MINISTARSTVO GOSPODARSTVA, RADA I PODUZETNIŠTVA
Na temelju članka 44. stavka 5. Zakona o obrtu („Narodne novine“ , br. 49/03. – pročišćeni tekst), ministar gospodarstva, rada i poduzetništva, nakon prethodno pribavljena mišljenja Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra znanosti, obrazovanja i športa, donosi
OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOG PROGRAMA
Cilj
Odgojno-obrazovni program za zanimanje graditelj orgulja ima za cilj stjecanje znanja, vještina i umijeća iz područja obrade drva, koji će omogućiti učeniku da nakon završetka školovanja uz minimalno vrijeme uvođenja u rad bude sposoban izrađivati i popravljati orgulje.
Zadaci:
- steći vještinu rada sa strojevima i ručnim alatima u tehnološkom procesu obrade
drva i izrade dijelova i cijelih orgulja,
- steći vještinu ugađanja, popravaka i restauriranja instrumenata,
- usvojiti znanja o svojstvima, izboru i uporabi drvnih i nedrvnih materijala u izradi
orgulja,
- upoznati način prikazivanja budućeg proizvoda crtežom te steći sposobnost
izrade jednostavnih crteža,
- naučiti izračunati utrošak materijala te kalkulaciju budućeg proizvoda,
Trajanje obrazovanja:
- 3 godine.
Uvjeti za upis:
- završena osnovna škola, liječnička potvrda o zdravstvenoj sposobnosti za rad s drvom, drvnim materijalima te strojevima i napravama za rad drvom.
1. {C}NASTAVNI PLAN
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupan broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306
|
Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika i gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
1 |
35 |
- |
- |
- |
35 |
||
Akustika |
- |
- |
1 |
35 |
- |
- |
35 |
Poznavanje materijala |
2 |
70 |
1 |
35 |
- |
- |
105 |
Osnove računalstva |
1 |
35 |
- |
- |
- |
- |
35 |
Tehničko crtanje |
1 |
35 |
- |
- |
- |
- |
35 |
Konstrukcije |
- |
- |
2 |
70 |
3 |
96 |
166 |
Tehnologija zanimanja |
1 |
35 |
2 |
70 |
3 |
96 |
201 |
Matematika u struci |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Izborna nastava |
1 |
35 |
1 |
35 |
3 |
96 |
166 |
Tjelesna i zdravstvena kultura Strukovni predmeti Matematika u struci |
|
|
|
|
|
|
|
Praktična nastava |
|
900 |
|
900 |
|
800 |
2600 |
Praktična nastava u školi Tehnologija zanimanja Praktična nastava u radnom procesu |
|
340
560 |
|
270
630 |
|
160
640 |
|
Ukupno |
17 |
1495 |
17 |
1495 |
17 |
1344 |
4434 |
A) Općeobrazovni dio
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupan broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika i gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Ukupno |
9 |
315 |
9 |
315 |
7 |
224 |
854 |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
1 |
35 |
- |
- |
- |
35 |
||
Akustika |
- |
- |
1 |
35 |
- |
- |
35 |
Poznavanje materijala |
2 |
70 |
1 |
35 |
- |
- |
105 |
Osnove računalstva |
1 |
35 |
- |
- |
- |
- |
35 |
Tehničko crtanje |
1 |
35 |
- |
- |
- |
- |
35 |
Konstrukcije |
- |
- |
2 |
70 |
3 |
96 |
166 |
Tehnologija zanimanja* |
1 |
35 |
2 |
70 |
3 |
96 |
201 |
Matematika u struci |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Izborna nastava** |
1 |
35 |
1 |
35 |
3 |
96 |
166 |
Ukupno |
8 |
280 |
8 |
280 |
10 |
320 |
880 |
** Izborni nastavni predmet može biti tjelesna i zdravstvena kultura, matematika i predmeti struke.
Sadržaji izbornog dijela programa u strukovnom području u 1. i 2. razredu mogu biti sadržaji obveznog zajedničkog dijela programa s povećanim brojem sati.
Izborni predmet od 1 ili 2 sata tjedno u trećoj godini treba biti kultura življenja ili predmet struke čiji program izradi škola uz suglasnost Zavoda za školstvo Republike Hrvatske.
Za izborne sadržaje iz matematike mogu se koristiti sadržaji iz Okvirnih nastavnih programa općeobrazovnih predmeta u srednjim školama (Glasnik Ministarstva prosvjete i športa, posebno izdanje, broj 11, Zagreb, 1997).
Za sadržaje izbornog programa iz tjelesne i zdravstvene kulture preporuča se učenicima ponuditi jedan od izbornih športova (košarka, odbojka, rukomet ili nogomet).
|
Ukupan broj sati |
||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
|||
Praktična nastava u školi s vježbama |
340 |
270 |
160 |
|
|
Tehnologija zanimanja* (vježbe) |
35 |
35 |
32 |
|
|
Praktična nastava u radnom procesu* |
560 |
630 |
640 |
|
|
Ukupno |
900 |
900 |
800 |
2600 |
|
* Napomena: Program zaštite na radu u trajanju od 35 sati potrebno je ostvariti na početku nastavne godine u školi u sklopu praktične nastave (prvi tjedan praktične nastave). Program zaštite na radu obavezno je završiti pismenim testom.
Praktični dio nastave moguće realizirati u školskoj radionici. Godišnji broj sati praktične nastave u školi i glazbalarskoj radionici utvrđuje se operativnim programom koji zajednički izrađuju škola i obrtnička radionica. Ako škola nema radionicu, praktična nastava se izvodi u licenciranoj glazbalarskoj radionici s tim da se učeniku mora osigurati svladavanje cjelokupnog programa.
|
Broj sati |
Ukupan broj sati |
||
1. razred |
2. razred |
3.razred |
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
||
315 |
315 |
224 |
854 |
|
Stručno – teorijski dio |
280 |
280 |
320 |
880 |
Praktični dio |
900 |
900 |
800 |
2600 |
Ukupno(A+B+C) |
1495 |
1495 |
1344 |
4334 |
3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA
Predmeti strukovnog dijela programa |
Obvezni načini provjere i ocjenjivanja znanja i umijeća
|
Usmeni odgovori, pisana provjera, pisani radovi, vježbe domaći rad |
|
Praktičan rad na računalu |
|
Tehničko crtanje |
Vježbe, usmeni odgovori, domaći rad |
Konstrukcije |
Vježbe- crtanje, usmeni odgovori |
Tehnologija zanimanja |
Usmeni odgovori, pisana provjera, pisani radovi, vježbe |
Matematika u struci |
Pismena provjera, usmeni odgovori, domaći rad |
Izborni predmet |
Ovisi o vrsti izabranog predmeta |
Napomena: Tijekom drugog polugodišta obvezna je provedba kontrolnog ispita
4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA
Nastavni predmeti strukovnog dijela programa |
Nastavnik |
Izobrazba |
Glazbala |
profesor |
Visoko školsko obrazovanje Prof. glazbene kulture |
Akustika |
profesor |
Visokoškolsko obrazovanje Prof. fizike |
Poznavanje materijala |
profesor |
Visokoškolsko obrazovanje |
Osnove računalstva |
profesor |
|
Tehničko crtanje |
profesor |
Visokoškolsko obrazovanje dipl. ing. drvne industrije |
Konstrukcije |
profesor |
|
Tehnologija zanimanja |
Profesor i suradnik u nastavi |
Visokoškolsko obrazovanje dipl. ing. drvne. Industrije |
Matematika u struci |
profesor |
Visokoškolsko obrazovanje prof. matematike, dipl. ing matematike, dipl. ing. drvne industrije |
Izborna nastava struke |
profesor |
Visokoškolsko obrazovanje dipl. ing. drvne industrije |
Praktična nastava |
Majstor- glazbalar |
Srednje obrazovanje, glazbalar s položenim majstorskim ispitom |
Osim navedenih nastavnika nastavne predmete mogu izvoditi i drugi nastavnici prema Pravilniku o stručnoj spremi i pedagoško- psihološkoj izobrazbi nastavnika u srednjem školstvu (NN 1/96.,80/99.)
5. IZVOĐENJE PROGRAMA
5.1. Rad s učenicima u skupinama - dijeljenje razrednog odjela u skupine i sudjelovanje suradnika u nastavi
Nastavni predmet |
Razred |
Nastavnik |
Broj sati |
Broj učenika |
Glazbala |
profesor |
35 |
25 |
|
Akustika |
2. |
35 |
25 |
|
Poznavanje materijala |
1. 2. |
profesor |
70, 35 |
25 |
Osnove računalstva |
1. |
profesor |
35 |
Rad u grupama po 15 |
Tehničko crtanje |
1. |
profesor |
35 |
25 |
Konstrukcije |
2. 3. |
profesor |
70, 96 |
Rad u grupama po 15 |
Tehnologija zanimanja* |
1. 2. 3. |
Profesor Suradnik u nastavi |
70,105, 128 |
25 |
Matematika u struci |
1. 2. 3. |
profesor |
35, 35, 35 |
25
|
Izborni predmet |
1. 2. 3. |
profesor |
35, 35, 96 |
|
Prostor |
Oprema |
Nastavni predmet |
Školska učionica |
Klasična učionica |
Glazbala, akustika, matematika u struci |
Školska učionica |
Klasična učionica i kabinet prof. s potrebnim uzorcima |
Poznavanje materijala |
Računalska učionica |
15 računala s odgovarajućim programima za obradu teksta pisač mogućnost pristupa internetu |
Osnove računalstva |
Učionica-crtaonica |
Klasična učionica s jednim računalom popraćeno odgovarajućim crtaćim programom |
Tehničko crtanje i konstrukcije
|
Školska učionica, stolarska i glazbalarska radionica |
Klasična učionica i kabinet prof. s potrebnim uzorcima, stolarska i glazbalarska radionica opremljene osnovnim strojevima i alatima za obradu drva pri izradi glazbala |
Tehnologija zanimanja
|
6. NASTAVNI PROGRAM- KATALOG ZNANJA, VJEŠTINA I UMIJEĆA
6.1. Nastavni predmet: GLAZBALA
Razred: 1. (prvi)
Cilj:
Steći osnovna znanja o klasifikaciji instrumenata i njihovom povijesnom razvoju.
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Sadržaj |
Klasifikacija muzičkih instrumenataa)žičani instrumenti
b)duhački instrumenti
|
Naučiti klasifikaciju muzičkih instrumenata koji se upotrebljavaju u muzičkoj praksi, te steći znanja o materijalnoj i konstrukcijskoj raznolikosti koja postoji među izvorima zvuka
|
- Podjela prema načinu pokretanja žica - podjela Zaksa i Hornbostela - podjela prema materijalu od kojeg su instrumenti napravljeni - podjela prema zvuku određene i neodređene visine - primjeri djela svjetske antologije na pojedinim instrumentima |
Violina, viola, viola d amore, violončelo, Viola da gamba, bariton, kontrabas ,harfa, Lauta, mandolina, gitara, tambura , balalajka, Benđžo, citra , cimbal, klavir |
- Naziv, - opis, - povijest, - tehnika i ton, - primjeri djela svjetske antologije na pojedinim instrumentima. |
Razred: 1. i 2. (prvi i drugi)
Tjedni / ukupni broj sati: 2/70 i 1/35
Cilj:
Stjecanje teorijskih znanja iz područja drva, drvnih i nedrvnih materijala koja će osposobiti učenike u izboru optimalnog materijala za izradu trzalačkih glazbala.
Zadaci:
- usvajanje osnovnih znanja o anatomskoj građi drva, kemijskim i tehničkim svojstvima drva važnim za izradu glazbala,
- usvajanje znanja o furnirima i njihovoj primjeni u izradi glazbala,
- usvajanje znanja o nedrvnim materijalima njihovim karakteristikama važnim
za izradu glazbala,
- naučiti tehniku pravilnog izbora materijala za izradu glazbala,
- razviti sposobnost praktičnog primjenjivanja usvojenih znanja,
- razvijanja urednosti, marljivosti, upornosti i kritičnosti.
|
Prvi razred: 2/70 |
|
||
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati(znanja, vještine i umijeća) |
Sadržaj |
||
Drvo |
Steći jasnu i potpunu sliku o drvu kao o osnovnom materijalu za izradu glazbala |
Anatomija drva, kemijska svojstva drva, tehnička svojstva drva, greške i oštećenja drva, trajnost drva, makroskopska identifikacija.
|
||
Drvo za glazbala |
Steći znanja o geografskim podnebljima koje daju najbolje drvo za gradnju glazbala i koju vrstu drva upotrijebiti pri izradi dijelova glazbala. |
Pronalaženje drva (smreka, javor, voćkarice, egzote,) vrijeme sječe, utvrđivanje provodljivosti zvuka u izdubljenom drvu, ispitivanje akustičnih svojstava (brzine provodljivosti zvuka, harmonijskih frekvencija, alekvotne frekvencije, ispitivanje svojstva tona po boji-fimbar ). |
||
Odabir i priprema drva |
Steći znanja o tome kako odabrati i na najbolji način pripremiti sirovinu. |
Odabir dijelova drva, izrada elemenata za buduće detalje putem kalanja(cijepanje), izrada budućih detalja piljenjem. |
||
Furniri |
Znati razlikovati vrste furnira i primjenjivati ih pri izradi glazbala. |
Pojam, vrste, primjena, sastavljanje i nastavljanje furnira. |
||
Nedrvni materijali za izradu glazbala |
Naučiti svojstva nedrvnih materijala i pravilno ih primijeniti u izradi glazbala. |
Brusila, okov, plastične mase, prirodni materijali-struna, ljepila, metali.
|
||
Drugi razred (2): 1/35
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati(znanja, vještine i umijeća) |
Sadržaj |
Vrste smola i otapala za izradu alkoholnih lakova, recepture za izradu lakova. |
||
Uljni lakovi |
Vrste smola i otapala za izradu uljnih lakova, recepture za izradu. |
|
Nitro lakovi |
Vrste, recepture za pripremu, potrebna oprema za nitro lakove. |
|
Vrste smola i otapala za izradu komb. Lakova, recepture za izradu. |
||
Temeljni lakovi boje |
Naučiti razlikovati lakove i steći znanja o njihovim fizičkim i mehaničkim svojstvima, pravilnom primjenjivanju i konačnom utjecaju na glazbalo. |
Važnost uporabe temeljnog laka, priprema temeljnog laka, boje za temeljni lak. |
Završni lakovi |
Važnost završnih lakova, priprema i vanjska obrada završnog laka. |
|
Sredstva za poliranje |
Polir paste
|
|
Kemijska i fizička svojstva lakova |
Kemijska i estetska svojstva lakova, tvrdoća, elastičnost i trajnost, otpornost na udarce i habanje. |
6.4. Nastavni predmet: OSNOVE RAČUNALSTVA
Razred: 1. (prvi)
Tjedni (ukupni) broj sati: 1/35
Cilj: Stjecanje teorijskih i praktičnih znanja rada na računalu.
Zadaci:
- Upoznati učenike s radom računala i njegovim dijelovima,
- upoznati učenike s mogućnošću korištenja računala u svrhu izrade stručne dokumentacije,
- upoznati učenike s načinom korištenja interneta radi širenja znanja u drvodjeljskoj struci,
- stjecanje vještine rada u osnovnim računalnim programima.
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Pojam informatike
Građa računala
Rad s računalom Softver - programska potpora Word
Internet |
Znati definirati informatiku i računalstvo.
Usvojiti znanja o građi računala i povezati građu s praktičnim radom na računalu.
Znati se koristiti računalom za pisanje teksta. Koristiti se naprednijim tehnikama u radu s tekstom i znati izrađivati i popunjavati tablice.
Znati koristiti se internetom. |
Osnove informatike, podjela informacija, računalstvo Funkcionalna shema računala, procesor, memorija, U/I uređaji, prikaz brojeva za memoriju, operacijski sustavi, Windows. Fizičko povezivanje dijelova računala, rad s tipkovnicom i mišem, obrada i ispis teksta.
Rad s datotekama, izrada i uređivanje tablica, crtanje i umetanje objekata, program za formulare.
Struka na internetu, svjetsko tržište namještaja, literatura i dizajn, korištenje pretraživača. |
Steći znanja o vrstama i prikazivanju vezova u nacrtu tlocrtu i bokocrtu koji se koriste kod izrade glazbala. Steći vještinu prikazivanja opreme instrumenata.
|
||
Treći razred, 3/96
Nastavna cjelina |
Sadržaj |
Prikaz konstrukcije orgulja |
- Nacrt orgulja, - tlocrt orgulja, - bokocrt orgulja, - uzdužni presjek orgulja, - poprečni presjek orgulja, - prikaz drvnih svirala. - prikaz metalnih svirala, - prikaz sviraonika orgulja, - prikaz mijeha orgulja, - prikaz klavijature orgulja, - prikaz ugradnje drvnih svirala, - prikaz ugradnje metalnih svirala, - shematski prikaz rada klavijature, - shematski prikaz rada trakture, - shematski prikaz rada mijeha, - prikaz konstrukcije zračnice, - prikaz ugradnje zračnice, - shematski prikaz rada zračnice, - prikaz konstrukcije kućišta orgulja, - prikaz vrsta kućišta orgulja, - prikaz vezova pri gradnji orgulja, - shematski prikaz rada orgulja. |
Prikaz konstrukcije glazbala po izboru učenika |
- Nacrt, tlocrt i bokocrt glazbala, - nacrt s presjecima glazbala, - presjeci karakterističnih spajanja.
|
|
|||
|
|||
|
|||
Treći razred, 3/96, 1/32
Nastavna cjelina |
Sadržaj
|
Orgulje |
- Pojam i vrste orgulja, - dijelovi i sklopovi orgulja, - materijali za izradu orgulja, - orguljarski alati i strojevi, - postupci izrade orgulja, - osnove glazbenosti iz orgulja. |
Uređaji orgulja |
- Uređaj za proizvodnju tlačnog zraka, - uređaj za distribuciju tlačnog zraka, - uređaj za proizvodnju zvuka, - sustav trakture orgulja, - sustav sviraonika orgulja. |
Uređaj za proizvodnu tlačnog zraka |
- Namjena i sastav uređaja, - ventilatori i mjehovi za dobavu zraka, - spremnici zraka i kapaciteti zraka, - tlakovi u spremnicima zraka. |
Uređaj za distribuciju tlačnog zraka
|
- Namjena i sastav uređaja, - sistem razvodnih kanala i spremišta, - sistem trakture i veznog polužja, - sustav klavijature i pedala orgulja, |
Sustav za proizvodnju zvuka |
- Namjena i sastav sustava zvuka, - metalne i drvene svirale s ventilima, - električni i pneumatski prekidači, - registri i zračne komore i zračni kanali. |
Sustav sviraonika orgulja |
- Namjena i sastav sviraonika, na sviraoniku se prstima aktiviraju tipke klavijature, a one preko sistema pneumatskih ili električnih prekidača otvaraju ventile zračnih komora i puštaju tlačni zrak na jezičke svirala i tada proizvode očekivane zvučne tonove. |
Izrada orgulja, - kućišta, - sviraonika, - zračnice, - svirala, - traktue i - klavijature. |
- Prema zadanoj dokumentaciji, izvršiti izbor zadanog materijala i alata, izvesti potrebita mjerenja, krojenja i izrezivanja materijala za pojedine dijelove i sklopove. - Izrezani materijal ručno i strojno obraditi i obrađeno spojiti u potrebitu cjelinu, a zatim izvršiti kontrolu pravilnosti izrade proizvoda kao cjeline. |
6. 8. Nastavni predmet: Matematika u struci
Razred: 1., 2., 3. (prvi, drugi i treći)
Tjedni (ukupni) broj sati: 1/35, 1/35, 1/32
Cilj:
Naučiti i osposobiti učenike za osnovne izračune u struci.
Naučiti i osposobiti učenike za:
- računske operacije s prirodnim i decimalnim brojevima, razlomcima, linearnim
jednadžbama,
- postotni račun,
- mjere i mjerenje veličina,
- geometrijske likove i tijela,
- mjerenje i izračun osnovnog materijala,
- izračun kinematike obrade,
- izračun vremena izrade,
- kalkulacije i obračun plaća.
Prvi razred: 1/35
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Računske operacije s prirodnim brojevima
Računske operacije s razlomcima i decimalnim brojevima
Mjerenje veličina
Koordinatni sustav u ravnini
Linearne jednadžbe s jednom nepoznanicom
Proporcionalne veličine
Postotni račun
Kut, ravni geometrijski likovi
Geometrijska tijela
|
Naučiti stečeno znanje primijeniti na konkretnim primjerima iz prakse.
Naučiti računati s razlomcima i decimalnim brojevima.
Naučiti osnovne mjerne jedinice i njihovu primjenu u praksi. Naučiti izmjeriti i izračunati plohe, obujme, mase raznih likova i tijela.
Naučiti paru brojeva pridružiti točku ravnine i obrnuto, da učenici mogu očitavati grafikone.
Naučiti rješavati jednostavne jednadžbe.
Naučiti učenike prepoznavati proporcionalne i obrnuto proporcionalne veličine, izračunavati jedne iz preostalih poznatih.
Naučiti izračunati postotak.
Upoznati geometrijske likove i naučiti izračunavati njihove površine, opsege, te naučiti njihove konstrukcije (Pitagorin poučak).
Upoznati geometrijska tijela te naučiti izračunavati njihova oplošja i volumen (Pitagorin poučak).
|
Osnovne računske operacije: množenje, dijeljenje, potenciranje, korjenovanje. Pojam razlomka kao dijela cjeline, pojam razlomka kao kvocijenta cijelih brojeva. Zbrajanje, oduzimanje razlomaka, množenje i dijeljenje razlomaka. Razlomci i decimalni brojevi i računanje s njima. Međunarodni SI-sustav mjera, broj pretvornik. Mjerenje ploha, obujma i mase.
Pravokutni koordinatni sustav u ravnini.
Rješavanje jednadžbi, jednostavne jednadžbe s razlomcima.
Proporcionalne veličine, rješavanje zadataka, obrnuto proporcionalne veličine, pravilo trojno.
Postotni račun.
Kut, mjerenje kutova, trokut, krug, kružnica, površina trokuta, kvadrat, trapez, paralelogram, pravilni mnogokuti. Kvadar, kocka, piramida, valjak, stožac, kugla.
|
Drugi razred: 1/35
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Mjere, mjerenje i količina trupaca
Mjere, mjerenje i količina građe
Izračun deformacija zbog higroskopnosti drva
Kinematika
Količine osnovnog materijala
Količina pomoćnog materijala
|
Naučiti primjenu standardnih mjera. Naučiti računati volumen trupaca izračunom i tablicama. Upoznati pilansko iskorištenje i otpad.
Usvojiti primjenu standardnog načina mjerenja. Naučiti računati volumen piljene građe.
Naučiti izračunavati količinu utezanja i bubrenja za određeno smanjenje ili povećanje postotka vlage u određenim konstrukcijama.
Znati predvidjeti pogreške na vezovima drva, deformacije spojeva zbog promjena vlage.
Naučiti izračunati broj okretaja radnog alata kod određenog stroja i brzinu rezanja. Naučiti izračunati prijenosni odnos za potrebni broj okretaja i za brzinu. Naučiti izračunavati količinu obrade s obzirom na brzinu pomaka.
Naučiti izračunati potrebnu količinu materijala za određeni element, te njegovu vrijednost (proizvodi obrađeni na crtanju i tehnologiji).
Naučiti izračunavati potrebe pomoćnog materijala i njegovu cijenu koštanja za određeni element u korelaciji s crtanjem i tehnologijom.
|
Standardi dimenzija trupaca, načini mjerenja, izračun količine drvne mase – kubatura (stožac, valjak) tablice za kubaturu, pilansko iskorištenje (nadmjera, točnost piljenja, izračuni).
Standardi dimenzija građe, načini mjerenja, izračun količine drvne mase – volumen (kvadar – kocka). Količina nadmjere na utezanje (pilanska nadmjera, izračuni).
Postotak vlage, izračun veličine utezanja i bubrenja u pojedinim smjerovima za totalno utezanje, za djelomični gubitak ili primanje vlage (rezane građe, elemenata u preradi), promjene dimenzija i izračun pogrešaka u pojedinim vrstama spojeva, konstrukcija i sklopova pri širinskom, dužinskom i debljinskom sastavljanju, pri ugaonom sastavljanju.
Broj okretaja, brzina rezanja (pri istosmjernom i protusmjernom rezanju) kod kružnih i tračnih pila, glodalica, blanjalica, brusilica, tokarilica. Prijenosni odnosi kod remenskih prijenosa. Brzina pomaka obratka, podešavanje, izračun količina u protoku.
Mjerenje masivnog drva, čiste mjere, krojne mjere, nadmjere, iskorištenje, količina otpada. Mjerenje pločastog materijala, čiste mjere, krojne mjere, nadmjere, iskorištenje količina otpada. Izračun cijene materijala. Izračun potrebne količine: ljepila, lakova, vijaka, čavala, moždanika, brusnog sredstva, stakla. Količina rastepa pomoćnog materijala. |
Treći razred: 1/32
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Količine materijala za proizvod
Vrijeme izrade
Kalkulacije
Obračun plaće
|
Naučiti izračunavati količine i vrijednosti materijala za određene tipove proizvoda u glazbalarstvu.
Naučiti izračunavati potrebno vrijeme izrade proizvoda (građevna stolarija, namještaj, opremanje) u zanatskoj proizvodnji i industriji.
Naučiti izradu kalkulacije sa svim elementima koji čine cijenu koštanja. Naučiti izračunati vrijednost izrade.
Naučiti izračunavati plaću radnika po danu, satu i mjesecu.
|
Izračun potrebne količine osnovnog i pomoćnog materijala za proizvod, vrijednosti i cijene koštanja, vrijednosti rastepa, škarta.
Izračun potrebnog vremena za izradu elemenata, proizvoda, serije na osnovi tehnološkog procesa po fazama i operacijama (pripremno-završna vremena, osnovno vrijeme, dodatno vrijeme).
Vrijednost i cijena koštanja (sata, minute) za pojedini proizvod. Cijena materijala, dodaci na otpad, rastep i škart, ukupni trošak materijala, trošak izrade, trošak upravljanja, rizik, dobit, porezi, režijski troškovi.
Osnovna plaća, koeficijenti, stručna sprema, uvjeti rada, radni staž, porezi, olakšice, bruto plaća, neto plaća. Povećanje i smanjenje plaće za određeni iznos i postotak. |
6.9. Izborni predmet: Kultura življenja
Razred: treći (3.)
Broj sati tjedno (ukupno): 1/32
Cilj:
Razviti kod učenika osjećaj za kulturno ophođenje, posebno u komuniciranju sa strankama i potrebu za zdravim stilovima življenja.
Zadaci:
- Shvatiti važnost kulturnog ophođenja u svim situacijama u kojima se nalazimo,
- uočiti važnost pravila kulturnog ponašanja u poslovnom komuniciranju,
- formirati kod učenika pozitivne stavove u borbi protiv ovisničkih načina ponašanja,
- razviti potrebu za pravilnom prehranom i bavljenje sportom.
Nastavna cjelina |
(znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji
|
Kultura ponašanja
Pravilna prehrana
Sport i rekreacija
Ovisnosti
|
Steći naviku kulturnog ophođenja u društvenom životu.
Razvijati kod učenika naviku pravilne prehrane i shvatiti važnost pravilne prehrane.
Naučiti važnost kretanja i koordinacije.
Shvatiti i uočiti negativne strane ovisnosti. Formirati kod učenika pozitivne stavove u borbi protiv ovisnosti.
|
Važnost kulturnog ophođenja u društvenom životu, Norme ponašanja (bonton), Poslovno komuniciranje: - odnos kupac - trgovac - vještina uspješne komunikacije.
Raspored obroka. kalorična vrijednost hrane zdrave namirnice, pretilost kao bolest.
Važnost sporta, vrste sportova.
Pušenje, alkoholizam, droga.
|
Bolesti suvremenog svijeta
Nenasilno rješavanje problema
Život u obitelji Spolni život |
Upoznati učenike s vrstama bolesti suvremenog svijeta i razvijati potrebu preventive protiv ovih bolesti.
Razvijati kod učenika pozitivne stavove u životnim situacijama.
Razvijati osjećaj odgovornosti. |
AIDS, spolno prenosive bolesti, aktualne bolesti.
asertivno i neasertivno ponašanje, suradnja i tolerancija, socijalizacija za kooperaciju, vještine rješavanja sukoba.
Odgovorno roditeljstvo |
Napomena: Program bi se trebao provoditi u obliku radionica u kojima bi se aktivnim sudjelovanjem učenika i samostalnim radom djelovalo na formiranje pozitivnih stavova o načinu življenja.
6.10. Nastavni predmet: Praktična nastava
Razred: 1., 2., 3.
Broj sati: 900, 900, 800
Cilj:
Stjecanje praktičnog znanja, vještina i navika koja omogućuju učeniku obavljanje poslova iz djelokruga zanimanja.
Zadaci nastave:
- da učenici usvoje znanja, vještine i navike u izradi orgulja,
- da se osposobe za pravilan izbor materijala za izradu određenog glazbala,
- da upoznaju alate i strojeve za rad u glazbarskoj radionici, .
- da se osposobe za podešavanje sredstava za rad i njihovo održavanje,
- da se upoznaju sa upotrebom zaštitnih sredstava, te zaštitom okoline,
- da se osposobe za brzo prihvaćanje novih rješenja i zadataka,
- da se kod učenika razvije osjećaj samostalnog izvršavanju radnih.
Prvi razred, 865
Naziv vježbe |
Sadržaj vježbe
|
Zaštita na radu, - propisi, - povrede, - uzroci, - preventiva. |
Uloga i važnost zaštite na radu, propisi o zaštiti pri radu, obveze učenika u školskoj i obrtničkoj radionici i u poduzeću, mehanički i električni izvori opasnosti, požari i ostali izvori opasnosti, obvezna uporaba zaštitnih sredstava, postupci kod povreda i pružanje prve pomoći povrijeđenima. |
Organizacija rada, - radno mjesto, - radionica, - poduzeće, - priprema, - izvođenje. |
Upoznati radionički prostor, upoznati razmještaj alata i strojeva, zaduženje s osobnim alatom, radnim odijelom i zaštitnim sredstvima, temeljito se upoznati s radnim zadatkom, izborom materijala i alata, izvođenja radova, racionalnoj uporabi materijala, energenata i zbrinjavanja radnih otpadaka. |
Mjerenja i kontrola, - zadaća - mjerenja, - mjerila, - kontrola. |
- zadaća i vrste mjerenja, - čitanje nacrta i konstrukcija, - mjerila i mjerne jedinice, - postupci mjerenja i održavanje mjerila, - kontrolom provjeriti mjere, materijal, kvalitetu i funkcionalnost proizvoda. |
Krojenje materijala , - ručno, - strojno, - kopiranjem. |
- ručnim radnim alatima, - ručnim električnim alatima, - kružnim strojnim pilama, - tračnim strojnim pilama, - ručno i strojno kopiranje. |
Drugi razred, 865
Naziv vježbe |
Sadržaj vježbe
|
Oblikovanje skrojenog radnog materijala
|
- oblikovanje ručnim alatima, - oblikovanje ručnim električnim alatima, - oblikovanje strojnom ravnalicom, - oblikovanje strojnom debljačom, - oblikovanje srtrojnom glodalicom, - oblikovanje specijalnim strojevima. |
Izrada spojeva za glazbala |
- vrsta spojeva za glazbala, - izrada spojeva ručnim alatima, - izrada spojeva strojnim alatima, - ugradnja spojeva kod glazbala. |
Tehnologija lijepljenja |
- vrste i karakteristike ljepila, - priprema spojeva za lijepljenje, - postupci lijepljenja spojeva, - vrijeme stezanja spojeva, - kontrola lijepljenih spojeva . |
Površinska obrada |
- gruba površinska obrada, - fina površinska obrada, - polirana površinska obrada, - načini nanošenja temeljnih boja, - načini nanošenja lakova, - površinska obrada okova i opreme glazbala - površinsko poliranje i uglačavanje. |
Zaštita materijala nemetalnim i metalnim prevlakama |
- bojenjem i lakiranjem, - bitumeniziranjem, - plastificiranjem, - gumiranjem, - galvanskim prevlakama - metali: - eleoksiranjem, - bruniranjem, - kositrenjem, - niklanjem, - kromiranjem, - pozlaćivanjem, - posrebrivanjem, - i drugo. |
Treći razred, 768
Naziv vježbe |
Sadržaj vježbe
|
Sastav i izrada orgulja |
- Značaj i vrste orgulja, - Glavni dijelovi orgulja: - kućište, sistem proizvodnje zraka, - sistem distribucije zraka, svirale, - traktura, klavijatura i sviraonik. - Postupci izrade elemenata i orgulja. |
Izrada kućišta orgulja |
- Proučiti zadani nacrt kućišta, izabrati propisani materijal, alate, strojeve i zaštitna sredstva. - Izvesti potrebita mjerenja, krojenja i izrezivanja materijala za pojedine elemente i sklopove kućišta. - Ručno i strojno obraditi i oblikovati elemente i spojit ih u cjelinu kućišta orgulja. - Izvesti kontrolu pravilnosti izrade, kvalitetu, funkcionalnost, estetiku, i elemenata i cjeline kućišta. |
Izrada ostalih dijelova i radnih sistema orgulja
|
- Sistema proizvodnje zraka, - Sistema distribucije zraka, - Svirala orgulja, - Trakture orgulja, - Klavijature orgulja, - Sviraonika orgulja. |
Postava orgulja na mjestu svoga rada |
- Izbor veličine zvučnog objekta, - Izbor pozicije orgulja u objektu, - Stabiliziranje orgulja u objektu, - Podešavanje orgulja za rad, - Puštanje orgulja u rad, - Davanje uputa za rad i održavanje orgulja. |
Popravci orgulja |
- Detektacija kvarova, - Otklanjanje kvarova, - Ispitivanje rada. |
Restauratorski radovi |
- Snimanje stanja orgulja, - Razrada metoda restauriranja, - Izrada kalkulacije i ponude, - Izvođenje restauiranja orgulja, - Puštanje u rad restauiranih orgulja. |
7. ISPITNI KATALOG (ZAVRŠNI ISPIT)
Svrha završnog ispita je provjera znanja, sposobnosti i vještina koje su potrebne za stjecanje zanimanja glazbalar – graditelj orgulja.
Način provjere znanja i umijeća:
Završni ispit:
1. Praktični dio (izrada stolarskog uratka).
2. Strukovno- teorijski ispit znanja (pisani ili usmeni oblik).
3. Ispit znanja iz hrvatskog jezika.
Pomoćnički ispit (poseban ispit ili dio završnog ispita):
1. Praktični dio (izrada stolarskog proizvoda).
2. Stručno-teorijski ispit znanja (pisani ili usmeni oblik).
Praktični dio ispita u skladu je s nastavnim planom praktičnog dijela naukovanja, Praktična zadaća sastoji se od izrade uratka i radne probe a obuhvaća područja:
Izrada proizvodne dokumentacije uratka Izbor pravilnog drvnog materijala uratka Izbor potrebnog nedrvnog materijala uratka Izbor strojeva, alata i uređaja za obradu Krojenje i izrezivanje radnog materijala Izrada vezova i spojeva materijala Lijepljenja radnog materijala Površinska obrada materijala i uratka Izrada dijelova i sklopova orgulja Ugradnja dijelova i sklopova orgulja Ugradnja orgulja na mjesto postavljenja Popravci i održavanje orgulja Ispitivanje i ugađanje orgulja Restauratorski radovi na orguljama
Učenik mora u zadanom roku izraditi uradak i obaviti radnu probu. Ispitna komisija na temelju dolje navedenih uradaka i radnih proba zadaje ispitaniku jedan do tri uratka i jednu do tri radne probe. Ispitna komisija može i samostalno predložiti uratke i radne probe koje će zadati učeniku.
URADAK
Vrsta uratka |
Opis sadržaja uratka |
|
Izrada i ugradnja drvenih svirala |
Prema radnom zadatku i proizvodnoj dokumentaciji izrade svirala: izvršiti izbor potrebnog materijala, radnog alata, strojeva i uređaja. Materijal ručno i strojno obraditi i sastaviti u sviralu te sviralu ugraditi. Pritom se ocjenjuje kvaliteta izrade i ugradnje, funkcionalnost, estetika i zvuk svirale. |
|
Izrada i ugradnja metalnih svirala |
Radnom dokumentacijom izrade i ugradnje metalnih svirala određena je vrsta radnog metalnog materijala, mjere, radni alati, strojevi i uređaji te postupci obrade, izrade i ugradnje metalnih svirala, a ocjenjuje se kvaliteta izrade, ugradnje i postignuti zvuk svirale |
|
Izrada i ugradnja zračnica svirala |
Prema nacrtu i tipu orgulja izrađuje se određeni oblik i volumen zračnice, krojenjem i izrezivanjem elemenata iz određenog materijala te njihova ručna i strojna obrada i izrada zračnice. Provjerava se kvaliteta izrade, funkcionalnost i estetika zračnice. |
|
Izrada i ugradnja mijeha orgulja |
Sastav, oblik i veličina mijeha određena je projektom orgulja i prema njemu se vrši izbor materijala, krojenje i izrezivanje te ručna i strojna obrada i ugradnja mijeha, a ocjenjuje se kvaliteta izrade, ugradnje, funkcionalnost, estetika i rad mijeha. |
|
Izrada i ugradnja klavijature orgulja |
Vrsta i veličina klavijature te njena izrada i ugradnja određena je vrstom orgulja i prema njima se vrši izbor, krojenje i izrezivanje materijala te ručna i strojna obrada, izrada i ugradnja. Vrednuje se kvaliteta izrade, ugradnje, estetika i rad klavijature. |
|
Izrada i ugradnja trakture orgulja |
Povezanost i rad klavijature i svirala ostvaruje se pomoću trakture. Ona se sastoji iz niza poluga, polužica i zglobova, a izrađuje se od određenog materijala, potrebnih veličina, oblika i međusobno su rastavljivo spojene. Ocjenjuje se kvaliteta izrade, ugradnje, estetika i pravilnost rađa trakture. |
|
Vrsta radne probe |
Opis radne probe |
Sastavljanje i ugradnja sviraonika orgulja |
Prema nacrtu i funkciji sviraonika, vrši se izbor, postavljanje i ugradnja pripadajućih elemenata i sklopova u cjelinu sviraonika te provjeru kvaliteta elemenata i sklopova, njihovu ugradnju, funkcionalnost, estetiku i rad sviraonika. |
Izrada uzoraka obrade materijala
|
Obrade materijala izvode se ručno i strojno pomoću određenih alata, radnih strojeva i uređaja te postupaka: izbora određenog materijala, mjerenja, krojenja, izrezivanja, spajanja spojevima, lijepljenja, savijanja, oblikovanja, površinske mehaničke obrade, površinske zaštite premazima i slično.
|
Površinska obrada uratka i orgulja |
Izvodi se postupcima ručnog i strojnog grubog i finog brušenja i poliranja površina drvnog i ne drvnog materijala te postupcima nanošenja močila, boje i laka. Ocjenjuje se konačni izgled površine, njena glatkoća, finoća i stupanj visokog sjaja i reflekcije svjetlosti. |
Ispitivanje i ugađanje klasičnih orgulja |
Provjera ispravnosti i rada klavijature, trakture, zračnice, svirala i uređaja za proizvodnju tlačnog zraka te udešavanje svirala i trakture i to samo pomoću standardnog alata i uređaja do postizanja ispravnog zvuka i rada orgulja. |
Pri izradi praktične zadaće učenik se mora pridržavati propisanih mjera zaštite na radu i zaštite okoliša te ostalih uvjeta koje odredi ispitna komisija.
Učenik mora ispitnoj komisiji priložiti mapu praktičnog dijela naukovanja za sve godine obrazovanja iz koje je vidljivo da je uspješno svladao ovaj dio naukovanja.
Poznavanje materijala
Tehnička svojstva drva
2. Makroskopska identifikacija drva
Bolesti i zaštita drva Vrste drva za izradu glazbala Akustična svojstva drva za glazbala Prirodno i umjetno sušenje drva Drvena građa i furniri za glazbala Vezivo za drvo i druge materijale Močila, kitovi, boje i lakovi Metalni materijali i okovi za glazbala Plastični i drugi materijali za glazbala
Stručno crtanje
Osnove tehničkog crtanja Označavanje drvnih materijala Označavanje nedrvnih materijala Vezovi i spojevi kod izrade glazbala Klasifikacija i vrste glazbala Izrada skica i nacrta dijelova glazbala Izrada proizvodne dokumentacije glazbala8. Uporaba računala u gradnji glazbala.
Stručni račun:
1. Mjerne veličine i jedinice
2. Matematičke i računske operacije
3. Izračunavanje potreba materijala
Izračunavanje troškova rada Izračunavanje plaća i doprinosa
Tehnologija zanimanja
1. {C}Značaj i vrste orgulja
Materijali za gradnju orgulja Povijesni razvoj gradnje orgulja Osnove glazbenosti iz orgulja Obrada materijala ručnim alatima Obrada materijala ručnim strojevima Obrada materijala radnim strojevima Radovi brušenja ručnog i strojnog alata Izrada dijelova i sklopova orgulja Ugradnja dijelova i sklopova orgulja Ugradnja orgulja na mjesto postavljenja Popravci i održavanje orgulja Ispitivanje i ugađanje orgulja Restauratorski radovi na orguljama Održavanje radnih strojeva, alata i uređaja
PRAKTIČNI DIO ISPITA
Radnje obavljene u okviru praktične zadaće |
Broj bodova |
Poznavanje radne dokumentacije |
0 – 5 |
Izbor radnog procesa izrade |
0 – 10 |
Izbor radnog materijala i dijelova |
0 – 10 |
Izbor alata i radnih strojeva |
0 – 10 |
Izvođenje ručnih obrada uratka |
0 – 10 |
Izvođenje strojnih obrada uratka |
0 – 10 |
Izvođenje mjerenja i kontrole |
0 – 10 |
Ocjena kvalitete izrade uratka |
0 – 10 |
Ocjena utroška radnog vremena |
0 – 10 |
Odnos prema radnim sredstvima |
0 – 10 |
Odnos prema zaštiti na radu |
0 – 5 |
UKUPNO BODOVA |
100 |
BODOVNA LISTA
Postotak (%) bodova |
Ocjena |
92 – 100 |
odličan ( 5 ) |
81 – 91 |
vrlo dobar ( 4 ) |
67 – 80 |
dobar ( 3 ) |
50 – 66 |
dovoljan ( 2 ) |
0 – 49 |
nedovoljan ( 1 ) |
Stručno-teorijski dio ispita je u pisanom obliku, a sastoji se od pitanja i zadaća koje postavlja ispitna komisija.
Ocjena se utvrđuje prema ovoj ljestvici:
BODOVNA LISTA
Postotak (%) bodova |
Ocjena |
90 – 100 |
odličan ( 5 ) |
80 – 89 |
vrlo dobar ( 4 ) |
70 – 79 |
dobar ( 3 ) |
60 – 69 |
dovoljan ( 2 ) |
Manje od 30 |
nedovoljan ( 1 ) |
Učenik koji postigne od 30 do 59 posto (%) bodova, upućuje se na usmeni ispit.
Na usmenom ispitu u pravilu se provjeravaju znanja iz onih područja iz kojih učenik nije pokazao dostatna znanja na pismenom dijelu ispita.
Ovaj nastavni plan i program stupa na snagu danom objave u „Narodnim novinama“, a primjenjuje se od 1. rujna 2004. godine.
Klasa: 133-02/04-02/7 Ur. Broj: 526-12/04-49 Zagreb, 1. srpnja 2004. |
|
Ministar
Branko Vukelić, v.r.
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/312784.html