MINISTARSTVO ZDRAVLJA
Na temelju članka 80.b stavka 2. Zakona o zdravstvenoj zaštiti (»Narodne novine« broj 150/2008, 71/2010, 139/2010, 22/2011, 84/2011, 12/2012, 35/2012, 70/2012, 82/2013, 159/2013 i 22/2014) ministar zdravlja uz suglasnost ministra pravosuđa donosi
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovim se Pravilnikom određuju minimalni uvjeti u pogledu prostora, radnika i medicinsko-tehničke opreme za obavljanje zdravstvene djelatnosti kojima mora udovoljavati zdravstvena ustanova koja pruža zdravstvenu zaštitu osobama lišenim slobode.
II. SANITARNO-TEHNIČKI I HIGIJENSKI UVJETI
Čanak 2.
Građevina u kojoj se nalaze prostorije za obavljanje zdravstvenih djelatnosti mora biti prema mogućnostima, prilagođena osobama s invaliditetom i smanjene pokretljivosti, u dijelu koji se odnosi na savladavanje visinskih razlika prostora kojim se kreću osobe smanjene pokretljivosti.
Članak 3.
Prostorije moraju biti osvijetljene prirodnim i umjetnim izvorom svjetlosti.
Vrata, zidovi i stropovi u prostorijama u kojima se obavlja zdravstvena djelatnost te u sanitarnim čvorovima i laboratorijima moraju biti ravne i glatke površine otporne na učestalo i temeljito čišćenje sukladno važećim propisima.
Podovi prostorija moraju biti izvedeni na način da se mogu brzo i lako čistiti, održavati i dezinficirati.
Prozori moraju biti izvedeni na način da se osigura mogućnost zračenja prostorija i čišćenja prozora, osim ukoliko to drugim propisima nije drugačije uređeno.
U bolnici za osobe lišene slobode vrata moraju biti najmanje širine od 110 cm.
Članak 4.
Prostorija za pregled bolesnika i sanitarni čvor za bolesnike moraju imati umivaonik s toplom i hladnom vodom, tekući sapun, dezinficijens te ručnike za jednokratnu uporabu, odnosno sušilo za ruke.
Prostorije namijenjene za obavljanje pojedine zdravstvene djelatnosti moraju činiti funkcionalnu cjelinu i moraju omogućavati odvajanje čistog od nečistog dijela (pribora, potrošnoga medicinskog materijala i odjeće).
Prostorije namijenjene za obavljanje zdravstvene djelatnosti ne mogu se koristiti za druge namjene.
Članak 5.
Svi hladnjaci i klimatizirani prostori moraju imati ugrađen sustav za mjerenje ili opremu za mjerenje, očitavanje i mogući ispis temperatura radi stalnog praćenja uvjeta čuvanja lijekova i medicinskih proizvoda.
Lijekovi i medicinski proizvodi moraju se čuvati odvojeno, u prostoru ili u ormarima koji se mogu zaključati, u skladu sa zahtjevima proizvođača i farmakopejskim uvjetima.
Prostor za lijekove mora imati Registar gotovih lijekova i knjigu prometa droga.
Knjige evidencija moraju se voditi u pisanom i elektroničkom obliku.
Komplet lijekova za terapiju anafilaktičkog šoka i ampulirani lijekovi sukladno potrebama djelatnosti moraju biti smješteni u ordinaciji uz izvještajni postupnik, a lijekovi koji sadrže droge moraju se čuvati u metalnom ormaru s ključem uz vođenje evidencije.
Lako zapaljive tvari i kemikalije moraju biti čuvane u originalnoj ambalaži u zatvorenom prostoru ili u posebnom ormaru sukladno odgovarajućim propisima.
Članak 6.
Priključenja medicinske opreme na pojedine instalacijske sustave moraju se izvesti prema normi HRN EN 793.
Uređaji koji proizvode ionizirajuće zračenje, a koriste se u dijagnostičke i terapijske svrhe, moraju udovoljavati normi HRN EN 60601-1-3 Medicinski električni uređaji-1 dio: Opći zahtjevi za zaštitu od zračenja u dijagnostičkoj opremi s X-zračenjem, HRN EN 60601-2-1: Dio2-1 Posebni zahtjevi za sigurnost elektronskih akceleratora u području od 1 MeV-50 MeV, HRN EN 60601-2-11 2 Dio: Posebni zahtjevi za terapijsku opremu koja primjenjuje gama zrake te moraju biti odobreni rješenjem nadležnoga tijela sukladno posebnim propisima.
III. UVJETI U POGLEDU PROSTORA, RADNIKA I MEDICINSKO-TEHNIČKE OPREME ZA POJEDINE DJELATNOSTI
Liječnička ordinacija
Članak 7.
Liječnička ordinacija mora imati:
– prostor za pregled bolesnika od najmanje 10 m²
– osiguran sanitarni čvor.
Članak 8.
Osnovna medicinsko-tehnička oprema liječničke ordinacije je:
– računalo s pisačem, metalni ormar za osobne zdravstvene kartone s ključem, radni stol za liječnika, stolicu za liječnika i medicinsku sestru s podešavanjem visine i mogućnošću pokretanja, garderobne vješalice u sobi medicinske sestre i liječnika, telefon u sobi medicinske sestre i liječnika, tlakomjer s različitim širinama manžeta, autoklav/suhi sterilizator, ležaj za pregled bolesnika, paravan, ormar za instrumente i lijekove, stolić za instrumente, toplomjere (2 kom.), fonendoskop (slušalice), špatule za pregled ždrijela za jednokratnu uporabu, plahte za jednokratnu uporabu, rukavice za jednokratnu uporabu, plastičnu posudu za medicinski otpad i posude za ostali otpad,
– komplet lijekova za terapiju anafilaktičkog šoka i potrebnom opremom za održavanje vitalnih funkcija (praćenje srčane akcije i saturacije kisika, neinvazivno mjerenje tlaka), bocu s kisikom s dozimetrom i raspršivačem i ampulirane lijekove sukladno potrebama djelatnosti koji moraju biti smješteni u ordinaciji, lijekove koji sadrže droge koji se moraju čuvati u ormaru sef izvedbe uz vođenje evidencije, sukladno posebnim propisima.
Ordinacija opće/obiteljske medicine
Članak 9.
Ordinacija opće/obiteljske medicine mora sadržavati sljedeću opremu:
– osnovnu medicinsko-tehničku opremu, iz članka 8. ovoga Pravilnika, vagu za mjerenje tjelesne težine, visinomjer, hladnjak, zglobni stolni reflektor, stalak za infuzije, aparat za davanje kisika, bocu s kisikom, otoskop, izvor hladnog svjetla, štrcaljku ili pulsni aparat za ispiranje ušiju, platneni metar, špatule za pregled ždrijela, posudu za čiste i posudu za nečiste špatule, ručnu baterijsku lampu, perkusijski čekić, metalne bubnjeve, posude za instrumente s poklopcem, posudu s poklopcem za vatu, bubrežaste zdjelice koje se mogu sterilizirati, gumirano platno, komprese, štrcaljke i igle za jednokratnu uporabu različitih dimenzija, setove za infuzije, bebi sisteme, jednokratne uro-katetere različitih promjera, pribor za uzimanje uzoraka za medicinsko-biokemijske i mikrobiološke pretrage, glukometar, test trake za brzo određivanje promjena u urinu, elastičnu traku za podvezivanje, hvataljku za instrumente i posudu za držanje hvataljke, otvarač usta, udlage različitih dimenzija, plastičnu posudu za medicinski otpad, posudu za ostali otpad, infuzijske otopine sukladno potrebama populacije koja se zbrinjava, zavojni materijal, liječničku torbu.
Liječnička torba/kovčeg mora biti izrađena od materijala otpornog na mehanička oštećenja, težine primjerene čestom prijenosu, odgovarajuće veličine s unutarnjim prostorom primjerenim smještaju opreme i pribora, sa stalnim i/ili promjenljivim pregradama. Liječnička torba mora sadržavati:
– opremu za dijagnostiku (tlakomjer s manžetama za odrasle i za djecu, slušalice, neurološki čekić, svjetiljku za pregled pupile, termometar),
– ampulirane lijekove (ampularij za pregledan, siguran smještaj i brzo vađenje 40 – 50 ampula),
– pribor za primjenu ampuliranih lijekova (štrcaljke za jednokratnu uporabu, igle, povesku, komprese od gaze, dezinfekcijsko sredstvo i sl.),
– lijekove za peroralnu uporabu
– instrumente (škare, anatomska i kiruršku pincetu, pean, skalpel),
– punkcijske igle (nekoliko dimenzija),
– sterilne katetere (14, 16, 18),
– zavojni materijal (sterilne gaze, zavoji, elastični zavoj, vata),
– mikroporne trake (nekoliko dimenzija),
– pribor za standardnu zaštitu od infekcija (rukavice, maske, naočale)
– lijekove za parenteralnu primjenu: Adrenalin, Aminofilin, Amiodaron, Atropin, Biperiden, Deksametazon, Diazepam, Diklofenak, Furosemid, Glukoza 50%, Haloperidol, Hioscin butilbromid, Ketoprofen, Kloropiramin, Lidokain, Metildigoksin, Metamizol, Metilprednizolon, Metoklopramid, Morfin – klorid, Na-hidrogenkarbonat (8,4% + 4,2%), Nalokson, Oksitocin, Petidin, Promazin, Propafenon, Ranitidin, Tietilperazin, Tramadol, Urapidil, Verapamil, fiziološka i destilirana voda u ampulama za razrjeđivanje,
– ostale lijekove: Acetilsalicilna kiselina tbl, Medicinski ugljen, Isosorbid dinitrat tbl., Gliceriltrinitrat sprej, Salbutamol sprej,
– infuzijske otopine: Natrijev klorid (0,9% a 500 ml; 10% a 20 ml)), Glukoza (5% i 10% a 500 ml), Plazmaekspanderi.
Radnici: 1 doktor medicine ili 1 doktor medicine specijalist opće/obiteljske medicine i 1 medicinska sestra – medicinski tehničar ili medicinska sestra opće njege/medicinski tehničar opće njege.
Ordinacija dentalne medicine
Članak 10.
Ordinacija dentalne medicine mora imati sljedeće prostorije:
– prostoriju za pregled i obradu bolesnika od najmanje 12 m²
– osiguran sanitarni čvor.
Ordinacija dentalne medicine mora imati sljedeću medicinsko- -tehničku opremu:
– računalo s pisačem, fiziološki stolac, opremu (brzookretajnu bušilicu-turbinu, mikromotor ili zračni motor), sisaljka, radno svjetlo, pokretnu stolicu za terapeuta, pokretni stolić za instrumente, autoklav/suhi sterilizator, ultrazvučni aparat za čišćenje zubnog kamenca, držače ogledala, sonde, pincetu zavinutu, ekskavator, Heidemanov instrument (5/6), nabijače i nosače amalgama, instrumente za modelaciju ispuna, lopaticu za miješanje plastičnu, staklenu pločicu, instrument za postavljanje matrica za aproksimalne ispune, kliješta za vađenje gornjih lijevih kutnjaka, kliješta za vađenje gornjih desnih kutnjaka, gornja korijenska kliješta, kliješta za vađenje donjih sjekutića, kliješta za vađenje donjih kutnjaka, polugu po Beinu, par poluga za vađenje donjih korjenova, pean, nastavke za mikro/zračni motor za preparaciju i obradu kaviteta i protetskih radova, ormar za instrumente i pohranu materijala, metalne bubnjeve za sterilne tufere, gazu odnosno vatu, čaše za jednokratnu uporabu, sisaljke za jednokratnu uporabu, polimerizaciju ispuna svjetlom, set instrumenata za liječenje korijenskih kanala, komplet za terapiju anafilaktičkog šoka ili alergijskih reakcija, pisaći stol, posudu za otpatke, pultove ili ormariće za smještaj uređaja, miješalicu za amalgam, posudu za nečiste instrumente, posudu s pokrovom za vatu, posudu za čista svrdla, posudu za zubne rolice, rukavice za jednokratnu uporabu, sterilne komprese za jednokratnu uporabu, papirnate ručnike, tekući sapun, sredstva za dezinfekciju instrumenata, ruku i otisaka, igle i štrcaljke za jednokratnu uporabu.
Radnici: 1 doktor dentalne medicine i 1 dentalni asistent, odnosno medicinska sestra-medicinski tehničar
ZDRAVSTVENA USTANOVA ZA PRUŽANJE ZDRAVSTVENE ZAŠTITE OSOBAMA LIŠENIM SLOBODE
Članak 11.
Zdravstvena ustanova za pružanje zdravstvene zaštite osobama lišenim slobode (u daljnjem tekstu: bolnica za osobe lišene slobode) ima unutarnje ustrojstvene jedinice za specijalističko-konzilijarno liječenje, radiološku, laboratorijsku i drugu medicinsku dijagnostiku, opskrbu lijekovima i medicinskim proizvodima, za obavljanje nezdravstvenih poslova, prostor za pripremu hrane (kuhinja), prostor za opskrbu čistim rubljem (praonica) i sterilnim materijalom.
Članak 12.
Bolnica za osobe lišene slobode namijenjena je smještaju bolesnih osoba lišenih slobode i uključuje tehničku zaštitu i prostor za boravak bolesnika na otvorenom prostoru.
Članak 13.
Bolnica za osobe lišene slobode mora imati bolesničke sobe za smještaj bolesnih osoba lišenih slobode čija površina mora iznositi minimalno 4 m ² po krevetu.
Članak 14.
Bolnica za osobe lišene slobode mora imati za svaku bolničku djelatnost prostorije za pregled bolesnika, pripremu i obradu i manje zahvate, za odgovarajuću dijagnostiku, za voditelje odjela, za liječnike, za glavnog medicinskog tehničara/sestru, za medicinske sestre, za odmor dežurnog liječnika, za odmor medicinskih sestara, garderobe za službenike i namještenike, prostoriju za posjete bolesnim osobama lišenim slobode, prostor za pohranjivanje čistih i nečistih stvari i rublja, te sanitarne čvorove za službenike za oba spola i mrtvačnicu.
Bolnica za osobe lišene slobode mora imati na svakom odjelu sanitarne čvorove (kada, tuš i wc).
Članak 15.
Bolnica za osobe lišene slobode mora imati bolesničke sobe sa sanitarnim čvorom za smještaj bolesnika koji su oboljeli ili se sumnja da boluju od zaraznih bolesti.
Članak 16.
Bolnica za osobe lišene slobode mora u svom sastavu imati sljedeće bolničke jedinice:
Jedinica za opskrbu lijekovima i medicinskim proizvodima koja se sastoji od prostora za izdavanje lijekova i medicinskih proizvoda, za smještaj i čuvanje lijekova, za dostavu i preuzimanje lijekova, za čuvanje lakohlapljivih i lakozapaljivih tekućina s odgovarajućim ormarima, odgovarajuće metalne ormare sef izvedbe za čuvanje droga i lijekova koji sadrže droge, hladnjak i klimatizirani prostor za lijekove, odgovarajuće računalo s pisačem i priključkom na Internet, te stručne knjige i priručnike.
U jedinici za opskrbu lijekovima se vode knjige evidencija lijekova prema propisima.
Radnici: 1 magistar farmacije, 1 farmaceutski tehničar
Medicinsko-biokemijski laboratorij sastoji se od prostora za prijam materijala, radnog laboratorijskog analitičkog prostora, spremišta, prostora za pranje, sušenje i sterilizaciju posuđa, sanitarnog čvora.
Oprema općeg medicinsko-biokemijskog laboratorija sastoji se od računala s pisačem, laboratorijskog namještaja, stolca za bolesnike ili ležaja za uzimanje materijala, suhog sterilizatora/autoklava, hladnjaka s mogućnošću kontroliranja temperature, deionizatora, analitičke vage, centrifuge, svjetlosnog mikroskokpa, hematološkog brojača (8-18 parametara), biokemijskog analizatora – selektivnog (minimalno 100 analiza/sat), koagulatora (jednokanalnog), analizatora elektrolita (ako nije sastavni dio biokemijskog analizatora). Ako je osigurano uklanjanje biološkog otpada i pripreme deionizirane vode, autoklav i deionizator nisu obvezni.
U medicinsko-biokemijskom laboratoriju se vode evidencije o obavljenim biokemijskim pretragama.
Radnici: 1 magistar medicinske biokemije i 2 zdravstveno-laboratorijska tehničara.
Članak 17.
Bolnički odjeli bolnice za osobe lišene slobode
Odjel kirurgije sastoji se od:
– operacijske dvorane s kirurškim stolom od najmanje 30 m²,
– pretprostora za pranje ruku od najmanje 9 m²,
– propusnika za radnike od najmanje 12 m²,
– sobe za buđenje od najmanje 20 m²,
– prostora za brzu sterilizaciju od najmanje 10 m²,
– sobe za postavljanje i odstranjivanje imobilizacije u djelatnostima koje istu provode od namjanje 12 m².
Oprema u operacijskoj dvorani bolnice za osobe lišene slobode je: uređaj za anesteziju s mogućnošću tlačne i volumske ventilacije, automatska i ručna ventilacija PEEP, monitoring plućnih funkcija, dva isparivača hlapljivih anestetika, cilindre za plinove, Et CO2, mogućnost sukcije bolesnika, EKG, pulsna oksimetrija, neinvazivni tlak, mjerenje minutnog volumena, standardni laringoskop, stolić za reanimaciju s defibrilatorom, te sterilizator.
U Odjelu kirurgije mora biti osigurana ordinacija za polivalentno obavljanje specijalističko-konzilijarne djelatnosti iz područja kirurgije, anesteziologije, reanimacije i intenzivnog liječenja, te fizikalne medicine i rehabilitacije.
Oprema u ordinaciji fizikalne medicine i rehabilitacije je: prostor za pregled i različite oblike fizikalne terapije uz adekvatnu ventilaciju, ležaj i pribor za medicinsku gimnastiku i kinezierapiju, uređaj za elektroterapiju, oprema za termoterapiju, terapijski ultrazvuk, računalo s pisačem i priključkom na Internet.
U odjelu se vode evidencije o općoj i posebnoj prehrani bolesnih osoba lišenih slobode, nadzoru čistoće i higijene na zdravstvenim odjelima, te provođenju mjera za sprječavanje hospitalnih infekcija.
Radnici: 1 doktor medicine specijalist kirurgije, 1 doktor medicine specijalist anesteziologije, 1 doktor medicine specijalist fizijatar, 1 doktor medicine, 1 stručni prvostupnik fizioterapije, 1 prvostupnik sestrinstva – specijalist u kirurškoj djelatnosti za jedan operacijski stol, 1 prvostupnik sestrinstva općeg smjera i 2 medicinske sestre – medicinska tehničara opće njege.
Odjel interne medicine mora imati pripadajuću opremu: EKG uređaj s defribilatorom, holter EKG, holter tlaka, kolonoskop i gastroskop, te ergometriju.
U Odjelu interne medicine mora biti osigurana polivalentna ordinacija za specijalističko-konzilijarnu djelatnost iz područja neurologije i gastroenterologije i kardiologije s pripadajućom opremom.
Radnici: 1 doktor medicine specijalist interne medicine, 1 doktor medicine specijalist neurologije, 1 doktor medicine, 1 prvostupnik sestrinstva općeg smjera i 2 medicinske sestre-medicinska tehničara opće njege.
Odjel plućnih bolesti mora imati pripadajuću opremu: spirometar, prijenosni EKG uređaj s defribilatorom, oksimetar, tlakomjer, inhalatore, prijenosne boce s kisikom i aspirator, te računalo s pisačem i priključkom na Internet.
U Odjelu plućnih bolesti obavlja se specijalističko-konzilijarna djelatnost iz područja infektologije.
Radnici: 1 doktor medicine specijalist pulmologije, 1 doktor medicine specijalist infektologije, 1 doktor medicine specijalist interne medicine, 1 doktor medicine, 1 prvostupnik sestrinstva općeg smjera, 2 medicinske sestre – medicinska tehničara opće njege.
Odjel radiologije mora imati rendgenski uređaj analogne tehnologije koji zadovoljava uvjete sukladno propisima o zaštiti od ionizirajućeg zračenja, negatoskop i računalo s mogućnošću pohrane slikovnog materijala, obveznu dozimetriju službenika i zaštitna sredstva od ionizirajućeg zračenja za službenike i bolesnike.
Radnici: 1 doktor medicine specijalist radiologije, 1 prvostupnik radiološke tehnologije i 2 medicinske sestre – medicinska tehničara opće njege.
Odjel psihijatrije mora imati sobu za pregled i liječenje bolesnika, i opremu sukladno članku 8. ovog Pravilnika.
Radnici: 2 doktora medicine specijalista psihijatrije, 1 doktor medicine, 2 prvostupnika sestrinstva općeg smjera, 2 medicinske sestre – medicinska tehničara opće njege.
Odjel forenzičke psihijatrije mora imati sobu za pregled i liječenje zatvorenika s izrečenom mjerom obveznog psihijatrijskog liječenja, za rad sa malom grupom bolesnika i opremu sukladno članku 8. ovog Pravilnika.
Radnici: 3 doktora medicine specijalista psihijatrije, 1 doktor medicine, 1 prvostupnik sestrinstva općeg smjera, 2 medicinske sestre – medicinska tehničara opće njege.
Članak 18.
Bolnica za osobe lišene slobode mora imati mogućnost vlastitog sanitetskog prijevoza.
Vozila sanitetskog prijevoza moraju udovoljavati uvjetima propisanim za sanitetski prijevoz bolesnika.
IV. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 19.
Zdravstvena ustanova koja pruža zdravstvenu zaštitu osobama lišenim slobode koja obavlja Zakonom propisane djelatnosti mora uskladiti svoj rad u pogledu radnika s odredbama ovog Pravilnika u roku od jedne godine od dana stupanja na snagu ovog Pravilnika.
Zdravstvena ustanova koja pruža zdravstvenu zaštitu osobama lišenim slobode koja obavlja zakonom propisane djelatnosti mora uskladiti svoj rad u pogledu prostora i opreme s odredbama ovoga Pravilnika u roku od tri godine od dana stupanja na snagu ovoga Pravilnika.
Članak 20.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 011-02/13-02/150 Urbroj: 534-10-1-1-1/4-14-1 Zagreb, 20. studenoga 2014.
Ministar prim. Siniša Varga, dr. med. dent., v. r.
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2014_12_151_2845.html