MINISTARSTVO GOSPODARSTVA, RADA I PODUZETNIŠTVA
Na temelju članka 44. stavka 5. Zakona o obrtu („Narodne novine“ , br. 49/03. – pročišćeni tekst), ministar gospodarstva, rada i poduzetništva, nakon prethodno pribavljena mišljenja Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra znanosti, obrazovanja i športa, donosi
OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOG PROGRAMA
Cilj
Odgojno-obrazovni program za zanimanje glazbalar za gudačka glazbala ima za cilj stjecanje znanja, vještina i umijeća iz područja obrade drva što će omogućiti učeniku da nakon završetka školovanja, uz minimalno vrijeme, uvođenja u rad bude sposoban izrađivati sve vrste gudačkih glazbala.
Zadaci:
- Steći vještinu rada sa strojevima i ručnim alatima u tehnološkom procesu izrade
- gudačkih glazbala,
- steći vještinu ugađanja, popravaka i restauriranja instrumenata,
- usvojiti znanja o svojstvima, izboru i uporabi drvnih i nedrvnih materijala u izradi
- gudačkih glazbala,
- upoznati način prikazivanja budućeg proizvoda crtežom te steći sposobnost
- izrade jednostavnih crteža,
- naučiti izračunati utrošak materijala te kalkulaciju budućeg proizvoda,
Trajanje obrazovanja:
- 3 godine.
Uvjeti za upis:
- završena osnovna škola, liječnička potvrda o zdravstvenoj sposobnosti za rad s drvom, drvnim materijalima te strojevima i napravama za rad drvom.
2. {C}NASTAVNI PLAN
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupan broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306
|
Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika i gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
1 |
35 |
- |
- |
- |
35 |
||
Akustika |
- |
- |
1 |
35 |
- |
- |
35 |
Poznavanje materijala |
2 |
70 |
1 |
35 |
- |
- |
105 |
Osnove računalstva |
1 |
35 |
- |
- |
- |
- |
35 |
Tehničko crtanje |
1 |
35 |
- |
- |
- |
- |
35 |
Konstrukcije |
- |
- |
2 |
70 |
3 |
96 |
166 |
Tehnologija zanimanja |
1 |
35 |
2 |
70 |
3 |
96 |
201 |
Matematika u struci |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Izborna nastava |
1 |
35 |
1 |
35 |
3 |
96 |
166 |
Tjelesna i zdravstvena kultura Strukovni predmeti Matematika u struci |
|
|
|
|
|
|
|
Praktična nastava |
|
900 |
|
900 |
|
800 |
2600 |
Praktična nastava u školi Tehnologija zanimanja Praktična nastava u radnom procesu |
|
340
560 |
|
270
630 |
|
160
640 |
|
Ukupno |
17 |
1495 |
17 |
1495 |
17 |
1344 |
4434 |
NASTAVNI PLAN - OBJAŠNJENJE
A) Općeobrazovni dio
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupan broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306
|
Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika i gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Ukupno |
9 |
315 |
9 |
315 |
7 |
224 |
854 |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
1 |
35 |
- |
- |
- |
35 |
||
Akustika |
- |
- |
1 |
35 |
- |
- |
35 |
Poznavanje materijala |
2 |
70 |
1 |
35 |
- |
- |
105 |
Osnove računalstva |
1 |
35 |
- |
- |
- |
- |
35 |
Tehničko crtanje |
1 |
35 |
- |
- |
- |
- |
35 |
Konstrukcije |
- |
- |
2 |
70 |
3 |
96 |
166 |
Tehnologija zanimanja* |
1 |
35 |
2 |
70 |
3 |
96 |
201 |
Matematika u struci |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Izborna nastava** |
1 |
35 |
1 |
35 |
3 |
96 |
166 |
Ukupno |
8 |
280 |
8 |
280 |
10 |
320 |
880 |
** Izborni nastavni predmet može biti tjelesna i zdravstvena kultura, matematika i predmeti struke.
Sadržaji izbornog dijela programa u strukovnom području u 1. i 2. razredu mogu biti sadržaji obveznog zajedničkog dijela programa s povećanim brojem sati.
Izborni predmet od 1 ili 2 sata tjedno u trećoj godini treba biti kultura življenja ili predmet struke, čiji program izrađuje škola, uz suglasnost Zavoda za školstvo.
Za izborne sadržaje iz matematike mogu se koristiti sadržaji iz Okvirnih nastavnih programa općeobrazovnih predmeta u srednjim školama (Glasnik Ministarstva prosvjete i športa, posebno izdanje, broj 11, Zagreb, 1997.).
Za sadržaje izbornog programa iz tjelesne i zdravstvene kulture preporuča se učenicima ponuditi jedan od izbornih športova (košarka, odbojka, rukomet ili nogomet).
|
Ukupan broj sati |
||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
|||
Praktična nastava u školi s vježbama |
340 |
270 |
160 |
|
|
Tehnologija zanimanja* (vježbe) |
35 |
35 |
32 |
|
|
Praktična nastava u radnom procesu* |
560 |
630 |
640 |
|
|
Ukupno |
900 |
900 |
800 |
2600 |
|
* Napomena: Program zaštite na radu u trajanju od 35 sati potrebno je ostvariti na početku nastavne godine u školi u sklopu praktične nastave (prvi tjedan praktične nastave).Program zaštite na radu obvezno treba završiti pismenim testom.
Praktični dio nastave moguće realizirati u školskoj radionici. Godišnji broj sati praktične nastave u školi i glazbalarskoj radionici utvrđuje se operativnim programom koji zajednički izrađuju škola i obrtnička radionica. Ako škola nema radionicu, praktična nastava se izvodi u licenciranoj glazbalarskoj radionici s tim da se učeniku mora osigurati svladavanje cjelokupnog programa.
|
Broj sati |
Ukupan broj sati |
||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
||
315 |
315 |
224 |
854 |
|
Stručno – teorijski dio |
280 |
280 |
320 |
880 |
Praktični dio |
900 |
900 |
800 |
2600 |
Ukupno(A+B+C) |
1330 |
1330 |
1344 |
4334 |
3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA
Predmeti strukovnog dijela programa |
Obvezni načini provjere i ocjenjivanja znanja i umijeća
|
Usmeni odgovori, pisana provjera, pisani radovi, vježbe domaći rad |
|
Praktičan rad na računalu |
|
Tehničko crtanje |
Vježbe, usmeni odgovori |
Konstrukcije |
Vježbe - crtanje, usmeni odgovori |
Tehnologija zanimanja |
Usmeni odgovori, pisana provjera, pisani radovi, vježbe |
Matematika u struci |
Pismena provjera, usmeni odgovori, domaći rad |
Izborni predmet |
Ovisi o vrsti izabranog predmeta |
Napomena: Tijekom drugog polugodišta obvezna je provedba kontrolnog ispita
4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA
Nastavni predmeti strukovnog dijela programa |
Nastavnik |
Izobrazba |
Glazbala |
profesor |
visokoškolsko obrazovanje, prof. glazbene kulture |
Akustika |
profesor |
visokoškolsko obrazovanje, prof. fizike |
Poznavanje materijala |
profesor |
visokoškolsko obrazovanje, |
Osnove računalstva |
profesor |
|
Tehničko crtanje |
profesor |
visokoškolsko obrazovanje, dipl. ing. drvne industrije |
Konstrukcije |
profesor |
|
Tehnologija zanimanja |
profesor, suradnik u nastavi |
visokoškolsko obrazovanje, dipl. ing. drvne industrije |
Matematika u struci |
profesor |
visokoškolsko obrazovanje, prof. matematike, dipl. ing. matematike, dipl. ing. drvne industrije |
Izborna nastava struke |
profesor |
visokoškolsko obrazovanje, dipl. ing. drvne industrije |
Praktična nastava |
majstor - glazbalar |
srednje obrazovanje, glazbalar s položenim majstorskim ispitom |
Osim navedenih nastavnika nastavne predmete mogu izvoditi i drugi nastavnici prema Pravilniku o stručnoj spremi i pedagoško- psihološkoj izobrazbi nastavnika u srednjem školstvu (NN 1/96.,80/99.)
5. IZVOĐENJE PROGRAMA
5.1. Rad s učenicima u skupinama - dijeljenje razrednog odjela u skupine i sudjelovanje suradnika u nastavi
Nastavni predmet |
Razred |
Nastavnik |
Broj sati |
Broj učenika |
Glazbala |
profesor |
35 |
25 |
|
Akustika |
2. |
35 |
25 |
|
Poznavanje materijala |
1. 2. |
profesor |
70, 35 |
25
|
Osnove računalstva |
1. |
profesor |
35 |
Rad u skupinama po 15 |
Tehničko crtanje |
1. |
profesor |
35 |
25 |
Konstrukcije |
2. 3. |
profesor |
70, 96 |
Rad u skupinama po 15 |
Tehnologija zanimanja |
1. 2. 3. |
Profesor, suradnik u nastavi |
35, 70, 96 |
25 |
Matematika u struci |
1. 2. 3. |
profesor |
35, 35, 35 |
25
|
Izborni predmet |
3. |
profesor |
70 |
|
Prostor |
Oprema |
Nastavni predmet |
Školska učionica |
Klasična učionica |
Glazbala, akustika, matematika u struci |
Školska učionica |
Klasična učionica i kabinet prof. s potrebnim uzorcima |
Poznavanje materijala |
Računalska učionica |
15 računala s odgovarajućim programima za obradu teksta, pisač, mogućnost pristupa internetu |
Osnove računalstva |
Učionica-crtaonica |
Klasična učionica s jednim računalom, popraćeno odgovarajućim crtaćim programom |
Tehničko crtanje i konstrukcije
|
Školska učionica, stolarska i glazbalarska radion ica |
Klasična učionica i kabinet prof. s potrebnim uzorcima, stolarska i glazbalarska radionica, opremljene osnovnim strojevima i alatima za obradu drva pri izradi glazbala. |
Tehnologija zanimanja
|
6. NASTAVNI PROGRAM - KATALOG ZNANJA, VJEŠTINA I UMIJEĆA
6.1. Nastavni predmet: Glazbala
Razred: Prvi (1.)
Cilj:
Steći osnovna znanja o klasifikaciji instrumenata i njihovom povijesnom razvoju.
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Sadržaj |
Klasifikacija muzičkih instrumenataa) žičani instrumenti
b)duhački instrumenti
|
Naučiti klasifikaciju muzičkih instrumenata koji se upotrebljavaju u muzičkoj praksi, te steći znanja o materijalnoj i konstrukcijskoj raznolikosti koja postoji među izvorima zvuka
|
- Podjela prema načinu pokretanja žica, - podjela Zaksa i Hornbostela, - podjela prema materijalu od kojeg su instrumenti napravljeni, - podjela prema zvuku određene i neodređene visine, - primjeri djela svjetske antologije na pojedinim instrumentima. |
Violina, viola, viola d amore, violončelo, Viola da gamba, bariton, kontrabas ,harfa, Lauta, mandolina, gitara, tambura , balalajka, Benđžo, citra , cimbal, klavir |
- Naziv, - opis, - povijest, - tehnika i ton, - primjeri djela svjetske antologije na pojedinim instrumentima. |
Razred: 1. i 2. (prvi i drugi)
Tjedni / ukupni broj sati: 2/70 i 1/35
Cilj:
Stjecanje teorijskih znanja iz područja drva, drvnih i nedrvnih materijala koja će osposobiti učenike u izboru optimalnog materijala za izradu trzalačkih glazbala.
Zadaci:
- usvajanje osnovnih znanja o anatomskoj građi drva, kemijskim i tehničkim svojstvima drva važnim za izradu glazbala,
- usvajanje znanja o furnirima i njihovoj primjeni u izradi glazbala,
- usvajanje znanja o nedrvnim materijalima njihovim karakteristikama važnim
za izradu glazbala,
- naučiti tehniku pravilnog izbora materijala za izradu glazbala,
- razviti sposobnost praktičnog primjenjivanja usvojenih znanja,
- razvijanja urednosti, marljivosti, upornosti i kritičnosti.
Prvi razred: 2/70 |
|
||
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati(znanja, vještine i umijeća) |
Sadržaj |
|
Drvo |
Steći jasnu i potpunu sliku o drvu kao o osnovnom materijalu za izradu glazbala |
Anatomija drva, kemijska svojstva drva, tehnička svojstva drva, greške i oštećenja drva, trajnost drva, makroskopska identifikacija.
|
|
Drvo za glazbala |
Steći znanja o geografskim podnebljima koje daju najbolje drvo za gradnju glazbala i koju vrstu drva upotrijebiti pri izradi dijelova glazbala. |
Pronalaženje drva (smreka, javor, voćkarice, egzote,) vrijeme sječe, utvrđivanje provodljivosti zvuka u izdubljenom drvu, ispitivanje akustičnih svojstava (brzine provodljivosti zvuka, harmonijskih frekvencija, alekvotne frekvencije, ispitivanje svojstva tona po boji-fimbar ). |
|
Odabir i priprema drva |
Steći znanja o tome kako odabrati i na najbolji način pripremiti sirovinu. |
Odabir dijelova drva, izrada elemenata za buduće detalje putem kalanja(cijepanje), izrada budućih detalja piljenjem. |
|
Furniri |
Znati razlikovati vrste furnira i primjenjivati ih pri izradi glazbala. |
Pojam, vrste, primjena, sastavljanje i nastavljanje furnira. |
|
Nedrvni materijali za izradu glazbala |
Naučiti svojstva nedrvnih materijala i pravilno ih primijeniti u izradi glazbala. |
Brusila, okov, plastične mase, prirodni materijali-struna, ljepila, metali.
|
|
Drugi razred (2): 1/35
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati(znanja, vještine i umijeća) |
Sadržaj |
Vrste smola i otapala za izradu alkoholnih lakova, recepture za izradu lakova. |
||
Uljni lakovi |
Vrste smola i otapala za izradu uljnih lakova, recepture za izradu. |
|
Nitro lakovi |
Vrste, recepture za pripremu, potrebna oprema za nitro lakove. |
|
Vrste smola i otapala za izradu komb. lakova, recepture za izradu. |
||
Temeljni lakovi boje |
Naučiti razlikovati lakove i steći znanja o njihovim fizičkim i mehaničkim svojstvima, pravilnom primjenjivanju i konačnom utjecaju na glazbalo. |
Važnost uporabe temeljnog laka, priprema temeljnog laka, boje za temeljni lak. |
Završni lakovi |
Važnost završnih lakova, priprema i vanjska obrada završnog laka. |
|
Sredstva za poliranje |
Polir paste
|
|
Kemijska i fizička svojstva lakova |
Kemijska i estetska svojstva lakova, tvrdoća, elastičnost i trajnost, otpornost na udarce i habanje. |
6.4. Nastavni predmet: Osnove računalstva
Razred: 1. (prvi)
Tjedni (ukupni) broj sati: 1/35
Cilj: Stjecanje teorijskih i praktičnih znanja rada na računalu.
Zadaci:
- Upoznati učenike s radom računala i njegovim dijelovima,
- upoznati učenike s mogućnošću korištenja računala u svrhu izrade stručne dokumentacije,
- upoznati učenike s načinom korištenja interneta radi širenja znanja u drvodjeljskoj struci,
- stjecanje vještine rada u osnovnim računalnim programima.
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Pojam informatike
Građa računala
Rad s računalom Softver - programska potpora Word
Internet |
Znati definirati informatiku i računalstvo.
Usvojiti znanja o građi računala i povezati građu s praktičnim radom na računalu.
Znati se koristiti računalom za pisanje teksta. Koristiti se naprednijim tehnikama u radu s tekstom i znati izrađivati i popunjavati tablice.
Znati koristiti se internetom. |
Osnove informatike, podjela informacija, računalstvo Funkcionalna shema računala, procesor, memorija, U/I uređaji, prikaz brojeva za memoriju, operacijski sustavi, Windows. Fizičko povezivanje dijelova računala, rad s tipkovnicom i mišem, obrada i ispis teksta. Rad s datotekama, izrada i uređivanje tablica, crtanje i umetanje objekata, program za formulare. Struka na internetu, svjetsko tržište namještaja, literatura i dizajn, korištenje pretraživača. |
Steći znanja o vrstama i prikazivanju vezova u nacrtu tlocrtu i bokocrtu koji se koriste kod izrade glazbala. Steći vještinu prikazivanja opreme instrumenata.
|
||
|
|||
|
|||
|
|||
6. 8. Nastavni predmet: Matematika u struci
Razred: 1., 2., 3. (prvi, drugi i treći)
Tjedni (ukupni) broj sati: 1/35, 1/35, 1/32
Cilj:
Naučiti i osposobiti učenike za osnovne izračune u struci.
Naučiti i osposobiti učenike za:
- računske operacije s prirodnim i decimalnim brojevima, razlomcima, linearnim
jednadžbama,
- postotni račun,
- mjere i mjerenje veličina,
- geometrijske likove i tijela,
- mjerenje i izračun osnovnog materijala,
- izračun kinematike obrade,
- izračun vremena izrade,
- kalkulacije i obračun plaća.
1. razred: 1/35
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati(znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Računske operacije s prirodnim brojevima
Računske operacije s razlomcima i decimalnim brojevima
Mjerenje veličina
Koordinatni sustav u ravnini
Linearne jednadžbe s jednom nepoznanicom
Proporcionalne veličine
Postotni račun
Kut, ravni geometrijski likovi
Geometrijska tijela
|
Naučiti stečeno znanje primijeniti na konkretnim primjerima iz prakse.
Naučiti računati s razlomcima i decimalnim brojevima.
Naučiti osnovne mjerne jedinice i njihovu primjenu u praksi. Naučiti izmjeriti i izračunati plohe, obujme, mase raznih likova i tijela.
Naučiti paru brojeva pridružiti točku ravnine i obrnuto, da učenici mogu očitavati grafikone. Naučiti rješavati jednostavne jednadžbe. Naučiti učenike prepoznavati proporcionalne i obrnuto proporcionalne veličine, izračunavati jedne iz preostalih poznatih.
Naučiti izračunati postotak.
Upoznati geometrijske likove i naučiti izračunavati njihove površine, opsege, te naučiti njihove konstrukcije (Pitagorin poučak).
Upoznati geometrijska tijela te naučiti izračunavati njihova oplošja i volumen (Pitagorin poučak).
|
Osnovne računske operacije: množenje, dijeljenje, potenciranje, korjenovanje. Pojam razlomka kao dijela cjeline, pojam razlomka kao kvocijenta cijelih brojeva. Zbrajanje, oduzimanje razlomaka, množenje i dijeljenje razlomaka. Razlomci i decimalni brojevi i računanje s njima. Međunarodni SI-sustav mjera, broj pretvornik. Mjerenje ploha, obujma i mase.
Pravokutni koordinatni sustav u ravnini.
Rješavanje jednadžbi, jednostavne jednadžbe s razlomcima.
Proporcionalne veličine, rješavanje zadataka, obrnuto proporcionalne veličine, pravilo trojno.
Postotni račun.
Kut, mjerenje kutova, trokut, krug, kružnica, površina trokuta, kvadrat, trapez, paralelogram, pravilni mnogokuti.
Kvadar, kocka, piramida, valjak, stožac, kugla.
|
Drugi razred: 1/35
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Mjere, mjerenje i količina trupaca
Mjere, mjerenje i količina građe
Izračun deformacija zbog higroskopnosti drva
Kinematika
Količine osnovnog materijala
Količina pomoćnog materijala
|
Naučiti primjenu standardnih mjera. Naučiti računati volumen trupaca izračunom i tablicama. Upoznati pilansko iskorištenje i otpad.
Usvojiti primjenu standardnog načina mjerenja. Naučiti računati volumen piljene građe.
Naučiti izračunavati količinu utezanja i bubrenja za određeno smanjenje ili povećanje postotka vlage u određenim konstrukcijama.
Znati predvidjeti pogreške na vezovima drva, deformacije spojeva zbog promjena vlage.
Naučiti izračunati broj okretaja radnog alata kod određenog stroja i brzinu rezanja. Naučiti izračunati prijenosni odnos za potrebni broj okretaja i za brzinu. Naučiti izračunavati količinu obrade s obzirom na brzinu pomaka.
Naučiti izračunati potrebnu količinu materijala za određeni element, te njegovu vrijednost (proizvodi obrađeni na crtanju i tehnologiji).
Naučiti izračunavati potrebe pomoćnog materijala i njegovu cijenu koštanja za određeni element u korelaciji s crtanjem i tehnologijom. |
Standardi dimenzija trupaca, načini mjerenja, izračun količine drvne mase – kubatura (stožac, valjak) tablice za kubaturu, pilansko iskorištenje (nadmjera, točnost piljenja, izračuni).
Standardi dimenzija građe, načini mjerenja, izračun količine drvne mase – volumen (kvadar – kocka). Količina nadmjere na utezanje (pilanska nadmjera, izračuni).
Postotak vlage, izračun veličine utezanja i bubrenja u pojedinim smjerovima za totalno utezanje, za djelomični gubitak ili primanje vlage (rezane građe, elemenata u preradi), promjene dimenzija i izračun pogrešaka u pojedinim vrstama spojeva, konstrukcija i sklopova pri širinskom, dužinskom i debljinskom sastavljanju, pri ugaonom sastavljanju.
Broj okretaja, brzina rezanja (pri istosmjernom i protusmjernom rezanju) kod kružnih i tračnih pila, glodalica, blanjalica, brusilica, tokarilica. Prijenosni odnosi kod remenskih prijenosa. Brzina pomaka obratka, podešavanje, izračun količina u protoku.
Mjerenje masivnog drva, čiste mjere, krojne mjere, nadmjere, iskorištenje, količina otpada. Mjerenje pločastog materijala, čiste mjere, krojne mjere, nadmjere, iskorištenje količina otpada. Izračun cijene materijala. Izračun potrebne količine: ljepila, lakova, vijaka, čavala, moždanika, brusnog sredstva, stakla. Količina rastepa pomoćnog materijala. |
Treći razred: 1/32
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Količine materijala za proizvod
Vrijeme izrade
Kalkulacije
Obračun plaće
|
Naučiti izračunavati količine i vrijednosti materijala za određene tipove proizvoda u glazbalarstvu.
Naučiti izračunavati potrebno vrijeme izrade proizvoda (građevna stolarija, namještaj, opremanje) u zanatskoj proizvodnji i industriji.
Naučiti izradu kalkulacije sa svim elementima koji čine cijenu koštanja. Naučiti izračunati vrijednost izrade.
Naučiti izračunavati plaću radnika po danu, satu i mjesecu.
|
Izračun potrebne količine osnovnog i pomoćnog materijala za proizvod, vrijednosti i cijene koštanja, vrijednosti rastepa, škarta.
Izračun potrebnog vremena za izradu elemenata, proizvoda, serije na osnovi tehnološkog procesa po fazama i operacijama (pripremno-završna vremena, osnovno vrijeme, dodatno vrijeme).
Vrijednost i cijena koštanja (sata, minute) za pojedini proizvod. Cijena materijala, dodaci na otpad, rastep i škart, ukupni trošak materijala, trošak izrade, trošak upravljanja, rizik, dobit, porezi, režijski troškovi.
Osnovna plaća, koeficijenti, stručna sprema, uvjeti rada, radni staž, porezi, olakšice, bruto plaća, neto plaća. Povećanje i smanjenje plaće za određeni iznos i postotak. |
6.9. Izborni predmet: Kultura življenja
Razred: drugi (2.)
Broj sati tjedno (ukupno): 1/35
Cilj:
Razviti kod učenika osjećaj za kulturno ophođenje, posebno u komuniciranju sa strankama i potrebu za zdravim stilovima življenja.
Zadaci:
- Shvatiti važnost kulturnog ophođenja u svim situacijama u kojima se nalazimo,
- uočiti važnost pravila kulturnog ponašanja u poslovnom komuniciranju,
- formirati kod učenika pozitivne stavove u borbi protiv ovisničkih načina ponašanja,
- razviti potrebu za pravilnom prehranom i bavljenje sportom.
Nastavna cjelina |
(znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji
|
Kultura ponašanja
Pravilna prehrana
Sport i rekreacija
Ovisnosti
|
Steći naviku kulturnog ophođenja u društvenom životu.
Razvijati kod učenika naviku pravilne prehrane i shvatiti važnost pravilne prehrane.
Naučiti važnost kretanja i koordinacije.
Shvatiti i uočiti negativne strane ovisnosti. Formirati kod učenika pozitivne stavove u borbi protiv ovisnosti.
|
Važnost kulturnog ophođenja u društvenom životu, Norme ponašanja (bonton), Poslovno komuniciranje: - odnos kupac - trgovac - vještina uspješne komunikacije.
Raspored obroka. kalorična vrijednost hrane zdrave namirnice, pretilost kao bolest.
Važnost sporta, vrste sportova.
Pušenje, alkoholizam, droga.
|
Bolesti suvremenog svijeta
Nenasilno rješavanje problema
Život u obitelji Spolni život |
Upoznati učenike s vrstama bolesti suvremenog svijeta i razvijati potrebu preventive protiv ovih bolesti.
Razvijati kod učenika pozitivne stavove u životnim situacijama.
Razvijati osjećaj odgovornosti. |
AIDS, spolno prenosive bolesti, aktualne bolesti.
asertivno i neasertivno ponašanje, suradnja i tolerancija, socijalizacija za kooperaciju, vještine rješavanja sukoba.
Odgovorno roditeljstvo |
Napomena: Program bi se trebao provoditi u obliku radionica u kojima bi se aktivnim sudjelovanjem učenika i samostalnim radom djelovalo na formiranje pozitivnih stavova o načinu življenja.
Razred: 1. 2. i 3. (prvi, drugi i treći)
Cilj naukovanja za ovo obrtničko zanimanje je stjecanje znanja, vještina i
navika koja omogućuju polazniku da nakon završenog naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadatke na razini pomoćničkog zvanja.
Zadaci:
- Usvojiti znanja, vještine i navike iz područja izrade žičanih trzalačkih instrumenata,
- steći sposobnost odabira najprimjerenijeg materijala za izradu određenog
instrumenta,
- svladati rad s alatima i strojevima za rad u glazbarskoj radionici,
- osposobiti se za podešavanje sredstava za rad,
- upoznati se s uporabom zaštitnih sredstava, te načinima zaštite okoliša,
- osposobiti se za brzo prihvaćanje novih rješenja,
- razviti osjećaj odgovornosti pri samostalnom izvršavanju radnih zadaća.
Cjelina, tema |
Sadržaj programa Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća) |
Zaštita na radu* |
Primijeniti zakonske i podzakonske propise o zaštiti na radu u pogonima za preradu drva i nedrvnih materijala. Objasniti propise koji se odnose na nositelje osiguranja za slučaj nezgode. Opisati ljudski faktor koji može izazvati nezgode kao i uzroke nesreće tipične za ovo zanimanje. Odrediti i primijeniti zaštitne uređaje na strojevima. Navesti opasnosti od električne struje. Navesti ostale izvore opasnosti (buka, prašina, osvijetljenost proizvodnog pogona). Navesti osnovna pravila sprječavanja požara. Naučiti pružiti prvu pomoć u slučaju nezgode. Naučiti pravilno postupiti s otpadom. |
Organizacija radnog mjesta i radionice |
Upoznati alat, opremu, ustrojstvo radionice. Naučiti održavati i čuvati alat i opremu. |
Odabir materijala |
Naučiti prepoznavati vrste materijala koje se koriste u glazbalarskoj radionici i znati ih izabrati za pojedinu namjenu. |
Ručno krojenje materijala |
Naučiti koristiti pribor za mjerenje, zacrtavanje i ručno krojenje različitih materijala za izradu glazbala. |
Krojenje ručnim električnim alatima |
Naučiti krojiti različite materijale ručnim mehaniziranim alatima za obradu drva. |
Krojenje kružnim i tračnim pilama |
Naučiti strojno krojiti materijale. |
Oblikovanje detalja |
Naučiti pojedine detalje oblikovati pomoću ručnih alata. |
Oblikovanje detalja mehaniziranim alatima |
Naučiti koristiti ručne mehanizirane alate pri izradi pojedinih detalja za gradnju gudačkih instrumenta. |
* Osposobljavanje učenika za zaštitu na radu od 35 sati obaviti u školi na početku prvog razreda.
Cjelina, tema |
Sadržaj programa Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća) |
Rad na blanjalicama i glodalicama |
Naučiti raditi na strojevima za poravnavanje i profiliranje i njihovu primjenu u izradi gudačkih instrumenata. |
Izrada spojeva i šablona |
Naučiti izrađivati pojedine vrste šablona karakterističnih za pojedina glazbala. |
Lijepljenje |
Naučiti primjenu pojedinih vrsta ljepila za izradu instrumenata. |
Savijanje |
Svladati tehnologiju savijanja od pripreme drva do kondicioniranja. |
Brušenje |
Svladati tehniku ručnoga i strojnog brušenja te pripreme instrumenta ili dijelova za površinsku obradu. |
Površinska obrada glazbala |
Svladati tehniku nanošenja pojedinih materijala za površinsku obradu na pojedine vrste gudačkih glazbala od močenja i izbjeljivanja do nanošenja lakova. |
Cjelina, tema |
Sadržaj programa Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća) |
Tehnologija izrade violine |
Svladati postupak izrade violine od krojenja elemenata do površinske obrade. |
Tehnologija izrade viole |
Svladati postupak izrade viole od krojenja elemenata do površinske obrade. |
Tehnologija izrade violončela |
Svladati postupak izrade violončela od krojenja elemenata do površinske obrade. |
Izrada drugog instrumenta |
Izraditi drugi gudački instrument po vlastitom ili izboru radionice. |
Izrada opreme za pojedina glazbala |
Naučiti izrađivati prateću opremu za pojedina glazbala. |
Ugađanje glazbala |
Svladati postupke ugađanja glazbala. |
Popravak oštećenih glazbala |
Naučiti načine popravaka pojedinih glazbala. |
Restauriranje starih instrumenata |
Upoznati osnovne tehnike restauriranja trzalačkih glazbala. |
Napomena :Preporuča se posjet poznatim radionicama i tvornicama za proizvodnju komercionalnih glazbala.
7. ISPITNI KATALOG (ZAVRŠNI ISPIT)
Ispitni cilj:
Cilj završnog ispita je provjera znanja, sposobnosti i vještina koje su potrebne za
stjecanje zanimanja glazbalar-graditelj gudačkih instrumenata.
Način provjere znanja i umijeća
1. Praktični dio (izrada žičanoga gudačkog instrumenta).
2. Stručno - teorijski ispit znanja (pisani ili usmeni oblik).
3. Ispit znanja iz hrvatskog jezika.
Pomoćnički ispit (poseban ispit ili dio završnog ispita)
1. Praktični dio (izrada žičanoga gudačkog instrumenta).
2. Stručno-teorijski ispit znanja (pisani ili usmeni oblik).
Praktični dio ispita u skladu je s nastavnim planom praktičnog dijela naukovanja.
Praktična zadaća se sastoji od izrade uratka i radne probe, a obuhvaća područja:
1. Izrada nacrta izabranoga žičanoga gudačkog instrumenta.
2. Izbor odgovarajućeg drvnog materijala po vrsti i kvaliteti.
3. Izbor odgovarajućeg nedrvnog materijala.
4. Strojevi, uređaji i alati za obradu drva pri izradi žičanih gudačkih instrumenata.
5. Strojevi, uređaji i alati za izradu opreme žičanih gudačkih instrumenata.
6. Krojenje.
7. Izrada vezova.
8. Tehnologija lijepljenja.
9. Površinska obrada.
10. Ugađanje instrumenta.
Temeljem navedenih područja naučniku se zadaje izrada uratka. Zadaje se i izvođenje jedne radne probe. Prije nego se pristupi izradi uratka, ispitni odbor treba odobriti elaborat koji sadrži skicu, nacrt s presjecima, prikaz karakterističnih detalja sastavljanja, krojnu listu, utrošak materijala i tehnološki proces izrade zadanog, odnosno odabranog uratka.
Vrsta uratka |
Opis uratka |
Violina |
Ovaj gudači instrument mora biti izrađen od odgovarajuće vrste drva, može imati dimenzije po Stradivariju, a s obzirom na promjene dimenzije, to može biti i neki drugi instrument iz obitelji srodnih glazbala. |
Radna proba
Vrsta radne probe |
Opis radne probe |
IZRADA OSNOVNIH DIJELOVA
a) Priprema radova
b) Izrada dna
c) Izrada zvučnice
d) Izrada vrata i glave violine
|
Radna proba podrazumijeva: - odabir kvalitete smrekovine i javora - pripremu kalupa za ugradnju panjića - izrezivanje daščica za stranice - grubu obrada stranica (blanjom, strugalom), - savijanje i lijepljenje stranica na panjiće kalupa i obrade stranica na kalupu (utvrđivanje nadmjere). Radna proba obuhvaća: - odabir kvalitetnog javora - određivanje i blanjanje osnovice (čela) za mjerenje - pripremu dasaka za lijepljenje - lijepljenje, poravnavanja osnovice (na el. blanjalici) - ucrtavanje oblika dna (s nadmjerom) prema stranicama - krojenje oblika dna (tračnom pilom) - ostavljanje pete na gornjem dijelu dna za vrat - profiliranje lica dna - kopanje unutrašnjosti dna - fina obrada - odvajanje kalupa od dna - lijepljenje pojačanja, poravnavanja stranice na ravnoj brusnoj ploči - lijepljenje dna na stranice. Radna proba zasniva se na provjeri: - odabira kvalitetne smrekovine - definitivnog određivanja visine stranice - lijepljenja pojačanja, raspiljivanja daske - poravnavanja sljubnica i lijepljenja daske - ravnanja osnovice, zacrtavanja oblika prema stranicama, piljenja oblika zvučnice - profiliranja lica, kopanja istanjivanja na potrebne dimenzije, izrade ff-ključeva, pripreme i izrade bass gredice, lijepljenja bass gredice, lijepljenja zvučnice na stranice, frezanja utora i ugradnje bordure. Radna proba zasniva se na provjeri: - grube obrade, fine obrade i izradi rupa za čivije. |
ZAVRŠNI RADOVI a) površinska obrada b) akustika instrumenta
|
Radna proba zasniva se na provjeri: - grube i fine obrade violine i postupka lakiranja; - debljine rezonantnih ploča, bass gredica, ff ključeva, žljebica, dušica, konjića i lakiranja. |
Pri izradi praktične zadaće naučnik se mora pridržavati propisanih mjera zaštite na radu i zaštite okoliša te ostalih uvjeta koje mu odredi ispitna komisija.
Stručno-teorijski dio ispita obuhvaća teorijska znanja nužna za obavljanje praktičnih radnji u zanimanju koja su propisana nastavnim planom i programom za teorijski dio naukovanja.
Teme i cjeline iz predmeta:
1. Tehnička svojstva drva.
2. Makroskopska identifikacija.
3. Drvo za glazbala.
4. Sušenje drva za glazbala.
5. Akustična svojstva drva za glazbala.
6. Primjena furnira pri izradi glazbala.
7. Lakovi.
1. Osnove tehničkog crtanja.
2. Označivanje drvnih materijala.
3. Označivanje ne drvnih materijala.
4. Vezovi za izradu glazbala.
5. Klasifikacija žičanih gudačkih instrumenata.
6. Povijest i opis žičanih gudačkih instrumenata.
7. Oprema žičanih gudačkih instrumenata.
8. Crtanje gudačkih instrumenata u mjerilu s presjecima.
9. Crtanje karakterističnih detalja sastavljanja za žičane gudačkih instrumente.
1. Tehnologije proizvodnje žičanih gudačkih instrumenata.
2. Ugađanje instrumenata.
3. Popravak oštećenih instrumenata.
4. Restauriranje starih instrumenata.
Stručni račun
1. Matematičke i računske operacije.
2. Izračunavanje potreba materijala.
3. Izračunavanje troškova rada.
STANDARDIZIRANI OCJENJIVAČKI LIST
I. PRAKTIČNI DIO ISPITA
Radnje obavljene u okviru praktične zadaće |
Broj bodova |
Izrada elaborata za uradak |
0-20 |
Spretnost rukovanja alatima i strojevima |
0-10 |
Koncentracija i izdržljivost |
0-10 |
Kakvoća izrađene radne probe |
0-20 |
Točnost dimenzija i obrade prema planu |
0-20 |
Kakvoća izrađenog uratka |
0-20 |
UKUPNO BODOVA: |
0 -100 |
BODOVNA LISTA
Postotak (%) bodova |
Ocjena |
92 – 100 |
Odličan ( 5 ) |
81 - 91 |
Vrlo dobar ( 4 ) |
67 - 80 |
Dobar ( 3 ) |
50 - 66 |
Dovoljan ( 2 ) |
0 - 49 |
Nedovoljan ( 1 ) |
II. STRUČNO – TEORIJSKI DIO
Stručno-teorijski dio ispita je u pisanom obliku, a sastoji se od pitanja i zadaća koje donosi ispitna komisija.
Ocjena se utvrđuje prema ovoj ljestvici:
BODOVNA LISTA
Postotak (%) bodova |
Ocjena |
90 – 100 |
Odličan ( 5 ) |
80 - 89 |
Vrlo dobar ( 4 ) |
70 - 79 |
Dobar ( 3 ) |
60 - 69 |
Dovoljan ( 2 ) |
manje od 30 |
Nedovoljan ( 1 ) |
Učenik koji postigne 30 – 59 posto (%) bodova upućuje se na usmeni ispit.
Na usmenom ispitu u pravilu se provjeravaju znanja iz onih područja iz kojih naučnik nije pokazao dostatna znanja na pismenom dijelu ispita.
Ovaj nastavni plan i program stupa na snagu danom objave u „Narodnim novinama“, a primjenjuje se od 1. rujna 2004. godine.
Klasa: 133-02/04-02/7 Ur. Broj: 526-12/04-45 Zagreb, 1. srpnja 2004. |
|
Ministar
Branko Vukelić, v.r.
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/312783.html