MINISTARSTVO GOSPODARSTVA, RADA I PODUZETNIŠTVA
Na temelju članka 44. stavka 5. Zakona o obrtu („Narodne novine“ , br. 49/03. – pročišćeni tekst), ministar gospodarstva, rada i poduzetništva, nakon prethodno pribavljena mišljenja Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra znanosti, obrazovanja i športa, donosi
1. OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOGA PROGRAMA
Cilj:
Odgojno-obrazovni program za zanimanje krznar ima cilj stjecanje znanja, vještina i umijeća u području izrade odjevnih predmeta iz krzna, koje će omogućiti polazniku da po svršetku naukovanja samostalno i kvalificirano obavlja poslove i radne zadaće u okviru stečenog zanimanja, te cjeloživotno učenje i usavršavanje.
Zadaci:
Ø Steći potrebna znanja o zaštiti na radu, sprječavanju nesreća, te zaštiti radne i životne sredine.
Ø Steći znanja o organizaciji rada, radnom i tehnološkom procesu u krznarskoj radionici.
Ø Usvojiti znanja o svojstvima, izboru i uporabi različitih vrsta prirodnih i umjetnih krzna, te drugih sirovina u krznarskom zanatu.
Ø Razviti vještinu izrade različitih krznarskih proizvoda.
Ø Razviti osnovne vještine oblikovanja krznarskih proizvoda.
Ø Steći osnovna znanja o konstrukciji krznenih odjevnih predmeta.
Ø Steći osnovna znanja iz područja računarstva i primjene računala u krznarstvu.
Ø Upoznati alate, strojeve i uređaje u krznarstvu, te njihovo tekuće održavanje.
Ø Steći osnovna znanja o izračunavanju materijala, troškova izradbe i drugih elemenata kalkulacije.
Ø Naučiti zakonitosti koje vladaju u ustrojstvu nekog poduzeća ili obrta.
Ø Steći znanja potrebna za cjeloživotno učenje i praćenje razvoja struke i zanimanja.
Trajanje obrazovanja: 3 godine
Zbog sličnosti s izradom kožnih odjevnih predmeta program pruža mogućnost učenicima da izborom Tehnologije kožnih odjevnih predmeta u trećoj nastavnoj godini i dodatnom praksom od 450 sati steknu dvojno zanimanje: krznara i krojača odjevnih predmeta od kože. U tom slučaju obrazovanje traje 3,5 godine.
Uvjeti za upis:
Završena osnovna škola, liječnička potvrda o zdravstvenoj sposobnosti za obavljanje poslova krznara, ugovor o naukovanju.
2. NASTAVNI PLAN
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk /etika |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika i gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Matematika u struci |
2 |
70 |
1 |
35 |
1 |
32 |
137 |
Tehnologija zanimanja |
1 |
35 |
2 |
70 |
1 |
32 |
137 |
Poznavanje materijala |
2 |
70 |
1 |
35 |
- |
|
105 |
Estetika i oblikovanje |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Konstrukcija krojeva |
- |
_ |
2 |
70 |
3 |
96 |
166 |
Izborna nastava |
1 |
35 |
1 |
35 |
2 |
64 |
134 |
Tjelesna i zdravstvena kultura Matematika u struci Stručni predmeti |
|
|
|
|
|
|
|
Praktična nastava |
|
900 |
|
900 |
|
800 |
2600 |
Praktična nastava u školi Računalstvo s vježbama Praktična nastava u radnom procesu |
|
360
540 |
|
270
630 |
|
160
640 |
|
Ukupno nastave: |
16 |
1460 |
17 |
1495 |
15 |
1280 |
4235 |
NASTAVNI PLAN - OBJAŠNJENJE
A) Općeobrazovni dio
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk /etika |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika i gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Ukupno |
9 |
315 |
9 |
315 |
7 |
224 |
854 |
B) Strukovno-teorijski dio
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Matematika u struci |
2 |
70 |
1 |
35 |
1 |
32 |
137 |
Tehnologija zanimanja |
1 |
35 |
2 |
70 |
1 |
32 |
137 |
Poznavanje materijala |
2 |
70 |
1 |
35 |
- |
|
105 |
Estetika i oblikovanje |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Konstrukcija krojeva |
- |
- |
2 |
70 |
3 |
96 |
134 |
Izborna nastava |
1 |
35 |
1 |
35 |
2 |
64 |
134 |
Ukupno |
7 |
245 |
8 |
280 |
8 |
256 |
781 |
Izborni nastavni predmet u 1. i 2. godini može biti tjelesna i zdravstvena kultura i matematika, a trećoj godini Tehnologija kožnih odjevnih predmeta ili matematika i tjelesna i zdravstvena kultura.
Ako se izabere tehnologija tada postoji mogućnost (po izboru učenika) da se produži obrazovanje (samo praktični dio) za pola godine i stekne dvojno zanimanje (krznar i krojač odjevnih predmeta od kože.
Za izborne sadržaje iz matematike mogu se također koristiti sadržaji iz Okvirnih nastavnih programa općeobrazovnih predmeta u srednjim školama (Glasnik Ministarstva prosvjete i športa, posebno izdanje broj 11, Zagreb, 1997.).
Za sadržaje izbornog programa iz tjelesne i zdravstvene kulture preporuča se učenicima ponuditi jedan od izbornih športova (košarka, odbojka, rukomet ili nogomet).
B) Praktični dio (40 tjedana)
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
||
Praktična nastava u školi s vježbama |
360 |
270 |
160 |
|
Računalstvo s vježbama |
70 |
|
|
|
Praktična nastava u krznarskoj radionici-najmanje sati |
540 |
630 |
640 |
|
Ukupno |
900 |
900 |
800 |
2600 |
Napomena: Učenici prvog razreda prije početka praktične nastave u radnom procesu (kod obrtnika ili trgovačkog društva ) trebaju obaviti najmanje 70 sati praktične nastave u školskoj radionici kako bi savladali osnove struke i položili ispit iz zaštite na radu.
D) Ukupno nastave
|
Broj sati |
Ukupni broj sati |
||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
||
A) Općeobrazovni dio |
315 |
315 |
224 |
854 |
B) Strukovno-teorijski dio |
245 |
280 |
256 |
781 |
C) Praktični dio |
900 |
900 |
800 |
2600 |
Ukupno |
1460 |
1495 |
1280 |
4235 |
3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA
Predmeti strukovnoga dijela programa |
Obvezni načini provjere i ocjenjivanja znanja i umijeća |
Osnove računarstva |
Praktični rad na računalu |
Tehnologija zanimanja |
Usmeni odgovori, pisana provjera, pisani radovi, vježbe, tehničko-tehnološka dokumentacija, domaći rad |
Poznavanje materijala |
Usmeni odgovori, pisana provjera, pisani radovi, vježbe, domaći rad |
Estetika i oblikovanje |
Vježbe, usmeni odgovori, domaći rad |
Konstrukcija krojeva |
Pisana provjera, usmeni odgovori, domaći rad |
Matematika u struci |
Pisana provjera, usmeno, domaći rad |
Izborna nastava |
Ovisno o predmetu |
Napomena: Tijekom drugog polugodišta druge godine obvezna je provedba kontrolnog ispita.
4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA
Nastavni predmeti strukovnoga dijela programa |
Nastavnik |
Izobrazba |
Osnove računarstva |
profesor |
visokoškolsko obrazovanje iz tehnike (računalstvo, elektrotehnika, politehnika), dipl. ing. matematike, prof. matematike, dipl. ing. računarstva, dipl. informatičar |
Tehnologija zanimanja |
profesor, suradnik u nastavi |
visokoškolsko obrazovanje, dipl. ing. odjevne tehnologije |
Poznavanje materijala |
profesor |
visokoškolsko obrazovanje, dipl. ing. odjevne tehnologije |
Estetika i oblikovanje |
profesor |
visokoškolsko obrazovanje, dipl. ing. odjevne tehnologije |
Konstrukcija krojeva |
profesor |
visokoškolsko obrazovanje, dipl. ing. odjevne tehnologije |
Matematika u struci |
profesor |
visokoškolsko obrazovanje, prof. matematike, dipl. ing. matematike, dipl. ing. odjevne tehnologije |
Praktična nastava u školi |
profesor, stručni učitelj |
visokoškolsko obrazovanje, dipl. ing. odjevne tehnologije, srednje obrazovanje odjevne struke s položenim stručnim ispitom |
Praktična nastava u krznarskoj radionici |
Majstor-krznar |
Majstorski ispit ili priznati majstorski status
|
Osim navedenih nastavnika nastavne predmete mogu izvoditi i drugi nastavnici prema Pravilniku o stručnoj spremi i pedagoško-psihološkom obrazovanju nastavnika u srednjem školstvu (NN 1/96., 80/99.).
5. IZVOĐENJE PROGRAMA
5.1. Rad s učenicima u skupinama - dijeljenje razrednog odjela u skupine i sudjelovanje suradnika u nastavi (minimalni standard)
Nastavni predmet |
Razred |
Nastavnik |
Broj sati |
Broj učenika |
Računalstvo |
1. |
profesor |
35 |
15 |
Tehnologija zanimanja |
1. 2. 3. |
profesor i suradnik u nastavi |
70, 105, 96 |
25 |
Poznavanje materijala |
1. 2. |
profesor |
70, 35 |
25 |
Crtanje s konstrukcijama |
1. 2. 3. |
profesor |
70, 105, 96 |
25, za rad u računalnoj učionici 15 |
Matematika u struci |
1. 2. 3. |
profesor |
35, 35, 35 |
25 |
Izborni predmet struke |
3. |
profesor i suradnik u nastavi |
128 |
25 |
5.2. Minimalni materijalni uvjeti za izvođenje programa
Prostor |
Oprema |
Nastavni predmeti |
Računarska učionica |
15 računala s odgovarajućim programima za obradu teksta, LCD projektor, pisač, mogućnost pristupa internetu. |
Računarstvo |
Školska učionica, krznarska radionica |
Klasična učionica i kabinet prof. s potrebnim uzorcima; krznarska radionica s osnovnim alatima, strojevima i uređajima. |
Tehnologija zanimanja |
Školska učionica |
Klasična učionica i kabinet prof. s potrebnim uzorcima. |
Poznavanje materijala |
Učionica- crtaonica, računalna učionica |
Klasična učionica, 15 računala s odgovarajućim programima za crtanje, LCD projektor, pisač. |
Konstrukcija krojeva, Estetika i oblikovanje |
Školska učionica |
Klasična učionica |
Matematika u struci |
Prostor |
Ovisno o predmetu |
Izborni predmet |
6. NASTAVNI PROGRAM - KATALOG ZNANJA
Nastavni programi za predmete općeobrazovnog dijela programa, izuzev predmeta Etika i Tjelesna i zdravstvena kultura objavljeni su u Glasniku ministarstva prosvjete i športa, posebno izdanje, broj 11. lipanj 1997. Nastavni program za predmet Etika objavljen je u Prosvjetnom vjesniku Ministarstva prosvjete i športa, broj 1 od 11. ožujka 2003.
6.1. Nastavni predmet – Matematika u struci
Godina obrazovanja: 1, 2, 3
Tjedni i godišnji fond sati:
Godina obrazovanja |
1. |
2. |
3. |
Ukupni fond sati |
Broj sati tjedno/godišnje |
2 / 70 |
1 / 35 |
1/35 |
140 |
Cilj programa
Osposobiti učenike za primjenu osnovnih znanja za izračune u struci
Zadaci programa:
1. Izračunavanje osnovnih računskih operacija s prirodnim, cijelim, racionalnim i brojevima
2. Korištenje mjernih jedinice za duljinu, površinu, masu, volumen, opseg i vrijeme
3. Mjerenje i preračunavanje dužinskih i kvadratnih jedinica
4. Korištenje pravila trojnog
5. Izračunavanje udjela u mješavinama vlakana
6. Izračunavanje utroška vrpce na obrubima za razna geometrijske oblike
7. Izračunavanje razmaka i broja rupica
8. Izračunavanje kružnih, polukružnih djelomično kružnih oblika
9. Izračunavanje troškova proizvodnje
10. Izračunavanje utroška osnovnog i pomoćnog materijala po vrstama odjevnih predmeta od krzna i kože
11. Izračunavanje utroška konca ovisno o tipu strojnog uboda
12. Izračunavanje (finoće) mase dužinskih jedinica za vlakna, konce i pređe
13. Izračunavanje cijene koštanja odjevnih predmeta od kože i krzna
14. Izračunavanje cijene rada
15. Izračunavanje plaće
16. Izračunavanje iskorištenja krojne slike i međukrojnog gubitka
17. Izračunavanje postotnog i kamatnog računa
18. Planiranje proizvodnje
Sadržaj programa: 1. godina obrazovanja
Nastavno područje |
Cilj |
Nastavni sadržaji |
1. Prirodni brojevi |
Naučiti osnovne računske operacije s prirodnim brojevima, te stečena znanja primijeniti u drugim stručnim predmetima |
Skup prirodnih brojeva Računske operacije s prirodnim brojevima Svojstva računskih operacija Djeljivost prirodnih brojeva Zajednički djelitelj i najveći zajednički djelitelj Zajednički višekratnici i najmanji zajednički višekratnik |
2. Cijeli brojevi |
Naučiti osnovne računske operacije s cijelim brojevima, te stečena znanja primijeniti u drugim stručnim predmetima |
Skup cijelih brojeva Pridruživanje točaka pravca cijelim brojevima Uspoređivanje cijelih brojeva Računske operacije s cijelim brojevima |
3. Racionalni brojevi |
Naučiti osnovne računske operacije s racionalnim brojevima, te stečena znanja primijeniti u drugim stručnim predmetima |
Skup racionalnih brojeva Jednakost racionalnih brojeva Pridruživanje točaka pravca racionalnim brojevima Računske operacije s racionalnim brojevima Decimalni brojevi i razlomci Računanje s decimalnim brojevima Kombinirani zadaci |
4. Mjerne jedinice |
Naučiti preračunavanje mjernih jedinica, te stečena znanja primijeniti u drugim stručnim predmetima |
Mjerne jedinice za duljinu Mjerne jedinice za površinu Mjerne jedinice za masu Mjerne jedinice za volumen Mjerne jedinice za opseg (oplošje) Mjerne jedinice za vrijeme |
5. Pravilo trojno |
Naučiti pomoću trojnog pravila izračunavanje nepoznate veličine (vrijednosti) i praktična primjena znanja |
Jednostavno trojno pravilo Složeno trojno pravilo |
6. Račun smjese |
Naučiti izračunavanje udjela pojedinih vlakana u mješavinama vlakana i praktična primjena znanja |
Izračunavanje udjela pojedinih vlakana u mješavinama vlakana
|
7. Primijenjeni račun u krojaštvu i krznarstvu |
Naučiti izračunavanje utroška obrubne vrpce za različite geometrijske oblike i praktična primjena znanja Naučiti izračunavanje razmaka između rupica i potreban broj rupica i praktična primjena znanja Naučiti izračunavanje raspodjele raporta i praktična primjena znanja Naučiti izračunavanje opsega različitih oblika dijelova od kože i krzna i praktična primjena znanja |
Izračunavanje utroška vrpce na obrubima za razna geometrijske oblike Izračunavanje razmaka i broja rupica Izračunavanje razmaka raporta uzorka na ravnim i kružnim oblicima
Izračunavanje kružnih, polukružnih djelomično kružnih dijelova |
Sadržaj programa: 2. godina obrazovanja
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji |
|
1. Primijenjeni račun u krojaštvu i krznarstvu |
Naučiti izračunavanje utroška obrubne vrpce za različite geometrijske oblike i praktična primjena znanja Naučiti izračunavanje razmaka između rupica i potreban broj rupica i praktična primjena znanja Naučiti izračunavanje raspodjele raporta i praktična primjena znanja Naučiti izračunavanje opsega različitih oblika dijelova od kože i krzna i praktična primjena znanja |
Izračunavanje utroška vrpce na obrubima za razna geometrijske oblike Izračunavanje razmaka i broja rupica Izračunavanje razmaka raporta uzorka na ravnim i kružnim oblicima
Izračunavanje kružnih, polukružnih djelomično kružnih dijelova |
|
2. Izračunavanje utroška osnovnog i pomoćnog materijala |
Naučiti izračunavanje utroška materijala i konca za različite predmete od kože i krzna i praktična primjena znanja |
Izračunavanje prosječnog utroška kože i krzna te ostalih materijala po vrstama odjevnih predmeta Izračunavanje utroška konca za različite strojne ubode |
|
3. Izračunavanje finoće |
Naučiti izračunavanje dužinske mase za različite kožne tvorevine i praktična primjena znanja |
Izračunavanje mase kožnih tvorevina |
|
4. Iskorištenje krojnih slika |
Naučiti izračunavanje iskorištenja krojne slike i međukrojnog gubitka te praktična primjena znanja |
Izračunavanje iskorištenja krojne slike i međukrojnog gubitka |
|
Sadržaj programa: 3. godina obrazovanja
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji |
1. Izračunavanje troškova proizvodnje |
Naučiti izračunavanje cijene rada, materijala, plaće i prodajne cijene te praktična primjena znanja |
Izračunavanje cijene rada Izračunavanje cijene materijala Izračunavanje plaće (bruto, neto, doprinosi, porez, prirez, neoporezivi dio, porezna osnovica, porezna stopa Izračunavanje cijene koštanja odjevnih predmeta od kože i krzna |
2. Kamatni i postotni račun |
Naučiti izračunavanje postotka, poreza i kamata te praktična primjena znanja |
Izračunavanje postotka Izračunavanje kamata Izračunavanje poreza |
3. Planiranje proizvodnje |
Naučiti izračunavanje podataka za planiranje proizvodnje i praktična primjena znanja |
Izračunavanje podataka za izradu operativnih planova proizvodnje |
Metodičke napomene
U odabiru nastavnih područja korišten je princip egzemplarnosti. Nastavni sadržaji ovog predmeta u korelaciji su sa svim ostalim strukovnim predmetima zanimanja krznar. Nastavni program je okvirni, prema kojemu će svaka škola izraditi operativni program. Pri izradi operativnih programa moguće je koristiti se dodatnom literaturom, osobito literaturom iz područja tehnologije kože i krzna. Operativni program mora biti detaljniji, te sadržaj mora biti raspoređen sukladno školskom kalendaru rada. U operativnom programu koji će raditi škole raspodjela sati po nastavnim područjima može odstupati od okvirnog programa ali ne može odstupati od godišnjeg fonda sati.
Oblici i načini rada
Nastava se izvodi u školskoj učionici. Rad učenika je grupni i individualni. Metode kojima se obrađuju nastavni sadržaji su verbalne i praktične (vježbanje). Provjeravanje znanja učenika je pismeno, usmeno i vježbe.
Obveze učenika
Uredno pohađanje nastave i izvršavanje obaveza te imati potreban pribor (udžbenik, bilježnica, olovka, gumica, kalkulator, trokuti, šestar).
Literatura
1. Boško Jagodić, Milivoj Miliša: Matematika, udžbenik za 1. razred industrijskih i obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb
2. Vesna Erceg: Metode gospodarskog računa, vježbenica za srednje škole, Element, Zagreb
3. Ivan Mrkonjić: Matematika, udžbenik za 2. razred industrijskih i obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb
Mijo Matošević: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju, "UM" d.o.o., Nova Gradiška
6.2. Nastavni predmet – Tehnologija zanimanja
Razred: 1., 2., 3.
Tjedni (ukupni) broj sati teorije, vježbi: 1/2/1
Pridonijeti osposobljavanju učenika za samostalan rad u procesu izrade proizvoda od prirodnih i umjetnih krzna usvajanjem teorijskih znanja, koja omogućuju potpunije razumijevanje radnih postupaka i operacija.
Zadaci
Ø Usvajanje osnovne i posebne terminologije odjevne struke.
Ø Usvajanje teoretskog znanja, koje je potrebno pri praktičnom radu.
Ø Upoznavanje učenika s alatima strojevima i uređajima za izradu krznarskih proizvoda.
Ø Upoznavanje s opasnostima pri radu i mogućnostima njihovog sprečavanja.
Ø Upoznavanje mogućnosti racionalne iskoristivosti materijala, alata i naprava, te radnog vremena.
Ø Upoznati učenike s problematikom točnosti i čistoćom obrade.
Ø Razviti odgovornost za čuvanje i održavanje sredstava za rad te težnju za povećanjem proizvodnosti.
Prvi razred: 35
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Radionica
Ručni alat i pribor za strojno šivanje
Konac
Ljepila
Obrada rubova |
Upoznati alat i opremu krznarske radionice. Shvatiti organizaciju rada u krznarskoj radionici.
Razvijanje sposobnosti razlikovanja i upotrebe
Mogućnost odabira konca zavisno o vrsti materijala.
Odabir i uporaba ljepila
Sposobnost izbora načina obrade rubova |
Prostor radionice - površina, visina, osvijetljenost, grijanje, vlaga, protupožarna zaštita, radno odijelo, radno mjesto, osobni i zajednički radni alat.
Alati za mjerenje, označavanje, krojenje, ručno šivanje, bušenje i ostalu ručnu obradu.
Strojne igle, razlikovanje igala i izbor u skladu s vrstom materijala. Pojam konca, finoća, sposobnost razlikovanja s obzirom na vrstu sirovine (prirodna, sintetička i miješana vlakna), usklađivanje igle, konca i materijala.
Vrste ljepila u krznarstvu, čuvanje i skladištenje. Nanošenje ljepila i lijepljenje.
Izrada rubova, zaobljenja, uglova i uporaba šablona. |
Drugi razred: 70
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Šivaći stroj
Krzno
Tekstilne tkanine i podstave
Krojenje tekstila
Fiksiranje međupodstava
|
Upoznati građu šivaćeg stroja, a posebno dijelova koji utječu na kvalitetu i oblikovanje uboda. Sposobnost otklanjanja pogrešaka pri šivanju.
Sposobnost razlikovanja krzna prema kvaliteti i uporabi. Pravilna priprema krzna za krojenje i šivanje. Razlikovanje prirodnog i umjetnog krzna.
Sposobnost odabira tkanina prema upotrebi
Poznavanje načina krojenja i njihov odabir
Spoznati važnost fiksiranja i načina mjerenja čvrstoće spoja.
|
Vođenje donjeg i gornjeg konca, naprave za transport materijala, podešavanje dijelova, koji utječu na kvalitetu pomicanja materijala u smjeru šivanja, lovac zamke (funkcija i zamjena vretena), regulator ubodne dužine, naprava za namatanje konca, pogonski mehanizam, automatsko rezanje konca. Zaštitne mjere pri radu sa šivaćim strojem. Podmazivanje i tekuće održavanje šivaćih strojeva.
Pojam kvalitete krzna (međunarodni standardi), podjela krzna prema upotrebi. Razlikovanje prirodnog od umjetnog krzna probom gorenja.
Podjela tkanina prema upotrebi. Osnovni vezovi tkanina. Kvaliteta podstava.
Ručno i strojno krojenje. Načini polaganja materijala u krojne slojeve. Polaganje šablona u krojni crtež. Grubo i fino krojenje. Zaštitne mjere pri krojenju.
Izbor ljepljive međupodstave u skladu sa svojstvima osnovnog materijala. Vrste preša za fiksiranje i njihova upotreba. Način mjerenja čvrstoće spoja između međupodstave i osnovnog materijala. |
Treći razred: 32
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Priprema rada u krznarskoj radionici
Kontrola izradaka
Čišćenje mrlja
Pakiranje i etiketiranje gotovih izradaka |
Upoznati se s načinima izradbe i međusobne ovisnosti elemenata sustava. Stjecanje navike planskog rada.
Važnost međufazne i konačne kontrole
Poznavanje sredstava, načina i uređaja za čišćenje
Spoznavanje važnosti pakiranja i etiketiranja. Sposobnost pravilnog pakiranja i etiketiranja. |
Pojedinačna i serijska izradba. Elementi sustava rada i čovjek u sustavu (humani i ekonomski aspekti). Konstrukcijska, operativna i tehnološka priprema: - oblikovanje modela - proračun utroška materijala - plaća, pogonska sredstva, pojedinačni troškovi, zajednički troškovi.
Postupci međufazne i kontrole gotovih izradaka. Načini uočavanja i otklanjanja pogrešaka.
Utvrđivanje vrste mrlja. Postupci suhog čišćenja. Detaširanje i sredstva za detaširanje. Kemijsko čišćenje krzna.
Priprema gotovih izradaka za isporuku. Etiketiranje (sirovinski sastav, veličina, održavanje i sl.) Pakiranje |
6.3. Nastavni predmet – Poznavanje materijala
Razred: 1. i 2.
Tjedni (ukupni) broj sati: 2/1
Cilj
Stjecanje teorijskih znanja o osnovnom i pomoćnim materijalima u izradi odjevnih predmeta od krzna i kože.
Zadaci
Ø Usvojiti osnovna znanja iz područja kemije, značajnih za zanimanje.
Ø Usvojiti znanja o vrstama, značaju i svojstvima osnovnih i pomoćnih materijala.
Ø Steći vještinu raspoznavanja i klasifikacije osnovnih i pomoćnih materijala.
Ø Razvijanje sposobnosti izbora materijala s obzirom na vrstu i namjenu proizvoda.
Ø Spoznavati značaj upotrebe umjetnih materijala u zamjenu za prirodne.
Ø Upoznavanje učenika s otpadnim tvarima kožarsko-krznarske industrije, te njihovim uklanjanjem.
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Osnove kemije
Osnovni i pomoćni materijali
Propisi u prometu s krznom i kožom
Sirovine i osnove tehnološkog postupka dobivanja kože i krzna |
Poznavanje osnovnih kemijskih zakonitosti. Poznavanje osnovnih kemijskih spojeva, važnih u kožarstvu i krznarstvu.
Sposobnost razlikovanja materijala.
Poznavanje standarda i sistematizacije robe.
Najosnovnija znanja o dobivanju prirodnih i umjetnih koža i krzna, te zaštite okoliša u kožarskoj industriji. |
Elementi, spojevi i smjese. Atomi, molekule, periodni sustav elemenata, simboli, formule i jednadžbe. Kemijske veze i svojstva tvari. Otopine, kiseline, lužine i soli. pH-vrijednost, neutralizacija. Organski spojevi, struktura i sistematika. Polimerizacija i polikodenzacija. Aminokiseline, peptidi, proteini.
Prirodni i umjetni osnovni i pomoćni materijali, te njihovo razlikovanje.
Standardi i deklaracije, koje prate robu u prometu, izrada etiketa po pravilima ađustiranja.
Histološka i kemijska građa sirove kože. Životinjske kože u kožarstvu, oštećenja i pogreške na sirovoj koži. Namakanje, luženje, odmašćivanje, neutralizacija, pranje i žmikanje. Štavljenje i sredstva za štavljenje. Mehanička obrada koža. Bojenje, mašćenje i sušenje. Doradni procesi na licu kože. Umjetna krzna i kože iz prirodnih i sintetskih polimera, dobivanje, svojstva i upotreba. |
Drugi razred: 35 sati
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Poznavanje tekstilija
Pomoćni materijali
Kontrola, sortiranje, pakiranje i skladištenje krzna i kože.
Ekologija u kožarstvu
|
Osnovna znanja u području proizvodnje i upotrebe tekstilija u kožarstvu i krznarstvu.
Poznavanje primjene pomoćnih materijala
Poznavanje postupaka kontrole kože i krzna, te njihovog sortiranja, pakiranja i skladištenja.
Poznavanje opasnosti od zagađenja okoliša u kožarskoj industriji. |
Podjela tekstilnih sirovina (prirodna i umjetna vlakna). Predenje i proizvodnja konca. Tkanje, osnovni tkalački vezovi. Pojam i proizvodnja netkanog tekstila. Primjena tekstila u kožarstvu i krznarstvu.
Ljepila, sastav, osnove dobivanja i uporabe. Metali i metalni pomoćni materijali. Folije kao pomoćni materijali.
Pojam kvalitete. Utvrđivanje kvalitete kože i krzna. Podjela krzna i kože prema uporabi, te njihova svojstva. Sortiranje koža i krzna, pakiranje i skladištenje.
Otpadne vode i njihovo pročišćavanje. Otpadni materijal, njegovo recikliranje odnosno razgradnja. |
Metodičke napomene: U izvođenju nastave preporučuje se korištenje uzoraka koža, krzna, tekstilija i drugih materijala, a preporuča se i posjet odgovarajućim industrijskim pogonima.
Seminarski radovi su također vrlo korisni oblici, koji pridonose stvaranju navika samostalnog učenja.
6.4. Nastavni predmet – Estetika i oblikovanje
Razred: 1., 2. i 3.
Tjedni (ukupni) broj sati: 1/1/1
Cilj
Stjecanje osnovnih znanja o umjetnosti, estetici i modi
Ø Razvijanje sposobnosti boljeg i kritičnijeg opažanja ljudi i okoliša
Ø Razvijanje sposobnosti praćenja mode i modnih kretanja
Ø Razvijanje sposobnosti estetskog oblikovanja izradaka
Ø Stjecanje spretnosti crtanja modnih skica
Ø Razvijanje sposobnosti kreativnog razmišljanja
Ø Razvijanje potrebe združivanja znanja ovog predmeta s konstrukcijom i modeliranjem
Ø Povezivanje znanja ovog predmeta s praktičnim radom
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Estetika
Umjetnost i moda
Odijevanje
Likovni elementi i kompozicija
|
Spoznavanje i razumijevanje pojma.
Osnovni pojmovi o umjetnosti i modi.
Sposobnost povezivanja likovne umjetnosti, estetike, mode i odijevanja.
Razumijevanje pojmova, razvijanje sposobnosti primjene znanja kod crtanja skica.
|
Pojam estetike i njezina uloga u različitim područjima.
Pregled i podjela umjetnosti. Kreiranje mode. Modne smjernice, moda i estetika. Antimoda. Moda kroz povijest (Egipat, Grčka, Rim, romanika, gotika, renesansa, barok i rokoko, moda 19. i 20.st.)
Temeljne funkcije odijevanja, . Izrada modnih skica po izboru. Korištenje modnih časopisa. Komunikacijska uloga odjeće.
Zlatni rez. Perspektiva. Osnovni likovni elementi kao osnova crtanja i slikanja. Likovna kompozicija u izradi modne skice |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Prirodne i modne proporcije ljudskog tijela.
Boje
Crtanje čovječjeg tijela |
Razvijanje sposobnosti primjene znanja o proporcijama pri izradi modne skice.
Poznavanje osnovnih boja i njihova primjena u praksi.
Sposobnost ljepše izrade modnih skica. |
Pojam prirodne i modne proporcije. Razlika između ženske, muške i dječje proporcije. Modna figura, crtanje ženske, muške i dječje figure. Ideal ljepote čovječjeg tijela kroz povijest i danas.
Krug boja. Harmonija i kontrast boja. Bojadisarske tehnike.
Crtanje crno-bijelog i obojenog modela. Crtanje cijele figure. Crtanje glave. Crtanje nogu. Crtanje ruku. |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Modno crtanje
Odijevanje i moda
|
Razvijanje sposobnosti modnog crtanja. Povezivanje znanja s konstrukcijom krojeva i praktičnim radom. Sposobnost interpretiranja tendencije iz modnih časopisa.
|
Skiciranje odjeće. Crtanje modne skice bez pomoći uzora., Crtanje modne skice prema fotografiji. Crtanje tehničke modne skice.
Linije odjeće nekoć i danas. Utjecaj i uloga materijala, linija i boja na oblike odijevanja. Tendencije mode u pogledu materijala, oblika, linije i boje. Modni dodaci (nakit, kozmetika, pokrivanje ruku, pokrivanje nogu, obuća, pokrivanje glave). Crtanje modnih skica . |
6.5. KONSTRUKCIJA KROJEVA
Razred: 2. ,3.
Tjedni (ukupni fond sati): 2/3
Poznavanje konstrukcije krojeva ,modeliranja i kompletiranja krojeva ženske, muške i dječje odjeće od kože i krzna.
Ø usvajanje teorijskih znanja o konstrukciji krojeva različite odjeće,
Ø stjecanje spretnosti kompletiranja krojnih dijelova,
Ø uočavanje pogrešaka kod nepravilne i netočne konstrukcije krojeva,
Ø stjecanje sposobnosti kritičke ocjene pri oblikovanju odjeće,
Ø usvajanje spretnosti modeliranja različitih oblika odjeće,
Ø povezivanje teorijskih znanja s praksom.
Drugi razred: 70 sati
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Konstrukcijska priprema.
Konstrukcija pokrivala za glavu.
Konstrukcija muških i dječjih hlača |
Funkcija konstrukcijske pripreme. Sposobnost pravilnog i točnog uzimanja mjera. Poznavanje sustava odjevnih veličina i njihovih oznaka. Naučiti stečeno znanje primijeniti na konkretnim primjerima iz prakse.
Poznavanje konstrukcije krojeva za pokrivala za glavu.
Poznavanje konstrukcije temeljnih krojeva. |
Konstrukcijska priprema (prikupljanje ideja, kreiranje i oblikovanje odjevnih predmeta, opisivanje i označavanje). Anatomija građe ljudskog tijela. Analiza proporcija ljudskog tijela. Analiza antropometrijskih podataka. Metode dobivanja mjera za konstrukciju odjeće. Sustavi veličina i oznake odjevnih predmeta od krzna i kože.
Uzimanje mjera i crtanje modela. Konstrukcija i kompletiranje krojnih dijelova.
Uzimanje mjera i crtanje modela. Konstrukcija krojeva i kompletiranje krojnih dijelova. |
Treći razred: 96 sati
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Proporcije.
Konstrukcija ženskih hlača.
Ženska gornja odjeća
Muška gornja odjeća
|
Osnovna znanja o proporcijama. Poznavanje odstupanja od normalne figure.
Poznavanje konstrukcije temeljnih krojeva.
Poznavanje konstrukcije temeljnih krojeva ženske gornje odjeće.
Naučiti izračunavati količinu utezanja i bubrenja za određeno smanjenje ili povećanje postotka vlage u određenim konstrukcijama. Poznavanje konstrukcije temeljnih krojeva muške gornje odjeće. |
Proporcije. Normalne (prirodne) figure odraslih i djece. Individualna odstupanja i njihovo označavanje. Promjene mjera kod kretanja, tablice mjera ženske, dječje i muške odjeće.
Uzimanje mjera i modeliranje. Konstrukcija krojeva i kompletiranje krojnih dijelova.
Postupci konstruiranja za žensku jaknu. Konstrukcija ženske pelerine. Konstrukcija ženskih ogrtača raznih oblika.
Postupci konstruiranja krojeva za muški : - {C}prsluk, - {C}jaknu, - {C}sako, - {C}ogrtač. |
6.6. {C} Nastavni predmet – Izborna nastava
6.6.1. Tjelesna i zdravstvena kultura
Nastavni plan i program tjelesne i zdravstvene kulture objavljen je u Narodnim novinama br. 136 od 28. kolovoza 2003.
6.6.2. Matematika u struci
U izbornom predmetu matematika u struci nudi se detaljnija obrada nastavnih sadržaja iz nastavnog programa stručno-teoretskog dijela matematika u struci .
6.6.3. Tehnologija kožnih odjevnih predmeta
Razred: 3.
Tjedni (ukupni) broj sati: 4/128
Ako učenici izaberu u sklopu izborne nastave «Tehnologiju kožnih odjevnih predmeta» postoji mogućnost da se praktični dio obrazovanja produži
za pola godine i stekne dvojno zanimanje: krznar i krojač odjevnih predmeta od kože.
Cilj:
Stjecanje stručno-teorijskih znanja i osnovnih vještina iz područja izrade kožnih odjevnih predmeta.
Zadaci:
Ø stjecanje znanja o strojevima i uređajima za izradu kožnih odjevnih predmeta,
Ø usvajanje teoretskog znanja potrebnog pri praktičnim radu,
Ø upoznavanje učenika s opasnostima pri radu i njihovog sprečavanja,
Ø upoznavanje učenika s mogućnostima racionalnog korištenja materijala, strojeva i uređaja, te radnog vremena,
Ø upoznavanje učenika s problematikom točnosti i čistoće obrade,
Ø razvijanje odgovornosti za čuvanje i održavanje sredstava za rad.
Sadržaj:
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Nastavne cjeline tehnologije zanimanja prve nastavne godine za zanimanje krznara.
Glačanje
Šivanje na specijalnim šivaćim strojevima.
Šivaći poluautomati
Kontrola, pakiranje, etiketiranje i čišćenje mrlja. |
Vidi tehnologiju zanimanja za krznarstvo u prvoj nastavnoj godini.
Osnovna teoretska znanja o glačanju.
Poznavanje principa rada specijalnih šivaćih strojeva.
Poznavanje posebnosti šivaćih poluautomata. Poznavanje upravljanja poluautomatima.
Vidi tehnologiju zanimanja za treću godinu. |
Sadržaje adekvatno primijeniti na izradu kožnih odjevnih predmeta.
Tehnološki postupak glačanja. Načini glačanja. Dobivanje pare. Ručno glačanje. Strojno glačanje. Glačanje na lutkama.
Šivaći strojevi s kombiniranim transportnim mehanizmima. Dvoigleni šivaći strojevi. Šivaći strojevi s cik-cak ubodom. Šivaći strojevi s ubodom za obamitanje (lančani bod).
Osnovne značajke šivaćih poluautomata. Poluautomatska izrada rupica. Poluautomatsko prišivanje gumba.
Sadržaje tehnologije zanimanja treće godine adekvatno primijeniti. |
6.7. Nastavni predmet : Praktična nastava
6.7.1. Nastavni predmet: Praktična nastava (praktični dio naukovanja)
Razred: 1., 2., 3.
Ukupni broj sati: 2600
Cilj
Cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da nakon završetka naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.
Ø da učenici usvoje znanja, vještine i navike iz područja zaštite na radu, te zaštite radne i životne sredine,
Ø da steknu uvid u organizaciju rada i tehnološki proces rada u krznarskoj radionici,
Ø stjecanje vještina rezanja kože krznaša i izrade spojeva,
Ø pripremanje i dorada sirovina, te izradaka,
Ø izrada radnih dijelova i njihovo spajanje,
Ø stjecanje vještine oblikovanja,
Ø obrada dlake i kože,
Ø izbor kože krznaša i drugih sirovina u skladu s vrstom i namjenom izratka,
Ø osnovno održavanje alata, strojeva i uređaja.
Sadržaj: |
|
|
|
|
|
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća) |
|
Zaštita na radu, ekološki zahtjevi
Osnove tehnološkog procesa i organizacije rada u krznarskoj radionici.
Rezanje koža krznaša i izradba spojeva.
Šivanje
Pripremanje i dorada sirovina te izradaka |
Primjena zakonskih propisa o zaštiti na radu. Objasniti propise koji se odnose na nositelje osiguranja za slučaj nezgode. Tipični uzroci nezgoda u ovom zanimanju. Opasnosti od električne struje. Ostali izvori opasnosti. Pružanje prve pomoći. Postupak s otpadnim tvarima.
Upoznavanje krznarske radionice i osnova tehnološkog procesa Radna mjesta u krznarskoj radionici Opremanje radnog mjesta Upoznavanje pojedinih faza tehnološkog procesa
Rezanje s kožne i dlačne strane, rukovanje krznarskim nožem i škarama. Izradba jednostavnih krznarskih spojeva i krojački radovi bez promjene oblika. Pojedinačno krojenje u svrhu promjene oblika. Izradba jednostavnih vidljivih i nevidljivih spojeva. Urezivanje spojeva prema crtežu ili prema stanju dlake. Izrađivanje glatkih, izrezuckanih i valovitih rubnih spojeva. Krojenje pojedinačnih komada s različitim profilom dlake i različitom bojom. Izrađivanje šablona za spojeve. Izvođenje jednostavnih preinaka i popravaka. Izradba spojeva po visini i rubno različitim materijalima. Krojenje malih komada prema krojnom predlošku. Razne krojačke tehnike.
Pravilno sjedenje i uporaba alata. Ručno šivanje krzna i tekstila. Strojevi za šivanje krzna i jednostavni plošni radovi Šivanje tekstila (strojno). Krojenje tekstila. Izvođenje svih vrsta šavova kod plošnog šivanja Šivanje prema pojedinom krojevima za mijenjanje oblika. Šivanje krojnih skupina u materijalu s različitim profilom dlake i različitom bojom. Krojenje i šivanje međupodstava i svilene podstave.
Vlaženje koža i dlake, te sušenje Istezanje i pričvršćivanje krzna i dijelova izradaka čavlićima Njega i spremanje krzna Glačanje tekstila Pripremanje krznene odjeće za uporabu Razvrstavanje prema slijedu boja i strukture za jednostavne izratke Razvrstavanje dijelova krzna prema tehničkim načelima i načinu prerade. Raspoređivanje i pridruživanje dodataka. Izravnavanje i istezanje komada te oblikovanje istezanjem Obrada dlake i kože kod velikih komada. Krojenje i obrađivanje pomoćnih materijala. |
|
Izradba radnih dijelova |
Kopiranje i označavanje dijelova. Uzimanje dijelova jednostavnih oblika Izrađivanje velikih komada od jednobojnog materijala u cjelokrznarskoj obradi s ravnim rubnim spojem Izrađivanje velikih komada od jednobojnog kovrčavog ili moiriranog materijala u polu i cjelokrznarskoj obradi s malo raščlanjenim spojevima i spojevima po visini. Izrađivanje jednodijelnih i dvodijelnih komada od neobojenih materijala ravne dlake . Izrađivanje malih komada od jednobojnih materijala ravne dlake prema krojevima koji mijenjaju oblik Preuređivanje dijelova određenih materijala za određene tehnike prerađivanja Podjela i izračunavanje uzoraka u trakama i kolonama. |
|
Sastavljanje i slaganje sirovina. |
Jednostavni radovi razvrstavanja dijelova krzna. Razvrstavanje prema veličinama krzna. Razvrstavanje prema boji kod jednake strukture krzna.
|
|
Oblikovanje |
Polaganje oblikovanih dijelova prema planu Upoznavanje funkcije dijelova Oblikovanje složenih dijelova. Izradba radnih dijelova prema zadanim i vlastitim nacrtima. Izrađivanje slijeda boja i struktura u krznu, tekstilu i drugim sirovinama prema predlošku Izradba nacrta i oblikovanje malih komada krzna. Izradba temeljnog kroja. Izvođenje preinaka. |
|
Obrada dlake i kože.
Planiranje, izradba, završavanje i sastavljanje izradaka. Izbor kože krznaša i drugih sirovina.
|
Zasjenjivanje dlake i kože bojama i sredstvima za prskanje. Listiranje krzna. Glačanje kože krznaša. Oplemenjivanje i čišćenje krzna. Završavanje komada samostalnim radom od planiranja do preuzimanja. Podjela i organizacija radnih etapa. Izabrati kože krznaša prema modnim i tehničkim gledištima. Izbor drugih sirovina koje su prikladne za preradu s krznom. Izbor tehnike prerade s obzirom na svojstva krzna. |
|
6.7. Nastavni predmet: Osnove računalstva s vježbama
Razred: 1.
Tjedni (ukupni) broj sati: 2/70
Stjecanje teorijskih i praktičnih znanja rada na računalu.
Ø Upoznati učenike s radom računala i njegovim dijelovima.
Ø Upoznati učenike s mogućnošću korištenja računala u svrhu izrade stručne dokumentacije.
Ø Upoznati učenike s načinom korištenja Interneta radi širenja znanja u krznarskoj struci.
Ø Stjecanje vještine rada u osnovnim računalnim programima.
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Pojam informatike
Građa računala
Rad s računalom Software - programska potpora Word
Internet |
Znati definirati informatiku i računalstvo.
Usvojiti znanja o građi računala i povezati građu s praktičnim radom na računalu.
Znati se koristiti računalom za pisanje teksta. Koristiti se naprednijim tehnikama u radu s tekstom i znati izrađivati i popunjavati tablice
Znati koristiti se Internetom |
Osnove informatike, podjela informacija, računalstvo.
Funkcionalna shema računala, procesor, memorija, U/I uređaji, prikaz brojeva za memoriju, operacijski sustavi, Windows. Fizičko povezivanje dijelova računala, rad s tipkovnicom i mišem, obrada i ispis teksta.
Rad s datotekama, izrada i uređivanje tablica, crtanje i umetanje objekata, program za formulare.
Struka na Internetu, svjetsko i domaće tržište krzna i krznenih proizvoda, literatura i dizajn, korištenje pretraživača. |
Metodičke napomene: Preporučuje se izvođenje nastave isključivo praktičnim radom na računalu.
Obveze učenika: Izrada domaćih i školskih pisanih radova vezanih uz stručne predmete.
6.7.3. Praktična nastava (praktični dio naukovanja) za izradu kožnih odjevnih predmeta. (izborno)
Praktični dio naukovanja za izradu kožnih odjevnih predmeta je izborni dio programa, a obavljaju ga učenici koji su kao izborni predmet u trećoj godini odabrali Tehnologiju kožnih odjevnih predmeta. Ovaj dio naukovanja ostvaruje se u četvrtoj godini .
Fond sati: 450
Nastavna cjelina |
Nastavni sadržaji |
Osnove tehnološkog procesa
Šivanja muških i ženskih odjevnih predmeta od kože (hlače, suknja, jakna, ogrtač, sako) |
Upoznavanje radionice za izradu kožnih odjevnih predmeta. Radna mjesta u radionici. Faze tehnološkog procesa: - nabava sirove i oplemenjene robe, - pripremanje radnih dijelova za izradak, - obrada kože, - skladištenje i prodaja.
Izbor osnovnog i pomoćnog materijala, te pribora. Uzimanje mjera, odabir modela, konstrukcija kroja, krojenje, šivanje i dovršavanje.
|
7. ISPITNI KATALOG - POMOĆNIČKOG/ZAVRŠNOG ISPITA
Ispitni cilj
Cilj završnog ispita je provjera znanja, sposobnosti i vještina koje su potrebne za obavljanje poslova i zadaća u zanimanju krznar.
Završni ispit
1. Praktični dio (radna proba ili izrada krznenog izratka).
2. Strukovno- teorijski ispit znanja (pisani ili usmeni oblik).
3. Ispit znanja iz hrvatskog jezika.
Pomoćnički ispit (poseban ispit ili kao sastavni dio završnog ispita)
1. Praktični dio (radna proba ili izrada krznenog izratka).
2. Stručno-teorijski ispit znanja (pisani ili usmeni oblik).
Praktični dio ispita u skladu je s nastavnim planom praktičnog dijela naukovanja. Praktična zadaća se sastoji od izvođenja radne probe ili izrade krznenog uratka, a obuhvaća područja:
Izrada modne skice i konstrukcije kroja. Zaštita na radu i ekološki zahtjevi. Svojstva i primjena krznenih materijala. Primjena drugih materijala. Ručni alati za obradu i šivanje krzna. Mehanizirani ručni alati i njihova uporaba. Strojevi i uređaji u krznarstvu. Krojenje krzna i drugih materijala. Šivanje. Obrada dlake i kože. Čišćenje krzna. Ađustiranje.
Temeljem navedenih područja naučniku se zadaje izrada jednog uratka ili izvođenje radne probe. Prije nego se pristupi praktičnom dijelu ispita, Ispitna komisija treba odobriti tehnološku dokumentaciju za izradu. Ona treba sadržavati sve potrebne elemente za izvođenje praktičnog dijela ispita.
- ručno i strojno šivanje,
- izrada jednostavnog radnog uzorka,
- preuređivanje krznenih predmeta i sl.
Pri izradi praktične zadaće učenik se mora pridržavati propisanih mjera zaštite na radu i zaštite okoliša te ostalih uvjeta koje mu odredi ispitna komisija.
Strukovno teorijski dio ispita obuhvaća teorijska znanja neophodna za obavljanje praktičnih radnji u zanimanju koja su propisana nastavnim planom i programom za teorijski dio naukovanja.
Tehnologija zanimanja:
Ručni alat i pribor za strojno šivanje. Konac. Ljepila. Obrada rubova krzna i kože. Šivaći stroj. Krojenje . Fiksiranje međupodstava. Priprema rada. Međufazna kontrola i kontrola gotovih proizvoda. Čišćenje mrlja. Pakiranje i etiketiranje.
Poznavanje materijala:
Osnove kemije Osnovni i pomoćni materijali Propisi u prometu s krznom i kožom. Osnove tehnologije dobivanja krzna i kože Umjetna krzna i kože. Poznavanje tekstilija. Pomoćni materijali i rpibor. Kontrola, sortiranje i skladištenja krzna i kože. Ekologija u kožarstvu. Tehničkog crtanja.
Matematika u struci:
Matematičke i računske operacije. Postotni račun. Izračunavanje potrebnog materijala. Izračunavanje troškova rada.
Estetika i oblikovanje:
1. Estetika.
2. Umjetnost i moda.
3. Odijevanje.
4. Likovni elementi i kompozicija.
5. Proporcije ljudskog tijela.
6. Crtanje čovječjeg tijela.
7. Modno crtanje.
8. Odijevanje i moda
Konstrukcija krojeva:
1. Konstrukcijska priprema.
2. Konstrukcija pokrivala za glavu.
3. Konstrukcija muških i dječjih hlača.
4. Proporcije.
5. Konstrukcija ženskih hlača.
6. Konstrukcija ženske gornje odjeće.
7. Konstrukcija muške gornje odjeće.
I. PRAKTIČNI DIO ISPITA
Radnje obavljene u okviru praktične zadaće |
Broj bodova |
Izrada dokumentacije za praktičnu zadaću |
0 - 10 |
Korištenje zaštitnih sredstava i naprava |
0 - 10 |
Spretnost rukovanja alatima i strojevima. |
0 - 20 |
Podešavanje strojeva i alata. |
0 - 10 |
Koncentracija i izdržljivost |
0 - 10 |
Kakvoća izrađenog uratka ili radne probe |
0 - 20 |
Točnost dimenzija i obrade prema planu |
0 - 20 |
|
|
UKUPNO BODOVA: |
0 -100 |
BODOVNA LISTA
Postotak (% ) bodova |
Ocjena |
92 - 100% |
Odličan (5) |
81 - 91% |
Vrlo dobar (4) |
67 - 80% |
Dobar (3) |
50 - 66% |
Dovoljan (2) |
0 - 49% |
Nedovoljan (1) |
II. STRUKOVNO – TEORIJSKI DIO
Strukovno teorijski dio ispita je u pisanom obliku, a sastoji se od pitanja i zadaća koje donosi ispitna komisija, na osnovi kataloga ispitnih pitanja i zadataka za pomoćničke ispite (ako postoje) ili na prijedlog nastavnika stručne teorije.
Ocjena se utvrđuje prema ovoj ljestvici:
BODOVNA LISTA
Postotak (% ) bodova |
Ocjena |
90 - 100% |
Odličan (5) |
80 - 89% |
Vrlo dobar (4) |
70 - 79% |
Dobar (3) |
60 - 69% |
Dovoljan (2) |
0 - 30% |
Nedovoljan (1) |
Učenik koji postigne od 30 do 59 % bodova upućuje se na usmeni ispit.
Na usmenom ispitu u pravilu se provjeravaju znanja iz onih područja iz kojih učenik nije pokazao dostatna znanja na pismenom dijelu ispita.
Ovaj nastavni plan i program stupa na snagu danom objave u „Narodnim novinama“, a primjenjuje se od 1. rujna 2004. godine.
Klasa: 133-02/04-02/7 Ur. Broj: 526-12/04-59 Zagreb, 1. srpnja 2004. |
|
Ministar
Branko Vukelić, v.r.
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/312793.html