Baza je ažurirana 21.10.2024. 

zaključno sa NN 102/24

EU 2024/2679

Pristupanje sadržaju

Presuda Visokog upravnog suda Republike Hrvatske poslovni broj: Usoz-298/22-5 od 20. srpnja 2023.
Za pristup ovom sadržaju morate biti prijavljeni te imati aktivnu pretplatu
NN 121/2023 (19.10.2023.), Presuda Visokog upravnog suda Republike Hrvatske poslovni broj: Usoz-298/22-5 od 20. srpnja 2023.

Zakon o cestama čl. 107, 109

VISOKI UPRAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE

1682

PRESUDA

Visoki upravni sud Republike Hrvatske u vijeću sastavljenom od sutkinja toga suda Ljiljane Karlovčan-Đurović, predsjednice vijeća, dr. sc. Sanje Otočan, Senke Orlić-Zaninović, Gordane Marušić-Babić i Blanše Turić članica vijeća, uz sudjelovanje više sudske savjetnice Ivane Mamić Vuković, zapisničarke, u postupku ocjene zakonitosti općeg akta pokrenutom povodom zahtjeva A. B. iz S., L. H. iz H., M. H. iz H., i N. H. iz H., koje zastupa S. G., odvjetnik iz S., na sjednici vijeća održanoj 20. srpnja 2023.

presudio je

Ukida se Odluka o nerazvrstanim cestama na području Općine Klis (»Službeni vjesnik Općine Klis« 5/20. i 6/21.).

Obrazloženje

1. Upravni sud u Splitu rješenjem poslovni broj: 16 UsI-1285/22-6 od 14. prosinca 2022. oglasio se nenadležnim u odnosu na dio tužbe kojim se zahtjeva ocjena zakonitosti članka 18. Odluke o nerazvrstanim cestama na području Općine Klis (»Službeni vjesnik Općine Klis« 5/20. i 6/21. – dalje: Odluka) te ustupio tužbu u tom dijelu nadležnom Visokom upravnom sudu Republike Hrvatske, a u odnosu na dio tužbenog zahtjeva kojim je istaknut tužbeni zahtjev za poništenje rješenja tuženika i prvostupanjskog tijela odredio prekid spora te odredio da će nakon pravomoćnog okončanja postupka po zahtjevu za ocjenu zakonitosti sud donijeti rješenje o nastavku spora na prijedlog stranke ili po službenoj dužnosti.

2. Tužitelji u tužbi, osim što osporavaju pojedinačni akt tuženika i prvostupanjskog tijela, osporavaju i zakonitost Odluke o nerazvrstanim cestama na području Općine K. i to članka 18. navedene Odluke. Smatraju da se radi o prethodnom pitanju za rješavanje njihovog subjektivnog upravnog spora. Pozivaju se na presudu Visokog upravnog suda broj: Usoz-83/20 u sličnoj situaciji.

3. Na navode zahtjeva očitovala se Općina K. zastupana po D. G., odvjetniku iz S. Prvenstveno ističe da zahtjev nije podnesen u roku od 30 dana od dostave prvostupanjske odluke javnopravnog tijela pa predlaže da se zahtjev odbaci. Smatra da je zakonodavac na temelju članka 109. stavka 2. u vezi s člankom 49. Zakona o cestama ovlastio jedinice lokalne samouprave da uređuju zaštitu nerazvrstanih cesta u koju zaštitu među ostalim ulazi i određivanje naknade za prekomjernu uporabu cesta. Ističe da je Odluka i njezina izmjena donesena nesporno od strane nadležnog tijela i na temelju valjane pravne osnove te smatra da odluka Visokog upravnog suda na koju se tužitelj poziva nije primjenjiva u konkretnom slučaju te podredno predlaže da se zahtjev odbije.

4. Zahtjev je osnovan.

5. Osporenu Odluku te njezinu izmjenu objavljenu u »Službenom glasniku« 6/21. donijelo je Općinsko vijeće Općine K. na temelju članka 109. Zakona o cestama (»Narodne novine« 84/11., 22/13., 54/13., 148/13., 92/14., 110/19.)., na temelju cijelog Zakona o sigurnosti prometa na cestama (»Narodne novine« 67/08., 48/10., 74/11., 80/13., 158/13., 92/14., 64/15., 108/17., 70/19., 42/20.) i članka 28. Statuta Općine Klis (»Službeni vjesnik Općine Klis« broj 6/19.).

6. U članku 1. Odluke navedeno je da se Odlukom određuje pravni status nerazvrstanih cesta, upravljanje, građenje i održavanje nerazvrstanih cesta, vrsta, opseg i rokovi izvođenja radova redovitog i izvanrednog održavanja nerazvrstanih cesta te kontrola i nadzor nad izvođenjem tih radova, financiranje nerazvrstanih cesta, njihova zaštita te nadzor i kaznene odredbe. Člankom 2. stavkom 1. navedene Odluke propisano je da je nerazvrstana cesta na području Općine K. iz članka 3. ove Odluke javno dobro u općoj uporabi u vlasništvu općine, a postoje javnim dobrom u općoj uporabi na temelju pravomoćnog akta kojim je dopuštena uporaba građevine prema posebnom propisu i upisuje se istim pravnim statusom u zemljišnoj knjizi kao neotuđivo vlasništvo općine. Spornim člankom 18. propisana je naknada za prekomjernu uporabu cesta. Točno je kako to navodi Općina K. u svom očitovanju da članak 109. Zakona o cestama (»Narodne novine« 84/11., 22/13., 54/13., 148/13., 110/19., 144/21., 114/22. i 4/23. – dalje u tekstu: ZOC) uređuje zaštitu nerazvrstanih cesta, međutim, navedena odredba ne ovlašćuje jedinicu lokalne samouprave na vođenje popisa nerazvrstanih cesta. Polazeći od utvrđenja da navedena odredba ZOC-a, a niti odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama niti odredba članka 28. Statuta Općine Klis nisu valjana osnova za donošenje osporene Odluke o nerazvrstanim cestama na području jedinice lokalne samouprave Sud ocjenjuje cijelu osporenu Odluku nezakonitom. S obzirom na navedeno sud se nije upuštao u ocjenu pojedinih odredaba, odnosno, osporene odredbe članka 18. osporene Odluke i njene izmjene. Pravni temelj za donošenje Odluke o nerazvrstanim cestama na području jedinice lokalne samouprave je odredba članka 107. stavka 3. ZOC-a kojom je propisano da jedinica lokalne samouprave vodi jedinstvenu bazu podataka o nerazvrstanim cestama na svom području.

7. S obzirom na to da je osporena Odluka donesena na temelju odredaba koje nisu valjana osnova za donošenje Odluke trebalo je na temelju članka 86. stavka 3. ZUS-a odlučiti kao u izreci.

8. Prigovor Općine K. da zahtjev nije podnesen u roku nije osnovan budući da je tužba koja je ustupljena ovom Sudu na rješavanje podnesena u roku od 30 dana od dostave drugostupanjskog rješenja tuženika.

Poslovni broj: Usoz-298/22-5

Zagreb, 20. srpnja 2023.

Predsjednica Vijeća
Ljiljana Karlovčan-Đurović, v. r.

 

 

Copyright © Ante Borić