Baza je ažurirana 20.11.2024. 

zaključno sa NN 109/24

EU 2024/2679

Objavljeno u NN 112/04 od 13.08.2004.:

 

MINISTARSTVO GOSPODARSTVA, RADA I PODUZETNIŠTVA

Na temelju članka 44. stavka 5. Zakona o obrtu („Narodne novine“ , br. 49/03. – pročišćeni tekst), ministar gospodarstva, rada i poduzetništva, nakon prethodno pribavljena mišljenja Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra znanosti, obrazovanja i športa, donosi

  

JEDINSTVENI NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJE KRZNAR 

1. OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOGA PROGRAMA

 

Cilj:

Odgojno-obrazovni program za zanimanje krznar ima cilj stjecanje znanja, vještina i umijeća u području izrade odjevnih predmeta iz krzna, koje će omogućiti polazniku da po svršetku naukovanja samostalno i kvalificirano obavlja poslove i radne zadaće u okviru stečenog zanimanja, te cjeloživotno učenje i usavršavanje.

 

Zadaci:

Ø       Steći potrebna znanja o zaštiti na radu, sprječavanju nesreća, te zaštiti radne i životne sredine.

Ø       Steći  znanja o organizaciji rada, radnom i tehnološkom procesu u krznarskoj radionici.

Ø       Usvojiti znanja o svojstvima, izboru i uporabi različitih vrsta prirodnih i umjetnih krzna, te drugih sirovina u krznarskom zanatu.

Ø       Razviti vještinu izrade različitih krznarskih proizvoda.

Ø       Razviti osnovne vještine oblikovanja krznarskih proizvoda.

Ø       Steći osnovna znanja o konstrukciji krznenih odjevnih predmeta.

Ø       Steći osnovna znanja iz područja računarstva i primjene računala u krznarstvu.

Ø       Upoznati alate, strojeve i uređaje u krznarstvu, te njihovo tekuće održavanje.

Ø       Steći osnovna znanja o izračunavanju materijala, troškova izradbe i drugih elemenata kalkulacije.

Ø       Naučiti zakonitosti koje vladaju u ustrojstvu nekog poduzeća ili obrta.

Ø       Steći znanja potrebna za cjeloživotno učenje i praćenje razvoja struke i zanimanja.

 

 

Trajanje obrazovanja: 3 godine

Zbog sličnosti s izradom kožnih odjevnih predmeta program pruža mogućnost učenicima da izborom Tehnologije kožnih odjevnih predmeta u trećoj nastavnoj godini i dodatnom praksom od 450 sati steknu dvojno zanimanje: krznara i krojača odjevnih predmeta od kože. U tom slučaju obrazovanje traje 3,5 godine.

 

Uvjeti za upis:

Završena osnovna škola, liječnička potvrda o zdravstvenoj sposobnosti za obavljanje poslova krznara, ugovor o naukovanju.

2. NASTAVNI PLAN

 

Naziv predmeta

Broj sati

Ukupni broj sati

1. razred

2. razred

3. razred

tjedno

godišnje

tjedno

godišnje

tjedno

godišnje

Hrvatski jezik

3

105

3

105

3

96

306

Strani jezik

2

70

2

70

2

64

204

Povijest

2

70

-

-

-

-

70

Vjeronauk /etika

1

35

1

35

1

32

102

Tjelesna i zdravstvena kultura

1

35

1

35

1

32

102

Politika i gospodarstvo

-

-

2

70

-

-

70

Matematika u struci

2

70

1

35

1

32

137

Tehnologija zanimanja

1

35

2

70

1

32

137

Poznavanje materijala

2

70

1

35

 -

 

105

Estetika i oblikovanje

1

35

1

35

1

32

102

Konstrukcija krojeva

-

_

2

70

3

96

166

Izborna nastava

1

35

1

35

2

64

134

Tjelesna i zdravstvena kultura

Matematika u struci

Stručni predmeti

 

 

 

 

 

 

 

Praktična nastava

 

900

 

900

 

800

2600

Praktična nastava u školi

Računalstvo s vježbama

Praktična nastava u radnom procesu

 

360

 

 

 

 

540

 

270

 

 

 

 

630

 

160

 

 

 

 

640

 

Ukupno nastave:

16

1460

17

1495

15

1280

4235

 

NASTAVNI PLAN - OBJAŠNJENJE

 

A)   Općeobrazovni dio

 

Naziv predmeta

Broj sati

Ukupni broj sati

1. razred

2. razred

3. razred

tjedno

godišnje

tjedno

godišnje

tjedno

godišnje

Hrvatski jezik

3

105

3

105

3

96

306

Strani jezik

2

70

2

70

2

64

204

Povijest

2

70

-

-

-

-

70

Vjeronauk /etika

1

35

1

35

1

32

102

Tjelesna i zdravstvena kultura

1

35

1

35

1

32

102

Politika i gospodarstvo

-

-

2

70

-

-

70

Ukupno

9

315

9

315

7

224

854

 

B) Strukovno-teorijski dio

 

Naziv predmeta

Broj sati

Ukupni broj sati

1. razred

2. razred

3. razred

tjedno

godišnje

tjedno

godišnje

tjedno

godišnje

Matematika u struci

2

70

1

35

1

32

137

Tehnologija zanimanja

1

35

2

70

1

32

137

Poznavanje materijala

2

70

1

35

 -

 

105

Estetika i oblikovanje

1

35

1

35

1

32

102

Konstrukcija krojeva

-

-

2

70

3

96

134

Izborna nastava

1

35

1

35

2

64

134

Ukupno

7

245

8

280

8

256

781

 

Izborni nastavni predmet u 1. i 2. godini može biti tjelesna i zdravstvena kultura i matematika, a trećoj godini Tehnologija kožnih odjevnih predmeta ili matematika i tjelesna i zdravstvena kultura.

Ako se izabere tehnologija tada postoji mogućnost (po izboru učenika) da se produži obrazovanje (samo praktični dio) za pola godine i stekne dvojno zanimanje (krznar i krojač odjevnih predmeta od kože.

Za izborne sadržaje iz matematike mogu se također koristiti sadržaji iz Okvirnih nastavnih programa općeobrazovnih predmeta u srednjim školama (Glasnik Ministarstva prosvjete i športa, posebno izdanje broj 11, Zagreb, 1997.).

Za sadržaje izbornog programa iz tjelesne i zdravstvene kulture preporuča se učenicima ponuditi jedan od izbornih športova (košarka, odbojka, rukomet ili nogomet).

 

B)   Praktični dio (40 tjedana)

 

Naziv predmeta

Broj sati

Ukupni broj sati

1. razred

2. razred

3. razred

godišnje

godišnje

godišnje

Praktična nastava u školi s vježbama

 

360

 

 270

 

160

 

 

Računalstvo s vježbama

70

 

 

 

Praktična nastava u krznarskoj radionici-najmanje sati

 

 

540

 

 

630

 

 

640

 

 

 

Ukupno

900

900

800

2600

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Napomena:       Učenici prvog razreda prije početka praktične nastave u radnom procesu (kod obrtnika ili trgovačkog društva ) trebaju obaviti najmanje 70 sati praktične nastave u školskoj radionici kako bi savladali osnove struke i položili ispit iz zaštite na radu.

 

D)    Ukupno nastave

 

 

Broj sati

Ukupni broj sati

1. razred

2. razred

3. razred

godišnje

godišnje

godišnje

A) Općeobrazovni dio

315

315

224

854

B) Strukovno-teorijski dio

245

280

256

781

C) Praktični dio

900

900

800

2600

Ukupno

1460

1495

1280

4235

 

 

3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA

 

Predmeti strukovnoga dijela programa

Obvezni načini provjere i ocjenjivanja znanja i umijeća

Osnove računarstva

Praktični rad na računalu

Tehnologija zanimanja

Usmeni odgovori, pisana provjera, pisani radovi, vježbe, tehničko-tehnološka dokumentacija, domaći rad

Poznavanje materijala

Usmeni odgovori, pisana provjera, pisani radovi, vježbe, domaći rad

Estetika i oblikovanje

Vježbe, usmeni odgovori, domaći rad

Konstrukcija krojeva

Pisana provjera, usmeni odgovori, domaći rad

Matematika u struci

Pisana provjera, usmeno, domaći rad

Izborna nastava

Ovisno o predmetu

 

 

Napomena: Tijekom drugog polugodišta druge godine obvezna je provedba kontrolnog ispita.

 

4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA

 

Nastavni predmeti strukovnoga dijela programa

Nastavnik

Izobrazba

Osnove računarstva

profesor

visokoškolsko obrazovanje iz tehnike  (računalstvo, elektrotehnika, politehnika),

dipl. ing. matematike,

prof. matematike,

dipl. ing. računarstva,

dipl. informatičar

Tehnologija zanimanja

profesor,

suradnik u nastavi 

visokoškolsko obrazovanje,

dipl. ing. odjevne tehnologije

Poznavanje materijala

profesor 

visokoškolsko obrazovanje,

dipl. ing. odjevne tehnologije

Estetika i oblikovanje

profesor 

visokoškolsko obrazovanje,

dipl. ing. odjevne tehnologije

Konstrukcija krojeva

profesor

visokoškolsko obrazovanje,

dipl. ing. odjevne tehnologije

Matematika u struci

profesor 

visokoškolsko obrazovanje,

prof. matematike,

dipl. ing. matematike, dipl. ing. odjevne tehnologije

Praktična nastava u školi

profesor,

stručni učitelj

visokoškolsko obrazovanje,

dipl. ing. odjevne tehnologije,

srednje obrazovanje odjevne struke s položenim stručnim ispitom

Praktična nastava u krznarskoj radionici

Majstor-krznar

Majstorski ispit ili priznati majstorski status

 

 

Osim navedenih nastavnika nastavne predmete mogu izvoditi i drugi nastavnici prema Pravilniku o stručnoj  spremi i pedagoško-psihološkom obrazovanju nastavnika u srednjem školstvu (NN 1/96., 80/99.).

 

5. IZVOĐENJE PROGRAMA

 

5.1. Rad s učenicima u skupinama - dijeljenje razrednog odjela u skupine i sudjelovanje suradnika u nastavi (minimalni standard)

 

Nastavni predmet

Razred

Nastavnik

Broj sati

Broj učenika

Računalstvo

1.

profesor

35

15

Tehnologija zanimanja

1. 2. 3.

profesor i suradnik u nastavi

70, 105, 96

25

Poznavanje materijala

1. 2.

profesor

70, 35

25

Crtanje s konstrukcijama

1. 2. 3.

profesor

70, 105, 96

25, za rad u računalnoj učionici 15

Matematika u struci

1. 2. 3.

profesor

35, 35, 35

25

Izborni predmet

struke

3.

profesor i suradnik u nastavi

128

25

 

 

5.2. Minimalni materijalni uvjeti za izvođenje programa

 

Prostor

Oprema

Nastavni predmeti

Računarska učionica

15 računala s odgovarajućim programima za obradu teksta, LCD projektor, pisač, mogućnost pristupa internetu.

Računarstvo

Školska učionica, krznarska radionica

Klasična učionica i kabinet prof. s potrebnim uzorcima; krznarska radionica s osnovnim alatima, strojevima i uređajima.

Tehnologija zanimanja

Školska učionica

Klasična učionica i kabinet prof. s potrebnim uzorcima.

Poznavanje materijala

Učionica- crtaonica, računalna učionica

Klasična učionica, 15 računala s odgovarajućim programima za crtanje, LCD projektor, pisač.

Konstrukcija krojeva, Estetika i oblikovanje

Školska učionica

Klasična učionica

Matematika u struci

Prostor

Ovisno o predmetu

Izborni predmet

 

6. NASTAVNI PROGRAM - KATALOG ZNANJA

 

Nastavni programi za predmete općeobrazovnog dijela programa, izuzev predmeta Etika i Tjelesna i zdravstvena kultura objavljeni su u Glasniku ministarstva prosvjete i športa, posebno izdanje, broj 11. lipanj 1997. Nastavni program za predmet Etika objavljen je u Prosvjetnom vjesniku Ministarstva prosvjete i športa, broj 1 od 11. ožujka 2003.

 

6.1.         Nastavni predmet – Matematika u struci

Godina obrazovanja:  1, 2, 3

Tjedni i godišnji fond sati:

 

Godina obrazovanja

1.

2.

3.

Ukupni fond sati

Broj sati      tjedno/godišnje

2 / 70

1 / 35

1/35

140

 

Cilj programa

Osposobiti učenike za primjenu osnovnih znanja za izračune u struci

 

Zadaci programa:      

1.                              Izračunavanje osnovnih računskih operacija s prirodnim, cijelim, racionalnim i brojevima

2.                              Korištenje mjernih jedinice za duljinu, površinu, masu, volumen, opseg i vrijeme

3.                              Mjerenje i preračunavanje dužinskih i kvadratnih jedinica

4.                              Korištenje pravila trojnog

5.                              Izračunavanje udjela u mješavinama vlakana

6.                              Izračunavanje utroška vrpce na obrubima za razna geometrijske oblike

7.                              Izračunavanje razmaka i broja rupica

8.                              Izračunavanje kružnih, polukružnih djelomično kružnih oblika

9.                              Izračunavanje troškova proizvodnje

10.                          Izračunavanje utroška osnovnog i pomoćnog materijala po vrstama odjevnih predmeta od krzna i kože

11.                          Izračunavanje utroška konca ovisno o tipu strojnog uboda

12.                          Izračunavanje (finoće) mase dužinskih jedinica za vlakna, konce i pređe

13.                          Izračunavanje cijene koštanja odjevnih predmeta od kože i krzna

14.                          Izračunavanje cijene rada

15.                          Izračunavanje plaće

16.                          Izračunavanje iskorištenja krojne slike i međukrojnog gubitka

17.                          Izračunavanje postotnog i kamatnog računa

18.                          Planiranje proizvodnje

 

 

Sadržaj programa: 1. godina obrazovanja

 

Nastavno područje

Cilj

Nastavni sadržaji

1.      Prirodni brojevi

Naučiti osnovne računske operacije s prirodnim brojevima, te stečena znanja primijeniti u drugim stručnim predmetima

Skup prirodnih brojeva

Računske operacije s prirodnim brojevima

Svojstva računskih operacija

Djeljivost prirodnih brojeva

Zajednički djelitelj i najveći zajednički djelitelj

Zajednički višekratnici i najmanji zajednički višekratnik

2.      Cijeli brojevi

Naučiti osnovne računske operacije s cijelim brojevima, te stečena znanja primijeniti u drugim stručnim predmetima

Skup cijelih brojeva

Pridruživanje točaka pravca cijelim brojevima

Uspoređivanje cijelih brojeva

Računske operacije s cijelim brojevima

3.      Racionalni brojevi

Naučiti osnovne računske operacije s racionalnim brojevima, te stečena znanja primijeniti u drugim stručnim predmetima

Skup racionalnih brojeva

Jednakost racionalnih brojeva

Pridruživanje točaka pravca racionalnim brojevima

Računske operacije s racionalnim brojevima

Decimalni brojevi i razlomci

Računanje s decimalnim brojevima

Kombinirani zadaci

4.      Mjerne jedinice

Naučiti preračunavanje mjernih jedinica, te stečena znanja primijeniti u drugim stručnim predmetima

Mjerne jedinice za duljinu

Mjerne jedinice za površinu

Mjerne jedinice za masu

Mjerne jedinice za volumen

Mjerne jedinice za opseg (oplošje)

Mjerne jedinice za vrijeme

5.      Pravilo trojno

Naučiti pomoću trojnog pravila izračunavanje nepoznate veličine (vrijednosti) i praktična primjena znanja

Jednostavno trojno pravilo

Složeno trojno pravilo

6.      Račun smjese

Naučiti izračunavanje udjela pojedinih vlakana u mješavinama vlakana i praktična primjena znanja

Izračunavanje udjela pojedinih vlakana u mješavinama vlakana

 

7.      Primijenjeni račun u krojaštvu i krznarstvu

Naučiti izračunavanje utroška obrubne vrpce za različite geometrijske oblike i praktična primjena znanja

Naučiti izračunavanje razmaka između rupica i potreban broj rupica i praktična primjena znanja

Naučiti izračunavanje raspodjele raporta i praktična primjena znanja

Naučiti izračunavanje opsega različitih oblika dijelova od kože i krzna i praktična primjena znanja

Izračunavanje utroška vrpce na obrubima za razna geometrijske oblike

Izračunavanje razmaka i broja rupica

Izračunavanje razmaka raporta uzorka na ravnim i kružnim oblicima

 

Izračunavanje kružnih, polukružnih djelomično kružnih dijelova

Sadržaj programa: 2. godina obrazovanja

 

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća)

Nastavni sadržaji

1. Primijenjeni račun u krojaštvu i krznarstvu

Naučiti izračunavanje utroška obrubne vrpce za različite geometrijske oblike i praktična primjena znanja

Naučiti izračunavanje razmaka između rupica i potreban broj rupica i praktična primjena znanja

Naučiti izračunavanje raspodjele raporta i praktična primjena znanja

Naučiti izračunavanje opsega različitih oblika dijelova od kože i krzna i praktična primjena znanja

Izračunavanje utroška vrpce na obrubima za razna geometrijske oblike

Izračunavanje razmaka i broja rupica

Izračunavanje razmaka raporta uzorka na ravnim i kružnim oblicima

 

Izračunavanje kružnih, polukružnih djelomično kružnih dijelova

2. Izračunavanje utroška osnovnog i pomoćnog materijala

Naučiti izračunavanje utroška materijala i konca za različite predmete od kože i krzna i praktična primjena znanja

Izračunavanje prosječnog utroška kože i krzna te ostalih materijala po vrstama odjevnih predmeta

Izračunavanje utroška konca za različite strojne ubode

3. Izračunavanje finoće

Naučiti izračunavanje dužinske mase za različite kožne tvorevine i praktična primjena znanja

Izračunavanje mase kožnih tvorevina

4. Iskorištenje krojnih slika

Naučiti izračunavanje iskorištenja krojne slike i međukrojnog gubitka te praktična primjena znanja

Izračunavanje iskorištenja krojne slike i međukrojnog gubitka

       

Sadržaj programa: 3. godina obrazovanja

 

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća)

Nastavni sadržaji

1.      Izračunavanje troškova proizvodnje

Naučiti izračunavanje cijene rada, materijala, plaće i prodajne cijene te praktična primjena znanja

Izračunavanje cijene rada

Izračunavanje cijene materijala

Izračunavanje plaće (bruto, neto, doprinosi, porez, prirez, neoporezivi dio, porezna osnovica, porezna stopa

Izračunavanje cijene koštanja odjevnih predmeta od kože i krzna

2.      Kamatni i postotni račun

Naučiti izračunavanje postotka, poreza i kamata te praktična primjena znanja

Izračunavanje postotka

Izračunavanje kamata

Izračunavanje poreza

3.      Planiranje proizvodnje

Naučiti izračunavanje podataka za planiranje proizvodnje i praktična primjena znanja

Izračunavanje podataka za izradu operativnih planova proizvodnje

 

Metodičke napomene

U odabiru nastavnih područja korišten je princip egzemplarnosti. Nastavni sadržaji ovog predmeta u korelaciji su sa svim ostalim strukovnim predmetima zanimanja krznar. Nastavni program je okvirni, prema kojemu će svaka škola izraditi operativni program.  Pri izradi operativnih programa moguće je koristiti se dodatnom literaturom, osobito literaturom iz područja tehnologije kože i krzna. Operativni program mora biti detaljniji, te sadržaj mora biti raspoređen sukladno školskom kalendaru rada. U operativnom programu koji će raditi škole raspodjela sati po nastavnim područjima može odstupati od okvirnog programa ali ne može odstupati od godišnjeg fonda sati.

 

Oblici i načini rada

Nastava se izvodi u školskoj učionici. Rad učenika je grupni i individualni. Metode kojima se obrađuju nastavni sadržaji su verbalne i praktične (vježbanje). Provjeravanje znanja učenika je pismeno, usmeno i vježbe.

 

Obveze učenika

Uredno pohađanje nastave i izvršavanje obaveza te imati potreban pribor (udžbenik, bilježnica, olovka, gumica, kalkulator, trokuti, šestar).

 

Literatura

1.      Boško Jagodić, Milivoj Miliša: Matematika, udžbenik za 1. razred industrijskih i obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb

2.      Vesna Erceg: Metode gospodarskog računa, vježbenica za srednje škole, Element, Zagreb

3.      Ivan Mrkonjić: Matematika, udžbenik za 2. razred industrijskih i obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb

Mijo Matošević: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju, "UM" d.o.o., Nova Gradiška

 

6.2. Nastavni predmet – Tehnologija zanimanja

Razred: 1., 2., 3.

 

Tjedni (ukupni) broj sati teorije, vježbi:  1/2/1  

Cilj

Pridonijeti osposobljavanju učenika za samostalan rad u  procesu izrade proizvoda od prirodnih i umjetnih krzna usvajanjem teorijskih znanja, koja omogućuju potpunije razumijevanje radnih postupaka i operacija.

 

Zadaci

Ø       Usvajanje osnovne i posebne terminologije odjevne struke.

Ø       Usvajanje teoretskog znanja, koje je potrebno pri praktičnom radu.

Ø       Upoznavanje učenika s alatima strojevima i uređajima za izradu krznarskih proizvoda.

Ø       Upoznavanje s opasnostima pri radu i mogućnostima njihovog sprečavanja.

Ø       Upoznavanje mogućnosti racionalne iskoristivosti materijala, alata i naprava, te radnog vremena.

Ø       Upoznati učenike s problematikom točnosti i čistoćom obrade.

Ø       Razviti odgovornost za čuvanje i održavanje sredstava za rad te težnju za povećanjem proizvodnosti.

 

Prvi razred:  35

 

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)

Nastavni sadržaji

Radionica

 

 

 

 

 

 Ručni alat i pribor za strojno šivanje

 

 

 Konac

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ljepila 

 

 

 

 Obrada rubova 

Upoznati alat i opremu krznarske radionice.

Shvatiti organizaciju rada u

krznarskoj  radionici.

 

 

 Razvijanje sposobnosti  razlikovanja i upotrebe

 

 

 Mogućnost odabira konca zavisno o vrsti materijala.

 

 

 

 

 

 

 

 

Odabir i uporaba ljepila

 

 

 

Sposobnost izbora načina obrade rubova

Prostor radionice - površina, visina, osvijetljenost, grijanje,   vlaga, protupožarna zaštita, radno odijelo, radno mjesto, osobni i zajednički radni alat.

 

Alati za mjerenje, označavanje, krojenje, ručno šivanje, bušenje i ostalu ručnu obradu.

 

Strojne igle, razlikovanje igala i izbor u skladu s vrstom materijala.

 Pojam konca, finoća, sposobnost razlikovanja s obzirom na vrstu sirovine (prirodna, sintetička i miješana vlakna), usklađivanje igle, konca i materijala.

 

Vrste ljepila u krznarstvu, čuvanje i skladištenje. Nanošenje ljepila i lijepljenje.

 

Izrada rubova, zaobljenja, uglova i uporaba šablona. 

 

Drugi razred:  70 

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)

Nastavni sadržaji

Šivaći stroj

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Krzno

 

 

 

 

 

 

Tekstilne tkanine i podstave

 

 

Krojenje tekstila 

 

 

 

 

 

 

 

Fiksiranje međupodstava

 

 

 

 

 

 

 

 

Upoznati građu šivaćeg stroja, a posebno dijelova koji utječu na kvalitetu i oblikovanje uboda.

Sposobnost otklanjanja pogrešaka pri šivanju.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Sposobnost razlikovanja krzna prema kvaliteti i uporabi.

Pravilna priprema krzna za krojenje i šivanje.

Razlikovanje prirodnog i umjetnog krzna.

 

Sposobnost odabira tkanina prema upotrebi

 

 

Poznavanje načina krojenja i njihov odabir 

 

 

 

 

 

 

Spoznati važnost fiksiranja i načina mjerenja čvrstoće spoja.

 

 

 

 

 

 

 

Vođenje donjeg i gornjeg konca, naprave za transport materijala, podešavanje dijelova, koji utječu na kvalitetu pomicanja materijala u smjeru šivanja, lovac zamke (funkcija i zamjena vretena), regulator ubodne dužine, naprava za namatanje konca, pogonski mehanizam, automatsko rezanje konca.

Zaštitne mjere pri radu sa šivaćim strojem.

Podmazivanje i tekuće održavanje šivaćih strojeva.

 

Pojam kvalitete krzna (međunarodni standardi), podjela krzna prema upotrebi.

Razlikovanje prirodnog od umjetnog krzna probom gorenja. 

 

 

Podjela tkanina prema upotrebi.

Osnovni vezovi tkanina.

Kvaliteta podstava.

 

Ručno i strojno krojenje.

Načini polaganja materijala u krojne slojeve.

Polaganje šablona  u krojni crtež.

Grubo i fino krojenje.

Zaštitne mjere pri krojenju.

 

Izbor ljepljive međupodstave u skladu sa svojstvima osnovnog materijala.

Vrste preša za fiksiranje i njihova upotreba.

Način mjerenja čvrstoće spoja između međupodstave i osnovnog materijala.

 

 Treći razred:   32

 

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)

Nastavni sadržaji

Priprema rada u krznarskoj radionici

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kontrola izradaka

 

 

 

 

Čišćenje mrlja 

 

 

 

 

 

Pakiranje i etiketiranje gotovih izradaka

Upoznati se s načinima izradbe i međusobne ovisnosti elemenata sustava. Stjecanje navike planskog rada.

 

 

 

 

 

 

 

 

 Važnost međufazne i konačne kontrole

 

 

 

 

Poznavanje sredstava, načina i uređaja za čišćenje

 

 

 

 

Spoznavanje važnosti pakiranja i etiketiranja.

Sposobnost pravilnog pakiranja i etiketiranja.

Pojedinačna i serijska izradba.

Elementi sustava rada i čovjek u sustavu (humani i ekonomski aspekti).

Konstrukcijska, operativna i tehnološka priprema:

- oblikovanje modela

- proračun utroška materijala

- plaća, pogonska sredstva, pojedinačni troškovi, zajednički troškovi.

 

Postupci međufazne i kontrole gotovih izradaka.

Načini uočavanja i otklanjanja pogrešaka.

 

Utvrđivanje vrste mrlja.

Postupci suhog čišćenja.

Detaširanje i sredstva za detaširanje.

Kemijsko čišćenje krzna.

 

Priprema gotovih izradaka za isporuku.

Etiketiranje (sirovinski sastav, veličina, održavanje i sl.)

Pakiranje

 

 

6.3. Nastavni predmet – Poznavanje materijala

 

Razred: 1. i 2.

Tjedni (ukupni) broj sati:  2/1

Cilj

Stjecanje teorijskih znanja o osnovnom i pomoćnim materijalima u izradi odjevnih predmeta od krzna i kože.

 

Zadaci

Ø       Usvojiti osnovna  znanja iz područja kemije, značajnih za zanimanje. 

Ø       Usvojiti znanja o vrstama, značaju i svojstvima osnovnih i pomoćnih materijala. 

Ø       Steći vještinu raspoznavanja i klasifikacije osnovnih i pomoćnih materijala. 

Ø       Razvijanje sposobnosti izbora materijala s obzirom na vrstu i namjenu proizvoda.

Ø       Spoznavati značaj upotrebe umjetnih materijala u zamjenu za prirodne.

Ø       Upoznavanje učenika s otpadnim tvarima kožarsko-krznarske industrije, te njihovim uklanjanjem. 

Prvi razred: 70 sati

 

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)

Nastavni sadržaji

Osnove kemije

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Osnovni i pomoćni materijali

 

 

Propisi u prometu s krznom i kožom 

 

 

Sirovine i osnove tehnološkog postupka dobivanja kože i krzna

Poznavanje osnovnih kemijskih zakonitosti.

Poznavanje osnovnih kemijskih spojeva, važnih u kožarstvu i krznarstvu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sposobnost razlikovanja materijala.

 

 

 

Poznavanje standarda i sistematizacije robe.

 

 

 

Najosnovnija znanja o dobivanju prirodnih i umjetnih koža i krzna, te zaštite okoliša u kožarskoj industriji.

Elementi, spojevi i smjese.

Atomi, molekule, periodni sustav elemenata, simboli, formule i jednadžbe.

Kemijske veze i svojstva tvari.

Otopine, kiseline, lužine i soli.

pH-vrijednost, neutralizacija.

Organski spojevi, struktura i sistematika.

Polimerizacija i polikodenzacija.

Aminokiseline, peptidi, proteini.

 

Prirodni i umjetni osnovni i pomoćni materijali, te njihovo razlikovanje.

 

Standardi i deklaracije, koje prate robu u prometu, izrada etiketa po pravilima ađustiranja.

 

Histološka i kemijska građa sirove kože.

Životinjske kože u kožarstvu, oštećenja i pogreške na sirovoj koži.

Namakanje, luženje, odmašćivanje, neutralizacija, pranje i žmikanje.

Štavljenje i sredstva za štavljenje.

Mehanička obrada koža.

Bojenje, mašćenje i sušenje.

Doradni procesi na licu kože.

Umjetna krzna i kože iz prirodnih i sintetskih polimera, dobivanje, svojstva i upotreba.

 

Drugi razred: 35 sati

 

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)

Nastavni sadržaji

Poznavanje tekstilija

 

 

 

 

 

 

 

 

Pomoćni materijali

 

 

 

 

 

Kontrola, sortiranje, pakiranje i skladištenje krzna i kože. 

 

 

 

 

 

Ekologija u kožarstvu

 

Osnovna znanja u području proizvodnje i upotrebe tekstilija u kožarstvu i krznarstvu.

 

 

 

 

 

 

 

 Poznavanje primjene pomoćnih materijala

 

 

 

 

 

Poznavanje postupaka kontrole kože i krzna, te njihovog sortiranja, pakiranja i skladištenja.

 

 

 

 

 

Poznavanje opasnosti od zagađenja okoliša u kožarskoj industriji.

Podjela tekstilnih sirovina (prirodna i umjetna vlakna).

Predenje i proizvodnja konca.

Tkanje, osnovni tkalački vezovi.

Pojam i proizvodnja netkanog tekstila.

Primjena tekstila u kožarstvu i krznarstvu.

 

Ljepila, sastav, osnove dobivanja i uporabe.

Metali i metalni pomoćni materijali.

Folije kao pomoćni materijali.

 

Pojam kvalitete.

Utvrđivanje kvalitete kože i krzna.

Podjela krzna i kože prema uporabi, te njihova svojstva.

Sortiranje koža i krzna, pakiranje i skladištenje.

 

Otpadne vode i njihovo pročišćavanje.

Otpadni materijal, njegovo recikliranje odnosno razgradnja.

 

Metodičke napomene: U izvođenju nastave preporučuje se korištenje uzoraka koža, krzna, tekstilija i drugih materijala, a preporuča se i posjet odgovarajućim industrijskim pogonima.

Seminarski radovi su također vrlo korisni oblici, koji pridonose stvaranju navika samostalnog učenja.

 

6.4. Nastavni predmet – Estetika i oblikovanje

 

Razred: 1., 2. i 3.

Tjedni (ukupni) broj sati: 1/1/1

Cilj

Stjecanje osnovnih znanja o umjetnosti, estetici i modi

Zadaci

Ø       Razvijanje sposobnosti boljeg i kritičnijeg opažanja ljudi i okoliša

Ø       Razvijanje sposobnosti praćenja mode i modnih kretanja

Ø       Razvijanje sposobnosti estetskog oblikovanja izradaka

Ø       Stjecanje spretnosti crtanja modnih skica

Ø       Razvijanje sposobnosti kreativnog razmišljanja

Ø       Razvijanje potrebe združivanja znanja ovog predmeta s konstrukcijom i modeliranjem

Ø       Povezivanje znanja ovog predmeta s praktičnim radom

 

Prvi razred: 35 sati

 

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)

Nastavni sadržaji

Estetika

 

 

Umjetnost i moda

 

 

 

 

 

 

 

Odijevanje

 

 

 

 

 Likovni elementi i kompozicija

 

 

Spoznavanje i razumijevanje pojma.

 

Osnovni pojmovi o umjetnosti i modi.

 

 

 

 

 

 

Sposobnost povezivanja likovne umjetnosti, estetike, mode i odijevanja.

 

 

Razumijevanje pojmova, razvijanje sposobnosti primjene znanja kod crtanja skica.

 

Pojam estetike i njezina uloga u različitim područjima.

 

Pregled i podjela umjetnosti.

Kreiranje mode.

Modne smjernice, moda i estetika.

Antimoda.

Moda kroz povijest (Egipat, Grčka, Rim, romanika, gotika, renesansa, barok i rokoko, moda 19. i 20.st.)

 

Temeljne funkcije odijevanja, .

Izrada modnih skica po izboru.

Korištenje modnih časopisa.

Komunikacijska uloga odjeće.

 

Zlatni rez.

Perspektiva.

Osnovni likovni elementi kao osnova crtanja i slikanja.

Likovna kompozicija u izradi modne skice

 

Drugi razred: 35

 

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)

Nastavni sadržaji

Prirodne i modne proporcije ljudskog tijela.

 

 

 

 

 

Boje 

 

 

 

 Crtanje čovječjeg tijela

Razvijanje sposobnosti primjene znanja o proporcijama pri izradi modne skice.

 

 

 

 

 

 Poznavanje osnovnih boja i njihova primjena u praksi.

 

 

 Sposobnost ljepše izrade modnih skica.

Pojam prirodne i modne proporcije.

Razlika između ženske, muške i dječje proporcije.

Modna figura, crtanje ženske, muške i dječje figure.

Ideal ljepote čovječjeg tijela kroz povijest i danas.

 

Krug boja.

Harmonija i kontrast boja.

Bojadisarske tehnike.

 

Crtanje crno-bijelog i obojenog modela.

Crtanje cijele figure.

Crtanje glave.

Crtanje nogu.

Crtanje ruku.

 

Treći razred: 32 sata

 

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)

Nastavni sadržaji

Modno crtanje

 

 

 

 

Odijevanje i moda

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Razvijanje sposobnosti modnog crtanja.

Povezivanje znanja s konstrukcijom krojeva i praktičnim radom.

Sposobnost interpretiranja tendencije iz modnih časopisa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skiciranje odjeće.

Crtanje modne skice bez pomoći uzora.,

Crtanje modne skice prema fotografiji.

Crtanje tehničke modne skice.

 

Linije odjeće nekoć i danas.

Utjecaj i uloga materijala, linija i boja na oblike odijevanja.

Tendencije mode u pogledu materijala, oblika, linije i boje.

Modni dodaci (nakit, kozmetika, pokrivanje ruku, pokrivanje nogu, obuća, pokrivanje glave).

 Crtanje modnih skica .

 

6.5.    KONSTRUKCIJA KROJEVA

Razred: 2. ,3.

Tjedni (ukupni fond sati): 2/3

Cilj:

Poznavanje konstrukcije krojeva ,modeliranja i kompletiranja krojeva ženske, muške i dječje odjeće od kože i krzna.

Zadaci:

Ø       usvajanje teorijskih znanja o konstrukciji krojeva različite odjeće,

Ø       stjecanje spretnosti kompletiranja krojnih dijelova,

Ø       uočavanje pogrešaka kod nepravilne i netočne konstrukcije krojeva,

Ø       stjecanje sposobnosti kritičke ocjene pri oblikovanju odjeće,

Ø       usvajanje spretnosti modeliranja različitih oblika odjeće,

Ø       povezivanje teorijskih znanja s praksom.

 

 Drugi razred:  70 sati

 

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća)

Nastavni sadržaji

Konstrukcijska priprema.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konstrukcija  pokrivala za glavu.

 

 

 Konstrukcija muških i dječjih hlača

Funkcija konstrukcijske pripreme.

Sposobnost pravilnog i točnog uzimanja mjera.

Poznavanje sustava odjevnih veličina i njihovih oznaka.

Naučiti stečeno znanje primijeniti na konkretnim primjerima iz prakse.

 

 

 

 Poznavanje konstrukcije krojeva za pokrivala za glavu. 

 

 

 Poznavanje konstrukcije temeljnih krojeva.

Konstrukcijska priprema (prikupljanje ideja, kreiranje i oblikovanje odjevnih predmeta, opisivanje i označavanje).

Anatomija građe ljudskog tijela.

Analiza proporcija ljudskog tijela.

Analiza antropometrijskih podataka.

Metode dobivanja mjera za konstrukciju odjeće.

Sustavi veličina i oznake odjevnih predmeta od krzna i kože.

 

Uzimanje mjera i crtanje modela.

Konstrukcija i kompletiranje krojnih dijelova.

 

Uzimanje mjera i crtanje modela.

Konstrukcija krojeva i kompletiranje krojnih dijelova.

 

 Treći razred:  96 sati

 

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća)

Nastavni sadržaji

Proporcije.

 

 

 

 

 

 

 

Konstrukcija ženskih hlača.

 

 

Ženska gornja odjeća

 

 

 

 

 Muška gornja odjeća

 

 

 

 

 

 

 

Osnovna znanja o proporcijama.

Poznavanje odstupanja od normalne figure.

 

 

 

 

 

Poznavanje konstrukcije temeljnih krojeva. 

 

 

 Poznavanje konstrukcije temeljnih krojeva ženske gornje odjeće.

 

 

Naučiti izračunavati količinu utezanja i bubrenja za određeno smanjenje ili povećanje postotka vlage u određenim konstrukcijama.

Poznavanje konstrukcije temeljnih krojeva muške gornje odjeće.

Proporcije.

Normalne (prirodne) figure odraslih i djece.

Individualna odstupanja i njihovo označavanje.

Promjene mjera kod kretanja, tablice mjera ženske, dječje i muške odjeće.

 

Uzimanje mjera i modeliranje.

Konstrukcija krojeva i kompletiranje krojnih dijelova.

 

Postupci konstruiranja za žensku jaknu.

Konstrukcija ženske pelerine.

Konstrukcija ženskih ogrtača raznih oblika.

 

Postupci konstruiranja krojeva za muški :

-          {C}prsluk,

-          {C}jaknu,

-          {C}sako,

-          {C}ogrtač.

 

6.6. {C} Nastavni predmet – Izborna nastava

6.6.1.  Tjelesna i zdravstvena kultura

 

 Nastavni plan i program tjelesne i zdravstvene kulture objavljen je u Narodnim novinama br. 136 od 28. kolovoza 2003.

 

6.6.2.  Matematika u struci

 

U izbornom predmetu matematika u struci nudi se detaljnija obrada nastavnih sadržaja iz nastavnog programa stručno-teoretskog dijela matematika u struci .

 

6.6.3.  Tehnologija kožnih odjevnih predmeta

 

Razred: 3.

Tjedni (ukupni) broj sati: 4/128

Ako učenici izaberu u sklopu izborne nastave «Tehnologiju kožnih odjevnih predmeta» postoji mogućnost da se praktični dio obrazovanja produži

za pola godine i stekne dvojno zanimanje: krznar i krojač odjevnih predmeta od kože.

 

Cilj:

Stjecanje stručno-teorijskih znanja i osnovnih vještina iz područja izrade kožnih odjevnih predmeta.

 

Zadaci:

Ø       stjecanje znanja o strojevima i uređajima za izradu kožnih odjevnih predmeta,

Ø       usvajanje teoretskog znanja potrebnog pri praktičnim radu,

Ø       upoznavanje učenika s opasnostima pri radu i njihovog sprečavanja,

Ø       upoznavanje učenika  s mogućnostima racionalnog korištenja materijala, strojeva i uređaja, te radnog vremena,

Ø       upoznavanje učenika s problematikom točnosti i čistoće obrade,

Ø       razvijanje odgovornosti za čuvanje i održavanje sredstava za rad.

 

Sadržaj:

 

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)

Nastavni sadržaji

Nastavne cjeline tehnologije zanimanja prve nastavne godine za zanimanje krznara.

 

Glačanje

 

 

 

 

 

 

Šivanje na specijalnim šivaćim strojevima.

 

 

 

 

 

 Šivaći poluautomati

 

 

 

 

 

Kontrola, pakiranje, etiketiranje i čišćenje mrlja.

Vidi tehnologiju zanimanja za krznarstvo u prvoj nastavnoj godini.

 

 

Osnovna teoretska znanja o glačanju.

 

 

 

 

 

Poznavanje principa rada specijalnih šivaćih strojeva.

 

 

 

 

 

Poznavanje posebnosti šivaćih poluautomata.

Poznavanje upravljanja poluautomatima.

 

 

Vidi tehnologiju zanimanja za treću godinu.

Sadržaje adekvatno primijeniti na izradu kožnih odjevnih predmeta.

 

 

 

Tehnološki postupak glačanja.

Načini glačanja.

Dobivanje pare.

Ručno glačanje.

Strojno glačanje.

Glačanje na lutkama.

 

Šivaći strojevi s kombiniranim transportnim mehanizmima.

Dvoigleni šivaći strojevi.

Šivaći strojevi s cik-cak ubodom.

Šivaći strojevi s ubodom za obamitanje (lančani bod).

 

Osnovne značajke šivaćih poluautomata.

Poluautomatska izrada rupica.

Poluautomatsko prišivanje

gumba.

 

Sadržaje tehnologije zanimanja treće godine adekvatno primijeniti.

 

 

6.7.  Nastavni predmet : Praktična nastava

 

6.7.1.  Nastavni predmet: Praktična nastava (praktični dio naukovanja)

 

Razred: 1., 2., 3.

 Ukupni broj sati:  2600

 

Cilj

Cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da nakon završetka naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.

Zadaci

Ø       da učenici usvoje znanja, vještine i navike iz područja zaštite na radu, te zaštite radne i životne sredine,

Ø       da steknu uvid u organizaciju rada i tehnološki proces rada u krznarskoj radionici,

Ø       stjecanje vještina rezanja kože krznaša i izrade spojeva,

Ø       pripremanje i dorada sirovina, te izradaka,

Ø       izrada radnih dijelova i njihovo spajanje,

Ø       stjecanje vještine oblikovanja,

Ø       obrada dlake i kože,

Ø       izbor kože krznaša i drugih sirovina u skladu s vrstom i namjenom izratka,

Ø       osnovno održavanje alata, strojeva i uređaja.

Sadržaj:

 

 

 

  Nastavna cjelina

Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća)

Zaštita na radu, ekološki zahtjevi

 

 

 

 

 

 

 

 

Osnove tehnološkog procesa i organizacije rada u krznarskoj radionici.

 

 

Rezanje koža krznaša i izradba spojeva.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Šivanje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pripremanje i dorada sirovina te izradaka

Primjena zakonskih propisa o zaštiti na radu.

Objasniti propise koji se odnose na nositelje osiguranja za slučaj nezgode.

Tipični uzroci nezgoda u ovom zanimanju.

Opasnosti od električne struje.

Ostali izvori opasnosti.

Pružanje prve pomoći.

Postupak s otpadnim tvarima.

 

Upoznavanje krznarske radionice i osnova tehnološkog procesa

Radna mjesta u krznarskoj radionici

Opremanje radnog mjesta

Upoznavanje pojedinih faza tehnološkog procesa

 

Rezanje s kožne i dlačne strane, rukovanje

krznarskim nožem i škarama.

Izradba jednostavnih krznarskih spojeva i krojački radovi bez promjene oblika.

Pojedinačno krojenje u svrhu promjene oblika.

Izradba jednostavnih vidljivih i nevidljivih spojeva.

Urezivanje spojeva prema crtežu ili prema stanju dlake.

Izrađivanje glatkih, izrezuckanih i valovitih rubnih spojeva.

Krojenje pojedinačnih komada s različitim profilom dlake i različitom bojom.

Izrađivanje šablona za spojeve.

Izvođenje jednostavnih preinaka i popravaka.

Izradba spojeva po visini i rubno različitim materijalima.

Krojenje malih komada prema krojnom predlošku.

Razne krojačke tehnike.

 

Pravilno sjedenje i uporaba alata.

Ručno šivanje krzna i tekstila.

Strojevi za šivanje krzna i jednostavni plošni radovi

Šivanje tekstila (strojno).

Krojenje tekstila.

 Izvođenje svih vrsta šavova kod plošnog šivanja

Šivanje prema pojedinom krojevima za mijenjanje oblika.

Šivanje krojnih skupina u materijalu s različitim profilom dlake i različitom bojom.

Krojenje i šivanje međupodstava i svilene podstave.

 

Vlaženje koža i dlake, te sušenje

Istezanje i pričvršćivanje krzna i dijelova izradaka čavlićima

Njega i spremanje krzna

Glačanje tekstila

Pripremanje krznene odjeće za uporabu

Razvrstavanje prema slijedu boja i strukture za jednostavne izratke                 

Razvrstavanje dijelova krzna prema tehničkim načelima i načinu prerade.

Raspoređivanje i pridruživanje dodataka.

Izravnavanje i istezanje komada te oblikovanje istezanjem

Obrada dlake i kože kod velikih komada.

Krojenje i obrađivanje pomoćnih materijala.

Izradba radnih dijelova

Kopiranje i označavanje dijelova.

Uzimanje dijelova jednostavnih oblika

Izrađivanje velikih komada od jednobojnog materijala u cjelokrznarskoj obradi s ravnim rubnim spojem

Izrađivanje velikih komada od jednobojnog kovrčavog  ili moiriranog materijala u polu i cjelokrznarskoj obradi s malo raščlanjenim spojevima i spojevima po visini.

Izrađivanje jednodijelnih  i dvodijelnih komada od neobojenih materijala ravne dlake .

Izrađivanje malih komada od jednobojnih materijala ravne dlake prema krojevima koji mijenjaju oblik

Preuređivanje dijelova određenih materijala za određene tehnike prerađivanja

Podjela i izračunavanje uzoraka u trakama i kolonama.

Sastavljanje i slaganje sirovina.

Jednostavni radovi razvrstavanja dijelova krzna.

Razvrstavanje prema veličinama krzna.

Razvrstavanje prema boji kod jednake strukture krzna.

 

Oblikovanje

Polaganje oblikovanih dijelova prema planu

Upoznavanje funkcije dijelova

Oblikovanje složenih dijelova.

Izradba radnih dijelova prema zadanim i vlastitim nacrtima.

Izrađivanje slijeda boja i struktura u krznu, tekstilu i drugim sirovinama prema predlošku

Izradba nacrta i oblikovanje malih komada krzna.

Izradba temeljnog kroja.

Izvođenje preinaka.

Obrada dlake i kože.

 

 

 

Planiranje, izradba, završavanje i sastavljanje izradaka.

Izbor kože krznaša i drugih sirovina.

 

Zasjenjivanje dlake i kože bojama i sredstvima za prskanje.

Listiranje krzna.

Glačanje kože krznaša.

Oplemenjivanje i čišćenje krzna.

Završavanje komada samostalnim radom od planiranja do preuzimanja.

Podjela i organizacija radnih etapa.

Izabrati kože krznaša prema modnim i tehničkim gledištima.

Izbor drugih sirovina koje su prikladne za preradu s krznom.

Izbor tehnike prerade s obzirom na svojstva krzna.

     

 

6.7. Nastavni predmet: Osnove računalstva s vježbama

 

Razred: 1.

Tjedni (ukupni) broj sati: 2/70

Cilj

Stjecanje teorijskih i praktičnih znanja rada na računalu.

Zadaci

Ø       Upoznati učenike s radom računala i njegovim dijelovima.

Ø       Upoznati učenike s mogućnošću korištenja računala u svrhu izrade stručne dokumentacije.

Ø       Upoznati učenike s načinom korištenja Interneta radi širenja znanja u krznarskoj struci.

Ø       Stjecanje vještine rada u osnovnim računalnim programima.

 

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)

Nastavni sadržaji

Pojam informatike

 

 

Građa računala

 

 

 

 

 

 

 

 Rad s računalom

Software - programska potpora

Word

 

 

Internet

Znati definirati informatiku i računalstvo.

 

 

Usvojiti znanja o građi računala i povezati građu s praktičnim radom na računalu.

 

 

 

 

 

 

Znati se koristiti računalom za pisanje teksta.

Koristiti se naprednijim tehnikama u radu s tekstom i znati izrađivati i popunjavati tablice

 

Znati koristiti se Internetom

Osnove informatike, podjela informacija, računalstvo.

 

Funkcionalna shema računala, procesor, memorija, U/I uređaji, prikaz brojeva za memoriju, operacijski sustavi, Windows.

Fizičko povezivanje dijelova računala, rad s tipkovnicom i mišem, obrada i ispis teksta.

 

Rad s datotekama, izrada i uređivanje tablica, crtanje i umetanje objekata, program za formulare.

 

 

Struka na Internetu, svjetsko i   domaće tržište krzna i krznenih proizvoda, literatura i dizajn, korištenje pretraživača.

 

Metodičke napomene: Preporučuje se izvođenje nastave isključivo praktičnim radom na računalu.

 

Obveze učenika: Izrada domaćih i školskih pisanih radova vezanih uz stručne predmete.

 

6.7.3. Praktična nastava (praktični dio naukovanja) za izradu kožnih odjevnih predmeta. (izborno)

 

         Praktični dio naukovanja za izradu kožnih odjevnih predmeta je izborni dio programa, a obavljaju ga učenici koji su kao izborni predmet u trećoj godini odabrali Tehnologiju kožnih odjevnih predmeta. Ovaj dio naukovanja ostvaruje se u četvrtoj godini .

Fond sati: 450

 

Nastavna cjelina

Nastavni sadržaji

 

Osnove tehnološkog procesa

 

 

 

 

 

 

Šivanja muških i ženskih odjevnih predmeta od kože (hlače, suknja, jakna, ogrtač, sako)

 

Upoznavanje radionice za izradu kožnih odjevnih predmeta.

Radna mjesta u radionici.

Faze tehnološkog procesa:

-     nabava sirove i oplemenjene robe,

-     pripremanje radnih dijelova za izradak,

-     obrada kože,

-     skladištenje i prodaja.

 

Izbor osnovnog i pomoćnog materijala, te pribora.

Uzimanje mjera, odabir modela, konstrukcija

kroja, krojenje, šivanje i dovršavanje.

 

 

 

7. ISPITNI KATALOG - POMOĆNIČKOG/ZAVRŠNOG  ISPITA

 

Ispitni cilj

Cilj završnog ispita je provjera znanja, sposobnosti i vještina koje su potrebne za obavljanje poslova i zadaća u zanimanju krznar.

Način provjere znanja i umijeća

Završni ispit

1. Praktični dio (radna proba ili izrada krznenog izratka).

2.  Strukovno- teorijski ispit znanja (pisani ili usmeni oblik).

3.   Ispit znanja iz hrvatskog jezika.

 

Pomoćnički ispit (poseban ispit ili kao sastavni dio završnog ispita)

1.      Praktični dio (radna proba ili izrada krznenog izratka).

2.      Stručno-teorijski ispit znanja (pisani ili usmeni oblik).

 

Praktični dio ispita u skladu je s nastavnim planom praktičnog dijela naukovanja. Praktična zadaća se sastoji od izvođenja radne probe ili izrade krznenog uratka, a obuhvaća područja:

Izrada modne skice i konstrukcije kroja. Zaštita na radu i ekološki zahtjevi. Svojstva i primjena krznenih materijala. Primjena drugih materijala. Ručni alati za obradu i šivanje krzna. Mehanizirani ručni alati i njihova uporaba. Strojevi i uređaji u krznarstvu. Krojenje krzna i drugih materijala. Šivanje. Obrada dlake i kože. Čišćenje krzna. Ađustiranje.

 

Temeljem navedenih područja naučniku se zadaje izrada jednog uratka ili izvođenje radne probe. Prije nego se pristupi praktičnom dijelu ispita, Ispitna komisija treba odobriti tehnološku dokumentaciju za izradu. Ona  treba sadržavati sve potrebne elemente za izvođenje praktičnog dijela ispita.

 

Moguće radne probe i izraci:

-          {C}pravljenje izratka iz kovrčavog ili moiriranog materijala,

-          {C}izrada galanterijskog komada iz pojedinačnih krojeva ili krojnih skupina od materijala s ravnom dlakom,

-          {C}izrađivanje krznenih spojeva u moiriranom materijalu,

-          {C}izrađivanje jednostavnih krojnih predložaka za promjenu oblika i izrađivanje komada,

-          ručno i strojno šivanje,

-          izrada jednostavnog radnog uzorka,

-          preuređivanje krznenih predmeta i sl. 

 

Pri izradi praktične zadaće učenik se mora pridržavati propisanih mjera zaštite na radu i zaštite okoliša te ostalih uvjeta koje mu odredi ispitna komisija.

 

Strukovno teorijski dio ispita obuhvaća teorijska znanja neophodna za obavljanje praktičnih radnji u zanimanju koja su propisana nastavnim planom i programom za teorijski dio naukovanja.

 

Teme i cjeline iz predmeta

Tehnologija zanimanja:

Ručni alat i pribor za strojno šivanje. Konac. Ljepila. Obrada rubova krzna i kože. Šivaći stroj. Krojenje . Fiksiranje međupodstava. Priprema rada. Međufazna kontrola i kontrola gotovih proizvoda. Čišćenje mrlja. Pakiranje i etiketiranje.

 

Poznavanje materijala:

Osnove kemije Osnovni i pomoćni materijali Propisi u prometu s krznom i kožom. Osnove tehnologije dobivanja krzna i kože Umjetna krzna i kože. Poznavanje tekstilija. Pomoćni materijali i rpibor. Kontrola, sortiranje i skladištenja krzna i kože. Ekologija u kožarstvu. Tehničkog crtanja.

 

Matematika u struci:

Matematičke i računske operacije. Postotni račun. Izračunavanje potrebnog materijala. Izračunavanje troškova rada.

 

Estetika i oblikovanje: 

1.      Estetika.

2.      Umjetnost i moda.

3.      Odijevanje.

4.      Likovni elementi i kompozicija.

5.      Proporcije ljudskog tijela.

6.      Crtanje čovječjeg tijela.

7.      Modno crtanje.

8.      Odijevanje i moda

 

Konstrukcija krojeva:

1.        Konstrukcijska priprema.

2.        Konstrukcija pokrivala za glavu.

3.        Konstrukcija muških i dječjih hlača.

4.        Proporcije.

5.        Konstrukcija ženskih hlača.

6.        Konstrukcija ženske gornje odjeće.

7.        Konstrukcija muške gornje odjeće.

 

STANDARDIZIRANI OCJENJIVAČKI LIST

 

I.                   PRAKTIČNI DIO ISPITA

 

Radnje obavljene u okviru praktične zadaće

Broj bodova

Izrada dokumentacije za praktičnu zadaću

0 - 10

Korištenje zaštitnih sredstava i naprava

0 - 10

Spretnost rukovanja alatima i strojevima.

0 - 20

Podešavanje strojeva i alata.

0 - 10

Koncentracija i izdržljivost

0 - 10

Kakvoća izrađenog uratka ili radne probe

0 - 20

Točnost dimenzija i obrade prema planu

0 - 20

 

 

UKUPNO BODOVA:

0 -100

 

 

 

BODOVNA LISTA

 

Postotak (% ) bodova

Ocjena

92 - 100%

Odličan (5)

81 - 91%

Vrlo dobar (4)

67 - 80%

Dobar (3)

50 - 66%

Dovoljan (2)

0 - 49%

Nedovoljan (1)

 

 

II.  STRUKOVNO – TEORIJSKI DIO

 

Strukovno teorijski dio ispita je u pisanom obliku, a sastoji se od pitanja i zadaća koje donosi ispitna komisija, na osnovi kataloga ispitnih pitanja i zadataka za pomoćničke ispite (ako postoje) ili na prijedlog nastavnika stručne teorije.

          

Ocjena se utvrđuje prema ovoj ljestvici:

 

 BODOVNA LISTA

 

Postotak (% ) bodova

Ocjena

90 - 100%

Odličan (5)

80 - 89%

Vrlo dobar (4)

70 - 79%

Dobar (3)

60 - 69%

Dovoljan (2)

0 - 30%

Nedovoljan (1)

 

Učenik koji postigne od 30 do 59 % bodova upućuje se na usmeni ispit.

Na usmenom ispitu u pravilu se provjeravaju znanja iz onih područja iz kojih učenik nije pokazao dostatna znanja na pismenom dijelu ispita.

 

Ovaj nastavni plan i program stupa na snagu danom objave u „Narodnim novinama“, a  primjenjuje se od 1. rujna 2004. godine.

 

 

Klasa: 133-02/04-02/7

Ur. Broj: 526-12/04-59

Zagreb, 1. srpnja 2004.

 

 

Ministar

Branko Vukelić, v.r.

 

Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/312793.html

Copyright © Ante Borić