Baza je ažurirana 20.11.2024.
zaključno sa NN 109/24
EU 2024/2679
VISOKI UPRAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
1483
PRESUDA
Visoki upravni sud Republike Hrvatske u vijeću sastavljenom od sudaca toga suda Blanše Turić, predsjednice vijeća, dr. sc. Sanje Otočan, Senke Orlić-Zaninović, Gordane Marušić Babić i Ljiljane Karlovčan-Đurović, članica vijeća, te više sudske savjetnice Ivane Mamić Vuković, zapisničarke, u postupku ocjene zakonitosti općeg akta, u povodu zahtjeva Ministarstva financija Republike Hrvatske, Porezne uprave, Središnjeg ureda, Z.,, na sjednici vijeća održanoj 20. srpnja 2023.
presudio je
Ukidaju se:
članak 2., članak 4., članak 5., članak 7., članak 8. stavak 2., članak 9., članak 10., članak 12., članak 13., članak 14., članak 15. stavak 2., članak 16., članak 17., članak 19., članak 22., članak 23. i članak 26. Odluke o porezima Općine Trpanj (»Službeni glasnik Dubrovačko-neretvanske županije«, 12/17. i 7/18.).
Obrazloženje
1. Na temelju odredbe čanka 82. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine«, 33/01., 60/01., 129/05., 109/07., 125/08., 36/09., 150/11., 144/12., 19/13. – pročišćeni tekst, 137/15. – ispravak, 123/17.,98/19. i 144/20., dalje: ZoLP(R)S) podnositelj je Sudu podnio zahtjev za ocjenu zakonitosti odredbe članka 2., članka 4., članka 5., članka 7., članka 8. stavka 2., članka 9., članka 10., članka 12., članka 13., članka 14., članka 15. stavka 2., članka 16., članka 17., članka 19., članka 22., članka 23. i članka 26. Odluke o porezima Općine Trpanj (»Službeni glasnik Dubrovačko-neretvanske županije«, 12/17. i 7/18. – dalje Odluka).
2. Navodi da je u postupku nadzora zakonitosti Odluke utvrđeno da su sporne odredbe protivne odredbi članka 42. stavka 1. Zakona o lokalnim porezima (»Narodne novine«,115/16.,101/17., i 114/22., dalje: ZLP-a) jer se odnose na pitanja koja nisu u djelokrugu jedinice lokalne samouprave odnosno njima je Općinsko vijeće T. uredilo pitanja, koja, prema navedenoj zakonskoj odredbi nije ovlašteno uređivati. Ističe da se ostala pitanja bitna za utvrđivanje i naplatu poreza uređuju propisima više pravne snage, tj. ZLP-om i Općim poreznim zakonom. Nadalje navodi da Općinsko vijeće Općine T. nije postupilo u skladu s danom uputom podnositelja zahtjeva i ispravilo utvrđene nepravilnosti pa su Odlukom podnositelja, klasa: 410-01/22-01/1458, urbroj: 513-07-21-01-23-4 od 8. veljače 2023. osporene odredbe Odluke obustavljene od primjene.
3. Donositelj, iako pozvan odgovarajućom primjenom članka 32. Zakona o upravnim sporovima (»Narodne novine«, 20/10., 143/12., 152/14., 94/16., 29/17. i 110/21., dalje: ZUS), nije dostavio očitovanje.
4. Na temelju članka 35. ZoLP(R)S), članaka 20. stavka 1. i 42. stavka 1. ZLP-a, te članka 30. Statuta Općine Trpanj (»Službeni glasnik Dubrovačko-neretvanske županije«, 6/13.) Općinsko vijeće Općine T. donijelo je osporenu Odluku.
Osporene odredbe Odluke glase:
Članak 2.
Glede razreza, naplate, prave zaštite, zastare i drugih postupnih odredaba pri utvrđenju i naplati općinskih poreza pored ove Odluke i Zakona o lokalnim porezima, shodno se primjenjuju propisi o porezu na dohodak i Opći porezni zakon te Zakon o upravnom postupku.
Članak 4.
Prirez porezu na dohodak plaća se na području Općine sukladno Zakonu o porezu na dohodak, Pravilniku o porezu na dohodak, Zakonu o lokalnim porezima i ovoj Odluci.
Prirez porezu na dohodak plaća se na porez na dohodak od nesamostalnog rada, porez na dohodak od samostalne djelatnosti, porez na dohodak od mirovine, porez na dohodak od imovine i imovinskih prava, porez na dohodak od kapitala, porez na dohodak od osiguranja i porez na dohodak od drugog dohotka.
Obveznik plaćanja prireza porezu na dohodak je fizička osoba koja ostvaruje dohodak u Republici Hrvatskoj a obveznik je poreza na dohodak prema Zakonu o porezu na dohodak.
Prirez porezu na dohodak plaća se prema prebivalištu ili uobičajenom boravištu obveznika plaćanja prireza porezu na dohodak.
Članak 5.
Osnovica za plaćanje prireza porezu na dohodak je porez na dohodak utvrđen sukladno Zakonu i podzakonskim aktima iz članka 4. stavka 1. ove Odluke.
Članak 7.
Prirez porezu na dohodak obvezan je obračunati, obustaviti i na propisani uplatni način uplatiti poslodavac istodobno s isplatom dohotka, što znači da se isplata dohotka i uplata poreza i prireza obavlja istog dana.
Prirez porezu na dohodak prihod je proračuna Općine.
Članak 8. stavak 2.
Osnovica poreza na potrošnju je prodajna cijena pića po kojoj se pića prodaju u ugostiteljskom objektu, umanjeno za zakonom utvrđene obveze.
Članak 9.
Obveznik poreza na potrošnju je pravna i fizička osoba koja pruža ugostiteljske usluge na području Općine.
Članak 10.
Obveznik poreza dužan je podnijeti mjesečni izvještaj o obračunatom i uplaćenom porezu na propisanom obrascu PP-MI-PO do 20. dana u mjesecu za prethodni mjesec.
Porezni obveznik dužan je platiti utvrđeni porez najkasnije do posljednjeg dana u mjesecu za prethodni mjesec.
Obveznik poreza na potrošnju mora u svom knjigovodstvu osigurati sve podatke potrebne za utvrđivanje i plaćanje poreza na potrošnju.
Porez na potrošnju prihod je Proračuna Općine.
Članak 12.
Porez na kuću za odmor plaća pravna ili fizička osoba koja je vlasnik kuće za odmor na području Općine.
Vlasnikom kuće za odmor smatra se osoba koja je upisana kao vlasnik u zemljišnim knjigama.
Vlasnikom se smatra i izvanknjižni vlasnik odnosno osoba koja nije upisana u zemljišne knjige kao vlasnik ali je iz različitih akata i dokaza (posjedovnog stanja, ugovora, sudske odluke i sličnih dokaza) razvidno da se radi o vlasniku.
Suvlasnici kuće za odmor su obveznici poreza na kuću za odmor razmjerno svojim suvlasničkim dijelovima ili sukladno dogovoru suvlasnika.
Članak 13.
Kućom za odmor smatra se svaka zgrada ili dio zgrade ili stan koji se koriste povremeno ili sezonski, odnosno koji se ne koriste za trajno stanovanje tijekom kalendarske godine.
Državljani Republike Hrvatske koji imaju dvojno državljanstvo i prebivalište na području Općine Trpanj, ali nisu obveznici poreza na dohodak na području Općine Trpanj niti ostvaruju mirovinu u Republici Hrvatskoj, a vlasnici su kuće na području Općine Trpanj, obveznici su poreza na kuće za odmor.
Obveznici poreza na kuću za odmor su i vlasnici ili posjednici kuće za odmor koji imaju uredno prijavljeno prebivalište ili boravište na području Općine, ali kuću koriste na način bliže opisan u stavku 1. ove Odluke.
Obveznici poreza na kuće za odmor su vlasnici zakonito i nezakonito izgrađenih kuća ukoliko kuću koriste na način opisan u stavku 1. ove Odluke.
Ako pravna ili fizička osoba ima u vlasništvu ili posjedu dvije ili više kuća ili stanova na području Općine, kućom za stanovanje smatra se kuća koja se nalazi na adresi mjesta prebivališta vlasnika ili posjednika, a sve preostale kuće smatraju se kućama za odmor i podliježu plaćanju poreza na kuće za odmor.
Članak 14.
Pri promjeni vlasništva nad kućom za odmor tijekom kalendarske godine stari i novi vlasnik su obveznici plaćanja poreza na kuću za odmor za tu godinu razmjerno vremenu u kojem su bili vlasnici kuće.
Porezna obveza starog vlasnika kuće prestaje sa zadnjim danom mjeseca u kojem je vlasništvo promijenjeno, a obveza novog vlasnika kuće poćinje od prvog dana narednog mjeseca.
Ako je vlasnik kuću stekao tijekom kalendarske godine, njegova obveza plaćanja poreza na kuću za odmor umanjuje za dio godine prije sjecanja vlasništava.
U postupku dokazivanja statusa kuće za odmor u smislu odredbe članka 13. stavka 1. ove Odluke, osim osobne iskaznice, uzimat će se u obzir i sljedeća dokumentacija: putovnica, mjesto i visina naknade za potrošnju električne energije, vode, telefona, prijem poštanske pošiljke, potvrda o zasnovanom radnom odnosu, izjava o izabranom liječniku, izjava svjedoka, mjesto podnošenja porezne prijave i svi drugi raspoloživi podaci.
Članak 15. stavak 2.
Porez na kuće za odmor plaća se u roku od 15 dana od dana primitka rješenja o utvrđivanju porezne obveze.
Članak 16.
Obveznik poreza na kuće za odmor dužan je Jedinstvenom upravnom odjelu Općine dostaviti poreznu prijavu sa svim podacima koji se odnose na adresu kuće, korisnu površinu, podatke o poreznom obvezniku te druge relevantne podatke do 31. ožujka godine za koju se utvrđuje porez na kuće za odmor, odnosno u roku od 15 dana od dana nastanka promjene.
Ukoliko vlasnik kuće kao obveznik poreza na kuću za odmor ne dostavi Općini podatke iz stavka 1. ovog članka, Nadležno porezno tijelo će visinu poreza utvrditi na temelju svih raspoloživih saznanja i dokaza, a po mogućnosti očevidom i izmjerom korisne površine kuće od strane ovlaštene osobe Općine.
Ukoliko vlasnik kuće kao obveznik poreza na kuću za odmor ne dopusti ovlaštenoj osobi Općine postupanje opisano u stavku 2. ovog članka, površina kuće utvrdit će se množenjem tlocrtnih dimenzija kuće s brojem etaža.
Porez na kuće za odmor prihod je Općine.
Članak 17.
Kućom za odmor ne smatraju se gospodarske zgrade koje služe za smještaj poljoprivrednih strojeva, oruđa i drugog pribora te kuće za odmor koje se ne mogu koristiti zbog ratnih razaranja i prirodnih nepogoda (poplava, požar, potres i sl.).
Članak 19.
Porez na korištenje javnih površina plaćaju pravne i fizičke osobe koje se koriste javnim površinama temeljem Plana korištenja javnih površina, zaključenog ugovora o zakupu javne površine ili temeljem drugog pravnog posla.
Članak 22.
Porez na korištenje javnih površina prihod je Općine.
Članak 23.
Predmet oporezivanja, porezni obveznici, utvrđivanje, naplata i druga pitanja vezana uz porez na korištenje javnih površina uredit će se posebnom odlukom Općinskog vijeća Općine.
Članak 26.
Porezni obveznik dužan je Jedinstvenom upravnom odjelu Općine dostaviti dokaze o svakoj promjeni koja utječe na utvrđivanje porezne obveze za porez iz članka 3. točke 3., 4. u roku od 15 dana od nastanka promjene.
5. Odredbom članka 20. ZLP-a propisano je da je jedinice lokalne samouprave mogu uvesti sljedeće poreze: 1. prirez porezu na dohodak, 2. porez na potrošnju, 3. porez na kuće za odmor i 4. porez na korištenje javnih površina.
6. Odredbom članka 42. stavka 1. ZLP-a propisano je da predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave svojom odlukom utvrđuje:
1. za potrebe plaćanja prireza poreza na dohodak, visinu stope prireza poreza na dohodak
2. za potrebe plaćanja poreza na potrošnju, visinu stope poreza na potrošnju i nadležno porezno tijelo za utvrđivanje i naplatu poreza.
3. za potrebe plaćanja poreza na kuće za odmor, visinu poreza na kuće za odmor, a ovisno o mjestu, starosti, stanju infrastrukture te drugim okolnostima bitnim za korištenje kuće za odmor, i nadležno porezno tijelo za utvrđivanje i naplatu poreza, i
4. za potrebe plaćanja poreza na korištenje javnih površina, što se smatra javnom površinom, visinu, način i uvjete plaćanja poreza na korištenje javnih površina, kao i nadležno porezno tijelo za utvrđivanje i naplatu poreza.
7. Naprijed navedenom odredbom članka 42. stavka 1. ZLP-a propisano što se može utvrditi odlukom predstavničkog tijela kada uvodi neki od lokalnih poreza. Međutim, takovom odlukom nije dopušteno propisivanje odredbi kojima se utvrđuju porezni obveznici, što čini poreznu osnovicu, način obračuna i plaćanja lokalnih poreza, što se smatra kućom za odmor, te provođenje dokaznog postupka radi utvrđivanja činjenica bitnih za oporezivanje. S obzirom na to da su osporenim odredbama Odluke uređena pitanja koja nisu u djelokrugu jedinice lokalne samouprave, kako to i pravilno navodi podnositelj, jer se uređuju propisima više pravne snage, dakle, odredbama ZLP-a i Općeg poreznog zakona (»Narodne novine«, 115/16., 106/18., 121/19., 32/20. i 40/20.), to se osporene odredbe Odluke ocjenjuju nezakonitima.
8. Stoga je, na temelju članka 86. stavka 3. ZUS-a, odlučeno kao u izreci.
9. Osporene odredbe prestaju važiti danom objave ove presude u »Narodnim novinama« sukladno članku 86. stavku 4. ZUS-a.
Poslovni broj: Usoz-122/23-4
Zagreb, 20. srpnja 2023.
Predsjednica vijeća
Blanša Turić, v. r.
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.