Baza je ažurirana 15.01.2025. 

zaključno sa NN 135/24

EU 2024/2679

Pristupanje sadržaju

NN 136/2024 (27.11.2024.), Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o prijevozu u cestovnom prometu

HRVATSKI SABOR

2249

Na temelju članka 89. Ustava Republike Hrvatske, donosim

ODLUKU

O PROGLAŠENJU ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PRIJEVOZU U CESTOVNOM PROMETU

Proglašavam Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, koji je Hrvatski sabor donio na sjednici 15. studenoga 2024.

Klasa: 011-02/24-02/68

Urbroj: 71-10-01/1-24-2

Zagreb, 22. studenoga 2024.

Predsjednik Republike Hrvatske Zoran Milanović, v. r.

ZAKON

O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PRIJEVOZU U CESTOVNOM PROMETU

Članak 1.

U Zakonu o prijevozu u cestovnom prometu (»Narodne novine«, br. 41/18., 98/19., 30/21., 89/21. – Odluka i Rješenje Ustavnog suda Republike Hrvatske i 114/22.) u članku 1. stavak 3. mijenja se i glasi:

»(3) Ovaj Zakon ne primjenjuje se:

– na javni prijevoz tereta i prijevoz tereta za vlastite potrebe u unutarnjem cestovnom prijevozu vozilima čija najveća dopuštena masa ne prelazi 3500 kg

– na javni prijevoz tereta i prijevoz tereta za vlastite potrebe u međunarodnom cestovnom prijevozu vozilima čija najveća dopuštena masa ne prelazi 2500 kg

– na prijevoz za osobne potrebe i

– na prijevoz putnika za vlastite potrebe vozilima kategorije M1 koja imaju najviše šest + jedno putničko mjesto.«.

Članak 2.

U članku 2. stavku 1. točki 8. na kraju rečenice briše se točka i dodaju se točke 9. i 10. koje glase:

»9. Uredbe Komisije (EU) 2019/2144 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. studenoga 2019. o zahtjevima za homologaciju tipa za motorna vozila i njihove prikolice te za sustave, sastavne dijelove i zasebne tehničke jedinice namijenjene za takva vozila u pogledu njihove opće sigurnosti te zaštite osoba u vozilima i nezaštićenih sudionika u cestovnom prometu

10. Provedbene uredbe Komisije (EU) 2022/1426 оd 5. kolovoza 2022. o utvrđivanju pravila za primjenu Uredbe (EU) 2019/2144 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu jedinstvenih postupaka i tehničkih specifikacija za homologaciju tipa sustava za automatiziranu vožnju (ADS) potpuno automatiziranih vozila.«.

U stavku 2. točka 2. mijenja se i glasi:

»2. Direktiva 2006/1/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 18. siječnja 2006. o korištenju vozila unajmljenih bez vozača za cestovni prijevoz tereta (kodificirana verzija) (Tekst značajan za EGP) (SL L 33, 4. 2. 2006.), kako je posljednji put izmijenjena Direktivom (EU) 2022/738 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. travnja 2022. o izmjeni Direktive 2006/1/EZ o korištenju vozila unajmljenih bez vozača za cestovni prijevoz tereta (SL L 137, 16. 5. 2022.).«.

Članak 3.

U članku 4. stavku 1. iza točke 1. dodaje se točka 1.a koja glasi:

»1.a automatizirani cestovni prijevoz putnika je djelatnost javnog prijevoza putnika koju obavlja pravna osoba registrirana u Republici Hrvatskoj potpuno automatiziranim vozilom na unaprijed određenom području djelovanja ako se jedan putnik ili povezana skupina putnika ukrcava na jednom ili više mjesta, a iskrcava na jednom ili više mjesta, a takav se prijevoz obavlja na temelju jedne narudžbe koja je realizirana elektroničkom aplikacijom i uz jedno plaćanje ukupne naknade za obavljeni prijevoz određene elektroničkom aplikacijom iz koje su putniku unaprijed vidljivi maksimalna cijena i planirana ruta putovanja prema unaprijed poznatim uvjetima«.

U točki 4. riječ: »ustanova« zamjenjuje se riječima: »fizička osoba – obrtnik ili pravna osoba«.

Točka 5. mijenja se i glasi:

»5. daljinar je akt kojim se utvrđuju udaljenosti između autobusnih kolodvora odnosno autobusnih stajališta, koji služi kao podloga za izradu voznih redova«.

Točka 6. briše se.

U točki 7. riječi: »ili obavlja prijevoze za vlastite potrebe« brišu se.

Točka 12. briše se.

U točki 13. riječ: »ustanova« zamjenjuje se riječima: »fizička osoba – obrtnik ili pravna osoba«.

U točki 17. iza riječi: »zajedno s« dodaje se riječ: »nedjeljivim«.

Točka 25. mijenja se i glasi:

»25. linija je relacija ili skup relacija obavljanja prijevoza putnika u cestovnom prometu od početnog do završnog autobusnog kolodvora, putničkog terminala odnosno autobusnog stajališta, na kojoj se prevoze putnici po registriranom i objavljenom voznom redu s jednim ili više polazaka«.

U točki 28. riječi: »a može se obavljati kao putnički, ekspresni ili direktni linijski prijevoz putnika« zamjenjuju se riječima: »a obavlja se«.

Točka 35. briše se.

Točka 36. mijenja se i glasi:

»36. posebni linijski prijevoz je prijevoz određene skupine putnika koji se obavlja na temelju pisanog ugovora između prijevoznika i naručitelja prijevoza, pri čemu naručitelj u cijelosti plaća prijevoz, a naručitelj može biti isključivo pravna osoba ili fizička osoba – obrtnik«.

U točki 37. riječi: »vozilima kategorije M1 kapaciteta sedam + jedno ili osam + jedno putničko mjesto ili autobusima kategorije M2 ili M3« brišu se.

Iza točke 49. dodaju se točke 49.a i 49.b koje glase:

»49.a operator intervencije na daljinu je osoba kako je definirano u članku 2. Provedbene uredbe Komisije (EU) 2022/1426 o utvrđivanju pravila za primjenu Uredbe (EU) 2019/2144 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu jedinstvenih postupaka i tehničkih specifikacija za homologaciju tipa sustava za automatiziranu vožnju (ADS) potpuno automatiziranih vozila

49.b operator u vozilu je osoba kako je definirano u članku 2. Provedbene uredbe Komisije (EU) 2022/1426 o utvrđivanju pravila za primjenu Uredbe (EU) 2019/2144 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu jedinstvenih postupaka i tehničkih specifikacija za homologaciju tipa sustava za automatiziranu vožnju (ADS) potpuno automatiziranih vozila«.

U točki 58. riječi: »koji tijekom cijele godine obavlja Hrvatska gospodarska komora, a koje se provodi sukladno pravilniku koji donosi ministar« brišu se.

U točki 60. riječi: »te rok važenja voznog reda« brišu se.

U točki 63. iza riječi: »mrežom« zarez i riječi: »a obavlja se temeljem ugovora o javnim uslugama temeljem Uredbe (EZ) br. 1370/2007 ili temeljem dozvole koja se izdaje nakon provedenog postupka usklađivanja voznih redova ili temeljem dodijeljene koncesije« brišu se.

Članak 4.

U članku 5. iza stavka 3. dodaje se novi stavak 4. koji glasi:

»(4) Operator intervencije na daljinu i operator u vozilu odnosno osobe koje nadziru i/ili prate potpuno automatizirana vozila za obavljanje automatiziranog cestovnog prijevoza putnika moraju steći početnu kvalifikaciju po posebnom programu.«.

Dosadašnji stavak 4. postaje stavak 5.

Iza stavka 5. dodaje se stavak 6. koji glasi:

»(6) Ministar pravilnikom iz članka 10. stavka 4. ovoga Zakona propisuje način provjere znanja operatora intervencije na daljinu i operatora u vozilu iz stavka 4. ovoga članka.«.

Članak 5.

U članku 6. točka b) mijenja se i glasi:

»b) kada se koriste ili su pod nadzorom oružanih snaga, policije, civilne zaštite, vatrogasnih službi, pravosudne policije zatvorskog sustava te službe hitne pomoći, kada se prijevoz obavlja za potrebe zadaća povjerenih navedenim službama«.

U točki c) riječ: »kojima« zamjenjuje se s riječju: »kada«.

U točkama e), f) i g) riječ: »koja« zamjenjuje se riječju: »kada«.

U točki h) riječ: »kojima« zamjenjuje se riječju: »kada«.

Članak 6.

U članku 9. stavku 3. točki b) iza riječi: »godina« veznik: »i« briše se.

U točki c) iza riječi: »godina« briše se točka i dodaje se veznik: »i«.

Iza točke c) dodaje se točka d) koja glasi:

»d) vozači koji posjeduju početnu kvalifikaciju ili su oslobođeni obveze stjecanja početne kvalifikacije, a obavljaju prijevoz za vlastite potrebe.«.

Stavak 6. mijenja se i glasi:

»(6) Vozači koji upravljaju vozilima za koja je potrebna vozačka dozvola B kategorije, a koji obavljaju javni linijski prijevoz, posebni linijski prijevoz, mikroprijevoz, povremeni prijevoz, shuttle prijevoz, autotaksi prijevoz ili iznajmljivanje vozila s vozačem kao poseban oblik prijevoza putnika u cestovnom prometu nisu dužni pohađati periodičnu izobrazbu.«.

Članak 7.

Iza članka 12.a dodaju se naslovi iznad članaka i članci 12.b i 12.c koji glase:

»Kartica autotaksi vozača

Članak 12.b

»(1) Vozači koji obavljaju autotaksi prijevoz putnika moraju imati karticu autotaksi vozača koja za vrijeme vožnje mora biti istaknuta u vozilu tako da je u potpunosti vidljiva putnicima te je predočiti na zahtjev inspektora ili druge osobe ovlaštene za nadzor.

(2) Karticu autotaksi vozača može dobiti vozač koji obavlja autotaksi prijevoz putnika ako:

1. posjeduje vozačku dozvolu B kategorije te je stekao početnu kvalifikaciju po posebnom programu za vozače B-kategorije

2. ima navršenu 21 godinu života

3. ima dobar ugled.

(3) Autotaksi vozač nema dobar ugled u smislu stavka 2. točke 3. ovoga članka ako:

– je pravomoćno proglašen krivim za počinjenje kaznenog djela protiv života i tijela (glava X. Kaznenog zakona), protiv osobne slobode (glava XIII. Kaznenog zakona), protiv privatnosti (glava XIV. Kaznenog zakona), protiv spolne slobode (glava XVI. Kaznenog zakona), spolnog zlostavljanja i iskorištavanja djeteta (glava XVII. Kaznenog zakona), protiv braka, obitelji i djece (glava XVIII. Kaznenog zakona), protiv zdravlja ljudi (glava XIX. Kaznenog zakona), protiv opće sigurnosti (glava XXI. Kaznenog zakona), protiv sigurnosti prometa (glava XXII. Kaznenog zakona), protiv imovine (glava XXIII. Kaznenog zakona), krivotvorenja (glava XXVI. Kaznenog zakona), protiv javnog reda (glava XXX. Kaznenog zakona)

– mu je izrečena sigurnosna mjera (glava V. Kaznenog zakona) ili

– je osuđen za druga kaznena djela na kaznu zatvora.

(4) Dobar ugled iz stavka 2. točke 3. ovoga članka za autotaksi vozača dokazuje se izvodom iz kaznene evidencije koju po službenoj dužnosti pribavlja tijelo koje odlučuje o zahtjevu.

(5) Karticu autotaksi vozača izdaje AKD nakon zaprimanja urednog zahtjeva uz koji su priloženi dokazi o ispunjavanju uvjeta iz stavka 2. točaka 1. i 2. ovoga članka.

(6) Okolnosti iz stavka 3. ovoga članka AKD provjerava sukladno zakonu kojim se uređuju pravne posljedice osude, kaznena evidencija i rehabilitacija, kontinuirano tijekom cijele godine, te će rješenjem ukinuti karticu autotaksi vozača ako autotaksi vozač prestane ispunjavati uvjete na osnovi kojih je kartice izdana, o čemu obavještava poslodavca vozača.

(7) Protiv rješenja AKD-a kojim se odbacuje ili odbija zahtjev za izdavanje kartice autotaksi vozača odnosno kojim se ukida kartica autotaksi vozača može se izjaviti žalba Ministarstvu.

(8) Kartica autotaksi vozača sadržava QR kod kojim se provjerava valjanost kartice i drugi podaci koji se odnose na autotaksi vozača.

(9) Autotaksi prijevoznik ne smije dopustiti da njegovim vozilom upravlja vozač koji nema valjanu karticu autotaksi vozača iz stavka 1. ovoga članka.

(10) Ministar pravilnikom iz članka 13. stavka 8. ovoga Zakona propisuje obrazac zahtjeva za izdavanje kartice autotaksi vozača te sadržaj i obrazac kartice.

Registar profesionalnih vozača

Članak 12.c

(1) Registar profesionalnih vozača je elektronička evidencija podataka o profesionalnim vozačima koja se vodi kao sastavni dio Izvještajno-upravljačkog sustava putničkog i teretnog prijevoza u cestovnom prometu, a koja sadrži: podatke o vozačima i vozačkim dozvolama, tahografskim karticama vozača, stečenoj početnoj kvalifikaciji i periodičnoj izobrazbi, ostalim kvalifikacijama i osposobljavanjima vezanim za cestovni prijevoz putnika i robe, radnom iskustvu i sadašnjem poslodavcu, počinjenim prekršajima u prometu i prijevozu te ostale podatke o profesionalnim vozačima u cestovnom prometu u Republici Hrvatskoj.

(2) Izvještajno-upravljački sustav putničkog i teretnog prijevoza u cestovnom prometu čiji je dio Registar profesionalnih vozača povjerava se na uspostavu i vođenje AKD-u.

(3) Izvori sredstava za djelatnost i financiranje Izvještajno-upravljačkog sustava putničkog i teretnog prijevoza u cestovnom prometu čiji je dio Registar profesionalnih vozača su:

a) sredstva osigurana u državnom proračunu Republike Hrvatske

b) sredstva iz fondova Europske unije.

(4) Ministar pravilnikom propisuje sadržaj i način vođenja evidencija Izvještajno-upravljačkog sustava putničkog i teretnog prijevoza u cestovnom prometu, strukturu podataka i način upravljanja, način dostave podataka i način pristupanja i korištenje podataka.«.

Članak 8.

U članku 13. stavak 2. mijenja se i glasi:

»(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, vozila kojima se obavlja autotaksi prijevoz moraju ispunjavati posebne uvjete koji se odnose na izgled vanjskih oznaka, cjenike pružanja autotaksi usluga koji moraju biti istaknuti na vanjskoj strani vozila i na uređaje vozila vezane za obavljanje autotaksi prijevoza.«.

Iza stavka 4. dodaje se novi stavak 5. koji glasi:

»(5) Inspekcijski nadzor nad ispunjavanjem uvjeta iz stavaka 1. i 2. ovoga članka obavlja inspekcija cestovnog prometa Ministarstva.«.

Dosadašnji stavci 5. i 6. postaju stavci 6. i 7.

Dosadašnji stavak 7., koji postaje stavak 8., mijenja se i glasi:

»(8) Ministar pravilnikom propisuje izgled, starost, uređaje i opremu vozila kojima se obavlja djelatnost javnog cestovnog prijevoza i cestovnog prijevoza za vlastite potrebe, izgled vanjskih oznaka, starost i uređaje vozila kojima se obavlja autotaksi prijevoz i posebne uvjete za vozila kojima se obavlja automatizirani cestovni prijevoz putnika.«.

Članak 9.

U članku 14. iza stavka 3. dodaje se novi stavak 4. koji glasi:

»(4) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, djelatnost automatiziranog cestovnog prijevoza putnika smije obavljati pravna osoba ako je upisana u sudski odnosno obrtni registar za obavljanje djelatnosti cestovnog prijevoza i ako posjeduje licenciju za javni prijevoz putnika u unutarnjem cestovnom prometu potpuno automatiziranim vozilima, koju izdaje Ministarstvo.«.

Dosadašnji stavci 4., 5. i 6. postaju stavci 5., 6. i 7.

U dosadašnjem stavku 7., koji postaje stavak 8., riječi: »stavka 4.« zamjenjuju se riječima: »stavka 5.«.

U dosadašnjem stavku 8., koji postaje stavak 9., riječi: »iz stavka 7. ovoga članka propisuje ministar pravilnikom iz članka 13. stavka 7. ovoga Zakona« zamjenjuju se riječima: »iz stavka 8. ovoga članka propisuje ministar pravilnikom iz članka 13. stavka 8. ovoga Zakona«.

Dosadašnji stavci 9. i 10. postaju stavci 10. i 11.

U dosadašnjem stavku 11., koji postaje stavak 12., riječi: »iz stavka 7.« zamjenjuju se riječima: »iz stavka 8.«.

Dosadašnji stavak 12. postaje stavak 13.

Članak 10.

U članku 20. iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:

»(2) Upravitelj prijevoza, osim upravitelja prijevoza koji obavlja poslove za autotaksi prijevoznika, mora stvarno i kontinuirano upravljati prijevoznom djelatnošću poduzeća, biti povezan s poduzećem te imati boravište u Zajednici sukladno odredbama Uredbe (EZ) br. 1071/2009.«.

Dosadašnji stavci 2. do 7. postaju stavci 3. do 8.

Članak 11.

Iza članka 20. dodaju se naslov iznad članka i članak 20.a koji glase:

»Stručna osposobljenost odgovornih osoba u djelatnosti automatiziranog cestovnog prijevoza putnika

Članak 20.a

Prijevoznik koji obavlja djelatnost automatiziranog cestovnog prijevoza putnika mora imati zaposlenog stručno osposobljenog upravitelja prijevoza ili mora imati sklopljen ugovor o obavljanju poslova upravitelja prijevoza s fizičkom osobom koja je stručno osposobljena za upravitelja prijevoza odnosno s pravnom osobom koja ima zaposlenog stručno osposobljenog upravitelja prijevoza, sukladno članku 20. ovoga Zakona te operatora intervencije na daljinu.«.

Članak 12.

U članku 23. stavak 14. mijenja se i glasi:

»(14) Prilikom obavljanja javnog prijevoza u cestovnom prometu, odnosno tijekom vožnje vozač je dužan imati u vozilu izvod iz licencije za unutarnji prijevoz ili ovjerenu vjerodostojnu presliku licencije Zajednice za međunarodni prijevoz.«.

Članak 13.

U članku 25. iza stavka 4. dodaje se stavak 5. koji glasi:

»(5) Ako se radi o promjeni vozila kojim se obavlja prijevoz, novo vozilo smije se koristiti nakon pribavljanja novog izvoda iz licencije ili dostave obavijesti izdavatelju licencije.«.

Članak 14.

U članku 30. iza stavka 4. dodaje se stavak 5. koji glasi:

»(5) Potvrda iz stavka 1. ovoga članka mora se nalaziti u vozilu te ju je vozač dužan predočiti na zahtjev inspektora ili druge osobe ovlaštene za nadzor.«.

Članak 15.

Članak 31. mijenja se i glasi:

»Javni prijevoz putnika u unutarnjem cestovnom prometu obavlja se kao javni linijski prijevoz, posebni linijski prijevoz, shuttle prijevoz, povremeni prijevoz, autotaksi prijevoz, mikroprijevoz, kao posebni oblik prijevoza ili automatizirani cestovni prijevoz.«.

Članak 16.

U članku 32. stavak 3. briše se.

Dosadašnji stavci 4. do 8. postaju stavci 3. do 7.

Članak 17.

Članak 33. mijenja se i glasi:

»(1) Komunalni prijevoz putnika obavlja se na temelju ugovora sklopljenog između prijevoznika i jedinice lokalne samouprave na čijem području se takav prijevoz organizira i obavlja, sukladno odluci jedinice lokalne samouprave o komunalnom prijevozu, odredbama ovoga Zakona te odredbama Uredbe (EZ) br. 1370/2007.

(2) Županijski prijevoz putnika obavlja se na temelju Uredbe (EZ) br. 1370/2007 kao javna usluga ili na temelju dozvole za prijevoz koju izdaje upravno tijelo nadležno za promet jedinice područne (regionalne) samouprave na čijem području se takav prijevoz organizira i obavlja ili na temelju koncesije.

(3) Županijski prijevoz putnika može se obavljati na temelju dozvola ili na temelju koncesije samo do sklapanja ugovora o prijevozu kao javnoj usluzi sukladno Uredbi (EZ) br. 1370/2007 ili do sklapanja ugovora o integriranom prijevozu putnika.

(4) Nadležno upravno tijelo županije može iznimno, u slučaju izgradnje i rekonstrukcije cesta, mostova i tunela, izmjena početka i završetka nastave u školama te na prijedlog jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, najkasnije do sklapanja ugovora o obavljanju županijskog linijskog prijevoza putnika kao javne usluge, odobriti izmjenu voznog reda na županijskoj liniji.

(5) Međužupanijski prijevoz putnika obavlja se na temelju dozvole koju izdaje Hrvatska gospodarska komora (u daljnjem tekstu: HGK), a nakon provedenog postupka usklađivanja voznih redova.

(6) Javni linijski prijevoz putnika između stajališta u Republici Hrvatskoj i/ili kabotaža mogu se obavljati i na temelju dozvole Zajednice ako je za taj dio linije proveden postupak usklađivanja voznih redova.

(7) Mrežu linija za obavljanje županijskog linijskog prijevoza putnika na svom području, a u svrhu sklapanja ugovora o javnoj usluzi, određuje predstavničko tijelo jedinice područne (regionalne) samouprave, na temelju analize prijevozne potražnje, analize prijevozne ponude drugih prometnih grana te vodeći računa o dostupnosti javnog prijevoza.

(8) Dvije ili više jedinica područne (regionalne) samouprave mogu, ovisno o prijevoznim potrebama i stanju na prijevoznom tržištu, zajednički potpisati ugovor o javnoj usluzi prijevoza i za međužupanijske linije čija duljina u jednom smjeru prema daljinaru ne prelazi 100 kilometara.

(9) Postupak usklađivanja voznih redova provodi HGK.

(10) Ugovor o prijevozu kao javnoj usluzi iz ovoga članka može se sklopiti na rok koji nije duži od deset godina.

(11) Sredstva za financiranje javne usluge iz stavka 2. ovoga članka osiguravaju se iz prodaje voznih karata i proračuna jedinica područne (regionalne) samouprave odnosno Grada Zagreba.

(12) Javnu uslugu iz stavka 2. ovoga članka mogu sufinancirati jedinice lokalne samouprave i Republika Hrvatska.

(13) Vlada Republike Hrvatske odlukom će utvrditi najviše iznose sufinanciranja, kao i mjerila te kriterije na temelju kojih će se sredstvima iz državnog proračuna Republike Hrvatske s pozicija Ministarstva sufinancirati javna usluga iz stavka 2. ovoga članka, a u skladu sa stavkom 10. ovoga članka.

(14) Prilikom dodjele državnih potpora za javnu uslugu iz ovoga Zakona Ministarstvo će u skladu sa zakonom kojim se uređuju državne potpore osigurati punu primjenu relevantnih pravila o državnim potporama u ovom području.

(15) Ministarstvo će osigurati sve prethodne uvjete i odrediti okvire nadzora i namjenskog korištenja sredstava za potrebe financiranja javne usluge.

(16) Vlada Republike Hrvatske može odlukom utvrditi povlaštenu cijenu karte za prijevoz redovitih učenika srednjih škola te mjerila i kriterije na temelju kojih će se ostvarivati pravo na financiranje odnosno sufinanciranje međužupanijskog prijevoza redovitih učenika srednjih škola iz državnog proračuna Republike Hrvatske s pozicija Ministarstva.

(17) U slučaju odbijanja zahtjeva za ostvarivanje prava na besplatan otočni cestovni prijevoz, nadležno upravno tijelo obalno-otočne jedinice područne (regionalne) samouprave donosi rješenje protiv kojeg je dopuštena žalba Ministarstvu.

(18) Postupak provedbe sklapanja ugovora o javnim uslugama, načine izračuna intenziteta državne potpore i druga postupanja koja prethode sklapanju ugovora, isplatama iz državnog proračuna, praćenju izvršavanja ugovora o javnim uslugama i nadzor nad namjenskim korištenjem sredstava državne potpore uredit će se uredbom Vlade Republike Hrvatske.

(19) Ministar pravilnikom o obavljanju javnog prijevoza putnika u cestovnom prometu propisuje način i postupak usklađivanja voznih redova, način sklapanja ugovora o prijevozu kao javnoj usluzi, dokumentaciju koju je potrebno dostaviti prilikom dodjele prava na prijevoz kao javnoj usluzi ili prilikom podnošenja zahtjeva za izdavanje dozvole, obrazac dozvola za javni linijski prijevoz, visinu naknade za izdavanje dozvole te sadržaj i način vođenja upisnika izdanih dozvola.

(20) Način ostvarivanja prava na besplatan otočni cestovni prijevoz propisuje ministar pravilnikom.«.

Članak 18.

Iza članka 33. dodaju se naslovi iznad članka i članci 33.a do 33.e koji glase:

»Dozvola za javni linijski prijevoz putnika u unutarnjem cestovnom prometu

Članak 33.a

(1) Dozvola za javni linijski prijevoz putnika u unutarnjem cestovnom prometu izdaje se s rokom važenja do pet godina.

(2) Dozvola iz stavka 1. ovoga članka nije prenosiva i može je koristiti samo prijevoznik kojem je izdana.

(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, pravni sljednik prijevoznika na kojeg glasi dozvola nastavlja s obavljanjem prijevoza na temelju izdane dozvole i preuzima istovjetna prava i obveze, uz prethodnu suglasnost izdavatelja dozvole.

(4) Dozvola iz stavka 1. ovoga članka sadrži naziv i sjedište/prebivalište prijevoznika, naziv linije, vozni red, prijevozni pravac (itinerar) i rok važenja.

(5) Naknada za izdavanje dozvola za županijski prijevoz putnika prihod je proračuna županije, a naknada za izdavanje dozvola za međužupanijski prijevoz putnika prihod je HGK-a.

Uvjeti za izdavanje dozvola

Članak 33.b

(1) Prijevoznik je dužan u roku od 15 dana od dana objave izvješća o usklađenim voznim redovima podnijeti zahtjev za izdavanje dozvole ili za izmjenu voznog reda za međužupanijski linijski prijevoz HGK-u odnosno zahtjev za izdavanje dozvole ili za izmjenu voznog reda za dozvolu Zajednice koje uključuju unutarnji linijski prijevoz putnika i/ili kabotažu te zahtjev za izdavanje dozvole ili izmjenu voznog reda za međunarodni linijski prijevoz za treće države Ministarstvu.

(2) Prijevoznik je dužan uz zahtjev za izdavanje dozvole, osim usklađenog voznog reda, priložiti sljedeće:

a) dokaz o prijevoznim kapacitetima i najmanje jednom zaposlenom vozaču po autobusu

b) itinerar

c) cjenik za međunarodne linije za treće države

d) potvrdu nadležnih tijela o plaćenim porezima i doprinosima za mirovinsko i zdravstveno osiguranje, ne stariju od 30 dana

e) presliku ugovora o zajedničkom obavljanju prijevoza, ako prijevoz obavljaju dva ili više prijevoznika

f) izvornik ugovora o poslovno-tehničkoj suradnji sa stranim prijevoznikom na načelu uzajamnosti na hrvatskom jeziku i jeziku poslovnog partnera, ako se radi o međunarodnoj liniji.

(3) Prijevoznik je dužan u zahtjevu za izdavanje dozvole navesti naziv linije i rok važenja dozvola.

(4) Protiv rješenja kojim se odlučuje o zahtjevu za izdavanje dozvole za međužupanijski linijski prijevoz putnika može se izjaviti žalba Ministarstvu, a protiv rješenja kojim se odlučuje o zahtjevu za međunarodni linijski prijevoz za treće države žalba nije dopuštena, ali se može pokrenuti upravni spor.

Obnova dozvola

Članak 33.c

(1) Zahtjev za obnovu dozvole podnosi se izdavatelju dozvole najkasnije tri mjeseca prije isteka roka njezina važenja.

(2) Zahtjev za obnovu dozvole mora sadržavati dokaz o prijevoznim kapacitetima i najmanje jednom zaposlenom vozaču po autobusu, itinerar u odgovarajućem mjerilu i pisani ugovor o zajedničkom obavljanju prijevoza ako prijevoz obavljaju dva ili više prijevoznika te suglasnost jedinice područne (regionalne) samouprave odnosno Grada Zagreba u kojima na temelju važećeg voznog reda obavlja prijevoz između više stajališta u jednoj županiji.

(3) Izdavatelj dozvole će prijevozniku rješenjem obnoviti dozvolu, osim ako prijevoznik zbog neopravdanih razloga nije obavljao prijevoz na liniji za koju traži obnovu dozvole, ili ako se nije pridržavao uvjeta iz voznog reda, posebno pristajanja na autobusnim kolodvorima odnosno autobusnim stajalištima.

(4) Protiv rješenja kojim se odlučuje o zahtjevu za obnovu dozvole za županijski i međužupanijski linijski prijevoz putnika može se izjaviti žalba Ministarstvu, a protiv rješenja kojim se odlučuje o zahtjevu za međunarodni linijski prijevoz za treće države žalba nije dopuštena, ali se može pokrenuti upravni spor.

Prestanak važenja dozvole prije isteka roka važenja

Članak 33.d

(1) Dozvola se ukida prije isteka roka važenja u sljedećim slučajevima:

a) prestankom važenja licencije

b) ako prijevoznik prestane ispunjavati bilo koji od uvjeta na temelju kojih je dobio dozvolu

c) na zahtjev prijevoznika

d) ako prijevoznik po posebnim propisima prestane postojati ili

e) ako prijevoznik zbog neopravdanih razloga ne obavlja prijevoz po dozvoli odnosno voznom redu uzastopce najmanje tri dana.

(2) Izdavatelj dozvole donosi rješenje o ukidanju dozvole.

(3) Protiv rješenja o ukidanju dozvole za županijski i međužupanijski linijski prijevoz putnika može se izjaviti žalba Ministarstvu, a protiv rješenja o ukidanju dozvole za međunarodni linijski prijevoz za treće države žalba nije dopuštena, ali se može pokrenuti upravni spor.

Pravna zaštita u postupcima sklapanja ugovora o prijevozu kao javnoj usluzi

Članak 33.e

(1) Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave nadležna je za rješavanje o žalbama u vezi s postupcima sklapanja ugovora o prijevozu kao javnoj usluzi.

(2) Pravna zaštita u postupcima sklapanja ugovora o prijevozu kao javnoj usluzi provodi se u skladu s odredbama zakona kojim se uređuje javna nabava.«.

Članak 19.

U članku 35. stavku 1. riječ: »isključivo« briše se.

Stavak 2. mijenja se i glasi:

»(2) Daljinar i najmanje vozno vrijeme utvrđuje HGK.«.

U stavku 3. iza riječi: »vremena« zarez i riječi: »koja je sastavni dio Nacionalnog registra cestovnih prijevoznika« brišu se.

Članak 20.

U članku 36. iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:

»(2) Vozna karta mora sadržavati naziv prijevoznika, relaciju prijevoza, cijenu prijevoza, datum putovanja na karti ili nekom drugom dokumentu povezanom s kartom, osim ako je karta izdana kao godišnja ili mjesečna karta.«.

Dosadašnji stavci 2. i 3. postaju stavci 3. i 4.

Dosadašnji stavak 4., koji postaje stavak 5., mijenja se i glasi:

»(5) Prijevoznik ili vozač dužni su svakom putniku izdati voznu kartu sukladno odredbama ovoga Zakona.«.

Članak 21.

U članku 39. stavku 2. riječi: »komunalnom i« brišu se.

Stavak 4. mijenja se i glasi:

»(4) Protiv rješenja iz stavka 3. ovoga članka za županijske linije može se izjaviti žalba Ministarstvu, a za međužupanijske linije žalba nije dopuštena, ali se može pokrenuti upravni spor.«.

Stavak 10. briše se.

Članak 22.

U članku 42. stavku 1. riječi: »180 dana« zamjenjuju se riječima: »90 dana«.

Članak 23.

U članku 44. stavku 4. iza riječi: »ugovora« dodaju se riječi: »i dokumente iz članka 43. stavka 1. podstavaka 6., 10. i 11. ovoga Zakona.«.

Stavak 7. briše se.

Dosadašnji stavak 8. postaje stavak 7.

U dosadašnjem stavku 9., koji postaje stavak 8., broj: »8.« zamjenjuje se brojem: »7.«.

U dosadašnjem stavku 10., koji postaje stavak 9., u uvodnoj rečenici broj: »9.« zamjenjuje se brojem: »8.«.

U dosadašnjem stavku 11., koji postaje stavak 10., broj: »9.« zamjenjuje se brojem: »8.«.

Dosadašnji stavak 12. postaje stavak 11.

Članak 24.

U članku 47. stavku 2. riječi: »posebno obilježene prometne trake koje im daju prednost kretanja« zamjenjuju se riječima: »prometni trak namijenjen za kretanje vozila javnog prijevoza putnika«.

Stavak 17. mijenja se i glasi:

»(17) Prilikom podnošenja zahtjeva za obnovu dozvole, koji se podnosi najkasnije dva mjeseca prije isteka roka njezina važenja, autotaksi prijevoznik dužan je dokazati da ima važeću licenciju za obavljanje autotaksi prijevoza u unutarnjem cestovnom prometu.«.

Članak 25.

U članku 50. stavku 5. iza riječi: »mikroprijevozu« dodaju se riječi: »i dokumente iz članka 43. stavka 1. podstavaka 10. i 11. ovoga Zakona«.

Članak 26.

U članku 51. stavku 2. iza riječi: »obavljanja prijevoza« umjesto točke stavlja se zarez i dodaju riječi: »kao i sve druge dokumente propisane ovim Zakonom, a koji se odnose na obavljanje takve vrste prijevoza.«.

U stavku 4. riječi: »iz članka 33. stavka 9.« zamjenjuju se riječima: » iz članka 10. stavka 4.«.

Članak 27.

Iza članka 51. dodaju se naslov iznad članka i članak 51.a koji glase:

»Automatizirani cestovni prijevoz putnika

Članak 51.a

(1) Automatizirani cestovni prijevoz putnika u unutarnjem cestovnom prometu obavlja se na temelju licencije za javni prijevoz putnika u unutarnjem cestovnom prometu potpuno automatiziranim vozilima.

(2) Pravne osobe koje obavljaju automatizirani cestovni prijevoz putnika, isključivo radi zaustavljanja u svrhu ukrcaja i iskrcaja putnika mogu koristiti stajališta namijenjena za vozila javnog prijevoza i autotaksi stajališta, a za vožnju mogu koristiti prometni trak namijenjen za kretanje vozila javnog prijevoza putnika.

(3) Automatizirani cestovni prijevoz putnika obavlja se tako da prijevoznik koji obavlja djelatnost automatiziranog prijevoza putnika smije ukrcati i iskrcati putnika i započeti prijevoz samo na području koje je upisano u licenciji za javni prijevoz putnika u unutarnjem cestovnom prometu potpuno automatiziranim vozilima.

(4) Licenciju za javni prijevoz putnika u unutarnjem cestovnom prometu potpuno automatiziranim vozilima može dobiti pravna osoba ako:

1. ima dobar ugled, sukladno odredbi članka 16. ovoga Zakona

2. ima financijsku sposobnost, sukladno odredbi članka 18. stavka 4. ovoga Zakona

3. ispunjava uvjet stručne osposobljenosti

4. ispunjava uvjet tehničke sposobnosti tako da je vlasnik najmanje jednog registriranog motornog vozila za obavljanje javnog prijevoza putnika u unutarnjem cestovnom prometu potpuno automatiziranim vozilima

5. ispunjava uvjet da ne postoji dug za porezne obveze i obveze za mirovinsko i zdravstveno osiguranje, što se dokazuje potvrdom ne starijom od 30 dana do dana podnošenja zahtjeva za izdavanje licencije

6. ima poslovni nastan odnosno sjedište ili prebivalište u Republici Hrvatskoj

7. vlasnik potpuno automatiziranog vozila mora osigurati dovoljan broj operatora u vozilu odnosno operatora intervencije na daljinu, ovisno o broju vozila koja se nalaze u prometu na cestama

8. je pribavila odobrenje jedinice lokalne samouprave kojim se uređuje obavljanje prometa potpuno automatiziranim vozilima, sukladno odredbama zakona kojim se uređuje sigurnost prometa na cestama

9. je pribavila potvrdu ispunjavanja svih propisanih uvjeta u skladu s propisima o utvrđivanju sukladnosti motornih vozila i

10. je pribavila izvješće o ispunjavanju propisanih uvjeta za pružanje usluge potpuno automatiziranim vozilom.

(5) Izvješće iz stavka 4. točke 10. ovoga članka izdaje Ministarstvo nakon provedenog testiranja pružanja usluge prijevoza potpuno automatiziranim vozilom na registriranom vozilu uzorku u realnim uvjetima.

(6) Ako podnositelj zahtjeva ne ispunjava propisane uvjete za izdavanje ili obnovu licencije iz stavka 4. ovoga članka, izdavatelj licencije zahtjev će odbiti rješenjem protiv kojega žalba nije dopuštena, ali se može pokrenuti upravni spor.

(7) Odredbe ovoga Zakona o postupku i načinu izdavanja i ukidanja licencije za unutarnji prijevoz na odgovarajući način primjenjuju se i na izdavanje i ukidanje licencije za javni prijevoz putnika u unutarnjem cestovnom prometu potpuno automatiziranim vozilima.

(8) Ministar pravilnikom iz članka 13. stavka 8. ovoga Zakona propisuje broj operatora u vozilu odnosno operatora intervencije na daljinu, uvjete i način testiranja pružanja usluge prijevoza potpuno automatiziranim vozilom na registriranom vozilu uzorku.«.

Članak 28.

U članku 63. iza stavka 4. dodaju se stavci 5. do 11. koji glase:

»(5) Suglasnost iz stavka 4. ovoga članka kolodvor mora dostaviti u roku od 15 dana od dana dostave urednog zahtjeva za izdavanje suglasnosti.

(6) Kolodvor može odbiti zahtjev za izdavanje suglasnosti ako nema raspoloživih kapaciteta što dokazuje podacima iz očevidnika dolazaka i polazaka s autobusnog kolodvora.

(7) Ako autobusni kolodvor ne riješi o zahtjevu za izdavanje suglasnosti u roku iz stavka 5. ovoga članka, smatrat će se da je suglasan.

(8) Odredbe o suglasnosti iz stavaka 4. do 7. ovoga članka na odgovarajući se način primjenjuju i kada se prilikom izmjene voznog reda mijenja vrijeme polaska/dolaska za stajališta koja su ujedno i autobusni kolodvori.

(9) Ako suglasnost iz stavaka 4. i 8. ovoga članka nije moguće pribaviti u propisanom roku, prijevoznik može koristiti i druga stajališta za koja je ishodio suglasnost jedinice lokalne samouprave odnosno Grada Zagreba na području na kojem se nalazi stajalište utvrđeno u voznom redu.

(10) U zahtjevu za izdavanje suglasnosti jedinice lokalne samouprave odnosno Grada Zagreba prijevoznik je dužan predložiti stajalište iz stavka 9. ovoga članka u skladu s propisima kojima se uređuju uvjeti kojima trebaju udovoljavati autobusna stajališta.

(11) Ako jedinica lokalne samouprave odnosno Grad Zagreb ne prihvate predloženo stajalište iz stavka 10. ovoga članka i ne odrede alternativno stajalište odnosno ako ne riješe o zahtjevu za izdavanje suglasnosti u roku od 15 dana, smatrat će se da je zahtjev usvojen.«.

Članak 29.

U članku 65. stavku 1. iza riječi: »itinerarom« zarez i riječ: »cjenikom« brišu se.

Članak 30.

U članku 69. stavku 1. riječi: »te na osnovi dozvole koju izdaje Ministarstvo, o čemu se odlučuje rješenjem« brišu se.

Stavci 6. do 9. brišu se.

Članak 31.

U članku 70. stavci 9. do 12. brišu se.

Članak 32.

Naslov iznad članka 77. mijenja se i glasi: »Obaveze vozača prilikom obavljanja prijevoza tereta.«.

Članak 77. mijenja se i glasi:

»Prilikom obavljanja prijevoza tereta u vozilu se mora nalaziti i, na zahtjev osobe ovlaštene za nadzor predočiti:

– dokaz kojim se dokazuje radni status vozača kod prijevoznika koji obavlja prijevoz (preslika važećeg ugovora o radu odnosno pisane potvrde o sklopljenom ugovoru o radu ili ovjeren obračun zadnje isplaćene plaće ili naknade plaće ili ovjerena potvrda poslodavca o zasnovanom radnom odnosu ili prijava radnika na obvezno mirovinsko osiguranje)

– izvod iz licencije za unutarnji prijevoz tereta ili ovjerena vjerodostojna preslika licencije Zajednice za međunarodni prijevoz tereta i

– ugovor o najmu vozila ako prijevoznik nije vlasnik vozila prema podacima upisanim u prometnu dozvolu.«.

Članak 33.

U članku 78. stavku 1. dodaje se novi podstavak 1. koji glasi:

» – je vozilo registrirano ili stavljeno u promet u skladu s propisima bilo koje države i koristi se u skladu s Uredbom (EZ) br. 1071/2009 i Uredbom (EZ) br. 1072/2009«.

Dosadašnji podstavci od 1. do 4. postaju podstavci od 2. do 5.

Članak 34.

Iza članka 78. dodaju se naslov iznad članka i članak 78.a koji glase:

»Uvjeti za korištenje unajmljenih vozila bez vozača za cestovni prijevoz tereta

Članak 78.a

(1) Prijevoznik koji ima poslovni nastan u Republici Hrvatskoj može za obavljanje unutarnjeg i međunarodnog prijevoza tereta koristiti unajmljena vozila za cestovni prijevoz tereta ako su ispunjeni uvjeti utvrđeni u članku 78. ovoga Zakona.

(2) Ako prijevoznik s poslovnim nastanom na području Republike Hrvatske koristi unajmljeno vozilo za cestovni prijevoz tereta registrirano i stavljeno u promet u skladu s propisima druge države članice može:

– to vozilo koristiti najdulje tri uzastopna mjeseca svake kalendarske godine, a ugovor o najmu, u tom slučaju, može biti sklopljen na najviše tri uzastopna mjeseca

– to vozilo koristiti i nakon isteka roka od tri uzastopna mjeseca u istoj kalendarskoj godini ako je registrirano i stavljeno u promet u skladu s hrvatskim nacionalnim propisima

– koristiti najviše 25 % unajmljenih vozila u odnosu na ukupan broj teretnih vozila koje ima na raspolaganju na temelju članka 5. stavka 1. točke (g) Uredbe (EZ) br. 1071/2009, na dan 31. prosinca godine koja prethodi sklapanju ugovora o korištenju unajmljenog vozila ili na dan na koji počinje koristiti unajmljeno vozilo.

(3) Prijevozniku koji ima ukupan broj teretnih vozila do četiri, dopušteno je koristiti jedno unajmljeno vozilo.

(4) Vozilom za cestovni prijevoz tereta koje je registrirano i stavljeno u promet u skladu s propisima druge države članice nije dopušteno na državnom području Republike Hrvatske obavljati prijevoz tereta za vlastite potrebe.«.

Članak 35.

U članku 79. stavku 3. riječi: »točke 54.« zamjenjuju se riječima: »točke 53.«.

Članak 36.

U članku 82. stavci 5. i 6. brišu se.

Dosadašnji stavak 7. postaje stavak 5.

Članak 37.

U članku 83. stavku 2. riječi: »stavka 7.« zamjenjuju se riječima: »stavka 5.«.

Članak 38.

U članku 84. stavku 2. riječi: »stavka 7.« zamjenjuju se riječima: »stavka 5.«.

Članak 39.

U članku 86. stavci 5. i 6. brišu se.

Članak 40.

U članku 87. stavak 1. mijenja se i glasi:

»(1) Strani prijevoznik može obavljati prijevoz tereta u Republiku Hrvatsku, iz Republike Hrvatske i u tranzitu kroz Republiku Hrvatsku ako ima dozvolu za prijevoz tereta, osim ako međunarodnim ugovorom nije drukčije određeno.«.

U stavku 5. riječ: »cijelo« i riječ: »trajanja« brišu se.

Stavak 7. briše se.

U dosadašnjem stavku 8., koji postaje stavak 7., riječi: »koji prati teret u prijevozu za koji se dozvola koristi ili se koristila« brišu se.

Dosadašnji stavak 9. postaje stavak 8.

Članak 41.

U članku 88. stavku 1. zarez i riječi: »uz plaćanje naknade za njezino izdavanje,« brišu se.

Članak 42.

U članku 90. stavku 1. riječi: »ili ako za to ima posebnu dozvolu koju rješenjem izdaje Ministarstvo« brišu se.

Članak 43.

U članku 91. iza riječi: »1073/2009« dodaju se riječi: »i sukladno odredbama članka 33. stavka 6. ovoga Zakona.«.

Članak 44.

Iza glave IX. dodaje se glava IX.a s nazivom glave te naslov iznad članka i članak 92.a koji glase:

»IX.a OBAVLJANJE IZVANREDNOG PRIJEVOZA TERETA

Uvjeti za obavljanje izvanrednog prijevoza tereta

Članak 92.a

(1) Izvanredni prijevoz tereta u unutarnjem cestovnom prometu obavlja se na temelju ovoga Zakona i drugih propisa važećih u Republici Hrvatskoj.

(2) Za obavljanje izvanrednog prijevoza tereta u cestovnom prometu domaći prijevoznik, strani prijevoznik i prijevoznik Europske unije moraju imati dozvolu za izvanredni prijevoz.

(3) Dozvolu iz stavka 2. ovoga članka tijekom prijevoza prijevoznik mora imati u vozilu ili je vozač može predočiti u elektroničkom obliku.

(4) Strani prijevoznik i prijevoznik Europske unije iz stavka 2. ovoga članka koji obavljaju prijevoz tereta za treće zemlje ili iz njih moraju imati ostale dozvole za prijevoz tereta propisane ovim Zakonom, osim ako međunarodnim ugovorom nije drukčije određeno.

(5) Strani prijevoznik ne smije obavljati izvanredni prijevoz tereta između dva mjesta na području Republike Hrvatske (kabotažu), a prijevoznik Europske unije može obavljati izvanredni prijevoz tereta kao kabotažu u skladu s Uredbom (EZ) br. 1072/2009.

(6) Dozvolu iz stavka 2. ovoga članka rješenjem izdaje, kao javnu ovlast, društvo Hrvatske ceste d.o.o., na temelju zahtjeva koji prijevoznik podnosi preko pravne ili fizičke osobe registrirane za obavljanje otpremničke odnosno agencijske djelatnosti u cestovnom prijevozu ili neposredno izdavatelju, sukladno propisanoj proceduri.

(7) Za obavljanje izvanrednog prijevoza, prijevoznik odnosno tvrtka za agencijsku djelatnost koju prijevoznik ovlasti dužni su obaviti Prijavu izvanrednog prijevoza.

(8) Kontrolu izvanrednih prijevoza odnosno kontrolu osovinskih opterećenja, ukupne mase i dimenzija vozila u prometu na cestama provode inspekcija cestovnog prometa Ministarstva, ministarstvo nadležno za unutarnje poslove i društvo Hrvatske ceste d. o. o.

(9) Kontrolu iz stavka 8. ovoga članka na graničnim prijelazima i teritoriju Republike Hrvatske obavlja Carinska uprava u okviru carinskog nadzora, inspekcija cestovnog prometa Ministarstva, ministarstvo nadležno za unutarnje poslove i društvo Hrvatske ceste d.o.o.

(10) Ako se kontrolom iz stavaka 8. i 9. ovoga članka utvrdi da se obavlja izvanredni prijevoz bez dozvole odnosno ako se utvrdi da osovinsko opterećenje, ukupna masa i/ili dimenzije vozila premašuju dozvoljene veličine, troškove kontrole snosi vozač prema propisu o javnim cestama, a vozilo se isključuje iz prometa odnosno zabranjuje mu se ulazak u Republiku Hrvatsku ili izlazak iz nje, do izdavanja dozvole za izvanredni prijevoz.

(11) Za nastavak prijevoza prijevoznik mora, uz troškove kontrole, platiti naknadu po posebnom propisu o javnim cestama za obavljeni prijevoz u Republici Hrvatskoj do mjesta kontrole odnosno do mjesta usklađenja osovinskog opterećenja, ukupne mase i dimenzija odnosno do mjesta istovara ili izlaska iz Republike Hrvatske, kao i nadoknaditi štetu nastalu na cesti, po propisu o javnim cestama, ako se ona utvrdi.

(12) Prijevoznik i pratitelj izvanrednog prijevoza tereta dužni su označiti i opremiti vozilo sukladno pravilniku kojim se uređuje izvanredni prijevoz.

(13) Protiv rješenja kojim se odlučuje o zahtjevu za izdavanje dozvole za izvanredni prijevoz može se izjaviti žalba Ministarstvu.«.

Članak 45.

Iznad naslova članka 97. oznaka glave i naziv glave XII. briše se.

Naslov iznad članka i članak 97. brišu se.

Članak 46.

U članku 99. iza stavka 9. dodaje se novi stavak 10. koji glasi:

»(10) Odredbe ovoga Zakona o postupku i načinu izdavanja i ukidanja licencije za unutarnji prijevoz na odgovarajući način primjenjuju se i na izdavanje i ukidanje licencije za obavljanje djelatnosti pružanja kolodvorskih usluga na autobusnim kolodvorima.«.

Dosadašnji stavak 10. postaje stavak 11.

Članak 47.

U članku 100. stavku 1. iza riječi: »kilometara« dodaju se riječi: »te u slučaju iz članka 63. stavka 9. ovoga Zakona«.

Članak 48.

U članku 102. iza stavka 7. dodaje se stavak 8. koji glasi:

»(8) Odredbe ovoga Zakona o postupku i načinu izdavanja i ukidanja licencije za unutarnji prijevoz na odgovarajući način primjenjuju se i na izdavanje i ukidanje licencije za obavljanje djelatnosti pružanja kolodvorskih usluga na teretnim kolodvorima.«.

Članak 49.

U članku 104. stavku 1. riječi: »putnika i« brišu se.

Članak 50.

U članku 105. stavku 1. riječi: »ili putnika« brišu se.

U stavku 6. riječi: »i putnika« brišu se.

Članak 51.

U članku 111. stavku 1. podstavku 5. riječi: »članka 36. stavka 1. ovoga Zakona (članak 36. stavak 4.)« zamjenjuju se riječima: »članka 36. stavka 1. ovoga Zakona (članak 36. stavak 5.)«.

Iza podstavka 9. dodaju se novi podstavci 10. i 11. koji glase:

» – ako prijevoznik obavlja shuttle prijevoz putnika vozilima koja nemaju na vidljivom mjestu istaknutu oznaku vrste prijevoza, oznaku relacije na kojoj se prijevoz obavlja, cjenik i vrijeme polaska (članak 45. stavak 2.)

– ako prijevoznik obavlja povremeni prijevoz putnika, a da se u vozilu ne nalazi nalog za predmetnu vožnju ili drugi odgovarajući dokument ako je povremeni prijevoz putnika reguliran ugovorom kojim je obuhvaćeno više putovanja (članak 46. stavak 7.)«.

Dosadašnji podstavci od 10. do 18. postaju podstavci od 12. do 20.

Članak 52.

U naslovu iznad članka 112. crtica i riječ: »vozača« brišu se.

U članku 112. stavku 1. podstavku 3. riječi: »(članak 13. stavak 5.)« zamjenjuju se riječima: »(članak 13. stavak 6.)«.

Iza podstavka 5. dodaje se novi podstavak 6. koji glasi:

» – ako vozač ne izda putniku voznu kartu sa svim propisanim elementima (članak 36. stavci 2. i 5.)«.

Dosadašnji podstavci 6. i 7. postaju podstavci 7. i 8.

Iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:

»(2) Lakšim prekršajem druge fizičke osobe smatra se:

– ako upravitelj prijevoza ne upravlja stvarno i kontinuirano prijevoznom djelatnošću poduzeća, ako nije povezan s poduzećem, te ako nema boravište u Zajednici protivno odredbama Uredbe (EZ) br. 1071/2009 (članak 20. stavak 2.)

– ako pratitelj izvanrednog prijevoza tereta ne označi i ne opremi vozilo sukladno pravilniku kojim se uređuje izvanredni prijevoz (članak 92.a. stavak 12.).«.

U dosadašnjem stavku 2., koji postaje stavak 3., riječi: »iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se vozač motornog vozila« zamjenjuju se riječima: »iz stavaka 1. i 2. ovoga članka kaznit će se vozač motornog vozila, upravitelj prijevoza odnosno pratitelj izvanrednog prijevoza tereta«.

Članak 53.

Članak 113. mijenja se i glasi:

»(1) Teškim prekršajem pravnih osoba i fizičkih osoba – obrtnika smatra se:

– ako prijevoznik dopusti da njegovim vozilom upravlja vozač koji nema valjanu karticu autotaksi vozača (članak 12.b stavak 9.)

– ako prijevoznik obavlja javni prijevoz ili prijevoz za vlastite potrebe vozilima koja ne zadovoljavaju posebne uvjete propisane ovim Zakonom i pravilnikom iz članka 13. stavka 8. ovoga Zakona (članak 13. stavak 7.)

– ako prijevoznik na zahtjev korisnika prijevoza ne učini Opće uvjete prijevoza dostupnima ili ako ih javno ne objavi na svojim mrežnim stranicama ili na drugi odgovarajući način (članak 32. stavak 5.)

– ako prijevoznik obavlja posebni linijski prijevoz putnika neadekvatnim vozilom ili bez pisanog ugovora između naručitelja prijevoza i prijevoznika (članak 44. stavak 2.)

– ako prijevoznik obavlja posebni linijski prijevoz putnika bez popisa putnika koji se mora nalaziti u vozilu za vrijeme prijevoza (članak 44. stavak 3.)

– ako prijevoznik obavlja posebni linijski prijevoz putnika, a da se u vozilu ne nalazi preslika ugovora, izvod iz licencije za obavljanje unutarnjeg prijevoza ili ovjerena vjerodostojna preslika licencije Zajednice za međunarodni prijevoz kao javnu uslugu; dokaz kojim se dokazuje radni status vozača kod prijevoznika koji obavlja prijevoz i/ili potvrda za vozače iz trećih država, ako je vozač obveznik njezina posjedovanja (članak 44. stavak 4.)

– ako prijevoznik obavlja posebni linijski prijevoz putnika tako da prevozi putnike koji nisu upisani u popis putnika (članak 44. stavak 5.)

– ako prijevoznik obavlja posebni linijski prijevoz putnika bez dozvole u slučaju obavljanja posebnog linijskog prijevoza putnika koji nisu navedeni u popisu putnika u mjesta i iz mjesta u kojima ne postoji organizirani javni linijski prijevoz putnika (članak 44. stavak 8.)

– ako prijevoznik obavlja shuttle prijevoz putnika suprotno definiciji shuttle prijevoza iz članka 4. stavka 1. točke 49. ovoga Zakona (članak 45. stavak 4.)

– ako prijevoznik obavlja povremeni prijevoz putnika neadekvatnim vozilom (članak 46. stavak 2.)

– ako prijevoznik obavlja povremeni prijevoz putnika tako da isti sadrži ponovljene elemente linijskog i posebnog linijskog prijevoza i autotaksi prijevoza (članak 46. stavak 3.)

– ako prijevoznik obavlja povremeni prijevoz putnika bez pisanog ugovora sklopljenog između naručitelja prijevoza i prijevoznika (članak 46. stavak 5.)

– ako prijevoznik obavlja autotaksi prijevoz putnika suprotno definiciji iz članka 4. stavka 1. točke 1. ovoga Zakona ili ako ukrca putnika i započne prijevoz na području jedinice lokalne samouprave odnosno Grada Zagreba za koju nema dozvolu (članak 48. stavak 1.)

– ako prijevoznik obavlja autotaksi prijevoz, a da u vozilu nema uključen taksimetar ako pruža uslugu putem taksimetra ili ako na vidljivom mjestu u vozilu nema istaknut cjenik (članak 48. stavak 2.)

– ako prijevoznik obavlja autotaksi prijevoz, a da u vozilu nema uključenu elektroničku aplikaciju iz koje su putniku unaprijed vidljivi maksimalna cijena i planirana ruta putovanja ako pruža uslugu putem aplikacije (članak 48. stavak 4.)

– ako strani prijevoznik obavlja autotaksi prijevoz putnika na teritoriju Republike Hrvatske suprotno odredbama međunarodnog ugovora (članak 49.)

– ako prijevoznik obavlja mikroprijevoz tako da ga obavlja bez odgovarajuće licencije (članak 50. stavak 1.)

– ako prijevoznik obavlja mikroprijevoz neadekvatnim vozilom (članak 50. stavak 2.)

– ako prijevoznik obavlja mikroprijevoz suprotno voznom redu (članak 50. stavak 3.)

– ako prijevoznik obavlja mikroprijevoz bez ugovora o mikroprijevozu potpisanog između naručitelja prijevoza i prijevoznika (članak 50. stavak 4.)

– ako prijevoznik tranzitni linijski prijevoz putnika preko teritorija Republike Hrvatske obavlja bez dozvole ili suprotno izdanoj dozvoli (članak 65. stavak 1.)

– ako prijevoznik u autobusu nema izvornik dozvole koji glasi na prijevoznika koji obavlja prijevoz ili nema izvornik dozvole i ugovor o podvozarstvu sklopljen između prijevoznika na kojeg glasi dozvola i prijevoznika koji obavlja prijevoz na temelju ugovora o podvozarstvu ovjeren kod javnog bilježnika prilikom obavljanja tranzitnog linijskog prijevoza putnika preko teritorija Republike Hrvatske (članak 65. stavak 2.)

– ako prijevoznik nema dozvolu iz članka 70. stavka 8. ovoga Zakona (članak 70. stavak 8.)

– ako prijevoznik koristi strane dozvole za prijevoz tereta u međunarodnom cestovnom prometu tako da ih koristi za vozila za koja nema važeću ovjerenu vjerodostojnu presliku licencije Zajednice (članak 86. stavak 1.)

– ako prijevoznik koristi stranu dozvolu tako da se strana dozvola ne nalazi u vozilu za cijelo vrijeme obavljanja međunarodnog prijevoza tereta (članak 86. stavak 2.)

– ako prijevoznik koristi stranu dozvolu tako da nije pravilno popunio dozvolu odnosno ako je mijenjao podatke unesene u dozvolu (članak 86. stavak 3.)

– ako prijevoznik koristi stranu dozvolu tako da je ne koristi u skladu s njezinom namjenom ili ako je ustupi drugom prijevozniku (članak 86. stavak 4.)

– ako pružatelj kolodvorskih usluga na autobusnom kolodvoru ne objavi informacije o svim voznim redovima autobusa svih prijevoznika koji koriste autobusni kolodvor i ako o istom ne daje informacije i ako ne vrši prodaju voznih karata prijevoznika bez diskriminacije (članak 98. stavak 7.)

– ako djelatnost pružanja kolodvorskih usluga obavlja pravna osoba ili fizička osoba – obrtnik koja nije registrirana za obavljanje te djelatnosti, koja nema u vlasništvu ili u zakupu objekt autobusnog kolodvora te koja nema licenciju za obavljanje te djelatnosti (članak 99. stavak 1.).

(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se pravna osoba – domaći prijevoznik, pravna osoba – prijevoznik Europske unije i pravna osoba – strani prijevoznik ili druga pravna osoba novčanom kaznom u iznosu od 1980,00 do 6630,00 eura.

(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba – obrtnik novčanom kaznom u iznosu od 1980,00 do 6630,00 eura.

(4) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 920,00 do 1980,00 eura.«.

Članak 54.

U članku 114. stavku 1. dodaje se novi podstavak 1. koji glasi:

» – ako vozač autotaksi vozila nema valjanu karticu autotaksi vozača (članak 12.b stavak 1.)«.

Dosadašnji podstavci 1. do 6. postaju podstavci 2. do 7.

Članak 55.

U članku 115. stavku 1. podstavak 18. mijenja se i glasi:

» – ako strani prijevoznik obavlja unutarnji prijevoz (kabotažu) na teritoriju Republike Hrvatske kada to nije predviđeno međunarodnim ugovorom odnosno u suprotnosti s međunarodnim ugovorom (članak 90. stavak 1.)«.

Iza podstavka 18. dodaju se novi podstavci 19. i 20. koji glase:

» – ako strani prijevoznik i prijevoznik Europske unije, koji obavljaju prijevoz tereta za treće zemlje ili iz njih nemaju potrebne dozvole za prijevoz tereta (članak 92.a stavak 4.)

– ako domaći prijevoznik, strani prijevoznik i prijevoznik Europske unije obavljaju izvanredni prijevoz bez dozvole odnosno ako se utvrdi da osovinsko opterećenje, ukupna masa i/ili dimenzije vozila premašuju dozvoljene veličine (članak 92.a stavak 10.)«.

Dosadašnji podstavci 19. do 32. postaju podstavci 21. do 34.

Članak 56.

Članak 116. mijenja se i glasi:

»(1) Najtežim prekršajem smatra se:

– ako domaći prijevoznik ili prijevoznik Europske unije dopusti da njegovim vozilom upravlja vozač koji nije stručno osposobljen (članak 5. stavak 4.)

– ako domaći prijevoznik ili prijevoznik Europske unije dopusti da njegovim vozilom upravlja vozač koji nema pravo upravljati tim vozilom s obzirom na životnu dob (članak 8. stavak 6.)

– ako centar za osposobljavanje i ispitni centar provodi početnu kvalifikaciju za vozače državljane država članica u Republici Hrvatskoj koji u njoj nemaju uobičajeno boravište, ako provodi početnu kvalifikaciju za vozače državljane trećih država koji nisu zaposleni u pravnim osobama ili obrtima s poslovnim nastanom u Republici Hrvatskoj odnosno koji za njih ne rade te ako provode periodičnu izobrazbu u Republici Hrvatskoj za vozače državljane država članica i vozače državljane trećih država koji u njoj nemaju uobičajeno boravište ili u njoj ne rade (članak 10. stavci 1., 2. i 3.)

– ako pravna osoba ili fizička osoba – obrtnik odnosno druga fizička osoba obavlja djelatnost javnog cestovnog prijevoza putnika ili tereta u unutarnjem cestovnom prometu bez licencije ili ako nije upisana u sudski odnosno obrtni registar za obavljanje djelatnosti cestovnog prijevoza (članak 14. stavak 1.)

– ako autotaksi prijevoznik ne vodi evidenciju vozila kojima obavlja autotaksi prijevoz (članak 14. stavak 8.)

– ako autotaksi prijevoznik na zahtjev inspektora cestovnog prometa ili druge osobe ovlaštene za nadzor ne da evidenciju vozila kojima obavlja autotaksi prijevoz na uvid (članak 14. stavak 10.)

– ako autotaksi prijevoznik ne prijavi izdavatelju licencije promjene u evidenciji u roku od osam dana od dana nastanka promjene (članak 14. stavak 11.)

– ako prijevoznik obavlja djelatnost na temelju izdane licencije za vrijeme trajanja mjere o privremenoj zabrani obavljanja djelatnosti (članak 26. stavak 6.)

– ako prijevoznik danom pravomoćnosti i izvršnosti rješenja o trajnom ukidanju licencije ne obustavi obavljanje djelatnosti za koju je licencija izdana (članak 27. stavak 5.)

– ako pravna osoba ili fizička osoba – obrtnik odnosno druga fizička osoba obavlja djelatnost međunarodnog javnog cestovnog prijevoza putnika ili tereta bez licencije Zajednice ili ako nije upisana u sudski odnosno obrtni registar za obavljanje djelatnosti cestovnog prijevoza (članak 28. stavak 1.)

– ako prijevoznik povjeri obavljanje prijevoza vozaču iz trećih država kojemu nije izdana potvrda za vozače iz članka 5. Uredbe (EZ) br. 1072/2009 (članak 30. stavak 4.)

– ako prijevoznik obavlja prijevoz putnika bez odgovarajuće dozvole odnosno ako nema potpisan ugovor o obavljanju županijskog prijevoza kao javne usluge (članak 33. stavci 2., 3. i 4.)

– ako pravna ili fizička osoba – obrtnik ili druga fizička osoba obavlja autotaksi prijevoz putnika u unutarnjem cestovnom prometu bez licencije ili dozvole ili suprotno definiciji iz članka 4. stavka 1. točke 1. ovoga Zakona (članak 47. stavak 1.)

– ako strani prijevoznik obavlja prijevoz putnika u međunarodnom cestovnom prometu naizmjeničnim vožnjama bez dozvole (članak 71. stavak 1.)

– ako prijevoznik odnosno tvrtka za agencijsku djelatnost koju prijevoznik ovlasti ne obave Prijavu izvanrednog prijevoza (članak 92.a stavak 7.)

– ako prijevoznik Europske unije obavlja kabotažu u prijevozu tereta na području Republike Hrvatske suprotno Uredbi (EZ) br. 1072/2009 (članak 92.)

– ako pravna osoba ili fizička osoba – obrtnik obavlja agencijsku djelatnost u cestovnom prijevozu bez licencije ili ako nije registriran za obavljanje agencijske djelatnosti u cestovnom prijevozu (članak 96. stavak 2.)

– ako pravna osoba ili fizička osoba – obrtnik obavlja djelatnost pružanja kolodvorskih usluga na teretnim kolodvorima bez licencije (članak 102. stavak 1.).

(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se pravna osoba – domaći prijevoznik, pravna osoba – prijevoznik Europske unije i pravna osoba – strani prijevoznik ili druga pravna osoba novčanom kaznom u iznosu od 4640,00 do 13.270,00 eura.

(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba – obrtnik odnosno druga fizička osoba novčanom kaznom u iznosu od 4640,00 do 13.270,00 eura.

(4) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 2650,00 do 4640,00 eura.«.

PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Članak 57.

(1) Prijevoznici koji koriste unajmljena vozila bez vozača za cestovni prijevoz tereta, sukladno odredbama članaka 33. i 34. ovoga Zakona, uskladit će se s odredbama ovoga Zakona najkasnije u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.

(2) AKD će u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona izraditi elektroničku aplikaciju za provjeru podataka o autotaksi vozačima.

(3) Vozači autotaksi vozila moraju ishoditi kartice za autotaksi vozača sukladno odredbama članka 12.b koji je dodan člankom 7. ovoga Zakona najkasnije u roku od 18 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.

(4) Upravitelji prijevoza koji postupaju sukladno odredbama članka 10. ovoga Zakona moraju se uskladiti s odredbama ovoga Zakona najkasnije u roku od jedne godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.

Članak 58.

Ministar će u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona uskladiti Pravilnik o posebnim uvjetima za vozila kojima se obavlja javni cestovni prijevoz i prijevoz za vlastite potrebe (»Narodne novine«, br. 50/18., 56/19., 107/20., 127/21. – Odluka i Rješenje Ustavnog suda Republike Hrvatske, 147/21. i 71/22.), Pravilnik o obavljanju javnog linijskog prijevoza putnika u cestovnom prometu (»Narodne novine«, br. 116/19.) i Pravilnik o registru prijevoznika i evidenciji posrednika u cestovnom prijevozu (»Narodne novine«, br. 56/14.) s odredbama ovoga Zakona.

Članak 59.

(1) HGK će započeti izdavati dozvole sukladno odredbama članka 17. ovoga Zakona najdulje u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.

(2) Prijevoznici koji obavljaju prijevoz putnika između stajališta na području jedne županije, na temelju dozvola za međužupanijski prijevoz putnika ili na temelju dozvola Zajednice na kojima je odobreno obavljanje unutarnjeg prijevoza putnika ili kabotaže, smiju taj prijevoz obavljati na najdulje šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona ako je u toj županiji već sklopljen Ugovor o obavljanju javnog linijskog prijevoza kao javne usluge odnosno najdulje šest mjeseci od dana sklapanja Ugovora o obavljanju javnog linijskog prijevoza kao javne usluge u županiji koja još nema sklopljen Ugovor.

(3) Postupci vezani za izdavanje dozvola za međužupanijski prijevoz putnika, koji su započeti, a nisu dovršeni do stupanja na snagu ovoga Zakona, dovršit će se prema odredbama Zakona o prijevozu u cestovnom prometu (»Narodne novine«, br. 41/18., 98/19., 30/21., 89/21. – Odluka i Rješenje Ustavnog suda Republike Hrvatske i 114/22.).

Članak 60.

(1) Ugovori o podvozarstvu koji su sklopljeni do dana stupanja na snagu ovoga Zakona vrijede do isteka roka na koji su sklopljeni.

(2) Rješenja o raspodjeli dozvola Europske konferencije ministara prometa – CEMT iz članka 82. stavka 5. Zakona o prijevozu u cestovnom prometu (»Narodne novine«, br. 41/18., 98/19., 30/21., 89/21. – Odluka i Rješenje Ustavnog suda Republike Hrvatske i 114/22.) vrijede do kraja 2024. godine.

(3) Dozvole za međužupanijski prijevoz putnika koje su izdane sukladno Zakonu o prijevozu u cestovnom prometu (»Narodne novine«, br. 41/18., 98/19., 30/21., 89/21. – Odluka i Rješenje Ustavnog suda Republike Hrvatske i 114/22.) vrijede do isteka roka važenja.

Članak 61.

Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.

Klasa: 022-02/24-01/38

Zagreb, 15. studenoga 2024.

HRVATSKI SABOR

Predsjednik Hrvatskoga sabora Gordan Jandroković, v. r.

 

 

 

Za pristup ovom sadržaju morate biti prijavljeni te imati aktivnu pretplatu