Baza je ažurirana 20.11.2024.
zaključno sa NN 109/24
EU 2024/2679
Na temelju članka 99. stavka 2. i članka 100. stavka 1. Zakona o proračunu (»Narodne novine«, br. 87/08, 136/12 i 15/15) ministar financija donosi
pročišćeni tekst NN 124/14, 115/15, 87/16, 03/18, 126/19, 108/20
primjenjuje se za 2024., ali od 2025. imamo novi Pravilnik iz NN 158/23!
Članak 1.
Pravilnikom o proračunskom računovodstvu i Računskom planu (u daljnjem tekstu: Pravilnik) definiraju se knjigovodstvene isprave, poslovne knjige, organizacija knjigovodstva, sadržaj računa Računskog plana i druga područja koja se odnose na proračunsko računovodstvo.
Članak 2.
(1) Odredbe ovoga Pravilnika odnose se na državni proračun, proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i proračunske korisnike definirane člankom 2. stavkom 1. Zakona o proračunu, (»Narodne novine«, br. 87/08, 136/12 i 15/15) i utvrđene Registrom proračunskih i izvanproračunskih korisnika donesenim u skladu s Pravilnikom o utvrđivanju proračunskih i izvanproračunskih korisnika državnog proračuna i proračunskih i izvanproračunskih korisnika proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te o načinu vođenja Registra proračunskih i izvanproračunskih korisnika (»Narodne novine«, br. 128/09 – u daljnjem tekstu: proračun i proračunski korisnici).
(2) Odredbe ovoga Pravilnika odnose se i na izvanproračunske korisnike definirane člankom 2. stavkom 2. Zakona o proračunu i utvrđene Registrom proračunskih i izvanproračunskih korisnika:
- koji nisu trgovačka društva i
- kojima Ministarstvo financija dostavi obavijest da su obveznici vođenja proračunskog računovodstva.
(3) Izvanproračunski korisnici iz članka 2. stavka 2. Zakona o proračunu obvezni su sastavljati i predavati financijske izvještaje u skladu s propisima kojima je uređeno financijsko izvještavanje u proračunskom računovodstvu.
(4) Iznimno od odredbi pravilnika kojim se utvrđuju proračunski i izvanproračunski korisnici državnog proračuna i proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, sukladno pravilima statističke metodologije Europske unije (ESA 2010, propisana Uredbom (EU) 549/2013 Europskog parlamenta i Vijeća), za potrebe računovodstvenih i drugih proračunskih evidencija i izvještaja Hrvatski zavod za zapošljavanje smatra se izvanproračunskim korisnikom.
Članak 3.
Proračunsko računovodstvo temelji se na općeprihvaćenim računovodstvenim načelima točnosti, istinitosti, pouzdanosti i pojedinačnom iskazivanju poslovnih događaja.
Članak 4.
(1) Proračun i proračunski korisnici vode knjigovodstvo po načelu dvojnog knjigovodstva, a prema rasporedu računa iz Računskog plana koji je sastavni dio ovoga Pravilnika.
(2) Proračun i proračunski korisnici obvezni su u svom knjigovodstvu osigurati podatke pojedinačno po vrstama prihoda i primitaka, rashoda i izdataka kao i o stanju imovine, obveza i vlastitih izvora.
Članak 5.
Ministar financija donosi upute i daje objašnjenja o primjeni ovoga Pravilnika.
Članak 6.
(1) Poslovne knjige proračuna i proračunskih korisnika jesu: dnevnik, glavna knjiga i pomoćne knjige.
(2) Dnevnik je knjiga u koju se unose poslovne promjene slijedom vremenskog nastanka.
(3) Glavna knjiga je sustavna knjigovodstvena evidencija poslovnih promjena i transakcija nastalih na imovini, obvezama, vlastitim izvorima te prihodima i rashodima.
Članak 7.
(1) Pomoćne knjige jesu analitičke knjigovodstvene evidencije stavki koje su u glavnoj knjizi iskazane sintetički i druge pomoćne evidencije za potrebe nadzora i praćenja poslovanja.
(2) Proračun i proračunski korisnici obvezno vode analitička knjigovodstva:
dugotrajne nefinancijske imovine – po vrsti, količini i vrijednosti (nabavna i otpisana) te s drugim potrebnim podacima, financijske imovine i obveza, i to: potraživanja i obveza (po subjektima, računima, pojedinačnim iznosima, rokovima dospjelosti, zateznim kamatama i dr.), obveza po ugovorima koji zahtijevaju plaćanje u sljedećim godinama, a sklopljeni su u skladu s člankom 44. Zakona o proračunu, primljenih i izdanih vrijednosnih papira i drugih financijskih instrumenata (po vrstama, subjektima, pojedinačnim vrijednostima, dospjelosti, stanjima), potraživanja i obveza po osnovi primljenih kredita i zajmova te danih zajmova (po vrstama, subjektima, pojedinačnim vrijednostima, dospjelosti, obračunatim kamatama).(3) Proračun i proračunski korisnici mogu voditi analitičko knjigovodstvo kratkotrajne nefinancijske imovine (zaliha materijala, proizvoda i robe) – po vrsti, količini i vrijednosti.
(4) Iznimno od stavka 3. ovoga članka u djelatnosti zdravstva te u obavljanju vlastite trgovačke i proizvođačke djelatnosti obvezno se vodi analitičko knjigovodstvo kratkotrajne nefinancijske imovine (zaliha materijala, proizvoda i robe) – po vrsti, količini i vrijednosti.
(5) Pored analitičkih knjigovodstava iz stavka 2. ovoga članka, proračun i proračunski korisnici vode:
knjigu (dnevnik) blagajni (kunska, devizna, porto i druge), evidenciju danih i primljenih jamstava i garancija, evidenciju putnih naloga i korištenja službenih vozila, evidenciju potencijalnih obveza po osnovi sudskih sporova u tijeku, knjigu izlaznih računa, knjigu ulaznih računa te ostale pomoćne evidencije prema posebnim propisima i svojim potrebama.(6) Posebne pomoćne knjige i analitičke evidencije iz stavaka 2. i 5. ovoga članka ne moraju se voditi ako obveznik iz članka 2. ovoga Pravilnika izravnim raščlanjivanjem stavki glavne knjige osigurava potrebne podatke.
Članak 8.
(1) Poslovne knjige vode se za proračunsku godinu, koja je jednaka kalendarskoj godini.
(2) Poslovne knjige otvaraju se na početku proračunske godine ili danom osnivanja.
(3) Početna stanja glavne knjige na početku proračunske godine moraju biti ista kao zaključna stanja na kraju prethodne proračunske godine.
Članak 9.
(1) Poslovne knjige zaključuju se na kraju proračunske godine i čuvaju u sljedećim rokovima:
dnevnik i glavna knjiga – najmanje jedanaest godina, pomoćne knjige – najmanje sedam godina.(2) Ako se poslovne knjige vode kao elektronički zapis, glavna knjiga se mora nakon zaključivanja na kraju proračunske godine potpisati elektroničkim potpisom sukladno propisu koji uređuje elektronički potpis, zaštititi na način da nije moguća izmjena pojedinih ili svih njezinih dijelova ili listova i da se može u svakom trenutku otisnuti na papir. U suprotnom se glavna knjiga ispisuje i uvezuje u roku od 120 dana od isteka proračunske godine na koju se odnosi, a osoba ovlaštena za zastupanje proračuna i proračunskog korisnika mora je potpisati.
(3) Rok čuvanja poslovnih knjiga počinje teći zadnjeg dana proračunske godine na koju se odnose.
Članak 10.
(1) Knjiženje i evidentiranje u poslovnim knjigama temelji se na vjerodostojnim, istinitim, urednim i prethodno kontroliranim knjigovodstvenim ispravama.
(2) Knjigovodstvena isprava jest pisani ili memorirani elektronički dokaz o nastaloj poslovnoj promjeni.
(3) Knjigovodstvena isprava jest i račun u elektroničkom obliku.
(4) Isprava za knjiženje je uredna kada se iz nje nedvosmisleno može utvrditi mjesto i vrijeme njezina sastavljanja i njezin materijalni sadržaj, što znači narav, vrijednost i vrijeme nastanka poslovne promjene povodom koje je sastavljena. Vjerodostojna je isprava koja potpuno i istinito odražava nastali poslovni događaj.
(5) Zakonski predstavnik ili osoba koju on ovlasti potpisom na ispravi ili memoriranom šifrom ovlaštenja za transakciju jamči da je isprava istinita i da realno prikazuje poslovnu promjenu odnosno transakciju.
(6) Iznimno od stavka 5. ovoga članka, račun koji služi kao knjigovodstvena isprava ne mora biti potpisan ako je sastavljen na način koji uređuju porezni propisi te sadržava ime i prezime osobe koja je odgovorna za njegovo izdavanje. Račun za gotovinski promet kod obveznika fiskalizacije može umjesto imena i prezimena osobe koja je odgovorna za njegovo izdavanje sadržavati oznaku operatera (osobe) na naplatnom uređaju.
Članak 10.a
(1) Ako proračun i proračunski korisnik ima potraživanja od svoga vjerovnika može vjerovniku dati izjavu da prebija svoje potraživanje s obvezom prema vjerovniku, ako obje tražbine glase na novac ili druge zamjenljive stvari istog roda i iste kakvoće i ako su obje dospjele.
(2) Proračun i proračunski korisnik iz stavka 1. ovoga članka izjavu o prijeboju daje na obrascu Izjava o prijeboju koji je sastavni dio ovoga Pravilnika i daje se kao njegov prilog.
(3) Izjava o prijeboju iz stavka 2. ovoga članka predstavlja vjerodostojnu ispravu za evidentiranje zatvaranja obveza i potraživanja u poslovnim knjigama.
(4) Ako su obje strane u prijeboju proračuni ili proračunski korisnici, dužne su uskladiti međusobna potraživanja i obveze.
Članak 11.
Poslovne knjige i knjigovodstvene isprave sastavljaju se na hrvatskom jeziku i izražavaju u valutnoj jedinici koja se primjenjuje u Republici Hrvatskoj.
Članak 12.
(1) Knjigovodstvene isprave čuvaju se kao izvorne isprave ili na nositelju elektroničkog zapisa ili nositelju mikrografske obrade.
(2) Knjigovodstvene isprave čuvaju se u sljedećim rokovima, ako drugim propisima nije određen drugi rok:
trajno se čuvaju obračunske isprave u vezi s plaćama ili analitička evidencija plaća, najmanje jedanaest godina čuvaju se isprave na temelju kojih su uneseni podaci u dnevnik i glavnu knjigu, najmanje sedam godina čuvaju se isprave na temelju kojih su uneseni podaci u pomoćne knjige.Članak 13.
(1) Proračun i proračunski korisnici mogu vođenje knjigovodstva povjeriti ovlaštenoj stručnoj organizaciji ili osobi.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka odgovornost za vođenje računovodstva ne može se prenijeti na izvršitelja.
Članak 14.
(1) Proračun i proračunski korisnici, na početku poslovanja, moraju popisati imovinu i obveze te navesti njihove pojedinačne vrijednosti.
(2) Popis imovine i obveza mora se sastaviti i na kraju svake poslovne godine sa stanjem na datum bilance.
(3) Popis imovine i obveza obuhvaća i stavke evidentirane u okviru izvanbilančnih zapisa iz članka 85. ovoga Pravilnika.
(4) Iznimno od stavka 2. ovoga članka:
proračun i proračunski korisnici koji obavljaju muzejsku djelatnost, popis građe mogu obaviti u roku koji nije duži od pet godina; proračun i proračunski korisnici koji obavljaju knjižničnu djelatnost popis knjižnične građe mogu obaviti u roku koji nije duži od roka za provođenje obvezne redovne revizije knjižnične građe utvrđenog posebnim podzakonskim aktom; popis vojnih nekretnina kojima upravlja odnosno raspolaže ministarstvo nadležno za obranu može se obaviti u roku koji nije duži od tri godine.(5) Podaci o popisu unose se pojedinačno u naturalnim i novčanim izrazima u popisne liste. Popisne liste su knjigovodstvene isprave čiju vjerodostojnost potpisima potvrđuju članovi popisnog povjerenstva.
Članak 15.
(1) Povjerenstvo za popis osniva čelnik proračuna odnosno proračunskog korisnika.
(2) Čelnik iz stavka 1. ovoga članka određuje datum popisa, rokove obavljanja popisa i dostavljanja izvještaja s priloženim popisnim listama.
(3) Nakon popisa, povjerenstvo je obvezno sastaviti izvještaj na temelju popisnih lista i svojih zapažanja i predati ga čelniku iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 16.
Čelnik proračuna odnosno proračunskog korisnika na temelju izvještaja i priloženih popisnih lista, u okviru svojih ovlasti, odlučuje o:
načinu likvidacije utvrđenih manjkova, načinu knjiženja utvrđenih viškova, otpisu nenaplativih i zastarjelih potraživanja i obveza, rashodovanju sredstava, opreme i sitnog inventara, mjerama protiv osoba odgovornih za manjkove, oštećenja, neusklađenost knjigovodstvenog i stvarnog stanja, zastaru i nenaplativost potraživanja i slično.
Iskazivanje imovine i obveza
Članak 17.
(1) Imovina, obveze i vlastiti izvori određuju financijski položaj proračuna odnosno proračunskih korisnika.
(2) Imovina jesu resursi koje kontrolira proračun odnosno proračunski korisnici kao rezultat prošlih događaja i od kojih se očekuju buduće koristi u obavljanju djelatnosti.
(3) Obveze su neizmirena dugovanja proračuna odnosno proračunskih korisnika proizašle iz prošlih događaja, za čiju se namiru očekuje odljev resursa.
(4) Imovina se klasificira po svojoj vrsti, trajnosti i funkciji u obavljanju djelatnosti.
(5) Obveze se klasificiraju prema namjeni i ročnosti.
(6) Vlastiti izvori su razlika između imovine i obveza.
(7) Imovina i obveze iskazuju se po računovodstvenom načelu nastanka događaja uz primjenu metode povijesnog troška.
Članak 18.
(1) Imovina se početno iskazuje po trošku nabave (nabavnoj vrijednosti) odnosno, po procijenjenoj vrijednosti.
(2) Dugotrajna imovina je financijska i nefinancijska imovina čiji je vijek upotrebe duži od jedne godine i koja duže od jedne godine zadržava isti pojavni oblik. Proizvedena dugotrajna nefinancijska imovina čiji je pojedinačni trošak nabave (nabavna vrijednost) niži od 3.500,00 kuna može se otpisati jednokratno, stavljanjem u upotrebu uz obvezu pojedinačnog ili skupnog praćenja u korisnom vijeku upotrebe.
(3) Predmeti iste vrste dugotrajne nefinancijske imovine razvrstavaju se u istu skupinu računa.
(4) Odluku o razvrstavanju dugotrajne nefinancijske imovine u proizvedenu dugotrajnu nefinancijsku imovinu ili sitni inventar te odluku o jednokratnom ispravku vrijednosti iz stavka 2. ovoga članka donosi čelnik.
(5) Kratkotrajna nefinancijska imovina je imovina namijenjena obavljanju djelatnosti ili daljnjoj prodaji u roku kraćem od godinu dana.
(6) Trošak nabave (nabavnu vrijednost) nefinancijske imovine čini kupovna cijena uvećana za carine, nepovratne poreze, troškove prijevoza i sve druge troškove koji se mogu izravno dodati troškovima nabave i osposobljavanja za početak upotrebe.
(7) Dugotrajna imovina se, i nakon što je u cijelosti otpisana, zadržava u evidenciji i iskazuje u bilanci do trenutka prodaje, darovanja, drugog načina otuđenja ili uništenja.
Članak 19.
(1) Vrijednost dugotrajne imovine ispravlja se po prosječnim godišnjim stopama linearnom metodom.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka vrijednosti prirodnih bogatstava (podskupina 011), knjiga, umjetničkih djela i ostalih izložbenih vrijednosti (podskupina 024) te plemenitih metala i ostalih pohranjenih vrijednosti (skupina 03) u pravilu se ne ispravljaju.
(3) Sastavni dio ovoga Pravilnika jest popis stopa ispravka vrijednosti dugotrajne imovine i nalazi se u prilogu.
(4) Ako se za neproizvedenu nematerijalnu imovinu (patenti, koncesije, licence, pravo korištenja tuđih sredstava, dugogodišnji zakup i slično) ne može utvrditi koristan vijek upotrebe, takva imovina se ne otpisuje do trenutka prodaje, darovanja, drugog načina otuđenja ili uništenja.
(5) Osnovica za otpis dugotrajne imovine jest njen početni ili revalorizirani trošak nabave (nabavna vrijednost) odnosno procijenjena vrijednost.
(6) Početak ispravka vrijednosti dugotrajne nefinancijske imovine je prvi dan mjeseca koji slijedi iza mjeseca u kojem je sredstvo stavljeno u uporabu.
(7) Za ispravak vrijednosti imovine umanjuju se vlastiti izvori.
Iskazivanje prihoda i rashoda
Članak 20.
(1) Prihodi i rashodi iskazuju se uz primjenu modificiranoga računovodstvenog načela nastanka događaja.
(2) Modificirano računovodstveno načelo nastanka događaja znači da se:
ne iskazuje rashod amortizacije nefinancijske dugotrajne imovine, ne iskazuju prihodi i rashodi uslijed promjena vrijednosti nefinancijske imovine, prihodi priznaju u izvještajnom razdoblju u kojemu su postali raspoloživi i pod uvjetom da se mogu izmjeriti, rashodi priznaju na temelju nastanka poslovnog događaja (obveza) i u izvještajnom razdoblju na koje se odnose neovisno o plaćanju, rashodi za utrošak kratkotrajne nefinancijske imovine priznaju se u trenutku nabave i u visini njene nabavne vrijednosti. Iznimno, u djelatnosti zdravstva te u obavljanju vlastite trgovačke i proizvođačke djelatnosti rashodi za kratkotrajnu nefinancijsku imovinu iskazuju se u trenutku stvarnog utroška odnosno prodaje, za donacije nefinancijske imovine iskazuju se prihodi i rashodi.(3) Prihod je povećanje ekonomskih koristi tijekom izvještajnog razdoblja u obliku priljeva novca i novčanih ekvivalenata. Prihodi se temeljno klasificiraju na prihode poslovanja i prihode od prodaje nefinancijske imovine. Prihodi poslovanja klasificiraju se na prihode od poreza, prihode od doprinosa, pomoći iz inozemstva i od subjekata unutar općeg proračuna, prihode od imovine, prihode od upravnih i administrativnih pristojbi, pristojbi po posebnim propisima i naknada, prihode od prodaje proizvoda i robe te pruženih usluga i prihode od donacija, prihode iz nadležnog proračuna i od HZZO-a temeljem ugovornih obveza te kazne, upravne mjere i ostale prihode. Prihodi od prodaje nefinancijske imovine klasificiraju se prema vrstama prodane nefinancijske imovine.
(4) Rashodi su smanjenja ekonomskih koristi u obliku smanjenja imovine ili povećanja obveza. Rashodi se temeljno klasificiraju na rashode poslovanja i rashode za nabavu nefinancijske imovine. Rashodi poslovanja klasificiraju se na rashode za zaposlene, materijalne rashode, financijske rashode, subvencije, pomoći dane u inozemstvo i unutar općeg proračuna, naknade i ostale rashode. Rashodi za nabavu nefinancijske imovine klasificiraju se po vrstama nabavljene nefinancijske imovine.
(5) Primici su priljevi novca i novčanih ekvivalenata po svim osnovama.
(6) Izdaci su odljevi novca i novčanih ekvivalenata po svim osnovama.
Članak 21.
(1) Računskim planom proračuna utvrđene su brojčane oznake i nazivi pojedinih računa po kojima su proračun i proračunski korisnici obvezni knjigovodstveno iskazivati imovinu, obveze i izvore vlasništva te prihode/primitke i rashode/izdatke.
(2) Računi su razvrstani na: razrede, skupine, podskupine, odjeljke i osnovne račune.
(3) Osnovni računi iz Računskog plana mogu se raščlanjivati, prema potrebama, na analitičke i podanalitičke račune. Raščlanjivanje osnovnih računa u Računskom planu obavlja se po dekadnom sustavu.
Članak 22.
(1) Računski plan sadrži 10 razreda, i to:
0 – Nefinancijska imovina,
1 – Financijska imovina,
2 – Obveze,
3 – Rashodi poslovanja,
4 – Rashodi za nabavu nefinancijske imovine,
5 – Izdaci za financijsku imovinu i otplate zajmova,
6 – Prihodi poslovanja,
7 – Prihodi od prodaje nefinancijske imovine,
8 – Primici od financijske imovine i zaduživanja,
9 – Vlastiti izvori.
(2) Razredi 0, 1, 2 i 9 jesu razredi u kojima se prate promjene i stanja imovine, obveza i vlastitih izvora. Pregled stanja imovine i obveza temelj je za izračunavanje pokazatelja održivosti aktivnosti proračuna i proračunskih korisnika, a to su:
financijska neto vrijednost (razlika između financijske imovine i obveza) i neto vrijednost (razlika između ukupne imovine i obveza).(3) Razredi 3, 4, 5, 6, 7, 8 jesu razredi u kojima se prema propisanoj ekonomskoj klasifikaciji prate tekuće, kapitalne i financijske aktivnosti.
Nefinancijska imovina
Članak 23.
Nefinancijska imovina obuhvaća:
– 01 Neproizvedenu dugotrajnu imovinu,
– 02 Proizvedenu dugotrajnu imovinu,
– 03 Plemenite metale i ostale pohranjene vrijednosti,
– 04 Sitni inventar i auto gume,
– 05 Dugotrajnu nefinancijsku imovinu u pripremi i
– 06 Proizvedenu kratkotrajnu imovinu.
Članak 24.
(1) Skupina računa 01 – Neproizvedena dugotrajna imovina sastoji se od materijalne i nematerijalne imovine.
(2) Materijalna imovina iz stavka 1. ovoga članka obuhvaća prirodna bogatstva nad kojima proračun i proračunski korisnici imaju pravo vlasništva.
(3) Građevinski objekti koji se grade u svrhu poboljšanja kvalitete, povećanja produktivnosti zemljišta ili sprječavanja erozije i drugih oblika uništavanja evidentiraju se kao povećanje vrijednosti zemljišta.
(4) Vrijednost rudnih bogatstava evidentira se odvojeno od vrijednosti građevinskih objekata i opreme za eksploataciju rudnih bogatstava (iskopi, rudnici i slično).
(5) Elektromagnetske frekvencije sastoje se od radio i televizijskih frekvencija koje služe za prenošenje zvukova, podataka i slike. Njihova vrijednost utvrđuje se kao neto sadašnja vrijednost očekivanih budućih koristi.
(6) Nematerijalna imovina obuhvaća: patente, koncesije, licence te uz ostala slična prava i goodwill.
(7) Goodwill je više plaćeni iznos od iznosa utvrđenog kao razlika između imovine i obveza kupljenoga trgovačkog društva.
Članak 25.
(1) Skupina računa 02 – Proizvedena dugotrajna imovina sastoji se od: građevinskih objekata, postrojenja i opreme, vojne opreme, prijevoznih sredstava, knjiga, umjetničkih djela i ostalih izložbenih vrijednosti, višegodišnjih nasada i osnovnog stada i nematerijalne proizvedene imovine.
(2) Zgrade i ostali građevinski objekti iskazuju se odvojeno od zemljišta na kojem su smješteni. Ako nije moguće odvojiti vrijednost objekta od vrijednosti zemljišta tada se čitav iznos evidentira na imovini koja ima veću vrijednost (najčešće su to građevinski objekti).
(3) Spomenici u obliku zgrada i građevinskih objekata evidentiraju se na računima zgrada odnosno građevinskih objekata.
(4) Knjige (u papirnatom obliku ili na elektronskim medijima), umjetnička djela i ostale izložbene vrijednosti jesu predmeti koje muzeji, galerije, knjižnice i slične ustanove unutar općeg proračuna posjeduju i izlažu. Knjigama se smatraju i stručna, znanstvena i ostala izdanja koja se nabavljaju za potrebe stručnog i kontinuiranog obrazovanja i obavljanja djelatnosti. Kada se navedeni predmeti čuvaju pohranjeni i ne koriste u procesu pružanja usluga, evidentiraju se kao pohranjene knjige, umjetnička djela i slične vrijednosti u skupini računa 03.
(5) Nematerijalna proizvedena imovina sastoji se od: istraživanja rudnih bogatstava, ulaganja u računalne programe, umjetničkih, literarnih i znanstvenih djela i slično.
1. Vrijednost istraživanja rudnih bogatstava sastoji se od troškova ispitivanja tla, troškova bušenja, kopanja i sličnih aktivnosti koje se poduzimaju. U vrijednost istraživanja ulaze i vrijednosti plaćenih licenci, nabave, troškovi transporta i svi ostali troškovi nastali u toku provođenja istraživanja.
2. Ulaganja u računalne programe obuhvaćaju troškove kupnje ili nastale vlastite troškove izrade i razvoja programa.
Članak 26.
Skupina računa 03 – Plemeniti metali i ostale pohranjene vrijednosti sastoji se od vrijednosti koje se čuvaju pohranjene i ne koriste u obavljanju djelatnosti. Ove vrijednosti su: plemeniti metali, drago kamenje, pohranjene knjige, umjetnička djela i slično.
Članak 27.
(1) Skupina računa 04 – Sitni inventar i auto gume čine predmeti proizvedene nefinancijske imovine male vrijednosti koji se ne utroše jednokratnom upotrebom u procesu poslovanja.
(2) Sitni inventar i auto gume sastoje se od zaliha sitnog inventara i auto guma te sitnog inventara i auto guma u upotrebi.
(3) Sitni inventar i auto gume otpisuju se jednokratno stavljanjem u uporabu ili kalkulativno razmjerno trošenju.
(4) Sitni inventar i auto gume u upotrebi obvezno se zadržavaju u evidenciji i iskazuju u bilanci do trenutka prodaje, darovanja, drugog načina otuđenja ili uništenja.
Članak 28.
Skupina računa 05 – Dugotrajna nefinancijska imovina u pripremi sadrži ulaganja u tijeku izrade ili nabave proizvedene dugotrajne imovine.
Članak 29.
(1) Skupina računa 06 – Proizvedena kratkotrajna imovina sadrži: zalihe za obavljanje djelatnosti, proizvodnju i proizvode, zalihe vojnih sredstava za jednokratnu upotrebu, robu za daljnju prodaju.
(2) Zalihe su dobra i usluge koja se čuvaju za upotrebu u izvanrednim situacijama, u procesu obavljanja posla (proizvodnje i/ili pružanja usluga) i za preraspodjelu proračunskim korisnicima
(3) Proizvodnja u tijeku sastoji se od dobara čiji proces proizvodnje nije dovršen.
(4) Gotovi proizvodi jesu proizvodi za koje je završen proces proizvodnje te se mogu dalje prodavati, preraspodjeljivati ili koristiti.
(5) Roba za daljnju prodaju jesu dobra koja su kupljena u svrhu daljnje prodaje.
Financijska imovina
Članak 30.
Financijska imovina sastoji se od:
– 11 Novca u banci i blagajni,
– 12 Depozita, jamčevnih pologa i potraživanja od zaposlenih te za više plaćene poreze i ostalo,
– 13 Potraživanja za dane zajmove,
– 14 Vrijednosnih papira,
– 15 Dionica i udjela u glavnici,
– 16 Potraživanja za prihode poslovanja,
– 17 Potraživanja od prodaje nefinancijske imovine i
– 19 Rashoda budućih razdoblja i nedospjele naplate prihoda (aktivna vremenska razgraničenja).
Članak 31.
(1) Skupina računa 11 – Novac u banci i blagajni, obuhvaća: novac u banci, izdvojena novčana sredstva te novac i vrijednosnice u blagajni.
(2) Izdvojena novčana sredstva jesu sredstva izdvojena na poseban račun radi osiguranja plaćanja na temelju izdanih čekova, trezorskih zapisa, mjenica, akreditiva, obveznica i slično.
Članak 32.
(1) Skupina računa 12 – Depoziti, jamčevni polozi i potraživanja od zaposlenih te za više plaćene poreze i slično sadrži: depozite u kreditnim i ostalim financijskim institucijama, jamčevne pologe, potraživanja od zaposlenih, potraživanja za više plaćene poreze i doprinose te ostala potraživanja.
(2) Depoziti su oblik potraživanja na temelju pologa novca kod depozitara – kreditnih i ostalih financijskih institucija.
(3) Jamčevni polozi su jamčevine odnosno kaucije dane kao osiguranje izvršenja ugovorne obveze.
(4) Kratkoročni depoziti evidentiraju se zaduženjem odgovarajućeg računa skupine 12 i odobrenjem računa novčanih sredstava, a dugoročni depoziti i kratkoročni depoziti koji se vraćaju u sljedećoj godini evidentiraju se i preko odgovarajućih računa razreda 5 i 8.
(5) Potraživanja za prodana potraživanja (faktoring) evidentiraju se zaduženjem odgovarajućeg računa skupine 12 i odobrenjem odgovarajućeg računa potraživanja koje se prodaje. U trenutku naplate sredstava od faktora zadužuje se obračunati prihod skupine 96 ili 97 i odobrava odgovarajući izvorni prihod.
(6) Predujmovi za nabavu nefinancijske imovine evidentiraju se zaduženjem osnovnog računa 12912 Potraživanja za predujmove uz odobrenje računa novčanih sredstava. Primitak fakture evidentira se zaduženjem odgovarajućeg osnovnog računa u razredu 4 Rashodi za nabavu nefinancijske imovine i odobrenjem odgovarajućeg osnovnog računa u skupini 24 Obveze za nabavu nefinancijske imovine. Potraživanje za predujam se odobrava uz zaduženje računa navedenih obveza.
Članak 33.
(1) Skupina računa 13 – Potraživanja za dane zajmove obuhvaća dane zajmove klasificirane na tuzemne i inozemne, prema ročnosti (kratkoročne i dugoročne) te prema primateljima i to:
međunarodne organizacije, institucije i tijela EU te inozemne vlade, neprofitne organizacije, građani i kućanstva, kreditne i ostale financijske institucije u javnom sektoru, trgovačka društva u javnom sektoru, kreditne i ostale financijske institucije izvan javnog sektora, trgovačka društva i obrtnici izvan javnog sektora, druge razine vlasti.(2) Pod pojmom »međunarodne organizacije« podrazumijevaju se organizirani oblici suradnje zasnovani na ugovorima između država koji mogu posjedovati pravni subjektivitet, a nisu rezidenti nijedne države. Izdvojeno se prati Europska unija, odnosno njene institucije i tijela.
(3) Pod pojmom institucije i tijela Europske unije u smislu ovoga Pravilnika podrazumijevaju se institucije i tijela koja su utvrđena važećim pravnim aktima Europske unije: Europski parlament, Europska komisija, Vijeće Europske unije, Europski sud i Revizorski sud, savjetodavna tijela (Europski gospodarski i socijalni odbor i Odbor regija), financijska tijela (Europska investicijska banka, Europski investicijski fond i Europska središnja banka), međuinstitucionalna tijela (Ured za službene publikacije, Europski ured za odabir osoblja i Europska škola za javnu upravu), agencije Europske unije i ostala specijalizirana tijela (Europski ombudsman i Europski nadzornik zaštite podataka).
Članak 34.
(1) Skupina računa 14 – Vrijednosni papiri sadrži vrijednosne papire klasificirane prema vrstama financijskih instrumenata.
(2) Na razini odjeljka vrijednosni papiri se klasificiraju na tuzemne i inozemne tako da:
brojčana oznaka 1 znači tuzemni vrijednosni papiri, a brojčana oznaka 2 znači inozemni vrijednosni papiri.(3) Na razini osnovnog računa vrijednosni papiri se dijele po ročnosti i to tako da:
brojčana oznaka 1 znači kratkoročni vrijednosni papiri, a brojčana oznaka 2 znači dugoročni vrijednosni papiri.(4) Ulaganje u vrijednosne papire evidentira se po trošku stjecanja.
Članak 35.
(1) Skupina računa 15 – Dionice i udjeli u glavnici sastoji se od dionica i udjela u glavnici kreditnih i ostalih financijskih institucija te trgovačkih društava u javnom sektoru i izvan javnog sektora.
(2) Ulaganje u dionice i udjele u glavnici evidentira se zaduženjem odgovarajućeg osnovnog računa skupine 53 Izdaci za dionice i udjele u glavnici uz odobrenje računa novčanih sredstava. Istovremeno se zadužuje račun skupine 15 Dionice i udjeli u glavnici uz odobrenje odgovarajućeg osnovnog računa izvora vlasništva za financijsku imovinu iz podskupine 911 Vlastiti izvori.
(3) Ulaganje u dionice evidentira se potrošku stjecanja, a ulaganje u udjele u glavnici u visini udjela u upisanom temeljnom kapitalu.
Članak 36.
(1) Skupina računa 16 – Potraživanja za prihode poslovanja sadrži potraživanja: za poreze, za doprinose, za pomoći iz inozemstva i od subjekata unutar općeg proračuna, za prihode od imovine, za upravne i administrativne pristojbe, pristojbe po posebnim propisima i naknade, za prihode od prodaje proizvoda i robe te pruženih usluga i za povrat po protestiranim jamstvima, za sredstva proračunskih korisnika uplaćena u nadležni proračun i za prihode od HZZO-a na temelju ugovornih obveza, za kazne i upravne mjere te ostale prihode te ispravak vrijednosti potraživanja.
(2) Sredstva pomoći Europske unije ostvaruju se iz proračuna Europske unije, a mogu se prenositi između proračuna te proračunskih i izvanproračunskih korisnika. Namijenjena su za financiranje utvrđenih projekata i rashoda vezanih uz upravljanje i provedbu programa i projekata koji se sufinanciraju iz sredstava pomoći Europske unije.
(3) Potraživanje za sredstva pomoći iz stavka 2. ovoga članka koja se refundiraju temeljem plaćenih prihvatljivih rashoda evidentira se zaduživanjem odgovarajućeg računa odjeljaka 1632 Potraživanja za pomoći od međunarodnih organizacija te institucija i tijela EU i 1638 Potraživanja za pomoći temeljem prijenosa EU sredstava i odobravanjem odgovarajućeg računa podskupine 963 Obračunate pomoći iz inozemstva i od subjekata unutar općeg proračuna.
Članak 37.
Skupina računa 17 – Potraživanja od prodaje nefinancijske imovine sadrži potraživanja od prodaje: neproizvedene dugotrajne imovine, proizvedene dugotrajne imovine, plemenitih metala i ostalih pohranjenih vrijednosti te proizvedene kratkotrajne imovine.
Članak 37.a
(1) Ispravak vrijednosti potraživanja provodi se na kraju godine uzimajući u obzir:
1. kašnjenje u naplati preko godine dana
2. pokretanje stečajnog i/ili likvidacijskog postupka nad dužnikom.
(2) Ako se s naplatom potraživanja kasni:
– između jedne i tri godine, vrijednost potraživanja ispravlja se po stopi od 50 %,
– iznad tri godine, vrijednost potraživanja ispravlja se po stopi od 100 %.
(3) Ako je nad dužnikom pokrenut stečajni i/ili likvidacijski postupak, vrijednost potraživanja ispravlja se po stopi od 75 %.
(4) Bez obzira na provođenje ispravka vrijednosti potraživanja u skladu s ovim člankom, proračuni i proračunski korisnici moraju poduzimati sve potrebne mjere za potpunu naplatu prihoda i primitaka iz nadležnosti i uplatu u proračun, odnosno financijski plan prema važećim propisima.
(5) U potpunosti ispravljena potraživanja zadržavaju se u bilančnoj evidenciji sve do trenutka prestanka postojanja pravne osnove za njihovu naplatu.
(6) Ispravak vrijednosti potraživanja ne predstavlja promjenu u vrijednosti imovine i obveza, a provodi se zaduženjem odgovarajućeg osnovnog računa u razredu 9 Vlastiti izvori i odobrenjem odgovarajućeg osnovnog računa ispravka vrijednosti potraživanja.
Članak 38.
Proračun i proračunski korisnici potraživanja mogu različito od odredbi članaka 36. i 37. evidentirati na računu 120 – Potraživanja za prihode poslovanja i od prodaje nefinancijske imovine.
Članak 38.a
Proračun i proračunski korisnik koji je zadužen za praćenje naplate prihoda koji se dijele između više korisnika (zajednički prihodi) u svojoj glavnoj knjizi vodi potraživanje u ukupnom iznosu.
Članak 39.
(1) Skupina računa 19 – Rashodi budućih razdoblja i nedospjela naplata prihoda (aktivna vremenska razgraničenja) sadrži:
rashode budućih razdoblja (pretplate za časopise, premije osiguranja, članarine) prihode koji pripadaju određenom obračunskom razdoblju, ali u tom razdoblju nije dospjela njihova naplata ili nisu mogli biti izdani računi i kontinuirane rashode budućih razdoblja.(2) Rashodi koji nastaju kontinuirano i obračunavaju se za kalendarska razdoblja tijekom proračunske godine (u pravilu mjesečno) kao što su: rashodi za zaposlene, komunalne usluge, opskrba energentima, telekomunikacijske usluge, najamnine i zakupnine, naknade za rad predstavničkih i izvršnih tijela, naknade građanima i kućanstvima na temelju osiguranja i druge naknade i slično, uključuju se u rashode razmjerno broju mjeseci u razdoblju za koje se izvještaji sastavljaju.
(3) Rashodi iz stavka 2. ovoga članka koji se ne uključuju u tekuće izvještajno razdoblje iskazuju se kao aktivna vremenska razgraničenja – kontinuirani rashodi budućih razdoblja.
Članak 40.
Obveze se sastoje od:
– 23 Obveza za rashode poslovanja,
– 24 Obveza za nabavu nefinancijske imovine,
– 25 Obveza za vrijednosne papire,
– 26 Obveza za kredite i zajmove i
– 29 Odgođeno plaćanje rashoda i prihoda budućih razdoblja (pasivna vremenska razgraničenja).
Članak 41.
(1) Skupina računa 23 – Obveze za rashode poslovanja sadrži obveze koje se u trenutku nastanka priznaju kao rashod na računima razreda 3 – Rashodi poslovanja, a to su obveze za: zaposlene, materijalne rashode, financijske rashode, subvencije, naknade građanima i kućanstvima, kazne, naknade šteta i kapitalne pomoći te ostale tekuće obveze.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka podskupina 236 Obveze za povrat pomoći primljenih unutar općeg proračuna po protestiranim jamstvima obuhvaća obveze koje se u trenutku nastanka priznaju kao obračunati rashod na podskupini 936 Obračunati rashodi za povrat pomoći primljenih unutar općeg proračuna po protestiranim jamstvima.
Članak 42.
Skupina računa 24 – Obveze za nabavu nefinancijske imovine sadrži obveze koje se u trenutku nastanka priznaju kao rashod na računima razreda 4 – Rashodi za nabavu nefinancijske imovine, a to su obveze za nabavu: neproizvedene dugotrajne imovine, proizvedene dugotrajne imovine, plemenitih metala i ostalih pohranjenih vrijednosti, zaliha te obveze za dodatna ulaganja na nefinancijskoj imovini.
Članak 43.
Proračuni i proračunski korisnici obveze mogu, različito od odredbi članaka 40., 41. i 42., evidentirati na računu 220 Obveze za nabavu dobara i usluga. U trenutku nastanka obveze se priznaju kao rashod na računima razreda 3 – Rashodi poslovanja ili razreda 4 – Rashodi za nabavu nefinancijske imovine.
Članak 44.
(1) Skupina računa 25 – Obveze za vrijednosne papire obuhvaća obveze za vrijednosne papire klasificirane prema vrstama financijskih instrumenata.
(2) Obveze za kamate po izdanim vrijednosnim papirima iskazuju se na računima obveza za rashode poslovanja u skupini 23.
Članak 45.
(1) Skupina računa 26 – Obveze za kredite i zajmove obuhvaća obveze koje proračuni i proračunski korisnici imaju za primljene kredite i zajmove, faktoring te financijski leasing.
(2) Obveze za kamate po primljenim kreditima i zajmovima evidentiraju se na računima obveza za rashode poslovanja u skupini 23.
(3) Obveze po faktoringu uslijed promjene vjerovnika evidentiraju se zaduženjem odgovarajućeg računa obveza koje su predmet faktoringa i odobrenjem odgovarajućih računa skupine 84, uz istovremeno odobrenje na odgovarajućim računima skupine 26 te zaduženje odgovarajućih računa podskupine 912.
Članak 46.
Skupina računa 29 – Odgođeno plaćanje rashoda i prihodi budućih razdoblja sadrži rashode koji nisu fakturirani, a terete tekuće razdoblje te prihode koji su naplaćeni ili obračunani u tekućem razdoblju, a odnose se na iduće obračunsko razdoblje.
Članak 47.
Rashodi poslovanja obuhvaćaju rezultate transakcija koje utječu na smanjenje neto vrijednosti i klasificiraju se na sljedeće skupine računa:
– 31 Rashodi za zaposlene,
– 32 Materijalni rashodi,
– 34 Financijski rashodi,
– 35 Subvencije,
– 36 Pomoći dane u inozemstvo i unutar općeg proračuna,
– 37 Naknade građanima i kućanstvima na temelju osiguranja i druge naknade i
– 38 Ostali rashodi.
Članak 48.
(1) Skupina računa 31 – Rashodi za zaposlene sadrži:
– plaće (u bruto iznosu),
– ostale rashode za zaposlene: bonus za uspješan rad, nagrade (jubilarne nagrade, prigodne godišnje nagrade, posebne nagrade i slično), darove (zaposlenima, djeci zaposlenika i slično), otpremnine, naknade za bolest (za bolovanje duže od 90 dana), invalidnost i smrtni slučaj, regres za godišnji odmor i
– doprinose na plaće.
(2) Plaće su naknade koje poslodavac isplaćuje zaposlenima za obavljeni rad.
(3) Plaće za redovan rad obuhvaćaju plaće te naknade plaća: za bolovanja, godišnji odmor i plaćene izostanke i ostale naknade plaća (njega djeteta, vojna vježba i slično).
(4) Plaće u naravi jesu dobra, usluge, prava i ostala primanja određene novčane vrijednosti koje proračuni i proračunski korisnici daju zaposlenima za obavljeni rad, a oni ih koriste u slobodno vrijeme i za zadovoljavanje vlastitih potreba.
(5) Rashodi za zaposlene koji su obračunani iznad neoporezivih iznosa, iako se u poreznom smislu smatraju plaćom, evidentiraju se u okviru odgovarajućih računa podskupine 312 zajedno s obračunanim doprinosima, porezom, prirezom i neoporezivim dijelom naknade.
Članak 49.
(1) Skupina računa 32 – Materijalni rashodi obuhvaća troškove korištenja usluga i dobara potrebnih za redovno funkcioniranje i obavljanje djelatnosti.
(2) U materijalne rashode uključuju se utrošeni lijekovi i ostali potrošni materijal u djelatnosti zdravstva, troškovi nabave robe za daljnju prodaju te troškovi materijala i sirovina utrošenih u proizvodnji.
(3) Naknade troškova zaposlenima uključuju rashode za službena putovanja, rashode za prijevoz, rad na terenu i odvojeni život, rashode za stručno usavršavanje zaposlenih i ostale naknade troškova zaposlenima.
(4) Evidentiranje rashoda za materijal i dijelove za tekuće i investicijsko održavanje obavlja se samo ako se materijal i dijelovi nabavljaju posebno. Ako su materijal i dijelovi nabavljeni u sklopu usluge evidentiraju se kao rashodi za usluge tekućeg i investicijskog održavanja.
(5) Tekuće i investicijsko održavanje podrazumijeva kontinuirane aktivnosti kojima se imovina održava ili vraća u funkcionalno stanje, kao što su: servisiranje uređaja i opreme, uređenje unutarnjih i vanjskih zidova, popravci i zamjena dotrajalih dijelova, periodični remonti postrojenja i opreme i slično.
(6) Nabava vojnih sredstava koja se koriste jednokratno (kao streljivo) evidentira se na računima skupine iz ovoga članka.
Članak 50.
(1) Skupina računa 34 – Financijski rashodi obuhvaća rashode za kamate – za izdane vrijednosne papire i za primljene kredite i zajmove, rashode za bankarske usluge i usluge platnog prometa, negativne tečajne razlike i razlike zbog primjene valutne klauzule, zatezne kamate te ostale nespomenute financijske rashode.
(2) Sve transakcije koje su iskazane u stranoj valuti potrebno je evidentirati u valuti izvještavanja po srednjem tečaju Hrvatske narodne banke na dan:
- nastanka transakcije
- plaćanja obveze odnosno naplate potraživanja
- izvještavanja (datum bilance).
(3) Tečajne razlike i učinci primjene valutne klauzule iskazuju se odvojeno od poslovnog događaja uz koji su povezani. Plaćanje obveze odnosno naplata potraživanja evidentira se po tečaju koji je važeći na dan transakcije, a razlika do prethodno iskazanog tečaja iskazuje se kao tečajna razlika odnosno razlika zbog primjene valutne klauzule.
(4) Realizirana tečajna razlika nastaje kada dođe do promjene u valutnom tečaju između datuma transakcije i datuma podmirenja stavki proizašlih iz transakcije, a evidentira se kao prihod ili rashod.
(5) Realizirana razlika zbog primjene valutne klauzule nastaje kada dođe do promjene u valutnom tečaju između datuma transakcije i datuma podmirenja stavki proizašlih iz transakcije kad su obveze odnosno potraživanja iz poslovnih odnosa ugovorene u tečaju valute Republike Hrvatske u odnosu prema drugoj valuti. Realizirana razlika zbog primjene valutne klauzule evidentira se kao prihod ili rashod.
(6) Nerealizirana tečajna razlika i razlika zbog primjene valutne klauzule nastaje kada dođe do promjene u valutnom tečaju između datuma transakcije i datuma bilance. Nerealizirana tečajna razlika i razlika zbog primjene valutne klauzule evidentira se u okviru podskupine 934 Obračunate negativne tečajne razlike i razlike zbog primjene valutne klauzule ili podskupine 964 Obračunati prihodi od imovine. Nerealizirane negativne i pozitivne tečajne razlike i razlike zbog primjene valutne klauzule iskazuju se u neto iznosu po istovrsnim kategorijama.
(7) Zatezne kamate se iskazuju odvojeno od vrijednosti transakcija temeljem kojih su nastale.
(8) Diskont za izdane dugoročne vrijednosne papire obračunava se kod izdavanja vrijednosnog papira, a uključuje se u rashode u godinama otplate u skladu s diskontnom stopom izdanja. Diskont se evidentira zaduženjem računa aktivnog vremenskog razgraničenja u okviru skupine 19 Rashodi budućih razdoblja i nedospjela naplata prihoda (aktivna vremenska razgraničenja) uz odobrenje primitka od izdanih vrijednosnih papira u okviru skupine 82 Primici od izdanih vrijednosnih papira za iznos za koji je umanjena uplata.
Članak 51.
(1) Skupina računa 35 – Subvencije sadrži subvencije koje se klasificiraju prema primateljima na:
subvencije trgovačkim društvima (financijskim ili nefinancijskim) u javnom sektoru, subvencije trgovačkim društvima (financijskim ili nefinancijskim), zadrugama, poljoprivrednicima i obrtnicima izvan javnog sektora i subvencije trgovačkim društvima (financijskim i nefinancijskim), zadrugama, poljoprivrednicima i obrtnicima iz EU sredstava.(2) Subvencije su tekući prijenosi sredstava koji se daju proizvođačima za poticanje proizvodnje određenih proizvoda i pružanja usluga, a mogu se utvrđivati na temelju razine proizvodnje i/ili količine proizvedenih, prodanih ili uvezenih dobara i usluga.
(3) Prema namjenama subvencije se mogu podijeliti na: subvencije kamata, subvencije za socijalne doprinose, za program usavršavanja zaposlenih, za restrukturiranje trgovačkog društva, za zatvaranje proizvodnje i slično.
(4) Trošak subvencije se evidentira u trenutku pravomoćnosti izdanog akta nadležnog tijela (odluka, rješenje i slično) temeljem kojeg se dodjeljuje subvencija, pod uvjetom da je iznos subvencije mjerljiv te da se odnosi na izvještajno razdoblje.
Članak 52.
(1) Skupina računa 36 – Pomoći dane u inozemstvo i unutar općeg proračuna sadrži tekuće i kapitalne pomoći inozemnim vladama, međunarodnim organizacijama, institucijama i tijelima EU, pomoći unutar općeg proračuna i proračunskim korisnicima drugih proračuna, te prijenose proračunskim korisnicima iz nadležnog proračuna za financiranje redovne djelatnosti, pomoći temeljem prijenosa EU sredstava i prijenose između proračunskih korisnika istog proračuna.
(2) Pomoći dane u obliku prijenosa nefinancijske imovine priznaju se u visini knjigovodstvene vrijednosti imovine.
(3) Pomoći unutar općeg proračuna obuhvaćaju:
– pomoći proračunima i to: državnom, županijskim, gradskim i općinskim proračunima i
– pomoći HZMO-u, HZZ-u i HZZO-u te ostalim izvanproračunskim korisnicima.
(4) Sredstva namijenjena proračunskim korisnicima drugih proračuna klasificiraju se u podskupini računa 366 – Pomoći proračunskim korisnicima drugih proračuna, a sredstva namijenjena drugim proračunima i izvanproračunskim korisnicima u podskupini računa 363 – Pomoći unutar općeg proračuna kao pomoći državnom proračunu, odnosno županijskim, gradskim i općinskim proračunima te njihovim izvanproračunskim korisnicima.
(5) Dane pomoći unutar općeg proračuna po protestiranim jamstvima evidentiraju se u okviru odjeljka 3635, povrat pomoći primljenih unutar općeg proračuna po protestiranim jamstvima u okviru odjeljka 3636, a pomoći proračunskim korisnicima po protestiranim jamstvima u okviru odjeljka 3663.
(6) U glavnoj knjizi proračuna rashodi za redovnu djelatnost proračunskih korisnika koji se financiraju iz proračuna evidentiraju se po nastanku događaja na odgovarajućim računima rashoda za čije se pokriće sredstva koriste, a izdaci po novčanom načelu odgovarajućeg računa izdataka.
(7) U financijskim izvještajima proračuna (razina 13 i razina 22) ne iskazuju se rashodi proračunskih korisnika iz stavka 6. ovoga članka.
(8) Iznimno od stavka 6., proračuni mogu rashode za redovnu djelatnost proračunskih korisnika iz svoje nadležnosti koji se financiraju iz proračuna evidentirati u glavnoj knjizi po novčanom načelu u okviru podskupine 367 Prijenosi proračunskim korisnicima iz nadležnog proračuna za financiranje redovne djelatnosti i to kao:
– prijenose za financiranje rashoda poslovanja
– prijenose za financiranje rashoda za nabavu nefinancijske imovine
– prijenose za financiranje izdataka za financijsku imovinu i otplatu zajmova.
(9) U financijskim izvještajima proračuna (razina 13 i razina 22) rashodi i izdaci za redovnu djelatnost proračunskih korisnika koji se financiraju iz proračuna iskazuju se kao prijenosi iz stavka 8. ovoga članka.
(10) U procesu izrade konsolidiranog financijskog izvještaja proračuna prihodi koje proračunski korisnici ostvare iz nadležnog proračuna, a evidentiraju se prema novčanom načelu, i prijenosi proračunskim korisnicima iz nadležnog proračuna za financiranje redovne djelatnosti sučeljavaju se i eliminiraju.
(11) U konsolidiranom financijskom izvještaju općeg proračuna pomoći proračunskim korisnicima i unutar općeg proračuna se eliminiraju, a ostaju iskazane samo pomoći dane inozemnim vladama, međunarodnim organizacijama te institucijama i tijelima EU.
(12) Pomoći temeljem prijenosa EU sredstava obuhvaćaju:
– tekuće i kapitalne pomoći županijskim, gradskim i općinskim proračunima,
– tekuće i kapitalne pomoći proračunskim korisnicima te
– tekuće i kapitalne pomoći izvanproračunskim korisnicima državnog, županijskih, gradskih i općinskih proračuna.
(13) Podskupina 369 Prijenosi između proračunskih korisnika istog proračuna obuhvaća prijenose koje iznimno proračunski korisnici daju drugim proračunskim korisnicima u nadležnosti istog proračuna na temelju propisa ili natječaja, a uz prethodnu suglasnost Ministarstva financija, odnosno upravnog tijela za financije jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
(14) Prethodna suglasnost iz stavka 13. ovoga članka ne odnosi se na prijenose EU sredstava.
Članak 53.
(1) Skupina računa 37 – Naknade građanima i kućanstvima na temelju osiguranja i druge naknade obuhvaća:
naknade utvrđene propisima o mirovinskom, zdravstvenom i socijalnom osiguranju te ostale vrste naknada i pomoći koje građani i kućanstva dobiju iz proračuna neovisno o sustavima osiguranja.(2) Naknade iz stavka 1. ovoga članka dijele se na naknade u novcu i naknade u naravi, a prema primateljima sredstava, na naknade koje se daju građanima i kućanstvima neposredno ili putem ustanova koje mogu biti izvan ili u javnom sektoru. Naknade u novcu jesu novčana davanja koja građani i kućanstva dobivaju općenito za svoje potrebe, a naknade u naravi obuhvaćaju davanja kojima se posredno ili neposredno građanima i kućanstvima osiguravaju određena dobra ili usluge. Posredno znači da proračun i proračunski korisnici plate dobavljaču, a građani mogu besplatno podići proizvod ili koristiti uslugu. Neposredno znači da građani odnosno kućanstva imaju odobren iznos novca koji dobiju za kupnju određenih proizvoda ili usluga.
(3) Stipendije i školarine koje proračun i proračunski korisnici daju vlastitim zaposlenicima evidentiraju se u ovoj skupini.
(4) Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje sredstva temeljem ugovornih obveza namijenjena zdravstvenim ustanovama koje su proračunski korisnici (u javnom sektoru) evidentira u okviru odjeljaka 3713 i 3714, a zdravstvenim ustanovama izvan javnog sektora u okviru odjeljaka 3711 i 3712.
Članak 54.
(1) Skupina računa 38 – Ostali rashodi sadrži tekuće i kapitalne donacije, kazne, penale i naknade štete i kapitalne pomoći.
(2) Donacije su tekući i/ili kapitalni prijenosi sredstava neprofitnim organizacijama te građanima i kućanstvima koji uključuju i prijenose u naravi kao što su: hrana, odjeća, pokrivači, lijekovi koje država može davati različitim karitativnim i sličnim dobrotvornim organizacijama za daljnju distribuciju građanima i kućanstvima.
(3) U okviru odjeljaka 3813 – Tekuće donacije iz EU sredstava i 3823 – Kapitalne donacije iz EU sredstava posebno se prate donacije ostvarene iz EU izvora.
(4) U kapitalne pomoći klasificiraju se prijenosi nefinancijske imovine ili sredstava za financiranje troškova nefinancijske imovine trgovačkim društvima, zadrugama, obrtnicima i poljoprivrednicima, za pokriće ukupnog gubitka koji se stvarao tijekom dvije ili više godina, za otpisivanje duga na temelju dogovora (ugovora) s dužnikom i plaćanja po protestiranim jamstvima.
(5) Kapitalni prijenosi EU sredstava od proračuna odnosno proračunskog korisnika trgovačkim društvima, zadrugama, obrtnicima i poljoprivrednicima (u tuzemstvu i inozemstvu) iskazuju se u okviru odjeljka 3864 Kapitalne pomoći iz EU sredstava.
(6) Kapitalne pomoći se evidentiraju prema nastanku događaja, odnosno u trenutku donošenja odluke nadležnog tijela o dodjeli kapitalne pomoći pod uvjetom da je iznos kapitalne pomoći mjerljiv te da se odnosi na izvještajno razdoblje.
(7) Podskupinu 385 Izvanredni rashodi u skladu s člankom 56. Zakona o proračunu koriste proračuni isključivo za planiranje nepredvidivih rashoda do visine proračunske pričuve i ne koristi se u računovodstvenim evidencijama. Proračunski i izvanproračunski korisnici ovu podskupinu ne koriste prilikom sastavljanja financijskih planova. Kada se tijekom godine ti rashodi realiziraju, evidentiraju se na teret računa stvarnih rashoda kojima prema vrsti pripadaju.
Članak 55.
(1) Kapitalne pomoći inozemnim vladama, međunarodnim organizacijama te institucijama i tijelima EU u dugotrajnoj nefinancijskoj imovini, donacije dugotrajne nefinancijske imovine i kapitalne pomoći kreditnim i ostalim financijskim institucijama te trgovačkim društvima u dugotrajnoj nefinancijskoj imovini evidentiraju se zaduživanjem odgovarajućeg računa rashoda poslovanja i odobravanjem prihoda od prodaje dugotrajne nefinancijske imovine na odgovarajućem računu razreda 7. Istovremeno odobrava se odgovarajući račun dugotrajne nefinancijske imovine u razredu 0, a zadužuje odgovarajući račun vlastitih izvora u razredu 9.
(2) Tekuće pomoći inozemnim vladama, međunarodnim organizacijama te institucijama i tijelima EU u kratkotrajnoj nefinancijskoj imovini, donacije kratkotrajne nefinancijske imovine i tekuće pomoći kreditnim i ostalim financijskim institucijama te trgovačkim društvima u kratkotrajnoj nefinancijskoj imovini evidentiraju se zaduživanjem odgovarajućeg računa rashoda poslovanja i odobravanjem prihoda od prodaje kratkotrajne nefinancijske imovine na osnovnom računu 64251 – Prihodi od prodaje kratkotrajne nefinancijske imovine. Evidencije u razredu 0 provode se kod donacija sitnog inventara i kratkotrajne imovine koja se drži na zalihama.
(3) Dobivena dugotrajna nefinancijska imovina evidentira se odobravanjem odgovarajućeg računa prihoda poslovanja i zaduživanjem odgovarajućeg računa rashoda za nabavu dugotrajne nefinancijske imovine. Istovremeno se za primljenu imovinu zadužuje odgovarajući račun nefinancijske imovine u razredu 0, a odobrava odgovarajući račun vlastitih izvora u razredu 9.
(4) Dobivena kratkotrajna nefinancijska imovina evidentira se odobravanjem odgovarajućeg računa prihoda poslovanja i zaduživanjem odgovarajućeg računa rashoda za nabavu kratkotrajne nefinancijske imovine u razredu 3. Evidencije u razredu 0 provode se kod donacija sitnog inventara i proizvedene kratkotrajne imovine koja se drži na zalihama.
(5) Međusobni prijenosi kratkotrajne i dugotrajne nefinancijske imovine proračuna, proračunskih i izvanproračunskih korisnika (subjekata unutar općeg proračuna) evidentiraju se preko promjena u obujmu imovine.
Članak 56.
(1) Skupina računa 39 – Raspored rashoda i prijelazni račun sadrži račune za raspored rezultata i prijelazne račune. Računi za raspored rezultata služe za zaključivanje razreda 3 na kraju izvještajnog razdoblja.
(2) Na kraju izvještajnog razdoblja u skupini 39 ne može ostati saldo.
Članak 57.
(1) Rashodi za nabavu nefinancijske imovine jesu ulaganja nastala u postupku stjecanja nefinancijske imovine i klasificiraju se prema njezinim pojavnim oblicima.
(2) Rashodi za nabavu nefinancijske imovine priznaju se u trenutku nabave i evidentiraju na sljedeći način: nabava nefinancijske imovine evidentira se odobrenjem odgovarajućeg računa obveza za nabavu nefinancijske imovine u skupini 24 i zaduženjem odgovarajućeg računa rashoda za nabavu nefinancijske imovine u razredu 4. Istovremeno s evidencijom obveze i rashoda evidentira se nabavljena imovina zaduženjem odgovarajućeg računa nefinancijske imovine u razredu 0 i odobrenjem odgovarajućeg računa vlastitih izvora u skupini 91. Plaćanje se evidentira odobrenjem računa novčanih sredstava u skupini 11 i zaduženjem odgovarajućeg računa obveza za nabavu nefinancijske imovine u skupini 24.
(3) Kod nabave nefinancijske imovine na robni zajam i financijski najam osim knjiženja iz stavka 2. ovoga članka provode se i sljedeća knjiženja: zadužuje se račun obveza za nabavu nefinancijske imovine u skupini 24 i odobrava odgovarajući račun primljenih zajmova u razredu 8 te se zadužuje odgovarajući račun ispravka vlastitih izvora u skupini 91 i odobrava odgovarajući račun obveza za primljene zajmove u skupini 26.
(4) Nabava dugotrajne vojne opreme koja se ne uništava jednokratnom upotrebom evidentira se zaduženjem osnovnog računa 42281 – Vojna oprema i odobrenjem odgovarajućeg računa obveza 24228 – Vojna oprema. Ispravak vrijednosti ove dugotrajne vojne opreme provodi se po stopama koje odlukom utvrđuje čelnik proračunskog korisnika.
Članak 58.
Rashodi za dodatna ulaganja jesu ulaganja kojima se produžuje vijek upotrebe, povećava kapacitet, mijenja namjena ili znatno poboljšavaju funkcionalna svojstva nefinancijske imovine kao npr. ulaganja u obnovu, rekonstrukciju ili povećanje nefinancijske imovine koja ne moraju biti uvjetovana stanjem imovine. Za vrijednost dodatnih ulaganja povećava se vrijednost imovine na kojoj je ulaganje izvršeno.
Članak 59.
Izdaci za financijsku imovinu i otplate zajmova obuhvaćaju izdatke za: dane zajmove i depozite, ulaganja u vrijednosne papire, dionice i udjele u glavnici, otplatu glavnice primljenih kredita i zajmova te otplatu glavnice za izdane vrijednosne papire.
Članak 60.
(1) Proračuni i proračunski korisnici koji mogu davati dugoročne zajmove i kratkoročne s dospijećem u sljedećoj godini evidentiraju ih zaduživanjem odgovarajućeg računa u skupini 51 Izdaci za dane zajmove i depozite i odobravanjem računa novčanih sredstava te se istovremeno zadužuje odgovarajući račun zajmova u skupini 13 i odobrava odgovarajući račun vlastitih izvora u razredu 9. Potraživanja za kamate evidentiraju se odvojeno na odgovarajućem računu potraživanja za prihode poslovanja u skupini 16.
(2) Dugoročni depoziti i kratkoročni koji se vraćaju u sljedećoj godini evidentiraju se odobrenjem računa novčanih sredstava i zaduženjem odgovarajućeg računa izdataka u podskupini 518 Izdaci za depozite i jamčevne pologe te se istovremeno zadužuje račun u skupini 12 i odobrava odgovarajući račun vlastitih izvora u razredu 9.
(3) Dani kratkoročni zajmovi koji se vraćaju u istoj godini evidentiraju se preko odgovarajućeg računa skupine 13 i odobrenjem računa novčanih sredstava.
(4) Kratkoročni depoziti koji se vraćaju u istoj godini evidentiraju se preko odgovarajućeg računa skupine 12 i odobrenjem računa novčanih sredstava.
Članak 61.
(1) Kupljeni vrijednosni papiri evidentiraju se odobrenjem računa novčanih sredstava i zaduženjem odgovarajućeg računa izdataka za vrijednosne papire u skupini 52 te se istovremeno zadužuje odgovarajući račun vrijednosnih papira u skupini 14 i odobrava račun vlastitih izvora u skupini 91.
(2) Kupnja dionica i udjela u glavnici knjigovodstveno se evidentira kao i poslovni događaji opisani u stavku 1. ovoga članka samo na odgovarajućim računima izdataka za dionice i udjele u glavnici u skupini 53 i dionica i udjela u glavnici u skupini 15.
Članak 62.
(1) Otplata glavnice primljenih dugoročnih kredita i zajmova i kratkoročnih koji se vraćaju u sljedećoj godini evidentira se odobrenjem računa novčanih sredstava i zaduženjem odgovarajućeg računa izdataka za otplatu glavnice primljenih kredita i zajmova u skupini 54 te se istovremeno zadužuje odgovarajući račun obveza za kredite i zajmove u skupini 26 i odobrava se odgovarajući račun ispravka izvora vlasništva u skupini 91.
(2) Izdaci za otplatu glavnice za vrijednosne papire koje su proračuni izdali evidentiraju se kao otplata glavnice primljenih kredita i zajmova iz stavka 1. ovoga članka, ali na odgovarajućim računima izdataka za otplatu glavnice za izdane vrijednosne papire u skupini 55 i obveza za vrijednosne papire u skupini 25.
(3) Otplata primljenih kratkoročnih kredita i zajmova te amortizacija izdanih kratkoročnih vrijednosnih papira izvršena u istoj proračunskoj godini evidentira se isključivo na dugovnoj strani odgovarajućih računa u skupini 26 uz istovremeno odobrenje računa novčanih sredstava. .
(4) Kamate za primljene kredite i zajmove te izdane vrijednosne papire evidentiraju se odobrenjem odgovarajućeg računa obveza za rashode poslovanja u skupini 23 i zaduženjem odgovarajućeg računa financijskih rashoda u skupini 34, a plaćanje kamata evidentira se zaduženjem odgovarajućeg računa obveza za rashode poslovanja u skupini 23 i odobrenjem računa novčanih sredstava.
Članak 63.
Prihodi obuhvaćaju rezultate transakcija koje utječu na povećanje neto vrijednosti i klasificiraju se na sljedeće skupine računa:
– 61 Prihodi od poreza,
– 62 Doprinosi,
– 63 Pomoći iz inozemstva i od subjekata unutar općeg proračuna,
– 64 Prihodi od imovine,
– 65 Prihodi od upravnih i administrativnih pristojbi, pristojbi po posebnim propisima i naknada,
– 66 Prihodi od prodaje proizvoda i robe te pruženih usluga, prihodi od donacija i povrati po protestiranim jamstvima,
– 67 Prihodi iz nadležnog proračuna i od HZZO-a temeljem ugovornih obveza i
– 68 Kazne, upravne mjere i ostali prihodi.
Članak 64.
(1) Skupina računa 61 – Prihodi od poreza sadrži: porez i prirez na dohodak, porez na dobit, poreze na imovinu, poreze na robu i usluge, poreze na međunarodnu trgovinu i transakcije i ostale prihode od poreza.
(2) Povrati poreza na dohodak i poreza na dobit prema godišnjoj prijavi odnosno povrati poreza na dodanu vrijednost umanjuju iskazane prihode na skupini računa 61 zaduženjem osnovnog računa 61171 Povrat poreza i prireza na dohodak po godišnjoj prijavi, 61251 Povrat poreza na dobit po godišnjoj prijavi odnosno 61415 Povrat poreza na dodanu vrijednost.
(3) Iznimno, ako su povrati poreza na kraju obračunskog razdoblja veći od uplata poreza iskazanih na osnovnim računima u skupini 61, razlika se analitički iskazuje na računu ostalih nespomenutih rashoda u skupini 32.
Članak 65.
Skupina računa 62 – Doprinosi obuhvaća tri temeljne vrste doprinosa: za zdravstveno osiguranje, za mirovinsko osiguranje i za zapošljavanje.
Članak 66.
Skupine računa 63 – Pomoći iz inozemstva i od subjekata unutar općeg proračuna, 64 – Prihodi od imovine, 65 – Prihodi od upravnih i administrativnih pristojbi, pristojbi po posebnim propisima i naknada, 66 – Prihodi od prodaje proizvoda i robe te pruženih usluga, prihodi od donacija i povrati po protestiranim jamstvima, 67 – Prihodi iz nadležnog proračuna i od HZZO-a temeljem ugovornih obveza, 68 – Kazne i upravne mjere obuhvaćaju neporezne prihode proračuna i proračunskih korisnika.
Članak 67.
(1) Skupina računa 63 – Pomoći iz inozemstva i od subjekata unutar općeg proračuna obuhvaća tekuće i kapitalne prijenose koje proračuni, proračunski i izvanproračunski korisnici dobiju od inozemnih vlada, međunarodnih organizacija te institucija i tijela EU, iz proračuna, od izvanproračunskih korisnika, pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije, pomoći proračunskim korisnicima iz proračuna koji im nije nadležan, pomoći unutar općeg proračuna po protestiranim jamstvima, pomoći temeljem prijenosa EU sredstava te prijenose između proračunskih korisnika istog proračuna.“
(2) U podskupini 633 evidentiraju se i pomoći koje izvanproračunski korisnici državnog proračuna i izvanproračunski korisnici jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave primaju od nadležnog proračuna sukladno posebnim propisima.
(3) Proračunski korisnici iskazuju sredstva koja ostvare iz proračuna koji im nije nadležan u podskupini računa 636 Pomoći proračunskim korisnicima iz proračuna koji im nije nadležan, i u slučaju kada ista ostvare preko nadležnog proračuna.
(4) Podskupina 639 Prijenosi između proračunskih korisnika istog proračuna obuhvaća prijenose koje iznimno proračunski korisnici prime od drugih proračunskih korisnika u nadležnosti istog proračuna na temelju propisa ili natječaja, a uz prethodnu suglasnost Ministarstva financija odnosno upravnog tijela za financije jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave.
(5) Prethodna suglasnost iz stavka 4. ovoga članka ne odnosi se na prijenose EU sredstava.
Članak 68.
(1) Skupina računa 64 – Prihodi od imovine obuhvaća prihode od financijske i prihode od nefinancijske imovine.
(2) Prihodi od financijske imovine jesu: kamate (po vrijednosnim papirima, na oročena sredstva i depozite po viđenju, zatezne kamate te za dane zajmove), pozitivne tečajne razlike i razlike zbog primjene valutne klauzule, dividende, dobit trgovačkih društava, kreditnih i ostalih financijskih institucija po posebnim propisima i ostali prihodi od financijske imovine.
(3) Prihodi od nefinancijske imovine jesu: naknade za koncesije, prihodi od zakupa i iznajmljivanja imovine, naknade za korištenje nefinancijske imovine, naknade za ceste, prihodi od prodaje kratkotrajne nefinancijske imovine i ostali prihodi od nefinancijske imovine.
(4) Prihode od zakupa i iznajmljivanja nefinancijske imovine evidentiraju proračuni. Proračunski korisnici koji iznajmljuju ili daju u zakup imovinu ostvarene prihode iskazuju kao prihode od pruženih usluga.
(5) Premija na izdane dugoročne vrijednosne papire obračunava se kod izdavanja vrijednosnog papira, a uključuje se linearno u prihode u godinama otplate u skladu sa stopom premije izdanja. Premija se evidentira zaduženjem računa novčanih sredstava uz odobrenje računa pasivnih vremenskih razgraničenja u okviru skupine 29 Odgođeno plaćanje rashoda i prihodi budućih razdoblja (pasivna vremenska razgraničenja).
Članak 69.
(1) Skupina računa 65 – Prihodi od upravnih i administrativnih pristojbi, pristojbi po posebnim propisima i naknada obuhvaća upravne i administrativne pristojbe, prihode po posebnim propisima te komunalne doprinose i naknade.
Članak 70.
(1) Skupina računa 66 – Prihodi od prodaje proizvoda i robe te pruženih usluga, prihodi od donacija te povrati po protestiranim jamstvima sadrži prihode koje proračunski korisnici ostvare obavljanjem poslova na tržištu i u tržišnim uvjetima, a koji se ne financiraju iz proračuna te prihode od donacije od pravnih i fizičkih osoba izvan općeg proračuna i povrat donacija po protestiranim jamstvima.
(2) Donacije su sredstva koja, bez obveze vraćanja, proračun i proračunski korisnici dobiju od pravnih i fizičkih osoba izvan općeg proračuna.
(3) U okviru podskupine 663 Donacije od pravnih i fizičkih osoba izvan općeg proračuna i povrat donacija po protestiranim jamstvima evidentiraju se i povrati danih donacija te kapitalnih pomoći po protestiranim jamstvima.
Članak 71.
(1) Kada se prihodi koje naplate proračunski korisnici uplaćuju na račun nadležnog proračuna, proračunski korisnici evidentiraju potraživanje iz proračuna za uplaćena sredstva uz odobravanje analitičkog računa novčanih sredstava.
(2) Kada se prihodi proračunskih korisnika uplaćuju izravno na račun nadležnog proračuna, uplaćena sredstva proračunski korisnici evidentiraju na odgovarajućem računu prihoda odnosno obveza uz zaduživanje osnovnog računa 16721 Potraživanja proračunskih korisnika za sredstva uplaćena u nadležni proračun. Nadležni proračun dužan je mjesečno dostaviti proračunskim korisnicima nalog za knjiženje u roku od 5 dana po isteku mjeseca u kojem su sredstva uplaćena na račun nadležnog proračuna.
(3) Nadležni proračun koji u svojoj glavnoj knjizi vodi prihode i primitke proračunskih korisnika (namjenske i vlastite) te rashode i izdatke koji se financiraju iz istih, u svojim nekonsolidiranim financijskim izvještajima ne iskazuje navedene prihode i primitke te rashode i izdatke proračunskih korisnika.
(4) Nepotrošeni iznos prihoda i primitaka te uplaćena sredstva evidentirana na računima: obveze za primljene predujmove, depoziti, primljene jamčevine i ostale nespomenute obveze proračunskih korisnika koji posluju putem jedinstvenog računa proračuna, nadležni proračun iskazuje u svojim nekonsolidiranim financijskim izvještajima na osnovnom računu 23956 Obveze proračuna za naplaćena sredstva proračunskog korisnika.
Članak 72.
(1) Skupina računa 67 – Prihodi iz nadležnog proračuna i od HZZO-a temeljem ugovornih obveza obuhvaća prihode proračunskih korisnika ostvarene iz nadležnog proračuna za financiranje njihove redovne djelatnosti i prihode zdravstvenih ustanova ostvarene od HZZO-a na temelju ugovornih obveza.
(2) U okviru podskupine računa 671 – Prihodi iz nadležnog proračuna za financiranje redovne djelatnosti proračunskih korisnika, na osnovnim računima unutar odjeljaka 6711 – Prihodi iz nadležnog proračuna za financiranje rashoda poslovanja, 6712 – Prihodi iz nadležnog proračuna za financiranje rashoda za nabavu nefinancijske imovine i 6714 – Prihodi iz nadležnog proračuna za financiranje izdataka za financijsku imovinu i otplatu zajmova proračunski korisnici evidentiraju prihode koje ostvare iz proračuna, za kojeg je iz Registra proračunskih i izvanproračunskih korisnika razvidno da je nadležan proračunskom korisniku.
Članak 73.
Skupina računa 68 – Kazne, upravne mjere i ostali prihodi obuhvaćaju kazne za carinske, devizne, porezne prekršaje, prekršaje trgovačkih društava, prekršaje u prometu te kazne i druge mjere u kaznenom postupku, kazne za prekršaje na kulturnim dobrima, upravne mjere, ostale kazne i ostale prihode.
Članak 74.
Prodaja nefinancijske imovine evidentira se odobrenjem odgovarajućeg računa obračunatih prihoda od prodaje nefinancijske imovine u skupini računa 97 i zaduženjem odgovarajućeg računa potraživanja od prodaje nefinancijske imovine u skupini računa 17. Istovremeno se odobrava račun prodane nefinancijske imovine u razredu 0 i zadužuje odgovarajući račun izvora vlasništva u skupini 91. Kada kupac plati kupljenu imovinu zadužuje se račun novčanih sredstava i odobrava račun potraživanja od prodaje nefinancijske imovine u skupini računa 17, istovremeno se zadužuje račun obračunatih prihoda u skupini računa 97 i odobrava odgovarajući račun prihoda od prodaje nefinancijske imovine u razredu 7.
Članak 75.
Primici od financijske imovine i zaduživanja obuhvaćaju: primljene povrate glavnice danih zajmova, povrate depozita, primitke od izdanih vrijednosnih papira, primitke od prodaje dionica i udjela u glavnici, primljene kredite i zajmove i, primitke od prodaje vrijednosnih papira iz portfelja.
Članak 76.
(1) Povrati glavnice koje proračun i proračunski korisnici dobiju na ime danih dugoročnih zajmova i kratkoročnih koji se vraćaju u sljedećoj godini evidentiraju se odobrenjem odgovarajućeg računa primljenih povrata glavnice danih zajmova u skupini 81 i zaduženjem računa novčanih sredstava. Istovremeno se odobrava odgovarajući račun danih zajmova u skupini 13 i zadužuje račun izvora vlasništva u skupini 91.
(2) Povrati glavnice danih kratkoročnih zajmova ostvareni u istoj proračunskoj godini i primici od prodaje vrijednosnih papira kupljenih u istoj proračunskoj godini evidentiraju se isključivo na potražnoj strani odgovarajućih računa u skupini 13 uz istovremeno zaduženje računa novčanih sredstava.
(3) Povrati dugoročnih depozita i kratkoročnih depozita koji se vraćaju u sljedećoj godini evidentiraju se odobrenjem odgovarajućeg računa povrata depozita u podskupini 818 Primici od povrata depozita od kreditnih i ostalih financijskih institucija i zaduženjem računa novčanih sredstava. Istovremeno se odobrava odgovarajući račun depozita u skupini 12 i zadužuje račun izvora vlasništva u skupini 91
(4) Kamate na dane zajmove i depozite evidentiraju se zaduženjem računa potraživanja za kamate na dane zajmove u skupini 16 i odobrenjem računa obračunatih prihoda od kamata na dane zajmove u skupini 96. Kada se kamate naplate, zadužuje se račun novčanih sredstava i odobrava račun potraživanja za kamate, istovremeno se zadužuje račun obračunatih prihoda i odobrava račun prihoda od kamata na dane zajmove u skupini 64.
Članak 77.
(1) Izdavanje dugoročnih vrijednosnih papira i kratkoročnih čije dospijeće prelazi u sljedeću godinu evidentira se odobrenjem računa primitaka od izdanih vrijednosnih papira u skupini 82 i zaduženjem novčanih sredstava te se odobrava račun obveza za vrijednosne papire u skupini 25 i zadužuje račun ispravka izvora vlasništva u skupini 91. Kod prodaje uz diskont razlika do nominalne vrijednosti evidentira se zaduženjem računa 19111 Rashodi budućih razdoblja uz odobrenje računa primitaka od izdanih vrijednosnih papira u skupini 82, a kod prodaje uz premiju razlika do nominalne vrijednosti evidentira se odobrenjem računa 29221 Odgođeno priznavanje prihoda uz umanjenje računa primitaka od izdanih vrijednosnih papira u skupini 82.
(2) Izdavanje kratkoročnih vrijednosnih papira koji se vraćaju u istoj godini evidentira se preko odgovarajućeg računa skupine 25 i odobrenjem računa novčanih sredstava.
(3) Prodaja dionica i udjela u glavnici evidentira se odobrenjem računa primitaka od prodaje dionica i udjela u glavnici u skupini 83 i zaduženjem računa novčanih sredstava. Istovremeno se odobrava račun dionica i udjela u glavnici u skupini 15 i zadužuje račun izvora vlasništva u skupini 91.
(4) Prodaja vrijednosnih papira iz portfelja evidentira se odobrenjem računa primitaka od prodaje vrijednosnih papira iz portfelja u skupini 85 i zaduženjem računa novčanih sredstava. Istovremeno se odobrava odgovarajući račun vrijednosnih papira u skupini 14 i zadužuje odgovarajući račun vlastitih izvora u skupini 91.
(5) Razlika između prodajne i nabavne vrijednosti kod prodaje dionica i udjela u glavnici i vrijednosnih papira iz portfelja evidentira se kao prihod na osnovnom računu 64199 Ostali prihodi od financijske imovine odnosno kao rashod na osnovnom računu 34349 Ostali nespomenuti financijski rashodi.
Članak 78.
(1) Primljeni dugoročni krediti i zajmovi i kratkoročni koji se vraćaju u sljedećoj godini evidentiraju se odobrenjem računa primitaka od zaduživanja u skupini 84 i zaduženjem novčanih sredstava te se odobrava račun obveza za zajmove u skupini 26 i zadužuje račun ispravka izvora vlasništva u skupini 91.
(2) Primljeni kratkoročni krediti i zajmovi koji se vraćaju u istoj godini evidentiraju se isključivo odobrenjem odgovarajućeg osnovnog računa skupine 26 Obveze za kredite i zajmove i zaduženjem računa novčanih sredstava.
Članak 79.
Vlastiti izvori sadrže:
– 91 Vlastite izvore i ispravak vlastitih izvora,
– 92 Rezultat poslovanja,
- 93 Obračunate rashode poslovanja,
– 96 Obračunate prihode poslovanja,
– 97 Obračunate prihode od prodaje nefinancijske imovine,
– 98 Rezerviranja i
– 99 Izvanbilančne zapise.
Članak 80.
(1) Promjene u vrijednosti (revalorizacija) i promjene u obujmu imovine i obveza jesu događaji koji utječu na imovinu i obveze, a nisu rezultat aktivnosti odnosno transakcija. Evidentiraju se na odgovarajućim računima imovine i obveza, a u korist ili na teret odgovarajućeg računa u podskupini 915.
(2) Svaka promjena evidentirana na računima podskupine 915 prenosi se u korist ili na teret odgovarajućeg računa razreda 9.
(3) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka kao promjene u obujmu imovine i obveza iskazuje se reklasifikacija i zamjena jedne vrste imovine/obveza drugom.
(4) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, isknjiženje i prijenos imovine koja nema sadašnju vrijednost ne evidentira se preko podskupine 915, nego samo na računima nabavne vrijednosti i ispravka vrijednosti te imovine.
(5) Promjene u vrijednosti (revalorizacija) odnose se na promjene u kvaliteti, a najčešće su rezultat inflacije ili promjena u tržišnoj vrijednosti imovine odnosno obveza. Druge promjene u vrijednosti imovine nastaju zbog:
tehnološkog zastarijevanja ili oštećenja imovine.(6) Promjene u obujmu najčešće su rezultat početka priznavanja odnosno prestanka priznavanja imovine i drugih promjena u količini već priznate imovine zbog:
izvanrednih događaja (kao što su potresi, poplave, požari, krađe i slično), potpunog uništenja imovine kad se ta imovina ne može prodati, pokloniti ili prodati kao otpad, utvrđivanja manjkova imovine osim manjkova za koje se terete zaposlenici, odnosno manjkova na teret odgovornih osoba, gubitka prava vlasništva nad imovinom, otpisa imovine u pripremi zbog trajno obustavljene izgradnje odnosno prije puštanja u pogon, otpisa potraživanja i/ili obveza zbog zastare ili stečaja dužnika i/ili vjerovnika, utvrđivanja viškova uslijed prepoznavanja do tada neotkrivene imovine ili prirodnog prirasta, prijenosa nefinancijske imovine između proračuna, proračunskih i izvanproračunskih korisnika.(7) Otpis potraživanja za koja naplata nije moguća zbog zastare ili brisanja iz sudskog registra provodi se na teret obračunatih prihoda, a u korist potraživanja. Kod korisnika koji su obveznici PDV-a, iznos PDV-a sadržan u potraživanju otpisuje se na teret osnovnog računa 32999 Ostali nespomenuti rashodi poslovanja.
(8) Iznimno od stavka 7. ovoga članka otpis potraživanja za koje je prethodno proveden ispravak vrijednosti ne provodi se preko podskupine 915.
(9) Otpis obveza iz ranijih godina provodi se preko podskupine 915 na teret odgovarajućeg računa u skupini 92 Rezultat poslovanja.
Utvrđivanje rezultata i zaključna knjiženja
Članak 81.
(1) Na kraju izvještajnog razdoblja rezultat se utvrđuje tako da se za ukupan iznos rashoda i izdataka odobravaju računi rasporeda rashoda i izdataka u skupinama 39, 49 i 59 i zadužuju odgovarajući računi rezultata poslovanja skupine 92. Za ukupnu svotu prihoda i primitaka zadužuju se računi rasporeda prihoda i primitaka u skupinama 69, 79 i 89 i odobravaju odgovarajući računi rezultata poslovanja u skupini 92.
(2) Ako je potražna strana na računima rezultata poslovanja skupine 92 veća od dugovne za utvrđenu razliku zadužuje se odgovarajući račun rezultata poslovanja i odobrava odgovarajući račun viška prihoda i primitaka u skupini 92. Ako je dugovna strana na računima rezultata poslovanja skupine 92 veća od potražne za utvrđenu razliku odobrava se odgovarajući račun rezultata poslovanja i zadužuje odgovarajući račun manjka prihoda i primitaka u skupini 92.
(3) Na kraju godine svi računi u razredima 3, 4, 5, 6, 7 i 8 se zatvaraju.
Članak 82.
(1) Saldo na kraju godine na podskupini 922 utvrđuje se prebijanjem računa viškova i manjkova po istovrsnim kategorijama i izvorima financiranja (višak prihoda poslovanja i manjak prihoda poslovanja, višak prihoda od nefinancijske imovine i manjak prihoda od nefinancijske imovine, višak primitaka od financijske imovine i manjak primitaka od financijske imovine) na razini osnovnog računa. Za iznose koji su bili evidentirani tijekom godine na računima kapitalnih prijenosa sredstava, a to su: 63121 Kapitalne pomoći od inozemnih vlada u EU, 63122 Kapitalne pomoći od inozemnih vlada izvan EU, 63221 Kapitalne pomoći od međunarodnih organizacija, 63241 Kapitalne pomoći od institucija i tijela EU, 6332 Kapitalne pomoći proračunu iz drugih proračuna i izvanproračunskim korisnicima, 6342 Kapitalne pomoći od izvanproračunskih korisnika, 6352 Kapitalne pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije, 6362 Kapitalne pomoći proračunskim korisnicima iz proračuna koji im nije nadležan, 6382 Kapitalne pomoći temeljem prijenosa EU sredstava, 6392 Kapitalni prijenosi između proračunskih korisnika istog proračuna, 6394 Kapitalni prijenosi između proračunskih korisnika istog proračuna temeljem prijenosa EU sredstava, 6632 Kapitalne donacije te 67121 Prihodi iz nadležnog proračuna za financiranje rashoda za nabavu nefinancijske imovine, a koji su utrošeni za nabavu dugotrajne nefinancijske imovine zadužuje se račun viška ili manjka prihoda poslovanja, a odobrava račun viška ili manjka prihoda od nefinancijske imovine. Za iznose prihoda od nefinancijske imovine koji su tijekom godine utrošeni za financiranje rashoda poslovanja koji pripadaju kategoriji kapitalnih rashoda uključujući i prijenose proračunskim korisnicima iz nadležnog proračuna za nabavu nefinancijske imovine, u skladu sa člankom 70. stavkom 2. Zakona o proračunu, zadužuje se račun viška ili manjka prihoda od nefinancijske imovine, a odobrava račun viška ili manjka prihoda poslovanja. Proces korekcije provodi se i za iznose prihoda od nefinancijske imovine koji su tijekom godine utrošeni za financiranje izdataka za ulaganje u dionice i udjele trgovačkih društava, te otplate glavnice temeljem dugoročnog zaduživanja.
(2) Stanja utvrđena na osnovnim računima podskupine 922 i iskazana u financijskim izvještajima za proračunsku godinu raspodjeljuju se u sljedećoj proračunskoj godini u skladu s Odlukom o raspodjeli rezultata i uz pridržavanje ograničenja u skladu s propisima iz područja proračuna.
Članak 83.
(1) Skupine računa 96 – Obračunati prihodi poslovanja i 97 – Obračunati prihodi od prodaje nefinancijske imovine sadrže obračunate tekuće prihode i obračunate prihode od prodaje nefinancijske imovine.
(2) Obračunati prihodi iskazuju se po načelu nastanka događaja u izvještajnom razdoblju i izražavaju vrijednost novčanih primitaka koji će uslijediti pri naplati potraživanja po navedenim osnovama.
(3) Nakon naplate nastalih potraživanja odgovarajuće svote iskazanih obračunatih prihoda priznaju se kao prihodi izvještajnog razdoblja.
Članak 83.a
(1) Skupina računa 93 – Obračunati rashodi poslovanja sadrži obračunate negativne tečajne razlike i razlike zbog primjene valutne klauzule te obračunate rashode za povrat pomoći primljenih temeljem protestiranih jamstava.
(2) Obračunati rashodi poslovanja iskazuju se po načelu nastanka događaja u izvještajnom razdoblju i izražavaju vrijednost novčanih izdataka koji će uslijediti pri plaćanju obveza odnosno vrijednost umanjenja novčanih primitaka koji će uslijediti pri naplati potraživanja.
(3) Nakon podmirenja nastalih obveza za povrat pomoći primljenih temeljem protestiranih jamstava, plaćene svote iskazanih obračunatih rashoda priznaju se kao rashodi izvještajnog razdoblja.
Članak 84.
Skupina računa 98 – Rezerviranja sadrži rezerviranja novčanih sredstava za određene namjene kao što su:
rezerviranja za otplate zajmova/kredita koji dospijevaju u tekućoj godini i rezerviranja za ostale namjene sukladno propisima.
Članak 85.
Skupina računa 99 – Izvanbilančni zapisi sadrži stavke koje su vezane, ali nisu uključene u bilančne kategorije, i to:
tuđa imovina dobivena na korištenje dana jamstva dana kreditna pisma instrumenti osiguranja plaćanja, potencijalne obveze po osnovi sudskih sporova u tijeku i ostali izvanbilančni zapisi.
Članak 86.
Računovodstveno evidentiranje za 2014. godinu obavit će se prema odredbama Pravilnika o proračunskom računovodstvu i Računskom planu (»Narodne novine«, br. 114/10 i 31/11 - ispravak).
Članak 87.
Stupanjem na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o proračunskom računovodstvu i Računskom planu (»Narodne novine«, br. 114/10 i 31/11 - ispravak).
Članak 88.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu prvog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Članak 31.
(1) Ovaj Pravilnik stupa na snagu prvog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
(2) Odredbe ovoga Pravilnika primjenjuju se u proračunskim procesima koji su povezani s izradom i donošenjem proračuna i financijskih planova za 2021. godinu i projekcija za 2022. i 2023. godinu i nadalje.
(3) Odredbe ovoga Pravilnika primjenjuju se u knjigovodstvenim evidencijama od 1. siječnja 2021.
Red. br |
Naziv sredstva ili skupine sredstva |
Vijek trajanja |
Godišnja stopa (%) |
1 |
2 |
3 |
4 |
I |
GRAĐEVINSKI OBJEKTI |
|
|
1. |
stambeni i poslovni objekti |
|
|
|
od betona, metala, kamena i opeke |
80 |
1,25 |
|
od drveta i ostalog materijala |
20 |
5 |
2. |
ceste, željeznice i slični prometni objekti |
25 |
4 |
3. |
ostali građevinski objekti |
20 |
5 |
II |
POSTROJENJA I OPREMA |
|
|
1. |
Uredska oprema i namještaj |
|
|
|
računala i računalna oprema |
4 |
25 |
|
uredski namještaj |
8 |
12,5 |
|
ostala uredska oprema |
5 |
20 |
2. |
Komunikacijska oprema |
5 |
20 |
|
komunikacijski uređaji |
5 |
20 |
|
pokretni komunikacijski uređaji |
2 |
50 |
3. |
Oprema za održavanje i zaštitu |
5 |
20 |
4. |
Medicinska i laboratorijska oprema |
5 |
20 |
5. |
Znanstvena oprema |
2 |
50 |
6. |
Instrumenti, uređaji i strojevi |
8 |
12,5 |
|
precizni i optički instrumenti |
5 |
20 |
|
mjerni i kontrolni uređaji: |
|
|
|
– mehanički |
8 |
12,5 |
|
– elektronički |
5 |
20 |
7. |
Sportska i glazbena oprema |
5 |
20 |
8. |
Uređaji, strojevi i oprema za ostale namjene |
5 |
20 |
III |
PRIJEVOZNA SREDSTVA |
|
|
1. |
Prijevozna sredstva u cestovnom prometu |
8 |
12,5 |
|
osobni automobili i vozila hitne pomoći |
5 |
20 |
2. |
Prijevozna sredstva u željezničkom prometu |
8 |
12,5 |
3. |
Prijevozna sredstva u pomorskom i riječnom prometu |
8 |
12,5 |
|
brodovi veći od 1000 brt |
20 |
5 |
4. |
Prijevozna sredstva u zračnom prometu |
10 |
10 |
IV |
KNJIGE |
|
|
|
Knjige u knjižnicama |
5 |
20 |
V |
VIŠEGODIŠNJI NASADI I OSNOVNO STADO |
5 |
20 |
VI |
NEMATERIJALNA PROIZVEDENA IMOVINA |
|
|
1. |
Istraživanje rudnih bogatstava |
10 |
10 |
2. |
Ulaganja u računalne programe |
4 |
25 |
3. |
Ostala nematerijalna proizvedena imovina |
4 |
25 |
VII |
NEPROIZVEDENA NEMATERIJALNA IMOVINA |
|
|
|
patenti, koncesije, licence, pravo korištenja tuđih sredstava, višegodišnji zakup i slično |
prema trajanju iz ugovora |
|
VIII |
Vojna nefinancijska oprema |
prema stopama iz Odluke iz članka 57. stavak 4. Pravilnika o proračunskom računovodstvu i Računskom planu |
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.