MINISTARSTVO GOSPODARSTVA, RADA I PODUZETNIŠTVA
Na temelju članka 39. stavka 5. Zakona o obrtu (»Narodne novine« br. 77/03., 90/96., 102/98., 64/01., 71/01. i 68/07), ministar gospodarstva, rada i poduzetništva, nakon prethodno pribavljena mišljenja Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra znanosti, obrazovanja i športa, donosi
1. OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOG PROGRAMA
1.1. Cilj
Stjecanje znanja, vještina, navika i stavova koji će omogućiti učeniku da nakon završetka obrazovanja uz minimalno vrijeme uvođenja u rad samostalno obavlja radne zadaće u zanimanju prodavač.
1.2. Zadaće obrazovanja
Za ostvarivanje ovog cilja potrebno je izvršiti:
a) opće zadaće
– steći osnove profesionalnog obrazovanja temeljem kojeg je moguć daljnji osobni razvoj u struci
– steći uvide u odnose u svojoj profesiji i biti sposoban uspostaviti komunikaciju sa suradnicima
– spoznati vlastite mogućnosti i dosege, te uskladiti vlastite zahtjeve sa zahtjevima okoline
b) zadaće koje proizlaze iz opisa poslova zanimanja:
– usvojiti znanja iz trgovinskog poslovanja i estetskog uređenja poslovnog prostora
– usvojiti znanja o psihologiji prodaje
– usvojiti znanja iz područja poznavanja različitih roba
– shvatiti ulogu prodavača pri savjetovanju kupaca
– razviti sposobnost za kvalitetan rad u prodavaonici i pripremiti se za daljnje napredovanje u poslu
– razviti osjećaj odgovornosti za obavljeni posao, racionalno korištenje vremena, te čuvanje resursa kojima se koristi pri radu
– moći ocijeniti važnost osobne i radne higijene te razviti ekološku svijest.
1.3. Trajanje obrazovanja
3 (tri) godine
1.4. Uvjeti upisa
– Završena osnovna škola
– Lječničko uvjerenje o zdravstvenoj odgovornosti
– Ugovor o naukovanju
– Sanitarni pregled za praktičnu nastavu u prodavaonici prehrambene i kozmetičke robe
1.5. Mogućnosti nastavka školovanja
– Nakon završenog školovanja i tri godine radnog iskustva u zanimanju može se polagati majstorski ispit za stjecanje zvanja majstor trgovac
– nastaviti školovanje na stručnim studijima.
2. NASTAVNI PLAN
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
I. razred |
II. razred |
III. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
– |
– |
– |
– |
70 |
Politika i gospodarstvo |
– |
– |
– |
– |
2 |
64 |
64 |
TZK |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Vjeronauk/Etika |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Trgovinsko poslovanje1 |
2 |
70 |
2 |
70 |
3 |
96 |
236 |
Poznavanje robe2 |
2 |
70 |
3 |
105 |
3 |
96 |
271 |
Matematika u struci |
2 |
70 |
2 |
70 |
1 |
32 |
172 |
Psihologija prodaje3 |
– |
– |
1 |
35 |
– |
– |
35 |
Higijena i ekologija |
1 |
35 |
1 |
35 |
– |
– |
70 |
Izborna nastava |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
– TZK |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– Strani jezik II |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– Aranžiranje proizvoda i izloga |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– Ekonomska geografija |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
Praktična nastava4 |
– |
900 |
– |
900 |
– |
800 |
2.600 |
Modul I: Strukovne vježbe u školi |
|
140 |
|
175 |
|
160 |
475 |
– Poslovanje prodavaonice i skladišta1 |
|
35 |
|
35 |
|
|
70 |
– Promocijske aktivnosti1 |
|
|
|
|
|
64 |
64 |
– Poznavanje robe2 |
|
35 |
|
35 |
|
32 |
102 |
– Poslovni bonton1 |
|
35 |
|
|
|
|
35 |
– Prodajni razgovor3 |
|
|
|
35 |
|
|
35 |
– Računalstvo u struci |
|
35 |
|
70 |
|
64 |
169 |
Modul II: Praktična nastava u prodavaonici4 |
|
760 |
|
725 |
|
640 |
2125 |
UKUPNO |
17 |
1495 |
17 |
1495 |
17 |
1344 |
4334 |
1 Trgovinsko poslovanje realizira se kao stručno-teoretska nastava i kao vježbe u školi u modulu I kroz nastavna područja Poslovni bonton Poslovanje prodavaonice i skladišta i Promocijske aktivnosti u sve tri godine obrazovanja
2 Poznavanje robe realizira se kao stručno-teoretska nastava i kao vježbe u školi u modulu I kroz nastavno područje Poznavanje robe. U ovom nastavnom području učenici odabiru jednu od zaokruženih cjelina robe u kojoj se žele specijalizirati. Uz ove vježbe treba omogućiti učenicima obavljanje praktične nastave na odgovarajućim odjelima u prodavaonicama i trgovačkim lancima
3 Psihologija prodaje realizira se kao stručno-teoretska nastava i kao vježbe u školi u modulu I kroz nastavno područje Prodajni razgovor
4 Zaštita na radu sastavni je dio Praktične nastave u prodavaonici, realizira se u modulu II sa 35 sati u prva 3 do 4 tjedna nastave u I godini obrazovanja.
NASTAVNI PLAN – OBJAŠNJENJE
A. Opći dio
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
I. razred |
II. razred |
III. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
– |
– |
– |
– |
70 |
Politika i gospodarstvo |
– |
– |
– |
– |
2 |
64 |
64 |
TZK |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Vjeronauk/Etika |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
UKUPNO A |
9 |
315 |
7 |
245 |
9 |
288 |
848 |
B. Stručno-teorijski dio s izbornom nastavom
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
I. razred |
II. razred |
III. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Trgovinsko poslovanje |
2 |
70 |
2 |
70 |
3 |
96 |
236 |
Poznavanje robe |
2 |
70 |
3 |
105 |
3 |
96 |
271 |
Matematika u struci |
2 |
70 |
2 |
70 |
1 |
32 |
172 |
Psihologija prodaje |
– |
– |
1 |
35 |
– |
– |
35 |
Higijena i ekologija |
1 |
35 |
1 |
35 |
– |
– |
70 |
Izborna nastava |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
– TZK |
– |
– |
– |
– |
|
– |
– |
– Strani jezik II |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– Aranžiranje proizvoda |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– Ekonomska geografija |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
UKUPNO B |
8 |
280 |
10 |
350 |
8 |
256 |
886 |
C. Praktična nastava
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
I. razred |
II. razred |
III. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Praktična nastava |
|
900 |
|
900 |
|
800 |
2.600 |
Modul I: Strukovne vježbe u školi |
|
140 |
|
175 |
|
160 |
475 |
– Poslovanje prodavaonice i skladišta |
|
35 |
|
35 |
|
– |
70 |
Promocijske aktivnosti |
|
|
|
|
|
64 |
64 |
Poznavanje robe |
|
35 |
|
35 |
|
32 |
102 |
– prehrambena roba |
|
35 |
– |
– |
– |
– |
|
– tekstil i modna konfekcija |
– |
– |
|
35 |
|
32 |
|
– kozmetička i parfumerijska roba |
– |
– |
|
35 |
|
32 |
|
– knjige i papirna konfekcija |
– |
– |
|
35 |
|
32 |
|
– motorna vozila i dijelovi |
– |
– |
|
35 |
|
32 |
|
Poslovni bonton |
|
35 |
– |
– |
– |
– |
35 |
Prodajni razgovor |
– |
– |
|
35 |
– |
– |
35 |
Računalstvo u struci |
|
35 |
|
70 |
|
64 |
169 |
Modul II: Praktična nastava u prodavaonici |
|
760 |
|
725 |
|
640 |
2.125 |
UKUPNO D |
|
900 |
|
900 |
|
800 |
2.600 |
Praktična nastava realizira se kroz 35 tjedana u školi i do 40 tjedana u prodavaonici. U školi je ona prikazana u obliku modula I i realizira se kroz vježbe koje su usko povezane sa stručno-teoretskim sadržajima.
Praktična nastava u prodavaonici realizira se temeljem Ugovora o naukovanju koji sklapa učenik i poslodavac (žuti ugovor) ili škola i poslodavac (plavi ugovor). Nastava se može realizirati i u prodavaonicama škola ako su za to osigurani materijalni uvjeti i ako se ne može osigurati dovoljan broj učeničkih radnih mjesta s prodavaonicama i trgovačkim lancima.
D. Ukupno nastave
Naziv |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
I. razred |
II. razred |
III. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
A. Općeobrazovni |
9 |
315 |
7 |
245 |
9 |
288 |
848 |
B. Stručno-teorijski dio s izbornom |
8 |
280 |
10 |
350 |
8 |
256 |
886 |
D. Praktična nastava |
|
900 |
|
900 |
|
800 |
2.600 |
UKUPNO |
17 |
1.495 |
17 |
1.495 |
17 |
1.344 |
4.334 |
3. OBAVEZNI NAČINI PROVJERAVANJA ZNANJA I VJEŠTINA
Predmeti stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa |
Obvezni načini provjeravanja i ocjenjivanja znanja i vještina |
Trgovinsko poslovanje |
usmeno, pismeno |
Poslovanje prodavaonice i skladišta |
usmeno, praktični uradak |
Promocijske aktivnosti |
usmeno, praktični uradak |
Poznavanje robe s vježbama |
usmeno, pismeno, praktični uradak |
Matematika u struci |
usmeno, pismeno |
Psihologija prodaje |
usmeno, pismeno |
Prodajni razgovor |
vježbanje prodajne komunikacije |
Higijena i ekologija |
usmeno, pismeno |
Računalstvo u struci |
usmeno, izrada vježbi na računalu |
Poslovni bonton |
usmeno, provjera poželjnog ponašanja |
Izborna nastava |
usmeno, pismeno, izrada praktičnog uradka |
Praktična nastava |
praktični uradak i vrednovanje ostalih elemenata iz mape praktičnog dijela naukovanja |
4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA
Predmet |
Nastavnik |
Izobrazba |
Trgovinsko poslovanja |
dipl. ekonomist |
VSS |
Poznavanje robe |
dipl. ing. kemijske tehnologije |
VSS |
Matematika u struci |
prof. matematike |
VSS |
Psihologija prodaje |
dipl. psihologije |
VSS |
Higijena i ekologija |
prof. biologije |
VSS |
Izborna nastava |
|
|
TZK |
prof. kineziologije |
VSS |
Strani jezik II |
prof. stranog jezika |
VSS |
Aranžiranje proizvoda i izloga |
dipl. dizajner |
VSS |
Ekonomska geografija |
prof. geografije |
VSS |
Poslovanje prodavaonice i skladišta |
dipl. ekonomist |
VSS |
Promocijske aktivnosti |
dipl. ekonomist |
VSS |
Računalstvo u struci |
prof. matematike i informatike |
VSS |
Prodajni razgovor |
dipl. psiholog |
VSS |
Poslovni bonton |
prof. psihologije |
VSS |
Praktična nastava u prodavaonici |
Majstor trgovac |
Majstorski ispit, VKV |
5. IZVOĐENJE PROGRAMA
5.1. Minimalni standard
Nastavni predmet |
Razred |
Broj sati |
Broj |
Poslovanje prodavaonice i skladišta |
1, 2 |
35/35 |
15 |
Promocijske aktivnosti |
3 |
64 |
15 |
Poznavanje robe |
1, 2, 3 |
35/35/32 |
15 |
Poslovni bonton |
1 |
35 |
15 |
Prodajni razgovor |
2 |
35 |
15 |
Računalstvo u struci (teorija i vježbe) |
1, 2, 3 |
35/70/64 |
14 |
5.2. Materijalni uvjeti za izvođenje programa
Prostor |
Oprema |
Nastavni predmeti |
Školska učionica – klasična |
Računalo, LCD projektor, grafo-projektor, pisač, ploča, slike, grafikoni, uzorci |
Trgovinsko poslovanje, poznavanje robe, matematika u struci, psihologija prodaje, higijena i ekologija, predmeti izborne nastave |
Školski paktikum |
prodajni prostor (trgovačka klupa, police, hladnjak, mjerni uređaji, različite vrste robe sa i bez ambalaže, blagajna, informatička oprema, kartični uređaji, dokumentacija i dr.), računalo, LCD projektor, pisač, grafo-projektor, uzorci različitih roba, slike, grafikoni, CD-i i sl. |
Poslovanja prodavaonice i skladišta, promocijske aktivnosti, poznavanje robe, poslovni bonton, prodajni razgovor |
Praktikum za računalstvo |
15 + 1 računalo povezanih u mrežu i sa instaliranim programima potrebnim za realizaciju nastave, 2 štampača te minimalnu opremu za CD prezentaciju. |
Računalstvo u struci |
6. NASTAVNI PROGRAM I NASTAVNI SADRŽAJI
A. Općeobrazovni predmeti
Nastavni program za predmete općeobrazovnog dijela programa objavljen je u glasniku Ministarstva prosvjete i sporta, posebno izdanje od 11. lipnja 1997. Nastavni program za predmet etika objavljen je u Prosvjetnom vjesniku Ministarstva prosvjete i sporta br. 1 od 11. ožujka 2003. godine, a nastavni program tjelesne i zdravstvene kulture objavljen je u »Narodnim novinama« br. 136 od 28. kolovoza 2003. godine.
B. Stručno-teoretski predmeti
6.1. Nastavni predmet:
TRGOVINSKO POSLOVANJE
Razred: I., II., III.
Tjedni (ukupni) fond sati:
Razred |
I. |
II. |
III. |
Broj sati |
2 (70) |
2 (70) |
3 (96) |
Cilj: Spoznati zadaće i radne procese u prodavaonici.
Zadaci: – Naučiti osnove o gospodarstvu, tržištu, trgovini i trgovačkim društvima
– Znati čimbenike uspješnog poslovanja
– Spoznati procese u opskrbi prodavaonica robom i pripremu robe za prodaju
– Naučiti važnost bilježenja svih poslovnih promjena u prodavaonici i vrste kontrole prodavaonice
– Upoznati tržište i funkciju marketinga
– Upoznati radne procese vezane za skladištenje robe
– Spoznati tijek nabavnog i prodajnog procesa
– Savladati sve radnje vezane za platni promet i blagajničko poslovanje
Sadržaj
I. RAZRED:
Br. |
Nastavne cjeline |
Očekivani rezultati |
Nastavni sadržaji |
1 |
Osnovni pojmovi o gospodarstvu, tržištu i trgovini |
Spoznati funkciju trgovine u gospodarstvu. |
- pojam gospodarstva i temeljni gospodarstveni problemi |
2 |
Gospodarski subjekti – trgovačka društva |
Naučiti osnovne pojmove o trgovačkim društvima, pojam trgovačke mreže i važnost trgovačke mreže na veliko i malo. |
- pojam, obilježja i klasifikacija trgovačkih društava |
3 |
Vrste prodavaonica |
Znati pojam i vrste prodavaonica i ostalih oblika prodaje. |
- pojam prodavaonice |
4 |
Čimbenici uspješnog poslovanja prodavaonice |
Naučiti što je smještaj prodavaonice, što obuhvaća imovina prodavaonice, vrste opreme u prodavaonici i radna mjesta koja se javljaju u prodavaonici. |
- pojam i način odabira smještaja prodavaonice |
5 |
Asortiman i zaliha robe u prodavaonici |
Naučiti pojam asortimana i zaliha u prodavaonici kao i njihovo značenje u poslovanju prodavaonice. |
- pojam i dimenzije asortimana prodavaonice |
6 |
Opskrba prodavaonice robom i priprema robe za prodaju |
Spoznati procese u opskrbi prodavaonice robom i pripremi robe za prodaju. |
- naručivanje robe |
7 |
Proces prodaje u prodavaonici |
Uočiti postupke u procesu prodaje robe u prodavaonici. |
- prodajni razgovor |
8 |
Dokumentacija i evidencija poslovanja prodavaonice |
Naučiti važnost bilježenja svih poslovnih promjena u prodavaonici. |
- dokumentacija i evidencija ulaza robe u prodavaonicu, prodaja robe, povišenja i sniženja cijena, otpis robe, povrat robe |
II. RAZRED:
Br. |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati |
Nastavni sadržaj |
1 |
Tržište |
Upoznati tržište i sve procese koji se odvijaju u njegovom funkcioniranju. |
– pojam, čimbenici oblikovanja tržišta i vrste tržišta |
2 |
Marketing |
Usvojiti funkcije marketinga i njegov značaj u tržišnom poslovanju. |
– pojam, razvoj i funkcije marketinga |
3 |
Distribucija |
Naučiti mjesto i funkciju distribucije u funkcioniranju trgovine. |
– funkcija distribucije i vrste kanala distribucije |
4 |
Skladište |
Upoznati sve radne procese vezane za skladištenje robe. |
– zadaci i funkcija skladišta |
5 |
Transport |
Saznati sve potrebno o vanjskom i unutrašnjem transportu. |
– vanjski transport – unutrašnji transport – zaštita i osiguranje robe |
6 |
Troškovi |
Savladati sve vrste troškova vezanih uz poslovanje. |
– vrste troškova – pokrivanje troškova |
III. RAZRED:
Br. |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati |
Nastavni sadržaj |
1 |
Organizacija trgovačkih gospodarskih subjekata |
Naučiti sve o funcioniranju i strukturi trgovačkih društva te o njihovom poslovanju. |
– pojam i ciljevi organizacije |
2 |
Pokazatelji uspješnosti poslovanja gospodarskih subjekata – trgovačkih društava |
Naučiti mjeriti uspješnost poslovanja trgovačkog gospodarskog subjekta. |
– proizvodnost |
3 |
Nabava |
Spoznati tijek nabavnog procesa i neophodne radnje za njegovu uspješnu realizaciju. |
– pojam i zadaća nabave |
4 |
Prodaja |
Spoznati tijek prodajnog procesa i sve radnje vezane uz prodaju. |
– pojam i zadaća prodaje |
5 |
Procesi nabave i prodaje |
Naučiti ispunjavati i koristiti svu potrebnu dokumentaciju. |
– proces i dokumenti nabave |
6 |
Novčarsko poslovanje |
Savladati sve radnje vezane za platni promet i blagajničko poslovanje. |
– pojam novčarstva i novca, vrste novca |
7 |
Poslovanje u vanjskoj trgovini |
Spoznati osnovne elemente poslovanja u vanjskoj trgovini. |
– pojam i značajke vanjske trgovine i njezina uloga u gospodarstvu |
Metodičke napomene: Predavačka nastava i demonstracije metodom frontalnog i grupnog rada.
6.2. Nastavni predmet:
POSLOVANJE PRODAVAONICE I SKLADIŠTA
Razred: I., II.
Ukupni fond sati
Razred |
I. |
II. |
III. |
Broj sati |
35 |
35 |
– |
Cilj: Usvojiti vještine u poslovanju prodavaonice i prodajnom procesu.
Zadaci: – Savladati sve radne procese vezane uz opskrbu robom i priprema robe za prodaju
– Steći vještinu u procesu prodaje
– Naučiti samostalno ispunjavati dokumentaciju i voditi poslovnu evidenciju
Sadržaj
I. RAZRED
Br. |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati |
Nastavni sadržaj |
1 |
Poslovanje prodavaonice – opskrba prodavaonice robom i priprema robe za prodaju |
Uvježbavanjem postupaka kroz simulirane situacije, savladati sve radne procese vezane uz opskrbu prodavaonice robom i pripremom robe za prodaju. |
– naručivanje robe za prodavaonicu i dokumentacija nabave |
2 |
Poslovanje prodavaonice – proces prodaje u prodavaonici |
Uvježbavanjem steći vještine u procesu prodaje u prodavaonici. |
– prodajni razgovor |
3 |
Dokumentacija i evidencija poslovanja prodavaonice |
Ponavljanjem postupaka ispunjavanja dokumentacije postići samostalnost učenika u poslovima evidencija. |
– dokumentacija i evidencija ulaza robe u prodavaonicu, prodaja robe, povišenja i sniženja cijena, otpis robe, povrat robe |
II. RAZRED
Br. |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati |
Nastavni sadržaj |
1 |
Dokumentacija i evidencija poslovanje skladišta |
Ponavljanjem i uvježbavanjem ispunjavanja potrebnih evidencija i dokumenata postići samostalnost učenika u potrebnim radnjama |
– evidencija zaliha robe u skladištu: dokumenti ulaza robe u skladište, izlaza robe iz skladišta, skladišna kartoteka |
2 |
Manipulacija robom |
Naučiti procese neophodne u radu sa robom |
– pakiranje robe |
Metodička napomena: Nastava se izvodi u specijaliziranoj učionici. Kombinirati predavačku nastavu i demonstracije, grupni i individualni rad. Izrada uradka ili projekta na zadanu temu. Posjet uređenom skladištu.
6.3. Nastavni predmet:
PROMOCIJSKE AKTIVNOSTI
Razred: III.
Ukupni fond sati
Razred |
I. |
II. |
III. |
Broj sati |
– |
– |
64 |
Cilj: Prihvatiti marketinšku filozofiju i razvijati kreativnost učenika u organizaciji aktivnosti u prodavaonici, s ciljem povećanja interesa kupaca za robu.
Zadaci: – Naučiti ulogu promocije u službi marketinga
– Spoznati važnost stalnog učenja
– Razvijati smisao za lijepo izražavanje
– Prihvatiti neophodnost akcija oglašavanja
– Primjenjivati znanja u individualnom i timskom radu
Sadržaj
III. RAZRED
Br. |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati |
Nastavni sadržaj |
1 |
Promocija kao funkcija marketinga |
Prihvatiti marketinšku filozofiju kao suvremenu poslovnu orijentaciju. |
– pojam marketinga i promocije |
2 |
Pospješivanje (unapređenje) prodaje |
Shvatiti smisao pospješivanja prodaje i ulogu u marketingu. |
– pojam, ciljevi i područja djelovanja pospješivanja prodaje |
3 |
Aktivnosti pospješivanja prodaje usmjerene na robu |
Razviti kreativnost učenika u organiziranju raznih događanja u prodavaonici u cilju povećanog interesa za robu. |
– degustacije |
4 |
Aktivnosti pospješivanja prodaje usmjerene na mjesto prodaje |
Razvijati kod učenika smisao za lijepo i estetsko izražavanje. Simulirati pojedine situacije i prepustiti učeničkim timovima pronalaženje rješenja. Analizirati učinjeno kroz diskusije. |
– elementi mjesta prodaje |
5 |
Aktivnosti pospješivanja prodaje usmjerene na prodajno osoblje i kupce |
Spoznati važnost stalnog usavršavanja u struci i izgrađivanja partnerskog odnosa s kupcima. |
– metode stručnog usavršavanja prodajnog osoblja |
6 |
Organizacija pospješivanja prodaje |
Uočiti ulogu prodavača u aktivnostima pospješivanja prodaje. |
– istraživanje |
7 |
Gospodarsko oglašivanje |
Upoznati ulogu najpoznatije promocijske aktivnosti u javnosti. Spoznati mogućnosti utjecanja na psihologiju kupaca uz pomoć akcija oglašavanja. |
– pojam i uloga oglašavanja |
8 |
Pripreme za završni uradak |
Vježbe i seminari na kojima će učenički timovi prezentirati svoje uratke. |
– proširenje pojedinih sadržaja ovisno o upitima učenika |
Metodička napomena: Rad sa grupom učenika (do 15 učenika) koristeći predavačku nastavu i demonstracije. Učenički timovi rade na zadanim projektima, te prezentiraju uradke u drugim grupama. Koristiti računalo pri izradi projekta. Poticati kreativnost učenika.
6.4. Nastavni predmet:
POZNAVANJE ROBE
Razred: I., II., III.
Tjedni (ukupni) fond sati
Razred |
I. |
II. |
III. |
Broj sati |
2 (70) |
3 (105) |
3 (96) |
Cilj: Steći osnovna znanja o raznim grupama i vrstama robe te osposobiti učenika za primjenu teoretskih znanja u praksi.
Zadaci: – Naučiti osnovne pojmove i asortimanske grupe roba
– Znati svojstva pojedinih vrsta robe te organoleptičko procjenjivanje kakvoće robe
– Prepoznavati asortimane roba prema njihovim karakteristikama
– Usvojiti pravilno manipuliranje robom u prodavaonici i skladištu
– Naučiti primjenu i namjenu pojedinih grupa roba
Sadržaj
I. RAZRED
Br. |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati |
Nastavni sadržaj |
1 |
Roba |
Naučiti osnovne pojmove o robi i tvarima koje izgrađuju robu. |
– pojam i podjela robe |
2 |
Sastav živežnih namirnica |
Naučiti anorganske i organske tvari u živežnim namirnicama. |
– voda, mineralne tvari |
3 |
Prehrambena roba |
Upoznati asortiman i karakteristike pojedinih grupa prehrambenih roba. |
– pojam i vrste robe |
4 |
Kućne potrepštine |
Upoznati učenika s ovom skupinom robe i prepoznati robu i znati njenu primjenu |
– sredstva za pranje i čišćenje |
II. RAZRED
Br. |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati |
Nastavni sadržaj |
1 |
Kozmetičko- |
Naučiti svojstva i primjenu kozmetičko- |
– građa i tip kože |
2 |
Papir, karton i ljepenka |
Znati razlikovati vrste papira i papirne konfekcije i njihovu namjenu te asortiman robe za pisanje i crtanje. |
– povijesni razvoj materijala za pisanje |
3 |
Tekstilna roba |
Prepoznati vrste tekstilne robe, vrste vlakana i tkanja. Znati pravilno postupati s robom u prodajnom procesu. |
– sirovine i vlakna za proizvodnju tkanine |
4 |
Koža i krzno |
Upoznati načine prerade i razlikovati asortiman roba te načine čuvanja i izlaganja. |
– sirovine i građa |
5 |
Guma i gumeni proizvodi |
Upoznati asortiman proizvoda i njihovu namjenu. |
– sirovine i način proizvodnje |
6 |
Plastične mase |
Upoznati asortiman proizvoda i njihovu namjenu. |
– karakteristike i vrste proizvoda i poluproizvoda |
7 |
Drvo i drvne |
|
– podne obloge, namještaj |
III. GODINA
Br. |
Nastavna cjelina |
Cilj (znanja, vještine) |
Nastavni sadržaj |
1 |
Tehnologija i razvoj |
Usvojiti osnovne pojmove. |
– tehnika i tehnologija |
2 |
Energetski izvori |
Znati primarne oblike energije i ulogu različitih izvora goriva na tržištu. |
– oblici, podjela |
3 |
Metali i metalna roba |
Znati osnovne asortimane metalne robe te važnost upotrebe u svakodnevnom životu i gospodarskom razvoju. Naučiti pravilno manipulirati robom u skladištu i na prodajnom mjestu |
– općenito o metalima |
4 |
Elektrotehnička roba |
Znati osnovne asortimane robe te važnost upotrebe u svakodnevnom životu i gospodarskom razvoju. Naučiti pravilno manipulirati robom u skladištu i na prodajnom mjestu. Znati način upotrebe robe. |
– vodiči el. struje |
5 |
Motorna vozila |
Upoznati osnovne dijelove automobila i znati njihovu ulogu u upravljanju motornim vozilima. |
– pojam i podjela |
6 |
Boje i lakovi |
Naučiti namjenu glavnih premaznih sredstava i načine čuvanja. |
– sastav, podjela i asortiman premaznih sredstava |
7 |
Staklo i staklena roba |
Znati namjenu robe te pravilnog čuvanja i izlaganja. |
– svojstva, podjela i asortiman |
8 |
Keramička roba |
Znati namjenu robe te pravilnog čuvanja i izlaganja. |
– sirovine za proizvodnju |
9 |
Građevni materijal |
Znati vrste i upotrebu pojedinih roba. |
– osnovni građevni materijal |
10 |
Kemijska roba za poljoprivredu |
Znati vrste, primjenu, ali i eventualne negativne efekte primjene sredstava. |
– gnojiva |
11 |
Ostala roba |
Upoznati ostale vrste robe i njihovu primjenu. |
– optička roba |
Metodička napomena: Predavačka nastava i demonstracija, uz poticanje grupnog i individualnog rada.
6.5. Nastavni predmet:
POZNAVANJE ROBE – VJEŽBE
Razred: I., II., III.
Ukupni fond sati
Razred |
I. |
II. |
III. |
Broj sati |
35 |
35 |
35 |
Cilj: Naučiti asortiman i značajke pojedinih grupa roba, trgovačke nazive, a ponavljanjem radnji omogućiti stjecanje vještine i sigurnosti u rukovanju robom
Zadaci: – Detaljnije naučiti karakteristike i svojstva odabranih grupa robe
– Ispitivati i dokazivati pojedina svojstva robe
– Prikupljati uzorke pojedinih roba
– Znati pravilnu primjenu pojedinih roba
– Primjenjivati znanja u individualnom i grupnom raduradu
Sadržaj
I. GODINA
Br. |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati |
Nastavni sadržaj |
1 |
Prehrambena roba |
Naučiti asortiman i značajke pojedinih skupina prehrambene robe. |
– prehrambena roba |
II. I III. GODINA
Br. |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati |
Nastavni sadržaj |
1 |
Neprehrambena roba – tekstil i modna konfekcija – kozmetička i parfumerijska roba – knjige i papirna konfekcija – motorna vozila i dijelovi – metalna i elektro roba |
Upoznati i naučiti sve o robi, sastavu, vrstama i manipulaciji s robom. Ponavljanjem radnji omogućiti stjecanje sigurnosti u poznavanju robe i vještine u rukovanju robom. |
– sastav, svojstva i kakvoća robe |
Metodička napomena: Predavačka nastava i demonstracije metodom frontalnog i grupnog rada. Nastava se izvodi u specijaliziranoj učionici. Obavezno posjećivanje proizvodnih pogona, specijaliziranih sajmova, izrada grupnog projekta i prezentacija istog.
U I. razredu svi učenici imaju vježbe iz prehrambene robe. U II. razredu učenici izabiru specijaliziranu robu prema svojim interesima i mjestu obavljanja praktične nastave te nastavljaju izabrane vježbe u III. godini.
Moguće je izvoditi vježbe i za druge specijalizirane robe ako za to postoji interes.
6.6. Nastavni predmet:
MATEMATIKA U STRUCI
Razred: I., II., III.
Tjedni (ukupni) fond sati
Razred |
I. |
II. |
III. |
Broj sati |
2 (70) |
2 (70) |
1 (32) |
Cilj: Usvajanje osnovnog matematičkog znanja te razvijanje sposobnosti primjene znanja u struci.
Zadaci: – Steći znanja potrebna za razumjevanje osnovnih i složenih računskih operacija
– Uvježbavati vještinu računanja, potenciranja, korjenovanja i algebarskih operacija
– Usvojiti znanja o veličinama i jedinicama te njihovim odnosima
– Usvojiti primjenu postotnog i kamatnog računa
– Naučiti primjeniti usvojena znanja u poslovnom procesu
Sadržaj
I. RAZRED
Br. |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati |
Nastavni sadržaj |
1 |
Osnovne matematičke operacije |
Ponoviti znanja i po potrebi ih proširiti. |
– vrste brojeva |
2 |
Potenciranje |
Savladati računanje s potencijama. |
– pojam potencije |
3 |
Korjenovanje |
Savladati računanje s korijenima. |
– pojam korijena |
4 |
Algebarske operacije |
Upoznati opće brojeve i računanje s njima. |
– kvadrat i kub |
5 |
Jednadžbe |
Znati računanje s jednom nepoznanicom. |
– pojam jednadžbe |
6 |
Veličine i jedinice |
Steći vještinu pretvaranja jedinica te naučiti osnovne veličine. |
– veličine |
II. RAZRED
Br. |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati |
Nastavni sadržaj |
1 |
Proračun dužina i kutova |
Znati proračunati podjelu dužina i kutova |
– podjela dužina |
2 |
Površina, oplošje, volumen i masa |
Znati proračunati površinu, oplošje, volumen i masu osnovnih likova i tijela. |
– površina ravnih likova, kruga, dijelova kruga |
3 |
Odnosi veličina |
Uvježbati odnose među veličinama i linearnu zavisnost. |
– omjeri, razmjeri |
4 |
Pravilo trojno |
Usvojiti način izračuna i primjenu pravila trojnog. |
– jednostavno pravilo trojno |
5 |
Postotni račun |
Naučiti i uvježbati računske operacije s postotcima. |
– postotni račun |
III. RAZRED
Br. |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati |
Nastavni sadržaj |
1 |
Kamatni račun |
Naučiti i uvježbati izračun kamata. |
– kamatni račun |
2 |
Diskontni račun |
Naučiti izračunavati diskontnu vrijednost. |
– diskontni računi |
3 |
Potrošački krediti |
Usvojiti redoslijed i postupak izračunavanja. |
– postupak |
4 |
Proračun u struci i zanimanju |
Postići što veći stupanj samostalnosti u izračunu te razumjevanje i vještinu u postavljanju zadatka i izračunu.
|
– rabat |
Metodička napomena: Predavačka nastava i demonstracije. Poticati vježbanje i individualni rad.
6.7. Nastavni predmet:
PSIHOLOGIJA PRODAJE
Razred: II.
Tjedni (ukupni) fond sati
Razred |
I. |
II. |
III. |
Broj sati |
– |
1 (35) |
– |
Cilj: Spoznati važnost međuljudskih odnosa i komunikacija te primijeniti stručno znanje u svakodnevnom životu i na radnom mjestu.
Zadaci: – Upoznati zadaće i vrste psihologije
– Usvojiti pojam učenja, pamćenja i logičnog mišljenja
– Naučiti kontrolirati emocije
– Upoznati poželjne osobine karaktera u ponašanju djelatnika u trgovini
Sadržaj
I. RAZRED
Br. |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati |
Nastavni sadržaj |
1 |
Opća psihologija |
Upoznati zadaće i vrste psihologije, povezanost psihologije s drugim znanostima i usvojiti značaj psihologije u trgovačkim poslovima. |
– pojam, zadaća, metode i vrste psihologije |
2 |
Opažanje vanjskog svijeta |
Naučiti definiciju, vrste i karakteristike osjeta. Spoznati važnost percepcije i uvjete percepcije. Upoznati logično mišljenje te znati pojam učenja i pamćenja. |
– osjeti |
3 |
Emocije i motivacija |
Prepoznati pojam emotivne situacije te usvojiti složene emocije i raspoloženje. Znati utjecaj emocija na radnu aktivnost i naučiti kontrolirati emocije. |
– emocije i emocionalne situacije |
4 |
Ličnost |
Upoznati pojam i oblikovanje ličnosti i naučiti pojam temperamenta. Usvojiti pojam i crte karaktera te znati poželjne osobine karaktera u ponašanju trgovačkhih djelatnika. |
– oblikovanje ličnosti |
5 |
Psihologija rada |
Upoznati one osobine čovjeka koje utječu na rad i poznavati opće činitelje rada. |
– pojam i vrste sposobnosti |
Metodička napomena: Predavačka nastava i demonstracija u kombinaciji s individualnim i grupnim radom. Animirati učenike za istraživanje pojedinih tema i prezentaciju seminara.
6.8. Nastavni predmet:
PRODAJNI RAZGOVOR
Razred: II.
Ukupni fond sati
Razred |
I |
II |
III |
Broj sati |
– |
1 (35) |
– |
Cilj: Naučiti i primjenjivati modele uspješnog komuniciranja pri prodajnom procesu
Zadaci: – Spoznati važnost znanja i vještina prodavača
– Shvatiti važnost kupca u prodajnom procesu
– Naučiti faze prodajnog razgovora
– Uvježbavati faze prodajnog razgovora primjenjujući znanja iz Trgovinskog poslovanja i Poslovnog bontona
Sadržaj
II. RAZRED
Br. |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati |
Nastavni sadržaj |
1 |
Čimbenici procesa prodaje |
Upoznati čimbenike rada u prodavaonici. |
– kupac |
2 |
Osobna prodaja |
Shvatiti interakciju prodavača i kupca u osobno prodajnom procesu. |
– prodaja kao dvosmjerna aktivnost |
3 |
Obilježja i zadaće prodavača |
Spoznati važnost prodavača u prodavaonici. |
– pojam prodavača |
4 |
Sposobnosti, znanja i vještine važne za rad prodavača |
Spoznati važnost određenih sposobnosti, znanja i vještina za rad u prodavaonici. |
– fizičke sposobnosti |
5 |
Kupac |
Shvatiti važnost kupca u prodajno kupovnom procesu. |
– kako kupac donosi odluku o kupnji |
6 |
Neverbalno komuniciranje |
Naučiti kako kontrolirati i pravilno-odašiljati neverbalne oblike komuniciranja. |
– govor tijela |
7 |
Faze prodajnog razgovora(verbalna komunikacija) |
Uvježbavanjem prodajnog razgovora omogućiti učeniku spoznaju važnosti dobro vođenog razgovora. |
– pripreme za vođenje prodajnog razgovora |
Metodička napomena: Grupni i individualni rad. Simuliranjem prodajnog procesa uvježbavati sve faze prodajnog razgovora. Vježbe se izvode u specijaliziranoj učionici.
6.9. Nastavni predmet:
HIGIJENA I EKOLOGIJA
Razred: I., II.
Tjedni (ukupni) fond sati
Razred |
I. |
II. |
III. |
Broj sati |
1 (35) |
1 (35) |
– |
Cilj: Podizati higijensku i zdravstvenu kulturu te doprinjeti spoznaji o osobnoj odgovornosti pojedinca u zaštiti okoliša i radne sredine.
Zadaci: – Usvojiti znanja iz područja higijenskih navika
– Upoznati etiologiju zaraznih bolesti te razvijati svijest o uzrocima, posljedicama i načinu sprječavanja bolesti
– Upoznati profesionalne bolesti i preventivno djelovanje
– Naučiti štetnost psihoaktivnih tvari
– Upoznati, pridržavati se i provoditi zakonske propise
Sadržaj
I. GODINA
Br. |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati |
Nastavni sadržaj |
1 |
Uvod u higijenu i osobna higijena |
Shvatiti nužnostt održavanja osobne higijene i spoznati njezin značaj za rad. |
– pojam, podjela |
2 |
Prehrambena i školska higijena |
Upoznati značaj pravilne prehrane. Shvatiti da je »čistoća pola zdravlja« i nastojati boravak u školi učiniti ljepšim i zdravijim. |
– prehrambene navike |
3 |
Zarazne bolesti |
Naučiti o uzročnicima, načinima širenja i sprečavanju zaraznih bolesti. Prepoznati simptome najčešćih bolesti, svrhu obavljanja zdravstvenih pregleda. Brinuti o valjanosti sanitarne knjižice te znati zaštititi sebe i ostale u svome okruženju. |
– epidemiologija zaraznih bolesti |
4 |
Mjere zaštite od zaraznih bolesti |
Naučiti osnovne mjere zaštite od zaraznih bolesti. |
– opće i posebne mjere |
5 |
Psihoaktivne tvari |
Naučiti o štetnom djelovanju alkohola, nikotina, droge i lijekova na ljudski organizam te rizike koji proizlaze iz njihovog uživanja. |
– alkohol i alkoholizam |
II. GODINA
Br. |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati |
Nastavni sadržaj |
1 |
Radna higijena |
Održavati i provoditi higijenske navike i propise vezane uz radno mjesto. Upoznati profesionalne bolesti i preventivno djelovati. |
– higijenske navike prodavača |
2 |
Sanitarni nadzor |
Pridržavanje i provođenje zakonskih mjera. |
– zakon o sanitarnoj inspekciji |
3 |
Ekologija |
Definirati ekologiju kao biološku disciplinu i znati osnovne pojmove. |
– ekologija |
4 |
Biotički i abiotički čimbenici okoliša |
Shvatiti ulogu čimbenika okoliša i njihov utjecaj na organizme. |
– temperatura, voda, svjetlost |
5 |
Biocenoze i ekosistemi |
Naučiti osnovno o uzajamnim odnosima staništa i povezanosti biotopa i biocenoze u ekosiste. |
– populacija biotop, biocenoza, ekosistem |
6 |
Čovjek i biosfera |
Shvatiti da čovjek mijenjajući i uništavajući prirodu, posredno ili neposredno djeluje na samog sebe. Upoznati načine zbrinjavanja otpada i spoznati opasnost od nepravilnog rukovanja hranom. |
– uništavanje šuma |
7 |
Zakon o zaštiti okoliša |
Shvatiti iindividualnu odgovornost u zaštiti okoliša kao doprinos za budućnost. |
– ciljevi, uvjeti i mjere zaštite okoliša |
Metodička napomena: Kombinirati predavačku nastavu i demonstraciju s grupnim radom. Animirati učenike na izradu seminara i prezentaciju.
6.10. Nastavni predmet:
RAČUNALSTVO U STRUCI
Razred: I., II., III.
Tjedni (ukupni) fond sati
Razred |
I. |
II. |
III. |
Broj sati |
1 (35) |
2 (70) |
2 (64) |
Cilj: Osposobiti učenike za korištenje računala pri izradi radnih zadataka tijekom školovanja te ih pripremiti za rad na poslovnim programima.
Zadaci: – Upoznati mogućnosti rada s računalom
– Naučiti koristiti program za obradu teksta kao podlogu za vođenje poslovne evidencije
– Naučiti rješavati tablične probleme i izrađivati grafikone kao podlogu za praćenje poslovanja prodavaonice
– Naučiti koristiti internetsku mrežu kao nepresušni izvor informacija
– Naučiti izrađivati poslovne prezentacije
– Osposobiti učenika za samostalno praćenje novih programa
Sadržaj
I. GODINA
Br. |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati |
Nastavni sadržaj |
1 |
Uvod u predmet |
Upoznavanje sa sustavom rada u učionici s umreženim računalima te definiranje postupaka. |
– funkcija umrežavanja |
2 |
Građa računala |
Upoznavanje osnovnih dijelovi računala i njihova funkcija. |
– upotreba tipkovnice i miša |
3 |
Operacijski sustav Windows |
Upoznavanje osnovne funkcije operativnog sustava i znanje pristupanju postojećih programa. |
– pregled programa |
4 |
Program za obradu teksta – Word |
Naučiti osnovne radnje u programu te usvojiti važnost spremanja dokumenata. Većim brojem vježbi postići vještinu rada s tekstom i dokumentima. |
– osnovne upute o programu, prozoru, alatima i izbornicima |
5 |
Internet |
Usvojiti način pretraživanja i korištenja elektronske pošte. Vježbama i ponavljanjem postupaka usavršiti vještinu korištenja. |
– Pokretanje programa i načini pretraživanja |
II. GODINA
Br. |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati |
Nastavni sadržaj |
1 |
Program za obradu tabličnih podataka – Excel |
Znati primjeniti program i kreirati tablicu na što bolji način. Poticati kod učenika logičko zaključivanje o načinu rješenja zadatka. |
– Osnovne upute o prozoru, izbornicima, alatima i izbornicima |
2 |
Vježbe u struci. Veza s trgovinskim poslovanjem i matematikom u struci. |
Kalkulacija cijene, rabat, marža, porez. promet i sl. |
– izrada tablice s konkretnim podacima |
3 |
Program za poslovanje prodavaonice i blagajna |
Upoznavanje s posebnostima programa u trgovini i usvajanje načina korištenja programa. |
– pregled programa |
4 |
Korištenje različitih programa u jednom zadatku |
Savladati tehniku rada s većim brojem programa u jednom dokumentu. |
– kreiranje izvješća korištenjem teksta, umetanjem materijala s internet stranica, umetanjem tablica podataka i izračuna |
III. GODINA
Br. |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati |
Nastavni sadržaj |
1 |
Program za prezentacije – PowerPoint |
Savladati korištenja izrade prezentacijskih materijala. Vježbe vezati na nastavni predmet Promidžbene aktivnosti, korištenjem znanja iz prethodno savladanih programa. |
– osnovne upute o programu, prozoru, alatima i izbornicima |
2 |
Čuvanje i prijenos podataka |
Usvojiti korištenje diskete i CD-a |
– spremanje podataka na vanjske medije |
3 |
Trgovina na internetu |
Upoznati način trgovanja putem interneta te naučiti prepoznavati moguće opasnosti takove trgovine. |
– internet i trgovina |
4 |
Baze podataka i Pivot tablice |
Dogovoriti zajednički projekt praćenja određenog procesa iz područja Trgovinskog poslovanja i Promocijskih aktivnosti. Kreirati baze podataka te proučiti način rada pivot tablica. Obavezno komentirati dobivena rješenja. Omogućiti izradu istog projekta većem broju grupa, dopustiti im kreativnost kako bi se došlo do većeg broja mogućih rješenja. |
– dodatna objašnjenja (po potrebi) |
Metodička napomena: Vježbe se realiziraju u blok satima, korištenjem računala u opremljenom kabinetu s grupom učenika (do 15). Omogućiti što veću kreativnost učenika u rješavanju zadataka te međusobne usporedbe rezultata i postupaka rješavanja.
6.11. Nastavni predmet:
POSLOVNI BONTON
Razred: II.
Tjedni (ukupni) fond sati
Razred |
I. |
II. |
III. |
Broj sati |
– |
1 (35) |
– |
Cilj: Prihvatiti pravila uljudnog ponašanja
Zadaci: – Upoznati različitosti uljudnog ponašanja u zemljama svijeta
– Prihvatiti važnost moralnih i etičkih pravila ponašanja
– Naučiti pravila uljudnog ponašanja prema kupcima i kolegama
– Usvojiti postupke uljudnog ponašanja i ophođenja na radnom mjestu
Sadržaj
II. GODINA
Br. |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati |
Nastavni sadržaj |
1 |
Povijesni razvoj |
Upoznati povijesni razvoj različitosti uljudnog ponašanja kao refleksiju kulturnog nasljeđa |
– povijest bontona |
2 |
Poslovna etika |
Spoznati važnost moralnog i etičkog odnosa prema radu. |
– etika |
3 |
Uljudno ponašanje |
Prihvatiti bonton kao interdisciplinarnu kategoriju ljudske komunikacije. Ponavljati postupke do potpunog prihvaćanja učenika. |
– pozdrav |
4 |
Ponašanje prodavača u prodavaonici |
Uvježbavanjem usvojiti pravila lijepog ponašanja. |
– dočekivanje kupca |
5 |
Umijeće ophođenja na radnom mjestu |
Naučiti pravila ponašanja u poslovnom okruženju. |
– ponašanje sudionika u procesu rada |
6 |
Poslovno ponašanje u trgovini |
Uvježbavanjem postupaka usvojiti pravila ispravnog ponašanja u trgovini. |
– pristupanje kupcu (ljubaznost, osmjeh, uvjerljivost, pažljivost) |
Metodička napomena: Predavačka nastava i demonstracija. Grupni i individualni rad s vellikim brojem ponavljanja na simuliranim situacijama iz trgovine.
6.12. Nastavni predmet:
PRAKTIČNA NASTAVA U PRODAVAONICI
Razred: I., II., III.
Ukupni fond sati
Razred |
I. |
II. |
III. |
Broj sati |
760 |
725 |
640 |
Cilj: Primjenjivanje stručnih znanja u praksi te stjecanje vještina u obavljanju radnih zadataka.
Zadaci: – Upoznati sve radne procese u trgovini
– Osposobiti učenika za samostalno obavljanje poslova u prodavaonici
– Usavršavanje vještina u prodajnom procesu
– Razvijanje odgovornosti prema robi i radu
– Razvijati želju za napredovanjem u struci
– Upoznati, pridržavati se i provoditi zakonske propise
Sadržaj
I. GODINA
Br. |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati |
Nastavni sadržaj |
1 |
Organizacija rada prodavaonice |
Učenik mora naučiti ispravno ispunjavati mapu praktične nastave. |
– upoznavanje prodavaonice, odjela, priručnog skladišta |
II. GODINA
Br. |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati |
Nastavni sadržaj |
1 |
Robne zalihe |
Učenika postepeno uvoditi u sve poslove vezane za zalihe robe, štete koje mogu nastati u radu s robom, pratećom dokumentacijom. |
– vrste zaliha i njihovo praćenje |
2 |
Štete u robnom prometu |
Pojedine dijelove poslovnog procesa ponavljati tako da učenik stekne sigurnost i samostalnost u svim fazama posla. |
– vrste šteta |
3 |
Priprema i prenošenje robe |
|
– označavanje robe |
4 |
Preuzimanje robe |
Upoznati učenika s poslovima kod kvantitativnog i kvalitativnog preuzimanja robe te pratećom dokumentacijom. Omogućiti učeniku sudjelovanje u svim poslovima kako bi sa što većim brojem ponavljanja stekao samostalnost i sigurnost. |
– kvalitativni i kvantitativni prijem robe |
5 |
Slaganje robe u prodavaonici |
Naučiti raspoređivati robu po vrstama i upotrebi na police i ostala mjesta određena za izlaganje robe. |
– smještaj robe prema namjeni i rokovima trajanja |
6 |
Izložbeni prostor prodavaonice |
Shvatiti važnost redovnog uređivanja izložbenig prostora te razvijati interes učenika za pronalaženje novih rješenja. |
– izlaganje robe u prodavaonici i izlogu |
7 |
Posluživanje kupaca |
Osposobiti učenika za samostalno posluživanje kupca postepenim uvođenjem u prodajni proces. |
– odnos prodavača prema kupcu |
8 |
Popisivanje robe |
Upoznati učenika s radnjama prilikom popisa robe te mu omogućiti konkretne zadatke u pripremi robe za popis i u samom popisu robe. |
– vrste popisivanja |
9 |
Poznavanje robe |
Omogućiti učeniku detaljno upoznavanje robe u prodavaonici i svim vrstama i karakteristikama robe. |
– vrste robe prema obliku, mjeri, količinskom pakovanju, nazivu, cijeni i dr. |
III. GODINA
Br. |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati |
Nastavni sadržaj |
1 |
Nabava robe |
Naučiti nabavljati robu, izvršiti sve radnje vezane uz nabavu te pravilno ispuniti prateću dokumentaciju. Učeniku je potrebno omogućiti sve veću samostalnost u radu. |
– prikupljanje podataka za nabavu robe |
2 |
Preuzimanje robe |
Savladati sve potrebne poslove u preuzimanju robe te znati samostalno ispuniti prateću dokumentaciju. |
– pripreme za prijem robe |
3 |
Isporuka naručene robe |
Savladati sve potrebne poslove u isporučivanju robe te znati samostalno ispuniti prateću dokumentaciju. |
– primanje i evidentiranje narudžbi |
4 |
Evidencija primljene i prodane robe |
Osposobiti učenika za vođenje potrebnih evidencije, ispunjavanje dokumentacije i trgovačke knjige. |
– vrste i svrha evidencije |
5 |
Prodaja robe |
Osposobiti učenika za samostalno obavljanje prodaje robe. |
– prodajni razgovor |
6 |
Prigodna prodaja |
Osposobiti učenika za sudjelovanje u prigodnim prodajama. |
– razlozi, svrha i vrste prigodne prodaje |
7 |
Reklamacije kupaca |
Upoznati učenika sa stavom poduzeća u slučaju reklamacija kupaca i kako taj problem rješavati. |
– vrste reklamacija |
8 |
Načini plaćanja prodane robe |
Upoznati učenika s različitim mogućnostima takve vrste prodaje, dokumentacijom i potrebnim oprezom prilikom bezgotovinskih plaćanja. Omogućiti što veći broj ponavljanja potrebnih radnji kako bi učenik stekao sigurnost u radu. |
– prodaja robe na kredit |
9 |
Blagajničko poslovanje i rad na blagajni |
Savladati potrebne radnje u blagajničkom poslovanju i na blagajni, osnovne greške pri radu i otklanjanje grešaka. |
– rad na blagajni |
10 |
Kalkulacija prodajne cijene |
Upoznati tehniku kalkulacije prodajne cijene i omogućiti učeniku da sudjeluje u tim radnjama. Shvatiti važnost dobre kalkulacije na ukupno poslovanje poduzeća. |
– elementi kalkulacije |
11 |
Posebne usluge kupcima |
Upoznati sitne usluge kupcima kojima se pridonosi zadovoljstvu kupca i njegovog vraćanja u prodavaonicu. |
– dostava robe u kuću |
12 |
Inventura, poznavanje robe i sve ostale već obrađene teme koje su učeniku potrebne za izradu pismene radnje za završni ispit |
Omogućiti učeniku sva dodatna znanja i pojašnjenje već naučenog kao pomoć za polaganje završnog ispita. |
– priprema za završni ispit |
Metodičke napomene: Operativni plan praktične nastave u prodavaonici radi škola u dogovoru s poslovođama u prodavaonicama i drugim mjestima prodaje gdje će učenici obavljati praktičnu nastavu. Učenici realiziraju praktičnu nastavu individualno te obavezno vode mapu praktične nastave. Mogući modeli organizacije praktične nastave u skladu s okvirnim sadržajima programa su:
a) Učenici odlaze 2 dana u tjednu na praktičnu nastavu, a 3 dana u tjednu su na nastavi u školi kroz 35 tjedana, a ostatak praktične nastave se realizira dijelom u tijeku zimskih praznika, a dijelom po završetku teoretske nastave.
b) Pravilna izmjena tjedana školske nastave i praktične nastave kroz 35 tjedana, a ostatak praktične nastave učenici obavljaju tijekom zimskih, proljetnih i ljetnih praznika.
6.13. Nastavni predmet:
ZAŠTITA NA RADU
Razred: I.
Ukupni fond sati
Razred |
I. |
II. |
III. |
Broj sati |
35 |
– |
– |
Cilj: Stjecanje znanja, vještina i navika u primjeni osobne zaštite i zaštite na radu.
Zadaci: – Upoznati važnost mjera zaštite na radu i osobnih zaštitnih sredstava
– Razvijati sposobnost obavljanja radnih zadataka na siguran način
– Usvojiti znanja o zakonskim obvezama i odgovornosti primjene mjera za sprječavanje opasnosti i očuvanje zdravlja
Sadržaj
I. GODINA
Br. |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati |
Nastavni sadržaj |
1 |
Uvod u zaštitu na radu |
Spoznati svrhu zaštite radnika na radnom mjestu. |
– uklanjanje opasnosti |
2 |
Sustav i pravila zaštite na radu |
Naučiti pravila zaštite na radu. |
– uloga poslodavca i uloga radnika u sustavu zaštite |
3 |
Sigurnost pri radu u trgovini |
Usvijiti mjere zaštite na radu, upoznati se s opasnostima na radnom mjestu. |
– opasnosti pri rukovanju ambalažom |
Metodička napomena: Zaštita na radu realizira se tijekom prva 3 – 4 tjedna na početku nastavne godine. Bez potvrde o položenom ispitu iz zaštite na radu učenik ne može započeti praktičnu nastavu u prodavaonici.
7. ISPITNI KATALOG – POMOĆNIČKOG/ZAVRŠNOG ISPITA
Cilj pomoćničkog/završnog ispita je provjera znanja, sposobnosti i vještina koje su potrebne za obavljanje poslova i zadaća u zanimanju prodavač.
Pomoćnički ispit je sastavni dio završnog ispita i polaže se u skladu s Pravilnikom o načinu ostavarivanja programa naukovanja i stručnog osposobljavanja za vezane obrte te o pravima, obvezama, praćenju, vrednovanju i ocjenjivanju naučnika (»Narodne novine« br. 69/04) i Pravilnika o postupku i načinu polaganja pomoćničkog ispita (»Narodne novine« br. 116/02).
Način provjeravanja znanja i umijeća:
Ispit se sastoji iz praktičnog i teoretskog dijela.
Praktični dio ispita je u skladu s nastavnim planom i programom praktične nastave (modul I, modul II), a sastoji se od radnih proba.
Učenik mora u okviru 6 sati napraviti 3 radne probe. Kao primjer možemo navesti sljedeće:
1. Prodaja robe i savjetovanje kupaca
2. Primanje i obrada narudžbe po želji kupca
3. Prodajna prezentacija robe uz korištenje osobno izabranih reklamnih sredstava
4. Preuzimanje i evidencija robe u prodavaonici
5. Nabava i preuzimanje robe u prodavaonici
6. Asortiman i zalihe robe u prodavaonici
7. Preuzimanje robe u skladištu
8. Definiranje potrebe kupca i vođenje prodajnog razgovora pri prodaji robe u prodavaonici
9. Radni proces u skladištu
10. Promocijske aktivnosti u prodavaonici za proizvod
11. Evidencija primljene i prodane robe u prodavaonici
12. Inventura robe u prodavaonici
Praktični rad učenik obavlja u prodavaonici. Učenik mora pokazati praktične vještine i stručno-teorijska znanja (u pismenom obliku) koja prate radne probe. Tijekom polaganja praktičnog dijela ispita ispitanik se mora pridržavati propisanih mjera zaštite na radu i zaštite okoliša te ostalih uvjeta koje odredi ispitna komisija.
Ispitanik mora ispitnoj komisiji priložiti mapu praktičnog dijela naukovanja za sve tri godine obrazovanja iz koje je vidljivo da je uspješno savladao ovaj dio naukovanja.
Stručno-teorijski dio ispita obuhvaća teorijska znanja neophodna za obavljanje praktičnih radnji u zanimanju, a koja su određena nastavnim planom i programom za teoretski dio naukovanja.
Ispit se polaže pismeno. Ispit se sastoji iz pitanja i zadaća obuhvaćenih u katalogu ispitnih pitanja i zadaća za pomoćničke ispite. U slučaju da katalog nije izrađen baterije pitanja izrađuje ispitna komisija.
Nastavna područja zastupljena na stručno-teorijskom dijelu ispita:
a) Trgovinsko poslovanje
– Trgovina
– Trgovačka poduzeća
– Prodavaonice i poslovanje prodavaonica
– Tržište
– Marketing
– Distribucija
– Skladište
– Zalihe robe
– Manipulacija robom
– Transport
– Troškovi
– Organizacija trgovačkih poduzeća
– Nabava
– Prodaja
– Dokumentacija nabave i prodaje
– Novčarsko poslovanje
– Vanjskotrgovinsko poslovanje
– Promocijske aktivnosti
b) Poznavanje robe
– Pojmovi vezani uz robu
– Sastav živežnih namirnica
– Prehrambena roba
– Kućne potrepštine
– Papir, karton, ljepenka
– Tekstilna roba
– Koža i krzno
– Guma i gumeni proizvodi
– Plastične mase
– Drvo i drvne prerađevine
– Energetski izvori
– Metali i metalna roba
– Elektrotehnička roba
– Motorna vozila
– Boje i lakovi
– Staklo i staklena roba
– Keramička roba
– Građevni materijal
– Ostala roba
c) Matematika u struci
– Kamatni račun
– Diskontni račun
– Potrošački krediti
– Proračun u struci i zanimanju
OCJENJIVAČKI LIST
1. Praktični dio ispita
Radnje obavljene u okviru praktičnog dijela |
Broj bodova |
Razumjevanje sadržaja |
0 – 10 |
Prikupljena i obrađena dokumentacija |
0 – 10 |
Stručna terminologija |
0 – 10 |
Cjelovitost uradka |
0 – 10 |
Verbalna i neverbalna komunikacija |
0 – 10 |
Pokazana znanja i vještine pri izvršenju praktičnog zadatka |
0 – 10 |
Primjena mjera zaštite na radu |
0 – 10 |
Osobna i radna higijena |
0 – 10 |
Samostalnost, spretnost i sigurnost pri izvođenju zadatka |
0 – 10 |
Kvaliteta prikazanog |
0 – 10 |
Bodovna lista
Postotak (%) bodova |
Ocjena |
92 – 100 |
odličan (5) |
81 – 91 |
vrlo dobar (4) |
67 – 80 |
dobar (3) |
50 – 66 |
dovoljan (2) |
0 – 49 |
nedovoljan (1) |
2. Stručno-teorijski dio
Ocjena stručno-teorijskog dijela ispita utvrđuje se prema bodovnoj listi
Postotak (%) bodova |
Ocjena |
90 – 100 |
odličan (5) |
80 – 89 |
vrlo dobar (4) |
70 – 79 |
dobar (3) |
60 – 69 |
dovoljan (2) |
manje od 30 |
nedovoljan (1) |
Ispitanik koji ne postigne od 30 do 59 posto (%) bodova upućuje se na usmeni ispit.
Na usmenom ispitu u pravilu se provjeravaju znanja iz onih područja iz kojih naučnik nije pokazao dostatna znanja na pismenom dijelu ispita.
Ovaj nastavni plan i program stupa na snagu danom objave u »Narodnim novinama«, a primjenjuje se od 1. rujna 2007.
Klasa: 311-01/05-01/328
Urbroj: 526-12-03/1-07-13
Zagreb, 9. srpnja 2007.
Ministar
Branko Vukelić, v. r.