primjenjuju odredbe o izuzeću propisane važećim Zakonom o parničnom postupku.
4. Ako zahtjev za izuzeće bude usvojen, tijelo koje o izuzeću odlučuje odredit će izuzetom članu zamjenika iz reda članova VSA.
Članak 7.
U radu VSA i Stalnih vijeća VSA sudjeluje kao zapisničar i tajnik VSA koji ima pravo sudjelovati u raspravi te davati svoje prijedloge i mišljenja, ali pri odlučivanju nema pravo glasa. Tajnik VSA je zaposlenik HOO-a.
Članak 8.
O sjednicama VSA i Stalnih vijeća VSA vodi se zapisnik, koji potpisuju zapisničar i članovi VSA koji su sudjelovali na sjednici. Za vođenje zapisnika i spisa VSA te druge administrativne djelatnosti VSA odgovoran je tajnik VSA.
III. POSTUPAK IZVANREDNOG PREISPITIVANJA ODLUKA SPORTSKIH UDRUGA
Članak 9.
Osoba koja smatra da joj je nekom odlukom sportske udruge povrijeđeno ili ugroženo neko od njenih prava može pod uvjetima iz ovog Pravilnika pokrenuti postupak izvanrednog preispitivanja te odluke.
Članak 10.
1. Postupak se pokreće pisanim zahtjevom za izvanredno preispitivanje odluke sportske udruge (u daljnjem tekstu: zahtjev za izvanredno preispitivanje).
2. Zahtjev za izvanredno preispitivanje podnosi se tajniku VSA neposredno ili mu se šalje preporučenom poštom, u tri primjerka.
Članak 11.
1. Zahtjev za izvanredno preispitivanje može se podnijeti u roku od 60 dana od trenutka kada su iscrpljena druga redovna i izvanredna sredstva pravne zaštite u okvirima nacionalnog sportskog saveza/udruge.
2. Trenutak kada su iscrpljena druga redovna ili izvanredna sredstva pravne zaštite u okvirima nacionalnog sportskog saveza odnosno udruge smatra se dan kada je odluka koja se pobija donesena;
3. Smatra se da je zahtjev za izvanredno preispitivanje podnesen u roku ako je u roku iz st. 1. preporučeno predan na poštanskom uredu ili zaprimljen od strane tajnika VSA neposredno.
4. Na rok iz st. 1 ovog članka VSA pazi po službenoj dužnosti.
Članak 12.
1. Zahtjev za izvanredno preispitivanje mora biti razumljiv i sadržavati sve što je potrebno da se po njemu postupi, a naročito:
a) naznaku odluke protiv koje se podnosi;
b) prijedlog da se pobijana odluka u cijelosti ili djelomično ukine ili preinači;
c) razloge pobijanja odluke;
d) činjenice na kojima se zahtjev temelji;
e) naznaku dokaza kojima se mogu dokazati činjenice pod d);
f) ime, adresu i potpis podnositelja.
2. Uz zahtjev treba biti priložena i odluka koja se pobija te sve isprave i druga dokazna sredstva na kojima se temelje činjenične tvrdnje podnositelja.
3. Zahtjev može sadržavati i navode podnositelja o pravnoj osnovi pobijanja, te druge navode i zahtjeve.
4. Nerazumljive i nepotpune zahtjeve tajnik VSA vratit će podnositelju radi ispravka odnosno dopune te odrediti rok od 15 dana za ponovno podnošenje zahtjeva. Ako stranka u roku podnese uredno ispravljen odnosno dopunjen zahtjev, smatra se da je podnesen onog dana kada je prvi puta bio podnesen.
5. Smatrat će se da je zahtjev povučen ako ne bude vraćen VSA u za to određenom roku. Ako bude vraćen bez ispravka odnosno dopune, tajnik VSA će zahtjev odbaciti.
6. Zahtjeve koji se ne odnose na sporove ili pitanja od značenja za izvršavanje zadaća HOO-a (čl. 1. st. 1. ovoga Pravilnika), nepravodobne zahtjeve, te zahtjeve u drugim slučajevima u kojima ne postoje pretpostavke za odlučivanje o biti stvari, odbacit će svojom odlukom VSA.
Članak 13.
Postupak se provodi na hrvatskom jeziku. Iznimno, ako smatra da je to u konkretnom slučaju opravdano, na zahtjev podnositelja zahtjeva VSA može odrediti da se pojedine radnje u postupku poduzimaju na stranom jeziku, sa ili bez prijevoda na hrvatski jezik. U tom slučaju troškovi prevođenja u pravilu padaju na teret podnositelja zahtjeva.
Članak 14.
Podnositelj zahtjeva i sportska udruga mogu nastupati samostalno ili imenovati punomoćnika prema svojem izboru. Ime i adresa punomoćnika mora se pismeno priopćiti VSA. Ako se zastupanje povjerava punomoćniku, on mora podnijeti posebnu punomoć za zastupanje u postupku izvanrednog preispitivanja.
Članak 15.
1. Uredne i pravovremeno podnesene zahtjeve za izvanredno preispitivanje tajnik VSA dostavit će sportskoj udruzi s prilozima i pozvati ju da podnese svoj pismeni odgovor u roku od petnaest dana od dana dostavljanja tog zahtjeva.
2. Ako sportska udruga u određenom roku ne podnese pismeni odgovor na zahtjev, postupak će se nastaviti.
3. Nakon što je zaprimio odgovor na zahtjev za izvanredno preispitivanje ili nakon što istekne rok za davanje odgovora, tajnik VSA će poziv za sjednicu te presliku spisa sa svim prilozima dostaviti predsjedniku i članovima stalnog vijeća sukladno čl. 5. st. 4. ovog Pravilnika. Sjednica se mora održati najkasnije u roku od 30 dana od dana zaprimanja odgovora ili isteka roka za davanje odgovora na zahtjev za izvanredno preispitivanje.
Članak 16.
1. Tijekom postupka podnositelj može odustati od svog zahtjeva sve do donošenja odluke o istome, a može ga i izmijeniti ili dopuniti, osim kad VSA smatra da nije svrsishodno dopustiti takve promjene s obzirom na okolnosti slučaja.
2. Ako podnositelj odustane od zahtjeva ili vođenje postupka iz bilo kojeg razloga postane nemoguće ili nepotrebno, VSA će rješenjem obustaviti postupak.
Članak 17.
1. Postupak izvanrednog preispitivanja vodi se u pravilu bez održavanja glavne rasprave, na temelju podnesaka stranaka i raspoloživih isprava. Iznimno, na zahtjev podnositelja, VSA može u posebno opravdanim slučajevima odrediti da se u postupku održi ročište radi saslušanja stranaka ili svjedoka.
2. VSA može od podnositelja zahtjeva i sportske udruge tijekom postupka zatražiti dodatna pojašnjenja, te ih pozvati da podnesu isprave ili poduzme drugu radnju u postupku. VSA može također po službenoj dužnosti preko HOO-a zatražiti da se pribave isprave i drugi dokumenti potrebni za dokazivanje spornih činjenica.
3. Za poduzimanje radnji iz stavka 2. ovoga članka VSA neće određivati rokove duže od 15 dana. Ti se rokovi mogu produžiti samo ako za to postoje posebno opravdani razlozi.
4. Ako podnositelj zahtjeva ili sportska udruga u određenom roku ne poduzmu radnju na koju su bili pozvani, postupak će se nastaviti, a odluka donijeti na temelju raspoloživih dokaza i drugog procesnog materijala.
Članak 18.
1. Zahtjev za izvanredno preispitivanje, pozivi i druge odluke dostavljaju se preko pošte, preporučenom pošiljkom uz povratnicu.
2. U hitnim slučajevima VSA može sa strankama općiti telefonom ili drugim telekomunikacijskim sredstvima. Tajnik VSA stavit će u spisu bilješku o sadržaju takvog razgovora.
Članak 19.
Ako VSA drukčije ne odredi, postupak se provodi bez nazočnosti javnosti.
Članak 20.
1. VSA odluke donosi u obliku rješenja i zaključaka. O pitanjima procesne naravi odlučuje se zaključkom. O osnovanosti zahtjeva za izvanredno preispitivanje VSA odlučuje rješenjem.
2. Odluke VSA moraju imati uvod, izreku i obrazloženje.
3. Uvod odluke sadrži: naziv VSA i oznaku je li VSA odlučivalo u punom sastavu ili posredstvom stalnog vijeća, ime i prezime predsjednika VSA i članova koji su sudjelovali u odlučivanju, kratku oznaku predmeta odlučivanja i odluke koja se preispitivala te dan kada je odluka donijeta.
4. Izreka sadrži odluku VSA o zahtjevu za izvanredno preispitivanje.
5. Obrazloženje sadrži: sadržaj zahtjeva za izvanredno preispitivanje, razloge zbog kojih je odlučeno kao u izreci te pravni temelj odlučivanja.
6. Odluke koje se dostavljaju strankama u izvorniku ili u prijepisu potpisuju tajnik i predsjednik VSA.
Članak 21.
1. Ako utvrdi da je zahtjev za izvanredno preispitivanje osnovan, VSA ga može djelomično ili u cijelosti usvojiti.
2. Ako VSA usvoji zahtjev, ono će djelomično ili u cijelosti ukinuti preispitivanu odluku.
VSA može i preinačiti preispitivanu odluku, ali samo u pogledu izrečene kazne ili druge mjere.
3. Prijepis rješenja dostavit će se podnositelju i sportskoj udruzi.
4. Sportska udruga obvezna je izvršiti rješenje VSA. Ako postupak povodom kojeg je donijeta odluka koja je djelomično ili u cijelosti ukinuta bude ponovljen, sportska udruga dužna je voditi računa o utvrđenjima iz rješenja VSA.
IV. POSTUPAK IZDAVANJA PRAVNIH MIŠLJENJA
Članak 22.
VSA je ovlaštena davati pravna mišljenja o pravnim pitanjima vezanim uz sport i sportske djelatnosti, te o drugim pitanjima vezanim uz primjenu Zakona o sportu i drugih akata donesenih temeljem njega.
Članak 23.
1. VSA će dati pravno mišljenje na zahtjev Vijeća HOO.
2. VSA može dati pravno mišljenje i na prijedlog nacionalnih sportskih saveza i drugih udruga. Iznimno, temeljem odluke VSA u punom sastavu, VSA može dati pravno mišljenje i na zahtjev druge fizičke ili pravne osobe.
3. U slučajevima iz stavka 2. ovoga članka, VSA će dati pravno mišljenje samo ako ocijeni da je rješavanje pitanja koje podnositelj prijedloga postavlja od posebnog interesa za razvoj športa, ili da postoje druge posebno važne okolnosti koje opravdavaju davanje pravnog mišljenja u konkretnom slučaju.
Članak 24.
1. Zahtjev ili prijedlog za davanje pravnog mišljenja podnose se u pisanom obliku tajniku VSA neposredno, ili mu se šalju preporučeno poštom. Uz zahtjev ili prijedlog treba podnijeti i sve isprave koje bi mogle biti od važnosti VSA prilikom razmatranja postavljenog pitanja.
2. Nakon podnošenja zahtjeva ili prijedloga, predsjednik VSA ispitat će udovoljava li postavljeno pitanje uvjetima iz članka 22. ovog Pravilnika, te će odbaciti zahtjeve ili prijedloge koji su nerazumljivi, proturječni, nepotpuni ili se odnose na pitanja o kojima VSA nije ovlaštena davati pravno mišljenje.
Članak 25.
1. O pitanjima o kojima je ovlašteno davati pravno mišljenje raspravlja VSA u punom sastavu.
2. Prijedloge koji ne udovoljavaju uvjetima iz stavka 3. članka 23. VSA će odbaciti.
Članak 26.
1. Ako zaključi da je za davanje pravnog mišljenja potrebno pribaviti dodatne obavijesti, VSA može pozvati stranku koja je pokrenula postupak da ih podnese VSA, ili ih može pribaviti od HOO ili iz drugih izvora.
2. VSA se može o postavljenom pitanju savjetovati i s drugim športskim i pravnim stručnjacima izvan svog sastava. U slučaju da takve osobe daju svoje pisano savjetodavno mišljenje, pripada im pravo na odgovarajuću nagradu i naknadu troškova.
Članak 27.
1. Pravno mišljenje daje se u pisanom obliku. Pri davanju pravnog mišljenja, VSA nije obvezana oblikom zahtjeva odnosno prijedloga te može u slučaju potrebe postavljeno pitanje preoblikovati, razlučiti na više potpitanja, a može u svrhu rješavanja postavljenog pitanja riješiti i druga pitanja koja nisu sadržana u zahtjevu odnosno prijedlogu.
2. Ako drugačije nije propisano u ovom Pravilniku, na sadržaj pravnog mišljenja na odgovarajući se način primjenjuju odredbe članka 20. ovog Pravilnika.
3. Uz pristanak stranke koja je postupak pokrenula, pravno mišljenje može se objaviti.
4. Pravno mišljenje je savjetodavnog karaktera i ne obvezuje stranku niti treće osobe.
V. TROŠKOVI POSTUPKA
Članak 28.
Osoba koja pokreće postupak izvanrednog preispitivanja, odnosno postupak izdavanja pravnog mišljenja, dužna je radi podmirenja troškova postupka uplatiti u korist VSA iznos utvrđen tarifom koja je sastavni dio Odluke o troškovima postupka pred VSA.
Odlukom o troškovima mogu se odrediti uvjeti pod kojima se u određenim slučajevima stranka može osloboditi od dužnosti plaćanja troškova postupka.
Članak 29.
Prije uplate predujma troškova postupka VSA neće postupati po podnesenom zahtjevu odnosno prijedlogu.
Članak 30.
U Odluci o troškovima u postupku pred VSA propisat će se pretpostavke pod kojima VSA može odlučiti da se predujam troškova postupka ili njegov dio vrati stranci koja ga je uplatila.
VI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 31.
Na postupak VSA u pitanjima koja nisu određena ovim Pravilnikom na odgovarajući će se način primjenjivati odredbe važećeg Zakona o parničnom postupku, ako to odgovara prirodi postupka pred VSA.
Članak 32.
Stupanjem na snagu ovog Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o postupku pred Vijećem športske arbitraže Hrvatskog olimpijskog odbora broj 966 od 25. svibnja 1999.
Članak 33.
Ovaj Pravilnik objavljuje se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu 8 dana od dana objavljivanja.
Broj: 1259/14
Zagreb, 30. prosinca 2014.
Predsjednik Hrvatskog olimpijskog odbora dr. sc. Zlatko Mateša, v. r.
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2015_01_11_235.html