Baza je ažurirana 20.11.2024. 

zaključno sa NN 109/24

EU 2024/2679

Pristupanje sadržaju

Presuda Visokog upravnog suda Republike Hrvatske poslovni broj: Usoz-97/22-7 od 20. srpnja 2023.
Za pristup ovom sadržaju morate biti prijavljeni te imati aktivnu pretplatu
NN 110/2023 (25.9.2023.), Presuda Visokog upravnog suda Republike Hrvatske poslovni broj: Usoz-97/22-7 od 20. srpnja 2023.

VISOKI UPRAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE

1585

PRESUDA

Visoki upravni sud Republike Hrvatske u vijeću sastavljenom od sutkinja toga suda Gordane Marušić-Babić, predsjednice vijeća, dr. sc. Sanje Otočan, Senke Orlić-Zaninović, Ljiljane Karlovčan-Đurović i Blanše Turić, članica vijeća, uz sudjelovanje više sudske savjetnice Ivane Mamić Vuković kao zapisničara, u postupku ocjene zakonitosti općeg akta, u povodu prijedloga S. d.o.o., V., na sjednici vijeća održanoj 20. srpnja 2023.

presudio je

Ukida se Odluka o određivanju vrijednosti boda komunalne naknade Općine Viškovci (»Službeni glasnik Općine Viškovci«, broj 1/19.).

Obrazloženje

1. Podnositelj je ovome Sudu podnio prijedlog za pokretanje postupka ocjene zakonitosti Odluke o određivanju vrijednosti boda komunalne naknade (»Službeni glasnik Općine Viškovci«, broj: 01/19. – dalje: Odluka), koju je donijelo Općinsko vijeće Općine Viškovci na 11. sjednici održanoj 15. veljače 2019.

2. Podnositelj smatra da je osporavana Odluka donesena protivno odredbi članka 11. Zakona o pravu na pristup informacijama (»Narodne novine«, broj 25/13. i 85/15. – dalje: ZPPI), jer nacrt predmetne Odluke nije bio objavljen na internetskoj stranici radi provođenja javnog savjetovanja sa zainteresiranom javnošću, niti je objavljeno izvješće o provedenom javnom savjetovanju iz kojeg bi bili razvidni eventualni prijedlozi i primjedbe zainteresirane javnosti te očitovanja nositelja izrade nacrta s razlozima za neprihvaćanje pojedinih prijedloga i primjedbi. Navodi da nisu objavljeni niti razlozi za donošenje akta niti ciljevi koji se žele postići savjetovanjem, a što potvrđuje uvid u mrežnu stranicu Općine V. na kojoj se ne nalazi niti jedan od navedenih dokumenata. Kako Odluka nije donesena u skladu s odredbom članka 11. stavka 4. ZPPI-a, a radi se o općem aktu jedinice lokalne samouprave kojim se neposredno uređuju pitanja od utjecaja na potrebe i od interesa za opću dobrobit građana i pravnih osoba na području Općine, pozivajući se na praksu ovoga Suda, predlaže da Sud sukladno odredbi članka 83. stavka 2. Zakona o upravnim sporovima (»Narodne novine«, broj 20/10., 143/12., 152/14., 94/16., 29/17. i 110/21. – dalje: ZUS) po službenoj dužnosti pokrene postupak ocjene zakonitosti i osporavanu Odluku ukine.

3. Donositelj u očitovanju na obavijest navodi da donošenjem predmetne Odluke nije povrijeđeno pravo niti pravni interes fizičkih i pravnih osoba jer je obveza plaćanja komunalne naknade i iznos komunalne naknade određena Odlukom o komunalnoj naknadi Općine Viškovci (»Službeni glasnik Općine Viškovci«, broj: 1/19.), a osporavana Odluka se temelji na navedenoj Odluci o komunalnoj naknadi. Navodi da su prema odredbama novog Zakona o komunalnom gospodarstvu (»Narodne novine«, broj: 68/18.), koji je stupio na snagu 4. kolovoza 2018., općine i gradovi bili dužni do 30. studenog 2018. donijeti nove odluke o vrijednosti boda u godišnjem iznosu. Ističe da je s obzirom na kratak vremenski rok (4. kolovoza 2018. do 30. studenoga 2018.), kao i činjenicu da se vrijednost boda za obveznike plaćanja komunalne naknade nije mijenjala, Općina žurno donijela novu Odluku kako bi se od 1. siječnja 2019. komunalna naknada mogla nesmetano nastaviti naplaćivati. S obzirom na to da je Odluka stupila na snagu 26. veljače 2019. Predlaže da Sud zahtjev podnositelja odbaci jer je isti nepravodoban, kao i iz razloga što osporavana Odluka nije opći akt.

4. Sud je postupajući po prijedlogu podnositelja zakonitost osporavane Odluke odlučio razmotriti po službenoj dužnosti sukladno odredbi članka 83. stavka 2. ZUS-a. Napominje se da je svaka osoba ovlaštena podnijeti Sudu prijedlog (inicijativu) za pokretanje postupka ocjene zakonitosti općeg akta, pri čemu nije vezana subjektivnim rokom iz stavka 1. članka 83. ZUS-a, pa prigovori donositelja glede nepravodobnosti zahtjeva nisu osnovani.

5. Osporavana Odluka donesena je na temelju članka 98. Zakona o komunalnom gospodarstvu (»Narodne novine«, broj: 68/2018. – dalje: ZKG) i članka 32. Statuta Općine V. (»Službeni glasnik Općine Viškovci«, broj 1/13. i 1/18. – dalje: Statut).

6. Odredbom članka 98. stavka 1. ZKG-a propisano je da predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave do kraja studenoga tekuće godine donosi odluku kojom određuje vrijednost boda komunalne naknade (B) koja se primjenjuje od 1. siječnja iduće godine. Prema stavku 2. istog članka ZKG-a, vrijednost boda komunalne nak­nade (B) određuje se u kunama po četvornom metru (m2) korisne površine stambenog prostora u prvoj zoni jedinice lokalne samouprave. Polazište za određivanje vrijednosti boda komunalne naknade (B) je procjena troškova održavanja komunalne infrastrukture iz programa održavanja komunalne infrastrukture uz uzimanje u obzir i drugih predvidivih i raspoloživih izvora financiranja održavanja komunalne infrastrukture (stavak 3.). Ako predstavničko tijelo ne odredi vrijednost boda komunalne naknade (B) do kraja studenoga tekuće godine, za obračun komunalne naknade u sljedećoj kalendarskoj godini vrijednost boda se ne mijenja (stavak 4.).

7. Odredba članka 32. Statuta propisuje mjerodavnost Općinskog vijeća za donošenje odluka i drugih općih akata kojima se uređuju pitanja iz samoupravnog djelokruga Općine V.

8. Ocjenjujući zakonitost osporavane Odluke, a polazeći od načela vladavine prava i radi ostvarenja sigurnosti objektivnog pravnog poretka, Sud nalazi da Odluka nije donesena u skladu s odredbom članka 11. ZPPI-a, koji je bio na snazi u vrijeme njenog donošenja.

9. Naime, ovom odredbom je propisano da su tijela državne uprave, druga državna tijela, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravne osobe s javnim ovlastima dužne provoditi savjetovanje s javnošću pri donošenju zakona i podzakonskih propisa, a pri donošenju općih akata, odnosno drugih strateških ili planskih dokumenata kad se njima utječe na interese građana i drugih pravnih osoba (stavak 1.).

10. Sukladno stavku 2. i 3. istog članka ZPPI-a jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave savjetovanje s javnošću provode preko internetske stranice ili preko središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću, objavom nacrta propisa, općeg akta, odnosno drugog dokumenta, s obrazloženjem razloga i ciljeva koji se žele postići donošenjem propisa, akta ili drugog dokumenta te pozivom javnosti da dostavi svoje prijedloge i mišljenja, a tijela javne vlasti dužna su provesti savjetovanje s javnošću u pravilu u trajanju od 30 dana, osim u slučajevima kad se savjetovanje provodi sukladno propisu kojim se uređuje postupak procjene učinka propisa.

11. Po isteku roka za dostavu mišljenja i prijedloga tijelo javne vlasti dužno je izraditi i objaviti na središnjem državnom internetskom portalu za savjetovanje s javnošću, odnosno internetskoj stranici izvješće o savjetovanju s javnošću, koje sadrži zaprimljene prijedloge i primjedbe te očitovanja s razlozima za neprihvaćanje pojedinih prijedloga i primjedbi, a koje nositelj izrade nacrta obvezno dostavlja tijelu koje usvaja ili donosi propis, opći akt ili dokument (stavak 4. članka 11. ZPPI-a).

12. Iz navedenog slijedi da se odredbe članka 11. ZPPI-a na odgovarajući način primjenjuju u postupku donošenja općih akata jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave kojima ta tijela uređuju pojedina pitanja iz svog samoupravnog djelokruga, a kojima se neposredno ostvaruju potrebe građana i uređuju druga pitanja od interesa za opću dobrobit građana i pravnih osoba na njihovom području.

13. Predmetna Odluka je opći akt jedinice lokalne samouprave kojom se neposredno uređuju pitanja od interesa za građane i pravne osobe na području Općine V., te je jedinica lokalne samouprave u postupku donošenja predmetnog općeg akta bila dužna postupiti prema citiranoj odredbi ZPPI-a.

14. Donositelj općeg akta obvezan je pridržavati se zakonom propisanog postupka za donošenje odluka iz svoje nadležnosti, čime se osiguravaju formalni uvjeti za zakonitost njegovog postupanja i donesenih odluka. S obzirom na očitovanje Općinskog vijeće Općine V. nije sporno da u postupku donošenja predmetne Odluke nije proveden propisani postupak savjetovanja s javnošću u smislu odredbe članka 11. ZPPI-a. Objavom već donesene odluke ne može se ispraviti počinjena nezakonitost u postupku donošenja, jer se informiranje javnosti mora obaviti prije donošenja same odluke. Za ocjenu zakonitosti, s obzirom na naprijed iznesene propuste u postupku donošenja Odluke, nije od utjecaja činjenica što se vrijednost boda za obveznike plaćanja komunalne naknade nije mijenjala u odnosu na vrijednost boda određenu ranijom odlukom.

15. Slijedom navedenog, na temelju odredbe članka 86. stavka 3. ZUS-a odlučeno je kao u izreci.

16. Ukinuta Odluka prestaje važiti danom objave ove presude u »Narodnim novinama« (članak 86. stavak 4. ZUS-a).

Poslovni broj: Usoz-97/22-7

Zagreb, 20. srpnja 2023.

Predsjednica vijeća
Gordana Marušić-Babić, v. r.

 

 

Copyright © Ante Borić