Baza je ažurirana 22.12.2024. 

zaključno sa NN 123/24

EU 2024/2679

NN 31/2023 (17.3.2023.), Odluka o donošenju izmjena i dopuna strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA

Ministarstvo znanosti i obrazovanja

561

Na temelju stavka 11. članka 8. Zakona o strukovnom obrazovanju (»Narodne novine«, broj 30/2009., 24/2010., 22/2013., 25/2018. i 69/2022.), ministar znanosti i obrazovanja donosi

ODLUKU

O DONOŠENJU IZMJENA I DOPUNA STRUKOVNOG KURIKULUMA ZA STJECANJE KVALIFIKACIJE TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324) U OBRAZOVNOM SEKTORU PROMET I LOGISTIKA

I.

Odlukom o uvođenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA (»Narodne novine«, broj 41/2020.) te Odlukom o donošenju izmjena i dopuna strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA (»Narodne novine«, broj 18/2022.) donesen je strukovni kurikulum za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA i njegove izmjene.

II.

Ovom Odlukom donose se izmjene i dopune strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA (»Narodne novine«, broj 18/2022.), u dijelu koji se odnosi na izborni strukovni modul Nastavnog plana i programa, na način da se nastavni predmet Ekologija u prometu u prvom razredu zamjenjuje nastavnim predmetom Psihologija rada, a nastavni predmet Komunikologija u istom strukovnom modulu u Nastavnom programu umjesto u 3. razredu izvodi u 2. razredu.

III.

Sastavni dio ove Odluke su izmjene i dopune strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA iz točke II. ove Odluke.

IV.

U skladu sa strukovnim kurikulumom koji je sastavni dio ove Odluke, obrazuju se učenici koji upisuju prvi razred srednje škole u strukovnome kurikulumu za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA počevši od školske godine 2023./2024.

V.

Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.

Klasa: 602-03/23-05/00001

Urbroj: 533-05-23-0003

Zagreb, 8. ožujka 2023.

Ministar prof. dr. sc. Radovan Fuchs, v. r.

IZMJENE I DOPUNE STRUKOVNOG KURIKULUMA ZA STJECANJE KVALIFIKACIJE TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324)

2.1.3. Izborni strukovni moduli

 

Naziv modula

IZBORNI STRUKOVNI MODUL

Popis strukovnih skupova ishoda učenja iz standarda kvalifikacije:

Norme ponašanja i komuniciranja

Strukovna terminologija na stranom jeziku Komunikacija u prometu na stranom jeziku Psihofizičke sposobnosti čovjeka u prometu Statistika

Poduzetništvo

Primijenjeni elektricitet, magnetizam i termodinamika u prometu

Primijenjena fizika

Čestice, atomi, svemir

Kako učiti i raditi s ovim modulom

Cilj modula:

• osposobiti polaznika da može informacijski realizirati provedbu pripreme, nadziranja i okončanja prijevoznog procesa

• komunicirati s korisnicima usluga i djelatnicima na hrvatskome i stranome jeziku

Opis modula

Izborni strukovni modul zamišljen je, jednim dijelom, kao nadgradnja strukovnih sadržaja, a jednim dijelom kao nadopuna stečenih strukovnih znanja.

Naglasak je stavljen na komuniciranje na stranom jeziku, uljudnom ophođenju unutar tvrtki i prema korisnicima prijevoznih usluga.

Bitno je istaknuti da polaznici stječu znanja o osnovama psihologije rada s naglaskom na boravak i ponašanje u radnoj okolini kao i mogućnost snalaženja u prometnim situacijama koristeći neki od stranih jezika. Dio znanja koja polaznici mogu steći su znanja o dijelovima motornih vozila, prometnica infrastrukture koristeći jedan od stranih jezika.

Polaznici stječu znanja i o osnovama poduzetništa što ih, u budućnosti, može potaknuti na pokretanje samostalne prijevozničke tvrtke, a ujedno može potaknuti pojedinca na nastavak obrazovanja. Izborni strukovni modul ponuđen je polaznicima u svakoj godini obrazovanja. Polaznici su dužni odabrati izborni predmet u svakoj godini obrazovanja i to samo jedan od ponuđenih.

Nastavni predmeti koji se izvode u ovome modulu:

Strani jezik u struci (1. razred, 2 sata, 4 boda)

Strani jezik u struci (2. razred, 2 sata, 4 boda)

Strani jezik u struci (3. razred, 2 sata, 4 boda)

Strani jezik u struci (4. razred, 2 sata, 4 boda)

Poduzetništvo (4. razred, 2 sata, 4 boda)

Statistika (3. razred, 2 sata, 4 boda)

Psihologija rada (1. razred, 2 sata, 4 boda)

Fizika (2. razred, 2 sata, 4 boda)

Fizika (3. razred, 2 sata, 4 boda)

Fizika (4. razred, 2 sata, 4 boda)

Komunikologija (2. razred, 2 sata, 4 boda)

 

 

Naziv nastavnog predmeta: PSIHOLOGIJA RADA Razred: prvi (1.)

 

U prvom razredu polaznik će steći sljedeće ishode učenja:

1. definirati temeljne pojmove socijalne psihologije

2. protumačiti fiziološke i psihološke vidove umora

3. procijeniti trenutačne sposobnosti čovjeka

4. navesti čimbenike koji utječu na rezultate rada

5. opisati prihvatljivo radno okružje

6. objasniti vrste radnih zadataka

7. navesti najčešće ljudske pogreške

8. objasniti načine prepoznavanja i otklanjanja opas­nosti na radnome mjestu

9. motivirati osobu za radni zadatak

Razrada

Nastavne cjeline

Razrada – Nastavne teme

Osnove psihologije rada

Potreba uzimanja u obzir ljudskih faktora

Nezgode koje se mogu pripisati ljudskim faktorima/ljudskim pogreškama »Murphyjev« zakon

Ljudske sposobnosti i ograničenja

Vid

Sluh

Obrada informacija

Pozornost i opažanje

Pamćenje

Klaustrofobija i fizički pristup

Socijalna psihologija

Odgovornost: pojedinačna i skupna

Motivacija i demotivacija

Pritisak suparništva

Pitanja »kulture«

Timski rad

Upravljanje, nadziranje i vodstvo

Čimbenici koji utječu na rezultate rada

Kondicija/zdravlje

Stres: kod kuće i na poslu

Vremenska stiska i krajnji rokovi

Opterećenje radom: preopterećenost i nedovoljna opterećenost

Spavanje i umor: rad u smjenama

Alkohol, lijekovi, zlouporaba lijekova

Radno okruženje

Buka i isparavanja

Osvjetljenje

Klima i temperatura

Kretanje i vibracije

Radno okruženje

Radni zadaci

Fizički rad

Zadaci koji se ponavljaju

Vizualni pregled

Složeni sustavi

Ljudske pogreške

Modeli i teorije pogrešaka

Vrste pogrešaka u zadacima održavanja

Implikacije pogrešaka (tj. nezgoda)

Izbjegavanje i svladavanje grešaka

Opasnosti na radnome mjestu

Prepoznavanje i izbjegavanje opasnosti

Postupanje u hitnim slučajevima

Ostalo

Metode i oblici rada

Metode: verbalne metode, vizualne metode, prakseološke metode, metode aktivnog učenja, metode učenja stvaranjem.

Oblici: frontalni rad, individualni rad, rad u parovima, rad u skupini.

Napomena: Izbor metoda i oblika rada za svaki nastavni sat određuje nastavnik prema nastavnim sadržajima, osobitosti polaznika te materijalnim i drugim uvjetima.

Elementi i oblici praćenja i vrednovanja polaznika

Elementi: usvojenost programskih sadržaja, primjena znanja, sudjelovanje u nastavnom procesu.

Oblici: usmena provjera, pisana provjera, problemski zadatak, projektni zadatak, seminarski rad.

Literatura

Literatura za polaznike

Prema Katalogu obveznih udžbenika i pripadajućih dopunskih nastavnih sredstava Ministarstva znanosti i obrazovanja.

 

 

 

Naziv nastavnog predmeta: KOMUNIKOLOGIJA Razred: drugi (2.)

 

U trećoj godini učenja polaznik će steći sljedeće ishode učenja:

1. dati primjer načina slušanja i postavljanja pitanja

2. prezentirati informacije verbalno i audiovizualnom metodom

3. voditi prodajni razgovor

4. koristiti govor tijela i izgled u komunikaciji

5. demonstrirati načine slanja verbalnih i neverbalnih poruka

6. koristiti norme ponašanja u skladu s etičkim kodeksom

7. opisati komuniciranje u malim grupama

8. navesti karakteristike organizacijskog komuniciranja

9. objasniti utjecaj medija na mase

Razrada

Nastavne cjeline

Razrada – Nastavne teme

Osnove komuniciranja

Pojam i vrste komuniciranja

Važnost komuniciranja

Osnovni model komuniciranja

Komuniciranje s korisnicima usluga

Faze komuniciranja

Priprema za rad

Prvi kontakt

Utvrđivanje želja korisnika usluga

Prezentacija vlastite ponude

Prigovor i eklamacija

Završetak i kraj kontakta

Interpersonalno komuniciranje

Uloga neverbalnih i verbalnih poruka

Strah od komuniciranja

Komuniciranje u malim grupama

Uloga članova i vodstvo grupe

Sukobi u maloj grupi

Uspješnost male grupe

Porodica kao mala grupa

Jezik i kodovi

Neverbalno komuniciranje

Oblikovanje prijenosa i tumačenja poruka

Organizacijsko komuniciranje

Komunikacija između nadređenih i podređenih

Rješavanje sukoba

Masovno komuniciranje

Utjecaj poruka u masovnom komuniciranju

Analiza poruka u medijima

Ostalo

Metode i oblici rada:

Metode: verbalne metode, vizualne metode, prakseološke metode, metode aktivnog učenja, metode učenja stvaranjem.

Oblici: frontalni rad, individualni rad, rad u parovima, rad u skupini.

Napomena: Izbor metoda i oblika rada za svaki nastavni sat određuje nastavnik prema nastavnim sadržajima, osobitosti polaznika te materijalnim i drugim uvjetima.

Elementi i oblici praćenja i vrjednovanja polaznika:

Elementi: usvojenost programskih sadržaja, primjena znanja, sudjelovanje u nastavnom procesu.

Oblici: usmena provjera, pisana provjera, problemski zadatak, projektni zadatak, seminarski rad.

Literatura

Literatura za polaznike:

Prema Katalogu obveznih udžbenika i pripadajućih dopunskih nastavnih sredstava Ministarstva znanosti i obrazovanja.

 

 

4. Kadrovski uvjeti

 

Nastavni predmet

Nastavnik

Izobrazba*

Psihologija rada

• nastavnik stručno – teorijskih sadržaja

• diplomirani psiholog

• magistar psihologije

 

 

* Napomena: kada postoje dvojbe oko ispunjavanja propisanih uvjeta odgovarajuće vrste obrazovanja za izvođenje nastave iz pojedinog nastavnog predmeta (promjena naziva nastavnog predmeta, akademskog ili stručnog naziva, nastavnog plana i programa/strukovnog kurikuluma, uvođenje novog akademskog ili stručnog naziva i sl.) suglasnost o odgovarajućoj vrsti obrazovanja za izvođenje nastave iz pojedinog nastavnog predmeta na zahtjev ustanove za strukovno obrazovanje može izdati ministarstvo nadležno za obrazovanje uz prethodno stručno mišljenje nadležne agencije.

5. Materijalni uvjeti

 

Nastavni predmet

Oprema

Prostor

Psihologija rada

računalo s pristupom internetu, projektor i zaslon

standardna učionica

 

 

 

 

 

Izvor: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2023_03_31_561.html

Copyright © Ante Borić