Baza je ažurirana 04.02.2025. 

zaključno sa NN 150/24

EU 2024/2679

NN 145/2024 (13.12.2024.), Odluka o načinu provedbe nadzora sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma i izricanju nadzornih mjera

HRVATSKA NARODNA BANKA

2401

Na temelju članka 83. stavka 6. Zakona o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma (»Narodne novine«, br. 108/2017., 39/2019. i 151/2022.) i članka 43. stavka 2. točke 10. Zakona o Hrvatskoj narodnoj banci (»Narodne novine«, br. 75/2008., 54/2013. i 47/2020.) guverner Hrvatske narodne banke donosi

ODLUKU

O NAČINU PROVEDBE NADZORA SPRJEČAVANJA PRANJA NOVCA I FINANCIRANJA TERORIZMA I IZRICANJU NADZORNIH MJERA

Predmet Odluke

Članak 1.

Ovom Odlukom detaljnije se uređuju:

1) način provedbe nadzora sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma i

2) način izricanja nadzornih mjera.

Primjena Odluke

Članak 2.

(1) Odredbe ove Odluke primjenjuju se na nadzor sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma nad subjektima nadzora.

(2) Odredbe ove Odluke na odgovarajući se način primjenjuju i na nadzor nad društvima iz stavka 1. ovoga članka kada se nalaze u stečaju ili je za njih pokrenut postupak likvidacije (prisilne ili redovne likvidacije).

Pojmovi

Članak 3.

(1) Pojedini pojmovi koji se koriste u ovoj Odluci imaju sljedeće značenje:

1) subjekt nadzora je obveznik iz članka 82. stavka 1. Zakona

2) Zakon je Zakon o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma (»Narodne novine« br. 108/2017., 39/2019. i 151/2022.) i sve njegove naknadne izmjene i dopune.

(2) Pojam uprava subjekta nadzora u smislu ove Odluke obuhvaća upravu trgovačkog društva koje je subjekt nadzora ili izvršne direktore trgovačkog društva subjekta nadzora koje ima upravni odbor.

(3) Drugi pojmovi koji se koriste u ovoj Odluci imaju značenje kako je uređeno Zakonom.

Nadležnosti Hrvatske narodne banke

Članak 4.

(1) Subjekt nadzora dužan je na zahtjev Hrvatske narodne banke i u roku koji odredi Hrvatska narodna banka dostaviti sva izvješća, informacije i dokumente o svim pitanjima i okolnostima bitnima za obavljanje nadzora ili za praćenje usklađenosti subjekta nadzora s odredbama propisa kojima se uređuje sprječavanje pranja novca i financiranja terorizma.

(2) Subjekt nadzora dužan je omogućiti Hrvatskoj narodnoj banci obavljanje izravnog i neizravnog nadzora te osigurati prikladne uvjete i resurse za neometano obavljanje nadzora.

(3) Subjekt nadzora dužan je omogućiti obavljanje izravnog nadzora u sjedištu subjekta nadzora i na ostalim mjestima na kojima subjekt nadzora ili druga osoba na temelju ovlaštenja subjekta nadzora obavlja djelatnosti i poslove u vezi s kojima Hrvatska narodna banka provodi nadzor.

(4) Za potrebe izvršavanja svojih nadzornih ovlasti Hrvatska narodna banka može:

1) zatražiti dostavljanje izvješća, informacija i dokumenata od članova uprave, članova nadzornog odbora ako subjekt nadzora ima nadzorni odbor, ovlaštene osobe i njezina zamjenika, drugih radnika subjekata nadzora, pružatelja usluge eksternalizacije subjektu nadzora i drugih relevantnih osoba subjekta nadzora

2) obaviti pregled poslovnih knjiga i sve druge relevantne poslovne dokumentacije

3) obaviti razgovore za potrebe prikupljanja informacija s članovima uprave, odnosno izvršnim direktorima ili članovima upravnog odbora, članovima nadzornog odbora ako subjekt nadzora ima nadzorni odbor, ovlaštenom osobom i njezinim zamjenikom, drugim radnicima subjekta nadzora, pružateljem usluge eksternalizacije subjektu nadzora i drugim relevantnim osobama subjekta nadzora.

(5) Hrvatska narodna banka temelji učestalost i intenzitet izravnog i neizravnog nadzora na profilu rizika subjekta nadzora te na rizicima od pranja nova i financiranja terorizma identificiranima u Republici Hrvatskoj na temelju Nacionalne procjene rizika od pranja novca i financiranja terorizma.

Osobe ovlaštene za nadzor

Članak 5.

(1) Nadzor nad sprječavanjem pranja novca i financiranja terorizma obavljaju zaposlenici Hrvatske narodne banke.

(2) Izravni nadzor obavljaju zaposlenici Hrvatske narodne banke na temelju ovlaštenja guvernera.

Način obavljanja nadzora

Članak 6.

Hrvatska narodna banka obavlja nadzor nad sprječavanjem pranja novca i financiranja terorizma:

1) izravnim nadzorom i

2) neizravnim nadzorom.

Neizravni nadzor

Članak 7.

(1) Neizravni nadzor je provjera primjene propisa kojima se uređuje sprječavanje pranja novca i financiranja terorizma te provjera primjerenosti sustava, kontrola i postupaka koje je subjekt nadzora uspostavio radi sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma, a koja se ne obavlja u prostorijama subjekta nadzora.

(2) Neizravni nadzor provodi se analizom izvješća, informacija i dokumenata koje je subjekt nadzora dostavio Hrvatskoj narodnoj banci te analizom podataka i saznanja iz drugih izvora.

Izravni nadzor

Članak 8.

(1) Izravni nadzor je provjera primjene propisa kojima se uređuje sprječavanje pranja novca i financiranja terorizma te provjera primjerenosti sustava, kontrola i postupaka koje je subjekt nadzora uspostavio radi sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma, a koja se obavlja u prostorijama subjekta nadzora i nakon toga, radi dodatne provjere podataka u vezi s nadzorom, u prostorijama Hrvatske narodne banke.

(2) Prije početka obavljanja izravnog nadzora subjektu nadzora dostavlja se pisana obavijest o izravnom nadzoru koja sadržava najmanje:

1) planirani obuhvat nadzora

2) imena i prezimena osoba ovlaštenih za nadzor

3) planirani datum početka obavljanja nadzora

4) razdoblje u kojem subjekt nadzora treba omogućiti obavljanje nadzora u sjedištu subjekta nadzora i na ostalim mjestima na kojima subjekt nadzora ili druga osoba na temelju ovlaštenja subjekta nadzora obavlja djelatnosti i poslove u vezi s kojima Hrvatska narodna banka provodi nadzor i

5) podatke i uvjete koje je subjekt nadzora dužan osigurati osobama ovlaštenima za nadzor, a za potrebe obavljanja izravnog nadzora.

(3) Obavijest o izravnom nadzoru može se dopuniti i/ili izmijeniti, o čemu se subjekt nadzora bez odgode obavještava pisanim putem.

(4) Obavijest o izravnom nadzoru dostavlja se subjektu nadzora najkasnije osam radnih dana prije početka izravnog nadzora.

(5) Iznimno od stavka 4. ovoga članka obavijest o izravnom nadzoru može se iz posebno opravdanih razloga dostaviti subjektu nadzora neposredno prije početka obavljanja izravnog nadzora.

Završetak nadzora

Članak 9.

(1) Nakon obavljanja izravnog nadzora sastavlja se nacrt zapisnika o obavljenom izravnom nadzoru, bez obzira na to jesu li provedenim nadzorom utvrđene povrede propisa kojima se uređuje sprječavanje pranja novca i financiranja terorizma i/ili nepravilnosti u poslovanju subjekta nadzora.

(2) Prije dostave nacrta zapisnika o obavljenom izravnom nadzoru subjektu nadzora održava se završni sastanak s članovima uprave i ovlaštenom osobom i/ili njezinim zamjenikom, na kojem se subjekt nadzora obavještava o nalazima nadzora.

(3) Dan završnog sastanka smatra se danom završetka izravnog nadzora.

(4) Nacrt zapisnika o obavljenom izravnom nadzoru sastavlja se i otprema upravi subjekta nadzora u roku od 60 radnih dana od dana završnog sastanka.

(5) Nakon obavljanja neizravnog nadzora sastavlja se nacrt zapisnika o obavljenom neizravnom nadzoru samo ako su nadzorom utvrđene povrede propisa kojima se uređuje sprječavanje pranja novca i financiranja terorizma i/ili nepravilnosti u poslovanju subjekta nadzora te se nacrt dostavlja upravi subjekta nadzora.

(6) Uprava subjekta nadzora dužna je po primitku nacrta zapisnika o obavljenom nadzoru bez odgode primjerak nacrta zapisnika dostaviti ovlaštenoj osobi, unutarnjem revizoru i nadzornom odboru.

(7) Hrvatska narodna banka u nacrtu zapisnika i u zapisniku o izravnom i/ili neizravnom nadzoru navodi bitne podatke o nadzoru i sadržaj utvrđenih činjenica.

(8) Ako je na temelju dokumentacije prikupljene u nadzoru moguće utvrditi odgovorne osobe za utvrđene nezakonitosti, odnosno ako ne postoje pravne ili stvarne zapreke za utvrđivanje odgovornih osoba, Hrvatska narodna banka u nacrtu zapisnika i zapisniku navest će i odgovorne osobe.

(9) Ako je u nacrtu zapisnika navedena odgovorna osoba, a prema mišljenju subjekta nadzora odgovorna je druga osoba, subjekt nadzora dužan je uz očitovanje o odgovornosti te druge osobe priložiti dokaz koji dokazuje tu tvrdnju.

Očitovanje na nacrt zapisnika

Članak 10.

(1) Na nacrt zapisnika o obavljenom nadzoru subjekt nadzora može dostaviti očitovanje u roku koji odredi Hrvatska narodna banka, a koji ne može biti duži od 15 radnih dana od dana primitka nacrta zapisnika o obavljenom nadzoru. U očitovanju subjekt nadzora može navesti primjedbe i dostaviti dokaze kojima potvrđuje svoje tvrdnje.

(2) Ako Hrvatska narodna banka utvrdi da su primjedbe subjekta nadzora iz očitovanja iz stavka 1. ovoga članka osnovane, izmijenit će zapisnik.

(3) Zapisnik uz naznaku unesenih izmjena iz stavka 2. ovoga članka sastavlja se i otprema upravi subjekta nadzora u roku od 20 radnih dana od dana primitka očitovanja na nacrt zapisnika i dostavlja se upravi subjekta nadzora.

(4) Ako Hrvatska narodna banka utvrdi da primjedbe iz očitovanja subjekta nadzora iz stavka 1. ovoga članka nisu osnovane i/ili dostavljeni dokazi nisu dostatni za izmjenu nalaza nadzora, u roku od 20 radnih dana od dana primitka očitovanja obavijestit će upravu subjekta nadzora da se primjedbe ne prihvaćaju.

(5) Na zapisnik o obavljenom nadzoru iz stavka 3. ovoga članka subjekt nadzora ne može stavljati primjedbe.

Pisano upozorenje

Članak 11.

(1) Hrvatska narodna banka ovlaštena je dati pisano upozorenje ako tijekom nadzora utvrdi nepravilnosti u poslovanju subjekta nadzora, priroda i opseg kojih nemaju značajan utjecaj i posljedice na usklađenost subjekta nadzora s propisima kojima se uređuje sprječavanje pranja novca i financiranja terorizma.

(2) Pisano upozorenje može sadržavati i preporuku da subjekt nadzora ispravi utvrđene nepravilnosti u propisanim rokovima te dinamiku izvještavanja Hrvatske narodne banke o poduzetim radnjama i aktivnostima.

(3) Pisano upozorenje dostavlja se subjektu nadzora u roku od 60 radnih dana od dana isteka roka za očitovanje subjekta nadzora na nacrt zapisnika, odnosno od dana otpreme zapisnika iz članka 10. stavka 3. ove Odluke subjektu nadzora.

(4) Pisano upozorenje dostavlja se upravi subjekta nadzora. Uprava subjekta nadzora dužna je po primitku bez odgode sa sadržajem pisanog upozorenja upoznati ovlaštenu osobu, unutarnjeg revizora i nadzorni odbor.

(5) Ako subjekt nadzora ne postupi u skladu s pisanim upozorenjem iz stavka 1. ovoga članka, Hrvatska narodna banka ovlaštena je donijeti rješenje o otklanjanju nepravilnosti na temelju članka 83. stavka 3. Zakona.

Rješenje kojim se izriču nadzorne mjere

Članak 12.

(1) Ako u obavljanju nadzora ili po obavljenom nadzoru Hrvatska narodna banka utvrdi povredu propisa kojim se uređuje sprječavanje pranja novca i financiranja terorizma i/ili nepravilnost u poslovanju subjekta nadzora, može pokrenuti upravni postupak i rješenjem izreći nadzorne mjere iz članka 83. stavka 1. točaka 2., 4., 6., 7. i 8. Zakona.

(2) Hrvatska narodna banka u rješenju iz stavka 1. ovoga članka navest će i rokove u kojima je subjekt nadzora dužan primijeniti mjere iz rješenja.

(3) Nacrt rješenja iz stavka 1. ovoga članka dostavlja se subjektu nadzora najkasnije u roku od 60 radnih dana od dana isteka roka za očitovanje subjekta nadzora na nacrt zapisnika o obavljenom nadzoru, odnosno od dana dostave zapisnika iz članka 10. stavka 3. ove Odluke subjektu nadzora.

(4) Iznimno od stavka 3. ovoga članka u tijeku izravnog nadzora Hrvatska narodna banka može pokrenuti upravni postupak i izdati rješenje odmah po utvrđivanju razloga za donošenje tog rješenja.

(5) Hrvatska narodna banka obavijestit će subjekt nadzora o svim činjenicama, okolnostima i pravnim pitanjima koji su važni za donošenje rješenja na način da će dostaviti nacrt rješenja i pozvati stranku da se pismeno očituje u roku koji ne može biti duži od 14 dana ni kraći od sedam dana od dana primitka obavijesti.

(6) Rješenje iz stavka 1. ovoga članka dostavlja se upravi subjekta nadzora. Uprava subjekta nadzora dužna je po primitku bez odgode sa sadržajem rješenja upoznati ovlaštenu osobu, unutarnjeg revizora i nadzorni odbor.

(7) Subjekt nadzora može, najkasnije 15 dana prije isteka roka iz stavka 2. ovoga članka, obrazloženim zahtjevom zatražiti produljenje roka. Hrvatska narodna banka rješenjem će odlučiti o produljenju tog roka.

Prijelazne i završne odredbe

Članak 13.

(1) Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaju se primjenjivati odredbe Odluke o načinu provedbe supervizije kreditnih institucija i izricanju supervizorskih mjera (»Narodne novine«, br. 87/2021.) i Odluke o postupku i načinu obavljanja nadzora kreditnih unija te sastavljanju i dostavljanju zapisnika o obavljenom nadzoru (»Narodne novine«, br. 47/2022.) na postupak nadzora nad sprječavanjem pranja novca i financiranja terorizma kod kreditnih institucija i kreditnih unija.

(2) Svi postupci nadzora nad sprječavanjem pranja novca i financiranja terorizma nad kreditnim institucijama i kreditnim unijama započeti prije stupanja na snagu ove Odluke dovršit će se prema primjenjivim odredbama Odluke o načinu provedbe supervizije kreditnih institucija i izricanju supervizorskih mjera (»Narodne novine«, br. 87/2021.) i Odluke o postupku i načinu obavljanja nadzora kreditnih unija te sastavljanju i dostavljanju zapisnika o obavljenom nadzoru (»Narodne novine«, br. 47/2022.).

(3) Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.

O. br. 440-091/12-24/BV Zagreb, 3. prosinca 2024.

Guverner Hrvatske narodne banke Boris Vujčić, v. r.

 

 

 

Izvor: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2024_12_145_2401.html