Objavljeno u NN 153/98 od 26.11.1998.:
MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Na temelju članka 39. stavka 3. Zakona o obrtu ("Narodne novine", br. 77/93, 90/96), ministar gospodarstva, uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i športa donosi
IZMJENE I DOPUNE Stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa (naukovanje) za zanimanje strojobravar
I. DVOJNI SUSTAV OBRAZOVANJA ZA POTREBE OBRTNIŠTVA
Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost općeobrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa naukovanja.
Nastava stručno-teorijskih sadržaja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rješenja, uzimajući u obzir posebnosti pojedinih zanimanja, a što se utvrđuje izvedbenim programom.
Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primjenjuju za općeobrazovne sadržaje.
Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je završetak naukovanja odvojen od općeobrazovnog dijela programa.
Naukovanje završava polaganjem pomoćničkog ispita.
II. OPĆI I POSEBNI CILJEVI OBRAZOVANJA
Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.
U skladu s navedenim određuju se sljedeći opći ciljevi naukovanja:
- stjecanje osnovnog profesionalnog obrazovanja temeljem kojega je moguć daljnji razvoj,
- stjecanje uvida u odnose unutar svoje profesije i uspostavljanje potrebite komunikacije sa suradnicima kao i društvom u cjelini,
- spoznaja vlastitih mogućnosti i dosega,
- spoznaja radnih, zakonskih, ekonomskih, političkih i socijalnih odnosa,
- mogućnost usklađivanja vlastitih zahtjeva sa zahtjevima okoline.
Kao posebni ciljevi obrazovanja za zanimanje strojobravara određuju se:
- zaštita na radu, sprječavanje nesreća na radu, zaštita okoliša i racionalno korištenje energije;
- poznavanje svojstava i primjenu materijala, alata i naprava;
- usvajanje osnovnih znanja o konstrukciji i izradbi alata, stojeva i naprava;
- montiranje, demontiranje strojeva, sustava ili njihovih ugradbenih jedinica;
- stavljanje stroja u opticaj.
Predmet stručnog obrazovanja su sljedeće vještine i znanja:
- obrazovanje za zanimanje,
- ustrojstvo i organizacija obrazovnog pogona,
- radno pravo, zaštita na radu,
- sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno korištenje energije,
- planiranje i pripremanje rada te kontroliranje i ocjenjivanje radnih rezultata,
- tehničko crtanje - čitanje, primjena i izradba tehničkih nacrta,
- mjerenje, kontrola i ispitivanje,
- spajanje,
- ručna obradba,
- strojna obradba,
- održavanje,
- tokarenje i glodanje,
- toplinska obradba, ispitivanje tvrdoće,
- lemljenje, zavarivanje i spajanje,
- montiranje elemenata u sklopove,
- ugradnja i ispitivanje hidrauličnog i pneumatskog upravljanja,
- programiranje numerički upravljanih alatnih strojeva,
- montiranje i demontiranje strojeva, sistema ili ugradbenih jedinica,
- stavljanje strojeva u pogon,
- utvrđivanje i otklanjanje grešaka i smetnji u radu strojeva, sustava i njihovih ugradnih jedinica.
III. NASTAVNI PROGRAM NAUKOVANJA A. PRAKTIČNI DIO NAUKOVANJA
I. godina naukovanja
Red. broj |
Opis obrazovanja (posebni ciljevi) |
Znanja i vještine koje se moraju usvojiti (sadržaj programa) |
Raspored po polugodištima |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Obrazovanje za zanimanje Objasniti značenje obrazovnog ugovora + + + + + + 2. Ustrojstvo i organizacija Objasniti ustrojstvo i zadaću pogona za obrazovanje obrazovnog pogona (školske radionice ili obrtničke radionice) + + + + + + Objasniti osnovne funkcije obrazovnog pogona (školske radionice) + + + + + + 3. Radno pravo, zaštita na radu Navesti bitne dijelove radnog ugovora + + + + + + Objasniti zadaću pogonske zaštite na radu + + + + + + Navesti bitne odredbe iz zakona o zaštiti na radu koji vrijedi za obrazovni pogon (školsku radionicu) + + + + + + 5. Planiranje i pripremanje tijeka Osigurati tijek tehnološkog toka rada rada, te kontroliranje i uvažavajući pismene i usmene navode + + ocjenjivanje radnih rezultata Pripremiti poluproizvode alata i standardizirane alate prema tehničkoj dokumentaciji + + Utvrditi radne korake s obzirom na funkcionalna i radno tehnička stajališta + + Izabrati sirovine s obzirom na njihova svojstva te obradbu prema svrsi primjene + + Izabrati i pripremiti alat, ispitne i mjerne sprave te pomoćna sredstva prema svrsi primjene + + Pripremiti radno mjesto s obzirom na radni nalog + + Utvrditi i osigurati tijek rada (radne operacije) s obzirom na organizacijske nužnosti + + Procijeniti opseg rada i popravaka + + Kontrolirati i ocjenjivati rezultate rada + + 6. Tehničko crtanje - čitanje, Čitati i primijeniti oznake + + primjena i izradba tehničkih Čitati i primijeniti tehničke nacrte, upute, kataloge, nacrta tabele i dijagrame + + Završiti skice + + Norme i standardizacija + + Rukovati s nosiocima podataka + + Čitati i poredati digitalne i analogne mjerne podatke i podatke o ispitivanjima + + Čitati i primjenjivati nacrte posebno upute za održavanje strojeva i uređaja + + Čitati i primijeniti natpise i oznake + + Razumjeti i pridružiti norme tolerancije kod mjerenja dimenzija oblika i položaja kao i simbole za površinu + + Primijeniti pogonske upute i upute za posluživanje strojeva i uređaja + + Zapisati tehničke sadržaje, osobito u obliku zapisnika i izvještaja + + 7. Mjerenje, kontrola i ispitivanje Ispitati točnost oblika i dimenzija dijelova + + Ispitati ravnine proizvoda + + Ispitati površinu na trošenje i oštećenje + + Dužine mjeriti s nepomičnim i pomičnim mjerilima + + Mjeriti kuteve s običnim i univerzalnim kutomjerom + + Mjeriti fizikalne i elektronične veličine prema uputama + + Ocijeniti stanje površine ovisno o njenoj funkciji + + Ispitati kružni tok, bočni udarac i položaj težišta dijelova + + Mjeriti s mjernim spravama do točnosti mjera od 0,005 mm + + Ispitati digitalne pokrivače s elektronskim mjeračima na točnost + + 8. Spajanje Ispitati svojstva površine kod elemenata koje treba spojiti, toleranciju oblika i namjestiti položaj za montažu + + Spojiti i osigurati dijelove pomoću matica, vijaka, elemenata za osiguranje prema redoslijedu spajanja i okretnom momentu nagiba + + Izraditi spojeve pomoću klinova i zatika + + Spajati dijelove hladnim zakivanjem + + Izbor alata, materijala i dijelova za lemljenje + + Lemiti limove i profile iz različitih materijala + + Lijepiti dijelove iz različitih materijala + + Napraviti spojeve utiskivanjem i rastezanjem + + 9. Ručna obradba Crtanje, otočkavanje i označivanje + + Ručno turpijanje i pilenje: + + Turpijati ravne površine i oblike različitih materijala (ravno, paralelno, u kut prema mjerama) + + Obradba dlijetom + + Piliti limove, cijevi i profile + + Rezati unutrašnje i vanjske navoje + + Rezati lim ručnim polužnim škarama + + Ravnati limove, cijevi i profile + + Savijati limove, cijevi i profile + + Preoblikovanje: - ispitati okrugli čelik i cijevi na kružno kretanje i poravnati + + - ravnati profile hladne i tople + + - poluproizvode od plastičnih masa tople savijati + + Konstruirati geometrijska tijela, naročito cilindre i stošce + + Izraditi izratke od lima do razmotavanja + + Ispraviti profilne radne predmete termički i mehanički + + 10. Strojna obradba Pripremiti stroj za obradbu, odabrati sredstvo za podmazivanje i hlađenje + + Odabrati alat prema postupku obradbe i materijalu + + Učvrstiti alat i izradak + + Bušiti i upustiti provrte prema nacrtu i oznakama + + Rezati dijelove s ručnim ili učvršćenim strojevima + + Bušiti i upustiti provrte prema nacrtu i oznakama + + Oštriti alat + + Bušiti izratke od različitih materijala do točnosti ITZ i do kvalitete površine Rz između 4 i 10 m + + Bušiti izratke vodeći računa o paralelnoj točnosti kutova + + Obraditi izratke od željeza i obojenih metala sve do točnosti mjera ITZ vodeći računa o finalnim postupcima na al. strojevima + + Obraditi izratke od plastičnih masa do točnosti mjera 0,1 mm imajući u vidu razne finalne postupke na al. strojevima + + Odrediti broj okretaja, dubinu rezanja i pomak vodeći računa o materijalu izratka i rasporedu ostalih alata + + Izraditi, podesiti i optimirati programe na numerički upravljanim strojevima + + Obraditi izratke od željeznih i obojenih metala kao i iz plastičnih masa s kompleksnim geometrijskim oblikom na numerički upravljanim al. strojevima + + Mjeriti s aparatima za mjerenje do točnosti 0,002 mm + + 11. Održavanje Pripremanje površina: - pripremiti površine metalnih proizvoda ili dijelova za zaštitu od korozije + + Održavanje: - pogonska sredstva očistiti i održavati + + - uporaba sredstava za hlađenje i podmazivanje + + - provoditi prema planu radove održavanja i dokumentirati + + - ugradbene elemente ispitati s obzirom na mehanička oštećenja i habanja + + - ispitati pokretne funkcije ugradbenih elemenata + + - ispitati električne spojeve + + - ispitati električne vodove + + - ispitati funkcije električnih ugradbenih elemenata, vodova i osigurača + + Obaviti remont putem demontaže i montaže: - izgraditi i ugraditi ugradbene elemente prema uputama i podacima + + - demontirane elemente označiti i sistematski odložiti + + Mijenjati i nadopunjavati pogonska sredstva, naročito ulja, sredstva za podmazivanje i hlađenje, uvažavajući pri tome propise o radu + + + + Održavati strojeve, uređaje i sustave + + + + 12. Tokarenje i glodanje Podesiti vrijednosti strojeva i pripremiti ih za rad: - izabrati alate s obzirom na postupak obradbe, vrstu materijala i oblik izratka + + - utvrditi i podesiti broj okretaja, dubinu rezanja i pomak alata + + - pripremiti alatne strojeve za obradbu + + Tokarenje i glodanje: - izraditi različitim tokarskim alatima dijelova od metala i nemetala do mjerne točnosti 0,1 mm i do stanja površine Rz između 4 i 63 um, osobito uvažavajući sredstva za hlađenje i podmazivanje + + - izraditi na različitim glodalicama dijelove od metala i nemetala do mjerne točnosti od 0,1 mm i do stanja površine između 10 i 40 um, osobito uvažavajući sredstva za hlađenje i podmazivanje + + 13. Toplinska obradba, ispitivanje Razlikovati izratke prema obliku, materijalu i tvrdoće obradivosti + + Izabrati i primijeniti sredstva za poliranje + + Izrađene komade površinski otvrdnjavati + + Ispitati tvrdoću izratka postupcima uobičajenim u radionici + + 14. Lemljenje, zavarivanje i Tvrdim lemljenjem povezati elemente od metala spajanje uz uvažavanje stanja površine + + Pripremiti smole za lijevanje + + Postaviti elemente u ljevanu smolu i izraditi spojeve punjenjem + + Spojiti (zavariti) poluproizvode od plastičnih masa + + Zavariti poluproizvode od plastičnih masa + + Razlikovati zavarljivost metalnih izradaka, odrediti proces zavarivanja + + Odrediti vrstu šavnog zavarivanja u odnosu na proces zavarivanja + Zavariti lim i profile od čelika u raznim pozicijama zavarivanja + + Lim i profile od čelika ili neželjeznih materijala toplinski razdvojiti + + 15. Montiranje elemenata u Prema tehničkim podacima pripremiti elemente sklopove za montažu + + Pripremiti elemente za montažu prema crtežima i oznakama + + Ispitati elemente za funkcionalnu ugradnju + + Prema tehničkim podacima montirati elemente u sklopove + + Ugradbene skupine elemenata dovesti u stanje montaže vodeći računa o specifičnim uvjetima montaže + + Ugradbene skupine montirati imajući u vidu pojedinačnu funkciju i ukupne funkcije strojeva + + Ispitati za vrijeme procesa montaže međusobno zavisne funkcije kako bi se izbjegle greške pri montaži + + Izgraditi sustave baždarenja ugradbenih grupa + + Montirati registracione naprave za snagu + + 16. Izradba i ispitivanje Mjeriti i podesiti pritisak u hidrauličkim i pneumatskim hidrauličkih i mehaničkih sustavima + + upravljanja Izradba i ugradnja cijevnih spojeva i spojeva gumenih cijevi + + Izraditi i priključiti hidrauličke građevne elemente prema podacima, tehničkim materijalima i propisima i ispitati funkcije + + Izraditi programe za numerički upravljane komponente + + Ispitati funkciju elektroničkih komponenti u hidrauličkim, pneumatskim i mehaničkim sustavima + + 17. Programiranje numerički Rukovati instrumentima za unošenje i izdavanje podataka + + upravljanih alatnih strojeva Napraviti programe na numerički upravljanim alatnim strojevima + + Utvrditi i podesiti korekcije alata ograničiti i korigirati greške u programima + + Ograničiti i korigirati greške u programima + + 18. Montiranje i demontiranje Utvrditi položaj ugradbenih elemenata pomoću strojeva i sustava povezivanja svornjakom + + Podesiti pripadajuće izratke za čvrste i pokretne spojeve prema izratku, mjerilu i podacima crteža + + Podesiti ugradbene elemente tako da se vodi računa o odstupanjima od zadanih mjera, zatim izmjeriti, kalibrirati i ispitati vidljivost i izravnati položaj, osigurati i montirati + + Rastavljanje i popravljanje na podsklopovima i sklopovima (ugradbenim elementima) alatnog stroja + + 19. Stavljanje strojeva u pogon Ispitati funkcije mehanički, hidraulički i pneumatički upravljanih strojeva, sustava ili komponenti + + Ispitati u pogonu sve funkcije strojeva, naročito pokretljivost, nepropusnost, ravnomjerni hod motora, broj okretaja, pritisak i tijekove procesa rada + + Sigurnosne uređaje podesiti i ispitati njihovu funkciju + + Osigurati spremnost za rad stroja, učvrstiti, podmazati, ohladiti, snabdjeti energijom, ukloniti otpad + + Staviti u pogon hidrauličke i pneumatske uređaje + + Saznati podatke prilikom stavljanja u pogon stroja i ako je moguće usporediti sa zadanim vrijednostima i dokumentirati + + 20. Utvrđivanje i ograničavanje Obaviti inspekciju prema planu + + pogreške i smetnji, stavljanje Ispitati pojedinačne i ukupne funkcije u mirnom stanju i pogonu + + u ispravno stanje strojeva, Utvrditi greške pri smetnjama + + sprava i uređaja Ispitati smetnje, greške i moguće uzroke pomoći, utvrditi mogućnosti njihova odstranjivanja i staviti u pogon + + Staviti u pogon strojeve, sisteme i njihove konstrukcijske jedinice pomoću dorade i izmjene konstrukcijskih dijelova, grupa dijelova ili ugradbenih jedinica + +
B. STRUČNO-TEORIJSKI DIO NAUKOVANJA I VJEŽBE
1. TEHNOLOGIJA ZANIMANJA
1.1. PREGLED NASTAVNIH PODRUČJA S VREMENSKIM RASPOREDOM
Red. broj |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
I |
II |
III |
Ukupno |
1. Organizacija rada, korištenje energije i zaštita na radu 20 20 18 58 2. Tehnički materijali 50 - - 50 3. Ručna obrada materijala 30 - - 30 4. Postupci spajanja i montaže 20 - - 20 5. Postupci strojne obrade 20 30 - 50 6. Elementi prijenosa snage - 70 - 70 7. Sastavljanje i montaža u sklopove - 55 - 55 8. Održavanje strojeva i postrojenja - - 18 18 9. Mehanički sustavi - remont strojeva i postrojenja - - 32 32 10. Pneumatski i hidraulički sustavi - - 30 30 11. Numeričko upravljanje alatnim strojevima - - 30 30 UKUPNO SATI 140 175 128 443 1.2. CILJEVI I SADRŽAJI NASTAVNIH PODRUČJA I. godina naukovanja
Red. broj |
Nastavno područje |
Cilj |
Sadržaj |
1. Organizacija rada, Osnovni pojmovi o području Organizacija rada. korištenje energije i Energija u proizvodnji, zaštita na radu, čuvanje zdravlja zaštita na radu i zdrave čovjekove okoline: - pojam i zadatak zaštite na radu - osnovni izvori i uzroci opasnosti i štetnosti na radu - utjecaj raznih tehnoloških procesa na zagađivanje čovjekove sredine i zaštita čovjekove sredine. 2. Tehnički materijali Upoznati osnovna znanja o Osnovni pojmovi tehnologije. najvažnijim tehničkim materijalima: Svojstva materijala. - dobivanje Osnove metalografije. - svojstva Željezo i čelik: - primjena - dobivanje sirovog željeza - prerada sirovog željeza u lijevano željezo i čelik - prerada čelika - svojstva i primjena čelika. Toplinska obrada čelika i lijevanog željeza. Sinterirani materijali. Obojeni metali i njihove legure. Nemetali. Goriva i maziva. Korozija i površinska zaštita Ispitivanje materijala. 3. Ručna obrada materijala Upoznati značaj i primjenu Mjerenje i kontrola: najvažnijih postupaka ručne obrade - mjerenje dužina materijala - mjerenje kutova - kontrola duljina i kutova. Stezanje i držanje predmeta Ocrtavanje i obilježavanje. Postupci ručne obrade odvajanjem čestica: - osnovni kutovi reznog alata - sječenje - piljenje - turpijanje - grecanje - izrada navoja. Postupci obrade lima: - rezanje lima - ravnanje lima - savijanje lima - probijanje lima - previjanje lima. Kovanje i prešanje 4. Postupci spajanja i Upoznati postupke i primjenu Spajanje razdvojivim vezama: montaže postupaka spajanja i montaže - spajanje vijcima i maticama - spajanje zaticima i svornjacima - spajanje klinovima - spajanje spojkama. Spajanje nerazdvojivim vezama: - spajanje zakivanjem - spajanje lemljenjem - spajanje zavarivanjem - spajanje lijepljenjem. 5. Postupci strojne obrade Upoznati princip rada i osnovne Osnovne teorije rezanja: pojmove o alatima i strojevima - geometrija alata - strugotina - pojava topline i hlađenje - osnovna gibanja pri rezanju - režimi rada - postojanost alata. Bušenje, proširivanje, upuštanje i razvrtavanje: - primjena i princip rada - alati - strojevi. Tokarenje: - primjena i princip rada - alati - strojevi. Glodanje: - primjena i princip rada - alati - strojevi. Brušenje: - primjena i princip rada - alati - strojevi. Ostali postupci strojne obrade: - primjena i princip rada - alati - strojevi. II. godina naukovanja
Red. broj |
Nastavno područje |
Cilj |
Sadržaj |
1. Zaštita na radu Upoznati važnost zaštite kod Zaštita na radu, čuvanje zdravlja i zdrave čovjekove pojedinih postupaka (obraditi u okoline: sklopu radne operacije) - pojam i zadatak zaštite na radu - osnovni izvori i uzroci opasnosti i štetnosti na radu - utjecaj raznih tehnoloških procesa na zagađivanje čovjekove sredine i zaštita čovjekove sredine. 2. Postupci strojne obrade Proširiti znanja o alatima, Bušenje: napravama i strojevima - vrste i geometrija alata - naprava za stezanje - strojevi; glavni dijelovi - izvori opasnosti i mjere zaštite. Tokarenje: - vrste i geometrija alata - naprave za stezanje - strojevi; glavni dijelovi - izvori opasnosti i mjere zaštite na radu. Glodanje: - vrste i geometrija alata - naprave za stezanje - strojevi; glavni dijelovi - izvori opasnosti i mjere zaštite na radu. Blanjanje: - vrste i geometrija alata - naprave za stezanje - strojevi; glavni dijelovi - izvori opasnosti i mjere zaštite na radu. Brušenje: - alati (brusne ploče) - stezanje alata - strojevi; glavni dijelovi - izvori opasnosti i mjere zaštite na radu. Pilenje: - alati za piljenje - naprave za stezanje - strojevi; glavni dijelovi - izvori opasnosti i mjere zaštite na radu. Provlačenje: - alati - naprave za stezanje; - strojevi; glavni dijelovi Strojevi za završnu finu obradu: - strojevi za honanje - strojevi za lepanje - strojevi za superfiniš - strojevi za elektroeroziju - strojevi za obradu ultrazvukom - strojevi za obradu laserom. 3. Elementi prijenosa snage Upoznati značaj i primjenu Osnovni elementi prijenosa snage i gibanja: i gibanja pojedinih elemenata prijenosa - osovine i vratila snage i gibanja - ležaji - remenice - zupčanici - lančanici. Osnovni elementi alatnih strojeva: - postolja strojeva i vodilice - radni stol, nosači alata i vodilice - pogoni alatnih strojeva - prigoni alatnih strojeva - elementi za posluživanje strojeva. Kinematika alatnih strojeva: - kinematika bušilice - kinematika tokarilice - kinematika glodalice - kinematika blanjalice - kinematika brusilice - kinematika ekscentar preše - kinematika ostalih strojeva. 4. Sastavljanje i montaža u Upoznati najvažnije postupke Sastavljanje: sklopove sastavljanja i montaže u sklopove - sastavljanje vijcima i maticama - sastavljanje zaticima i svornjacima - sastavljanje klinovima - sastavljanje spojkama - spajanje prešanjem - ugradnja i demontaža. Montaža: - shema i redoslijed sastavljanja i montaže - proces sastavljanja i montaže elemenata. III. godina naukovanja
Red. broj |
Nastavno područje |
Cilj |
Sadržaj |
1. Zaštita na radu Upoznati važnost zaštite kod Zaštita na radu, čuvanje zdravlja i zdrave čovjekove pojedinih postupaka okoline: - pojam i zadatak zaštite na radu - osnovni izvori i uzroci opasnosti i štetnosti na radu - utjecaj raznih tehnoloških procesa na zagađivanje čovjekove sredine i zaštita čovjekove sredine. 2. Održavanje strojeva i Upoznati važnost održavanja Služba održavanja strojeva i postrojenja. postrojenja strojeva i postrojenja Snimanje kvarova. Podmazivanje strojeva. Preventivni pregledi. Planski popravci. Dokumentacija održavanja. Radionice za remont. 3. Mehanički sustavi - Upoznati postupke pri remontu Mehanički sustavi: remont strojeva i strojeva, uređaja i postrojenja - vijek trajanja strojeva postrojenja - rastavljanje strojeva i uređaja - odlaganje i transport dijelova - čišćenje i pranje dijelova - kontrola i klasifikacija dijelova - popravak ravnih površina - popravak kliznih površina - zamjena valjnih ležaja Transport i prijem strojeva. Postavljanje strojeva i uređaja. Stavljanje strojeva u pogon. Održavanje strojeva prema uputama proizvođača. 4. Pneumatski i hidraulički Upoznati osnove pneumatskog i Pneumatski sustavi: sustavi hidrauličkog sustava - kompresorska stanica - montaža instalacija - ispitivanje funkcionalnosti - preventivno održavanje. Hidraulički sustavi - osnovne komponente - ugradnja i povezivanje - puštanje u rad i kontrola - ispitivanje funkcionalnosti - preventivno održavanje 5. Numeričko upravljanje Upoznati osnove numeričkog Izrada programa za numerički upravljane strojeve. alatnim strojevima upravljanja alatnih strojeva - sastavljanje programa - testiranje programa - korekcija programa. Utvrđivanje i podešavanje korekcije alata i korekcija greške. Rukovanje uređajima za unos podataka. Izrada.
2. TEHNOLOŠKE VJEŽBE
2.1. PREGLED NASTAVNIH PODRUČJA S VREMENSKIM RASPOREDOM
Red. broj |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
I |
II |
III |
Ukupno |
1. Tehničko crtanje, skice, tablice i dijagrami, 70 - - 70 radni i završni planovi, norme 2. Tehnički podaci, pogonske vrijednosti i propisi - 25 - 25 3. Tehnološki postupci izradbe, montaže i - 45 96 141 održavanja strojeva, uređaja i postrojenja UKUPNO SATI 70 70 96 236 2.2. CILJEVI I SADRŽAJI NASTAVNIH PODRUČJA I. godina naukovanja
Red. broj |
Nastavno područje |
Cilj |
Sadržaj |
1. Tehničko crtanje, skice, Sposobnost prikazivanja Standardi za izradbu tehničkih crteža, predočavanje tabele, dijagrami, radni i jednostavnih dijelova oblika, prostorno predočavanje, presjeci, kontiranja završni planovi, norme Znanja o simbolima Simboli sredstava za spajanje, simboli sredstava za prijenos snage Simboli za označivanje alata i naprava Znanje o konstruiranju Elementi konstruiranja strojnih dijelova Izbor propisane radne i tehnološke Radna dokumentacija. dokumentacije Tehnološka dokumentacija Zadaci norme i analiza vremena Norma II. godina naukovanja
Red. broj |
Nastavno područje |
Cilj |
Sadržaj |
1. Tehnički podaci, Izbor podloga za utvrđivanje Plan poduzeća. pogonske vrijednosti i tehnološkog procesa Kartoteka alata i strojeva. propisi Podaci o režimima rada. Elementi vremena izrade. 2. Tehnološki postupci Razraditi tehnološki postupak izrade Radni crtež. izrade, montaže i uz uporabu skica, tablica, dijagrama Izbor broja i redoslijeda operacija. održavanja strojeva, standarda, propisa i drugih Izbor alata. uređaja i postrojenja dostupnih podataka Izbor stroja. Određivanje režima rada. Određivanje vremena izrade. Analiza ekonomičnosti izrade. Tehnološka lista. Operacijska lista. Karta alata i naprava. Razraditi tehnološke postupke Popis poslova i montaže. montaže Radna mjesta za montažu. Alati i pribor za montažu. Vrijeme montaže. Zaštita na radu. III. godina naukovanja
Red. broj |
Nastavno područje |
Cilj |
Sadržaj |
1. Tehnološki postupci Razraditi tehnološke postupke Tehnološki postupak remonta alatnih strojeva: održavanja i remonta održavanja i remonta uz uporabu - bušilice strojeva i postrojenja skica, tablica, dijagrama, standarda, - univerzalne tokarilice propisa i drugih dostupnih podataka - univerzalne glodalice - kratkohodne blanjalice - brusilice - ostali alatni strojevi. Tehnološki postupak remonta pneumatskih sustava: - kompresorske stanice - pneumatski čekići - ostali pneumatski strojevi i postrojenja. Tehnološki postupak remonta hidrauličkih sustava: - hidrauličke preše - hidrauličke crpke - hidraulički motori - ostali hidraulički strojevi i postrojenja. 2. Tehnološki postupak izrade Razraditi tehnološki postupak Izrada programa. dijelova na numerički izrade dijela Utvrđivanje i podešavanje korekcije alata i korekcije upravljanom alatnom stroju greške. Rukovanje uređajima za unos podataka. Tehnologija izrade. 3. Tehnološki postupak izrade Upoznati tehnologiju rada završnih Tehnološki postupak izrade dijelova: dijelova završnim finim finih obrada - elektroerozijom obradama - ultrazvukom i - laserom. 3. STRUČNI RAČUN 3.1. PREGLED NASTAVNIH PODRUČJA S VREMENSKIM RASPOREDOM
Red. broj |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
I |
II |
III |
Ukupno |
1. Temelji matematike 35 - - 35 2. Dužina, kut, ploha, volumen 35 - - 35 3. Osnove mehanike - 35 - 35 4. Osnove čvrstoće - - 15 15 5. Električne veličine - - 7 7 6. Norma - - 10 10 UKUPNO SATI 70 35 32 137 3.2. CILJEVI I SADRŽAJI NASTAVNIH PODRUČJA I. godina naukovanja
Red. broj |
Nastavno područje |
Cilj |
Sadržaj |
1. Temelji matematike Znanja i vještine s računskim Množenje i dijeljenje operacijama, jednadžbama i Kvadratni korijen potencijama Formule za: - kružnicu - krug - pravilne poligone Jednadžbe prvog stupnja Potencije broja deset 2. Dužina, kut, ploha, Osnovna znanja o računanju Dužinske mjere volumen veličina Površinske mjere Volumenske mjere Kutne mjere. II. godina naukovanja
Red. broj |
Nastavno područje |
Cilj |
Sadržaj |
1. Osnove mehanike Računanje mehaničkih veličina Osnovne veličine. u praksi Masa. Sila. Brzina i ubrzanje. Rad. Snaga. Energija. Stupanj iskorištenja. III. godina naukovanja
Red. broj |
Nastavno područje |
Cilj |
Sadržaj |
1. Osnove čvrstoće Znanja o čvrstoći Čvrstoća materijala. Naprezanje. Deformacija. Toplinsko širenje. 2. Električne veličine Osnovna znanja Napon struje. Jakost struje. Otpor struje. Ostale veličine. 3. Norma Osnovni pojmovi o normi Značenje norme. Vremenska norma. Količinska norma. Iskoristivost materijala. IV. NASTAVNI PLAN NAUKOVANJA Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vje{tina koji su neophodni za ovo zanimanje kao i na duljini trajanja nastave u pojedinoj {kolskoj godini.
Red. broj |
Nastavno područje |
Sati godišnje |
I |
II |
III |
A. Praktični dio naukovanja 1080 1080 960 B. Stručno-teorijski dio naukovanja 280 280 256 1. Tehnologija zanimanja 140 175 128 2. Tehnološke vježbe 70 70 96 3. Stručni račun 70 35 32 UKUPNO A + B 1360 1360 1216
V. METODIČKE NAPOMENE
Nastavni program naukovanja je okvirni, pa će svaka obrtnička škola zajedno s obrtnicima izraditi izvedbene programe. Pri tome se mora voditi računa da zanimanje obuhvaća više vrsta, tehnoloških cjelina koji ne realiziraju svi obrtnici u cjelini pa nastaju programske razlike koje je potrebno prevladati radi cjelovitog stjecanja zanimanja.
Praktični dio naukovanja, tehnologija struke i stručni račun programirani su tako da čine smisaonu cjelinu u kojoj se sadržaji međusobno nadopunjuju.
U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradbi izvedbenog programa treba uvažavati posebitosti radionica u školi i obrtničkih radionica ne narušavajući pri tom osnovnu strukturu okvirnog programa. Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadržaj se raspoređuje sukladno školskom kalendaru.
Izvedbenim programom konkretno treba reći koji se dio programa izvodi u školi, odnosno školskoj radionici, a koji kod obrtnika.
Preporuča se naučnike podijeliti u skupine i odrediti raspored i boravak svake pojedine skupine u školi s tim da se utvrdi vremenski blok za boravak u školi i kod obrtnika s kojim naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Dimenzija bloka uvjetovana je vremenom potrebnim za ostvarivanje teoretskog dijela naukovanja i vježbi kao i vremenom potrebnim za realizaciju razlike praktičnog dijela programa u školskoj radionici.
Praktični dio programa treba najvećim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.
Teorijski dio naukovanja i vježbe ostvaruju nastavnici s visokom stručnom spremom koji su završili studij strojarstva (dipl. inž. strojarstva ili prof. strojarstva).
VI. POMOĆNIČKI ISPIT
Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.
Okvirni sadržaj iz praktičnog dijela ispita, kojim ispitanik dokazuje stečena praktična znanja i vještine, utemeljen je na praktičnom dijelu naukovanja i tehnološkim vježbama, može se definirati ovako:
- spojiti i osigurati dijelove pomoću matica, vijaka, elemenata za osiguranje prema redoslijedu spajanja i okretnom momentu nagiba,
- pripremiti stroj za obradbu, odabrati alat prema postupku obradbe i materijalu, odrediti broj okretaja, izraditi i optimirati program na numeričko upravljanje bušilica i bušiti provrte prema nacrtu i oznakama,
- ugradbene skupine montirati imajući u vidu pojedinačnu funkciju i ukupne funkcije strojeva,
- podesiti pripadajuće izratke za čvrste i pokretne spojeve prema izratku, mjerilu i podacima crteža,
- ispitati u pogonu sve funkcije strojeva, naročito pokretljivost, nepropusnost, ravnomjerni hod motora, broj okretaja, pritisak i tijekove u procesu rada,
- staviti u pogon strojeve, sisteme i njihove konstrukcione jedinice pomoću dorade i izmjene konstrukcionih dijelova, grupa dijelova ili ugradbenih jedinica.
Sadržaj iz teorijskog dijela ispita utvrđuju se iz područja stručnog računa, tehnologije struke i tehnoloških vježbi.
Ispitna pitanja iz područja stručnog računa mogu biti:
- proračun snage (gospodarsko računanje u pogonu) stroja pri savijanju i ravnanju,
- izračunavanje troškova i kalkulacija,
- izračunavanje potrebnih količina materijala.
Ispitna pitanja iz tehnologije zanimanja mogu biti:
- osnovna znanja o tehničkim materijalima,
- odrednice za izbor tehničkih materijala, ekonomičnost u primjeni,
- znanja o pogonu strojeva i prijenosu energije,
- upravljačke tehnike za numerički upravljane strojeve.
Ispitna pitanja iz područja tehnoloških vježbi mogu biti:
- izbor propisane radne i tehnološke dokumentacije,
- tehnološki postupci izradbe, montaže i održavanja strojeva, uređaja i instrumenata,
- elementi konstruiranja, konstrukcije strojnih dijelova.
Objavom ovog Programa prestaje važiti stručno-teorijski i praktični dio programa (naukovanje) za zanimanje strojobravar (ŻNarodne novineŽ, broj 86/96).
Klasa: 311-01/98-01/733
Urbroj: 526-01-98-14
Zagreb, 10. studenoga 1998.
Ministar
mr. Nenad Porges, v. r.
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/269625.html