MINISTARSTVO GOSPODARSTVA, RADA I PODUZETNIŠTVA
Na temelju članka 44. stavka 5. Zakona o obrtu („Narodne novine“ , br. 49/03. – pročišćeni tekst), ministar gospodarstva, rada i poduzetništva, nakon prethodno pribavljena mišljenja Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra znanosti, obrazovanja i športa, donosi
1. OSNOVNA OBILJEŽJA PROGRAMA
Naziv obrazovnog programa: KROJAČ
Cilj obrazovanja:
Osposobiti učenika za kreativnu i samostalnu izradu manje do srednje složenih odjevnih predmeta te ih pripremiti za cjeloživotno obrazovanje i usavršavanje u struci.
Zadaci obrazovanja:
{C}Svladati samostalnu izradu odjevnog predmeta od skice, izrade kroja, krojenja i šivanja do dorade
{C}Naučiti izradu i kompletiranje krojnih dijelova za pojedine vrste odjevnih predmeta
{C}Naučiti izradu i primjenu krojnih slika
{C}Upoznati različite vrste vlakana, konaca, tkanina, pletiva i međupodstava te njihovu primjenu u izradi odjevnih predmeta
{C}Upoznati organizaciju i način rada u tehnološkom procesu izrade odjeće
{C}Upoznati rad na računalu i mogućnost primjene u odjevnoj industriji
{C}Naučiti utvrditi utrošak materijala, kalkulaciju izrade odjevnog predmeta te druge stručne izračune
{C}Naučiti osnovna načela ustroja poduzeća i obrta
{C}Poznavati sigurnu i pravilnu upotrebu sredstava za rad te ovladati pravilima zaštite na radu, poštovati sigurnosne propise i razvijati ekološku svijest
{C}Razvijati estetske kriterije i profesionalnu etiku
{C}Naučiti upotrebljavati različitu stručnu literaturu
{C}Razvijati samostalnost, ustrajnost, korektnost, inovativnost i odgovornost u radu
Trajanje obrazovanja:
3 godine
Uvjeti upisa:
Završena osnovna škola
Liječnička potvrda o zdravstvenoj sposobnosti za obavljanje poslova krojača
Ugovor o naukovanju
Ugovor o praktičnoj nastavi
2. NASTAVNI PLAN
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk/etika |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika i gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Matematika u struci |
2 |
70 |
1 |
35 |
1 |
32 |
137 |
Osnove računalstva s vježbama |
2 |
70 |
|
|
|
|
70 |
Tekstilni materijali |
1 |
35 |
2 |
70 |
- |
- |
105 |
Tehnologija izrade odjeće |
- |
- |
- |
- |
3 |
96 |
96 |
Konstrukcija odjeće |
- |
- |
3 |
105 |
3 |
96 |
201 |
Estetika odijevanja |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Izborna nastava |
1 |
35 |
2 |
70 |
2 |
64 |
169 |
Tjelesna i zdravstvena kultura Matematika u struci Stručni predmeti |
|
|
|
|
|
|
|
Praktična nastava |
|
900 |
|
900 |
|
800 |
2600 |
Praktična nastava u školi Praktična nastava u radnom procesu |
|
360
540 |
|
270
630 |
|
160
640 |
|
Ukupno |
17 |
1495 |
17 |
1495 |
16 |
1312 |
4302 |
NASTAVNI PLAN - OBJAŠNJENJE
A) {C}Općeobrazovni dio
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk/etika |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika i gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Ukupno |
9 |
315 |
9 |
315 |
7 |
224 |
854 |
B) Stručno – teorijski dio s izbornom nastavom
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Matematika u struci |
2 |
70 |
1 |
35 |
1 |
32 |
137 |
Osnove računalstva s vježbama |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Tekstilni materijali |
1 |
35 |
2 |
70 |
- |
- |
105 |
Tehnologija izrade odjeće |
- |
- |
- |
- |
3 |
96 |
96 |
Konstrukcija odjeće |
- |
- |
3 |
105 |
3 |
96 |
201 |
Estetika odijevanja |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Izborna nastava |
1 |
35 |
2 |
70 |
2 |
64 |
169 |
Tjelesna i zdravstvena kultura Matematika u struci Stručni predmeti |
|
|
|
|
|
|
|
Ukupno |
8 |
280 |
8 |
280 |
9 |
288 |
848 |
C) Praktični dio (35 tjedana u školi, 40 tjedana u proizvodnom procesu)
Nastavni predmet |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
||
Praktična nastava u školi*
Praktična nastava u radnom procesu |
360
540 |
270
630 |
160
640 |
|
Sveukupno |
900 |
900 |
800 |
2600 |
* Kombinira se teoretska i praktična nastava. U okviru praktične nastave u školi realiziraju se sadržaji zaštite na radu (do 70 sati) . Učenici prvog razreda prije početka praktične nastave u radnom procesu (kod obrtnika ili trgovačkog društva) trebaju obaviti najmanje 70 sati praktične nastave u školskoj radionici kako bi savladali osnove struke i položili ispit iz zaštite na radu.
Praktična nastava u radnom procesu izvodi se u licenciranim obrtničkim radionicama, radionicama trgovačkih društava, a ako nema licenciranih obrtničkih radionica i trgovačkih društva u školskim radionicama.
D) Ukupno nastave
Nastavni predmet |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
||
Općeobrazovni dio |
315 |
315 |
224 |
854 |
Stručno teorijski dio |
280 |
280 |
288 |
848 |
Praktični dio |
900 |
900 |
800 |
2600 |
Ukupno A)+B)+C) |
1495 |
1495 |
1312 |
4302 |
3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA
Predmeti strukovnog dijela programa |
Obvezni način provjeravanja znanja i umijeća |
Matematika u struci |
Usmeno i pismeno |
Tekstilni materijali |
Usmeno, pismeno, vježbe |
Tehnologija izrade odjeće |
Usmeno, pismeno, vježbe |
Konstrukcija odjeće |
Usmeno, pismeno, praktičan rad |
Estetika odijevanja |
Usmeno, pismeno, vježbe |
Izborna nastava |
Usmeno, pismeno, |
Praktična nastava |
Praktičan rad (mapa za izvođenje praktičnog dijela naukovanja) |
4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA
Predmeti strukovnog dijela programa |
Nastavnik |
Izobrazba |
Matematika u struci |
profesor ili dipl. ing. |
Visokoškolsko obrazovanje s područja matematike ili dipl. ing. tekstilne tehnologije |
Osnove računalstva s vježbama |
profesor ili dipl. ing. |
Visokoškolsko obrazovanje s područja računalstva ili dipl. ing. tekstilne tehnologije |
Tehnologija izrade odjeće |
dipl. ing. |
Visokoškolsko obrazovanje dipl. ing. tekstilne tehnologije |
Konstrukcija odjeće |
dipl. ing. |
Visokoškolsko obrazovanje dipl. ing. tekstilne tehnologije – odjevni smjer |
Estetika odijevanja |
dipl. ing. |
Visokoškolsko obrazovanje dipl. ing. tekstilne tehnologije – smjer projektiranja i oblikovanje odjeće i tekstila prof. likovne umjetnosti |
Izborna nastava |
dipl. ing. |
|
Praktična nastava u školi |
dipl. ing.,ili ing. |
Visokoškolsko, više ili srednje obrazovanje dipl. ing. tekstilne tehnologije – odjevni smjer ing. odjevne tehnologije odjevni tehničar ili majstor krojač |
Praktična nastava u radnom procesu |
VKV, majstor. |
VKV krojač, majstor krojač |
5. IZVOĐENJE PROGRAMA
5.1. Minimalni standard
- rad s učenicima u skupinama
- dijeljenje razrednog odjela u skupine i sudjelovanje suradnika u nastavi
Nastavni predmet |
Razred |
Nastavnik |
Broj sati vježbi |
Broj učenika u skupini |
Tekstilni materijali |
1., 2 |
profesor |
10, 17 |
15 |
Tehnologija izrade odjeće |
3. |
profesor |
35 |
15 |
Konstrukcija odjeće |
2. 3. |
profesor |
70, 64 |
15 |
Praktična nastava u školi |
1., 2., 3. |
profesor, suradnik u nastavi, |
290 |
15 |
Osnove računalstva s vježbama |
1. |
70 |
15 |
5.1. Minimalni materijalni uvjeti za izvođenje programa
Prostor |
Oprema |
Nastavni predmet |
Računalska učionica |
15 računala s odgovarajućim programima, LCD projektor, pisač, mogućnost pristupa Internetu |
Računalstvo |
Školska učionica Laboratorij za ispitivanje materijala |
Nastava se izvodi u učionici i laboratoriju za ispitivanje tekstila. Osim grafoskopa i crteža, za ostvarivanje programa potrebni su uzorci vlakana, pređe tkanina, pletiva i netkanih tekstilija, te mogućnost uporabe videosnimaka. |
Tekstilni materijali |
Školska učionica |
Osim u učionica nastava se organizira u specijaliziranim učionicama i pogonima proizvodnih poduzeća koja su opremljena suvremenim sredstvima rada, transportnim sredstvima i sl. Vježbe također treba realizirati i u školskoj radionici ili poduzeću u obliku skupnog ili pojedinačnog s točno planiranim i programiranim tipičnim radnim mjestom, ciljevima i zadaćama prema programu. |
Tehnologija izrade odjeće |
Specijalizirana učionica |
Stolovi i pribor za konstrukciju odjeće LCD projektor ili grafoskop, skice i modeli odjevnih predmeta, krojačka lutka kabinet za nastavnika |
Konstrukcija odjeće |
Specijalizirana učionica |
stolovi čija se gornja ploha može dovesti u kosi položaj daske za crtanje ili štafelaji lutka za modeliranje kabinet za nastavnika |
Estetika odijevanja |
Radionica za izradu odjeće |
U radionici mora biti za svakog učenika osiguran univerzalni šivaći stroj te specijalni šivaći strojevi za obamitanje (jedan stroj za 5 do 10 učenika), cik-cak i izradbu poruba kao i šivaći automati za izradbu rupica i našivanje dugmadi za skupinu učenika. Za izradu krojeva, krojnih slika i krojenje odjevnih predmeta radionica treba biti opremljena odgovarajućim stolovima. Za glačanje i doradu osigurati odgovarajuće strojeve i opremu. Nastavna sredstva za nastavnika: - pribor za izradbu krojeva i šivanje Sredstva za učenika: - pribor za izradbu krojeva i šivanje - pribor za izradbu krojeva i krojnih slika - osnovni i pomoćni materijal za izradbu određene vježbe ili odjevnog predmeta. |
Praktična nastava |
6. NASTAVNI PROGRAMI – KATALOG ZNANJA
Nastavni programi za predmete općeobrazovnog dijela programa izuzev predmeta etika i tjelesna i zdravstvena kultura objavljeni su u glasniku Ministarstva prosvjete i športa, posebno izdanje od 11. lipnja 1997. Nastavni program za predmet Etika objavljen je u Prosvjetnom vjesniku Ministarstva prosvjete i športa br. 1. od 11. ožujka 2003. nastavni program tjelesne i zdravstvene kulture objavljen je u "Narodne novine" br. 136 od 28. kolovoza 2003.
11. ožujka 2003.
6.1. Matematika u struci
Godina obrazovanja: 1, 2, 3
Tjedni i godišnji fond sati:
Godina obrazovanja |
1. |
2. |
3. |
Ukupni fond sati |
Broj sati tjedno/godišnje |
2 / 70 |
1 / 35 |
1/35 |
140 |
Cilj programa
Osposobiti učenike za primjenu osnovnih znanja za izračune u struci
Zadaci programa
1. Izračunavanje osnovnih računskih operacija s prirodnim, cijelim, racionalnim i brojevima
2. Korištenje mjernih jedinice za duljinu, površinu, masu, volumen, opseg i vrijeme
3. Mjerenje i preračunavanje dužinskih i kvadratnih jedinica
4. Korištenje pravila trojnog
5. Izračunavanje udjela u mješavinama vlakana
6. Izračunavanje utroška vrpce na obrubima za razna geometrijske oblike
7. Izračunavanje razmaka i broja rupica i raporta uzorka
8. Izračunavanje nabora na ravnim i zvonolikim oblicima
9. Izračunavanje kružnih, polukružnih djelomično kružnih "volana"
10. Izračunavanje troškova proizvodnje
11. Izračunavanje utroška osnovnog i pomoćnog materijala po vrstama odjevnih predmeta
12. Izračunavanje utroška konca ovisno o tipu strojnog uboda
13. Izračunavanje (finoće) mase dužinskih jedinica za vlakna, konce i pređe
14. Izračunavanje cijene koštanja odjevnih predmeta
15. Izračunavanje cijene rada
16. Izračunavanje plaće
17. Izračunavanje iskorištenja krojne slike i međukrojnog gubitka
18. Izračunavanje postotnog i kamatnog računa
19. Planiranje proizvodnje
Sadržaj programa: 1. godina obrazovanja
Nastavno područje |
Cilj |
Nastavni sadržaji |
1. Prirodni brojevi
|
Naučiti osnovne računske operacije s prirodnim brojevima, te stečena znanja primijeniti u drugim stručnim predmetima
|
Skup prirodnih brojeva Računske operacije s prirodnim brojevima Svojstva računskih operacija Djeljivost prirodnih brojeva Zajednički djelitelj i najveći zajednički djelitelj Zajednički višekratnici i najmanji zajednički višekratnik |
2. Cijeli brojevi
|
Naučiti osnovne računske operacije s cijelim brojevima, te stečena znanja primijeniti u drugim stručnim predmetima
|
Skup cijelih brojeva Pridruživanje točaka pravca cijelim brojevima Uspoređivanje cijelih brojeva Računske operacije s cijelim brojevima |
3. Racionalni brojevi
|
Naučiti osnovne računske operacije s racionalnim brojevima, te stečena znanja primijeniti u drugim stručnim predmetima
|
Skup racionalnih brojeva Jednakost racionalnih brojeva Pridruživanje točaka pravca racionalnim brojevima Računske operacije s racionalnim brojevima Decimalni brojevi i razlomci Računanje s decimalnim brojevima Kombinirani zadaci |
4. Mjerne jedinice
|
Naučiti preračunavanje mjernih jedinica, te stečena znanja primijeniti u drugim stručnim predmetima
|
Mjerne jedinice za duljinu Mjerne jedinice za površinu Mjerne jedinice za masu Mjerne jedinice za volumen Mjerne jedinice za opseg (oplošje) Mjerne jedinice za vrijeme |
5. Pravilo trojno
|
Naučiti pomoću trojnog pravila izračunavanje nepoznate veličine (vrijednosti) i praktična primjena znanja |
Jednostavno trojno pravilo Složeno trojno pravilo
|
6. Račun smjese
|
Naučiti izračunavanje udjela pojedinih vlakana u mješavinama vlakana i praktična primjena znanja |
Izračunavanje udjela pojedinih vlakana u mješavinama vlakana
|
7. Primijenjeni račun u krojarstvu
|
Naučiti izračunavanje utroška obrubne vrpce za različite geometrijske oblike i praktična primjena znanja Naučiti izračunavanje razmaka između rupica i potreban broj rupica i praktična primjena znanja Naučiti izračunavanje raspodjele raporta i praktična primjena znanja Naučiti izračunavanje opsega različitih oblika "volana" i praktična primjena znanja |
Izračunavanje utroška vrpce na obrubima za razna geometrijske oblike Izračunavanje razmaka i broja rupica Izračunavanje razmaka raporta uzorka na ravnim i kružnim oblicima Izračunavanje nabora na ravnim i zvonolikim oblicima Izračunavanje kružnih, polukružnih djelomično kružnih "volana" |
Sadržaj programa: 2. godina obrazovanja
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji |
|
Naučiti izračunavanje utroška obrubne vrpce za različite geometrijske oblike i praktična primjena znanja Naučiti izračunavanje razmaka između rupica i potreban broj rupica i praktična primjena znanja Naučiti izračunavanje raspodjele raporta i praktična primjena znanja Naučiti izračunavanje opsega različitih oblika "volana" i praktična primjena znanja |
Izračunavanje utroška vrpce na obrubima za razna geometrijske oblike Izračunavanje razmaka i broja rupica Izračunavanje razmaka raporta uzorka na ravnim i kružnim oblicima Izračunavanje nabora na ravnim i zvonolikim oblicima Izračunavanje kružnih, polukružnih djelomično kružnih "volana" |
||
2. Izračunavanje utroška osnovnog i pomoćnog materijala |
Izračunavanje prosječnog utroška materijala po vrstama odjevnih predmeta Izračunavanje utroška konca za različite strojne ubode |
||
3. Izračunavanje finoće |
Izračunavanje mase dužinskih jedinica za vlakna, konce i pređe |
||
4. Iskorištenje krojnih slika |
Naučiti izračunavanje iskorištenja krojne slike i međukrojnog gubitka te praktična primjena znanja |
Izračunavanje iskorištenja krojne slike i međukrojnog gubitka |
|
Sadržaj programa: 3. godina obrazovanja
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji |
1. Izračunavanje troškova proizvodnje |
Naučiti izračunavanje cijene rada, materijala, plaće i prodajne cijene te praktična primjena znanja |
Izračunavanje cijene rada Izračunavanje cijene materijala Izračunavanje plaće (bruto, neto, doprinosi, porez, prirez, neoporezivi dio, porezna osnovica, porezna stopa Izračunavanje cijene koštanja odjevnih predmeta |
2. Kamatni i postotni račun |
Naučiti izračunavanje postotka, poreza i kamata te praktična primjena znanja |
Izračunavanje postotka Izračunavanje kamata Izračunavanje poreza |
3. Planiranje proizvodnje |
Naučiti izračunavanje podataka za planiranje proizvodnje i praktična primjena znanja |
Izračunavanje podataka za izradu operativnih planova proizvodnje |
U odabiru nastavnih područja korišten je princip egzemplarnosti. Nastavni sadržaji ovog predmeta u korelaciji su sa svim ostalim strukovnim predmetima zanimanja krojač. Nastavni program je okvirni, prema kojemu će svaki nastavnik izraditi operativni program. Pri izradi operativnih programa preporuča se koristiti se dodatnom literaturom, osobito literaturom iz područja tekstila. Operativni program mora biti detaljniji, te sadržaj mora biti raspoređen sukladno školskom kalendaru rada. U operativnom programu koji će raditi škole raspodjela sati po nastavnim područjima može odstupati od okvirnog programa ali ne može odstupati od godišnjeg fonda sati
Oblici i načini rada:
Nastava se izvodi u školskoj učionici. Rad učenika je grupni i individualni. Metode kojima se obrađuju nastavni sadržaji su verbalne i praktične (vježbanje). Provjeravanje znanja učenika je pismeno, usmeno i vježbe.
Obveze učenika:
Uredno pohađanje nastave i izvršavanje obaveza te imati potreban pribor (udžbenik, bilježnica, olovka, gumica, kalkulator, trokuti, šestar).
Literatura:
1. Boško Jagodić, Milivoj Miliša: Matematika, udžbenik za 1. razred industrijskih i obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb
2. Vesna Erceg: Metode gospodarskog računa, vježbenica za srednje škole, Element, Zagreb
3. Ivan Mrkonjić: Matematika, udžbenik za 2. razred industrijskih i obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb
Mijo Matošević: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju, "UM" d.o.o., Nova Gradiška
6.2. Tekstilni materijali
Tjedni broj sati: 1./35, 2./70
Godina obrazovanja: 1., 2.
Cilj
Upotpuniti znanje iz podjele tekstilnih sirovina, njihova svojstva i primjenu kao plošnih proizvoda u odjevnoj industriji.
Zadaci:
upoznati podjelu tekstilnih vlakana
naučiti primarna i sekundarna svojstva tekstilnih vlakana
upoznati prirodna vlakna: biljna, životinjska i mineralna vlakna
upoznati umjetna (kemijska) vlakna: celulozna, bjelančevinasta i sintetička
uočiti uporabu plošnih proizvoda kod izrade odjeće
naučiti identificirati tekstilna vlakna
upoznati pamučne, vunene, svilene i lanene tkanine, njihovu primjenu i trgovačke nazive
povezati znanje iz praktične nastave o pravilnoj njezi odjevnih predmeta
razvijati ljubav prema struci, timskom radu, odgovornost, točnost, savjesnost, kritičnost
razvijanje kulture rada i radnih navika
razvijati navike o zaštiti očuvanja čovjekovog radnog i životnog prostora
razvijati ljubav prema starini zanatima i narodnoj baštini
PRVI RAZRED: 1/35
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Vlakna i tekstil |
Usvojiti osnovne pojmove i nazivlje (niti- vlakno, preda, konac, primarni, sekundarni, filament, multifilament, monofilament; plošni proizvodi: tkanina, pletivo, netkani tekstil |
Osnovni pojmovi i nazivlje: Tekstil, vlakno, pređa, tkanine, pletiva i netkani tekstil |
Podjela tekstilnih vlakana |
Znati podjelu tekstilnih vlakana |
Prirodna vlakna Kemijska vlakna |
Vrste vlakana (podjela) a) Prirodna vlakna
|
Definirati i nabrojiti prirodna vlakna |
Biljna Životinjska Mineralna |
b) Kemijska vlakna
|
Definirati i nabrojiti kemijska (umjetna) vlakna |
Prirodnih polimera Sintetičkih polimera |
Svojstva vlakna a) Primarna svojstva |
Objasniti primarna svojstva (duljina, finoća, čvrstoća, savitljivost, jednolikost)
|
Duljina, finoća, čvrstoća, savitljivost |
b) Sekundarna svojstva |
Objasniti sekundarna svojstva (sposobnost upijanja vlage -higroskopnost, toplinska svojstva, gustoća, sposobnost elastičnog oporavka, gustoća vlakna, ostala svojstva) |
Sposobnost upijanja vlage Toplinska svojstva, gustoća Sposobnost elastičnog oporavka |
Biljna vlakna a) Sjemenska |
Opisati sjemenska vlakna (pamuk i kapok)
|
Pamuk, kapok |
b) Stabljična |
Opisati stabljična vlakna (lan, konoplja i juta)
|
Lan, konoplja (kudjelja), juta, ramija |
c) Tvrda |
Opisati tvrda vlakna (agava i kokos) |
Iz lišća - sisal (agava) Iz ploda - kokos |
Životinjska vlakna |
Objasniti dobivanje, svojstva i uporabu vunenog vlakna Usvojiti proizvodnju dlaka Usvojiti dobivanje, svojstva i uporabu svile |
Vuna Dlake Svile |
Mineralna vlakna |
Upoznati uporabu azbesta |
Azbest |
Kemijska vlakna od prirodnih polimera |
Pojasniti dobivanje, uporabu i svojstva viskoze Pojasniti dobivanje, svojstva i uporabu acetatnih vlakana |
Viskozna |
Sintetička vlakna od organskih polimera |
Opisati polimerizacijska (akrilna) Opisati polikondenzacijska (poliesterska i poliamidna) Opisati poliadicijska vlakna |
Poliesterska Poliamidna Akrilna |
DRUGI RAZRED: 2/64
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Identifikacija tekstilnih vlakana |
Dokazati metodom gorenja vrstu vlakna (celulozna, fibroinska, keratinska, sintetička) |
Metoda gorenja |
Pređa i konci |
Opisati vrstu, svojstva i dobivanje pređe Nabrojiti vrste i dobivanje konaca Potražiti efektne konce i savladati načine uzorkovanja Opisati označivanje konca za šivanje |
Vrste i svojstva pređa Vrste i svojstva konca Označavanje konca za šivanje |
Tkanine |
Prikazati princip izrade tkanina Nacrtati temeljne vezove tkanina (platno, keper, atlas) Nabrojiti i objasniti vrste i nazive pamučnih tkanina Nabrojiti i objasniti vrste i nazive vunenih tkanina Nabrojiti i objasniti vrste i nazive lanenih i svilenih tkanina |
Temeljni vezovi tkanina Vrste, svojstva, nazivi i namjena |
Pletiva |
Objasniti princip izrade pletiva - Nacrtati i prepoznati na primjeru preplete (DL, D, LL pletivo) Objasniti vrste pletiva i nazive Svojstva pletiva i primjena |
Vrste i svojstva Nazivi i namjena |
Netkane tekstilije |
Pokazati različite vrste i objasniti svojstva Objasniti netkane tekstilije za međupodstave |
Vrste i svojstva Netkane tekstilije za međupodstave Trajnost spoja međupodstava - osnovni materijal u primjeni |
Dorada |
Nabrojati, opisati i objasniti svrhu uvođenja postupaka dorade kod celuloznih materijala i vunenih tkanina Opisati tehnike bojenja i tiska Nabrojiti i opisati postupke suhe i mehaničke dorade Opisati efekte koji se postižu postupcima apretiranja i impregnacije |
Pripremni radovi celuloznih materijala Mokra obrada (karbonizacija, pranje, valjanje, dekatiranje) Bojanje i tisak Suha dorada i mehanička obrada Apretiranje i impregniranje |
Održavanje tekstilija |
Savladati postupke održavanja: pranje, kemijsko čišćenje, glačanje Označivanje postupaka na tekstilnom proizvodu (privjesna etiketa) |
Postupci održavanja: Pranje, kemijsko čišćenje, glačanje Označavanje postupka održavanja na tekstilnom proizvodu |
Metodičke napomene
Nastava se izvodi u učionici i laboratoriju za ispitivanje tekstilija. Osim grafoskopa i crteža, za ostvarivanje programa potrebni su uzorci vlakana, pređe tkanina, pletiva i netkanih tekstilija, te mogućnost uporabe videosnimaka.
Zadaci za učenike
Prepoznati vlakna na primjeru
Izraditi mapu uzoraka pojedinih vlakana
Izraditi mapu uzoraka privjesnih i prišivanih etiketa i objasniti značaj znakova
Izraditi mapu uzoraka za pojedine vrste tkanina
Izraditi mapu tkanina i pletiva različitih dorada
6.3. Tehnologija izrade odjeće
Tjedni broj sati: 3/96
Cilj
Usvajanje temeljnih znanja o pripremi proizvodnje i tehnološkim postupcima u procesu
neposredne proizvodnje odjeće poticanjem učenika na primjenu stečenih znanja iz
stručnih predmeta u izrade odjeće.
Zadaci:
- upoznati pripremu proizvodnje i tehnološke postupke u procesu krojenja, šivanje i dorade odjeće
- naučiti izradu, vrste i primjenu krojnih slika
- naučiti utvrđivanje utroška materijala na osnovu krojnih slika te izračunavanje prosječnog utroška materijala
- naučiti racionalno trošiti materijal pri izradi krojnih slika i krojenju materijala
- upoznati svrhu planiranja proizvodnje i praćenja izvršenja planiranih zadataka
- naučiti izradu osnovne radne dokumentacije i pripremiti se za rad
- upoznati osnove organizacije proizvodnog procesa
- naučiti čimbenike koji utječu na polaganje krojnih slojeva i načine polaganja
- naučiti svrhu pripreme iskrojenih dijelova za šivanje te kako se izvodi
- upoznati postupak i parametre frontalnog fiksiranja te njihov utjecaj na kvalitetu fiksiranja
- naučiti obilježja i primjenu osnovnih skupina tipova šivaćih uboda te obilježja pravilo
- izrađenog šava
- upoznati mogućnosti korištenja suvremenih sredstava rada u svim tehnološkim fazama izrade odjeće
- poticati zanimanje učenika za primjenu suvremenih sredstava rada u svrhu postizanja
većeg učinka i kvalitete izrade
- razvijati svijest o odgovornosti za kvalitetu i samonadzor kod učenika
- poticati učenike na samostalan rad i primjenu stečenih znanja iz stručnih predmeta u izradi odjeće
- usvojiti stav o potrebi očuvanja životnog i radnog okoliša
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati ( znanja, vještine i umijeća ) |
Nastavni sadržaji |
Upoznati pojmove proizvodnja i tehnologija Razlikovati osnovne čimbenike proizvodnje: rad, predmet rada i sredstvo rada Naučiti podjelu rada tehnološkog procesa proizvodnje odjeće Upoznati zadaću pripreme rada i podjelu rada tehničke pripreme proizvodnje odjeće |
Proizvodnja i osnovni čimbenici proizvodnje
Podjela rada tehnološkog procesa proizvodnje odjeće
Priprema rada |
|
Konstrukcijska priprema proizvodnje odjeće
|
Upoznati zadaću i poslove konstrukcijske pripreme Naučiti skicirati i opisati model odjevnog predmeta Izraditi preglednik uzoraka osnovnog i pomoćnog materijala (tzv. kartu boja ) za izradu modela Objasniti pojam krojna slika, širinu, duljinu i međukrojni gubitak krojne slike Objasniti vrste krojnih slika prema udjelu krojnih dijelova u krojnoj slici i broju odjevnih veličina te njihovu primjenu Upoznati metode izrade krojnih slika i primjenu Odrediti pojedinačni utrošak materijala Izračunati prosječni utrošak materijala Izraditi sastavnicu prosječnog utroška osnovnog i pomoćnog materijala te pribora za izradu modela Analizirati gubitke materijala izvan krojne slike
|
Skica i opis modela odjevnih predmeta Preglednik uzoraka osnovnog i pomoćnog materijala Krojne slike: širina, duljina i međukrojni gubitak krojne slike Vrste krojnih slika prema udjelu krojnih dijelova u krojnoj slici Metode izrade krojnih slika: svjetlosno kopirane, računalno izrađene krojne slike Utvrđivanje utroška materijala na osnovu krojnih slika Izračunavanje prosječnog utroška materijala Sastavnica prosječnog utroška osnovnog i pomoćnog materijala te pribora Gubici materijala izvan krojne slike |
Operativna priprema u proizvodnji odjeće
|
Upoznati zadaću i poslove operativne pripreme Naučiti što treba planirati te važnost praćenja izvršenja planiranih zadataka Objasniti radni nalog Naučiti čitati radnu dokumentaciju Upoznati cilj planiranja materijala za krojenje Naučiti optimalno iskoristiti komade plošnih materijala i duljine tekstilnih smotaka
|
Planiranje i praćenje izvršenja plana proizvodnje Radni nalog - sadržaj
Planiranje materijala za krojenje
|
Tehnološka priprema u proizvodnji odjeće |
Upoznati zadaću i poslove tehnološke pripreme Upoznati osnove organizacije tehnološkog procesa Naučiti što omogućava podjela rada na tehnološke operacije Objasniti plan tehnoloških operacija i sadržaj plana Izvesti podjelu rada na tehnološke operacije Izraditi plan tehnoloških operacija krojenja, šivanja i dorade odjevnog predmeta Upoznati sustave tehnoloških procesa u proizvodnji odjeće i primjenu sustava Upoznati sustava međufaznog transporta i primjenu sustava Objasniti pojmove vrijeme izrade i norma Analizirati uzroke opravdanih gubitaka vremena u radu Naučiti vrste normi: vremenska, količinska, pojedinačna, grupna, lančana Izračunati količinsku normu
|
Tehnološka analiza izrade odjevnih predmeta i izbor sredstava rada Planovi tehnoloških operacija Izrada plana tehnoloških operacija Sustavi tehnoloških procesa u proizvodnji odjeće Sustavi međufaznog transporta u proizvodnji odjeće Norma- pojam vrste
|
Tehnološki proces krojenja odjeće |
Nabrojiti poslove u tehnološkom procesu krojenja odjeće Naučiti što obuhvaća priprema za krojenje Objasniti načine polaganja krojnih slojeva ovisno o uzorku i izgledu materijala Naučiti pravilno primijeniti način polaganja prema uzorku i izgledu materijala Analizirati o čemu ovise deformacije materijala kod ručnog polaganja i kako se mogu izbjeći Upoznati naprave i uređaje koji se koriste kod ručnog polaganja Upoznati vrste, načelo rada, osnovna obilježja i primjenu strojeva za polaganje Upoznati primjenu i načelo rada računalno vođenih agregata za iskrojavanje krojnih naslaga te primjenu linija za krojenje |
Priprema za krojenje Polaganje krojnih slojeva u krojne naslage Polaganje krojnih slojeva ovisno o uzorku i izgledu materijala Ručno polaganje krojnih slojeva Strojevi za polaganje krojnih slojeva: mehanizirani, poluautomatski, automatski Postavljanje krojnih slika na krojne naslage Iskrojavanje krojnih naslaga- sredstva rada
|
|
Objasniti svrhu označavanja sastavnih točaka na iskrojenim dijelovima i kako se izvodi Objasniti svrhu obilježavanja iskrojenih dijelova i kako se izvodi Upoznati sredstva rada za označavanje sastavnih točaka i obilježavanje iskrojenih dijelova
|
Priprema iskrojenih dijelova za šivanje: označavanje sastavnih točaka, obilježavanje iskrojenih, sastavljanje svežnjeva |
Frontalno fiksiranje odjeće |
Upoznati načine pričvršćivanja međupodstave: ušivanjem, frontalnim fiksiranjem Opisati kako se izvodi postupak frontalnog fiksiranja Objasniti parametre frontalnog fiksiranja i njihov utjecaj na kvalitetu fiksiranja Predvidjeti i nabrojiti najčešće pogreške kod frontalnog fiksiranja Opisati konvencionalni, sendvič i višeslojni postupak frontalnog fiksiranja Upoznati vrste i načelo rada strojeva za frontalno fiksiranje |
Pojačavanje dijelova odjeće Frontalno fiksiranje odjeće Parametri frontalnog fiksiranja: temperatura, tlak, vrijeme i hlađenje nakon tlačenja, te najčešće pogreške kod frontalnog fiksiranja Postupci frontalnog fiksiranja: konvencionalni, sendvič, višeslojni Strojevi za frontalno fiksiranje: kontinuirani, diskontinuirani |
Tehnološki proces šivanja odjeće |
Upoznati normizaciju i označavanje šivaćih uboda Upoznati osnovna obilježja i primjenu osnovnih skupina tipova šivaćih uboda Razlikovati najčešće primjenjivane tipove šivaćih uboda na uzorcima šavova Objasniti obilježja šivaćih šavova Upoznati osnovna obilježja i načelo rada šivaćih strojeva prema namjeni i tehničkoj opremljenosti Naučiti čitati simbole tehničke opremljenosti šivaćih strojeva i drugih sredstava rada Objasniti svrhu i sadržaj međufaznog glačanja odjeće Upoznati strojeve i uređaje za međufazno glačanje |
Normizacija šivaćih uboda Osnovna obilježja šivaćih uboda i primjena Obilježja šivaćih šavova Automatizacija šivaćih strojeva Simboli tehničke opremljenosti sredstava rada Međufazno glačanje odjeće |
Tehnološki proces dorade odjeće |
Nabrojiti poslove u tehnološkom procesu dorade odjeće Upoznati što obuhvaća priprema odjevnih predmeta te priprema strojeva i opreme za tehnološki proces dorade Naučiti o čemu ovisi kvaliteta glačanja Upoznati izvedbe i automatizaciju strojeva za glačanje Objasniti zbog čega se izvodi sastavljanje višedijelnih odjevnih predmeta i prema čemu Naučiti što obuhvaća opremanje odjeće |
Priprema odjevnih predmeta, strojeva i opreme za tehnološki proces dorade Završno glačanje odjeće – sredstva rada Sastavljanje višedijelnih odjevnih predmeta Opremanje odjeće |
Nadzor kvalitete u proizvodnji odjeće |
Naučiti cilj nadzora kvalitete, što obuhvaća i podjelu Predvidjeti i nabrojiti najčešće pogreške u tehnološkim fazama izrade odjeće te mogućnost njihova sprječavanja Naučiti što obuhvaća završni nadzor kvalitete izrade Naučiti kako se utvrđuje ispravnost odnosno neispravnost odjevnog predmeta te što treba učiniti s proizvodima loše kvalitete |
Tehnički nadzor Nadzor kvalitete materijala izrade, proizvodnog procesa i gotovih odjevnih predmeta Završni nadzor kvalitete odjevnih predmeta
|
Metodičke napomene
Program tehnologija proizvodnje odjeće realizirati putem predavanja i vježbi. Operativni program treba prilagoditi sukladno dobi i razumijevanju učenika te postojećim radnim uvjetima. Vježbe izvoditi povezivanjem stečenih znanja iz svih strukovnih predmeta
( konstrukcija odjeće, tekstilni materijali, praktična nastava ) s novim spoznajama. Predvidjeti posjete proizvodnim pogonima poduzeća koja su opremljena suvremenijem sredstvima rada te sajmove odjeće i obrtništva.
Zadaci za učenike:
- pripremiti uzorke osnovnog i pomoćnog materijala te pribora za izradu odjevnog predmeta,
- izraditi preglednik uzoraka i opisa osnovnih svojstava materijala za izradu odjevnog predmeta (tzv. kartu boja),
- utvrditi utrošak materijala za izradu odjevnog predmeta,
- izraditi popis potreba materijala za izradu odjevnog predmeta,
- odabrati sredstva rada za izradu odjevnog predmeta prilagođenu dostupnim sredstvima rada u radionici,
- izraditi plan tehnoloških operacija izrade odjevnog predmeta te upute za rad.
6.4. Konstrukcija odjeće
Godina obrazovanja: 2., 3.,
Tjedni broj sati: 3/105 i 3/96
Cilj
Osposobiti učenike za izradu i kompletiranje krojeva za jednostavnije do srednje složene odjevne predmete
Zadaci:
- upoznati plastičnu anatomiju ljudskog tijela
- naučiti mjere i dobivanje mjera za konstrukcije odjeće
- upoznati sustave odjevnih veličina i označavanja veličina
- naučiti konstrukciju različitih odjevnih predmeta
- naučiti metode modeliranja i kompletiranja različitih odjevnih predmeta
- naučiti metode izrade krojnih slika
- naučiti racionalno koristiti plošne tvorevine pri izradi krojnih slika
- razviti smisao za kreativnost, urednost i preciznost u radu
- razviti sposobnost samokritičnosti za ispravljanje vlastitih pogrešaka
- razviti osjećaj za potpunu samostalnost u radu sukladno stečenim znanjima, vještinama i navikama
- povezati znanje iz estetike, tehnologije proizvodnje odjeće, tekstilnih materijala i praktične nastave
DRUGI RAZRED: 3/105
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Osnove anatomske građe ljudskog tijela
|
Upoznati osnovna načela plastične anatomije ljudskog tijela Nabrojiti i objasniti različita držanja tijela Znati proporcionalnu podjelu tijela na osmine Objasniti antropometrijsko mjerenje |
Značajke anatomske građe ljudskog tijela Analiza proporcija ljudskog tijela Analiza antropometrijskih podataka |
Mjere i mjerni odnosi |
Znati mjesto i način mjerenja glavnih i proporcionalnih mjera Izmjeriti pojedine mjere Izračunati proporcionalne mjere |
Analiza glavnih mjera Analiza pomoćnih mjera |
Sustav odjevnih veličina |
Naučiti načine označavanja veličina za odjeću Objasniti veličine za ŽGO, MGO, dječju odjeću i rublje |
Sustavi označavanja odjevnih predmeta Sustavi označavanja muške gornje odjeće Sustavi označavanja ženske gornje odjeće Sustavi odjevnih veličina i označavanje muškog i ženskog Rublja Sustavi odjevnih veličina i označavanje dječje odjeće |
Postupci konstruiranja krojeva za ženske suknje
|
Naučiti konstrukciju kroja klasične suknje Izračunati mjere za temeljni kroj suknje Konstruirati temeljni kroj i pojasnicu Dodati šavove Naučiti napraviti kroj proširene suknje Modelirati proširenu suknju Dodati šavove na proširenu suknju Naučiti modelirati suknju s naborima Modelirati suknju s naborima Nacrtati krojnu sliku za suknju s naborima Naučiti konstruirati različite oblike zvonolikih suknji Konstruirati različite oblike zvonolikih suknji |
Konstrukcija ženskih suknji Modeliranje ženske suknje Kompletiranje krojnih dijelova Izrada krojnih slika
|
Postupci konstruiranja krojeva za ženske hlače
|
Naučiti konstrukciju, modeliranje i kompletiranje modela ženskih hlača Izračunati mjere i primijeniti u konstrukciji Napraviti konstrukciju temeljnog kroja i oblikovati temeljni kroj Dodati šavove i porube te kompletirati kroj Iz temeljnog kroja modelirati kroj za model ženskih hlača Dodati šavove i porube te kompletirati kroj Izraditi krojnu sliku |
Konstrukcija ženskih hlača Modeliranje ženskih hlača Kompletiranje krojnih dijelova Izrada krojne slike
|
Postupci konstruiranja krojeva za muške hlače
|
Naučiti konstrukciju i kompletiranje modela muških hlača Izračunati mjere i primijeniti u konstrukciji Napraviti konstrukciju temeljnog kroja i oblikovati temeljni kroj Dodati šavove i porube te kompletirati kroj Izraditi krojnu sliku |
Konstrukcija muških hlača Modeliranje muških hlača Kompletiranje krojnih dijelova Izrada krojne slike
|
Postupci konstruiranja krojeva za muške košulje
|
Naučiti konstrukciju temeljnog kroja m. košulje i njezino kompletiranje Izračunati mjere i primijeniti u konstrukciji Napraviti konstrukciju temeljnog kroja Oblikovati temeljni kroj i konstruirati rukav Odrediti sastavne točke i ureze za rukav Konstruirati ovratnik i ostale sitne dijelove Dodati šavove i porube te kompletirati kroj Izraditi krojnu sliku |
Konstrukcija muške košulje Modeliranje muške košulje Kompletiranje krojnih dijelova Izrada krojne slike
|
TREĆI RAZRED: 3/96
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Postupci konstruiranja krajeva za ženske haljine
|
Naučiti konstrukciju različitih modele ženskih haljina Izračunati mjere i primijeniti u konstrukciji Napraviti konstrukciju temeljnog kroja Oblikovati temeljni kroj i konstruirati rukav Odrediti sastavne točke i ureze za rukav Modelirati i oblikovati kroj modela Konstruirati ovratnik, džepove i ostale sitne dijelove Dodati šavove i porube te kompletirati kroj Izraditi krojnu sliku |
Konstrukcija ženske haljine Modeliranje ženske haljine Kompletiranje krojnih dijelova Izrada krojne slike
|
Postupci konstruiranja krojeva za žensko rublje
|
Naučiti konstrukciju različitih modele ženskih pidžama, spavaćica ili grudnjaka Izračunati mjere i primijeniti u konstrukciji Napraviti konstrukciju temeljnog kroja Oblikovati temeljni kroj i konstruirati rukav Odrediti sastavne točke i ureze za rukav Modelirati i oblikovati kroj modela Konstruirati ovratnik, džepove i ostale sitne dijelove Dodati šavove i porube te kompletirati kroj Izraditi krojnu sliku |
Konstrukcija ženskog rublja Modeliranje ženskog rublja Kompletiranje krojnih dijelova Izrada krojne slike
|
Postupci konstruiranja krojeva za ženske jakne
|
Naučiti konstrukciju različitih modela ženskih jakni Izračunati mjere i primijeniti u konstrukciji Napraviti konstrukciju temeljnog kroja Oblikovati temeljni kroj i konstruirati rukav Odrediti sastavne točke i ureze za rukav Modelirati i oblikovati kroj modela Konstruirati ovratnik, džepove i ostale sitne dijelove Dodati šavove i porube te kompletirati kroj Izraditi krojnu sliku |
Konstrukcija ženske jakne Modeliranje ženske jakne Kompletiranje krojnih dijelova Izrada krojne slike |
Postupci konstruiranja krojeva za muške prsluke |
Naučiti konstrukciju modela muškog prsluka Izračunati mjere i primijeniti u konstrukciji Napraviti konstrukciju temeljnog kroja Oblikovati temeljni kroj Konstruirati džepove i ostale sitne dijelove Dodati šavove i porube te kompletirati kroj Izraditi krojnu sliku |
Konstrukcija muškog prsluka Modeliranje muškog prsluka Kompletiranje krojnih dijelova Izrada krojne slike
|
Metodičke napomene
Program konstrukcije odjeće realizirati kroz dva oblika nastave: predavanja i vježbi.
Predavanjem (demonstracijom i diskusijom) primijeniti principe konstrukcije, modeliranja i oblikovanja na razne odjevne predmete u aktualnom modnom stilu.
Vježbe izvoditi konstruiranjem odjevnih predmeta u naravnoj veličini. Stoga je neophodan rad u grupama sa maksimalno 15 učenika.
U svakoj nastavnoj cjelini treba obraditi najmanje jedan model odjevnog predmeta, a ovisno o interesu učenika i mogućnostima i više. Prilikom planiranja nastave treba uzeti u obzir posebnosti pojedinih regija i opremljenost radionica za izradu odjeće te program prilagoditi istim (npr. izrada odjeće od pletiva i sl.).
Treba omogućiti učeniku da odjevne predmete samostalno izradi od ideje do gotovog proizvoda barem u umanjenom mjerilu.
Ocjenom rada poticati učenike na samostalnost u radu i razvijati individualnu sposobnost i kreativnost.
Zadaci za učenike
Izrada krojeva za pojedine vrste manje složenih odjevnih predmeta od temeljne konstrukcije, modeliranja, oblikovanja modela i izrade krojnih dijelova s dodanim šavovima za sve vrste materijala do krojnih slika.
6.5. Estetika odijevanja
Godina obrazovanja: 1.
Tjedni broj sati : 2 / 70
Cilj
Učenje osnova likovnosti, ljudske figure, zakonitosti estetike te primjena na odjeći kroz znanje o stilovima i modi.
Zadaci:
- upoznavanje sa osnovnim likovnim elementima
- stjecanje znanja o komponiranju i primjeni likovnih elemenata te njihovim zakonitostima
- stjecanje znanja o anatomiji ljudske figure
- stjecanje znanja o razlikama i sličnostima ljudske figure i modnog crteža
- osposobljavanje za korištenje likovnih elemenata unutar samostalnih kompozicija
- učenje povijesti stilova i mode
- primjena znanja u strukovnim sadržajima
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Uvod u estetiku
|
- Poznavanje općih pojmova i primjena estetike - razumijevanje osnovnih pojmova o estetici |
-osnovni pojmovi iz estetike
|
Osnovni likovni elementi
|
- Razumijevanje i primjena znanja o osnovnim likovnim elementima (linija, ploha, boja, volumen) - samostalna primjena osnovnih likovnih elemenata. |
- značajke osnovnih likovnih elemenata -linija, ploha, boja, volumen- njihova podjela i primjena po primjeru i u samostalnom komponiranju |
Boja i kontrasti
|
- Usvajanje znanja o boji, optici i promatranju tehnike - stjecanje znanja i osposobljavanje u kontrastima - primjena znanja na praktične i likovne sadržaje te osposobljavanje
|
-zakonitosti boja, kontrasta i optičkih sadržaja - analiza primjene kontrasta
|
Tekstura i struktura
|
-Poznavanje karakteristika i prepoznavanje te primjena teksture i strukture na samostalnim kompozicijama
|
-analiza tekstura na tekstilu -struktura kao različitost u sintezi površine
|
Ljudska figura
|
-Poznavati građu i anatomiju ljudskog tijela -primjena proporcije -poznavanje tipova građe ljudskog tijela i njihova samostalna primjena
|
-zakonitosti građe ljudskog tijela -osnove anatomije i analiza -sinteza ženske građe po tipovima i podtipovima
|
Modni crtež
|
-Primjena stečenog znanja o modnoj proporciji -primjena modne proporcije na figuru -osamostaljivanje prikazivanja modne figure
|
-sinteza modnog crteža i zakonitosti anatomije -analiza i geometrizacija ženske figure u modnoj proporciji
|
Povijest odijevanja
|
-Poznavanje povijesti odijevanja kroz stare civilizacije, od drapirane odjeće do krojene odjeće i stilova od prethistorije do 50-ih god. 20. st. -prepoznavanje karakteristika povijesnog stila -primjena znanja na stvaranje vlastitih kompozicija
|
-analiza drapirane odjeće kroz pregled starih civilizacija - Egipta, Grčke, Rima i Bizanta -sinteza europskih stilova - romanika, gotika, renesansa, manirizam, barok, rokoko do građanske revolucije -analiza i usporedba ponavljanja u 19. st. u odnosu na prethodna iskustva -zakonitosti secesije te promjene u 20 st. |
Moda, stil i supkultura
|
-razlikovanje mode i stila -prepoznavanje avangardnih i primijenjenih odjevnih pojava
|
- analiza poznatih modnih kreatora u usporedbi sa inspiracijom u prethodnim stilovima - poznavanje recentnih modnih trendova |
Metodičke napomene
Program estetike odijevanja treba realizirati kroz dva oblika nastave - predavanja i vježbe.
Predavanjem (demonstracijom i diskusijom), primijeniti principe zakonitosti likovnih elemenata, povijesti kostima i aktualnih stilova.
Vježbe izvoditi insistiranjem na samostalnom radu učenika, te razvijati kreativno izražavanje - kroz demonstraciju osnovnih prikaza i crteža modne i ljudske figure.
Zadaci za učenike
Izrada samostalnih kreacija prema programu, te stvaranje mape crteža i vježbi sukladno sa gradivom.
6.6. Izborna nastava
6.6.1. TJELESNA I ZDRAVSTVENA KULTURA
Nastavni plan i program tjelesne i zdravstvene kulture objavljen je u Narodnim novinama br. 136 od 28. kolovoza 2003.
6.6.2. MATEMATIKA U STRUCI
U izbornom predmetu matematika u struci nudi se detaljnija obrada nastavnih sadržaja iz nastavnog programa stručno-teoretskog dijela matematika u struci.
6.7. Praktična nastava
Ukupan fond sati:
Razred |
1. |
2. |
3. |
Broj sati |
900 |
900 |
800 |
1. RAZRED
Cilj
Steći vještinu samostalne izrade jednostavnijih do srednje složenih odjevnih predmeta.
Zadaci:
- Osposobiti učenika za siguran rad u krojačkim radionicama te upoznati pravila zaštite na radu.
-Imenovati i prepoznati strojeve i uređaje za izradu odjevnih predmeta te znati odrediti njihovu primjenu.
-Razumjeti principe rada pojedinih strojeva i uređaja.
-Uočiti važnost i steći naviku redovnog održavanja strojeva i radnog mjesta.
-Steći vještinu pravilne uporabe strojeva i alata za izradu odjeće.
-Steći vještinu izrade različitih vrsta ručnih uboda i strojnih uboda, šavova te karakterističnih elemenata odjevnih predmeta.
-Analizirati uratke i usporedbom sa uzorkom uočiti pogreške te iste popraviti.
-Steći vještinu izrade posteljnog rublja i jednostavnijih odjevnih predmeta.
-Razviti radne navike kod učenika ( urednost, točnost, preciznost i odgovornost prema zadacima i drugim sudionicima u procesu rada).
SADRŽAJ
Nastavna cjelina
|
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
1. Zaštita na radu |
Usvojiti osnovne propise zaštite na radu. Upoznati uzroke nezgoda karakterističnih za krojačko zanimanje. Poznavati opasnosti od električne struje, topline, kemikalija, pare i požara. Naučiti pružiti prvu pomoć u slučaju nezgode. Poznavati sadržaj ormarića za prvu pomoć. |
Uloga i značaj zaštite na radu. Opasnosti od požara i eksplozije. Radni prostor i okolina. Mehanički izvori opasnosti. Opasnost od električnog udara. Opasnost od buke i vibracija. Opasnost od nepovoljnih klimatskih uvjeta. Osobna zaštitna sredstva. Prva pomoć na radnom mjestu. |
2. Ručni radovi |
Steći vještinu izrade jemčenog, kopirnog, obrubnog, križnog, i skrivenog uboda. Steći vještinu izrade rupica, našivanja dugmadi i kopči. Uočiti mogućnost primjene stečenih vještina u izradi odjevnih predmeta.
|
Jemčenje Kopirni ubod Obrubni ubod Križni ubod Ukrasni ubodi Šivanje dugmadi Prišivanje kopči Izrada rupica Probni ubodi |
3. Strojevi za iskrojavanje |
Prepoznati i imenovati različite vrste strojeva za iskrojavanje. Upoznati principe rada strojeva za iskrojavanje Uočiti prednosti i nedostatke pojedinih strojeva u obrtničkoj i industrijskoj proizvodnji.
|
Strojevi s obrtnim nožem Strojevi s udarnim nožem Strojevi s tračnim nožem Elektronički uređaji za iskrojavanje |
4. Univerzalni šivaći stroj |
Prepoznati i imenovati glavne dijelove univerzalnog šivaćeg stroja. Upoznati princip rada mehanizma za oblikovanje uboda. Upoznati važnost i steći naviku redovnog održavanja stroja. Prepoznati pravilno oblikovan ubod. Regulirati napetost konca, duljinu uboda i postupak zamjene strojne igle. Imenovati i prepoznati osnovne vrste uboda (zrnčani, lančani, obamitajući…) Steći vještinu pokretanja, kontrolu brzine rada i upravljanja strojem. |
Karakteristika univerzalnog šivaćeg stroja (Ušs.) Glavni dijelovi Ušs. Uređaj za oblikovanje uboda Vrste uboda Zrnčani ubod Dvostruki zrnčani ubod Lančani ubod Dvostruki lančani ubod Obamitajući ubod Didaktičke vježbe na univerzalnom šivaćem stroju
|
5. Specijalni šivaći stroj |
Upoznati i imenovati različite vrste specijalnih šivaćih strojeva. Naučiti postupak uvođenja konca u stroj za obamitanje rubova. Steći vještinu upravljanja strojem za obamitanje rubova. |
Vrste specijalnih šivaćih strojeva Dvoigleni stroj Stroj sa skrivenim ubodom Cik-cak stroj Stroj za jemčenje Vježbe šivanja na specijalnim šivaćim strojevima |
6. Šivaći automati |
Imenovati i prepoznati različite vrste šivaćih automata. Naučiti postupak posluživanja te uočiti prednosti i nedostatke u odnosu na univerzalne šivaće strojeve. Steći vještinu posluživanja automata za izradu rupica i našivanja dugmadi. |
Karakteristike šivaćih automata Automati ta izradu rupica Automati za našivanje dugmadi Automati za izradu zapora Vježbe posluživanja šivaćih automata
|
7. Strojevi i uređaji za glačanje |
Upoznati i imenovati različite vrste glačala i parnih preša. Uočiti prednosti i nedostatke istih. Steći vještinu uporabe elektroparnog glačala. |
Električno glačalo Parno glačalo Elektroparno glačalo Parne preše |
8. Izradba dijelova odjevnih predmeta |
Naučiti postupke izrade karakterističnih dijelova odjevnih predmeta (džepovi, ovratnici, orukvice, rasporci, zatvarači, pojasnice…) Steći vještinu izrade istih. Prepoznati ispravno, uredno i precizno izrađene elemente.
|
Našivanje raznih vrsta džepova Šivanje ovratnika Šivanje orukvica Izrada raznih vrsta rasporaka Našivanje zatvarača Prišivanje pojasnice
|
9. Izradba stolnog i posteljnog rublja |
Steći vještinu izrade dugačkih ravnih šavova i poruba te vještinu iskrojavanja jednostavnih predmeta |
Porubljivanje stolnjaka i ubrusa Izrada jastučnica Porubljivanje plahti
|
10. Izradba manje složenih odjevnih predmeta |
Upoznati redoslijed operacija u procesu izradbe suknje, spavaćice i zaštitne radne odjeće. Steći vještinu izradbe istih Usvojiti naviku kontrole kvalitete tijekom procesa izradbe. Steći vještinu uočavanja i ispravljanja pogrešaka. |
Izradba suknje Izradba spavaćice ili pidžame Izradba zaštitne radne odjeće |
2. RAZRED
Cilj
Steći vještinu izradbe ženske suknje, hlača i košulje.
Zadaci:
-Izraditi krojne slike vodeći računa o racionalnom utrošku materijala.
-Steći vještinu preciznog iskrojavanja krojnih dijelova.
-Analizirati postupak izrade.
-Utvrditi redoslijed operacija rada.
-Sašiti suknju, hlače i košulju.
-Uočiti moguće pogreške.
-Popraviti pogreške.
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
1. Izradba složenijih džepova |
Upoznati postupak izrade i steći vještinu izrade kosog džepa. Upoznati postupak izrade i steći vještinu izrade urezanog džepa. Uočiti mogućnost primjene stečenih vještina u izradbi različitih odjevnih predmeta. |
Izradba kosog džepa Izradba urezanih džepova. |
2. Izradba složenije Ženske suknje |
Odabrati materijal tako da njegova svojstva budu u skladu s krojem modela i estetskim zahtjevima. Prepoznati i imenovati krojne dijelove suknje. Steći vještinu preciznog iskrojavanja suknje. Prema redoslijedu operacija rada samostalno sašiti suknju. Doraditi suknju završnim glačanjem. Uočiti i otkloniti eventualne pogreške. |
Odabir kroja i materijala za žensku suknju. Redoslijed tehnoloških operacija rada Iskrojavanje suknje Šivanje suknje Dorada modela
|
3. Izradba dječje košulje |
Upoznati osnovna svojstva materijala koji se najčešće koriste za izradu dječjih košulja. Prepoznati i imenovati krojne dijelove te ih racionalno uklopiti u krojnu sliku. Analizirati postupak izrade i odredit redoslijed operacija rada. Steći vještinu krojenja, šivanja i dorade dječje košulje. Steći vještinu posluživanja šivaćih automata za izradu rupica i našivanja dugmadi. Usporedbom s uzorkom analizirati i ocijeniti uradak
|
Odabir modela i materijala Izradba krojne slike Redoslijed tehnoloških operacija Krojenje, šivanje i dorada modela. |
4. Izradba muške ili ženske košulje
|
Steći sposobnost izbora materijala u skladu sa funkcionalnim i estetskim zahtjevima modela. Analizirati postupak izrade i utvrditi redoslijed operacija rada. Samostalno iskrojiti, sašiti i doraditi košulju koristeći znanja i vještina stečene pri izradbi dječje košulje. Analizirati uradak, uočiti moguće pogreške te ih popraviti. |
Odabir kroja modela i materijala Redoslijed tehnoloških operacija rada Krojenje šivanje i dorada modela |
5. Izradba muških ili ženskih hlača
|
Steći sposobnost odabira i usklađivanja osnovnog i pomoćnog materijala s krojem modela. Imenovati i prepoznati krojne dijelove Steći vještinu preciznog iskrojavanja. Analizirati postupak izrade i utvrditi redoslijed operacija rada. Sašiti i doraditi hlače. Usporediti uradak s industrijski sašivenim hlačama, uočiti razliku u postupku izrade. |
Odabir modela i materijala. Redoslijed tehnoloških operacija rada Krojenje, šivanje i dorada hlača.
|
3. RAZRED
Cilj
Steći sposobnost samostalne izrade bluze, haljine, prsluka i ženskog kostima.
Zadaci:
-Odabrati materijal koji po svojim svojstvima odgovara estetskim i
funkcionalnim zahtjevima modela.
-Steći vještinu izrade krojnih slika.
-Kompletirati i uskladiti osnovni i pomoćni materijal.
-Steći vještinu preciznog iskrojavanja.
-Analizirati postupke izrade.
-Utvrditi redoslijed operacija rada.
-Sašiti bluzu, haljinu, prsluk i ženski kostim.
-Uočiti i ispraviti pogreške.
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
1. Izradba ženske bluze |
Uočiti sličnosti i razlike između košulje i bluze. Odabrati materijal u skladu sa estetskim i funkcionalnim zahtjevima modela. Prepoznati i imenovati krojne dijelove. Precizno iskrojiti bluzu vodeći računa o utrošku materijala. Utvrditi redoslijed operacija rada. Sašiti i doraditi žensku. bluzu. Uočiti i ispraviti pogreške.
|
Odabir modela i materijala Izradba krojne slike Redoslijed tehnoloških operacija rada Krojenje, šivanje i dorada modela |
2. Izradba ženske haljine |
Uskladiti desen, boje , vrstu materijala i kroj modela s linijom tijela (koristeći znanje iz estetike) Izraditi kroj modela. Analizirati postupak izrade i utvrditi redoslijed operacija rada. Iskrojiti, sašiti i doradit žensku haljinu. Uočiti i popraviti eventualne pogreške. Usporedbom s drugima ocijenit kvalitetu vlastitog uratka. |
Odabir modela i materijala Izrada kroja modela ženske haljine Redoslijed tehnoloških operacija rada Krojenje, šivanje i dorada modela |
3. Izradba muškog ili ženskog prsluka |
Uočiti svojstva osnovnog materijala i prema njima odabrati pomoćni materijal i pribor. Analizirat postupak izrade i utvrditi redoslijed operacija rada. Steći vještinu iskrojavanja, šivanja i dorade prsluka. |
Odabir modela i materijala Izradba kroja prsluka Redoslijed tehnoloških operacija rada Krojenje, šivanje i dorada prsluka |
4. Izradba ženskog kostima |
Uočiti karakteristike osnovnog materijala i prema njima odabrati odgovarajuću podstavu, međupodstavu i potreban pribor. Izraditi kroj i racionalno uklopiti krojnu sliku. Analizirati postupak izrade i utvrditi redoslijed operacija rada. Iskrojiti krojne dijelove, učvrstiti ljepljivu međupodstavu, sašiti i doraditi kostim. Uočiti i popraviti eventualne pogreške. |
Odabir modela i materijala Izradba kroja ženskog kostima Redoslijed tehnoloških operacija rada Krojenje, šivanje i dorada ženskog kostima. |
Metodičke napomene
Nastava se izvodi u školskoj radionici i (ili) kod obrtnika, odnosno tamo gdje postoje uvjeti za realizaciju ukupnog programa.
Ovisno o interesima učenika i opremljenosti radionica program se može proširiti (izrada odjeće od pletiva, izrada rublja, sakoa i sl.)
Preporuča se, da se svaki odjevni predmet izradi po vlastitim mjerama u prirodnoj veličini.
Gdje postoji mogućnost i interes, preporuča se rad na popravcima odjevnih predmeta te prilagodba odjeće tjelesnim deformitetima.
Zadaci za učenike:
-Pripremiti radno mjesto za siguran i organiziran rad.
-Pripremiti kroj i krojnu sliku.
-Utvrditi redoslijed operacija rada.
-Iskrojiti, sašiti i doraditi odjevne predmete.
-Prepoznati pogreške i ispraviti ih.
-Izraditi odjevne predmete po vlastitim mjerama
Učenici su dužni voditi mapu za izvođenje praktičnog dijela naukovanja.
6.7.1. {C}OSNOVE RAČUNALSTVA S VJEŽBAMA
Razred: 1.
Tjedni (ukupni) fond sati: 2/70
Cilj programa
Osposobiti učenike za primjenu računalnih (informatičkih) znanja u svakodnevnom životu s osobitim naglaskom na struku.
Zadaci programa
Upoznati učenike s elektronskim računalima, njihovom građom, a osobito primjenom (u svakodnevnom životu i struci). Naučiti ih da se samostalno služe računalom u razmjeni informacija na Internetu, izradi dokumenata, proračunskih tablica - s naglaskom na primjene u zanimanju.
Sadržaj programa
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji |
1. Uvod, povijest i osnovni pojmovi računalstva |
upoznati povijesni razvoj računala, pojam digitalnih računala |
pregled razvoja računala, osobno računalo-hardver, softver, računalni sustav |
2. Računalo i uređaji u njegovom okruženju |
usvojiti osnovne pojmove o sklopovlju suvremenih osobnih računala, posebno o središnjoj jedinici, memorijama i načinima ostvarivanja zapisa, te ulazno-izlaznim sklopovima i uređajima |
temeljna građa Von Neumannovog računala, osnovni dijelovi današnjih računala i njihova funkcija (matična ploča, memorija, CPU, ulazno-izlazni sklopovi), vanjske memorije, ulazni uređaji (korištenje tipkovnice), izlazni uređaji |
3. Operacijski sustavi |
upoznati programski dio računalnog sustava, razumjeti pojam i podjelu programa, vrste operacijskih sustava i njihovu ulogu u radu računala; usvojiti pojmove mapa i datoteka te naučiti osnovne radnje nužne za organizaciju podataka i podešavanje rada računala |
pojmovi programiranje, program; podjela programa; uloga, vrste i razvoj operacijskih sustava; osnovno sučelje OS Windows, rad s ikonama i prozorima, Windows Explorer, mapa, datoteka (imena i vrste), rad s mapama i datotekama, Control Panel |
4. Računalne mreže |
upoznati uređaje za povezivanje računala, vrste mreža, znati koristiti podatke s drugih računala unutar mreže |
pojam rač. mreže, razlozi umrežavanja, prijenos podataka na umreženim računalima, infrastruktura mreže, vrste mreža, LAN, WAN |
5. Internet |
znati što podrazumijeva pojam Internet i spajanje na Internet, upoznati osnovne servise, znati pronaći informacije na webu, znati podesiti postavke korisničkog računa i E-pošte, znati poslati i primiti datoteku putem E-pošte |
pojam Interneta, razvoj; spajanje, korisnički račun, usluge (servisi) i protokoli; osnovni pojmovi, Internet Explorer, pretraživanje, elektronička pošta (E-mail) – slanje i primanje poruka s privitkom |
6. OBRADA TEKSTA (MS Word) |
usvojiti osnovna znanja o obradi teksta, prilagoditi postavke programa, znati izraditi jednostavni dokument, tablicu, umetnuti gotovu ilustraciju ili objekt, kreirati predložak i upotrijebiti ga u svom zanimanju
|
opis prozora, izbornici i alati, pisanje teksta, postava stranice, spremanje i otvaranje, ispravci i naknadno uređivanje i oblikovanje, kopiranje i premještanje, pripreme za ispis i ispis, izrada tablice, umetanje objekata u tekst (slika, okvira, simbola, hiperveze...), ukrasno pisanje, kreiranje zaglavlja i podnožja, pisanje u stupcima; izrada predloška |
7. PRORAČUNSKE TABLICE (MS Excel) |
izraditi jednostavnu proračunsku tablicu, izraditi grafikon iz tablice; znati pretražiti listu; umetnuti formule za jednostavne izračune vezane uz struku ( zbroj, produkt, postotak, srednja vrijednost...),
|
opis prozora, izbornici i alati (usporedba s Wordom), unos podataka, umetanje i brisanje ćelija, redaka, stupaca; premještanje i kopiranje sadržaja ćelija, oblikovanje ćelija, rad s radnim listovima, postava stranice, ispis; izračuni (formule), sortiranje podataka; izrada grafikona, rad s grafikonom, ispis grafikona; rad s listama (filtriranje, pretraživanje...) |
Metodičke napomene
Nastava računalstva realizira se u specijaliziranoj računalnoj učionici koja je opremljena s minimalno 15+1 umreženih računala i potrebnim softverom, LCD projektorom, skenerom, te pristupom internetu. Uz svako računalo je jedan učenik, tako da se nastava održava s grupom od 15 učenika (u bloku od 2 školska sata)
Navedene sadržaje treba realizirati tako da se stavi naglasak na konkretne primjere iz prakse vezane uz zanimanje za koje se učenici školuju.
Obaveze učenika
Redovno pohađanje nastave. Savjesno korištenje i čuvanje računalne opreme.
Elementi ocjenjivanja
Usmeno, pismeno, praktičan rad na računalu (vježbe)
7. ISPITNI KATALOG - POMOĆNIČKOG/ZAVRŠNOG ISPITA
I.
Cilj
Cilj završnog ispita/pomoćničkog ispita je provjera znanja i vještina koje su potrebne za stjecanje zanimanja krojač.
Način provjere znanja i vještina
Stručni dio završnog/pomoćničkog ispita sastoji se od praktičnog i stručno-teorijskog dijela kojim se provjerava usvojenost znanja, vještina i umijeća potrebnih za obavljanje poslova krojača. Praktični dio ispita utemeljen je na praktičnom dijelu programa (praktična nastava ). Sadržaj stručno-teorijskog dijela utvrđuje se iz stručnih predmeta. Ispitnim katalogom navode se po predmetima osnovne ispitne zadaće koje se na ispitu provjeravaju, način provjere te daje tablični prikaz sadržaja iz kojih se obavlja provjera znanja i umijeća koja učenik treba pokazati i nastavnih i radnih sredstava kojima se učenik može služiti i s pomoću kojih se znanja provjeravaju.
Praktični dio završnog/pomoćničkog ispita
Provjera postignutih znanja i vještina u praktičnom dijelu završnog/pomoćničkog dijela ispita provodi se: izradom ispitnoga uratka
Pri izradi praktične zadaće učenik se mora pridržavati propisanih mjera zaštite na radu i zaštite okoliša te ostalih uvjeta koje mu odredi ispitna komisija.
Praktični dio ispita ocjenjuje se temeljem rezultata vrednovanja postupaka tijekom i nakon izrade praktične zadaće. Listu vrednovanja utvrđuje ispitna komisija na način da se svaki postupak boduje.
Postupci koji se vrednuju i raspon bodova:
Samostalnost u planiranju tijeka rada i izrade uratka |
0-10 |
Utrošeno vrijeme za planiranje i izradu |
0-15 |
Kvaliteta i točnost izrade. Redoslijed i ispravnost postupaka u izradi i rukovanju strojevima i alatima |
0-30 |
Estetski izgled uratka |
0-20 |
Primjena mjera za rad na siguran način |
0-5 |
Racionalna uporaba materijala |
0-10 |
Uporaba tehničko-tehnološke dokumentacije |
0-10 |
Konačna ocjena utvrđuje se za funkcionalno ispravan uradak temeljem bodovne ljestvice:
Postotak (%) bodova ostvarenih bodova |
Ocjena |
92- 100 |
Odličan (5) |
81 - 91 |
Vrlo dobar (4) |
67 - 80 |
Dobar (3) |
50 - 66 |
Dovoljan (2) |
0 - 49 |
Nedovoljan (1) |
Stručno-teorijski dio ispita
Stručno-teorijski dio završnog/pomoćničkog ispita polaže se pismeno, odnosno usmeno. Učenik, koji je postigao više od 60% mogućih bodova položio je stručno teorijski dio završnog/pomoćničkog ispita. Učenik koji je postigao 30-60% mogućih bodova ima pravo polagati usmeni ispit. Ako učenik ne zadovolji na usmenom ispitu upućuje se na popravni ispit iz stručno-teorijskog dijela ispita u idućem ispitnom roku. Učenik koji je na pismenom dijelu ispita postigao manje od 30% mogućih bodova upućuje se na popravni ispit iz tog dijela ispita.
Stručno teorijski dio ispita obuhvaća teorijska znanja neophodna za obavljanje praktičnih radnji u zanimanju koja su propisana nastavnim planom i programom za stručno-teorijski dio obrazovanja. Pitanja i zadaci trebaju obuhvatiti sljedeće razine znanja i sposobnosti:
- {C}osnovne pojmove i definicije
- {C}građu, spajanje, djelovanje, izračunavanje
- {C}analizu djelovanja na temelju zadanih uvjeta
- {C}sintezu, vrednovanje i prijedloge novih ili zamjenskih rješenja.
Poželjno je da svaka od ovih razina znanja sudjeluje s 20 do 30 % od ukupnog broja bodova.
Na pismenoj provjeri stručno-teorijskih znanja pitanja i zadaci trebaju u najvećoj mjeri biti objektivnoga tipa: učenik treba izračunavati, crtati skice, crteže, pročitati podatke iz skice, crteža ili tablice, pronaći određenu grešku na skici odnosno crtežu, izvesti zaključke iz zadanih podataka, skica i crteža, nabrojiti sastavne dijelove i drugo. Treba izbjegavati pitanja esejskog tipa poput opisivanja nekog posla. Ako postoji potreba za opisivanjem nekog posla ili uređaja ili sustava, onda je najbolje i takva pitanja pretvoriti u pitanje objektivnog tipa tako da se sugerira nabrajanje po stavkama: materijala, redoslijeda operacija, potrebnog alata i pribora. To se može postići na taj način da se prostor za odgovore tako oblikuje u tablicu. Time se učeniku olakšava da bolje pokaže stvarno znanje, postiže se veća preglednost odgovora i objektivnost ocjenjivanja.
Općenito, treba nastojati da pitanja i zadaci sadrže tablice, crteže, skice i sheme na kojima učenik treba pronaći, obraditi i interpretirati podatke. Crteži i fotografije su dobrodošli i onda kada se od učenika traži da opiše građu nekog uređaja ili nabroji njegove dijelove. Tada se na ilustraciji mogu označiti pozicije brojevima ili slovima što olakšava snalaženje učenika i poboljšava komunikaciju učenika i ocjenjivača. Od učenika također treba tražiti grafičko izražavanje: crtanje crteže i skica. Ako treba provjeriti znanje spajanja, crtež ili skica može biti djelomično nacrtana, a spojeve treba dodati učenik. Time se pomaže učeniku da organizira prostor za crtanje, štedi na vremenu, a provjerava se bitno, tj. znanje spajanja.
Za rješavanje pitanja i zadaća učenik ima na raspolaganju četiri sata uz uporabu dopuštenoga pribora za pisanje, brisanje, crtanje i računanje te priručnika i ostalih pisanih materijala. Ocjenjivanje se obavlja prema ovoj ljestvici:
Postotak (%) bodova |
Ocjena |
90-100 |
odličan (5) |
80-89 |
vrlo dobar (4) |
70-79 |
dobar (3) |
61 -69 |
dovoljan (2) |
30-60 |
pravo polaganja usmenoga ispita |
0-29 |
nedovoljan (1) |
Na usmenom ispitu u pravilu se provjeravaju znanja iz onih područja iz kojih učenik nije pokazao dostatna znanja na pismenom dijelu ispita. I u ovom dijelu ispita treba što više koristiti skice, crteže i fotografije, primjere modela odjevnih predmeta, tablice i kataloge proizvođača opreme te materijalne primjere i modele različitih uređaja i sustava koji su predmet ispitivanja. Zato je poželjno da se usmeni ispit održava u specijaliziranoj učionici gdje su dostupna sva navedena sredstva.
Provjera znanja i vještina:
- {C}pismeno i usmeno
- {C}praktični uradak i radne probe
Znanja i vještine koja se provjeravaju i ocjenjuju na završnom ispitu:
Sadržaj |
Znanja i vještine |
Nastavna i radna sredstva |
Tekstilni materijali (60 minuta) |
Znanja: standardizirani test |
Testovi, pribor za crtanje, pisanje i računanje
|
Tehnologija izrade (60 minuta) |
||
Konstrukcija odjeće (120 minuta) |
||
Praktični dio (do 35 sati) |
Vještine: Standardizirane - {C}radne probe - {C}praktični uradak |
Dokumentacija (krojni dijelovi, plan tehnoloških operacija) Predmet obrade Strojevi, alati i uređaji |
1. Stručno-teorijski dio završnog ispita:
Pismeni ispit se sastoji od sadržaja programa stručno-teorijskih predmeta:
1. Tekstilni materijali
Tekstilna vlakana
Identifikacija tekstilnih vlakana
Pređa i konci
Tkanine
Pletiva
Netkane tekstilije
Dorada
Održavanje tekstilija
2. Tehnologija izrade odjeće
Konstrukcijska priprema u proizvodnji odjeće
Operativna priprema u proizvodnji odjeće
Tehnološka priprema u proizvodnji odjeće
Tehnološki proces krojenja odjeće
Frontalno fiksiranje odjeće
Tehnološki proces šivanja odjeće
Tehnološki proces dorade odjeće
Nadzor kvalitete u proizvodnji odjeće
3. Konstrukcija odjeće
Anatomska građa ljudskog tijela
Mjere i mjerni odnosi
Sustav odjevnih veličina
Konstrukcija modela različitih vrsta odjevnih predmeta
2. Praktični dio završnog ispita:
Praktični dio završnog ispita može trajati do 35 sati, a izvodi se u dva oblika:
- {C}radne probe
- {C}praktični uradak.
Radne probe su dio praktičnog dijela završnog ispita koje imaju cilj provjeru znanja i vještina iz posebno važnih područja bitnih za zanimanje, a izvodi se u radionici za izradu odjeće (školskoj, obrtničkog ili u poduzeću).
U taj dio praktičnog dijela završnog ispita ulaze, ovisno o vrsti odjevnog predmeta, npr. područja:
Izrada džepova
Izrada pojasnice
Izrada šavova i prošiva
Izrada suvratka i ovratnika
Izrada i ušivanje rukava
Izrada podstave
Praktični uradak u praktičnom dijelu završnog ispita ima cilj provjeru znanja i vještina iz područja bitnih za zanimanje, a izvodi se u radionici za izradu odjeće (školskoj, obrtničkog ili u poduzeću).
U taj dio praktičnog dijela završnog ispita ulaze npr.:
- izrada modela ženske suknje
- izrada modela ženskih hlača
- izrada modela ženske bluze
- izrada modela ženske haljine
- izrada modela ženske jakne
- izrada modela ženskog kostima
- izrada modela ženskog odijela
- izrada modela ženskog kompleta
- izrada modela muških hlača
- izrada modela muškog prsluka
- izrada modela muške jakne
- izrada modela muškog sakoa
- izrada modela muškog kompleta
Ovaj nastavni plan i program stupa na snagu danom objave u „Narodnim novinama“, a primjenjuje se od 1. rujna 2004. godine.
Klasa: 133-02/04-02/7 Ur. Broj: 526-12/04-58 Zagreb, 1. srpnja 2004. |
|
Ministar
Branko Vukelić, v.r.
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/312789.html