Službeni link: 32008R0717 verzija: 26.07.2008. na snazi od 15.08.2008.
VIJEĆE EUROPSKE UNIJE,
uzimajući u obzir Ugovor o osnivanju Europske zajednice, a posebno njegov članak 133.,
uzimajući u obzir prijedlog Komisije,
budući da:
(1) |
Uredba Vijeća (EZ) br. 520/94 od 7. ožujka 1994. o uspostavljanju postupka Zajednice za upravljanje količinskim kvotama (1) znatno je izmijenjena nekoliko puta (2). U interesu jasnoće i racionalnosti, navedenu bi Uredbu trebalo kodificirati. |
(2) |
Prema članku 14. Ugovora, od 1. siječnja 1993., unutarnje tržište obuhvaća područje bez unutarnjih granica u kojem je osigurano slobodno kretanje roba, ljudi, usluga i kapitala. |
(3) |
Stoga bi trebalo uspostaviti sustav upravljanja količinskim kvotama u skladu s tim ciljem i na temelju načela ujednačene zajedničke trgovinske politike, sukladno smjernicama koje je utvrdio Sud Europskih zajednica. |
(4) |
Trebao bi postojati izbor između više načina raspodjele kvota, ovisno o kriterijima kao što su stanje na tržištu Zajednice, vrsta dotičnog proizvoda, specifična obilježja zemalja dobavljača i međunarodne obveze Zajednice, posebno obveze koje uzimaju u obzir tradicionalne trgovinske tokove. |
(5) |
Trebalo bi omogućiti fleksibilnost kod ponovne raspodjele količina koje nisu raspoređene, dodijeljene ili iskorištene. Međutim, kako bi se izbjeglo moguće prekomjerno gomilanje uvoza, pitanje je li potrebna ponovna raspodjela nakon isteka razdoblja kvote treba ispitati za svaki pojedinačni slučaj te odlučiti o odgovarajućim rješenjima, osobito s obzirom na razdoblje valjanosti dozvola, a uzimajući u obzir vrstu proizvoda o kojem je riječ, kao i svrhu radi koje su dotične kvote uvedene. |
(6) |
Upravljanje kvotama za uvoz i izvoz trebalo bi se temeljiti na sustavu dozvola koje izdaju države članice u skladu s količinskim kriterijima utvrđenim na razini Zajednice. |
(7) |
Administrativni postupak trebali bi osigurati pravedan pristup kvotama za sve podnositelje zahtjeva, a izdani dokumenti trebali bi biti takvi da se mogu koristiti u cijeloj Zajednici. |
(8) |
Ako je neiskorištene količine potrebno ponovno raspodijeliti na najbolji način, potrebni su pouzdani i potpuni podaci o stvarnoj iskorištenosti dozvola za uvoz. U tom smislu, sve dozvole za uvoz, bilo da jesu ili nisu iskorištene, trebaju biti vraćene nadležnom nacionalnom tijelu u roku od 10 radnih dana od dana njihova isteka. |
(9) |
Mjere potrebne za provedbu ove Uredbe trebalo bi donijeti u skladu s Odlukom Vijeća 1999/468/EZ od 28. lipnja 1999. o utvrđivanju postupaka za izvršavanje provedbenih ovlasti dodijeljenih Komisiji (3). |
(10) |
Odredbe ove Uredbe i onih koje uređuju njezinu provedbu ne bi trebale dovoditi u pitanje postojeća nacionalna pravila i pravila Zajednice o poslovnoj tajnosti. |
(11) |
Proizvode navedene u Prilogu I. Ugovoru, zajedno s tekstilnim i ostalim proizvodima koji podliježu posebnim zajedničkim uvoznim dogovorima, koji propisuju posebne odredbe u vezi upravljanja kvotama, trebalo bi isključiti iz područja primjene ove Uredbe, |
DONIJELO JE OVU UREDBU:
POGLAVLJE I.
OPĆA NAČELA UPRAVLJANJA
Članak 1.
1. Ova Uredba uspostavlja pravila za upravljanje količinskim kvotama za uvoz i izvoz, dalje u tekstu „kvote”, bilo da su automatske ili konvencionalne, koje uspostavlja Zajednica.
2. Ova se Uredba ne primjenjuje na proizvode navedene u Prilogu I. Ugovoru, ni na druge proizvode koji podliježu posebnim režimima uvoza ili izvoza u kojima su utvrđene posebne odredbe za upravljanje kvotama.
Članak 2.
1. Kvote se raspodjeljuju među podnositeljima zahtjeva čim je to moguće nakon njihova otvaranja. Može se odlučiti, u skladu s postupkom iz članka 22. stavka 2., da se kvote raspodjele u nekoliko obroka.
2. Kvotama se može, među ostalim, upravljati na jedan od sljedećih načina ili kombiniranjem nekoliko načina:
(a) |
način koji se temelji na tradicionalnim trgovinskim tokovima, u skladu s člancima 6. do 11.; |
(b) |
način koji se temelji na kronološkom redu datuma podnošenja zahtjeva („prvi po redoslijedu”), u skladu s člankom 12.; |
(c) |
način raspodjele kvota razmjerno količinama koje su zatražene pri podnošenju zahtjeva (postupak „istovremenog ispitivanja”), u skladu s člankom 13. |
3. Način raspodjele određuje se u skladu s postupkom iz članka 22. stavka 2.
4. Ako je očigledno da nijedan od načina navedenih u stavku 2. ovog članka ne odgovara posebnim zahtjevima kvote koja se otvara, odgovarajući način utvrđuje se u skladu s postupkom iz članka 22. stavka 2.
5. Količine koje nisu raspoređene, dodijeljene ili iskorištene ponovno se raspodjeljuju u skladu s člankom 14. u roku koji će omogućiti njihovo korištenje prije isteka razdoblja pokrivenog kvotom.
Ako se utvrdi da nije moguće ponovo raspodijeliti preostale količine na vrijeme, o ponovnoj raspodjeli tijekom sljedećeg razdoblja raspodjele kvote odlučuje se za svaki slučaj posebno, u skladu s postupkom iz članka 22. stavka 2.
6. Osim u slučaju kada su donesene druge odredbe nakon što je utvrđena kvota, puštanje u slobodan promet ili izvoz proizvoda koji podliježu kvotama uvjetovan je predočavanjem dozvole za uvoz ili izvoz koju izdaju države članice u skladu s ovom Uredbom.
7. Države članice određuju upravna tijela nadležna za izvršenje provedbenih mjera za koje su odgovorne prema ovoj Uredbi. O nadležnom tijelu obavješćuju Komisiju.
Članak 3.
Komisija objavljuje obavijest o otvaranju kvota u Službenom listu Europske unije, navodi odabran način raspodjele, uvjete koje podnositelji zahtjeva trebaju zadovoljiti, rokove za podnošenje zahtjeva i popis nadležnih nacionalnih tijela kojima ih treba dostaviti.
Članak 4.
1. Svi uvoznici i izvoznici Zajednice, bez obzira na njihov poslovni nastan u Zajednici, mogu podnijeti jedan zahtjev za dozvolu za svaku kvotu ili obrok kvote nadležnom tijelu države članice po svojem izboru, sastavljenu na službenom jeziku ili jezicima dotične države članice.
Ako je kvota ograničena na jednu ili više regija Zajednice, zahtjev se podnosi nadležnim tijelima države članice (država članica) dotične regije (regija).
2. Zahtjevi za i dozvole podnose se sukladno režimu utvrđenom u skladu s postupkom iz članka 22. stavka 2.
Članak 5.
Komisija osigurava da se dozvole izdaju za gospodarski značajne količine, vodeći računa o prirodi proizvoda obuhvaćenog kvotom.
POGLAVLJE II.
POSEBNA PRAVILA ZA RAZLIČITE NAČINE UPRAVLJANJA
ODJELJAK A
Način temeljen na tradicionalnim trgovinskim tokovima
Članak 6.
1. Ako raspodjela kvote uzima u obzir tradicionalne trgovinske tokove, jedan dio kvote čuva se za tradicionalne uvoznike ili izvoznike dok se drugi dio stavlja na stranu za druge uvoznike ili izvoznike.
2. Smatra se da su uvoznici ili izvoznici tradicionalni ako mogu dokazati su tijekom prethodnog razdoblja, poznatog pod nazivom „referentno razdoblje”, uvezli u Zajednicu ili izvezli iz Zajednice proizvod ili proizvode obuhvaćene kvotom.
3. Dio koji se stavlja na stranu za tradicionalne uvoznike ili izvoznike, referentno razdoblje i dio raspodijeljen za druge podnositelje zahtjeva određuju se u skladu s postupkom iz članka 22. stavka 2.
4. Raspodjela se obavlja u skladu s načelima utvrđenim u člancima 7. do 11.
Članak 7.
Kako bi se kvalificirali za raspodjelu dijela kvote koja je stavljena na stranu za njih, i da bi podnijeli dokaz o uvozu ili izvozu tijekom referentnog razdoblja, tradicionalni izvoznici ili uvoznici uz zahtjev za dozvolu trebaju dostaviti:
— |
ovjerenu kopiju izvornika ulaska u slobodni promet ili izvoznu deklaraciju izrađenu na ime dotičnog uvoznika ili izvoznika ili, ako je primjenjivo, subjekta čije su djelatnosti preuzeli, |
— |
neki drugi istovjetan dokaz, kako je utvrđeno u skladu s postupkom iz članka 22. stavka 2. |
Članak 8.
U roku utvrđenom u obavijesti o otvaranju dotične kvote, države članice obavješćuju Komisiju o broju i ukupnom broju zahtjeva za uvoz ili izvoz, razdvojene na one tradicionalne uvoznike ili izvoznike i druge uvoznike ili izvoznike, kao i iznos prethodnih uvoza ili izvoza podnositelja zahtjeva tijekom referentnog razdoblja.
Članak 9.
Komisija ispituje podatke koje joj dostave države članice istodobno i uspostavlja količinske kriterije prema kojima zahtjevi tradicionalnih uvoznika ili izvoznika trebaju biti zadovoljeni, a kako slijedi:
(a) |
ako je ukupan broj zahtjeva jednak ili manji od iznosa izdvojenog za tradicionalne izvoznike ili uvoznike, svim zahtjevima se u potpunosti udovoljava; |
(b) |
ako je ukupan broj zahtjeva veći od iznosa izdvojenog za tradicionalne uvoznike ili izvoznike, zahtjevima se udovoljava na proporcionalnoj osnovi, izračunanoj u skladu s udjelom svakog podnositelja zahtjeva u ukupnom referentnom uvozu ili izvozu; |
(c) |
ako bi korištenje ovog kriterija količina značilo raspodjelu većih količina od onih koje su zatražene, dodatne količine se dodjeljuju prema postupku iz članka 14. |
Članak 10.
Dio izdvojenih kvota za uvoznike ili izvoznike koji nisu tradicionalni raspodjeljuje se u skladu s člankom 12.
Članak 11.
Ako se ne prime zahtjevi od tradicionalnih izvoznika ili uvoznika, oni izvoznici ili uvoznici koji su podnijeli zahtjev imaju pristup cjelokupnoj kvoti ili obroku.
U takvim slučajevima raspodjela se obavlja prema postupku iz članka 12.
ODJELJAK B
Način na temelju kronološkog reda datuma podnošenja zahtjeva
Članak 12.
1. Ako se kvota ili obrok kvote raspodjeljuje na temelju „prvi po redoslijedu”, količina na koju subjekti imaju pravo do iscrpljenja kvote određuje se u skladu s postupkom iz članka 22. stavka 2.
U utvrđivanju te količine, iste za sve subjekte, dodaju se količine za potrebu dodjele gospodarski značajnijih količina s obzirom na prirodu proizvoda o kojem se radi.
2. Nakon što nadležna tijela provjere saldo Zajednice koji je još na raspolaganju, svakom izvozniku ili uvozniku dodjeljuju količinu određenu u skladu sa stavkom 1. ovog članka.
3. Nakon što dokažu da su stvarno izvezli ili uvezli ukupnu količinu za koju im je izdana dozvola ili dio koji se određuje u skladu s postupkom iz članka 22. stavka 2., nositelji dozvole mogu podnijeti novi zahtjev za dozvolu. Zahtjev se obrađuje u skladu s istim uvjetima kako je ranije navedeno. Ovaj se postupak može ponavljati do iscrpljenja kvote.
4. Kako bi osigurala jednak pristup kvotama za sve podnositelje zahtjeva, u obavijesti o otvaranju kvote Komisija navodi datume i vrijeme pristupa raspoloživom saldu Zajednice.
ODJELJAK C
Način raspodjele kvota razmjerno zatraženim količinama
Članak 13.
1. Ako se kvota raspodjeljuje razmjerno zatraženim količinama, nadležna tijela država članica obavješćuju Komisiju o podnesenim zahtjevima za dozvolu koje je primila sukladno rokovima i uvjetima definiranim u skladu s postupkom iz članka 22. stavka 2.
U toj se obavijesti navodi broj zahtjeva i ukupne zatražene količine.
2. U roku utvrđenom u skladu s postupkom iz članka 22. stavka 2. Komisija ispituje podatke koje su dostavila nadležna tijela države članice istodobno te određuje količinu kvote ili obroka kvote za koje nadležna tijela izdaju dozvole za uvoz ili izvoz.
3. Ako je ukupan broj zahtjeva za dozvolu jednak, ili manji od količine dotične kvote, svim se zahtjevima udovoljava u potpunosti.
4. Ako ukupan broj zahtjeva premašuje količinu dotične kvote, zahtjevima se udovoljava na proporcionalnoj osnovi, razmjerno zatraženim količinama.
ODJELJAK D
Raspodjela količina za ponovnu raspodjelu
Članak 14.
1. Komisija utvrđuje količine za ponovnu raspodjelu na temelju podataka koje joj dostave države članice u skladu s člankom 20.
2. Ako je kvota inicijalno raspodijeljena načinom kako je utvrđeno u članku 12., količine za ponovnu raspodjelu Komisija odmah dodaje raspoloživim iznosima ili ih koristi kako bi ponovno dobila kvotu ako je prethodna iscrpljena.
3. Ako je kvota inicijalno raspodijeljena na drugi način, količine za ponovnu raspodjelu dodjeljuju se u skladu s postupkom iz članka 22. stavka 2.
U tom slučaju Komisija objavljuje dodatnu obavijest u Službenom listu Europske unije.
POGLAVLJE III.
PRAVILA O DOZVOLAMA ZA UVOZ ILI IZVOZ
Članak 15.
1. Ako se koristi način utvrđen člankom 12. države članice izdaju dozvole odmah nakon provjere raspoloživog salda Zajednice.
2. U ostalim slučajevima primjenjuje se sljedeće:
(a) |
Komisija obavješćuje nadležna tijela u državama članicama, u rokovima koji se određuju u skladu s postupkom iz članka 22. stavka 2., o količinama za koje izdaju dozvole raznim podnositeljima zahtjeva. O tome obavješćuje ostale države članice; |
(b) |
nadležna tijela država članica izdaju dozvole za uvoz ili izvoz u roku od 10 radnih dana od obavijesti odluke Komisije ili u rokovima koje odredi Komisija; |
(c) |
nadležna tijela obavješćuju Komisiju da su dozvole za uvoz ili izvoz izdane. |
Članak 16.
Izdavanje dozvola može se uvjetovati polaganjem garancije u skladu s postupkom iz članka 22. stavka 2.
Članak 17.
1. Dozvolama za uvoz ili izvoz odobrava se uvoz ili izvoz proizvoda koji podliježu kvotama, a koje su valjane u cijeloj Zajednici bez obzira na mjesto uvoza ili izvoza navedeno na zahtjevima subjekata.
Ako je kvota ograničena na jednu ili više regija Zajednice, dozvole za uvoz ili izvoz valjane su samo za države članice dotičnih regija.
2. Razdoblje valjanosti dozvola za uvoz ili izvoz koje izdaju nadležna tijela država članica je četiri mjeseca. Međutim moguće je utvrditi različito razdoblje valjanosti u skladu s postupkom iz članka 22. stavka 2.
3. Nadležna tijela koja su u određenim državama članicama izdala dozvole za uvoz ili izvoz mogu nositeljima dozvola za uvoz ili izvoz, na zahtjev, izdati izvatke istih dozvola.
Ti izvaci imaju jednake pravne učinke kao i same dozvole čiji su to izvaci, do količine za koje su dozvole izdane.
4. Zahtjevi za dozvole za uvoz ili izvoz, dozvole i izvaci sastavljaju se na obrascima koji su usklađeni s oglednim primjercima, čija se obilježja definiraju u skladu s postupkom iz članka 22. stavka 2.
Članak 18.
Ne dovodeći u pitanje posebne odredbe koje treba donijeti u skladu s postupkom iz članka 22. stavka 2., osobe na čije su ime izdane, ne mogu dozvole za uvoz ili izvoz i njihove izvatke posuđivati ili prenositi, uz plaćanje ili besplatno.
Članak 19.
1. Dozvole za uvoz ili izvoz ili njihovi izvaci, osim u slučaju više sile, vraćaju se nadležnim tijelima države članice koja ih je izdala u roku od najviše 10 radnih dana od datuma njihova isteka.
2. Ako je izdavanje dozvole za uvoz ili izvoz uvjetovano polaganjem garancije, u slučaju nepoštovanja roka iz stavka 1.,osim u slučaju više sile, garancija se aktivira.
Članak 20.
Nadležna tijela država članica obavješćuju Komisiju odmah nakon što su ona obaviještena, a u svakom slučaju najkasnije u roku od 20 dana od datuma isteka dozvola, o količinama kvota koje su im dodijeljene, a koje nisu iskorištene, s ciljem njihove ponovne raspodjele prema članku 2. stavku 5.
Članak 21.
Nadležna tijela država članica obavješćuju Komisiju do kraja svakog mjeseca o uvezenim ili izvezenim količinama proizvoda koji podliježu kvotama tijekom prethodnog mjeseca.
POGLAVLJE IV.
ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 22.
1. Komisiji pomaže odbor.
2. Pri upućivanju na ovaj stavak primjenjuje se članci 4. i 7. Odluke 1999/468/EZ.
Razdoblje iz članka 4. stavka 3. Odluke 1999/468/EZ, određuje se na jedan mjesec.
Članak 23.
Postupci za primjenu ove Uredbe donose se prema postupku iz članka 22. stavka 2. Postupci osobito određuju primjenu načina raspodjele, podatke koje nadležna tijela država članica trebaju dostaviti kao i mjere koje su namijenjene osiguravanju usklađenosti s ovom Uredbom.
Članak 24.
1. Podaci koje Vijeće, Komisija ili države članice prime na temelju ove Uredbe mogu se koristiti samo za svrhu za koju su zatraženi.
2. Vijeće, Komisija i država članice, kao i oni koji djeluju u njihovo ime, ne objavljuju podatke za koje je podnesen propisno obrazložen zahtjev za povjerljivim postupanjem, osim ako je stranka koja je dostavila podatke za to dala izričito odobrenje.
3. Ovaj članak ne sprečava tijela Zajednice da objavi podatke opće prirode, osobito one na temelju kojih se donose odluke prema ovoj Uredbi ili dokaza koje su koristila kako bi opravdala razloge u slučaju pravnog postupka. Prilikom objave se mora voditi računa o zakonitom interesu dotičnih stranaka za čuvanje poslovne tajne.
Članak 25.
Države članice i Komisija pružaju jedna drugoj potrebne podatke i surađuju u primjeni ove Uredbe. Postupci priopćavanja i širenja podataka uspostavljaju se, ako je potrebno, u skladu s postupkom iz članka 22. stavka 2.
Članak 26.
Uredba (EZ) br. 520/94, kako je izmijenjena uredbama navedenima u Prilogu I. stavlja se izvan snage.
Upućivanja na Uredbu stavljenu izvan snage tumače se kao upućivanja na ovu Uredbu i čitaju se u skladu s korelacijskom tablicom u Prilogu II.
Članak 27.
Ova Uredba stupa na snagu dvadesetog dana od dana objave u Službenom listu Europske unije.
Ova je Uredba u cijelosti obvezujuća i izravno se primjenjuje u svim državama članicama.
Sastavljeno u Bruxellesu 15. srpnja 2008.
Za Vijeće
Predsjednik
M. BARNIER
(1) SL L 66, 10.3.1994., str. 1., Uredba kako je zadnje izmijenjena Uredbom (EZ) br. 806/2003 (SL L 122, 16.5.2003., str. 1.).
(2) Vidjeti Prilog I.
(3) SL L 184, 17.7.1999., str. 23., Uredba kako je zadnje izmijenjena Uredbom (EZ) br. 2006/512/EZ (SL L 200, 22.7.2006., str. 11.).
PRILOG I.
Uredba stavljena izvan snage s popisom njezinih uzastopnih izmjena
Uredba Vijeća (EZ) br. 520/94 (SL L 66, 10.3.1994., str. 1.). |
|
Uredba Vijeća (EZ) br. 138/96 (SL L 21, 27.1.1996., str. 6.). |
|
Uredba Vijeća (EZ) br. 806/2003 (SL L 122, 16.5.2003., str. 1.). |
Samo točka 11. Priloga II. |
PRILOG II.
Korelacijska tablica
Uredba (EZ) br. 520/94 |
Ova Uredba |
Članci 1. do 5. |
Članci 1. do 5. |
Članak 6. stavci 1., 2. i 3. |
Članak 6. stavci 1., 2. i 3. |
Članak 6. stavak 4. |
— |
Članak 6. stavak 5. |
Članak 6. stavak 4. |
Članci 7. i 8. |
Članci 7. i 8. |
Članak 9. početne riječi |
Članak 9. početne riječi |
Članak 9., prva, druga i treća alineja |
Članak 9. točke (a), (b) i (c) |
Članci 10. do 14. |
Članci 10. do 14. |
Članak 15. stavak 1. |
Članak 15. stavak 1. |
Članak 15. stavak 2. početne riječi |
Članak 15. stavak 2. početne riječi |
Članak 15. stavak 2., prva, druga i treća alineja |
Članak 15. stavak 2. točke (a), (b) i (c) |
Članci 16. do 21. |
Članci 16. do 21. |
Članak 22. stavak 1. |
Članak 22. stavak 1. |
Članak 22. stavak 2. |
Članak 22. stavak 3. |
Članak 23. prvi stavak |
Članak 22. stavak 2. prvi podstavak |
Članak 23. drugi stavak |
Članak 22. stavak 2. drugi podstavak |
Članak 24. |
Članak 23. |
Članak 25. |
Članak 24. |
Članak 26. |
Članak 25. |
Članak 27. |
— |
— |
Članak 26. |
Članak 28. |
Članak 27. |
— |
Prilog I. |
— |
Prilog II. |