MINISTARSTVO GOSPODARSTVA, RADA I PODUZETNIŠTVA
Na temelju članka 44. stavka 5. Zakona o obrtu („Narodne novine“, br. 49/03. – pročišćeni tekst), ministar gospodarstva, rada i poduzetništva, nakon prethodno pribavljena mišljenja Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra znanosti, obrazovanja i športa, donosi
1. OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOGA PROGRAMA
Cilj: Stjecanje znanja, vještina i navika koje će omogućiti obavljanje poslova u zanimanju klesar.
Zadaci:
Usvojiti važnost organizacije rada i racionalnog korištenja energije
Upoznati i uputiti učenike u zaštitu na radu, čuvanje zdravlja i zdrave čovjekova okoliša
Upoznati osnovna svojstva, dobivanje i primjenu kamena
Razlikovati vrste stijena prema svojstvima i prema geološkom postanku
Osposobiti učenika da mogu izabrati materijal prema zahtjevu tehničkog crteža
Znati i razumjeti čitati i primijeniti tehnički crtež u izradi klesanaca
Moći izraditi jednostavne tehničke crteže
Moći u jednostavnom obliku koristiti računalo
Upoznati i znati primijeniti ručne alate za obradu kamena
Upoznati i znati primijeniti ručne električne i pneumatske alate za obradu kamena
Upoznati i znati primijeniti strojeve za branje i obradu kamena
Upoznati se s načinima horizontalne i vertikalne montaže kamena
Moći sastaviti jednostavnu dokaznicu mjera i jednostavnu ponudu
Znati i moći koristiti stručnu literaturu
Osposobiti se za cjeloživotno obrazovanje
Trajanje obrazovanja: 3 godine
Uvjeti za upis: završena osnovna škola, liječnička svjedodžba, provjera sposobnosti, ugovor.
Uvjeti za napredovanje:
- prijelaz u viši razred: pozitivna ocjena iz svih predmeta,
- završavanje obrazovanja: završni ispit;
- mogućnost nastavka školovanja :
a) polaganje razlika u četverogodišnjoj tehničkoj školi,
b) nastavak školovanja u dvogodišnjoj Višoj obrtničkoj školi.
2. NASTAVNI PLAN
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk/etika |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika i gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Osnove računalstva |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Matematika u struci |
2 |
70 |
1 |
35 |
1 |
32 |
137 |
Tehničko crtanje |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Građevni materijali |
1(2) |
35 |
- |
- |
- |
- |
35 |
Tehnologija obrade kamena |
- |
- |
1(1) |
35 |
1(1) |
32 |
67 |
Klesarske konstrukcije |
1(3) |
35 |
1(3) |
35 |
2 |
64 |
134 |
Petrografija |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Poznavanje nacrta |
- |
- |
- |
- |
2 |
64 |
64 |
Građevne konstrukcije |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Organizacija i obračun radova |
- |
- |
- |
- |
2 |
64 |
64 |
Izborna nastava |
- |
- |
1 |
35 |
1 |
32 |
67 |
Tjelesna i zdravstvena kultura Strukovni predmeti Matematika u struci |
|
|
|
|
|
|
|
Praktična nastava |
|
900 |
|
900 |
|
800 |
2600 |
Praktična nastava u školi s vježbama - Tehnologija obrade kamena - Građevinski materijali - Klesarske konstrukcije - Zaštita na radu Praktična nastava u radnom procesu |
|
360
540 |
|
270
630 |
|
160
640 |
|
Ukupno |
17 |
1495 |
17 |
1460 |
16 |
1344 |
4299 |
2. NASTAVNI PLAN - OBRAZLOŽENJE
A) Općeobrazovni dio
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk/etika |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika i gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Ukupno |
9 |
315 |
9 |
315 |
7 |
224 |
854 |
B) Stručno- teorijski dio s izbornom nastavom
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Osnove računalstva |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Matematika u struci |
2 |
70 |
1 |
35 |
1 |
32 |
137 |
Tehničko crtanje |
2 |
70 |
|
|
- |
- |
70 |
Građevinski materijali |
1(2) |
35 |
|
|
- |
- |
35 |
Tehnologija obrade kamena |
- |
- |
1(1) |
35 |
1(1) |
32 |
67 |
Klesarske konstrukcije |
1(3) |
35 |
1(3) |
35 |
2 |
64 |
134 |
Petrografija |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Matematika, izborna nastava |
|
|
1 |
35 |
1 |
32 |
67 |
Poznavanje nacrta |
- |
- |
- |
- |
2 |
64 |
64 |
Građevne konstrukcije |
|
|
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Organizacija i obračun radova |
- |
- |
- |
- |
2 |
64 |
64 |
Ukupno |
8 |
280 |
8 |
280 |
9 |
288 |
848 |
1(1) - Sadržaji Tehnologije obrade kamena u drugoj i trećoj godini mogu se izvoditi jedan sat kao teorijska nastava te 4 sata mjesečno u tvrtki koja raspolaže sa strojevima koji su obrađeni u teorijskoj nastavi.
1(2) - Sadržaji Građevinskih materijala u prvoj godini su jedinstveni program i mogu se izvoditi zajedno u učionici i praktikumu ili školskoj radionici ,okvirno po jedan sat.
1(3)- Sadržaji Klesarskih konstrukcija u prvoj i drugoj godini su jedinstveni program i mogu se izvoditi zajedno u učionici i praktikumu odnosno školskoj radionici, okvirno po jedan sat.
IZBORNI DIO
U izbornom dijelu programa učenici mogu birati između nastave tjelesne i zdravstvene kulture, matematike u struci i stručnih predmeta.
Sadržaji izbornog dijela programa u stručnom području mogu biti već programirani sadržaji nastavnih programa s povećanim fondom sati. Škole mogu odabrati dio iz ponuđenih sadržaja ili predložiti Zavodu za unapređivanje školstva sadržaje po vlastitom izboru koji su u funkciji zanimanja za koje se učenik obrazuje.
Za izborne sadržaje iz matematike u struci u 2. i 3. razredu mogu se ponuditi sadržaji uže vezani uz stručne predmete, zastupljeni s 1 satom po tjednu.
Za sadržaje izbornog programa iz tjelesne i zdravstvene kulture preporuča se učenicima ponuditi jedan od izbornih športova (košarka, odbojka, rukomet ili nogomet).
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
||
Praktična nastava u školi s vježbama Nastava u školi – tehnološke vježbe1 - Tehnologija obrade kamena - Građevinski materijali - Klesarske konstrukcije
|
360
290
35 35
|
270
235
35
|
160
128
32
|
790 |
- Praktična nastava u radnom procesu – najmanje sati |
540
|
630
|
640
|
1810
|
Ukupno |
900 |
900 |
800 |
2600 |
|
Broj sati |
Ukupni broj sati |
||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
||
Općeobrazovni dio |
315 |
280 |
256 |
851 |
Stručno-teorijski dio s izbornom nastavom |
280 |
280 |
288 |
848 |
Praktični dio s tehnološkim vježbama |
900 |
900 |
800 |
2600 |
Ukupno A)+B)+C) |
1495 |
1460 |
1344 |
4299 |
3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA
Predmeti strukovnoga dijela programa |
Obvezni načini provjere i ocjenjivanja znanja i umijeća |
Osnove računarstva |
Pismeno, usmeno, praktični rad |
Matematika u struci |
Usmeno, pismeno |
Tehničko crtanje |
Pismeno, praktični rad |
Građevinski materijali |
Usmeno, pismeno |
Tehnologija obrade kamena |
Usmeno, pismeno, praktični rad |
Klesarske konstrukcije |
Usmeno, pismeno, praktični rad |
Petrografija |
Usmeno, pismeno, praktični rad |
Građevinske konstrukcije |
Usmeno, pismeno, praktični rad |
Poznavanje nacrta |
Usmeno, pismeno, praktični rad |
Organizacija i obračun radova |
Usmeno, pismeno, praktični rad |
Praktična nastava |
Usmeno, pismeno, praktični rad |
Izborna nastava stručnih predmeta |
Usmeno, pismeno, praktični rad |
4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA
Nastavni predmeti strukovnoga dijela programa |
Nastavnik |
Izobrazba |
Osnove računalstva |
profesor računalstva, dipl. ing. Graditeljstva, dipl. ing. strojarstva prof. PTO |
VSS |
Matematika u struci |
peofesor matematike dipl. ing. matematike dipl. ing. građevine dipl. ing. strojarstva prof. PTO |
VSS |
Tehničko crtanje |
dipl. ing. graditeljstva dipl. ing. strojarstva prof. PTO dipl. ing. arhitekture |
VSS |
Građevinski materijali |
dipl. ing. graditeljstva dipl. ing. arhitekture |
VSS |
Tehnologija obrade kamena |
dipl. ing. strojarstva dipl. ing. graditeljstva dipl. ing. rudarstva |
VSS |
Klesarske konstrukcije |
dipl. ing. graditeljstva dipl. ing. arhitekture |
VSS |
Petrografija |
dipl. ing. rudarstva dipl. ing. geologije prof. zemljopisa dipl. ing. zemljopisa |
VSS |
Građevinske konstrukcije |
dipl. ing. graditeljstva dipl. ing. arhitekture |
VSS |
Poznavanje nacrta |
dipl. ing. graditeljstva dipl. ing. arhitekture |
VSS |
Organizacija i obračun radova |
dipl. ing. graditeljstva dipl. ing. arhitekture |
VSS |
Izborni dio, stručni predmeti |
dipl. ing. graditeljstva dipl. ing. arhitekture dipl. ing. strojarstva prof. matematike |
VSS |
Praktikum nastave tehnologije Praktikum nastave građevinskih materijala |
dipl. ing. strojarstva dipl. ing. graditeljstva |
VSS |
Praktična nastava |
dipl. ing. graditeljstva akademski kipar dipl. konzervator, restaurator nastavnik praktične nastave-stručni učitelj, suradnik u nastavi, majstor
|
VSS, VŠS, SSS |
5. IZVOĐENJE PROGRAMA
5.1. Rad s učenicima u skupinama - dijeljenje razrednog odjela u skupine i sudjelovanje suradnika u nastavi (minimalni standard)
Nastavni predmet |
Razred |
Nastavnik |
Broj sati |
Broj učenika |
Osnove računalstva |
1. |
profesor |
2 sata 18 sati zajedno 35 sati u 2 skupine |
25 učenika do 15 učenika |
Matematika u struci |
1.,2.,i 3. |
profesor |
1. razred-2 sata zajedno 2. razred-1 sat zajedno 3. razred-1 sat zajedno |
25 učenika
25 učenika
25 učenika |
Tehničko crtanje |
1. |
profesor |
1. razred 2 sata zajedno |
25 učenika |
Građevinski materijali |
1. |
profesor dipl. ing. |
1. razred 35 sati zajedno 35 sati u dvije skupine
|
25 učenika do 15 učenika |
Tehnologija obrade kamena |
2. i 3. razred |
profesor dipl. ing. |
2. razred 35 sati zajedno 35 sati u dvije skupine 3. razred 32 sata zajedno 32 sata u dvije skupine |
25 učenika
do 15 učenika
25 učenika
do 15 učenika |
Klesarske konstrukcije |
1.,2. i 3. razred |
profesor dipl. ing. |
razred
35 sati zajedno 35 sati u 2 skupine razred35 sati zajedno 35 sati u 2 skupine 3.razred 32 sata zajedno 32 sata u 2 skupine |
25 učenika do 15 učenika
25 učenika do 15 učenika
25 učenika do 15 učenika |
Petrografija |
2.razred |
profesor dipl. ing. |
2.razred 35 sati zajedno 35 sati u 2 skupine |
25 učenika do 15 učenika |
Građevinske konstrukcije
|
2.razred |
profesor dipl. ing |
2.razred 35 sati zajedno 35 sati u 2 skupine |
25 učenika do 15 učenika |
Poznavanje nacrta |
3.razred |
profesor dipl. ing. |
3.razred 62 sata zajedno |
25 učenika |
Organizacija i obračun radova |
3.razred |
profesor dipl. ing. |
razred
32 sata zajedno 32 sata u 2 skupine |
25 učenika do 15 učenika |
Izborna nastava matematika |
2. i 3. razred |
profesor dipl. ing. |
2.razred 35 sati zajedno 3.razred 32 sata zajedno |
25 učenika
25 učenika |
Izborna nastava TZK |
2. i 3. razred |
profesor
|
2.razred 35 sati zajedno 3.razred 32 sata zajedno |
25 učenika
25 učenika |
Praktična nastava |
1.,2. i 3. razred |
profesor nastavnik praktične nastave suradnik u nastavi majstor |
1.razred 900 sati 2.razred 900 sati 3. razred 800 sati |
školske radionice 5-8 učenika u grupi gospodarske radionice-izvodi se pedagoška pomoć i nadzor |
5.2. Minimalni materijalni uvjeti za izvođenje programa
Prostor |
Oprema |
Nastavni predmeti |
Računalna učionica |
Standardna oprema 1 + 16 (min. 1+8) računala |
Osnove računalstva Stručni predmeti |
Klasična učionica + praktikum za vježbe iz tehnologije, građevinskih materijala i klesarskih konstrukcija |
Klasična učionica s ormarima, 1 radno mjesto s PC + LCD. Školska radionica za ručnu i strojnu obradu, praktikum za montažu |
Građevinski materijali Klesarske konstrukcije Tehnologija obrade kamena |
Klasična učionica |
Klasična učionica s ormarima, PC + LCD, grafoskop, epidijaskop, TV + video |
Tehničko crtanje Petrografija Matematika u struci Organizacija i obračun radova Poznavanje nacrta Građevinske konstrukcije |
Školska radionica za ručnu obradu kamena |
Prema standardu s 50 radnih mjesta. Kompleti ručnih kovanih alata, ručnih električnih alata, ručnih pneumatskih alata (kompresor min. 1,5 m3) |
Praktična nastava u školi |
Školska radionica za strojnu obradu kamena |
Prema standardu za 10 radnih mjesta - minimalno stroj za rad u jednoj osi (npr. „monolama”), stroj za rad u dvije osi (npr. „mostna freza”), stroj za rad u tri osi ( npr. „CNC glodalica”) |
Praktična nastava u školi |
6. NASTAVNI PROGRAM - KATALOG ZNANJA
Nastavni programi za predmete općeobrazovnog dijela programa, izuzev predmeta etika i tjelesna i zdravstvena kultura objavljeni su u Glasniku ministarstva prosvjete i športa, posebno izdanje broj 11., lipanj 1997. Nastavni program za predmet etika objavljen je u Prosvjetnom vjesniku Ministarstva prosvjete i športa, broj 1 od 11. ožujka 2003.
6.1. Nastavni predmet: Matematika u struci
Razred: prvi (1.)
drugi (2.)
treći (3.)
Tjedni fond sati: 1. razred 2 sata ( 70 sati)
2. razred 1 sat ( 35 sati)
3. razred 1 sat ( 32 sata)
Cilj: Stjecanje novih znanja iz matematike koja će se moći primijeniti u struci i zanimanju.
Zadaci:
Ponoviti znanja i uvježbati vještinu računanja, potenciranja i korjenovanja.
Usvojiti znanje o jednadžbama prvog stupnja i linearnim odnosima veličina.
Usvojiti osnovna znanja o veličinama i njihovim jedinicama kao i njihovim pretvorbama.
Usvojiti osnovna znanja o proračunima dužina, kutova, površina, volumena, oplošja i masa likova i tijela.
Usvojiti osnovna znanja o algebarskim operacijama i moći izračunati jednostavne zadatka.
Usvojiti osnovna znanja o kvadratnim jednadžbama i moći izračunati jednostavne zadatke.
Usvojiti osnovna znanja o pravilu trojnom, postotnom i kamatnom računu i moći izračunati jednostavne zadatke.
Usvojiti osnovna znanja o trigonometriji i moći izračunati zadatke s primjenom u praksi.
Usvojiti osnovna znanja o troškovima i moći izračunati jednostavnu kalkulaciju.
Znati i moći primijeniti osnovna matematička znanja u zanimanju klesar.
Literatura:
1. Matošević M.: Stručni račun 1, Priručnik i zadaci u naukovanju, »UM» d.o.o
Nova Gradiška
Matematika u struci - prva godina:
Cilj i zadaci nastavnih područja
Br. Nastavno područje Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj
1. Osnovne matematičke Ponoviti znanja i vježbati Vrste brojeva
operacije vještinu računanja Zbrajanje i oduzimanje
Množenje i dijeljenje
Osnovne računske
operacije s razlomcima
2. Potenciranje Znati i umjeti računati Pojam potencije
s potencijama Zbrajanje i oduzimanje potencija
Množenje i dijeljenje
Potencija
Potenciranje potencija
3. Korjenovanje Znati i umjeti računati Pojam korjenovanja
s korijenima Računske operacije
4. Jednadžbe i linearni Znati i umjeti računati Općenito o jednadžbama
odnos veličina s linearnim jednadžbama Ekvivalentne jednadžbe
s jednom nepoznanicom Linearne jednadžbe s
jednom nepoznanicom
Upoznati odnose među Omjeri i razmjeri, prosto
veličinama pravilo trojno
Postotni račun
Razmjeri sličnosti Sličnost trokuta,
u trokutu odnos stranica u trokutu
odnos stranica za 30,45 i 60
Upoznati vektorske veličine Pojam vektorske veličine
Zbroj vektora, množenje
Vektora s brojem
Prikazati linearnu nezavisnost Koordinatni sustav
Jednadžba pravca
5. Veličine i jedinice Naučiti osnovne veličine Veličine
Znati pretvoriti jedinice Pretvorba jedinice
6. Proračuni dužina i kutova Znati i umjeti proračunati Proračuni podjele dužine
podjelu dužina i kutova Proračuni opsega kruga
i njegovih dijelova
Proračuni razvijene dužine
Pravokutni trokut
Pitagorin poučak
7, Proračuni površina Znati i umjeti proračunati Proračuni površina:
volumena, oplošja i mase površinu, volumen ravni likovi
oplošje i masu likova krug, dijelovi kruga
i tijela elipsa
Proračuni volumena i
Oplošja tijela:
Kocka, kvadar, piramida
Valjak, stožac, kugla
Proračuni mase i težine
Matematika u struci - druga (2.) godina Cilj i zadaci nastavnih područja:
R.br. Nastavno područje Cilj (znanje i umijeće) Sadržaj
1. Algebarske operacije Upoznati opće brojeve, Kvadrat i kub binoma
računanje s njima rastavljanje na faktore
algebarski razlomci
2. Kvadratne jednadžbe Znati riješiti korijene Rješenje kvadratne
kvadratne jednadžbe jednadžbe, graf funkcije
korijen negativnog broja
3. Trigonometrijske funkcije Znati primijeniti Jedinična kružnica
trigonometrijske funkcije Trigonometrijske funkcije
Primjena trigonometrije
Pravokutni i kosokutni
trokut, mjerenje kutova
4. Pravilo trojno Znati primijeniti Jednostavno pravilo trojno
pravilo trojno Složeno pravilo trojno
5. Postotni i kamatni račun Znati primijeniti Pojam postotnog računa
postotni i kamatni račun Pojam kamatnog računa
Matematika u struci - treća (3.) godina
Cilj i zadaci nastavnog područja:
R.br. Nastavno područje Cilj (znanje i umjeće) Sadržaj
1. Izračun troškova Upoznati troškove i Materijalni troškovi,
njihovo izračunavanje vrijeme izrade, troškovi
izrade, cijena proizvoda
ili usluga, izračun norme
2. Kalkulacije Moći obračunati Izrada predračuna
kalkulaciju za jednostavni posao
3. Proračuni u struci Praktično primijeniti znanje Izrada zadataka iz
i zanimanju Priprema za završni ispit struke i zanimanja
6.2. Nastavni predmet: Osnove računalstva
Razred: prvi (1.)
Tjedni fond sati: 2 sata tjedno
Cilj: Osposobiti učenika za samostalno korištenje računala kao osnovnog alata u poslovanju.
Zadaci: Naučiti učenika da se koristi mišem i tipkovnicom
Upoznati učenika s principima korištenja tekst-procesora i tabličnih kalkulatora
Upoznati učenika s korištenjem baze podataka i interneta
Upoznati učenika s osnovnim pomagalima u programima za crtanje
Cilj i zadaci nastavnih područja
Br. Nastavno područje Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj
1. Upoznavanje s računalom Osnove korištenja Windowsa, Crtanje (MS Paint)
Služenje mišom Igranje «Solitaire»
2. Služenje tipkovnicom Služenje tipkovnicom Prepisivanje teksta
3. Oblikovanje teksta Služenje alatima za oblikovanje Izrada dopisa
teksta
4. Tablični kalkulator Izrada tabličnog proračuna Izrada kalkulacije
materijala i rada
5. Tablični kalkulator kao Korištenje sredstava za unošenje Izrada baze podataka
baza podataka i analizu podataka u tekst procesoru
6. Tekst procesor kao Povezivanje tekst procesora Izrada cirkularnih pisama
baze podataka i baze podataka
7. Baze podataka Unošenje, pretraživanje i Rad s nekom bazom
ispis podataka podataka
8. Služenje pomoćnim Korištenje pomoćnih sredstava Crtanje (MS Draw)
sredstvima za crtanje za crtanje (grid, object snap,layers, AUTOCAD
blokovi)
9. Internet i e-mail Korištenje interneta Programi za internet
i e-mail
Metodičke pripreme:
Svu nastavu izvoditi kao praktični rad u računalnoj učionici.
Obveza učenika:
Izraditi predviđene vježbe u sklopu nastave.
6.3. Nastavni predmet: Tehničko crtanje
Razred: prvi (1.)
Tjedni (ukupni) fond sati: dva sata ( 70 sati)
Cilj: Stjecanje osnovnog znanja iz tehničkog crtanja koja će omogućiti obavljanje poslova u zanimanju klesar.
Zadaci:
Znati i razumjeti čitati i primijeniti tehnički crtež.
Moći izraditi jednostavne tehničke crteže.
Znati i moći koristiti stručnu literaturu.
Osposobiti se za cjeloživotno učenje.
Literatura: 1. Koludrović Č. Koludrović-Harbić I. Koludrović R.:
Tehničko crtanje u slici s kompjutorskim aplikacijama
Čiril Koludrović, Rijeka, priručnik
2. Žunar M.: Tehničko crtanje, Pučko otvoreno učilište, Zagreb, udžbenik
3.Knežević-Kordiš: Oprema građevinskih nacrta, gotovi projekti
Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. Nastavno područje Broj sati
br.
1. Uvod u tehničko crtanje 2
2. Standardi u tehničkom crtanju 8
3. Osnovne geometrijske konstrukcije 2
4. Konstrukcija kružnih prijelaza 4
5. Pismeni ispit 2
6. I. GRAFIČKI RAD 2
7. Pravokutno i ortogonalno projiciranje 3
8. Predočavanje predmeta 8
9. Pismeni ispit 2
10. II. GRAFIČKI RAD 2
11. Ortogonalna i kosa projekcija
jednostavnog modela 4
12. Pismeni ispit 2
13. Presjeci 6
14. III. GRAFIČKI RAD 2
15. Pismeni ispit 2
16. Tehničko crtanje u građevinarstvu 10
17. IV. GRAFIČKI RAD 2
18. V. GRAFIČKI RAD 2
19. VI. GRAFIČKI RAD 2
20. ZAVRŠNI ISPIT ZNANJA 3
Tehničko crtanje- prvi razred
R. br. Cilj ( znanje i umijeće) Sadržaj
1. Upoznati se s važnošću Uvod u tehničko crtanje
tehničkog crtanja Važnost tehničkog crtanja u
Upoznati se s priborom suvremenom grafičkom komuniciranju
za tehničko crtanje
2. Upoznati se sa standardima Osnovno o standardima
u tehničkom crtanju Vrste crta
Mjerila općenito
Mjerila u građevinskim nacrtima
Formati papira
Kotiranje crteža
Tehničko pismo
3. Upoznati učenika s osnovnim Osnovne geometrijske konstrukcije
geometrijskim konstrukcijama
4. Upoznati učenika s konstruiranjem Konstrukcija kružnih prijelaza
kružnih prijelaza
5. Upoznati učenika s pravokutnim Projiciranje na jednu ravninu
ili ortogonalnim projiciranjem Projiciranje na jednu ravninu
Projiciranje na dvije i tri ravnine
Smjer poglede i ravnine projekcija
6. Upoznati učenike s prostornim Prostorno predočavanje
predočavanjem predmeta Perspektiva: perspektiva s jednim,
dva ili tri nedogleda
Kosa projekcija
Dimetrija
Izometrija
Prizmatično tijelo u izometriji i
njegove ortogonalne projekcije
Analiza vidljivosti točaka,bridova
i ploha-tabelarni prikaz
7. Upoznati učenike s ortogonalnom Ortogonalna i kosa projekcija
i kosom projekcijom jednostavnog jednostavnog modela s približno
modela 20-30 točaka
Konstrukcija kružnog valjka u
izometriji na osnovi nacrta
Konstruiranje valjkastog detalja
u tri karakteristična položaja u
izometriji
Konstrukcija kružnog prstena u
izometriji
Konus u izometriji
Složeno tijelo u izometriji
Na osnovi nacrta nacrtati tijelo u
prostoru
Skiciranje
8. Upoznati učenike s presjecima Vrste presjeka i označavanje presjeka
Puni presjek
Polovični presjek
Djelomični presjek
Presjek trostrane prizme
Presjek kvadra
Presjek valjkaste čahure
Presjek kružnog valjka
9. Upoznati učenike s tehničkim Mjerila u građevinskim nacrtima
crtanjem u građevinarstvu Oznake materijala i konstrukcija
Upoznati učenike s jednostavnim u građevinskim nacrtima
građevinskim nacrtima Detalj tlocrta M 1 : 50
Tlocrt stambenog objekta M 1 : 50
Pročelje stambenog objekta M 1 : 50
Presjek stambenog objekta M 1 : 50
6.4. Nastavni predmet: Građevni materijali
Razred: prvi (1.)
Tjedni (ukupni) fond sati: jedan sat ( 35 sati)
Cilj: Stjecanje znanja iz građevinskih materijala koja će omogućiti obavljanje poslova u zanimanju klesar.
Zadaci: Upoznati učenike s osnovnom građevinskim materijalima koji se rabe
pri gradnji građevinskih objekata
Upoznati učenike s postankom, načinom proizvodnje, pripremom i primjenom
građevinskog materijala te fizikalnim, fizikalno-kemijskim i mehaničkim svojstvima
Upoznati učenike s načinom ispitivanja svojstava materijala
Znati i moći koristiti stručnu literaturu
Osposobiti se za cjeloživotno školovanje
Provjera postignuća rada učenika
- Znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i
pismenim ispitivanjem sadržaja kao i izradom praktičnih radova
- Vještine: primjena znanja korištenjem literature
- Zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja
Literatura: Crnković, Šarić : Građenje prirodnim kamenom,IGH Zagreb
Marin Horvat, prof.: Građevni materijali, Graditeljsko-geodetska škola Osijek
Beslač: Materijali u graditeljstvu, Školska knjiga, Zagreb
Marčelja: Beton i komponente, Tehnička knjiga ,Zagreb
Građevni materijali
Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
R. br. Nastavno područje Broj sati
1. Kamen 5
2. Veziva 5
3. Mort 2
4. Opekarski proizvodi 3
5. Beton 5
6. Bitumen 2
7. Drvo 4
8. Čelik 4
9. Staklo 2
10. Boje i premazi 3
Građevni materijali - prvi (1.) razred, 35 sati
R.br. Nastavno područje Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj
1. Kamen Upoznati se s vrstama , Kamen kao građevinski materijal
nastankom i svojstvima Eruptivne stijene
kamena Taložne stijene
Izmijenjene stijene
Vrste kamena s obzirom na obradu
Svojstva stijena
Trajnost i zaštita kamena
Komercijalna podjela
građevinskog kamena
2. Veziva Upoznati učenike s vrstama Veziva-vrste i podjela
građevinskih veziva Cement
Upoznati učenike sa svojstvima Vrste cementa
cementa i vapna Svojstva cementa
Vapno, vrste vapna
Gips
3. Mort Upoznati učenike s vrstama Izrada i uporaba morta
i načinom izrade morta Vrste morta
4. Opekarski Upoznati učenike s vrstama Proizvodnja opeke
proizvodi opeka i crijepa Vrste opeke
Crijep
Keramički proizvodi
5. Beton Upoznati učenike s vrstama Komponente betona
i pripremom betona vjeti agregata za običan beton
Vrste betona
Čvrstoća betona
Armirani beton
Prednapregnuti beton
Laki beton
6. Bitumen Upoznati učenike s vrstama Proizvodnja i uporaba bitumena
i svojstvima bitumena Hladni premazi
Asfalt-beton
7. Drvo Upoznati učenike sa svojstvima Drvo kao građevinski materijal
drva kao građevinskog materijalaSastav i vrste drva
Podjela drva prema obradi
Proizvodi od rezane građe
Greške drva
Vezna sredstva
Svojstva drva
Trajnost i zaštita drva
8. Čelik Upoznati učenika sa svojstvima Proizvodnja željeza
i vrstama čelika Proizvodnja čelika
Obrada čelika
Svojstva čelika
Proizvodi od čelika
Zaštita čelika
Primjena ostalih metala
u graditeljstvu
9. Staklo Upoznati učenike s načinom Proizvodnja stakla
proizvodnje i vrstama stakla Prerada stakla
Vrste i elementi od stakla
10. Boje i premazi Upoznati učenike s vrstama Vrste boja i premaza
boja i premaza
6.5. Nastavni predmet: KLESARSKE KONSTRUKCIJE
Razred: prvi (1.), drugi (2.) i treći (3.)
Tjedni (ukupni) fond sati: prvi razred jedan sat ( 35 sati)
drugi razred jedan sat ( 35 sati)
treći razred dva sata ( 64 sata)
Cilj: Stjecanje znanja iz klesarskih konstrukcija koja će omogućiti obavljanje poslova u
zanimanju klesar.
Zadaci: Ovladati s osnovnim karakteristikama klesarskih konstrukcija
Znati povezati zakonitosti iz klesarskih konstrukcija s znanjem i vještinama
iz tehničkog crtanja i građevinskih materijala
Znati i moći primijeniti zakonitosti klesarskih konstrukcija pri izradi i montaži
klesanaca
Znati i moći koristiti stručnu literaturu
Osposobiti se za cjeloživotno obrazovanje
Provjera postignuća rada:
- Znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim
ispitivanjem sadržaja kao i izradom programa
- Vještine: primjena znanja korištenjem literature te ranije stečenog znanja iz tehničkog crtanja
i nacrtne geometrije
- Zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja
Literatura: Crnković,Šarić: Građenje prirodnim kamenom, IGH Zagreb
Đ. Peului: Građevinske konstrukcije I. i II.,Tehnička knjiga, Zagreb
Granić: Građevinske konstrukcije
M.Potočnjak: Osnove tehničke obrade kamena
Klesarske konstrukcije
PREGLED NASTAVNIH SADRŽAJA S VREMENSKIM RASPOREDOM:
R.br. |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
Ukupno |
||
I. |
II. |
III. |
|||
1. |
Zidovi u kamenu |
7 |
|
|
7 |
2. |
Stupovi od kamena |
7 |
|
|
7 |
3. |
Lukovi i okviri od kamena |
10 |
|
|
10 |
4. |
Kamene obloge |
11 |
|
|
11 |
|
|
35 |
|
|
35 |
5. |
Kamena stepeništa |
|
24 |
|
24 |
6. |
Grobnice |
|
11 |
|
11 |
|
|
|
35 |
|
35 |
7. |
Profilirani kameni lukovi |
|
|
5 |
5 |
8. |
Kameni vijenci |
|
|
8 |
8 |
9. |
Složene kamene fasade |
|
|
51 |
51 |
|
|
|
|
64 |
64 |
|
Ukupno |
|
|
|
134 |
Klesarske konstrukcije
R. br. Nastavno područje Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj
1. Zidovi u kamenu Usvojiti pojmove Zidovi od kamena-vrste i podjela
Razlikovati vrste zidova Zidovi od lomljenog kamena
Zidovi od klesanaca
Vrste i način ugradbe klesanaca
Mješoviti zidovi
2. Stupovi od kamena Razlikovati vrste stupova Stupovi od kamena
3. Lukovi i okviri od kamena Razlikovati jednostavne Lukovi od kamena
lukove od kamena Ravni luk
Znati napraviti specifikaciju Segmentni luk
Polukružni luk
Okviri od kamena
Klupica
Geometrijska konstrukcija ostalih
lukova
Profilirani okviri od kamena
4. Kamene obloge Razlikovati vrste obloga Horizontalne vanjske obloge
Znati napraviti specifikaciju Horizontalne unutarnje obloge
Obloga zidova-mokri postupak
Suha obloga zidova
Sidra za suhu oblogu
5. Kamena stepeništa Razlikovati vrste stepeništa Stepeništa-vrste i podjela
Moći izračunati stepenište Proračun stepeništa
Znati napraviti specifikaciju Jednokrako monolitno stepenište
Dvokrako monolitno stepenište
Jednokrako obložno stepenište
Dvokrako obložno stepenište
Zavojna stepeništa
Usklađivanje ravnih i klinastih
Stepenica
Polukružno stepenište
Kružno stepenište
Ugradba klinastih stepenica
6. Grobnice Moći i znati nacrtati Jednostavne grobnice
grobnicu Složene grobnice
Znati napraviti specifikaciju Detalji grobnica
Kamena poklopnica
7, Profilirani kameni lukovi Znati nacrtati profile Profilirani lukovi
8. Kameni vijenci Znati nacrtati vijenac Međukatni vijenac
Moći napraviti specifikaciju Krovni vijenac
Znati napraviti ponudu Arhitrav
Vijenci na povijesnim građevinama
9. Složene kamene fasade Znati i moći napraviti Bifora
složenu kamenu fasadu Trifora
Moći napraviti specifikaciju Geometrijska konstrukcija bifore
s ponudom Složene fasade od kamena
Stup – polustup
Baza – polubaza
Kapitel – polukapitel
Arkade lukova
Kamene ograde
Detalji kamenih ograda
Svodovi
Kupole
6.6. Nastavni predmet: Petrografija
Razred: drugi (2.)
Tjedni (ukupni) fond sati : dva sata (70 sati)
Cilj: Stjecanje znanja iz predmeta Petrografija omogućit će obavljanje poslova za zanimanje klesar.
Zadaci : Upoznati učenike s osnovnim i pomoćnim materijalima zanimanja
Omogućiti učenicima razumijevanje primjene materijala prema namjeni
Znati i moći povezati teoretska i praktična znanja
Upoznati načela održavanja i zaštite kamena
Znati i moći koristiti stručnu literaturu
Osposobiti se za cjeloživotno obrazovanje
Provjera postignuća rada učenika:
- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem sadržaja
- vještine: primjena znanja korištenjem stručne literature
- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnog sadržaja
Literatura: Kamergran: Petrografija
Šestanović: Geologija
Petrografija
Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
R.br. Nastavno područje Broj sati
1. Uvod u petrografiju 4
2. Minerali i stijene 9
3. Svojstva stijena 14
4. Otpornost i raspadanje kamena 19
5. Branje i primjena kamena 24
Ukupno: 70
Petrografija
Cilj i zadaci nastavnog područja
R. br. Nastavno područje Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj
1. Uvod u petrografiju Upoznati učenike s Uvod
pojmovima Opće značenje petrografije
Građa zemlje
Geološka razdoblja zemljine
Prošlosti
2. Minerali i stijene Upoznati učenike s Minerali i stijene
vrstama stijena graditelji litosfere
Podjela stijena-
Karakteristika podjele
Magmatske stijene - podjela
Sedimentalne stijene - podjela
Metamorfne stijene - podjela
Inženjerska klasifikacija stijena
3. Svojstva stijena Upoznati učenike sa Struktura i tekstura
svojstvima stijena Tehnička svojstva stijena
Ispucalost stijena
Boja i gustoća stijena
Poroznost i tvrdoća stijena
Voda u čvrstim stijenama -
prirodna vlažnost i
sposobnost upijanja vode
Sposobnost upijanja vode -
kapilarnost, higroskopnost
Poroznost stijena
Toplotna provodljivost, spec.
toplina, toplotno širenje
Toplotno širenje i otpornost
prema vatri
Čvrstoća na pritisak i savijanje
Čvrstoća na udar, smicanje i habanje
Plastičnost i dinamično svojstvo
kamena
4. Raspadanje i otpornost Upoznati učenike s Kemijsko vremensko raspadanje-
kamena uzročnicima oštećenja uzročnici
kamena Vidovi kemijskog raspadanja
Uzročnici fizičkog vremenskog
raspadanja
Mehanizmi razarajućeg djelovanja
vode
Djelovanje biljaka na kamen
Djelovanje životinja
Utjecaj klime na kamen
Otpornost prema bušenju i
djelovanju eksploziva
Otpornost prema klesanju i rezanju
Otpornost prema drobljenju i
sposobnost poliranja
Lomljeni, drobljeni i mljeveni kamen
5. Branje i primjena kamena Upoznati učenike s Industrijski rezani kamen
načinom branja i Udarni postupak površinske obrade
obrade i primjene Abrazivni postupak površinske
kamena obrade
Primjena kamena kroz povijest na
teritoriji Republike Hrvatska
Kamen kao građevinski materijal
Kamen kao sirovina za
proizvodnju građ. materijala
Vapno, gips, portland
Cement, hidraulično vapno
Termoizolacijski materijal
Primjena kamena u industriji
Magmatske stijene- primjena
Sedimentalne stijene – primjena
Metamorfne stijene – primjena
Primjena nevezanih stijena
Zaštita ugrađenog kamena
Kemijska sredstva zaštite
Tradicionalna sredstva
Vježbe na terenu
6.7. Nastavni predmet: Građevinske konstrukcije
Razred: drugi (2.)
Tjedni (ukupni) fond sati: dva sata ( 70 sati)
Cilj: Stjecanje osnovnih znanja iz građevinskih konstrukcija koja će omogućiti
obavljanje poslova u zanimanju klesar.
Zadaci : Upoznati učenike s osnovnim postulatima građevinskih konstrukcija
Povezati zakonitosti građevinskih konstrukcija s znanjem stečenim
iz predmeta Tehničko crtanje i Građevinski materijali
Razlikovati objekte niskogradnje i visokogradnje
Razlikovati vrste građevinskih konstrukcija
Upoznati se s elementima građevinskih konstrukcija
Znati i moći koristiti stručnu literaturu
Osposobiti se za cleloživotno obrazovanje
Provjera postignuća rada učenika
- Znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim
i pismenim ispitivanjem sadržaja
- Vještine: primjena znanja korištenjem literature
- Zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja
Literatura: D. Peulić: Građevinske konstrukcije I. i II., Tehnička knjiga, Zagreb
Granić: Građevinske konstrukcije
Građevinske konstrukcije
Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
R. br. Nastavno područje Br. sati
1. Građevinska tehnika 2
2. Građevinski objekti 8
3. Građevinske konstrukcije i elementi 38
4. Metalne konstrukcije 8
5. Drvne konstrukcije 14
Ukupno 70
Cilj i zadaća nastavnog područja
Građevinske konstrukcije
R. br. Nastavno područje Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj
1. Građevinska tehnika Upoznati učenike s građ. Građevinska tehnika
tehnikom
2. Građevinski objekti Upoznati učenike s vrstama Objekti visokogradnje
građevinskih objekata Objekti niskogradnje
Prometnice, ceste, željeznice
Naročito opterećene konstrukcije
- mostovi, brane, tuneli
Hidrograđevni objekti
3. Građevinske konstrukcije Upoznati učenike s vrstama Temelji: vrste, dimenzioniranje
i elementi i elementima građevinskih armiranje, zaštita od vlage
konstrukcija Zidovi: vrste i funkcija
Upoznati učenike s vrstama -zidovi od opeke
zidova -zidovi od betona
-zidovi od betonskih blokova
Upoznati učenike s vrstama -zidovi od kamena
s vrstama stupova Stupovi, vrste i funkcija
-kameni stupova
-betonski i AB stupovi
Upoznati učenike s vrstama Nosači-funkcija
nosača -vrste nosača
-AB nosači
-prednapregnuti nosači
Upoznati učenike s vrstama Serklaži:
i funkcijom serklaža -lukovi
-nadvoji
Upoznati učenike s vrstama Međukatne konstrukcije:
i funkcijom međukatnih -vrste i funkcija
konstrukcija -monolitne međuk. konstrukcije
-polumontažne međuk. konstrukcije
-montažne međuk. konstrukcije
3. Metalne konstrukcije Upoznati učenike s vrstama Svojstva čelika
metalnih konstrukcija Vezna sredstva
Spojevi
Vrsta čeličnih konstrukcija
4. Drvene konstrukcije Upoznati učenike s vrstama Svojstva drva
drvenih konstrukcija Spojna sredstva
Spojevi
Vrste drvenih konstrukcija
Zaštita drva
6.8. Nastavni predmet: TEHNOLOGIJA OBRADE KAMENA
Razred: drugi (2.) i treći (3.)
Tjedni (ukupni) broj sati: jedan sat ( 35 sati)
Jedan sat ( 32 sata)
Cilj: Stjecanje znanja iz tehnologije obrade kamena koja će omogućiti obavljanje
poslova u zanimanju klesar.
Zadaci: Upoznati učenike s tehnologijom branja i obrade kamena
Upoznati učenike sa strojevima za branje kamena u kamenolomu
Upoznati učenike sa strojevima za obradu kamena
Upoznati učenike s mjerama zaštite na radu pri korištenju strojeva
Znati i moći koristiti stručnu literaturu
Osposobiti se za cjeloživotno školovanje
Provjera postignuća rada učenika:
- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim
i pismenim ispitivanjem sadržaja
- vještine: primjena znanja korištenjem literature
- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja
Tehnologija obrade kamena
PREGLED NASTAVNIH SADRŽAJA S VREMENSKIM RASPOREDOM
R. br. Nastavno područje Drugi (2.) razr. Treći razr. (3.) Ukupno
1. Općenito o strojevima 2 2
2. Energija i oblici energije 4 4
3, Materijali i elementi strojeva 9 9
4. Elementi klipnog mehanizma 2 2
5. Elementi za protok i regulaciju protoka 3 3
6. Strojevi u kamenolomu 15 15
7. Strojevi za obradu kamena 5 5
8. Primarni strojevi-piljenje blokova 14 14
9. Sekundarni strojevi-precizna obrada 2 2
10. Strojevi za obradu površine 3 3
11. Strojevi za obradu proizvoda 2 2
12. Pomoćni strojevi i uređaja 6 6
Ukupno 35 32 67
Cilj i zadaća nastavnog područja
Tehnologija obrade kamena
R.br. Nastavno područje Cilj ( znanje i umijeće) Sadržaj
1. Općenito o strojevima Upoznati učenike sa Općenito o strojevima
strojevima za branje
i obradu kamena
2. Energija i oblici energije Upoznati učenike s Izvori i vrste energije
izvorima i vrstama Mehanička energija
energije Toplinska energija
Kemijska energija
3. Materijali i elementi Upoznati učenike s Općenito o materijalima
strojeva materijalima Elementi za spajanje
Čvrste razdvojive veze
Upoznati učenike s - klinovi
Elementima strojeva - prstenasti uskočnici
“segerovi prsteni”
- vijci
Čvrste nerazdvojive veze:
- zakovice
- zavarivanje
- lemljenje
- lijepljenje
Elementi za kružno gibanje
prijenos snage:
-osovine i vratila
- trenje i podmazivanje
- ležajevi
- spojke
- tarni prijenos
- prijenos snage zupčanicima
- remenski prijenos
- prijenos snage lancima
- čelična sajla
4. Elementi klipnog mehanizma Upoznati učenike s Elementi klipnog mehanizma
elementima klipnog
mehanizma
5. Elementi za protok i Upoznati učenike s Elementi za protok i regulaciju
regulaciju protoka elementima za protok protoka:
i regulaciju protoka - cijevi
- ventili
6. Strojevi u kamenolomu Upoznati učenike sa Strojevi za branje kamena
strojevima za branje Strojevi za bušenje i odvaljivanje
kamena - pneumatski čekić
Znati funkcije strojeva - hidraulična sonda
a branje kamena - hidraulički odvaljivač
- pneumatski jastuci
Žične pile:
- klasična žična pila
- dijamantna žična pila
Sjekačica
Dijamantna kružna pila
Vađenje plamenom
Strojevi pomoćnih djelatnosti
u kamenolomu:
- kompresori
- dizalice
- vitla
- teška mehanizacija
7. Način obrade kamena Upoznati učenike s vrstama Način obrade kamena:
strojne obrade kamena - udarna obrada
- termička obrada
- abrazivna obrada
- obrada kamena ručnim alatima
- pneumatski alati
- dijamantni alati
8. Strojevi za obradu Upoznati učenike sa strojevima Zahtjevi koji se postavljaju
kamena za obradu kamena u proizvodnji kamena
Znati funkciju strojeva za Podjela strojeva za obradu
obradu kamena kamena
Tehnološke sheme obrade AG
Kamena
Udarna obrada
Alati za izravnavanje i
oblikovanje ploča-ručni
Prijenosni i stabilni strojevi
za završnu udarnu obradu
Termička obrada, termorezač
Termički čekić
9. Primarni strojevi- Upoznati učenike sa strojevima Abrazivna obrada kamena
piljenje blokova a raspiljivanje blokova - općenito
Znati funkciju strojeva Piljenje blokova-općenito
za raspiljivanje Gateri-općenito
Gateri s krivocrtnim gibanjem
radnog okvira
Sistem dovođenja abrazivne
pulpe
Čelične pile-radna tijela gatera
Gateri s pravocrtnim gibanjem
radnog okvira
- gateri kojima je radni smjer
podizanje kolica s blokom
- gateri kod kojih je radni okvir
postavljen vertikalno
Dijamantne pile-radna tijela
gatera s pravocrtnim gibanjem
radnog okvira
Dijamantni segmenti reznih
alata za obradu AG kamena
Granulacija dijamanata
Marka dijamanata
Vezivo
Uređaja za napinjanje i
razdvajanje pila na gaterima
trojevi s jednom plosnatom
pilom-«monolama»
Strojevi s dijamantnom
kružnom pilom
Strojevi s više diskova
Kružna pila-disk-radno tijelo
stroja s dijamantnom kružnom
pilom
Montaža diska
Strojevi s elastičnim radnim
tijelima
Dijamantna žica-radno tijelo
pile
10. Sekundarni strojevi- Upoznati učenike sa strojevima Dijamantne kružne pile
precizna obrada za sekundarnu obradu - portalne pile
- ploča - mostne pile
- klesanaca - konzolne pile
Strojevi za raspilavanje
- portalni
- mostni
- konzolni
11. Strojevi za obradu Upoznati učenike sa strojevima Brusne trake
površine za obradu površine Polirke
Ostala obrada površina
12. Strojevi za obradu Upoznati učenike sa strojevima Obrada rubova
proizvoda za finalnu doradu Izrada utora i žljebova
13. Pomoćni strojevi Upoznati učenike sa strojevima Opskrba tehnološkom vodom
i uređaji i uređajima koji su vezani uz Unutarnji i vanjski transport
obradu kamena Priprema i transport zraka
Opskrba električnom
energijom
Tehnološki procesi u
proizvodnji kamenih ploča
6.9. Nastavni predmet: Organizacija i obračun radova
Razred: treći (3.)
Tjedni (ukupni) fond sati: dva sata ( 64 sata)
Cilj: Stjecanje znanja iz predmeta Organizacija i obračun radova koja će
omogućiti obavljanje poslova u zanimanju klesar.
Zadaci: - upoznati učenike s organizacijom gradilišta
- upoznati učenike s organizacijom rada na gradilištu
- upoznati učenike s načinim izračuna radova
- znati i moći napraviti jednostavnu ponudu
- znati i moći koristiti stručnu literaturu
- osposobiti se za cjeloživotno obrazovanje
Provjera postignuća rada učenika:
- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem sadržaja kao i izradom programa
- vještine: primjena znanja korištenjem literature
- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja
Literatura: Crnković, Šarić: Građenje prirodnim kamenom, IGH, Zagreb
Organizacija i obračun radova
Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
R. br. Nastavno područje Broj sati
1. Sudionici u gradnji objekta 6
2. Tehnička dokumentacija 5
3. Ustupanje građenja objekta 6
4. Organizacijska shema gradilišta
i projektiranje organizacije 3
5. Organizacija upravljanja na gradilištu,
naplata radova 8
6. Praćenje gradnje objekta- 2
7. Tehnički prijam objekta 5
8. Organizacija kamenarskih radova 5
9. Obračun radova po vrstama normiranja
u graditeljstvu 16
10. Izrada tehničke dokumentacije 8
Ukupno: 64
Cilj i zadaća nastavnih sadržaja
Organizacija i obračun radova
R.br. Nastavno područje Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj
1. Sudionici u gradnji objekta Upoznati učenike sa Investitor
sudionicima u gradnji Projektant
objekta Izvoditelj
Nadzorna tijela
Ovlašteni revident
2. Tehnička dokumentacija Upoznati učenike s vrstama Vrste tehničke dokumentacije
i sadržajem tehničke Sadržaj tehničke dokumentacije
dokumentacije Izrada tehničke dokumentacije
3. Ustupanje građenja objekta Upoznati učenike sa Ugovor o gradnji
sadržajem ugovora o Pripremni radovi
gradnji -opis
Upoznati učenike s - izgradnja građevinske skele
vrstama pripremnih - organizacija
radova - zaštitne mjere
4. Organizacijska shema Upoznati učenike s Organizacijska shema gradilišta
gradilišta i projektiranje organizacijskom shemom Projektiranje organizacije
organizacije gradilišta
5. Organizacija upravljanja Upoznati učenike s Organizacija upravljanja na
na gradilištu, naplata radova organizacijom upravljanja gradilištu, naplata radova
i naplatom radova -organizacija osoblja
-tehnička dokumentacija na
gradilištu
6. Praćenje gradnje objekta Upoznati učenike sa službama Praćenje gradnje objekta
koje prate gradnju objekta - nadzor
- inspekcijske službe
7. Tehnički prijem objekta Upoznati učenike s pojmom Tehnički prijem objekta
tehničkog prijema objekta
8. Organizacija kamenarskih Upoznati učenike s Organizacija kamenarskih
radova organizacijom kamenarskih radova
radova na gradilištu - pripremni radovi
- izrada građevinske skele
- organizacija izvođenja
- zaštitne mjere na gradilištu
9. Obračun radova po Upoznati učenike s normiranjem Obračun radova po vrstama
vrstama normiranja radova i analizom cijena normiranja u graditeljstvu:
u graditeljstvu Upoznati učenike s pojmom primjena normi
i izradom troškovnika čitanje normi
- izrada pomoćne analize cijena
- izrada glavne analize cijena
- izrada dokaznice mjera
- sastavljanje cjenika radne
snage i materijala
- utvrđivanje potrebitih stavki
troškovnika
- izrada troškovnika
- izrada operativnog plana
objekta u obliku gantograma
10. Izrada tehničke Upoznati učenike sa sadržajem Izrada tehničke dokumentacije
dokumentacije i izradom tehničke dokumentacije- tehnički opis
- idejno rješenje
- palirski nacrt
- detalji
- projekti zanatskih radova
- projekti instalacija
- troškovnik
- dokaznica mjera
6.10. Nastavni predmet: Poznavanje nacrta
Razred: treći (3.)
Tjedni (ukupni) fond sati: dva sata ( 64 sata)
Cilj: Stjecanje znanja iz predmeta Poznavanje nacrta koja će omogućiti obavljanje
poslova u zanimanju klesar.
Zadaci: - znati i moći čitati nacrt
- znati i moći nacrtati nacrt jednostavnog objekta
- znati i moći nacrtati klesarski detalj
- znati koristiti stručnu literaturu
- osposobiti se za cjeloživotno učenje
Provjera postignuća rada učenika:
- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem sadržaja kao i izradom programa
- vještine: primjena znanja korištenjem literature
- zalaganje: sudjelovanje učenika u savladavanju nastavnih sadržaja
Literatura: Crnković, Šarić: Građenje prirodnim kamenom, IGH, Zagreb
Potočnjak: Osnove tehničke obrade kamena
Poznavanje nacrta
Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
R. br. Nastavno područje Broj sati
1. Presjeci geometrijskih tijela 9
2. Kosa projekcija 19
3. Ortogonalna aksonometrija 22
4. Centralna projekcija 14
Ukupno: 64
Cilj i zadaci nastavnih područja
Poznavanje nacrta
R. br. Nastavno područje Cilj ( znanja i umijeća) Sadržaj
1. Presjeci geometrijskih tijela Znati konstruirati elipsu Konstrukcija elipse
Znati nacrtati presjek Nacrt kamenog stupa
kamenog stupa Presjeci stupa
2. Kosa projekcija Znati nacrtati kameni luk Nacrt kamenog luka
Presjek luka
Prostorna slika luka
Detalji luka
Znati nacrtati kameni Nacrt krovnog vijenca
krovni vijenac Prostorna slika krovnog
vijenca
3. Ortogonalna aksonometrija Znati nacrtati nacrt kamene Nacrt kamene klupice
klupice Prostorna slika klupice
Znati nacrtati nacrt Nacrt polubaze stupa
polubaze stupa Prostorna slika polubaze
4. Centralna projekcija Znati nacrtati nacrt okvira Nacrt okvira
grobnice Perspektivna slika okvira
Detalji okvira
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
IZBORNA NASTAVA
MATEMATIKA U STRUCI
Razred: drugi (2.)
Tjedni (ukupni) fond sati: 2 razred 1 sat (35 sati)
Cilj:
Utvrđivanje osnovnih znanja o trigonometriji, pravilu trojnom, postotnom i kamatnom računu primjenjujući ih u struci i zanimanju.
Zadaci:
Utvrđivanje osnovnih znanja o trigonometriji, osposobiti za izračun jednostavnih zadataka primjenjujući ih u praksi. Utvrđivanje osnovna znanja o pravilu trojnom, postotnom i kamatnom računu te moći izračunati jednostavne zadatke. Znati i moći koristiti se stručnom literaturom . Osposobiti za cjeloživotno školovanje.
Provjera postignuća rada učenika:
-znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem sadržaja te izradom praktičnih radova;
-vještine: primjena znanja korištenjem literature;
-zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike:
1. Matošević M.: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju, «UM» d.o.o. Nova Gradiška
2. CD – Datenbank Metalltechnik CD s formulama i tablicama za interaktivno učenje
Napomena: vježbe je moguće izvoditi na dva načina:
1. klasičnim računanjem
2. radom na računalu primjenjujući korisnički program
Izborna nastava – Matematika u struci – druga (2.) godina
Cilj i zadaci nastavnih područja
R. br. Nastavno područje Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj
1 2 3 4
1. Trigonometrijske funkcije Utvrditi primjenu Jedinična kružnica trigonometrijske funkcije Trigonometrijske funkcije
Primjena trigonometrije
Pravokutni i kosokutni trokut
Mjerenje kuta.
2. Pravilo trojno Utvrditi primjenu Jednostavno pravilo trojno.
Pravila trojnog Složeno pravilo trojno
3. Postotni i kamatni račun Utvrditi primjenu Pojam postotnog računa.
Postotnoga i kamatnogračuna Pojam kamatnog računa
Nastavni predmet: Izborna nastava – Matematika u struci
Razred: treći (3.)
Tjedni (ukupni) fond sati: 3. razred 1 sat (32 sata)
Cilj:
Utvrđivanje osnovnih znanja iz matematike, mehanike i elemenata strojeva s primjenom u struci i zanimanju.
Zadaci:
Znati i moći primijeniti osnovna matematička znanja u zanimanju. Utvrditi osnovna znanja o troškovima i moći izračunati jednostavnu kalkulaciju. Znati i moći koristiti se stručnom literaturom. Osposobiti za cjeloživotno školovanje.
Provjera postignuća rada učenika:
- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem sadržaja, kao i izradom praktičnih radova;
- vještine: primjena znanja korištenjem literature;
- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike:
1. Matošević M.: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju, «UM» d.o.o. Nova Gradiška
2. CD – Datenbankm Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno učenje
Napomena: vježbe je moguće izvoditi na dva načina:
1. klasičnim računanjem
2. radom na računalu primjenjujući korisničke programe
Izborna nastava – Matematika u struci - treća godina (3.)
Cilj i zadaci nastavnih područja
R. br. Nastavno područje Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj
1 2 3 4
1. Proračuni u struci i zanimanju Praktična primjena znanja Izrada zadataka iz struke i zanimanja.
2. Izračun troškova Poznavanje troškova i njihovo Materijalni troškovi vrijeme izrade,
izračunavanje ukupni troškovi izrade, cijena proizvoda
ili usluge, izračun norme.
3. Kalkulacija Obračun posla i zarade Izrada predračuna-ponude za jednostavniji
posao
PRAKTIČNA NASTAVA
NASTAVNI PREDMET: Tehnološke vježbe
- Građevni materijali
- Klesarske konstrukcije
- Tehnologija obrade kamena
- Zaštita na radu
a) Zaštita na radu
Razred: prvi (1.)
Tjedni (ukupni) fond sati: ukupno 35 sati realizirati u prvom mjesecu rada škole
Cilj: Osposobiti učenike za siguran rad u školskoj radionici
Zadaci: Upoznati ulogu i značaj zaštite na radu
Upoznati izvore mogućih opasnosti i mjere zaštite
Priviknuti se uporabi osobnih zaštitnih sredstava
Upoznati se s a sigurnim načinom transporta i rukovanja kamenom
Upoznati se sa sigurnim korištenjem alata i pribora za obradu kamena
Znati pružiti osnovnu prvu pomoć
Znati koristiti sredstva za zaštitu i gašenje požara
Provjera postignuća rada učenika
- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim, pismenim i
praktičnim ispitivanjem sadržaja
- vještine: primjena znanja korištenjem literature i praktična primjena znanja tijekom vježbi
- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja
Literatura: Jozo Valentić: Priručnik zaštite na radu za obrazovanje i praksu
Zaštita na radu
Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
R.br. Nastavno područje Broj sati
1. Osnove zaštite na radu 3
2. Izvori opasnosti i mjere zaštite 9
3. Osobna zaštitna sredstva 3
4. Radna okolina 2
5. Sigurnost u transportu i rukovanje
materijalom-kamenom 2
6. Sigurnost pri radu alatom i priborom
(za obradu kamena) 5
7. Pušenje i alkohol 1
8. Prva pomoć 6
9. Zaštita od požara 4
Ciljevi i zadaci nastavnih područja: Zaštita na radu
R. br. Nastavno područje Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj
1 2 3 4
1. Osnove zaštite na radu Upoznati učenika s ulogom Uloga i značaj zaštite na radu
i značajem zaštite na radu Statistika nezgoda
Nezgode i profesionalna oboljenja
Inspekcija rada i provođenje mjera
zaštite na radu
Poslovi u posebnim uvjeti rada
2. Izvori opasnosti i mjere Upoznati učenike s mogućim Mehanički izvori opasnosti
zaštite izvorima opasnosti -od rotirajućih dijelova
Upoznati učenike s mjerama -od dijelova koji se kreću
zaštite pravocrtno
-od stršećih i oštrih predmeta
-od uklještenja
Opasnosti od električne struje
-djelovanje električne struje
na ljudski organizam
-čimbenici kod udara električne struje
-opasnosti i mjere zaštite kod
električne struje
-upute za siguran rad s električnim
trošilima
Opasnosti pri kretanju
-radne površine i prostori
-rad na većim visinama
Opasnosti od štetnih plinova i
kiselina
Opasnosti od buke i vibracija
3. Osobna zaštitna sredstva Upoznati učenike s vrstama Osobna zaštitna sredstva:
zaštitnih sredstava -glave, očiju, lica
Naučiti učenike koristiti -sredstva za zaštitu sluha i dišnih
sredstva za zaštitu organa
-sredstva za zaštitu ruku, nogu i
trupa
-sredstva za zaštitu pri radu na
visini
4. Radna okolina Upoznati učenike s Mikroklimatski uvjeti
Karakteristikama radne okoline Svijetlost i vid
5. Sigurnost u transportu Upoznati učenike sa sigurnim Priprema za siguran transport
i rukovanju kamenom transportom i rukovanjem -prihvat, utovar i istovar tereta
kamenom -pokreti i položaj tijela pri radu
i transportu
6. Sigurnost pri radu Upoznati učenike sa sigurnim Sigurnost pri radu klesarskim
alatom i priborom radom klesarskim alatom i alatima
(za obradu kamena) priborom Rad s bušilicom, bušaćim čekićem
i ručnom brusilicom (frezom)
Rad s pneumatskim alatima
7. Pušenje i alkohol Upoznati učenike s opasnošću Opasnosti od pušenja
od alkohola i pušenja Opasnosti od konzumacije alkohola
8. Prva pomoć Upoznati učenike s vrstama Prva pomoć-
pružanja prve pomoći -oživljavanje
-zaustavljanje krvarenja
-povreda oka
-odstranjivanje stranog tijela iz oka
9. Zaštita od požara Upoznati učenike s uzrocima Uzroci nastajanja požara
nastajanja požara te s načinom Vrsta protupožarnih aparata
gašenja istih Gašenje požara
Tehnološke vježbe - Građevinski materijali
Razred: prvi (1.)
Tjedni (ukupni) fond sati: jedan sat ( 35 sati)
Cilj: Stjecanje osnovnih znanja i vještina koja će omogućiti lakše obavljanje poslova klesara
Zadaci:
Upoznati učenike s vrstama i karakteristikama građevinskog materijala
Znati pripremiti različite vrste betona i mortova
Upoznati sredstva za zaštitu kamena, drva i željeza
Znati koristiti stručnu literaturu
Osposobiti se za cjeloživotno obrazovanje
Provjera postignuća rada učenika:
- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem
- vještine: pravilno rukovanje alatom i priborom, praktične vježbe, primjena stručne literature
- zalaganje: sudjelovanje učenika u vježbama
Literatura: Marin Horvat: Građevni materijali
Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
R. br. Nastavno područje Broj sati
1. Građevni materijali - vrste i podjela 2
2. Kamen 3
3. Glina 1
4. Veziva 5
5. Mort 4
6. Beton 6
7. Ugljikovodični materijali 2
8. Drvo 4
9. Kovine i slitine 4
10. Staklo 1
11. Plastične mase 1
12. Boje i lakovi 2
Ukupno 35
Cilj i zadaci nastavnog područja: Građevinski materijali
R. br. Nastavno područje Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj
1 2 3 4
1. Građevni materijali Upoznati učenike s vrstama Građevni materijali
građevnih materijala
2. Kamen Upoznati učenike s vrstama Kamen kao građevni materijal
kamena kao građevnog Vrste stijena
materijala
3. Glina Upoznati učenike s vrstama Vrste opeke
opekarskih proizvoda Crijep
Keramičke pločice
4. Veziva Upoznati učenike s vrstama Cement
građevnih veziva Vapno
Gips
5. Mort Upoznati učenike s vrstama Mort
morta Žbuka
6. Beton Upoznati učenika sa sastavom Sastav betona
i vrstama betona Vrste betona
Laki beton
Armirani beton
Prednapregnuti beton
7. Ugljikovodični materijal Upoznati učenike s vrstama Bitumen i katran
i primjenom ugljikovodičnih Bitumenski i katranski proizvodi
materijala Asfalt
8. Drvo Upoznati učenike s vrstama Drvo kao građevni materijal
i primjenom drva kao Vrste drva
građevnog materijala Svojstva i greške drva
Zaštita drva
Tehnička podjela drva
Industrijski drveni materijal
9. Kovine i slitine Upoznati učenike s vrstama Proizvodi od željeza
i primjenom željeza i čelika Proizvodi od čelika
u graditeljstvu Zaštita željeza i čelika
Uporaba ostalih kovina i
slitina u graditeljstvu
10. Staklo Upoznati učenike s primjenom Obrada stakla
stakla u graditeljstvu Vrste stakla
11. Plastične mase Upoznati učenike s uporabom Vrste i podjela plastičnih masa
plastike u graditeljstvu Uporaba plastičnih masa
12. Boje i lakovi Upoznati učenike s vrstama Vrste i podjela boja
i uporabom boja i lakova u Premazi
graditeljstvu
Tehnološke vježbe - Tehnologija obrade kamena
Razred: drugi (2.) i treći (3.)
Tjedni (ukupni ) fond sati: jedan sat ( 35 sati) drugi razred
jedan sat (32 sata) treći razred
Izvodi se u bloku od 4 sata jedanput mjesečno u tvrtki koja raspolaže odgovarajućim
strojevima.
Cilj: Stjecanje novih znanja i vještina iz klesarskih konstrukcija koja će omogućiti obavljanje poslova klesara.
Zadaci: Znati i razumjeti čitati i primijeniti tehnički crtež pri izradi programa
Cilj: Stjecanje osnovnih znanja i umijeća o strojevima za branje i obradu kamena
Zadaci: Upoznati strojeve za branje i obradu kamena « in situ»
Znati svojstva i karakteristike navedenih strojeva
Znati pokrenuti iste strojeve
Znati i moći izvesti jednostavnije operacije s istim strojevima
Znati koristiti stručnu literaturu
Osposobiti se za cjeloživotno obrazovanje
Provjera postignuća rada učenika
- Znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja i vježbi ocjenjuje se usmenim ispitivanjem sadržaja i vježbi
- Vještine: pravilno rukovanje strojevima pravilno izvođenje operacija korištenje stručne literature
- Zalaganje: sudjelovanje učenika u vježbama
Literatura: Crnković, Šarić: Građenje prirodnim kamenom, IGH, Zagreb
Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom: Tehnologija obrade kamena
R. br. Nastavno područje Br. sati Drugi (2.) razr. Treći (3.) razr.
1. Energija i oblici energije 1
2. Materijali i elementi strojeva 2
3. Elementi klipnog mehanizma 1
4. Elementi za protok i regulaciju protoka 1
5. Strojevi u kamenolomu -
-strojevi za branje kamena-sonda 8
-žična pila 8
- podsjekačica 8
-pneumatski čekić 1
-pneumatski jastuci 1
-dizalice, vitla 1
-teška mehanizacija 1
6. Vrsta obrade kamena 2
Ukupno 35
7. Primarni strojevi
– raspiljivanje-
– gateri 4
– monolama 2
– dijamantfil 2
– renđer 2
– tajabloki 2
8. Sekundarni strojevi-precizna obrada-
– portalne kružne pile 2
– konzolne kružne pile 2
– mostne kružne pile 2
– polirke-zglobne 4
– kombinirani stroj za marmete 4
– traka za obradu velikih ploča 4
– stroj za obradu rubova 2
Ukupno 32
Ukupno 35 + 32 = 67
Tehnološke vježbe - Klesarske konstrukcije
Razerd: prvi (1.)
drugi (2.)
Tjedni (ukupni) fond sati: 1. razred 1 sat tjedno (35 sati)
2. razred 1 sat tjedno (35 sati)
Cilj: Stjecanje osnovnih znanja i vještina iz klesarskih konstrukcija koja će omogućiti obavljanje poslove klesara.
Zadaci: Znati i razumjeti čitati i primijeniti tehnički crtež pri izradi programa
Znati primijeniti zakonitosti klesarskih konstrukcija u praksi
Znati i moći koristiti stručnu literaturu
Osposobiti se za cjeloživotno učenje
Provjera postignuća rada učenika:
Grafički radovi prve godine - izrada i usmena analiza
Zidovi, lukovi
Prvi program-analiza
Profilirani okviri
Vertikalne i horizontalne obloge
Drugi program-analiza
Grafički radovi druge godine-izrada i usmena analiza
Stepeništa-proračun
Jednokrako monolitno, dvokrako monolitno
Treći program-analiza
Obložna stepeništa
Četvrti program-analiza
Kružna i polukružna stepeništa
Peti program-analiza
Grobnice
Šesti program-analiza
Literatura: Crnković, Šarić: Građenje prirodnim kamenom, IGH, Zagreb
Klesarske konstrukcije :
Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Broj sati
R. br. Nastavno područje 1. razr. 2. razr. Ukupno
1. Zidovi od kamena 2 2
2 Stupovi od kamena 1 1
3. Lukovi od kamena 4 4
4. Izrada prvog programa 7 7
5. Okviri od kamena 1 1
6. Klupica 1 1
7. Profilirani okviri 2 2
8. Horizontalne obloge 2 2
9. Vertikalne obloge 2 2
10. Suha obloge zidova 6 6
11. Izrada drugog programa 7 7
12. Stepeništa – monolitna 3 3
13. Izrada trećeg programa 4 4
14. Stepeništa – obložna 3 3
15. Izrada četvrtog programa 4 4
16. Zavojna stepeništa 6 6
17. Izrada petog programa 4 4
18. Grobnice 6 6
19. Izrada šestog programa 5 5
Ukupno: 35 35 70
Cilj i zadaci nastavnog područja: Klesarske konstrukcije
R. br. Nastavno područje Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj
1 2 3 4
1. Zidovi od kamena Upoznati učenike s vrstama Zidovi od kamena-vrste
zidova od kamena Zidovi od lomljenog kamena
Zidovi od klesanaca
Ugradba klesanaca
Mješoviti zidovi
2. Stupovi od kamena Upoznati učenike s vrstama Stupovi od kamena
stupova od kamena
3. Lukovi od kamena Upoznati učenike s vrstama Lukovi od kamena
lukova od kamena -ravni luk
-segmentni luk
-polukružni luk
Izrada prvog programa
4. Okviri od kamena Upoznati učenike s vrstama Okviri od kamena
okvira od kamena
5. Klupica Upoznati učenike s vrstama Klupica
klupica
6. Profilirani okviri Upoznati učenike s vrstama Profilirani okviri od kamena
profila na okvirima Geometrijske konstrukcije ostalih lukova
7. Horizontalne obloge Upoznati učenike s vrstama Horizontalne obloge
obloga -vanjske
-unutrašnje
8. Obloga zidova Upoznati učenike s vrstama Vertikalna obloga
vertikalne obloge zidova - mokra
-suha
Sidra za suhu oblogu
Izrada drugog programa
9. Stepeništa Upoznati učenike s vrstama Monolitna stepeništa
i proračunom stepeništa -proračun stepeništa
-jednokrako monolitno
-dvokrako monolitno
Izrada trećeg programa
10. Obložna stepeništa Upoznati učenike s vrstama Obložna stepeništa
obložnih stepeništa -jednokrako
-dvokrako
Izrada četvrtog programa
11. Zavojna stepeništa Upoznati učenike s vrstama Zavojna stepeništa
zavojnih stepeništa Usklađivanje zavojnih i klinastih
stepeništa
Polukružno stepenište
Kružno stepenište
Izrada petog programa
12. Grobnice Upoznati učenike s vrsta Kamene poklopnice
grobnica Jednostavne grobnice
Složene grobnice
Detalji grobnice
Izrada šestog programa
Praktični dio obrazovanja-naukovanje
Okvirni programi praktičnog dijela osnova su za izradu izvedbenog i operativnog programa.
Praktični dio izvodi se u školskim radionicama obrtničke škole te kod obrtnika ili u odgovarajućoj industriji kamena.
Nastavni proces treba organizacijski i programski postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke.
Svaka škola izrađuje u suradnji s obrtnicima i poduzećima model prema zadanom cilju, a u izvedbenim i operativnim programima definira konkretne radne i proizvodne zadatke, te vježbe u kojima će se ostvariti sadržaj programa. Godišnji fond sati praktične nastave podijeljen je u tri dijela. Prvi dio izvodi se isključivo u odgovarajuće opremljenoj školskoj radionici. Drugi dio praktične nastave izvodi se po izboru učenika u licenciranoj (dobro opremljenoj) školskoj radionici ili u obrtničkoj odnosno industrijskoj (dobro opremljenoj) radionici. Treći dio praktične nastave izvodi se u obrtničkoj, odnosno, industrijskoj radionici na strojevima za branje i obradu kamena.
Mora se definirati praćenje ostvarivanja sadržaja programa kao i ocjenjivanje rada učenika prema propisanim uputama nadležnih ministarstava. Ocjenjivanje i praćenje učenika u obrtničkim, odnosno, industrijskim radionicama izvodi majstor klesar odnosno predradnik u industrijskoj radionici u suradnji s nastavnikom klesarstva zaduženim za praćenje učeničke prakse. Konačna ocjena praktične nastave izvodi se iz ocjene rada u školskoj radionici te ocjene rada u obrtničkoj, odnosno, industrijskoj radionici. Ocjenjuju se minimalno tri elementa: kreativnost, vještina i zalaganje.
Prva godina zanimanja: Praktična nastava
R.br. Nastavno područje Sadržaj programa - cilj (znanja i vještine)
1 2 3
1. Obrazovanje za zanimanje Objasniti značenje ugovora o obrazovanju-
naukovanju
2. Ustroj i organizacija obrazovnog Upoznati ustroj, zadaće i osnovne funkcije
pogona pogona za obrazovanje:
-školske radionice
-obrtničke radionice
-pogona poduzeća
-gradilišta i sličnih objekata
3. Radno pravo, Zaštita na radu Navesti bitne dijelove ugovora o obrazovanju-
naukovanju
Objasniti zadaće zaštite na radu
Navesti bitne odredbe Zakona o zaštiti na radu
koje vrijede za obrazovni pogon
4. Sigurnost na radu, Zaštita okoliša Primijeniti strukovne propise o zaštiti na radu
Racionalno korištenje energije Opisati načine ponašanja pri nesreći na radu
i uvoditi mjere prve pomoći
Navesti bitne propise za sprječavanje požara
te upoznati protupožarne aparate i sredstva
Upozoriti na opasnost koje uzrokuju pare, plinovi
lako zapaljivi materijali i električna struja
Navesti moguće onečišćivače okoliša koji su
uvjetovani radnim mjestom
Navesti vrste energije koje se koriste u pogonu
i načine racionalne uporabe
Navesti vrste energije koje se koriste u pogonu
i načine racionalne uporabe energije u
strukovnom području rada
5. Planiranje i priprema rada Osigurati tok tehnološkog postupka rad
uvažavajući pismeni ili usmeni plan i pripremu
6. Ručni alati Upoznati učenike s ručnim alatom za obradu
kamena
Znati naziv i funkciju pojedinih alata
Spremanje i održavanje alata
7. Mjerni pribor Upoznati učenike s mjernim priborom potrebnim
za klesarsku obradu
Znati funkciju mjernog pribora
8. Rukovanje alatom Ispravno i sigurno kretanje s alatom
Pravilni stav pri radu s pojedinim alatima
Privikavanje na rad kod obrade ravne plohe
9. Uočavanje pravca slojevitosti kamena Podešavanje neobrađenog kamena po
zadanim mjerama
10. Izrada ravne plohe grubim alatima Piket- znati način uporabe
Špica- znati način uporabe
Zubatka- znati način uporabe
11. Gruba obrada ivica Znati obraditi ivicu (rub) finom zubatkom
12. Fina obrada plohe Martelina- znati način uporabe
Bućarda- znati način uporabe
13. Obrada ivica (rubova) na dlijeto Upoznati i znati rad s dlijetom
14. Obrada jednostavnih klesanaca Znati što su to klesanci
Znati redoslijed uporabe alata
Prilaz na lice- znati i moći obraditi sve bočne
plohe grubim i finim alatima
Znati pripremiti plohe za brušenje i poliranje
Znati primijeniti različite tehnike obrade na
arhitektonskim detaljima fasade
-obrada rustiko
-obrada punta piket
-obrad zubatkom (žgrafun)
-obrada grubom i finom zubatkom
-obrada martelinom
-obrada bućardom
Znati isklesati:
klesance fasade
jednostavni stup
pragove
stepenice vijence
15. Rad u obrtničkoj radionici Upoznati se s organizacijom rada radionice
ili industrijskoj radionici Znati primijeniti odredbe Zakona o zaštiti na radu
za obradu kamena Znati i moći primijeniti znanja i vještine stečene
u školskoj radionici
Steći radne navike s obzorom na osmosatno radno
vrijeme
Upoznati se s funkcijom rada malih ručnih
električnih i pneumatskih strojeva :
freze, bušilice, brusilice, štemalice i sl.
Znati i moći voditi dnevnik rada u radionici
16. Izrada jednostavnih profiliranih Znati i moći izraditi jednostavni profilirani klesanac
klesanaca -prijelaz profila na lice
-profili- pravokutni
-konveksni
-konkavni
17. Ručno brušenje i poliranje Znati upotrijebiti odgovarajuće alate i pribore
za brušenje
Razlikovati brusove po finoći zrna
Znati napraviti pripremu za poliranje
Znati polirati i ravnu i zaobljenu površinu
Znati zaštititi polirane površine
18. Horizontalna obloga Znati postaviti različite vrste podova i stepenica
i vanjskih i unutrašnjih
Znati očistiti završene obloge
Znati fugirati završene obloge
Upoznati način zaštite i održavanja obloženih
površina
19. Izbor i priprema materijala Rad na potrebitoj dokumentaciji- Znati napraviti
jednostavni nacrt- Znati i razumjeti zadani nacrt
Znati naručiti materijal po zadanoj dokumentaciji
Moći preuzeti materijal
Znati i moći izvršiti izmjere potrebitog materijala
20. Izrada šablona Upoznati se s potrebnim alatom za izradu šablona
Znati napraviti šablonu:
-šablona od papira
-šablona od lima
-šablona od žice
Znati primijeniti šablone kod izrade kamenih
elemenata
21. Izrada jednostavnih profiliranih Znati izraditi ravni profil
klesanaca Znati izraditi konkavni profil
Znati izraditi konveksni profil
22. Izrada uglova kod jednostavnih Znati izraditi ugao jednostavnog profila
profila
23. Izrada profila pneumatskim Znati koristiti pneumatske alate:
pneumatsko dlijeto
pneumatski škic
pneumatske turbine
za izradu profila
24. Ručno brušenje i poliranje Znati upotrijebiti različite brusove za brušenje
profiliranih klesanaca profiliranih površina
Znati ručno ispolirati profilirane površine
25. Strojno brušenje i poliranje Znati upotrijebiti ručne brusilice za
profiliranih klesanaca brušenje profiliranih površina
26. Rad u obrtničkoj radionici Znati i moći primijeniti znanje i vještine stečeno
ili industrijskoj radionici u školskoj radionici
za branje i obradu kamena Upoznati način rada i karakteristike strojeva u
kamenolomu-žična pila
-sonda
-podsjekačica
-bageri
-utovarivači
27. Izrada složenih profiliranih Znati isklesati složeni
klesanaca profilirani klesanac
28. Izrada uglova profiliranih Znati isklesati otvoreni ugao
uglova klesanaca ugao profiliranog klesanca
Znati isklesati zatvoreni ugao
profiliranog klesanca
29. Izrada rozetnih oblika u kamenu Znati nacrtati jednostavniju rozetu
Znati napraviti odgovarajuće šablone
Znati isklesati jednostavniju rozetu
30. Izrada stupova i stupića Znati nacrtati jednostavniji stup
Znati nacrtati jednostavniju kamenu ogradu
Znati napraviti odgovarajuće šablone
Znati isklesati profilirani stupić
-ručno
-strojno
Znati isklesati kameni stup
-brušeni
-štokani-martelina, gradina
Znati isklesati kameni stup s entazisom
i kanekurama
31. Izrada profiliranih baza Znati isklesati kamenu bazu
i kapitela Znati isklesati kamenu polubazu
Znati isklesati jednostavni kapitel
Znati isklesati jednostavni polukapitel
32. Izrada jonskih i korintskih Znati isklesati jonski kapitel
kapitela Znati isklesati korintski kapitel
33. Graviranje slova u kamenu Znati nacrtati raster slova na kamenoj ploči
Znati isklesati slova na kamenoj ploči
-udubljena
-rišaltana-ispupčena
34. Ornamentika u kamenu Znati prenijeti sliku ornamenta na kamen
Znati isklesati ornament
35. Punktiranje u kamenu Znati tehniku punktiranja
36. Rad u obrtničkoj radionici Znati i moći primijeniti znanje i vještine
ili industrijskoj radionici stečeno u školskoj radionici
za obradu kamena Upoznati način rada i karakteristike strojeva
za obradu kamena:
- gateri
-monolame
-dijamantfil
-tajabloki
-freze-konzolne
-mostne
-polirke
-rad na širokoj liniji za brušenje i poliranje
-rad na liniji za proizvodnju marmeta
-rad na ostalim strojevima
37. Rad u obrtničkoj radionici Znati ugrađivati kamen-montažerski radovi
ili industrijskoj radionici -vertikalna ugradba kamena
koja se bavi montažom -viseća horizontalna obloga u kamenu
-viseća vertikalna obloga u kamenu
-obloga otvora u zidu
Suha vertikalna obloga
Obloga zidnim panelima u kamenu
7. ISPITNI KATALOG – POMOĆNIČKI/ZAVRŠNI ISPIT
Cilj završnog ispita je da ispitanik dokaže da je stekao vještine i stručno-teorijska znanja utvrđena nastavnim planom i programom nužna za obavljanje poslova u zanimanju.
Stručni dio završnog ispita sastoji se od praktičnog i stručno-teorijskog dijela kojima se provjeravaju usvojenost znanja i umijeća potrebna za obavljanje poslova zanimanja klesar. Praktični dio ispita utemeljen je na praktičnom dijelu programa .Sadržaji teorijskog dijela utvrđuju se iz odgovarajućih predmeta. Ispitnim katalogom navode se po predmetima osnovne ispitne zadaće koje se na ispitu provjeravaju, način provjere te daje tablični pregled sadržaja iz kojih se obavlja provjera znanja i umijeća koja učenik treba pokazati i nastavnih i radnih sredstava kojima se učenik može služiti i pomoću kojih se znanja provjeravaju.
Praktični dio završnog ispita
Provjera postignutih znanja, vještina i navika u praktičnom dijelu završnog ispita provodi se:
1. IZRADOM ISPITNOG URATKA
Pri izradi praktičnog uratka ispitanik se mora pridržavati propisanih mjera zaštite na radu i zaštite okoliša te ostalih uvjeta koje mu zada ispitna komisija.
Praktični dio ispita ocjenjuje se temeljem rezultata vrednovanja postupaka tijekom izrade praktične zadaće. Listu vrednovanja utvrđuje ispitna komisija na način da se svaki postupak boduje.
Postupci koji se vrednuju i način bodovanja:
a) Samostalnost u planiranju tijeka rada i izrade uratka 0 – 10
b) Utrošeno vrijeme za planiranje i izradu 0 – 20
c) Redoslijed i ispravnost postupka u rukovanju alatima 0 – 20
d) Kvaliteta i točnost izrade 0 – 20
e) Estetski izgled uratka 0 – 10
f) Primjena mjera za rad na siguran način 0 – 15
g) Pridržavanje propisa o zaštiti okoliša 0 – 10
h) Racionalna uporaba energije 0 – 10
i) Točnost mjernih rezultata 0 – 15
j) Izrada ispitne dokumentacije i interpretacija mjernih rezultata 0 – 10
k) Uporaba tehničko-tehnološke dokumentacije 0 –10
Konačna ocjena utvrđuje se za funkcionalno ispravan uradak, odnosno, ispitno mjerenje temeljem bodovne liste:
BODOVNA LISTA
% ostvarenih bodova |
ocjena |
92 - 100% bodova |
Odličan ( 5 ) |
81 - 91% bodova |
Vrlo dobar ( 4 ) |
67 - 80% bodova |
Dobar ( 3 ) |
50 - 66% bodova |
Dovoljan ( 2 ) |
0 - 49% bodova |
Nedovoljan ( 1 ) |
Stručno-teorijski dio ispita
Stručno-teorijski dio završnog ispita polaže se pismeno, odnosno usmeno. Ispitanik koji je postigao više od 60 % mogućih bodova, položio je stručno-teorijski dio završnog ispita. Ispitanik koji je postigao 30 – 60 % mogućih bodova ima pravo polagati usmeni ispit. Ako ispitanik ne zadovolji na usmenom ispitu upućuje se na popravni ispit iz stručno-teorijskog dijela ispita u idućem ispitnom roku. Ispitanik koji na pismenom dijelu ispita postigne manje od 30 % mogućih bodova, upućuje se na popravni ispit.
Stručno-teorijski dio ispita obuhvaća znanja nužna za obavljanje praktičnih radnji u zanimanju koja su propisana nastavnim planom i programom za stručno-teorijski dio naukovanja. Pitanja i zadaci trebaju obuhvatiti sljedeće razine znanja i sposobnosti:
- osnovne pojmove i definicije;
- građu, spajanje, djelovanje, izračunavanje;
- analizu djelovanja na temelju zadanih uvjeta
- sintezu, vrednovanje i prijedlog novih i zamjenskih rješenja.
Poželjno je da svaka od ovih razina znanja sudjeluje s 20 – 30 % ukupnog broja bodova.
Na pismenoj provjeri stručno-teorijskih znanja pitanja i zadaci trebaju u najvećoj mjeri biti objektivnog tipa: učenik treba računati, crtati sheme, pročitati podatke iz sheme ili tablica, uvidjeti pogreške, izvesti zaključke iz zadanih podataka, nabrojiti sastavne dijelove i dr. Treba izbjegavati pitanja esejskog tipa poput opisivanja nekog posla. Ako postoji potreba za opisivanjem nekog posla ili struja, onda je najbolje i takva pitanja pretvoriti u pitanja objektivnog tipa tako da se sugerira nabrajanje po stavkama: materijala, redoslijed operacija, potrebnog alata i pribora. To se postiže na taj način da se prostor za odgovore oblikuje u tablicu. Time se učeniku olakšava da bolje pokaže stvarna znanja, postiže se veća preglednost odgovora i objektivnost ocjenjivanja.
Općenito treba nastojati da pitanja i zadaci sadrže tablice, sheme, skice i crteže na kojima učenik treba pronaći, obraditi i interpretirati podatke. Crteži i fotografije su dobrodošli i onda kada se od učenika traži da opiše građu nekog stroja ili uređaja ili nabroji njegove dijelove. Tada se na ilustraciji mogu označiti pozicije brojevima ili slovima što olakšava snalaženje učenika i poboljšava komunikaciju učenika i ocjenjivača. Od učenika također treba tražiti grafičko izražavanje: crtanje shema i skica. Ako treba provjeriti znanje spajanja, shema ili skica može biti djelomično nacrtana, a spajanje treba izvršiti učenik. Time se pomaže učeniku da organizira prostor za crtanje ,štedi se vrijeme, a provjerava se bitno.
Za rješavanje pitanja i zadaća ispitanik ima na raspolaganju četiri sata uz uporabu dopuštenog pribora za pisanje, brisanje, crtanje i računanje te priručnika i ostalih pisanih materijala. Ocjenjivanje se obavlja po ovoj ljestvici:
BODOVNA LISTA
% ostvarenih bodova |
ocjena |
90 - 100% bodova |
odličan ( 5 ) |
80 - 89% bodova |
vrlo dobar ( 4 ) |
70 - 79% bodova |
dobar ( 3 ) |
61 - 69% bodova |
dovoljan ( 2 ) |
30 - 60% bodova |
pravo polaganja usmenog ispita |
0 – 29% bodova |
nedovoljan ( 1 ) |
Na usmenom ispitu u pravilu se provjeravaju znanja iz onih područja iz kojih učenik nije pokazao dostatna znanja na pismenom dijelu ispita. I u ovom dijelu ispita treba što više koristiti sheme, crteže, fotografije, primjere projekata, tablice i kataloge proizvođača opreme i materijala itd. Zato je poželjno da se usmeni ispit održava u specijaliziranoj učionici gdje su dostupna sva navedena sredstva.
7.1. Nastavni predmet: Hrvatski jezik
Ispitni cilj: Ispit pismenog izražavanja
Način provjere znanja i umijeća: Tematska zadaća - pismeno
7.2. Nastavni predmet: Petrografija
Ispitni cilj: Znati i moći primijeniti znanja stečena iz predmeta Petrografija u zanimanju klesar.
Način provjere znanja i umijeća: Pismeni i usmeni ispit
7.3. Nastavni predmet: Tehnologija obrade kamena
Ispitni cilj: Znati i moći primijeniti znanja stečena iz predmeta Trhnologija obrade kamena u zanimanju klesar.
Način provjere znanja i umijeća: Pismeni i usmeni ispit, 40 sati rada na strojevima te rezanje klesanca za završni ispit
7.4. Nastavni predmet: Klesarske konstrukcije
Ispitni cilj: Znati i moći primijeniti znanja stečena iz predmeta Klesarske konstrukcije u zanimanju klesar.
Način provjere znanja i umijeća: Crtanje programa po odabranom ispitnom pitanju s dokaznicom mjera, usmena obrana.
7.5. Nastavni predmet: Praktična nastava
Ispitni cilj: Znati i moći primijeniti znanja stečena iz predmeta Praktična nastava u zanimanju klesar.
Način provjere znanja i umijeća: Izrada klesanca u školskoj radionici kao detalja iz zadanog ispitnog programa, a u ograničenom vremenu od najviše 40 sati.
Znanja i umijeća koja se provjeravaju i ocjenjuju na završnom/pomoćničkom ispitu:
Sadržaj |
Znanja |
Nastavna i radna sredstva |
Petrografija |
Standardizirana pitanja |
Uzorci Geološke karte |
Tehnologija obrade kamena |
Standardizirana pitanja |
Fotografije strojeva Modeli |
Klesarske konstrukcije |
Standardizirana pitanja |
Projekti Gotovi klesanci |
Praktični dio |
Vještine: Standardizirane - -radne probe -praktični uradak |
Tehnička dokumentacija Strojevi Alati |
Za praktični rad zadaju se uradci u skladu s nastavnim planom iz područja:
1. Zaštita na radu i zaštita okoliša
2. Postavljanje radne skele
3. Primjena i ugradba klesanaca i ploča
4. Oblikovanje kamenih klesanaca i ploča
5. Obrada kamenih površina
6. Uočavanje slojevitosti kamena
7. Obrada jednostavnih profiliranih klesanaca
8. Izrada i upotreba šablona
9. Izrada složenih klesanaca
10. Izrada složenih profiliranih klesanaca
11. Strojna obrada kamena ručnim električnim i pneumatskim alatima
12. Brušenje i poliranje ravnih površina, rubova i profila
13. Izrada raznih tipova slova
14 Izrada ornamenata u kamenu
Petrografija
-minerali
-utjecaj leda i vjetra na kamen
-utjecaj klime na stijene
-erozija stijena
-fizičke osobine minerala
-čvrstoća kamena na habanje, pritisak, savijanje i udarac
-oblik, veličina i unutarnja građa zemlje
-minerali graditelji stijena
-magmatske stijene
-metamorfne stijene
-sedimentne stijene
- dijamantne kružne pile s horizontalnim i vertikalnim diskom
- osnovna namjena i glavni dijelovi stroja za obradu rubova
- elektromotorno ručno vitlo
- vrste gatera s obzirom na alat koji koriste
- kompresori- vrste, princip rada
- gateri- redoslijed obrade u liniji
- dijamantni disk i dijamantne krune
- trafostanice u opskrbi električnom energijom
- brusne trake
- kružno stepenište
- segmentni luk u kamenu
- kamene ograde
- horizontalna obloga
- ravni luk u kamenu
- međukatni vijenac
- stupovi od kamena
- krovni vijenac
- zidovi od kamena
Ovaj nastavni plan i program stupa na snagu danom objave u „Narodnim novinama“, a primjenjuje se od 1. rujna 2004. godine
Klasa:133-02/04-02/7
Ur. Broj: 526-12/04-52
Zagreb, 1. srpnja 2004.
Ministar
Branko Vukelić, v.r.
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/312791.html