Baza je ažurirana 20.11.2024. 

zaključno sa NN 109/24

EU 2024/2679

Pristupanje sadržaju

Presuda Visokog upravnog suda Republike Hrvatske poslovni broj: Usoz-105/21-8 od 13. travnja 2023.
Za pristup ovom sadržaju morate biti prijavljeni te imati aktivnu pretplatu
NN 50/2023 (10.5.2023.), Presuda Visokog upravnog suda Republike Hrvatske poslovni broj: Usoz-105/21-8 od 13. travnja 2023.

VISOKI UPRAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE

837

PRESUDA

Visoki upravni sud Republike Hrvatske u vijeću sastavljenom od sutkinja toga suda Ljiljane Karlovčan-Đurović, predsjednice vijeća, dr. sc. Sanje Otočan, Senke Orlić-Zaninović, Gordane Marušić-Babić i Blanše Turić, članica vijeća, uz sudjelovanje više sudske savjetnice Ivane Mamić Vuković, zapisničarke, u postupku ocjene zakonitosti općeg akta pokrenutog u povodu prijedloga I. T. iz J., na sjednici vijeća održanoj 13. travnja 2023.

presudio je

Ukida se Pravilnik o unutarnjem redu u upravnim tijelima Općine Josipdol (»Glasnik Karlovačke županije« broj 43/21. i 3/22.).

Obrazloženje

1. Podnositeljica je podnijela prijedlog za ocjenu zakonitosti Pravilnika o unutarnjem redu u upravnim tijelima Općine Josipdol (»Glasnik Karlovačke županije« broj 43/21.). Navedeni Pravilnik izmijenjen je Pravilnikom o izmjenama i dopunama Pravilnika o unutarnjem redu u upravnim tijelima Općine Jospidol (»Glasnik Karlovačke županije« broj 3/22.)

2. Podnositeljica u prijedlogu u bitnome ističe da je osporeni opći akt donesen u postupku koji nije suglasan sa zakonom. Ističe da Pravilnik o unutarnjem redu u upravnim tijelima Općine J. uređuje upravljanje u službi, raspored na radna mjesta te sistematizaciju radnih mjesta, radno vrijeme i odnose sa strankama, lake povrede službene dužnosti, stručno osposobljavanje i usavršavanje službenika i namještenika, godišnje odmore, prestanak službe. Smatra da je u postupku donošenja navedenog Pravilnika trebalo u smislu članka 3. stavak 3. Zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine« 86/08., 61/11., 4/18., 96/18. i 112/19. – u daljnjem tekstu: ZSNLS) primijeniti članak 150. stavak 1. i 2. Zakona o radu (»Narodne novine« 93/14., 127/17. i 90/18. – u daljnjem tekstu: ZOR) te se savjetovati s radničkim vijećem odnosno u smislu članka 153. stavak 3. ZOR-a sa sindikalnim povjerenikom.

3. Donositelj navedenog općeg akta općinski načelnik Općine J., vezano za navedeni postupak donošenja akta, u bitnome je naveo, da u jedinicama lokalne samouprave ne postoji radničko vijeće niti se ono može ustrojiti jer se na službenike i namještenike ne primjenjuju direktno odredbe Zakona o radu već se primjenjuju odredbe ZSNLS-a koji predviđa uređenje materijalnih i drugih prava službenika i namještenika sukladno kolektivnom ugovoru ukoliko je osnovan sindikat u jedinici lokalne samouprave ili postoje članovi nekog sindikata, a ukoliko ne postoji interne opće akte o uređenju materijalnih i drugih prava službenika i namještenika uređuje pravilnikom izvršno tijelo kako je i postupljeno s obzirom da u Općini J. ne postoji sindikat, a pogotovo ne postoji niti može postojati radničko vijeće na koje se neosnovano poziva podnositeljica.

4. Prijedlog je osnovan.

5. Pravilnik o unutarnjem redu u upravnim tijelima Općine Josipdol donesen je na temelju članka 4. stavka 3. Zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, članka 28. Uredbe o klasifikaciji radnih mjesta u lokalnoj, područnoj, regionalnoj samoupravi (»Narodne novine« 74/10., 125/14. – u daljnjem tekstu: Uredbe) te članka 56. Statuta Općine Josipdol (»Glasnik Karlovačke županije« 12/21.) objavljen je u Glasniku Karlovačke županije broj 43/21., a izmijenjen je Pravilnikom o izmjenama i dopunama Pravilnika o unutarnjem redu u upravnim tijelima Općine Josipdol (»Glasnik Karlovačke županije« 3/22. od 17. siječnja 2022.).

6. Pravilnikom se uređuju prava i obveze iz rada i po osnovi rada za službenike i namještenike zaposlene u upravnim tijelima Općine J.

7. Za ocjenu zakonitosti osporenog Pravilnika mjerodavne su odredbe članka 3. stavaka 1. i 3. i članka 4. ZSNLS-a, članka 150. stavka 1. i 4. i članka 153. stavka 3. ZOR-a.

8. Člankom 3. stavcima 1. i 3. ZSNLS-a propisano je da se prava, obveze i odgovornosti službenika i namještenika u upravnim tijelima lokalnih jedinica uređuju zakonom i na temelju zakona donesenim propisima. Na pitanja koja nisu uređena ZSNLS-om ili posebnim zakonom, propisima donesenima na temelju zakona ili kolektivnim ugovorom primjenjuju se opći propisi o radu.

9. Člankom 4. stavcima 1. i 4. ZSNLS-a propisano je da se službenici i namještenici primaju u službu i raspoređuju na slobodna radna mjesta utvrđena pravilnikom o unutarnjem redu. Pravilnikom o unutarnjem redu utvrđuje se unutarnje ustrojstvo upravnih tijela, naziv i opis poslova radnih mjesta, stručni i drugi uvjeti za raspored na radna mjesta, broj izvršitelja i druga pitanja od značaja za rad upravnih tijela u skladu sa statutom i općim aktima lokalne jedinice.

10. Člankom 150. stavkom 1. ZOR-a propisano je, da se prije donošenja odluke važne za položaj radnika, poslodavac mora savjetovati s radničkim vijećem o namjeravanoj odluci te mora radničkom vijeću dostaviti podatke važne za donošenje odluke i sagledavanje njezina utjecaja na položaj radnika. Stavkom 4. člankom 150. ZOR-a propisano je da se podaci o namjeravanoj odluci moraju dostaviti radničkom vijeću potpuno i pravodobno, tako da mu se omogući davanje primjedbi i prijedloga, kako bi rezultati rasprave stvarno mogli utjecati na donošenje odluke.

11. Člankom 153. stavkom 3. ZOR-a propisano je ako kod poslodavca nije utemeljeno radničko vijeće, sindikalni povjerenik preuzima sva prava i obveze radničkog vijeća propisane ZOR-om, osim prava iz članka 164. stavka 2. ZOR-a na imenovanje predstavnika radnika u organ poslodavca iz članka 164. stavak 1. ZOR-a.

12. Pravilnik o unutarnjem redu u upravnim tijelima Općine Josipdol uređuje važna pitanja vezana za položaj radnika. Prema višekratno izraženom stajalištu ovoga Suda, prije donošenja takvog akta treba primijeniti članak 150. ZOR-a.

13. Donošenje pravilnika kojom se uređuju prava i obveze iz rada i po osnovi rada za službenike i namještenike bez prethodnog savjetovanja s radničkim vijećem ili sindikalnim povjerenikom predstavlja povredu zakonske obveze iz članka 150. ZOR-a. Nesporno da savjetovanje prema članku 150. u svezi s člankom 153. stavak 3. ZOR-a nije provedeno, pa Sud utvrđuje da je u postupku donošenja osporenog općeg akta učinjen propust koji osporeni pravilnik čini nezakonitim.

14. Kako Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o unutarnjem redu u upravnim tijelima Općine Josipdol ne može opstati bez osnovnog Pravilnika to je ovom presudom ukinut i Pravilnik o izmjenama i dopunama osporenog Pravilnika.

15. S obzirom na činjenicu da je zbog propusta u postupku donošenja osporenog Pravilnika utvrđena njegova nezakonitost u formalnom smislu, sud nije razmatrao ostale navode podnositeljice.

16. Slijedom iznesenog na temelju članka 86. stavka 3. Zakona o upravnim sporovima (»Narodne novine«, 20/10., 143/12., 152/14., 94/16. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 29/17. i 110/21.) odlučeno je kao u izreci.

Poslovni broj: Usoz-105/21-8

Zagreb, 13. travnja 2023.

Predsjednica vijeća
Ljiljana Karlovčan-Đurović, v. r.

 

 

 

Copyright © Ante Borić