MINISTARSTVO GOSPODARSTVA, RADA I PODUZETNIŠTVA
Na temelju članka 44. stavka 5. Zakona o obrtu (»Narodne novine« br. 49/03. – pročišćeni tekst), ministar gospodarstva, rada i poduzetništva, nakon prethodno pribavljena mišljenja Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra znanosti, obrazovanja i športa, donosi
1. OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOGA PROGRAMA
Ciljevi
Stjecanje znanja, vještina, umijeća i navika koje će omogućiti učeniku da nakon završetka školovanja, uz minimalno vrijeme uvođenja u rad, obavlja poslove i zadatke iz djelokruga svog zanimanja.
Uključivanje u obrtničku izvedbu staklarskih radova, ali i u industrijsku, serijsku proizvodnju na složenim gradilištima.
Spoznati vlastite mogućnosti i dosege, radne, zakonske, ekonomske, političke i socijalne odnose te mogućnost usklađivanja vlastitih zahtjeva sa zahtjevima okoline.
Stjecanje osnovnoga profesionalnog obrazovanja na temelju kojeg je moguće daljnje školovanje u struci.
Zadatci
Usvojiti znanja o zaštiti na radu, sprječavanju nesreća na radu, zaštiti okoliša i racionalno korištenje energije.
Usvojiti znanja o građevini kao cjelini i dijelovima koji čine cjelinu.
Steći osnovna znanja o svim radovima na pripremi građenja i u građenju.
Ovladati vještinom čitanja i izrade skica i tehničkih nacrta po pravilima tehničkog crtanja.
Naučiti izračunavati utrošak materijala i vremena za izradu određenih radova i konstrukcija.
Upoznavanje organizacije rada u staklarskoj radionici.
Ovladati vještinom obrade i prerade stakla, te oblikovanje staklenih proizvoda.
Ovladati vještinom uramljivanja slika.
Ovladati vještinom obrade, prerade i zaštite drva.
Ovladati vještinom obrade, prerade i zaštite metala.
Ovladati vještinom obrade, prerade i zaštite plastičnih masa.
Steći znanja o primjeni sredstava za brtvljenje, lijepljenje i izoliranje.
Ovladati vještinom ukrasnog ostakljivanja.
Ovladati vještinom izrade konstrukcija od prenapregnutog stakla.
Uvježbati ugradnju montažnih dijelova i konstrukcije.
Steći osnovno znanje stručnog računa.
Upoznati se s osnovnim i pomoćnim materijalima.
Steći naviku racionalnog korištenja materijala, strojeva i energije.
Ovladati radom na računalu s osnovama programa za pisanje, računanje i crtanje
Trajanje obrazovanja: 3 godine.
Uvjeti za upis
Završena osnovna škola, liječnička potvrda o zdravstvenoj sposobnosti za obavljanje poslova staklara o naukovanju.
Mogućnost nastavka školovanja
Nakon završenog školovanja i tri godine radnog iskustva u zanimanju može se polagati majstorski ispit, čime se stječe zvanje majstor-staklar (Zakon o obrtu »Narodne novine«, 77/93., 64/01.).
Učenici sa završenim obrazovanjem za zanimanje staklar mogu pod određenim uvjetima nastaviti školovanje u tehničkoj školi ili na veleučilištu.
2. NASTAVNI PLAN
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
– |
– |
– |
– |
70 |
Vjeronauk/etika |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika i gospodarstvo |
– |
– |
2 |
70 |
|
|
|
Matematika u struci |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Konstrukcije za ustakljenje |
2,5 |
87 |
2 |
70 |
2 |
64 |
221 |
Poznavanje nacrta |
- |
- |
2 |
70 |
1 |
32 |
102 |
Organizacija građenja |
- |
- |
- |
- |
2 |
64 |
64 |
Osnove računalstva |
1,5 |
53 |
- |
- |
- |
- |
53 |
Izborna nastava |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna i zdravstvena kultura Matematika u struci Kultura stanovanja Tehnologija ustakljenja |
|
|
|
|
|
|
|
Praktični dio |
|
900 |
|
900 |
|
800 |
2600 |
Tehnologija staklarskih radova Praktična nastava |
|
105 |
|
105 |
|
64 |
274 |
795 |
795 |
736 |
2326 |
||||
Ukupno |
16 |
1460 |
16 |
1460 |
15 |
1280 |
4200 |
NASTAVNI PLAN – OBJAŠNJENJE
A) Općeobrazovni dio
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk/etika |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika i gospodarstvo |
– |
– |
2 |
70 |
– |
- |
70 |
Ukupno |
9 |
315 |
9 |
315 |
7 |
224 |
854 |
B) Stručno – teorijski dio
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupno sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Matematika u struci |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Konstrukcije za ustakljenje |
2,5 |
87 |
2 |
70 |
2 |
64 |
221 |
Poznavanje nacrta |
– |
– |
2 |
70 |
1 |
32 |
102 |
Organizacija građenja |
– |
– |
– |
– |
2 |
64 |
64 |
Osnove računalstva |
1,5 |
53 |
– |
– |
– |
– |
53 |
Ukupno |
6 |
210 |
6 |
210 |
7 |
224 |
644 |
C) Izborni dio
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Matematika u struci |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
|
Tjelesna i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
35 |
|
Kultura stanovanja |
– |
– |
1 |
35 |
– |
– |
|
Tehnologija ustakljenja |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
|
Ukupno |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
* Škola ili učenik biraju jedan od ponuđenih predmeta
D) Praktični dio
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
||
Praktična nastava u školi |
340 |
270 |
160 |
770 |
Praktična nastava u školskoj radionici najviše sati * Tehnologija staklarskih radova** |
235
105 |
165
105 |
96
64 |
496
274 |
Praktična nastava u radnom procesu – najmanje sati |
560 |
630 |
640 |
1830 |
Ukupno |
900 |
900 |
800 |
2600 |
* Svaka škola izrađuje izvedbeni program
** Okvirni sadržaj izvodi se dijelom s cijelim razredom, a dijelom u obliku vježbi po skupinama
Napomena: Program zaštite na radu u trajanju od 35 sati potrebno je ostvariti na početku nastavne godine u školi u sklopu praktične nastave (prvi tjedan praktične nastave). Program zaštite na radu obvezno je završiti standardiziranim testom o osnovama zaštite na radu i protupožarne zaštite kako bi se učenici odgovorno uključili u proces rada kod poslodavaca u okolnostima povećanog broja izvora opasnosti, pridržavali se postupaka i mjera zaštite, a poslodavci bi imali vjerodostojan dokument u obliku potvrde o položenom testu i time dokaz o ispravnosti angažiranja naučnika i za eventualni nadzor inspekcije rada, zaštite na radu i protupožarne inspekcije.
Godišnji plan ostvarivanja praktične nastave i odnos sadržaja koji se ostvaruju u školskoj radionici ili na gradilištu zajedno utvrđuju (i prilagođavaju tijekom školske godine) škola i poslodavac. Ako škola nema staklarsku radionicu, praktična nastava se izvodi u licenciranoj staklarskoj radionici ili poduzeću, s tim da se učeniku mora osigurati svladavanje cjelokupnog programa.
E) Ukupno nastave
|
Broj sati |
Ukupno sati |
||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
||
A Općeobrazovni dio |
315 |
315 |
224 |
854 |
B Stručno-teorijski dio |
210 |
210 |
224 |
644 |
C Izborni dio |
35 |
35 |
32 |
102 |
D Praktični dio |
900 |
900 |
800 |
2600 |
Ukupno (A+B+C+D) |
1460 |
1460 |
1280 |
4200 |
3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA
Predmeti strukovnog dijela programa |
Obvezni način provjere i ocjenjivanja znanja i umijeća |
Matematika u struci |
Usmeno, pismeno. |
Konstrukcije za ustakljenje |
Usmeni odgovori, pisana provjera, pisani radovi, grafičke vježbe, domaći rad. |
Poznavanje nacrta |
Grafičke vježbe, usmeni odgovori, domaći rad. |
Organizacija građenja |
Usmeni odgovori, pisana provjera, pisani radovi, vježbe, domaći rad. |
Osnove računalstva |
Usmena i pisana provjera, pisani radovi, vježbe, domaći rad. |
Izborni predmet |
Usmeno, pismeno, praktični rad (ovisi o vrsti izbornog predmeta). |
Tehnologija staklarskih radova |
Usmeni odgovori, pisana provjera, pisani radovi, vježbe, domaći rad. |
Praktična nastava |
Praktičan uradak mapa za izvođenje praktičnog dijela naukovanja. |
Napomena: Tijekom druge godine obvezna je provedba kontrolnog ispita.
4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA
Nastavni predmeti strukovnog dijela programa |
Nastavnik |
Izobrazba |
Osnove računalstva |
profesor računalstva dipl. ekonomist smjer informatika ili kibernetika prof. informatike i matematike ing. informatike dipl. ing. elektrotehnike – smjer računalstva, telekomunikacija |
VSS |
Konstrukcije za ustakljenje |
dipl. ing. arhitekture dipl. ing. građevinarstva dipl. ing. drv. industrije |
VSS |
Poznavanje nacrta |
dipl. ing. arhitekture dipl. ing. građevinarstva |
VSS |
Organizacija građenja |
dipl. ing. arhitekture dipl. ing. građevinarstva dipl. ing. drv. industrije |
VSS |
Izborna nastava struke |
dipl. ing. arhitekture dipl. ing. građevinarstva dipl. ing. drv. industrije |
VSS |
Matematika u struci |
prof. matematike dipl. ing. matematike prof. matematike i fizike prof. matematike i informatike prof. matematike i nacrtne geometrije prof. matematike dipl. ing. građevinarstva dipl. ing. arhitekture |
VSS |
Tehnologija staklarskih radova Tehnologija ustakljenja |
dipl. ing. arhitekture dipl. ing. građevinarstva dipl. ing. drv. industrije nastavnik praktične nastave suradnik u nastavi – majstor staklar |
VSS VŠS SSS |
Praktična nastava u školi |
dipl. ing. arhitekture dipl. ing. građevinarstva dipl. ing. drv. industrije nastavnik praktične nastave-stručni učitelj/suradnik u nastavi/majstor staklar |
VSS VŠS SSS |
Praktična nastava u radnom procesu |
Nastavnik praktične nastave majstor – staklar |
VSS VŠS SSS |
Osim navedenih nastavnika nastavne predmete mogu izvoditi i drugi nastavnici prema Pravilniku o stručnoj spremi i pedagoško-psihološkoj izobrazbi nastavnika u srednjem školstvu (»Narodne novine« 1/96., 80/99.).
5. IZVOĐENJE PROGRAMA
5.1. Rad s učenicima u skupinama
Kod stručnih predmeta, tamo gdje to zahtijevaju nastavni sadržaji, učenici se moraju odvojiti u skupine.
5.2. Minimalni materijalni uvjeti za izvođenje programa
Prostor |
Oprema |
Nastavni predmet |
Računalska učionica |
15 računala s odgovarajućim programima za obradu teksta, LCD projektor, pisač, mogućnost pristupa internetu, programi za crtanje. |
Osnove računalstva |
Školska učionica |
Klasična učionica s potrebnom tehničkom i crtaćom opremom (sredstvima i pomagalima). |
Tehnologija staklarskih radova Konstrukcije za ustakljenje Organizacija građenja |
Školska učionica |
Učionica s potrebnom opremom. |
Matematika u struci |
Školska učionica |
Ovisno o odabranoj vrsti izbornog predmeta. |
Izborni predmet |
Školska radionica |
Radionica s potrebnim alatom i mehaniziranim sredstvima za rad. |
Praktična nastava |
6. NASTAVNI PROGRAM – KATALOG ZNANJA
_______________________________________________________________________________________
6.1. Nastavni predmet: MATEMATIKA U STRUCI
_______________________________________________________________________________________
Razred: prvi (1.)
drugi (2.)
treći (3.)
Broj sati tjedno/godišnje: prvi: 2/70
drugi: 2/70
treći: 2/64
Ciljevi
Razumijevanje, matematičko modeliranje i rješavanje problema i procesa u prirodi, društvu, struci i radnom okolišu.
Uspješno uključivanje u nastavak školovanja (vertikalna prohodnost).
Zadatci
Usvojiti matematičke pojmove, simbole i znanja nužna za razumijevanje, matematičko modeliranje i rješavanje problema i procesa u prirodi, društvu, struci i radnom okolišu.
Usvojiti matematičke pojmove, simbole i znanja nužna za uspješno uključivanje u nastavak školovanja.
Razvijati logično mišljenje i sposobnosti (pravilnog rasuđivanja, preciznog formuliranja pojmova, računanja, grafičkog izražavanja, prostornog zora) kao preduvjete kreativnosti i snalažljivosti u novim situacijama.
Razvijanje pozitivne osobnosti učenika stjecanjem radnih navika te navika upornosti, točnosti i urednosti.
Matematičko opismenjivanje učenika kao važan dio opće pismenosti.
Didaktičko-metodičke napomene
Nastava matematike za trogodišnja zanimanja zasniva se na načelima: vertikalne prohodnosti, izbornosti, horizontalne prohodnosti i korelacije sa stručnim nastavnim predmetima.
Sadržaji izborne nastave matematike dijelom su nove nastavne cjeline, a dijelom nadopunjuju postojeće nastavne cjeline u nastavnom predmetu matematika, radi čega izvođenje nastave tih dvaju nastavnih predmeta mora biti sinkronizirano, o čemu se mora voditi računa pri izradi operativnih nastavnih programa za ta dva nastavna predmeta.
Nastavni sadržaji u matematici isti su za sva zanimanja (što omogućuje horizontalnu prohodnost), a diferencijacija sadržaja s obzirom na pojedino zanimanje (korelacija) ostvaruje se u svim nastavnim jedinicama izborom primjera za motivaciju i ilustraciju, a poglavito u nastavnoj jedinici primjene.
U organizacijskom smislu, nastava matematike izvodi se po razrednom odjelu kao jedinstvenoj nastavnoj skupini, unatoč tome što se u razrednom odjelu nalazi više zanimanja; ta heterogenost razrednog odjela prevladava se balansiranjem diferenciranih stručnih sadržaja između zanimanja u tom razrednom odjelu.
Zbog povezanosti nastavnih sadržaja, uvjetovanosti dinamike njihova izvođenja i organizacijskoga gledišta, nužna je suradnja između nastavnika koji predaju matematiku i izbornu nastavu na razini istog razreda (godine).
Radi izbora primijenjenih zadataka i prijenosa znanja, korisna je suradnja između nastavnika matematike i nastavnika stručnih predmeta, te konzultiranje stručne literature.
1. RAZRED
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, umijeća, vještine) |
Nastavni sadržaji |
Brojevi |
Uvježbati osnovne računske operacije s brojevima i ovladati svojstvima računskih operacija. |
Prirodni brojevi. Cijeli brojevi. Racionalni brojevi. Realni brojevi. |
Potencije i korijeni |
Naučiti: izračunati vrijednost potencije pomoću džepnog računala; primijeniti pravila u računanju s potencijama; prevesti broj u standardni oblik; izračunati vrijednost korijena pomoću džepnog računala te uvježbati primjenu pravila u računanju s korijenima. Ilustrirati primjene potencija i korijena. |
Pojam potencije. Izračunavanje vrijednosti potencije. Računanje s potencijama. Standardni zapis broja. Pojam korijena. Izračunavanje vrijednosti korijena. Računanje s korijenima. Primjene. |
Polinomi |
Upoznati primjere polinoma jedne i više varijabli. Uvježbati zbrajanje, oduzimanje i množenje polinoma jedne i više varijabli. Naučiti kvadrirati binom i kubirati binom. |
Pojam polinoma. Vrijednost polinoma u točki. Zbrajanje, oduzimanje i množenje m polinoma. Kvadrat binoma. Kub binoma. |
Linearne jednadžbe |
Naučiti riješiti: linearnu jednadžbu; jednadžbe koje se svode na linearnu; sustav linearnih jednadžbi s dvije nepoznanice. Uvježbati primjene linearnih jednadžbi i sustava linearnih jednadžbi u rješavanju problema stručne i praktične naravi. Uvježbati transformacije formula. |
Pojam jednadžbe. Linearna jednadžba. Sustav linearnih jednadžbi. Primjene. Transformacije formula. |
Postotni račun, kamatni račun |
Naučiti: izračunati postotni iznos, postotak i osnovnu vrijednost. Uvježbati primjene postotnog računa u praktičnim primjerima i znati riješiti zadatke o jednostavnom kamatnom računu. |
Postotni račun. Primjene. Jednostavni kamatni račun. |
Linearna funkcija |
Primjerima linearnih funkcionalnih ovisnosti dviju veličina iz stručnog i praktičnog konteksta, upoznati pojam funkcije i njezinog grafa. Znati nacrtati graf linearne funkcije te ga kvalitativno i kvantitativno analizirati. |
Pojam funkcije. Pojam grafa funkcije. Primjeri funkcija. Linearna funkcija i njezin graf. Nul-točka linearne funkcije. Tijek linearne funkcije. Primjene. |
Planimetrija |
Uvježbati: pretvorbe mjera za duljinu i mjera za površinu; primjenjivati Pitagorin poučak; izračunati opseg i površinu trokuta, kvadrata, pravokutnika, romba, trapeza, kruga, dijelova kruga i pravilnog šesterokuta. Uvježbati izračunavanje opsega i površine kombiniranih likova praktične naravi. Uvježbati praktične primjene sličnosti. |
Mjere za duljinu. Mjere za površinu. Pitagorin poučak. Trokut. Četverokuti. Kružnica i krug. Dijelovi kružnice i kruga. Pravilni poligoni. Kombinirani likovi. Sličnost trokuta. |
Literatura
1. Boško Jagodić, Milivoj Miliša: Udžbenik za 1. razred industrijskih i obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb
2. Đurđica Salamon, Boško Šego: Matematika za 1. razred trogodišnjih strukovnih škola, Neodidacta, Zagreb
3. Sanja Varošanec: Matematika 1. – udžbenik i zbirka zadataka za 1. razred trogodišnjih strukovnih škola, Element, Zagreb
4. Olga Radun: Matematika 1. – zbirka zadataka za 1. razred stručnih škola, Školska knjiga, Zagreb
2. RAZRED
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, umijeća, vještine) |
Nastavni sadržaji |
Kompleksni brojevi |
Znati: određivati drugi korijen iz negativnog broja; potencije imaginarne jedinice; zbrajati, oduzimati, množiti, kvadrirati i dijeliti kompleksne brojeve. |
Imaginarna jedinica. Kompleksni brojevi. Konjugirano-kompleksni brojevi. Računanje s kompleksnim brojevima. |
Kvadratna jednadžba |
Naučiti: rješavati nepotpunu i potpunu kvadratnu jednadžbu, te jednadžbe koje se svode na kvadratnu jednadžbu. Uvježbati rješavanje problema stručne i praktične naravi pomoću kvadratne jednadžbe. |
Pojam kvadratne jednadžbe. Rješavanje kvadratne jednadžbe. Jednadžbe koje se svode na kvadratnu jednadžbu. Primjene. |
Kvadratna funkcija |
Upoznati primjere kvadratne funkcije. Naučiti: odrediti koordinate tjemena, nul-točke, skicirati graf kvadratne funkcije, opisati tijek funkcije, odrediti jednadžbu parabole zadane trima točkama ili sl. Uvježbati primjene kvadratne funkcije u rješavanju problema minimuma i maksimuma u zadatcima praktične naravi. |
Pojam kvadratne funkcije. Graf kvadratne funkcije. Nul-točke. Tjeme. Minimum i maksimum. Primjene. |
Eksponencijalna funkcija Logaritamska funkcija |
Ponoviti potencije. Znati: nacrtati graf eksponencijalne funkcije i opisati njezin tijek; definiciju logaritma, primjenu pravila za logaritmiranje, prijelaz na dekadski i prirodni logaritam, izračunavati vrijednost logaritma pomoću džepnog računala, nacrtati graf i opisati tijek logaritamske funkcije. Uvježbati primjenu logaritma u rješavanju eksponencijalnih jednadžbi. |
Pojam eksponencijalne funkcije. Graf eksponencijalne funkcije. Pojam logaritma. Računanje s logaritmima. Određivanje vrijednosti logaritma. Graf logaritamske funkcije. Primjene. |
Trigonometrija pravokutnog trokuta |
Ponoviti Pitagorin poučak. Znati: zbrajati i oduzimati kutove u stupnjevima, minutama i sekundama; komplementarnost kutova; rješavati pravokutni trokut. Uvježbati primjene trigonometrije pravokutnog trokuta u planimetriji i u rješavanju problema stručne i praktične naravi. |
Mjerenje kutova u stupnjevima. Pravokutni trokut. Definicije trigonometrijskih funkcija šiljastog kuta. Rješavanje pravokutnog trokuta. Primjene. |
Stereometrija |
Znati: pretvarati mjere za obujam, tekućine i masu; skicirati, izračunati oplošje i obujam kocke, kvadra, prizme, piramide, valjka, stošca i kugle. Uvježbati primjenu stereometrije u rješavanju problema oplošja, obujma i mase kombiniranih tijela koja se susreću u stručnom i praktičnom kontekstu. |
Mjere za obujam. Mjere za tekućine. Mjere za masu. Kocka. Kvadar. Prizma. Piramida. Valjak. Stožac. Kugla. Kombinirana tijela. Primjene. |
Literatura
1. Ivan Mrkonjić, Josip Ujević: Matematika za 2. razred industrijskih i obrtničkih škola – udžbenik i zbirka zadataka, Birotehnika, Zagreb
2. Đurđica Salamon, Boško Šego: Matematika za 2. razred trogodišnjih strukovnih škola, Neodidacta, Zagreb
3. Sanja Varošanec: Matematika 2. – udžbenik i zbirka zadataka za 2. razred trogodišnjih strukovnih škola, Element, Zagreb
4. Olga Radun: Zbirka zadataka iz matematike za 2. razred strukovnih škola, Element, Zagreb
3. RAZRED
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, umijeća, vještine) |
Nastavni sadržaji |
Trigonomertija |
Naučiti: orijentaciju kuta; prikazati na trigonometrijskoj kružnici vrijednosti trigonometrijskih funkcija zadanog kuta i obrnuto; riješiti kosokutni trokut. Uvježbati primjene opće trigonometrije u planimetriji, stereometriji i rješavanju problema stručne i praktične naravi. |
Orijentacija kuta. Definicija trigonometrijskih funkcija kuta. Predznaci trigonometrijskih funkcija kuta. Određivanje vrijednosti trigonometrijskih funkcija zadanog kuta i obrnuto. Poučak o sinusima. Poučak o kosinusu. Rješavanje kosokutnog trokuta. Primjene trigonometrije. |
Analitička geometrija ravnine |
Naučiti izračunati duljinu dužine, polovište dužine i površinu trokuta u koordinatnom sustavu; odrediti eksplicitnu i implicitnu jednadžbu pravca zadanog dvjema točkama ili točkom i nagibom; ispitati incidenciju točke i pravca; primijeniti uvjet usporednosti i uvjet okomitosti pravaca; izračunati kut između pravaca; ispitati incidenciju točke i kružnice; odrediti jednadžbu kružnice prema zadanim uvjetima; odrediti sjecišta pravca i kružnice. Uvježbati primjene u planimetriji. |
Dužina: Duljina dužine. Polovište. Pravac: Eksplicitna jednadžba pravca. Implicitna jednadžba pravca Pravac zadan točkom i koeficijentom smjera. Pravac zadan dvjema točkama. Uvjet usporednosti pravaca. Uvjet okomitosti pravaca. Kut između pravaca. Kružnica: Jednadžbe kružnice. Presjek pravca i kružnice. |
Linearno programiranje |
Znati: prikazati skup rješenja sustava linearnih nejednadžbi s dvije nepoznanice; formulirati problem linearnog programiranja; riješiti problem linearnog programiranja. Odabirom primjera ilustrirati praktične primjene linearnog programiranja. |
Linearne nejednadžbe. Formulacija problema linearnog programiranja. Rješenje problema linearnog programiranja. |
Proporcionalnost |
Uvježbati postavljanje i rješavanje razmjera, upravne i obrnute proporcionalnosti (pravila trojnog), računa diobe i računa smjese, putem problema stručne i praktične naravi. |
Omjeri, razmjeri, upravna proporcionalnost. Obrnuta proporcionalnost. Račun diobe. Račun smjese. |
Literatura
1. Ivica Gusić, Jelena Gusić: Matematika za 3. razred industrijskih i obrtničkih škola – udžbenik i zbirka zadataka, Birotehnika, Zagreb
2. Đurđica Salamon, Boško Šego: Matematika za 3. razred trogodišnjih strukovnih škola, Neodidacta, Zagreb
3. Sanja Varošanec: Matematika 3. – udžbenik i zbirka zadataka za 3. razred trogodišnjih strukovnih škola, Element, Zagreb
4. Vesna Erceg: Metoda gospodarskog računa, vježbenica za srednje škole, Element, Zagreb
Napomene
Pojedine nastavne cjeline ili nastavne jedinice koje nisu zastupljene u navedenoj literaturi, nastavnik obrađuje koristeći drugu literaturu ili osobne didaktičke materijale.
Radi izrade primijenjenih zadataka, nastavnik konzultira literaturu iz stručnih nastavnih predmeta, Tehničku enciklopediju, matematičke časopise i odgovarajuću matematičku literaturu.
______________________________________________________________________________________ 6.2. Nastavni predmet: KONSTRUKCIJE ZA USTAKLJENJE
______________________________________________________________________________________
Razred: prvi (1.)
drugi (2.)
treći (3.)
Broj sati tjedno/godišnje: prvi 2,5/87
drugi 2/70
treći 2/64
Ciljevi
Upoznati učenike s konstrukcijama koje se ostakljuju i njihovim glavnim značajkama, kako bi mogli uspješno i kvalitetno obavljati poslove vezane za svoje zanimanje.
Zadatci
Znati raspoznavati pojedine vrste konstrukcija.
Upoznati elemente konstrukcija za ostakljenje, načine njihovog povezivanja.
Upoznati prednosti i nedostatke pojedinih konstrukcija.
PRVI RAZRED
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Pojam i podjela konstrukcija za ustakljenje |
Znati definirati što su konstrukcije za ustakljenje te naučiti razlikovati pojedine vrste tih konstrukcija |
Definicija konstrukcija za ustakljenje, podjela konstrukcija za zastakljenje prema vrsti materijala iz kojih su izrađeni, prema konstrukcijskoj vrsti. |
Drveni prozori |
Upoznati drvo kao materijal, naučiti kako se u građevinskim nacrtima prikazuju prozori, naučiti osnovne mjere i dijelove prozora, naučiti načine ugradnje prozora, upoznati osnovne konstrukcijske vrste prozora. |
Poprečni presjek drva – vidljivi dijelovi drva. Mehanička, fizikalna i kemijska svojstva drva. Makroskopska identifikacija najvažnijih vrsta drva. Uloga prozora, osnovni dijelovi otvora za prozore; dijelovi prozora. Prikazivanje prozora u idejnom, glavnom i izvedbenom nacrtu. Standardne dimenzije prozora. Stolarska, modularna i zidarska mjera prozora. Suha, polusuha i mokra ugradnja prozora. Podjela prozora prema konstrukcijskom obliku, prema načinu otvaranja, prema smjeru otvaranja, prema konstrukcijskom obliku krila. Načini učvršćivanja stakla u drvene prozore. Okov prozora. VJEŽBA 1. Nacrt. A-A i B-B presjek prozora. |
Drvena vrata |
Naučiti kako se u građevinskim nacrtima prikazuju vrata, naučiti osnovne mjere i dijelove vrata, naučiti načine ugradnje vrata, upoznati osnovne konstrukcijske vrste vrata. |
Uloga vrata, osnovni dijelovi vrata, prikazivanje vrata u idejnom, glavnom i izvedbenom nacrtu. Standardne dimenzije sobnih vrata, suha, polusuha i mokra ugradnja vrata. Podjela vrata prema vrsti dovratnika, prema vrstama vratnog krila, prema načinu spajanja krila i dovratnika, prema načinu otvaranja. Načini učvršćivanja stakla u okvire drvenih vrata; okov vrata. VJEŽBA 2. Nacrt, A-A i B-B presjek sobnih vrata. VJEŽBA 3. Nacrt, A-A i B-B presjek ulaznih vrata |
Metalni prozori |
Naučiti iz kojih vrsta metala se izrađuju prozori, upoznati njihove prednosti i nedostatke u odnosu na ostale vrste prozora, naučiti načine ugradnje metalnih prozora, upoznati učenike iz kojih vrsta profila se izrađuju metalni prozori, naučiti načine učvršćivanja stakla u metalne okvire. |
Vrste čeličnih profila za izradu prozora, načini sastavljana tih profila. Načini ugradnje čeličnih prozora u zidne otvore. Prednosti i nedostaci čeličnih i aluminijskih prozora u odnosu na ostale vrste prozora. Značenje toplinske brane kod metalnih prozora. Osnovne vrste aluminijskih profila za prozore, način spajanja aluminijskih prozora, ugradnja Al prozora u zidni otvor. Okov metalnih prozora; načini učvršćivanja stakla u metalne prozore (puni i šuplji metalni profili). VJEŽBA 4. Nacrt, A-A i B-B presjek čeličnog prozora. VJEŽBA 5. Nacrt, A-A i B-B presjek aluminijskog prozora. |
Metalna vrata |
Naučiti iz kojih vrsta metala se izrađuju vrata, upoznati njihove prednosti i nedostatke u odnosu na ostale vrste vrata, upoznati se s osnovnim konstrukcijskim zahtjevima koje moraju zadovoljiti metalni okviri, naučiti načine ugradnje metalnih vrata, znati iz kojih vrsta profila se izrađuju metalna vrata, naučiti vrste uklada koje se ugrađuju u metalne okvire vrata |
Profili za izradu čeličnih i aluminijskih okvira. Vrste uklada u metalnim profilima (limovi, uklade s toplinskom izolacijom, razne vrste stakla), okov metalnih vrata i načini njihove ugradnje u okvire, prednosti i nedostatci metalnih vrata u odnosu na ostale vrste vrata. Najčešća mjesta gdje se ugrađuju metalna vrata. VJEŽBA 6. Nacrt, A-A i B-B presjek čeličnih vrata VJEŽBA 7. Nacrt, A-A i B-B presjek aluminijskih vrata. |
DRUGI RAZRED
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Konstrukcije za ostakljenje u betonu i armiranom betonu |
Upoznati vrste konstrukcija ostakljenih u betonu, naučiti kako se izrađuju, kako se ugrađuju u zidne otvore, naučiti kojim vrstama stakla možemo ostakliti te proizvode, upoznati načine učvršćivanja stakla u betonske okvire, naučiti prednosti i nedostatke betonskih konstrukcija u odnosu na ostale prozore, znati nabrojiti mjesta gdje nalazimo betonske konstrukcije. |
Vrste betonskih proizvoda za ostakljenje. Načini ugradnje u zidne otvore. Načini učvršćivanja stakla u betonske okvire ovisno o vrsti stakla koje se ugrađuje (staklarski kit, metalna lajsna-letvica...). Vježba 1. Nacrt, A-A i B-B presjek betonskoga okretnog prozora. |
Prozori i vrata od plastičnih materijala |
Naučiti opće značajke prozora i vrata izrađenih od plastike, upoznati njihove prednosti i nedostatke u odnosu na ostale vrste prozora i vrata, naučiti osnovne vrste profila i materijale koji se koriste pri njihovoj izradi, naučiti načine učvršćivanja stakla i uklada u plastične okvire, znati načine ugradnje plastičnih prozora i vrata u zidne otvore. |
Opće značajke, prednosti i nedostaci PVC prozora. Grafički prikazi najčešćih profila za izradu PVC prozora (profili za doprozornike i dovratnike, profil prečke na dvokrilnom prozoru, profili za krila prozora i vrata). Uloga i značaj metalnog ojačanja u profilima, toplinska izolacija u profilima, vrste završnih letvica i njihova montaža. |
Izlozi |
Naučiti opće značajke i specifičnosti, te prednosti i nedostatke drvenih, metalnih ili PVC izloga. |
Karakteristike i zahtjevi drvenih, metalnih ili PVC izloga. Karakteristični profili koji se koriste pri izradi izloga. Jednostruko i dvostruko postavljeni izlozi. Grafički prikazi karakterističnih detalja. VJEŽBA 2. Nacrt, A-A i B-B presjek izloga. |
Staklene stijene |
Upoznati karakteristične izvedbe drvenih, PVC, metalnih i betonskih staklenih stijena, naučiti načine učvršćivanja različitih vrsta stakla, naučiti načine učvršćenja u zidne otvore. |
Staklene stijene od profiliranog stakla (kopilit), zidane opeke. Grafički prikazi karakterističnih detalja presjeka. Opće karakteristike, prednosti i nedostaci pojedinih vrsta stijena Jednostruko i dvostruko postavljene stijene |
Staklene fasade |
Naučiti kako izgleda potkonstrukcija na koju se montira staklena fasada, naučiti kako se učvršćuje staklo na konstrukciju. |
Pojam i opis staklene fasade, vrste profila, potkonstrukcije i načini njihove montaže na zid zgrade. Načini učvršćenja stakla na konstrukciju. |
Ostale konstrukcije za zastakljenje |
Naučiti kako se izrađuju okviri za slike i kako se učvršćuje staklo u njih, naučiti kako izgledaju staklena vrata bez okvira, kako se izrađuju staklene vitrine i ostali namještaj od stakla, kako izgleda kostur akvarija. |
Materijali za okvire slika. Načini kutnog spajanja okvira. Naučiti kako se montiraju staklena vrata bez okvira i njihove vrste prema načinu otvaranja. Konstrukcija staklene vitrine. Konstrukcijski oblici ploča stolova i postolja od stakla. Konstrukcija akvarija s metalnim okvirom. |
TREĆI RAZRED
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Rješavanje problema otpornosti i održavanja staklenih konstrukcija |
Uočiti i shvatiti utjecaje na staklene konstrukcije. Naučiti načine ponašanja staklenih konstrukcija kod raznih utjecaja. |
Čimbenici koji utječu na stabilnost konstrukcije (veličina staklenih ploha, vjetar, gravitacija, snijeg, temperaturne promjene i promjena dimenzija nosivih materijala, potres). Vodonepropusnost. Kondenzacija vlage. Prirodno strujanje zraka. Klimatizacija zgrade. Insolacija. |
Stakleni zidovi |
Naučiti pravilno izvođenje staklenih zidova u različitim konstrukcijama. |
Konstrukcije izvedene iznutra i izvana - njihove prednosti i nedostatci. Stakleni zidovi u čeličnim i aluminijskim okvirima. Samonosivi stakleni zidovi. Jednostruko i dvostruko izvedeni stakleni paneli. |
Stakleni krovovi |
Uočiti razne vrste krovova u kojima se pojavljuje staklo. Naučiti pravilno izvođenje staklenih krovova. |
Kosi, ravni i nepravilni oblici krovova. Vrste nosača staklenih krovova: – čelični rešetkasti nosači, – rešetkasti nosači izvedeni u kombinaciji čelik-staklo, – čelični nosači različitih profila, – drveni lamelirani nosači, – ugrađivanje stakala u čelične i aluminijske profile-grafički prikazi. |
Zategnute (šatoraste) konstrukcije |
Upoznati zategnute (šatoraste) konstrukcije koje se koriste za prekrivanje velikih površina, materijale za njihovu izradu i načine izrade. |
Natkrivanje velikih površina. Materijali koji se koriste (akrili, pleksiglas…) |
Staklene stube i ograde stuba |
Upoznati stubišta i primjenu stakla u izradi dijelova stubišta. |
Konstrukcijski oblici stubišta (ravna, spiralna). Konstrukcijski oblici gazišta (lamelirano gazište, konzolna i gredna varijanta). Grafički prikazi učvršćenja staklenih stuba u čelične nosače (vidljivi i ugrađeni u zid čelični nosači). Dimenzije i uloga ograde stuba. Ograda konstrukcijski izvedena kao zaštitni i (ili) nosivi element. |
Stakleni nosači |
Upoznati vrste staklenih nosača. Naučiti načine izrade staklenih nosača. |
Okomiti stakleni nosači: – okrugli i plosnati oblici, – načini učvršćivanja u temelje zgrade, – čimbenici koji utječu na stabilnost okomitih nosača i opterećenja koja se javljaju u njima, – grafički prikazi arhitektonskih rješenja sa staklenim nosačima. Vodoravni stakleni nosači (staklene grede): – vrste opterećenja kojima su izložene staklene grede, – grafički prikazi i presjeci različitih izvedbi vodoravnih nosača, – načini povezivanja vodoravnih i okomitih nosača (čeličnim spojnicama, ljepilom). |
Stakleni mostovi |
Upoznati samonosive i mostove sa staklenim dijelovima i naučiti načine njihov izvedbe. |
Grafički prikazi manjih samonosivih staklenih mostova (bez metalnih dijelova). Povezivanje dijelova silikonskim kitom i ljepilom. Stakleni mostovi većih dimenzija u čeličnom okviru |
Metodičke napomene
Metode koje se koriste u izlaganju sadržaja su verbalne, opisivanjem i objašnjavanjem pojmova i procesa, kombiniraju se s demonstracijom. Demonstracija se izvodi na modelima, a praćena je s vizualnim materijalom i crtežom.
Literatura
1. B. Anić i Antić: Fasaderski i staklorezački radovi
2. Tehnička enciklopedija
3. Bruce Martin: Spojevi u građenju
4. Rob Nijsse: Glass in Structures
5. Philip Jodidio: New forms
______________________________________________________________________________________
6.3. Nastavni predmet: POZNAVANJE NACRTA
______________________________________________________________________________________
Razred: drugi (2.)
treći (3.)
Broj sati tjedno/godišnje: drugi 2/70
treći 1/ 32
Ciljevi i zadatci programa
Nakon svladavanja programa učenici će biti sposobni:
– razviti «prostorni zor» (viđenje u prostoru), te ga prepoznati (naći elemente tog viđenja) na nacrtima;
– očitati (razlikovati i uspoređivati) tehničku dokumentaciju s točnošću, određenom brzinom i s razumijevanjem na osnovi stečenih spoznaja vezanih za vrste i dimenzije građevinskog materijala, te konstruktivnih elemenata i njihovih karakteristika kao cjelina;
– naći vezu između tehničke dokumentacije (nacrta) i neposrednog obračuna radova prilikom izvedbe istih bilo na praktičnoj nastavi ili na gradilištu;
– naći vezu između tehničke dokumentacije (nacrta) paralelno s razvijanjem tehnološko-izvoditeljskih sposobnosti i vještina na praktičnoj nastavi radova.
2. RAZRED
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanje vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Osnovne geometrijske konstrukcije |
Naučiti konstruirati pravilne geometrijske likove i krivulje. |
Konstrukcija pravilnih likova: – kvadrat, – peterokut, – šesterokut, – n-terokut. Konstrukcija krivulja: – elipsa (po definiciji – pomoću konca, pomoću kružnica zakrivljenosti u tjemenima). |
Ortogonalno projiciranje |
Uočiti zakonitosti pri projiciranju na dvije i tri ravnine, te utvrditi i uvježbati određivanje položaja iz projekcije i obrnuto. |
Ortogonalno projiciranje na dvije i tri ravnine: – definiranje prostora – koordinatnim sustavom x, y, z i ravninama tlocrta, nacrta i bokocrta, – projekcije točke, – projekcije dužine, – projekcije likova. Projekcije pravilnih uspravnih geomet. tijela. |
Aksonometrija |
Naučiti iz tlocrta i nacrta nacrtati prostorni prikaz tijela. |
Aksonometrijski prikazi pravilnih geometrijskih tijela. |
Osnove grafičkog prikazivanja i označivanja konstrukcija |
Naučiti koristiti crtaći pribor, naučiti formate papira i tehničko pismo. Naučiti kotirati nacrtane dijelove građevine i znati očitati kote. Razumjeti važnost mjerila i znati crtati u mjerilu. Naučiti oznake konstrukcija i oznake građevnih elemenata. |
Prikazivanje građevina: – kotiranje u nacrtima, – mjerilo, – tlocrti, – presjeci, – pročelja, – plan oplate, – plan polaganja armature. |
Projektna dokumentacija |
Razumjeti značaj tehničkog crteža, tj. točnost i preciznost pri prikazivanju građevine. Naučiti redoslijed nastanka potrebnih projekata i znati vrste nacrta. |
Bit grafičko-numeričkog prikazivanja građevine. |
Izvedbeni nacrt |
Steći vještinu čitanja nacrta i tehničke dokumentacije. Uočiti važnost pojedinih nacrta i koje podatke mogu iz njih saznati. |
Razrada izvedbenog projekta: 1. grafički rad: situacijski nacrt, 2. grafički rad: tlocrt prizemlja, 3. grafički rad: presjek, 4. grafički rad: pročelje (stakleno.) |
3. RAZRED
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanje vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Staklene konstrukcije od prenapregnutog stakla |
Sposobnost prikazivanja staklenih konstrukcija od prenapregnutog stakla. |
Akvarij, vitrine, izlozi, viseća ostakljenja, stakleni regali, staklenici, industrijska ostakljenja, stakleni zidovi, zimski vrtovi. |
Standardizirane staklene konstrukcije |
Sposobnost prikazivanja standardnih staklenih konstrukcija. |
|
Prozori i vrata |
Sposobnost prikazivanja prozora i vrata |
Konstrukcije prozora na njihanje, na guranje i prozora za nadsvjetlo. Konstrukcija prozorskih vrata. |
Metodičke napomene
Najvećim dijelom primjenjuje se metoda grafičkih radova, uz uvod koji se sastoji od objašnjenja i demonstracije na grafičkom primjeru. Vježbama, ponavljanjem i oponašanjem, razvija se prostorni zor učenika. Stječe se spoznaja o važnosti nacrta i sposobnost njegova čitanja.
Obveze učenika
Učenik mora imati potreban pribor za crtanje. Zadatke mora izvoditi u predviđenom vremenu, te na način koji uključuje pedantnost i točnost.
Literatura
1. Z. Vrkljan – Oprema građevnog nacrta
2. I. Kordiš – Izvedbeni nacrti
3. Đ. Peulić – Konstruktivni elementi zgrada I. i II.
4. T. Neidhard – Građevne konstrukcije I. i Završni radovi II.
5. Koludrović – Tehničko crtanje u slici
6. Mitag – Građevne konstrukcije
7. L. Lipošinović – Udžbenik za graditeljske tehničke škole,
Nacrtna geometrija
8. Knežević-Kordiš – Stambene i javne zgrade
9. Gotovi projekti
10. Prospekti i katalozi proizvođača
____________________________________________________________________________________
6.4. Nastavni predmet: ORGANIZACIJA GRAĐENJA
____________________________________________________________________________________
Razred: treći (3.)
Broj sati tjedno/godišnje: 2/64
Ciljevi
Shvatiti utjecaj organizacije izvođenja radova na postizanje dobrih rezultata, ispunjenje rokova i kvalitetu radova, naučiti obračunavati radove.
Zadatci
Usvojiti redoslijed događaja u izgradnji objekta.
Upoznati učenike sa svim sudionicima u gradnji objekta, uočiti njihovu povezanost i međusobne obveze.
Naučiti koje se dozvole moraju ishoditi kod tijela graditeljstva.
Ukazati na načine biranja izvoditelja i ulogu ugovora o građenju.
Shvatiti mjesto i ulogu staklorezačkih radova kod građevinskih radova.
Upoznati se s osnovnom podjelom trgovačkih društava i mogućnostima otvaranja obrta.
Upoznati se s tehničkom organizacijom gradilišta i potrebom vođenja dokumentacije na gradilištu.
Učenici trebaju znati napraviti troškovnik, dokaznicu mjera i izvadak materijala za staklorezačke radove.
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanje vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Sudionici u gradnji objekta |
Shvatiti ulogu organizacije radova. Naučiti redoslijed gradnje objekta. Upoznati sve sudionike u gradnji objekta, naučiti njihove uloge i međusobnu povezanost, prema zakonu o gradnji objekta. |
Organizacija građenja. Redoslijed građenja objekta. Investitor. Projektant. Izvođač. Tijela graditeljstva. |
Projekti, građevna dozvola |
Uočiti važnost ishođenja građevinske dozvole. |
Vrste projekata. Postupak dobivanja građevinske dozvole. |
Ustupanje građenja objekta |
Upoznati postupak i načine odabira izvoditelja. Naučiti ulogu ugovora o građenju za investitora i izvoditelja. |
Ustupanje građenja. Ugovor o građenju. |
Trgovačko društvo, obrt |
Upoznati osnovne podjele trgovačkih društava, shvatiti njihovu različitost. Shvatiti ulogu obrtnika, prednosti i mogućnosti otvaranja obrta. |
Vrste trgovačkih društava. Pojam obrta i način otvaranja obrta. |
Vrste radova, mjesta izvođenja rada |
Znati razlikovati pojedine vrste radova, shvatiti grupu u koju spadaju staklorezački radovi. Shvatiti osnovne karakteristike izvedbe radova na različitim mjestima. |
Vrste radova: – grubi građevinski radovi, – građevinsko-obrtnički radovi, – građevinsko-instalaterski radovi. Mjesta izvođenja radova: – novi objekt (gradilište), – postojeći objekt, – radiona ili staklarski pogon. |
Tehnička organizacija gradilišta |
Upoznati funkcioniranje građevinskih poduzeća. Shvatiti važnost izrade sheme gradilišta za sigurnost ljudi na gradilištu. Uočiti utjecaj dobre organizacije na gradilištu na postizanje dobrih rezultata, ispunjenje rokova i kvalitetu radova. Shvatiti odgovornost osoblja na gradilištu. |
Građevinsko poduzeće. Gradilište i prikaz gradilišta. Pripremni radovi prije građenja. Organizacija osoblja na gradilištu. Rad u timu ili ekipi za montažu. |
Dokumentacija na gradilištu |
Shvatiti ulogu pojedine dokumentacije. |
Građevinski dnevnik. Građevinska knjiga. Prozivnik. Radni nalog brigadi. Situaciju. |
Kontrola radova |
Shvatiti da će tijek izvođenja radova stalno kontrolirati nadzorni inženjer i inspektor. |
Nadzorni inženjer. Inspekcijski nadzori. |
Tehnički pregled, primopredaja i konačni obračun |
Naučiti postupke koji se moraju obvezno izvršiti nakon gradnje objekta: tehnički pregled, primopredaja i konačni obračun. |
Uporabna dozvola i tehnički pregled, primopredaja objekta, konačni obračun. |
Obračun radova |
Za staklorezačke radove naučiti: – izraditi troškovnik, dokaznicu mjera i izvadak materijala. |
Troškovnik. Dokaznica mjera. Normiranje. Izvadak materijala. Primjena računalnih paketa za obračun radova. Izrada manjeg elaborata. |
Metodičke napomene
Nastava se odvija usmenim izlaganjem i razgovorom, uglavnom u učionici, osim kod nastavne jedinice primjena računalstva u graditeljstvu koja se odvija u učionici računalstva.
Predviđene sadržaje treba obraditi za 60% sati od ukupnog fonda sati. Preostalih 40% sati ostaje za obračun radova i izradu programa.
Preporuča se posjet barem jednom gradilištu.
Zadatci za učenike
Učenici trebaju uredno voditi bilježnicu. Trebaju imati mapu u koju stavljaju određene dokumente vezane uz nastavne sadržaje.
Učenici moraju samostalno izraditi program koji sadrži troškovnik, dokaznicu mjera i izvadak materijala. Kao predložak treba koristiti vlastite nacrte iz predmeta poznavanje nacrta.
Literatura za nastavnike
1. Građevinske norme
2. J. Klepac: Organizacija građenja
3. D. Režek: Organizacija građenja
4. S. Rex: Industrijski način građenja I., II.
5. Zakon o građenju
6. Gotovi projekti
7. Prospekti
____________________________________________________________________________________
6.5. Nastavni predmet: OSNOVE RAČUNALSTVA
_____________________________________________________________________________________
Razred: 1. (prvi)
Broj sati tjedno/godišnje: 1,5/53
Ciljevi
Stjecanje teorijskih i praktičnih znanja na računalu i osposobljavanje učenika za samostalno korištenje računala.
Zadatci
Upoznati učenike s radom računala i njegovim dijelovima.
Upoznati učenike s mogućnošću korištenja računala u svrhu izrade stručne dokumentacije.
Upoznati učenike s načinom korištenja interneta radi širenja znanja iz područja uslužne djelatnosti.
Stjecanje vještine rada u osnovnim računalnim programima
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Pojam informatike |
Znati definirati informatiku i računalstvo. |
Osnove informatike, podjela informacija, računalstva |
Građa računala |
Usvojiti znanja o građi računala i povezati građu s praktičnim radom na računalu. |
Funkcionalna shema: računalo, procesor, memorija, U/I uređaji, prikaz brojeva za memoriju, operacijski sustavi, Windows. Fizičko povezivanje dijelova računala, rad s tipkovnicom i mišem, obrada i ispis teksta. |
Rad s računalom Software – programska potpora Word |
Znati se koristiti računalom za pisanje teksta. Koristiti se naprednijim tehnikama u radu s tekstom i znati izrađivati i popunjavati tablice. |
Rad s datotekama, izrada i uređivanje tablica, crtanje i umetanje objekata, program za formulare. |
Internet |
Znati koristiti se internetom. |
Struka na internetu, svjetsko tržište namještaja, literatura i dizajn, korištenje pretraživača. |
Literatura
1. Darko Grundler: Informatika I., za strukovne škole
6.6. IZBORNA NASTAVA
____________________________________________________________________________________
6.6.1. Izborni nastavni predmet: MATEMATIKA U STRUCI
_____________________________________________________________________________________
Razred: prvi (1.)
drugi (2.)
treći (3.)
Broj sati tjedno/godišnje: prvi: 1/35
drugi: 1/35
treći: 1/32
Ciljevi
1. Nadopunjavanje i proširivanje znanja stečenih u nastavnom predmetu matematika, radi uspješnog uključivanja u nastavak školovanja (vertikalna prohodnost).
2. Razumijevanje, matematičko modeliranje i rješavanje problema i procesa u prirodi,.. društvu struci i radnom okolišu.
Zadatci
Usvojiti matematičke pojmove, simbole i znanja nužna za uspješno uključivanje u nastavak školovanja.
Usvojiti matematičke pojmove, simbole i znanja nužna za razumijevanje, matematičko modeliranje i rješavanje problema i procesa u prirodi, društvu, struci i radnom okolišu.
Razvijati logično mišljenje i sposobnosti (pravilnog rasuđivanja, preciznog formuliranja pojmova, računanja, grafičkog izražavanja, prostornog zora) kao preduvjete kreativnosti i snalažljivosti u novim situacijama.
Razvijanje pozitivne osobnosti učenika stjecanjem radnih navika, te navika upornosti, točnosti i urednosti.
Didaktičko-metodičke napomene
Nastavni predmet izborna nastava - matematike u struci formalno je neovisan o nastavnom predmetu matematika u struci u stručno-teorijskom dijelu (zasebno se ocjenjuje i upisuje u svjedodžbu).
Međutim, u pogledu realizacije nastave u stručno-teorijskom dijelu i izborne nastave, postoji međuovisnost: sadržaji izborne nastave matematike dijelom su nove nastavne cjeline, a dijelom nadopunjuju postojeće nastavne cjeline u nastavnom predmetu matematika u struci. Radi toga planiranje i izvođenje nastave tih dvaju nastavnih predmeta mora biti sinkronizirano, o čemu se mora voditi računa pri izradi operativnih nastavnih programa za ta dva nastavna predmeta.
U organizacijskom smislu, izborna nastava matematike izvodi se, s obzirom na pretpostavljeni manji interes, istodobno za sva zanimanja u dotičnoj školi, kao jedinstvenu nastavnu skupinu; ako je interes veći, formiraju se dvije ili više nastavnih skupina prema konkretnim organizacijskim uvjetima i srodnosti zanimanja.
Zbog povezanosti nastavnih sadržaja, uvjetovanosti dinamike njihova izvođenja i organizacijskoga gledišta, nužna je suradnja između nastavnika koji predaju matematiku u stručno-teorijskom dijelu i izbornu nastavu matematike na razini istog razreda.
PRVI RAZRED
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Brojevi |
Znati pravila djeljivosti s: 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 100 i 25 i uvježbati ispitivanje djeljivosti broja. Znati rastaviti broj na proste faktore, odrediti najmanji zajednički višekratnik i najmanji zajednički djelitelj dvaju ili više brojeva. Naučiti opći oblik parnog i neparnog broja. |
Djeljivost. Višekratnici. Parni i neparni brojevi. Prosti i složeni brojevi. |
Polinomski algebarski razlomci |
Uvježbati primjene pravila za potenciranje. Naučiti dijeljenje polinoma jedne varijable. Uvježbati: faktorizacije razlike kvadrata, razlike kubova, zbroja kubova te jednostavnije faktorizacije polinoma i algebarskih izraza koje se temelje na izlučivanju zajedničkog faktora i uporabi formula; proširivanje i jednostavnije skraćivanje algebarskih razlomaka, te zbrajanje, oduzimanje, množenje i dijeljenje jednostavnijih algebarskih razlomaka. |
Pravila za potenciranje. Dijeljenje polinoma. Razlika kvadrata. Razlika kubova. Zbroj kubova. Faktorizacija polinoma. Algebarski razlomci. |
Linearne nejednadžbe |
Znati skicirati interval na brojevnom pravcu. Naučiti rješavati linearnu nejednadžbu s jednom nepoznanicom, te sustav linearnih nejednadžbi s jednom nepoznanicom. |
Intervali. Linearne nejednadžbe. Sustav linearnih nejednadžbi. |
Planimetrija |
Znati osnovne konstrukcije: simetrale dužine, simetrale kuta, kutova 600, 300, 450…konstrukcije trokuta, četiriju karakterističnih točaka trokuta, te osnovne konstrukcije kvadrata, pravokutnika, romba, trapeza, pravilnog šesterokuta, osmerokuta, peterokuta i deseterokuta. |
Osnovne geometrijske konstrukcije. Konstrukcije trokuta. Konstrukcije likova. |
DRUGI RAZRED
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Apsolutna vrijednost realnog broja |
Usvojiti definiciju apsolutne vrijednosti realnog broja. Naučiti riješiti osnovne jednadžbe i nejednadžbe s apsolutnim vrijednostima te prikazati skup rješenja na brojevnom pravcu. |
Apsolutna vrijednost realnog broja. Udaljenost točaka na brojevnom pravcu. Jednadžbe s apsolutnim vrijednostima. Nejednadžbe s apsolutnim vrijednostima. |
Kvadratna jednadžba Kvadratna nejednadžba |
Uvježbati jednostavnije primjene diskriminante kvadratne jednadžbe i Vieteovih formula. Znati: faktorizirati kvadratni trinom; riješiti jednostavnije kvadratne nejednadžbe i sustave nejednadžbi. |
Diskriminanta kvadratne jednadžbe. Vieteove formule. Faktorizacija kvadratnog trinoma. Kvadratne nejednadžbe. |
Trigonometrija pravokutnog trokuta |
Znati: pretvoriti stupnjeve u radijane i obrnuto; odrediti točne vrijednosti trigonometrijskih funkcija kutova 60°, 30° i 45°; izvesti osnovne trigonometrijske relacije; dokazati jednostavnije trigonometrijske identitete. |
Mjerenje kutova u radijanima. Točne vrijednosti trigonometrijskih funkcija kutova 60°, 30° i 45°. Osnovne trigonometrijske relacije. |
Stereomertija |
Naučiti: odnose između točaka, pravaca i ravnina; skicirati presjek kocke i tetraedra ravninom; odrediti probodište pravca i ravnine. Uvježbati: ortogonalnu projekciju, usporednost, okomitost, mimoilaznost pravaca, udaljenost usporednih pravaca, udaljenost usporednih ravnina, kut pravca i ravnine i kut dviju ravnina, na modelu kocke. |
Točke, pravci i ravnine. Presjek pravca i ravnine. Usporednost i okomitost. Ortogonalna projekcija i udaljenost. Kut pravca i ravnine. Kut dviju ravnina. |
TREĆI RAZRED
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Trigonomertrija |
Naučiti: namatanje pravca na kružnicu; definicije trigonometrijskih funkcija broja; primijeniti periodičnost, parnost i neparnost; odrediti period jednostavnijih funkcija; ispitati parnost i neparnost jednostavnijih funkcija; primijeniti trigonometrijske formule; transformirati jednostavnije izraze i dokazati jednostavnije identitete; nacrtati grafove osnovnih trigonometrijskih funkcija i funkcije f(x)= A sin(ωx+φ); riješiti osnovne trigonometrijske jednadžbe. |
Brojevna kružnica. Definicija trigonometrijskih funkcija broja. Periodičnost. Parnost i neparnost. Osnovne trigonometrijske formule. Adicijski teoremi. Trigonometrijske funkcije dvostrukog kuta i polovice kuta. Pretvaranje umnoška trigonometrijskih funkcija u zbroj i obrnuto. Grafovi trigonometrijskih funkcija. Trigonometrijske jednadžbe. |
Vektori |
Znati: definiciju vektora; jednakost vektora; grafičko zbrajanje i oduzimanje vektora i množenje vektora brojem; odrediti jedinični vektor, koordinate i duljinu vektora u koordinatnoj ravnini; riješiti jednostavnije zadatke o: podjeli dužine u zadanom omjeru, težištu trokuta, kolinearnosti, skalarnom umnošku vektora i kutu između vektora. Ilustrirati primjene vektora. |
Pojam vektora. Zbrajanje vektora. Oduzimanje vektora. Množenje vektora brojem. Jedinični vektor. Kolinearnost vektora. Vektori u koordinatnom sustavu. Dijeljenje dužine u zadanom omjeru. Težište trokuta. Skalarni umnožak vektora. Kut između vektora. Primjene. |
Literatura
Za svaki razred (1., 2. i 3.) koristi se isti udžbenik ili zbirka zadataka koji je odabran u nastavnom predmetu matematika; za obradu nastavnih cjelina ili nastavnih jedinica koje nisu zastupljene u odabranom udžbeniku, koristiti drugu literaturu ili osobni didaktički materijal.
___________________________________________________________________________
6.6.2. Izborni nastavni predmet: KULTURA STANOVANJA ___________________________________________________________________________
Razred: drugi (2.)
Broj sati tjednogodišnje: 1/35
Ciljevi
Usvojiti osnovne pojmove, znanja i vještine o uređivanju, održavanju i odnosu prema prostoru u kojem stanujemo.
Zadatci
Znati bitne principe uređenja i održavanja stambenog prostora.
Razvijati sposobnost sudjelovanja u uređenju i održavanju stambenog prostora u skladu s propisima i principima suvremenog razvoja.
Formirati pozitivne stavove prema životu s ukućanima, susjedima i članovima lokalne zajednice.
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Uvod Kultura stanovanja |
Znati definirati kulturu stanovanja i moći nabrojiti tipove stambene izgradnje u urbanoj i ruralnoj sredini. |
Kultura stanovanja- što je to? Tipovi stambene izgradnje u urbanoj i ruralnoj sredini. |
Uređivanje stambenog prostora |
Moći nabrojiti potrebne prostorije u stanu obzirom na uobičajene čovjekove aktivnosti, znati odrediti: potreban namještaj i opremu za svaku prostoriju, minimalne veličine pojedinih prostorija, funkcionalne veze pojedinih dijelova stana i cjeline. Moći nabrojiti tehnička/estetska rješenja koja bitno utječu na kvalitetu stanovanja i navesti primjere iz vlastitog života i/ili iz literature i časopisa. Biti sposoban odrediti detalje kojima se može prigodno oplemeniti stambeni prostor. |
Analiza stambenog prostora (grupa za: dnevni boravak, gospodarstvo, spavanje i komunikacije). Tehnička i estetska rješenja koja bitno utječu na kvalitetu stanovanja (toplinska i zvučna zaštita, kućne instalacije, pregrade, vrata, prozori, namještaj, boje, svjetlo, vrtno i sobno bilje...). |
Održavanje stambenog prostora |
Znati: koje manje kvarove u stanu možemo otkloniti sami i kome se obratiti za veće, kako razvrstati smeće u stanu i odložiti ga na ispravan način. Znati navesti: kome se obratiti prilikom uređenja/adaptacije stana, kako održavati red i čistoću u svojoj sobi/stanu, nove pristupe i tehnologije u projektiranju, izvedbi i održavanju stambenog prostora uz primjere iz života, literature, časopisa i prospekata. |
Potrebni radovi u održavanju stambenog prostora. Održavanje kućnih instalacija. Rješenje smeća u kući/stanu. Održavanje reda i čistoće u stanu. Adaptacija kuće/stana. Hrvatska sunčana kuća. Nove tehnologije (zvučni zidovi, video zidovi, specijalni vodovi i instalacije, integriranje računalnih sustava). Utjecaji drugih kultura (feng shui...). |
Odnos prema stambenom prostoru |
Moći navesti kako naše navike i ponašanje pridonosi očuvanju stambenog prostora (u materijalnom smislu). Moći navesti kako ovladati vještinama suradnje, tolerancije i znati rješavati sukobe s ukućanima i susjedima. |
Svojim ponašanjem pridonosimo očuvanju stambenog prostora (u materijalnom smislu). Stavovima suradnje i tolerancije s ukućanima i susjedima pridonosimo kvaliteti i ljepoti stambenog prostora. |
Napomena: Program bi se uglavnom provodio u obliku radionica u kojima bi se aktivnim sudjelovanjem učenika djelovalo na ostvarenje planiranog cilja i zadaća ovog predmeta.
Literatura
1. Stjepan Planić: Kultura stanovanja, »Revija«, Osijek, 1985.
2. Zdenko Strižić: O stanovanju – arhitektonsko projektiranje, reprint, Biblioteka Psefizma, Zagreb, 1996.
3. Andrija Mutnjaković: Znate li stanovati, Biblioteka: Kultura svakodnevnog života, Zagreb, 1966.
4. Knežević-Kordiš: Stambene i javne zgrade, Tehnička knjiga, Zagreb,
5. Knežević: Višestambene zgrade, Tehnička knjiga, Zagreb, 1984.
6. Johnny Grey,. Dizajn stanovanja, Znanje, Zagreb, 2001.
7. Klaus Bayer: Suvremeno uređenje doma, Dušević&Kršovnik, Rijeka, 2003.
8. Dubravka Celebrini: Bonton – vodič lijepog ponašanja, Publika, Zagreb, 2003.
9. Simon Brown: Praktični feng shui, Mozaik knjiga, Zagreb, 2004.
10. Klaas T. Noordhuis: Vrt – veliki priručnik za cijelu godinu, Veble commerce, Zagreb, 1995.
11. Sanja Muzaferija: Sretni stanovi, Profil, Zagreb, 2004.
12. Stručni časopisi i revije: Oris, Arhitektura, Čovjek i prostor, GO 21, Ambijent, Dekor,
1. Dom i vrt, Elle dekor i dr.
____________________________________________________________________________
6.6.3. Izborni nastavni predmet: TEHNOLOGIJA USTAKLJENJA
____________________________________________________________________________
Razred: prvi (1.)
drugi (2.)
treći (3.)
Broj sati tjedno/godišnje: prvi: 1/35
drugi: 1/35
treći: 1/32
1. RAZRED
Razvoj tehnologije zastakljivanja
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaj |
1. Značaj i uloga stakla u civiliziranom načinu života |
Upoznavanje s korištenjem stakla tijekom povijesti i s njegovim značajem. |
Uvodni sat. Povijesni razvoj stakla te njegov značaj u civiliziranom načinu života (sve potkrijepljeno primjerima, dijapozitivima, videoprojekcijama, fotografijama). |
2. Funkcije stakla u graditeljstvu 2.1.Transparentnost, providnost i svjetlootpornost |
Upoznati moguće funkcije stakla u konstrukcijama i proširiti spoznaje o njegovoj primjeni. |
2.1. 1. Omogućavanje osvjetljenja unutarnjeg prostora radi optimalnog obavljanja aktivnosti – naročiti svjetlosni učinci (vitraji, krovna osvjetljenja, botanički vrtovi, crkve…). 2.1.2. Ostvarenje uvida u vanjski prostor što daje osjećaj sigurnosti i informiranosti te atraktivnost panoramskog uvida. 2.1.3. Ostvariti uvid u unutrašnji prostor. 2.1.4. Ostvarivanje uvida u nekoliko planova. Iznutra osvijetljena arhitektura. 2.1.5. Odrazi u staklu. |
2.2. Zaštitna funkcija stakla |
2.2.1. Zaštita od pogleda (opalno staklo, pjeskareno staklo… Zaštita od vlage. Zaštita od vjetra. Zaštita od topline. Zaštita od neugodna sunčeva zračenja. |
|
3. Trajnost i postojanost stakla |
Naučiti sve prednosti staklenih konstrukcija. |
3.1. Velike mogućnosti primjene i u budućnosti. Ekološki prihvatljiv materijal. |
4. Razvoj uporabe stakla |
Spoznati primjenu i važnost proizvoda od stakla u svakodnevnom životu i graditeljstvu. |
Ukrasni predmeti. Uporabni predmeti. Staklo u graditeljstvu. |
4.1. Razvoj prozorskih konstrukcija i tehnologije zastakljivanja |
Vitraji. Fiksna zastakljenja. Dvostruki prozori. Krilo na krilo prozori. Zastakljivanje izo-stakla. |
|
4.2. Razvoj zastakljenih kupola i krovnih svjetlarnika |
Staklene prizme. Plastično staklo. |
|
4.3. Razvoj prozorskih konstrukcija u betonu |
Fiksna zastakljenja otvora. Zastakljivanje fasada. |
|
4.4. Razvoj prozorskih konstrukcija u metalnim okvirima |
Zastakljivanje u čelične konstrukcije Zastakljivanje u aluminijske konstrukcije. |
|
4.5. Razvoj prozorskih konstrukcija u plastičnim okvirima |
Jednostavni plastični okviri. Ojačani plastični profili. Plastični profili. |
|
4.6. Razvoj konstrukcija stakla bez okvira |
Razvoj načina proizvodnje stakla koje može podnijeti veće opterećenje. Razvoje načina pričvršćivanja i povezivanja staklenih elemenata. |
2. RAZRED
Nove tehnologije zastakljivanja
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaj |
|
1. Aktualne konstrukcije 1.1. Staklene stijene |
Upoznati i naučiti primjene stakla u različitim suvremenim konstrukcijama, koje su moguće zahvaljujući tehnološkom napretku. Shvatiti staklo kao materijal koji će u budućnosti sigurno imati veliku primjenu. |
Pregradne stijene od stakla. Fasadne stijene od stakla. |
|
1.2. Stakleni podovi |
Stakleni podovi na potkonstrukciji. Stakleni podovi među etažama. |
||
1.3. Staklena stubišta i ograde |
Stubišta od stakla – gazišta i ograde od stakla. |
||
1.4. Zastakljeni svjetlarnici i pasagei |
Svjetlarnici. Pasagei. Prijelazi i mostovi. |
||
1.5. Pokrovi od stakla |
Stakleni crijep. Staklene krovne ploče. |
||
1.6. Staklene fasade – strukturirane i nestrukturirane |
Izvedba pročelja na metalnoj potkonstrukciji, s vanjske strane i s unutarnje strane konstrukcije. |
||
1.7. Održavanje i čišćenje staklenih konstrukcija |
|||
Kontrola stanja konstrukcija i njihovo održavanje čišćenje i zaštitom |
3. RAZRED
Obnova i zaštita zastakljenih konstrukcija
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaj |
1. Obnova, rekonstrukcija i zaštita staklenih konstrukcija 1.1. Razgradnja tjesnila, kitova, letvica i posebnih profila za zastakljivanje i povezivanje staklenih elemenata |
Naučiti osnovne načine zaštite i održavanja staklenih konstrukcija, te mogućnost njihove rekonstrukcije. Težiti rješenjima koja će omogućiti laku izmjenu, popravak ili rekonstrukciju zastakljene konstrukcije. Voditi naročito računa o kvaliteti i svojstvima pričvrsnog materijala i pribora. |
Svojstva materijala – trajnost i ponašanje u različitim sredinama i pod različitim utjecajima. Zavisnost od vrste konstrukcija za ostakljenje, odabir zamjenskog stakla i materijala za ostakljenje (kit ili kit letvica). Zavisno od uočenih šteta odabir drugačije konstrukcije za ostakljenje (»znojenje« i kondenzacija vlage). Zaštitne kišne brane. Zaštitne brtve ili ispune radi prekida toplinskog mosta. |
1.2. Popravak i zamjena okova te materijala za brtvljenje |
Mogućnosti zamjene i popravka okova te materijala za tjesnila i brtvila. |
|
1.3. Čišćenje i sanacija ležišta i nadomještanje novim dijelovima |
Održavanje i zamjena oštećenih dijelova konstrukcije novima te popravljanje koeficijenta toplinske provodljivosti zamjenom jednostrukog ili dvostrukog ostakljenja izo-staklom. |
|
2. Površinske obrade |
Naučiti načine površinske obrade stakla te njihove prednosti i nedostatke. |
Matiranje. Pjeskarenje. Graviranje. Popravljanje protusunčane zaštite nanošenjem apsorpcijskih slojeva za toplinsko zračenje, odnosno filtara za umanjenje utjecaja svjetlosti. |
3. Staklo kao zamjena drugih pregradnih stijena |
Uočiti prednosti i moguće nedostatke staklenih materijala pri izradi pregradnih stijena. |
Transparentnost, ljepota, funkcionalnost staklenih pregrada. |
4. Dekoracije od stakla |
Uočiti razne mogućnosti primjene stakla u dekorativne svrhe. |
Zrcalni odraz i vizualne atrakcije. Fascinacija svjetlosti propuštene kroz obojena stakla. Svjetleće staklene fasade i odraz u vodi. Staklo i mlazovi vode u funkciji stvaranja vizualnih atrakcija. |
_________________________________________________________________________
6.7. Nastavni predmet: TEHNOLOGIJA STAKLARSKIH RADOVA
_________________________________________________________________________
Razred: prvi (1.)
drugi (2.)
treći (3.)
Broj sati tjedno/godišnje: prvi: 3/105
drugi: 3/105
treći: 2/64
Ciljevi
Stjecanje znanja, vještina i navika koje će omogućiti učeniku da nakon završetka obrazovanja može samostalno obavljati poslove i radne zadatke iz djelokruga svoga zanimanja.
Zadatci
Upoznati se s važnošću stakla i njegovim mjestom u graditeljstvu. Upoznati se s organizacijom rada u radionici i na gradilištu.
Upoznati se sa staklorezačkim alatom i naučiti kako se pravilno koristi. Znati različite vrste stakla i njihova svojstva, te načine obrade. Naučiti pravilno rezati stakla različitih vrsta i namjena. Naučiti pravilno, poštujući pravila struke, zastakljivanje građevne stolarije, bravarije, betonskih elemenata, plastičnih konstrukcija. Naučiti izvesti zastakljivanje izloga i izradu staklenih stijena. Upoznati se sa zastakljivanjima i nekih posebnih konstrukcija: dizala staklenika, svjetlarnika, stubišta i ograda, stropova i krovova.
PRVI RAZRED
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaj |
Uvod u graditeljstvo |
Upoznavanje s graditeljskom strukom i mjestom staklorezačkih radova u graditeljstvu. Naučiti osnovna pravila zaštite na radu. |
Uvodni sat. Zaštita na radu. Redoslijed nastanka građevine. Povijesni razvoj stakla i staklorezačkih radova te njihov značaj nekad i danas. Pojam i podjela staklarskih materijala. Osnovna svojstva stakla (fizikalna i kemijska i primjena). |
Priprema staklorezačkih radova |
Upoznati radne prostore i organizaciju rada u njima. |
Prikaz poslova zanimanja. Organizacija radionice: oprema, osvjetljenje, skladištenje, transport materijala. |
Sirovine i proizvodnja ravnog stakla |
Naučiti kako se proizvodi i prerađuje staklo i njegova svojstva. |
Sirovine za proizvodnju stakla (osnovne i pomoćne). Proizvodnja stakla: – priprema, taljenje, hlađenje. Prerada stakla: – lijevanje, izvlačenje. Greške stakla. |
Pribor, alati i strojevi |
Naučiti i upoznati potreban pribor i alat, njegovu pravilnu primjenu, te održavanje i čuvanje. |
Pribor i alat: – pribor za mjerenje i obilježavanje, – alati (rezači i ostali alat), – strojevi (za rezanje, pranje). |
Materijal za zastakljivanje |
Naučiti i upoznati svojstva materijala i njihovu pravilnu primjenu. |
Brtve. Kitovi. Ostala pomoćna sredstva. |
Rezanje ravnog stakla |
Naučiti pravilno rezati staklo s različitim alatima i strojevima. |
Rezanje dijamantom. Rezanje radlom. Poluautomatsko i automatsko rezanje. Položaj rezača pri rezanju (pravilan i nepravilan rez). Odlamanje stakla za ugradbu. |
Vrste stakla |
Naučiti vrste stakla i njihova svojstva i primjenu. |
Podjela: – prema kemijskom sastavu, – prema načinu proizvodnje, – prema načinu obrade (graviranje, bojenje, pjeskarenje), – prema primjeni: – građevinsko staklo – izolacijsko – armirano – kaljeno – sigurnosno – kopilit – prizme. Toplinska i zvučna izolacija – materijali, – načini izvedbe. |
Zastakljivanje dekorativnih elemenata |
Naučiti kako se zastakljuju slike i ostali dekorativni elementi. |
Priprema slike ili goblena. Odabir i priprema stakla. Izrada okvira. Učvršćivanje stakla. |
Izrada ogledala |
Znati rezati, obraditi rubove i izraditi fasetu. |
Rezanje. Izrada fasete. Obrada rubova (brušenje). |
DRUGI RAZRED
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaj |
Pripremni radovi za zastakljivanje konstrukcijskih otvora |
Naučiti što je sve potrebno učiniti prije zastakljivanja. |
Predradnje zastakljivanju novih konstrukcija. Predradnje zastakljivanju starih konstrukcija. Priprema stakla. |
Zastakljivanje građevinske stolarije |
Znati materijale koji se koriste za brtvljenje. Naučiti pravilno zastakliti osnovnu drvenu stolariju. |
Materijali za brtvljenje: – kitovi, – trake, – profili. Zastakljivanje prozora, vrata, nadsvjetala: – zastakljivanje u žlijeb sa staklarskim kitom; jednostrukim staklom, različitih debljina, – zastakljivanje u žlijeb pomoću letvice (vanjska ili unutarnja) i trajno elastičnog materijala različitim vrstama stakla, – zastakljivanje pomoću letvice i koritastog profila od umjetnog materijala različitim vrstama stakla. |
Zastakljivanje građevinske bravarije |
Znati svojstva materijala u koji se obavlja zastakljivanje i naučiti pravilno zastakliti metalna vrata i prozore. |
Kovine (svojstva i primjena u graditeljstvu): – čelik, – aluminij. Zastakljivanje prozora i vrata: – zastakljivanje u prozorski okvir od čeličnih profila pomoću kita za metal, – zastakljivanje u metalni okvir od aluminija pomoću metalne trake za zastakljivanje i trajno elastičnog kita dvostrukim i izo-staklima, – zastakljivanje aluminijskih okvira pomoću PVC trake za zastakljivanje, – zastakljivanje aluminijskih okvira pomoću brtvene trake za zastakljivanje različitim vrstama stakla. |
Zastakljivanje plastične stolarije |
Upoznati svojstva plastičnih materijala, posebno tzv. plastičnog stakla, te pravilno zastakljivanje u plastične profile i »plastičnim staklom«. |
Plastične mase (svojstva i primjena u graditeljstvu): – akrilno »staklo« (pleksiglas, leksan…). Zastakljivanje prozora i vrata: – pomoću brtvene trake dvostrukim i izo-staklom. |
Zastakljivanje betonskih elemenata |
Upoznati svojstva betona, te naučiti pravilno zastakljivanje u betonske profile. |
Beton (svojstva, vrste). Fiksno zastakljivanje u betonske okvire: – jednostruko zastakljivanje u brtvenom žlijebu, – jednostruko zastakljivanje s konstruktivnim brtvenim profilom, – zastakljivanjem jednostrukim i dvostrukim staklom s trakom i metalnim profilom. |
TREĆI RAZRED
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaj |
Zastakljivanje izloga |
Naučiti izvesti zastakljivanje izloga s okvirima ili bez njih i s različitim vrstama stakla. |
Zastakljivanje u drvene okvire. Zastakljivanje u metalne okvire. Zastakljivanje u betonske okvire. Zastakljivanje bez okvira: – sva zastakljivanja uz odabir odgovarajućeg stakla i brtvenog materijala. |
Staklene stijene |
Naučiti izvesti zastakljenu stijenu od različitih vrsta stakla i u različite konstrukcije. |
Izvedba stijene: – u okviru, – bez okvira. Stijena od fasadnog stakla. Stijena od kaljenog stakla. Stijena od kopilita. |
Samostojeća staklena vrata |
Naučit pripremiti staklo i montirati okov te povezati s ostalom konstrukcijom. |
Tipovi samostojećih staklenih vrata. Načini povezivanja staklenih vrata s ostalim staklenim dijelovima. Dijelovi staklenog portala. |
Posebna zastakljenja |
Naučit pripremiti staklo i izvesti zastakljivanje nekih posebnih konstrukcija kao što su dizala, staklenici, krovovi, kupole, spušteni stropovi. |
Zastakljivanje: – kućnih dizala, – telefonskih govornica, – staklenika, – stubišta, – ograda. Zastakljivanje horizontalnih površina (stropovi i spušteni stropovi). Stakleni krovovi, kupole, svjetlarnici. |
Zastakljivanje namještaja |
Naučiti odabrati i pravilno obraditi staklo za zastakljivanje namještaja. |
Zastakljivanje vitrina. Zastakljivanje stolova. Zastakljivanje polica. |
Izrada akvarija |
Znati odabrati staklo i pravilno izraditi akvarij. |
Priprema materijala: – mjerenje, – rezanje, – obrada rubova. Spajanje elemenata. |
Metodičke napomene
Metode koje se koriste u izlaganju sadržaja su verbalne, a opisivanjem i objašnjavanjem pojmova i procesa, kombiniraju se s demonstracijom. Demonstracija se izvodi na modelima, a praćena je s vizualnim materijalom i crtežom.
Literatura
2. B. Anić i Antić: Fasaderski i staklorezački radovi
3. Tehnička enciklopedija
4. Bruce Martin: Spojevi u građenju
5. Rob Nijsse: Glass in Structures
_____________________________________________________________________________
6.8. Nastavni predmet: PRAKTIČNA NASTAVA
____________________________________________________________________________
Razred: prvi (1.), drugi (2.), treći (3.)
Ciljevi programa
Stjecanje znanja, vještina i navika koje će omogućiti učeniku da nakon završetka obrazovanja može samostalno obavljati poslove i radne zadatke iz djelokruga svoga zanimanja.
Zadatci programa
Učenika upoznati s opasnostima na radnom mjestu i uvježbati tehnike pomoći i samopomoći.
Naučiti i uvježbati učenika da samostalno izvodi radne postupke i predradnje pri rezanju stakla.
Usvojiti znanje i vještine potrebne za pravilno izvođenje zastakljivanja u različitim vrstama konstrukcija.
Naučiti za samostalan rad i donošenje odluka o odgovarajućim postupcima zastakljivanja i odabira stakla.
PRVI RAZRED
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaj |
Zaštita na radu |
Usvojiti osnovna znanja o glavnim opasnostima na radu, pravila i način zaštite od njih, te pružanje prve pomoći. |
Zakoni i propisi o zaštiti na radu: – prava i obveze izvoditelja radova, – izvori opasnosti pri staklorezačkim radovima, – zaštitne mjere, – pružanje prve pomoći, – provjera znanja za rad na siguran način. |
Organizacija rada u staklorezačkoj radionici |
Upoznati radni prostor i organizaciju rada u radionici. |
Organizacija staklorezačke radionice: – skladište materijala, – spremište alata, – transport materijala, – pravila i propisi za pravilno obavljanje staklorezačke djelatnosti. |
Pribor, alat i strojevi |
Usvojiti znanja i vještine pravilne uporabe, čuvanja i održavanja pribora, alata i strojeva. |
Uporaba pribora za mjerenje i obilježavanje. Uporaba alata za rezanje. |
Rezanje ravnog stakla |
Usvojiti znanja i vještine potrebne za pravilno, brzo i precizno rezanje stakla. |
Rezanje prozorskog stakla: – razni rezovi korištenjem kutnika i ravnala, – rezanje upotrebom vodilice, – odlamanje stakla. Rezanje ornament stakla. |
Zastakljivanje dekorativnih elemenata |
Usvojiti znanja i vještine pravilnog zastakljivanja različitih dekorativnih elemenata. |
Odabir stakla i rezanje. Priprema slike. Izrada okvira. Učvršćivanje stakla. |
Izrada ogledala |
Uvježbati i naučiti izradu ogledala, obradu rubova i oblikovanje faseta. |
Rezanje ogledala. Brušenje rubova. Izrada faseta. |
DRUGI RAZRED
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaj |
Pripremni radovi za zastakljivanje konstrukcijskih otvora |
Naučiti i uvježbati potrebne predradnje zastakljivanju. |
Odabir stakla prema konstrukciji za zastakljenje. Čišćenje i priprema stare stolarije. Uzimanje mjere. Rezanje stakla. |
Izrada izo-stakla |
Usvojiti i uvježbati vještine, steći brzinu i preciznost potrebnu za izradu izo-stakla. |
Odabir vrste stakla. Mjerenje, obilježavanje i rezanje. Priprema za sastavljanje izo-stakla. Punjenje aluminijskih profila materijalom za upijanje vlage. Spajanje. |
Zastakljivanje građevinske stolarije |
Usvojiti vještine i uvježbati različite načine zastakljivanja građevinske stolarije. |
Odabir stakla prema vrsti stolarije. Rezanje prema nacrtu ili izmjeri. Vježbe u potkitavanju i kitanju običnim staklarslim kitom. Vježbe u kitanju specijalnim kitovima. Učvršćivanje stakla u okvir. Zastakljivanje vrata. Zastakljivanje prozora. |
Zastakljivanje građevinske bravarije |
Steći vještine i uvježbati različite načine zastakljivanja građevinske bravarije. |
Odabir stakla prema vrsti bravarije. Rezanje prema nacrtu ili izmjeri. Postavljanje brtvenih profila. Vježbe u kitanju specijalnim kitovima. Učvršćivanje stakla u okvir. Zastakljivanje vrata. Zastakljivanje prozora. |
Zastakljivanje plastične stolarije |
Steći vještine i uvježbati različite načine zastakljivanja plastične stolarije. |
Odabir stakla. Rezanje prema nacrtu ili izmjeri. Učvršćivanje stakla u okvir profilom sa brtvom.. Zastakljivanje vrata i prozora |
Zastakljivanje betonskih elemenata |
Steći vještine i uvježbati različite načine zastakljivanja betonskih elemenata. |
Fiksno zastakljivanje betonskih okvira: – jednostruko zastakljivanje u brtvenom žlijebu, – jednostruku zastakljivanje s konstruktivnim brtvenim profilom, – zastakljivanje jednostrukim i dvostrukim staklom s trakom i metalnim profilom. |
TREĆI RAZRED
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaj |
Zastakljivanje izloga |
Steći vještine i uvježbati različite načine zastakljivanja izloga. |
Zastakljivanje u drvene okvire. Zastakljivanje u metalne okvire. Zastakljivanje u betonske okvire. Zastakljivanje bez okvira: – sva zastakljivanja uz odabir odgovarajućeg stakla i brtvenog materijala. |
Staklene stijene |
Naučiti i uvježbati pravilno izvođenje različitih staklenih stijena. |
Izvedba stijene: – u okviru, – bez okvira. Stijena od fasadnog stakla. Stijena od kaljenog stakla. Stijena od kopilita. |
Samostojeća staklena vrata |
Naučiti i uvježbati povezivanje samostojećih staklenih elemenata. |
Tipovi samostojećih staklenih vrata. Načini povezivanja staklenih vrata s ostalim staklenim dijelovima. Dijelovi staklenog portala. |
Posebna zastakljenja |
Steći umijeće i vještinu izvođenja zastakljivanja posebnih konstrukcija sa staklom i plastičnim materijalima. |
Zastakljivanje kućnih dizala, telefonskih govornica, staklenika. Zastakljivanje horizontalnih površina (stropovi i spušteni stropovi). Stakleni krovovi, kupole, svjetlarnici. |
Izrada akvarija |
Naučiti i uvježbati izraditi akvarij. |
Priprema materijala: – mjerenje, – rezanje, – obrada rubova. Spajanje elemenata. |
Metodičke napomene
Prije svake vježbe ukratko se objasni sadržaj vježbe i demonstrira postupak u primjeni materijala i alata uz potrebne mjere zaštite na radu. Učenik tada oponaša viđeni postupak i nastoji postići što bolje rezultate. U početku učenik radi pod kontrolom nastavnika-instruktora, uviđa i ispravlja svoje pogreške, te nastoji radnju izvesti samostalno i sa što manje pogrešaka. Metodom ponavljanja učenik treba steći vještinu i rutinu u obavljanju poslova kao i potrebna znanja prepoznavanja problema i njihova rješenja.
Obveze učenika
Učenik mora imati radno odijelo te odgovarajući alat i osobna zaštitna sredstva. Učenik mora odraditi propisani broj radnih sati na vježbama u školskoj radionici ili kod obrtnika.
Literatura
1. B. Anić i Antić: Fasaderski i staklorezački radovi
2. Tehnička enciklopedija
3. Bruce Martin: Spojevi u građenju
4. Rob Nijsse: Glass in Structures
7. ISPITNI KATALOG ZA POMOĆNIČKI/ZAVRŠNI ISPIT ZA ZANIMANJE STAKLAR
Svrha pomoćničkog ispita je dokazivanje ispitanika da je stekao vještine i stručno-teorijska znanja, utvrđena nastavnim planom i programom za zanimanje staklar nužna za obavljanje poslova u tom zanimanju.
Pomoćnički ispit se sastoji iz praktičnoga i teorijskog dijela.
Za praktični dio ispita zadaje se, u skladu s nastavnim planom praktičnog dijela naukovanja, praktična zadaća (uradak i radne probe) iz područja:
1. zaštita na radu i ekološki zahtjevi;
2. očitavanje nacrta izrada skica;
3. obrada stakla i oblikovanje staklenih proizvoda;
4. uramljivanje slika;
5. obrada i zaštita drva;
6. obrada i zaštita metala;
7. obrada i zaštita plastičnih materijala;
8. brtvljenje, lijepljenje i izoliranje;
9. ukrasno ostakljivanje;
10. izrada konstrukcija od prednapetog stakla;
11. ugradnja montažnih dijelova i proizvoda.
Ispitanik mora u zadanom roku primjereno pomoćničkom statusu izraditi uradak i obaviti radnu probu. Ispitna komisija na temelju navedenih uradaka i radnih proba zadaje ispitaniku jedan do tri uratka i jednu do tri radne probe. Ispitna komisija može i samostalno predložiti uratke i radne probe koje će zadati ispitaniku.
POMOĆNIČKI URADAK
Vrsta uratka |
Opis uratka |
Ukrasno ostakljivanje |
Uradak podrazumijeva izradu crteža i šablona, odabir materijala, izrezivanje i postavljanje stakla, optočivanje (obrubljivanje) metalom i završne radove. |
Izrada staklene konstrukcije |
Uradak podrazumijeva izradu crteža i izračun materijala za izabranu konstrukciju, izrezivanje stakla i ugradnju držača, izbor okova i sredstava za spajanje te završne radove. |
Uramljivanje slika |
Sliku treba uokviriti s više kutova i ukrasnim paspartuom. Obuhvatiti izradu okvira, paspartua, navlačenje, napinjanje, uokvirivanje i uramljivanje. Prije izrade valja načiniti plan rada s potrebnim vrstama i količinama materijala. |
Ustakljivanje prozora |
Uradak podrazumijeva izradu skice i izračun materijala te redoslijed postupaka. Ustakliti se mogu različite vrste prozora (s jednostrukim staklom, dvostrukim staklom, izolacijskim staklom...). Uradak podrazumijeva i završne radove površinske obrade prozora (premazivanje lazurama ili drugim sredstvima). |
Ustakljivanje ulaznih vrata |
Uradak podrazumijeva izradu skice i izračun materijala te redoslijed postupaka. Ustakljivanje može biti na krilu vrata ili na nadsvjetlu, s različitim vrstama stakla koje se mogu kombinirati s ukrasnim staklima. Uradak podrazumijeva i završne radove površinske obrade vrata (premazivanje lazurama ili drugim sredstvima). |
RADNA PROBA
Vrsta radne probe |
Opis radne probe |
Izrada dijela staklene konstrukcije |
Proba podrazumijeva izrezivanje stakla i ugradnju držača, izbor okova i sredstava za spajanje. |
Izrada okvira za sliku |
Ocjenjuje se uzimanje mjera, izrada sastava, postupak sastavljanja i kakvoća sastava. |
Izrada dijela olovnoga ili mjedenog ostakljenja |
Za probu se izabire dio uratka ukrasnog ostakljivanja i ocjenjuje od rezanja do završne obrade. |
Ugradnja dijelova okova |
Probom se ocjenjuje mjerenje, izrezivanje, ugradnja i namještanje. |
Pri izradi praktične zadaće ispitanik (naučnik) mora se pridržavati propisanih mjera zaštite na radu i zaštite okoliša te ostalih uvjeta koje odredi ispitna komisija.
Ispitanik mora ispitnoj komisiji priložiti mapu praktičnog dijela naukovanja za sve godine obrazovanja iz koje je vidljivo da je uspješno svladao ovaj dio naukovanja.
Stručno-teorijski dio ispita obuhvaća teorijska znanja nužna za obavljanje praktičnih postupaka u zanimanju koja su propisana nastavnim planom i programom za teorijski dio naukovanja.
Nastavna područja (teme i cjeline iz predmeta)
1. Vrste, načini dobivanja, svojstva i primjena različitih materijala iz stakla
2. Osnovne norme za staklo
3. Osnovne značajke drva
4. Osnovna svojstva metala u staklarstvu
5. Poznavanje osnovnih plastičnih materijala
6. Materijali za brtvljenje i njihova primjena
7. Alati i strojevi u obradi stakla te njihova primjena
8. Oplemenjivanje stakla
9. Poznavanje preoblikovanja stakla
10. Tehnologija uramljivanja slika
11. Tehnologija ukrasnog ostakljivanja
12. Poznavanje izrade, svojstava i primjene prednapetog stakla
13. Postavljanje vrata i konstrukcija od stakla
14. Ostakljivanje prozora i vrata
15. Zaštita drvenih okvira
16. Staklene konstrukcije od neprednapetog stakla
17. Poznavanje sigurnosnih propisa za staklene konstrukcije
18. Crtanje osnovnih geometrijskih konstrukcija
19. Crtanje tijela i proizvoda u raznim projekcijama
20. Slobodno crtanje ploha i tijela
21. Prikazivanja jednostavnih konstrukcija prozora
22. Izrada radnih nacrta
23. Ukrasno ostakljivanje
24. Prikazivanje staklenih konstrukcija od neprednapetog stakla
25. Konstrukcije prozora i vrata
26. Matematičke i računske osnove
27. Izračunavanje plaća
28. Izračunavanje materijala
29. Izračunavanje troškova
30. Izračunavanje kamate
OCJENJIVAČKI LIST
I. PRAKTIČNI DIO ISPITA
Radnje obavljene u okviru praktične zadaće |
Broj bodova |
Plan rada i izračun materijala i troškova |
0 – 10 |
Razumijevanje naloga i uputa |
0 - 10 |
Korištenje zaštitnih sredstava |
0 – 10 |
Spretnost rukovanja alatima i napravama. |
0 – 10 |
Koncentracija i izdržljivost |
0 – 10 |
Kakvoća izrađene radne probe |
0 – 10 |
Točnost dimenzija i obrade prema planu |
0 – 20 |
Kakvoća izrađenog uratka |
0 – 20 |
UKUPNO BODOVA |
100 |
BODOVNA LISTA
Postotak (%) bodova |
Ocjena |
92 – 100 |
Odličan (5) |
81 – 91 |
Vrlo dobar (4) |
67 – 80 |
Dobar (3) |
50 – 66 |
Dovoljan (2) |
0 – 49 |
Nedovoljan (1) |
II. STRUČNO-TEORIJSKI DIO
Stručno-teorijski dio ispita je u pisanom obliku, a sastoji se od pitanja i zadaća koje postavlja ispitna komisija. Za zanimanja za koja postoji katalog ispitnih pitanja i zadataka za pomoćničke ispite, koristi se taj katalog.
Ocjena se utvrđuje prema ovoj ljestvici:
BODOVNA LISTA
Postotak (%) bodova |
Ocjena |
90 – 100 |
Odličan (5) |
80 – 89 |
Vrlo dobar (4) |
70 – 79 |
Dobar (3) |
60 – 69 |
Dovoljan (2) |
Manje od 30 |
Nedovoljan (1) |
Ispitanik koji postigne od 30 do 59 posto (%) bodova upućuje se na usmeni ispit.
Na usmenom ispitu u pravilu se provjeravaju znanja iz onih područja iz kojih naučnik nije pokazao dostatna znanja na pismenom dijelu ispita.
Ovaj nastavni plan i program stupa na snagu danom objave u »Narodnim novinama«, a primjenjuje se od 1. rujna 2005. godine.
Klasa: 311-01/05-01/53
Urbroj: 526-12-05-9
Zagreb, 3. svibnja 2005.
Ministar
Branko Vukelić, v. r.
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/288869.html