MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Na temelju članka 39. stavka 3. Zakona o obrtu ("Narodne novine" br. 77/93, 90/96), ministar gospodarstva, uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i športa donosi
I. DVOJNI SUSTAV OBRAZOVANJA ZA POTREBE OBRTNIŠTVA
Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost općeobrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa naukovanja.
Nastava stručno-teorijskih sadržaja naukovanja ostvaruje se u obrtnčkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rješenja, uzimajući u obzir posebnosti pojedinih zanimanja, a što se utvrđuje izvedbenim programom.
Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primjenjuju za općeobrazovne sadržaje.
Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je završetak naukovanja odvojen od općeobrazovnog dijela programa.
Naukovanje završava polaganjem pomoćničkog ispita.
II. OPĆI I POSEBNI CILJEVI OBRAZOVANJA
Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.
U skladu s navedenim određuju se sljedeći opći ciljevi naukovanja:
- stjecanje osnovnog profesionalnog obrazovanja temeljem kojega je moguć daljnji razvoj,
- stjecanje uvida u odnose unutar svoje profesije i uspostavljanje potrebite komunikacije sa suradnicima kao i društvom u cjelini,
- spoznaja vlastitih mogućnosti i dosega,
- spoznaja radnih, zakonskih, ekonomskih, političkih i socijalnih odnosa,
- mogućnost usklađivanja vlastitih zahtjeva sa zahtjevima okoline.
Kao posebni ciljevi naukovanja za zanimanja zidara određuju se:
- zaštita na radu i sprječavanje nesreća na radu,
- poznavanje svojstava i primjene materijala, alata, pribora i pomagala,
- osnovna znanja o građevinskim konstrukcijama i njihovim zadaćama,
- računske osnove za izračunavanje utroška materijala, vrijeme izvođenja radova, te izradu predračuna za pojedine zidarske radove,
- zidanje zidova, izradu oplata,
- betoniranje,
- žbukanje,
- postavljanje izolacija.
III. NASTAVNI PROGRAM A. PRAKTIČNI DIO NAUKOVANJA
I. godina naukovanja
Red. broj | Opis obrazovanja (posebni ciljevi) | Znanja i vještine koje se moraju usvojiti (sadržaj programa) | Raspored po polugodištima | |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
1 |
2 |
1. Zaštita na radu Upoznavanje sa zakonima i propisima o zaštiti na radu + Prava i obveze izvršitelja građevinskih radova + Zaštitne mjere kod zemljanih radova + + Zaštitne mjere kod skela i otvora + + Zaštitne mjere kod zidarskih radova + + Ostali izvori opasnosti i pružanje prve pomoći Usvajati tijekom naukovanja 2. Zidarski alat i pribor Upoznavanje s alatom i priborom Usvajati tijekom naukovanja Održavanje i čuvanje Usvajati tijekom naukovanja Uporaba cijevne vage + Uporaba libele + Uporaba viska + Rad s pilom + Rad s čekićem + 3. Zidanje zida deb. 12 i 25 cm Označivanje pravca + Izrada priručne skele (nogara) + Rad sa zidarskom žlicom i tavicom + Zidanje ravnog prekida zida + 4. Izrada nanosne skele Uporaba geodetske prizme + Određivanje građevinskog pravca + Iskolčivanje objekta + Određivanje pravog kuta + 5. Razupiranje građevne jame Kopanje kanala + Izrada oplate + Montiranje oplate + 6. Izrada oplate temelja Izrada stranica + Montiranje oplate + 7. Polaganje horizontalne Označivanje kanala + kanalizacije Određivanje padova + Razastiranje pijeska + Polaganje cijevi + 8. Polaganje hidroizolacije Krojenje traka + Pravilno preklapanje - horizontalno + Pravilno preklapanje - vertikalno +
II. godina naukovanja
Red. broj | Opis obrazovanja (posebni ciljevi) | Znanja i vještine koje se moraju usvojiti (sadržaj programa) | Raspored po polugodištima | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
|||
|
3 |
4 |
1. Zidanje opekom NF zida deb. Zidanje zida deb. 51 cm + 38 cm i 51 cm Zidanje zida debljine 38 cm + Sječenje opeke + Zidanje ravnog prekida zida + Zidanje pravokutnog ugla zidova + Zidanje pravokutnog sudara zidova + Zidanje pravokutnog križanja zidova + 2. Zidanje s mortom Ručno miješanje morta + Zidanje zidova s mortom + Zidanje zidova blokovima (opekarskim, betonskim, Ytong ) + 3. Izradba polumontažnog stropa Slaganje rebara i ispuna na podu + Rukovanje mješalicom za beton + Postavljanje podupirača i podvlaka + Postavljanje rebara i ispuna na nosivu skelu + Postavljanje armature ploče + Betoniranje + 4. Izradba staza Izradba raznih podloga + Opločivanje staza (kamenom, kockom, lomljenim kamenom, betonskim pločama ili opekom) + Obradba sudarnica na stazi + 5. Betoniranje poda Izradba podloge od nabijenog šljunka + Izradba betonske ploče + Određivanje nagiba + Izradba cementne glazure + 6. Montaža stuba Postavljanje gotovih stuba na kosu ploču + Postavljanje gotovih stuba na gredu-nosač + Spajanje stuba (gradilište) + 7. Žbukanje zida Čišćenje i priprema podloge + Miješanje morta + Izradba markica i vodilica + Grubo žbukanje + Fino žbukanje + Uporaba ravnalice i gladilice + Žbukanje zaglađivanjem rešetki + 8. Žbukanje stropa Izradba radne skele + Čišćenje i priprema podloge + Izvlačenje vagrisa + Izradba markica i vodilica + Grubo i fino žbukanje + Uporaba ravnalice i gladilice + 9. Rabiciranje otvora u zidu Pričvršćivanje rabic-mreža + Nanošenje grubog sloja + Nanošenje finog sloja + 10. Zidanje dimnjaka Postavljanje šablone + Zidanje kanala za dimnjak 14+14 cm u zidu deb. 12 cm, + 25 cm i 38 cm, Zaglađivanje kanala (dersovanjem) + Spajanje elemenata polumontažnog dimnjaka (Sciedel) + Postavljanje kape dimnjaka +
III. godina naukovanja
Red. broj | Opis obrazovanja (posebni ciljevi) | Znanja i vještine koje se moraju usvojiti (sadržaj programa) | Raspored po polugodištima | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
|||
|
5 |
6 |
1. Zidanje kamenom Obradba kamena + Prijenos kamena + Zidanje lomljenim kamenom + Zidanje klesanim kamenom + 2. Zidanje mješovitog zida Zidanje vertikalno mješovitog zida od kamena i betona + Izdradba jednostrane oplate + Betoniranje u slojevima + Zidanje horizontalno mješovitog zida od opeke NF i kamena + 3. Zidanje fasadnom opekom Zidanje zida opekarskim blokovima deb. 25 cm + Postavljanje toplinske izolacije + Zidanje fasadnom opekom vanjskog zaštitnog zida + Obradba rešetki + 4. Zidanje stupova Ručno miješanje morta + Postavljanje radne skele + Zidanje stupova (kvadratičnog, pravokutnog i okruglog presjeka) + 5. Zidanje zavojitih zidova Iscrtavanje krivulje sa sudarnicama + Zidanje polukružnog zida opekom NF deb. 12 cm r = 150 cm + Zidanje polukružnog zida opekom NF deb. 12 cm r = 150 cm + Zidanje polukružnog zida opekom NF deb. 25 cm r = 200 cm + 6. Izradba nadvoja Krojenje sedla i stranice oplate + Izradba čelične cijevne skele + Zidanje nosivog zida + Postavljanje oplate u otvor, učvršćivanje i određivanje visine + Postavljanje armature + Betoniranje nadvoja + 7. Izradba lukova Krojenje i izradba oblučila + Miješanje morta + Zidanje luka + 8. Žbukanje pročelja Pripremanje podloge za izradbu plemenitih žbuka + Priprema podloge za izradbu plemenitih žbuka + Prskanje hirofe + Struganje terabone + Priprema i nanošenje toplinske žbuke + 9. Izradba pravog kulira Čišćenje i pripremanje podloge + Nanošenje kulir-smjese + Pranje kulira + 10. Ugradnja prozora i vrata Privremeno učvršćenje + Postavljanje prema vagrisu + Zidanje i učvršćivanje okvira + 11. Postavljanje sustava za Postavljanje metalne potkonstrukcije + suhu gradnju Postavljanje gips-kartonskih ploča + Polaganje i osnovno premazivanje suhog estriha + B. STRUČNO-TEORIJSKI DIO NAUKOVANJA 2. TEHNOLOGIJA ZANIMANJA 1.1. PREGLED NASTAVNIH PODRUČJA S VREMENSKIM RASPOREDOM
Red. broj | Nastavno područje | Broj sati po obrazovnim godinama | |||
I |
II |
III |
Ukupno |
Red. broj | Nastavno područje | Cilj | Sadržaj |
Red. broj | Nastavno područje | Broj sati po obrazovnim godinama | |||
I |
II |
III |
Ukupno |
Red. broj | Nastavno područje | Cilj | Sadržaj |
Red. broj | Nastavno područje | Cilj | Sadržaj |
Red. broj | Nastavno područje | Cilj | Sadržaj |
Red. broj | Nastavno područje | Cilj | Sadržaj |
IV. NASTAVNI PLAN NAUKOVANJA
Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vještina koji su neophodni za ovo zanimanje kao i na duljini trajanja nastave u pojedinoj školskoj godini.
NASTAVNI PLANRed. broj | Nastavno područje | Sati godišnje | |||
I |
II |
III |
V. METODIČKE NAPOMENE
Nastavni program naukovanja je okvirni, pa će obrtnička škola zajedno s obrtnicima izraditi izvedbene programe. Pri tome se mora voditi računa da zanimanje obuhvaća više obrta (betonirac, montažer, izolater, podopolagač), pa nastaju programske razlike koje je potrebno prevladati radi cjelovitog stjecanja zanimanja. O tome se je vodilo računa i kod izradbe okvirnih programa, a posebno praktičnog dijela naukovanja.
Praktični dio naukovanja, tehnologija zanimanja i stručni račun programirani su tako da čine smisaonu cjelinu u kojoj se sadržaji međusobno nadopunjuju.
U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradbi izvedbenog programa treba uvažavati posebitosti radionica u školi i obrtničkih radionica ne narušavajući pri tom osnovnu strukturu okvirnog programa. Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadržaj se raspoređuje sukladno školskom kalendaru.
Izvedbenim programom konkretno treba reći koji se dio programa izvodi u školi, odnosno školskoj radionici, a koji kod obrtnika.
Preporuča se naučnike podijeliti u skupine i odrediti raspored i boravak svake pojedine skupine u školi s tim da se utvrdi vremenski blok za boravak u školi i kod obrtnika, s kojim naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Dimenzija bloka uvjetovana je vremenom potrebnim za ostvarivanje teorijskog dijela naukovanja i vježbi kao i vremenom potrebnim za realizaciju razlike praktičnog dijela programa u školskoj radionici.
Praktični dio programa treba najvećim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.
VI. POMOĆNIČKI ISPIT
Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.
Okvirni sadržaj iz praktičnog dijela ispita kojim ispitanik dokazuje stručna praktična znanja i vještine, može se definirati ovako:
- u području izvođenja temelja ispitanik mora u roku od maksimalno 35 sati izvesti betonski temelj u oplati ili u roku od 8 sati izvesti pojedine bitne operacije,
- u području zidanja zidova i stupova ispitanik mora u roku od maksimalno 35 sati izdati pravokutni sudar, ugao ili stup ili u roku od 8 sati izvesti pojedine bitne operacije,
- u području žbukanja zidova ispitanik mora u roku od maksimalno 35 sati ožbukati grubo i fino zidani zid.
Sadržaji iz teorijskog dijela ispita utvrđuju se iz područja tehnologije zanimanja, stručnog računa i stručnog crtanja.
Objavom ovog Programa prestaje važiti stručno-teorijski i praktični dio programa (naukovanje) za zanimanje zidar ("Narodne novine", broj 86/96).
Klasa: 311-01/98-01/733 Urbroj: 526-08-98-15 Zagreb, 10. studenoga 1998.
Ministar mr. Nenad Porges, v. r.
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/269626.html