MINISTARSTVO GOSPODARSTVA, RADA I PODUZETNIŠTVA
Na temelju članka 47. stavka 4. Zakona o obrtu (»Narodne novine« br. 77/93, 90/96, 102/98, 64/01, 71/01, 49/03 – pročišćeni tekst, 68/07 i 79/07), ministar gospodarstva, rada i poduzetništva, nakon prethodno pribavljena mišljenja Hrvatske obrtničke komore, donosi
1. CILJ
− provjera neophodnih vještina, znanja i sposobnosti za kvalificirano obavljanje profesionalne djelatnosti zanimanja kotlar u svijetu rada koji je podložan promjenama
− provjera kompetencija neophodnih za cjeloživotno učenje i napredovanje u struci kao i život u građanskom društvu.
2. OBLIK I SADRŽAJ ISPITA
Pomoćnički ispit sastoji se od praktičnog i sručno-teorijskog dijela.
Na praktičnom dijelu ispita provjeravaju se stručne kompetencije neophodne za obavljanje poslova i radnih zadaća u zanimanju.
Na stručno-teorijskom dijelu provjeravaju se znanja stečena tijekom obrazovnog procesa ili procesa informalnog učenja a u skladu s nastavnim planom i programom za zanimanje kotlar.
2.1. PRAKTIČNI DIO ISPITA
Praktični dio ispita sastoji se od praktičnog uratka i/ili radne probe.
2.1.1. Zadaje se jedan praktični uradak. Prije početka rada naučnik mora izraditi pisanu pripremu rada kojom se, ako je prihvaćena od strane ispitne komisije, može služiti pri radu.
Primjeri praktičnih uradaka
Vrsta uratka |
Opis uratka (očekivane praktične stručne kompetencije) |
Izrada jednostavnog spremnika za vodu |
Izabrati alate, materijale i postupak izrade. Skrojiti odabrane materijale prema radioničkom nacrtu te odabrati i izvesti način spajanja. Odabrati način i izvesti kontrolu nepropusnosti spojeva. – primjer: izraditi jednostavni spremnik za vodu |
Izrada kotla za proizvodnju pare |
Služeći se nacrtom odabrati materijale i alate te skrojiti i izraditi elemente kotla. Odrediti način spajanja i izvesti spajanje elemenata u cjelinu. Odrediti način ispitivanja kotla hladnom probom i izvesti ispitivanje. Pustiti kotao u probni pogon te odrediti način održavanja. – primjer: izraditi jednostavni kotao za proizvodnju pare |
Izrada jednostavnog izmjenjivača topline |
Pročitati crtež, odabrati materijale, izabrati alate i skrojiti materijale. Odabrati i izvesti način spajanja. Izvršiti kontrolu nepropusnosti spojeva i montirati propisanu opremu. – primjer: izraditi jednostavni izmjenjivač topline |
Demontaža starih kotlova i opreme |
Izabrati alate i postupak demontaže starih kotlova i opreme pridržavajući se pravila zaštite na radu i čuvanja okoliša. – primjer: stari kotao |
Remont postrojenja za proizvodnju pare |
Izabrati alate, izvesti postupak demontaže dijelova postrojenja, utvrditi ispravnost dijelova, zamijeniti neispravne dijelove i izvršiti montažu. Izvršiti kontrolu i ispitivanje rada postrojenja nakon montaže. |
2.1.2. Uz praktični uradak naučniku se zadaju i radne probe (najviše 3).
Probe koje se zadaju moraju biti iz različitih područja zanimanja.
Vrsta radne probe |
Opis radne probe (očekivane praktične stručne kompetencije) |
Izrada šablona od metalnih i nemetalnih materijala |
Izabrati alate, materijale i postupke izrade potrebne za izradu šablona. Izraditi šablone i izvršiti kontrolu. – primjer: izraditi šablonu za spremnik |
Zaštita površina |
Izabrati sredstva i pribor za čišćenje i zaštitu te odrediti vrstu zaštite. Izvesti postupak čišćenja i zaštite metalnih površina – primjer: izvršiti zaštitu spremnika za vodu |
Montaža sigurnosnih, mjernih i kontrolnih uređaja |
Izabrati sredstva i pribor za montažu te odrediti postupak i redoslijed montaže. Izvršiti montažu i ispitati ispravnost rada uređaja. – primjer: izvršiti montažu i ispitati ispravnost rada uređaja na hidroforskom postrojenju |
Izrada plana održavanja |
Na osnovi uvida u tehničko-tehnološku dokumentaciju poznavati rad postrojenja u cjelini i njegovih pojedinih dijelova te na temelju toga napraviti plan održavanja postrojenja. – primjer: hidroforsko postrojenje |
2.2. STRUČNO-TEORIJSKI DIO ISPITA
Stručno-teorijski dio ispita obuhvaća provjeru stručnih znanja propisanih nastavnim planom i programom za teorijski dio naukovanja a neophodna su za obavljanje praktičnih postupaka u zanimanju kotlar.
Nastavna područja |
Očekivani ishodi učenja |
1. Tehnologija obrade i montaže 2. Tehnologija kotlarstva |
|
Zaštita na radu Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno korištenje energije |
Prikazati na primjeru dobru organizaciju rada i racionalno korištenje energije. Pridržavati se propisa zaštite na radu, čuvanja zdravlja i zdrave čovjekove okoline. |
Standardi, oblici i dimenzije poluproizvoda Izbor tehničkih materijala sa stajališta obrade odvajanjem materijala i montaže Izbor materijala prema standardima i tablicama |
Nabrojiti osnovna svojstva, dobivanje i primjenu najvažnijih tehničkih materijala. Definirati izbor materijala prema zahtjevu tehničkog crteža. Čitati i primijeniti tehničke crteže u izradi dijelova, sklopova ili gotovih proizvoda. |
Planiranje i priprema rada Mjerenje i kontrola dijelova Ručna obrada i obrada spajanjem |
Nabrojiti najvažnije postupke ručne i strojne obrade odvajanjem čestica. Objasniti glavne dijelove mjernih alata, principa i pravila rada. Izmjeriti zadane mjere. Opisati tehnološki postupak izrade jednostavnih dijelova ručnom obradom. – primjer: spremnik za vodu |
Radni i ručni strojevi i alati za obradu i montažu |
Nabrojiti i objasniti princip rada ručnih i radnih strojeva i alata za obradu i montažu. |
Postupci plastične obrade |
Opisati postupke plastične obrade. |
Uređaji za podizanje dijelova i sklopova |
Objasniti rad uređaja za podizanje dijelova i sklopova. |
Izrada dijelova, sklopova i proizvoda u kotlarskim radovima |
Objasniti i opisati postupke izrade dijelova, sklopova i proizvoda u kotlarskim radovima prema zahtjevu crteža ili nalogu kupca. – primjer: spremnik za vodu |
Postupci spajanja rastavljivim i nerastavljivim spojevima |
Objasniti postupke spajanja rastavljivim i nerastavljivim spojevima. Opisati tehnološke postupke spajanja rastavljivim i nerastavljivim spojevima u jednostavnim praktičnim situacijama. |
Proces rastavljanja i sastavljanja dijelova i sklopova |
Objasniti tehnološke postupke rastavljanja i sastavljanja dijelova i sklopova u kotlarskim radovima. – primjer: hidroforsko postrojenje |
Proces popravaka dijelova i kotlarskih sklopova |
Opisati tehnologiju popravka dijelova u kotlarskim sklopovima. – primjer: hidroforsko postrojenje |
Elementi sustava, nosači i mjesta učvršćivanja; oštećenja i njihovo otklanjanje |
Objasniti elemente sustava, nosače i mjesta učvršćivanja te oštećenja i način njihovog otklanjanja. |
Uređaji za podizanje dijelova i sklopova |
Nabrojiti i objasniti princip rada uređaja za podizanje dijelova i sklopova. |
Uređaji opskrbljivanja radionica radnom energijom |
Nabrojiti uređaje opskrbljivanja radionica radnom energijom. |
Uređaji za električna, hidraulička i pneumatska mjerenja |
Nabrojiti i objasniti princip rada uređaja za električna, hidraulička i pneumatska mjerenja. – primjer: hidroforsko postrojenje |
Pregled sustava te dijagnosticiranje utvrđivanje kvarova |
Nabrojiti vrste pregleda kotlarskih sustava te prikazati načine dijagnosticiranja i utvrđivanja kvarova. – primjer: hidroforsko postrojenje |
Izolatorski radovi |
Opisati način izvođenja izolatorskih radova u kotlarskim poslovima. |
Korozija i zaštita |
Ispitati i objasniti utjecaj korozije te značaj pravilne zaštite protiv korozije u kotlarskim radovima. – primjer: hidroforsko postrojenje |
Dodatni pribor i uređaji na kotlarskim sustavima, nepravilnosti u radu i njihovo otklanjanje |
Nabrojiti dodatni pribor i uređaje na kotlarskim sustavima te navesti moguće nepravilnosti u radu i načine njihovog otklanjanja. – primjer: hidroforsko postrojenje |
Klimatski i drugi uvjeti zdravoga i sigurnog rada u radionici i zaštita radnoga i vanjskog okoliša |
Utvrditi utjecaj klimatskih i drugih uvjeta na zdrav i siguran rad u radionici. Brinuti o zaštiti radnoga i vanjskog okoliša. |
Čuvanje i tekuće održavanje strojeva i uređaja u kotlarskoj radionici i na gradilištu |
Opisati načine čuvanja te tekuće održavanje strojeva i uređaja u kotlarskoj radionici i na gradilištu. |
Zaštitne mjere pri radu s pojedinim strojevima i uređajima |
Navesti zaštitne mjere pri radu s pojedinim strojevima i uređajima u kotlarskim radovima i utvrditi važnost njihove primjene. |
3. Tehničko crtanje 4. Elementi strojeva |
|
Izrada i analiza radioničkog crteža elementa stroja Analiza sastavnih crteža |
Klasificirati: – elemente važne za izradu tehničkog crteža: vrste crteža, crta i mjerila, – ulogu norme u tehničkom crtanju, – zadano mjerilo. Objasniti i grafički prikazati odnos pojedinih formata papira. Nacrtati predmet zadan u ortogonalnoj projekciji u izometriji, dimetriji i kosoj projekciji. Prepoznati vrstu projekcije iz crteža. Prepoznati i razmjestiti elemente ortogonalne projekcije: tlocrt, nacrt i bokocrt. Nacrtati predmet u ortogonalnoj projekciji. Nacrtati predmet u punom presjeku. Klasificirati elemente sustava tolerancije i objasniti njihovo značenje: – opisati sustav dosjeda (osovina i vratilo), – prikazati oznake za označavanje hrapavosti. Definirati standardne elemente strojeva: vijci, matice, podlošci, klinovi, opruge, ležajevi, brtve i slično. – primjer: spremnik za vodu |
5. Matematika u struci 6. Tehnička mehanika |
|
Proračuni osnove statike krutih tijela Proračuni ravnoteže punih jednostavnijih nosača Proračuni trenja Proračuni čvrstoće, a primijenjeno na elementima strojeva Proračuni kinematike, a primijenjeno u elementima strojeva i tehnologiji zanimanja Proračuni dinamike, a primijenjeno u elementima strojeva i tehnologiji zanimanja |
Nabrojiti: – jedinice SI sustava koje se koriste u mehanici, – elemente sile u mehanici i grafički ih prikazati. Objasniti podjelu mehanike. Opisati osnovne značajke statike. Definirati kruto tijelo. Grafički prikazati sastavljanje i rastavljanje sila. Definirati nosače te nabrojiti i grafički prikazati vrste opterećenja. Definirati trenje i opisati vrste trenja. Rješavanje zadataka: – sastavljanje sila: analitički i grafički, – rastavljanje sila: analitički i grafički, – kontinuirano opterećeni nosači, – trenje. |
3. OCJENJIVAČKI LIST
Praktični dio ispita – bodovna lista
Radnje obavljene u okviru praktičnog dijela ispita |
Broj bodova |
|
Mogući |
Ostvareni |
|
Samostalnost u planiranju tijeka rada i izrade uratka |
0 – 10 |
|
Izrada tehničko-tehnološke dokumentacije |
0 – 10 |
|
Uporaba tehničko-tehnološke dokumentacije |
0 – 10 |
|
Racionalna uporaba materijala |
0 – 10 |
|
Redoslijed i ispravnost postupaka u rukovanju alatima i uređajima |
0 – 20 |
|
Kvaliteta i točnost izrade |
0 – 20 |
|
Estetski izgled uratka |
0 – 20 |
|
Utrošeno vrijeme za planiranje i izradu |
0 – 10 |
|
Primjena mjera za rad na siguran način |
0 – 10 |
|
Pridržavanje propisa o zaštiti okoliša |
0 – 10 |
|
Racionalna uporaba energije |
0 – 10 |
|
UKUPNO: |
140 |
Praktični dio ispita – ocjenjivačka lista
% ostvarenih bodova |
Ocjena |
91% – 100% |
Odličan (5) |
81% – 90% |
Vrlo dobar (4) |
67% – 80% |
Dobar (3) |
50% – 66% |
Dovoljan (2) |
0% – 49% |
Nedovoljan (1) |
Polaznici koji nisu uspješno položili praktični dio ispita upućuju se na ponovno polaganje pomoćničkog ispita u idućem ispitnom roku.
Stručno-teorijski dio ispita – ocjenjivačka lista
% ostvarenih bodova |
Ocjena |
90% – 100% |
Odličan (5) |
80% – 89% |
Vrlo dobar (4) |
70% – 79% |
Dobar (3) |
61% – 69% |
Dovoljan (2) |
30% – 60% |
Kandidat se upućuje na polaganje usmenog ispita |
0% – 29% |
Nedovoljan (1) |
Konačna ocjena na pomoćničkom ispitu, u pravilu, određuje se kao aritmetička sredina ocjena postignutih na praktičnom i stručno- -teorijskom dijelu ispita.
Ovaj Program stupa na snagu danom objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 080-01/08-01/252
Urbroj: 526-12-02/1-09-35
Zagreb, 25. studenoga 2009.
Ministar gospodarstva, rada i poduzetništva mr. sc. Đuro Popijač, v. r.
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2010_01_12_249.html