Baza je ažurirana 31.03.2025. 

zaključno sa NN 50/25

EU 2024/2679

Objavljeno u NN 104/00 od 20.10.2000.:

 

MINISTARSTVO ZA OBRT, MALO I SREDNJE PODUZETNIŠTVO

Na temelju članka 39. stavka 2. Zakona o obrtu (»Narodne novine«, br. 77/93), ministar gospodarstva, uz prethodno pribav­ljeno mišljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i športa donosi

 

STRUČNO-TEORIJSKI I PRAKTIČNI DIO PROGRAMA (NAUKOVANJE) ZA ZANIMANJE MLINAR

I.  DVOJNI SUSTAV OBRAZOVANJA ZA POTREBE OBRTNIŠTVA

Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je od­vojenost opće-obrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dije­la programa naukovanja.

Nastava stručno-teorijskih sadržaja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rješenja, uzimajući u obzir posebnosti pojedinih zanimanja, a što se utvrđuje izvedbenim programom.

Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primjenjuju za opće-obrazovne sadržaje.

Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je završetak naukovanja odvojen od opće-obrazovnog dijela programa.

Naukovanje završava polaganjem pomoćničkog ispita.

II. OPĆI I POSEBNI CILJEVI OBRAZOVANJA

Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.

U skladu s ovim ciljem naučnici trebaju:

n steći osnovno profesionalno obrazovanje temeljem kojeg je moguć dalji razvoj,

n steći uvid u odnose unutar svoje profesije i uspostaviti potrebitu komunikaciju sa suradnicima kao i društvom u cjelini,

n spoznati vlastite mogućnosti i dosege,

n spoznati radne, zakonske, ekonomske, političke i socijalne odnose,

n moći uskladiti vlastite zahtjeve sa zahtjevima okoline.

 Posebni ciljevi obrazovanja za zanimanje mlinar odnose se na stjecanje sljedećih znanja i vještina:

a)  zaštita na radu, sprječavanje nesreća na radu, zaštita okol­i­ša i racionalno korištenje energije,

b)  provođenje mjera higijene,

c)  primjena propisa o obrtništvu, propisa o živežnim namirnicama i ostalih propisa važnih za obavljanje ovog zanimanja,

d)  poznavanje organizacije rada u zanatskoj radionici,

e)  posluživanje i održavanje tehničkih postrojenja,

f)  ocjena sirovina, poluproizvoda i gotovih proizvoda,

g)  obrađivanje i prerada sirovina,

h)  proizvodnja mješavina, poluproizvoda i gotovih proizvoda,

i)  skladištenje sirovina, poluproizvoda i gotovih proizvoda,

j)  pakiranje i transport gotovih proizvoda.

     III.  NASTAVNI PROGRAM NAUKOVANJA
        A. Praktični dio naukovanja
      I. godina naukovanja

_________________________________________________________________________________________________________________________
Redni Opis obrazovanja   Znanja i vještine koje se moraju usvojiti      Raspored po
broj (posebni ciljevi)   (sadržaji programa)       polugodištima                     1      2
_________________________________________________________________________________________________________________________       
  1   2      3                    4
_________________________________________________________________________________________________________________________

1. Zaštita na radu, sprječa- a) primijeniti propise o zaštiti na radu vezane za zanimanje
vanje nesreća na radu,  b) imenovati propise pravnih nositelja osiguranja u slučaju
zaštita okoliša i racio-  nesreće, propise  o sprječavanju nesreće i ostale odredbe
nalno korištenje energije  koje se odnose na ovo područje
     c)  opisati tipične situacije koje dovode do nesreća kao i 
      ponašanje koje ih uzrokuje 
     d)  opisati opasnosti pri rukovanju električnom strujom 
     e)  navesti važne propise o sprječavanju požara i o uređajima         za zaštitu od požara 
     f)  navesti opasnosti pri rukovanju otrovima, plinovima i 
      zapaljivim materijalom 
     g)  opisati ponašanje pri nesrećama i pružanje mjere prve pomoći Usvajati za                   čitavo vrijeme
     h)  navesti moguće načine zagađivanja okoliša i načine utjecaja     školovanja       na smanjivanje zagađenja 
     i)  znati upotrijebiti odgovarajuća sredstva za dezinfekciju i 
      suzbijanje štetočina u skladu s propisima 
     j)  uklanjati otpatke 
     k)  navesti vrste energije koje koristi zanatska radnja i mogućnosti 
      racionaliziranja korištenja energije    

2. Posluživanje i održavanje  a)  pripremiti i poslužiti tehnička postrojenja za prihvat sirovina i 
tehničkih postrojenja   to naročito postrojenja za prijevoz, za predčišćenje, bušenje, 
      razvrstavanje i raspoređivanje       + +      b)  pripremiti i poslužiti postrojenja za punjenje vreća i pakiranje +
     c)  izvoditi jednostavne radove s drvenim, metalnim i umjetnim 
      materijalima (čavlima, vijcima i sl. te turpijanje i bušenje 
      materijala i jednostavnih elemenata)      +
     d)  podesiti i poslužiti postrojenja za skidanje prašine kao i
      ventilaciju        +      e)  prije stavljanja u pogon namjestiti strojeve i elemente   +

3. Ocjena sirovina,   a)  prepoznati i odrediti sirovine       +
poluproizvoda i gotovih  b)  provjeriti stanje sirovina       +
proizvoda   c)  uzeti uzorke i odrediti kakvoću (uvažavajući pravne propise)   +
     d)  utvrditi vlažnost, težinu, otpad, izrasline i sl.   +

4. Pakiranje i otprema   a)  izabrati materijal za pakiranje      +
  gotovih proizvoda b)  gotove proizvode stavljati u vreće i vagati    +     

   5. Proizvodnja mješavina,   a)  prevoziti čvrste i tekuće komponente       +
poluproizvoda i gotovih
proizvoda

6. Skladištenje sirovina,   a)  odrediti način skladištenja i izabrati skladišta     +
poluproizvoda i gotovih
  proizvoda

     II. godina naukovanja

_________________________________________________________________________________________________________________________
Redni Opis obrazovanja   Znanja i vještine koje se moraju usvojiti         Raspored po
broj (posebni ciljevi)   (sadržaji programa)          polugodištima                        1      2
_________________________________________________________________________________________________________________________       
  1   2      3                       4
_________________________________________________________________________________________________________________________

 1. Poznavanje pogona,   a)  objasniti tijek proizvodnje i odnose u pogonu   +
održavanje postrojenja  b)  mjere za uklanjanje smetnji u proizvodnji     +
2. Sirovine, poluproizvodi  a)  ispitati sadržaj pepela       +
     b)  utvrditi raspodjelu vlage u zrnu, vrijednost sedimentacije
      poluproizvoda i gotovih proizvoda      +  
3. Obrada i prerada sirovina a)  očistiti, sušiti i ohlađivati sirovine      +
     b)  izabrati sirovine i rasporediti ih za njihovu daljnju upotrebu   +
     c)  podesiti stroj za uzimanje sirovina     +
     d)  podesiti postrojenje za mljevenje, usitnjavanje, prosijavanje  +
      i razvrstavanje
     e)  kontrolirati produkte usitnjene prosijavanjem    +
4. Proizvodnja mješavina,   a)  namjestiti postrojenja za doziranje i vaganje    +
poluproizvoda i gotovih   melasirati, tiještiti, praviti pahuljice, uzrnjavati i mastiti
proizvoda    poluproizvode i gotove proizvode    +
5. Skladištenje sirovina,  a)  preuzeti sirovine i poluproizvode i ispitati njihovu težinu,   poluproizvoda i gotovih   kvantitetu i kvalitetu       +
proizvoda   b)  usporediti popratne dokumente s dopremljenom robom   +
     c)  uskladištiti, preskladištiti, uzimati iz skladišta poluproizvode i
      gotove proizvode       +   
6. Pakiranje i otprema   a)  zavezati vreće, ljepiti, zavarivati i označavati gotovi proizvod +
gotovih proizvoda  b)  gotove proizvode tovariti, vagati, propisno pakirati, označavati
      u skladu sa zakonskim propisima      +      c)  usporediti popratne papire pošiljke s dopremljenom robom                 +  

      III. godina naukovanja

_________________________________________________________________________________________________________________________
Redni Opis obrazovanja   Znanja i vještine koje se moraju usvojiti         Raspored po
broj (posebni ciljevi)   (sadržaji programa)          polugodištima                        1      2
_________________________________________________________________________________________________________________________       
  1   2      3                       4
_________________________________________________________________________________________________________________________

1. Posluživanje i održavanje  a)  pripremiti i poslužiti postrojenja i strojeve za
pogonskih postrojenja   vaganje, doziranje, mreženje, miješanje,   +
       kondicioniranje, ljuštenje, četkanje i
      poliranje, prešanje, otapanje, temperiranje i prozračivanje
     b)  nadgledavati i održavati postrojenja    +
     c)  posluživati i kontrolirati postrojenja za upravljanje, mjerenje
      i kontroliranje        +   
2. Ocjena sirovina,   a)  provoditi testiranje produkata ribanja i analizu prosijavanja +
poluproizvoda i   b)  utvrditi sirovine proteine i razinu sirove masti  +
gotovih proizvoda  c)  utvrditi gustoću rastezanja i otresanja i kut rastresanja  +
     d)  napraviti amilogram, farinogram i ekstenzogram    +
     e)  provoditi probna pečenja       +
     f)  vrednovati i koristiti rezultate laboratorijskih ispitivanja   +
     g)  znati primijeniti pravne propise koji se odnose na proizvodnju,
      propise o žitaricama, živežnim namirnicama i hrani, propise o
      ambalaži i zakon o mjerama     + 
3. Obrađivanje i prerada   a)  utvrditi stanje poluproizvoda      +
sirovina   b)  promijeniti stanje poluproizvoda korekcijom tijeka proizvodnje  +
     c)  utvrditi prihod i iskorištenje     + 
4. Proizvodnja mješavina,   a)  sastaviti mješavine prema danim kriterijima   +
poluproizvoda i   b)  zagrijati, ovlažiti i ohladiti poluproizvode i gotove proizvode +
gotovih proizvoda  c)  kontrolirati proces proizvodnje
5. Skladištenje sirovina,   a)  odrediti način skladištenja i izabrati skladišta    +
poluproizvoda i gotovih
proizvoda            + 

     B. Teoretski dio naukovanja

        1. Tehnologija zanimanja s vježbama

   1.1. Pregled nastavnih područja s vremenskom raspodjelom
________________________________________________________________________________________________________

 Red. br. Nastavno područje     Broj sati po obrazovnim godinama
         I. II. III. Ukupno
________________________________________________________________________________________________________

 1.  Zaštita na radu, sprječavanje nesreća, zaštita okoliša 5 - - 5
2.  Mlinarski pogoni     5 - - 5
3.  Biološke i kemijske osnove sirovina, poluproizvoda i
  gotovih proizvoda     60 - - 60
4.  Osnove higijene      30 - - 30
5.  Osnove ljudske prehrane     30 - - 30
6.  Sirovine: podrijetlo, sastav, svojstva, spajanje i
  mogućnost primjene     45 90 - 135
7.  Preuzimanje sirovina, čišćenje i skladištenje  35 50 - 85
8.  Strojevi, uređaji, postrojenja    - 70 64  134
9.  Usitnjavanje, odvajanje     - - 64 64
10.  Poluproizvodi, dodatni materijali   - - 64 64
11.  Miješanje      - - 20 20
12.  Pripremanje proizvoda, melansiranje, prešanje  - - 12 12
13.  Gotovi proizvodi     - - 20 20
14.  Skladištenje, pakiranje, otprema gotovih proizvoda - - 12 12
  UKUPNO       210 210 256 676
________________________________________________________________________________________________________

1.1.1. Ciljevi i zadaće predmeta
Učenik treba:
- steći uvid u djelatnosti svih pogona u mlinu i srodnih pogona (ljuštilica, pogoni za proizvodnju mješavina),
- steći osnovna znanja o biološkoj građi, kemijskom sastavu i fizikalnom ponašanju sirovina, kako bi ih znao upotrijebiti u proizvodnji poluproizvoda i gotovih proizvoda u skladu s odgovarajućim propisima,
- znati podatke nužne za kontrolu proizvodnje i usmjeravanje radnji u mlinarskim pogonima zabilježiti ih i računski prosuditi,
- opisati zadaće i vrste, građu i način rada strojeva i postrojenja u mlinarstvu te prikazati njihovu funkciju u pogonu,
- znati kako se zaštititi na radnom mjestu, poznavati osnove higijene, čuvati okoliš, znati štedjeti energiju i biti svjestan nužnosti svih mjera koje tome doprinose i uvažavati ih.

      I. i II. godina
______________________________________________________________________________________________________________________

Red. br. Nastavno područje C i l j     S a d r ž a j
______________________________________________________________________________________________________________________

1   2     3            4
______________________________________________________________________________________________________________________

1. Zaštita na radu,  Opisati izvore nesreća na radu,   izvori nesreća u različitim
sprječavanje nesreća,  profesionalne bolesti, uzroke zagađivanja područjima proizvodnje
zaštita okoliša  okoliša      zaštitne naprave na postrojenjima
          ljudsko ponašanje u procesu proizvodnje
    Opisati mjere koje treba poduzeti da do  propisi o mjerama sigurnosti i
    nesreće ne dođe, zaštititi se od   zaštiti na radu
    profesionalnih bolesti, štititi okoliš -  profesionalna oboljenja (opterećenje
    sadržaje obrazložiti na praktičnim   bukom i prašinom, moguće alergije
    vježbama     na sredstva za čišćenje i održavanje)
          motivacija za pridržavanje sigurnosnih
          propisa
    Navesti i demonstrirati mjere kod nesreća prva pomoć

2. Mlinarski pogoni Navesti razlike između mlinova prema   veličina poduzeća, mlinovi, ljuštilice,
    kapacitetu i vrsti proizvodnje   mješalice, ostali mlinovi
    Opisati uspoređujući razne vrste pogona,  postrojenja za preuzimanje sirovina
    radna područja i djelatnosti   (usipni koš, elevator, otpremna
          vrpca, lančani i pružni prijenosnik)
          ocjenjivanje sirovina (zbrojni i
          prosječni uzorak, organoleptička
          ocjena, utvrđivanje sorte)
          čišćenje, skladištenje i održavanje
          postojanosti, pripremanje sirovina,
          usitnjavanje, razvrstavanje i miješanje,
          parenje, sušenje, prešanje, kontrola
          kakvoće, predaja
3. Biološke i kemijske  Opisati bitne životne procese na primjeru razgradnja i djelovanje stanica, biljne
osnove sirovina,  žitarica
poluproizvoda         i životinjske stanice izmjena tvari,
i gotovih proizvoda       sjetva, klijanje, rast, oplođivanje,
          stupnjevi zrelosti, žetva
    Opisati građu materije u osnovnim crtama tvar, čestica, element, molekula, atom
    Objasniti građu i svojstva hranjivih tvari  voda, ugljikohidrati, masti,             bjelančevine,
    i važnost enzima u sirovinama   vitamini, enzimi, mineralne tvari
    Dokazati u laboratoriju važne sastojke         voda (određivanje vlage u zrnu, relativna
    sirovina     i apsolutna vlažnost zraka)
          mineralne tvari - određivanje pepela
          ugljikohidrati: jedna proba, Fehling
          enzimi: dokazivanje emilaze i proteaze
    Postupci pri pripremanju tijesta i procesu  zrenje tijesta, izrada kvasca, ljepilo
    pečenja (osnovna znanja)
    Enzimsko otpuštanje škroba
4. Osnove higijene  Razlikovati vrste mikroba, opisati njihove  gljivice, plijesni, kvasac, bakterije,
    životne uvjete i štetnost   virusi, toplina, voda, hranjive tvari
    Dokazati utjecaj topline, vode, hranjive  hranjiva podloga
    podloge i sredstava za komeriranje na
    rast mikroba
    Razlikovati životinjske štetočine, opisati  grinje, žižak, brašnar, žohar, moljac,
    njihovu štetnost    štakor, miš
    Objasniti mjere za suzbijanje štetočina  čistoća pogona, plin, mamci,
          sigurnosne mjere
    Obrazložiti nužnost osobne higijene  osobna čistoća i njega tijela, radna
          odjeća, pravni akti o higijeni i
          zdravstvenoj skrbi
5.  Osnove ljudske prehrane Opisati probavne procese čovjeka i  probavni procesi, izmjena tvari,
    životinja     Weenderova analiza
    Navesti potrebu za hranjivim tvarima,    potreba za hranom, životno važnim
    životno važnim tvarima i energijom kod   tvarima i energijom
    čovjeka i životinjskih vrsta u odnosu na
    životnu dob
    Navesti primjere za život važnih tvari u  prava vrijednost hrane, biološke
    ljudskoj prehrani, važnost energije  vrijednosti, tabele s vrijednostima
    Sastaviti i procijeniti punovrijednu hranu  proračunavanje mješavina
    temeljem tabele vrijednosti hrane 
6. Sirovine: podrijetlo,
sastav, svojstva, Znati osobine sirovina, građu zrna  pšenica, raž, ječam, kukuruz, zob
spajanje i mogućnost        Endosperm, ljuska, klica
primjene 
    Znati prepoznati stupanj kakvoće pšenice       sadržaj vlage i primjesa struktura zrna i
          veličina HI masa, apsolutna masa gustoća
            zrna, sadržaj pepela, vlažni i suhi            lijepak,
          probno mljevenje
    Moći napraviti najpovoljniju mješavinu   kakvoća pšenice, način sastavljanja
    za mljevenje - sastavljanje mješavine   mješavine najpovoljnija mješavina za
    pšenice      mljevenje
    Praktično moći provesti crno čišćenje   izdvajanje primjesa na bazi razlike u
    pšenice      dužini, širini, obliku, gustoći,            ponašanju u zračnoj struji i feromagnet-
          nim svojstvima
    Praktično moći provesti bijelo    odstranjivanje primjesa zrnja pranjem,
    čišćenje pšenice    ribanjem, trljanjem, ljuštenjem,            četkanjem
    Pripremiti sirovinu za meljavu   vlaženje i odležavanje hladno i toplo
          pripremanje
          "prvo" pripremanje
    Priprema, mljevenje i prerada ostalih   svojstva kukuruza, priprema zrna za
    sirovina     preradu, usitnjavanje i razvrstavanje
          mliva, gotovi proizvodi mljevenja
          svojstva, priprema i prerada raži
          svojstva, priprema i prerada zobi
          proizvodnja krmnih smjesa
    Krupljenje     krupljevina, prekrupa, izvod,             jednostavno i udvojeno krupljenje
    Opisati vođenje tehnološkog procesa   vođenje radnih valjaka, navlake za
    i kontrolu rada krupljenja   prekrupu, pasažna brašna krupljenja,
          količina pepela međuprodukata, analiza
          rada radnih valjaka, obilježja radnih
          valjaka
    Razvrstavanje i prosijavanje   granične gustoće mliva, razvrstavanje
          prijelaza, razvrstavanje propada, sita            za razvrstavanje razvođenje mliva u situ
    Sastaviti međuprodukte u lijevnim fazama količina granulacije i pepela
          međuprodukata sastavljanje krupice,
          maglice i okrajaka
    Opisati načine čišćenja krupice i maglice      obogaćivanje krupice i maglice, uvjeti za
    razvrstavanje krupice    dobar rad čistilice za krupicu (propad,
          prelaz, prelet i odlet)
               rastvaranje krupice (analiza rada valjka i
          sita)
    Opisati načine mljevenja okrajaka   mljevenje okrajaka, mljevenje maglice,
    i maglice     analiza rada valjka i sita
    Nadzor rada postupka    rastresanje mliva, čišćenje aspiracionog
          zraka
    Poznavati kemijski sastav zrnja žitarica  voda, mineralne tvari, uljikohidrati,
    i brašna     bjelančevine, masti, vitamini, enzimi
    Reologija tijesta    Farinogram, ekstenzogram, amilogram
    Namjenska brašna    brašna za pekarstvo, kekse i biskvite,
          tjesteninu, vafle, dvopek
7. Preuzimanje sirovina,
čišćenje   Opisati djelatnosti pri preuzimanju sirovina uzimanje probe, kontrola kakvoće,
i skladištenje  i to pokazati u praksi    podešavanje, posluživanje, upravljanje i
          kontrola u postrojenjima, transportna
          dokumentacija, sakupljanje i           registriranje podataka
    Odabrati postupke čišćenja (prilagoditi  predčišćenje, glavno čišćenje, gubici
    ih primjeni sirovina) opisati metode   pri čišćenju, čišćenje sjemena, crno
    čišćenja i pokazati na praktičnoj         čišćenje pšenice, bijelo čišćenje pšenice
    demonstraciji, prikazati gubitke pri
    čišćenju i izračunati ih
    Navesti mogućnosti skladištenja sirovina,  silosi i podna skladišta, temperatura,
    obrazložiti nužnost kontrole i           vlažnost, štetočine, prozračivanje suše-
    održavanja skladišta, pokazati mogućnosti  -nje,hlađenje, konzerviranje, suzbijanje
    i granice održavanja postojanosti   štetočina, stanje skladišta, gubici u
    sirovina kod skladištenja, procijeniti,  skladištu, troškovi skladištenja
    izmjeriti i izračunati skladišno stanje i
    gubitke
8. Strojevi, uređaji,
postrojenja  Opisati građu, funkciju i način rada   mehanička transportna sredstva:
    transportnih sredstava i aspiracijskih
    postrojenja, prikazati crtežom i objasniti  usisni koš, elevatori, puževi, odvodne
    na praktičnom radu    cijevi i žljebovi
          pneumatska transportna sredstva:
          usisna pneumatika, tlačna pneumatika,
          ustave, odjeljivač, cijevni vodovi
          aspiracijska postrojenja:
          proizvođač zračne struje, ustave,            odjeljivači,
          dijagram
    Opisati građu, funkciju, način rada i   strojevi, uređaji i postrojenja za:      djelovanje strojeva, uređaja i postrojenja  prijem i kontrolu sirovina, skladištenje     za obradu i preradu sirovina, prikazati  i održavanje        crtežom i objasniti na praktičnom radu         postojanosti sirovina, čišćenje i            pripremanje sirovina, usitnjavanje,            odvajanje primjesa,
          doziranje, vaganje, miješanje,             melansiranje, pripremanje, prešanje,            pravljenje pahuljica, gnječenje
          dijagrami (izrada)
    Opisati zadaću, građu i zajedničko   strojevi, uređaji i postrojenja:
    djelovanje strojeva, uređaja i postrojenja  za skladištenje proizvoda, za pakiranje
    za skladištenje, pakiranje i transport   proizvoda, za transport proizvoda
    proizvoda
    Navesti mogućnosti opskrbljivanja    turbine, generatori, motori,
    energijom, opisati racionalnu upotrebu  transmisije,stupanj iskorištenja
    energije, navesti zadaće, građu i način  energije
    djelovanja pretvarača energije

       3. obrazovna godina

______________________________________________________________________________________________________________________

Red. br. Nastavno područje C i l j     S a d r ž a j
______________________________________________________________________________________________________________________

1   2     3            4
______________________________________________________________________________________________________________________

9. Usitnjavanje, odvajanje  Obrazložiti nužnost usitnjavanja povećanje površine, povećanje brzine
          reakcije, omogućavanje usitnjavanja
          i miješanja
     Opisati principe usitnjavanja,
     objasniti ih praktično i   usitnjavanje pritiskom, ribanjem,       pridružiti različitim    trljanjem, sjeckanjem, udaranjem,
      strojevima za usitnjavanje  struganjem, tijek mljevenja, drobilice,
          čekićari, udarni mlinovi, odjeljivač
     Opisati postupak usitnjavanja,
     prikazati ga crtežom i   postupci usitnjavanja:
      objasniti praktično   gnječenje, grubo mljevenje
     Obrazložiti nužnost odvajanja primjesa  otapanje, mljevenje, dijagram
     Opisati nužnost odvajanja  isjeckana sirovina, sastav čestica,
          veličina čestica
     Opisati postupke odvajanja primjesa i  razvrstavanje/klasiranje, ravna sita,       pokazati na praktičnom primjeru prema planska sita, cilindrična sita,
     principima odvajanja odabrati strojeve  valjčana stolica,
     za odvajanje    čistilica pšenične krupice

     Opisati kombinirane postupke usitnjavanja  kombinirani postupak mljevenja raži i
     i odvajanja, prikazati crtežom i pokazati  pšenice, pasažna brašna, krupljenja,
     na praktičnom primjeru      otapanja i mljevenja, dijagram

10. Poluproizvodi, dodatni   Opisati nastajanje i podrijetlo  nastajanje, podrijetlo, sastav,  materijali    poluproizvoda kao i mogućnosti njihove svojstva, daljnja prerada
      primjene i daljnje prerade  poluproizvoda kod pasaža,
          krupnog mljevenja, otapanja i mljevenja
     Prikazati crtežom vođenje poluproizvoda, dijagram, strojni podaci, vođenje
     izračunati količine poluproizvoda  proizvodnje
     Obuhvati sastav i svojstva poluproizvoda probno mljevenje, postavljanje       pomoću senzornih, fizikalnih,  dijagrama, analiza prosijavanja,
     kemijskih metoda i metoda pečenja  zrnata mreža,
     te rezultate    laboratorijske vrijednosti
     računski vrednovati
     Opisati djelovanje različitih dodatnih  doziranje, postojanost, iskorištavanje
     materijala i na praktičnoj demonstraciji volumena
     objasniti njihov utjecaj

11. Miješanje   Obrazložiti nužnost miješanja  homogeniziranje, normiranje,           tipiziranje,
          standardiziranje
     Objasniti utjecaj veličine čestica,   postupak miješanja, promijesiti,
     specifične težine i vlažnosti na  odmiješati
     postupak miješanja
     Opisati različite postupke miješanja recepture, doziranje, predmješavine,
          mješavine
     Opisati ponašanje sadržine mješavina u  stanje spremnika, alati za miješanje
     različitim mješalicama    kugla za miješanje, most komore,            unošenje mješavine, trajanje miješanja,           stupanj punjenja, opasnosti
     Izračunati prostorne sadržaje,   mjerenje popunjenosti, prostorni       specifične težine mješavine,  sadržaji,
      odnose u mješavinama,     kut nagiba, gustoća, odnosi mješavina
     komponente i mase

12. Pripremanje proizvoda,   Objasniti svrhu pripreme za završni odvojivost, sipkost, sadržaj pepela,boja
melasiranje, prešanje  proizvod    brašna, iskorištavanje brašna
          sazrijevanje, sposobnost za prešanje,
          elastičnost, produkt ribanja
     Opisati postupke pripremanja i   čišćenje površine:
     njihove učinke    – pranje, sitnjenje udarcima, trljanje,
          ljuštenje, četkanje
          hladno pripremanje:
          - čvrstoća zrna, količina mrežne vode,
          temperatura, vrijeme ustajalosti, dubina
          prodiranja, kondicioniranje, sušenje,            parenje (vlaženje), hlađenje
          strukturalne promjene u sadržaju            materijala
     Obrazložiti nužnost melasiranja,   povezivanje čestica, preuzimanje       mašćenja, hrane,     smanjivanje volumena
     i prešanja
     Opisati postupak melasiranja,   doziranje melase, mašćenje, ljuštenje,
     mašćenja i prešanja   potrošnja energije 

13. Gotovi proizvodi  Opisati željeni sastav i svojstva  sadržinski materijali, postojanost,           pravne
     završnih proizvoda   norme, standardi, očekivanja naručitelja
     Ispitivati završne proizvode prema  brašna, krupice, gris, pahuljice, kaša           od
     senzornim, fizikalnim i kemijskim  prekrupljena žita, miješana hrana,           mlinarski
     metodama i metodama pečenja  nusproizvodi
     ocijeniti računski rezultate    pridržavanje: pravnih normi,        ispitivanja,     standarda,
     provjeriti ih i mjeriti na uzorku očekivanja naručitelja 

14. Skladištenje, pakiranje,  Navesti različite mogućnosti skladištenja slobodno skladištenje  u
otpremanje gotovih proizvoda gotovih proizvoda, objasniti njihove   vrećama i na policama
     prednosti i nedostatke  
     Procijeniti, mjeriti i izračunati  prostorni sadržaj, masa,
     stanje u skladištu   specifična težina             

     Opisati unutarnje i vanjske utjecaje na sadržajni materijali, sadržaj vode,
     postojanost te mjere protiv gubitka  temperatura, trajanje skladištenja,
     kakvoće i propadanja   mikroorganizmi, životinjske štetočine
     Objasniti primjereno pakiranje i pravne  materijal za pakiranje, zakon o           mjerama,
     norme za pakiranje   pravilnici o obilježavanju
     Opisati načine otpreme, objasniti
     prednosti     slobodno skladištenje, skladištenje u
     i nedostatke    vrećama i na policama, posebne opasnosti

       2. Stručni račun

       1. i 2. godina

______________________________________________________________________________________________________________________

Red. br. Nastavno područje C i l j     S a d r ž a j
______________________________________________________________________________________________________________________

1   2     3            4
______________________________________________________________________________________________________________________

1. Osnovne računske operacije i  Sposobnost primjene osnovnih računskih Primjena osnovnih računskih operacija   njihova primjena  operacija    kod izračunavanja količina i iznosa s           cijelim i
          decimalnim brojevima. Prednosti računa i
          pravilo djeljivosti.
          Mogućnosti provjeravanja rezultata
          računanja.
          Izdavanje računa
          Kontrola ulaznih računa, stanje u            skladištu i u blagajni
      Primijeniti račun s razlomcima u  Praktična primjena računa s razlomcima
     strukovnim prilikama
Primijeniti pravilo trojno u  Preračunavanje receptura na diferencirane
struci    količine produkata.
     Utvrđivanje potrebnih količina sirovina na
     temelju iskustvenih promjena u težini kod
     njihove obrade i prerađivanja.
     Promjena težina u proizvodnji i učinak
     na troškove 
Primijeniti kamatni račun Rabat, skonto, povećanje cijena i
     smanjenje cijena, skup općih troškova
     Udio u dobiti (tantijemi), porez na
     višak vrijednosti
          Trgovačko povećanje cijena i trgovačka
          mreža
     Računanje s težinama   Jedinice težine
          Obračunavanje težina i tereta pomoću
          različitih vaga
          Izračunavanje bruto, tara i neto težine
          Računanje s mjernim jedinicama
          Mjerne jedinice
          Pretvaranje mjernih jedinica
          Izračunavanje volumena i površine
     Sposobnost poslovanja s različitim Preračunavanje i usporedba vrijednosti
     valutama    deviza (stranog novca)
      Sposobnost izvođenja proračuna mješavina Izračunavanje mješavina s dva i više
          sastojaka
     Izračunati dijelove smjese  Izračunati udio sastojaka u smjesi
      Uvid u jednostavne tehničke račune Utrošak energije
          Opteretljivost električnih postrojenja
          Obračunavanje troškova i usporedba
          troškova različitih nosača energije
          Prijenosni odnos
          Broj okretaja

 

 

 

IV. NASTAVNI PLAN NAUKOVANJA

Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vještina koji su neophodni za ovo zanimanje kao i na duljini trajanja nastave u pojedinoj školskoj godini.

Nastavni plan

    Nastavni predmeti                     Sati godišnje

                                                   I.        II.       III.

A. Praktični dio naukovanja     1080   1080     960

B. Teorijski dio naukovanja       280     280     256

    1. Tehnologija struke s vježbama 210 210    256

    2. Stručni račun                      70       70         –

  Ukupno A + B                        1360   1360   1216

V. METODIČKE NAPOMENE

Nastavni program naukovanja je okvirni. Obrtnička škola u suradnji s obrtnicima izrađuje izvedbene programe.

Praktični dio naukovanja, tehnologija struke i stručni račun programirani su tako da čine smisaonu cjelinu u kojoj se sadržaji međusobno nadopunjuju.

U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradi izvedbenog programa treba uvažavati specifičnosti radionica u školi i obrtničkih radionica ne naru­šavajući pri tom osnovnu strukturu okvirnog programa. Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadržaj se raspoređuje sukladno školskom kalendaru.

Izvedbenim programom konkretno treba reći koji se dio programa izvodi u školi, odnosno školskoj radionici, a koji kod obrtnika.

Preporuča se naučnike podijeliti u grupe i odrediti raspored i boravak svake pojedine grupe u školi s tim da se utvrdi vremenski blok za boravak u školi i kod obrtnika s kojim naučnik ima sklop­ljen ugovor o naukovanju. Dimenzija bloka uvjetovana je vremenom potrebnim za ostvarivanje teoretskog dijela naukovanja i vježbi kao i vremenom potrebnim za realizaciju razlike praktičnog dijela programa u školskoj radionici.

Praktični dio programa treba najvećim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.

Teoretski dio naukovanja i vježbe ostvaruju profesori odgo­varajuće struke: dipl. inž. prehrambene tehnologije za područje tehnologije struke i prof. matematike odnosno dipl. inž. matematike za stručni račun.

VI. POMOĆNIČKI ISPIT

Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.

Za dokazivanje usvojenih vještina naučnik mora u roku od 6 sati izvesti 3 radne probe prvenstveno iz sljedećih područja:

1. ispitivanje i ocjenjivanje sirovina, poluproizvoda i gotovih proizvoda,

2. pripremanje i posluživanje tehničkih postrojenja za obradu sirovina,

3. proizvodnja poluproizvoda i gotovih proizvoda,

4. skladištenje, pakiranje i otprema poluproizvoda i gotovih proizvoda.

Za dokazivanje znanja pismeno treba odgovoriti na pitanja iz područja tehnologije i stručni račun. Primjerice iz tehnologije u obzir dolaze sljedeća područja:

a) svojstva, karakteristike kakvoće i primjena sirovina, poluproizvoda i gotovih proizvoda,

b) način rada i energetski racionalno korištenje pogonskih strojeva,

c) tijek rada tehničkih postrojenja prema danim dijagramima,

d) pravljenje dijagrama za jedan isječak proizvodnje prema danim podacima,

e) pravni propisi koji se odnose na proizvod i propisi o živežnim namirnicama koji važe za ugostiteljske objekte,

f) zaštita na radu i sprječavanje nesreća.

Iz ispitnog predmeta stručni račun moguća područja su:

a) izračunavanje površine, volumena, težine i prenošenja,

b) izračunavanje mješavine i prihoda (iskorištavanja),

c) izračunavanje postotka.

Klasa : 311-01/00-01/126
Urbroj: 515-01-00-22
Zagreb, 13. srpnja 2000.

Ministar
Željko Pecek, v. r.

 

Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/274067.html