MINISTARSTVO ZA OBRT, MALO I SREDNJE PODUZETNIŠTVO
Na temelju članka 39. stavka 2. Zakona o obrtu (»Narodne novine«, br. 77/93), ministar gospodarstva, uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i športa donosi
I. DVOJNI SUSTAV OBRAZOVANJA ZA POTREBE OBRTNIŠTVA
Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost opće-obrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa naukovanja.
Nastava stručno-teorijskih sadržaja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rješenja, uzimajući u obzir posebnosti pojedinih zanimanja, a što se utvrđuje izvedbenim programom.
Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primjenjuju za opće-obrazovne sadržaje.
Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je završetak naukovanja odvojen od opće-obrazovnog dijela programa.
Naukovanje završava polaganjem pomoćničkog ispita.
II. OPĆI I POSEBNI CILJEVI OBRAZOVANJA
Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.
U skladu s ovim ciljem naučnici trebaju:
n steći osnovno profesionalno obrazovanje temeljem kojeg je moguć dalji razvoj,
n steći uvid u odnose unutar svoje profesije i uspostaviti potrebitu komunikaciju sa suradnicima kao i društvom u cjelini,
n spoznati vlastite mogućnosti i dosege,
n spoznati radne, zakonske, ekonomske, političke i socijalne odnose,
n moći uskladiti vlastite zahtjeve sa zahtjevima okoline.
Posebni ciljevi obrazovanja za zanimanje mlinar odnose se na stjecanje sljedećih znanja i vještina:
a) zaštita na radu, sprječavanje nesreća na radu, zaštita okoliša i racionalno korištenje energije,
b) provođenje mjera higijene,
c) primjena propisa o obrtništvu, propisa o živežnim namirnicama i ostalih propisa važnih za obavljanje ovog zanimanja,
d) poznavanje organizacije rada u zanatskoj radionici,
e) posluživanje i održavanje tehničkih postrojenja,
f) ocjena sirovina, poluproizvoda i gotovih proizvoda,
g) obrađivanje i prerada sirovina,
h) proizvodnja mješavina, poluproizvoda i gotovih proizvoda,
i) skladištenje sirovina, poluproizvoda i gotovih proizvoda,
j) pakiranje i transport gotovih proizvoda.
III. NASTAVNI PROGRAM NAUKOVANJA A. Praktični dio naukovanja I. godina naukovanja
_________________________________________________________________________________________________________________________ Redni Opis obrazovanja Znanja i vještine koje se moraju usvojiti Raspored po broj (posebni ciljevi) (sadržaji programa) polugodištima 1 2 _________________________________________________________________________________________________________________________ 1 2 3 4 _________________________________________________________________________________________________________________________
1. Zaštita na radu, sprječa- a) primijeniti propise o zaštiti na radu vezane za zanimanje vanje nesreća na radu, b) imenovati propise pravnih nositelja osiguranja u slučaju zaštita okoliša i racio- nesreće, propise o sprječavanju nesreće i ostale odredbe nalno korištenje energije koje se odnose na ovo područje c) opisati tipične situacije koje dovode do nesreća kao i ponašanje koje ih uzrokuje d) opisati opasnosti pri rukovanju električnom strujom e) navesti važne propise o sprječavanju požara i o uređajima za zaštitu od požara f) navesti opasnosti pri rukovanju otrovima, plinovima i zapaljivim materijalom g) opisati ponašanje pri nesrećama i pružanje mjere prve pomoći Usvajati za čitavo vrijeme h) navesti moguće načine zagađivanja okoliša i načine utjecaja školovanja na smanjivanje zagađenja i) znati upotrijebiti odgovarajuća sredstva za dezinfekciju i suzbijanje štetočina u skladu s propisima j) uklanjati otpatke k) navesti vrste energije koje koristi zanatska radnja i mogućnosti racionaliziranja korištenja energije
2. Posluživanje i održavanje a) pripremiti i poslužiti tehnička postrojenja za prihvat sirovina i tehničkih postrojenja to naročito postrojenja za prijevoz, za predčišćenje, bušenje, razvrstavanje i raspoređivanje + + b) pripremiti i poslužiti postrojenja za punjenje vreća i pakiranje + c) izvoditi jednostavne radove s drvenim, metalnim i umjetnim materijalima (čavlima, vijcima i sl. te turpijanje i bušenje materijala i jednostavnih elemenata) + d) podesiti i poslužiti postrojenja za skidanje prašine kao i ventilaciju + e) prije stavljanja u pogon namjestiti strojeve i elemente +
3. Ocjena sirovina, a) prepoznati i odrediti sirovine + poluproizvoda i gotovih b) provjeriti stanje sirovina + proizvoda c) uzeti uzorke i odrediti kakvoću (uvažavajući pravne propise) + d) utvrditi vlažnost, težinu, otpad, izrasline i sl. +
4. Pakiranje i otprema a) izabrati materijal za pakiranje + gotovih proizvoda b) gotove proizvode stavljati u vreće i vagati +
5. Proizvodnja mješavina, a) prevoziti čvrste i tekuće komponente + poluproizvoda i gotovih proizvoda
6. Skladištenje sirovina, a) odrediti način skladištenja i izabrati skladišta + poluproizvoda i gotovih proizvoda
II. godina naukovanja
_________________________________________________________________________________________________________________________ Redni Opis obrazovanja Znanja i vještine koje se moraju usvojiti Raspored po broj (posebni ciljevi) (sadržaji programa) polugodištima 1 2 _________________________________________________________________________________________________________________________ 1 2 3 4 _________________________________________________________________________________________________________________________
1. Poznavanje pogona, a) objasniti tijek proizvodnje i odnose u pogonu + održavanje postrojenja b) mjere za uklanjanje smetnji u proizvodnji + 2. Sirovine, poluproizvodi a) ispitati sadržaj pepela + b) utvrditi raspodjelu vlage u zrnu, vrijednost sedimentacije poluproizvoda i gotovih proizvoda + 3. Obrada i prerada sirovina a) očistiti, sušiti i ohlađivati sirovine + b) izabrati sirovine i rasporediti ih za njihovu daljnju upotrebu + c) podesiti stroj za uzimanje sirovina + d) podesiti postrojenje za mljevenje, usitnjavanje, prosijavanje + i razvrstavanje e) kontrolirati produkte usitnjene prosijavanjem + 4. Proizvodnja mješavina, a) namjestiti postrojenja za doziranje i vaganje + poluproizvoda i gotovih melasirati, tiještiti, praviti pahuljice, uzrnjavati i mastiti proizvoda poluproizvode i gotove proizvode + 5. Skladištenje sirovina, a) preuzeti sirovine i poluproizvode i ispitati njihovu težinu, poluproizvoda i gotovih kvantitetu i kvalitetu + proizvoda b) usporediti popratne dokumente s dopremljenom robom + c) uskladištiti, preskladištiti, uzimati iz skladišta poluproizvode i gotove proizvode + 6. Pakiranje i otprema a) zavezati vreće, ljepiti, zavarivati i označavati gotovi proizvod + gotovih proizvoda b) gotove proizvode tovariti, vagati, propisno pakirati, označavati u skladu sa zakonskim propisima + c) usporediti popratne papire pošiljke s dopremljenom robom +
III. godina naukovanja
_________________________________________________________________________________________________________________________ Redni Opis obrazovanja Znanja i vještine koje se moraju usvojiti Raspored po broj (posebni ciljevi) (sadržaji programa) polugodištima 1 2 _________________________________________________________________________________________________________________________ 1 2 3 4 _________________________________________________________________________________________________________________________
1. Posluživanje i održavanje a) pripremiti i poslužiti postrojenja i strojeve za pogonskih postrojenja vaganje, doziranje, mreženje, miješanje, + kondicioniranje, ljuštenje, četkanje i poliranje, prešanje, otapanje, temperiranje i prozračivanje b) nadgledavati i održavati postrojenja + c) posluživati i kontrolirati postrojenja za upravljanje, mjerenje i kontroliranje + 2. Ocjena sirovina, a) provoditi testiranje produkata ribanja i analizu prosijavanja + poluproizvoda i b) utvrditi sirovine proteine i razinu sirove masti + gotovih proizvoda c) utvrditi gustoću rastezanja i otresanja i kut rastresanja + d) napraviti amilogram, farinogram i ekstenzogram + e) provoditi probna pečenja + f) vrednovati i koristiti rezultate laboratorijskih ispitivanja + g) znati primijeniti pravne propise koji se odnose na proizvodnju, propise o žitaricama, živežnim namirnicama i hrani, propise o ambalaži i zakon o mjerama + 3. Obrađivanje i prerada a) utvrditi stanje poluproizvoda + sirovina b) promijeniti stanje poluproizvoda korekcijom tijeka proizvodnje + c) utvrditi prihod i iskorištenje + 4. Proizvodnja mješavina, a) sastaviti mješavine prema danim kriterijima + poluproizvoda i b) zagrijati, ovlažiti i ohladiti poluproizvode i gotove proizvode + gotovih proizvoda c) kontrolirati proces proizvodnje 5. Skladištenje sirovina, a) odrediti način skladištenja i izabrati skladišta + poluproizvoda i gotovih proizvoda +
B. Teoretski dio naukovanja
1. Tehnologija zanimanja s vježbama
1.1. Pregled nastavnih područja s vremenskom raspodjelom ________________________________________________________________________________________________________
Red. br. Nastavno područje Broj sati po obrazovnim godinama I. II. III. Ukupno ________________________________________________________________________________________________________
1. Zaštita na radu, sprječavanje nesreća, zaštita okoliša 5 - - 5 2. Mlinarski pogoni 5 - - 5 3. Biološke i kemijske osnove sirovina, poluproizvoda i gotovih proizvoda 60 - - 60 4. Osnove higijene 30 - - 30 5. Osnove ljudske prehrane 30 - - 30 6. Sirovine: podrijetlo, sastav, svojstva, spajanje i mogućnost primjene 45 90 - 135 7. Preuzimanje sirovina, čišćenje i skladištenje 35 50 - 85 8. Strojevi, uređaji, postrojenja - 70 64 134 9. Usitnjavanje, odvajanje - - 64 64 10. Poluproizvodi, dodatni materijali - - 64 64 11. Miješanje - - 20 20 12. Pripremanje proizvoda, melansiranje, prešanje - - 12 12 13. Gotovi proizvodi - - 20 20 14. Skladištenje, pakiranje, otprema gotovih proizvoda - - 12 12 UKUPNO 210 210 256 676 ________________________________________________________________________________________________________
1.1.1. Ciljevi i zadaće predmeta Učenik treba: - steći uvid u djelatnosti svih pogona u mlinu i srodnih pogona (ljuštilica, pogoni za proizvodnju mješavina), - steći osnovna znanja o biološkoj građi, kemijskom sastavu i fizikalnom ponašanju sirovina, kako bi ih znao upotrijebiti u proizvodnji poluproizvoda i gotovih proizvoda u skladu s odgovarajućim propisima, - znati podatke nužne za kontrolu proizvodnje i usmjeravanje radnji u mlinarskim pogonima zabilježiti ih i računski prosuditi, - opisati zadaće i vrste, građu i način rada strojeva i postrojenja u mlinarstvu te prikazati njihovu funkciju u pogonu, - znati kako se zaštititi na radnom mjestu, poznavati osnove higijene, čuvati okoliš, znati štedjeti energiju i biti svjestan nužnosti svih mjera koje tome doprinose i uvažavati ih.
I. i II. godina ______________________________________________________________________________________________________________________
Red. br. Nastavno područje C i l j S a d r ž a j ______________________________________________________________________________________________________________________
1 2 3 4 ______________________________________________________________________________________________________________________
1. Zaštita na radu, Opisati izvore nesreća na radu, izvori nesreća u različitim sprječavanje nesreća, profesionalne bolesti, uzroke zagađivanja područjima proizvodnje zaštita okoliša okoliša zaštitne naprave na postrojenjima ljudsko ponašanje u procesu proizvodnje Opisati mjere koje treba poduzeti da do propisi o mjerama sigurnosti i nesreće ne dođe, zaštititi se od zaštiti na radu profesionalnih bolesti, štititi okoliš - profesionalna oboljenja (opterećenje sadržaje obrazložiti na praktičnim bukom i prašinom, moguće alergije vježbama na sredstva za čišćenje i održavanje) motivacija za pridržavanje sigurnosnih propisa Navesti i demonstrirati mjere kod nesreća prva pomoć
2. Mlinarski pogoni Navesti razlike između mlinova prema veličina poduzeća, mlinovi, ljuštilice, kapacitetu i vrsti proizvodnje mješalice, ostali mlinovi Opisati uspoređujući razne vrste pogona, postrojenja za preuzimanje sirovina radna područja i djelatnosti (usipni koš, elevator, otpremna vrpca, lančani i pružni prijenosnik) ocjenjivanje sirovina (zbrojni i prosječni uzorak, organoleptička ocjena, utvrđivanje sorte) čišćenje, skladištenje i održavanje postojanosti, pripremanje sirovina, usitnjavanje, razvrstavanje i miješanje, parenje, sušenje, prešanje, kontrola kakvoće, predaja 3. Biološke i kemijske Opisati bitne životne procese na primjeru razgradnja i djelovanje stanica, biljne osnove sirovina, žitarica poluproizvoda i životinjske stanice izmjena tvari, i gotovih proizvoda sjetva, klijanje, rast, oplođivanje, stupnjevi zrelosti, žetva Opisati građu materije u osnovnim crtama tvar, čestica, element, molekula, atom Objasniti građu i svojstva hranjivih tvari voda, ugljikohidrati, masti, bjelančevine, i važnost enzima u sirovinama vitamini, enzimi, mineralne tvari Dokazati u laboratoriju važne sastojke voda (određivanje vlage u zrnu, relativna sirovina i apsolutna vlažnost zraka) mineralne tvari - određivanje pepela ugljikohidrati: jedna proba, Fehling enzimi: dokazivanje emilaze i proteaze Postupci pri pripremanju tijesta i procesu zrenje tijesta, izrada kvasca, ljepilo pečenja (osnovna znanja) Enzimsko otpuštanje škroba 4. Osnove higijene Razlikovati vrste mikroba, opisati njihove gljivice, plijesni, kvasac, bakterije, životne uvjete i štetnost virusi, toplina, voda, hranjive tvari Dokazati utjecaj topline, vode, hranjive hranjiva podloga podloge i sredstava za komeriranje na rast mikroba Razlikovati životinjske štetočine, opisati grinje, žižak, brašnar, žohar, moljac, njihovu štetnost štakor, miš Objasniti mjere za suzbijanje štetočina čistoća pogona, plin, mamci, sigurnosne mjere Obrazložiti nužnost osobne higijene osobna čistoća i njega tijela, radna odjeća, pravni akti o higijeni i zdravstvenoj skrbi 5. Osnove ljudske prehrane Opisati probavne procese čovjeka i probavni procesi, izmjena tvari, životinja Weenderova analiza Navesti potrebu za hranjivim tvarima, potreba za hranom, životno važnim životno važnim tvarima i energijom kod tvarima i energijom čovjeka i životinjskih vrsta u odnosu na životnu dob Navesti primjere za život važnih tvari u prava vrijednost hrane, biološke ljudskoj prehrani, važnost energije vrijednosti, tabele s vrijednostima Sastaviti i procijeniti punovrijednu hranu proračunavanje mješavina temeljem tabele vrijednosti hrane 6. Sirovine: podrijetlo, sastav, svojstva, Znati osobine sirovina, građu zrna pšenica, raž, ječam, kukuruz, zob spajanje i mogućnost Endosperm, ljuska, klica primjene Znati prepoznati stupanj kakvoće pšenice sadržaj vlage i primjesa struktura zrna i veličina HI masa, apsolutna masa gustoća zrna, sadržaj pepela, vlažni i suhi lijepak, probno mljevenje Moći napraviti najpovoljniju mješavinu kakvoća pšenice, način sastavljanja za mljevenje - sastavljanje mješavine mješavine najpovoljnija mješavina za pšenice mljevenje Praktično moći provesti crno čišćenje izdvajanje primjesa na bazi razlike u pšenice dužini, širini, obliku, gustoći, ponašanju u zračnoj struji i feromagnet- nim svojstvima Praktično moći provesti bijelo odstranjivanje primjesa zrnja pranjem, čišćenje pšenice ribanjem, trljanjem, ljuštenjem, četkanjem Pripremiti sirovinu za meljavu vlaženje i odležavanje hladno i toplo pripremanje "prvo" pripremanje Priprema, mljevenje i prerada ostalih svojstva kukuruza, priprema zrna za sirovina preradu, usitnjavanje i razvrstavanje mliva, gotovi proizvodi mljevenja svojstva, priprema i prerada raži svojstva, priprema i prerada zobi proizvodnja krmnih smjesa Krupljenje krupljevina, prekrupa, izvod, jednostavno i udvojeno krupljenje Opisati vođenje tehnološkog procesa vođenje radnih valjaka, navlake za i kontrolu rada krupljenja prekrupu, pasažna brašna krupljenja, količina pepela međuprodukata, analiza rada radnih valjaka, obilježja radnih valjaka Razvrstavanje i prosijavanje granične gustoće mliva, razvrstavanje prijelaza, razvrstavanje propada, sita za razvrstavanje razvođenje mliva u situ Sastaviti međuprodukte u lijevnim fazama količina granulacije i pepela međuprodukata sastavljanje krupice, maglice i okrajaka Opisati načine čišćenja krupice i maglice obogaćivanje krupice i maglice, uvjeti za razvrstavanje krupice dobar rad čistilice za krupicu (propad, prelaz, prelet i odlet) rastvaranje krupice (analiza rada valjka i sita) Opisati načine mljevenja okrajaka mljevenje okrajaka, mljevenje maglice, i maglice analiza rada valjka i sita Nadzor rada postupka rastresanje mliva, čišćenje aspiracionog zraka Poznavati kemijski sastav zrnja žitarica voda, mineralne tvari, uljikohidrati, i brašna bjelančevine, masti, vitamini, enzimi Reologija tijesta Farinogram, ekstenzogram, amilogram Namjenska brašna brašna za pekarstvo, kekse i biskvite, tjesteninu, vafle, dvopek 7. Preuzimanje sirovina, čišćenje Opisati djelatnosti pri preuzimanju sirovina uzimanje probe, kontrola kakvoće, i skladištenje i to pokazati u praksi podešavanje, posluživanje, upravljanje i kontrola u postrojenjima, transportna dokumentacija, sakupljanje i registriranje podataka Odabrati postupke čišćenja (prilagoditi predčišćenje, glavno čišćenje, gubici ih primjeni sirovina) opisati metode pri čišćenju, čišćenje sjemena, crno čišćenja i pokazati na praktičnoj čišćenje pšenice, bijelo čišćenje pšenice demonstraciji, prikazati gubitke pri čišćenju i izračunati ih Navesti mogućnosti skladištenja sirovina, silosi i podna skladišta, temperatura, obrazložiti nužnost kontrole i vlažnost, štetočine, prozračivanje suše- održavanja skladišta, pokazati mogućnosti -nje,hlađenje, konzerviranje, suzbijanje i granice održavanja postojanosti štetočina, stanje skladišta, gubici u sirovina kod skladištenja, procijeniti, skladištu, troškovi skladištenja izmjeriti i izračunati skladišno stanje i gubitke 8. Strojevi, uređaji, postrojenja Opisati građu, funkciju i način rada mehanička transportna sredstva: transportnih sredstava i aspiracijskih postrojenja, prikazati crtežom i objasniti usisni koš, elevatori, puževi, odvodne na praktičnom radu cijevi i žljebovi pneumatska transportna sredstva: usisna pneumatika, tlačna pneumatika, ustave, odjeljivač, cijevni vodovi aspiracijska postrojenja: proizvođač zračne struje, ustave, odjeljivači, dijagram Opisati građu, funkciju, način rada i strojevi, uređaji i postrojenja za: djelovanje strojeva, uređaja i postrojenja prijem i kontrolu sirovina, skladištenje za obradu i preradu sirovina, prikazati i održavanje crtežom i objasniti na praktičnom radu postojanosti sirovina, čišćenje i pripremanje sirovina, usitnjavanje, odvajanje primjesa, doziranje, vaganje, miješanje, melansiranje, pripremanje, prešanje, pravljenje pahuljica, gnječenje dijagrami (izrada) Opisati zadaću, građu i zajedničko strojevi, uređaji i postrojenja: djelovanje strojeva, uređaja i postrojenja za skladištenje proizvoda, za pakiranje za skladištenje, pakiranje i transport proizvoda, za transport proizvoda proizvoda Navesti mogućnosti opskrbljivanja turbine, generatori, motori, energijom, opisati racionalnu upotrebu transmisije,stupanj iskorištenja energije, navesti zadaće, građu i način energije djelovanja pretvarača energije
3. obrazovna godina
______________________________________________________________________________________________________________________
Red. br. Nastavno područje C i l j S a d r ž a j ______________________________________________________________________________________________________________________
1 2 3 4 ______________________________________________________________________________________________________________________
9. Usitnjavanje, odvajanje Obrazložiti nužnost usitnjavanja povećanje površine, povećanje brzine reakcije, omogućavanje usitnjavanja i miješanja Opisati principe usitnjavanja, objasniti ih praktično i usitnjavanje pritiskom, ribanjem, pridružiti različitim trljanjem, sjeckanjem, udaranjem, strojevima za usitnjavanje struganjem, tijek mljevenja, drobilice, čekićari, udarni mlinovi, odjeljivač Opisati postupak usitnjavanja, prikazati ga crtežom i postupci usitnjavanja: objasniti praktično gnječenje, grubo mljevenje Obrazložiti nužnost odvajanja primjesa otapanje, mljevenje, dijagram Opisati nužnost odvajanja isjeckana sirovina, sastav čestica, veličina čestica Opisati postupke odvajanja primjesa i razvrstavanje/klasiranje, ravna sita, pokazati na praktičnom primjeru prema planska sita, cilindrična sita, principima odvajanja odabrati strojeve valjčana stolica, za odvajanje čistilica pšenične krupice
Opisati kombinirane postupke usitnjavanja kombinirani postupak mljevenja raži i i odvajanja, prikazati crtežom i pokazati pšenice, pasažna brašna, krupljenja, na praktičnom primjeru otapanja i mljevenja, dijagram
10. Poluproizvodi, dodatni Opisati nastajanje i podrijetlo nastajanje, podrijetlo, sastav, materijali poluproizvoda kao i mogućnosti njihove svojstva, daljnja prerada primjene i daljnje prerade poluproizvoda kod pasaža, krupnog mljevenja, otapanja i mljevenja Prikazati crtežom vođenje poluproizvoda, dijagram, strojni podaci, vođenje izračunati količine poluproizvoda proizvodnje Obuhvati sastav i svojstva poluproizvoda probno mljevenje, postavljanje pomoću senzornih, fizikalnih, dijagrama, analiza prosijavanja, kemijskih metoda i metoda pečenja zrnata mreža, te rezultate laboratorijske vrijednosti računski vrednovati Opisati djelovanje različitih dodatnih doziranje, postojanost, iskorištavanje materijala i na praktičnoj demonstraciji volumena objasniti njihov utjecaj
11. Miješanje Obrazložiti nužnost miješanja homogeniziranje, normiranje, tipiziranje, standardiziranje Objasniti utjecaj veličine čestica, postupak miješanja, promijesiti, specifične težine i vlažnosti na odmiješati postupak miješanja Opisati različite postupke miješanja recepture, doziranje, predmješavine, mješavine Opisati ponašanje sadržine mješavina u stanje spremnika, alati za miješanje različitim mješalicama kugla za miješanje, most komore, unošenje mješavine, trajanje miješanja, stupanj punjenja, opasnosti Izračunati prostorne sadržaje, mjerenje popunjenosti, prostorni specifične težine mješavine, sadržaji, odnose u mješavinama, kut nagiba, gustoća, odnosi mješavina komponente i mase
12. Pripremanje proizvoda, Objasniti svrhu pripreme za završni odvojivost, sipkost, sadržaj pepela,boja melasiranje, prešanje proizvod brašna, iskorištavanje brašna sazrijevanje, sposobnost za prešanje, elastičnost, produkt ribanja Opisati postupke pripremanja i čišćenje površine: njihove učinke – pranje, sitnjenje udarcima, trljanje, ljuštenje, četkanje hladno pripremanje: - čvrstoća zrna, količina mrežne vode, temperatura, vrijeme ustajalosti, dubina prodiranja, kondicioniranje, sušenje, parenje (vlaženje), hlađenje strukturalne promjene u sadržaju materijala Obrazložiti nužnost melasiranja, povezivanje čestica, preuzimanje mašćenja, hrane, smanjivanje volumena i prešanja Opisati postupak melasiranja, doziranje melase, mašćenje, ljuštenje, mašćenja i prešanja potrošnja energije
13. Gotovi proizvodi Opisati željeni sastav i svojstva sadržinski materijali, postojanost, pravne završnih proizvoda norme, standardi, očekivanja naručitelja Ispitivati završne proizvode prema brašna, krupice, gris, pahuljice, kaša od senzornim, fizikalnim i kemijskim prekrupljena žita, miješana hrana, mlinarski metodama i metodama pečenja nusproizvodi ocijeniti računski rezultate pridržavanje: pravnih normi, ispitivanja, standarda, provjeriti ih i mjeriti na uzorku očekivanja naručitelja
14. Skladištenje, pakiranje, Navesti različite mogućnosti skladištenja slobodno skladištenje u otpremanje gotovih proizvoda gotovih proizvoda, objasniti njihove vrećama i na policama prednosti i nedostatke Procijeniti, mjeriti i izračunati prostorni sadržaj, masa, stanje u skladištu specifična težina
Opisati unutarnje i vanjske utjecaje na sadržajni materijali, sadržaj vode, postojanost te mjere protiv gubitka temperatura, trajanje skladištenja, kakvoće i propadanja mikroorganizmi, životinjske štetočine Objasniti primjereno pakiranje i pravne materijal za pakiranje, zakon o mjerama, norme za pakiranje pravilnici o obilježavanju Opisati načine otpreme, objasniti prednosti slobodno skladištenje, skladištenje u i nedostatke vrećama i na policama, posebne opasnosti
2. Stručni račun
1. i 2. godina
______________________________________________________________________________________________________________________
Red. br. Nastavno područje C i l j S a d r ž a j ______________________________________________________________________________________________________________________
1 2 3 4 ______________________________________________________________________________________________________________________
1. Osnovne računske operacije i Sposobnost primjene osnovnih računskih Primjena osnovnih računskih operacija njihova primjena operacija kod izračunavanja količina i iznosa s cijelim i decimalnim brojevima. Prednosti računa i pravilo djeljivosti. Mogućnosti provjeravanja rezultata računanja. Izdavanje računa Kontrola ulaznih računa, stanje u skladištu i u blagajni Primijeniti račun s razlomcima u Praktična primjena računa s razlomcima strukovnim prilikama Primijeniti pravilo trojno u Preračunavanje receptura na diferencirane struci količine produkata. Utvrđivanje potrebnih količina sirovina na temelju iskustvenih promjena u težini kod njihove obrade i prerađivanja. Promjena težina u proizvodnji i učinak na troškove Primijeniti kamatni račun Rabat, skonto, povećanje cijena i smanjenje cijena, skup općih troškova Udio u dobiti (tantijemi), porez na višak vrijednosti Trgovačko povećanje cijena i trgovačka mreža Računanje s težinama Jedinice težine Obračunavanje težina i tereta pomoću različitih vaga Izračunavanje bruto, tara i neto težine Računanje s mjernim jedinicama Mjerne jedinice Pretvaranje mjernih jedinica Izračunavanje volumena i površine Sposobnost poslovanja s različitim Preračunavanje i usporedba vrijednosti valutama deviza (stranog novca) Sposobnost izvođenja proračuna mješavina Izračunavanje mješavina s dva i više sastojaka Izračunati dijelove smjese Izračunati udio sastojaka u smjesi Uvid u jednostavne tehničke račune Utrošak energije Opteretljivost električnih postrojenja Obračunavanje troškova i usporedba troškova različitih nosača energije Prijenosni odnos Broj okretaja
IV. NASTAVNI PLAN NAUKOVANJA
Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vještina koji su neophodni za ovo zanimanje kao i na duljini trajanja nastave u pojedinoj školskoj godini.
Nastavni plan
Nastavni predmeti Sati godišnje
I. II. III.
A. Praktični dio naukovanja 1080 1080 960
B. Teorijski dio naukovanja 280 280 256
1. Tehnologija struke s vježbama 210 210 256
2. Stručni račun 70 70 –
Ukupno A + B 1360 1360 1216
V. METODIČKE NAPOMENE
Nastavni program naukovanja je okvirni. Obrtnička škola u suradnji s obrtnicima izrađuje izvedbene programe.
Praktični dio naukovanja, tehnologija struke i stručni račun programirani su tako da čine smisaonu cjelinu u kojoj se sadržaji međusobno nadopunjuju.
U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradi izvedbenog programa treba uvažavati specifičnosti radionica u školi i obrtničkih radionica ne narušavajući pri tom osnovnu strukturu okvirnog programa. Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadržaj se raspoređuje sukladno školskom kalendaru.
Izvedbenim programom konkretno treba reći koji se dio programa izvodi u školi, odnosno školskoj radionici, a koji kod obrtnika.
Preporuča se naučnike podijeliti u grupe i odrediti raspored i boravak svake pojedine grupe u školi s tim da se utvrdi vremenski blok za boravak u školi i kod obrtnika s kojim naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Dimenzija bloka uvjetovana je vremenom potrebnim za ostvarivanje teoretskog dijela naukovanja i vježbi kao i vremenom potrebnim za realizaciju razlike praktičnog dijela programa u školskoj radionici.
Praktični dio programa treba najvećim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.
Teoretski dio naukovanja i vježbe ostvaruju profesori odgovarajuće struke: dipl. inž. prehrambene tehnologije za područje tehnologije struke i prof. matematike odnosno dipl. inž. matematike za stručni račun.
VI. POMOĆNIČKI ISPIT
Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.
Za dokazivanje usvojenih vještina naučnik mora u roku od 6 sati izvesti 3 radne probe prvenstveno iz sljedećih područja:
1. ispitivanje i ocjenjivanje sirovina, poluproizvoda i gotovih proizvoda,
2. pripremanje i posluživanje tehničkih postrojenja za obradu sirovina,
3. proizvodnja poluproizvoda i gotovih proizvoda,
4. skladištenje, pakiranje i otprema poluproizvoda i gotovih proizvoda.
Za dokazivanje znanja pismeno treba odgovoriti na pitanja iz područja tehnologije i stručni račun. Primjerice iz tehnologije u obzir dolaze sljedeća područja:
a) svojstva, karakteristike kakvoće i primjena sirovina, poluproizvoda i gotovih proizvoda,
b) način rada i energetski racionalno korištenje pogonskih strojeva,
c) tijek rada tehničkih postrojenja prema danim dijagramima,
d) pravljenje dijagrama za jedan isječak proizvodnje prema danim podacima,
e) pravni propisi koji se odnose na proizvod i propisi o živežnim namirnicama koji važe za ugostiteljske objekte,
f) zaštita na radu i sprječavanje nesreća.
Iz ispitnog predmeta stručni račun moguća područja su:
a) izračunavanje površine, volumena, težine i prenošenja,
b) izračunavanje mješavine i prihoda (iskorištavanja),
c) izračunavanje postotka.
Klasa : 311-01/00-01/126 Urbroj: 515-01-00-22 Zagreb, 13. srpnja 2000.
Ministar Željko Pecek, v. r.
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/274067.html