Baza je ažurirana 20.11.2024. 

zaključno sa NN 109/24

EU 2024/2679

Objavljeno u NN 104/00 od 20.10.2000.:

 

MINISTARSTVO ZA OBRT, MALO I SREDNJE PODUZETNIŠTVO

Na temelju članka 39. stavka 2. Zakona o obrtu (»Narodne novine«, br. 77/93), ministar gospodarstva, uz prethodno pribav­ljeno mišljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i športa donosi

 

STRUČNO-TEORIJSKI I PRAKTIČNI DIO PROGRAMA (NAUKOVANJE) ZA ZANIMANJE MLINAR

I.  DVOJNI SUSTAV OBRAZOVANJA ZA POTREBE OBRTNIŠTVA

Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je od­vojenost opće-obrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dije­la programa naukovanja.

Nastava stručno-teorijskih sadržaja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rješenja, uzimajući u obzir posebnosti pojedinih zanimanja, a što se utvrđuje izvedbenim programom.

Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primjenjuju za opće-obrazovne sadržaje.

Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je završetak naukovanja odvojen od opće-obrazovnog dijela programa.

Naukovanje završava polaganjem pomoćničkog ispita.

II. OPĆI I POSEBNI CILJEVI OBRAZOVANJA

Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.

U skladu s ovim ciljem naučnici trebaju:

n steći osnovno profesionalno obrazovanje temeljem kojeg je moguć dalji razvoj,

n steći uvid u odnose unutar svoje profesije i uspostaviti potrebitu komunikaciju sa suradnicima kao i društvom u cjelini,

n spoznati vlastite mogućnosti i dosege,

n spoznati radne, zakonske, ekonomske, političke i socijalne odnose,

n moći uskladiti vlastite zahtjeve sa zahtjevima okoline.

 Posebni ciljevi obrazovanja za zanimanje mlinar odnose se na stjecanje sljedećih znanja i vještina:

a)  zaštita na radu, sprječavanje nesreća na radu, zaštita okol­i­ša i racionalno korištenje energije,

b)  provođenje mjera higijene,

c)  primjena propisa o obrtništvu, propisa o živežnim namirnicama i ostalih propisa važnih za obavljanje ovog zanimanja,

d)  poznavanje organizacije rada u zanatskoj radionici,

e)  posluživanje i održavanje tehničkih postrojenja,

f)  ocjena sirovina, poluproizvoda i gotovih proizvoda,

g)  obrađivanje i prerada sirovina,

h)  proizvodnja mješavina, poluproizvoda i gotovih proizvoda,

i)  skladištenje sirovina, poluproizvoda i gotovih proizvoda,

j)  pakiranje i transport gotovih proizvoda.

     III.  NASTAVNI PROGRAM NAUKOVANJA         A. Praktični dio naukovanja       I. godina naukovanja

_________________________________________________________________________________________________________________________ Redni Opis obrazovanja   Znanja i vještine koje se moraju usvojiti      Raspored po broj (posebni ciljevi)   (sadržaji programa)       polugodištima                     1      2 _________________________________________________________________________________________________________________________          1   2      3                    4 _________________________________________________________________________________________________________________________

1. Zaštita na radu, sprječa- a) primijeniti propise o zaštiti na radu vezane za zanimanje vanje nesreća na radu,  b) imenovati propise pravnih nositelja osiguranja u slučaju zaštita okoliša i racio-  nesreće, propise  o sprječavanju nesreće i ostale odredbe nalno korištenje energije  koje se odnose na ovo područje      c)  opisati tipične situacije koje dovode do nesreća kao i        ponašanje koje ih uzrokuje       d)  opisati opasnosti pri rukovanju električnom strujom       e)  navesti važne propise o sprječavanju požara i o uređajima         za zaštitu od požara       f)  navesti opasnosti pri rukovanju otrovima, plinovima i        zapaljivim materijalom       g)  opisati ponašanje pri nesrećama i pružanje mjere prve pomoći Usvajati za                   čitavo vrijeme      h)  navesti moguće načine zagađivanja okoliša i načine utjecaja     školovanja       na smanjivanje zagađenja       i)  znati upotrijebiti odgovarajuća sredstva za dezinfekciju i        suzbijanje štetočina u skladu s propisima       j)  uklanjati otpatke       k)  navesti vrste energije koje koristi zanatska radnja i mogućnosti        racionaliziranja korištenja energije    

2. Posluživanje i održavanje  a)  pripremiti i poslužiti tehnička postrojenja za prihvat sirovina i  tehničkih postrojenja   to naročito postrojenja za prijevoz, za predčišćenje, bušenje,        razvrstavanje i raspoređivanje       + +      b)  pripremiti i poslužiti postrojenja za punjenje vreća i pakiranje +      c)  izvoditi jednostavne radove s drvenim, metalnim i umjetnim        materijalima (čavlima, vijcima i sl. te turpijanje i bušenje        materijala i jednostavnih elemenata)      +      d)  podesiti i poslužiti postrojenja za skidanje prašine kao i       ventilaciju        +      e)  prije stavljanja u pogon namjestiti strojeve i elemente   +

3. Ocjena sirovina,   a)  prepoznati i odrediti sirovine       + poluproizvoda i gotovih  b)  provjeriti stanje sirovina       + proizvoda   c)  uzeti uzorke i odrediti kakvoću (uvažavajući pravne propise)   +      d)  utvrditi vlažnost, težinu, otpad, izrasline i sl.   +

4. Pakiranje i otprema   a)  izabrati materijal za pakiranje      +   gotovih proizvoda b)  gotove proizvode stavljati u vreće i vagati    +     

   5. Proizvodnja mješavina,   a)  prevoziti čvrste i tekuće komponente       + poluproizvoda i gotovih proizvoda

6. Skladištenje sirovina,   a)  odrediti način skladištenja i izabrati skladišta     + poluproizvoda i gotovih   proizvoda

     II. godina naukovanja

_________________________________________________________________________________________________________________________ Redni Opis obrazovanja   Znanja i vještine koje se moraju usvojiti         Raspored po broj (posebni ciljevi)   (sadržaji programa)          polugodištima                        1      2 _________________________________________________________________________________________________________________________          1   2      3                       4 _________________________________________________________________________________________________________________________

 1. Poznavanje pogona,   a)  objasniti tijek proizvodnje i odnose u pogonu   + održavanje postrojenja  b)  mjere za uklanjanje smetnji u proizvodnji     + 2. Sirovine, poluproizvodi  a)  ispitati sadržaj pepela       +      b)  utvrditi raspodjelu vlage u zrnu, vrijednost sedimentacije       poluproizvoda i gotovih proizvoda      +   3. Obrada i prerada sirovina a)  očistiti, sušiti i ohlađivati sirovine      +      b)  izabrati sirovine i rasporediti ih za njihovu daljnju upotrebu   +      c)  podesiti stroj za uzimanje sirovina     +      d)  podesiti postrojenje za mljevenje, usitnjavanje, prosijavanje  +       i razvrstavanje      e)  kontrolirati produkte usitnjene prosijavanjem    + 4. Proizvodnja mješavina,   a)  namjestiti postrojenja za doziranje i vaganje    + poluproizvoda i gotovih   melasirati, tiještiti, praviti pahuljice, uzrnjavati i mastiti proizvoda    poluproizvode i gotove proizvode    + 5. Skladištenje sirovina,  a)  preuzeti sirovine i poluproizvode i ispitati njihovu težinu,   poluproizvoda i gotovih   kvantitetu i kvalitetu       + proizvoda   b)  usporediti popratne dokumente s dopremljenom robom   +      c)  uskladištiti, preskladištiti, uzimati iz skladišta poluproizvode i       gotove proizvode       +    6. Pakiranje i otprema   a)  zavezati vreće, ljepiti, zavarivati i označavati gotovi proizvod + gotovih proizvoda  b)  gotove proizvode tovariti, vagati, propisno pakirati, označavati       u skladu sa zakonskim propisima      +      c)  usporediti popratne papire pošiljke s dopremljenom robom                 +  

      III. godina naukovanja

_________________________________________________________________________________________________________________________ Redni Opis obrazovanja   Znanja i vještine koje se moraju usvojiti         Raspored po broj (posebni ciljevi)   (sadržaji programa)          polugodištima                        1      2 _________________________________________________________________________________________________________________________          1   2      3                       4 _________________________________________________________________________________________________________________________

1. Posluživanje i održavanje  a)  pripremiti i poslužiti postrojenja i strojeve za pogonskih postrojenja   vaganje, doziranje, mreženje, miješanje,   +        kondicioniranje, ljuštenje, četkanje i       poliranje, prešanje, otapanje, temperiranje i prozračivanje      b)  nadgledavati i održavati postrojenja    +      c)  posluživati i kontrolirati postrojenja za upravljanje, mjerenje       i kontroliranje        +    2. Ocjena sirovina,   a)  provoditi testiranje produkata ribanja i analizu prosijavanja + poluproizvoda i   b)  utvrditi sirovine proteine i razinu sirove masti  + gotovih proizvoda  c)  utvrditi gustoću rastezanja i otresanja i kut rastresanja  +      d)  napraviti amilogram, farinogram i ekstenzogram    +      e)  provoditi probna pečenja       +      f)  vrednovati i koristiti rezultate laboratorijskih ispitivanja   +      g)  znati primijeniti pravne propise koji se odnose na proizvodnju,       propise o žitaricama, živežnim namirnicama i hrani, propise o       ambalaži i zakon o mjerama     +  3. Obrađivanje i prerada   a)  utvrditi stanje poluproizvoda      + sirovina   b)  promijeniti stanje poluproizvoda korekcijom tijeka proizvodnje  +      c)  utvrditi prihod i iskorištenje     +  4. Proizvodnja mješavina,   a)  sastaviti mješavine prema danim kriterijima   + poluproizvoda i   b)  zagrijati, ovlažiti i ohladiti poluproizvode i gotove proizvode + gotovih proizvoda  c)  kontrolirati proces proizvodnje 5. Skladištenje sirovina,   a)  odrediti način skladištenja i izabrati skladišta    + poluproizvoda i gotovih proizvoda            + 

     B. Teoretski dio naukovanja

        1. Tehnologija zanimanja s vježbama

   1.1. Pregled nastavnih područja s vremenskom raspodjelom ________________________________________________________________________________________________________

 Red. br. Nastavno područje     Broj sati po obrazovnim godinama          I. II. III. Ukupno ________________________________________________________________________________________________________

 1.  Zaštita na radu, sprječavanje nesreća, zaštita okoliša 5 - - 5 2.  Mlinarski pogoni     5 - - 5 3.  Biološke i kemijske osnove sirovina, poluproizvoda i   gotovih proizvoda     60 - - 60 4.  Osnove higijene      30 - - 30 5.  Osnove ljudske prehrane     30 - - 30 6.  Sirovine: podrijetlo, sastav, svojstva, spajanje i   mogućnost primjene     45 90 - 135 7.  Preuzimanje sirovina, čišćenje i skladištenje  35 50 - 85 8.  Strojevi, uređaji, postrojenja    - 70 64  134 9.  Usitnjavanje, odvajanje     - - 64 64 10.  Poluproizvodi, dodatni materijali   - - 64 64 11.  Miješanje      - - 20 20 12.  Pripremanje proizvoda, melansiranje, prešanje  - - 12 12 13.  Gotovi proizvodi     - - 20 20 14.  Skladištenje, pakiranje, otprema gotovih proizvoda - - 12 12   UKUPNO       210 210 256 676 ________________________________________________________________________________________________________

1.1.1. Ciljevi i zadaće predmeta Učenik treba: - steći uvid u djelatnosti svih pogona u mlinu i srodnih pogona (ljuštilica, pogoni za proizvodnju mješavina), - steći osnovna znanja o biološkoj građi, kemijskom sastavu i fizikalnom ponašanju sirovina, kako bi ih znao upotrijebiti u proizvodnji poluproizvoda i gotovih proizvoda u skladu s odgovarajućim propisima, - znati podatke nužne za kontrolu proizvodnje i usmjeravanje radnji u mlinarskim pogonima zabilježiti ih i računski prosuditi, - opisati zadaće i vrste, građu i način rada strojeva i postrojenja u mlinarstvu te prikazati njihovu funkciju u pogonu, - znati kako se zaštititi na radnom mjestu, poznavati osnove higijene, čuvati okoliš, znati štedjeti energiju i biti svjestan nužnosti svih mjera koje tome doprinose i uvažavati ih.

      I. i II. godina ______________________________________________________________________________________________________________________

Red. br. Nastavno područje C i l j     S a d r ž a j ______________________________________________________________________________________________________________________

1   2     3            4 ______________________________________________________________________________________________________________________

1. Zaštita na radu,  Opisati izvore nesreća na radu,   izvori nesreća u različitim sprječavanje nesreća,  profesionalne bolesti, uzroke zagađivanja područjima proizvodnje zaštita okoliša  okoliša      zaštitne naprave na postrojenjima           ljudsko ponašanje u procesu proizvodnje     Opisati mjere koje treba poduzeti da do  propisi o mjerama sigurnosti i     nesreće ne dođe, zaštititi se od   zaštiti na radu     profesionalnih bolesti, štititi okoliš -  profesionalna oboljenja (opterećenje     sadržaje obrazložiti na praktičnim   bukom i prašinom, moguće alergije     vježbama     na sredstva za čišćenje i održavanje)           motivacija za pridržavanje sigurnosnih           propisa     Navesti i demonstrirati mjere kod nesreća prva pomoć

2. Mlinarski pogoni Navesti razlike između mlinova prema   veličina poduzeća, mlinovi, ljuštilice,     kapacitetu i vrsti proizvodnje   mješalice, ostali mlinovi     Opisati uspoređujući razne vrste pogona,  postrojenja za preuzimanje sirovina     radna područja i djelatnosti   (usipni koš, elevator, otpremna           vrpca, lančani i pružni prijenosnik)           ocjenjivanje sirovina (zbrojni i           prosječni uzorak, organoleptička           ocjena, utvrđivanje sorte)           čišćenje, skladištenje i održavanje           postojanosti, pripremanje sirovina,           usitnjavanje, razvrstavanje i miješanje,           parenje, sušenje, prešanje, kontrola           kakvoće, predaja 3. Biološke i kemijske  Opisati bitne životne procese na primjeru razgradnja i djelovanje stanica, biljne osnove sirovina,  žitarica poluproizvoda         i životinjske stanice izmjena tvari, i gotovih proizvoda       sjetva, klijanje, rast, oplođivanje,           stupnjevi zrelosti, žetva     Opisati građu materije u osnovnim crtama tvar, čestica, element, molekula, atom     Objasniti građu i svojstva hranjivih tvari  voda, ugljikohidrati, masti,             bjelančevine,     i važnost enzima u sirovinama   vitamini, enzimi, mineralne tvari     Dokazati u laboratoriju važne sastojke         voda (određivanje vlage u zrnu, relativna     sirovina     i apsolutna vlažnost zraka)           mineralne tvari - određivanje pepela           ugljikohidrati: jedna proba, Fehling           enzimi: dokazivanje emilaze i proteaze     Postupci pri pripremanju tijesta i procesu  zrenje tijesta, izrada kvasca, ljepilo     pečenja (osnovna znanja)     Enzimsko otpuštanje škroba 4. Osnove higijene  Razlikovati vrste mikroba, opisati njihove  gljivice, plijesni, kvasac, bakterije,     životne uvjete i štetnost   virusi, toplina, voda, hranjive tvari     Dokazati utjecaj topline, vode, hranjive  hranjiva podloga     podloge i sredstava za komeriranje na     rast mikroba     Razlikovati životinjske štetočine, opisati  grinje, žižak, brašnar, žohar, moljac,     njihovu štetnost    štakor, miš     Objasniti mjere za suzbijanje štetočina  čistoća pogona, plin, mamci,           sigurnosne mjere     Obrazložiti nužnost osobne higijene  osobna čistoća i njega tijela, radna           odjeća, pravni akti o higijeni i           zdravstvenoj skrbi 5.  Osnove ljudske prehrane Opisati probavne procese čovjeka i  probavni procesi, izmjena tvari,     životinja     Weenderova analiza     Navesti potrebu za hranjivim tvarima,    potreba za hranom, životno važnim     životno važnim tvarima i energijom kod   tvarima i energijom     čovjeka i životinjskih vrsta u odnosu na     životnu dob     Navesti primjere za život važnih tvari u  prava vrijednost hrane, biološke     ljudskoj prehrani, važnost energije  vrijednosti, tabele s vrijednostima     Sastaviti i procijeniti punovrijednu hranu  proračunavanje mješavina     temeljem tabele vrijednosti hrane  6. Sirovine: podrijetlo, sastav, svojstva, Znati osobine sirovina, građu zrna  pšenica, raž, ječam, kukuruz, zob spajanje i mogućnost        Endosperm, ljuska, klica primjene      Znati prepoznati stupanj kakvoće pšenice       sadržaj vlage i primjesa struktura zrna i           veličina HI masa, apsolutna masa gustoća             zrna, sadržaj pepela, vlažni i suhi            lijepak,           probno mljevenje     Moći napraviti najpovoljniju mješavinu   kakvoća pšenice, način sastavljanja     za mljevenje - sastavljanje mješavine   mješavine najpovoljnija mješavina za     pšenice      mljevenje     Praktično moći provesti crno čišćenje   izdvajanje primjesa na bazi razlike u     pšenice      dužini, širini, obliku, gustoći,            ponašanju u zračnoj struji i feromagnet-           nim svojstvima     Praktično moći provesti bijelo    odstranjivanje primjesa zrnja pranjem,     čišćenje pšenice    ribanjem, trljanjem, ljuštenjem,            četkanjem     Pripremiti sirovinu za meljavu   vlaženje i odležavanje hladno i toplo           pripremanje           "prvo" pripremanje     Priprema, mljevenje i prerada ostalih   svojstva kukuruza, priprema zrna za     sirovina     preradu, usitnjavanje i razvrstavanje           mliva, gotovi proizvodi mljevenja           svojstva, priprema i prerada raži           svojstva, priprema i prerada zobi           proizvodnja krmnih smjesa     Krupljenje     krupljevina, prekrupa, izvod,             jednostavno i udvojeno krupljenje     Opisati vođenje tehnološkog procesa   vođenje radnih valjaka, navlake za     i kontrolu rada krupljenja   prekrupu, pasažna brašna krupljenja,           količina pepela međuprodukata, analiza           rada radnih valjaka, obilježja radnih           valjaka     Razvrstavanje i prosijavanje   granične gustoće mliva, razvrstavanje           prijelaza, razvrstavanje propada, sita            za razvrstavanje razvođenje mliva u situ     Sastaviti međuprodukte u lijevnim fazama količina granulacije i pepela           međuprodukata sastavljanje krupice,           maglice i okrajaka     Opisati načine čišćenja krupice i maglice      obogaćivanje krupice i maglice, uvjeti za     razvrstavanje krupice    dobar rad čistilice za krupicu (propad,           prelaz, prelet i odlet)                rastvaranje krupice (analiza rada valjka i           sita)     Opisati načine mljevenja okrajaka   mljevenje okrajaka, mljevenje maglice,     i maglice     analiza rada valjka i sita     Nadzor rada postupka    rastresanje mliva, čišćenje aspiracionog           zraka     Poznavati kemijski sastav zrnja žitarica  voda, mineralne tvari, uljikohidrati,     i brašna     bjelančevine, masti, vitamini, enzimi     Reologija tijesta    Farinogram, ekstenzogram, amilogram     Namjenska brašna    brašna za pekarstvo, kekse i biskvite,           tjesteninu, vafle, dvopek 7. Preuzimanje sirovina, čišćenje   Opisati djelatnosti pri preuzimanju sirovina uzimanje probe, kontrola kakvoće, i skladištenje  i to pokazati u praksi    podešavanje, posluživanje, upravljanje i           kontrola u postrojenjima, transportna           dokumentacija, sakupljanje i           registriranje podataka     Odabrati postupke čišćenja (prilagoditi  predčišćenje, glavno čišćenje, gubici     ih primjeni sirovina) opisati metode   pri čišćenju, čišćenje sjemena, crno     čišćenja i pokazati na praktičnoj         čišćenje pšenice, bijelo čišćenje pšenice     demonstraciji, prikazati gubitke pri     čišćenju i izračunati ih     Navesti mogućnosti skladištenja sirovina,  silosi i podna skladišta, temperatura,     obrazložiti nužnost kontrole i           vlažnost, štetočine, prozračivanje suše-     održavanja skladišta, pokazati mogućnosti  -nje,hlađenje, konzerviranje, suzbijanje     i granice održavanja postojanosti   štetočina, stanje skladišta, gubici u     sirovina kod skladištenja, procijeniti,  skladištu, troškovi skladištenja     izmjeriti i izračunati skladišno stanje i     gubitke 8. Strojevi, uređaji, postrojenja  Opisati građu, funkciju i način rada   mehanička transportna sredstva:     transportnih sredstava i aspiracijskih     postrojenja, prikazati crtežom i objasniti  usisni koš, elevatori, puževi, odvodne     na praktičnom radu    cijevi i žljebovi           pneumatska transportna sredstva:           usisna pneumatika, tlačna pneumatika,           ustave, odjeljivač, cijevni vodovi           aspiracijska postrojenja:           proizvođač zračne struje, ustave,            odjeljivači,           dijagram     Opisati građu, funkciju, način rada i   strojevi, uređaji i postrojenja za:      djelovanje strojeva, uređaja i postrojenja  prijem i kontrolu sirovina, skladištenje     za obradu i preradu sirovina, prikazati  i održavanje        crtežom i objasniti na praktičnom radu         postojanosti sirovina, čišćenje i            pripremanje sirovina, usitnjavanje,            odvajanje primjesa,           doziranje, vaganje, miješanje,             melansiranje, pripremanje, prešanje,            pravljenje pahuljica, gnječenje           dijagrami (izrada)     Opisati zadaću, građu i zajedničko   strojevi, uređaji i postrojenja:     djelovanje strojeva, uređaja i postrojenja  za skladištenje proizvoda, za pakiranje     za skladištenje, pakiranje i transport   proizvoda, za transport proizvoda     proizvoda     Navesti mogućnosti opskrbljivanja    turbine, generatori, motori,     energijom, opisati racionalnu upotrebu  transmisije,stupanj iskorištenja     energije, navesti zadaće, građu i način  energije     djelovanja pretvarača energije

       3. obrazovna godina

______________________________________________________________________________________________________________________

Red. br. Nastavno područje C i l j     S a d r ž a j ______________________________________________________________________________________________________________________

1   2     3            4 ______________________________________________________________________________________________________________________

9. Usitnjavanje, odvajanje  Obrazložiti nužnost usitnjavanja povećanje površine, povećanje brzine           reakcije, omogućavanje usitnjavanja           i miješanja      Opisati principe usitnjavanja,      objasniti ih praktično i   usitnjavanje pritiskom, ribanjem,       pridružiti različitim    trljanjem, sjeckanjem, udaranjem,       strojevima za usitnjavanje  struganjem, tijek mljevenja, drobilice,           čekićari, udarni mlinovi, odjeljivač      Opisati postupak usitnjavanja,      prikazati ga crtežom i   postupci usitnjavanja:       objasniti praktično   gnječenje, grubo mljevenje      Obrazložiti nužnost odvajanja primjesa  otapanje, mljevenje, dijagram      Opisati nužnost odvajanja  isjeckana sirovina, sastav čestica,           veličina čestica      Opisati postupke odvajanja primjesa i  razvrstavanje/klasiranje, ravna sita,       pokazati na praktičnom primjeru prema planska sita, cilindrična sita,      principima odvajanja odabrati strojeve  valjčana stolica,      za odvajanje    čistilica pšenične krupice

     Opisati kombinirane postupke usitnjavanja  kombinirani postupak mljevenja raži i      i odvajanja, prikazati crtežom i pokazati  pšenice, pasažna brašna, krupljenja,      na praktičnom primjeru      otapanja i mljevenja, dijagram

10. Poluproizvodi, dodatni   Opisati nastajanje i podrijetlo  nastajanje, podrijetlo, sastav,  materijali    poluproizvoda kao i mogućnosti njihove svojstva, daljnja prerada       primjene i daljnje prerade  poluproizvoda kod pasaža,           krupnog mljevenja, otapanja i mljevenja      Prikazati crtežom vođenje poluproizvoda, dijagram, strojni podaci, vođenje      izračunati količine poluproizvoda  proizvodnje      Obuhvati sastav i svojstva poluproizvoda probno mljevenje, postavljanje       pomoću senzornih, fizikalnih,  dijagrama, analiza prosijavanja,      kemijskih metoda i metoda pečenja  zrnata mreža,      te rezultate    laboratorijske vrijednosti      računski vrednovati      Opisati djelovanje različitih dodatnih  doziranje, postojanost, iskorištavanje      materijala i na praktičnoj demonstraciji volumena      objasniti njihov utjecaj

11. Miješanje   Obrazložiti nužnost miješanja  homogeniziranje, normiranje,           tipiziranje,           standardiziranje      Objasniti utjecaj veličine čestica,   postupak miješanja, promijesiti,      specifične težine i vlažnosti na  odmiješati      postupak miješanja      Opisati različite postupke miješanja recepture, doziranje, predmješavine,           mješavine      Opisati ponašanje sadržine mješavina u  stanje spremnika, alati za miješanje      različitim mješalicama    kugla za miješanje, most komore,            unošenje mješavine, trajanje miješanja,           stupanj punjenja, opasnosti      Izračunati prostorne sadržaje,   mjerenje popunjenosti, prostorni       specifične težine mješavine,  sadržaji,       odnose u mješavinama,     kut nagiba, gustoća, odnosi mješavina      komponente i mase

12. Pripremanje proizvoda,   Objasniti svrhu pripreme za završni odvojivost, sipkost, sadržaj pepela,boja melasiranje, prešanje  proizvod    brašna, iskorištavanje brašna           sazrijevanje, sposobnost za prešanje,           elastičnost, produkt ribanja      Opisati postupke pripremanja i   čišćenje površine:      njihove učinke    – pranje, sitnjenje udarcima, trljanje,           ljuštenje, četkanje           hladno pripremanje:           - čvrstoća zrna, količina mrežne vode,           temperatura, vrijeme ustajalosti, dubina           prodiranja, kondicioniranje, sušenje,            parenje (vlaženje), hlađenje           strukturalne promjene u sadržaju            materijala      Obrazložiti nužnost melasiranja,   povezivanje čestica, preuzimanje       mašćenja, hrane,     smanjivanje volumena      i prešanja      Opisati postupak melasiranja,   doziranje melase, mašćenje, ljuštenje,      mašćenja i prešanja   potrošnja energije 

13. Gotovi proizvodi  Opisati željeni sastav i svojstva  sadržinski materijali, postojanost,           pravne      završnih proizvoda   norme, standardi, očekivanja naručitelja      Ispitivati završne proizvode prema  brašna, krupice, gris, pahuljice, kaša           od      senzornim, fizikalnim i kemijskim  prekrupljena žita, miješana hrana,           mlinarski      metodama i metodama pečenja  nusproizvodi      ocijeniti računski rezultate    pridržavanje: pravnih normi,        ispitivanja,     standarda,      provjeriti ih i mjeriti na uzorku očekivanja naručitelja 

14. Skladištenje, pakiranje,  Navesti različite mogućnosti skladištenja slobodno skladištenje  u otpremanje gotovih proizvoda gotovih proizvoda, objasniti njihove   vrećama i na policama      prednosti i nedostatke        Procijeniti, mjeriti i izračunati  prostorni sadržaj, masa,      stanje u skladištu   specifična težina             

     Opisati unutarnje i vanjske utjecaje na sadržajni materijali, sadržaj vode,      postojanost te mjere protiv gubitka  temperatura, trajanje skladištenja,      kakvoće i propadanja   mikroorganizmi, životinjske štetočine      Objasniti primjereno pakiranje i pravne  materijal za pakiranje, zakon o           mjerama,      norme za pakiranje   pravilnici o obilježavanju      Opisati načine otpreme, objasniti      prednosti     slobodno skladištenje, skladištenje u      i nedostatke    vrećama i na policama, posebne opasnosti

       2. Stručni račun

       1. i 2. godina

______________________________________________________________________________________________________________________

Red. br. Nastavno područje C i l j     S a d r ž a j ______________________________________________________________________________________________________________________

1   2     3            4 ______________________________________________________________________________________________________________________

1. Osnovne računske operacije i  Sposobnost primjene osnovnih računskih Primjena osnovnih računskih operacija   njihova primjena  operacija    kod izračunavanja količina i iznosa s           cijelim i           decimalnim brojevima. Prednosti računa i           pravilo djeljivosti.           Mogućnosti provjeravanja rezultata           računanja.           Izdavanje računa           Kontrola ulaznih računa, stanje u            skladištu i u blagajni       Primijeniti račun s razlomcima u  Praktična primjena računa s razlomcima      strukovnim prilikama Primijeniti pravilo trojno u  Preračunavanje receptura na diferencirane struci    količine produkata.      Utvrđivanje potrebnih količina sirovina na      temelju iskustvenih promjena u težini kod      njihove obrade i prerađivanja.      Promjena težina u proizvodnji i učinak      na troškove  Primijeniti kamatni račun Rabat, skonto, povećanje cijena i      smanjenje cijena, skup općih troškova      Udio u dobiti (tantijemi), porez na      višak vrijednosti           Trgovačko povećanje cijena i trgovačka           mreža      Računanje s težinama   Jedinice težine           Obračunavanje težina i tereta pomoću           različitih vaga           Izračunavanje bruto, tara i neto težine           Računanje s mjernim jedinicama           Mjerne jedinice           Pretvaranje mjernih jedinica           Izračunavanje volumena i površine      Sposobnost poslovanja s različitim Preračunavanje i usporedba vrijednosti      valutama    deviza (stranog novca)       Sposobnost izvođenja proračuna mješavina Izračunavanje mješavina s dva i više           sastojaka      Izračunati dijelove smjese  Izračunati udio sastojaka u smjesi       Uvid u jednostavne tehničke račune Utrošak energije           Opteretljivost električnih postrojenja           Obračunavanje troškova i usporedba           troškova različitih nosača energije           Prijenosni odnos           Broj okretaja

 

 

 

IV. NASTAVNI PLAN NAUKOVANJA

Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vještina koji su neophodni za ovo zanimanje kao i na duljini trajanja nastave u pojedinoj školskoj godini.

Nastavni plan

    Nastavni predmeti                     Sati godišnje

                                                   I.        II.       III.

A. Praktični dio naukovanja     1080   1080     960

B. Teorijski dio naukovanja       280     280     256

    1. Tehnologija struke s vježbama 210 210    256

    2. Stručni račun                      70       70         –

  Ukupno A + B                        1360   1360   1216

V. METODIČKE NAPOMENE

Nastavni program naukovanja je okvirni. Obrtnička škola u suradnji s obrtnicima izrađuje izvedbene programe.

Praktični dio naukovanja, tehnologija struke i stručni račun programirani su tako da čine smisaonu cjelinu u kojoj se sadržaji međusobno nadopunjuju.

U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradi izvedbenog programa treba uvažavati specifičnosti radionica u školi i obrtničkih radionica ne naru­šavajući pri tom osnovnu strukturu okvirnog programa. Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadržaj se raspoređuje sukladno školskom kalendaru.

Izvedbenim programom konkretno treba reći koji se dio programa izvodi u školi, odnosno školskoj radionici, a koji kod obrtnika.

Preporuča se naučnike podijeliti u grupe i odrediti raspored i boravak svake pojedine grupe u školi s tim da se utvrdi vremenski blok za boravak u školi i kod obrtnika s kojim naučnik ima sklop­ljen ugovor o naukovanju. Dimenzija bloka uvjetovana je vremenom potrebnim za ostvarivanje teoretskog dijela naukovanja i vježbi kao i vremenom potrebnim za realizaciju razlike praktičnog dijela programa u školskoj radionici.

Praktični dio programa treba najvećim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.

Teoretski dio naukovanja i vježbe ostvaruju profesori odgo­varajuće struke: dipl. inž. prehrambene tehnologije za područje tehnologije struke i prof. matematike odnosno dipl. inž. matematike za stručni račun.

VI. POMOĆNIČKI ISPIT

Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.

Za dokazivanje usvojenih vještina naučnik mora u roku od 6 sati izvesti 3 radne probe prvenstveno iz sljedećih područja:

1. ispitivanje i ocjenjivanje sirovina, poluproizvoda i gotovih proizvoda,

2. pripremanje i posluživanje tehničkih postrojenja za obradu sirovina,

3. proizvodnja poluproizvoda i gotovih proizvoda,

4. skladištenje, pakiranje i otprema poluproizvoda i gotovih proizvoda.

Za dokazivanje znanja pismeno treba odgovoriti na pitanja iz područja tehnologije i stručni račun. Primjerice iz tehnologije u obzir dolaze sljedeća područja:

a) svojstva, karakteristike kakvoće i primjena sirovina, poluproizvoda i gotovih proizvoda,

b) način rada i energetski racionalno korištenje pogonskih strojeva,

c) tijek rada tehničkih postrojenja prema danim dijagramima,

d) pravljenje dijagrama za jedan isječak proizvodnje prema danim podacima,

e) pravni propisi koji se odnose na proizvod i propisi o živežnim namirnicama koji važe za ugostiteljske objekte,

f) zaštita na radu i sprječavanje nesreća.

Iz ispitnog predmeta stručni račun moguća područja su:

a) izračunavanje površine, volumena, težine i prenošenja,

b) izračunavanje mješavine i prihoda (iskorištavanja),

c) izračunavanje postotka.

Klasa : 311-01/00-01/126 Urbroj: 515-01-00-22 Zagreb, 13. srpnja 2000.

Ministar Željko Pecek, v. r.

 

Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/274067.html

Copyright © Ante Borić