Baza je ažurirana 31.03.2025. 

zaključno sa NN 47/25

EU 2024/2679

NN 35/2025 (28.2.2025.), Uredba o postupcima koji prethode sklapanju pravnih poslova raspolaganja nekretninama u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu darovanja

Vlada Republike Hrvatske

415

Na temelju članka 40., a u vezi s člancima 28., 29. i 30. te člankom 33. stavkom 3. Zakona o upravljanju nekretninama i pokretninama u vlasništvu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 155/23.), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 27. veljače 2025. donijela

UREDBU

O POSTUPCIMA KOJI PRETHODE SKLAPANJU PRAVNIH POSLOVA RASPOLAGANJA NEKRETNINAMA U VLASNIŠTVU REPUBLIKE HRVATSKE U SVRHU DAROVANJA

I. OPĆE ODREDBE

Članak 1.

(1) Ovom Uredbom uređuje se postupak darovanja nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske, i to neizgrađenog građevinskog zemljišta, građevine sa zemljištem za redovitu uporabu te građevine, stana i poslovnog prostora (u daljnjem tekstu: nekretnina) u korist jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i ustanove čiji je osnivač Republika Hrvatska i/ili jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, u svrhe kojima se potiče gospodarski napredak, socijalna dobrobit građana i ujednačavanje gospodarskog i demografskog razvitka svih krajeva Republike Hrvatske.

(2) Ovom Uredbom uređuje se postupak darovanja nekretnine jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave ili ustanovi čiji je osnivač jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, u svrhu smještaja tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave ili ustanova čiji je osnivač jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, a za potrebe rada odnosno obavljanja poslova iz njihove nadležnosti.

(3) Ovom Uredbom uređuje se postupak darovanja nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske u korist organizacija civilnog društva, u svrhu ostvarenja projekata od općeg, kulturnog, znanstvenog, sportskog, javnog ili socijalnog interesa kojima se ispunjavaju ciljevi i prioriteti definirani strateškim i planskim dokumentima, posebnim propisima ili operativnim programima Vlade Republike Hrvatske za nacionalne manjine.

Članak 2.

(1) Neizgrađenim građevinskim zemljištem u smislu članka 1. stavka 1. ove Uredbe, a koje može biti predmet darovanja smatra se neizgrađeno građevinsko zemljište na kojem je uspostavljeno vlasništvo Republike Hrvatske, pod uvjetom da pravo upravljanja nije posebnim zakonom ili drugim aktom povjereno drugom tijelu.

(2) Građevinom sa zemljištem za redovitu uporabu te građevine u smislu članka 1. stavka 1. ove Uredbe, a koja može biti predmet darovanja smatra se:

– građevina izgrađena na nekretnini na kojoj je uspostavljeno vlasništvo Republike Hrvatske, na temelju ili bez odgovarajućeg akta gradnje, odnosno za koju je ishođeno rješenje o izvedenom stanju, s pripadajućim zemljištem za redovitu uporabu te građevine, a koja u naravi ne predstavlja stan ili poslovni prostor

– ruševina i napuštena građevina, s pripadajućim zemljištem za redovitu uporabu tih građevina, je građevina izgrađena na nekretnini na kojoj je uspostavljeno vlasništvo Republike Hrvatske te koja je izgubila svoju prvotnu namjenu i više se ne koristi.

(3) Stanovima i poslovnim prostorima, u smislu članka 1. stavka 1. ove Uredbe, a koji mogu biti predmet darovanja smatraju se:

– stanovi

– poslovni prostori

– drugi posebni dijelovi nekretnina

– druge stambene jedinice koje predstavljaju kuće u nizu i druge kuće u kojima se nalazi samo jedan ili više posebnih dijelova koji služe za stanovanje, u naravi stanovi, a na kojima je uspostavljeno vlasništvo Republike Hrvatske, zajedno sa zemljištem nužnim za redovitu uporabu zgrade.

Članak 3.

Na postupke darovanja nekretnina propisane ovom Uredbom na odgovarajući način primjenjuju se odredbe i pravila kojima se uređuju državne potpore.

II. POSTUPAK DAROVANJA NEKRETNINA U KORIST JEDINICA LOKALNE I PODRUČNE (REGIONALNE) SAMOUPRAVE I USTANOVA ČIJI JE OSNIVAČ REPUBLIKA HRVATSKA I/ILI JEDINICE LOKALNE I PODRUČNE (REGIONALNE) SAMOUPRAVE

Članak 4.

(1) Nekretnine se u skladu sa Zakonom o upravljanju nekretninama i pokretninama u vlasništvu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 155/23., u daljnjem tekstu: Zakon) mogu darovati jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave i ustanovama čiji je osnivač Republika Hrvatska i/ili jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave kada je to opravdano i obrazloženo razlozima poticanja gospodarskog napretka, socijalne dobrobiti građana i ujednačavanja gospodarskog i demografskog razvitka svih krajeva Republike Hrvatske.

(2) Raspolaganje iz stavka 1. ovoga članka provodi se na zahtjev jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave ili ustanove čiji je osnivač Republika Hrvatska i/ili jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, na koju se prenosi ono pravo s kojim se postiže ista svrha, a koje je najpovoljnije za Republiku Hrvatsku.

Članak 5.

(1) Raspolaganje iz članka 4. ove Uredbe u korist jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave provodi se posebno u svrhu:

– ostvarenja projekata izgradnje poduzetničke infrastrukture odnosno poduzetničkih zona i poduzetničkih potpornih institucija u skladu sa zakonom kojim se uređuje unaprjeđenje poduzetničke infrastrukture

– provođenja projekata i planova zaštite prirode, očuvanja i/ili obnove bioraznolikosti odnosno projekata poučavanja o zaštiti prirode, istraživanja i posjećivanja zaštićenih područja prirode

– ostvarenja projekata ulaganja u skladu s posebnim zakonom

– ostvarenja projekata koji su od općeg javnog, socijalnog ili kulturnog interesa, poput izgradnje škola, dječjih vrtića, bolnica, domova zdravlja, građevina socijalne skrbi, groblja, parkirališta, sportskih građevina, građevina za smještaj i zaštitu životinja, muzeja, memorijalnih centara i drugih sličnih građevina kojima se povećava kvaliteta života građana na području jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave

– ostvarenja projekata izgradnje poslovne i druge infrastrukture od osobitog značaja za gospodarski razvoj

– provođenja programa stambenog zbrinjavanja i društveno poticane stanogradnje

– provođenja programa integracije osoba s invaliditetom u društvo

– provođenja programa demografske obnove

– provođenja planova gospodarenja otpadom

– provođenja operativnih programa Vlade Republike Hrvatske za nacionalne manjine.

(2) Projekti izgradnje druge infrastrukture iz stavka 1. podstavka 5. ovoga članka obuhvaćaju darovanje nekretnina u svrhu izgradnje infrastrukturnih građevina u skladu sa zakonom kojim se uređuje rješavanje imovinskopravnih odnosa u svrhu izgradnje infrastrukturnih građevina.

Članak 6.

(1) Raspolaganje iz članka 4. ove Uredbe u korist ustanova čiji je osnivač Republika Hrvatska i/ili jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave provodi se u svrhu ostvarenja projekata od društvenog i gospodarskog značaja, kojima se pridonosi ostvarenju ciljeva planova razvoja jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave odnosno akata strateškog planiranja Republike Hrvatske.

(2) Raspolaganje iz stavka 1. ovoga članka nije moguće u korist ustanova – poduzetničkih potpornih institucija.

Članak 7.

(1) Jedinica lokalne samouprave i ustanova čiji je osnivač jedinica lokalne samouprave zahtjev iz članka 4. stavka 2. ove Uredbe za darovanje neizgrađenog građevinskog zemljišta i/ili građevine sa zemljištem nužnim za redovitu uporabu te građevine podnose županiji nadležnoj prema mjestu gdje se nekretnina nalazi.

(2) Ustanova čiji je osnivač Republika Hrvatska zahtjev iz članka 4. stavka 2. ove Uredbe za darovanje neizgrađenog građevinskog zemljišta i/ili građevine sa zemljištem nužnim za redovitu uporabu te građevine podnose nadležnom tijelu iz članka 13. stavka 1. Zakona, prema mjestu gdje se nekretnina nalazi.

(3) Ako se tijekom postupka povodom zahtjeva za darovanje iz stavaka 1. ili 2. ovoga članka utvrdi da procijenjena vrijednost nekretnine iznosi više od 1.000.000,00 eura, nadležno tijelo iz članka 13. stavka 1. Zakona će ministarstvu nadležnom za državnu imovinu (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) dostaviti zahtjev iz stavka 1., odnosno stavka 2. ovoga članka s cjelokupnom dokumentacijom na nadležno postupanje.

(4) Županija ili ustanova čiji je osnivač županija zahtjev iz članka 4. stavka 2. ove Uredbe za darovanje neizgrađenog građevinskog zemljišta i/ili građevine sa zemljištem nužnim za redovitu uporabu te građevine podnose Ministarstvu.

(5) O zahtjevima iz stavaka 1., 2. i 4. ovoga članka odlučuje i odluku o darovanju nekretnine u vlasništvu Republike Hrvatske donosi gradonačelnik, gradsko vijeće, župan, županijska skupština, ministar nadležan za poslove državne imovine (u daljnjem tekstu: ministar) ili Vlada Republike Hrvatske, ovisno o utvrđenoj tržišnoj vrijednosti nekretnine, a sukladno članku 13. Zakona.

(6) Zahtjev iz članka 4. stavka 2. ove Uredbe za darovanje stana ili poslovnog prostora podnosi se Ministarstvu.

(7) O zahtjevima iz stavka 6. ovoga članka odlučuje i odluku o darovanju nekretnine u vlasništvu Republike Hrvatske čija procijenjena vrijednost iznosi do 1.500.000,00 eura donosi ministar, odnosno Vlada Republike Hrvatske na prijedlog Ministarstva, ako procijenjena vrijednost nekretnine koja je predmet darovanja iznosi više od 1.500.000,00 eura.

(8) U slučaju iz stavka 3. ovoga članka, kada Ministarstvo utvrdi da nadležno tijelo iz članka 13. stavka 1. Zakona nije provelo postupak temeljem zahtjeva za darovanje sukladno odredbama ove Uredbe, vratit će predmet na nadležno postupanje uz uputu o radnjama koje je potrebno poduzeti i/ili dokumentaciji koju je potrebno pribaviti.

Članak 8.

(1) Postupajući po zahtjevima iz članka 7. stavaka 1., 2., 4. i 5. ove Uredbe, gradovi sjedišta županija, veliki gradovi, županije i Ministarstvo (u daljnjem tekstu: nadležna tijela) mogu izdati suglasnost u postupcima ishođenja akata za provedbu dokumenata prostornog uređenja i gradnje i suglasnost na geodetski elaborat izrađen na temelju akata za provedbu dokumenata prostornog uređenja i gradnje odnosno plana u skladu s kojim je izrađen, pod uvjetom da se prethodno utvrdi da nema zapreka za darovanje sukladno odredbama ove Uredbe te u skladu s odredbama članka 20. stavaka 1. i 2. Zakona.

(2) Kada je nositelj projekta na nekretnini u vlasništvu ili suvlasništvu Republike Hrvatske nadležno tijelo kojem su temeljem članka 13. stavka 1. Zakona povjereni poslovi upravljanja navedenom nekretninom tom nadležnom tijelu nije potrebna suglasnost na prijedlog parcelacije, odnosno suglasnost u postupku ishođenja građevinske dozvole ili drugog akta za gradnju.

(3) U slučaju iz stavka 2. ovoga članka, prijedlog parcelacije, građevinska dozvola ili drugi akt za gradnju mora biti izrađen sukladno propisima kojima se uređuje područje prostornog uređenja i gradnje uz ispunjenje uvjeta propisanih člankom 20. stavcima 1. i 2. Zakona.

Članak 9.

(1) Postupak darovanja pokreće se podnošenjem zahtjeva iz članka 4. stavka 2. ove Uredbe, koji se dostavlja nadležnom tijelu u skladu s odredbama članka 7. stavaka 1., 2., 4. i 5. ove Uredbe.

(2) Podnositelj zahtjeva mora detaljno obrazložiti u koju svrhu namjerava koristiti predmetnu nekretninu i koju važnost ima traženo darovanje za ostvarenje te svrhe.

(3) Uz zahtjev za darovanje nekretnine mora se priložiti u izvorniku ili preslici:

– zemljišnoknjižni izvadak i povijesni zemljišnoknjižni izvadak od 1945. godine, odnosno od osnivanja zemljišne knjige iz ručno vođenih zemljišnih knjiga, izdani od nadležnog zemljišno-knjižnog odjela, ne stariji od šest mjeseci od dana podnošenja zahtjeva

– posjedovni list, kopija katastarskog plana, izdani od strane nadležnog ureda za katastar, ne stariji od šest mjeseci od dana podnošenja zahtjeva, a u slučaju da je oznaka nekretnine različita u zemljišnoj knjizi i katastru i uvjerenje o identifikaciji

– lokacijska informacija s grafičkim izvodom iz prostornog plana, ne starija od šest mjeseci od dana podnošenja zahtjeva

– potvrda o tome je li podnesen zahtjev za povrat bivših vlasnika, sukladno zakonu kojim se uređuje naknada za imovinu oduzetu za vrijeme jugoslavenske komunističke vladavine izdana na temelju povijesnog zemljišnoknjižnog izvatka od 1945. godine iz ručno vođenih zemljišnih knjiga

– potvrda o stanju duga, Ministarstva financija, Porezne uprave

– potvrda Hrvatskih šuma d.o.o. o uključenosti katastarske čestice u šumskogospodarsko područje Republike Hrvatske

– stanje dospjelih nepodmirenih dugovanja prema Republici Hrvatskoj

– izjava ovlaštene osobe podnositelja zahtjeva da se odriče svih potraživanja prema Republici Hrvatskoj do visine vrijednosti darovane nekretnine uz navođenje točnog iznosa i pravne osnove potraživanja

– pravomoćna lokacijska dozvola ili pravomoćna građevinska dozvola kada je za realizaciju projekta, odnosno planirani zahvat u prostoru potrebno formirati građevnu česticu

– idejni projekt za predviđeni zahvat u prostoru s mišljenjem o usklađenosti projekta s dokumentima prostornog uređenja izdanim od nadležnog upravnog odjela kada za realizaciju projekta, odnosno planirani zahvat u prostoru nije potrebno formirati građevnu česticu

– program stambenog zbrinjavanja, ako se nekretnina daruje u svrhu provođenja programa stambenog zbrinjavanja i provođenja programa demografske obnove.

(4) Iznimno od odredbe stavka 3. ovoga članka, u slučaju kada je nekretnina koja je predmet zahtjeva za darovanje već privedena namjeni, podnositelj zahtjeva nije dužan dostaviti dokumentaciju iz stavka 3. podstavaka 9. i 10. ovoga članka, već mora priložiti dokaz da je nekretnina privedena namjeni i program buduće namjene.

(5) Ukoliko se tijekom postupka raspolaganja promjeni prostorni plan, podnositelj zahtjeva dužan je nadležnom tijelu dostaviti novu lokacijsku informaciju za nekretninu koja je predmet zahtjeva.

(6) Na zahtjev nadležnog tijela, podnositelj zahtjeva dužan je dostaviti i drugu dokumentaciju potrebnu za odlučivanje o zahtjevu za darovanje nekretnine, i to u roku koji odredi nadležno tijelo.

Članak 10.

(1) Nekretninom je moguće raspolagati kada nadležno tijelo utvrdi:

– da je svrha u koju se traži raspolaganje dopuštena Zakonom

– da je svrha u koju se traži darovanje usklađena s prostornoplanskom dokumentacijom

– da se ne radi o nekretnini koja je pod posebnim načinom upravljanja

– da nekretnina nije predmet zahtjeva sukladno zakonu kojim se uređuje naknada za imovinu oduzetu za vrijeme jugoslavenske komunističke vladavine

– da nekretnina nije predmet sudskog ili drugog postupka čiji ishod bi mogao utjecati na vlasništvo nekretnine

– da se ne radi o nekretnini kojom, prema posebnim propisima, upravljaju druga tijela Republike Hrvatske ili pravne osobe kojima je ona član ili osnivač

– da na nekretnini ne postoji osnovan zakup, koncesija, pravo građenja ili drugi pravni odnos u korist treće osobe koji priječi darovanje nekretnine, odnosno da se takvim raspolaganjem ne zadire u prava trećih osoba koja ostvaruju sukladno odredbama Zakona ili posebnog zakona

– da se ne radi o nekretnini iz članka 16. Zakona.

(2) Županija ne može darovati nekretnine za koje je zaprimila obavijest Ministarstva o podnesenom zahtjevu za dodjelu na uporabu te nekretnine za potrebe smještaja tijela državne uprave ili drugih tijela koja su proračunski korisnici državnog proračuna Republike Hrvatske.

(3) Nadležno tijelo ne može raspolagati nekretninom koja je uključena u šumskogospodarsko područje Republike Hrvatske sve do pravomoćnosti rješenja o izdvajanju nekretnine iz šumskogospodarskog područja Republike Hrvatske sukladno zakonu kojim se uređuje sustav i način upravljanja, gospodarenja, korištenja i raspolaganja šumama i šumskim zemljištem ili do plaćanja obračunate naknade za izdvajanje kada je do izdvajanja došlo temeljem zakona kojim se uređuje sustav i način upravljanja, gospodarenja, korištenja i raspolaganja šumama i šumskim zemljištem.

(4) Nadležno tijelo pokrenut će postupak izdvajanja nekretnine iz šumskogospodarskog područja Republike Hrvatske, a o izdvajanju nekretnine iz šumskogospodarskog područja Republike Hrvatske odlučuje ministarstvo nadležno za šumarstvo na zahtjev nadležnog tijela, u skladu s odredbama zakona kojim se uređuje sustav i način upravljanja, gospodarenja, korištenja i raspolaganja šumama i šumskim zemljištem.

(5) Odluka o darovanju nekretnine donijet će se nakon što rješenje o izdvajanju nekretnine iz šumskogospodarskog područja Republike Hrvatske postane pravomoćno ili nakon plaćanja obračunate naknade za izdvajanje kada je do izdvajanja došlo temeljem zakona kojim se uređuje sustav i način upravljanja, gospodarenja, korištenja i raspolaganja šumama i šumskim zemljištem.

(6) U slučaju da su posebnim zakonom propisani drugi uvjeti za raspolaganje nekretninom, nekretnina se može darovati tek po ispunjenju tih uvjeta.

(7) Nadležno tijelo može darovati nekretninu u svrhu ostvarenja projekata izgradnje poduzetničke infrastrukture odnosno poduzetničkih zona i poduzetničkih potpornih institucija tek nakon zaprimanja prethodnog očitovanja ministarstva nadležnog za gospodarstvo o namjeravanom raspolaganju u skladu sa zakonom kojim se uređuje unapređenje poduzetničke infrastrukture.

Članak 11.

(1) Kada nadležno tijelo utvrdi da je moguće raspolagati nekretninom koja je predmet zahtjeva, izvršit će se procjena tržišne vrijednosti nekretnine koja je predmetom raspolaganja, sukladno propisu kojim se uređuje procjena vrijednosti nekretnina.

(2) Procjenu tržišne vrijednosti nekretnina obavlja osoba koja je za to ovlaštena propisima kojim je uređena procjena vrijednosti nekretnina, a po provedenom postupku javne nabave sukladno propisu kojim se uređuje javna nabava.

(3) Nadležna tijela dužna su ishoditi mišljenje o usklađenosti procjembenih elaborata iz stavka 2. ovoga članka s odredbama zakona kojim se uređuje procjena vrijednosti nekretnina, i to županije, gradovi sjedišta županija i veliki gradovi putem procjeniteljskih povjerenstava osnovanih prema posebnom zakonu kojim se uređuje procjena vrijednosti nekretnina, a Ministarstvo putem svojih stručnih službi.

(4) Troškove izrade procjembenog elaborata iz stavka 2. ovoga članka snosi obdarenik.

Članak 12.

(1) Nakon što nadležno tijelo izvrši procjenu tržišne vrijednosti nekretnine koja je predmet darovanja, zatražit će mišljenje ministarstva nadležnog za financije o eventualnim dugovanjima i potraživanjima podnositelja zahtjeva iz članka 4. stavka 2. ove Uredbe prema državnom proračunu Republike Hrvatske, a o kojima to ministarstvo vodi evidenciju.

(2) Nadležno tijelo će zatražiti mišljenje i ostalih tijela državne uprave u čijoj nadležnosti je prikupljanje pojedinih prihoda državnog proračuna o eventualnim dugovanjima i potraživanjima podnositelja zahtjeva iz članka 4. stavka 2. ove Uredbe.

(3) Nadležno tijelo, u postupku darovanja nekretnine, dužno je voditi računa o pravilnoj i potpunoj primjeni svih relevantnih pravila o državnim potporama odnosno postupiti u skladu s propisima koji uređuju državne potpore, ako darovanje nekretnine predstavlja instrument državne potpore odnosno ako se nekretnina daruje u korist poduzetnika koji obavlja gospodarsku djelatnost.

Članak 13.

(1) Nekretnina se ne može darovati ukoliko jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, odnosno ustanova čiji je osnivač Republika Hrvatska i/ili jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave ima dospjelih, a nepodmirenih dugovanja prema Republici Hrvatskoj, sve dok dospjeli nepodmireni dug ne plati, osim kada se nekretnina daruje u svrhu izgradnje infrastrukturnih građevina sukladno odredbama zakona kojim se uređuje rješavanje imovinskopravnih odnosa u svrhu izgradnje infrastrukturnih građevina.

(2) Nekretnina se ne može darovati ukoliko se jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, odnosno ustanova čiji je osnivač Republika Hrvatska i/ili jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave ne želi odreći svih potraživanja prema Republici Hrvatskoj do visine vrijednosti darovane nekretnine, osim kada se nekretnina daruje u svrhu izgradnje infrastrukturnih građevina sukladno odredbama zakona kojim se uređuje rješavanje imovinskopravnih odnosa u svrhu izgradnje infrastrukturnih građevina.

Članak 14.

(1) Kada nadležno tijelo utvrdi da je moguće raspolagati nekretninom u skladu s odredbama članka 10. ove Uredbe i kada sukladno odredbama članka 11. ove Uredbe utvrdi tržišnu vrijednost nekretnine koja je predmet zahtjeva te pribavi mišljenje ministarstva nadležnog za financije iz članka 12. ove Uredbe, donijet će se odluka o darovanju nekretnine sukladno odredbama članka 7. stavaka 5. i 7. ove Uredbe, a koja mora sadržavati sve bitne elemente ugovora o darovanju nekretnine.

(2) Ugovor o darovanju nekretnine, osim obveznog sadržaja ugovora određenog propisom kojim se uređuju obvezni odnosi, sadrži i:

– iznos tržišne vrijednosti nekretnine

– svrhu za koju se nekretnina daruje

– rok u kojem se svrha za koju se nekretnina daruje mora ostvariti, osim ako je nekretnina privedena namjeni

– zabranu otuđenja i opterećenja darovane nekretnine, osim ako se nekretnina daruje u svrhu izgradnje poduzetničke zone, provođenja programa stambenog zbrinjavanja i društveno poticane stanogradnje, provođenja programa demografske obnove, a zabilježba zabrane otuđenja i opterećenja nekretnine uknjižit će se u zemljišnoj knjizi istodobno s uknjižbom prava vlasništva darovane nekretnine

– raskidnu klauzulu za slučaj da se svrha za koju je nekretnina darovana ne ostvari u ugovorenom roku, osim ako je nekretnina već privedena namjeni

– raskidnu klauzulu za slučaj promjene svrhe darovane nekretnine

– raskidnu klauzulu za slučaj oštećivanja darovane nekretnine do koje je došlo namjerom ili krajnjom nepažnjom obdarenika

– raskidnu klauzulu u slučaju otuđenja i/ili opterećenja darovane nekretnine

– točan iznos i pravnu osnovu potraživanja jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave prema Republici Hrvatskoj na dan potpisivanja ugovora o darovanju nekretnine, te klauzulu kojom se jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, odnosno ustanova čiji je osnivač Republika Hrvatska i/ili jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave odriče navedenih potraživanja prema Republici Hrvatskoj, kao i eventualno kasnije pronađenih potraživanja prema Republici Hrvatskoj koja su nastala do dana sklapanja ugovora o darovanju nekretnine, do visine vrijednosti darovane nekretnine, osim kada se nekretnina daruje u svrhu izgradnje infrastrukturnih građevina sukladno odredbama zakona kojim se uređuje rješavanje imovinskopravnih odnosa u svrhu izgradnje infrastrukturnih građevina

– tabularnu izjavu obdarenika kojom dopušta da se istodobno s uknjižbom prava vlasništva darovane nekretnine uknjiži zabrana otuđenja i opterećenja, kada je zabrana otuđenja i opterećenja obvezni sadržaj ugovora o darovanju nekretnine

– tabularnu izjavu obdarenika kojom dopušta uknjižbu prava vlasništva Republike Hrvatske u slučaju ispunjenja uvjeta za raskid ugovora o darovanju nekretnine.

(3) Na prijedlog nadležnog državnog odvjetništva izvršit će se upis zabilježbe zabrane otuđenja i opterećenja darovane nekretnine.

(4) Rok za privođenje svrsi nekretnine je pet godina, a iznimno, prema ocjeni nadležnog tijela, za projekte velike složenosti, vrijednosti i gospodarskog značaja rok za privođenje svrsi može se odrediti na razdoblje do sedam godina, osim ako posebnim propisom nije propisan drugi rok za privođenje svrsi.

(5) Kao dokaz da je nekretnina privedena svrsi, obdarenik je dužan nadležnom tijelu dostaviti izvršnu uporabnu dozvolu, a iznimno, kada se za zahvat u prostoru ne izdaje uporabna dozvola, drugi odgovarajući dokaz po zahtjevu nadležnog tijela.

(6) Ugovor o darovanju nekretnine smatra se raskinutim po sili zakona, ako obdarenik ne ispuni i/ili postupi protivno obvezama propisanim ovom Uredbom, odnosno ugovorom o darovanju nekretnine.

(7) U slučaju iz stavka 6. ovoga članka, nadležno tijelo obavijestit će o raskidu ugovora o darovanju nekretnine obdarenika te nadležno državno odvjetništvo u svrhu pokretanja postupka radi uknjižbe prava vlasništva Republike Hrvatske na nekretninama u odnosu na koje je raskinut ugovor o darovanju nekretnine.

Članak 15.

(1) Nakon pribavljenog pozitivnog mišljenja nadležnog državnog odvjetništva, ugovor o darovanju nekretnine potpisuje čelnik nadležnog tijela.

(2) Županije su dužne najkasnije u roku od 30 dana od dana sklapanja ugovora o darovanju nekretnine obavijestiti Ministarstvo o izvršenom raspolaganju radi usklađenja podataka u poslovnim knjigama Ministarstva te su dužne izvršiti usklađenja u izvanbilančnoj evidenciji svojih poslovnih knjiga.

(3) Ako nadležno državno odvjetništvo ne da pozitivno mišljenje na ugovor o darovanju nekretnine ili ako obdarenik ne pristupi sklapanju ugovora ili ako iz bilo kojeg razloga ne dođe do sklapanja ugovora o darovanju nekretnine, nadležno tijelo će staviti izvan snage odluku o darovanju nekretnine.

III. POSTUPAK DAROVANJA NEKRETNINA U SVRHU SMJEŠTAJA TIJELA JEDINICA LOKALNE I PODRUČNE (REGIONALNE) SAMOUPRAVE I USTANOVA ČIJI JE OSNIVAČ JEDINICA LOKALNE I PODRUČNE (REGIONALNE) SAMOUPRAVE

Članak 16.

(1) Ministarstvo može nekretnine darovati jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave ili ustanovama čiji je osnivač jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, u svrhu smještaja, a za potrebe rada tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave ili ustanova čiji je osnivač jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, a pod uvjetom:

– da te nekretnine nisu potrebne Republici Hrvatskoj za smještaj tijela državne uprave i drugih tijela koja su proračunski korisnici državnog proračuna Republike Hrvatske

– da u tim nekretninama nisu smještena tijela državne uprave i/ili druga tijela koja su proračunski korisnici državnog proračuna Republike Hrvatske

– da jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave odnosno ustanova čiji je osnivač jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave ne naplaćuje naknadu za korištenje, uporabu, zakup ili drugu naknadu tijelima državne uprave i drugim tijelima proračunskim korisnicima državnog proračuna Republike Hrvatske koja su smještena u nekretninama u vlasništvu te jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave, odnosno nekretnine u vlasništvu ustanove čiji je osnivač jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.

(2) Ministarstvo će o zahtjevu iz stavka 1. ovoga članka obavijestiti nadležno tijelo kojem su sukladno odredbama Zakona povjereni poslovi upravljanja nekretninom koja je predmet zahtjeva.

(3) Nekretninom u odnosu na koju je podnesen zahtjev iz stavka 1. ovoga članka raspolagat će Ministarstvo nakon što utvrdi da su ispunjeni uvjeti iz stavka 1. ovoga članka i uvjeti za raspolaganje nekretninom propisani člankom 10. ove Uredbe.

(4) Ako jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave odnosno ustanova čiji je osnivač jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave nakon sklapanja ugovora o darovanju, u bilo kojem trenutku, počne naplaćivati naknadu za korištenje, uporabu, zakup ili drugu naknadu tijelima državne uprave i drugim tijelima proračunskim korisnicima državnog proračuna Republike Hrvatske koja su smještena u nekretninama u vlasništvu te jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave, odnosno nekretnine u vlasništvu ustanove čiji je osnivač jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, ugovor o darovanju smatrat će se raskinutim po sili zakona s danom utvrđenja nastupa tih okolnosti, o čemu će se obavijestiti obdarenik i nadležno državno odvjetništvo.

(5) Ugovor o darovanju nekretnine u svrhu iz stavka 1. ovoga članka obvezno sadrži odredbu o zabrani otuđenja i/ili opterećenja nekretnine.

(6) Odluku o pokretanju postupka raspolaganja i odluku o raspolaganju nekretninom iz stavka 1. ovoga članka čija je procijenjena vrijednost ili ukupni iznos procijenjene naknade niži ili jednak iznosu od 1.500.000,00 eura donosi ministar.

(7) Odluku o pokretanju postupka raspolaganja i odluku o raspolaganju nekretninom iz stavka 1. ovoga članka čija je procijenjena vrijednost ili ukupni iznos procijenjene naknade viši od 1.500.000,00 eura donosi Vlada Republike Hrvatske na prijedlog Ministarstva.

(8) Raspolaganje na temelju odredbi ovoga članka nije moguće u korist ustanova – poduzetničkih potpornih institucija.

Članak 17.

Odredbe članaka 8. do 15. ove Uredbe na odgovarajući način se primjenjuju na postupke darovanja iz članka 16. ove Uredbe.

IV. POSTUPAK DAROVANJA NEKRETNINE U KORIST ORGANIZACIJA CIVILNOG DRUŠTVA

Članak 18.

(1) Nekretnine se u skladu sa Zakonom mogu darovati organizaciji civilnog društva koja ispunjava uvjete propisane Zakonom, kada je to u interesu Republike Hrvatske, a radi ostvarenja projekata od općeg, kulturnog, znanstvenog, sportskog, javnog ili socijalnog interesa kojima se ispunjavaju ciljevi i prioriteti definirani strateškim i planskim dokumentima, posebnim propisima ili operativnim programima Vlade Republike Hrvatske za nacionalne manjine.

(2) Raspolaganje iz stavka 1. ovoga članka provodi se na zahtjev organizacije civilnog društva koji se podnosi ministarstvu u čiju propisanu nadležnost pripadaju djelatnosti kojima se pretežito bavi organizacija civilnog društva (u daljnjem tekstu: nadležno ministarstvo).

Članak 19.

(1) Postupajući po zahtjevu iz članka 18. stavka 2. ove Uredbe nadležno ministarstvo dužno je prethodno utvrditi interes Republike Hrvatske za predloženo darovanje i utvrditi da li podnositelj zahtjeva ispunjava sljedeće uvjete:

– mora biti upisana u odgovarajući registar

– ne smije imati dospjelih, a nepodmirenih obveza prema Republici Hrvatskoj

– ne smije obavljati gospodarsku djelatnost suprotno odredbama zakona kojim se uređuje rad udruga

– mora imati najmanje dva zaposlena

– mora obavljati registriranu djelatnost na području Republike Hrvatske najmanje 20 godina od trenutka upisa u odgovarajući registar

– mora na nacionalnoj razini obavljati djelatnosti koje pridonose zaštiti i promicanju ljudskih prava, zaštiti i promicanju prava nacionalnih manjina, zaštiti i promicanju prava osoba s invaliditetom i djece s teškoćama u razvoju, starijih i nemoćnih, jednakosti i ravnopravnosti te mirotvorstvu, borbi protiv nasilja i diskriminacije, promicanju vrijednosti Domovinskog rata, zaštiti, brizi i izobrazbi djece i mladih te njihovu aktivnom sudjelovanju u društvu, prevenciji i borbi protiv svih oblika ovisnosti, zaštiti okoliša i prirode, zaštiti i dobrobiti životinja, zaštiti i očuvanju kulturnih dobara, zaštiti zdravlja, razvoju i promicanju znanosti, obrazovanja, cjeloživotnog učenja, kulture i umjetnosti, tehničke i informatičke kulture, sporta, dobrovoljnog vatrogastva, traganja i spašavanja te drugim aktivnostima koje se po svojoj prirodi mogu smatrati djelovanjem od interesa za opće dobro.

(2) Nadležno ministarstvo, u postupku darovanja nekretnine, dužno je voditi računa o pravilnoj i potpunoj primjeni svih relevantnih pravila o državnim potporama odnosno postupiti u skladu s propisima koji uređuju državne potpore, ako darovanje nekretnine predstavlja instrument državne potpore odnosno ako se nekretnina daruje u korist organizacije civilnog društva koja obavlja gospodarsku djelatnost.

(3) Nakon što prethodno utvrdi činjenice iz stavaka 1. i 2. ovoga članka, nadležno ministarstvo uputit će Ministarstvu prijedlog uz obrazloženje interesa Republike Hrvatske, za pokretanje postupka raspolaganja iz članka 18. stavka 1. ove Uredbe.

Članak 20.

Nekretninom u odnosu na koju je podnesen prijedlog iz članka 19. stavka 3. ove Uredbe, raspolagat će Ministarstvo nakon što Vlada Republike Hrvatske donese odluku o utvrđivanju interesa Republike Hrvatske i darovanju nekretnine.

Članak 21.

(1) Nadležno ministarstvo dužno je pratiti ostvarenje projekta za kojeg je darovana nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske.

(2) Organizacija civilnog društva dužna je za cijelo vrijeme trajanja projekta u čiju svrhu je darovana nekretnina, do 31. ožujka tekuće godine za prethodnu godinu podnijeti izvješće nadležnom ministarstvu i Ministarstvu o izvršenju projekta i ispunjenju svih obveza, kao i dokaze o ispunjavanju uvjeta iz članka 19. stavka 2. ove Uredbe.

(3) Ako organizacija civilnog društva prestane postojati, ili ne ostvari projekt u čiju svrhu je darovana nekretnina, ili prekine provedbu projekta, ili nakon darovanja prestane ispunjavati jedan ili više uvjeta iz članka 19. stavka 2. ove Uredbe, ili ako u roku iz stavka 2. ovoga članka ne dostavi izvješće o izvršenju projekta i dokaze o ispunjavanju uvjeta iz članka 19. stavka 2. ove Uredbe, ugovor o darovanju nekretnine smatra se raskinutim po sili zakona danom utvrđenja nastanaka tih okolnosti, a darovana nekretnina postaje vlasništvo Republike Hrvatske.

(4) Na prijedlog nadležnog državnog odvjetništva izvršit će se upis zabilježbe zabrane otuđenja i opterećenja darovane nekretnine.

Članak 22.

Odredbe članaka 8. do 15. ove Uredbe na odgovarajući način se primjenjuju na postupke darovanja u korist organizacija civilnog društva.

V. PRIJELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA

Članak 23.

Danom stupanja na snagu ove Uredbe prestaje važiti Uredba o darovanju nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 95/18.).

Članak 24.

Ova Uredba stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.

Klasa: 022-03/24-03/67
Urbroj: 50301-27/27-25-6
Zagreb, 27. veljače 2025.

Predsjednik
mr. sc. Andrej Plenković, v. r.

 

 

Izvor: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2025_02_35_415.html