MINISTARSTVO GOSPODARSTVA, RADA I PODUZETNIŠTVA
Na temelju članka 44. stavka 5. Zakona o obrtu („Narodne novine“ , br. 49/03. – pročišćeni tekst), ministar gospodarstva, rada i poduzetništva, nakon prethodno pribavljena mišljenja Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra znanosti, obrazovanja i športa, donosi
OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOG PROGRAMA
Cilj:
Odgojno-obrazovni program za zanimanje glazbalar za trzalačka glazbala ima za cilj stjecanje znanja , vještina i umijeća iz područja obrade drva, koji će omogućiti učeniku da nakon završetka školovanja uz minimalno vrijeme uvođenja u rad bude sposoban izrađivati i popravljati sve vrste trzalačkih glazbala.
Zadaci:
- Steći vještinu rada sa strojevima i ručnim alatima u tehnološkom procesu izrade
trzalačkih glazbala.
- Steći vještinu ugađanja, popravaka i restauriranja instrumenata.
- Usvojiti znanja o svojstvima, izboru i uporabi drvnih i nedrvnih materijala u izradi
trzalačkih glazbala.
- Upoznati način prikazivanja budućeg proizvoda crtežom te steći sposobnost
izrade jednostavnih crteža.
- Naučiti izračunati utrošak materijala te kalkulaciju budućeg proizvoda.
Trajanje obrazovanja:
3 godine
Uvjeti za upis:
Završena osnovna škola, liječnička potvrda o zdravstvenoj sposobnosti za rad s drvom, drvnim materijalima te strojevima i napravama za rad drvom.
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupan broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306
|
Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika i gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
1 |
35 |
- |
- |
- |
35 |
||
Akustika |
- |
- |
1 |
35 |
- |
- |
35 |
Poznavanje materijala |
2 |
70 |
1 |
35 |
- |
- |
105 |
Osnove računalstva |
1 |
35 |
- |
- |
- |
- |
35 |
Tehničko crtanje |
1 |
35 |
- |
- |
- |
- |
35 |
Konstrukcije |
- |
- |
2 |
70 |
3 |
96 |
166 |
Tehnologija zanimanja |
1 |
35 |
2 |
70 |
3 |
96 |
201 |
Matematika u struci |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Izborna nastava |
1 |
35 |
1 |
35 |
3 |
96 |
166 |
Tjelesna i zdravstvena kultura Strukovni predmeti Matematika u struci |
|
|
|
|
|
|
|
Praktična nastava |
|
900 |
|
900 |
|
800 |
2600 |
Praktična nastava u školi Tehnologija zanimanja Praktična nastava u radnom procesu |
|
340
560 |
|
270
630 |
|
160
640 |
|
Ukupno |
17 |
1495 |
17 |
1495 |
17 |
1344 |
4434 |
A) Općeobrazovni dio
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupan broj sati |
|||||
1. razred |
2.razred |
3.razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306
|
Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika i gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Ukupno |
9 |
315 |
9 |
315 |
7 |
224 |
854 |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
1 |
35 |
- |
- |
- |
35 |
||
Akustika |
- |
- |
1 |
35 |
- |
- |
35 |
Poznavanje materijala |
2 |
70 |
1 |
35 |
- |
- |
105 |
Osnove računalstva |
1 |
35 |
- |
- |
- |
- |
35 |
Tehničko crtanje |
1 |
35 |
- |
- |
- |
- |
35 |
Konstrukcije |
- |
- |
2 |
70 |
3 |
96 |
166 |
Tehnologija zanimanja* |
1 |
35 |
2 |
70 |
3 |
96 |
201 |
Matematika u struci |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Izborna nastava** |
1 |
35 |
1 |
35 |
3 |
96 |
166 |
Ukupno |
8 |
280 |
8 |
280 |
10 |
320 |
880 |
** Izborni nastavni predmet može biti tjelesna i zdravstvena kultura, matematika i predmeti struke.
Sadržaji izbornog dijela programa u strukovnom području u 1. i 2. razredu mogu biti sadržaji obveznog zajedničkog dijela programa s povećanim brojem sati.
Izborni predmet od 1 ili 2 sata tjedno u trećoj godini treba biti kultura življenja ili predmet struke čiji program izradi škola uz suglasnost Zavoda za školstvo.
Za izborne sadržaje iz matematike mogu se koristiti sadržaji iz Okvirnih nastavnih programa općeobrazovnih predmeta u srednjim školama (Glasnik Ministarstva prosvjete i športa, posebno izdanje, broj 11, Zagreb, 1997).
Za sadržaje izbornog programa iz tjelesne i zdravstvene kulture preporuča se učenicima ponuditi jedan od izbornih športova (košarka, odbojka, rukomet ili nogomet).
|
Ukupan broj sati |
||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
|||
Praktična nastava u školi s vježbama |
340 |
270 |
160 |
|
|
Tehnologija zanimanja* (vježbe) |
35 |
35 |
32 |
|
|
Praktična nastava u radnom procesu* |
560 |
630 |
640 |
|
|
Ukupno |
900 |
900 |
800 |
2600 |
|
* Napomena:
Program zaštite na radu u trajanju od 35 sati potrebno je ostvariti na početku nastavne godine u školi u sklopu praktične nastave (prvi tjedan praktične nastave).Program zaštite na radu obavezno je završiti pismenim testom.
Praktični dio nastave moguće realizirati u školskoj radionici. Godišnji broj sati praktične nastave u školi i glazbalarskoj radionici utvrđuje se operativnim programom koji zajednički izrađuju škola i obrtnička radionica. Ako škola nema radionicu, praktična nastava se izvodi u licenciranoj glazbalarskoj radionici s tim da se učeniku mora osigurati svladavanje cjelokupnog programa.
|
Broj sati |
Ukupan broj sati |
||
1. razred |
2. razred |
3.razred |
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
||
315 |
315 |
224 |
854 |
|
Stručno – teorijski dio |
280 |
280 |
320 |
880 |
praktični dio |
900 |
900 |
800 |
2600 |
Ukupno(A+B+C) |
1495 |
1495 |
1344 |
4334 |
3. OBAVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA
Predmeti strukovnog dijela programa |
Obavezni načini provjere i ocjenjivanja znanja i umijeća
|
Usmeni odgovori, pisana provjera, pisani radovi, vježbe domaći rad |
|
Praktičan rad na računalu |
|
Tehničko crtanje |
Vježbe, usmeni odgovori |
konstrukcije |
Vježbe- crtanje, usmeni odgovori |
Tehnologija zanimanja |
Usmeni odgovori, pisana provjera, pisani radovi, vježbe |
Matematika u struci |
Pismena provjera, usmeni odgovori, domaći rad |
Izborni predmet |
Ovisi o vrsti izabranog predmeta |
Napomena: Tijekom drugog polugodišta obvezna je provedba kontrolnog ispita
4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA
Nastavni predmeti strukovnog dijela programa |
Nastavnik |
Izobrazba |
Glazbala |
profesor |
Visoko školsko obrazovanje Prof. glazbene kulture |
Akustika |
profesor |
Visokoškolsko obrazovanje prof. fizike |
Poznavanje materijala |
profesor |
Visokoškolsko obrazovanje |
Osnove računalstva |
profesor |
|
Tehničko crtanje |
profesor |
Visokoškolsko obrazovanje dipl. ing. drvne industrije |
Konstrukcije |
profesor |
|
Tehnologija zanimanja |
profesor suradnik u nastavi |
Visokoškolsko obrazovanje dipl. ing. drvne. industrije |
Matematika u struci |
profesor |
Visokoškolsko obrazovanje prof. matematike, dipl. ing matematike, dipl. ing. drvne industrije |
Izborna nastava struke |
profesor |
Visokoškolsko obrazovanje dipl. ing. drvne industrije |
Praktična nastava |
Majstor- glazbalar |
Srednje obrazovanje, glazbalar s položenim majstorskim ispitom |
Osim navedenih nastavnika nastavne predmete mogu izvoditi i drugi nastavnici prema Pravilniku o stručnoj spremi i pedagoško- psihološkoj izobrazbi nastavnika u srednjem školstvu (NN 1/96.,80/99.)
5. IZVOĐENJE PROGRAMA
5.1. rad s učenicima u skupinama - dijeljenje razrednog odjela u skupine i sudjelovanje suradnika u nastavi
Nastavni predmet |
Razred |
Nastavnik |
Broj sati |
Broj učenika |
Glazbala |
profesor |
35 |
25 |
|
Akustika |
2. |
35 |
25 |
|
Poznavanje materijala |
1. 2. |
profesor |
70, 35 |
25
|
Osnove računalstva |
1. |
profesor |
35 |
Rad u grupama po 15 |
Tehničko crtanje |
1. |
profesor |
35 |
25 |
Konstrukcije |
2. 3. |
profesor |
70, 96 |
Rad u grupama po 15 |
Tehnologija zanimanja* |
1. 2. 3. |
Profesor Suradnik u nastavi |
70, 96,128 |
25 |
Matematika u struci |
1. 2. 3. |
profesor |
35, 35, 35 |
25
|
Izborni predmet |
1. 2. 3. |
profesor |
35, 35, 96 |
|
Prostor |
Oprema |
Nastavni predmet |
Školska učionica |
Klasična učionica |
Glazbala, akustika, matematika u struci |
Školska učionica |
Klasična učionica i kabinet prof. s potrebnim uzorcima |
Poznavanje materijala |
Računalska učionica |
15 računala s odgovarajućim programima za obradu teksta pisač mogućnost pristupa internetu |
Osnove računalstva |
Učionica-crtaonica |
Klasična učionica s jednim računalom popraćeno odgovarajućim crtaćim programom
|
Tehničko crtanje i konstrukcije
|
Školska učionica, stolarska i glazbalarska radionica |
Klasična učionica i kabinet prof. s potrebnim uzorcima, stolarska i glazbalarska radionica opremljene osnovnim strojevima i alatima za obradu drva pri izradi glazbala |
Tehnologija zanimanja
|
6. NASTAVNI PROGRAM- KATALOG ZNANJA, VJEŠTINA I UMIJEĆA
6.1. Nastavni predmet: Glazbala
Razred: 1. (prvi)
Cilj: Steći osnovna znanja o klasifikaciji instrumenata i njihovom povijesnom razvoju.
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Sadržaj |
Klasifikacija muzičkih instrumenataa)žičani instrumenti
b)duhački instrumenti
|
Naučiti klasifikaciju muzičkih instrumenata koji se upotrebljavaju u muzičkoj praksi, te steći znanja o materijalnoj i konstrukcijskoj raznolikosti koja postoji među izvorima zvuka
|
- Podjela prema načinu pokretanja žica, - podjela Zaksa i Hornbostela, - podjela prema materijalu od kojeg su instrumenti napravljeni - podjela prema zvuku određene i neodređene visine - primjeri djela svjetske antologije na pojedinim instrumentima |
Violina, viola, viola d amore, violončelo, Viola da gamba, bariton, kontrabas ,harfa, Lauta, mandolina, gitara, tambura , balalajka, Benđžo, citra , cimbal, klavir |
- Naziv, - opis, - povijest, - tehnika i ton, - primjeri djela svjetske antologije na pojedinim instrumentima. |
Razred: 1. (prvi) i 2. (drugi)
Tjedni (ukupni ) broj sati: 2/70 i 1/35
Cilj: Stjecanje teoretskih znanja iz područja drva, drvnih i nedrvnih materijala koja će osposobiti učenike u izboru optimalnog materijala za izradu trzalačkih glazbala.
Zadaci:
- Usvajanje osnovnih znanja o anatomskoj građi drva, kemizmu, tehničkim svojstvima drva važnim za izradu glazbala.
- Usvajanje znanja o furnirima i njihovoj primjeni u izradi glazbala.
- Usvajanje znanja o nedrvnim materijalima njihovim karakteristikama važnim
za izradu glazbala.
- Naučiti tehniku pravilnog izbora materijala za izradu glazbala.
- Razviti sposobnost praktičnog primjenjivanja usvojenih znanja.
- Razvijanja urednosti, marljivosti, upornosti i kritičnosti.
Prvi razred: 2/70 |
|
||
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati(znanja, vještine i umjeća) |
Sadržaj |
|
Drvo |
Steći jasnu i potpunu sliku o drvu kao o osnovnom materijalu za izradu glazbala |
- Anatomija drva - kemizam drva - tehnička svojstva drva - greške i oštećenja drva - trajnost drva - makroskopska identifikacija
|
|
Drvo za glazbalarstvo |
Steći znanja o geografskim podnebljima koje daju najbolje drvo za gradnju glazbala i koju vrstu drva upotrijebiti pri izradi dijelova glazbala.Steći znanja o ispitivanju akustičnih svojstava drva za glazbala. |
- Pronalaženje drva (smreka, javor, vočkarice, egzote), - vrijeme sječe, - utvrđivanje provodljivosti zvuka u dubećem stanju, -ispitivanje akustičnih svojstava (brzine provodljivosti zvuka, harmonijskih frekvencija, alekvotne frekvencije ,ispitivane svojstva tona po boji-fimbar). |
|
Odabir i priprema drva |
Steći znanja kako odabrati i na najbolji način pripremiti sirovinu |
- Odabir dijelova drva - izrada elemenata za buduće detalje putem kalanja(cijepanje) - izrada budućih detalja pilljenjem |
|
Furniri |
Znati razlikovati vrste furnira i primjenjivati ih pri izradi glazbala |
- Pojam, vrste, primjena - sastavljanje i nastavljanje furnira |
|
Nedrvni materijali za izradu glazbala |
Naučiti svojstva nedrvnih materijala i pravilno ih primijeniti u izradi glazbala |
- Brusila, - okov, - plastične mase, - prirodni materijali-struna, - ljepila, - metali. |
|
Drugi razred:1/35 |
|
||
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati(znanja, vještine i umjeća) |
Sadržaj |
|
- Vrste smola i otapala za izradu alkoholnih lakova, - recepture za izradu. |
|||
Uljni lakovi |
- Vrste smola i otapala za izradu uljnih lakova, - recepture za izradu. |
||
Nitro lakovi |
- Vrste, - recepture za pripremu, - potrebna oprema za nitro lakove. |
||
- vrste smola i otapala za izradu komb. lakova - recepture za izradu |
|||
Temeljni lakovi boje |
Naučiti razlikovati lakove i ostale materijale za površinsku obradu te steći znanja o njihovim fizičkim i mehaničkim svojstvima, njihovom pravilnom primjenjivanju i konačnom utjecaju na glazbalo. |
- Važnost upotrebe temeljnog laka, - priprema temeljnog laka, - boje za temeljni lak. |
|
Završni lakovi |
- Važnost završnih lakova, - priprema i vanjska obrada završnog laka. |
||
Sredstva za poliranje |
- Polir paste
|
||
Kemijska i fizička svojstva lakova |
- Kemijska i estetska svojstva lakova, - tvrdoća, elastičnost i trajnost, -otpornost na udarce i habanje. |
||
6.4. Nastavni predmet: Osnove računalstva
Razred: 1. (prvi)
Tjedni (ukupni) broj sati: 1/35
Cilj: Stjecanje teoretskih i praktičnih znanja rada na računalu.
Zadaci:
- Upoznati učenike s radom računala i njegovim dijelovima.
- Upoznati učenike s mogućnošću korištenja računala u svrhu izrade stručne dokumentacije.
- Upoznati učenike s načinom korištenja Interneta radi širenja znanja u drvodjeljskoj struci.
- Stjecanje vještine rada u osnovnim računalnim programima.
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Pojam informatike
Građa računala
Rad s računalom Software - programska potpora Word
Internet |
Znati definirati informatiku i računalstvo.
Usvojiti znanja o građi računala i povezati građu s praktičnim radom na računalu.
Znati se koristiti računalom za pisanje teksta. Koristiti se naprednijim tehnikama u radu s tekstom i znati izrađivati i popunjavati tablice
Znati koristiti se Internetom |
Osnove informatike, podjela informacija, računalstvo.
Funkcionalna shema računala, procesor, memorija, U/I uređaji, prikaz brojeva za memoriju, operacijski sustavi, Windows. Fizičko povezivanje dijelova računala, rad s tipkovnicom i mišem, obrada i ispis teksta. Rad s datotekama, izrada i uređivanje tablica, crtanje i umetanje objekata, program za formulare.
Struka na Internetu, svjetsko tržište namještaja, literatura i dizajn, korištenje pretraživača. |
Steći znanja o vrstama i prikazivanju vezova u nacrtu tlocrtu i bokocrtu koji se koriste kod izrade glazbala. Steći vještinu prikazivanja opreme instrumenata.
|
||
Steći znanja i vještinu prikazivanja trzalačkih glazbala u pogledu i presjeku poštujući zakonitosti tehničkog crteža. Steći vještinu čitana nacrta.
|
||
|
|||
|
|||
|
|||
|
6. 8. Nastavni predmet: Matematika u struci
Razred: 1., 2., 3. (prvi, drugi i treći)
Tjedni (ukupni) broj sati: 1/35, 1/35, 1/32
Cilj:
Naučiti i osposobiti učenike za osnovne izračune u struci.
Naučiti i osposobiti učenike za:
- računske operacije s prirodnim i decimalnim brojevima, razlomcima, linearnim
jednadžbama,
- postotni račun,
- mjere i mjerenje veličina,
- geometrijske likove i tijela,
- mjerenje i izračun osnovnog materijala,
- izračun kinematike obrade,
- izračun vremena izrade,
- kalkulacije i obračun plaća.
Prvi razred: 1/35
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati
(znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Računske operacije s prirodnim brojevima
Računske operacije s razlomcima i decimalnim brojevima
Mjerenje veličina
Koordinatni sustav u ravnini
Linearne jednadžbe s jednom nepoznanicom.
Proporcionalne veličine
Postotni račun
Kut, ravni geometrijski likovi
Geometrijska tijela
|
Naučiti stečeno znanje primijeniti na konkretnim primjerima iz prakse.
Naučiti računati s razlomcima i decimalnim brojevima.
Naučiti osnovne mjerne jedinice i njihovu primjenu u praksi. Naučiti izmjeriti i izračunati plohe, obujme, mase raznih likova i tijela.
Naučiti paru brojeva pridružiti točku ravnine i obrnuto, da učenici mogu očitavati grafikone.
Naučiti rješavati jednostavne jednadžbe. Naučiti učenike prepoznavati proporcionalne i obrnuto proporcionalne veličine, izračunavati jedne iz preostalih poznatih.
Naučiti izračunati postotak.
Upoznati geometrijske likove i naučiti izračunavati njihove površine, opsege, te naučiti njihove konstrukcije (Pitagorin poučak).
Upoznati geometrijska tijela te naučiti izračunavati njihova oplošja i volumen (Pitagorin poučak). |
Osnovne računske operacije: množenje, dijeljenje, potenciranje, korjenovanje. Pojam razlomka kao dijela cjeline, pojam razlomka kao kvocijenta cijelih brojeva. Zbrajanje, oduzimanje razlomaka, množenje i dijeljenje razlomaka. Razlomci i decimalni brojevi i računanje s njima. Međunarodni SI-sustav mjera, broj pretvornik. Mjerenje ploha, obujma i mase.
Pravokutni koordinatni sustav u ravnini.
Rješavanje jednadžbi, jednostavne jednadžbe s razlomcima.
Proporcionalne veličine, rješavanje zadataka, obrnuto proporcionalne veličine, pravilo trojno.
Postotni račun.
Kut, mjerenje kutova, trokut, krug, kružnica, površina trokuta, kvadrat, trapez, paralelogram, pravilni mnogokuti.
Kvadar, kocka, piramida, valjak, stožac, kugla.
|
Drugi razred: 1/35
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Mjere, mjerenje i količina trupaca
Mjere, mjerenje i količina građe
Izračun deformacija zbog higroskopnosti drva
Kinematika
Količine osnovnog materijala
Količina pomoćnog materijala
|
Naučiti primjenu standardnih mjera. Naučiti računati volumen trupaca izračunom i tablicama. Upoznati pilansko iskorištenje i otpad.
Usvojiti primjenu standardnog načina mjerenja. Naučiti računati volumen piljene građe.
Naučiti izračunavati količinu utezanja i bubrenja za određeno smanjenje ili povećanje postotka vlage u određenim konstrukcijama.
Znati predvidjeti pogreške na vezovima drva, deformacije spojeva zbog promjena vlage.
Naučiti izračunati broj okretaja radnog alata kod određenog stroja i brzinu rezanja. Naučiti izračunati prijenosni odnos za potrebni broj okretaja i za brzinu. Naučiti izračunavati količinu obrade s obzirom na brzinu pomaka.
Naučiti izračunati potrebnu količinu materijala za određeni element, te njegovu vrijednost (proizvodi obrađeni na crtanju i tehnologiji).
Naučiti izračunavati potrebe pomoćnog materijala i njegovu cijenu koštanja za određeni element u korelaciji s crtanjem i tehnologijom.
|
Standardi dimenzija trupaca, načini mjerenja, izračun količine drvne mase – kubatura (stožac, valjak) tablice za kubaturu, pilansko iskorištenje (nadmjera, točnost piljenja, izračuni).
Standardi dimenzija građe, načini mjerenja, izračun količine drvne mase – volumen (kvadar – kocka). Količina nadmjere na utezanje (pilanska nadmjera, izračuni).
Postotak vlage, izračun veličine utezanja i bubrenja u pojedinim smjerovima za totalno utezanje, za djelomični gubitak ili primanje vlage (rezane građe, elemenata u preradi), promjene dimenzija i izračun pogrešaka u pojedinim vrstama spojeva, konstrukcija i sklopova pri širinskom, dužinskom i debljinskom sastavljanju, pri ugaonom sastavljanju.
Broj okretaja, brzina rezanja (pri istosmjernom i protusmjernom rezanju) kod kružnih i tračnih pila, glodalica, blanjalica, brusilica, tokarilica. Prijenosni odnosi kod remenskih prijenosa. Brzina pomaka obratka, podešavanje, izračun količina u protoku.
Mjerenje masivnog drva, čiste mjere, krojne mjere, nadmjere, iskorištenje, količina otpada. Mjerenje pločastog materijala, čiste mjere, krojne mjere, nadmjere, iskorištenje količina otpada. Izračun cijene materijala. Izračun potrebne količine: ljepila, lakova, vijaka, čavala, moždanika, brusnog sredstva, stakla. Količina rastepa pomoćnog materijala. |
Treći razred: 1/32
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Količine materijala za proizvod
Vrijeme izrade
Kalkulacije
Obračun plaće
|
Naučiti izračunavati količine i vrijednosti materijala za određene tipove proizvoda u glazbalarstvu.
Naučiti izračunavati potrebno vrijeme izrade proizvoda (građevna stolarija, namještaj, opremanje) u zanatskoj proizvodnji i industriji.
Naučiti izradu kalkulacije sa svim elementima koji čine cijenu koštanja. Naučiti izračunati vrijednost izrade.
Naučiti izračunavati plaću radnika po danu, satu i mjesecu.
|
Izračun potrebne količine osnovnog i pomoćnog materijala za proizvod, vrijednosti i cijene koštanja, vrijednosti rastepa, škarta.
Izračun potrebnog vremena za izradu elemenata, proizvoda, serije na osnovi tehnološkog procesa po fazama i operacijama (pripremno-završna vremena, osnovno vrijeme, dodatno vrijeme).
Vrijednost i cijena koštanja (sata, minute) za pojedini proizvod. Cijena materijala, dodaci na otpad, rastep i škart, ukupni trošak materijala, trošak izrade, trošak upravljanja, rizik, dobit, porezi, režijski troškovi.
Osnovna plaća, koeficijenti, stručna sprema, uvjeti rada, radni staž, porezi, olakšice, bruto plaća, neto plaća. Povećanje i smanjenje plaće za određeni iznos i postotak. |
6.9. Izborni predmet: KULTURA ŽIVLJENJA
Razred: drugi (2.)
Broj sati tjedno (ukupno): 1/35
Cilj:
Razviti kod učenika osjećaj za kulturno ophođenje, posebno u komuniciranju sa strankama i potrebu za zdravim stilovima življenja.
Zadaci:
- Shvatiti važnost kulturnog ophođenja u svim situacijama u kojima se nalazimo,
- uočiti važnost pravila kulturnog ponašanja u poslovnom komuniciranju,
- formirati kod učenika pozitivne stavove u borbi protiv ovisničkih načina ponašanja,
- razviti potrebu za pravilnom prehranom i bavljenje sportom.
Nastavna cjelina |
(znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji
|
Kultura ponašanja
Pravilna prehrana
Sport i rekreacija
Ovisnosti
Bolesti suvremenog svijeta
Nenasilno rješavanje problema
Život u obitelji Spolni život |
Steći naviku kulturnog ophođenja u društvenom životu.
Razvijati kod učenika naviku pravilne prehrane i shvatiti važnost pravilne prehrane.
Naučiti važnost kretanja i koordinacije.
Shvatiti i uočiti negativne strane ovisnosti. Formirati kod učenika pozitivne stavove u borbi protiv ovisnosti.
Upoznati učenike s vrstama bolesti suvremenog svijeta i razvijati potrebu preventive protiv ovih bolesti. Razvijati kod učenika pozitivne stavove u životnim situacijama.
Razvijati osjećaj odgovornosti. |
Važnost kulturnog ophođenja u društvenom životu, Norme ponašanja (bonton), Poslovno komuniciranje: - odnos kupac - trgovac - vještina uspješne komunikacije.
Raspored obroka. kalorična vrijednost hrane zdrave namirnice, pretilost kao bolest.
Važnost sporta, vrste sportova.
Pušenje, alkoholizam, droga.
AIDS, spolno prenosive bolesti, aktualne bolesti.
asertivno i neasertivno ponašanje, suradnja i tolerancija, socijalizacija za kooperaciju, vještine rješavanja sukoba.
Odgovorno roditeljstvo. |
Napomena: Program bi se trebao provoditi u obliku radionica u kojima bi se aktivnim sudjelovanjem učenika i samostalnim radom djelovalo na formiranje pozitivnih stavova o načinu življenja.
Razred: 1. (prvi), 2. (drugi) i 3. (treći)
Cilj:
Cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i
navika koja omogućuju učeniku da nakon završenog obrazovanja samostalno obavlja
poslove i radne zadatke iz djelokruga zanimanja.
Zadaci:
- Usvojiti znanja, vještine i navike iz područja izrade žičanih trzalačkih instrumenata.
- Steći sposobnost odabira najadekvatnijeg materijala za izradu određenog
instrumenta.
- Svladati rad s alatima i strojevima za rad u glazbarskoj radionici.
- Osposobiti se za podešavanje sredstava za rad.
- Upoznati se sa uporabom zaštitnih sredstava, te načinima zaštite okoline
- Osposobiti se za brzo prihvaćanje novih rješenja.
- Razviti osjećaj odgovornosti pri samostalnom izvršavanju radnih zadaća.
Cjelina, tema |
Sadržaj programa Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća) |
Zaštita na radu* |
Primijeniti zakonske i podzakonske propise o zaštiti na radu u pogonima za preradu drva i nedrvnih materijala. Objasniti propise koji se odnose na nositelje osiguranja za slučaj nezgode. Opisati ljudski faktor koji može izazvati nezgode kao i uzroke nesreće tipične za ovo zanimanje. Odrediti i primijeniti zaštitne uređaje na strojevima. Navesti opasnosti od električne struje. Navesti ostale izvore opasnosti (buka, prašina, osvijetljenost proizvodnog pogona). Navesti osnovna pravila sprečavanja požara. Naučiti pružiti prvu pomoć u slučaju nezgode. Naučiti pravilno postupiti s otpadom. |
Organizacija radnog mjesta i radionice |
Upoznati alat, opremu, ustrojstvo radionice. Naučiti održavati i čuvati alat i opremu. |
Odabir materijala |
Naučiti prepoznavati vrste materijala koje se koriste u glazbalarskoj radionici i znati ih izabrati za pojedinu namjenu. |
Ručno krojenje materijala |
Naučiti koristiti pribor za mjerenje, zacrtavanje i ručno krojenje različitih materijala za izradu glazbala. |
Krojenje ručnim električnim alatima |
Naučiti krojiti različite materijale ručnim mehaniziranim alatima za obradu drva. |
Krojenje kružnim i tračnim pilama |
Naučiti strojno krojiti materijale |
Oblikovanje detalja |
Naučiti pojedine detalje oblikovati pomoću ručnih alata |
Oblikovanje detalja mehaniziranim alatima |
Naučiti koristiti ručne mehanizirane alate pri izradi pojedinih detalja za gradnju trzalačkih instrumenta |
* Osposobljavanje učenika za zaštitu na
radu od 35 sati obaviti u školi na početku prvog razreda.
Cjelina, tema |
Sadržaj programa Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća) |
Rad na blanjalicama i glodalicama |
Naučiti raditi na strojevima za poravnavanje i profiliranje i njihovu primjenu u izradi trzalačkih instrumenata |
Izrada spojeva i šablona |
Naučiti izrađivati pojedine vrste šablona karakterističnih za pojedina glazbala.. |
Lijepljenje |
Naučiti primjenu pojedinih vrsta ljepila za izradu instrumenata. |
Savijanje |
Svladati tehnologiju savijanja od pripreme drva do kondicioniranja. |
Brušenje |
Svladati tehniku ručnog i strojnog brušenja te pripreme instrumenta ili dijelova za površinsku obradu. |
Površinska obrada glazbala |
Svladati tehniku nanošenja pojedinih materijala za površinsku obradu na pojedine vrste trzalačkih glazbala od močenja i izbjeljivanja do nanošenja lakova. |
Cjelina, tema |
Sadržaj programa Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća) |
Tehnologija izrade gitare |
Svladati postupak izrade gitare od krojenja elemenata do površinske obrade. |
Tehnologija izrade mandoline |
Svladati postupak izrade mandoline od krojenja elemenata do površinske obrade. |
Tehnologija izrade tambure |
Svladati postupak izrade tambure od krojenja elemenata do površinske obrade. |
Izrada drugog instrumenta |
Izraditi drugi trzalački instrument po vlastitom ili izboru radionice. |
Izrada opreme za pojedina glazbala |
Naučiti izrađivati prateću opremu za pojedina glazbala i znati je ugraditi. |
Proizvodnja glazbala tehnikom kopiranja |
Upoznati načine proizvodnje pojedinih glazbala tehnikom kopiranja. |
Ugađanje glazbala |
Svladati postupke ugađanja glazbala |
Popravak oštećenih glazbala |
Naučiti načine popravaka pojedinih glazbala |
Restauriranje starih instrumenata |
Upoznati osnovne tehnike restauriranja trzalačkih glazbala. |
Napomena: Preporuča se posjet poznatim radionicama i tvornicama za proizvodnju komercionalnih glazbala .
7. ISPITNI KATALOG - ZAVRŠNI ISPIT
Ispitni cilj: Cilj završnog ispita je provjera znanja, sposobnosti i vještina koje su potrebne za
stjecanje zanimanja glazbalar-graditelj žičanih trzalačkih instrumenata.
Način provjere znanja i umijeća:
Završni ispit:
1. Praktični dio(izrada žičanog trzalačkog instrumenta).
2. Stručno - teoretski ispit znanja ( pisani ili usmeni oblik).
3.Ispit znanja iz hrvatskog jezika.
Pomoćnički ispit (poseban ispit ili dio završnog ispita)
1. Praktični dio(izrada žičanog trzalačkog instrumenta)
2. Stručno teoretski ispit znanja (pisani ili usmeni oblik)
Praktični dio ispita u skladu s nastavnim planom praktičnog dijela naukovanja.
Praktična zadaća se sastoji od izrade uratka i radne probe, a obuhvaća područja:
1. Izrada nacrta izabranog žičanog trzalačkog instrumenta
2. Izbor odgovarajućeg drvnog materijala po vrsti i kvaliteti
3. Izbor odgovarajućeg nedrvnog materijala
4. Strojevi, uređaji i alati za obradu drva pri izradi žičanih
trzalačkih instrumenata
5. Strojevi, uređaji i alati za izradu opreme žičanih trzalačkih instrumenata
6. Krojenje
7. Izrada vezova
8. Tehnologija ljepljenja
9. Površinska obrada
10. Ugađanje instrumenta
Temeljem navedenih područja učeniku se zadaje izrada uratka ili ga on sam bira iz dolje navedene tablice. Zadaje se i izvođenje jedne radne probe. Prije nego se pristupi izradi uratka, Ispitni odbor treba odobriti elaborat koji sadrži skicu, nacrt sa presjecima, prikaz karakterističnih detalja sastavljanja, krojnu listu, utrošak materijala i tehnološki proces izrade zadanog odnosno odabranog uratka.
Vrsta uratka |
Opis uratka |
Gitara |
Gitara može biti tradicionalnog oblika ,poznata kao španjolska gitara, ili neka od folk-gitara. Mora biti izrađena iz nekoliko vrsta drva i imati sve presudne elemente za dobar zvuk. |
Tambura |
To može biti obzirom na oblik i vrstu neka od tambura slavenskog porijekla(samica, bisernica, brač, bugarija , čelo ili berda).Mora imati sve konstrukcijske dijelove. Građena od kombinacije odrađenih vrsta drva. Ako se izrađuje manje tamburaško glazbalo može biti izrađeno na starinski način iz jednog komada drva. |
Mandolina |
Glasnjača mora imati bademasti oblik, dimenzije po vlastitom izboru .Od konstrukcijskih vezova preporuča se lastin rep i tupi sljub od materijala javorovina , smrekovina, orahovina, ebanovina , a od furnira javor, kruška, orah, trešnja ili smreka. |
Citra |
Korpus četvrtast sa jedne strane izvijen. Dimenzije približno 30x60cm. Konstrukcije sa pet razapetih žica nad hvatnikom, a ostale se prostiru slobodno nad širokim plosnatim korpusom. |
Radna proba se odabire prema izabranom uratku a može biti:
Vrsta radne probe |
Opis radne probe |
Izrada pojedinih dijelova uratka |
Krojene, oblikovanje, izrada vezova uz upotrebu odgovarajućega alata. |
Tehnologija lijepljenja |
Radna proba zasniva se na pravilno odabranom ljepilu i postupku lijepljenja uz pravilno izabrane i upotrijebljene alate za stezanje i kvaliteta slijepljenih elemenata. |
Površinska obrada uratka |
Provjerava se priprema podloge i nedrvnog materijala za površinsku obradu. Postupak nanošenja močila , boja laka. Ocjenjuje se konačni izgled površinski obrađenog uratka i postizanje visokog sjaja. |
Način postavljanja dodatne opreme |
Radna proba zasniva se na točno postavljenoj opremi za to predviđenim mjestom na nacrtu. |
Ugađanje |
Radna proba zasniva se u provjeri postizanja što boljeg zvuka |
Pri izradi praktične zadaće učenik(naučnik) se mora pridržavati propisanih mjera zaštite na radu i zaštiti okoliša te ostalih uvjeta koje mu odredi ispitna komisija.
Stručno teorijski dio ispita obuhvaća teorijska znanja neophodna za obavljanje praktičnih radnji u zanimanju koja su propisana nastavnim planom i programom za teorijski dio naukovanja .
Teme i cjeline iz predmeta:
Poznavanje materijala
1. Tehnička svojstva drva
2. Makroskopska identifikacija
3. Drvo za glazbalarstvo
4. Sušenje drva za glazbala
5. Akustična svojstva drva za glazbala
6. Primjena furnira pri izradi glazbala
7. Lakovi
1. Osnove tehničkog crtanja
2. Označavanje drvnih materijala
3. Označavanje ne drvnih materijala
4. Vezovi za izradu glazbala
5. Klasifikacija žičanih trzalačkih instrumenata
6. Povijest i opis žičanih trzalačkih instrumenata
7. Oprema žičanih trzalačkih instrumenata
8. Crtanje trzalačkih instrumenata u mjerilu s presjecima
9. Crtanje karakterističnih detalja sastavljanja za žičane trzalačke instrumente
1. Tehnologije proizvodnje žičanih trzalačkih instrumenata
2. Ugađanje instrumenata
3. Popravak oštećenih instrumenata
4. Restauriranje starih instrumenata
Radnje obavljene u okviru praktične zadaće |
Broj bodova |
Izrada elaborata za uradak |
0-10 |
Spretnost rukovanja alatima i strojevima |
0-20 |
Koncentracija i izdržljivost |
0-10 |
Kakvoća izrađene radne probe |
0-20 |
Točnost dimenzija i obrade prema planu |
0-20 |
Kakvoća izrađenog uratka |
0-20 |
UKUPNO BODOVA: |
0-100 |
% bodova |
ocjena |
92-100% bodova |
Odličan (5) |
81-91% bodova |
Vrlo dobar (4) |
67-80% bodova |
Dobar (3) |
50-66% bodova |
Dovoljan (2) |
0-49% bodova |
Nedovoljan (1) |
Stručno teoretski dio ispita je u pisanom obliku, a sastoji se od pitanja i zadaća koje donosi ispitna komisija na osnovu kataloga ispitnih pitanja i zadataka za pomoćničke ispite. Ocjena se utvrđuje prema ovoj ljestvici:
% bodova |
ocjena |
90-100% bodova |
Odličan (5) |
80-89% bodova |
Vrlo dobar (4) |
70-79% bodova |
Dobar (3) |
60-69%bodova |
Dovoljan (2) |
Manje od 30% bodova |
Nedovoljan (1) |
Učenik koji postigne 30-59% bodova upućuje se na usmeni ispit.
Na usmenom ispitu u pravilu se provjeravaju znanja iz onih područja iz kojih učenik nije pokazao dostatna znanja na pismenom djelu ispita.
Ovaj nastavni plan i program stupa na snagu danom objave u „Narodnim novinama“, a primjenjuje se od 1. rujna 2004. godine.
Klasa: 133-02/04-02/7 Ur. Broj: 526-12/04-46 Zagreb, 1. srpnja 2004. |
|
Ministar
Branko Vukelić, v.r.
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/312782.html