Baza je ažurirana 21.10.2024.
zaključno sa NN 102/24
EU 2024/2679
VISOKI UPRAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
577
PRESUDA
Visoki upravni sud Republike Hrvatske u vijeću sastavljenom od sutkinja toga suda dr. sc. Sanje Otočan, predsjednice vijeća, Senke Orlić-Zaninović, Ljiljane Karlovčan-Đurović, Blanše Turić i mr. sc. Inge Vezmar Barlek, članica vijeća, uz sudjelovanje više sudske savjetnice Ivane Mamić Vuković, zapisničarke, u postupku ocjene zakonitosti općeg akta pokrenutog u povodu prijedloga M. J. iz G., koju zastupa opunomoćenik D. Č., odvjetnik iz Zajedničkog odvjetničkog ureda, D. Č., D. Č. & J. B. Č., R., na sjednici vijeća održanoj 27. veljače 2023.
presudio je
Ukida se Pravilnik o pravima i obvezama za službenike i namještenike zaposlene u Jedinstvenom upravnom odjelu Grada Čabra (»Službene novine Grada Čabra«, 8/21. i 9/22.).
Obrazloženje
1. M. J. iz G. podnijela je prijedlog za ocjenu zakonitosti Pravilnika o pravima i obvezama za službenike i namještenike zaposlene u Jedinstvenom upravnom odjelu Grada Čabra (»Službene novine Grada Čabra«, 8/21), Pravilnika o unutarnjem redu Jedinstvenog upravnog odjela Grada Čabra (»Službene novine Grada Čabra«, 7/21.) i Pravilnika o izmjeni i dopuni Pravilnika o unutarnjem redu jedinstvenog upravnog odjela Grada Čabra (»Službene novine Grada Čabra«, 8/21.).
2. Budući da se prijedlog odnosi na više općih akata, predmeti su razdvojeni tako da se u ovom postupku ispituje zakonitost Pravilnika o pravima i obvezama za službenike i namještenike zaposlene u Jedinstvenom upravnom odjelu Grada Čabra (»Službene novine Grada Čabra«, 8/21.), dok je zakonitost Pravilnika o unutarnjem redu Jedinstvenog upravnog odjela Grada Čabra (»Službene novine Grada Čabra«, 7/21.) i Pravilnika o izmjeni i dopuni Pravilnika o unutarnjem redu jedinstvenog upravnog odjela Grada Čabra (»Službene novine Grada Čabra«, 8/21.) predmet ispitivanja u predmetu: Usoz-25/22.
3. U prijedlogu se u bitnom ističe da je rješenjem Jedinstvenog upravnog odjela Grada Čabra, klasa: UP/I-112-01/21-01/09, urbroj: 2108-03/1-21-1 od 16. studenoga 2021. podnositeljica prijedloga raspoređena na radno mjesto višeg stručnog suradnika za proračun i financije na neodređeno vrijeme s danom 16. studenoga 2021. uz pravo na odgovarajuću plaću. Do rasporeda na to radno mjesto podnositeljica je obavljala poslove v.d. pročelnika Jedinstvenog upravnog odjela Grada Čabra.
4. Podnositeljica smatra da su osporeni opći akti doneseni u postupku koji nije suglasan sa zakonom. Ističe da Pravilnik o unutarnjem redu Jedinstvenog upravnog odjela Grada Čabra i Pravilnik o pravima i obvezama za službenike i namještenike zaposlene u Jedinstvenom upravnom odjelu Grada Čabra uređuju unutarnje ustrojstvo, nazive i opise radnih mjesta, kao i prava i obveze iz rada i po osnovi rada za službenike i namještenike. Stoga je postupku donošenja tih općih akata trebalo, u smislu članka 3. stavka 3. Zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine«, 86/08., 61/11., 4/18., 96/18. i 112/19.; u daljnjem tekstu: ZSNLS), primijeniti članak 150. stavke 1 i 2. Zakona o radu (»Narodne novine«, 93/14., 127/17. i 98/19.; u daljnjem tekstu: ZoR) te se savjetovati s radničkim vijećem, odnosno u smislu članka 153. stavka 3. ZoR-a sa sindikalnim povjerenikom. Navodi da je u Gradu Čabru 17. ožujka 2017. osnovana sindikalna podružnica, a ovlaštena osoba za zastupanje (sindikalni povjerenik) je I. L., koja je dana 17. travnja 2019. reizabrana na tu dužnost. S obzirom na činjenicu da se gradonačelnik Grada Čabra u postupku donošenja osporenih općih akata nije savjetovao sa sindikalnim povjerenikom, podnositeljica smatra da postupak donošenja osporenih općih akata nije proveden u skladu sa zakonom.
5. Nadalje ističe da u tekstu Pravilnika o pravima i obvezama za službenike i namještenike zaposlene u Jedinstvenom upravnom odjelu Grada Čabra, koji je višekratno objavljivan na internetskim stranicama Grada Čabra postoje određene razlike. Stoga, prema mišljenju podnositeljice, Pravilnik o pravima i obvezama za službenike i namještenike zaposlene u Jedinstvenom upravnom odjelu Grada Čabra nije moguće primijeniti. Predlaže njegovo ukidanje.
6. Donositelj osporenog Pravilnika dostavio je Sudu očitovanje o prijedlogu, u kojemu u bitnom ističe da odluke Sindikata državnih službenika i namještenika od 23. ožujka 2017. i 17. travnja 2019., suprotno članku 187. ZoR-a, nikada nisu dostavljene Gradu Čabru na propisani način. Ističe da nakon dostave Pravilnika o unutarnjem redu Jedinstvenog upravnog odjela Grada Čabra službenicima i namještenicima Jedinstvenog upravnog odjela Grada Čabra, nitko od službenika nije iznio podatke o sindikalnom povjereniku ili članstvu, pa gradonačelnik nije bio obaviješten o imenovanju sindikalnog povjerenika niti su o tome bili obaviješteni službenici i namještenici Jedinstvenog upravnog odjela Grada Čabra. Stoga nije proveden postupak prethodne suglasnosti, a što se, iz naprijed navedenih razloga, ne može smatrati propustom. Pored toga ističe da je postojalo nekoliko radnih verzija Pravilnika o pravima i obvezama za službenike i namještenike zaposlene u Jedinstvenom upravnom odjelu Grada Čabra, pa je moguće da je u objavi na internetskoj stranici Grada Čabra došlo do greške. Međutim izvornik općeg akta jedina je pravna osnova za postupanje o pravima i obvezama za službenike i namještenike u Jedinstvenom upravnom odjelu Grada Čabra. Predlaže odbijanje prijedloga.
7. Prijedlog je osnovan.
8. Pravilnik o pravima i obvezama za službenike i namještenike zaposlene u Jedinstvenom upravnom odjelu Grada Čabra (u daljnjem tekstu: Pravilnik) donio je gradonačelnik Grada Čabra 20. listopada 2021. na temelju članka 3. ZSNLS-a i članka 56. Statuta Grada Čabra (»Službene novine Grada Čabra«, 1/21.). Taj je Pravilnik izmijenjen i dopunjen Pravilnikom koji je objavljen u »Službenim novinama Grada Čabra«, 9/22.
9. Pravilnikom se uređuju prava i obveze iz rada i po osnovi rada za službenike i namještenike zaposlene u Jedinstvenom upravnom odjelu Grada Čabra.
10. Za ocjenu zakonitosti osporenog Pravilnika mjerodavne su odredbe članka 3. stavaka 1. i 3. i članka 4. ZSNLS-a, članka 150. stavaka 1. i 4. i članka 153. stavka 3. ZoR-a.
11. Člankom 3. stavcima 1. i 3. ZSNLS-a propisano je da se prava, obveze i odgovornosti službenika i namještenika u upravnim tijelima lokalnih jedinica uređuju zakonom i na temelju zakona donesenim propisima. Na pitanja koja nisu uređena ZSNLS-om ili posebnim zakonom, propisima donesenim na temelju zakona ili kolektivnim ugovorom primjenjuju se opći propisi o radu.
12. Člankom 4. stavcima 1. i 4. ZSNLS-a propisano je da se službenici i namještenici primaju u službu i raspoređuju na slobodna radna mjesta utvrđena pravilnikom o unutarnjem redu. Pravilnikom o unutarnjem redu utvrđuju se unutarnje ustrojstvo upravnih tijela, nazivi i opisi poslova radnih mjesta, stručni i drugi uvjeti za raspored na radna mjesta, broj izvršitelja i druga pitanja od značaja za rad upravnih tijela u skladu sa statutom i općim aktima lokalne jedinice.
13. Članak 150. stavak 1. ZoR-a propisuje da se prije donošenja odluke važne za položaj radnika, poslodavac mora savjetovati s radničkim vijećem o namjeravanoj odluci te mora radničkom vijeću dostaviti podatke važne za donošenje odluke i sagledavanje njezina utjecaja na položaj radnika. Stavkom 4. članka 150. ZoR-a propisano je da se podaci o namjeravanoj odluci moraju dostaviti radničkom vijeću potpuno i pravodobno, tako da mu se omogući davanje primjedbi i prijedloga, kako bi rezultati rasprave stvarno mogli utjecati na donošenje odluke.
14. Člankom 153. stavkom 3. ZoR-a propisano je ako kod poslodavca nije utemeljeno radničko vijeće, sindikalni povjerenik preuzima sva prava i obveze radničkog vijeća propisane ZoR-om, osim prava iz članka 164. stavka 2. ZoR-a na imenovanje predstavnika radnika u organ poslodavca iz članka 164. stavka 1. ZoR-a.
15. Pravilnik o pravima i obvezama za službenike i namještenike zaposlene u Jedinstvenom upravnom odjelu Grada Čabra uređuje važna pitanja vezana za položaj radnika. Prema višekratno izraženom stajalištu ovoga Suda, prije donošenja takvog akta treba primijeniti članak 150. ZoR-a.
16. Donošenje pravilnika kojim se uređuju prava i obveze iz rada i po osnovi rada za službenike i namještenike bez prethodnog savjetovanja s radničkim vijećem ili sindikalnim povjerenikom predstavlja povredu zakonske obveze iz članka 150. ZoR-a.
17. S obzirom na to da iz očitovanja donositelja osporenog Pravilnika proizlazi da u postupku donošenja Pravilnika savjetovanje prema članku 150. u vezi s člankom 153. stavkom 3. ZoR-a nije provedeno, Sud utvrđuje da je u postupku donošenja osporenog općeg akta učinjen propust koji osporeni Pravilnik čini nezakonitim.
18. Budući da Pravilnik o izmjeni i dopuni Pravilnika o pravima i obvezama za službenike i namještenike zaposlene u Jedinstvenom upravnom odjelu Grada Čabra ne može opstati bez osnovnog Pravilnika, to je ovom presudom ukinut i Pravilnik o izmjeni i dopuni osporenog Pravilnika.
19. S obzirom na činjenicu da je zbog propusta u postupku donošenja osporenog Pravilnika utvrđena njegova nezakonitost u formalnom smislu, Sud nije razmatrao navode podnositeljice o različitim inačicama osporenog Pravilnika objavljenim na internetskim stranicama Grada Čabra. Neovisno o tome, valja reći da je izvorni tekst općeg akta, koji je objavljen u službenom glasilu jedinice lokalne samouprave, jedini mjerodavan i obvezujući za sve one na koje se opći akt odnosi i one koji ga primjenjuju.
20. Slijedom iznesenog, na temelju članka 86. stavka 3. Zakona o upravnim sporovima (»Narodne novine«, 20/10., 143/12., 152/14., 94/16. – odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 29/17. i 110/21.) odlučeno je kao u izreci.
Poslovni broj: Usoz-97/23-4
Zagreb, 27. veljače 2023.
Predsjednica vijeća
dr. sc. Sanja Otočan, v. r.
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.