MINISTARSTVO GOSPODARSTVA, RADA I PODUZETNIŠTVA
Na temelju članka 44. stavka 5. Zakona o obrtu („Narodne novine“ , br. 49/03. – pročišćeni tekst), ministar gospodarstva, rada i poduzetništva, nakon prethodno pribavljena mišljenja Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra znanosti, obrazovanja i športa, donosi
1. OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOGA PROGRAMA
Cilj
Stjecanje znanja, vještina i navika koji će omogućiti obavljanje poslova u zanimanju: dimnjačar.
Zadaci
Usvojiti spoznaju o važnosti organizacije rada i racionalnog korištenja energije.
Upoznati i uputiti učenike o zaštiti na radu, čuvanju zdravlja i zdrava čovjekova okoliša.
Znati izraditi, čitati i dovršavati skice i crteže u zanimanju.
Usvojiti osnovna znanja o propisima u graditeljstvu.
Steći osnovna znanja o propisima u dimnjačarstvu.
Steći osnovna znanja o propisima o zaštiti od požara i o preventivi za sprječavanje požara na uređajima za loženje.
Znati odabrati, pripremiti i rukovati uređajima za rad, čišćenje, mjerenje i ispitivanje.
Znati izvršiti čišćenje, ispitivanje dimnjaka i spojnih dijelova.
Znati izvršiti čišćenje i ispitivanje ventilacijskih i sličnih uređaja.
Poznavati osnove konstruiranja i funkciju uređaja za loženje, ventilaciju i slično.
Znati izvesti mjerenja kod ispuštanja štetnih tvari.
Znati i moći izvesti čišćenje i ispitivanje ložišta.
Upoznati i naučiti osnovni proračuni u dimnjačarstvu.
Razviti sposobnost komunikacije sa suradnicima, korisnicima usluga i društvom u cjelini.
Osposobiti se za daljnje unapređenje, samoobrazovanje i cjeloživotno obrazovanje.
Znati i umjeti koristiti stručnu literaturu.
Trajanje obrazovanja: 3 godine
Uvjeti za napredovanje i završetak obrazovanja
Uvjeti za upis: završena osnovna škola, liječnička svjedodžba, provjera sposobnosti (prema potrebi) i ugovor.
Prijelaz u viši razred: - utvrđuje se Pravilnikom.
Završetak obrazovanja: - utvrđuje se Pravilnikom.
Mogućnost nastavka školovanja
Nakon završenoga školovanja i tri godine radnoga iskustva u zanimanju može se polagati majstorski ispit, čime se stječe zvanje majstora-dimnjačar (Zakon o obrtu, NN 77/93. i 64/2001.).
Učenici sa završenim obrazovanjem za obrtnička zanimanja mogu pod određenim uvjetima nastaviti školovanje u tehničkoj školi ili na veleučilištu.
2. NASTAVNI PLAN
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk/Etika |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika i gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Tehnologija dimnjačarstva |
2.5 |
88 |
2 |
70 |
3 |
96 |
254 |
Tehničko crtanje |
- |
- |
1 |
35 |
1 |
32 |
67 |
Matematika u struci |
2 |
70 |
1 |
35 |
1 |
32 |
137 |
Nauka o toplini |
|
- |
1 |
35 |
1 |
32 |
67 |
Osnove računalstva |
1,5 |
53 |
- |
- |
- |
- |
53 |
Izborna nastava |
1 |
35 |
2 |
70 |
3 |
96 |
201 |
Tjelesna i zdravstvena kultura Matematika u struci Protupožarna zaštita |
|
|
|
|
|
|
|
Praktična nastava |
|
900 |
|
900 |
- |
800 |
2600 |
Tehnologija dimnjačarstva (vježbe) Praktična nastava
|
|
35
865 |
|
35
865 |
|
32
768 |
|
UKUPNO |
16 |
1461 |
16 |
1460 |
16 |
1312 |
4233 |
Napomena :
Nastavni predmet tehnologija dimnjačarstva izvodi se u stručno teorijskom dijelu i praktičnoj nastavi.(vježbe)
NASTAVNI PLAN – OBJAŠNJENJE
A) {C} Općeobrazovni dio
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk/Etika |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika i gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Ukupno |
9 |
315 |
9 |
315 |
7 |
224 |
854 |
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Tehnologija dimnjačarstva |
2.5 |
88 |
2 |
70 |
3 |
96 |
254 |
Tehničko crtanje |
- |
- |
1 |
35 |
1 |
32 |
67 |
Nauka o toplini |
- |
- |
1 |
35 |
1 |
32 |
67 |
Matematika u struci |
2 |
70 |
1 |
35 |
1 |
32 |
137 |
Osnove računalstva |
1.5 |
53 |
|
|
|
|
53 |
Ukupno |
6 |
211 |
5 |
175 |
6 |
192 |
578 |
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Tjelesna i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
|
Matematika u struci |
|
|
1 |
35 |
1 |
32 |
|
Protupožarna zaštita |
|
|
1 |
35 |
1 |
32 |
|
Ekologija u struci |
|
|
|
|
1 |
32 |
|
Ukupno |
1 |
35 |
2 |
70 |
3 |
96 |
201 |
Općeobrazovni i stručno-teorijski predmeti ostvaruju se u 1. i 2. razredu u 35 nastavnih tjedana, a u 3. razredu u 32 nastavna tjedna. Izborni predmeti biraju se prema kadrovskim i materijalnim uvjetima škole te interesima učenika, obvezno u prvom razredu jedan, u drugom razredu po dva, a u trećem razredu po tri od predloženih izbornih predmeta.
Za sadržaje izbornog programa iz tjelesne i zdravstvene kulture preporuča se učenicima ponuditi jedan od izbornih športova (košarka, odbojka, rukomet ili nogomet).
D) Praktični dio
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
||
Tehnologija dimnjačarstva (vježbe) |
35 |
35 |
32 |
102 |
Praktična nastava * |
865 |
865 |
768 |
2498 |
Ukupno |
900 |
900 |
800 |
2600 |
* Napomena: Program zaštite na radu u trajanju od 35 sati potrebno je ostvariti na početku nastavne godine u školi u sklopu praktične nastave (prvi tjedan praktične nastave).Program zaštite na radu obvezno je završiti pismenim testom.
Od 2 600 sati 20% je moguće ostvariti u školskoj radionici. Godišnji broj sati praktične nastave u školi i kod poslodavca utvrđuje se operativnim programom koji zajednički izrađuju škola i obrtnička radionica. Ako škola nema radionicu, praktična nastava se izvodi kod licenciranog dimnjačara, s tim da se učeniku mora osigurati svladavanje cjelokupnog programa.
Tehnologija dimnjačarstva (vježbe) izvode se u školi
E) Ukupno nastave
|
Broj sati |
Ukupni broj sati |
||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
||
Općeobrazovni dio |
315 |
315 |
224 |
854 |
Stručno-teorijski dio |
211 |
175 |
192 |
578 |
Izborni dio |
35 |
70 |
96 |
201 |
Praktični dio s tehnologijom dimnjačarstva |
900 |
900 |
800 |
2600 |
Ukupno |
1461 |
1460 |
1312 |
4233 |
3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA
Predmeti strukovnoga dijela programa |
Obvezni načini provjere i ocjenjivanja znanja i umijeća |
Tehnologija dimnjačarstva |
pismeno, usmeno, praktičan rad |
Tehničko crtanje |
praktične vježbe, usmeno, pismeno |
Matematika u struci (i izborna nastava) |
usmeno, pismeno |
Osnove računalstva |
praktične vježbe, pismeno |
Nauka o toplini |
pismeno, usmeno |
Protupožarna zaštita |
usmeno, pismeno, praktični rad |
Ekologija u struci |
usmeno, pismeno, praktični rad |
Praktična nastava |
praktične vježbe, mapa praktične nastave, usmeno |
4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA
Nastavni predmeti strukovnoga dijela programa |
Nastavnik |
Izobrazba |
Tehnologija dimnjačarstva |
dipl. ing. strojarstva profesor strojarskih predmeta dipl. ing. tehnologije nastavnik praktične nastave - stručni učitelj, /suradnik u nastavi/ majstor |
VSS, VŠS, SSS |
Tehničko crtanje |
dipl. ing. strojarstva dipl. ing. građevinarstva dipl. ing. arhitekture |
VSS |
Matematika u struci (i izborna nastava) |
profesor matematike prof. matematike i fizike dipl. ing. strojarstva |
VSS |
Osnove računalstva |
profesor matematike i informatike dipl. informatičar dipl. ing. matematike - smjer informatika dipl. ing. računalstva |
VSS |
Nauka o toplini |
dipl. ing. strojarstva profesor strojarskih predmeta |
VSS |
Protupožarna zaštita |
dipl. ing. strojarstva profesor strojarskih predmeta |
VSS |
Ekologija u struci |
dipl. ing. strojarstva profesor strojarskih predmeta |
VSS |
Praktična nastava |
dipl. ing. strojarstva profesor strojarskih predmeta dipl. ing. tehnologije nastavnik praktične nastave- stručni učitelj /suradnik u nastavi/ majstor |
VSS, VŠS SSS |
Osim navedenih nastavnika nastavne predmete mogu izvoditi i drugi nastavnici prema Pravilniku o stručnoj spremi i pedagoško - psihološkom obrazovanju nastavnika u srednjem školstvu, NN 1/96.
5. IZVOĐENJE PROGRAMA
5.1. (Minimalni standard)
- rad s učenicima u skupinama,
- dijeljenje razrednog odjela u skupine i sudjelovanje stručnih učitelja kao suradnika u nastavi.
Nastavni predmet |
Razred |
Nastavnik |
Broj sati |
Broj učenika |
Osnove računalstva |
1. |
profesor |
1,5 sat (0,5 + 1) 18 sati – zajedno 35 sati – 2 skupine |
30 učenika 15 učenika |
Matematika u struci |
1. 2. i 3. |
profesor |
1. razr. – 2 sata (2+0) 70 sati – zajedno 2. razr. – 1 sat (1+0) 35 sati – zajedno 3. razr. – 1 sat (1+0) 32 sata – zajedno |
30 učenika
30 učenika
30 učenika |
Tehničko crtanje |
2 i 3 |
profesor suradnik u nastavi |
2. razr. – 1 sat (0,5+0,5) 17 sati – zajedno 18 sati – 2 skupine 3. razr. – 1 sat (0,5+0,5) 16 sata – zajedno 16 sati – 2 skupine |
30 učenika 15 učenika
30 učenika 15 učenika |
Tehnologija dimnjačarstva |
1. 2 i 3. |
profesor struke, suradnik u nastavi, stručni učitelj |
1. razred -3,5 sata (2+1,5) 70 sati –zajedno 53 sata – 2 skupine 2. razred 3 sata (2+1) 70 sati-zajedno 35 sati - 2 skupine 3. razred 4 sata (2+2) 64 sata-zajedno 64 sata - 2 skupine
|
30 učenika 15 učenika
30 učenika 15 učenika
30 učenika 15 učenika |
Nauka o toplini |
2. i 3. |
profesor |
2. razr. – 1 sat (1+0) 35 sati –zajedno 3. razr. – 1 sat (1+0) 32 sata – zajedno |
30 učenika
30 učenika |
Matematika u struci ( izborna nastava) |
2. i 3. |
profesor |
2. razr. – 1 sat (1+0) 35 sati –zajedno 3. razr. – 1 sat (1+0) 32 sata – zajedno |
30 učenika
30 učenika |
Ekologija u struci |
3 |
profesor struke
|
3 razred - 1 sat (1 +0) 32 sata -zajedno |
30 učenika |
Protupožarna zaštita |
3 |
profesor struke
|
3 razred - 1 sat (1 +0) 32 sata -zajedno |
30 učenika
|
Praktična nastava |
1., 2., 3. |
profesor, nastavnik PN, suradnik, stručni učitelj |
1. g. 900 sati 2. g. 900 sati 3. g. 800 sati |
Školske radionice 8 -16 učenika. Gospodarske radionice -izvodi se pedagoška pomoć i nadzor |
5. 2. Minimalni materijalni uvjeti za izvođenje programa
Prostor |
Oprema |
Nastavni predmet |
Klasična učionica Praktikum Radionica
|
Didaktički uzorci, gotovi materijali i uređaji, mape uzoraka, grafoskop projektor, kompjutori. Didaktički uzorci materijala i konstrukcija, uređaji, skladište materijala i alata, police, ormari...
|
Tehnologija dimnjačarstva
|
Specijalizirana učionica Praktikum |
Posebna učionica opremljena crtaćim stolovima, kompjutorima s projektorom. |
Tehničko crtanje |
Računalna učionica |
Standardna oprema 1 + 16 radnih mjesta |
Osnove računalstva
|
Klasična učionica
|
Klasična učionica (1 + 32 mjesta) 1 radno mjesto s PC + LCD, grafoskop, video oprema
|
Matematika u struci (i izborna nastava) Protupožarna zaštita Ekologija u struci Nauka o toplini |
Radionica |
Konstrukcije, uređaji, alati i pomagala |
Praktična nastava u školi |
6. NASTAVNI PROGRAM - KATALOG ZNANJA
A. {C}OPĆEOBRAZOVNI DIO
Nastavni programi za predmete općeobrazovnog dijela programa, izuzev predmeta Etika i Tjelesna i zdravstvena kultura, objavljeni su u glasniku Ministarstva prosvjete i športa, posebno izdanje od 11. lipnja 1997. Nastavni program za predmet Etika objavljen je u Prosvjetnom vjesniku Ministarstva prosvjete i športa, br. 1. od 11. ožujka 2003. Nastavni program Tjelesne i zdravstvene kulture objavljen je u "Narodnim novinama", br. 136. od 28. kolovoza 2003.
B – STRUČNO-TEORIJSKI DIO PROGRAMA
6. 1. Nastavni predmet: Tehnologija dimnjačarstva
Razred prvi (1.), drugi (2.) i treći (3.)
Razred |
1. |
2. |
3. |
Ukupno |
Broj sati |
3,5 (123) |
3 (105) |
4 (128) |
9,5 (356) |
Cilj programa
Stjecanje znanja, vještina i navika koje će omogućiti učeniku da nakon završetka obrazovanja, uz minimalno vrijeme uvođenja u rad, obavlja poslove i radne zadatke iz djelokruga svog zanimanja.
Zadaci programa
Usvojiti znanja iz struke, kemije i fizike koja su potrebna dimnjačaru.
Upoznati se s dimnjačarskim alatom, priborom i instrumentima.
Upoznati temeljna znanja o uređajima za loženje te usvojiti znanja o materijalima i elementima dimnjaka njihovim funkcionalnim i protupožarnim značajkama.
Upoznati se s osnovama tehnike dimnjačarskih radova, kontrole, mjerenja i čišćenja dimovodnih kanala i dimnjaka.
Steći znanja o pogonskim značajkama dimnjaka i materijalima za gradnju i sanaciju dimnjaka.
Naučiti ispravne postupke pri izvođenju radova na pojedinim vrstama dimnjaka i uređaja za loženje.
Upoznati sastav i svojstva gotovih montažnih i sistemskih dimnjaka i dimovodnih instalacija. Usvojiti znanja o metodama rada u saniranju oštećenih i dotrajalih dimnjaka kao i metode mjerenja učinkovitosti procesa izgaranja i mjerenja emisije dimnih plinova.
Upoznati osnove organizacije radova.
Naučiti prepoznati opasnosti od trovanja dimnim plinovima i izlaganju opasnosti na radu.
Naučiti načine korištenja hrvatskih normi za dimnjake o osnovama protupožarne zaštite i konstrukcije dimnjaka.
Upoznati organizaciju radova, normativa i kalkulacija te vođenje dimnjačarske evidencije kao i spoznaja radnih i gospodarskih odnosa.
Upoznati alate i pomagalima za pregled i kontrolu.
Znati izvesti mjerenja.
Znati postupke pregleda dimnjaka.
Znati izraditi nalaze.
Provjera postignuća rada učenika:
- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem sadržaja (zadaci objektivnog tipa);
- vještine: primjena znanja korištenjem literature, pravilno rukovanje alatom i pravilno izvođenje pojedinih postupaka;
- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura:
Šivak M.: Centralno grijanje ventilacija i klimatizacija, Zagreb, 2003.
Propisi: Tehnički propis za dimnjake, MZOPU, 2004.
Kostelić A.: Nauka o toplini
Strelec V.: Plinarski priručnik, Zagreb, 2000.
Darmopil Ž.: Mjere sigurnosti pri distribuciji i uporabi prirodnog plina, ZIRS, Zagreb, 1995.
Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
|
|||||
Tehnologija dimnjačarstva |
Broj sati po obrazovnim godinama |
Ukupni broj sati |
|||
I. |
II. |
III. |
|||
Nastavno područje |
Razred |
||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||
1. Osnove dimnjačarske struke |
40 |
|
|
40 |
|
2. Dimnjačarski radovi |
20 |
|
|
20 |
|
3. Dimovodne instalacije i uređaji za loženje |
28 |
|
|
28 |
|
4. Dimnjačarstvo |
8 |
|
|
8 |
|
5. Dimnjačarsko radno područje |
8 |
|
|
8 |
|
6. Mjerenje kod pregleda dimnjaka |
14 |
|
|
14 |
|
7. Protupožarna zaštita |
5 |
|
|
5 |
|
8. Tehnologija dimnjačarskih radova |
|
70 |
60 |
130 |
|
9. Opasnosti u struci |
|
8 |
|
8 |
|
10. Redoslijed pregleda dimnjaka |
|
14 |
|
14 |
|
11. Izrada stručnog nalaza |
|
7 |
|
7 |
|
12. Izrada plana rada |
|
6 |
|
6 |
|
13. Tehnički propisi i organizacija |
|
|
20 |
20 |
|
14. Uređaji za loženje |
|
|
20 |
20 |
|
15. Dimnjaci |
|
|
20 |
20 |
|
16. Organizacija radnog područja |
|
|
4 |
4 |
|
17. Oprema alati, pribori i instrumentarij za dimnjačarske radova |
|
|
4 |
4 |
|
Ukupno |
123 |
105 |
128 |
356 |
|
|
|
|
|
|
|
Razred: PRVI (1.)
Tjedni (ukupni) fond sati: 3,5 (123)
Sadržaj programa
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Osnove dimnjačarske struke
|
Svladati osnove pojmove i značenja dimnjačarske struke tijekom povijesti Steći osnovna znanja iz organizacije dimnjačarske službe Steći osnovna znanja iz fizike i kemije potrebna dimnjačaru Upoznati se s uvjetima prirodnih strujanja dimnih plinova u dimnjaku |
Dimnjačarstvo kao struka A/ Grijanje, dimnjaci tijekom povijesti a/ Požari gradova u povijesti b/ Ložišta tijekom povijesti c/ Dimnjaci tijekom povijesti d/ Osnove izgaranja e/ Dimni plinovi f/ Opasnosti i posljedice B/ Osnove fizike za dimnjačara a/ Fizikalne veličine b/ Međunarodni sustav jedinica c/ Proces izgaranja d/ Sastav i količina dimnih plinova e/ Strujanje dimnih plinova f/ Prirodni uzgon C/ Osnovni pojmovi zaštite
|
Dimnjačarski radovi
|
Upoznati alate, pribor, instrumente i uređaje karakteristične za dimnjačarsku struku Poznavanje vrste materijala i značajki u građi, četki i dimnjačarskih alata Upoznati način rada s pojedinim alatom i priborom Spoznati princip rada s instrumentima za kontrolu dimnjaka Uvid u moguće opasnosti pri radu s dimnjačarskim alatom i priborom Upoznati specifične alate za otvaranje začepljenja dimovodnih kanala Uvid u mogućnosti uporabe niza uređaja za mehaničko i kemijsko čišćenje kotlova i dimovoda Poznavanje požara u dimnjaku i kontrola odvijanja požara Uvid u primjer odluke o obavljanju dimnjačarske službe, radno područje i upoznavanje s vrstama radova, učestalost, nadzor, izvještavanje i posljedice Upoznati tradicionalne odnose i vrijednosti etike dimnjačarske struke unutar srednjoeuropskog područja |
A/ Dimnjačarski alati Kugle, četke, ključevi, užad strugači, probijači, ljestve, lopatice Prskalice, mjerila, usisivači a/ Instrumenti mjerač podtlaka-predtlaka analizator dimnih plinova, kamera za kontrolu stanja dimnjaka, instrumenti za kontrolu propuštanja plinova b/ Odluka o obavljanju dimnjačarskih radova Općinska ili gradska odluka Europski uzori i praktični primjeri Pozitivni i negativni primjeri posljedica dimnjačarskih radova B/ Dimnjačarsko radno područje 1/ Raspored prema, ložištima, gorivu i vrstama dimnjaka 2/ Plan redovite kontrole i čišćenja dimnjaka 3/ Evidencija dimnjačarskih radova za redovite i izvanredne poslove 4/ Godišnji izvještaj C/ Dimnjačarska dokumentacija 1/ Skica i raspored dimnjaka 2/ Stručni nalaz dimnjaka 3/ Obavijest o nedostacima 4/ Opomena o nedostacima 5/ Dimnjačarska knjiga 6/ Obavijest o dolascima D/ Odora i etika dimnjačarskih radova i struke 1/ Simbol zaštite i sreće 2/ Tradicija i sigurnost 3/ Poštovanje i ponos
|
Dimovodne instalacije i uređaji za loženje
|
Spoznati osnovne značajke ugrađenih materijala za dimnjake i ponašanja u uporabi Uočiti razliku i fizikalno kemijske otpornosti određenih vrsta materijala za dimnjake i dimovodne instalacije Spoznati razliku između pojedinih vrsta materijala koji se koriste za proizvodnju elemenata dimovodnih instalacija Upoznati razliku i značajke dimnjaka za kruto, tekuće i plinovito gorivo Uvid u instalirane uređaje za loženje sobne i etažne Upoznati bitne razlike vrsti peći u odnosu na medij za prijenos i prijelaz topline, gorivo Spoznati razlike u učinkovitosti i temeljima racionalne potrošnje goriva Tržište i raspoloživost novih uređaja za loženje i upoznavanje s razlikama u kvaliteti, trajnosti, sigurnosti i učinkovitosti Upoznavanje s osnovama daljinskog grijanja i priprema sanitarne vode Spoznati osnove termoenergetskih postrojenja i energetske pretvorbe procesa izgaranja u toplinu ili rad Uvid u energetsku izmjenu topline kod različitih medija za prijenos topline i ovisnost čistoće površine za energetsku učinkovitost |
Dimnjak 1) Postojeći dimnjaci 2) Vrste dimnjaka prema materijalima, rasporedu, zaštiti i konstrukciji 3) Trajnost dimnjaka 4) Norme za dimnjake 5) Univerzalnost dimnjaka za različita ložišta i goriva 6) Sistemski dimnjaci 7) Montažni dimnjaci 8) Zidani dimnjaci Određivanje visine dimnjaka Uređaji za loženje Podjela uređaja za loženje: prema gorivu, snazi vrsti ložišta, konstrukciji i upravljanju Medij prijenosa topline A/ Peći 1/ sobne 2/ kaljeve 3/ otvoreni kamini 4/ plinske peći B/ Etažna ložišta 1/ plinska samo za centralno 2/ plinski bojleri za toplu sanitarnu vodu s atmosferskim ložištem 3/ kombinirana plinska ložišta 4) turbo-plinska ložišta 5) kondenzacijska ložišta 6) osnove elektromotornog pogona i upravljanja C/ Predtlačni kotlovi za centralna grijanja 1/ na kruto, tekuće ili plinovito gorivo, paletizirana bio masa, fluidizirani sloj D/ Industrijski izmjenjivači topline 1/ parni kotlovi, niskotlačna, visokotlačna para 2/ toplovodni, vrelovodni i kotlovi za procesnu industriju 3/ generatori toplog zraka E/ Termoenergetski kotlovi 1/ za kogeneraciju 2/ za tehnološku paru
|
Dimnjačarstvo
Dimnjačarsko radno područje
Mjerenja kod pregleda dimnjaka
Protupožarna zaštita
|
Vježbom spoznati nužnost struke i potaknuti interes za poštivanje zanimanja koje je prisutno u Europi više od 400 godina i ima nezamjenljivu ulogu u zaštiti od štetnih utjecaja korištenja ložišta
Vježbom prikazati i potaknuti osnove dimnjačarske struke za pregled, korištenje alata i pomagala u struci
Spoznati kako se redoviti dimnjačarski posao temelji na općinskoj odluci koja je vezana za zakon o komunalnoj djelatnosti Vježbom mjerenje na uzorku dimnjaka spoznati mjerenja i izradu skica sa najvažnijim značajkama dimnjaka Spoznaja o materijalima za gradnju sanaciju i konstrukciju dimnjaka koji imaju dovoljnu otpornost na požar. |
A) Dimnjačarstvo kao struka1/ nužnost struke tijekom povijesti 2/ protupožarna zaštita 3/ osiguranje grijanja 4/ ušteda goriva 5/ smanjenje onečišćenja 6/ prepoznatljivost struke uniformom (odorom) i ophođenjem B) Alati vrste i korištenje 1/ posebnost dimnjačarskih alata 2/ prilagodljivost alata C) Pomagala za pregled i kontrolu D) Odluka o obavljanju dimnjačarske službe 1/ zakonska osnova E) Mjerenje dimnjaka 1/ svijetli presjek 2/ visina 3/ dužine kanala 4/ razlike u presjecima 5/ ograničenja u oblicima F) Izbor materijala za dimnjake
1/ pregled uzoraka 2/ primjeri uvjerenja o kvaliteti 3/ označivanje elemenata dimnjaka 4/ očekivani vijek trajanja 5/ primjeri instalacija dimnjaka 6/ stručni nalaz dimnjaka
|
Razred: DRUGI (2.)
Tjedni (ukupni) fond sati: 3 (105)
Sadržaj programa
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Tehnologija dimnjačarskih radova
|
Uvid u način primjene pojedinih tehnološki postupaka kod dimnjačarskih radova Spoznati tehnološke postupke pri uporabi pojedinih materijala Uočiti važnost tjednih, mjesečnih i kvartalnih planiranih radova Upoznati bitne karakteristike i postupke pri radu na različitim alatima i priborom Uočiti važnost pravilno izvedenih radnji pregleda, kontrole i njihov redoslijed Uočiti važnost određenih tehnoloških postupaka ispitivanja Spoznati važnost obavljenih pregleda i evidencije Upoznati fizikalne i kemijske postupke u pojedinim fazama rada Spoznati važnost zaštitnih postupaka u odnosu na uvjete pristupačnosti i zaštitnih uvjeta pokraj dimnjaka i otvora za kontrolu i čišćenje Informacija i komunikacija su sastavni dio dimnjačarskog posla Upoznati temeljne vrijednosti i svrhu radova kontrole i čišćenja dimovodnih kanala i dimnjaka Dobiti uvid kako osigurati funkcionalnost, sigurnost i učinkovitost uređaja za loženje Spoznati o osnovnim mjerenjima zraka i provjetravanja prostorija gdje se nalaze ložišta
|
A/ Izvođenje dimnjačarskih radova 1/ priprema alata i pribora za planirane radove na dimnjacima, dimovodnim kanalima i prirodnim ventilacijskim kanalima 2/ upoznavanje korisnika ili vlasnika s planiranim ili izvanrednim radovima 3/ upoznavanje sa sigurnosnim uvjetima na objektima planiranih radova i kontrole 4/ pregled evidencije radova i kontrola koji su obavljeni u ranijim rokovima 5/ pregled evidencije dozvole pristupa i ocjena stupnja opasnosti od ložišta i dimnjaka 6/ upoznavanja korisnika sa uvjetima i obvezama prije redovitog ili izvanrednog pregleda 7/ stanje odore i izgleda prije najave pregleda, kontrole ili čišćenja 8/ osiguranje mjesta za osobnu higijenu i pranje nakon radnog dana 9/ alkohol i pušenje na dimnjačarskom radnom području tijekom obavljanja radova 10/ redovito informiranje i komunikacija o stanju dimnjaka na radnom području s komunalnom inspekcijom, protupožarnom i sanitarnom inspekcijom B/ Radovi na dimnjačarskom radnom području 1/ ispitivanje prohodnosti dimnjaka 2/ ispitivanje svijetlog otvora ogledalom 3/ ispitivanje atmosferskog strujanja unutar dimovodnih otvora u odnosu na stanje okolnog i unutarnjeg zraka 4/ osnovna mjerenja stanja okolnog i unutarnjeg zraka, temperatura, relativna vlažnost, strujanja 5/ postupak kontrole za dimnjake s jednim priključkom 6/ postupak kontrole za dimnjake s više priključaka 7/ postupak kontrole i čišćenja dimnjaka za atmosferske kotlove 8/ postupak kontrole i čišćenja dimnjaka za predtlačne kotlove |
Opasnosti u struci
Redoslijed pregleda dimnjaka
Izrada stručnog nalaza
Izrada plana rada
|
Na modelu uređaja za loženje i dimovodu upoznati nastajanje i opasnosti od rasprostiranja dimnih plinova u stambeni prostor umjesto u dimnjak
Unutar stambenog naselja s različitim dimnjacima obaviti vježbu pregleda skupine dimnjaka s više priključaka
Vježba izrade stručnog nalaza za dimnjake postojećih u uporabi i novogradnje
Spoznati važnost izrade plana rada i postavljanje obavijesti za sve korisnike dimnjačarskih usluga Vježbom na tipičnom zemljopisnom uzorku upoznati različite izbore obilaska radnog područja |
A)Trovanja od dimnih plinova 1/ ugljični monoksid CO 2/ ugljični dioksid CO2 3/ zemni plin 4/ gradski plin 5/ industrijski plin 6/ krute čestice, pepeo i čađa 7/ smola i katranski spojevi
B) Stručni pregled dimnjaka 1/ redoslijed pregleda 2/ raspored radova i koordinacija 3/ informacija od korisnika 4/ zaštita od propuštanja 5/ dimne patrone i paljenje 6/ komunikacija i praćenje 7/ propusnost i poroznost 8/ čvrstoća i trajnost 9/ stanje unutarnje cijevi i zidova 10/ pojave izbijanja kondenzata 11/ protupožarni uvjeti 12/ protupožarne udaljenosti 13/ evidencija vanjskih utjecaja krova, raslinja i zidova
C) Izrada skica 1/ primjeri proizvođača 2/ povijesni nalazi 3/ pravilo rasporeda 4/ ograničenja kod zamjene ložišta 5/ oznake nedostataka
D) Plan rada na radnom području 1/ evidencija rokova i objekata 2/ planiranje i normiranje radova 3/ uhodavanje radnog područja |
Razred: TREĆI (3.)
Tjedni (ukupni) fond sati: 4 (128)
Sadržaj programa
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Tehnologija dimnjačarskih radova
|
Upoznati se s podjelom i klasifikacijom predmeta rada na dimnjačarskom radnom području, sukladno kriterijima iz lokalnog propisa Uvid u europsku razredbu koja se temelji na europskoj direktivi za uređaje za loženje za kućanstva i industriju Utvrđivanje važnosti uvjeta istovrsnosti uređaja za loženje za priključenje na istu dimovodnu vertikalu Upoznati se s osnovama i uvjetima redovitog održavanja svih dimovodnih i plamenih površina izmjenjivača topline i utvrđivanja nedostataka uređaja prema uputama za rad proizvođača Uvid u osnovu dimnjačarske struke koja se temelji u redovnim planiranim pregledima dimnjaka i dimovodnih kanala kao i kontrola stanja ložišta u dimovodnom dijelu Upućivanje na ocjenu stanja pregledanih detalja i očekivano vrijeme trajanja za pojedine dijelove dimovodnih instalacija Spoznati temeljne kriterije za podjelu pregledanih dimnjaka na ispravne, dimnjake s nedostacima i opasne dimnjake Upoznati se s načinima i podlogama za dimenzioniranje dimnjake manjih kapaciteta
|
Podjela dimnjačarskoga radnog područjaA/ prema gorivu B/ prema ložištima C/ prema rokovima D/ prema korisnicima E/ novogradnje F/ pričuvni dimnjaci G/ dimnjaci izvan uporabe H/ industrijska postrojenja Europska razredba uređaja za loženje 1/ razredba skupine A 2/ razredba skupine B 3/ razredba skupine C Istovrsnost uređaja za loženje A/ prema gorivu B/ prema razredbi C/ prema mogućnosti priključenja na dimnjake Održavanje uređaja za loženje 1/ upute za uporabu 2/ upute za održavanje 3/ rokovi pregleda i ovlaštenja 4/ uvjeti ložišta za priključenje 5/ proizvođačke vrijednosti podtlaka-predtlaka 6/ detalji priključenja dimovodnih kanala 7/ uvjeti priključenja više uređaja za loženje na jednu dimovodnu vertikalu Redoviti pregledi u dimnjačarskoj struci 1/ kontrola prohodnosti dimnjaka 2/ kontrola poroznosti dimnjaka 3/ kontrola nepropusnosti dimnjaka 4/ pregled stanja dimovoda 5/ pregled materijala dimovoda 6/ pregled dimnjaka kamerom Kriteriji trajnosti i sigurnosti dimnjaka A/ ispravni dimnjaci B/ dimnjaci s nedostacima C/ opasni dimnjaci Dimenzioniranje svijetlih otvora dimnjaka Norme za dimenzioniranje Dijagrami proizvođača |
Tehnički propisi i organizacija |
Upućivanje u norme za dimnjake tehničke propise i upoznavanje uvjeta za zaprimanje i izvođenje graditeljskih radova
Upoznavanje s organizacijom redovnog i izvanrednog dimnjačarskog posla. |
Odluka o obavljanju dimnjačarske službe A/ rokovi 1/ rokovi kontrole 2/ rokovi čišćenja 3/ rokovi sanacija 4/rokovi mjerenja B/ izvještavanja nadležnim inspekcijama C/ suradnja s distributerima goriva, instalaterima i serviserima uređaja Propisi o dimnjacimaHrvatske norme za dimnjake Europske norme za dimnjake Izlazi vrha dimnjaka i završne kape, kada i gdje Tehničko rješenje dimnjaka za jedno priključeno ložište Tehničko rješenje dimnjaka za više priključenih ložišta Tehničko rješenje rekonstrukcije dimnjaka Razredba dimnjaka i označivanje dimnjaka Organizacija dimnjačarskih radova A/ Ugovor Osiguranje radova, jamstvo, poslovni rizik, ugovor o koncesiji B/ OrganizacijaOrganizacijska priprema radnog područja Analiza dokumentacije za ložišta i dimnjake C/ NormativiNormativi i propisi o ugradnji materijala Normativi utroška radnog vremena Izmjena ugovorenih cijena i utvrđivanje cijene D/ KalkulacijaOpis radova, cijena, porezi |
Uređaji za loženje
Dimnjaci
Organizacija radnog područja
Oprema alati, pribori i instrumentarij za dimnjačarske radova
|
Vježbom na sajmu opreme za grijanje spoznati razlike u sistemima, prilagodljivosti i učinkovitosti pojedinih vrsta uređaja za loženje Vježbom na sajmu dimnjaka ili kod proizvođača upoznati sistemske i montažne dimnjake s demonstracijom pravilne gradnje i kontrole Pokaznom vježbom na tipičnom radnom području upoznati minimalne uvjete za organizaciju dimnjačarskoga radnog područja Vježba analize dimnih plinova u kotlovnici |
A) Pregled instaliranih uređaja za loženje B) Pregled uređaja za loženje na tržištu C) Pregled tipičnih uputa za pogon i održavanje uređaja za loženje D) Dokumentacija radnog područja E) Analiza dimnih plinova i komentar rezultata F) Evidencija i statistika radova i mjerenje |
Metodičke napomene
Metode koje se koriste u izlaganju sadržaja su verbalne, opisivanjem i objašnjavanjem pojmova i procesa kombiniraju se s demonstracijom koja se izvodi u manjim skupinama. Demonstracija se izvodi na modelima, a praćena je s vizualnim materijalom i crtežom.
6.2. Nastavni predmet: Tehničko crtanje
Cilj programa
Stjecanje osnovnih znanja iz tehničkog crtanja koja će omogućiti obavljanje poslova u zanimanju: dimnjačar
Zadaci
Znati i razumjeti, čitati i primijeniti tehnički crtež.
Moći izraditi jednostavne tehničke crteža.
Znati i umjeti izraditi crteže i sheme sklopova i sustava u zanimanju za koje se školuje.
Znati i umjeti koristiti stručnu literaturu.
Osposobiti za cijelo životno školovanje.
Provjera postignuća rada učenika
Grafički radovi prve godine: izrada i usmena analiza rada
1 – Standardi u tehničkom crtanju
2 - Kotirani prikaz predmeta u izometriji
3 - Kotirani ortogonalni prikaz tijela
4 - Izrada radioničkog crteža
Literatura za učenike i nastavnike
Literatura koju je odobrilo Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa ili Zavod za školstvo Republike Hrvatske, i :
Koludrović Č., Koludrović I.,Harbić, Koludrović R.: Tehničko crtanje u slici s kompjutorskim aplikacijama, Ćiril Koludrović, Rijeka – priručnik
Žunar M.: Tehničko crtanje, Pučko otvoreno učilište, Zagreb - udžbenik
Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom |
||||||
Tehničko crtanje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
Ukupni broj sati |
||||
I. |
II. |
III. |
||||
Nastavno područje |
Razred |
|
||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
||||
Osnove tehničkog crtanja |
- |
15 |
- |
15 |
||
Građevinsko crtanje |
- |
20 |
- |
20 |
||
Dimnjaci |
- |
- |
8 |
8 |
||
Uređaji za loženje |
- |
- |
8 |
8 |
||
Sustavi grijanja |
- |
- |
8 |
8 |
||
Ventilacijski uređaji |
- |
- |
8 |
8 |
||
Ukupno |
- |
35 |
32 |
67 |
||
|
|
|
|
|
|
|
Razred: DRUGI (2.)
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (35)
Sadržaj programa
Nastavno područje |
Očekivani rezultati (znanja i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Osnove tehničkog crtanja |
Rukovanje crtaćim priborom i pomoćnim sredstvima |
Crtaća ploča, trokut, kutomjer, olovke i drugi pribor za crtanje, te papir za crtanje
|
Normativi crtanja |
Mjerilo Vrste linija Kotiranje Sastavnica |
|
Osnovni geometrijski pojmovi i konstrukcije |
Konstrukcije - trokuta - četverokuta - pravokutnog mnogokuta - kruga i dijelova kruga
|
|
Prikaz geometrijskih tijela u nacrtu, bokocrtu i tlocrtu |
Jednostavna tijela Složena tijela Prizme, šiljata tijela, valjak |
|
Građevinsko crtanje |
Vrste nacrta |
Idejni, glavni i izvedbeni nacrti |
Crtanje zidova |
Zidovi od raznih materijala i debljina |
|
Objasniti izradu i način djelovanja raznih dimnjaka i grafički ih prikazati |
Pojedine vrste ložišta |
|
Skiciranje |
Jednostavne prostoručne skice |
Razred: TREĆI (3.)
Tjedni (ukupni) fond sati: 1(32)
Sadržaj programa
Nastavno područje |
Očekivani rezultati (znanja i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Dimnjaci |
Prikazivanje dimnjaka za plin i dim
Prikaz tehničkih pojedinosti dimnjaka za dim i plinove |
Dimnjaci od fazonskih dijelova Metalni dimnjaci |
Dno dimnjaka Provođenje dimnjaka kroz tavan i tavanicu Gornji dio dimnjaka Otvori za čišćenje Priključci |
||
Uređaji za loženje |
Konstrukcija i funkcija uređaja za loženje Skiciranje Prikazati izradu i način djelovanja raznih uređaja |
Uređaji za centralno grijanje
|
Skiciranje najvažnijih tehnoloških rješenja |
||
Posebne vrste ložišta |
||
Sustavi grijanja |
Izrada: djelovanje raznih sustava za grijanje |
Grijanje zrakom Grijanje toplom vodom Grijanje parom |
Ventilacijski uređaji |
Izrada i djelovanje ventilacijskih uređaja |
Ventilacijski uređaji za - ložionice - unutarnje prostorije |
6. 3. Nastavni predmet: Matematika u struci
Razred |
1. |
2. |
3. |
Ukupno |
Broj sati |
2 (70) |
1 (35) |
1 (32) |
4 (137) |
Cilj programa
Nastava matematike omogućuje da učenici usvoje osnovno matematičko znanje potrebno za razumijevanje pojava i zakonitosti u prirodi i društvu te ih osposobljava za primjenu znanja iz života i u praktičnoj primjeni u struci.
Zadaci programa
Stjecanje znanja potrebna za razumijevanje kvantitativnih odnosa i zakonitosti u raznim pojavama u prirodi, društvu i praktičnom životu.
Dobivanje matematičkih znanja koja su nužna za uključivanje u rad i praćenje tehnološkog razvoja struke.
Razvijanje logičnog mišljenja, sposobnosti za pravilno rasuđivanje i zaključivanje, te sposobnost preciznog formuliranja pojmova.
Razvijanje preciznosti i konciznosti u izražavanju, te urednost, upornost i sistematičnost u radu.
Stjecanje znanja potrebna za planiranje i praćenje poslovnih rezultata.
Stjecanje vještina samostalnog računanja prema danim uputama.
Literatura
Za prvi razred:
Jagodić B., Miliša M.: Udžbenik za prvi razred
industrijskih i obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb
Varošanec S.: Udžbenik i zbirka zadataka za prvi razred
trogodišnjih strukovnih škola, Element, Zagreb
Za drugi razred:
Mrkonjić I., Ujević J.: Udžbenik i zbirka zadataka za drugi
razred industrijskih i obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb
(poglavlja 1, 2, 7 i 8.1)
Za treći razred:
Za najveći dio gradiva moguće je koristiti se vježbenicom:
Erceg V.: Metode gospodarskog računa, vježbenica za
srednje škole, Element, Zagreb
Ne postoji odgovarajući udžbenik za drugi i treći razred ovog programa. Moguće je koristiti dijelove i nekih drugih udžbenika matematike, te članke i tablice računovodstvenih časopisa, npr. RRIF ili RIF.
Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom |
||||||||||||
Matematika u struci |
Broj sati po obrazovnim godinama
|
Ukupni broj sati |
||||||||||
I. |
II. |
III. |
||||||||||
Nastavno područje |
Razred |
|
||||||||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
||||||||||
1. Prirodni brojevi |
6 |
|
|
6 |
||||||||
2. Cijeli brojevi |
5 |
|
|
5 |
||||||||
3. Racionalni brojevi |
8 |
|
|
8 |
||||||||
4. Linearne jednadžbe i nejednadžbe |
8 |
|
|
8 |
||||||||
5. Planimetrija |
15 |
|
|
15 |
||||||||
6. Potencije i polinomi |
15 |
|
|
15 |
||||||||
7. Realni brojevi |
7 |
|
|
7 |
||||||||
8. Graf linearne funkcije |
6 |
|
|
6 |
||||||||
9. Kompleksni brojevi |
|
7 |
|
7 |
||||||||
10 Kvadratna jednadžba |
|
7 |
|
7 |
||||||||
11. Mjerne jedinice |
|
6 |
|
6 |
||||||||
12. Poliedri i rotacijska tijela |
|
15 |
|
15 |
||||||||
13. Proporcionalnost i primjene |
|
|
9 |
9 |
||||||||
14. Postotni, promilni i kamatni račun |
|
|
8 |
8 |
||||||||
15. Izračunavanje plaće |
|
|
9 |
9 |
||||||||
16. Kalkulacija cijene |
|
|
6 |
6 |
||||||||
Ukupno |
70 |
35 |
32 |
137 |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
||||||
Razred: PRVI (1.)
Tjedni (ukupni) fond sati: 2 (70)
Sadržaj programa
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
|
1. Prirodni brojevi |
Usvojiti pojam skupa N, kriterije i svojstva djeljivosti, određivanje najvećeg zajedničkog djelitelja i najmanjeg zajedničkog višekratnika. |
Skup N, svojstva Računske operacije i svojstva Pojam djeljivosti Najveći zajednički djelitelj Najmanji zajednički višekratnik |
|
2. Cijeli brojevi |
Usvojiti pojam skupa Z, računanje s predznacima, računanje sa zagradama. |
Skup Z, svojstva Računske operacije i svojstva Računanje sa zagradama |
|
3. Racionalni brojevi |
Usvojiti pojam skupa Q, računanje s razlomcima. Znati decimalni zapis racionalnog broja, računati s decimalnim brojevima uz uporabu kalkulatora. |
Skup Q, svojstva Računske operacije i svojstva Decimalni zapis racionalnog broja Računanje s decimalnim brojevima Smještanje racionalnih brojeva na pravac
|
|
4. Linearne jednadžbe i nejednadžbe |
Naučiti rješavati linearne jednadžbe i nejednadžbe. Znati iz formule izračunati jednu nepoznatu veličinu, ako su zadane ostale. |
Linearne jednadžbe s jednom nepoznanicom Linearne nejednadžbe s jednom nepoznanicom Problem s jednom nepoznanicom Linearni sustavi s dvije nepoznanice
|
|
5. Planimetrija |
Razlikovati geometrijske likove i znati izračunati opseg i površinu lika koristeći formule za opseg i površinu trokuta, kruga, kvadrata i pravokutnika. Ovladati mjernim jedinicama za duljinu i površinu. |
Trokut, vrste trokuta Površina i opseg trokuta Krug i kružnica Četverokut Opseg i površina četverokuta |
|
6. Potencije i polinomi |
Usvojiti pojmove: potencija, baza, eksponent Naučiti računske operacije s potencijama Usvojiti pojam polinoma Naučiti računske operacije s polinomima Naučiti kvadrirati zbroj i razliku Znati primijeniti formulu za razliku kvadrata Usvojiti pojam algebarskog razlomka Znati riješiti jednostavnije primjere računanja s algebarskim razlomcima
|
Pojam potencije s cijelim eksponentom Operacije s potencijama Pojam polinoma Računske operacije s polinomima Kvadrat binoma Razlika kvadrata Rastavljanje na faktore Algebarski razlomci
|
|
7. Realni brojevi |
Shvatiti pojam iracionalnog broja i ukupnost realnih brojeva Usvojiti smještaj realnih brojeva na pravac Svladati računske operacije s drugim korijenom Znati zaokružiti decimalni broj na željeni broj decimala Snalaziti se u koordinat. sustavu na pravcu i u ravnini Usvojiti formule za udaljenost točaka u ravnini i za polovište dužine
|
Drugi korijen Pojam iracionalnih brojeva Skup R Koordinatni sustav na pravcu Računske operacije s drugim korijenom Racionalizacija nazivnika Koordinatni sustav u ravnini Udaljenost točaka u ravnini Polovište dužine
|
|
8. Graf linearne funkcije |
Znati nacrtati graf linearne funkcije Razlikovati rastuće i padajuće linearne funkcije Problem s jednom nepoznanicom moći grafički predočiti |
Graf linearne funkcije Rastuće i padajuće linearne funkcije Nulte točke Grafičko rješavanje sustava linearnih jednadžbi |
|
|
|
|
|
Razred: DRUGI (2.)
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (35)
Sadržaj programa
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
1. Skup kompleksnih brojeva |
Shvatiti potrebu proširivanja skupa R Razlikovati drugi korijen pozitivnoga i negativnog broja Znati osnovne računske operacije s kompleksnim brojevima Razumjeti pojam apsolutne vrijednosti kompleksnog broja |
Kvadr. jednadžba x = -1 Skup C, svojstva Računske operacije Apsolutna vrijednost kompleksnog broja
|
2. Kvadratna jednadžba
|
Znati riješiti jednostavne kvadratne jednadžbe Razlikovati prirodu rješenja kvadratne jednadžbe ovisno o diskriminanti |
Nepotpuna kvadratna jednadžba Rješenja kvadratne jednadžbe ax +bx+c=o Diskriminanta kvadratne jednadžbe |
3. Mjerne jedinice |
Znati računati s pomoću kalkulatora i razumjeti eksponencijalan zapis broja Uspješno koristiti odgovarajuće mjerne jedinice i s pomoću tablica pretvarati, razumjeti i koristiti mjerne jedinice koje nisu često u uporabi |
Potencije baze 10 Eksponencijalni zapis realnog broja Preračunavanje mjera (prefiksi i značenja) Metrički sustav mjera (mjere za duljinu, površinu, volumen i masu) Osnovne jedinice angloameričkog sustava mjera i tablice za pretvorbu Mjere za vrijeme
|
4. Poliedri i rotacijska tijela |
Razlikovati geometrijska tijela Razumjeti pojam oplošja i volumena Znati izračunati oplošje i volumen tijela prema formulama Znati koristiti pojmove oplošja i volumena u praktičnim problemima iz struke (računanje potrebnog materijala, itd.) |
Kocka Kvadar Prizme Piramide Valjak Stožac Kugla
|
Razred: TREĆI (3.)
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (32)
Sadržaj programa
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
1. Proporcionalnost i primjene |
Znati izračunati nepoznati član razmjera (usporedba s razlomcima!) S pomoću pravila trojnog znati riješiti praktične probleme (npr. tečajna lista, potreban broj sati ili radnika za određeni posao itd.) S pomoću aritmetičke sredine znati izračunati prosječne vrijednosti (npr. očekivani promet na temelju proteklog razdoblja, prosječnu potrošnju na temelju podataka iz prijašnjih razdoblja itd.) Račun diobe uz jednostavan postupak omogućava podjelu određenih sredstava ili vremena prema unaprijed određenim kriterijima na potreban broj dijelova S pomoću računa smjese znati odrediti omjere miješanja da bismo dobili željeno svojstvo smjese |
Omjeri i razmjeri Upravo i obrnuto razmjerne veličine Grafički prikaz upravo i obrnuto razmjernih veličina Aritmetička sredina Pravilo trojno - jednostavno i složeno Račun diobe - jednostavan i složeni Račun smjese - jednostavan i složeni
|
2. Postotni, promilni i kamatni račun |
Razumjeti pojam postotka Znati izračunati postotak s pomoću kalkulatora bez obzira na osnovnu vrijednost Prepoznati i razlikovati postotni račun više i niže 100 Znati izračunati mjesečnu obvezu PDV-a Znati ispravno koristiti formule za promilni i kamatni račun
|
Pojam postotka Osnovni postotni račun Postotni račun više 100 Postotni račun niže 100 Primjena na obračun PDV-a Promilni račun Jednostavni kamatni račun |
3. Izračunavanje plaće |
Znati razliku između bruto i neto plaće S pomoću tablica znati izračunavati neoporezivi dio plaće S pomoću formulara i formula znati napraviti isplatnu listu |
Osnovni pojmovi vezani uz plaću (bruto i neto plaća, doprinosi, porez, prirez) Doprinosi iz plaće i na plaću Neoporezivi dio plaće Porezna osnovica Porezne stope Tablica prireza po gradovima Neto plaća |
4. Kalkulacija cijene |
Treba znati izračunati svaki element kalkulacije Znati napraviti promjene cijena, popuste s odgovarajućim promjenama kalkulacije |
Osnovni pojmovi vezani uz cijenu (nabavna cijena, rabat, marža, porez – PDV, prodajna cijena) Porez, povrat poreza Izrada kalkulacije |
6. 4. Nastavni predmet: Nauka o toplini
Razred: drugi (2.) i treći (3.)
Tjedni (ukupni) fond sati
Razred |
1. |
2. |
3. |
Ukupno |
Broj sati |
|
1 (35) |
1(32) |
2 (67) |
Cilj programa
Osposobiti učenike za primjenu termodinamičkih zakonitosti u zanimanju.
Zadaci programa
Omogućiti učeniku shvaćanje i poznavanje temeljnih toplinskih zakonitosti i njihovu vezu sa strukom. Razvijanje sposobnosti za stručno rješavanje problema na bazi principa.
Razred: DRUGI (2.)
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (35)
Sadržaj programa
Nastavno područje |
Očekivani rezultati (znanja i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Osnovne toplinske jedinice i protok |
Izračunavanje temperature, volumena (gustoće) i tlaka. Izračunavanje protoka. Temperaturna mjerenja, mjerenja tlaka i protoka |
Temperaturne jedinice. Kelvinov stupanj naspram Celzijeva. Jedinice za tlak bar, paskal. Mjerne jedinice za volumen. Zakon o održanju mase. Zakon o održanju energije. Bernoulijeva jednadžba. (Prandtlova i Pitotova cijev) |
Toplinsko širenje krutih tijela i kapljevina. Toplinsko širenje plinova i para
|
Shvaćanje ovisnosti između volumena, temperature i tlaka |
Linearno širenje. Prostorno širenje. Volumen plina kod promjene temperature. Gay-Lussacov zakon. Boyle –Mariotov zakon. Realni plinovi. |
Količina topline i specifični toplinski kapacitet
|
Shvaćanje vodne vrijednosti |
Izjednačavanje temperatura kod izmjenjivača topline. |
Prijelaz topline |
Shvaćanje mogućnosti izoliranja materijala kod dimnjaka. Odnosno ubrzanje prijenosa topline kod kotlova, radijatora itd. |
Kondukcija (vođenje). Konvekcija (prijenos) Zračenje topline
|
Izgaranje |
Proračun izgaranja ugljika, vodika i sumpora Vrijednosti raznih goriva i međusobna usporedba Postaviti i izračunati jednostavne izraze (jednadžbe) Izračunati toplinu izgaranja |
Proces izgaranja. Toplinske vrijednosti goriva Potreba za zrakom kod gorenja. Volumen dima i ispušnih plinova Masa dima i ispušnih plinova Sastav dima u postocima Vrijednosti raznih goriva i međusobna usporedba |
Razred: TREĆI (3.)
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (32)
Sadržaj programa
Nastavno područje |
Očekivani rezultati (znanja i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Vlažan zrak |
Shvaćanje procesa kondenzacije dimnjaka |
Daltonovi zakoni Apsolutna vlažnost. Relativna vlažnost. Dijagram za vlažni zrak. |
Toplinska računanja |
Izračunati gubitak topline kod korištenja dimnjaka Računati odnose kod primanja i davanja topline Izračunati potrebnu količinu goriva i troškove Izračunati promjene duljina i volumena kod krutih i tekućih materijala zbog topline |
Odnos između opterećenja, učinka i stupnja djelovanja Odnos između opterećenja, učinka i stupnja djelovanja Opterećenost ovisna o dovodu količine goriva (za čvrsta, tekuća i plinovita goriva) Zagrijavanje prostorija Priprema potrošne vode Promjena dimenzija dimnjaka, spojeva i ložišta s promjenom temperature Povećanje volumena vode i ulja
|
Račun strujanja |
Računski prikazati djelovanje gustoće dima na uzgon Računski pokazati odnos između funkcije i konstrukcije
|
Ukupni uzgon dimnjaka Pojedine veličine uzgona prema zadanim vrijednostima Promjer dimnjaka Visina dimnjaka Učinak dimnjaka |
6.5. Nastavni predmet: Osnove računalstva
Razred: prvi (1.)
Tjedni (ukupni) fond sati
Razred |
1. |
2. |
3. |
Ukupno |
Broj sati |
1.5 (53) |
- |
- |
1.5(53) |
Cilj programa
Učenika naučiti osnovne pojmove informacijske tehnologije te ga osposobiti za: samostalno pisanje i obradu teksta, crtanje na računalu i korištenje Interneta.
Zadaci programa
Usvojiti podatke o elektroničkim računalima, njihovoj povijesti, građi i primjeni u struci. Naučiti učenike da se samostalno služe računalom u izradi dokumenata, tablica, crtanja na računalu i korištenju Interneta. Znanje stečeno u ovom predmetu učenici će primjenjivati pri izradi praktičnih zadataka u sklopu drugih predmeta, posebno u predmetima struke.
Literatura
Rajić Krešimir: Računalstvo 1
Vodič kroz Internet (10 minuta do uspjeha), izdavač: Miš
Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom |
|||||
Osnove računalstva |
Broj sati po obrazovnim godinama |
Ukupni broj sati |
|||
I. |
II. |
III. |
|||
Nastavno područje |
Razred |
|
|||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||
Povijesni razvoj računala i uporaba računala |
2 |
- |
- |
2 |
|
Građa računala |
4 |
- |
- |
4 |
|
Operacijski sustav Windows |
6 |
- |
- |
6 |
|
Program za obradu teksta – Word |
18 |
- |
- |
18 |
|
Program za crtanje - AutoCAD |
18 |
- |
- |
18 |
|
Internet |
5 |
- |
- |
6 |
|
Ukupno |
53 |
- |
- |
53 |
|
|
|
|
|
|
|
Razred: PRVI (1.)
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (53)
Sadržaj programa
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Povijesni razvoj računala i uporaba računala |
Znati nabrojiti generacije računala i njihove karakteristike. Znati područja u kojima se sve računala primjenjuju.
|
1. generacije računala 2. područja primjene računala |
Građa računala |
Usvojiti pojmove hardver i softver. Znati nabrojiti osnovne dijelove računala, njihovu funkciju i vrste. |
1. hardver i softver 2. osnovni dijelovi računala |
Operacijski sustav Windows |
Znati ulogu operacijskog sustava na računalu. Znati otvoriti željeni program i osnovne operacije s prozorom. Znati spremiti, otvoriti i preimenovati datoteku te naći neku datoteku na disku. |
1. radno područje Windows 2. prozor 3. Windows Explorer |
Program za obradu teksta – Word |
Znati upisati zadani tekst, odabrati željenu veličinu i izgled slova, spremiti i otvoriti željeni tekst te ga ispisati na papir. Na postojećem tekstu znati ispraviti pogreške i promijeniti dijelove teksta. Znati unijeti neki objekt u tekst. Znati formirati tablicu i u nju upisati podatke. |
1. prozor u Wordu 2. traka s izbornicima 3. standardna traka s alatima 4. traka s alatima za oblikovanje |
Program za crtanje - AutoCAD |
Usvojiti osnovne pojmove crtaćeg programa. Znati koristiti osnovne alate za crtanje. Naučiti osnovne naredbe rada s tekstom.
|
1. radno područje AutoCAD 2. trake s alatima 3. traka s izbornicima 4. organiziranje crteža s pomoću slojeva, boja i vrsta crta 5. crtanje jednostavnih crta i likova 6. kotiranje 7. opis crteža |
Internet |
Znati naći željeni sadržaj na Internetu s pomoću pretraživača. Znati poslati i pročitati elektroničku poštu.
|
1. osnove rada s web stranicama 2. osnove rada s e - mailom |
Metodičke napomene
Predviđeni sadržaje treba izvoditi do 30 % sati u teorijskom obliku (osnovne upute za rad na računalima i o primjeni programa korištenih u realizaciji nastave), a ostatak u obliku vježbi s pola odjela u specijaliziranoj informatičkoj učionici koja je opremljena umreženim računalima na kojima je instaliran potreban softver i omogućen pristup Internetu.
Ove sadržaje valja razraditi tako da se tijekom izvođenja programa stavi naglasak na konkretne primjere iz prakse vezane uz pojedino zanimanje (npr. pisanje dopisa, predračuna, izračunavanje PDV-a na cijenu usluge i sl.).
C. IZBORNI DIO
6. 6. Nastavni predmet: Matematika u struci (izborna nastava)
Tjedni (ukupni) fond sati
Razred |
1. |
2. |
3. |
Ukupno |
Broj sati |
- |
1 (35) |
1 (32) |
2 (64) |
Cilj programa
Osposobiti učenike za primjenu matematičkih znanja u zanimanju.
Zadaci programa
Razviti sposobnost matematičkog mišljenja, izražavanja, smisla za rad, preciznost, preglednost i točnost u radu te radnu upornost.
Razred: DRUGI (2.)
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (35 )
Sadržaj programa
Nastavno područje |
Očekivani rezultati (znanja i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Osnovne toplinske jedinice i protok |
Izračunavanje temperature, volumena (gustoće) i tlaka. Izračunavanje protoka. |
Temperaturne jedinice. Kelvinov stupanj naspram Celzijeva. Jedinice za tlak bar, paskal. Mjerne jedinice za volumen. Zakon o održanju mase. |
Toplinsko širenje krutih tijela i kapljevina. Toplinsko širenje plinova i para.
|
Shvaćanje ovisnosti između volumena, temperature i tlaka. |
Linearno širenje. Prostorno širenje. Volumen plina kod promjene temperature. Gay-Lussacov zakon. Boyle –Mariotov zakon. Realni plinovi. |
Količina topline i specifični toplinski kapacitet.
|
Shvaćanje vodne vrijednosti |
Izjednačavanje temperatura kod izmjenjivača topline. |
Prijelaz topline i vlažan zrak. |
Shvaćanje mogućnosti izoliranja materijala i sprječavanja kondenzacije dimnjaka. |
Vođenje topline ili kondukcija. Prijelaz topline odnosno konvekcija. Zračenje topline. |
Izgaranje |
Proračun izgaranja ugljika, vodika i sumpora
Vrijednosti raznih goriva i međusobna usporedba Postaviti i izračunati jednostavne izraze (jednadžbe) Izračunati toplinu izgaranja
|
Proces izgaranja. Toplinske vrijednosti goriva. Potreba za zrakom kod gorenja. Volumen dima i ispušnih plinova Masa dima i ispušnih plinova Sastav dima u postocima Vrijednosti raznih goriva i međusobna usporedba |
Razred: TREĆI (3.)
Tjedni (ukupni) fond sati: 2 (64 )
Sadržaj programa
Nastavno područje |
Očekivani rezultati (znanja i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Toplinska računanja |
Izračunati gubitak topline kod korištenja dimnjaka Računati odnose kod primanja i davanja topline
Izračunati potrebnu količinu goriva i troškove Izračunati promjene duljina i volumena kod krutih i tekućih materijala zbog topline |
Toplina iz ispušnih plinova kod promjene temperature Odnos između opterećenja, učinka i stupnja djelovanja Odnos između opterećenja, učinka i stupnja djelovanja Opterećenost ovisna o dovodu količine goriva (za čvrsta, tekuća i plinovita goriva) Zagrijavanje prostorija Priprema potrošne vode Promjena dimenzija dimnjaka, spojeva i ložišta s promjenom temperature Povećanje volumena vode i ulja
|
Račun strujanja |
Računski prikazati djelovanje gustoće dima na uzgon
Računski pokazati odnos između funkcije i konstrukcije
|
Ukupni uzgon dimnjaka Pojedine veličine uzgona prema zadanim vrijednostima Promjer dimnjaka Visina dimnjaka Učinak dimnjaka |
6. 7. Nastavni predmet: Protupožarna zaštita (izborna nastava)
Tjedni (ukupni) fond sati
Razred |
1. |
2. |
3. |
Ukupno |
Broj sati |
- |
1 (35) |
1 (32) |
2 (67) |
Cilj programa
Osposobiti učenike za primjenu protupožarne zaštite u zanimanju.
Zadaci programa
Razviti sposobnost uočavanja svojstava materijala, mehanizma požara i protupožarnu zaštitu.
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (35 )
Sadržaj programa
Nastavni cjelina |
Očekivani rezultati (znanje, vještina i umijeće) |
Nastavni sadržaj |
Protupožarna zaštita
|
Usvojiti vrijednosti koje protupožarna zaštita ima u zajednici kao i u europskoj tradiciji
Spoznati cijenu posljedica i uzročnu vezu s nedovoljnom zaštitom
Uočiti važnost zakona za ustrojstvo organizacija i međusobnu ovisnost i obveze
Uvid u poznavanje dobrovoljnih društava u lokalnoj zajednici |
A) Dimnjačarstvo i zaštita Vatra i grijanje tijekom povijesti Nastajanje i uvjeti požara Širenje, brzina i uvjeti za kontrolu požara B) Požari gradova: Zagreb, Dubrovnik, Carigrad - žrtve, štete otklanjanje C) Posljedice i pouke trovanja od dima Materijalna štete i statistika Usporedbe sa susjedima D) Zakoni i gradnja Zakon o protupožarnoj zaštiti Civilna zaštita Dobrovoljna društva i dimnjačari Profesionalne jedinice E) Protupožarna služba - ustrojstvo Uloga dimnjačara u zaštiti Suradnja i pravodobno otkrivanje opasnosti F) Sveti Florijan, zaštitnik dimnjačara i vatrogasaca Srednjoeuropska tradicija Proslave i poruke |
|
Upoznati sve tradicionalne i nove materijale za dimnjake koji su dokazali svoju otpornost na širenje požara i trajnost u uporabi
Uvid u podjelu materijala prema ponašanju pri povišenim temperaturama i brzinama promjena temperatura Upoznati se s vrstama fizikalnim i kemijskim ispitivanjima elemenata dimnjaka koja se provode temeljem normi za protupožarna ispitivanja
Uvid u mehanizam i prirodu požara i međuzavisnosti uvjeta i brzine odvijanja Spoznati ulogu prisustva kisika, sastava goriva i prostora dimovoda u kojem se odvija požar te uvjeta proširenja požara izvan kontrolirane zone
|
G) Materijali u gradnji tijekom povijesti - opeka - šamot - plemeniti čelični lim
H) Podjela materijala prema gorivosti - značajka zapaljivosti, mehanizam gorenja, brzina
I) Ispitivanja materijala na zapaljivost i otpornost - laboratorijska ispitivanja, analiza slučajeva, brzine promjene temperatura J) Razredbe materijala dimnjaka na zapaljivost, klasifikacija materijala, označivanje elemenata K) Mehanizam požara u dimnjaku - mehanizam vatre i uvjeta nastajanja, ulazni i izlazni produkti L) Kontrola požara u dimnjaku - promatranje i redoslijed kontrole požara i njegove zone, odrediti kritične lokacije, podjela posla i komunikacija, rezervni plan, podešavanje brzine požara, gašenje požara, vježbe s vatrogascima
|
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (32 ) Sadržaj programa
Nastavni cjelina |
Očekivani rezultati (znanje, vještina i umijeće) |
Nastavni sadržaj |
Protupožarna zaštita
|
Spoznati nužnost suradnje dviju srodnih i međusobno komplementarnih struka
Upoznati zakonsku osnovu i iskustvena pravila protupožarne djelatnosti
Uvidjeti osnove zajedničke protupožarne zaštite na prostoru Europske zajednice putem direktiva i usklađenja
Upoznati ulogu osiguranja od požara i raspoloživa novčana sredstva preventive u unapređenju dimnjačarske operative
Spoznati ulogu statističkih podataka o nedostacima i požarnim prijetnjama od dimnjaka
Kako koristiti podatke i iskustva požara za poboljšanje uvjeta struke |
A) Vatrogasci i dimnjačari - komplementarna i javna služba, napuštena praksa, stručna suradnja, uloga nadzora
B) Zakon o protupožarnoj zaštiti - obveze dimnjačara, obveze vatrogasne službe, izmjena iskustava
C) Europska praksa i zakonodavstvo - direktive u zaštiti, posude pod tlakom i eksplozije
D) Osiguranje kao posljedica - trošak osiguranja i statistika, napuštanje obveza i struke, uloga osiguranja dimnjačarske usluge
E) Prevencija i ukupni teret šteta od požara, eksplozija i trovanja Preventiva kao ušteda Ulaganja u preventivu Protok informacije o nedostacima
F) Usporedba dimnjačarskih radnih područja u broju i obujmu šteta od požara Statistički list Godišnji izvještaj
G) Suradnja s protupožarnom inspekcijom Dokumentacija i praćenje obavljenih radnji na dimnjačarskom radnom području Usporedba unutar struke
|
6. 8. Nastavni predmet: Ekologija u struci
(izborna nastava)
Tjedni (ukupni) fond sati
Razred |
1. |
2. |
3. |
Ukupno |
Broj sati |
- |
|
1 (32) |
1 (32) |
Cilj programa
Osposobiti učenike za primjenu protupožarne zaštite u zanimanju.
Zadaci programa
Razviti sposobnost uočavanja svojstava materijala, mehanizma požara i protupožarnu zaštitu.
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (32 )
Sadržaj programa
Nastavni cjelina |
Očekivani rezultati (znanje, vještina i umijeće) |
Nastavni sadržaj |
Ekologija u struci
|
Spoznati značaj uloge struke u sustavu zaštite od onečišćenje
Upoznati otrovni plin koji je do sada usmrtio i oštetio zdravlje najvećeg broja ljudi
Uvid u tehniku mjerenja dimnih plinova u ovisnosti od pogonskih uvjeta uređaja za loženje Spoznati rezultate racionalizacije potrošnje goriva kod nas i u Europi
|
A) Povijest zaštite okoliša Dubrovnik 1272. g. Pismo indijanskog poglavice Mjerenja u Londonu 1952. g. Mjerenja u Zagrebu 1964 g. Dimnjačari u Zagrebu 1972. g. Zakon o zaštiti zraka od onečišćenja B) Utjecaji dimnih plinova na ljude, životinje i raslinje Najvažniji polutanti (štetne materije) Vidljivi i nevidljivi utjecaji CO nevidljiv i ubojica bez najave C) Utjecaj javnosti i zajednice Porast svijesti o zaštiti Zaštita zraka, vode i tla D) Analiza dimnih plinova i mjerenje emisijskih značajki iz stacionarnih izvora-dimnjaka Pravilnik o obavljanju mjerenja E) Instrumenti za analizu dimnih plinova Izbor instrumenata Rad s instrumentima F) Racionalizacija proizvodnje i potrošnje toplinske energije G) Uloga dimnjačara u smanjenju štetnih emisija dimnih plinova Analiza i statistika znatnog broja evidentiranih mjerenja u Njemačkoj i Austriji Uloga naše dimnjačarske prakse u zaštiti zraka od onečišćenja
|
D) PRAKTIČNI DIO
6. 9. Nastavni predmet: Praktična nastava
Ukupni fond sati
Razred |
1. |
2. |
3. |
Ukupno |
Broj sati |
865 |
865 |
768 |
2498 |
Cilj programa
Cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućavaju polazniku da nakon završetka naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće dimnjačara.
Zadaci programa
Upoznati zaštitu na radu i sprječavanje nesreće
Znati odabrati, pripremiti i rukovati uređajima za rad, čišćenje, mjerenje i ispitivanje.
Znati izvršiti čišćenje, ispitivanje dimnjaka i spojnih dijelova.
Znati izvršiti čišćenje i ispitivanje ventilacijskih i sličnih uređaja.
Poznavati osnove konstruiranja i funkciju uređaja za loženje, ventilaciju i slično.
Znati izvesti mjerenja kod ispuštanja štetnih tvari.
Znati i umjeti izvesti mjerenja funkcionalnosti dimnjaka i analizu dimnih plinova.
Znati i umjeti izvesti čišćenje i ispitivanje ložišta.
Znati organizirati, planirati i provesti radove na dimnjačarskom radnom području
Nastavni cjelina |
Očekivani rezultati (znanje, vještina i umijeće) |
Nastavni sadržaj |
Zaštita na radu
Praktična nastava u radnom procesu
|
Zaštita na radu i sprječavanje nesreća Spoznati značenje uloge struke u osiguranju pogona dimnjaka, zaštite od požara i zaštite od onečišćenja zraka
Upoznati vanjska obilježja izgleda i ugleda dimnjačara i dimnjačarskog učenika na radnom području, ponašanje, nošenje odore i održavanje higijene Spoznati redovitost obilaska dimnjačarskog radnog područja prema planu obilaska i
|
A) Priprema za zanimanjeDimnjačarska odora, izgled, ponašanje održavanje higijene Zaštita na radu ograničenja i pristupi objektima Dimnjačarski alat i korištenje, skladištenje, održavanje Lokacija i granice radnog područja kretanje i osnove redoslijeda pregleda. Razgovor s korisnicima i vlasnicima
B) Osnovni dimnjačarski radovi 1. otvaranje i zatvaranje vratašca 2. čišćenje sabirača 3. pregledi ogledalom i rukom 4. pristupi i pregled dimnjaka na tavanu, ocjena stanja 5. vođenje evidencije obilaska 6. tehnike korištenja i spremanje alata 7. održavanje i zaštita alata 8. simbol sreće i ponašanje
|
Upoznavanje s izvedbama dimnjaka
|
Spoznati značenje uloge struke u sustavu održavanja i osiguranja zaštite od požara i zaštite od onečišćenja zraka
Upoznati osnove gradnje i rasporeda dimnjaka na maketama i uzorcima proizvođača materijala za dimnjake
Uvid u tehniku gradnje dimnjaka unutar objekta i rasporeda prostorija te uvjeta uređaja za loženje
Na uzorcima montažnika i sistemskih dimnjaka upoznati osnove izvedbi novih dimnjaka i usporediti s tradicionalnom gradnjom iz radnih područja |
C) Upoznavanje sa dimnjacimaDimnjaci u obiteljskoj tradicionalnoj kući s priključcima za različita tradicionalna ložišta sobne peći zidane limene kuhinjske peći zidane, limene kaljeve peći grijači vode etažna ložišta na plin D) Dimnjaci u zgradama s više stanova i etaža Presjeci, raspored, vučenje, sabirni, skupine dimnjaka montažni, izolirani, troslojni E) Uporaba i izbor materijala za gradnju dimnjaka Opeka, izbor, slaganje, zidanje, sljubnice, kalupi, prijelazi, otvori, priključci i sabirači F) Montažni dimnjaci Izbor rješenja, elementi i komponente, spojni materijal, dilatacije, veziva, oznake, sukladnost normama, izolacija, prozračivanje, vratašca, rozete i završne kape
|
Nastavni cjelina |
Očekivani rezultati (znanje, vještina i umijeće) |
Nastavni sadržaj |
Alati, pribor i instrumenti
|
Spoznati značenje uloge tradicionalnih i novih alata u struci
Upoznati pribor za obavljanje dimnjačarskog posla i pomoćna stredstva za ispitivanje protoka i poroznosti Vježbati mjerenje uzgona, brzine dimnih plinova, rošenja i propusnosti stijene cijevi dimovoda
Uvid u temeljne vrste mjerenja dimnih plinova i instrumente koji to omogućuju Vježbati i upoznati osnove redovitih dimnjačarskih postupaka u obilasku radnog područja i čišćenju, uz temeljna planiranja |
A) AlatiDimnjačarski alati, strugači, kugle, užad, koloturnik, ključevi, šerna, četke i probijači Novi alati Wholer, lakši, savitljiviji, čvršći i praktičniji B) Pribor i uniforma Ljestve, ogledala, usisivači, fotoaparat, kamera, dimne patrone, rosna pločica C) Instrumenti Analizator dimnih plinova, manometar, CO ispitivač, analizator propuštanja D) Osnovna dokumentacija i tiskanice za evidenciju Evidencija aktivnosti na računalu Pregled i evidencija i potvrđivanje u dimnjačarskoj knjizi ili dlanovniku (Handheld)
|
Nastavni cjelina |
Očekivani rezultati (znanje, vještina i umijeće) |
Nastavni sadržaj |
Vježbe iz procesa izgaranja
|
Upoznati i pratiti proces izgaranja u cijelom rasponu snage ispitnog modela grijača vode
Vježba monitoringa pojave ugljičnog monoksida CO na izlazu iz ložišta i uočiti razloge povećanja ili smanjenja koncentracije na ulazu u dimovodni priključak
Uvid u praktične vježbe i primjere tehnike mjerenja dimnih plinova u ovisnosti od pogonskih uvjeta uređaja za loženje Spoznati dobivene rezultate racionalizacije potrošnje goriva i promjene sastava i stanja dimnih plinova putem podešavanja ulaznih parametara količine goriva i zraka Vježbom dobiti uvid u razlike odvijanja procesa izgaranja za pojedine vrste goriva i očekivane učinkovitosti ili toplinskog stupnja djelovanja |
A) Odvijanje procesa izgaranja Ulazni elementi gorivo-zrak Izlazni elementi CO2, N, NOX, O2, CO, SO2, H2O, B) Ložišta, opterećenja, snaga, raspon snage, promjena temperature dimnih plinova, promjena količine i sastava dimnih plinova, stehiometrija i nepotpunost izgaranja
C) Izgaranje ložišta na drvo Udio i utjecaj vlage Neizgoreni ostatak izgaranja Leteći pepeo Stupanj djelovanja peći Stupanj djelovanja otvorenog kamina Stupanj toplinskog djelovanja kaljeve peći D) Izgaranje kod ložišta na ugljen Vježba u kotlovnici u radu E) Izgaranje kod ložišta na plin Vježba na industrijskom ložištu predtlačnog kotla F) Atmosferska ložišta Vježba na kombiniranom aparatu za grijanje i toplu vodu na zemni plin G) Ložišta sa predtlakom Analiza dimnih plinova na četiri karakteristična opterećenja
|
Pregledi i mjerenja uređaja za loženje
|
Upoznati i pratiti promjene temperature i brzine promjene dimnog plina
Vježbom na modelu dimnjaka visine od 4 m dobiti uvid u sve značajke dimnjaka, izolacije, materijala i oblika koji određuju njegovu razredbu za normu HRN EN 1443 Uvid i pokazna vježba promjene pozicije točke rosišta po visini unutarnje cijevi dimnjaka Upoznati povremenu i potpunu kondenzaciju dimnih plinova u dimnjaku Spoznati dobivene rezultate nakon stručnog pregleda dimnjaka i konzultacije sa suradnikom za ocjenu kriterija prihvatljivosti detalja izvedbe i ugrađenih materijala
Vježbom dobiti uvid u razlike u kvaliteti, trajnosti i funkcionalnosti dimnjaka u odnosu na priključeno ložište
Dobiti uvid u analizu dimnih plinova kod kondenzacijskih ložišta |
A) Mjerenje i proračun količine dimnih plinova B) Mjerenje temperature dimnih plinova prije i nakon čišćenja kod zadanog opterećenja C) Mjerenje koncentracije ugljičnog monoksida s promjenom količine zraka i goriva D) Mjerenje podtlaka dimnih plinova kod promjene ulaznih količina goriva i zraka i utjecaji na dimnjak E) Točka rosišta dimnih plinova za različita goriva, i kod početka i završetka izgaranja F) Vježba mjerenja vremena i mjesta kondenzacije dimnih plinova, ovisno o visini i toplinskoj izolaciji dimnjaka G) Vježba otkrivanja mjesta propusnosti na dimovodu pomoću dimne patrone
H) Pregled tipskog dimnjaka i oznake klasifikacije prema normi HRN EN 1443 I) Vježba redoslijeda stručnog pregleda montažnoga ili sistemskog dimnjaka i pregled uvjerenja (potvrda) o sukladnosti od strane neovisne kontrolne ustanove J) Izrada stručnog nalaza ispravnog dimnjaka K) Opomena za dotrajali ili opasan dimnjak L) Pregled materijala dimovodnih cijevi za kondenzacijska ložišta
|
7. ISPITNI KATALOG ZA POMOĆNIČKI/ZAVRŠNI ISPIT
Ispitni cilj
Cilj završnog ispita je provjera znanja, sposobnosti i vještina koje su potrebne za stjecanje zanimanja dimnjačar.
Način provjere znanja i umijeća:
- pismeno,
- praktični uradak ili radne probe.
Znanja i umijeća koja se provjeravaju i ocjenjuju na završnom ispitu:
Sadržaj |
Znanja i vještine |
Nastavna i radna sredstva |
Tehnologija dimnjačarstva Matematika u struci i račun strujanja Tehničko crtanje
|
Znanja: standardizirani test
|
Testovi Priručnik |
Praktični dio |
Vještine: standardizirane - radne probe - praktični uradak |
Dokumentacija Predmet obrade Alati, uređaji i strojevi |
I.
Svrha pomoćničkog ispita je dokazivanje ispitanika da je stekao vještine i stručno-teorijska znanja, utvrđena nastavnim planom i programom za zanimanje dimnjačar , nužna za obavljanje poslova u tom zanimanju.
II.
Pomoćnički ispit se sastoji iz praktičnoga i teorijskog dijela.
III.
Za praktični dio ispita zadaje se, u skladu s nastavnim planom praktičnog dijela naukovanja, praktična zadaća (uradak i radne probe) iz područja:
čišćenje i ispitivanje dimnjaka i spojnih dijelova; čišćenje i ispitivanje ventilacijskih i sličnih uređaja; čišćenje i ispitivanje ložišta; kontrola onečišćenja okoliša.
Ispitanik mora u zadanom roku primjereno pomoćničkom statusu izraditi uradak i obaviti radnu probu. Ispitna komisija na temelju navedenih uradaka i radnih proba zadaje ispitaniku jedan do tri uratka i jednu do tri radne probe. Ispitna komisija može i samostalno predložiti uratke i radne probe koje će zadati ispitaniku.
POMOĆNIČKI URADAK
Vrsta uratka |
Opis uratka |
Odabir, priprema i rukovanje uređajima za rad, čišćenje, mjerenje i ispitivanje
|
Kandidat mora poznavati uređaje za čišćenje dimnjaka te naprave za mjerenje i ispitivanje dimnjaka i ventilacije. Učenik također mora znati izabrati odgovarajući uređaj i izmjeri karakteristične veličine stanja u dimnjaku i ventilaciji, temperaturu, emisiju plinova, tlak, strujanje zraka na ventilacijskim uređajima, rosište te mora znati samostalno izraditi izvještaj o provedenom mjerenju. Mora poznavati naprave za čišćenje dijelova za spajanje, pojedinačnih ložišta na čvrsta tekuća i plinovita goriva te ogrjevanih kotlova na kruta i tekuća goriva. Mora znati održavati uređaje za rad, čišćenje i mjerenje pojedinih ložišta i ogrjevnih kotlova na kruta i tekuća goriva |
Čišćenje i ispitivanje dimnjaka i spojnih dijelova
|
Kandidat mora znati odabrati uređaje i naprave za čišćenje i ispitivanje plinskih dimnjaka, dimnjaka za ventilaciju i odvod štetnih plinova, spojnih dijelova dimnjaka i velikih dimnjaka. Mora izvesti ispitivanje i čišćenje velikih dimnjaka, dimnjaka za ventilaciju i odvod štetnih plinova, spojnih dijelova dimnjaka i velikih dimnjaka. Mora poznati ispaljivati dimnjak i spojnice dimnjaka te sudjelovati kod preuzimanja objekata. |
Čišćenje i ispitivanje ložišta |
Kandidat mora znati odabrati uređaje i naprave za čišćenje i ispitivanje ložišta te očistiti i ispitati: - {C}kotlove za čvrsta i tekuća goriva, - {C}pojedinačna ložišta za kruta i tekuća goriva, pojedinačna ložišta za plinove i protočne plinske grijače vode, - {C}cirkulacijski plinski grijači kotlova na plinsko gorivo, - {C}specijalne vrste ložišta. Kandidat mora znati očistiti ložište struganjem i ispaljivanjem te suhim, vlažnim i kemijskim postupcima |
Ispitivanje i čišćenje ventilacijskih uređaja |
Kandidat mora znati odabrati uređaje i naprave za čišćenje i ispitivanje ventilacijskih uređaja te mora znati očistiti i ispitati navedene i njima slične uređaje: - ventilacije u ložionicama, - ventilacije u prostorijama za montažu ložišnih uređaja, - uređaje u jednom oknu - uređaje u skupnom oknu, te sudjelovati kod preuzimanja izvršenih radova |
Otklanjanje nedostataka i funkcionalnih smetnji na uređajima za loženje i ventilaciju |
Kandidat mora znati utvrditi i registrirati funkcionalnost uređaja za loženje i ventilaciju prema uzgonu, učinku i presjeku, utvrditi i registrirati nedostatke na dimnjacima i ventilacijama, ložištima i spojevima, dodatnim uređajima za loženje i zaštitnim uređajima za čišćenje dimnjaka. Zatim, treba znati ispitati propisane najmanje razmake kod uređaje za loženje te utvrditi uzroke funkcionalnih smetnji i opterećenja na uređajima za loženje i ventilaciju. Koristiti regulacijske i sigurnosne uređaje na uređajima za loženje i ventilaciju. Utvrditi i registrirati uzroke prokišnjavanja dimnjaka i korozije. Utvrditi i registrirati uzroke opasnosti koji nastaju kod spajanja ložišta. Predložiti mjere za otklanjanje nedostataka na uređajima za loženje i ventilaciju te ukloniti otkrivene nedostatke |
Održavanje uređaja za rad, čišćenje i ispitivanje |
Kandidat mora znati izabrati postupke kojima se održavaju uređaji za rad, čišćenje i ispitivanje |
RADNA PROBA
Vrsta radne probe |
Opis radne probe |
Mjerenje i ispitivanje na uređajima za loženje i ventilaciju |
Kandidat mora znati odabrati mjerne instrumente i naprave za ispitivanje na uređajima za loženje i ventilaciju i provesti mjerenja temperature, pritiska (tlaka) emisije na uređajima za loženje, strujanju zraka na ventilacijskim uređajima i mjerenja vlažnosti te izraditi izvještaj o rezultatima mjerenja |
Mjerenje emisije štetnih plinova |
Kandidat mora znati odabrati mjerne uređaje i naprave za mjerenje emisije štetnih plinova na uređajima za loženje, provesti mjerenja emisije štetnih plinova te izraditi izvještaj o rezultatima mjerenja |
Izvođenje zaštitnih mjera od ispuštanja štetnih tvari |
Kandidat mora znati poznavati odredbe zakona o zaštiti od ispuštanja štetnih tvari u atmosferu, posebno obveza o potrebnim mjerenjima, prijavama i način izvođenje tih mjerenja. Kandidat mora znati izvesti ta mjerenja i sudjelovati u radovima pri sanaciji |
Servisiranje uređaja za loženje |
Kandidat mora znati izabrati alate i pribor i mora znati servisirati uređaje za loženje i specijalne naprave za loženje te izmijeniti važnije dijelove na uređajima za loženje i ventilaciju u skladu s građevinskom dozvolom |
Pri izradi praktične zadaće ispitanik (naučnik) mora se pridržavati propisanih mjera zaštite na radu i zaštite okoliša te ostalih uvjeta koje odredi ispitna komisija.
Ispitanik mora ispitnoj komisiji priložiti mapu praktičnog dijela naukovanja za sve godine obrazovanja iz koje je vidljivo da je uspješno svladao ovaj dio naukovanja.
IV.
Stručno-teorijski dio ispita obuhvaća teorijska znanja nužna za obavljanje praktičnih postupaka u zanimanju koja su propisana nastavnim planom i programom za teorijski dio naukovanja.
NASTAVNA PODRUČJA
Uvod u dimnjačarstvo Pravila u graditeljstvu i sprječavanje požara Osnovni zadaci dimnjačarstva Kemijske i fizikalne osnove Uređaji za loženje Proces izgaranja Mjerna tehnika Dimnjaci i uređaji za ventilaciju Regulacijska i sigurnosna tehnika Računske osnove Računanje u graditeljstvu Toplinska računanja Račun strujanja Osnove tehničkog crtanja Građevinsko crtanje Dimnjaci Uređaji za loženje Sustavi grijanja Ventilacijski uređaji
OCJENJIVAČKI LIST
I. {C}PRAKTIČNI DIO ISPITA
Radnje obavljene u okviru praktične zadaće |
Broj bodova |
Priprema tehničko-tehnološke dokumentacije |
0 – 10 |
Izbor alata, uređaja i naprava za čišćenje, mjerenje i ispitivanje |
0 – 10 |
Izbor radnih postupaka, mjerenja ispitivanja i čišćenja. |
0 – 10 |
Redoslijed i ispravnost postupka u rukovanju alatima, uređajima i napravama za čišćenje, mjerenje i ispitivanje. |
0 – 15 |
Točnost ispitivanja i mjerenja |
0 – 15 |
Racionalna uporaba energije |
0 – 10 |
Racionalna uporaba materijala |
0 – 10 |
Izrada ispitne dokumentacije i interpretacija mjernih rezultata |
0 – 10 |
Primjena mjera za rad na siguran način |
0 – 15 |
Brzina i spretnost te vrijeme izrade |
0 – 15 |
Pridržavanje propisa o zaštiti okoliša |
0 – 10 |
Upotreba tehničko-tehnološke dokumentacije |
0 – 10 |
UKUPNO BODOVA |
140 |
BODOVNA LISTA
Postotak (%) bodova |
Ocjena |
92 – 100 |
Odličan ( 5 ) |
81 – 91 |
Vrlo dobar ( 4 ) |
67 – 80 |
Dobar ( 3 ) |
50 – 66 |
Dovoljan ( 2 ) |
0 – 49 |
Nedovoljan ( 1 ) |
II. STRUČNO–TEORIJSKI DIO
Stručno-teorijski dio ispita je u pisanom obliku, a sastoji se od pitanja i zadaća koje postavlja ispitna komisija. Za zanimanja za koja postoji katalog ispitnih pitanja i zadataka za pomoćničke ispite, koristi se taj katalog.
Ocjena se utvrđuje prema ovoj ljestvici:
BODOVNA LISTA
Postotak (%) bodova |
Ocjena |
90 – 100 |
Odličan ( 5 ) |
80 – 89 |
Vrlo dobar ( 4 ) |
70 – 79 |
Dobar ( 3 ) |
60 – 69 |
Dovoljan ( 2 ) |
Manje od 30 |
Nedovoljan ( 1 ) |
Ispitanik koji postigne od 30 do 59 posto (%) bodova, upućuje se na usmeni ispit.
Na usmenom ispitu u pravilu se provjeravaju znanja iz onih područja iz kojih naučnik nije pokazao dostatna znanja na pismenom dijelu ispita.
Ovaj nastavni plan i program stupa na snagu danom objave u „Narodnim novinama“, a primjenjuje se od 1. rujna 2004. godine.
Klasa: 133-02/04-02/7 Ur. Broj: 526-12/04-43 Zagreb, 1. srpnja 2004. |
|
Ministar
Branko Vukelić, v.r.
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/312780.html