MINISTARSTVO GOSPODARSTVA, RADA I PODUZETNIŠTVA
Na temelju članka 47. stavka 4. Zakona o obrtu (»Narodne novine« br. 77/93, 90/96, 102/98, 64/01, 71/01, 49/03 – pročišćeni tekst, 68/07 i 79/07), ministar gospodarstva, rada i poduzetništva, nakon prethodno pribavljena mišljenja Hrvatske obrtničke komore, donosi
1. CILJ
− provjera neophodnih vještina, znanja i sposobnosti za kvalificirano obavljanje profesionalne djelatnosti zanimanja staklar u svijetu rada koji je podložan promjenama
− provjera kompetencija neophodnih za cjeloživotno učenje i napredovanje u struci kao i život u građanskom društvu.
2. OBLIK I SADRŽAJ ISPITA
Pomoćnički ispit sastoji se od praktičnog i stručno-teorijskog dijela ispita.
Na praktičnom dijelu ispita provjeravaju se stručne kompetencije neophodne za obavljanje poslova i radnih zadaća u zanimanju.
Na stručno-teorijskom dijelu provjeravaju se znanja stečena tijekom obrazovnog procesa ili procesa informalnog učenja, a u skladu s nastavnim planom i programom za zanimanje staklar.
2.1. PRAKTIČNI DIO ISPITA
Praktični dio ispita sastoji se od praktičnog uratka i/ili radne probe.
2.1.1. Zadaje se jedan praktični uradak. Prije početka rada naučnik mora izraditi pisanu pripremu rada kojom se, ako je prihvaćena od strane ispitne komisije, može služiti pri radu.
Primjeri praktičnih uradaka:
Vrsta uratka |
Opis uratka (očekivane praktične stručne kompetencije) |
Ukrasno ostakljivanje |
Izraditi crteže i šablone, odabrati materijal, izrezati i postaviti stakla, optočiti (obrubiti) metalom i završno obraditi. |
Izrada staklene konstrukcije |
Izraditi crteže i izračunati materijal za izabranu konstrukciju, izrezati staklo i ugraditi držače, izbrati okov i sredstava za spajanje te završno obraditi. |
Uramljivanje slika |
Uokviriti sliku s ukrasnim paspartuom. Obuhvatiti izradu okvira, paspartua, navlačenje, napinjanje, uokvirivanje i uramljivanje. |
Zastakljivanje građevinske stolarije |
Zastakliti prozor jednostrukim, dvostrukim ili izolacijskim staklom. Izabrati staklo, rezati staklo, kitati odgovarajućim kitom, učvrstiti staklo u okvir. |
Zastakljivanje građevinske bravarije |
Zastakliti bravarski element jednostrukim, dvostrukim ili izolacijskim staklom. Izabrati staklo, rezati staklo, kitati odgovarajućim kitom, učvrstiti staklo u okvir. |
Zastakljivanje plastične stolarije |
Zastakliti plastična vrata ili prozor jednostrukim, dvostrukim ili izolacijskim staklom. Izabrati staklo, rezati staklo, učvrstiti staklo u profilom s brtvom. |
Izrada staklene stijene |
Rezati odgovarajuće staklo prema nacrtu, obraditi nezaštićene rubove, učvrstiti staklo u okvire ili bez okvira. |
Izrada staklenog krova (nadstrešnice) |
Na konstrukciju krova (nadstrešnice) ugraditi odgovarajuće staklo. Rezati i obraditi staklo, učvrstiti staklo na konstrukciju uz postizanje vodonepropusnosti. |
Zastakljene ograde |
Na metalnu konstrukciju ograde ugraditi odgovarajuće staklo. Rezati staklo, obraditi staklo, učvrstiti i brtviti staklo. |
2.1.2. Uz praktični uradak naučniku se zadaju i radne probe (najviše 3).
Probe koje se zadaju moraju biti iz različitih područja zanimanja.
Vrsta radne probe |
Opis radne probe (očekivane praktične stručne kompetencije) |
Izrada dijela staklene konstrukcije |
Izrezati staklo i ugraditi držače, izabrati okov i sredstva za spajanje. |
Izrada okvira za sliku |
Odrediti mjere, izraditi sastav, objasniti postupak sastavljanja i kakvoću sastava. |
Izrada dijela olovnoga ili mjedenog ostakljenja |
Izraditi dio uratka ukrasnog ostakljivanja. Objasniti postupak rezanja do završne obrade. |
Ugradnja dijelova okova |
Ugraditi dio okova staklenog elementa. Izvesti mjerenje, izrezivanje, ugradnju i namještanje. |
2.2. STRUČNO-TEORIJSKI DIO ISPITA
Stručno-teorijski dio ispita obuhvaća provjeru stručnih znanja propisanih nastavnim planom i programom za teorijski dio naukovanja, koja su neophodna za obavljanje praktičnih postupaka u zanimanju staklar.
Nastavna područja |
Očekivani ishodi učenja |
1. Matematika u struci |
|
Brojevi |
Rutinski koristiti osnovne računske operacije s brojevima. |
Postotni račun |
Izračunati postotni iznos, postotak i osnovnu vrijednost. Izračunati postotni račun u praktičnim primjerima. |
Planimetrija s osnovama trigonometrije pravokutnog trokuta |
Rutinski koristiti pretvorbu mjera za duljinu i mjera za površinu. Primijeniti Pitagorin poučak. Izračunati opseg i površinu jednostavnih ravninskih likova i kombiniranih likova praktične naravi. Primijeniti trigonometriju pravokutnog trokuta u planimetriji i rješavanju problema stručne i praktične naravi. |
Proporcionalnost |
Postaviti i riješiti razmjer, račun diobe i račun smjese kroz probleme stručne i praktične naravi. |
Informatika |
Primijeniti mogućnosti računala u svrhu izrade tehničke dokumentacije. Iskoristiti mogućnosti interneta za prikupljanje i širenje informacija. |
2. Staklo |
|
Sirovine i proizvodnja ravnog stakla |
Opisati kako se proizvodi i prerađuje staklo. Opisati njegova svojstva. |
Vrste stakla |
Nabrojiti vrste stakla. Opisati njihova svojstva i primjenu. |
Trajnost i postojanost stakla |
Objasniti sve prednosti staklenih konstrukcija. |
Površinske obrade |
Nabrojiti načine površinske obrade stakla. Usporediti njihove prednosti i nedostatke. |
Dekoracije od stakla |
Opisati razne mogućnosti primjene stakla u dekorativne svrhe. |
Značaj i uloga stakla u civiliziranom načinu života |
Opisati korištenje stakla tijekom povijesti. Objasniti njegov značaj. |
3. Tehnologija zanimanja |
|
Elementi građevina |
Nabrojiti elemente građevina. Opisati sklop tih elemenata u funkcionalnoj cjelini. Nabrojiti materijale koje koristimo u izradi građevine. Opisati obilježja materijala. Navesti njihovu svrsishodnu primjenu. |
Pojam i podjela konstrukcija za ustakljenje |
Definirati što su konstrukcije za ustakljenje. Razlikovati pojedine vrste tih konstrukcija. |
Konstrukcije za ostakljenje u betonu i armiranom betonu |
Opisati vrste konstrukcija ostakljenih u betonu. Objasniti kako se izrađuju. Objasniti kako se ugrađuju u zidne otvore. Nabrojiti kojim vrstama stakla možemo ostakliti te proizvode. Opisati načine učvršćivanja stakla u betonske okvire. Usporediti prednosti i nedostatke betonskih konstrukcija u odnosu na ostale prozore. Nabrojiti mjesta gdje nalazimo betonske konstrukcije. |
Staklene stijene |
Opisati karakteristične izvedbe drvenih, PVC, metalnih i betonskih staklenih stijena. Opisati načine učvršćivanja različitih vrsta stakla. Objasniti načine učvršćenja u zidne otvore. |
Staklene fasade |
Opisati kako izgleda potkonstrukcija na koju se montira staklena fasada. Objasniti kako se učvršćuje staklo na konstrukciju. |
Stakleni zidovi |
Opisati postupak pravilnog izvođenja staklenih zidova u različitim konstrukcijama. |
Stakleni krovovi |
Nabrojiti razne vrste krovova u kojima se pojavljuje staklo. Opisati postupak pravilnog izvođenja staklenih krovova. |
Staklene konstrukcije od prenapregnutog stakla |
Opisati staklene konstrukcije od prenapregnutog stakla. Objasniti postupak izvedbe. |
Standardizirane staklene konstrukcije |
Opisati standardizirane staklene konstrukcije. Objasniti postupak izvedbe. |
Zastakljivanje građevinske stolarije |
Nabrojiti materijale koji se koriste za brtvljenje. Opisati postupak pravilnog zastakljenja osnovne drvene stolarije. |
Zastakljivanje građevinske bravarije |
Opisati svojstva materijala u koji se obavlja zastakljivanje. Objasniti postupak kako pravilno zastakliti metalna vrata i prozore. |
3. Zaštita na radu |
|
Zaštita na radu u graditeljstvu |
Opisati moguće povrede i oboljenja glave. Opisati moguće povrede i oboljenja očiju i lica. Opisati moguća oštećenja i oboljenja sluha. Opisati povrede i oboljenja ruku, nogu, tijela. Opisati povrede i oboljenja od pada s visine. Opisati povrede od električne struje. Opisati moguće povrede i oboljenja od požara. Objasniti izbor odgovarajućih zaštitnih postupaka i sredstva. Opisati korištenje zaštitnih sredstva na ispravan način. |
3. OCJENJIVAČKI LIST
Praktični dio ispita – bodovna lista
Radnje obavljene u okviru praktičnog dijela ispita |
BROJ BODOVA |
|
Mogući |
Ostvareni |
|
Priprema izrade praktičnog uratka* |
0 – 20 |
|
Korištenje zaštitnih sredstava i naprava te mjera kako bi se ostvarila sigurna i učinkovita radna okolina |
0 – 10 |
|
Spretnost rukovanja alatima i opremom |
0 – 10 |
|
Brzina (u zadanom vremenu) i preciznost (točnost) |
0 – 10 |
|
Kakvoća izrađene radne probe u skladu sa standardnim procedurama u graditeljstvu |
0 – 10 |
|
Točnost dimenzija i obrade prema planu |
0 – 20 |
|
Kakvoća izrađenog uratka u skladu sa standardnim procedurama u graditeljstvu |
0 – 20 |
|
UKUPNO: |
0 – 100 |
*Priprema za izradu uratka sadrži sljedeće:
– grafički prikaz (skica) zadatka
– opis redoslijeda radnji /radnog procesa
– potreban materijal
– potreban alat i oprema
Praktični dio ispita – ocjenjivačka lista
% ostvarenih bodova |
Ocjena |
91% – 100% |
Odličan (5) |
81% – 90% |
Vrlo dobar (4) |
67% – 80% |
Dobar (3) |
50% – 66% |
Dovoljan (2) |
0% – 49% |
Nedovoljan (1) |
Polaznici koji nisu uspješno položili praktični dio ispita upućuju se na ponovno polaganje pomoćničkog ispita u idućem ispitnom roku.
Stručno-teorijski dio ispita – ocjenjivačka lista
% ostvarenih bodova |
Ocjena |
90% – 100% |
Odličan (5) |
80% – 89% |
Vrlo dobar (4) |
70% – 79% |
Dobar (3) |
61% – 69% |
Dovoljan (2) |
30% – 60% |
Kandidat se upućuje na polaganje usmenog ispita |
0% – 29% |
Nedovoljan (1) |
Konačna ocjena na pomoćničkom ispitu, u pravilu, određuje se kao aritmetička sredina ocjena postignutih na praktičnom i stručno- -teorijskom dijelu ispita.
Ovaj Program stupa na snagu danom objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 080-01/08-01/252
Urbroj: 526-12-02/1-09-58
Zagreb, 25. studenoga 2009.
Ministar gospodarstva, rada i poduzetništva mr. sc. Đuro Popijač, v. r.
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2010_01_12_267.html