HRVATSKI SABOR
2377
Na temelju članka 89. Ustava Republike Hrvatske, donosim
ODLUKU
O PROGLAŠENJU ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O SIGURNOSTI PROMETA NA CESTAMA
Proglašavam Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koji je Hrvatski sabor donio na sjednici 6. prosinca 2024. godine.
Klasa: 011-02/24-02/82 Urbroj: 71-10-01/1-24-2 Zagreb, 11. prosinca 2024.
Predsjednik Republike Hrvatske Zoran Milanović, v. r.
ZAKON
O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O SIGURNOSTI PROMETA NA CESTAMA
Članak 1.
U Zakonu o sigurnosti prometa na cestama (»Narodne novine«, br. 67/08., 48/10. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 74/11., 80/13., 158/13. – Odluka i Rješenje Ustavnog suda Republike Hrvatske, 92/14., 64/15., 108/17., 70/19., 42/20., 85/22., 114/22. i 133/23.) u članku 1.a stavak 2. mijenja se i glasi:
»(2) Ovim Zakonom osigurava se provedba sljedećih akata Europske unije:
1. Uredbe Komisije (EU) 2016/403 od 18. ožujka 2016. o dopuni Uredbe (EZ) br. 1071/2009 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu klasifikacije teških povreda pravila Unije koje mogu dovesti do gubitka dobrog ugleda cestovnog prijevoznika te o izmjeni Priloga III. Direktivi 2006/22/EZ Europskog parlamenta i Vijeća (Tekst značajan za EGP) (SL L 74, 19. 3. 2016.),
2. Uredbe (EU) 2018/858 Europskog parlamenta i Vijeća od 30. svibnja 2018. o homologaciji i nadzoru tržišta motornih vozila i njihovih prikolica te sustava, sastavnih dijelova i zasebnih tehničkih jedinica namijenjenih za takva vozila, o izmjeni uredaba (EZ) br. 715/2007 i (EZ) br. 595/2009 te o stavljanju izvan snage Direktive 2007/46/EZ (Tekst značajan za EGP) (SL L 151, 14. 6. 2018.),
3. Uredbe (EU) 2019/2144 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. studenoga 2019. o zahtjevima za homologaciju tipa za motorna vozila i njihove prikolice te za sustave, sastavne dijelove i zasebne tehničke jedinice namijenjene za takva vozila, u pogledu njihove opće sigurnosti te zaštite osoba u vozilima i nezaštićenih sudionika u cestovnom prometu, o izmjeni Uredbe (EU) 2018/858 Europskog parlamenta i Vijeća i stavljanju izvan snage uredbi (EZ) br. 78/2009, (EZ) br. 79/2009 i (EZ) br. 661/2009 Europskog parlamenta i Vijeća i uredbi Komisije (EZ) br. 631/2009, (EU) br. 406/2010, (EU) br. 672/2010, (EU) br. 1003/2010, (EU) br. 1005/2010, (EU) br. 1008/2010, (EU) br. 1009/2010, (EU) br. 19/2011, (EU) br. 109/2011, (EU) br. 458/2011, (EU) br. 65/2012, (EU) br. 130/2012, (EU) br. 347/2012, (EU) br. 351/2012, (EU) br. 1230/2012 i (EU) 2015/166. (Tekst značajan za EGP)(SL L 325, 16. 12. 2019.),
4. Provedbene uredbe Komisije (EU) 2022/1426 оd 5. kolovoza 2022. o utvrđivanju pravila za primjenu Uredbe (EU) 2019/2144 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu jedinstvenih postupaka i tehničkih specifikacija za homologaciju tipa sustava za automatiziranu vožnju (ADS) potpuno automatiziranih vozila (Tekst značajan za EGP)(SL L 221, 26. 8. 2022.),
5. Delegirane uredbe Komisije (EU) 2022/2236 оd 20. lipnja 2022. o izmjeni priloga I., II., IV. i V. Uredbi (EU) 2018/858 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu tehničkih zahtjeva za vozila proizvedena u neograničenim serijama, vozila proizvedena u malim serijama, potpuno automatizirana vozila proizvedena u malim serijama i vozila za posebne namjene te u pogledu ažuriranja softvera (Tekst značajan za EGP)(SL L 296, 16. 11. 2022.).«.
Članak 2.
U članku 2. stavku 1. točka 107. mijenja se i glasi:
»107) »automatizirano vozilo« je motorno vozilo konstruirano i izrađeno kako bi se kretalo autonomno tijekom određenog vremenskog razdoblja bez stalnog nadzora vozača, ali u odnosu na koje se intervencija vozača ipak očekuje ili je potrebna,«.
Iza točke 107. dodaju se točke 108. – 113. koje glase:
»108) »potpuno automatizirano vozilo« je motorno vozilo koje je konstruirano i izrađeno kako bi se kretalo autonomno bez ikakva nadzora vozača,
109) »sustav za automatiziranu vožnju« je hardver i softver koji zajedno mogu kontinuirano obavljati cjelinu aktivnosti dinamičke vožnje u specifičnom predviđenom području rada,
110) »manevar za minimalizaciju rizika« je manevar namijenjen za smanjivanje opasnosti u prometu na minimum zaustavljanjem vozila u sigurnom stanju,
111) »stanje minimalnog rizika« je vozilo u stabilnom stanju mirovanja u kojem je rizik od sudara smanjen,
112) »operator u vozilu« je, kada se odnosi na sustav za automatiziranu vožnju, osoba koja se nalazi u potpuno automatiziranom vozilu koja može:
a) aktivirati, ponovno inicijalizirati ili deaktivirati sustav za automatiziranu vožnju
b) naložiti sustavu za automatiziranu vožnju da započne manevar za minimalizaciju rizika
c) potvrditi manevar koji predlaže sustav za automatiziranu vožnju dok je vozilo u stanju mirovanja
d) nakon manevra za minimalizaciju rizika, dok je potpuno automatizirano vozilo u stanju mirovanja, naložiti sustavu za automatiziranu vožnju da sigurno izvede manevar niske brzine, koja nije veća od šest km/h, a preostalu radnu sposobnost iskoristi za evakuaciju potpuno automatiziranog vozila na primjerenu obližnju lokaciju
e) odabrati ili izmijeniti planiranje plana puta ili mjesta na kojima se zaustavlja za potrebe korisnika ili
f) pružati pomoć putnicima potpuno automatiziranog vozila u jasno utvrđenim hitnim situacijama.
U navedenim situacijama operator u vozilu ne vozi potpuno automatizirano vozilo, a sustav za automatiziranu vožnju nastavlja obavljati aktivnost dinamičke vožnje,
113) »operator intervencije na daljinu« je, kada se odnosi na sigurnosni koncept sustava za automatiziranu vožnju, osoba koja se nalazi izvan potpuno automatiziranog vozila koja može daljinski obavljati zadaće operatora u vozilu, pod uvjetom da je to sigurno. Operator intervencije na daljinu ne vozi potpuno automatizirano vozilo, a sustav za automatiziranu vožnju nastavlja obavljati aktivnost dinamičke vožnje.«.
Iza stavka 2. dodaje se stavak 3. koji glasi:
»(3) Pojmovi koji se odnose na potpuno automatiziranu vožnju i potpuno automatizirana vozila, a nisu definirani ovim Zakonom, imaju jednako značenje kao i pojmovi i definicije propisane u uredbama iz članka 1.a stavka 2. točaka 2. do 5. ovoga Zakona.«.
Članak 3.
U članku 5. stavku 1. točki 14. na kraju rečenice umjesto točke stavlja se zarez te se dodaje točka 15. koja glasi:
»15. područje prometovanja potpuno automatiziranih vozila.«.
Članak 4.
U članku 240. stavku 1. iza riječi: »vožnja« dodaje se zarez i riječi: »kao i za testiranje prototipova vozila«.
Članak 5.
U članku 275. stavak 1. mijenja se i glasi:
»(1) Vozila kategorija M, N, O, L, T, C, R, S i U koja se serijski ili pojedinačno proizvode moraju biti homologirana te se prije stavljanja na tržište i prve registracije trebaju podvrgnuti postupku utvrđivanja sukladnosti (homologacije) radi utvrđivanja zadovoljavaju li propisane zahtjeve o homologaciji. Ispunjavanje propisanih zahtjeva potvrđuje se izjavom/potvrdom o sukladnosti vozila/certifikatom o nacionalnoj homologaciji pojedinačnog vozila, što je uvjet za stavljanje na tržište i prvu registraciju vozila.«.
Članak 6.
U članku 276. stavak 1. mijenja se i glasi:
»(1) Vozila na kojima se obavlja nadogradnja, pregradnja ili zamjena serijskog dijela ili uređaja neserijskim dijelom ili uređajem prije puštanja u promet moraju biti podvrgnuta ispitivanju promijenjenih dijelova i uređaja i ostalih tehničkih značajki bitnih za sigurnost i ekološku podobnost vozila u prometu na cestama.«.
Članak 7.
Iza članka 281. dodaje se naziv odjeljka i članci 281.a, 281.b, 281.c, 281.d, 281.e i 281.f, koji glase:
»5. PROMET POTPUNO AUTOMATIZIRANIH VOZILA
Članak 281.a
(1) Potpuno automatizirano vozilo koje u prometu na cesti sudjeluje u skladu s odredbama zakona kojim se uređuje prijevoz u cestovnom prometu mora prometovati u skladu s prometnim pravilima i ispunjavati uvjete koji su propisani ovim Zakonom.
(2) Vlasnik potpuno automatiziranog vozila dužan je voditi računa o sigurnosnim postavkama toga vozila kako njegovim prometovanjem ne bi došlo do pogoršanja ili ugroze sigurnosti prometa na cestama te kako potpuno automatizirano vozilo ne bi predstavljalo povećanu opasnost za ostale sudionike u prometu na cestama.
Članak 281.b
(1) Potpuno automatizirano vozilo može prometovati u granicama područja koje mu je odobreno, a ako prometuje izvan područja koje mu je odobreno na temelju članka 5. stavka 1. točke 15. ovoga Zakona, potrebno je i odobrenje ministarstva nadležnog za poslove prometa, uz uvjet da je vlasnik vozila pravna osoba i da je vozilo registrirano na području Republike Hrvatske te namijenjeno za obavljanje djelatnosti javnog prijevoza.
(2) Potpuno automatizirano vozilo mora biti vidljivo obilježeno natpisima da se radi o potpuno automatiziranom vozilu.
(3) Sudionici u prometu ne smiju namjerno ometati sudjelovanje potpuno automatiziranih vozila u prometu na cestama tako da svojim radnjama dovode potpuno automatizirano vozilo u stanje u kojem mora poduzeti radnju u prometu koju inače ne bi poduzelo ili ga namjerno ometati u toj mjeri da potpuno automatizirano vozilo bude prisiljeno nepotrebno izvoditi manevar za minimalizaciju rizika.
(4) Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 132.000,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba – vlasnik potpuno automatiziranog vozila ako postupi suprotno odredbi stavka 1. ovoga članka, a u slučaju ponavljanja istog prekršaja vozilo će se i privremeno oduzeti.
(5) Novčanom kaznom u iznosu od 5000,00 do 15.000,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba – vlasnik potpuno automatiziranog vozila ako postupi suprotno odredbi stavka 2. ovoga članka.
(6) Novčanom kaznom u iznosu od 1000,00 do 5000,00 eura kaznit će se za prekršaj sudionik u prometu ako postupi suprotno odredbi stavka 3. ovoga članka.
(7) Izgled i sadržaj natpisa iz stavka 2. ovoga članka propisuje ministar nadležan za poslove prometa, uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za unutarnje poslove, pravilnikom kojim se propisuju tehnički uvjeti vozila u prometu na cestama.
Članak 281.c
(1) Operator u vozilu, odnosno operator intervencije na daljinu mora posjedovati važeću svjedodžbu o stečenoj početnoj kvalifikaciji, izdanu sukladno propisu kojim se uređuje početna i periodična izobrazba vozača, te važeću vozačku dozvolu odgovarajuće kategorije, koje mora imati kod sebe i koje mora dati na uvid na zahtjev policijskog službenika ili osobe ovlaštene ovim Zakonom, a tu funkciju može obavljati samo dok se nalazi u Republici Hrvatskoj.
(2) Operator u vozilu, odnosno operator intervencije na daljinu ne smije obavljati zadaće u vozilu u slučajevima propisanim člankom 289. stavkom 1. ovoga Zakona.
(3) Policijski službenik isključit će iz prometa potpuno automatizirano vozilo u slučaju iz stavka 2. ovoga članka.
(4) Pravna osoba – vlasnik potpuno automatiziranog vozila ne smije dopustiti da operator u vozilu, odnosno operator intervencije na daljinu sudjeluje u prometu, odnosno obavlja zadaće suprotno odredbama stavaka 1. i 2. ovoga članka.
(5) Novčanom kaznom u iznosu od 5000,00 do 15.000,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba – vlasnik potpuno automatiziranog vozila ako postupi suprotno odredbi stavka 4. ovoga članka.
(6) Novčanom kaznom u iznosu od 1000,00 do 5000,00 eura kaznit će se za prekršaj operator u vozilu, odnosno operator intervencije na daljinu ako postupi suprotno odredbama stavaka 1. i 2. ovoga članka.
Članak 281.d
(1) Za prekršaje iz ovoga Zakona koji su počinjeni potpuno automatiziranim vozilom odgovoran je vlasnik potpuno automatiziranog vozila, osim za prekršaje koji su proizašli iz radnji osoba koje su neovlašteno postupale s potpuno automatiziranim vozilom.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, za prekršaje iz ovoga Zakona koji su počinjeni potpuno automatiziranim vozilom odgovara druga osoba ako je prekršaj proizašao iz skrivljene radnje te osobe, a vlasnik vozila dužan je dati vjerodostojan podatak o osobi odgovornoj za počinjenje prekršaja te o radnji koja je dovela do počinjenja prekršaja.
(3) Iznosi novčanih kazni za prekršaje propisane u ovom Zakonu za fizičke osobe, a u slučaju počinjenja prekršaja potpuno automatiziranim vozilom za koje je odgovorna pravna osoba, uvećavaju se za 230,00 eura.
Članak 281.e
(1) Vlasnik ili proizvođač potpuno automatiziranog vozila dužan je, na zahtjev ministarstva nadležnog za unutarnje poslove i drugih nadzornih tijela koja u okviru svojih ovlasti obavljaju nadzor, dostaviti podatke kojima se vozilo koristilo za vrijeme vožnje, uključujući i podatke koji su zabilježeni putem telekomunikacijskih uređaja i opreme te telemetrijske podatke, u svrhu istraživanja prometnih nesreća, prometnih prekršaja, kaznenih i drugih djela, tehničke ispravnosti vozila te drugih događaja u prometu na cestama.
(2) Podaci iz stavka 1. ovoga članka pohranjuju se u sljedećim slučajevima:
– intervencije tehničkog nadzora odnosno operatora u vozilu ili operatora intervencije na daljinu,
– prelaska vozila u stanje minimalnog rizika,
– u incidentnim situacijama, posebno događanja prometnih nesreća ili ugrožavanja prometa,
– u slučaju nepredviđene promjene trake ili skretanja.
(3) U slučajevima iz stavka 2. ovoga članka, vlasnik potpuno automatiziranog vozila dužan je osigurati da se podaci koje potpuno automatizirano vozilo bilježi ne smiju brisati, a prikupljeni podaci čuvaju se 30 dana od dana nastanka, osim ako su dokaz u sudskom, upravnom, arbitražnom ili drugom istovrijednom postupku, u kojem slučaju se čuvaju do pravomoćnog okončanja postupka.
(4) Pravo pristupa prikupljenim podacima ima odgovorna osoba u pravnoj osobi vlasnika potpuno automatiziranog vozila i/ili osoba koju on ovlasti, a podaci se ne smiju koristiti suprotno utvrđenoj svrsi iz stavka 1. ovoga članka.
(5) Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 50.000,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba – vlasnik potpuno automatiziranog vozila ako postupi suprotno odredbama stavaka 1., 2. i 4. ovoga članka.
(6) Novčanom kaznom u iznosu od 50.000,00 do 132.000,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba – vlasnik potpuno automatiziranog vozila ako postupi suprotno odredbi stavka 3. ovoga članka.
(7) Novčanom kaznom u iznosu od 3000,00 do 5000,00 eura kaznit će se za prekršaj i odgovorna osoba u pravnoj osobi ako postupi suprotno odredbama ovoga članka.
Članak 281.f
(1) Vlasnik potpuno automatiziranog vozila dužan je uspostaviti videonadzor koji bilježi u realnom vremenu promet automatiziranog vozila, a pohranjuje snimku jedino u slučaju kada se aktivira uređaj za snimanje podataka o događaju.
(2) Vlasnik potpuno automatiziranog vozila dužan je osigurati da se snimke videonadzora iz stavka 1. ovoga članka ne smiju brisati, a pohranjene snimke videonadzora čuvaju se 90 dana od dana nastanka, osim ako su dokaz u sudskom, upravnom, arbitražnom ili drugom istovrijednom postupku, u kojem slučaju se čuvaju do pravomoćnog okončanja postupka.
(3) Pravo pristupa pohranjenim snimkama iz stavka 1. ovoga članka ima odgovorna osoba u pravnoj osobi vlasnika potpuno automatiziranog vozila i/ili osoba koju on ovlasti.
(4) Osobe iz stavka 3. ovoga članka ne smiju koristiti pohranjene snimke videonadzora suprotno svrsi utvrđivanja okolnosti događaja iz stavka 1. ovoga članka.
(5) Sustav videonadzora mora biti zaštićen od pristupa neovlaštenih osoba.
(6) Vlasnik potpuno automatiziranog vozila dužan je uspostaviti automatizirani sustav zapisa za evidentiranje pristupa pohranjenim snimkama iz stavka 1. ovoga članka.
(7) Pristup pohranjenim snimkama videonadzora iz stavka 1. ovoga članka imaju nadležna državna tijela u okviru obavljanja poslova iz svojeg zakonom utvrđenog djelokruga.
(8) Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 50.000,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba – vlasnik potpuno automatiziranog vozila ako postupi suprotno odredbama stavaka 1., 3., 4., 5., 6. i 7. ovoga članka.
(9) Novčanom kaznom u iznosu od 132.000,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba – vlasnik potpuno automatiziranog vozila ako postupi suprotno odredbi stavka 2. ovoga članka.
(10) Novčanom kaznom u iznosu od 5000,00 do 10.000,00 eura kaznit će se za prekršaj i odgovorna osoba u pravnoj osobi ako postupi suprotno odredbama ovoga članka.«.
Članak 8.
Iza članka 290. dodaje se članak 290.a koji glasi:
»Članak 290.a
(1) Ministarstvo nadležno za unutarnje poslove privremeno će rješenjem zabraniti prometovanje određenom tipu potpuno automatiziranih vozila ako je njihovim prometovanjem, bez intervencije operatora u vozilu, odnosno operatora intervencije na daljinu, došlo do incidenta koji bitno ugrožava stanje sigurnosti, dok se utvrđeni nedostaci ne otklone.
(2) Protiv rješenja iz stavka 1. ovoga članka nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.«.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 9.
(1) Ministar nadležan za poslove prometa, uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za unutarnje poslove, uskladit će Pravilnik o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama (»Narodne novine«, br. 85/16., 24/17., 70/19., 60/20. i 79/23.) s odredbama ovoga Zakona u roku od dva mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Ministar nadležan za unutarnje poslove, uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za poslove prometa, uskladit će Pravilnik o tehničkim pregledima vozila (»Narodne novine«, br. 16/18., 63/19., 117/20. i 100/22.) i Pravilnik o tehničkim pregledima vozila na cesti (»Narodne novine«, br. 132/17., 117/20. i 100/22.) s odredbama ovoga Zakona u roku od dva mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 10.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 022-02/24-01/93 Zagreb, 6. prosinca 2024.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik Hrvatskoga sabora Gordan Jandroković, v. r.
Izvor: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2024_12_145_2377.html