Baza je ažurirana 14.03.2025.
zaključno sa NN 35/25
EU 2024/2679
VISOKI UPRAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
334
PRESUDA
Visoki upravni sud Republike Hrvatske u vijeću sastavljenom od sutkinja toga suda Jelene Rajić, predsjednice vijeća, Ljiljane Karlovčan-Đurović, Gordane Marušić-Babić, Radmile Bolanča Vuković i mr. sc. Inge Vezmar Barlek članica vijeća, uz sudjelovanje više sudske savjetnice Ane Matacin, zapisničarke, u postupku ocjene zakonitosti općeg akta pokrenutom u povodu zahtjeva PP ORAHOVICA d.o.o., Zdenci, Pustara 1, OIB: 70427199569, kojeg zastupa direktor RA, na sjednici vijeća održanoj 27. siječnja 2025.
presudio je
Ukida se Odluka o donošenju Programa raspolaganja poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske za Općinu Zdenci, klasa: 320-02/24-01/01, urbroj: 2189-15-22-01-01 (»Službeni glasnik Općine Zdenci« broj 6/24).
Obrazloženje
1. Podnositelj PP ORAHOVICA d.o.o podnio je zahtjev za ocjenu zakonitosti Odluke o donošenju Programa raspolaganja poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske za Općinu Zdenci, klasa: 320-02/24-01/01, urbroj: 2189-15-22-01-01 objavljena u »Službenom glasniku Općine Zdenci« broj 6/24 (dalje u tekstu: Odluka).
2. Podnositelj zahtjeva navodi da je primjenom osporavanog općeg akta povrijeđeno njegovo pravo i pravni interes jer podnositelj, kao pravna osoba čija je osnovna djelatnost poljoprivreda i kojoj je radi obavljanja osnovne djelatnosti neophodno sudjelovanje u javnim natječajima radi dodjele u zakup poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske, ne može sudjelovati na budućem javnom natječaju radi davanja u zakup poljoprivrednog zemljišta na području Općine Zdenci koji se temelji na osporavanom općem aktu jer je donesen na nezakonit način, slijedom čega nitko pa ni podnositelj ne bi mogao temeljiti svoja prava niti legitimna očekivanja, a svojim sudjelovanjem na natječaju podnositelj bi dao neformalni pristanak i suglasnost na postupanje i primjenu osporavanog općeg akta, svjestan njegove nezakonitosti. Ističe da osporavana odluka nije stavljena na javni uvid, a niti je za izmijenjeni prijedlog Programa ishođeno mišljenje nadležnog tijela za zaštitu okoliša o potrebi provedbe strateške procjene utjecaja na okoliš, već je bez tog mišljenja 15. ožujka 2024. dostavljen prijedlog Programa na prethodnu suglasnost nadležnom Ministarstvu. Ministarstvo poljoprivrede, na zahtjev Općine Zdenci klasa: 320-01/24-02/02, urbroj: 2189-15-24-02-10 od 15. ožujka 2024., izdalo je dana 21. ožujka 2024. prethodnu suglasnost na Program raspolaganja poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske za Općinu Zdenci. Međutim, Općina Zdenci nije mogla na temelju dokumentacije koja je starija od dvanaest mjeseci izraditi prijedlog Programa, a niti je Ministarstvo imalo zakonsku osnovu za davanje prethodne suglasnosti na takav prijedlog Programa, već je Ministarstvo imalo osnovu da pozivom na članak 29. stavak 9. Zakona o poljoprivrednom zemljištu, a zbog povrede članka 3. stavak 4. i 5. Pravilnika o dokumentaciji potrebnoj za donošenje Programa raspolaganja poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske, u roku od 30 dana odbije davanje prethodne suglasnosti s obrazloženjem da dostavljena uvjerenja odnosno očitovanja Hrvatskih šuma, Hrvatskih voda, Hrvatskog centra za razminiranje i Upravnog odjela za graditeljstvo, zaštitu okoliša i imovinsko pravne poslove nisu valjana, a da bi se na temelju njih mogla izdati prethodna suglasnost. Predlaže ovom sudu da do donošenja konačne odluke rješenjem obustavi izvršenje osporavanog općeg akta.
3. Odgovarajućom primjenom članka 48. Zakona o upravnim sporovima (»Narodne novine«, 36/24. – dalje: ZUS), sud je pozvao donositelja Odluke da se očituje o zahtjevu. Očitovanje je dostavio općinski načelnik.
4. U očitovanju navodi da se u cijelosti protivi navodima iz prijedloga za ocjenu zakonitosti općeg akta jer isti nije osnovan te je usmjeren ka odugovlačenju budućeg postupka raspolaganja poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske. Ističe da su pribavljene sve potrebne suglasnosti a prijedlog programa je stavljen na javni uvid. Predlaže odbiti zahtjev.
5. Zahtjev je osnovan.
6. Predmet ovog upravnog spora ocjena je zakonitosti Odluke o donošenju Programa raspolaganja poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske za Općinu Zdenci, klasa: 320- 02/24-01/01, urbroj: 2189-15-22-01-01, koju je donijelo Općinsko vijeće Općine Zdenci na sjednici Općinskog vijeća Općine Zdenci održanoj 6. lipnja 2024.
6.1. Osporena Odluka je donesena na temelju članka 29. stavak 10. Zakona o poljoprivrednom zemljištu (»Narodne novine« broj 20/18, 115/18, 98/19 i 57/22), članka 8. Pravilnika o dokumentaciji potrebnoj za donošenje Programa raspolaganja poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske (»Narodne novine« broj 98/22), prethodne Suglasnosti Ministarstva poljoprivrede (klasa: 945-01/18-01/722, urbroj: 525-06/176-24-10, od 21. ožujka 2024., i članka 30. Statuta Općine Zdenci (»Službeni glasnik« broj 4/21).
7. Odredbom članka 11. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama (»Narodne novine«, 25/13., 85/16., 69/22. – dalje: ZPPI) propisano je da su tijela državne uprave, druga državna tijela, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravne osobe s javnim ovlastima dužne provoditi savjetovanje s javnošću pri donošenju zakona i podzakonskih propisa, a pri donošenju općih akata odnosno drugih strateških ili planskih dokumenata kada se njima utječe na interese građana i pravnih osoba. Odredbom članka 11. stavka 3. ZPPI-a propisano je da su tijela javne vlasti (između ostalih i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave) dužne provesti savjetovanje s javnošću u pravilu u trajanju od 30 dana, osim u slučajevima kada se savjetovanje provodi sukladno propisu kojim se uređuje postupak procjene učinaka propisa. Stavkom 4. istog članka propisana je obveza tijela javne vlasti da, po isteku roka za dostavu mišljenja i očitovanja zainteresirane javnosti, izradi i objavi izvješće o savjetovanju s javnošću.
7.1. Odredbom članka 29. stavak 1. Zakona o poljoprivrednom zemljištu određeno je da se poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu države raspolaže na temelju Programa raspolaganja poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu države koji se donosi za područje jedinice lokalne samouprave odnosno Grada Zagreba dok je stavkom 5. određeno da se prijedlog Programa s popratnom dokumentacijom izlaže na javni uvid u trajanju od 15 dana u sjedištu jedinice lokalne samouprave odnosno Grada Zagreba gdje su zainteresirane osobe mogle dati primjedbe na prijedlog Programa.
8. Predmetna Odluka je opći akt jedinice lokalne samouprave kojim se uređuju pitanja od interesa za građane i pravne osobe na području općine Zdenci, odnosno koja utječe na interese većeg broja građana i pravnih osoba. Stoga je jedinica lokalne samouprave u postupku donošenja predmetnog općeg akta, kojim se uređuju takva pitanja, bila dužna u cijelosti postupiti prema odredbi članka 11. ZPPI-a, odnosno članka 29. stavak 5. Zakona o poljoprivrednom zemljištu.
9. Nije sporno da je na službenoj stranici općine Zdenci prijedlog Programa s popratnom dokumentacijom izložen na javni uvid svakim radnim danom u periodu od 8 do 14 sati u trajanju od 21. prosinca 2023. pa do zaključno 5. siječnja 2024. (16 dana).
9.1. Međutim, u konkretnom slučaju 23. i 24. te 30. i 31. prosinca 2023. su bili dani vikenda, dok su 25. i 26. prosinca 2023. te 1. siječnja 2024. bili državni praznici, dakle neradni dani čime je javni uvid u Program s popratnom dokumentacijom skraćen na devet dana, a što je u suprotnosti s odredbom članka 29. stavak 5. Zakona o poljoprivrednom zemljištu.
10. S obzirom na to da je Zakon o poljoprivrednom zemljištu u konkretnom slučaju kao pravilo trajanja savjetovanja s javnošću odredio 15 dana, prema shvaćanju ovoga Suda odstupanje od tog pravila dopušteno je samo u iznimnim i opravdanim okolnostima. Suprotno tumačenje, odnosno dopuštanje širokog tumačenja iznimke od pravila, moglo bi dovesti u pitanje primjenu propisanog roka uopće.
11. Dakle, kako prema postojećim podacima, donositelj nije u potpunosti poštovao postupak donošenja Odluke sukladno mjerodavnim odredbama Zakona o poljoprivrednom zemljištu, Sud je, ne ocjenjujući pri tome zakonitost predmetnog općeg akta s materijalnopravnog aspekta, Odluku ukinuo na temelju odredbe članka 162. stavka 3. ZUS-a.
12. Napominje se da ovaj Sud ne dovodi u pitanje pravo i ovlaštenje nadležnog tijela jedinice lokalne i područne samouprave da u svom samoupravnom djelokrugu donosi odluke i druge opće akte, međutim, donositelj općeg akta dužan je pridržavati se zakonom propisanog postupka za donošenje odluka iz svoje nadležnosti, čime se osiguravaju formalni uvjeti za zakonitost njegovog postupanja i donesene odluke.
12.1. Isto tako treba reći da predmet odlučivanja u konkretnom slučaju nije zakonitost prethodne suglasnosti Ministarstva poljoprivrede klasa: 945-01/18-01/722, urbroj: 525-06/176-24-10 od 21. ožujka 2024. koju je Ministarstvo poljoprivrede donijelo u okviru svoje nadležnosti i na temelju dostavljene dokumentacije.
13. Za donošenje rješenja o prijedlogu za obustavu izvršenja općeg akta temeljem članka 161. stavka 2. ZUS-a nije bilo osnove iz razloga što je o zakonitosti osporavane Odluke odlučeno meritorno.
14. Ukinuta Odluka prestaje važiti danom objave ove presude u »Narodnim novinama« (članak 162. stavak 4. ZUS-a).
Poslovni broj: Usoz-100/2024-9
Zagreb, 27. siječnja 2025.
Predsjednica vijeća
Jelena Rajić, v. r.
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.