MINISTARSTVO GOSPODARSTVA, RADA I PODUZETNIŠTVA
Na temelju članka 47. stavka 4. Zakona o obrtu (»Narodne novine« br. 77/93, 90/96, 102/98, 64/01, 71/01, 49/03 – pročišćeni tekst, 68/07 i 79/07), ministar gospodarstva, rada i poduzetništva, nakon prethodno pribavljena mišljenja Hrvatske obrtničke komore, donosi
1. CILJ
− provjera neophodnih vještina, znanja i sposobnosti za kvalificirano obavljanje profesionalne djelatnosti zanimanja graditelj metalnih brodova u svijetu rada koji je podložan promjenama
− provjera kompetencija neophodnih za cijeloživotno učenje i napredovanje u struci kao i život u građanskom društvu.
2. OBLIK I SADRŽAJ ISPITA
Pomoćnički ispit sastoji se od praktičnog i stručno-teorijskog dijela.
Na praktičnom dijelu ispita provjeravaju se stručne kompetencije neophodne za obavljanje poslova i radnih zadaća u zanimanju.
Na stručno-teorijskom dijelu provjeravaju se znanja stečena tijekom obrazovnog procesa ili procesa informalnog učenja, a u skladu s nastavnim planom i programom za zanimanje alatničar.
2.1. PRAKTIČNI DIO ISPITA
Praktični dio ispita sastoji se od praktičnog uratka i/ili radne probe
2.1.1. Zadaje se jedan praktični uradak. Prije početka rada naučnik mora izraditi pisanu pripremu rada kojom se, ako je prihvaćena od strane ispitne komisije, može služiti pri radu.
Primjeri praktičnih uradaka
Vrste uratka |
Opis uratka (očekivane praktične stručne kompetencije) |
Izrada i montaža dijela brodske palube (npr. ugradnja dijela brodske palube) |
Objasniti redoslijed postupaka izrade dijela brodske palube. Izabrati potreban materijal za izradu prema svojstvima i namjeni. Izabrati i pripremiti alate, strojeve i uređaje prema radnom postupku. Kontrolirati kvalitetu izvedbe. Primjer: izraditi i montirati dijelove brodske palube |
Izrada i montaža rebara (npr. izrada dugog savinutog profila) |
Izabrati potreban materijal izrade prema svojstvima i namjeni. Pripremiti alate, strojeve i uređaje prema radnom postupku, te izraditi i montirati rebra. Kontrolirati uradak. |
Izrada i montaža dijela oplate (npr. ugradnja površinske sekcije vanjske oplate) |
Pripremiti potreban materijal za izradu (prema svojstvima i namjeni). Izabrati i pripremiti alate, strojeve i uređaje prema radnom postupku. Utvrditi redoslijed postupaka izrade rebara, te izraditi, dotjerati i montirati dijelove oplate. |
Izrada pregrade (npr. montirati saće dvodna glavnog rebra) |
Izabrati potreban materijal izrade (prema svojstvima i namjeni). Pripremiti alate, strojeve i uređaje sukladno pravilima radnog postupka. Utvrditi redoslijed postupaka izrade pregrade, te izraditi pregradu. Kontrolirati kvalitetu izrade. |
Izrada pramčane ili krmene statve (npr. montaža gornje sekcije krme) |
Izabrati potreban materijal za izradu prema svojstvima i namjeni. Izabrati i pripremiti alate, strojeve i uređaje sukladno pravilima radnog postupka. Utvrditi redoslijed postupaka izrade pramčane ili krmene statve, te izraditi pramčanu ili krmenu statvu. Kontrolirati kvalitetu izrade. |
Izrada brodske linice (npr. izrada dijela brodske linice) |
Odabrati potreban materijal za izradu prema svojstvima i namjeni. Pripremiti alate, strojeve i uređaje sukladno pravilima radnog postupka. Utvrditi redoslijed postupaka izrade brodske linice, te izraditi brodsku linicu. Kontrolirati kvalitetu izrade. |
Izrada portele, pokaporte (npr. izrada portele) |
Izabrati potreban materijal za izradu prema svojstvima i namjeni. Odrediti i pripremiti alate, strojeve i uređaje prema radnom postupku. Utvrditi redoslijed postupaka izrade portele, pokaporte, te izraditi portelu i pokaportu. Kontrolirati kvalitetu izrade. |
Izrada grotla (npr. montaža poklopca grotla) |
Navesti potreban materijal za izradu prema svojstvima i namjeni, izabrati i pripremiti alate, strojeve i uređaje prema radnom postupku, utvrditi redoslijed postupaka izrade grotla, te izraditi grotlo. Kontrolirati kvalitetu izrade. |
Ugradnja prozora (npr. montaža okna i prozora) |
Ugraditi fiksni prozor s mogućnošću otvaranja. Kontrolirati kvalitetu izrade. |
Ugradnja osovinskog voda |
Odrediti alate, pribor i uređaje za ugradnju, utvrditi redoslijed postupaka ugradnje te ugraditi osovinski vod. Kontrolirati kvalitetu izrade. |
Ugradnja ventila, zasuna i drugih elemenata za protok (npr. izrada ventilacijske glave) |
Odabrati alate, pribor i uređaje za ugradnju, opisati redoslijed postupaka ugradnje te ugraditi ventile, zasune i druge elemente za protok. Kontrolirati kvalitetu izrade. |
Ugradnja ventilacijskih sustava (npr. izrada i montaža ventilacijskog kanala) |
Izabrati alate, pribor i uređaje za ugradnju, utvrditi redoslijed postupaka ugradnje te ugraditi ventilacijske sustave. Kontrolirati kvalitetu izrade. |
Montaža i demontaža klima uređaja (npr. izrezivanje i postavljanje prolaza, ugradnja elemenata klima uređaja) |
Navesti alate, pribor i uređaje za izradu i postavljanje prolaza. Ugraditi elemente klima-uređaja. |
2.1.2 Uz praktični uradak naučniku se zadaju i radne probe (najviše 3).
Probe koje se zadaju moraju biti iz različitih područja zanimanja:
Vrsta radne probe |
Opis radne probe (očekivane praktične stručne kompetencije) |
Ispitivanje materijala (npr. ispitati tvrdoću čelika) |
Odabrati nekoliko vrsta materijala koji se koriste u metalnoj brodogradnji i ispitati čvrstoću, tvrdoću, otpornost na udarce (čelik, nehrđajući čelik, mjed, bronca, Al-legure). |
Sastavljanje pojedinih elemenata brodskog trupa (npr. izrada podnice definirane crtežom) |
Prepoznati elemente brodskog trupa na nacrtima i gotove elemente u radionici, npr. limove oplate, rebra, uzdužnjake, sponje, pražnice grotla, dvodna, unutrašnje oplate dvodna, hrptenice, rebrenice, otvore za olakšanje na rebrenicama, pramčane i krmene statve, uzdužne i poprečne pregrade. |
Zamjena cinkova protektora (npr. zamijeniti cinkov protektor) |
Izabrati potreban materijal, odrediti i pripremiti alate i uređaje, te zamijeniti protektor na brodovima u remontu. Kontrolirati kvalitetu zamjene. |
Mjerenje dimenzija (npr. izmjeriti i kontrolirati kutove rebrenice) |
Odabrati posebne mjerne instrumente i uređaje za mjerenje dimenzija (metar, pomično mjerilo, etaloni, mikrometar itd.) te izvršiti mjerenja i kontrolu kutova. |
Izrada dijelova ručnom obradom metala (npr. obrada otvora za olakšanje stupa) |
Izabrati alate za ručnu obradu, rukovati ručnim alatima te izvesti postupke ručne obrade (sječenje, piljenje, turpijanje, rezanje tankih limova). Kontrolirati kvalitetu izrade. |
Izrada dijelova strojnom obradom metala (npr. obrada otvora za olakšanje rebrenice) |
Identificirati strojeve za strojnu obradu, rukovati strojevima te izvesti postupke strojne obrade (bušenje, rezanje, brušenje, sječenje, piljenje). Kontrolirati kvalitetu izrade. |
Elektrolučno zavarivanje i plinsko rezanje limova, obrada spajanjem (npr. plinsko rezanje otvora na stupu) |
Pripremiti alate, pribor i uređaje za zavarivanje i plinsko rezanje. Objasniti postupke zavarivanja i zavariti limove. Zakovicama spojiti limove. |
Priprema spojeva prije zavarivanja (npr. priprema spojeva limova za zavarivanje) |
Izabrati alate, pribor i uređaje za pripremu spojeva zavara te pripremiti spojeve prije zavarivanja, ovisno o debljini materijala. Pripremiti radno mjesto i kontrolirati rezultat rada. |
2.2. STRUČNO-TEORIJSKI DIO ISPITA
Stručno-teorijski dio ispita obuhvaća provjeru stručnih znanja propisanih nastavnim planom i programom za teorijski dio naukovanja, koja su neophodna za obavljanje praktičnih postupaka u zanimanju graditelj metalnih brodova.
Nastavna područja |
Očekivani ishodi učenja |
Organizacija rada |
Objasniti važnost organizacije rada, racionalnog korištenja materijala i energije u procesu gradnje brodova. |
Zaštita na radu |
Nabrojiti osnovne izvore opasnosti, sredstva osobne i kolektivne zaštite, te načine njihove primjene. |
Zaštita okoliša |
Objasniti važnost čuvanja zdravlja i zdrave čovjekove okoline. Opisati pravilno postupanje s otpadom. |
Tehnički materijali: − svojstva materijala − metali i nemetali − proizvodi crne metalurgije − brodski okovi |
Nabrojiti i objasniti osnovna svojstva materijala (fizička i mehanička) za gradnju broda. Razvrstati materijale koji se ugrađuju u brod. Definirati ugljični čelik. |
Radna dokumentacija |
Nabrojiti pisane dokumente radne dokumentacije. Navesti dokumente koje sadrži tehnička dokumentacija. Opisati sastavnice crteža za izradu, predmontažu i montažu. Navesti sadržaj tehnološke dokumentacije. Znati izračunati normu rada. |
Tehničko crtanje |
Klasificirati: – elemente važne za izradu tehničkog crteža – sustav tolerancija i objasniti njihovo značenje Analizirati i razumjeti tehničke crteže za izradu, predmontažu i montažu predmeta za gradnju broda. |
Strojevi, uređaji i postrojenja |
Klasificirati strojeve i navesti njihove karakteristike. Opisati postupak ravnanja i savijanja na toplo cijevi. |
Osnove proizvodne tehnike |
Razlikovati, nabrojiti i objasniti vrste i načine tehnika mjerenja i kontrole. Objasniti osnovne karakteristike ručne obrade (način rada, odabir alata, primjenu postupaka). Objasniti osnovne karakteristike strojne obrade (način rada, odabir alata, režima rada). |
Tehnologija radova |
Iskazati definiciju radnog postupka. Opisati postupak trasiranja i navesti radnje od kojih se sastoji. Opisati osnovne postupke savijanja, rezanja i ravnanja. Objasniti radne postupke deformacijom. Navesti osnovne postupke u predmontaži i opremi broda. Objasniti razvijanje uspravnog valjka s nagnutom jednom osnovicom (razviti drugu polovicu plašta). Skicirati rukohvat za stepenice i objasniti postupak izrade. Nabrojiti vrste stepenica s obzirom na konstrukciju. Prepoznati poklopce koje je najsloženije izraditi i objasniti zašto. Opisati tehnološki postupak izrade jarbola. Opisati ventilacijsku glavu kao dio prirodne i umjetne ventilacije. Definirati podnicu. Opisati postupak montaže jednog okna. Navesti glavne dijelove uređaja za sidrenje. |
Prostori u brodu |
Navesti nazive i opisati namjenu osnovnih prostora u brodu. |
Izračunavanja troškova |
Izračunati materijalne troškove izrade uratka. Izračunati normu (pripremno vrijeme, glavno vrijeme i završno vrijeme rada) za izradu uratka |
3. OCJENJIVAČKI LIST
Praktični dio ispita – bodovna lista
Radnje obavljene u okviru praktičnog dijela ispita |
Broj bodova |
|
Mogući |
Ostvareni |
|
Samostalnost u planiranju tijeka rada i izrade uratka |
0 – 10 |
|
Utrošeno vrijeme za planiranje i izradu |
0 – 20 |
|
Redoslijed i ispravnost postupaka u rukovanju ručnim alatima i instrumentima |
0 – 20 |
|
Kvaliteta i točnost izrade |
0 – 20 |
|
Estetski izgled uratka |
0 – 10 |
|
Primjena mjera za rad na siguran način |
0 – 15 |
|
Primjena propisa o zaštiti okoliša |
0 – 10 |
|
Racionalna uporaba energije |
0 – 10 |
|
Racionalna uporaba materijala |
0 – 10 |
|
Točnost mjernih rezultata |
0 – 15 |
|
Izrada ispitne dokumentacije i interpretacija mjernih rezultata |
0 – 10 |
|
Uporaba tehničko-tehnološke dokumentacije |
0 – 10 |
|
UKUPNO: |
0 – 160 |
Praktični dio ispita – ocjenjivačka lista
% ostvarenih bodova |
Ocjena |
91% – 100% |
Odličan (5) |
81% – 90% |
Vrlo dobar (4) |
67% – 80% |
Dobar (3) |
50% – 66% |
Dovoljan (2) |
0% – 49% |
Nedovoljan (1) |
Polaznici koji nisu uspješno položili praktični dio ispita upućuju se na ponovno polaganje pomoćničkog ispita u idućem ispitnom roku.
Stručno-teorijski dio ispita – ocjenjivačka lista
% ostvarenih bodova |
Ocjena |
90% – 100% |
Odličan (5) |
80% – 89% |
Vrlo dobar (4) |
70% – 79% |
Dobar (3) |
61% – 69% |
Dovoljan (2) |
30% – 60% |
Kandidat se upućuje na polaganje usmenog ispita |
0% – 29% |
Nedovoljan (1) |
Konačna ocjena na pomoćničkom ispitu, u pravilu, određuje se kao aritmetička sredina ocjena postignutih na praktičnom i stručno- -teorijskom dijelu ispita.
Ovaj Program stupa na snagu danom objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 080-01/08-01/252
Urbroj: 526-12-02/1-09-27
Zagreb, 25. studenoga 2009.
Ministar gospodarstva, rada i poduzetništva mr. sc. Đuro Popijač, v. r.
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2010_01_12_263.html