Službeni link: 32016R1952 verzija: 17.11.2016. na snazi od 07.12.2016.
EUROPSKI PARLAMENT I VIJEĆE EUROPSKE UNIJE,
uzimajući u obzir Ugovor o funkcioniranju Europske unije, a posebno njegov članak 338. stavak 1.,
uzimajući u obzir prijedlog Europske komisije,
nakon prosljeđivanja nacrta zakonodavnog akta nacionalnim parlamentima,
u skladu s redovnim zakonodavnim postupkom (1),
budući da:
(1) |
Konkurentnost, održivost i energetska sigurnost glavni su ciljevi otporne energetske unije s naprednom klimatskom politikom. |
(2) |
Visokokvalitetni, usporedivi, ažurirani, pouzdani i usklađeni podatci o cijenama prirodnog plina i električne energije koje se zaračunavaju krajnjim kupcima potrebni su za izradu politike energetske unije i praćenje energetskih tržišta država članica. |
(3) |
Ovom Uredbom nastoji se osigurati zajednički okvir za europsku statistiku na kojoj će se temeljiti energetske politike, posebno s ciljem uspostave potpuno integriranog unutarnjeg energetskog tržišta za kupce. Radi boljeg integriranja tržišta trebalo bi osigurati veću transparentnost troškova i cijena energije, kao i transparentnost razine javne potpore. Ova Uredba ne podrazumijeva usklađivanje strukture cijena ili naknada u državama članicama. |
(4) |
Dosad je Direktivom 2008/92/EZ Europskog parlamenta i Vijeća (2) pružan zajednički okvir za proizvodnju, dostavljanje i diseminaciju usporedive statistike o cijenama prirodnog plina i električne energije koje se zaračunavaju kupcima iz industrijskog sektora u Uniji. |
(5) |
Prikupljanje podataka o cijenama prirodnog plina i električne energije koje se zaračunavaju krajnjim kupcima u sektoru kućanstava dosad se provodilo na dobrovoljnoj osnovi. |
(6) |
Sve veća složenost unutarnjeg energetskog tržišta sve više otežava dobivanje pouzdanih i ažuriranih podataka o cijenama prirodnog plina i električne energije jer ne postoji pravno obvezujući zahtjev pružanja tih podataka, osobito za sektor kućanstava. |
(7) |
Kako bi se zajamčilo izvješćivanje o visokokvalitetnim podatcima o cijenama za sektor kućanstava i sektor kupaca koji nisu kućanstva, prikupljanje obiju vrsta podataka trebalo bi obuhvatiti zakonodavnim aktom. |
(8) |
U većini se država članica podatci o prijenosnim odnosno transportnim sustavima mogu zatražiti od energetskih regulatora. Međutim kada je riječ o troškovima distribucije, uključen je znatno veći broj subjekata koji kompiliraju podatke pa se izvješćivanje o podatcima u nekim državama članicama smatra težim. Zbog znatnih troškova distribucije i potrebe za transparentnošću u pogledu tog pitanja, prikupljanje podataka o cijenama prirodnog plina i električne energije trebalo bi se provoditi u skladu s ustaljenim praksama Europskog statističkog sustava. |
(9) |
Sustavom skupina potrošača po razinama potrošnje koji upotrebljava Komisija (Eurostat) u svojim publikacijama o cijenama trebala bi se osigurati transparentnost tržišta i široka diseminacija podataka o cijenama koji nisu povjerljivi te bi se trebao omogućiti izračun agregata na europskoj razini. |
(10) |
Uredba (EZ) br. 223/2009 Europskog parlamenta i Vijeća (3) referentni je okvir za europsku statistiku. Tom se uredbom predviđa da se statistika treba prikupljati u skladu s načelima nepristranosti, transparentnosti, pouzdanosti, objektivnosti, stručne neovisnosti i isplativosti, istovremeno štiteći statističku povjerljivost. |
(11) |
Države članice trebale bi kompilirati podatke o cijenama prirodnog plina i električne energije služeći se najprimjerenijim izvorima i metodama s ciljem pružanja traženih informacija. |
(12) |
Podatcima o cijenama koje se zaračunavaju krajnjim kupcima prirodnog plina i električne energije trebale bi se omogućiti usporedbe s cijenama drugih energenata. |
(13) |
Informacije o prikupljanju podataka o cijenama i kvaliteti podataka trebale bi se pružati kao dio standardnog postupka izvješćivanja. |
(14) |
Detaljni podatci o raščlambi skupina potrošača po razinama potrošnje i njihovih odgovarajućih tržišnih udjela temeljni su dio statistike o cijenama prirodnog plina i električne energije. |
(15) |
Analizu cijena moguće je provesti samo ako je dostupna visokokvalitetna službena statistika iz država članica u pogledu različitih sastavnica i podsastavnica cijena prirodnog plina i električne energije. Revidiranom metodologijom izrade detaljne raščlambe različitih sastavnica i podsastavnica cijena prirodnog plina i električne energije koje se zaračunavaju krajnjim kupcima omogućit će se analiziranje učinka različitih aspekata na konačne cijene. |
(16) |
Podatci o cijenama i uvjetima prodaje krajnjim kupcima koji se dostavljaju Komisiji (Eurostatu), kao i raščlamba broja krajnjih kupaca po potrošnji za svaku skupinu potrošača po razinama potrošnje, trebali bi sadržavati sve potrebne informacije na temelju kojih će Komisija moći donositi odluke o odgovarajućim mjerama ili prijedlozima u pogledu energetske politike. |
(17) |
Dobro razumijevanje poreza, pristojbi, doprinosa i naknada u svakoj državi članici ključno je za osiguravanje transparentnosti cijena. Utvrđena je važnost raščlambe podataka o troškovima mreže, porezima, pristojbama, doprinosima i naknadama. |
(18) |
Države članice u kojima je udio potrošnje prirodnog plina u krajnjoj potrošnji energije u kućanstvima nizak trebale bi biti izuzete od obveze pružanja podataka o cijenama prirodnog plina za krajnje kupce iz kategorije kućanstva. |
(19) |
Kako bi se poboljšala pouzdanost podataka, Komisija (Eurostat) bi zajedno s državama članicama trebala procijeniti te, ako je potrebno, poboljšati metodologiju za precizno prikupljanje i obradu podataka, u skladu sa okvirom upravljanja za statistiku. Stoga bi trebalo redovito pripremati izvješća o kvaliteti i redovito ocjenjivati kvalitetu podataka o cijenama. |
(20) |
Komisija bi na temelju obrazloženog zahtjeva države članice trebala biti ovlaštena odobriti odstupanja toj državi članici u pogledu posebnih obveza za koje primjena ove Uredbe na nacionalni statistički sustav te države članice zahtijeva znatne prilagodbe ili će vjerojatno prouzročiti znatno dodatno opterećenje za davatelje podataka. |
(21) |
Radi osiguranja jedinstvenih uvjeta za provedbu ove Uredbe, provedbene ovlasti trebalo bi dodijeliti Komisiji u pogledu oblika i načina dostavljanja podataka, tehničkih zahtjeva za osiguranje kvalitete u pogledu sadržaja standardnih izvješća o kvaliteti, kao i odobravanja odstupanja. Te bi ovlasti trebalo izvršavati u skladu s Uredbom (EU) br. 182/2011 Europskog parlamenta i Vijeća (4). |
(22) |
S obzirom na to da cilj ove Uredbe, odnosno uspostavu zajedničkog pravnog okvira za sustavnu proizvodnju europske statistike o cijenama prirodnog plina i električne energije, ne mogu dostatno ostvariti države članice, nego se zbog svojeg opsega i učinaka on na bolji način može ostvariti na razini Unije, Unija može donijeti mjere u skladu s načelom supsidijarnosti utvrđenim u članku 5. Ugovora o Europskoj uniji. U skladu s načelom proporcionalnosti utvrđenim u tom članku, ova Uredba ne prelazi ono što je potrebno za ostvarivanje tog cilja. |
(23) |
Direktivu 2008/92/EZ trebalo bi stoga staviti izvan snage. |
(24) |
Provedeno je savjetovanje s Odborom za Europski statistički sustav, |
DONIJELI SU OVU UREDBU:
Članak 1.
Predmet
Ovom se Uredbom uspostavlja zajednički okvir za razvoj, proizvodnju i diseminaciju usporedive europske statistike o cijenama prirodnog plina i električne energije za kupce iz kategorije kućanstva i krajnje kupce koji nisu kućanstva u Uniji.
Članak 2.
Definicije
Za potrebe ove Uredbe primjenjuju se sljedeće definicije:
1. |
„samostalni proizvođači”, „krajnja potrošnja energije” i „kućanstvo” imaju jednako značenje kao ono dano tim pojmovima u Prilogu A Uredbi (EZ) br. 1099/2008 Europskog parlamenta i Vijeća (5); |
2. |
„prijenos”, „distribucija”, „kupac”, „krajnji kupac”, „kupac iz kategorije kućanstvo”, „kupac koji nije kućanstvo” i „opskrba” imaju jednako značenje kao ono dano tim pojmovima u članku 2. Direktive 2009/72/EZ Europskog parlamenta i Vijeća (6) kada se upotrebljavaju u odnosu na električnu energiju; |
3. |
„transport”, „distribucija”, „opskrba”, „kupac”, „kupac iz kategorije kućanstvo”, „kupac koji nije kućanstvo” i „krajnji kupac” imaju jednako značenje kao ono dano tim pojmovima u članku 2. Direktive 2009/73/EZ Europskog parlamenta i Vijeća (7) kada se upotrebljavaju u odnosu na prirodni plin; |
4. |
„mrežna sastavnica” znači kombinacija troškova prijenosne odnosno transportne i distribucijske mreže kako je navedeno u točki 6. Priloga I. i točki 5. Priloga II. |
Članak 3.
Izvori podataka
Države članice kompiliraju podatke o cijenama prirodnog plina i električne energije i njihovim sastavnicama i podsastavnicama kad je riječ o troškovima mreže, porezima, pristojbama, doprinosima i naknadama kao i o količinama potrošnje, u skladu s prilozima I. i II. Upotrebljava se jedan ili više sljedećih izvora, nakon uzimanja u obzir načela smanjenja opterećenja za davatelje podataka i administrativnog pojednostavljenja:
(a) |
statistička istraživanja; |
(b) |
administrativni izvori; |
(c) |
ostali izvori u okviru kojih se primjenjuju metode statističkih procjena. |
Članak 4.
Obuhvat
1. Države članice osiguravaju da se prikupljanjem i kompilacijom podataka u skladu s prilozima I. i II. dobivaju razumljivi i usporedivi visokokvalitetni podatci koji su reprezentativni u odnosu na cijene i potrošnju prirodnog plina odnosno električne energije.
2. Države članice nisu dužne dostavljati podatke o cijenama prirodnog plina za kupce iz kategorije kućanstva ako potrošnja prirodnog plina u sektoru kućanstava iznosi manje od 1,5 % nacionalne krajnje potrošnje energije u sektoru kućanstava.
3. Komisija (Eurostat) najmanje svake tri godine preispituje koje države članice nisu dužne dostavljati podatke na temelju stavka 2.
Članak 5.
Dostavljanje podataka
1. Države članice pružaju podatke Komisiji (Eurostatu) kako je navedeno u prilozima I. i II.
2. Komisija donosi provedbene akte kojima se utvrđuje oblik i način dostavljanja podataka kako je navedeno u prilozima I. i II. Ti se provedbeni akti donose u skladu s postupkom ispitivanja iz članka 10. stavka 2.
3. Države članice Komisiji (Eurostatu) dostavljaju statistiku u roku od tri mjeseca od kraja relevantnog referentnog razdoblja.
Članak 6.
Referentna razdoblja i učestalost dostavljanja podataka
1. Referentna razdoblja za podatke utvrđene u prilozima I. i II. su godišnja (od siječnja do prosinca) ili polugodišnja (od siječnja do lipnja i od srpnja do prosinca). Prva referentna razdoblja počinju 2017.
2. Učestalost dostavljanja podataka jest sljedeća:
(a) |
jednom godišnje (za razdoblje od siječnja do prosinca) za podatke navedene u točki 6. podtočki (a) i točki 7. Priloga I. te u točki 5. podtočki (a) i točki 6. Priloga II.; |
(b) |
dvaput godišnje (za razdoblja od siječnja do lipnja i od srpnja do prosinca) za podatke navedene u točki 6. podtočki (b) Priloga I. i u točki 5. podtočki (b) Priloga II. |
Članak 7.
Osiguranje kvalitete
1. Države članice osiguravaju kvalitetu podataka dostavljenih u skladu s ovom Uredbom. U tu se svrhu primjenjuju standardni kriteriji kvalitete utvrđeni u članku 12. stavku 1. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
2. Države članice bez odgode obavješćuju Komisiju (Eurostat) o svim promjenama u metodologiji ili drugim promjenama koje mogu imati znatan učinak na statistiku o cijenama prirodnog plina i električne energije, a u svakom slučaju najkasnije mjesec dana od nastanka te promjene.
3. Države članice svake tri godine dostavljaju Komisiji (Eurostatu) standardno izvješće o kvaliteti podataka u skladu s kriterijima kvalitete utvrđenima u članku 12. stavku 1. Uredbe (EZ) br. 223/2009. Ta izvješća sadržavaju informacije o opsegu i prikupljanju podataka, kriterijima izračuna, upotrijebljenoj metodologiji i izvorima podataka, kao i svim promjenama u vezi s njima.
4. Komisija (Eurostat) ocjenjuje kvalitetu dostavljenih podataka te na temelju te ocjene i analize izvješćâ o kvaliteti iz stavka 3. priprema i objavljuje izvješće o kvaliteti europske statistike obuhvaćene ovom Uredbom.
5. Komisija donosi provedbene akte kojima se utvrđuju tehnički zahtjevi za osiguranje kvalitete u pogledu sadržaja izvješćâ o kvaliteti iz stavka 3. ovog članka. Ti se provedbeni akti donose u skladu s postupkom ispitivanja iz članka 10. stavka 2.
Članak 8.
Diseminacija
Komisija (Eurostat) diseminira statistiku o cijenama prirodnog plina i električne energije najkasnije pet mjeseci od kraja svakog referentnog razdoblja.
Članak 9.
Odstupanja
1. Komisija može provedbenim aktima odobravati odstupanja od posebnih obveza za koje primjena ove Uredbe na nacionalni statistički sustav države članice zahtijeva znatne prilagodbe ili će vjerojatno prouzročiti znatno dodatno opterećenje za davatelje podataka. Ti se provedbeni akti donose u skladu s postupkom ispitivanja iz članka 10. stavka 2.
2. Za potrebe stavka 1., dotična država članica podnosi propisno obrazložen zahtjev Komisiji do 8. kolovoza 2017.
3. Odstupanja odobrena na temelju stavka 1. ostaju na snazi što je kraće moguće, a ni u kojem slučaju dulje od tri godine.
4. Država članica kojoj je odobreno odstupanje na temelju stavka 1. primjenjuje relevantne odredbe Direktive 2008/92/EZ tijekom odstupanja.
Članak 10.
Postupak odbora
1. Komisiji pomaže Odbor za Europski statistički sustav osnovan Uredbom (EZ) br. 223/2009. Navedeni odbor je odbor u smislu Uredbe (EU) br. 182/2011.
2. Pri upućivanju na ovaj stavak primjenjuje se članak 5. Uredbe (EU) br. 182/2011.
Članak 11.
Stavljanje izvan snage Direktive 2008/92/EZ
1. Direktiva 2008/92/EZ stavlja se izvan snage s učinkom od 1. ožujka 2017.
2. Neovisno o stavku 1. ovog članka, Direktiva 2008/92/EZ nastavlja se primjenjivati pod uvjetima predviđenima u članku 9. ove Uredbe.
3. Upućivanja na direktivu stavljenu izvan snage smatraju se upućivanjima na ovu Uredbu.
Članak 12.
Stupanje na snagu
Ova Uredba stupa na snagu dvadesetog dana od dana objave u Službenom listu Europske unije.
Ova je Uredba u cijelosti obvezujuća i izravno se primjenjuje u svim državama članicama.
Sastavljeno u Strasbourgu 26. listopada 2016.
Za Europski parlament
Predsjednik
M. SCHULZ
Za Vijeće
Predsjednik
I. LESAY
(1) Stajalište Europskog parlamenta od 13. rujna 2016. (još nije objavljeno u Službenom listu) i odluka Vijeća od 13. listopada 2016.
(2) Direktiva 2008/92/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 22. listopada 2008. o postupku Zajednice za poboljšanje transparentnosti cijena plina i električne energije koje se zaračunavaju industrijskim krajnjim korisnicima (SL L 298, 7.11.2008., str. 9.).
(3) Uredba (EZ) br. 223/2009 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. ožujka 2009. o europskoj statistici i stavljanju izvan snage Uredbe (EZ, Euratom) br. 1101/2008 Europskog parlamenta i Vijeća o dostavi povjerljivih statističkih podataka Statističkom uredu Europskih zajednica, Uredbe Vijeća (EZ) br. 322/97 o statistici Zajednice i Odluke Vijeća 89/382/EEZ, Euratom o osnivanju Odbora za statistički program Europskih zajednica (SL L 87, 31.3.2009., str. 164.).
(4) Uredba (EU) br. 182/2011 Europskog parlamenta i Vijeća od 16. veljače 2011. o utvrđivanju pravila i općih načela u vezi s mehanizmima nadzora država članica nad izvršavanjem provedbenih ovlasti Komisije (SL L 55, 28.2.2011., str. 13.).
(5) Uredba (EZ) br. 1099/2008 Europskog parlamenta i Vijeća od 22. listopada 2008. o energetskoj statistici (SL L 304, 14.11.2008., str. 1.).
(6) Direktiva 2009/72/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 13. srpnja 2009. o zajedničkim pravilima za unutarnje tržište električne energije i stavljanju izvan snage Direktive 2003/54/EZ (SL L 211, 14.8.2009., str. 55.).
(7) Direktiva 2009/73/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 13. srpnja 2009. o zajedničkim pravilima za unutarnje tržište prirodnog plina i stavljanju izvan snage Direktive 2003/55/EZ (SL L 211, 14.8.2009., str. 94.).
PRILOG I.
CIJENE PRIRODNOG PLINA
Ovim se Prilogom utvrđuje metodologija prikupljanja i kompilacije statističkih podataka o cijenama prirodnog plina za kupce iz kategorije kućanstva i krajnje kupce koji nisu kućanstva.
1. Cijene
Cijene su one cijene koje se zaračunavaju kupcima iz kategorije kućanstva i krajnjim kupcima koji nisu kućanstva, a koji prirodni plin, koji se distribuira opskrbnim mrežama, kupuju za vlastitu upotrebu.
2. Prirodni plin
Prirodni plin uključuje prirodni plin i druga plinovita goriva izmiješana s prirodnim plinom u transportnoj i distribucijskoj mreži, poput bioplina. Ostala plinovita goriva koja se distribuiraju posebnim mrežama bez miješanja s prirodnim plinom (npr. gradski plin, koksni plin, plin iz visokih peći i bioplin) nisu uključena.
3. Jedinice izvješćivanja
Podatci uključuju sve kupce iz kategorije kućanstava i krajnje kupce koji nisu kućanstva, ali podatci ne uključuju kupce koji upotrebljavaju prirodni plin samo za:
— |
proizvodnju električne energije u elektroenergetskim postrojenjima ili postrojenjima za kombiniranu proizvodnju toplinske i električne energije (kogeneracijske jedinice); ili |
— |
neenergetske svrhe (npr. u kemijskoj industriji). |
4. Mjerne jedinice
Cijene su nacionalni prosjeci cijena koje se zaračunavaju kupcima iz kategorije kućanstva i krajnjim kupcima koji nisu kućanstva.
Cijene su izražene u nacionalnoj valuti po gigadžulu (GJ). Jedinica energije koja se upotrebljava mjeri se na temelju bruto kalorične vrijednosti (GCV).
Cijene se ponderiraju u skladu s tržišnim udjelom poduzeća koja prirodnim plinom opskrbljuju potrošače svih skupina potrošača po razinama potrošnje. Ako nije moguće izračunati ponderirane prosječne cijene, mogu se dostaviti aritmetički prosjeci cijena. U svakom se slučaju podatcima obuhvaća reprezentativan udio nacionalnog tržišta.
5. Skupine potrošača po razinama potrošnje
Cijene se temelje na sustavu standardnih godišnjih skupina potrošača po razinama potrošnje prirodnog plina.
(a) |
Za kupce iz kategorije kućanstva primjenjuju se sljedeće skupine potrošača po razinama potrošnje:
|
(b) |
Za krajnje kupce koji nisu kućanstva primjenjuju se sljedeće skupine potrošača po razinama potrošnje:
|
6. Razina detaljnosti
Cijene uključuju sve plative naknade: naknade mreže i naknade za potrošenu energiju, uz oduzimanje iznosa popusta i premija te dodavanje ostalih naknada (najam brojila, stalni troškovi itd.). Troškovi prvog priključenja nisu uključeni.
Detaljni podatci dostavljaju se kako je navedeno u nastavku.
(a) Razina zahtijevane detaljnosti za sastavnice i podsastavnice
Cijene se raščlanjuju u tri glavne sastavnice te u zasebne podsastavnice.
Cijena za krajnjeg kupca prirodnog plina po skupini potrošača po razinama potrošnje zbroj je triju glavnih sastavnica: sastavnice energije i opskrbe, mrežne sastavnice (transport i distribucija) i sastavnice kojom su obuhvaćeni porezi, pristojbe, doprinosi i naknade.
Sastavnica i podsastavnica |
Opis |
||
Energija i opskrba |
Ova sastavnica uključuje cijenu energenata kad je riječ o prirodnom plinu koju plaća opskrbljivač ili cijenu prirodnog plina na točki ulaza u transportni sustav, uključujući, ako je primjenjivo, sljedeće troškove za krajnjeg korisnika: troškove skladištenja i troškove povezane s prodajom prirodnog plina krajnjim kupcima. |
||
Mreža |
Mrežna cijena uključuje sljedeće troškove za krajnjeg korisnika: tarife za transport i distribuciju, gubitke pri transportu i distribuciji, troškove mreže, troškove usluga nakon prodaje, troškove održavanja sustava te najma i očitavanja brojila. |
||
Podsastavnica |
Mrežna sastavnica dijeli se na troškove transportne mreže i troškove distribucijske mreže za krajnjeg korisnika, kako je navedeno u nastavku: |
||
|
|||
|
|||
Porezi, pristojbe, doprinosi i naknade |
Ova sastavnica zbroj je svih podsastavnica (poreza, pristojbi, doprinosa i naknada) navedenih u nastavku. |
||
Podsastavnica |
Sljedeće se podsastavnice dostavljaju kao zasebne stavke za svaku skupinu potrošača po razinama potrošnje definiranu u točki 5. |
||
|
|||
|
|||
|
|
||
|
|||
|
(b) Razina detaljnosti na temelju oporezivanja
Cijene se raščlanjuju na sljedeće tri razine:
Razina |
Opis |
Cijene bez svih poreza, pristojbi, doprinosa i naknada |
Ova razina cijena uključuje samo sastavnicu energije i opskrbe te mrežnu sastavnicu. |
Cijene bez poreza na dodanu vrijednost (PDV-a) i drugih poreza čiji se povrat može zatražiti |
Ova razina cijena uključuje sastavnicu energije i opskrbe, mrežnu sastavnicu i poreze, pristojbe, doprinose i naknade za koje krajnji kupci koji nisu kućanstva ne mogu zatražiti povrat. Za kupce iz kategorije kućanstva ova razina cijena uključuje sastavnicu energije i mrežnu sastavnicu te poreze, pristojbe, doprinose i naknade, ali ne uključuje PDV. |
Cijene koje uključuju sve poreze |
Ova razina cijena uključuje sastavnicu energije i opskrbe, mrežnu sastavnicu te sve poreze, pristojbe, doprinose i naknade čiji se povrat može zatražiti i one čiji se povrat ne može zatražiti, uključujući PDV. |
7. Količine potrošnje
Države članice dostavljaju informacije o relativnom udjelu prirodnog plina za svaku skupinu potrošača po razinama potrošnje temeljene na ukupnoj količini na koju se cijene odnose.
Godišnje količine potrošnje za svaku skupinu potrošača po razinama potrošnje dostavljaju se jednom godišnje zajedno s podatcima o cijenama za drugi semestar.
Podatci ne smiju biti stariji od dvije godine.
(1) Direktiva Vijeća 2006/112/EZ od 28. studenoga 2006. o zajedničkom sustavu poreza na dodanu vrijednost (SL L 347, 11.12.2006., str. 1.).
PRILOG II.
CIJENE ELEKTRIČNE ENERGIJE
Ovim se Prilogom utvrđuje metodologija prikupljanja i kompilacije statističkih podataka o cijenama električne energije za kupce iz kategorije kućanstva i krajnje kupce koji nisu kućanstva.
1. Cijene
Cijene su one cijene koje se zaračunavaju kupcima iz kategorije kućanstva i krajnjim kupcima koji nisu kućanstva, a koji kupuju električnu energiju za vlastitu upotrebu.
2. Jedinice izvješćivanja
Podatci uključuju sve kupce iz kategorije kućanstava i krajnje kupce koji nisu kućanstva, ali električna energija koju proizvedu i zatim potroše samostalni proizvođači nije uključena u obvezu izvješćivanja.
3. Mjerne jedinice
Cijene su nacionalni prosjeci cijena koje se zaračunavaju kupcima iz kategorije kućanstva i krajnjim kupcima koji nisu kućanstva.
Cijene su izražene u nacionalnoj valuti po kilovatsatu (kWh).
Cijene se ponderiraju u skladu s tržišnim udjelom poduzeća koja električnom energijom opskrbljuju potrošače svih skupina potrošača po razinama potrošnje. Ako nije moguće izračunati ponderirane prosječne cijene, mogu se dostaviti aritmetički prosjeci cijena. U svakom se slučaju podatcima obuhvaća reprezentativan udio nacionalnog tržišta.
4. Skupine potrošača po razinama potrošnje
Cijene se temelje na sustavu standardnih godišnjih skupina potrošača po razinama potrošnje električne energije.
(a) |
Za kupce iz kategorije kućanstva primjenjuju se sljedeće skupine potrošača po razinama potrošnje:
|
(b) |
Za krajnje kupce koji nisu kućanstva primjenjuju se sljedeće skupine potrošača po razinama potrošnje:
|
5. Razina detaljnosti
Cijene uključuju sve plative naknade: naknade mreže i naknade za potrošenu energiju, uz oduzimanje iznosa popusta i premija te dodavanje ostalih naknada (najam brojila, stalni troškovi itd.). Troškovi prvog priključenja nisu uključeni.
Detaljni podatci dostavljaju se kako je navedeno u nastavku.
(a) Razina zahtijevane detaljnosti za sastavnice i podsastavnice
Cijene se raščlanjuju u tri glavne sastavnice te zasebne podsastavnice.
Cijena za krajnjeg kupca električne energije po skupini potrošača po razinama potrošnje zbroj je triju glavnih sastavnica: sastavnice energije i opskrbe, mrežne sastavnice (prijenos i distribucija) i sastavnice kojom su obuhvaćeni porezi, pristojbe, doprinosi i naknade.
Sastavnica i podsastavnica |
Opis |
||
Energija i opskrba |
Ova sastavnica uključuje sljedeće troškove za krajnjeg korisnika: troškove proizvodnje, agregiranja, uravnoteživanja energije, troškove isporučene energije, troškove usluga za kupce, troškove upravljanja nakon prodaje i ostale troškove povezane s opskrbom. |
||
Mreža |
Mrežna cijena uključuje sljedeće troškove za krajnjeg korisnika: tarife za prijenos i distribuciju, gubitke pri prijenosu i distribuciji, troškove mreže, troškove usluga nakon prodaje, troškove održavanja sustava te najma i očitavanja brojila. |
||
Podsastavnica |
Mrežna sastavnica dijeli se na troškove prijenosne mreže i troškove distribucijske mreže za krajnjeg korisnika, kako je navedeno u nastavku: |
||
|
|
||
|
|||
Porezi, pristojbe, doprinosi i naknade |
Ova sastavnica zbroj je svih podsastavnica (poreza, pristojbi, doprinosa i naknada) navedenih u nastavku. |
||
Podsastavnica |
Sljedeće se podsastavnice dostavljaju kao zasebne stavke za svaku skupinu potrošača po razinama potrošnje definiranu u točki 4. |
||
|
|
||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
(b) Razina detaljnosti na temelju oporezivanja
Cijene se raščlanjuju na sljedeće tri razine:
Razina |
Opis |
Cijene bez svih poreza, pristojbi, doprinosa i naknada |
Ova razina cijena uključuje samo sastavnicu energije i opskrbe te mrežnu sastavnicu. |
Cijene bez poreza na dodanu vrijednost (PDV) i drugih poreza čiji se povrat može zatražiti |
Ova razina cijena uključuje sastavnicu energije i opskrbe, mrežnu sastavnicu i poreze, pristojbe, doprinose i naknade za koje krajnji kupci koji nisu kućanstva ne mogu zatražiti povrat. Za kupce iz kategorije kućanstva ova razina cijena uključuje sastavnicu energije i mrežnu sastavnicu te poreze, pristojbe, doprinose i naknade, ali ne uključuje PDV. |
Cijene koje uključuju sve poreze |
Ova razina cijena uključuje sastavnicu energije i opskrbe, mrežnu sastavnicu te sve poreze, pristojbe, doprinose i naknade čiji se povrat može zatražiti i one čiji se povrat ne može zatražiti, uključujući PDV. |
6. Količine potrošnje
Države članice dostavljaju informacije o relativnom udjelu električne energije za svaku skupinu potrošača po razinama potrošnje temeljene na ukupnoj količini na koju se cijene odnose.
Godišnje količine potrošnje za svaku skupinu potrošača po razinama potrošnje dostavljaju se jednom godišnje zajedno s podatcima o cijenama za drugi semestar.
Podatci ne smiju biti stariji od dvije godine.