Baza je ažurirana 20.11.2024.
zaključno sa NN 109/24
EU 2024/2679
Zakon o cestama čl. 107, 131
Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi čl. 35, 48
Zakon o cestama čl. 107, 131
Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi čl. 35, 48
VISOKI UPRAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
1650
PRESUDA
Visoki upravni sud Republike Hrvatske u vijeću sastavljenom od sutkinja toga suda Ljiljane Karlovčan-Đurović, predsjednice vijeća, dr. sc. Sanje Otočan, Senke Orlić-Zaninović, Gordane Marušić-Babić i Blanše Turić, članica vijeća, uz sudjelovanje više sudske savjetnice Ivane Mamić Vuković, zapisničarke, u postupku ocjene zakonitosti općeg akta pokrenutog u povodu prijedloga M. B. iz C., kojeg zastupa M. T., odvjetnica iz D., na sjednici vijeća održanoj 20. srpnja 2023.
presudio je
Ukida se Odluka o proglašenju statusa javnog dobra u općoj uporabi – nerazvrstanih cesta Općine Konavle, klasa: 363-01/17-02/362, urbroj: 2117/02-05/1-17-1 od 28. rujna 2017. (»Službeni glasnik Općine Konavle« broj 8/2017. od 3. listopada 2017.)
Obrazloženje
1. Podnositelj je podnio prijedlog za ocjenu zakonitosti Odluke o proglašenju statusa javnog dobra u općoj uporabi – nerazvrstanih cesta (»Službeni glasnik« Općine Konavle broj: 8/2017. – u daljnjem tekstu: Odluka). U prijedlogu navodi da je suvlasnik k.č. …/… k.o. C. Ističe da je suvlasnički dio nekretnine stekao ugovorom o kupoprodaji od 23. lipnja 2020. Navodi da je, nakon što je upisao pravo vlasništva na temelju citiranog ugovora, zaprimio je rješenje Zemljišno-knjižnog odjela Općinskog suda u D. poslovni broj: …-…/… od 25. studenoga 2021. kojim je temeljem prijavnog lista Državne geodetske uprave Područnog ureda za katastar D. od 25. siječnja 2018. godine, kopije katastarskog plana, snimke izvedenog stanja, očitovanja nositelja prava na nerazvrstanoj cesti od 2. studenoga 2017. godine, Odluke o proglašenju statusa javnog dobra u općoj uporabi nerazvrstanih cesta (sporne odluke) na nekretnini k.č. br. …/… dvorište oranica 1492 m² evidentirana parcelacija k.č. br. …/… na podčestici k.č. br. …/… i k.č. br. …/… tako da sada glase k.č. br. …/… dvorište 10070 m² i k.č. br. …/… neplodno zemljšte 5 m². Nakon primitka navedenog rješenja izvršio pregled spisa te je prvi puta vidio Odluku o proglašenju statusa javnog dobra u općoj uporabi nerazvrstanih cesta koju osporava u ovom postupku. Ističe da bi neka nekretnina ili dio nekretnine postao nerazvrstana cesta sukladno Zakonu o cestama prema odredbi članka 131. tog Zakona ista se do dana stupanja na snagu tog Zakona mora koristiti za promet vozila po bilo kojoj osnovi i biti pristupačna većem broju korisnika. Izdvojeni dio nekretnine nalazi se na dijelu k.č.br. …/… k.o. C. koji predstavlja zemljište za redovnu uporabu zgrade označene kao k.č.br. 490 k.o. Cavtat, a kojim su se isključivo koristili svi prethodni stanari odnosno vlasnici te zgrade kao što se i sada isključivo koriste svi trenutni stanari odnosno vlasnici. Poziva se na rješenje SR Hrvatske, Skupštine Općine Dubrovnik od 1965. Osim toga, ističe da k.č. … k.o. C. ima svojstvo zaštićenog objekta, a koja zaštita je evidentirana u zemljišnoj knjizi. Predlaže da se ukine Odluka u odnosu na k.č. …/… k.o. C.
2. S obzirom na činjenicu da prijedlogu ne prileži pojedinačna odluka koja se temelji na osporavanom općem aktu, prijedlog se smatra obaviješću u smislu članka 83. stavka 2. Zakona o upravnim sporovima (»Narodne novine«, 20/10., 143/12., 152/14., 94/16., 29/17. i 110/21. – u daljnjem tekstu: ZUS).
3. Donositelj osporene Odluke nije dostavio Sudu očitovanje o prijedlogu, već je očitovanje dostavio Upravni odjel za komunalni sustav i gospodarenje nekretninama Dubrovačko-neretvanske županije.
4. U očitovanju ističu da je Odluka donesena na temelju valjanog pravnog osnova odnosno temeljem valjanog materijalnog prava, tj. temeljem odredbi članka 35. i 48. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi te temeljem članka 123. – 133. Zakona o cestama te da je istu Odluku donijelo nadležno tijelo. Ističe da se radi o nerazvrstanoj cesti u smislu odredbe članka 131. stavak 1. Zakona o cestama te predlaže da Sud zahtjev odnosno prijedlog odbaci ili odbije.
5. Prijedlog je osnovan.
6. Osporenu Odluku donijelo je Općinsko vijeće Općine Konavle na temelju članka 35. i 48. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, članka 31. Statuta Općine Konavle i članka 123. – 133. Zakona o cestama.
Članci 35. i 48. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine«, broj 33/01., 60/01., 129/05., 109/07., 125/08., 36/09., 150/11., 144/12., 123/17., 98/19. i 144/20. – dalje: ZoLPRS) propisuju ovlast predstavničkog tijela te ovlast općinskih načelnika, gradonačelnika odnosno župana te nisu valjana pravna osnova za donošenja sporne Odluke. Članak 31. Statuta Općine Konavle (»Službeni glasnik« Općine Konavle broj 6/14. – pročišćeni tekst i 4/16.) propisuje ovlasti Općinskog vijeća u okviru samoupravnog djelokruga. Odredbe članka 123. – 133. Zakona o cestama (»Narodne novine«, 84/11., 92/13., 54/13., 148/13., 92/14., 110/19., 144/21., 114/22. i 4/23. – u daljnjem tekstu: ZOC) uređuju upis javnih i nerazvrstanih cesta u zemljišne knjige, njima se ne ovlašćuju jedinice lokalne samouprave na vođenje popisa nerazvrstanih cesta.
7. Valjani pravni temelj za donošenje sporne Odluke je odredba članka 107. stavka 3. ZOC-a prema kojoj odredbi jedinica lokalne samouprave vodi jedinstvenu bazu podataka o nerazvrstanim cestama na svom području.
8. Polazeći od utvrđenja da navedene odredbe ZOC-a te ZoLPRS-a i Statuta Općine Konavle na temelju kojih je donesena osporena Odluka nisu valjana osnova za donošenje odluke kao što je osporena Odluka, Sud ocjenjuje navedenu Odluku nezakonitom.
9. Stoga je na temelju članka 86. stavka 3. ZUS-a odlučeno kao u izreci.
Poslovni broj: Usoz-140/21-7
Zagreb, 20. srpnja 2023.
Predsjednica vijeća
Ljiljana Karlovčan-Đurović, v. r.
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.