Baza je ažurirana 15.01.2025.
zaključno sa NN 135/24
EU 2024/2679
HRVATSKI SABOR
2371
Na temelju članka 89. Ustava Republike Hrvatske, donosim
ODLUKU
O PROGLAŠENJU ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O SANACIJI KREDITNIH INSTITUCIJA I INVESTICIJSKIH DRUŠTAVA
Proglašavam Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o sanaciji kreditnih institucija i investicijskih društava, koji je Hrvatski sabor donio na sjednici 6. prosinca 2024. godine.
Klasa: 011-02/24-02/76 Urbroj: 71-10-01/1-24-2 Zagreb, 11. prosinca 2024.
Predsjednik Republike Hrvatske Zoran Milanović, v. r.
ZAKON
O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O SANACIJI KREDITNIH INSTITUCIJA I INVESTICIJSKIH DRUŠTAVA
Članak 1.
U Zakonu o sanaciji kreditnih institucija i investicijskih društava (»Narodne novine«, br. 146/20., 21/22. i 27/24.) u članku 2. stavku 1. točki 5. na kraju rečenice briše se točka te se iza točke 5. dodaju točke 6. i 7. koje glase:
»6. Direktiva (EU) 2024/1174 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. travnja 2024. o izmjeni Direktive 2014/59/EU i Uredbe (EU) br. 806/2014 u pogledu određenih aspekata minimalnog zahtjeva za regulatorni kapital i prihvatljive obveze (Tekst značajan za EGP) (SL L, 2024/1174, 22. 4. 2024.)
7. Direktiva (EU) 2023/2864 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2023. o izmjeni određenih direktiva u pogledu uspostave i funkcioniranja jedinstvene europske pristupne točke (Tekst značajan za EGP) (SL L 2023/2864, 20. 12. 2023.).«.
Članak 2.
U članku 4. stavku 1. točki 11. na kraju rečenice briše se točka te se iza točke 11. dodaje točka 12. koja glasi:
»12. Uredba (EU) 2023/2859 je Uredba (EU) 2023/2859 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2023. o uspostavi jedinstvene europske pristupne točke za centralizirani pristup javno dostupnim informacijama koje su od važnosti za financijske usluge, tržišta kapitala i održivost (Tekst značajan za EGP) (SL L 2023/2859, 20. 12. 2023.).«.
U stavku 2. iza točke 117. dodaje se točka 117.a koja glasi:
»117.a subjekt planiran za likvidaciju je pravna osoba sa sjedištem u Europskoj uniji za koju grupni sanacijski plan ili, ako je riječ o subjektu koji nije dio grupe, individualni sanacijski plan predviđa provođenje redovnog postupka zbog insolventnosti, kao i subjekt unutar sanacijske grupe koji nije sanacijski subjekt, za koji grupni sanacijski plan ne predviđa izvršavanje ovlasti za smanjenje vrijednosti i pretvaranje«.
Članak 3.
U članku 19. stavku 2. iza riječi: »ovoga članka« dodaju se riječi: »prilikom preispitivanja sanacijskog plana nakon primjene sanacijske mjere ili ovlasti za smanjenje vrijednosti ili pretvaranje iz članka 52. stavka 1. ovoga Zakona«.
Članak 4.
U članku 22. stavku 3. točki 1. riječi: »člankom 26. stavkom 4. točkom 1.« zamjenjuju se riječima: »člankom 26. stavkom 3. točkom 1.«.
Članak 5.
U članku 23. stavku 6. iza riječi: »obavijesti« dodaju se riječi: »Hrvatskoj narodnoj banci odnosno Hrvatskoj agenciji za nadzor financijskih usluga kao grupnom sanacijskom tijelu«.
Članak 6.
U članku 26. stavak 3. briše se.
Dosadašnji stavak 4. postaje stavak 3.
U dosadašnjem stavku 5., koji postaje stavak 4., riječi: »stavka 2. ili 3. ovoga članka« zamjenjuju se riječima: »stavka 2. ovoga članka«.
Iza dosadašnjeg stavka 6., koji postaje stavak 5., dodaje se novi stavak 6. koji glasi:
»(6) Za subjekt planiran za likvidaciju Hrvatska narodna banka odnosno Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga ne određuje zahtjev iz članka 34., 35. ili 36. ovoga Zakona.«.
Stavak 7. mijenja se i glasi:
»(7) Iznimno od stavka 6. ovoga članka, Hrvatska narodna banka odnosno Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga može procijeniti je li za subjekt planiran za likvidaciju opravdano odrediti zahtjev iz članka 34., 35. ili 36. ovoga Zakona na pojedinačnoj osnovi u iznosu koji je viši od iznosa dostatnog za pokriće gubitaka iz stavka 2. točke 1. ovoga članka, posebno uzimajući u obzir mogući utjecaj na financijsku stabilnost i na rizik širenja negativnih posljedica na financijski sustav, među ostalim u pogledu kapaciteta financiranja sustava osiguranja depozita.«.
Iza stavka 7. dodaju se stavci 8., 9. i 10. koji glase:
»(8) Na subjekt planiran za likvidaciju za koji Hrvatska narodna banka odnosno Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga nije odredila zahtjev iz članka 34., 35. ili 36. ovoga Zakona ne primjenjuju se članak 77. stavak 2. i članak 78.a Uredbe (EU) br. 575/2013.
(9) Ulaganja u instrumente regulatornog kapitala i podložne obveze koje je izdala institucija koja je društvo kći i koja je subjekt planiran za likvidaciju za koji Hrvatska narodna banka odnosno Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga nije odredila zahtjev iz članka 34., 35. ili 36. ovoga Zakona, ne odbijaju se u skladu s člankom 72.e stavkom 5. Uredbe (EU) br. 575/2013.
(10) Iznimno od stavka 9. ovoga članka, institucija ili subjekt iz članka 3. točke 2., 3. ili 4. ovoga Zakona koji sam po sebi nije sanacijski subjekt, ali je društvo kći sanacijskog subjekta ili subjekta iz treće zemlje koji bi bio sanacijski subjekt da ima sjedište u Europskoj uniji, odbija svoja ulaganja u instrumente regulatornog kapitala u institucijama koje su društva kćeri unutar iste sanacijske grupe i koje su subjekti planirani za likvidaciju za koje Hrvatska narodna banka odnosno Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga nije odredila zahtjev iz članka 34., 35. ili 36. ovoga Zakona ako je ukupni iznos tih ulaganja jednak ili veći od 7 % ukupnog iznosa njegova regulatornog kapitala i njegovih obveza koji ispunjavaju kriterije prihvatljivosti iz članka 31. ovoga Zakona, računajući na dan 31. prosinca svake godine kao prosjek tijekom prethodnih 12 mjeseci.«.
Članak 7.
U članku 27. stavku 1. u uvodnoj rečenici riječi: »člankom 26. stavkom 4. točkom 1.« zamjenjuju se riječima: »člankom 26. stavkom 3. točkom 1.«.
U stavku 3. u uvodnoj rečenici riječi: »člankom 26. stavkom 4. točkom 2.« zamjenjuju se riječima: »člankom 26. stavkom 3. točkom 2.«.
U stavku 10. točki 1. riječi: »člankom 26. stavkom 4. točkom 1.« zamjenjuju se riječima: »člankom 26. stavkom 3. točkom 1.«.
U točki 2. riječi: »člankom 26. stavkom 4. točkom 2.« zamjenjuju se riječima: »člankom 26. stavkom 3. točkom 2.«.
U stavku 11. riječi: »člankom 26. stavkom 4. točkom 1.« zamjenjuju se riječima: »člankom 26. stavkom 3. točkom 1.«, a riječi: »člankom 26. stavkom 4. točkom 2.« zamjenjuju se riječima: »člankom 26. stavkom 3. točkom 2.«.
Članak 8.
U članku 28. stavku 1. u uvodnoj rečenici riječi: »člankom 26. stavkom 4. točkom 1.« zamjenjuju se riječima: »člankom 26. stavkom 3. točkom 1.«.
U stavku 3. u uvodnoj rečenici riječi: »člankom 26. stavkom 4. točkom 2.« zamjenjuju se riječima: »člankom 26. stavkom 3. točkom 2.«.
U stavku 10. riječi: »člankom 30.« zamjenjuju se riječima: »člankom 31.«.
Članak 9.
U članku 31. iza stavka 3. dodaju se stavci 4. i 5. koji glase:
»(4) Ako institucija koja je društvo kći sanacijskog subjekta ili sanacijskog subjekta iz treće zemlje, a nije sanacijski subjekt, minimalni zahtjev ispunjava na konsolidiranoj osnovi, iznos regulatornog kapitala i podložnih obveza te institucije uključuje sljedeće obveze koje je u skladu sa stavkom 2. ovoga članka izdalo društvo kći sa sjedištem u Europskoj uniji uključeno u konsolidaciju te institucije:
1. obveze koje su izdane sanacijskom subjektu i koje je sanacijski subjekt kupio izravno ili neizravno preko drugih subjekata u istoj sanacijskoj grupi koji nisu uključeni u konsolidaciju institucije koja minimalni zahtjev ispunjava na konsolidiranoj osnovi i
2. obveze izdane postojećem dioničaru koji nije dio iste sanacijske grupe.
(5) Iznos obveza iz stavka 4. točaka 1. i 2. ovoga članka ne smije biti viši od iznosa koji se određuje tako što se od iznosa minimalnog zahtjeva koji se primjenjuje na društvo kćer uključeno u konsolidaciju oduzme zbroj sljedećih elemenata:
a) obveza koje su izdane instituciji koja je društvo kći sanacijskog subjekta ili sanacijskog subjekta iz treće zemlje, a nije sanacijski subjekt, i koja minimalni zahtjev ispunjava na konsolidiranoj osnovi i koje je ta institucija kupila izravno ili neizravno preko drugih članica iste sanacijske grupe koje su uključene u konsolidaciju te institucije i
b) iznosa regulatornog kapitala izdanog u skladu sa stavkom 3. ovoga članka.«.
Članak 10.
Iza članka 31. dodaje se naslov iznad članka i članak 31.a koji glase:
»Podložne obveze i regulatorni kapital subjekta planiranog za likvidaciju
Članak 31.a
Ako Hrvatska narodna banka odnosno Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga u skladu s člankom 26. stavkom 7. ovoga Zakona za subjekt planiran za likvidaciju odredi zahtjev iz članka 34., 35. ili 36. ovoga Zakona, subjekt planiran za likvidaciju ispunjava minimalni zahtjev pomoću:
1. regulatornog kapitala
2. obveza koje ispunjavaju kriterije prihvatljivosti iz članka 72.a Uredbe (EU) br. 575/2013, uz iznimku članka 72.b stavka 2. točaka b) i d) te Uredbe ili
3. obveza iz članka 30. stavka 3. ovoga Zakona.«.
Članak 11.
Članak 34. mijenja se i glasi:
»(1) Savjet Hrvatske narodne banke odnosno Upravno vijeće Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga u skladu s člankom 27. ovoga Zakona donosi odluku o minimalnom zahtjevu za instituciju sa sjedištem u Republici Hrvatskoj koja je sanacijski subjekt, a nije dio grupe, i za koju nije izravno odgovoran Jedinstveni sanacijski odbor.
(2) Institucija koja je sanacijski subjekt, a nije dio grupe, dužna je minimalni zahtjev u skladu s odlukom iz stavka 1. ovoga članka kontinuirano ispunjavati na pojedinačnoj osnovi u skladu s odredbama članka 30. ovoga Zakona.
(3) Odluka iz stavka 1. ovoga članka sadrži obrazloženje koje uključuje procjenu elemenata iz članka 26. stavka 2. i članka 27. ovoga Zakona te rok za ispunjenje minimalnog zahtjeva.
(4) Hrvatska narodna banka odnosno Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga bez odgađanja preispituje odluku iz stavka 1. ovoga članka u slučaju promjene visine zahtjeva za dodatni regulatorni kapital koji je institucija dužna održavati u skladu s propisom kojim se uređuje poslovanje kreditnih institucija odnosno propisom kojim se uređuje tržište kapitala.
(5) Savjet Hrvatske narodne banke odnosno Upravno vijeće Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga može donijeti odluku o minimalnom zahtjevu za subjekt planiran za likvidaciju sa sjedištem u Republici Hrvatskoj koji nije dio grupe i za koji nije izravno odgovoran Jedinstveni sanacijski odbor u skladu s procjenom iz članka 26. stavka 7. ovoga Zakona.
(6) Subjekt planiran za likvidaciju za koji je Hrvatska narodna banka odnosno Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga odredila minimalni zahtjev dužan je taj zahtjev u skladu s odlukom iz stavka 5. ovoga članka kontinuirano ispunjavati na pojedinačnoj osnovi u skladu s odredbama članka 31.a ovoga Zakona.
(7) Odluka iz stavka 5. ovoga članka sadrži obrazloženje koje uključuje procjenu elemenata iz članka 26. stavka 7. ovoga Zakona te rok za ispunjenje minimalnog zahtjeva.
(8) Hrvatska narodna banka odnosno Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga nadzire ispunjava li institucija minimalni zahtjev iz ovoga članka.
(9) Odluke o minimalnom zahtjevu iz stavaka 1. i 5. ovoga članka donose se u postupku izrade i izmjene sanacijskog plana.
(10) Hrvatska narodna banka nacrte odluka o minimalnom zahtjevu iz stavaka 1. i 5. ovoga članka dostavlja na mišljenje Jedinstvenom sanacijskom odboru na način i u roku propisan Uredbom (EU) br. 806/2014 te pri donošenju tih odluka postupa u skladu s mišljenjem Jedinstvenog sanacijskog odbora vezano uz usklađenost s Uredbom (EU) br. 806/2014 i općim uputama Jedinstvenog sanacijskog odbora iz članka 31. stavka 1. točke a) Uredbe (EU) br. 806/2014.
(11) Hrvatska narodna banka obavješćuje Europsko nadzorno tijelo za bankarstvo o minimalnom zahtjevu koji je u skladu sa stavcima 1. i 5. ovoga članka naložen za svaku pojedinu instituciju, s time da Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga, za potrebe izvješćivanja Europskog nadzornog tijela za bankarstvo, Hrvatskoj narodnoj banci dostavlja informaciju o odlukama o minimalnom zahtjevu koje je donijela u skladu sa stavcima 1. i 5. ovoga članka.«.
Članak 12.
U članku 35. stavku 1. iza riječi: »u skladu s« dodaju se riječi: »člankom 26. stavkom 7. ili«.
U stavku 3. iza riječi: »nije sanacijski subjekt« dodaju se riječi: »niti subjekt planiran za likvidaciju«.
Iza stavka 8. dodaju se novi stavci 9., 10. i 11. koji glase:
»(9) Iznimno od stavka 3. ovoga članka, institucija koja je društvo kći sanacijskog subjekta ili sanacijskog subjekta iz treće zemlje, a nije sanacijski subjekt, dužna je minimalni zahtjev u skladu s odlukom iz stavka 1. ovoga članka kontinuirano ispunjavati na konsolidiranoj osnovi u skladu s odredbama članka 31. ovoga Zakona ako je Hrvatska narodna banka odnosno Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga naložila primjenu minimalnog zahtjeva na konsolidiranoj osnovi u skladu sa stavkom 10. ovoga članka.
(10) Hrvatska narodna banka odnosno Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga može društvu kćeri sa sjedištem u Republici Hrvatskoj koje nije sanacijski subjekt naložiti primjenu minimalnog zahtjeva na konsolidiranoj osnovi ako:
– društvo kći ispunjava jedan od sljedećih uvjeta:
1. društvo kći je u neposrednom vlasništvu sanacijskog subjekta i:
a) sanacijski subjekt je matični financijski holding u Europskoj uniji ili matični mješoviti financijski holding u Europskoj uniji
b) društvo kći i sanacijski subjekt imaju sjedište u Republici Hrvatskoj i dio su iste sanacijske grupe
c) sanacijski subjekt osim tog društva kćeri nema u neposrednom vlasništvu instituciju koja je društvo kći ili subjekt iz članka 3. točke 2., 3. ili 4. ovoga Zakona koji je društvo kći, ako taj subjekt podliježe minimalnom zahtjevu, i
d) odbitci koji se zahtijevaju na temelju članka 72.e stavka 5. Uredbe (EU) br. 575/2013 nerazmjerno bi utjecali na društvo kćer ili
2. društvo kći podliježe zahtjevu za dodatni regulatorni kapital u skladu s propisom kojim se uređuje poslovanje kreditnih institucija odnosno propisom kojim se uređuje tržište kapitala samo na konsolidiranoj osnovi i određivanje minimalnog zahtjeva na konsolidiranoj osnovi ne bi, za potrebe članka 26. stavka 1. točke 2. ovoga Zakona, dovelo do precjenjivanja potreba za dokapitalizacijom podgrupe koja se sastoji od subjekata unutar dotičnog opsega konsolidacije, posebno ako unutar istog opsega konsolidacije prevladavaju subjekti planirani za likvidaciju i
– ispunjenjem minimalnog zahtjeva na konsolidiranoj osnovi umjesto ispunjenja tog zahtjeva na pojedinačnoj osnovi u bitnoj se mjeri ne narušava sljedeće:
1. vjerodostojnost i izvedivost strategije sanacije grupe
2. sposobnost društva kćeri da nakon izvršenja ovlasti za smanjenje vrijednosti i pretvaranje ispuni svoje kapitalne zahtjeve i
3. primjerenost mehanizma za interni prijenos gubitaka i dokapitalizaciju, uključujući, u skladu s člankom 52. ovoga Zakona, smanjenje vrijednosti i pretvaranje instrumenata kapitala i podložnih obveza tog društva kćeri ili drugih subjekata iz sanacijske grupe.
(11) Subjekt planiran za likvidaciju za koji je Hrvatska narodna banka odnosno Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga odredila minimalni zahtjev dužan je taj zahtjev u skladu s odlukom iz stavka 1. ovoga članka kontinuirano ispunjavati na pojedinačnoj osnovi u skladu s odredbama članka 31.a ovoga Zakona.«.
U dosadašnjem stavku 9., koji postaje stavak 12., riječi: »članka 26. stavka 2. ili 3.« zamjenjuju se riječima: »članka 26. stavka 2. ili 7.«, a iza riječi: »donošenju odluke« dodaju se riječi: »te rok za ispunjenje minimalnog zahtjeva«.
Dosadašnji stavci 10. do 15. postaju stavci 13. do 18.
Članak 13.
U članku 36. stavku 1. točka 2. mijenja se i glasi:
»2. razini minimalnog zahtjeva koji se na pojedinačnoj ili, u slučaju ispunjenja uvjeta iz članka 35. stavka 10. ovoga Zakona, na konsolidiranoj osnovi primjenjuje na članice sanacijske grupe koje nisu sanacijski subjekti.«.
Stavak 2. mijenja se i glasi:
»(2) Radi donošenja zajedničke odluke iz stavka 1. ovoga članka Hrvatska narodna banka odnosno Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga izrađuje:
1. prijedlog minimalnog zahtjeva za sanacijski subjekt sa sjedištem u Republici Hrvatskoj na osnovi kriterija utvrđenih člankom 27., člankom 29. stavkom 1. točkom 2. i člankom 30. ovoga Zakona i mogućnosti da se društvo kći tog sanacijskog subjekta sa sjedištem u trećoj zemlji sanira zasebno prema planu sanacije
2. prijedlog minimalnog zahtjeva za društvo kćer sa sjedištem u Republici Hrvatskoj koje je dio sanacijske grupe, a nije sanacijski subjekt niti subjekt planiran za likvidaciju, uzimajući u obzir kriterije utvrđene člankom 28. ovoga Zakona
3. prijedlog minimalnog zahtjeva za društvo kćer sa sjedištem u Republici Hrvatskoj koje je dio sanacijske grupe i koje je subjekt planiran za likvidaciju, ako je potrebno u skladu s procjenom iz članka 26. stavka 7. ovoga Zakona.«.
U stavku 4. u uvodnoj rečenici riječi: »članka 35. stavka 3.« zamjenjuju se riječima: »članka 35. stavka 3., 9. ili 11.«.
Stavak 5. mijenja se i glasi:
»(5) Savjet Hrvatske narodne banke odnosno Upravno vijeće Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga u skladu sa zajedničkom odlukom iz stavka 1. ovoga članka rješenjem nalaže:
1. instituciji sa sjedištem u Republici Hrvatskoj koja je sanacijski subjekt održavanje minimalnog zahtjeva na konsolidiranoj osnovi
2. instituciji sa sjedištem u Republici Hrvatskoj koja je dio sanacijske grupe, a nije sanacijski subjekt niti subjekt planiran za likvidaciju, održavanje minimalnog zahtjeva na pojedinačnoj ili, u slučaju ispunjenja uvjeta iz članka 35. stavka 10. ovoga Zakona, na konsolidiranoj osnovi
3. instituciji sa sjedištem u Republici Hrvatskoj koja je dio sanacijske grupe i koja je subjekt planiran za likvidaciju održavanje minimalnog zahtjeva na pojedinačnoj osnovi.«.
U stavku 6. točkama 1. i 2. iza riječi: »različito tijelo« dodaju se riječi: »koja odluka sadrži rok za ispunjenje toga zahtjeva«.
Iza stavka 17. dodaje se stavak 18. koji glasi:
»(18) Pri održavanju minimalnog zahtjeva na konsolidiranoj osnovi utvrđenog odlukom Hrvatske narodne banke odnosno Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga donesenom u skladu s ovim člankom, institucija sa sjedištem u Republici Hrvatskoj koja je sanacijski subjekt u konsolidaciju ne uključuje hipotekarne kreditne institucije izuzete od obveze ispunjavanja minimalnog zahtjeva odlukom sanacijskog tijela relevantne države članice u slučajevima hipotekarnih kreditnih institucija koje se financiraju pokrivenim obveznicama, a kojima prema nacionalnom pravu te države članice nije dopušteno primati depozite i ispunjeni su sljedeći uvjeti:
1. te će se institucije likvidirati u nacionalnim postupcima zbog insolventnosti ili drugim vrstama postupaka utvrđenima za te institucije koji se provode primjenom instrumenta prodaje, instrumenta prijelazne institucije ili instrumenta odvajanja imovine i
2. postupcima iz točke 1. ovoga stavka osigurava se da vjerovnici tih institucija, uključujući prema potrebi imatelje pokrivenih obveznica, snose gubitke na način kojim se ispunjavaju ciljevi sanacije.«.
Članak 14.
U članku 38. stavak 7. mijenja se i glasi:
»(7) Ako nastupi promjena u izravnoj odgovornosti nad subjektom iz stavka 1. ovoga članka, rješenje iz stavka 1. ovoga članka prestaje važiti danom prestanka izravne odgovornosti Jedinstvenog sanacijskog odbora o čemu je Hrvatska narodna banka dužna obavijestiti subjekt u roku od sedam radnih dana od nastanka promjene.«.
Članak 15.
U članku 39. stavku 1. točki 1. i u stavku 6. točki 3. riječi: »člankom 26. stavkom 4.« zamjenjuju se riječima: »člankom 26. stavkom 3.«.
Stavak 8. mijenja se i glasi:
»(8) Iznimno od stavaka 1. i 6. ovoga članka, subjekt planiran za likvidaciju za koji Hrvatska narodna banka odnosno Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga nije odredila zahtjev iz članka 34., 35. ili 36. ovoga Zakona nije dužan dostaviti izvješća te javno objaviti informacije.«.
Iza stavka 8. dodaje se novi stavak 9. koji glasi:
»(9) Hrvatska narodna banka odnosno Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga određuje sadržaj i učestalost obveza izvješćivanja i objavljivanja informacija iz Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 2021/763 za subjekt planiran za likvidaciju za koji je u skladu s člankom 26. stavkom 7. ovoga Zakona odredila zahtjev iz članka 34., 35. ili 36. ovoga Zakona, u mjeri potrebnoj za praćenje ispunjavanja tog zahtjeva, te o tim obvezama obavješćuje subjekt planiran za likvidaciju.«.
Dosadašnji stavci 9. i 10. postaju stavci 10. i 11.
Članak 16.
U članku 41. stavku 1. riječi: »člankom 26. stavkom 4. točkom 1.« zamjenjuju se riječima: »člankom 26. stavkom 3. točkom 1.«.
U stavku 2. točki 2. riječi: »institucija nije ispunjavala zahtjev za kombinirani zaštitni sloj« zamjenjuju se riječima: »institucija ili subjekt iz članka 3. točke 2., 3. ili 4. ovoga Zakona nije ispunjavao zahtjev za kombinirani zaštitni sloj«.
Članak 17.
Iza članka 48. dodaje se naslov iznad članka i članak 48.a koji glase:
»Dostupnost informacija na jedinstvenoj europskoj pristupnoj točki
Članak 48.a
(1) Kada institucija javno objavljuje informacije u skladu s člankom 39. stavkom 6. ovoga Zakona, dužna je istodobno s javnom objavom informacija dostaviti te informacije Hrvatskoj narodnoj banci odnosno Hrvatskoj agenciji za nadzor financijskih usluga za potrebe njihove dostupnosti na jedinstvenoj europskoj pristupnoj točki (ESAP) uspostavljenoj na temelju Uredbe (EU) 2023/2859.
(2) Institucija je dužna osigurati da informacije iz stavka 1. ovoga članka ispunjavaju sljedeće zahtjeve:
– dostavljaju se u formatu iz kojeg se mogu izdvojiti podaci kako je definirano u članku 2. točki 3. Uredbe (EU) 2023/2859 ili, ako je to propisano pravom Unije, u strojno čitljivom formatu kako je definirano u članku 2. točki 4. Uredbe (EU) 2023/2859
– priloženi su im sljedeći metapodaci:
1. svi nazivi institucije na koju se informacije odnose
2. identifikacijska oznaka pravne osobe institucije kako je utvrđena u skladu s člankom 7. stavkom 4. točkom (b) Uredbe (EU) 2023/2859
3. veličina institucije po kategorijama kako su utvrđene u skladu s člankom 7. stavkom 4. točkom (d) Uredbe (EU) 2023/2859
4. vrsta informacija kako je klasificirana u skladu s člankom 7. stavkom 4. točkom (c) Uredbe (EU) 2023/2859
5. naznaka o tome sadržavaju li informacije osobne podatke.
(3) Ako institucija nema identifikacijsku oznaku pravne osobe kako je utvrđena u skladu s člankom 7. stavkom 4. točkom (b) Uredbe (EU) 2023/2859, dužna ju je ishoditi prije dostave informacija iz stavka 1. ovoga članka.
(4) Hrvatska narodna banka odnosno Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga informacije iz članka 39. stavka 6., članka 48. stavaka 1. i 4., članka 60. stavka 6. i članka 105. stavka 5. ovoga Zakona učinit će dostupnim na jedinstvenoj europskoj pristupnoj točki iz stavka 1. ovoga članka.
(5) Hrvatska narodna banka odnosno Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga za potrebe stavka 4. ovoga članka osigurava da informacije ispunjavaju zahtjeve iz stavka 2. ovoga članka.«.
Članak 18.
U članku 70. iza stavka 16. dodaje se stavak 17. koji glasi:
»(17) Ako odlukom o otvaranju postupka sanacije iz članka 46. ili 47. ovoga Zakona odluči primijeniti sanacijski instrument nad institucijom ili subjektom iz članka 3. točke 2., 3. ili 4. ovoga Zakona, a ta bi sanacijska mjera dovela do pokrića gubitka od strane vjerovnika ili pretvaranja njihovih tražbina, Hrvatska narodna banka odnosno Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga provodi smanjenje vrijednosti ili pretvaranje relevantnih instrumenata kapitala i podložnih obveza u skladu s člankom 52. ovoga Zakona neposredno prije primjene sanacijskog instrumenata ili zajedno s njim.«.
Članak 19.
U članku 93. stavak 3. mijenja se i glasi:
»(3) Odredba stavka 1. ovoga članka ne primjenjuje se na subjekt planiran za likvidaciju, u kojem slučaju se obveze na koje se u skladu sa stavkom 2. ovoga članka primjenjuje stavak 1. ovoga članka, a koje ne sadržavaju ugovornu odredbu u skladu sa stavkom 1. ovoga članka, ne mogu koristiti za ispunjavanje minimalnog zahtjeva subjekta planiranog za likvidaciju za koji je Hrvatska narodna banka odnosno Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga odredila zahtjev iz članka 34., 35., 36. ili 37. ovoga Zakona.«.
Stavak 9. mijenja se i glasi:
»(9) Institucija ili subjekt iz članka 3. točke 2., 3. ili 4. ovoga Zakona ocjenu iz stavka 5. ovoga članka o nemogućnosti uključivanja ugovorne odredbe ne može donijeti za instrumente redovnog osnovnog, dodatnog osnovnog i dopunskog kapitala te za obveznice i ostale oblike prenosivog duga i instrumente koji stvaraju ili priznaju dug, ako su ti instrumenti neosigurane obveze, već može samo za obveze nadređene nepovlaštenim neosiguranim dužničkim instrumentima te nadređene instrumentima redovnog osnovnog, dodatnog osnovnog i dopunskog kapitala i podređenog duga koji nije uključen u stavke dodatnog osnovnog kapitala ili dopunskog kapitala.«.
Stavak 12. mijenja se i glasi:
»(12) Obveze koje u skladu sa stavcima 1. i 5. ovoga članka ne uključuju ugovornu odredbu ne mogu se koristiti za ispunjavanje minimalnog zahtjeva.«.
Članak 20.
U članku 143. stavku 1. iza točke 91. dodaje se točka 91.a koja glasi:
»91.a ako subjekt planiran za likvidaciju za koji je Hrvatska narodna banka odnosno Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga odredila minimalni zahtjev ne ispunjava kontinuirano taj zahtjev u skladu s odlukom Hrvatske narodne banke odnosno Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga iz članka 34. stavka 5. ovoga Zakona na pojedinačnoj osnovi u skladu s odredbama članka 31.a ovoga Zakona, čime postupa protivno članku 34. stavku 6. ovoga Zakona«.
U točki 93. riječi: »članku 34. stavku 3.« zamjenjuju se riječima: »članku 35. stavku 3.«.
U točki 94. riječi: »članku 34. stavku 4.« zamjenjuju se riječima: »članku 35. stavku 4.«.
Iza točke 94. dodaju se točke 94.a i 94.b koje glase:
»94.a ako institucija koja je društvo kći sanacijskog subjekta ili sanacijskog subjekta iz treće zemlje, a nije sanacijski subjekt, ne ispunjava kontinuirano minimalni zahtjev u skladu s odlukom Hrvatske narodne banke odnosno Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga iz članka 35. stavka 1. ovoga Zakona na konsolidiranoj osnovi u skladu s odredbama članka 31. ovoga Zakona, čime postupa protivno članku 35. stavku 9. ovoga Zakona
94.b ako subjekt planiran za likvidaciju za koji je Hrvatska narodna banka odnosno Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga odredila minimalni zahtjev ne ispunjava kontinuirano taj zahtjev u skladu s odlukom Hrvatske narodne banke odnosno Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga iz članka 35. stavka 1. ovoga Zakona na pojedinačnoj osnovi u skladu s odredbama članka 31.a ovoga Zakona, čime postupa protivno članku 35. stavku 11. ovoga Zakona«.
U točki 102. riječi: »članku 39. stavku 9.« zamjenjuju se riječima: »članku 39. stavku 10.«.
U točki 103. riječi: »člankom 26. stavkom 4. točkom 1.« zamjenjuju se riječima: »člankom 26. stavkom 3. točkom 1.«.
PRIJELAZNA I ZAVRŠNE ODREDBE
Usklađenje podzakonskog propisa s odredbama ovoga Zakona
Članak 21.
Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga uskladit će Pravilnik o sanaciji investicijskih društava (»Narodne novine«, br. 100/22.) s odredbama ovoga Zakona u roku od 12 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Prestanak važenja podzakonskog propisa
Članak 22.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Odluka o minimalnom zahtjevu za regulatorni kapital i podložne obveze za kreditne institucije za koje sanacijski plan predviđa redovni postupak zbog insolventnosti (»Narodne novine«, br. 53/21.).
Stupanje na snagu
Članak 23.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«, osim članka 17. ovoga Zakona koji stupa na snagu 10. siječnja 2030. godine.
Klasa: 022-02/24-01/119 Zagreb, 6. prosinca 2024.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik Hrvatskoga sabora Gordan Jandroković, v. r.
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.