MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Na temelju članka 39. stavka 3. Zakona o obrtu ("Narodne novine", br. 77/93, 90/96), ministar gospodarstva, uz prethodno mišljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i športa donosi
I. DVOJNI SUSTAV OBRAZOVANJA ZA POTREBE OBRTNIŠTVA
Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost općeobrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa naukovanja.
Nastava stručno-teorijskih sadržaja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rješenja, uzimajući u obzir pojedinosti zanimanja, a što se utvrđuje izvedbenim programom.
Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primjenjuju za općeobrazovne sadržaje.
Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je završetak naukovanja odvojen od općeobrazovnog dijela programa.
Naukovanje završava polaganjem pomoćničkog ispita.
II. OPĆI I POSEBNI CILJEVI OBRAZOVANJA
Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.
U skladu s navedenim, mogu se odrediti sljedeći opći ciljevi naukovanja:
- stjecanje osnovnog profesionalnog obrazovanja temeljem kojeg je moguć daljnji razvoj,
- stjecanje uvida u odnose unutar svoje profesije i uspostavljanje potrebite komunikacije sa suradnicima i društvom u cjelini,
- spoznavanje vlastitih mogućnosti i dosega,
- spoznaja radnih, ekonomskih, političkih i socijalnih odnosa,
- usklađivanje vlastitih zahtjeva sa zahtjevima okoline.
Posebni ciljevi naukovanja za zanimanje pediker odnose se na stjecanje ovih znanja i vještina:
- stjecanje obrazovanja i osposobljavanja učenika za odgovorno i samostalno obavljanje poslova i zadataka u sklopu pedikerske struke, pridonoseći na taj način podizanju kvalitete čovjekova življenja,
- ovladavanje principima rada u zanatstvu te društvenom, ekonomskom i zdravstvenom potrebom za pedikerskim zanatom,
- osposobljavanje učenika za stjecanje potrebnih znanja i vještina u pedikerskom zanatu,
- razvijanje komunikacijskih sposobnosti zasnovanih na humanim i demokratskim odnosima,
- korištenje stručne literature pri obavljanju poslova u sklopu svog zanimanja i osposobljavanju učenika za praćenje razvoja zanimanja.
III. NASTAVNI PROGRAM
A. PRAKTIČNI DIO NAUKOVANJA
I, II i III. godina naukovanja
Red. broj | Opis obrazovanja (posebni ciljevi) | Znanja i vještine koje se moraju usvojiti (sadržajprograma) | Raspored po polugodištima | |||||
1 |
2 |
3 |
4 |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Uvod Upoznati učenike s osnovnim principima rada u uslužnom zanatstvu te društveno-ekonomskom potrebom za uslužnu djelatnost + + Ukazati učenicima na zdravstvenu opravdanost i potrebu za pedikerskim zanatom + + 2. Zaštita na radu, sprečavanje Upoznati učenike sa: nesreće i uvažavanje Zakonskim propisima o zaštiti na radu + + ekoloških uvjeta Propisima koji se odnose na nositelje osiguranja u slučaju nezgode na radu + + Uzrocima nezgode tipičnim za ovo zanimanje + + Opasnostima od električne struje i drugim izvorima opasnosti te pružanjem prve pomoći + + Postupkom s otpadnim kemikalijama i drugim vrstama otpada + + 3. Radni stol Objasniti i predočiti učenicima: Izgled i funkcionalno uređenje pedikerskog salona + + Sanitarne propise, higijensko-tehničku zaštitu i propise + + Održavanje čistoće salona + + 4. Ophođenje s Prijem korisnika usluga, konverzacija s korisnicima, korisnicima usluga odnos prema korisniku tijekom i poslije rada + Vođenje kartoteke korisnika usluga + 5. Pedikerski alat Upoznati sa pedikerskim i manikirskim alatom i njegovom namjenom + Znati izvršiti izbor alata i savladati rukovanje tim alatom + + Održavanje alata za pedikiranje i manikiranje - dezinfekcija alata + + 6. Pedikerski pribor Upoznati učenike s vrstama i namjenom pedikerskog i manikirskog pribora + Uporaba pedikerskog i manikirskog pribora i održavanje + + 7. Priprema rada Priprema kupelji, priprema alata i pribora, izbor alata i pribora + + + + Mjere sigurnosti pri radu + + 8. Ocjene kože nogu i Stjecanje znanja o građi, svojstvima i funkciji kože i noktiju + + ruku te noktiju Znati ocijeniti zdravu kožu i nokte i promjene koje se dešavaju na njima + + 9. Uređivanje Rezanje noktiju, vađenje zanoktica, završno uređivanje noktiju (turpijanje, brušenje, lakiranje) + + + 10. Odabir i primjena Upoznati sastav i svojstva preparata koji se koriste u preparata za njegu njezi nogu, ruku i noktiju i njihovo djelovanje + + nogu, ruku i noktiju Poslužiti se i dobro proučiti upute za korištenje novih preparata koji se primjenjuju u njezi nogu, ruku i noktiju + + Izbjegavanje kemikalija i sredstava koja zagađuju okoliš (aerosoli, agresivne kemikalije) + + 11. Uređivanje Upoznati vrste deformacija noktiju i razlog njihovog nastanka + + deformiranih noktiju Ručno rezanje i obrada deformiranih noktiju, strojno rezanje i obrađivanje deformiranih noktiju. Prva pomoć + + + 12. Odstranjivanje Odstranjivanje zadebljanja kože, prstiju, tabana i pete + + + + zadebljanja kože stopala Način skidanja slojeva zadebljanja kože, završno skidanje kože stopala. Prva pomoć + + + + 13. Obrada žuljeva Nastanak i vrsta žuljeva. Obrada žuljeva, sanacija žuljeva. Prva pomoć + + + 14. Obrada bradavica Vrste bradavica, obrada bradavica, sanacija bradavica. Prva pomoć + + + 15. Odstranjivanje Odstranjivanje natisaka (kurjih očiju) na prstima, natisaka tabanima i peti + + + Način odstranjivanja natisaka, sanacija natisaka i završni radovi. Prva pomoć + + + 16. Masaža nogu i ruku Medicinska opravdanost masaže, tehnike masaže - ručna masaža, strojna masaža, sredstva za masažu, učinci masaže + + + + Masaža stopala, ručna i strojna masaža stopala + + + + Masaža nogu, različite tehnike masaže cjelokupnih nogu. Učinci masaže + + + + Masaža ruku i dlanova, različite tehnike masaže. Učinci masaže + + + + 17. Depiliranje Tehnike depiliranja - mehanička depilacija i sredstva za depilaciju. Kemijsko depiliranje i sredstva za depilaciju. Strojno depiliranje. + + + + Njega nogu nakon depiliranja, izbor sredstva za njegu nogu + + + 18. Prva pomoć kod Uzroci i vrste ozljeda, pružanje prve pomoći + + + + + + ozljeda na radu 19. Pedikiranje Pripremni radovi, kompletno pedikiranje, završni radovi + + 20. Manikiranje Pripremni radovi, kompletno manikiranje, završni radovi + + B. STRUČNO-TEORIJSKI DIO NAUKOVANJA I VJEŽBE B.1. PRIMIJENJENA KEMIJA 1.1. PREGLED NASTAVNIH PODRUČJA S VREMENSKIM RASPOREDOM
Red. broj | Nastavno područje | Broj sati po obrazovnim godinama | |||
I |
II |
III |
Ukupno |
Ciljevi nastave:
- upoznati kemijski sastav, svojstva i djelovanje pojedinih kemijskih spojeva i elemenata koji se koriste u pedikerstvu,
- obraditi osnovne kemijske reakcije koje se odvijaju u vodenim otopinama,
- upoznati glavne vrste organskih spojeva i njihova svojstva,
- upoznati kozmetičke preparate koji se koriste pri pedikiranju i manikiranju i njihovu primjenu.
1.2. CILJEVI I SADRŽAJI NASTAVNIH PODRUČJA
I. i II.godina naukovanja
Red. broj | Nastavno područje | Cilj |
Sadržaj |
Red. broj | Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
|||
I |
II |
III |
Ukupno |
Ciljevi nastave:
- postupno uvoditi učenike u sadržaje praktičnih znanja iz pedikerstva,
- upoznati učenike sa suvremenim sredstvima rada u pedikerskim salonima te praktičnim mjerama zaštite na radu,
- razvijati koncentraciju, pažnju i strpljivost u radu,
- razvijati sustavnost i urednost u radu,
- stjecati znanje i vještine u pedikerskom zanatu,
- spoznati nužnost neprekidnog usavršavanja i proširivanja stručnog znanja.
2.2. CILJEVI I SADRŽAJI NASTAVNIH PODRUČJA
I.II. i III.godina naukovanja
Red. broj | Nastavno područje | Cilj |
Sadržaj |
Red. broj | Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
|||
I |
II |
III |
Ukupno |
3.2. CILJEVI I SADRŽAJI NASTAVNIH PODRUČJA
I.godina naukovanja
Red. broj | Nastavno područje | Cilj |
Sadržaj |
Red. broj | Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
|||
I |
II |
III |
Ukupno |
Ciljevi nastave:
- steći osnovno znanje o morfologiji kože i noktiju,
- upoznati osnove opće patologije kože i noktiju i dermatološke terapije,
- osposobiti učenike da temeljem stečenih znanja mogu, kada je to potrebno, savjetovati klijente da se obrate liječniku - specijalisti.
4.2. CILJEVI I SADRŽAJI NASTAVNIH PODRUČJA
II.godina naukovanja
Red. broj | Nastavno područje | Cilj |
Sadržaj |
Red. broj | Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
|||
I |
II |
III |
Ukupno |
Ciljevi nastave:
- postupno uvoditi učenike u sadržaje praktičnih znanja iz manikiranja i njezi ruku i noktiju,
- upoznati učenike sa suvremenim alatom i priborom za manikiranje, njegom ruku i noktiju te praktičnim mjerama zaštite na radu,
- razvijati kod učenika koncentraciju i pažnju, strpljivost i urednost u radu,
- stjecati znanja i vještine u manikiranju te potrebu za permanentnim usavršavanjem i proširivanjem stručnog znanja.
4.2. CILJEVI I SADRŽAJI NASTAVNIH PODRUČJA
II.godina naukovanja
Red. broj | Nastavno područje | Cilj |
Sadržaj |
Red. broj | Nastavni predmeti | Sati godišnje | |||
I |
II |
III |
V. METODIČKE NAPOMENE
Nastavni program naukovanja je okvirni, pa će obrtnička škola, zajedno s obrtnicima, izraditi izvedbene programe.
Praktični dio naukovanja, tehnologija zanimanja i stručni račun programirani su tako da čine smislenu cjelinu u kojoj se sadržaji međusobno nadopunjuju.
U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradi izvedbenog programa treba uvažavati specifičnosti radionica u školi i obrtničkih radionica ne narušavajući pri tom osnovnu strukturu okvirnog programa.
Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadržaj se raspoređuje sukladno školskom kalendaru.
Izvedbenim programom konkretno treba reći koji se dio programa izvodi u školi, odnosno školskoj radionici, a koji kod obrtnika.
Preporuča se da svaka obrazovna skupina bude, u svakom polugodištu, kroz utvrđeni didaktičko vremenski blok na naukovanju u školi, a u ostalom dijelu kod obrtnika s kojima naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Vremenska dimenzija pojedinog bloka bit će uvjetovana planom vremena potrebnog za ostvarenje teorijskog dijela naukovanja i vježbi, te planiranog vremena za realizaciju razlike programa u školskim radionicama.
Praktični dio programa treba najvećim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.
Teorijski dio naukovanja ostvaruju nastavnici s visokom stručnom spremom koji su završili studij na odgovarajućem fakultetu za odgovarajuća područja programa. Vježbe iz područja pedikerstva i manikiranja ostvaruju stručni učitelji s majstorskim ispitom ili priznatim majstorskim statusom. To pretpostavlja timski rad s unutarnjom podjelom rada prema znanju i sposobnostima pojedinih stručnjaka.
VI. POMOĆNIČKI ISPIT
Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.
Okvirni sadržaji iz praktičnog dijela ispita kojim ispitanik dokazuje stečena praktična znanja i vještine može se definirati ovako:
a) U području pedikerstva ispitanik mora u roku od najviše dva sata napraviti jedan od sljedećih zadataka:
1. kompletno pedikiranje zdravih nogu (uključujući pripremne i završne radove),
2. uređivanje deformiranih noktiju i obrada žuljeva,
3. odstranjivanje natisaka (kurje oči) na prstima, tabanima i petama,
4. masažu stopala i nogu s odabirom odgovarajućih sredstava za masažu i njegu stopala i nogu,
5. depiliranje (mehaničko i kemijsko) i njegu nogu nakon depiliranja.
b) U području manikirstva ispitanik mora u roku od najviše dva sata napraviti jedan od sljedećih zadataka:
1. kompletno manikiranje (uključujući pripremne i završne radove),
2. masažu šaka i ruku s odabirom odgovarajućih preparata za masažu i njegu ruku.
Sadržaji iz teorijskog dijela ispita utvrđuju se iz Pedikiranja s vježbama i Manikiranja s vježbama.
Klasa: 311-01/98-01/733
Urbroj: 526-01-98-11
Zagreb, 10. studenoga 1998.
Ministar mr. Nenad Porges, v. r.
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/269623.html