Baza je ažurirana 21.10.2024. 

zaključno sa NN 102/24

EU 2024/2679

Pristupanje sadržaju

 Presuda Visokog upravnog suda Republike Hrvatske poslovni broj: Usoz-44/2021-17 od 26. rujna 2022. 2022.
Za pristup ovom sadržaju morate biti prijavljeni te imati aktivnu pretplatu
NN 124/2022 (24.10.2022.), Presuda Visokog upravnog suda Republike Hrvatske poslovni broj: Usoz-44/2021-17 od 26. rujna 2022. 2022.

VISOKI UPRAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE

1901

PRESUDA

Visoki upravni sud Republike Hrvatske u vijeću sastavljenom od sudaca toga suda Senke Orlić-Zaninović, predsjednice vijeća, dr. sc. Sanje Otočan, Gordane Marušić-Babić, Ljiljane Karlovčan Đurović i Blanše Turić, članova vijeća te više sudske savjetnice Ivane Mamić Vuković, zapisničarke, u postupku ocjene zakonitosti općeg akta pokrenutom u povodu prijedloga B. P. iz P., P., kojeg zastupa opunomoćenik L. P., odvjetnik u C., na sjednici vijeća održanoj 26. rujna 2022.

presudio je

Ukida se Odluka o proglašenju statusa nerazvrstane ceste – javnog dobra u općoj uporabi, klasa: 940-01/20-01/02, urbroj: 2198/07-1/1-20-02 od 28. prosinca 2020. (Službeni glasnik Općine Posedarje, broj 12/2020.)

Obrazloženje

1. Podnositelj je 24. ožujka 2021. Upravnom sudu u Splitu podnio tužbu osporavajući zakonitost Odluke o proglašenju statusa nerazvrstane ceste-javnog dobra u općoj uporabi, klasa: 940-01/20-01/02, urbroj: 2198/07-1/1-20-02 od 28. prosinca 2020. (Službeni glasnik Općine Posedarje, broj 12/2020., dalje: Odluka).

2. S obzirom na to da je ovdje riječ o objektivnom upravnom sporu u nadležnosti ovog Suda, Upravni sud u Splitu se oglasio nenadležnim i predmet ustupio te se, od tada, predmet vodi pod gore rubriciranim brojem, pod kojim je Sud, u smislu članka 83. stavka 2. Zakona o upravnim sporovima (»Narodne novine«, 20/10., 143/12., 152/14., 94/16. – odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 29/17. i 110/21. dalje: ZUS) razmotrio prijedlog za ocjenu zakonitosti općeg akta po službenoj dužnosti.

3. Podnositelj ukazuje na nezakonitost Odluke tvrdnjom da je nerazvrstanom cestom proglašena i njegova nekretnina, koja nije služila za promet pa nije bilo uvjeta da Općina P. donese Odluku, pozivom na odredbe članka 101. Zakona o cestama (»Narodne novine«, 84/11., 22/13., 54/13., 148/13., 92/14. i 110/19.; u daljnjem tekstu: ZoC) i članka 35. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine«, 33/01., 60/01., 129/05., 109/07., 125/08., 36/09., 150/11., 144/12., 19/13. - pročišćeni tekst, 137/15. - ispravak i 123/17., 98/19 dalje: ZoLP(R)S). Pojašnjava da je k.č.2252/1 k.o. P., koja nikada nigdje nije bila upisana kao cesta, asfaltirana protupravno od strane fizičkih osoba, kojima je još 2003.g. naložena uspostava prijašnjeg stanja uklanjanjem, a što je nastavno rezultiralo dugotrajnim sporom pred redovnim sudom. Ističe da uopće nije sudjelovao u postupku obilježavanja granica tijekom izrade geodetskog elaborata, koji je napravljen tako da je izvršena i protupravna dioba niza parcela ne bi li se oformili privatni odvojci »ceste«. Smatra da je Odluka nije mogla biti donesena pozivom na članak 101., a ni na članak 98. stavka 1. ZoC-a, jer niti jedna od ovih odredbi ne daje ovlast predstavničkom tijelu za donošenje ovakve Odluke. Poziva se na odluke ovog Suda, broj Usoz-30/18, Usoz-5/17 i Usoz-156/15, a upire i na Odluku Ustavnog suda Republike Hrvatske U-I-6326/2011 iz koje proizlazi da su odredbe članka 131. ZoC-a pravno tehničke prirode i ne rješavaju vlasničkopravne odnose.

Predlaže sudu da pokrene postupak i Odluku ukine.

4. Donositelj u očitovanju navodi da je Odluka na pravnoj snazi, potvrđuje da je točno da dio čestica za koje je proveden postupak evidentiranja u katastarski operat i zemljišnu knjigu jest vlasništvo fizičkih osoba i da nisu upisane kao put, ali tvrdi da svi nositelji stvarnih prava na tim nekretninama mogu posvjedočiti da se radi o cesti za promet motornim vozilima pa je zadiranje u pravo vlasništva utemeljeno na Zakonu o cestama.

5. Prijedlog je osnovan.

6. Odluka je donesena na temelju članka 35. ZoLP(R)S), članka 31. Statuta Općine Posedarje (Službeni glasnik Općine Posedarje, broj 1/13, 2/13 i 2/18), članka 101. Zoc-a i članka 2. Odluke o nerazvrstanim cestama (Službeni glasnik Općine Posedarje br. 6/16).

7. Odlukom, koja sadrži tri članka, prvim se asfaltirani put koji prolazi nekretninama označenim kao k.č. 2252/4, k.č. 2252/3, k.č. 2252/1, k.č. 2250 i k.č. 2184, sve k.o. P., utvrđuje nerazvrstanom cestom i kao takav proglašava javnim dobrom u općoj uporabi, drugim člankom nalaže se upis Odluke u zemljišnim knjigama, a treći članak određuje stupanje na snagu Odluke, u roku od osam dana po objavi u službenom glasilu Općine P.

8. Sud nalazi da predstavničko tijelo Općine P. u odredbama članka 35. ZoLP(R)S), članka 31. Statuta Općine Posedarje (Službeni glasnik Općine Posedarje, broj 1/13, 2/13 i 2/18), članka 101. Zoc-a i članka 2. Odluke o nerazvrstanim cestama (Službeni glasnik Općine Posedarje br. 6/16) nije imalo ovlaštenja za donošenje predmetne Odluke.

9. Naime, odredbom članka 101. ZC-a propisano je da je nerazvrstana cesta javno dobro u općoj uporabi u vlasništvu jedinice lokalne samouprave na čijem se području nalazi (stavak 1.). Nerazvrstana cesta se ne može otuđiti iz vlasništva jedinice lokalne samouprave niti se na njoj mogu stjecati stvarna prava, osim prava služnosti i prava građenja radi građenja građevina sukladno odluci izvršnog tijela jedinice lokalne samouprave, pod uvjetom da ne ometaju odvijanje prometa i održavanje nerazvrstane ceste (stavak 2.). Dio nerazvrstane ceste namijenjen pješacima (nogostup i slično) može se dati u zakup sukladno posebnim propisima, ako se time ne ometa odvijanje prometa, sigurnost kretanja pješaka i održavanje nerazvrstane ceste (stavak 3.). Nekretnina koja je izvlaštenjem, pravnim poslom ili na drugi način postala vlasništvo jedinice lokalne samouprave, a lokacijskom dozvolom je predviđena za građenje nerazvrstane ceste, ne može se otuđiti (stavak 4.).

10. Navedene odredbe ZC-a, na temelju kojih je donesena osporavana Odluka, ne daju ovlast predstavničkom tijelu jedinice lokalne samouprave za donošenje odluke kojom nekretninu u privatnom vlasništvu proglašava javnim dobrom u općoj uporabi.

11. Članak 31. ZoLP(R)S-a propisuje nadležnost Općinskog vijeća, međutim ta odredba samostalno, bez mjerodavnog materijalnog prava, ne može biti osnova za donošenje općeg akta, a članak 2. Odluke o nerazvrstanim cestama sadrži definiciju pojma nerazvrstane ceste sukladno Zoc-u i također, ne predstavlja zakonsku osnovu za proglašenje nerazvrstane ceste kao javnog dobra u općoj uporabi.

12. Slijedom navedenog, Odluka je ocijenjena nezakonitom pa je temeljem odredbe članka 86. stavka 3. ZUS-a, odlučeno kao u izreci.

13. Ova odluka će se, sukladno odredbi članka 86. stavka 4. ZUS-a, objaviti u »Narodnim novinama«.

Poslovni broj: Usoz-44/2021-17

Zagreb, 26. rujna 2022.

Predsjednica vijeća
Senka Orlić-Zaninović, v. r.

 

 

 

Copyright © Ante Borić