MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Na temelju članka 39. stavka 3. Zakona o obrtu ("Narodne novine", br. 77/93, 90/96), ministar gospodarstva, uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost Ministra prosvjete i športa donosi
I. DVOJNI SUSTAV OBRAZOVANJA ZA POTREBE OBRTNIŠTVA
Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost općeobrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa naukovanja.
Nastava stručno-teorijskih sadržaja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rješenja, uzimajući u obzir posebnosti pojedinih zanimanja, a što se utvrđuje izvedbenim programom.
Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primjenjuju za općeobrazovne sadržaje.
Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je završetak naukovanja odvojen od općeobrazovnog dijela programa.
Naukovanje završava polaganjem pomoćničkog ispita.
II. OPĆI I POSEBNI CILJEVI OBRAZOVANJA
Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.
U skladu s navedenim određuju se sljedeći opći ciljevi naukovanja:
- stjecanje osnovnog profesionalnog obrazovanja temeljem kojega je moguć daljnji razvoj,
- stjecanje uvida u odnose unutar svoje profesije i uspostavljanje potrebite komunikacije sa suradnicima kao i društvom u cjelini,
- spoznaja vlastitih mogućnosti i dosega,
- spoznaja radnih, zakonskih, ekonomskih, političkih i socijalnih odnosa,
- mogućnost usklađivanja vlastitih zahtjeva sa zahtjevima okoline.
Posebni ciljevi obrazovanja za zanimanje alatničar odnose se na stjecanje sljedećih znanja i vještina:
- zaštita na radu, sprječavanje nesreća na radu, zaštita okoliša i racionalno korištenje energije,
- poznavanje svojstava i primjene materijala i pribora, racionalno trošenje materijala za izradbu i održavanje alata,
- rastavljanje i sastavljanje pojedinih cjelina i sklopova alata,
- ispitivanje i podešavanje funkcija alata,
- održavanje dijelova i sklopova.
Predmet stručnog obrazovanja su sljedeće vještine i znanja:
- obrazovanje za zanimanje
- ustrojstvo i organizacija obrazovnog pogona
- radno pravo, zaštita na radu
- sigurnost na radu, zaštita okoliša, racionalno trošenje energije
- planiranje i pripremanje rada te kontroliranje i ocjenjivanje radnih rezultata
- tehničko crtanje - čitanje, primjena i izradba tehničkih nacrta
- mjerenje, kontrola i ispitivanje
- spajanje
- ručno skidanje strugotina i oblikovanje
- strojna obradba
- održavanje u ispravnom stanju dijelova, uređaja, sustava, alata i strojeva
- tokarenje i glodanje (obradba izratka skidanjem strugotine na alatnim strojevima)
- toplinska obradba, ispitivanje tvrdoće
- lemljenje, zakivanje, lijepljenje, zavarivanje, spajanje ljevom
- montiranje elemenata i sklopova
- izgradnja i ispitivanje hidrauličnih i pneumatskih upravljanja
- programiranje numeričkih upravljanih alatnih strojeva
- obradba izratka povezivanjem različitih postupaka skidanja strugotina
- demontiranje i montiranje reznih alata, reznih strojeva (strojeva za rezanje) i pomoćnih sprava
- utvrđivanje i ograničavanje pogrešaka i smetnji, stavljanje u ispravno stanje reznih strojeva, sprava za rezanje ili instrumenata
- izradba ručnih i strojnih reznih alata, reznih sprava ili instrumenata
- ispitivanje i podešavanje funkcije i stavljanje u pogon alata, strojeva ili sprava.
III. NASTAVNI PROGRAM NAUKOVANJA
A. PRAKTIČNI DIO NAUKOVANJA
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Red. Opis obrazovanja Znanja i vještine koje se moraju usvojiti Raspored po broj (posebni ciljevi) (sadržaj programa) polugodištima ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 1 2 3 4 ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 1 2 3 4 5 6 ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 1. Obrazovanje za zanimanje Objasniti značenje obrazovnog ugovora + + + + + + 2. Ustrojstvo i organizacija Objasniti ustrojstvo i zadaću pogona za obrazovanje obrazovnog pogona (školske radionice ili obrtničke radionice) + + + + + + Objasniti osnovne funkcije obrazovnog pogona (školske radionice) + + + + + + 3. Radno pravo, zaštita na radu Navesti bitne dijelove radnog ugovora + + + + + + Objasniti zadaće pogonske zaštite na radu + + + + + + Navesti bitne odredbe iz Zakona o zaštiti na radu koje važe za obrazovni pogon (školsku radionicu) + + + + + + 4. Sigurnost na radu, zaštita Primijeniti strukovne propise o zaštiti na radu + + + + + + okoliša i racionalno Opisati način ponašanja kod nesreća te uvoditi mjere korištenje energije prve pomoći + + + + + + Navesti bitne propise za prečavanje požara te posluživati protupožarna postrojenja i aparate + + + + + + Paziti na opasnosti koje uzrokuju pare, plinovi, lako zapaljivi materijali i električna struja + + + + + + Navesti zagađenja okoline koja su uvjetovana radnim mjestom i pridonositi njihovu smanjenju + + + + + + Navesti vrste energije koje se koriste u pogonu i omogućavaju racionalnu uporabu energije u strukovnom području rada + + + + + + 5. Planiranje i pripremanje Osigurati tijek tehnološkog rada uvažavajući tijeka rada, te kontroliranje pismene i usmene navode + + i ocjenjivanje radnih Pripremiti poluproizvode alata i standardizirane alate rezultata prema tehničkoj dokumentaciji + + Utvrditi radne korake s obzirom na funkcionalna i radno tehnička stajališta + + Izabrati sirovine za izradbu alata s obzirom na njihova svojstva te obradbu prema svrsi namjene + + Izabrati i pripremiti alat, ispitne i mjerne sprave te pomoćna sredstva prema svrsi primjene + + Pripremiti radno mjesto s obzirom na radni nalog + + Utvrditi i osigurati tijek rada (radne operacije) s obzirom na organizacijske nužnosti + + Procijeniti opseg rada i popravaka alata i uređaja + + Kontrolirati i ocjenjivati rezultate rada + + 6. Tehničko crtanje - čitanje, Čitati i primijeniti oznake + + primjena i izradba Čitati i primijeniti tehničke nacrte, upute, kataloge, tehničkih nacrta tabele i dijagram + + Završiti skice + + Norme i standardizacije + + Rukovati s nositeljem podataka + + Radne i operacijske liste + + Čitati i primijeniti natpise i oznake + + Čitati i primjenjivati montažne crteže + + Čitati i primjenjivati hidrauličke i pneumatske planove + + Razumjeti i pridružiti norme tolerancije kod mjerenja dimenzija, oblika i položaja kao i simbole za površinu + + Primijeniti pogonske upute za održavanje alata + + Zapisati tehničke sadržaje, osobito u obliku zapisnika i izvješća + + 7. Mjerenje, kontrola i Ispitati točnost oblika i dimenzija dijelova + + ispitivanje Ispitati ravnine proizvoda + + Ispitati površinu na trošenje i oštećenje + + Dužine mjeriti s nepomičnim i pomičnim mjerilima + + Mjeriti kuteve s običnim i univerzalnim kutomjerom + + Mjeriti fizikalne i električne veličine prema uputama + + Ocijeniti stanje površine ovisno o njenoj funkciji + + Ispitati kružni tok, bočni udarac i položaj težišta dijelova + + Mjeriti i ispitivati odstupanje od oblika položaja pomoću pomičnog mjerila, mjerne ure i kontrolnih mjerki + + Prema podacima optički ispitati geometriju reza i rezni oblik + + 8. Spajanje Ispitati svojstva površine kod elemenata koje treba spojiti, toleranciju oblika i namjestiti položaj za montažu + + Spojiti i osigurati dijelove pomoću matica, vijaka, elemenata za osiguranje prema redoslijedu spajanja i okretnom momentu nagiba + + Izraditi spojeve pomoću klinova i zatika + + Spajati dijelove hladnim zakivanjem + + Izbor alata i materijala za lemljenje + + Lemiti limove i profile iz različitih materijala + + Lijepiti dijelove iz različitih materijala + + Napraviti spojeve utiskivanjem i rastezanjem + + 9. Ručno skidanje strugotina Crtanje, otočkavanje i označavanje + + i oblikovanje Ručno turpijanje i pilenje: - turpijati radne površine i oblike različitih materijala (ravno, paralelno, u kut prema mjerama) + + - obradba dlijetom + + - piliti limove, cijevi i profile + + - rezati unutrašnje i vanjske navoje + + - rezati lim ručnim i polužnim škarama + + Oblikovanje: - savijati limove, cijevi i profile + + - ispravljati limove i profile + + - limove sabijati, istezati, zaobljavati + + - ravno izravnati netaljene izratke + + - ravno izravnati taljene izratke + + - toplo oblikovati proizvode od prirodnih i umjetnih materijala + + Ručno prilagoditi turpijanjem, glodanjem i brušenjem elemente reznih alata, reznih uređaja u strojeve za rezanje uzimajući u obzir njihovu funkciju + + 10. Strojna obradba Pripremiti stroj za obradbu, odabrati sredstvo za podmazivanje i hlađenje + + Odabrati alat prema postupku obradbe i materijalu + + Učvrstiti alat i izradak + + Bušiti i upustiti provrte prema nacrtu i oznakama + + Rezati dijelove s ručnim ili učvršćenim strojevima + + Bušiti i upuštati ručno vođenim ili učvršćenim bušilicama + + Oštriti alat + + 11. Održavanje u ispravnom Obradba površina: stanju dijelova, uređaja, - pripremiti površine metalnih proizvoda ili dijelova sustava, alata i strojeva za zaštitu od korozije + + Održavanje: - uporaba sredstava za hlađenje i podmazivanje + + - uporaba pogonskog goriva + + - održavati strojeve, uređaje ili sustave, održavati alat + + Kontrolirati i ispitati funkcije: - ispitati elemente za spajanje + + - ispitati dijelove na mehanička oštećenja i trošenja + + - ispitati pokretljivost dijelova + + - izraditi i ugraditi dijelove i skupine prema uputama i nacrtima + + 12. Tokarenje i glodanje Podesiti vrijednosti strojeva i pripremiti ih za rad: (obradba izratka skidanjem Izabrati alate s obzirom na postupak obradbe, strugotina al. strojevima) vrstu materijala i oblik izratka + + Utvrditi i podesiti broj okretaja, dubinu rezanja i pomak alata + + Pripremiti alatne strojeve za obradbu + + Tokarenje i glodanje: -izraditi različitim tokarskim alatima dijelove od metala i nemetala do mjerne točnosti 0,1 mm i do stanja površine Rz između 4 i 63 um, osobito uvažavajući sredstva za hlađenje i podmazivanje + + - izraditi na različitim glodalicama dijelove od metala i nemetala do mjerne točnosti od 0,1 mm i do stanja površine između 10 i 40 um, osobito uvažavajući sredstva za hlađenje i podmazivanje + + Namještanje: - podesiti vrijednosti strojeva (režima rada) ovisno o vrsti sirovina, reznog alata, obliku izratka (pripremka) i stanju površine + + - pripremiti i montirati sredstva za stezanje izratka (plansku ploču, amerikaner, stezne uređaje) + + + + - izravnati i stezati brusna tijela pomoću steznih vijaka i naprava + + + + Bušenje i upuštanje: - izrađivati provrte u izratcima od metalnih i nemetalnih materijala do tolerancije položaja od 0,1 mm + + + + Tokarenje, glodanje i brušenje: - različitim tokarskim noževima obraditi izratke od mjerne točnosti IT 8 i do stanja površine Rz između 4 i 63 um + + - različitim glodačima obraditi izratke do mjerne točnosti 0,05 mm i stanja površine Rz između 10 i 40 um + + Kaljene i nekaljene izratke obraditi brušenjem do mjerne točnosti IT 7 + + Planiranje operacija bušenja - utvrditi opseg rada i postupak brušenja + + - izabrati sredstva za brušenje + + Montirati mehaničke, hidrauličke, pneumatske ili magnetske stezne uređaje, dijelove aparata i uređaja za okretanje + + Ispitati tijela za brušenje + + Ravnanje i stezanje izratka osobito prema kutu uspona, koničnosti, konveksnim i konkavnim radijusima + + Provođenje operacija brušenja izratka do mjerne točnosti IT6 + + Obraditi izratke na numerički upravljanim strojevima za tokarenje, glodanje ili brušenje + + 13. Toplinska obradba, Razlikovati izratke prema obliku, materijalu i obradivosti + + ispitivanje tvrdoće Izabrati i primijeniti sredstva za poliranje + + Izrađene komade površinski otvrdnjavati + + Ispitati tvrdoću izratka postupcima uobičajenim u radionici + + 14. Lemljenje, zakivanje, Tvrdim lemljenjem povezati elemente od metala lijepljenje, zavarivanje, uz uvažavanje stanja površine + + + + spajanje Obraditi postupak zavarivanja + + Lijevanjem spajati elemente od metalnih i nemetalnih sirovina + + + + Lijepiti metalne, umjetne i prirodne materijale + + 15. Montiranje elemenata i Prema tehničkim podacima pripremiti elemente za montažu + + sklopova Ispitati elemente za funkcijsku ugradnju + + Prilagoditi spojne površine s obzirom na oblik površine i stanje površine + + Prema tehničkim podacima montirati elemente u sklopove + + 16. Izradba i ispitivanje Mjeriti i podesiti pritisak u hidrauličkim i hidrauličnih i mehaničkih pneumatskim sustavima + + upravljanja Dograditi, priključiti i ispitati funkciju hidrauličkih i pneumatskih elemenata prema tehničkim podacima i propisima + + Ispitati funkciju elektromehaničkih komponenata u hidrauličkim, pneumatskim i mehaničkim sustavima + + 17. Programiranje numerički Rukovati instrumentima za unošenje i izdavanje upravljanih alatnih strojeva podataka te nositeljima + + Napraviti programe na numerički upravljanim alatnim strojevima + + Utvrditi i podesiti korekcije alata + + Ograničiti i korigirati greške u programima + + 18. Obradba izratka Obraditi dijelove strojeva najboljim mogućim povezivanjem različitih povezivanjem različitih postupaka + + postupaka obradbe Obraditi alate povezivanjem strojnog i slobodnog brušenja + + 19. Demontiranje i montiranje Demontirati, montirati i utvrditi valjanost reznih alata, reznih alata, reznih strojeva alata za savijanje, prosjecanje, izvlačenje, brizganje i (strojeva za rezanje) i lijevanje, te različite naprave i njihovi popravci + + pomoćnih sprava Demonstrirati rezne strojeve i rezne uređaje te ispitati ponovnu upotrebljivost dijelova + + 20. Utvrđivanje i ograničavanje Sustavnim ispitivanjem ograničiti greške i smetnje pogreške i smetnji, i istražiti moguće uzroke + + stavljanje u ispravno stanje Utvrditi stanje trošnosti, odrediti vrstu i opseg popravljanja + + strojeva, sprava i uređaja Staviti u ispravno stanje pogonske agregate i njihove elemente prijenosa snage + + Prilagoditi rezne elemente, staviti aparate i uređaje i ispitati funkciju + + Pripremiti za transport i osigurati rezne alate, elemente i pokretljive dijelove + + Ispitati funkciju sigurnosnih uređaja + + Ispitati električne elemente, osobito taljive osigurače, zaštitne kontaktne utičnice, spojeve kablova i zaštitne prekidače + + Elemente i sklopove zabrtviti materijalima za brtvljenje + + 21. Izradba ručnih strojnih Izraditi i izmijeniti rezne elemente, te ručne rezne reznih alata, reznih sprava alate i instrumente + + ili instrumenata Spojiti i prilagoditi rezne elemente u funkcionalne rezne alate i uređaje + + 22. Ispitivanje i podešavanje Provoditi završno ispitivanje alata, osobito funkcije i stavljanje u pogon ispitivanje funkcije, osiguravajućih elemenata i alata i instrumenata osiguravajućih uređaja + + Prema važećim normama provjeriti pogonsku sigurnost alata, strojeva i reznih uređaja kao i njihovog pribora, osobito kontrolom osiguravajućih elemenata i sigurnosnih uređaja + + B. STRUČNO-TEORIJSKI DIO NAUKOVANJA 1. TEHNOLOGIJA ZANIMANJA 1.1. PREGLED NASTAVNIH PODRUČJA S VREMENSKIM RASPOREDOMRed. broj | Nastavno područje | Broj sati po obrazovnim godinama | |||
I |
II |
III |
Ukupno |
Red. broj | Nastavno područje | Cilj | Sadržaj |
Red. broj | Nastavno područje | Cilj | Sadržaj |
Red. broj | Nastavno područje | Cilj | Sadržaj |
Red. broj | Nastavno područje | Broj sati po obrazovnim godinama | |||
I |
II |
III |
Ukupno |
2.2. CILJEVI I SADRŽAJI NASTAVNIH PODRUČJA
I. godina naukovanja
Red. broj | Nastavno područje | Cilj | Sadržaj |
Red. broj | Nastavno područje | Cilj | Sadržaj |
Red. broj | Nastavno područje | Cilj | Sadržaj |
Red. broj | Nastavno područje | Broj sati po obrazovnim godinama | |||
I |
II |
III |
Ukupno |
Red. broj | Nastavno područje | Cilj | Sadržaj |
Red. broj | Nastavno područje | Cilj | Sadržaj |
Red. broj | Nastavno područje | Cilj | Sadržaj |
IV. NASTAVNI PLAN NAUKOVANJA
Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vještina koji su neophodni za ovo zanimanje kao i na duljini trajanja nastave u pojedinoj školskoj godini.
NASTAVNI PLANRed. broj | Nastavni predmeti | Sati godišnje | |||
I |
II |
III |
V. METODIČKE NAPOMENE
Nastavni program naukovanja je okvirni, pa će obrtnička škola zajedno s obrtnicima izraditi izvedbene programe. Pri tome se mora voditi računa da zanimanje obuhvaća više vrsta tehnoloških cjelina koje ne realiziraju svi obrtnici u cjelini pa nastaju programske razlike koje je potrebno prevladati radi cjelovitog stjecanja zanimanja.
Praktični dio naukovanja, tehnologija struke i stručni račun programirani su tako da čine smisaonu cjelinu u kojoj se sadržaji međusobno nadopunjuju.
U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradbi izvedbenog programa treba uvažavati specifičnosti radionica u školi i obrtničkih radionica ne narušavajući pri tom osnovnu strukturu okvirnog programa. Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadržaj se raspoređuje sukladno školskom kalendaru.
Izvedbenim programom konkretno treba reći koji se dio programa izvodi u školi, odnosno školskoj radionici, a koji kod obrtnika.
Preporuča se naučnike podijeliti u skupine i odrediti raspored i boravak svake pojedine skupine u školi s tim da se utvrdi vremenski blok za boravak u školi i kod obrtnika s kojim naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Dimenzija bloka uvjetovana je vremenom potrebnim za ostvarivanje teoretskog dijela naukovanja i vježbi kao i vremenom potrebnim za realizaciju razlike praktičnog dijela programa u školskoj radionici.
Praktični dio programa treba najvećim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.
Teorijski dio naukovanja i vježbe ostvaruju nastavnici s visokom stručnom spremom koji su završili studij strojarstva (dipl. inž. strojarstva ili prof. strojarstva). To pretpostavlja timski rad s podjelom rada prema znanju i sposobnostima pojedinih stručnjaka ili personalna koncentracija stručnjaka za teorijski rad, vježbe i praktični dio programa.
VI. POMOĆNIČKI ISPIT
Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.
Okvirni sadržaji iz praktičnog dijela ispita, kojim ispitanik dokazuje stečena praktična znanja i vještine, utemeljen je na praktičnom dijelu naukovanja i tehnološkim vježbama, može se definirati ovako:
- osigurati tehnološki tok rada, izabrati i pripremiti alat i strojeve s obzirom na postupak obradbe, vrstu materijala i oblik izratka. Tokariti ili glodati dijelove od metala do mjerne točnosti 0,05 mm.
- prema tehničkim podacima montirati elemente u sklopove,
- dograditi, priključiti i ispitati funkciju hidrauličkih i pneumatskih elemenata prema tehničkim podacima i propisima,
- demontirati, montirati i utvrditi valjanost reznih alata, alata za savijanje, presjecanje, izvlačenje te ispitati ponovnu upotrebljivost alata,
- demontirati rezne strojeve i rezne uređaje te ispitati ponovnu upotrebljivost,
- provesti ispitivanje alata, osobito ispitivanje funkcije, osiguravajućih elemenata i osiguravajućih uređaja.
Sadržaj iz teorijskog dijela ispita utvrđuje se iz područja stručnog računa, tehnologije zanimanja i tehnoloških vježbi.
Ispitna pitanja iz područja stručnog računa mogu biti:
- izračunavanje sila rezanja, brzine rezanja i učinka kod alatnih strojeva,
- izračunavanje ukupnog vremena izrade alata i montaže sklopova strojeva i uređaja,
- proračun snage i stupnja dijelova kod strojeva za rezanje.
Ispitna pitanja iz tehnologije zanimanja mogu biti:
- osnovna znanja o tehničkim materijalima,
- odrednice za izbor tehničkih materijala, ekonomičnost u primjeni tehničkih materijala,
- znanja o izradbi alata, sprava i instrumenata,
- upravljačke tehnike za numerički upravljane alatne strojeve.
Ispitna pitanja iz područja tehnoloških vježbi mogu biti:
- elementi konstruiranja, konstrukcije alata i naprava,
- izbor podloga za utvrđivanje tehnološkog procesa (tehnički podaci, pogonske vrijednosti i propisi),
- tehnološki postupci montaže, ispitivanje funkcije alata i naprava.
Objavom ovog Programa prestaje važiti Stručno-teorijski i praktični dio programa (naukovanje) za zanimanje alatničar ("Narodne novine", broj 86/96).
Klasa: 311-01/98-01/733 Urbroj: 526-01-98-12 Zagreb, 10. studenoga 1998.
Ministar mr. Nenad Porges, v. r.
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/269622.html