Baza je ažurirana 20.11.2024.
zaključno sa NN 109/24
EU 2024/2679
VISOKI UPRAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
1726
PRESUDA
Visoki upravni sud Republike Hrvatske u vijeću sastavljenom od sudaca toga suda Blanše Turić, predsjednice vijeća, dr. sc. Sanje Otočan, Senke Orlić-Zaninović, Gordane Marušić Babić i Ljiljane Karlovčan-Đurović, članica vijeća te više sudske savjetnice Ivane Mamić Vuković, zapisničarke, u postupku ocjene zakonitosti općeg akta, povodu prijedloga I. F. iz K., na sjednici vijeća održanoj 26. rujna 2023.
presudio je
Ukida se Odluka o izmjenama Odluke o postupku provođenja izbora za vijeća mjesnih odbora i gradskih četvrti (»Glasnik Grada Karlovca«, 4/23.).
Obrazloženje
1. Podnositelj je ovom Sudu podnio prijedlog za ocjenu zakonitosti Odluke o izmjenama Odluke o postupku provođenja izbora za vijeća mjesnih odbora i gradskih četvrti (»Glasnik Grada Karlovca«, 4/23. – dalje Odluka).
2. U prijedlogu navodi da se u osporenoj Odluci kao pravni temelj za njeno donošenje navodi članak 35. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine« broj 33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09, 36/09, 150/11, 144/12, 19/13, 137/15, 123/17, 98/19 i 144/20. dalje ZoLP(R)S) i članci 34. i 97. Statuta Grada Karlovca (»Glasnik Grada Karlovca, 9/21. i 10/22. – dalje Statut). Smatra da navedene odredbe nisu valjani pravni temelj za donošenje osporavane Odluke, već je to članak 61. stavak 4. ZoLP(R)S, uz odgovarajuću primjenu odredbi Zakona o lokalnim izborima.
3. Podnositelj je dostavio i dopunu prijedloga u kojoj navodi da je osporavanom Odlukom trebalo uskladiti Odluku o postupku provođenja izbora za vijeća mjesnih odbora i gradskih četvrti (»Glasnik Grada Karlovca, 3/09.) i Odluku o izmjeni i dopuni Odluke o postupku provođenja izbora za vijeća mjesnih odbora i gradskih četvrti (»Glasnik Grada Karlovca, 2/15.) sa Zakonom o lokalnim izborima, a što nije učinjeno. Ističe da je vezano za ocjenu zakonitosti osporavane Odluke, zatražio mišljenje Državnog izbornog povjerenstva koje mu je odgovorilo da nije nadležno tijelo za provedbu izbora za članove vijeća mjesnih izbora te da je za ta pitanja nadležno Ministarstvo pravosuđa i uprave. Na njegov upit, Ministarstvo je odgovorilo da jedinica samostalno odlučuje statutom odnosno drugim općim aktom o postupku provedbe izbora, izbornim radnjama, tijelima za provedbu izbora i rokovima za poduzimanje izbornih radnji te je dužna postupati prema utvrđenom svojim općim aktima, u čije tumačenje Ministarstvo ne može ulaziti, niti je ovlašteno nadzirati provedbu izbora za članove vijeća mjesnih odbora. Podnositelj predlaže da se navedeno uzme u obzir prilikom ocjene zakonitosti osporavane Odluke.
4. Donositelj, iako pozvan odgovarajućom primjenom članka 32. Zakona o upravnim sporovima (»Narodne novine«, 20/10., 143/12., 152/14., 94/16., 29/17. i 110/21.; dalje: ZUS) nije dostavio očitovanje, već je očitovanje dostavilo Ured Gradonačelnika, Pročelnica.
5. U očitovanju u bitnome navodi kako podnositelj svojim zahtjevom traži ispitivanje zakonitosti osporavane Odluke kao općeg akta, međutim, nije vidljivo koje mu je pravo time povrijeđeno i koja je to pojedinačna odluka kojom je neka povreda počinjena. S obzirom da podnositelj nije naveo pojedinačnu odluku koja se temelji na općem aktu, a niti je naveo koja su mu prava takvom odlukom povrijeđena, smatra da podnositelj nije ispunio pretpostavke za podnošenje zahtjeva iz članka 84. ZUS-a, kojim je jasno određeno što sve zahtjev za ocjenu zakonitosti općeg akta mora sadržavati. Iz navedenih razloga predlaže da se zahtjev odbaci.
6. Prijedlog je osnovan.
7. Prije svega valja istaknuti da se podnositelj obratio ovom Sudu s prijedlogom, a ne zahtjevom za ocjenu zakonitosti osporene Odluke, koji prijedlog je, Sud odlučio razmotriti sukladno odredbi članka 83. stavka 2. ZUS-a, kojom je propisano da postupak ocjene zakonitosti općeg akta sud može pokrenuti po službenoj dužnosti, na temelju obavijesti građana, pučkog pravobranitelja i na zahtjev suda.
8. Na temelju odredbe članka 35. ZoLP(R)S) i odredbi članaka 34. i 97. Statuta, Gradsko vijeće grada K. 7. ožujka 2023. donijelo je osporavanu Odluku.
Članak 1.
U Odluci o postupku provođenja izbora za vijeća mjesnih odbora i gradskih četvrti (»Glasnik Grada Karlovca« br. 3/09, 2/15) u članku 8. stavak 1. mijenja se i glasi:
»Liste za izbor članova vijeća predlažu političke stranke registrirane u Republici Hrvatskoj na dan stupanja na snagu odluke o raspisivanju izbora i birači«.
Članak 2.
U članku 42. riječi: »Ured državne uprave u Karlovačkoj županiji« zamjenjuju se riječima: »Nadležno upravno tijelo u Karlovačkoj županiji«.
Članak 3.
U članku 47. riječi: »Ured državne uprave u Karlovačkoj županiji« u odgovarajućem padežu zamjenjuju se riječima: »nadležno upravno tijelo u Karlovačkoj županiji« u odgovarajućem padežu.
Članak 4.
Članak 51. briše se.
Članak 5.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Glasniku Grada Karlovca«.
9. Mjesna samouprava je oblik sudjelovanja građana u upravljanju lokalnim poslovima, dok je pravni okvir za njeno ostvarivanje uređeno člankom 133. stavkom 4. Ustava Republike Hrvatske (»Narodne novine,« 56/90., 135/97., 113/00., 28/01. i 76/10.) i člancima 57. do 66. u poglavlju VII. ZoLP(R)S-a.
10. Odredbom članka 59. stavak 2. ZoLP(R)S-a, propisano je da će se statutom odnosno drugim općim aktom općine ili grada urediti sva pitanja vezana uz izbore i obavljanje dužnosti članova vijeća mjesnih odbora. Prema odredbi članka 61. stavka 4. istog Zakona, članovi vijeća mjesnog odbora biraju se na neposrednim izborima, tajnim glasovanjem, razmjernim izbornim sustavom. Postupak izbora članova vijeća mjesnog odbora uređuje predstavničko tijelo općim aktom, odgovarajućom primjenom odredaba zakona kojim se uređuje izbor članova predstavničkih tijela jedinice lokalne samouprave.
11. Osporena Odluka donesena je na temelju odredbe članka 35. ZoLP(R)S i odredbi članka 34. i 97. Statuta. Navedene odredbe daju ovlast predstavničkom tijelu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave za donošenje općih akata, međutim, radi se o odredbama načelne naravi koje ne mogu biti samostalna osnova za donošenje osporene Odluke, bez odgovarajućeg mjerodavnog materijalnog prava.
12. S obzirom da osporavana Odluka ne sadržava valjanu naznaku pravne osnove za njeno donošenje odnosno odredbe višeg propisa iz kojih proizlazi ovlaštenje za njeno donošenje, to Sud ocjenjuje osporenu Odluku nezakonitom.
13. Stoga je, na temelju članka 86. stavka 3. ZUS-a, odlučeno kao u izreci.
14. Odluka prestaje važiti danom objave ove presude u »Narodnim novinama« sukladno članku 86. stavku 4. ZUS-a.
Poslovni broj: Usoz-154/23-6
Zagreb, 26. rujna 2023.
Predsjednica vijeća
Blanša Turić, v. r.
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.