MINISTARSTVO GOSPODARSTVA, RADA I PODUZETNIŠTVA
Na temelju članka 47. stavka 4. Zakona o obrtu (»Narodne novine« br. 77/93, 90/96, 102/98, 64/01, 71/01, 49/03 – pročišćeni tekst, 68/07 i 79/07), ministar gospodarstva, rada i poduzetništva, nakon prethodno pribavljena mišljenja Hrvatske obrtničke komore, donosi
1. CILJ
− provjera neophodnih vještina, znanja i sposobnosti za kvalificirano obavljanje profesionalne djelatnosti zanimanja elektromehaničar u svijetu rada koji je podložan promjenama
− provjera kompetencija neophodnih za cjeloživotno učenje i napredovanje u struci kao i život u građanskom društvu.
2. OBLIK I SADRŽAJ ISPITA
Pomoćnički ispit sastoji se od praktičnog i stručno-teorijskog dijela.
Na praktičnom dijelu ispita provjeravaju se stručne kompetencije neophodne za obavljanje poslova i radnih zadaća u zanimanju.
Na stručno-teorijskom dijelu provjeravaju se znanja stečena tijekom obrazovnog procesa ili procesa informalnog učenja, a u skladu s nastavnim planom i programom za zanimanje elektromehničar.
2.1. PRAKTIČNI DIO ISPITA
Praktični dio ispita sastoji se od praktičnog uratka i/ili radne probe.
2.1.1. Zadaje se jedan praktični uradak. Prije početka rada naučnik mora izraditi pisanu pripremu rada kojom se, ako je prihvaćena od strane ispitne komisije, može služiti pri radu.
Primjeri praktičnih uradaka
Vrsta uratka |
Opis uratka (očekivane praktične stručne kompetencije) |
Radovi na montaži i održavanju |
Pročitati i primijeniti crteže i tehničko-tehnološku dokumentaciju. Grafički prikazati podatke. Izmjeriti karakteristične vrijednosti otpora, napona i struje elektromehaničkih, električnih i elektroničkih elemenata. Rastaviti uređaj, ispitati ispravnost dijelova sklopova, zatim izmijeniti neispravne dijelove, sastaviti uređaj i izvršiti završno ispitivanje. Prepoznati, montirati te ispitati ispravnost sklopnih aparata. Primijeniti pravila rada na siguran način te zaštitna sredstva i uređaje. Racionalno upotrebljavati materijal i energiju i primjenjivati postupke za zaštitu čovjekove okoline. |
Rastavljanje i sastavljanje transformatora i izrada namota |
Rastaviti, ispitati i analizirati karakteristične vrijednosti te sastaviti transformator. Izraditi i ugraditi namotaje stroja. Napraviti izolaciju namota i obaviti impregnaciju. Primijeniti pravila rada na siguran način te zaštitna sredstva i uređaje. Racionalno upotrebljavati materijal i energiju i primjenjivati postupke za zaštitu čovjekove okoline. |
Izrada i ugradnja namota u rotacijske električne strojeve |
Prepoznati namote sinkronih, asinkronih i kolektorskih strojeva. Čitati i skicirati planove namatanja i umetanja namota. Izraditi, oblikovati i ugraditi izolaciju s obzirom na mehanička, električna i toplinska opterećenja. Izraditi i umetnuti namot. Učvrstiti namot s obzirom na mehanička i dinamička opterećenja omatanjem glave namota trakom. Primijeniti postupke impregnacije namota. Primijeniti pravila rada na siguran način te zaštitna sredstva i uređaje. Racionalno upotrebljavati materijal i energiju i primjenjivati postupke za zaštitu čovjekove okoline. |
Postavljanje, spajanje i puštanje strojeva i uređaja u pogon |
Priključiti stroj i uređaj na izvor struje i pustiti ga u pogon. Ispitati karakteristične vrijednosti, analizirati dobivene podatke i izvršiti potrebna podešavanja za ispravan rad strojeva i uređaja. Ispitati djelotvornost zaštitnih mjera. Primijeniti pravila rada na siguran način te zaštitna sredstva i uređaje. Racionalno upotrebljavati materijal i energiju i primjenjivati postupke za zaštitu čovjekove okoline. |
Instaliranje, programiranje i održavanje upravljačkih uređaja i elektromotornih pogona |
Prepoznati dijelove pojedinih uređaja te znati njihovu funkciju. Rastaviti i sastaviti te ispitati karakteristične vrijednosti električnih uređaja. Ispitati elektroničke dijelove uređaja. Montirati i programirati sastavne dijelove za upravljanje koji se mogu programirati. Montirati mjerna osjetila za mjerenje broja okretaja i temperature te spojiti s uređajima za regulaciju i napajanje. Primijeniti pravila rada na siguran način te zaštitna sredstva i uređaje. Racionalno upotrebljavati materijal i energiju i primjenjivati postupke za zaštitu čovjekove okoline. |
Popravci električnih strojeva |
Rastaviti, ispitati i analizirati karakteristične vrijednosti te sastaviti rotacijske strojeve. Skinuti neispravne namote električnih strojeva. Utvrditi kvar na električnim strojevima i uređajima. Otkloniti kvar ugradnjom novih ili popravljenih dijelova električnih strojeva i uređaja. Izvršiti završno ispitivanje nakon obavljenih radova i sastavljanja s posebnom. pozornošću na djelotvornost zaštitnih mjera i naprava. Primijeniti pravila rada na siguran način te zaštitna sredstva i uređaje. Racionalno upotrebljavati materijal i energiju i primjenjivati postupke za zaštitu čovjekove okoline. |
2.1.2. Uz praktični uradak naučniku se zadaju i radne probe (najviše 3).
Probe koje se zadaju moraju biti iz različitih područja zanimanja.
Vrsta radne probe |
Opis radne probe (očekivane praktične stručne kompetencije) |
Tehničko-tehnološka dokumentacija – usporedba različitih normi tehničke dokumentacije (važeće-nevažeće) – izrada tekstualne dokumentacije pomoću računala-aplikativni programi – izrada shema i skica računalom korištenjem dostupnih aplikacija – metode arhiviranja i ažuriranja tehničke dokumentacije – primjena sigurnosnih metoda i postupaka u zaštiti podataka – prikupljanje i razmjena tehničkih podataka pomoću računalnih mreža |
Pročitati i primijeniti crteže i tehničko-tehnološku dokumentaciju. Primijeniti pravila tehničkog crtanja pri izradi tehničko-tehnološke dokumentacije. Grafički prikazati podatke. Obrazložiti važnost ažuriranja i arhiviranja podataka. Navesti nekoliko jednostavnih postupaka u zaštiti tehnoloških podataka. Koristiti nove tehnologije za informiranje te prikupljanje različitih vrsta podataka. |
Transformatori – ispitivanje proboja među namotima, proboja na kućište, odnosno utvrđivanje broja zavoja otporom namota – ispitivanje dielektrične čvrstoće i higroskopnosti izolacije – mjerenje nadtemperature te ugradnja i podešavanje prekostrujne zaštite ugradnja, ispitivanje te podešavanje prenaponske zaštite |
Pregledati tehničku dokumentaciju i utvrditi uvjete eksploatacije. Odabrati instrumente sukladno tehničkoj dokumentaciji. Ispitati uređaje i pustiti u rad. Primijeniti pravila rada na siguran način, zaštitna sredstva i uređaje. |
Asinkroni strojevi (1f~, 3f~) – ispitivanje ispravnosti jednofaznog asinkronog motora i promjena smjera vrtnje – promjena smjera vrtnje kondenzatorskog jednofaznog motora – izvesti spoj direktnog pokretanja kaveznog asinkronih motora preko releja za prisutnost svih faza – izvesti spoj automatske sklopke zvijezda trokut sa programabilnim vremenskim relejom – spoj za regulaciju brzine vrtnje kliznokolutnog asinkronog motora – zalet kliznokolutnog motora pomoću otpornika u krugu rotora – izvedba spoja za termistorsku zaštitu sa ugrađenim PTC senzorima – izvedba spoja, programiranje i regulacija motorskog elektroničkog zaštitnog releja upravljanog mikroprocesorom (RK P4A) – izvesti spoj regulacije brzine vrtnje asinkronog kaveznog motora pomoću frekvencijskog regulatora |
Popisati podatke o motoru. Utvrditi očekivane vrijednosti mjerenja sukladno dobivenim podacima. Izvršiti ispitivanje i analizirati rezultate. Promijeniti smjer vrtnje i provjeriti učinjeno. Pripremiti tehničko- tehnološku dokumentaciju Odabrati potreban materijal i alat. Spojiti po shemi, prekontrolirati i provjeriti funkcionalnost. Primijeniti pravila rada na siguran način te zaštitna sredstva i uređaje. Racionalno upotrebljavati materijal i energiju i primjenjivati postupke za zaštitu čovjekove okoline. |
Istosmjerni strojevi – izvedba spoja za regulaciju brzine vrtnje istosmjernog motora pomoću otpornika u krugu armature – spoj za regulaciju brzine vrtnje istosmjernog motora pomoću promjene armaturnog namota – regulacija brzine vrtnje istosmjernog motora pomoću promjene uzbudne struje – snimanje i dokumentiranje podataka stroja i namota – periodičko održavanje stroja |
Pripremiti tehničko- tehnološku dokumentaciju Odabrati potreban materijal i alat. Spojiti po shemi, prekontrolirati i provjeriti funkcionalnost. Uvidom u tehničku dokumentaciju odrediti radne operacije periodičkog održavanja. Primijeniti pravila rada na siguran način te zaštitna sredstva i uređaje. |
Montaža i stavljanje u rad industrijskih strojeva i uređaja – priključivanje na instalaciju i puštanje u rad tokarskog stroja – spajanje na instalaciju i stavljanje u rad veće stupne bušilice – izvedba kanalske instalacije i puštanje u rad industrijske glodalice. (Pi iznad 7 kW) – izvedba spoja, podešavanje i puštanje u rad planske brusilice – podešavanje i stavljanje u pogon numerički upravljane glodalice |
Pripremiti tehničko- tehnološku dokumentaciju. Odabrati potreban materijal i alat. Spojiti po shemi iz priložene dokumentacije. Ispitati karakteristične vrijednosti, analizirati dobivene podatke i izvršiti potrebna podešavanja za ispravan rad strojeva i uređaja. Ispitati pravilnost rada te ispitati i podesiti zaštitu. Izvršiti kontrolu i provjeriti funkcionalnost. Primijeniti pravila rada na siguran način te zaštitna sredstva i uređaje. |
Ispitivanje, popravak rashladnih i klimatizacijskih uređaja – ispitivanje ispravnosti i izmjena regulatora temperature – ispitivanje ispravnosti i izmjena startnog releja – ispitivanje ispravnosti i izmjena kompresora – ispitivanje ispravnosti i izmjena nadstrujnog releja – ispitivanje ispravnosti i izmjena isparivača – provjera brtvljenja spojeva, istjecanja rashladnog sredstva te promjena peludnog filtra – izmjena rashladnog sredstva te prilagođavanje modula upravljanja – zamjena centralne upravljačke jedinice i reprogramiranje sustava |
Rastaviti, ispitati i analizirati karakteristične vrijednosti, te dijagnosticirati kvar na električnim uređajima Skinuti neispravne dijelove i zamijeniti novim. Otkloniti kvar ugradnjom novih ili popravljenih dijelova električnih strojeva i uređaja. Izvršiti završno ispitivanje nakon obavljenih radova i sastavljanja s posebnom pozornošću na djelotvornost zaštitnih mjera i naprava. Primijeniti pravila rada na siguran način te zaštitna sredstva i uređaje. Racionalno upotrebljavati materijal i energiju i primjenjivati postupke za zaštitu čovjekove okoline. |
Dijagnosticiranje kvara te popravak uređaja u kućanstvu – izmjena ležaja i brtvila osovine bubnja perilice – sušilice rublja – izmjena amortizera i opruga bubnja perilice – sušilice rublja – ispitivanje ispravnosti te zamjena elektroventila i kontrola ispravnosti mikrosklopke vrata perilica (sušilica) – ispitivanje ispravnosti i izmjena tlačnog regulatora – ispitivanje ispravnosti i izmjena motopumpe – ispitivanje ispravnosti i izmjena elektromotora – ispitivanje, zamjena grijača, termostata termičkih osigurača – ispitivanje ispravnosti i izmjena elektroničkog modula upravljanja – priključivanje i puštanje u rad uređaja za pripremu tople vode (preljevni, tlačni i protočni) – montaža i puštanje u rad uređaja za dopremu pitke vode |
Rastaviti, ispitati i analizirati karakteristične vrijednosti te dijagnosticirati kvar na električnim uređajima. Demontirati neispravne dijelove i zamijeniti ih novim. Otkloniti kvar ugradnjom novih ili popravljenih dijelova električnih strojeva i uređaja. Izvršiti završno ispitivanje nakon obavljenih radova i sastavljanja s posebnom pozornošću na djelotvornost zaštitnih mjera i naprava. Primijeniti pravila rada na siguran način te zaštitna sredstva i uređaje. Racionalno upotrebljavati materijal i energiju i primjenjivati postupke za zaštitu čovjekove okoline. Pregledati tehničku dokumentaciju i utvrditi uvjete eksploatacije. Odabrati materijal sukladno tehničkoj dokumentaciji. Ispitati uređaje i pustiti ih u pogon. Primijeniti pravila rada na siguran način. Racionalno upotrebljavati materijal i energiju i primjenjivati postupke za zaštitu čovjekove okoline. |
2.2. STRUČNO-TEORIJSKI DIO ISPITA
Stručno-teorijski dio ispita obuhvaća provjeru stručnih znanja propisanih nastavnim planom i programom za teorijski dio naukovanja a neophodna su za obavljanje praktičnih postupaka u zanimanju elektromehaničar.
Nastavna područja |
Očekivani ishodi učenja |
1. Električne instalacije |
|
Tehničke norme i propisi |
Objasniti pojmove normi i propisa. Prepoznati i nacrtati elektrotehničke simbole u instalacijama. Nacrtati i objasniti shemu spajanja, shemu djelovanja i shemu upravljanja. Objasniti priključni plan i plan instalacija. |
Elementi električnih instalacija |
Navesti i opisati elemente instalacija. Navesti vrste i namjenu niskonaponskih vodova i kabela. Opisati djelovanje i rad niskonaponskih sklopnih aparata. Izračunati i odabrati presjek voda u jednostavnim strujnim krugovima. Nacrtati i objasniti spojeve razvodnih uređaja, sklopnih aparata i trošila na električnu mrežu. |
Električne instalacije u zgradama i industrijskim postrojenjima |
Nabrojiti i objasniti tehničke propise o izvođenju elektroenergetskih i telekomunikacijskih instalacija u zgradama i industrijskim postrojenjima. Navesti i objasniti međusobni utjecaj instalacija. |
Zaštita vodova i trošila |
Navesti propise u svezi s niskonaponskim instalacijama i mjerama zaštite. Objasniti i nacrtati zaštitu vodova i trošila od kratkog spoja. Objasniti i nacrtati zaštitu od direktnog i indirektnog dodira. Nacrtati i objasniti zaštitu trošila nulovanjem i uzemljenjem. |
2. Električni strojevi |
|
Transformatori |
Opisati konstrukciju i princip rada jednofaznih transformatora. Riješiti zadatke u kojima se izračunavaju napon, struja, snaga, broj zavoja primara i sekundara idealnog transformatora. Navesti definiciju osnovnih radnih stanja transformatora: prazni hod, kratki spoj i opterećenje. Objasniti tehnički i ekonomski značaj transformatora pri prijenosu električne energije. Objasniti pojave u radu i komentirati karakteristične vrijednosti: gubici, korisnost, struja praznog hoda i napon kratkog spoja. Opisati konstrukciju, način rada i spojeve namota trofaznog transformatora. Objasniti sustav označavanja grupe spoja trofaznih transformatora. Opisati uvjete paralelnog rada te znati nacrtati odgovarajuće sheme. Objasniti sustav označavanja stezaljki transformatora. Objasniti pokuse praznog hoda, kratkog spoja i opterećenja transformatora te opisati rezultate pokusa. Navesti opasnosti i mjere zaštite od opasnosti kojima je transformator izložen za vrijeme rada i opisati djelovanje zaštitnih i nadzornih uređaja. Navesti kvarove transformatora i način njihova otklanjanja. Opisati građu i ulogu pojedinih dijelova suhog i uljnog energetskog transformatora. Pročitati i protumačiti podatke s natpisne pločice transformatora. Objasniti princip rada i navesti prednosti i nedostatke autotransformatora. Ilustrirati principne sheme različitih vrsta transformatora: autotransformator, dvonamotni i trofazni (prema zadanoj grupi spoja) te pravilno označiti stezaljke. |
Sinkroni strojevi |
Objasniti pojam okretnog magnetskog polja i komentirati vezu s frekvencijom i brojem polova. Opisati razliku među sinkronim i asinkronim strojevima te među motorima i generatorima. Opisati princip rada i osnovnu građu sinkronih generatora ovisno o smještaju armaturnog namota i uzbude. Objasniti o čemu ovisi veličina, a o čemu frekvencija napona sinkronog generatora te kako se može podešavati. Objasniti princip rada, građu i problematiku pokretanja i vrste pokretanja sinkronih motora. Navesti osnovne pogonske karakteristike sinkronih motora i njihovu primjenu. Objasniti kako sinkroni stroj može poslužiti za kompenzaciju jalove energije. |
Asinkroni strojevi |
Objasniti pojam klizanja. Rješavati zadatke u kojima se izračunavaju sinkrona brzina, klizanje, brzina rotora, frekvencija i broj pari polova. Objasniti konstrukciju, način rada i primjenu asinkronih strojeva. Navesti vrste gubitaka te okvirne veličine korisnosti, faktora snage i klizanja asinkronih motora. Grafički prikazati momentnu i strujnu karakteristiku te na njima označiti i pokazati karakteristične vrijednosti. Opisati priključnu kutiju, označavanje stezaljki i spojeve namota trofaznih asinkronih motora. Navesti i objasniti karakteristične vrijednosti stroja kao motora, generatora i kočnice. Navesti vrste pokretanja asinkronih motora te objasniti njihove prednosti i nedostatke. Objasniti upravljanje asinkronim motorom promjenom napona i frekvencije. Opisati i nacrtati sheme glavnih i upravljačkih strujnih krugova u osnovnim spojevima sklopnika s relejima i mjernim sklopkama (automatska sklopka 0/1, reverziranje trofaznih elektromotora, pogon motora u spoju s krajnjim sklopkama). Navesti opasnosti i mjere zaštite od opasnosti kojima je asinkroni motor izložen za vrijeme rada. Pročitati i protumačiti podatke s natpisne pločice asinkronog motora. Prema podacima s natpisne pločice skicirati spoj stezaljki u priključnoj kutiji vodova instalacije. Opisati pokuse praznog hoda, kratkog spoja i opterećenja asinkronog motora te nacrtati odgovarajuće sheme. Iz natpisne pločice te momentne i strujne karakteristike odrediti nazivne vrijednosti struje i momenta, zatim struju i moment pokretanja te nazivnu struju instalacijskih zaštitnih uređaja. Objasniti i shematski prikazati izvedbe i priključak na mrežu jednofaznih asinkronih motora. Objasniti i shematski prikazati jednofazni priključak trofaznih asinkronih motora. |
Istosmjerni i izmjenični kolektorski strojevi |
Objasniti građu i princip rada istosmjernih strojeva. Nabrojiti te objasniti uloge, način spajanja i smještaj različitih vrsta namota istosmjernih motora. Navesti sustav označavanja stezaljki različitih vrsta namota istosmjernih strojeva. Nacrtati principne sheme istosmjernih strojeva s različitim vrstama uzbude. Objasniti ponašanje istosmjernih motora u pogonu i prikazati njihove karakteristične veličine. Opisati karakteristike motora različitih uzbuda te područja njihove primjene. Opisati građu, princip rada i načine podešavanja brzine vrtnje i područje primjene univerzalnih motora. Objasniti problematiku radiosmetnji i navesti mjere za njihovo otklanjanje. |
Posebni električni strojevi |
Opisati konstrukciju, način rada i karakteristične vrijednosti motora posebne izvedbe. Objasniti način namatanja motora. Objasniti puštanje u rad, promjenu smjera i brzine vrtnje motora. Prepoznati smetnje i kvarove i načine njihovog otklanjanja. |
3. Električni uređaji |
|
Termički aparati i uređaji |
Opisati konstrukciju, način rada i karakteristične vrijednosti termičkih aparata i uređaja. Prepoznati smetnje i kvarove te navesti načine njihova otklanjanja. Navesti izvore opasnosti i primijenjene zaštitne mjere. |
Rashladni aparati i uređaji |
Opisati konstrukciju, način rada i karakteristične vrijednosti rashladnih aparata i uređaja. Prepoznati smetnje i kvarove te navesti načine njihova otklanjanja. Navesti izvore opasnosti i primijenjene zaštitne mjere. |
Strojevi za pranje i sušenje |
Opisati konstrukciju, način rada i karakteristične vrijednosti strojeva za pranje i sušenje rublja, strojeva za pranje posuđa i klimatskih uređaja. Navesti namjenu, vrste i karakteristike RSO filtra, sklopki, regulatora, elektromagnetskih ventila, kondenzatora i programatora. Prepoznati smetnje i kvarove i navesti načine njihova otklanjanja. Objasniti izvore opasnosti i primijenjene zaštitne mjere. |
Mehanizirani alati i proizvodni strojevi |
Opisati konstrukciju, način rada i karakteristične vrijednosti mehaniziranih alata i proizvodnih strojeva. Objasniti ulogu i funkcioniranje regulatora brzine. Prepoznati smetnje i kvarove te navesti načine njihova otklanjanja. Objasniti izvore opasnosti i primijenjene zaštitne mjere. |
4. Elektronika i upravljanje |
|
Analogni elektronički sklopovi |
Nacrtati simbole elektroničkih elemenata i prepoznati njihove strujno-naponske karakteristike (ispravljačka dioda, Zenerova dioda, tranzistor, JFET, MOSFET, operacijsko pojačalo, tiristori, fotootpornik, fotodioda, fototranzistor, svjetleća dioda i optovezni element). Navesti i objasniti značenje najvažnijih dopuštenih vrijednosti parametara elektroničkih elemenata te iz kataloga proizvođača pronaći vrijednosti za zadani primjer. Nacrtati oblike izlaznih napona poluvalnog i punovalnog spoja ispravljača. Opisati funkciju kondenzatora za glađenje ispravljenoga napona i ovisnost oblika izlaznog napona o kapacitetu kondenzatora. Prikazati ovisnost izlaznoga napona o izboru tipa Zenerove diode. Opisati funkciju elemenata pojačala u spoju zajedničkog emitera, odnosno zajedničkog uvoda. Objasniti utjecaj vrijednosti elemenata pojačala na iznos pojačanja. Prikazati odnos ulaznoga i izlaznoga signala pojačala s obzirom na amplitudu i fazni pomak. Razlučiti djelovanje tranzistora kao sklopke (vrijednosti ulaznih napona za djelovanje tranzistora kao uključene, odnosno isključene sklopke i prikaz izlaznoga napona uz sinusoidnu i pravokutnu pobudu). Nacrtati i objasniti elemente zaštite tranzistora od prevelikih napona. Objasniti potrebu i načine zaštite MOSFET-a. Nacrtati shemu operacijskoga pojačala s naznačenim izvorima napajanja za spoj invertirajućeg i neinvertirajućeg pojačala. Objasniti ovisnost pojačanja o vrijednostima otpora otpornika dodanih operacijskom pojačalu. Utvrditi utjecaj vrijednosti elemenata R i C na frekvenciju izlaznog napona generatora impulsa izvedenoga s operacijskim pojačalom. Na shemi serijskog tranzistorskog stabilizatora identificirati elemente koji određuju vrijednost izlaznoga napona Na shemama za regulaciju struje tiristorima objasniti načela regulacije i ovisnost regulirane struje o vrijednostima elemenata R i C. Navesti načine zaštite tiristora od prebrzih promjena napona i struje. Objasniti djelovanje optoelektroničkih elemenata u jednostavnim izvedbama upravljačkih sklopova. |
Digitalni elektronički sklopovi |
Uspostaviti vezu između simbola i tablica stanja osnovnih logičkih sklopova. Nacrtati odziv osnovnih logičkih sklopova na jednostavne impulsne pobude. Iz oznaka integriranih digitalnih sklopova uz pomoć tvorničkih podataka navesti funkciju sklopa. Izložiti osnovna svojstva bistabila (djelovanje pobude na ulazu impuls ritma uz odgovarajuća stanja na ostalim ulazima) te dijeljenje frekvencije s pomoću bistabila. Navesti osnovne značajke TTL i CMOS izvedbi integriranih sklopova. Prikazati grafički djelovanje monostabla (odnos pobude i izlaznoga napona te utjecaj vrijednosti izvana dodanih elemenata). Interpretirati djelovanje jednostavnih izvedbi brojila (dijeljenje frekvencije u ovisnosti o broju spojenih bistabila). Objasniti djelovanje kodera, dekodera, multipleksora i demultipleksora određivanjem stanja izlaza uz zadano stanje na ulazu. Iskazati definiciju pojma kapaciteta memorije i objasniti ovisnosti o broju ulaza za adresiranje i bitove podatka. Navesti funkcije AD i DA pretvornika. |
Regulacija, upravljanje i digitalno upravljanje |
Navesti načela i namjenu pojedinih pretvornika neelektričnih veličina u električne. Prepoznati, prema karakteristikama, regulatore s različitim djelovanjem. Objasniti ponašanje regulatora prema statičkim i dinamičkim karakteristikama. Razlikovati pojmove mikroprocesor, mikroupravljač (mikrokontroler) i programibilni logički upravljač (PLC). Na blok shemi mikroupravljača prepoznati osnovne sklopove i navesti njihove funkcije. Na blok shemi programibilnog logičkog upravljača navesti osnovne sklopove i navesti njihove funkcije. |
Sklopovi energetske elektronike |
Prepoznati sheme izvedbi i objasniti djelovanje neupravljivih i upravljivih ispravljačkih spojeva. Prepoznati sheme izvedbi i objasniti djelovanje izmjenjivača. Prepoznati sheme izvedbi i objasniti djelovanje pretvarača. Objasniti utjecaj sklopova energetske elektronike na kvalitetu električne energije iz mreže. |
3. OCJENJIVAČKI LIST
Praktični dio ispita – bodovna lista
Radnje obavljene u okviru praktičnog dijela ispita |
Broj bodova |
|
Mogući |
Ostvareni |
|
Samostalnost u planiranju tijeka rada i izrade uratka |
0 – 10 |
|
Utrošeno vrijeme za planiranje i izradu |
0 – 20 |
|
Redoslijed i ispravnost postupaka u rukovanju alatima i instrumentima |
0 – 20 |
|
Kvaliteta i točnost izrade |
0 – 20 |
|
Estetski izgled uratka |
0 – 10 |
|
Točnost mjernih rezultata |
0 – 15 |
|
Uporaba tehničko-tehnološke dokumentacije |
0 – 10 |
|
Primjena mjera za rad na siguran način |
0 – 15 |
|
Pridržavanje propisa o zaštiti okoliša |
0 – 10 |
|
Racionalna uporaba energije |
0 – 10 |
|
Racionalna uporaba materijala |
0 – 10 |
|
Izrada ispitne dokumentacije i interpretacija mjernih rezultata |
0 – 10 |
|
UKUPNO: |
0 – 160 |
Praktični dio ispita – ocjenjivačka lista
% ostvarenih bodova |
Ocjena |
91% – 100% |
Odličan (5) |
81% – 90% |
Vrlo dobar (4) |
67% – 80% |
Dobar (3) |
50% – 66% |
Dovoljan (2) |
0% – 49% |
Nedovoljan (1) |
Polaznici koji nisu uspješno položili praktični dio ispita upućuju se na ponovno polaganje ispita u idućem ispitnom roku.
Stručno-teorijski dio ispita – ocjenjivačka lista
% ostvarenih bodova |
Ocjena |
90% – 100% |
Odličan (5) |
80% – 89% |
Vrlo dobar (4) |
70% – 79% |
Dobar (3) |
61% – 69% |
Dovoljan (2) |
30% – 60% |
Kandidat se upućuje na polaganje usmenog ispita |
0% – 29% |
Nedovoljan (1) |
Konačna ocjena na pomoćničkom ispitu, u pravilu, određuje se kao aritmetička sredina ocjena postignutih na praktičnom i stručno- -teorijskom dijelu ispita.
Ovaj Program stupa na snagu danom objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 080-01/08-01/252
Urbroj: 526-12-02/1-09-18
Zagreb, 25. studenoga 2009.
Ministar gospodarstva, rada i poduzetništva mr. sc. Đuro Popijač, v. r.
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2010_01_12_293.html