Baza je ažurirana 22.12.2024.
zaključno sa NN 123/24
EU 2024/2679
- EU01 Opća financijska i institucionalna pitanja
- EU13 Industrijska politika i unutarnje tržište
Cijeli službeni tekst 32023R1803 verzija: 09.01.2024.
EUROPSKA KOMISIJA,
uzimajući u obzir Ugovor o funkcioniranju Europske unije,
uzimajući u obzir Uredbu (EZ) br. 1606/2002 Europskog parlamenta i Vijeća od 19. srpnja 2002. o primjeni međunarodnih računovodstvenih standarda (1), a posebno njezin članak 3. stavak 1.,
budući da:
(1) |
U članku 4. Uredbe (EZ) br. 1606/2002 propisuje se da su trgovačka društva čije dionice kotiraju na burzi i koja su regulirana zakonom neke od država članica za svaku financijsku godinu koja započne 1. siječnja 2005. ili nakon tog datuma dužna sastaviti svoje konsolidirane financijske izvještaje u skladu s međunarodnim računovodstvenim standardima definiranima u članku 2. te uredbe, koji se usvajaju uredbom Komisije. |
(2) |
Uredbom Komisije (EZ) br. 1126/2008 (2) usvojeni su međunarodni računovodstveni standardi i s njima povezana tumačenja koje je Odbor za međunarodne računovodstvene standarde (IASB) objavio ili donio do 15. listopada 2008. Ta je uredba izmijenjena kako bi se uključili standardi i s njima povezana tumačenja koja je IASB objavio ili donio, a Komisija usvojila do 8. rujna 2022. u skladu s Uredbom (EZ) br. 1606/2002. |
(3) |
IASB je 18. svibnja 2017. objavio Međunarodni standard financijskog izvještavanja (MSFI) 17 Ugovori o osiguranju („MSFI 17”), a 25. lipnja 2020. izmjene tog MSFI-ja 17. |
(4) |
MSFI-jem 17 utvrđuje se sveobuhvatan računovodstveni pristup ugovorima o osiguranju. Cilj je MSFI-ja 17 osigurati da društvo u svojim financijskim izvještajima iskaže relevantne informacije koje vjerno odražavaju ugovore o osiguranju. Na temelju tih informacija korisnici financijskih izvještaja mogu pouzdano procijeniti učinak ugovora o osiguranju na financijski položaj, financijski rezultat i novčane tokove društva. |
(5) |
MSFI 17 primjenjuje se na ugovore o osiguranju, ugovore o reosiguranju i ugovore o ulaganjima s obilježjima diskrecijskog sudjelovanja. U Uniji postoje brojni ugovori o životnom osiguranju i životnoj štednji čija ukupna obveza prema najboljoj približnoj procjeni iznosi 5,9 bilijuna eura (isključujući ugovore povezane s udjelima u investicijskim fondovima). U nekoliko država članica neki od tih ugovora imaju obilježja izravnog i diskrecijskog sudjelovanja, koja omogućuju podjelu rizika i novčanih tokova među različitim generacijama ugovaratelja osiguranja. |
(6) |
U nekim državama članicama ugovorima o životnom osiguranju upravlja se i međugeneracijski kako bi se smanjila izloženost kamatnom riziku i riziku dugovječnosti, a ti ugovori obuhvaćaju namjenski skup imovine na kojem se temelji obveza iz osiguranja, ali nemaju obilježja izravnog sudjelovanja kako su definirana u MSFI-ju 17. Ako ispunjavaju zahtjeve iz Direktive 2009/138/EZ Europskog parlamenta i Vijeća (3) i nakon odobrenja nadzornih tijela za osiguranje, u nekima od tih ugovora može se primijeniti uravnotežena prilagodba za izračun njihove stope solventnosti u skladu s direktivom Solventnost II. |
(7) |
Europska savjetodavna skupina za financijsko izvještavanje (EFRAG) u savjetu o odobravanju zaključila je da MSFI 17 ispunjava kriterije za usvajanje iz članka 3. stavka 2. Uredbe (EZ) br. 1606/2002. Međutim, EFRAG nije postigao konsenzus o tome ispunjava li grupiranje po godinama međugeneracijskih uzajamnih ugovora i ugovora s usklađenim novčanim tokom kriterije tehničke potpore odnosno odgovara li europskom javnom interesu. To je u skladu sa stajalištima dionika o EFRAG-ovu savjetu o odobravanju i stajalištima stručnjaka iz država članica u Regulatornom računovodstvenom odboru. |
(8) |
Društva iz Unije trebala bi moći primjenjivati MSFI 17 koji je IASB objavio kako bi im se olakšalo uvrštenje na burze u trećim zemljama odnosno kako bi se ispunila očekivanja globalnih ulagatelja. |
(9) |
Međutim, zahtjev za grupiranje po godinama kao obračunska jedinica za skupine ugovora o osiguranju i ugovora o ulaganju ne odražava uvijek poslovni model ni pravna i ugovorna obilježja međugeneracijskih uzajamnih ugovora i ugovora s usklađenim novčanim tokom iz uvodnih izjava 5. i 6. Ti ugovori čine više od 70 % ukupnih obveza iz životnog osiguranja u Uniji. Zahtjev za grupiranje po godinama koji se primjenjuje na takve ugovore nema uvijek povoljan omjer troškova i koristi. |
(10) |
S obzirom na globalni kontekst MSFI-ja na tržištu kapitala, od MSFI-ja bi se trebalo odstupati samo u iznimnim i ograničenim okolnostima. |
(11) |
Stoga bi društva u Uniji, neovisno o definiciji skupine ugovora o osiguranju iz Dodatka A MSFI-ju 17 u Prilogu ovoj Uredbi, međugeneracijske uzajamne ugovore i ugovore s usklađenim novčanim tokom trebala moći izuzeti od zahtjeva za grupiranje po godinama iz MSFI-ja 17. |
(12) |
Ulagatelji bi trebali znati je li društvo na skupine ugovora primijenilo izuzeće od zahtjeva za grupiranje po godinama. Društvo bi stoga u skladu s Međunarodnim računovodstvenim standardom 1 Prezentiranje financijskih izvještaja u bilješkama uz svoje financijske izvještaje trebalo objaviti primjenu izuzeća kao važnu računovodstvenu politiku i dostaviti druge informacije s objašnjenjem, kao što su portfelji na koje je primijenilo to izuzeće. To ne bi trebalo podrazumijevati kvantitativnu procjenu učinka primjene neobveznog izuzeća od zahtjeva za grupiranje po godinama. |
(13) |
Komisija bi do 31. prosinca 2027. trebala preispitati izuzeće od zahtjeva za grupiranje po godinama međugeneracijskih uzajamnih ugovora i ugovora s usklađenim novčanim tokom, uzimajući u obzir IASB-ovo preispitivanje MSFI-ja 17 nakon njegove provedbe. |
(14) |
Zaklada za MSFI-je ima autorsko pravo, prava na baze podataka i sva druga prava intelektualnog vlasništva na MSFI-jima i s njima povezanim tumačenjima koje objavi Odbor za tumačenje međunarodnih standarda financijskog izvještavanja. Stoga bi u Prilogu ovoj Uredbi trebalo navesti obavijest o autorskom pravu. |
(15) |
Uredba (EZ) 1126/2008 izmijenjena je nekoliko puta. S ciljem pojednostavnjenja propisa Unije o međunarodnim računovodstvenim standardima, tu je uredbu radi jasnoće i transparentnosti primjereno zamijeniti. Stoga bi Uredbu (EZ) br. 1126/2008 trebalo staviti izvan snage. |
(16) |
Mjere predviđene u ovoj Uredbi u skladu su s mišljenjem Regulatornog računovodstvenog odbora, |
DONIJELA JE OVU UREDBU:
Članak 1.
Usvajaju se međunarodni računovodstveni standardi iz Priloga.
Članak 2.
Trgovačko društvo može odlučiti da zahtjev iz točke 22. Međunarodnog računovodstvenog standarda 17 Ugovori i osiguranju („MSFI 17”) iz Priloga ovoj Uredbi neće primjenjivati na:
(a) |
skupine ugovora o osiguranju s obilježjima izravnog sudjelovanja i skupine ugovora o ulaganju s obilježjima diskrecijskog sudjelovanja, kako je definirano u Dodatku A MSFI-ju 17 iz Priloga ovoj Uredbi, i s novčanim tokovima koji utječu na novčane tokove prema ugovarateljima osiguranja iz drugih ugovora ili su pod utjecajem tih novčanih tokova, kako je utvrđeno u točkama B67. i B68. Dodatka B MSFI-ju 17 iz Priloga ovoj Uredbi; |
(b) |
skupine ugovora o osiguranju kojima se upravlja međugeneracijski i koji ispunjavaju uvjete iz članka 77.b Direktive 2009/138/EZ i koje su nadzorna tijela odobrila za primjenu uravnotežene prilagodbe. |
Ako ne ispunjava zahtjev iz točke 22. MSFI-ja 17 iz Priloga ovoj Uredbi u skladu s podtočkom (a) ili (b), društvo je to u skladu s Međunarodnim računovodstvenim standardom 1 Prezentiranje financijskih izvještaja dužno objaviti u bilješkama kao važnu računovodstvenu politiku i dostaviti druge informacije s objašnjenjem, kao što su informacije o portfeljima na koje je društvo primijenilo to izuzeće.
Članak 3.
Komisija je dužna do 31. prosinca 2027. preispitati opciju iz članka 2. i prema potrebi predložiti njezinu izmjenu ili ukidanje.
Članak 4.
Uredba (EZ) br. 1126/2008 stavlja se izvan snage.
Upućivanja na uredbu stavljenu izvan snage smatraju se upućivanjima na ovu Uredbu.
Članak 5.
Ova Uredba stupa na snagu dvadesetog dana od dana objave u Službenom listu Europske unije.
Ova je Uredba u cijelosti obvezujuća i izravno se primjenjuje u svim državama članicama.
Sastavljeno u Bruxellesu 13. kolovoza 2023.
Članak 1.
U Prilogu Uredbi (EU) 2023/1803, Međunarodni računovodstveni standard 7 Izvještaj o novčanim tokovima i Međunarodni standard financijskog izvještavanja 7 Financijski instrumenti: objavljivanje mijenjaju se u skladu s Prilogom ovoj Uredbi.
Članak 2.
Trgovačka društva primjenjuju izmjene iz članka 1. najkasnije od početka svoje prve financijske godine koja počinje 1. siječnja 2024. ili nakon tog datuma.
Članak 3.
Ova Uredba stupa na snagu dvadesetog dana od dana objave u Službenom listu Europske unije.
MRS 1 |
Prezentiranje financijskih izvještaja |
MRS 2 |
Zalihe |
MRS 7 |
Izvještaj o novčanim tokovima |
MRS 8 |
Računovodstvene politike, promjene računovodstvenih procjena i pogreške |
MRS 10 |
Događaji nakon izvještajnog razdoblja |
MRS 12 |
Porezi na dobit |
MRS 16 |
Nekretnine, postrojenja i oprema |
MRS 19 |
Primanja zaposlenih |
MRS 20 |
Računovodstvo državnih potpora i objavljivanje državne pomoći |
MRS 21 |
Učinci promjena tečaja stranih valuta |
MRS 23 |
Troškovi zaduživanja |
MRS 24 |
Objavljivanja o povezanim osobama |
MRS 26 |
Računovodstvo i izvještaji mirovinskih planova |
MRS 27 |
Odvojeni financijski izvještaji |
MRS 28 |
Ulaganja u pridružena društva i zajedničke pothvate |
MRS 29 |
Financijsko izvještavanje u hiperinflacijskim gospodarstvima |
MRS 32 |
Financijski instrumenti: prezentiranje |
MRS 33 |
Zarada po dionici |
MRS 34 |
Financijsko izvještavanje za međurazdoblja |
MRS 36 |
Umanjenje vrijednosti imovine |
MRS 37 |
Rezerviranja, nepredviđene obveze i nepredviđena imovina |
MRS 38 |
Nematerijalna imovina |
MRS 39 |
Financijski instrumenti: priznavanje i mjerenje |
MRS 40 |
Ulaganja u nekretnine |
MRS 41 |
Poljoprivreda |
|
|
|
|
IFRIC 1 |
Promjene u postojećim rezerviranjima za zbrinjavanje, obnavljanje i sličnim obvezama |
IFRIC 2 |
Udjeli članova u zadružnim subjektima i slični instrumenti |
IFRIC 5 |
Prava na udjele u fondovima za zbrinjavanje, obnavljanje i sanaciju okoliša |
IFRIC 6 |
Obveze koje proizlaze iz sudjelovanja na specifičnom tržištu – otpad električne i elektroničke opreme |
IFRIC 7 |
Primjena pristupa prepravljanja u skladu s MRS-om 29 Financijsko izvještavanje u hiperinflacijskim gospodarstvima |
IFRIC 10 |
Financijsko izvještavanje za međurazdoblja i umanjenje vrijednosti imovine |
IFRIC 12 |
Ugovori o koncesijama za usluge |
IFRIC 14 |
MRS 19 – Ograničenje imovine planova definiranih primanja, minimalna potrebna financijska sredstva i njihova interakcija |
IFRIC 16 |
Zaštita neto ulaganja u inozemno poslovanje |
IFRIC 17 |
Raspodjela nenovčane imovine vlasnicima |
IFRIC 19 |
Podmirenje financijskih obveza vlasničkim instrumentima |
IFRIC 20 |
Troškovi uklanjanja jalovine u fazi proizvodnje površinskog kopa |
IFRIC 21 |
Pristojbe |
IFRIC 22 |
Transakcije u stranoj valuti i predujmovi |
IFRIC 23 |
Neizvjesnost tretmana poreza na dobit |
|
|
|
|
SIC-7 |
Uvođenje eura |
SIC-10 |
Državna pomoć – bez posebne povezanosti s poslovnim djelatnostima |
SIC-25 |
Porezi na dobit – promjene poreznog statusa subjekta ili njegovih članova |
SIC-29 |
Ugovori o koncesijama za usluge: objavljivanja |
SIC-32 |
Nematerijalna imovina – troškovi internetskih stranica |
Umnožavanje je dopušteno unutar Europskog gospodarskog prostora. Sva su postojeća prava zadržana izvan EGP-a, uz iznimku prava na umnožavanje za osobnu uporabu ili druge poštene namjene. Dodatne informacije dostupne su na internetskim stranicama IASB-a www.iasb.org
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.