Hrvatski sabor
293
Na temelju članka 34. stavka 3. Zakona o službenoj statistici (»Narodne novine«, br. 25/20. i 155/23.) Hrvatski sabor na sjednici 11. veljače 2025. donio je
GODIŠNJI PROVEDBENI PLAN
STATISTIČKIH AKTIVNOSTI REPUBLIKE HRVATSKE 2024.
UVOD
Službena statistika pruža visokokvalitetne, pouzdane i međunarodno usporedive statističke podatke koji prikazuju ekonomske i društvene pojave i procese. Korisnicima su takvi podaci pouzdan izvor za analizu postojećeg stanja i donošenje odluka.
Kvaliteta službene statistike mjeri se s obzirom na njezinu relevantnost, točnost, pouzdanost, pravodobnost, usklađenost, međunarodnu i regionalnu usporedivost te laku dostupnost korisnicima. Usmjerenost na kvalitetu službene statistike zajamčena je Zakonom o službenoj statistici i Kodeksom prakse europske statistike (KoP)[1](Kodeks prakse europske statistike (europa.eu), European Statistics Code of Practice – Quality – Eurostat (europa.eu)).
Glavni zadatak statističkog sustava jest redovita i pravodobna proizvodnja te diseminacija kvalitetnih statističkih podataka te kontinuirani razvoj sustava službene statistike.
Nacionalni sustav službene statistike čini šest institucija, nositelja službene statistike, određenih Zakonom o službenoj statistici i Programom statističkih aktivnosti Republike Hrvatske 2021. – 2027. (»Narodne novine«, broj 29/22.):
1. Državni zavod za statistiku kao središnje tijelo, glavni nositelj, diseminator i koordinator sustava službene statistike Republike Hrvatske i njegov glavni predstavnik pred europskim i međunarodnim tijelima nadležnima za statistiku te kontaktna točka za Komisiju (Eurostat) u vezi s pitanjima službene statistike u smislu odredbe članka 5. stavka 1. Uredbe (EZ) br. 223/2009 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. ožujka 2009. o europskoj statistici i stavljanju izvan snage Uredbe (EZ, Euratom) br. 1101/2008 Europskog parlamenta i Vijeća o dostavi povjerljivih statističkih podataka Statističkom uredu europskih zajednica, Uredbe Vijeća (EZ) br. 322/97 o statistici Zajednice i Odluke Vijeća 89/382/EEZ, Euratom o osnivanju Odbora za statistički program europskih zajednica
2. Hrvatska narodna banka
3. Hrvatski zavod za javno zdravstvo
4. Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
5. Ministarstvo poljoprivrede
6. Ministarstvo financija.
Nositelji službene statistike u svojem su radu profesionalno neovisni, nepristrani prema svim korisnicima, objektivni, pouzdani te poštuju načela statističke povjerljivosti i troškovne učinkovitosti.
Razvoj, proizvodnja i diseminacija službenih statističkih podataka temelje se na propisanim metodologijama, najboljim međunarodnim standardima te transparentno dokumentiranim odgovarajućim postupcima prema sljedećim kriterijima kvalitete: relevantnost, točnost, pravodobnost, poštivanje rokova objavljivanja, usklađenost, usporedivost, dostupnost i jasnoća podataka.
Razvoj sustava službene statistike složen je proces koji zahtijeva stalnu suradnju nositelja službene statistike, i to u okviru Nacionalnoga statističkog sustava (u daljnjem tekstu: NSS) i Europskoga statističkog sustava (u daljnjem tekstu: ESS).
Radi usporedbe društvenih i ekonomskih kretanja službena statistika iznimno je važna i u međunarodnim okvirima. Stoga statistički sustav Republike Hrvatske djeluje u okviru ESS-a, omogućujući usporedivost statističkih podataka Republike Hrvatske s podacima država članica EU-a. NSS se usklađuje s ESS-om i Europskim statističkim programom, u skladu s Uredbom (EZ) br. 223/2009 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. ožujka 2009. o europskoj statistici i Uredbom (EU) 2015/759 Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2015. o izmjeni Uredbe (EZ) br. 223/2009 o europskoj statistici (Tekst značajan za EGP i Švicarsku).
Državni zavod za statistiku na temelju Zakona o službenoj statistici i u suradnji s ostalim nositeljima službene statistike izrađuje i provodi dugoročne, srednjoročne i kratkoročne planove za potrebe proizvodnje i daljnjeg razvoja službene statistike.
– Strategija razvitka službene statistike Republike Hrvatske 2021. – 2030. (u daljnjem tekstu: Strategija) dugoročni je planski dokument kojim se određuje smjer NSS-a u sljedećemu desetogodišnjem razdoblju. Njome se određuju misija i vizija te definiraju prioriteti i ciljevi usmjereni na razvoj sustava službene statistike u Republici Hrvatskoj. Ostvarenje strateških ciljeva planira se provedbom niza mjera i aktivnosti koje se detaljnije definiraju u srednjoročnim i kratkoročnim planovima (programima statističkih aktivnosti i godišnjim provedbenim planovima). Strategiju je usvojio Hrvatski sabor na sjednici održanoj 25. veljače 2022. Objavljena je u »Narodnim novinama«, broj 29/22. i na internetskim stranicama Državnog zavoda za statistiku[2](Strategija razvitka službene statistike Republike Hrvatske 2021 – 2030_NN 29-2022.pdf (gov.hr)).
– Program statističkih aktivnosti Republike Hrvatske 2021. – 2027. (PSA)[3](Program statističkih aktivnosti RH 2021 – 2027_NN 29-2022.pdf (gov.hr)) srednjoročni je dokument strateškog planiranja i njime se utvrđuju statističke aktivnosti za višegodišnje razdoblje u skladu s obvezama koje proizlaze iz članstva Republike Hrvatske u EU (navedeni u Eurostatovu dokumentu Statistical Requirements Compendium[4](Izdanje 2021. Statistical Requirements Compendium – 2021 edition – Products Manuals and Guidelines – Eurostat (europa.eu))) te u skladu s nacionalnim potrebama. Radi usklađivanja s ESS-om donosi se za razdoblje koje je istovjetno razdoblju trajanja Europskoga statističkog programa, koji je ujedno okvir za planiranje aktivnosti NSS-a radi omogućivanja usporedivosti statističkih podataka Republike Hrvatske s podacima država članica EU-a.
– Godišnji provedbeni plan statističkih aktivnosti Republike Hrvatske donosi se za svaku godinu provedbe Programa statističkih aktivnosti Republike Hrvatske 2021. − 2027.
Strateški planovi i izvješća koja se odnose na područje službene statistike Republike Hrvatske redovito se objavljuju na internetskim stranicama Državnog zavoda za statistiku, u području Strateški planovi i izvješća (gov.hr).
Državni zavod za statistiku izrađuje Nacrt prijedloga godišnjega provedbenog plana statističkih aktivnosti Republike Hrvatske u suradnji s drugim nositeljima službene statistike te ga, na temelju Zakona o službenoj statistici, upućuje na usvajanje u Hrvatski sabor.
Sve statističke aktivnosti provode se na temelju Zakona o službenoj statistici.
U skladu s odredbama navedenog Zakona, Godišnjim provedbenim planom propisuje se provođenje triju vrsta statističkih aktivnosti: statističke aktivnosti na temelju neposrednog prikupljanja podataka (oznaka I.), statističke aktivnosti čiji se podaci dobivaju iz administrativnih izvora ili metodom promatranja i praćenja (oznaka II.) te razvojne aktivnosti, popisi i druga opsežnija statistička istraživanja (oznaka III.).
Godišnjim provedbenim planom statističkih aktivnosti Republike Hrvatske 2024. godine planirana je provedba ukupno 299 statističkih aktivnosti, a od toga
I) 159 statističkih aktivnosti na temelju neposrednog prikupljanja podataka
II) 94 statističke aktivnosti na temelju administrativnih izvora ili metodom promatranja i praćenja te
III) 46 razvojnih aktivnosti.
Od ukupno 299 statističkih aktivnosti, Državni zavod za statistiku u 2024. provest će 84 % statističkih aktivnosti, dok će ostalih 16 % statističkih aktivnosti provesti drugi nositelji službene statistike.
Dvije statističke aktivnosti imaju dva nositelja Državni zavod za statistiku i Ministarstvo financija: »2.2.6-II-3 Objava i dostava podataka u vezi s proračunskim okvirom« te »2.1.10-III-1 Izvješće o osnovici za vlastita sredstva od poreza na dodanu vrijednost«.
U planiranih 299 aktivnosti u 2024. godini, uvršteno je sedam novih aktivnosti se od 2024. godine uvode u redovitu proizvodnju službene statistike Republike Hrvatske. Konretnije. Radi se o sljedećim aktivnostima: dvije aktivnosti iz područja statistike obrazovanja »1.3.1-III-14 Upitnik ETER – Europski registar tercijarnog obrazovanja« i »1.3.1-III-15 Razvoj statistike obrazovanja«; jednoj aktivnosti iz područja kulture »1.8.1-N-III-11 Razvoj statisitke kulture«; tri aktivnosti iz područja Kratkoročnih poslovnih statistika: »2.3.3.-I-38 Indeksi o cijenama usluga upravljanja i održavanja objekata te uređenje i održavanja krajolika pri pružateljima usluga«, »2.3.3.-I-39 Indeksi o cijenama ostalih stručnih, znanstvenih i tehničkih djelatnosti pri pružateljima usluga«, »2.3.3.-I-40 Indeksi o cijenama usluga tehničkog ispitivanja i analize pri pružateljima usluga«; te jednoj aktivnosti u području Poslovnih registara i statističkih jedinica »2.3.4-II-8 Ažuriranje Europskog registra grupa poduzeća (EGR)«. Nositelj navedenih aktivnosti je Državni zavod za statistiku i provodit će se svake godine.
Godišnji provedbeni plan statističkih aktivnosti 2024. sastoji se od tri dijela.
U prvome dijelu daje se pregled najvažnijih statističkih aktivnosti i razvojnih projekata usmjerenih na unaprjeđenje statističkog sustava Republike Hrvatske u 2024.
U drugome dijelu dokumenta navode se sve statističke aktivnosti koje se planiraju provoditi tijekom 2024. u pojedinom statističkom području. U opisu pojedine statističke aktivnosti naveden je nositelj službene statistke, kratak opis, periodika, izvještajne jedinice, način prikupljanja, rokovi prikupljanja, rokovi i razina objavljivanja rezultata, kod razvojnih aktivnosti navedeni su ciljevi koji se žele postići, relevantna nacionalna i/ili međunarodna pravna osnova i standardi.
U trećemu dijelu Godišnjeg provedbenog plana prikazane su tablice sa zbirnim pregledom statističkih aktivnosti i projekata u 2024.
PREGLED NAJVAŽNIJIH STATISTIČKIH AKTIVNOSTI I RAZVOJNIH PROJEKATA USMJERENIH NA UNAPRJEĐENJE STATISTIČKOG SUSTAVA REPUBLIKE HRVATSKE U 2024.
I. DEMOGRAFSKE I DRUŠTVENE STATISTIKE
– U Sektoru demografskih i društvenih statistika u 2024. nastavit će se objava popisnih podataka na nacionalnoj razini te dostava podataka u Eurostat.
– Nastavit će se provedba istraživanja vitalne statistike, odnosno redovitih statističkih istraživanja o rođenima, umrlima, sklopljenim i razvedenim brakovima te izrada apsolutnih i relativnih demografskih pokazatelja.
– U 2024. u nastavit će se provedba redovitih statističkih istraživanja o vanjskim i unutarnjim migracijama stanovništva, izračun procjene stanovništva te redovita dostava podataka o ukupnom stanovništvu, prirodnom kretanju stanovništva, migracijama i međunarodnoj zaštiti u Eurostat.
– Tijekom 2024. planira se nastavak aktivnosti na modernizaciji statistike tržišta rada i korištenja administrativnih izvora u provedbi istraživanja. Nastavit će se rad na provedbi mjesečnih, tromjesečnih, godišnjih i višegodišnjih istraživanja.
– U 2024. nastavit će se kontinuirana provedba Ankete o radnoj snazi, izrada apsolutnih i relativnih tromjesečnih i godišnjih pokazatelja o obilježjima tržišta rada te dostava baza mikropodataka u Eurostat. Pripremne aktivnosti za preuzimanje bruto iznosa plaće iz administrativnih podataka (baze MUP-a, JOPPD baza iz Porezne uprave) s ciljem smanjenja opterećenja ispitanika (smanjenja broja pitanja u upitniku).
– U 2024. nastavit će se obrađivati podaci iz Ankete o dohotku stanovništva i iz Ankete o potrošnji kućanstava iz prethodne godine te pripremati provedba Ankete o dohotku stanovništva za 2025. Rokovi za dostavu podataka Ankete o dohotku stanovništva znatno su skraćeni, što će zahtijevati dodatne napore za implementaciju svih odredbi pravnih akata koji reguliraju ovo statističko područje. U 2024. radit će se na razvojnim projektnim aktivnostima Ankete o dohotku stanovništva: preuzimanje administrativnih podataka (HZMO, MROSP, JOPPD) za Anketu o dohotku stanovništva – nastavak aktivnosti, pripremne aktivnosti za preuzimanje administrativnih podataka za Anketu o potrošnji kućanstava, aktivnosti na pripremi uvođenja automatskog šifriranja djelatnosti i zanimanja, analiza i pripremne aktivnosti za izradu «multimode« upitnika prema potrebi svakog od ova tri anketna istraživanja te u sklopu toga priprema Ankete o potrošnji kućanstava za provedbu prvi puta prema novoj Uredbi 2019/1700 Europskog parlamenta i Vijeća od 10. listopada 2019. o uspostavi zajedničkog okvira za europske statistike o osobama i kućanstvima koje se temelje na podacima o pojedincima prikupljenima na uzorcima, izmjeni uredaba (EZ) br. 808/2004, (EZ) br. 452/2008 i (EZ) br. 1338/2008 Europskog parlamenta i Vijeća te stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1177/2003 Europskog parlamenta i Vijeća i Uredbe Vijeća (EZ) br. 577/98. Nadalje, smanjenje stope neodgovora – analiza mogućih aktivnosti koje bi imale taj cilj te primjena pri terenskoj provedbi ankete, pripreme za izradu baze podataka za svako od tri anketna istraživanja te revizija podataka prema Popisu 2021.
– Što se tiče Službe statistike kaznenog pravosuđa i socijalne zaštite, u 2024. nastavit će se rad na pripremi preuzimanja podataka o počiniteljima kaznenih djela od Ministarstva pravosuđa i uprave putem web-servisa. Nadalje, radit će se na obradi podataka Ankete o raspolaganju vremenom i pripremi konačnih rezultata istraživanja. Također, nastavit će se daljnji rad na Međunarodnome klasifikacijskom sustavu delikata.
– Nastavit će se provedba svih istraživanja s područja svih razina obrazovanja, s daljnjim unaprjeđenjem metoda prikupljanja podataka, prelascima na administrativne baze podataka i elektroničkim načinom prikupljanja podataka. Nastaviti će se s uparivanjem podataka iz postojećih registara i administrativkinih podataka za potrebe Europskog registra tercijarnog obrazovanja – ETER.
– Provodit će se daljnje unapređenje praćenja područja kulture s daljnjim unapređenjima statističkih obrazaca, te će se nastaviti rad na daljnjem znatnom povećanju obuhvata izvještajnih jedinica. Započeti će razvojne aktivnosti u sklop radne grupe EU-a (Culture Statistics Framework Task Force); mapiranje sektora kulture. Nastaviti će se suradnja s Ministarstvom kulture i medija na unapređenju metoda prikupljanja novih podataka u području kulture, kroz administrativne baze podataka.
– Nastavit će se rad na prikupljanju podataka za dva istraživanja statistike informacijskog društva, u skladu s propisanima provedbenim mjerama EU-a. Unaprjeđenje i razvoj softvera za prikupljanje podataka o statistikama informacijskog društvu u okviru darovnica EU-a. Praćenje zahtjeva u skladu s ostvarivanjem prioritetnih područja javnih politika digitalne tranzicije društva i gospodarstva Nacionalne razvojne strategije Republike Hrvatske do 2030.
– U djelokrugu Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo u 2024. nastavit će se kontinuirana provedba redovitih statističkih istraživanja iz područja javnog zdravstva, sigurnosti na radu te istraživanja na temelju državnih javnozdravstvenih registara.
II. EKONOMSKE STATISTIKE
– daljnji razvoj proizvodnje i diseminacije podataka u području poslovnih statistika na temelju Uredbe (EU) 2019/2152 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. studenoga 2019. o europskim poslovnim statistikama i stavljanju izvan snage deset pravnih akata u području poslovnih statistika (Tekst značajan za EGP) (L 327/1, 17. 12. 2019.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2019/2152 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. studenoga 2019. o europskim poslovnim statistikama) i Provedbene uredbe Komisije (EU) 2020/1197 оd 30. srpnja 2020. o utvrđivanju tehničkih specifikacija i modaliteta u skladu s Uredbom (EU) 2019/2152 Europskog parlamenta i Vijeća o europskim poslovnim statistikama i stavljanju izvan snage deset pravnih akata u području poslovnih statistika (L 271, 18. 8. 2020.) (u daljnjem tekstu: Provedbena uredba Komisije (EU) 2020/1197)
– usklađivanje statistika PRODCOM za izvještajnu godinu 2023. te izrada Nomenklature industrijskih proizvoda za 2023. u skladu s Uredbom (EU) 2019/2152 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. studenoga 2019. o europskim poslovnim statistikama
– rad na daljnjem razvoju implementiranih kratkoročnih poslovnih statistika i izradi novih kratkoročnih poslovnih pokazatelja u skladu s novom Uredbom (EU) br. 2019/2152 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. studenoga 2019. o europskim poslovnim statistikama i Provedbenom uredbom Komisije (EU) br. 2020/1197
– u području strukturnih poslovnih statistika radit će se na daljnjem razvoju integralnog sustava strukturnih poslovnih statistika uz daljnje unaprjeđenje kvalitete statističkih procesa nastavno na implementaciju Uredbe (EU) 2019/2152 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. studenoga 2019. o europskim poslovnim statistikama te usklađivanje definicija varijabli u skladu s novim zahtjevima Eurostata za djelatnosti iz područja K (financijske usluge)
– nadogradnja uspostavljene internetske (online) baze za sve kratkoročne poslovne pokazatelje
– nastavak razvojnih aktivnosti na unapređenju istraživanja cijena uslužnih djelatnosti pri pružateljima usluga (SPPI) i unaprjeđenje kvalitete podataka u području usluga, nastavak razvojnih aktivnosti na unaprjeđenju novog pokazatelja indeksa obujma uslužnih djelatnosti (ISP)
– rad na daljnjem povećanju i unaprjeđenju korištenja administrativnih podataka u kratkoročnim poslovnim statistikama u skladu s metodologijom, Uredbom (EU) 2019/2152 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. studenoga 2019. o europskim poslovnim statistikama i Provedbenom uredbom Komisije (EU) 2020/1197
– rad na daljnjem unaprjeđenju korištenja administrativnih izvora (podaci fiskalizacije) u mjesečnom istraživanju trgovine na malo
– rad na unaprjeđenju kvalitete statističkog procesa obrade podataka i analize administrativnih izvora o ostvarenom prometu poslovnih subjekata
– rad na daljnjemu redovitom korištenju administrativnih izvora o ostvarenom prometu poslovnih subjekata radi prikupljanja mjesečnih podataka u djelatnostima industrije te mjesečnih podataka u uslužnim djelatnostima
– ažuriranje metapodataka i pokazatelja kvalitete za kratkoročne poslovne pokazatelje u skladu s Eurostatovim zahtjevima
– nastavak rada na modernizaciji načina prikupljanja podataka za istraživanja poslovnih statistika poduzeća s pomoću internetske aplikacije radi racionalizacije troškova i smanjenja opterećenja poduzeća u pogledu izvještavanja
– nastavak rada na implementaciji statističke jedinice »poduzeće« u punom obuhvatu u Statističkome poslovnom registru (SPR-u) u skladu s Uredbom Vijeća (EEZ) br. 696/93 od 15. ožujka 1993. o statističkim jedinicama za promatranje i analizu proizvodnog sustava unutar Zajednice (L76/1, 30. 3. 1993.) te implementacija u svim ostalim područjima poslovnih statistika koja se temelje na statističkoj jedinici »poduzeće«
– daljnja nadogradnja SPR-a na temelju novih potreba i obveza prema Eurostatu i automatizacija pojedinih procesa ažuriranja podataka
– daljnji razvoj i unapređenje procesa proizvodnje statistike poslovne demografije
– provođenje svih aktivnosti vezanih za uvođenje nove verzije Nacionalne klasifikacije djelatnosti 2025 – NKD 2025 u Statistički poslovni registar
– uspostavljena razmjena mikropodataka s državama članicama EU-a na razini poslovnih subjekata, rad na unapređenju kvalitete podatka prema zahtjevima Eurostata
– uspostavljena razmjena carinskih podataka s državama članicama EU-a na razini poslovnih subjekata, rad na unapređenju kvalitete podatka prema zahtjevima Eurostata
– uspostavljeno mjesečno istraživanje o uvoznim cijenama, nastavak razvoja metodologije novog istraživanja i razvojnih aktivnosti na unapređenju kvalitete podataka
– rad na modernizaciji i unaprjeđenju obrade i diseminacije te unaprjeđenju kvalitete podataka iz djelokruga rada poslovnih statistika
– redovita istraživanja u sklopu godišnjih ekonomskih računa obuhvaćaju obračun godišnjeg i kvartalnog BDP-a prema proizvodnoj (prema NKD-u 2007.) i rashodnoj metodi u tekućim, stalnim cijenama prethodne godine te u stalnim cijenama referentne godine (2015 = 100)., godišnjeg i kvartalnog BDP-a prema dohodovnoj metodi u tekućim cijenama., redoviti obračun regionalnog BDP-a, odnosno obračun BDP-a za Republiku Hrvatsku, NKPJS – 2. razina i županije za 2021., obračun bruto investicija u dugotrajnu imovinu na godišnjoj razini za obračun BDP-a te na regionalnoj razini, izračun svih pokazatelja vrijednosti stambenog fonda i vrijednosti zemljišta ispod stambenih zgrada za potrebe izračuna stambene rente, obračun vrijednosti softvera za vlastiti račun, kontinuirano unaprjeđivanje i usklađivanje sa standardima EU-a u području izrade nefinancijskih računa po institucionalnim sektorima na godišnjoj i tromjesečnoj razini
– nastavak primjene nove metodologije u Europskom sustavu nacionalnih i regionalnih računa − ESA-i 2010 pri kompilaciji podataka, izvješćivanju i transmisiji podataka u Eurostat
– intenzivan rad na procesu verifikacije izrađenog opisa metodologije obračuna bruto nacionalnog dohotka i korištenih izvora podataka (GNI Inventory), uključujući procesne tablice, a prema pitanjima koja je dostavio Eurostat u kontinuiranim procesima klarifikacije
– U području nefinancijskih računa sektora opće države nastavlja se regularna kompilacija svih podataka i tablica (sukladno ESA 2010 Transmisijskom programu) uz kontinuirano unaprjeđenje metodologije i izvođenja obračuna u vezi s godišnjom i kvartalnom statistikom javnih financija te izradom Izvješća o prekomjernome proračunskome manjku i razini duga opće države sa svim pratećim tablicama i Upitnicima.
– nastavak rada i na kontinuiranoj pripremi opsežnih dodatnih podataka i izračuna računa države po raznim varijablama za potrebe ostalih stručnih službi i drugih institucija, a koje nisu predviđene regularnim transmisijskim programom
– Intenzivno će se raditi i na smanjenju statističkih diskrepancija kvartalnih nefinancijskih i financijskih računa sektora opće države te unaprjeđenju izvora za ESA T1100, koji će biti obuhvaćeni i novim projektom na ovom području.
– U području nefinancijskih sektorskih računa nastavlja se intenzivan rad na izradi nefinancijskih sektorskih računa po institucionalnim sektorima gospodarstva na godišnjoj i na tromjesečnoj osnovi, usklađivanje te harmonizacija između financijskih i nefinancijskih sektorskih računa na tromjesečnoj i na godišnjoj osnovi. Istom dinamikom nastavljaju se aktivnosti unaprjeđenja obračuna godišnjih i kvartalnih podataka po institucionalnim sektorima te povećavanje popunjenosti transmisijskih tablica.
– nastavak rada na izračunu bruto nacionalnog dohotka prema standardima sustava nacionalnih računa za potrebe vlastitih sredstava EU-a te izrada Izvještaja o osnovici za vlastita sredstva od poreza na dodanu vrijednost prema standardima Europske unije za praćenje vlastitih sredstava od poreza na dodanu vrijednost
– redoviti rad na tablicama ponude i uporabe i input/output tablicama prema metodologiji ESA 2010
– redoviti izračun raspoloživog dohotka kućanstava po regijama (NUTS II razina)
– redoviti rad i unapređenje metodologije izračuna tekućih i stalnih bruto/neto troškova zamjene dugotrajne imovine kao i potrošnje fiksnog kapitala na temelju postavljenog matematičkog modela (parametri modela, ulazni podaci i konstrukcija deflatora)
– daljnji razvoj i izračun kvartalnih bruto investicija u dugotrajnu imovinu u tekućim i stalnim cijenama
– procjena sive ekonomije kao dio obračuna glavnih agregata nacionalnih računa
– redoviti rad na Europskom programu usporedbe (European Comparison Programme, ECP/PPP) radi izrade svih setova podataka s pomoću istraživanja koja je definirao Eurostat s krajnjim ciljem izračuna BDP-a prema paritetu kupovne moći
– redoviti rad na izračunu indeksa potrošačkih cijena (opća mjera inflacije u nacionalnim okvirima) te na izračunu harmoniziranog indeksa potrošačkih cijena (usporediva mjera inflacije sa zemljama Europske unije)
– Tromjesečni izračun indeksa cijena stambenih objekata kojim se prati kretanje tržišnih cijena stambenih objekata koje su kupila kućanstva, neovisno o prethodnom vlasniku ili konačnoj uporabi, a prema zadanom konceptu, temelji se na transakcijskim cijenama.
– redoviti rad na izračunu harmoniziranog indeksa potrošačkih cijena po stalnim poreznim stopama
– daljnji rad na prikupljanju podataka za potrebe izračuna harmoniziranog indeksa potrošačkih cijena po administrativnim cijenama
– rad na modernizaciji načina prikupljanja podataka o maloprodajnim cijenama za indeks potrošačkih cijena i harmonizirani indeks potrošačkih cijena
– redoviti rad na izračunu indeksa cijena stambenih objekata u vlasništvu stanara (Owner Occupied Housing – OOH) u skladu s Eurostatovim zahtjevima
– redovita istraživanja u sklopu ekonomskih računa poljoprivrede
– nastavak rada na unaprjeđenju izračuna ekonomskih računa šumarstva korištenjem administrativnih izvora u suradnji s Hrvatskim šumama
– daljnji nastavak rada na poboljšanju statistike poljoprivrednih cijena i indeksa cijena
– redoviti rad na istraživanju »Poljoprivrednih zemljišnih cijena i renti« korištenjem administrativnih izvora u suradnji s Ministarstvom poljoprivrede, Agencijom za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju te Ministarstvom financija – Poreznom upravom
– u Administrativnome poslovnom registru Državnog zavoda za statistiku nastavit će se upisivati i ažurirati podaci o poslovnim subjektima i njihovim dijelovima te razvrstavati u skladu s Nacionalnom klasifikacijom djelatnosti 2007. – NKD-om 2007. Pripremit će se i objavljivati podaci o broju i strukturi poslovnih subjekata upisanih u Registar, u mjesečnoj, tromjesečnoj i polugodišnjoj dinamici u publikacijama kao što su Statistika u nizu, Priopćenja, Statističke informacije, Hrvatska u brojkama i portal GeoSTAT.
III. SEKTORSKE STATISTIKE
– daljnji nastavak rada na ažuriranju Statističkog registra poljoprivrednih gospodarstava (SRPG-a) ažuriranjem i preuzimanjem podataka iz dostupnih izvora Ministarstva poljoprivrede – Jedinstvenog registra domaćih životinja i drugih baza podataka
– modernizacija poljoprivrednih statistika u sklopu darovnice EG22 AGRI
– rad na projektu EG22 IFS23
– nastavak rada na prilagodbi postojećih istraživanja i uvođenju novih istraživanja vezanih za novu Uredbu o statistici poljoprivrednog inputa i outputa (engl. Regulation on statistics on agricultural input and output – SAIO)
– aktivnosti vezane za prikupljanje i analizu podataka o opskrbnim bilancama za važnije poljoprivredne proizvode
– aktivnosti vezane za daljnji nastavak rada na poboljšanju statistike stočarstva, statistike mlijeka i mliječnih proizvoda i statistike aktivnosti valionica te unaprjeđenje statistike šumarstva korištenjem raspoloživih administrativnih izvora
– daljnji rad na poboljšanju statistike agrookolišnih indikatora (korištenje pesticida)
– kontinuirani rad na implementaciji Uredbe Komisije (EU) 2022/132 od 28. siječnja 2022. o izmjeni Uredbe (EZ) br. 1099/2008 Europskog parlamenta i Vijeća o energetskoj statistici u pogledu provedbe ažuriranja godišnje, mjesečne i kratkoročne mjesečne energetske statistike
– rad na daljnjem povećanju i unaprjeđenju korištenja administrativnih podataka u skladu s metodologijom i novom Uredbom Komisije (EU) br. 2022/132 od 28. siječnja 2022. o izmjeni Uredbe (EZ) br. 1099/2008 Europskog parlamenta i Vijeća o energetskoj statistici u pogledu provedbe ažuriranja godišnje, mjesečne i kratkoročne mjesečne energetske statistike
– ažuriranje pokazatelja kvalitete za energetske statistike u skladu s Eurostatovim zahtjevima
– U području statistike turizma, uz redovitu proizvodnju podataka, provodit će se ove aktivnosti: unaprjeđenje prikupljanja, obrade i diseminacije podataka primjenom modernih informacijsko-komunikacijskih rješenja, korištenje novih administrativnih izvora podataka za proizvodnju novih pokazatelja u statistici turizma, istraživanje mogućnosti korištenja inovativnih izvora podataka u sklopu darovnice EG22 MDL 2.1 i MDL 2.2 te praćenje zahtjeva i inicijative Eurostata u području razvoja pokazatelja za praćenje održivog turizma.
– U području statistike transporta nastavit će se, uz redovitu proizvodnju podataka, aktivnosti modernizacije prikupljanja, obrade i diseminacije statističkih podataka primjenom modernih informacijsko-komunikacijskih rješenja te aktivnosti istraživanja mogućnosti korištenja administrativnih izvora podataka. Također će se nastaviti rad na razvoju metodologije prikupljanja podataka o prijevozu putnika na unutarnjim vodnim putovima. U sklopu darovnice EG22 TRANSPORT razvit će se metodologija te provesti pilot istraživanje o cestovnom prijevozu lakim teretnim vozilima (vozilima kategorije N1).
– U području poljoprivredne statistike odnosno Sustava poljoprivrednih knjigovodstvenih podataka, nastavit će se sa aktivnostima prikupljanja proizvodnih, ekonomskih i financijskih podataka, njihove obrade, verifikacije i diseminacije uz proširenje korištenja administrativnih izvora podataka.
– U području statistike ribarstva provodit će se aktivnosti daljnjeg unaprjeđenja informacijskog sustava ribarstva primjenom validacija i metodologije unakrsne provjere podataka kako bi se osigurala potpuna iskoristivost i kvaliteta prikupljenih podataka za provedbu statističkih istraživanja te će se nastaviti sa digitalizacijom dostave i obrade podataka iz svih izvora podataka u sektoru ribarstva.
IV. STATISTIKA OKOLIŠA I STATISTIKA ZA VIŠE PODRUČJA
– daljnje unaprjeđenje statistike voda s tendencijom unaprjeđenja suradnje s Hrvatskim vodama i Državnim hidrometeorološkim zavodom, što će rezultirati povećanjem preuzimanja podataka iz administrativnih izvora
– daljnji rad u području okolišnih statistika na implementaciji Uredbe (EU) br. 691/2011 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. srpnja 2011. o europskim ekonomskim računima okoliša (SL L 192/1, 22. 7. 2011.) i Uredbe (EU) br. 538/2014 Europskog parlamenta i Vijeća od 16. travnja 2014. o izmjeni Uredbe (EU) br. 691/2011 o europskim ekonomskim računima okoliša (SL L 192/1, 22. 7. 2011.) te daljnje usklađivanje metodologija izračuna s Europskim sustavom nacionalnih računa (ESA-om 2010)
– Računi okoliša zahtijevaju kontinuirano praćenje međunarodnih metodologija, promjena u zakonodavstvu i zahtjeva korisnika te se, u skladu s navedenim, nastavlja razvoj, usklađivanje i prilagodba računa okoliša Europskome statističkom sustavu i daljnje usklađivanje i integracija pokazatelja u nacionalni statistički sustav.
– nastavak rada na poboljšanju kvalitete podataka i unaprjeđenju suradnje s administrativnim izvorima podataka za tri fizička modula europskih ekonomskih računa okoliša koji se odnose na podatke o emisijama u zrak, fizičkom toku energije te o protoku materijala
– daljnji rad na unaprjeđenju proizvodnje podataka i kvalitete podataka o otpadu od hrane iz kućanstava
– daljnji rad na unaprjeđenju proizvodnje podataka, kvalitete podataka i suradnje s administrativnim izvorima za izračun triju monetarnih modula europskih ekonomskih računa okoliša (porezi i naknade za okoliš, izdaci za zaštitu okoliša te sektorski računi za dobra i usluge u okolišu)
– daljnji razvoj baze podataka europskih ekonomskih računa okoliša
– modernizacija i razvoj statistike zaštite okoliša u sklopu darovnica EU-a (statistika za »Europski zeleni plan«)
– nastavak rada na povećanju broja objavljenih pokazatelja Ciljeva održivog razvoja i priprema akcijskog plana koji će sadržavati popis odabranih pokazatelja s institucijama odgovornima za njihovu proizvodnju, razinu njihove dezagregacije te rokove za razvoj i proizvodnju nedostajućih pokazatelja
– rad na kontinuiranom unaprjeđenju Geografskoga informacijskog sustava u skladu s Eurostatovim preporukama
– nastavak rada na projektu Subnacionalne statistike kojim je obuhvaćeno sedam gradova: Zagreb, Split, Rijeka, Zadar, Pula, Osijek i Slavonski Brod. Podaci se prikupljaju na tri razine (grad i funkcionalna urbana područja te gradske četvrti)
– kontinuirani rad na objavljivanju regionalnih podataka uz upotrebu portala GeoSTAT, koji se nalazi na internetskim stranicama Državnog zavoda za statistiku
V. METODOLOGIJA PRIKUPLJANJA, OBRADE, DISEMINACIJE I ANALIZE PODATAKA
– U području klasifikacija nastavit će se daljnji razvoj i primjena relevantnih klasifikacijskih standarda službene statistike pri proizvodnji i diseminaciji statističkih podataka te razvoj i održavanje metodoloških alata za njihovu ispravnu primjenu i tumačenje.
– Kontinuirano će se održavati sustav KLASUS i ažurirati klasifikacijsku bazu podataka u skladu s promjenama klasifikacijskih standarda te će se nastaviti s daljnjim razvojem pretraživača NKD-a za ispravno razvrstavanje poslovnih subjekata prema Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti 2007. (NKD-u 2007.) koji su dostupni korisnicima.
– Aktivno će se sudjelovati u reviziji Statističke klasifikacije ekonomskih djelatnosti u Europskoj zajednici – NACE-a Rev. 2 s ostalim državama članicama EU-a u Eurostatu. U suradnji s Internom i s Međuresornom radnom skupinom za reviziju klasifikacija NACE Rev. 2 i NKD 2007. radit će se na pripremi nacionalne verzije Nacionalne klasifikacije djelatnosti, usklađenoj s novom verzijom NACE Rev. 2.1. te na izradi dodatnih alata za njezinu ispravnu primjenu.
– Na području upravljanja kvalitetom nastavit će se dobra praksa generiranja i objavljivanja izvještaja o kvaliteti statističkih proizvoda iz baze kvalitete POMI prema EU-ovim standardima za izvještavanje o kvaliteti (ESQRS; ESMS i SIMS) te će se u skladu s raspoloživim resursima nastaviti pripremati opis procesa i potprocesa za statistička istraživanja prema GSBPM-u.
– Nastavit će se s provedbom aktivnosti u području statističke povjerljivosti i pristupa mikropodacima za znanstvene svrhe te s povećanjem raspoloživosti baza podataka za znanstvene svrhe i javno dostupnih mikropodataka (datoteke za javnu uporabu).
– Nastavit će se kontinuirano unaprjeđivanje funkcionalnosti internetskih stranica Državnog zavoda za statistiku kao osnovnog komunikacijskog kanala. Istovremeno će se težiti daljnjem razvoju postojećih te uvođenju novih medija objavljivanja statističkih podataka. Pritom će se primjenjivati suvremena digitalna rješenja radi učinkovitije diseminacije rezultata, vodeći računa o potrebama korisnika i postizanju veće razine njihovog zadovoljstva službenom statistikom.
– Nastavit će se s diseminacijom i promocijom službene statistike na društvenim mrežama Državnog zavoda za statistiku te promicanjem statističke pismenosti među različitim grupama korisnika.
Izvor: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2025_02_29_293.html