MINISTARSTVO GOSPODARSTVA, RADA I PODUZETNIŠTVA
Na temelju članka 44. stavka 5. Zakona o obrtu („Narodne novine“ , br. 49/03. – pročišćeni tekst), ministar gospodarstva, rada i poduzetništva, nakon prethodno pribavljena mišljenja Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra znanosti, obrazovanja i športa, donosi
1. OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOGA PROGRAMA
Cilj:
Odgojno-obrazovni program za zanimanje klobučar ima cilj stjecanje znanja,vještina i umijeća u području izrade šešira i kapa, koje će omogućiti polazniku da po svršetku naukovanja samostalno i kvalificirano obavlja poslove i radne zadaće u okviru stečenog zanimanja, te cjeloživotno učenje i usavršavanje.
Zadaci:
Ø Steći potrebna znanja o zaštiti na radu, sprećavanju nesreća, te zaštiti radne i životne sredine.
Ø Steći znanja o organizaciji rada, radnom i tehnološkom procesu u klobučarskoj radionici.
Ø Usvojiti znanja o svojstvima, izboru i uporabi različitih vrsta prirodnih i umjetnih materijala, te drugih sirovina u klobučarskom zanatu.
Ø Razviti vještinu izrade različitih klobučarskih proizvoda.
Ø Razviti osnovne vještine oblikovanja klobučarskih proizvoda.
Ø Steći osnovna znanja o konstrukciji krojeva u klobučarstvu.
Ø Steći osnovna znanja iz područja računalstva i primjene računala u klobučarstvu.
Ø Upoznati alate, strojeve i uređaje u klobučarstvu, te njihovo tekuće održavanje.
Ø Steći osnovna znanja o izračunavanju materijala, troškova izradbe i drugih elemenata kalkulacije.
Ø Naučiti zakonitosti koje vladaju u ustrojstvu nekog poduzeća ili obrta.
Ø Steći znanja potrebna za cjeloživotno učenje i praćenje razvoja struke i zanimanja.
Trajanje obrazovanja: 3 godine
Uvjeti za upis:
Završena osnovna škola, liječnička potvrda o zdravstvenoj sposobnosti za obavljanje poslova klobučara, ugovor o naukovanju.
2. NASTAVNI PLAN
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk/etika |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika i gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Matematika u struci |
2 |
70 |
1 |
35 |
1 |
32 |
137 |
Materijali s osnovama tekstilne proizvodnje |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Estetika i oblikovanje |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tehnologija zanimanja s konstrukcijom |
1 |
35 |
2 |
70 |
2 |
64 |
169 |
Izborna nastava |
1 |
35 |
1 |
35 |
2 |
64 |
134 |
Tjelesna i zdravstvena kultura Matematika u struci Stručni predmeti |
|
|
|
|
|
|
|
Praktična nastava |
|
900 |
|
900 |
|
800 |
2600 |
Praktična nastava u školi (max) Računalstvo s vježbama Praktična nastava u radnom procesu |
|
360
540 |
|
270
630 |
|
160
640 |
|
Ukupno nastave |
16 |
1460 |
16 |
1460 |
17 |
1280 |
4200 |
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk/etika |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika i gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Ukupno |
9 |
315 |
9 |
315 |
7 |
224 |
854 |
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Matematika u struci |
2 |
70 |
1 |
35 |
1 |
32 |
137 |
Materijali s osnovama tekstilne proizvodnje |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Estetika i oblikovanje |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tehnologija zanimanja s konstrukcijom |
1 |
35 |
2 |
70 |
2 |
64 |
169 |
Izborna nastava |
1 |
35 |
1 |
35 |
2 |
64 |
134 |
Ukupno |
7 |
245 |
7 |
245 |
8 |
256 |
746 |
Izborni nastavni predmet može biti tjelesna i zdravstvena kultura i matematika. Za izborne sadržaje iz matematike mogu se također koristiti sadržaji iz Okvirnih nastavnih programa općeobrazovnih predmeta u srednjim školama (Glasnik Ministarstva prosvjete i športa, posebno izdanje broj 11, Zagreb, 1997.).
Za sadržaje izbornog programa iz tjelesne i zdravstvene kulture preporuča se učenicima ponuditi jedan od izbornih športova (košarka, odbojka, rukomet ili nogomet).
C) Praktični dio (40 tjedana)
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
||
Praktična nastava u školi (max.) Osnove računalstva s vježbama |
290
70 |
270 |
160 |
|
Praktična nastava u klobučarskoj radionici |
540 |
630 |
640 |
|
Ukupno |
900 |
900 |
800 |
2600 |
Napomena: Učenici prvog razreda prije početka praktične nastave u radnom procesu (kod obrtnika ili trgovačkog društva ) trebaju obaviti najmanje 70 sati praktične nastave u školskoj radionici kako bi savladali osnove struke i položili ispit iz zaštite na radu.
D) Ukupno nastave
|
Broj sati |
Ukupni broj sati |
||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
||
A) Općeobrazovni dio |
315 |
315 |
224 |
854 |
B) Strukovno-teorijski dio |
245 |
245 |
256 |
746 |
C) Praktični dio |
900 |
900 |
800 |
2600 |
Ukupno (A+B+C) |
1495 |
1460 |
1280 |
4200 |
3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA
Predmeti strukovnoga dijela programa |
Obvezni načini provjere i ocjenjivanja znanja i umijeća |
Matematika u struci |
Pisana provjera, usmeno, domaći rad |
Materijali s osnovama tekstilne proizvodnje |
Usmeni odgovori, pisana provjera, pisani radovi, vježbe, domaći rad |
Estetika i oblikovanje |
Vježbe, usmeni odgovori, domaći rad |
Tehnologija zanimanja s konstrukcijom |
Usmeni odgovori, pisana provjera, pisani radovi, vježbe, tehničko- tehnološka dokumentacija, domaći rad |
Osnove računarstva |
Praktični rad na računalu |
Praktična nastava |
Praktičan uradak (mapa za izvođenje praktičnog dijela naukovanja) |
4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA
Nastavni predmeti strukovnoga dijela programa |
Nastavnik |
Izobrazba |
Matematika u struci |
profesor |
visokoškolsko obrazovanje, prof. matematike, dipl. ing. matematike, dipl.ing. odjevne tehnologije |
Materijali s osnovama tekstilne proizvodnje |
profesor |
visokoškolsko obrazovanje, dipl. ing. odjevne ili tekstilne tehnologije |
Estetika i oblikovanje |
profesor |
visokoškolsko obrazovanje, dipl. ing. odjevne tehnologije |
Tehnologija zanimanja s konstrukcijom |
profesor, suradnik u nastavi |
visokoškolsko obrazovanje, dipl. ing. odjevne tehnologije |
Osnove računarstva s vježbama |
profesor |
visokoškolsko obrazovanje iz tehnike (računalstvo, elektrotehnika, politehnika), dipl. ing. matematike, prof. matematike, dipl. ing. računarstva, dipl. informatičar |
Praktična nastava u školi |
profesor, stručni učitelj |
visokoškolsko obrazovanje, dipl. ing. odjevne tehnologije, srednje obrazovanje odjevne struke s položenim stručnim ispitom |
Praktična nastava u klobučarskoj radionici |
Majstor-klobučar |
Majstorski ispit ili priznati majstorski status
|
Osim navedenih nastavnika nastavne predmete mogu izvoditi i drugi nastavnici prema Pravilniku o stručnoj spremi i pedagoško-psihološkom obrazovanju nastavnika u srednjem školstvu (NN 1/96., 80/99.).
5. IZVOĐENJE PROGRAMA
5.1. Rad s učenicima u skupinama - dijeljenje razrednog odjela u skupine i sudjelovanje suradnika u nastavi (minimalni standard)
Nastavni predmet |
Razred |
Nastavnik |
Broj sati |
Broj učenika |
Estetika i oblikovanje |
1. 2. 3. |
Profesor |
35, 35, 32 |
25, za rad u računarskoj učionici 15 |
Tehnologija zanimanja s konstrukcijom |
1. 2. 3. |
profesor i suradnik u nastavi |
35, 70, 32 |
25, za rad u računarskoj učionici 15 |
Osnove računarstva s vježbama |
1. |
Profesor |
35 |
15 |
5.2. Minimalni materijalni uvjeti za izvođenje programa
Prostor |
Oprema |
Nastavni predmeti |
Računalska učionica |
15 računala s odgovarajućim programima za obradu teksta, LCD projektor, pisač, mogućnost pristupa Internetu. |
Računalstvo s vježbama |
Školska učionica, klobučarska radionica |
Klasična učionica i kabinet prof. s potrebnim uzorcima; klobučarska radionica s osnovnim alatima, strojevima i uređajima, 15 računala s odgovarajućim programima, LCD projektor, pisač, mogućnost pristupa Internetu. |
Tehnologija zanimanja s konstrukcijom |
Školska učionica |
Klasična učionica i kabinet prof. s potrebnim uzorcima. |
Materijali s osnovama tekstilne proizvodnje |
Učionica- crtaonica,
|
Klasična učionica. |
Estetika i oblikovanje |
6. NASTAVNI PROGRAM - KATALOG ZNANJA, VJEŠTINA I UMIJEĆA
Nastavni programi za predmete općeobrazovnog dijela programa, izuzev predmeta Etika i Tjelesna i zdravstvena kultura objavljeni su u Glasniku ministarstva prosvjete i športa, posebno izdanje, broj 11. lipanj 1997. Nastavni program za predmet Etika objavljen je u Prosvjetnom vjesniku Ministarstva prosvjete i športa, broj 1 od 11. ožujka 2003.
6.1. {C}Nastavni predmet: Matematika u struci
Godina obrazovanja: 1, 2, 3
Tjedni i godišnji fond sati:
Godina obrazovanja |
1. |
2. |
3. |
Ukupni fond sati |
Broj sati tjedno/godišnje |
2 / 70 |
1 / 35 |
1/35 |
140 |
Cilj programa:
Osposobiti učenike za primjenu osnovnih znanja za izračune u struci
Zadaci programa:
1. Izračunavanje osnovnih računskih operacija s prirodnim, cijelim, racionalnim i brojevima
2. Korištenje mjernih jedinice za duljinu, površinu, masu, volumen, opseg i vrijeme
3. Mjerenje i preračunavanje dužinskih i kvadratnih jedinica
4. Korištenje pravila trojnog
5. Izračunavanje udjela u mješavinama vlakana
6. Izračunavanje utroška vrpce na obrubima za razna geometrijske oblike
7. Izračunavanje razmaka i broja rupica
8. Izračunavanje kružnih, polukružnih djelomično kružnih oblika
9. Izračunavanje troškova proizvodnje
10. Izračunavanje utroška osnovnog i pomoćnog materijala po vrstama klobučarskih proizvoda
11. Izračunavanje utroška konca ovisno o tipu strojnog uboda
12. Izračunavanje (finoće) mase dužinskih jedinica za vlakna, konce i pređe
13. Izračunavanje cijene koštanja klobučarskih proizvoda
14. Izračunavanje cijene rada
15. Izračunavanje plaće
16. Izračunavanje iskorištenja krojne slike i međukrojnog gubitka
17. Izračunavanje postotnog i kamatnog računa
18. Planiranje proizvodnje
Sadržaj programa: 1. godina obrazovanja
Nastavno područje |
Cilj |
Nastavni sadržaji |
1. Prirodni brojevi |
Naučiti osnovne računske operacije s prirodnim brojevima, te stečena znanja primijeniti u drugim stručnim predmetima |
Skup prirodnih brojeva Računske operacije s prirodnim brojevima Svojstva računskih operacija Djeljivost prirodnih brojeva Zajednički djelitelj i najveći zajednički djelitelj Zajednički višekratnici i najmanji zajednički višekratnik |
2. Cijeli brojevi |
Naučiti osnovne računske operacije s cijelim brojevima, te stečena znanja primijeniti u drugim stručnim predmetima |
Skup cijelih brojeva Pridruživanje točaka pravca cijelim brojevima Uspoređivanje cijelih brojeva Računske operacije s cijelim brojevima |
3. Racionalni brojevi |
Naučiti osnovne računske operacije s racionalnim brojevima, te stečena znanja primijeniti u drugim stručnim predmetima |
Skup racionalnih brojeva Jednakost racionalnih brojeva Pridruživanje točaka pravca racionalnim brojevima Računske operacije s racionalnim brojevima Decimalni brojevi i razlomci Računanje s decimalnim brojevima Kombinirani zadaci |
4. Mjerne jedinice |
Naučiti preračunavanje mjernih jedinica, te stečena znanja primijeniti u drugim stručnim predmetima |
Mjerne jedinice za duljinu Mjerne jedinice za površinu Mjerne jedinice za masu Mjerne jedinice za volumen Mjerne jedinice za opseg (oplošje) Mjerne jedinice za vrijeme |
5. Pravilo trojno |
Naučiti pomoću trojnog pravila izračunavanje nepoznate veličine (vrijednosti) i praktična primjena znanja |
Jednostavno trojno pravilo Složeno trojno pravilo |
6. Račun smjese |
Naučiti izračunavanje udjela pojedinih vlakana u mješavinama vlakana i praktična primjena znanja |
Izračunavanje udjela pojedinih vlakana u mješavinama vlakana
|
7. Primijenjeni račun u krojaštvu i klobučarstvu |
Naučiti izračunavanje utroška obrubne vrpce za različite geometrijske oblike i praktična primjena znanja Naučiti izračunavanje razmaka između rupica i potreban broj rupica i praktična primjena znanja Naučiti izračunavanje raspodjele raporta i praktična primjena znanja Naučiti izračunavanje opsega različitih oblika dijelova u klobučarstvu i praktična primjena znanja |
Izračunavanje utroška vrpce na obrubima za razna geometrijske oblike Izračunavanje razmaka i broja rupica Izračunavanje razmaka raporta uzorka na ravnim i kružnim oblicima
Izračunavanje kružnih, polukružnih djelomično kružnih dijelova |
Sadržaj programa: 2. godina obrazovanja
NastavnA cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji |
|
1. Primijenjeni račun u krojaštvu i klobučarstvu |
Naučiti izračunavanje utroška obrubne vrpce za različite geometrijske oblike i praktična primjena znanja Naučiti izračunavanje razmaka između rupica i potreban broj rupica i praktična primjena znanja Naučiti izračunavanje raspodjele raporta i praktična primjena znanja Naučiti izračunavanje opsega različitih oblika dijelova u klobučarstvu i praktična primjena znanja |
Izračunavanje utroška vrpce na obrubima za razna geometrijske oblike Izračunavanje razmaka i broja rupica Izračunavanje razmaka raporta uzorka na ravnim i kružnim oblicima
Izračunavanje kružnih, polukružnih djelomično kružnih dijelova |
|
2. Izračunavanje utroška osnovnog i pomoćnog materijala |
Naučiti izračunavanje utroška materijala i konca za različite proizvode u klobuačrstvu i praktična primjena znanja |
Izračunavanje prosječnog utroška materijala za izradu proizvoda u klobučarstvu Izračunavanje utroška konca za različite strojne ubode |
|
3. Izračunavanje finoće |
Naučiti izračunavanje dužinske mase za različite linearne tekstilne tvorevine i praktična primjena znanja |
Izračunavanje mase dužinskih jedinica za vlakna, konce i pređe |
|
4. Iskorištenje krojnih slika |
Naučiti izračunavanje iskorištenja krojne slike i međukrojnog gubitka te praktična primjena znanja |
Izračunavanje iskorištenja krojne slike i međukrojnog gubitka |
|
Sadržaj programa: 3. godina obrazovanja
NastavnA cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji |
1. Izračunavanje troškova proizvodnje |
Naučiti izračunavanje cijene rada, materijala, plaće i prodajne cijene te praktična primjena znanja |
Izračunavanje cijene rada Izračunavanje cijene materijala Izračunavanje plaće (bruto, neto, doprinosi, porez, prirez, neoporezivi dio, porezna osnovica, porezna stopa Izračunavanje cijene koštanja klobučarskih proizvoda |
2. Kamatni i postotni račun |
Naučiti izračunavanje postotka, poreza i kamata te praktična primjena znanja |
Izračunavanje postotka Izračunavanje kamata Izračunavanje poreza |
3. Planiranje proizvodnje |
Naučiti izračunavanje podataka za planiranje proizvodnje i praktična primjena znanja |
Izračunavanje podataka za izradu operativnih planova proizvodnje |
Metodičke napomene:
U odabiru nastavnih područja korišten je princip egzemplarnosti. Nastavni sadržaji ovog predmeta u korelaciji su sa svim ostalim strukovnim predmetima zanimanja klobučar. Nastavni program je okvirni, prema kojemu će svaka škola izraditi operativni program. Pri izradi operativnih programa moguće je koristiti se dodatnom literaturom, osobito literaturom iz područja tehnologije klobučarstva. Operativni program mora biti detaljniji, te sadržaj mora biti raspoređen sukladno školskom kalendaru rada. U operativnom programu koji će raditi škole raspodjela sati po nastavnim područjima može odstupati od okvirnog programa ali ne može odstupati od godišnjeg fonda sati.
Oblici i načini rada:
Nastava se izvodi u školskoj učionici. Rad učenika je grupni i individualni. Metode kojima se obrađuju nastavni sadržaji su verbalne i praktične (vježbanje). Provjeravanje znanja učenika je pismeno, usmeno i vježbe.
Obveze učenika:
Uredno pohađanje nastave i izvršavanje obaveza te imati potreban pribor (udžbenik, bilježnica, olovka, gumica, kalkulator, trokuti, šestar).
Literatura:
1. Boško Jagodić, Milivoj Miliša: Matematika, udžbenik za 1. razred industrijskih i obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb
2. Vesna Erceg: Metode gospodarskog računa, vježbenica za srednje škole, Element, Zagreb
3. Ivan Mrkonjić: Matematika, udžbenik za 2. razred industrijskih i obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb
Mijo Matošević: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju, "UM" d.o.o., Nova Gradiška
6.2. Nastavni predmet: Materijali s osnovama tekstilne proizvodnje
Razred: 1. 2. I 3.
Tjedni (ukupni) broj sati: 2/70 , 2/70, 2/64
Cilj
Stjecanje teoretskih znanja o osnovnom i pomoćnim materijalima i osnovama njihove proizvodnje.
Zadaci:
Ø Usvojiti osnovna znanja iz područja kemije, značajnih za zanimanje.
Ø Usvojiti znanja o vrstama, značaju i svojstvima osnovnih i pomoćnih materijala.
Ø Steći vještinu raspoznavanja i klasifikacije osnovnih i pomoćnih materijala.
Ø Razvijanje sposobnosti izbora materijala s obzirom na vrstu i namjenu proizvoda.
Ø Spoznavati značaj upotrebe umjetnih materijala u zamjenu za prirodne.
Ø Upoznavanje učenika s otpadnim tvarima tekstilne industrije, te njihovim uklanjanjem.
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Osnove kemije
Tekstilna vlakna
Pređe i konci. |
Poznavanje osnovnih kemijskih zakonitosti. Poznavanje osnovnih kemijskih spojeva, važnih za tekstilnu proizvodnju
Poznavanje svojstava prirodnih vlakana.
Poznavanje osnovnih principa proizvodnje umjetnih vlakana i njihovih svojstava, te uporabe.
Najosnovnija znanja o proizvodnji pređe i konca. |
Elementi, spojevi i smjese. Atomi, molekule, periodni sustav elemenata, simboli, formule i jednadžbe. Kemijske veze i svojstva tvari. Otopine, kiseline, lužine i soli. pH-vrijednost, neutralizacija. Organski spojevi, struktura i sistematika. Polimerizacija i polikodenzacija. Aminokiseline, peptidi, proteini.
Prirodna vlakna: pamuk, vuna, svila. Vlaknata tvar i struktura. Mikroskopsaka slika prirodnih vlakana. Uporaba prirodnih vlakana u skladu sa svojstvima.
Umjetna vlakna (proizvodni principi, umjetna vlakna iz prirodnih polimera, sintetska vlakna). Tehnološka i fiziološka svojstva umjetnih vlakana, te njihova primjena.
Pređa od raznih vlakana, proizvodni principi, filamentne i multifilamentne pređe. Svojstva: - finoća, - ravnomjernost, - elastičnost, - istezljivost isl Konci i njihova proizvadnja. Odredbe o finoći konca, sustavi numeriranja. |
Drugi razred: 2/70
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Tkanine
Netkani tekstil
Pletiva.
|
Osnovna znanja o proizvodnji tkanina i poznavanje stručnih pojmova.
Osnovna znanja o proizvodnji netkanog tekstila, te njegovih svojstava i uporabi.
Osnovna znanja o proizvodnji, svojstvima i uporabi pletiva.
|
Princip pravokutnog križanja niti. Osnovni prepleti (platno, keper, atlas), te svojstva koja proizlaze osnovi njih. Otpornost na habanje, elastičnost, mogućnost šivanja, glačanja i uporabne mogućnosti.
Pojam netkanog tekstilnog plošnog proizvoda. Proizvodni principi (vlaknasti netkani tekstil,končani netkani tekstil, proizvodi s naslojavanjem). Svojstva netkanog tekstila (izolacijska moć, otpornost na habanje, ponašanje kod vlaženja, istezanje, elastičnost). Uporaba netkanog tekstila u klobučarstvu.
Princip vodoravnog i okomitog pletenja. Struktura pletiva. Osnovni prepleti i tijek niti. Tehnološka i uporabna svojstva pletiva.
|
Treći razred: 2./64.
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Oplemenjivanje tekstila
Koža i krzno
Ekologija u tekstilnoj i kožarskoj industriji |
Upozanati principe oplemenjivanja u svrhu promjene svojstava i izgleda.
Osnovna znanja o koži i krznu.
Poznavanje ekoloških problema i mogućnosti zaštite okoliša |
Pojam oplemenjivanja. Oplemenjivanje radi promjene izgleda materijala (bijeljenje, bojenje, štampanje, utiskivannje, apretura protiv gužvanja, za vodoodbojnost, samforizacija, filcanje, visoko oplemenjivanje i sl.). Prednosti i nedostaci oplemenjivanja. Postupci oplemenjivanja u klobučarstvu.
Prirodna koža i krzno, osnove dobivanja, svojstva, kakvoća, kategorizacija i primjena u klobučarstvu. Umjetna koža i krzno, osnove dobivanja, svojstva i primjena u klobučarstvu.
Otpadne tvari u tekstilnoj i kožarskoj industriji. Pročišćavanje otpadnih voda i zbrinjavanje ostalih otpadaka. |
Metodičke napomene: U izvođenju nastave preporučuje se korištenje uzoraka tekstilija i drugih materijala, a preporuča se i posjet odgovarajućim industrijskim pogonima. Važno je povezivanje sadržaja i izradom šešira i kapa.
Seminarski radovi su također vrlo korisni oblici, koji pridonose stvaranju navika samostalnog učenja.
6.3. Nastavni predmet: Estetika i oblikovanje
Razred: 1., 2. i 3.
Tjedni (ukupni) broj sati:1/35 , 1/35 i 1/32.
Cilj:
Stjecanje osnovnih znanja o umjetnosti, estetici i modi.
Zadaci:
Ø Razvijanje sposobnosti boljeg i krtičnijeg opažanja ljudi i okoliša,
Ø Razvijanje sposobnosti praćenja mode i modnih kretanja,
Ø Razvijanje sposobnosti estetskog oblikovanja izradaka,
Ø Stjecanje spretnosti crtanja modnih skica,
Ø Razvijanje sposobnosti kreativnog razmišljanja,
Ø Razvijanje potrebe združivanja znanja ovog predmeta s konstrukcijom i modeliranjem,
Ø Povezivanje znanja ovog predmeta s praktičnim radom.
Prvi razred: 1/35
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Estetika
Umjetnost i moda
Odijevanje
Likovni elementi i kompozicija |
Spoznavanje i razumijevanje pojma.
Osnovni pojmovi o umjetnosti i modi.
Sposobnost povezivanja likovne umjetnosti, estetike, mode i odijevanja.
Razumijevanje pojmova, razvijanje sposobnosti porimjene zananja kod crtanja skica. |
Pojam estetike i njezina uloga u različitim područjima.
Pregled i podjela umjetnosti. Kreiranje mode. Modne smjernice, moda i estetika. Antimoda. Moda kroz povijest (Egipat, Grčka, Rim, Romanika, Gotika, Renesansa, barok i rokoko, moda 19. i 20.st.)
Temeljne funkcije odijevanja, . Izrada modnih skica po izboru. Korištenje modnih časopisa. Komunikacijska uloga odjeće.
Zlatni rez. Perspektiva. Osnovni likovni elementi kao osnova crtanja i slikanja. Likovna kompozicija u izradi modne skice |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Prirodne i modne proporcije ljudskog tijela.
Boje
Crtanje čovječeg tijela |
Razvijanje sposobnosti primjene znanja o proporcijama pri izradi modne skice.
Poznavanje osnovnih boja i njihova primjena u praksi.
Sposobnost ljepše izrade modnih skica. |
Pojam prirodne i modne proporcije. Razlika između ženske, muške i dječje proporcije. Modna figura, crtanje ženske, muške i dječje figure. Ideal ljepote čovječeg tijela kroz povijest i danas.
Krug boja. Harmonija i kontrast boja. Bojadisarske tehnike. Crtanje crno-bijelog i obojenog modela.
Crtanje cijele figure. Crtanje glave. Crtanje nogu. Crtanje ruku. |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Modno crtanje
Odjevanje i moda
|
Razvijanje sposobnosti modnog crtanja. Povezivanje znanja s konstrukcijom krojeva i praktičnim radom.
Sposobnost interpretiranja tendencija iz modnih časopisa.
|
Skiciranje odjeće. Crtanje modne skice bez pomoći uzora., Crtanje modne skice prema fotografiji. Crtanje tehničke modne skice.
Linije odjeće nekoć i danas. Utjecaj i uloga materijala, linija i boja na oblike odijevanja. Tendencije mode u pogledu materijala, oblika, linije i boje. Modni dodaci (nakit, kozmetika, pokrivanje ruku, pokrivanje nogu, obuća, pokrivanje glave). Usklađivanje šešira ili kape s različitim vrstama odjeće. Crtanje modnih skica . |
Razred: 1., 2., 3.
Tjedni (ukupni) broj sati: 1/2/2
Cilj:
Pridonijeti osposobljavanju učenika za samostalan rad u procesu izrade proizvoda od prirodnih i umjetnih materijala usvajanjem teoretskih znanja, koja omogućuju potpunije razumijevanje radnih postupaka i operacija.
Zadaci:
Ø Usvajanje osnovne i posebne terminologije odjevne struke.
Ø Usvajanje teoretskog znanja, koje je potrebno pri praktičnom radu.
Ø Upoznavanje učenika s alatima strojevima i uređajima za izradu klobučarskih proizvoda.
Ø Upoznavanje s opasnostima pri radu i mogućnostima njihovog sprečavanja.
Ø {C}Upoznavanje mogućnosti racionalne iskoristivosti materijala, alata i naprava, te radnog vremena.
Ø Upoznati učenike s problematikom točnosti i čistoćom obrade.
Ø Razviti odgovornost za za čuvanje i održavanje sredstava za rad te težnju za povećanjem proizvodnosti.
Prvi razred:1/32
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Radionica
Ručni alat i pribor za strojno šivanje
Konac
Ljepila
Obrada rubova |
Upoznati alat i opremu klobučarske radionice. Shvatiti organizaciju rada u klobučarskoj radionici.
Razvijanje sposobnosti razlikovanja i upotrebe
.
Mogućnost odabira konca zavisno o vrsti materijala.
Odabir i uporaba ljepila
Sposobnost izbora načina obrade rubova krzna i kože.
|
Prostor radionice – površina, visina, osvijetljenost, grijanje, vlaga, protupožarna zaštita, radno odijelo, radno mjesto, osobni i zajednički radni alat.
Alati za mjerenje, označavanje, krojenje, ručno šivanje, bušenje i ostalu ručnu obradu. Strojne igle,razlikovanje igala i izbor u skladu s vrstom materijala.
Pojam konca, finoća, sposobnost razlikovanja s obzirom na vrstu sirovine (prirodna, sintetička i miješana vlakna), usklađivanje igle,konca i materijala.
Vrste ljepila u klobučarstvu, čuvanje i skladištenje. Nanošenje ljepila i lijepljenje.
Izrada rubova, zaobljenja, uglova i uporaba šablona. |
Drugi razred: 70
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Šivaći stroj
Pribor u izradi šešira i kapa
Konstrukcijska priprema
Krojenje |
Upoznati građu šivaćeg stroja, a posebno dijelova koji utječu na kvalitetu i oblikovanje uboda. Sposobnost otklanjanja pogrešaka pri šivanju.
Poznavanje proizvodno tehničkog pribora i njegove funkcije s obzirom na tehniku izvedbe i uporabu gortovog proizvoda.
Poznavanje funkcije konstrukcijske pripreme. Osnovno poznavanje anatomije ljudskog tijela. Poznavanje metode dobivanja mjera za konstrukciju.
Poznavanje načina krojenja i njihov odabir
Poznavanje tehnike krojenja šešira i kapa. |
Vođenje donjeg i gornjeg konca,naprave za transport materijala,podešavanje dijelova, koji utječu na kvalitetu pomicanja materijala u smjeru šivanja, lovac zamke (funkcija i zamjena vretena), regulator ubodne dužine, naprava za namatanje konca, pogonski mehanizam, automatsko rezanje konca. Zaštitne mjere pri radu sa šivaćim strojem. Podmazivanje i tekuće održavanje šivaćih strojeva.
Izbor osnovnog i pomoćnog materijala,te modnih dodataka. Zahtjevi vezani za proizvodno-tehnički pribor.
Prikupljanje ideja, kreiranje i oblikovanje, opisivanje i označavanje pokrivala za glavu. Osnove anatomije ljudskog tijela. Analiza proporcija ljudskog tijela. Analiza antropometrijskih podataka. Analiza glavnih i pomoćnih konstrukcijskih mjera. Konstrukcija različitih vrsta krojeva za kape i šešire (konstrukcija, modeliranje, kompletiranje, krojni dijelovi).
Ručno i strojno krojenje. Načini polaganja materijala u krojne slojeve. Polaganje šablona u krojni crtež. Grubo i fino krojenje. Zaštitne mjere pri krojenju. |
Treći razred: 64
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Priprema rada u klobučarskoj radionici
Kontrola izradaka
Čišćenje mrlja
Pakiranje i etiketiranje gotovih izradaka |
Upoznati se s načinima izradbe i međusobne ovisnosti elemenata sustava. Stjecanje navike planskog rada.
Važnost međufazne i konačne kontrole
Poznavanje sredstava, načina i uređaja za čišćenje
Spoznavanje važnosti pakiranja i etiketiranja. Sposobnost pravilnog pakiranja i etiketiranja. |
Pojedinačna i serijska izradba. Elementi sustava rada i čovjek u sustavu (humani i ekonomski aspekti). Konstrukcijska, operativna i tehnološka priprema: - oblikovanje modela - proračun utroška materijala - plaća, pogonska sredstva, pojedinačni troškovi, zajednički troškovi.
Postupci međufazne i kontrole gotovih izradaka. Načini uočavanja i otklanjanja pogrešaka.
Utvrđivanje vrste mrlja. Postupci suhog čiščćenja. Detaširanje i sredstva za detaširanje. Kemijsko čišćenje.
Priprema gotovih izradaka za isporuku. Etiketiranje (sirovinski sastav, veličina, održavanje i sl.) Pakiranje |
6.5. {C}Nastavni predmet: Izborna nastava
6.5.1. Tjelesna i zdravstvena kultura
Nastavni plan i program tjelesne i zdravstvene kulture objavljen je u «"Narodnim novinama" br. 136» od 28. kolovoza 2003.g.
6.5.2. Matematika u struci
U izbornom predmetu matematika u struci nudi se detaljnija obrada nastavnih sadržaja iz nastavnog programa stručno-teoretskog dijela matematika u struci .
6.6. Nastavni predmet: Praktična nastava (praktični dio naukovanja)
Razred: 1.
Godišnji fond sati: 900
Cilj
Cilj praktičnog dijela naukovanja je stjecanje znanja, vještina i navika, koje omogućuju polazniku da po svršetku naukovanja sasmostalno i kvalificirano obavlja poslove i radne zadaće zanimanja.
Zadaci:
Ø da učenici usvoje znanja, vještine i navike iz područja zaštite na radu i zaštite životne i radne sredine,
Ø da steknu uvid u organizaciju rada i tehnološki proces u klobučarskoj radionici,
Ø stjecanje vještine krojenja šešira i kapa,
Ø stjecanje vještine izrade radnih dijelova gotovih proizvoda,
Ø stjecanje vještine oblikovanja šešira i kapa,
Ø stjecanje znanja o izboru materijala i pribora u skladu s vrstom i namjenom proizvoda,
Ø stjecanje znanja i vještina tekućeg održavanja alata, strojeva i uređaja.
Sadržaj:
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća) |
Zaštita na radu i ekološki zahtjevi.
Rad s ručnim alatom.
Obrada rabljenog šešira.
Vježbe na stroju.
Ukrasi
|
Primjeniti zakonske i pogonske propise o zaštiti na radu. Objasniti propise, koji se odnose na nositelje osiguranja. Opasnosti od električne struje. Ostali izvori opasnosti i pružanje prve pomoći. Postupci rukovanja i zbrinjavanja otpada.
Rukovanje s ručnim alatom i njegovo održavanje Šivanje rukom različitim bodovima, te pravilno držanje igle i tijela. Oblikovanje netkanih tekstilija(pusta).
Mehaničko čišćenje šešira Čišćenje šešira organskim otapalima. Obamitanje pusti Krpanje pustenine.
Šivanje različitim vrstama uboda. Čišćenje šivaćeg stroja Ukrasno zrnčanje po razglačanim šavovima. Podstavljanje šešira i kapa.
Slaganje ukrasa i vrpca. Izrada ukrasnih nabora.
Izrada ukrasa od kože i krzna Izrada ukrasa od umjetnog cvijeća |
Uporaba materijala i pribora.
Obnavljanje šešira
Obrubljivanje
Šešir s obodom
Izrada ostalih šešira i kapa |
Izbor osnovnog materijala i materijala za podstavu, umetke i ukrase u skladu s vrstom, namjenom i kakvoćom izradaka.
Uzimanje mjere, pregledavanje i čišćenje šešira. Apretiranje šešira. Napinjanje na kalup i oblikovanje šešira. Glačanje šešira Konačna obrada šešira, prišivanje ukrasa i postizavanje skladnosti
Prišivanje podstave i obrubljivanje (paspuliranje) oboda na šeširima s vrpcom.
Prenošenje krojnih dijelova na materijal i krojenje. Ukrašavanje.
Biranje oblika šešira Uzimanje mjera. Pregledavanje tuljka. Pripremanje apreture. Napinjanje šešira na kalup. Oblikovanje šešira i glačanje. Sušenje šešira i skidanje s kalupa. Dovršavanje šešira, prišivanje podstave i ukrasa. Završno pregledavanje šešira.
Izrađivanje kostura za šešire iz različitih materijala. Izrađivanje šešira iz samta. Obrađivanje tuljka za novi šešir. Izrađivanje šešira iz metražnog materijala. Izrađivanje ženskog šešira. Izrađivanje različitih kapa. Izrađivanje šešira od slame s obodom. Postavljanje gotovih tuljaka iz slame. |
6.7. Nastavni predmet: Osnove računarstva s vježbama
Razred: 1.
Tjedni (ukupni) broj sati: 2/70
Cilj:
Stjecanje teoretskih i praktičnih znanja rada na računalu.
Zadaci:
Ø Upoznati učenike s radom računala i njegovim dijelovima.
Ø Upoznati učenike s mogućnošću korištenja računala u svrhu izrade stručne dokumentacije.
Ø Upoznati učenike s načinom korištenja Interneta radi širenja znanja u klobučarskoj struci.
Ø Stjecanje vještine rada u osnovnim računalnim programima.
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Pojam informatike
Građa računala
Rad s računalom Software - programska potpora Word
Internet |
Znati definirati informatiku i računalstvo.
Usvojiti znanja o građi računala i povezati građu s praktičnim radom na računalu.
Znati se koristiti računalom za pisanje teksta. Koristiti se naprednijim tehnikama u radu s tekstom i znati izrađivati i popunjavati tablice
Znati koristiti se Internetom |
Osnove informatike, podjela informacija, računarstvo
Funkcionalna shema računala, procesor, memorija, U/I uređaji, prikaz brojeva za memoriju, operacijski sustavi, Windows. Fizičko povezivanje dijelova računala, rad s tipkovnicom i mišem, obrada i ispis teksta.
Rad s datotekama, izrada i uređivanje tablica, crtanje i umetanje objekata, program za formulare.
Struka na Internetu, svjetsko i domaće tržište klobučarskih materijala i proizvoda, dizajn, korištenje pretraživača. |
Nastavni predmet::
Preporučuje se izvođenje nastave isključivo praktičnim radom na računalu.
Obveze učenika: Izrada domaćih i školskih pisanih radova vezanih uz stručne predmete.
7. ISPITNI KATALOG - POMOĆNIČKOG/ZAVRŠNOG ISPITA
Ispitni cilj:
Cilj završnog ispita je provjera znanja, sposobnosti i vještina koje su potrebne za obavljanje poslova i zadaća u zanimanju klobučar.
Način provjere znanja i umijeća:
Završni ispit:
1. Praktični dio (radna proba ili izrada šešira ili kapa).
2. Strukovno- teorijski ispit znanja (pisani ili usmeni oblik).
3. Ispit znanja iz hrvatskog jezika.
Pomoćnički ispit (poseban ispit ili kao sastavni dio završnog ispita):
1. Praktični dio (radna proba ili izrada šešira ili kapa).
2. Stručno-teorijski ispit znanja (pisani ili usmeni oblik).
Praktični dio ispita u skladu je s nastavnim planom praktičnog dijela naukovanja. Praktična zadaća se sastoji od izvođenja radne probe ili izrade krznenog uratka, a obuhvaća područja:
1. Izrada modne skice i konstrukcije kroja.
2. Zaštita na radu i ekološki zahtjevi.
3. Svojstva i primjena tekstilnih materijala.
4. Primjena drugih materijala.
5. Ručni alati za obradu i šivanje.
6. Mehanizirani ručni alati i njihova uporaba.
7. Strojevi i uređaji u klobučarstvu.
8. Krojenje.
9. Šivanje.
10. Obrada šešira i kapa.
11. Čišćenje.
12. Ađustiranje.
Temeljem navedenih područja naučniku se zadaje izrada jednog uratka ili izvođenje radne probe. Prije nego se pristupi praktičnom dijelu ispita, Ispitna komisija treba odobriti tehnološku dokumentaciju za izradu.. Ona treba sadržavati sve potrebne elemente za izvođenje praktičnog dijela ispita.
· izrada šešira s obodom ,
· izrada šešira od različitih metražnih materijala,
· izrada ženskog šešira s modnim ukrasima,
· izrada različitih vrsta kapa,
· izrada šešira od slame.
Pri izradi praktične zadaće učenik se mora pridržavati propisanih mjera zaštite na radu i zaštite okoliša te ostalih uvjeta koje mu odredi ispitna komisija.
Strukovno teorijski dio ispita obuhvaća teorijska znanja neophodna za obavljanje praktičnih radnji u zanimanju koja su propisana nastavnim planom i programom za teorijski dio naukovanja.
Teme i cjeline iz predmeta:
Tehnologija zanimanja s konstrukcijom
Organizacija rada u klobučarskoj radionici Ručni alat i pribor za strojno šivanje. Konac. Ljepila. Obrada rubova krzna i kože. Šivaći stroj. Pribor u izradi šešira i kapa. Konstrukcijska priprema. Krojenje . Priprema rada. Međufazna kontrola i kontrola gotovih proizvoda. Čišćenje mrlja. Pakiranje i etiketiranje.
Materijali s osnovama tekstilne proizvoenje:
Osnove kemije Tekstilna vlakna Pređe i konci. Tkanine. Netkani tekstil. Pletiva. Oplemenjivanje tekstila. Koža i krzno. Ekologija u tekstilnoj i kožarskoj industriji.
Matematika u struci:
Matematičke i računske operacije. Postotni račun. Izračunavanje potrebnog materijala. Izračunavanje troškova rada.
Estetika i oblikovanje:
1. Estetika.
2. Umjetnost i moda.
3. Odijevanje.
4. Likovni elementi i kompozicija.
5. Proporcije ljudskog tijela.
6. Crtanje čovječjeg tijela.
7. Modno crtanje.
8. Odijevanje i moda.
STANDARDIZIRANI OCJENJIVAČKI LIST
I. PRAKTIČNI DIO ISPITA
Radnje obavljene u okviru praktične zadaće |
Broj bodova |
Izrada dokumentacije za praktičnu zadaću |
0 - 10 |
Korištenje zaštitnih sredstava i naprava |
0 - 10 |
Spretnost rukovanja alatima i strojevima. |
0 - 20 |
Podešavanje strojeva i alata. |
0 - 10 |
Koncentracija i izdržljivost |
0 - 10 |
Kakvoća izrađenog uratka ili radne probe |
0 - 20 |
Točnost dimenzija i obrade prema planu |
0 - 20 |
|
|
UKUPNO BODOVA: |
0 -100 |
BODOVNA LISTA
% bodova |
ocjena |
92 - 100% |
Odličan (5) |
81 - 91% |
Vrlo dobar (4) |
67 - 80% |
Dobar (3) |
50 - 66% |
Dovoljan (2) |
0 - 49% |
Nedovoljan (1) |
II. STRUKOVNO – TEORETSKI DIO
Strukovno teorijski dio ispita je u pisanom obliku, a sastoji se od pitanja i zadaća koje donosi ispitna komisija, na osnovu kataloga ispitnih pitanja i zadataka za pomoćničke ispite (ako postoje) ili na prijedlog nastavnika stručne teorije.
Ocjena se utvrđuje prema ovoj ljestvici:
BODOVNA LISTA
% bodova |
ocjena |
90 - 100% |
Odličan (5) |
80 - 89% |
Vrlo dobar (4) |
70 - 79% |
Dobar (3) |
60 - 69% |
Dovoljan (2) |
0 - 30% |
Nedovoljan (1) |
Učenik koji postigne 30 do 59% bodova upućuje se na usmeni ispit.
Na usmenom ispitu u pravilu se provjeravaju znanja iz onih područja iz kojih učenik nije pokazao dostatna znanja na pismenom dijelu ispita.
Ovaj nastavni plan i program stupa na snagu danom objave u „Narodnim novinama“, a primjenjuje se od 1. rujna 2004. godine.
Klasa: 133-02/04-02/7 Ur. Broj: 526-12/04-53 Zagreb, 1. srpnja 2004. |
|
Ministar
Branko Vukelić, v.r.
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/312794.html