Baza je ažurirana 22.12.2024.
zaključno sa NN 123/24
EU 2024/2679
GLAVNO NAČELO
1. |
Subjekt je dužan objaviti informacije koje korisnicima njegovih financijskih izvještaja omogućuju da ocijene vrstu i financijske učinke poslovnih aktivnosti kojima se subjekt bavi i gospodarska okruženja u kojima posluje. |
PODRUČJE PRIMJENE
2. |
Ovaj se MSFI primjenjuje na:
|
3. |
Ako subjekt koji nije dužan primjenjivati ovaj MSFI odluči objaviti informacije o segmentima koji nisu u skladu s ovim MSFI-jem, te informacije ne opisuje kao informacije o segmentima. |
4. |
Ako neki financijski izvještaj sadržava konsolidirane financijske izvještaje matičnog društva koje je obuhvaćeno područjem primjene ovog MSFI-ja, kao i odvojene financijske izvještaje tog matičnog društva, informacije o segmentima nalažu se samo u konsolidiranim financijskim izvještajima. |
POSLOVNI SEGMENTI
5. |
Poslovni segment je komponenta subjekta:
Poslovni segment može obavljati poslovne aktivnosti za koje tek treba ostvariti prihode, npr. poslovi pokretanja poslovanja mogu biti poslovni segmenti prije ostvarenja prihoda. |
6. |
Nije svaki dio subjekta nužno i poslovni segment niti dio poslovnog segmenta. Na primjer, sjedište trgovačkog društva ili neke funkcijske službe ne moraju ostvarivati prihode ili mogu ostvarivati prihode koji su tek sporedni u aktivnostima subjekta te se ne smatraju poslovnim segmentima. Za potrebe ovog MSFI-ja, subjektovi planovi primanja zaposlenih nakon radnog odnosa ne smatraju se poslovnim segmentima. |
7. |
Izraz „glavni donositelj poslovnih odluka subjekta” odnosi se na funkciju, a ne nužno na rukovoditelja s određenom titulom. Funkcija se odnosi na raspoređivanje resursa poslovnim segmentima subjekta i ocjenjivanje njihove uspješnosti. Često je glavni donositelj poslovnih odluka i glavni izvršni direktor subjekta ili glavni voditelj poslovanja, ali to može biti npr. i skupina izvršnih direktora ili drugih osoba. |
8. |
U brojnim subjektima, tri obilježja poslovnih segmenata opisana u točki 5. jasno određuju njihove poslovne segmente. Međutim, subjekt može sastavljati izvještaje u kojima su njegove poslovne aktivnosti iskazane na razne načine. Ako glavni donositelj poslovnih odluka koristi nekoliko skupova informacija o segmentima, na temelju drugih čimbenika može se odrediti jedan skup komponenti koje sačinjavaju poslovne segmente subjekta, uključujući vrstu poslovnih aktivnosti svake komponente, postojanje rukovoditelja koji su za njih odgovorni te informacije koje se dostavljaju upravi. |
9. |
Poslovni segment obično ima voditelja koji je izravno odgovoran za segment i redovito je u kontaktu s glavnim donositeljem poslovnih odluka s kojim razgovara o poslovnim aktivnostima, financijskim rezultatima, predviđanjima ili planovima za taj segment. Izraz „voditelj segmenta” odnosi se na funkciju, a ne nužno na rukovoditelja s određenom titulom. Glavni donositelje poslovnih odluka može biti i voditelj nekih poslovnih segmenata. Voditelj segmenta može voditi nekoliko poslovnih segmenata. Ako se obilježja iz točke 5. primjenjuju na nekoliko skupova komponenti organizacije, ali postoji samo jedan skup za koji su odgovorni voditelji segmenata, taj skup komponenti čini poslovne segmente. |
10. |
Obilježja iz točke 5. mogu se primijeniti na dva ili više podudarnih skupova komponenti za koje su voditelji odgovorni. Takva se struktura često naziva matrična organizacijska struktura. Na primjer, u nekim subjektima su neki voditelji odgovorni za razne linije proizvoda i usluga u cijelom svijetu, dok su drugi odgovorni za određena zemljopisna područja. Glavni donositelj odluka redovito provjerava poslovne rezultate oba skupa komponenti i financijske informacije dostupne su za oba. U toj situaciji subjekt određuje koji skup komponenti čini poslovne segmente upućivanjem na glavno načelo. |
IZVJEŠTAJNI SEGMENTI
11. |
Subjekt odvojeno objavljuje informacije o svakom poslovnom segmentu:
U točkama od 14. do 19. navedeni su drugi slučajevi u kojima se objavljuju odvojeni podaci o poslovnom segmentu. |
Kriteriji objedinjavanja
12. |
Poslovni segmenti sličnih ekonomskih obilježja često imaju slične dugoročne financijske rezultate. Na primjer, očekuje se da će dva poslovna segmenta sličnih ekonomskih obilježja imati i sličnu dugoročnu bruto maržu. Dva ili više poslovnih segmenata mogu se objediniti u jedan poslovni segment ako je to objedinjavanje u skladu s temeljnim načelom iz ovog MSFI-ja, ako segmenti imaju slična gospodarska obilježja i ako su slični u svim sljedećim aspektima:
|
Kvantitativna ograničenja
13. |
Subjekt odvojeno objavljuje informacije o poslovnom segmentu koji je unutar nekog od sljedećih kvantitativnih ograničenja:
Poslovni segmenti koji nisu unutar nekog od tih kvantitativnih ograničenja mogu se smatrati segmentima o kojima se izvještava i koji se odvojeno objavljuju ako poslovodstvo smatra da bi korisnicima financijskih izvještaja informacije o određenom segmentu bile korisne. |
14. |
Subjekt može objediniti informacije o poslovnim segmentima koji nisu unutar kvantitativnih ograničenja s informacijama o drugim takvim poslovnim segmentima i tako dobiti izvještajni segment samo ako poslovni segmenti imaju slična ekonomska obilježja i dijele većinu kriterija objedinjavanja iz točke 12. |
15. |
Ako ukupni vanjski prihodi koji su poslovni segmenti iskazali čine manje od 75 % prihoda subjekta, kao izvještajni segmenti određuju se dodatni poslovni segmenti (čak i ako ne ispunjavaju kriterije iz točke 13.), sve dok barem 75 % prihoda subjekta ne bude uključeno u izvještajne segmente. |
16. |
Informacije o drugim poslovnim aktivnostima i poslovnim segmentima o kojima se ne izvještava objedinjuju se i objavljuju u kategoriji „svi ostali segmenti” odvojeno od drugih stavki za usklađenja koja se nalažu u točki 28. Potrebno je opisati izvore prihoda uključenih u kategoriju „svi ostali segmenti”. |
17. |
Ako poslovodstvo ocijeni da je poslovni segment koji je u prijašnjem razdoblju određen kao izvještajni segment i dalje važan, informacije o tom segmentu i dalje se objavljuju odvojeno u tekućem razdoblju, čak i ako više ne ispunjava kriterije za izvještavanje iz točke 13. |
18. |
Ako je poslovni segment u tekućem razdoblju određen kao izvještajni segment u skladu s kvantitativnim ograničenjima, informacije o segmentu za prethodno razdoblje iskazane u svrhu usporedbe prepravljaju se kako bi novi izvještajni segment bio iskazan kao zaseban segment, čak i ako taj segment u prethodnom razdoblju nije ispunjavao kriterije za izvještavanje iz točke 13., osim ako potrebne informacije nisu dostupne i ako bi troškovi njihova sastavljanja bili previsoki. |
19. |
Katkad postoji praktično ograničenje broja segmenata o kojima subjekt odvojeno objavljuje informacije iznad kojeg bi informacije o segmentima mogle postati suviše podrobne. Iako točno ograničenje nije određeno, ako broj segmenata o kojima se izvještava u skladu s točkama od 13. do 18. bude veći od 10, subjekt bi trebao razmotriti činjenicu je li dostignuto praktično ograničenje. |
OBJAVLJIVANJE
20. |
Subjekt je dužan objaviti informacije koje korisnicima njegovih financijskih izvještaja omogućuju da ocijene vrstu i financijske učinke poslovnih aktivnosti kojima se subjekt bavi i gospodarska okruženja u kojima posluje. |
21. |
U svrhu iz točke 20. subjekt je dužan objaviti sljedeće za svako razdoblje za koje prezentira izvještaj o ostaloj sveobuhvatnoj dobiti:
Usklađenja iznosa iz izvještaja o financijskom položaju subjekta za izvještajne segmente s iznosima iz izvještaja o financijskom položaju subjekta nalaže se za svaki datum na koji se prezentira izvještaj o financijskom položaju. Informacije o prethodnim razdobljima usklađuju se kako je opisano u točkama 29. i 30. |
Opće informacije
22. |
Subjekt je dužan objaviti sljedeće opće informacije:
|
Informacije o dobiti ili gubitku, imovini i obvezama
23. |
Subjekt je dužan iskazati vrijednost dobiti ili gubitka svakog izvještajnog segmenta. Subjekt je dužan iskazati vrijednost ukupne imovine i ukupnih obveza svakog izvještajnog segmenta ako se takvi iznosi redovito dostavljaju glavnom donositelju poslovnih odluka. Subjekt je dužan o svakom izvještajnom segmentu objaviti i sljedeće informacije ako su konkretni iznosi uključeni u vrijednost dobiti ili gubitka segmenta, koje glavni donositelj odluka provjerava ili koji mu se inače redovito dostavljaju iako nisu uključeni u tu vrijednost dobiti ili gubitka segmenta:
Subjekt kamatni prihod objavljuje odvojeno od kamatnog rashoda za svaki izvještajni segment, osim ako segment većinu prihoda ostvaruje od kamata i ako se glavni donositelj odluka pri ocjenjivanju uspješnosti segmenta i donošenju odluka o resursima koji će se rasporediti tom segmentu uglavnom oslanja na neto kamatni prihod. U tom slučaju subjekt može iskazati kamatni prihod tog segmenta bez njegovih kamatnih rashoda i tu činjenicu objaviti. |
24. |
Subjekt za svaki izvještajni segment objavljuje sljedeće informacije ako su konkretni iznosi uključeni u vrijednost imovine segmenta, koje glavni donositelj odluka provjerava ili koji mu se inače redovito dostavljaju iako nisu uključeni u vrijednost imovine segmenta:
|
MJERENJE
25. |
Iznos svake stavke segmenta koja se iskazuje mora biti vrijednost koja se dostavlja glavnom donositelju odluka kako bi donio odluke o resursima koje treba rasporediti na segment i ocijenio njegove poslovne rezultate. Usklađenja i eliminacije pri sastavljanju financijskih izvještaja subjekta i raspoređivanje prihoda, rashoda, te dobiti ili gubitka uključuju se pri određivanju dobiti ili gubitka izvještajnog segmenta ako su uključeni u vrijednost dobiti ili gubitka segmenta koju koristi glavni donositelj odluka. Slično se za taj segment objavljuju samo imovina i obveze koje su uključene u vrijednosti imovine i obveza segmenta koje koristi glavni donositelj odluka. Iznosi raspoređeni na iskazanu dobit ili gubitak te imovinu ili obveze izvještajnog segmenta razumno se raspoređuju. |
26. |
Ako glavni donositelj odluka pri ocjenjivanju uspješnosti i donošenju odluka o raspoređivanju resursa koristi samo jednu vrijednost dobiti ili gubitka te imovine ili obveza poslovnog segmenta, dobit ili gubitak te imovina i obveze segmenta objavljuju se u tim vrijednostima. Ako glavni donositelj odluka koristi nekoliko vrijednosti dobiti ili gubitka te imovine ili obveza poslovnoga segmenta, iskazuju se vrijednosti za koje poslovodstvo smatra da su određene u skladu s načelima mjerenja koja su najusklađenija s načelima mjerenja odgovarajućih iznosa u financijskim izvještajima subjekta. |
27. |
Subjekt navodi objašnjenje mjerenja dobiti ili gubitka te imovine i obveza za svaki izvještajni segment. Subjekt je dužan objaviti barem sljedeće:
|
Usklađenja
28. |
Subjekt usklađuje sve od sljedećeg:
Sve značajne stavke usklađenja odvojeno se određuju i opisuju. Na primjer, iznos svakog značajnog usklađenja potrebnog za usklađenje dobiti ili gubitka izvještajnog segmenta i dobiti ili gubitka subjekta, koje proizlazi iz različitih računovodstvenih politika, odvojeno se određuje i opisuje. |
Prepravljanje prethodno objavljenih informacija
29. |
Ako subjekt promijeni svoj unutarnji ustroj tako da se promijeni sastav njegovih izvještajnih segmenata, prepravljaju se odgovarajuće informacije za prethodna razdoblja, uključujući međurazdoblja, osim ako informacije nisu dostupne i ako bi troškovi njihova sastavljanja bili previsoki. Za svaku pojedinačnu stavku objavljivanja utvrđuje se jesu li informacije dostupne i hoće li troškovi njihova sastavljanja biti previsoki. Nakon promjene sastava njegovih izvještajnih segmenata, subjekt je dužan objaviti je li prepravio odgovarajuće stavke informacija o segmentima za prethodna razdoblja. |
30. |
Ako subjekt promijeni svoj unutarnji ustroj tako da se promijeni sastav njegovih izvještajnih segmenata te ako informacije o segmentima za prethodna razdoblja, uključujući međurazdoblja, nisu prepravljeni kako bi se iskazala ta promjena, subjekt je u godini u kojoj je promjena nastala dužan objaviti informacije o segmentima za tekuće razdoblje i na staroj i na novoj osnovi podjele na segmente, osim ako potrebne informacije nisu dostupne i ako bi troškovi njihova sastavljanja biti previsoki. |
OBJAVLJIVANJA ZA CIJELI SUBJEKT
31. |
Točke 32.–34. primjenjuju se na sve subjekte koji primjenjuju ovaj MSFI, uključujući subjekte sa samo jednim izvještajnim segmentom. Neke poslovne aktivnosti subjekata nisu organizirane na temelju razlika u proizvodima i uslugama ili zemljopisnim područjima poslovanja. Takvi izvještajni segmenti subjekta mogu iskazati prihode od široke palete bitno različitih proizvoda i usluga, odnosno nekoliko njegovih izvještajnih segmenata može proizvoditi gotovo iste proizvode ili pružati gotovo iste usluge. Slično izvještajni segmenti subjekta mogu držati imovinu u raznim zemljopisnim područjima i iskazivati prihode od kupaca iz različitih zemljopisnih područja, odnosno nekoliko izvještajnih segmenta subjekta može poslovati na istom zemljopisnom području. Informacije koje se nalažu točkama 32.–34. pružaju se samo ako nisu dio informacija o izvještajnom segmentu koje se nalažu ovim MSFI-jem. |
Informacije o proizvodima i uslugama
32. |
Subjekt iskazuje prihode od vanjskih kupaca za svaki proizvod i uslugu ili svaku skupinu sličnih proizvoda i usluga, osim ako potrebne informacije nisu dostupne i ako bi troškovi njihova sastavljanja bili previsoki, a u tom slučaju je tu činjenicu dužan objaviti. Iskazani iznosi prihoda moraju se temeljiti na financijskim informacijama koje su bile osnova za sastavljanje financijskih izvještaja subjekta. |
Informacije o zemljopisnim područjima
33. |
Subjekt iskazuje sljedeće informacije o zemljopisnim područjima, osim ako potrebne informacije nisu dostupne i ako bi troškovi njihova sastavljanja bili previsoki:
Iskazani iznosi moraju se temeljiti na financijskim informacijama koje su bile osnova za sastavljanje financijskih izvještaja subjekta. Ako potrebne informacije nisu dostupne i ako bi troškovi njihova sastavljanja bili previsoki, tu je činjenicu potrebno objaviti. Osim informacija koje se nalažu ovom točkom, subjekt može objaviti međuzbrojeve informacija o zemljopisnim područjima po skupinama država. |
Informacije o najvažnijim kupcima
34. |
Subjekt objavljuje informacije o svojoj ovisnosti o najvažnijim kupcima. Ako prihodi od transakcija s jednim vanjskim kupcem čine 10 % ili više prihoda subjekta, subjekt je dužan objaviti tu činjenicu, ukupan iznos prihoda od svakog takvog kupca te identitet segmenta ili segmenata koji su te prihode iskazali. Subjekt ne treba objaviti identitet najvećeg kupca ni iznos prihoda koji je svaki segment iskazao od tog kupca. Za potrebe ovog MSFI-ja, skupina subjekata za koju izvještajni subjekt zna da je pod zajedničkom kontrolom smatra se jednim kupcem. Međutim, na temelju prosudbe se utvrđuje smatraju li se neko državno tijelo (uključujući državne agencije i slična lokalna, nacionalna ili međunarodna tijela) i subjekti za koje izvještajni subjekt zna da su pod kontrolom tog državnog tijela jednim kupcem. Izvještajni subjekt pritom razmatra u kojoj su mjeri ti subjekti ekonomski povezani. |
PRIJELAZNE ODREDBE I DATUM STUPANJA NA SNAGU
35. |
Subjekt primjenjuje ovaj MSFI na svoje godišnje financijske izvještaje za razdoblja koja su započela 1. siječnja 2009. ili nakon tog datuma. Dopuštena je ranija primjena. Ako neki subjekt započne s primjenom ovog MSFI-ja na financijske izvještaje za razdoblje koje započinje prije 1. siječnja 2009. dužan je tu činjenicu objaviti. |
35.A |
Dokumentom Poboljšanja MSFI-ja, objavljenim u travnju 2009., izmijenjena je točka 23. Subjekt tu izmjenu primjenjuje za godišnja razdoblja koja su započela 1. siječnja 2010. ili nakon tog datuma. Dopuštena je ranija primjena. Ako subjekt tu izmjenu primjenjuje na ranije razdoblje, dužan je tu činjenicu objaviti. |
36. |
Informacije o segmentima za prethodne godine koje se iskazuju kao usporedne informacije za godinu prve primjene (uključujući primjenu izmjene točke 23. iz travnja 2009.) prepravljaju se u skladu sa zahtjevima iz ovog MSFI-ja, osim ako potrebne informacije nisu dostupne i ako bi troškovi njihova sastavljanja bili previsoki. |
36.A |
MRS-om 1 (kako je revidiran 2007.) izmijenjena je terminologija koja se koristi u MSFI-jima. Povrh toga, izmijenjena je točka 23. stavak (f). Subjekt te izmjene primjenjuje na godišnja razdoblja koja su započela 1. siječnja 2009. ili nakon tog datuma. Ako subjekt MRS 1 (revidiran 2007.) primijeni na neko ranije razdoblje, dužan je te izmjene primijeniti i na to ranije razdoblje. |
36.B |
MRS-om 24 Objavljivanja o povezanim osobama (kako je revidiran 2009.) izmijenjena je točka 34. za godišnja razdoblja koja su započela 1. siječnja 2011. ili nakon tog datuma. Ako subjekt MRS 24 (revidiran 2009.) primijeni na ranije razdoblje, na to se ranije razdoblje primjenjuje i izmjene točke 34. |
36.C |
Dokumentom Godišnja poboljšanja MSFI-ja, ciklus 2010.–2012., objavljenim u prosincu 2013., izmijenjene su točke 22. i 28. Subjekt te izmjene primjenjuje na godišnja razdoblja koja su započela 1. srpnja 2014. ili nakon tog datuma. Dopuštena je ranija primjena. Ako subjekt te izmjene primjenjuje na ranije razdoblje, dužan je tu činjenicu objaviti. |
POVLAČENJE MRS-a 14
37. |
Ovaj MSFI zamjenjuje MRS 14 Izvještavanje o segmentima. |
Dodatak A
Definirani pojam
Ovaj je Dodatak sastavni dio MSFI-ja.
Poslovni segment |
Poslovni segment je komponenta subjekta:
|
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.