MINISTARSTVO GOSPODARSTVA, RADA I PODUZETNIŠTVA
Na temelju članka 44. stavka 5. Zakona o obrtu („Narodne novine“ , br. 49/03. – pročišćeni tekst), ministar gospodarstva, rada i poduzetništva, nakon prethodno pribavljena mišljenja Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra znanosti, obrazovanja i športa, donosi
1. OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOGA PROGRAMA
Cilj:
Odgojno-obrazovni program za zanimanje tapetar ima cilj stjecanje znanja, vještina, umijeća i navika koji će omogućiti učeniku da nakon završetka školovanja, uz minimalno vrijeme uvođenja u rad obavlja poslove i zadatke iz djelokruga svog zanimanja.
Zadaci:
- {C}Usvojiti znanja o svojstvima i primjeni materijala koji se koriste u tapetarstvu.
- {C}Steći vještinu krojenja materijala ručnim i ručnim električnim alatima.
- {C}Steći vještinu izrade šablona za krojenje i naučiti njihovu primjenu.
- {C}Razviti kod učenika osjećaj za racionalno korištenje materijala, energije i vremena pri radu.
- {C}Upoznati način prikazivanja proizvoda crtežom te steći sposobnost izrade jednostavnih crteža nužnih u tapetarstvu.
- {C}Naučiti izračunati utrošak materijala te kalkulaciju budućeg proizvoda.
- {C}Razviti vještinu izrade bilo kojeg proizvoda iz područja tapetarstva.
- {C}Upoznati rad računala i primijeniti ga u struci.
- {C}Upoznati osnovna načela uređenja interijera.
- {C}Upoznati izvore opasnosti i mjere sigurnosti pri radu na strojevima i uređajima,
mjere zaštite ljudi i okoliša.
Trajanje obrazovanja:
- 3 godine
Uvjeti za upis:
Završena osnovna škola, liječnička potvrda o zdravstvenoj sposobnosti za
obavljanje poslova tapetara.
2. NASTAVNI PLAN
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk/etika |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika i gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Osnove računalstva |
1 |
35 |
- |
- |
- |
- |
35 |
Matematika u struci |
2 |
70 |
1 |
35 |
1 |
32 |
137 |
Tehnologija zanimanja |
1 |
35 |
2 |
70 |
3 |
96 |
201 |
Poznavanje materijala |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Crtanje s konstrukcijama |
1 |
35 |
2 |
70 |
1 |
32 |
137 |
Oblikovanje tapetarskih proizvoda |
- |
- |
- |
- |
1 |
32 |
32 |
Izborna nastava |
1 |
35 |
1 |
35 |
2 |
64 |
134 |
Tjelesna i zdravstvena kultura Strukovni predmeti Matematika u struci Kultura življenja |
|
|
|
|
|
|
|
Praktična nastava |
|
900 |
|
900 |
|
800 |
2600 |
Praktična nastava u školi Zaštita na radu Praktična nastava u radnom procesu |
|
340
560 |
|
270
630 |
|
160
640 |
|
Ukupno |
16 |
1460 |
16 |
1460 |
16 |
1312 |
4232 |
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk/ etika |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
35 |
102 |
Tjelesna i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika i gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Ukupno |
9 |
315 |
9 |
315 |
7 |
224 |
854 |
B) Stručno –teorijski dio
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupno sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Osnove računalstva |
1 |
35 |
- |
- |
- |
- |
35 |
Tehnologija zanimanja |
1 |
35 |
2 |
70 |
3 |
96 |
201 |
Poznavanje materijala |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Crtanje s konstrukcijama |
1 |
35 |
2 |
70 |
1 |
32 |
137 |
Matematika u struci |
2 |
70 |
1 |
35 |
1 |
32 |
137 |
Oblikovanje tapetarskih proizvoda |
- |
- |
- |
- |
1 |
32 |
32 |
Izborna nastava* |
1 |
35 |
1 |
35 |
2 |
64 |
134 |
Ukupno |
7 |
245 |
7 |
245 |
9 |
288 |
778 |
*Izborni nastavni predmet u 1. i 2. godini može biti tjelesna i zdravstvena kultura, matematika, kultura življenja i predmeti struke.
Sadržaji izbornog dijela programa u strukovnom području u 1. i 2. razredu mogu biti sadržaji obveznog zajedničkog dijela programa s povećanim brojem sati.
Izborni predmet od 1 sat tjedno u trećoj godini treba biti kultura stanovanja ili predmet struke čiji program izradi škola uz suglasnost Zavoda za školstvo.
Za izborne sadržaje iz matematike mogu se koristiti sadržaji iz Okvirnih nastavnih programa općeobrazovnih predmeta u srednjim školama (Glasnik Ministarstva prosvjete i športa, posebno izdanje, broj 11, Zagreb, 1997.).
Za sadržaje izbornog programa iz tjelesne i zdravstvene kulture preporuča se učenicima ponuditi jedan od izbornih športova (košarka, odbojka, rukomet ili nogomet).
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
||
Praktična nastava u školi
|
340 |
270 |
160 |
|
Praktična nastava u radnom procesu |
560 |
630 |
640 |
|
Ukupno |
900 |
900 |
800 |
2600 |
* Napomena: Program zaštite na radu u trajanju od 35 sati potrebno je ostvariti na početku nastavne godine u školi u sklopu praktične nastave (prvi tjedan praktične nastave). Program zaštite na radu obavezno je završiti pismenim testom.
Praktični dio nastave od 700 sati treba ostvariti do kraja nastavne godine, a ostatak od 200 odnosno 160 sati tijekom školske godine. Od 2 600 sati 30% je moguće realizirati u školskoj radionici. Godišnji broj sati praktične nastave u školi i tapetarskoj radionici utvrđuje se operativnim programom koji zajednički izrađuju škola i obrtnička radionica. Ako škola nema tapetarsku radionicu, praktična nastava se izvodi u licenciranoj tapetarskoj radionici, s tim da se učeniku mora osigurati svladavanje cjelokupnog programa.
D) Ukupno nastave:
|
Broj sati |
Ukupni broj sati |
||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
||
Općeobrazovni dio
|
315
|
315 |
224 |
854 |
Stručno-teorijski dio |
245 |
245 |
288 |
778
|
Praktični dio |
900 |
900 |
800 |
2600
|
Ukupno ( A+B+C) |
1460 |
1460 |
1312 |
4232 |
3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA
Predmeti strukovnog dijela programa |
Obvezni način provjere i ocjenjivanja znanja i umijeća |
Osnove računalstva |
Praktični rad na računalu |
Tehnologija zanimanja |
Usmeni odgovori, pisana provjera, pisani radovi, vježbe, tehničko-tehnološka dokumentacija, domaći rad |
Poznavanje materijala |
Usmeni odgovori, pisana provjera, pisani radovi, vježbe, domaći rad |
Crtanje s konstrukcijama |
Vježbe, usmeni odgovori, domaći rad |
Matematika u struci |
Pisana provjera, usmeni odgovori, domaći rad |
Izborni predmet |
Ovisi o vrsti izbornog predmeta |
Napomena: Tijekom drugog polugodišta obvezna je provedba kontrolnog ispita.
4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA
Nastavni predmeti strukovnog dijela programa |
Nastavnik |
Izobrazba |
Osnove računalstva |
profesor |
visokoškolsko obrazovanje iz tehnike (računalstvo, elektrotehnika, politehnika), dipl. ing. matematike, prof. matematike, dipl. ing. računalstva, dipl. Informatičar |
Tehnologija zanimanja |
profesor, suradnik u nastavi |
visokoškolsko obrazovanje dipl. ing. drvne industrije |
Poznavanje materijala |
profesor |
visokoškolsko obrazovanje dipl. ing. drvne industrije |
Crtanje s konstrukcijama |
profesor |
visokoškolsko obrazovanje dipl. ing. drvne industrije |
Izborna nastava struke |
profesor |
visokoškolsko obrazovanje dipl. ing. drvne industrije |
Matematika u struci |
profesor |
visokoškolsko obrazovanje prof. matematike, dipl. ing. matematike dipl. ing. drvne industrije |
Praktična nastava-zaštita na radu – u školi |
profesor |
visokoškolsko obrazovanje dipl. ing. drvne industrije |
Praktična nastava u tapetarskoj radionici |
majstor-tapetar |
Srednje obrazovanje Tapetar s položenim majstorskim ispitom |
Osim navedenih nastavnika nastavne predmete mogu izvoditi i drugi nastavnici prema Pravilniku o stručnoj spremi i pedagoško-psihološkoj izobrazbi nastavnika u srednjem školstvu (NN 1/96.,80/99.)
5. IZVOĐENJE PROGRAMA
5.1. Rad s učenicima u skupinama.
Preporuka kombinirano razredno odjeljenje stolar + tapetar
Kod stručnih predmeta, tamo gdje to zahtijevaju nastavni sadržaji, učenici se moraju odvojiti u skupine.
5.2. Minimalni materijalni uvjeti za izvođenje programa
Prostor |
Oprema |
Nastavni predmet |
Računalska učionica |
15 računala s odgovarajućim programima za obradu teksta, LCD projektor, pisač, mogućnost pristupa internetu, programi za crtanje |
Računalstvo Crtanje s konstrukcijama |
Školska učionica |
Klasična učionica i kabinet prof. s potrebnim uzorcima. |
Tehnologija zanimanja, Poznavanje materijala |
Školska učionica |
Klasična učionica |
Matematika u struci |
Školska učionica |
Klasična učionica |
Izborni predmet |
Napomena:
U sklopu strukovnih predmeta nužno je predvidjeti posjete sajmovima namještaja i obrtništva, muzeju za umjetnost i obrt, aktualnim izložbama, posjete tvornicama tapeciranog pokućstva.
6. NASTAVNI PROGRAM - KATALOG ZNANJA
6.1. Nastavni predmet: Osnove računalstva
Razred: prvi (1.)
Tjedni(ukupni) broj sati: 1/35
Cilj:
Stjecanje teorijskih i praktičnih znanja na računalu.
Zadaci:
- {C}Upoznati učenike s radom računala i njegovom dijelovima,
- {C}upoznati učenike s mogućnošću korištenja računala u svrhu izrade stručne dokumentacije,
- {C}upoznati učenike s načinom korištenja interneta radi širenja znanja iz područja uslužne djelatnosti,
- {C}stjecanje vještine rada u osnovnim računalnim programima.
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati(znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Pojam informatike
Građa računala
Rad s računalom
Software- programska potpora Word
Internet |
Znati definirati informatiku i računalstvo
Usvojiti znanja o građi računala i povezati građu s praktičnim radom na računalu.
Znati se koristiti računalom za pisanje teksta.
Koristiti se naprednijim tehnikama u radu s tekstom i znati izrađivati i popunjavati tablice
Znati koristiti se internetom |
Osnove informatike, podjela informacija, računalstva
Funkcionalna shema računala, procesor, memorija, U/I uređaji, prikaz brojeva za memoriju, operacijski sustavi, Windows. Fizičko povezivanje dijelova računala, rad s tipkovnicom i mišem, obrada i ispis teksta.
Rad s datotekama, izrada i uređivanje tablica, crtanje i umetanje objekata, program za formulare.
Struka na internetu , svjetsko tržište namještaja, literatura i dizajn, korištenje pretraživača |
Zadaci za učenike: Izrada domaćih i školskih pisanih radova vezanih uz stručne predmete.
6.2. Nastavni predmet: Tehnologija zanimanja
Razred: prvi (1.) drugi (2.), treći (3.)
Tjedni(ukupni) broj sati teorije, vježbi: 1. razred: 1/35 (T-25; V-10)
2. razred: 2/ 70 (T-50, V-20)
3. razred: 3/96 ( T-60, V-36)
Cilj:
Naučiti i osposobiti učenike za samostalan rad u cjelokupnom tehnološkom procesu izrade proizvoda u tapetarstvu.
Zadaci:
- {C}Naučiti se koristiti ručnim alatom na različitim primjerima,
- {C}upoznati učenike s dijelovima šivaćeg stroja i tehnikama šivanja,
- {C}naučiti učenike pravilnom izboru konca i materijala koji se šiva,
- {C}naučiti učenike načine tapeciranja namještaja,
- {C}upoznati učenike s problematikom točnosti i preciznosti pri izradi proizvoda,
- {C}razvijati odgovornost za racionalno korištenje materijala.
Prvi razred: T-25, V- 10
Nastavnacjelina |
Očekivani rezultati (znanje, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Radno mjesto
Mjerenje i zacrtavanje materijala
Krojenje pomoću alata i strojeva
Alat za povremene radove (za drvo i druge materijale) |
- Upoznati alat i opremu te organizaciju tapetarske radionice.
- Naučiti koristiti alate za mjerenje i zacrtavanje.
- Usvojiti znanja o opisanim načinima rada s ručnim alatima i njihovu namjenu
- Naučiti karakteristike alata za povremene radove
|
Prostor radionice, površina, osvjetljenje, grijanje, vlaga, protupožarna zaštita, čistoća, radni stol, zajednički alat, - organizacija rada u tapetarskoj radionici.
Alat za mjerenje, za zacrtavanje - metri i mjerila, platnena vrpca, kreda, ravnalo, pravokutnik, šestar, krivuljar, pomični kutnik.
Vrste alata prema namjeni- alat za udaranje- čekići za probadanje i šivanje, alat za pridržavanje, za rezanje, za piljenje, za bušenje, za premazivanje.
Pile, blanje, dlijeta, turpije… - održavanje ručnog alata |
Drugi razred: T-50, V-20
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati(znanja, vještina i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Tapetarski strojevi
Tapeciranje sjedalica |
- Usvojiti znanja o strojevima za krojenje tkanina i sličnih materijala. - Usvojiti znanja i primjenu strojeva za rezanje spužvastih materijala. - Usvojiti znanja o primjeni strojeva za spajanje sintetskih materijala. - Naučiti dijelove šivaćeg stroja, greške pri radu na šivaćem stroju i načine uklanjanja grešaka.
Usvojiti znanja o načinima tapeciranja sjedala i sjedala s naslonom |
Stol za krojenje, šablone za krojenje, škare, - dijelovi stroja, izmjena alata, mjere zaštite, - stroj za krojenje po dužini, stroj za horizontalno krojenje, tračni nož, stroj za rezanje blokova spužve, - strojevi za spajanje sintetskih materijala, pištolj za lijepljenje, mjere zaštite.
- Vrste i namjena šivaćih strojeva, dijelovi šivaćih strojeva, princip rada, podešavanje, greške pri radu , izmjene igle, mjere zaštite - Stroj za usitnjavanje spužvastih materijala, dijelovi, način rada, mjere zaštite. - Stroj za ukrasno šivanje ; dijelovi, način rada, mjere zaštite. - Stroj za punjenje jastuka; dijelovi, način rada , mjere zaštite. - Stroj za punjenje madraca; dijelovi, način rada, mjere zaštite. - Stroj za postavljanje gumba: dijelovi, način rada i mjere zaštite. - Visoko i nisko tapeciranje sjedalica; krojenje materijala, redoslijed operacija, montaža. |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati(znanja, vještina i umijeća) |
Nastavni sadržaji
|
Madraci
Kreveti
Okovi
Tapeciranje naslonjača
vosjedi i trosjedi |
Usvojiti znanja o vrstama madraca, znati prepoznati različite vrste madraca.
Usvojiti znanja o načinu tapeciranja kreveta.
Znati prepoznati vrstu okova i njihovu namjenu kao i njihov način učvršćivanja
Naučiti dijelove naslonjača i usvojiti teorijska znanja o načinu tapeciranja naslonjača
- naučiti način tapeciranja dvosjeda i trosjeda |
- Madrac bez žičane jezgre, dimenzije, materijali za punjenje, pomoćni materijali, dekorativne tkanine, krojenje materijala, redoslijed operacija izrade, montaža.
Madrac sa žičanom jezgrom: dimenzije, materijali za punjenje, pomoćni materijali, dekorativni materijali, redoslijed operacija, montaža. Prezentacija rezultata istraživanja pravilnog spavanja.
- Krevet za jednu osobu, krevet za dvije osobe, dimenzije, - fiksno tapeciranje madraca na konstruktivni dio kreveta, krojenje materijala, redoslijed operacija, montaža.
Okovi za krevete, dvosjede i trosjede, način rada, način učvršćivanja, zaštita od korozije.
- Naslonjač bez rukonaslona, dimenzije, punjenje, dekorativni materijali, krojenje materijala, redoslijed operacija, montaža Naslonjač s rukonaslonom.
- Dvosjed, dimenzije, materijali za punjenje, pomoćni i dekorativni materijali, krojenje materijala, redoslijed operacija, montaža. - Trosjed: dimenzije, materijali za punjenje, krojenje materijala, redoslijed operacija, montaža.
|
Zavjese
Tende (zastori)
Tapeciranje vrata
Ukrasne navlake
Način izrade auto- navlaka
Radovi na podovima
Oblaganje zidova
Vježba |
Usvojiti znanja o vrstama zavjesa, načinu krojenja zavjesa. Naučiti vrste, načine krojenja, šivanja i postavljanja zastora, sjenila (tendi).
Usvojiti znanja o postupku tapeciranja vrata i usvojena znanja znati primijeniti u praksi.
Naučiti raspoznati dekorativne navlake i njihovu primjenu.
Usvojiti znanja o načinu krojenja i šivanja auto navlaka i znati ih u praksi primijeniti.
Usvojiti znanja o vrstama i primjeni podnih obloga.
Usvojiti znanja o vrstama i primjeni zidnih obloga
Primijeniti znanja o izradi dokumentacije za konkretan proizvod. |
Zavjese, krojenje, šivanje i montaža zavjesa.
Vrste tendi, tehnološki proces izrade, načini postavljanja.
Vanjska vrata - tapeciranje, Vrste materijala, krojenje kože, završna obrada, ukrasni čavlići, ljepila, montaža.
Ukrasne navlake, krojenje, šivanje i postavljanje.
Krojenje, šivanje i postavljanje auto navlaka.
Vrste podnih obloga, pripremni radovi, postavljanje pojedinih vrsta obloga. Vrste tapeta i zidnih obloga različitih vrsta i specijalne namjene. Tehnološki proces postavljanja pojedinih obloga. Razraditi tehnološki proces, kalkulaciju i druge tehnološku dokumentaciju za konkretan proizvod (stolac, krevet, fotelja…) |
Metodičke napomene: U izvođenju nastave koristiti uzorke i modele.
6.3. Nastavni predmet: Poznavanje materijala:
Razred: prvi (1.), drugi (2.) i treći (3.)
Tjedni (ukupni) broj sati teorije, vježbi: 1. razred: 1/35 ( T- 25, V-10)
2. razred: 1/35 ( T- 20, V- 15)
3. razred: 1/32 (T-20, V-12)
Cilj:
Stjecanje teorijskih znanja iz područja tapetarskih materijala koja će osposobiti učenika za odabir optimalnih materijala za izradu različitih tapetarskih proizvoda.
Zadaci:
- {C}Usvojiti znanja o osnovnim materijalima za izradu tapetarskih proizvoda,
- {C}usvojiti znanja o pomoćnim materijalima koji se koriste u tapetarstvu,
- {C}steći vještinu prepoznavanja pojedinih materijala koji se koriste u tapetarstvu,
- {C}steći vještinu razlikovanja i odabira pravilnog materijala pri izradi tapetarskih proizvoda,
- {C}razviti kod učenika svijest o racionalnom korištenju materijala, te o primjeni ekoloških materijala.
Prvi razred: 1/35 (T-25, V-10)
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati(znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Materijali za tapeciranje - za osnovne radove - metalni materijali
Tekstilni materijali - materijali za punjenje
Tekstil - vlakna Tkanine za tapeciranje
|
- Usvojiti osnovne pojmove o materijalima za osnovne radove. - Naučiti razlikovati vrste opruga i opružnih jezgri i ostalih okova. - Usvojiti znanja o materijalima za punjenje te ih znati razlikovati.
- Usvojiti znanja o vlaknima i vrstama vlakana za tekstil
- Usvojiti znanja i vještine raspoznavanja tekstilnih tkanina za tapeciranje
|
- Pojam sirovina, poluproizvod i gotov proizvod, - opruge, - opružne jezgre, - vijci, čavli, spojnice. - Materijali biljnog porijekla, - materijali životinjskog porijekla, - materijali sintetskog porijekla.
Biljna vlakna, umjetna vlakna. Vrste tkanina. Najpoznatije pamučne tkanine, vunene tkanine, svilene tkanine, tkanine od miješanog prediva. |
Drugi razred: 1/35 (T-20, V-15)
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati(znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Tkanine za unutarnju presvlaku Tkanine za vanjsku presvlaku
Ispitivanje tkanina
Koža
Prateći materijal: - drvo - ploče |
Usvojiti vještinu prepoznavanja tkanina za unutarnju presvlaku. Usvojiti znanja i vještinu razlikovanja pojedinih materijala za vanjsku presvlaku Naučiti načine ispitivanja tkanine
Usvojiti znanja o koži kao materijalu za tapeciranje, naučiti svojstva kože i njenih sintetskih sljedbenika, te njihovu namjenu. Usvojiti znanja o pomoćnim materijalima koji se koriste u tapetarstvu, naučiti svojstva drva, naučiti primjenjivati furnire i ploče. |
Gradl, brokat, tkanine od konjske strune, damast, atlas, vuneni ploš, velur, rips, moket. - Ispitivanje vidom, pritiskom palca, brojenjem niti , crnilom, uljem, kidanjem niti.
Sirova koža, umjetna koža, ekokoža, ispitivanje svojstava kože.
Građa drva, svojstva drva, greške drva, identifikacija drva, furniri ploče - furnirske ploče, iverice, vlaknatice.
|
Treći razred: 1/32 (T-20, V-12)
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati(znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Pomoćni materijali - ljepila
Materijali za specijalne radove
Pozamenterija |
- Usvojiti znanja o vrstama i primjeni ljepila.
Upoznati učenike s materijalima za specijalne radove te naučiti primjenu tih materijala.
- Upoznati osnovnu pozamenteriju koja se koristi u tapetarstvu |
Svojstva ljepila, vrste ljepila: biljna, životinjska, mineralna i sintetska ljepila. Zavjese - vrste, svojstva i namjena, tapete - vrste i svojstva, sagovi - vrste, svojstva i namjena, laminati – vrste, svojstva i namjena.
Vrpce - vrste i namjena, rese – vrste i namjena, dugmad - vrste i namjena. |
Metodičke napomene: U izvođenju nastave preporuča se korištenje uzoraka različitih materijala, tekstila, kože, materijala za punjenje, pomoćnih materijala koji se koriste u tapetarstvu. U sklopu nastave preporuča se odlazak na sajmove namještaja, odlazak u neku
od tvornica koje se bave izradom ojastučenog namještaja.
Zadaci za učenike: Izrada domaćih pisanih radova iz područja tapetarstva, prikupljanje različitih uzoraka i kataloga .
6.4. Nastavni predmet: Crtanje s konstrukcijama
Razred: prvi (1.), drugi (2.), treći (3.)
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine ,umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Izrada tehničkih crteža
Osnove tehničkog crtanja
Nacrtna geometrija
Prostoručno crtanje
|
Poznavanje normi i simbola.
Poznavanje tehničkog crtanja
Poznavanje ortogonalnog i kosog projiciranja. Svladavanje osnovnih principa prostoručnog crtanja. |
Pojam normi i značenje normizacije, simboli i oznake na nacrtima, oznake materijala. Značaj i primjena tehničkog crtanja, pribor i sredstva. Izrada tehničkog crteža Ortogonalna projekcija, projiciranje točke, dužine. Kosa projekcija tijela, simetrija. Primjena prostoručnog crtanja – skiciranje, crtanje, ravnih, kosih, horizontalnih i vertikalnih crta, crtanje zakrivljenih crta. Skiciranje elemenata tapeciranog namještaja temeljem promatranja uzoraka. Prostoručno crtanje sjedalice, naslonjača i ležaja. Osnovni elementi perspektive, skiciranje sjedalica, naslonjača i ležaja. |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine ,umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Elementi drvnih konstrukcija
Namještaj za sjedenje - stolci
Kreveti |
Poznavanje elemenata drvnih konstrukcija u konstrukciji tapeciranih proizvoda.
Savladavanje tehnika prikazivanja namještaja za sjedenje crtežom.
|
Drvo kao konstruktivni materijal, vrste konstrukcijskih spojeva i vezova te njihova primjena u konstrukciji tapeciranih proizvoda.
Vrste stolaca, konstrukcija sjedala, načini jastučenja. Montažni nacrt stolca. Vrste. Osnovna konstrukcija pojedinih dijelova. Radionički nacrt kreveta za jednu osobu. Tapeciranje pomoću uloška. Fiksno tapeciranje sa žičanom jezgrom.
|
Treći razred: 1/32
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine ,umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Naslonjač
Dvosjedi i trosjedi
|
Svladavanje tehnike prikazivanja naslonjača crtežom.
Svladavanje tehnike prikazivanja dvosjeda i trosjeda crtežom.
|
Nazivi dijelova i sklopova naslonjača, osnovne dimenzije naslonjača. Fiksno tapeciranje naslonjača, materijali za tapeciranje, sheme krojenja tkanine. Montažni nacrt naslonjača Radionički nacrt naslonjača Tapeciranje pomoću jastuka. Tapeciranje dvosjeda i trosjeda sa i bez žičane jezgre. Sheme krojenja Radionički nacrt dvosjeda- sustava jastuka. Montažni nacrt trosjeda. |
6.5. Nastavni predmet: Matematika u struci
Razred: prvi (1.), drugi (2.), treći (3.)
Tjedni (ukupni) broj sati: 2/70, 1/35, 1/32
Cilj: Naučiti i osposobiti učenike za osnovne izračune u struci.
Zadaci:
Naučiti i osposobiti učenike za:
- {C}računske operacije s prirodnim i decimalnim brojevima, razlomcima, linearnim jednadžbama,
- {C}postotni račun,
- {C}mjere i mjerenje veličina,
- {C}geometrijske likove i tijela,
- {C}mjerenje i izračun količine materijala i vrijeme izrade,
- {C}kalkulacije i obračun plaća.
Prvi (1) razred: 2/70
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati(znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Računske operacije S prirodnim brojevima
Računske operacije s razlomcima i decimalnim brojevima
Mjerenje veličina
Koordinatni sustav u ravnini
Linearne jednadžbe s jednom nepoznanicom
|
Naučiti stečeno znanje primijeniti na konkretnim primjerima iz prakse
Naučiti računati s razlomcima i decimalnim brojevima.
Naučiti osnovne mjerne jedinice i njihovu primjenu u praksi. Naučiti izmjeriti i izračunati plohe, obujam, mase raznih likova i tijela.
Naučiti paru brojeva pridružiti točku ravnine i obrnuto, da učenici mogu očitavati grafikone.
Naučiti rješavati jednostavne jednadžbe.
|
Osnovne računske operacije: množenje, dijeljenje, potencioniranje, korjenovanje.
Pojam razlomaka kao cjeline, pojam razlomaka kao kvocijenta cijelih brojeva, zbrajanje, oduzimanje razlomaka, množenje i dijeljenje razlomaka Razlomci i decimalni brojevi i računanje s njima.
Međunarodni SI- sustav mjera, broj pretvornik. Mjerenje ploha, obujma i mase.
Pravokutni koordinatni sustav u ravnini.
Rješavanje jednadžbi, jednostavne jednadžbe s razlomcima.
|
Proporcionalne veličine
Postotni račun
Kut, ravni geometrijski likovi
Geometrijska tijela |
Naučiti učenike prepoznavati proporcionalne veličine i obrnuto proporcionalne veličine, izračunavati jedne iz preostalih poznatih.
Naučiti izračunati postotak
Upoznati geometrijske likove i naučiti izračunavati njihove površine, opsege, te naučiti njihove konstrukcije (Pitagorin poučak)
Upoznati geometrijska tijela te naučiti izračunati njihova oplošja i volumen (Pitagorin poučak). |
Proporcionalne veličine, rješavanje zadataka , obrnuto proporcionalne veličine, pravilo trojno.
Postotni račun.
Kut, mjerenje kutova, trokut, krug, kružnica, površina trokuta, kvadrat, trapez, paralelogram, pravilni mnogokuti.
Kvadar, kocka, piramida, valjak, stožac, kugla |
Drugi (2.) razred: 1/35
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati(znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Kinematika
Količine osnovnog materijala
Količina pomoćnog materijala
|
Naučiti izračunati broj okretaja radnog alata kod određenog stroja i brzinu rezanja. Naučiti izračunati količine obrade s obzirom na brzinu pomaka.
Naučiti izračunati potrebne količine materijala i njegovu cijenu koštanja za određeni element.
Naučiti izračunavati potrebu pomoćnog materijala i njegovu cijenu koštanja za određeni proizvod. |
Broj okretaja, prijenosni odnosi, brzina rezanja (šivanja) kod šivaćih strojeva, brzina pomaka obratka.
Mjerenje spužve, mjerenje materijala za ispunu, mjerenje tekstila, nadmjere, čiste i krojne mjere, iskorištenje, količina otpada, iskorištenje količine otpada. Izračun cijene osnovnog materijala.
Izračun potrebe okova, ljepila, brusnog sredstva. |
Treći (3.) razred 1/32
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati(znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Količine materijala za konkretan proizvod
Vrijeme izrade
Kalkulacije
Obračun plaće
Opremanje objekta |
Naučiti izračunati potrošnju materijala i osnovnog i pomoćnog za konkretan proizvod.
Naučiti izračunavati potrebno vrijeme izrade proizvoda u zanatskoj proizvodnji i u industriji.
Naučiti izradu kalkulacije sa svim elementima koji čine cijenu koštanja.
Naučiti izračunavati plaću radnika po danu, satu i mjesecu.
Naučiti izračunati potrebnu količinu materijala te vrijeme izrade i cijenu koštanja za opremanje objekta. |
Izračun potrebne količine materijala za konkretan proizvod npr., trosjeda, tapeciranje vrata.
Izračun potrebnog vremena izrade elementa ili proizvoda u industriji tj. serije na osnovi tehnološkog procesa po fazama i operacijama (pripremno završno vrijeme, osnovno vrijeme, dodatno vrijeme).
Vrijednost i cijena koštanja (sata) za pojedinačnu i serijsku proizvodnju. Cijena materijala, dodaci na otpad, ukupni utrošak materijala, rizik, dobit, porezi, režijski troškovi.
Osnovna plaća, koeficijenti, stručna sprema, uvjeti rada, radni staž, porezi, olakšice, bruto plaća, neto plaća, povećanje i smanjenje plaće za određeni iznos i postotak.
Izračun količine materijala, vrijeme izrade, cijenu koštanja za poslove opremanja (podovi, zavjese, ojastučeni namještaj).
|
Napomena: Nastavne sadržaje iz druge i treće godine raditi u korelaciji s ostalim stručnim predmetima (tehnologija zanimanja, poznavanje materijala, crtanje s konstrukcijama, računalstvom).
Razred: treći (3.)
Broj sati, tj./god: 1/32
Stjecanje sposobnosti oblikovanja prostora s težištem na tapecirane dijelove namještaja i interijera.
- {C}Razvijanje sposobnosti samostalnoga stvaralačkog oblikovanja i djelovanja.
- {C}Stjecanje i razvijanje vizualne kulture te znanja gledanja predmeta i svijeta oko sebe.
- {C}Usvajanje parametara važnih pri oblikovanju budućeg proizvoda.
- {C}Razvijanje osjećaja odgovornosti prema čovjeku i oblikovanju uporabnog predmeta.
- {C}Osvještavanje karakteristika funkcionalnosti, estetike, tehnologičnosti i ekologičnosti proizvoda u kontekstu društvenih odnosa i kulture.
- {C}Upoznavanje učenika s odnosima veličine ljudskog tijela te prostora i namještaja u njemu kao i sklada oblikovanja cjeline prostora.
- {C}Razvijanje sposobnosti prikazivanja ideje (zamisli) i prezentacije vlastitog rješenja.
- {C}Pripremanje učenika za rješavanje zadataka u stručnom dijelu obrazovanja.
- {C}Razvijanje sposobnosti vizualne interpretacije zadane poruke.
- {C}Razvijanje sposobnosti prepoznavanja kiča.
- {C}Shvaćanje uloge vlastite profesije i njenog položaja u društvu.
Treći (3.) razred: 1/32
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati(znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Povijest tapetarskog namještaja
vježba
Estetske komponente proizvoda - čimbenici harmoničnosti (skladnosti) Dizajn i ergonomija
|
Upoznati namještaj tijekom epoha te osnovna obilježja tapeciranog namještaja
Prostoručno crtanje predmeta u projekcijama
Naučiti osnovne parametre i pravila važna za oblikovanje.
Naučiti ergonomske veličine i njihove odnose. |
Stilovi namještaja: - romanika, - renesansa, - barok, - rokoko, - klasicizam, - ampir, - hisoricizam, - secesija, - stilovi novog vremena. Prostoručno crtanje kose projekcije i izometrije u primjerima tapetarskih proizvoda kroz epohe. Percepcija proizvoda harmonija (sklad), zlatni rez. Međuodnosi veličina ljudskog tijela, prostora i opreme. - Norme; namještaj; funkcionalne veličine. |
6.7. Izborni predmet: Kultura življenja
Razred: drugi (2.)
Broj sati tjedno (ukupno): 1/35
Cilj:
Razviti kod učenika osjećaj za kulturno ophođenje, posebno u komuniciranju sa strankama i potrebu za zdravim stilovima življenja.
Zadaci:
- Shvatiti važnost kulturnog ophođenja u svim situacijama u kojima se nalazimo,
- uočiti važnost pravila kulturnog ponašanja u poslovnom komuniciranju,
- formirati kod učenika pozitivne stavove u borbi protiv ovisničkih načina ponašanja,
- razviti potrebu za pravilnom prehranom i bavljenje sportom.
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati(znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji
|
Kultura ponašanja
Pravilna prehrana
Sport i rekreacija
Ovisnosti
|
Steći naviku kulturnog ophođenja u društvenom životu.
Razvijati kod učenika naviku pravilne prehrane i shvatiti važnost pravilne prehrane.
Naučiti važnost kretanja i koordinacije.
Shvatiti i uočiti negativne strane ovisnosti. Formirati kod učenika pozitivne stavove u borbi protiv ovisnosti.
|
Važnost kulturnog ophođenja u društvenom životu, Norme ponašanja (bonton), Poslovno komuniciranje: - odnos kupac - trgovac - vještina uspješne komunikacije.
Raspored obroka. kalorična vrijednost hrane zdrave namirnice, pretilost kao bolest.
Važnost sporta, vrste sportova.
Pušenje, alkoholizam, droga.
|
Bolesti suvremenog svijeta
Nenasilno rješavanje problema
Život u obitelji Spolni život |
Upoznati učenike s vrstama bolesti suvremenog svijeta i razvijati potrebu preventive protiv ovih bolesti.
Razvijati kod učenika pozitivne stavove u životnim situacijama.
Razvijati osjećaj odgovornosti. |
AIDS, spolno prenosive bolesti, aktualne bolesti.
asertivno i neasertivno ponašanje, suradnja i tolerancija, socijalizacija za kooperaciju, vještine rješavanja sukoba.
Odgovorno roditeljstvo |
Napomena: Program bi se trebao provoditi u obliku radionica u kojima bi se aktivnim sudjelovanjem učenika i samostalnim radom djelovalo na formiranje pozitivnih stavova o načinu življenja.
Razred: treći (3.)
Broj sati tj./god: 1/32
Cilj:
Razviti kod učenika smisao za organizaciju životnog prostora u skladu s društvenim normama i potrebama suvremenog načina življenja.
Zadaci:
- {C}Naučiti osnovna pravila uređenja interijera.
- {C}Pripremiti učenike za samostalno oblikovanje i projektiranje unutrašnjeg prostora.
- {C}Razvijanje sposobnosti iznalaženja optimalnog rješenja oblikovanja prostora prema funkcionalno – ergonomskim i estetskim zahtjevima.
- {C}Razvijati kod učenika estetsku osjetljivost za doživljavanje predmeta iz njihove
okoline.
- Poticati na stvaralačku primjenu stečenih znanja u svakodnevnom životu.
- Omogućiti primjenu stečenih vizualnih iskustava u budućem zanimanju.
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati(znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Obiteljske kuće |
Stjecanje osnovnih znanja oosnovnim elementima funkcionalnog i estetskog uređenja obiteljske kuće |
Položaj, organizacija prostora, vrata, prozori, podovi, zidovi, instalacije u kući i oko nje. |
Stilovi uređenja prostora |
Upoznati različite stilove uređenja stambenog prostora |
Mediteranski stil, seljački stil, gradski stil, elektički…. |
Organizacija prostora u stanu |
Naučiti osnovna pravila funkcionalnog uređenja pojedinih prostorija u stanute osnovne ergonomske veličine kao i obveznu grupu namještaja. |
- Predsoblje, - kuhinja, - dnevna soba, - spavaća soba, - dječja soba, - kupaonica, - radni prostori, - pomoćni prostori. |
Uređenje okruženja |
Naučiti načine i važnost uređenja i održavanja okućnica, terasa, vrtova i balkona. |
- dvorišta, - balkoni, - terase, - vrtovi |
Metodičke napomene: Za uspješno savladavanje gradiva od učenika se treba tražiti aktivno sudjelovanje na obradi tema na način da skupljanjem materijala na zadanu temu slažu mape, plakate ili daju rješenja crtežima.
Razred: prvi (1.), drugi (2.), treći (3.) - (900, 900, 800)
Cilj:
Cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućavaju polazniku da nakon završetka naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće tapetara.
Zadaci:
- {C}usvojiti znanja i vještine iz područja izrade tapeciranog namještaja,
- {C}osposobiti za brzo prihvaćanje novih rješenja,
- {C}upoznati alate i strojeve za rad u tapetarskoj radionici,
- {C}naučiti uporabu i izradu šablona za krojenje,
- {C}osposobiti za izbor najprimjerenijeg materijala za izradu određenog proizvoda,
- {C}osposobiti učenike podešavati sredstva za rad te da se upoznati sa zaštitnim sredstvima, te zaštitom okoliša,
- {C}kod učenika razviti osjećaj odgovornosti pri samostalnom izvršavanju radnih zadataka
- {C}razvijati potrebu za timskim radom.
Razred: prvi (1.), godišnje 900 sati
Red. broj
|
Naziv vježbe praktične nastave |
1. |
Zaštita na radu, sprječavanje nesreća i ekološki zahtjevi |
2. |
Primjena tapetarskih materijala |
3. |
Obrada tapetarskih materijala ručnim alatima |
4. |
Rad s ručnim mehaniziranim alatima za obradu drva |
UKUPNO |
900 sati godišnje |
ZNANJA I VJEŠTINE KOJE SE MORAJU USVOJITI (SADRŽAJ PROGRAMA)
1. {C}Zaštita na radu, sprječavanje nesreće i ekološki zahtjevi:
- primijeniti zakonske i pogonske propise o zaštiti na radu u tapetarskim
radionicama i pogonima,
- objasniti propise koji se odnose na nositelje osiguranja za slučaj nezgode,
- odrediti i primijeniti zaštitne uređaje na strojevima i alatima u tapetariji,
- navesti opasnosti od električne struje, navesti ostale izvore opasnosti,
- navesti osnovna pravila sprječavanja požara,
- pružinje prve pomoći u slučaju nezgode,
- pravilno postupanje s otpadom.
2. {C}Primjena tapetarskih materijala:
- {C}naučiti razlikovati sirovine za izradu tapetarskih materijala,
- {C}naučiti razlikovati materijale za punjenje,
- {C}razlikovati prirodnu i umjetnu kožu te njihovu primjenu u tapetarskoj proizvodnji,
- {C}naučiti primijeniti tkanine s obzirom na različite tapetarske proizvode, tkanine za unutrašnju presvlaku, tkanine za vanjsku presvlaku,
- {C}ispitivanje tkanine na otpornost, vodu, gužvanje i skupljanje,
- {C}odabrati materijale za osnovne radove u tapetariji, opruge i sustav opruga, čavle, vijke, spojnice, konac, špage, trake i ljepila,
- {C}znati odabrati materijal za specijalne radove u tapetariji, tkanine i pribor za dekoraciju, uređaji za presvlačenje,
- {C}upoznati drvo kao prateći materijal, njegovu anatomiju i svojstva.
3. {C}Obrada tapetarskih materijala ručnim alatima:
- {C}poznavati najvažnije alate za mjerenje i njihovu primjenu: to su šablone za zacrtavanje, drveni metar, platnena vrpca, olovka te šestar i šilo za zacrtavanje,
- {C}naučiti određivati nadmjere,
- {C}mjeriti, zacrtavati i izrađivati šablone,
- {C}poznavati namjenu i uporabu tapetarskih ručnih alata kao što su čekići, tapetarske igle, škare,
- {C}poznavati namjenu i uporabu tapetarskih električnih alata ( pneumatski pištolj,, električni nož, kompresor za zrak).
4. {C}Rad s ručnim mehaniziranim alatima za obradu drva:
- {C}naučiti namjenu i primjenjivati ručne alate za drvo,
- {C}naučiti namjenu i primjenjivati ručne mehanizirane alate za drvo,
- {C}izrađivati jednostavne vezove za drvo,
- {C}naučiti raditi na popravcima elemenata drva.
Razred: drugi (2.), godišnje 900 sati
Red. broj |
Naziv vježbe praktične nastave
|
1. |
Zaštita na radu, sprječavanje nesreće i ekološki zahtjevi |
2. |
Primjena tapetarskih materijala |
3. |
Obrada tapetarskih materijala ručnim alatima |
4. |
Održavanje strojeva i uređaja u tapetarskoj proizvodnji |
5. |
Izrada i čitanje skica i tehničkih crteža prema važećim normama |
6. |
Izrada krojnih lista i shema krojenja |
7. |
Računske osnove za izračunavanje količine i cijene materijala i proizvoda |
8. |
Skladištenje tapetarskih materijala |
9. |
Izrada dijelova konstrukcija i sastavljanje proizvoda |
UKUPNO: |
900 sati godišnje |
1. {C}Zaštita na radu, sprječavanje nesreća i ekološki zahtjevi:
- {C}primijeniti zakonske i druge propise o zaštiti na radu u tapetarskim radionicama,
- {C}opisati tipične situacije koje dovode do nezgoda na ovom poslu,
- {C}odrediti i primijeniti zaštitne uređaje na strojevima i alatima u tapetariji,
- {C}pravilno postupati s otpadom.
2. {C}Primjena tapetarskih materijala:
- {C}naučiti odabrati materijal za punjenje različitih tipova tapetarskih proizvoda,
- {C}znati razlikovati prirodnu i umjetnu kožu,
- {C}primijeniti tkanine s obzirom na različite tapetarske proizvode,
- {C}odabrati opruge i sustave opruga, ljepila, trake, špage i dr.
3. {C}Obrada materijala ručnim alatima:
- {C}mjeriti, zacrtavati, i izrađivati šablone,
- {C}poznavati namjenu i upotrebu tapetarskih električnih alata.
4. {C}Održavanje strojeva i uređaja u tapetarskoj proizvodnji:
- {C}podešavati, koristiti, i održavati stroj za šivanje i prošivanje tkanina, stroj za punjenje jastuka, stroj za mljevenje spužve, za krojenje spužve te tračne pile za rezanje spužve.
5. {C}Izrada i čitanje skica i tehničkih crteža prema važećim normama:
- {C}naučiti crtati skice i tehničke crteže u ortogonalnoj i kosoj projekciji i perspektivi pridržavajući se propisanih simbola i oznaka.
6. {C}Izrada krojnih lista i shema krojenja:
- {C}izraditi popise dijelova konstrukcije: element, sklopove, proizvode,
- {C}odrediti dimenzije pojedinih elemenata i sklopova,
- {C}crtati sheme krojenja tkanina zbog izrade šablona.
7. {C}Računske osnove za izračunavanje količine i cijene materijala i proizvoda:
- {C}izračunati potreban pomoćni i osnovni materijal (pojam čiste mjere i krojne mjere),
- {C}izračunati potrebno vrijeme za izradu proizvoda (pojam strojnog vremena,
pomoćnog vremena),
- {C}naučiti izračunati cijenu koštanja jednog proizvoda.
8. Skladištenje tapetarskih materijala:
- {C}naučiti pravilno skladištit pomoćne i dekorativne materijale,
- {C}pravilno skladištit spužve,
- {C}pravilno skladištit karton,
- {C}pravilno skladištiti okov, žičane jezgre, kokos kape, ljepila.
Izrada dijelova konstrukcija i sastavljanje proizvoda:
- {C}prema vlastitom tehničkom crtežu izraditi dijelove sjedalica bez naslona koristeći se raspoloživim strojevima i alatima te izrađene dijelove završno obraditi,
- {C}prema vlastitom crtežu izraditi madrac,
- {C}prema vlastitom crtežu tapecirati krevet.
Razred: TREĆI (3.) godišnje 800 sati
Red. broj |
Naziv vježbe praktične nastave |
1. |
Zaštita na radu, sprječavanje nesreće i ekološki zahtjevi |
2. |
Primjena tapetarskih materijala |
3. |
Obrada tapetarskih materijala ručnim alatima |
4. |
Izrada i čitanje skica i tehničkih crteža prema važećim normama |
5. |
Postavljanje okova i ostalih dijelova konstrukcija te njihova zaštita |
6. |
Izrada dijelova konstrukcija i sastavljanje proizvoda |
UKUPNO: |
800 sati godišnje |
Zaštita na radu, sprječavanje nesreća i ekološki zahtjevi:
- {C}primijeniti zakonske i druge propise o zaštiti na radu u tapetarskim radionicama,
- {C}opisati tipične situacije koje dovode do nezgoda na ovom poslu,
- {C}odrediti i primijeniti zaštitne uređaje na strojevima i alatima u tapetariji,
- {C}pravilno postupati s otpadom.
2. Primjena tapetarskih materijala:
- {C}odabrati materijal za punjenje različitih tipova tapetarskih proizvoda,
- {C}razlikovati prirodnu i umjetnu kožu,
- {C}primijeniti tkanine s obzirom na različite tapetarske proizvode, tkanine za unutrašnju presvlaku, tkanine za vanjsku presvlaku,
- {C}odabrati opruge i sustave opruga, čavle, vijke, spojnice, konac, ljepila, trake, špage.
Obrada materijala ručnim alatima:
- {C}mjeriti, zacrtavati i izrađivati šablone,
- {C}poznavati namjenu i upotrebu tapetarskih električnih alata-kompresor za zrak,
- {C}steći vještinu rada s pneumatskim pištoljem, električnim nožem, bušilicom,
i šivaćim strojem.
Izrada i čitanje skica i tehničkih crteža prema važećim normama:
- {C}crtati skice i tehničke crteže u ortogonalnoj i kosoj projekciji i perspektivi, pridržavajući se propisanih simbola i oznaka,
- {C}prostoručno čitati skice i nacrte tapetarskih proizvoda.
Sastavljanje okova i ostalih dijelova konstrukcija te njihova zaštita:
- {C}znati odabrati i upotrijebiti metalne okove za izradu tapeciranog namještaja,
- {C}poznavati zaštitu od korozije,
- {C}razlikovati i upotrebljavati sredstva za spajanje: klamerice, vijke, čavlići.
Izrada dijelova konstrukcija i sastavljanje proizvoda:
- {C}prema vlastitom tehničkom crtežu izraditi dijelove naslonjača koristeći se raspoloživim strojevima, alatima i uređajima te izrađene dijelove obraditi
- {C}prema vlastitom tehničkom crtežu izraditi dijelove dvosjeda, te izrađene dijelove završno obraditi,
- {C}prema vlastitom tehničkom crtežu izraditi dijelove trosjeda te ih završno obraditi,
- {C}prema vlastitom crtežu izraditi tapecirana vrata koristeći se raspoloživim strojevima i alatima te izrađene dijelove završno obraditi,
- {C}prema vlastitom crtežu izraditi zavjese i ukrasne zavjese koristeći se raspoloživim strojevima, alatima i uređajima,
- {C}prema vlastitom crtežu izraditi ukrasne navlake i završno ih obraditi,
- {C}prema vlastitom tehničkom crtežu izraditi navlake za automobile te ih završno obraditi.
7. {C}ISPITNI KATALOG ZA POMOĆNIČKI/ZAVRŠNI ISPIT
Ispitni cilj:
Cilj završnog ispita je provjera znanja, sposobnosti i vještina koje su potrebne za stjecanje zanimanja tapetar.
Način provjere znanja i umijeća
Završni ispit:
1. Praktični dio (izrada stolarskog uratka).
2. {C}Stručno-teorijski ispit znanja (pisani ili usmeni oblik).
3. {C}Ispit znanja iz hrvatskog jezika.
Pomoćnički ispit (poseban ispit ili dio završnog ispita):
1. {C}Praktični dio (izrada tapetarskog proizvoda).
2. {C}Stručno-teorijski ispit znanja (pisani ili usmeni oblik).
Praktični dio ispita u skladu je s nastavnim planom praktičnog dijela naukovanja. Praktična zadaća se sastoji od izrade uratka i radne probe, a obuhvaća područja:
1. {C}Zaštita na radu i ekološki zahtjevi.
2. {C}Vrste i primjena tapetarskih materijala.
3. {C}Obrada tapetarskih materijala ručnim alatima.
4. {C}Održavanje strojeva i uređaja u tapetarskoj proizvodnji.
5. {C}Izrada i čitanje skica i tehničkih crteža.
6. {C}Izrada krojnih lista i shema krojenja.
7. {C}Izračunavanje količine potrebnog materijala.
8. {C}Skladištenje tapetarskih materijala.
9. {C}Postavljanje okova, opruga i ostalih dijelova konstrukcija te njihova zaštita.
10. {C}Izrada dijelova konstrukcija i sastavljanje proizvoda.
Temeljem navedenih područja naučniku se zadaje izrada jednog uratka i izvođenje jedne radne probe iz dolje navedene tablice. Prije nego se pristupi izradi uratka, ispitni odbor treba odobriti tehnološku dokumentaciju za izradu. Ona treba sadržavati crtež uratka u ortogonalnoj projekciji u mjerilu, sastavnicu s čistim i krojenim mjerama te utroškom materijala, karakteristične detalje i redoslijed operacija.
Vrsta uratka |
Opis uratka |
Na stolcu se tapecira sjedalo, naslon i rukonaslon pri čemu se koriste klasični materijali za tapeciranje. Sjedalo treba imati opruge. |
|
Tapeciranje naslonjača |
|
Tapeciranje kauča |
Kauč se tapecira klasičnim materijalima za tapeciranje. |
Sjenilo (tenda, zastor) |
Krojenje, šivanje i postavljanje sjenila |
Izrada madraca |
Madrac za krevet može se izrađivati od različitih materijala a treba imati opruge. |
Tapeciranje vrata |
Radna proba je dio uratka i može biti:
Vrsta radne probe |
Opis radne probe |
Krojenje i šivanje dijela dekorativnog materijala |
Radna proba sastoji se od zacrtavanja, krojenja i šivanja dijela dekorativnog materijala kojim se tapecira (npr. za rukonaslon, naslon, sjedalo i sl.). |
Radna proba podrazumijeva praćenje slojevitog spajanja pojedinih dijelova tapetarske konstrukcije. |
|
Krojenje tapetarskih materijala |
Radna proba podrzumjeva uzimanje mjere i krojenje tapetarskih materijala predviđenih za uradak. |
Učvršćivanje ukrasnih zakovica |
Radna poba podrazumijeva kvalitetu i estetski izgled postupka učvršćivanja ukrasnih elemenata na uratku. |
Pri izradi praktične zadaće učenik se mora pridržavati propisanih mjera zaštite na radu i zaštite okoliša te ostalih uvjeta koje mu odredi ispitna komisija.
Stručno teorijski dio ispita obuhvaća teorijska znanja nužna za obavljanje praktičnih radnji u zanimanju koja su propisana nastavnim planom i programom za teorijski dio naukovanja.
Teme i cjeline iz predmeta:
Tehnologija zanimanja
Mjerenje i zacrtavanje materijala. Krojenje pomoću alata i strojeva. Tapetarski strojevi. Tapeciranje sjedalica. Izrada madraca. Kreveti. Okovi. Održavanje alata. Tapeciranje naslonjača. Tapecitanje dvosjeda i trosjeda. Šivanje zavjese i zastora. Tapeciranje vrata. Navlake.
Stručno crtanje
Osnove tehničkog crtanja. Osnove nacrtne geometrije. Prostoručno crtanje.4. Elementi drvnih konstrukcija.
5. Sjedalice.
6. Krevet.
7. Naslonjač.
8. Dvosjedi i trosjedi.
9. Oblikovanje namještaja.
Matematika u struci
Matematičke i računske operacije. Izračunavanje plaće. Izračunavanje potreba materijala. Izračunavanje troškova rada. Izračunavanje kamata.
STANDARDIZIRANI OCJENJIVAČKI LIST
I. PRAKTIČNI DIO ISPITA
Radnje obavljene u okviru praktične zadaće |
Broj bodova |
Izrada dokumentacije za uradak |
0 – 10 |
Korištenje zaštitnih sredstava i naprava |
0 – 10 |
Spretnost rukovanja alatima i strojevima. |
0 - 10 |
Podešavanje strojeva i alata. |
0- 10 |
Koncentracija i izdržljivost |
0 - 10 |
Kakvoća izrađene radne probe |
0 - 10 |
Točnost dimenzija i obarade prema planu |
0 - 20 |
Kakvoća izrađenog uratka |
0 - 20 |
UKUPNO BODOVA: |
0 -100 |
BODOVNA LISTA
Postotak (%) bodova |
Ocjena |
92 – 100 |
Odličan ( 5 ) |
81 - 91 |
Vrlo dobar ( 4 ) |
67 - 80 |
Dobar ( 3 ) |
50 - 66 |
Dovoljan ( 2 ) |
0 - 49 |
Nedovoljan ( 1 ) |
II. STRUČNO – TEORIJSKI DIO
Stručno teorijski dio ispita je u pisanom obliku, a sastoji se od pitanja i zadaća koje donosi ispitna komisija, a za ona zanimanja u kojima postoji katalog ispitnih pitanja i zadataka za pomoćničke ispite koristi se taj materijal.
Ocjena se utvrđuje prema ovoj ljestvici:
BODOVNA LISTA
Postotak (%) bodova |
Ocjena |
90 – 100 |
Odličan ( 5 ) |
80 - 89 |
Vrlo dobar ( 4 ) |
70 - 79 |
Dobar ( 3 ) |
60 - 69 |
Dovoljan ( 2 ) |
Manje od 30 |
Nedovoljan ( 1 ) |
Učenik koji postigne od 30 do 59% bodova, upućuje se na usmeni ispit.
Na usmenom ispitu u pravilu se provjeravaju znanja iz onih područja iz kojih učenik nije pokazao dostatna znanja na pismenom dijelu ispita.
Ovaj nastavni plan i program stupa na snagu danom objave u „Narodnim novinama“, a primjenjuje se od 1. rujna 2004. godine.
Klasa: 133-02/04-02/7 Ur. Broj: 526-12/04-72 Zagreb, 1. srpnja 2004. |
|
Ministar
Branko Vukelić, v.r.
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/312809.html