Ministarstvo znanosti i obrazovanja
561
Na temelju stavka 11. članka 8. Zakona o strukovnom obrazovanju (»Narodne novine«, broj 30/2009., 24/2010., 22/2013., 25/2018. i 69/2022.), ministar znanosti i obrazovanja donosi
ODLUKU
O DONOŠENJU IZMJENA I DOPUNA STRUKOVNOG KURIKULUMA ZA STJECANJE KVALIFIKACIJE TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324) U OBRAZOVNOM SEKTORU PROMET I LOGISTIKA
I.
Odlukom o uvođenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA (»Narodne novine«, broj 41/2020.) te Odlukom o donošenju izmjena i dopuna strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA (»Narodne novine«, broj 18/2022.) donesen je strukovni kurikulum za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA i njegove izmjene.
II.
Ovom Odlukom donose se izmjene i dopune strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA (»Narodne novine«, broj 18/2022.), u dijelu koji se odnosi na izborni strukovni modul Nastavnog plana i programa, na način da se nastavni predmet Ekologija u prometu u prvom razredu zamjenjuje nastavnim predmetom Psihologija rada, a nastavni predmet Komunikologija u istom strukovnom modulu u Nastavnom programu umjesto u 3. razredu izvodi u 2. razredu.
III.
Sastavni dio ove Odluke su izmjene i dopune strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA iz točke II. ove Odluke.
IV.
U skladu sa strukovnim kurikulumom koji je sastavni dio ove Odluke, obrazuju se učenici koji upisuju prvi razred srednje škole u strukovnome kurikulumu za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA počevši od školske godine 2023./2024.
V.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 602-03/23-05/00001
Urbroj: 533-05-23-0003
Zagreb, 8. ožujka 2023.
Ministar prof. dr. sc. Radovan Fuchs, v. r.
IZMJENE I DOPUNE STRUKOVNOG KURIKULUMA ZA STJECANJE KVALIFIKACIJE TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324)
2.1.3. Izborni strukovni moduli
Naziv modula |
IZBORNI STRUKOVNI MODUL |
Popis strukovnih skupova ishoda učenja iz standarda kvalifikacije: |
Norme ponašanja i komuniciranja Strukovna terminologija na stranom jeziku Komunikacija u prometu na stranom jeziku Psihofizičke sposobnosti čovjeka u prometu Statistika Poduzetništvo Primijenjeni elektricitet, magnetizam i termodinamika u prometu Primijenjena fizika Čestice, atomi, svemir |
Kako učiti i raditi s ovim modulom |
|
Cilj modula: |
• osposobiti polaznika da može informacijski realizirati provedbu pripreme, nadziranja i okončanja prijevoznog procesa • komunicirati s korisnicima usluga i djelatnicima na hrvatskome i stranome jeziku |
Opis modula |
Izborni strukovni modul zamišljen je, jednim dijelom, kao nadgradnja strukovnih sadržaja, a jednim dijelom kao nadopuna stečenih strukovnih znanja. Naglasak je stavljen na komuniciranje na stranom jeziku, uljudnom ophođenju unutar tvrtki i prema korisnicima prijevoznih usluga. Bitno je istaknuti da polaznici stječu znanja o osnovama psihologije rada s naglaskom na boravak i ponašanje u radnoj okolini kao i mogućnost snalaženja u prometnim situacijama koristeći neki od stranih jezika. Dio znanja koja polaznici mogu steći su znanja o dijelovima motornih vozila, prometnica infrastrukture koristeći jedan od stranih jezika. Polaznici stječu znanja i o osnovama poduzetništa što ih, u budućnosti, može potaknuti na pokretanje samostalne prijevozničke tvrtke, a ujedno može potaknuti pojedinca na nastavak obrazovanja. Izborni strukovni modul ponuđen je polaznicima u svakoj godini obrazovanja. Polaznici su dužni odabrati izborni predmet u svakoj godini obrazovanja i to samo jedan od ponuđenih. |
Nastavni predmeti koji se izvode u ovome modulu: |
Strani jezik u struci (1. razred, 2 sata, 4 boda) Strani jezik u struci (2. razred, 2 sata, 4 boda) Strani jezik u struci (3. razred, 2 sata, 4 boda) Strani jezik u struci (4. razred, 2 sata, 4 boda) Poduzetništvo (4. razred, 2 sata, 4 boda) Statistika (3. razred, 2 sata, 4 boda) Psihologija rada (1. razred, 2 sata, 4 boda) Fizika (2. razred, 2 sata, 4 boda) Fizika (3. razred, 2 sata, 4 boda) Fizika (4. razred, 2 sata, 4 boda) Komunikologija (2. razred, 2 sata, 4 boda) |
Naziv nastavnog predmeta: PSIHOLOGIJA RADA Razred: prvi (1.)
U prvom razredu polaznik će steći sljedeće ishode učenja: |
1. definirati temeljne pojmove socijalne psihologije 2. protumačiti fiziološke i psihološke vidove umora 3. procijeniti trenutačne sposobnosti čovjeka 4. navesti čimbenike koji utječu na rezultate rada 5. opisati prihvatljivo radno okružje 6. objasniti vrste radnih zadataka 7. navesti najčešće ljudske pogreške 8. objasniti načine prepoznavanja i otklanjanja opasnosti na radnome mjestu 9. motivirati osobu za radni zadatak |
Razrada |
|
Nastavne cjeline |
Razrada – Nastavne teme |
Osnove psihologije rada |
Potreba uzimanja u obzir ljudskih faktora Nezgode koje se mogu pripisati ljudskim faktorima/ljudskim pogreškama »Murphyjev« zakon |
Ljudske sposobnosti i ograničenja |
Vid Sluh Obrada informacija Pozornost i opažanje Pamćenje Klaustrofobija i fizički pristup |
Socijalna psihologija |
Odgovornost: pojedinačna i skupna Motivacija i demotivacija Pritisak suparništva Pitanja »kulture« Timski rad Upravljanje, nadziranje i vodstvo |
Čimbenici koji utječu na rezultate rada |
Kondicija/zdravlje Stres: kod kuće i na poslu Vremenska stiska i krajnji rokovi Opterećenje radom: preopterećenost i nedovoljna opterećenost Spavanje i umor: rad u smjenama Alkohol, lijekovi, zlouporaba lijekova |
Radno okruženje |
Buka i isparavanja Osvjetljenje Klima i temperatura Kretanje i vibracije Radno okruženje |
Radni zadaci |
Fizički rad Zadaci koji se ponavljaju Vizualni pregled Složeni sustavi |
Ljudske pogreške |
Modeli i teorije pogrešaka Vrste pogrešaka u zadacima održavanja Implikacije pogrešaka (tj. nezgoda) Izbjegavanje i svladavanje grešaka |
Opasnosti na radnome mjestu |
Prepoznavanje i izbjegavanje opasnosti Postupanje u hitnim slučajevima |
Ostalo |
|
Metode i oblici rada |
Metode: verbalne metode, vizualne metode, prakseološke metode, metode aktivnog učenja, metode učenja stvaranjem. Oblici: frontalni rad, individualni rad, rad u parovima, rad u skupini. Napomena: Izbor metoda i oblika rada za svaki nastavni sat određuje nastavnik prema nastavnim sadržajima, osobitosti polaznika te materijalnim i drugim uvjetima. |
Elementi i oblici praćenja i vrednovanja polaznika |
Elementi: usvojenost programskih sadržaja, primjena znanja, sudjelovanje u nastavnom procesu. Oblici: usmena provjera, pisana provjera, problemski zadatak, projektni zadatak, seminarski rad. |
Literatura |
|
Literatura za polaznike |
Prema Katalogu obveznih udžbenika i pripadajućih dopunskih nastavnih sredstava Ministarstva znanosti i obrazovanja. |
Naziv nastavnog predmeta: KOMUNIKOLOGIJA Razred: drugi (2.)
U trećoj godini učenja polaznik će steći sljedeće ishode učenja: |
1. dati primjer načina slušanja i postavljanja pitanja 2. prezentirati informacije verbalno i audiovizualnom metodom 3. voditi prodajni razgovor 4. koristiti govor tijela i izgled u komunikaciji 5. demonstrirati načine slanja verbalnih i neverbalnih poruka 6. koristiti norme ponašanja u skladu s etičkim kodeksom 7. opisati komuniciranje u malim grupama 8. navesti karakteristike organizacijskog komuniciranja 9. objasniti utjecaj medija na mase |
Razrada |
|
Nastavne cjeline |
Razrada – Nastavne teme |
Osnove komuniciranja |
Pojam i vrste komuniciranja Važnost komuniciranja Osnovni model komuniciranja Komuniciranje s korisnicima usluga |
Faze komuniciranja |
Priprema za rad Prvi kontakt Utvrđivanje želja korisnika usluga Prezentacija vlastite ponude Prigovor i eklamacija Završetak i kraj kontakta |
Interpersonalno komuniciranje |
Uloga neverbalnih i verbalnih poruka Strah od komuniciranja |
Komuniciranje u malim grupama |
Uloga članova i vodstvo grupe Sukobi u maloj grupi Uspješnost male grupe Porodica kao mala grupa |
Jezik i kodovi |
Neverbalno komuniciranje Oblikovanje prijenosa i tumačenja poruka |
Organizacijsko komuniciranje |
Komunikacija između nadređenih i podređenih Rješavanje sukoba |
Masovno komuniciranje |
Utjecaj poruka u masovnom komuniciranju Analiza poruka u medijima |
Ostalo |
|
Metode i oblici rada: |
Metode: verbalne metode, vizualne metode, prakseološke metode, metode aktivnog učenja, metode učenja stvaranjem. Oblici: frontalni rad, individualni rad, rad u parovima, rad u skupini. Napomena: Izbor metoda i oblika rada za svaki nastavni sat određuje nastavnik prema nastavnim sadržajima, osobitosti polaznika te materijalnim i drugim uvjetima. |
Elementi i oblici praćenja i vrjednovanja polaznika: |
Elementi: usvojenost programskih sadržaja, primjena znanja, sudjelovanje u nastavnom procesu. Oblici: usmena provjera, pisana provjera, problemski zadatak, projektni zadatak, seminarski rad. |
Literatura |
|
Literatura za polaznike: |
Prema Katalogu obveznih udžbenika i pripadajućih dopunskih nastavnih sredstava Ministarstva znanosti i obrazovanja. |
4. Kadrovski uvjeti
Nastavni predmet |
Nastavnik |
Izobrazba* |
Psihologija rada |
• nastavnik stručno – teorijskih sadržaja |
• diplomirani psiholog • magistar psihologije |
* Napomena: kada postoje dvojbe oko ispunjavanja propisanih uvjeta odgovarajuće vrste obrazovanja za izvođenje nastave iz pojedinog nastavnog predmeta (promjena naziva nastavnog predmeta, akademskog ili stručnog naziva, nastavnog plana i programa/strukovnog kurikuluma, uvođenje novog akademskog ili stručnog naziva i sl.) suglasnost o odgovarajućoj vrsti obrazovanja za izvođenje nastave iz pojedinog nastavnog predmeta na zahtjev ustanove za strukovno obrazovanje može izdati ministarstvo nadležno za obrazovanje uz prethodno stručno mišljenje nadležne agencije.
5. Materijalni uvjeti
Nastavni predmet |
Oprema |
Prostor |
Psihologija rada |
računalo s pristupom internetu, projektor i zaslon |
standardna učionica |
Izvor: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2023_03_31_561.html