Baza je ažurirana 16.12.2024.
zaključno sa NN 123/24
EU 2024/2679
Presuda Visokog upravnog suda Republike Hrvatske poslovni broj: Usoz-154/2022-7 od 30. rujna 2024.
VISOKI UPRAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
1962
PRESUDA
Visoki upravni sud Republike Hrvatske u vijeću sastavljenom od sutkinja toga suda Ljiljane Karlovčan-Đurović, predsjednice vijeća, Gordane Marušić-Babić, Radmile Bolanča Vuković, Jelene Rajić i mr. sc. Inge Vezmar Barlek, članica vijeća, uz sudjelovanje više sudske savjetnice Ane Matacin zapisničarke, u povodu zahtjeva Ministarstva pravosuđa i uprave i digitalne transformacije, na sjednici vijeća održanoj 30. rujna 2024.
presudio je
Ukida se Odluka o izmjenama i dopunama Odluke o načinu upravljanja trgovačkim društvima u vlasništvu Grada Hvara (»Službeni glasnik Grada Hvara«, broj: 4/22.).
Obrazloženje
1. Podnositelj zahtjeva je na temelju tada važećeg članka 83. Zakona o upravnim sporovima (»Narodne novine«, 20/10., 143/12., 152/14., 94/16., 29/17. i 110/21.) i članka 82. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine«, 33/01., 60/01., 129/05., 109/07., 125/08., 36/09., 150/11., 144/12., 19/13. – pročišćeni tekst – 137/15., ispravak – 123/17., 98/19. i 144/20. – dalje: ZOLPRS) podnio zahtjev za ocjenu zakonitosti Odluke o izmjenama i dopunama Odluke o načinu upravljanja trgovačkim društvima u vlasništvu Grada Hvara (»Službeni glasnik Grada Hvara«, broj: 4/22. – dalje: Odluka).
2. Podnositelj zahtjeva u bitnome navodi da je predmetna Odluka osnovano obustavljena od primjene Odlukom gradonačelnika zbog njene nesuglasnosti s člankom 48. stavkom 1. točkom 6. ZOLPRS-a. Iz obrazloženja odluke gradonačelnika proizlazi da je osporenom odlukom povrijeđen članak 48. ZOLPRS-a, jer se tom Odlukom ograničavaju ovlasti gradonačelnika definirane u ZOLPRS-u, te se navodi pojam »zastupnik grada« u skupštinama trgovačkog društva u vlasništvu Grada H., iako je zakonom i Statutom Grada H. utvrđena ovlast gradonačelnika pri imenovanju i razrješenju predstavnika Grada H. u trgovačkom društvu u vlasništvu Grada H. Također je istaknuto da u Odluci nije navedena pravna osnova na kojoj se Odluka temelji.
3. Ministarstvo pravosuđa i uprave i digitalne transformacije ocijenilo je da je sporna odredba članka 1. Odluke, kojom je među ostalim izmijenjen članak 2. izvorne odluke na način da članak glasi: »U skupštinama trgovačkih društava u kojima Grad H. drži dionice ili poslovne udjele za donošenje akata iz nadležnosti skupštine društva, gradonačelnik Grada H., kao zastupnik Grada H., treba priložiti pisanu suglasnost gradskog vijeća u obliku odluke, zaključka ili naputka.
U trgovačkim društvima u kojima Grad H. drži sve poslovne udjele, zaključak o odlukama iz nadležnosti skupštine društva usvaja gradsko vijeće, a zastupnik, odnosno predstavnik Grada u skupštini tih trgovačkih društava dužan je te odluke potpisati u formi zapisnika sa skupštine društva«.
Podnositelj ističe da je ZOLPRS sustavni propis, kojim se uređuju jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, njihov djelokrug i ustrojstvo, način rada njihovih tijela, nadzor nad njihovim aktima i radom, te druga pitanja od značaja za njihov rad. Što se tiče utvrđivanja ovlasti predstavničkog i izvršnog tijela, navedenim Zakonom je u članku 35. točka 5. propisano da predstavničko tijelo osniva javne ustanove i druge pravne osobe za obavljanje gospodarskih, društvenih, komunalnih i drugih djelatnosti od interesa za jedinicu lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave. Nastavno, člankom 48. stavkom 1. točkom 6. ZOLPRS-a propisano je da općinski načelnik, gradonačelnik, odnosno župan, između ostalog imenuje i razrješuje predstavnike jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave u tijelima javnih ustanova trgovačkih društava i drugih pravnih osoba iz članka 35. stavka 1. točke 5. ZOLPRS-a, osim ako posebnim zakonom nije drugačije određeno. Podnositelj smatra da nema zapreke da općinski načelnik, gradonačelnik, odnosno župan slijedom ovlasti iz članka 48. stavka 1. točke 6. ZOLPRS-a u skupštinu trgovačkog društva imenuje sebe kao jedinog predstavnika ili pak više osoba, ovisno o aktima kojima je propisan sastav skupštine pojedinog trgovačkog društva. Iz navedenog je nesporno da općinski načelnik, gradonačelnik, odnosno župan koji je imenovao sebe u skupštinu konkretnog društva ne nastupa u skupštini kao izvršno tijelo jedinice, već isključivo kao tijelo tog društva, dakle kao skupština. Postupak donošenja odluka skupštine trgovačkih društava propisuje Zakon o trgovačkim društvima (»Narodne novine«, 111/93., 36/99., 121/99., 52/00., 118/03., 107/07., 146/08., 137/09., 125/11., 152/11., 111/12., 68/13., 110/15., 40/19. i 34/22. – dalje: ZTD).
Prilikom održavanja sjednice skupštine trgovačkog društva, tako i one u kojima udjele u vlasništvu imaju jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave moraju biti poštivane sve formalnosti propisane ZTD-om, kako bi u konačnici odluke mogle biti provedene u sudskom registru nadležnog trgovačkog suda. Međutim, iz sporne odredbe članka 1. Odluke proizlazi da gradonačelnik za donošenje akata iz nadležnosti skupštine društva, treba suglasnost gradskog vijeća odnosno da zaključak o odlukama iz nadležnosti skupštine društva usvaja gradsko vijeće, koje odluke predstavnik, odnosno zastupnik grada u skupštini dužan potpisati u formi zapisnika sa skupštine društva.
Osim toga, podnositelj ističe da je Gradsko vijeće Grada H. spornu Odluku donijelo pozivom na članak 25. Statuta Grada Hvara (»Službeni glasnik Grada Hvara«, broj: 3/18., 10/18. i 2/21.), članka 58., 59. i 60. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Hvara (»Službeni glasnik Grada Hvara«, broj: 7/21.) te pozivom na ZOLPRS bez navođenja izrijekom relevantnih odredbi tog Zakona, kojima su propisane ovlasti predstavničkog tijela. Podnositelj ističe da statutarne i poslovničke odredbe određuju ovlast predstavničkog tijela da općim aktima rješava pitanja iz svog samoupravnog djelokruga, odnosno vrste akata i način njihova donošenja, međutim navedene odredbe same po sebi bez odgovarajuće odredbe Zakona koji uređuje konkretno područje i koji predstavničko tijelo ovlašćuje da svojim općim aktom uredi to područje, ne predstavljaju valjani pravni temelj za donošenje sporne Odluke. Stoga, ističe da sporna Odluka nije u skladu s odredbom članka 48. stavak 1. točka 6. ZOLPRS-a, te nije u skladu sa ZTD-om.
4. Donositelj općeg akta pozvan je dopisom ovoga Suda od 7. ožujka 2023. i 21. svibnja 2024. da ovome Sudu dostavi očitovanje na navod zahtjeva.
Donositelj općeg akta ni nakon ponovljenog traženja nije dostavio očitovanje.
5. Zahtjev je osnovan.
6. Osporena odluka donesena je na temelju članka 25. »Statuta Grada Hvara Službeni glasnik Grada Hvara«, broj: 3/18., 10/18. i 2/21. i odredbi članaka 58., 59. i 60. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Hvara »Službeni glasnik Grada Hvara«, broj: 7/21., te ZOLPRS-a.
7. Osporena Odluka glasi:
Članak 1.
Članak 1. predmetne Odluke mijenja se i glasi:
Ovom Odlukom propisuju se pravila postupanja tijela Grada Hvara (dalje: Grad) u svezi s upravljanjem, nadzorom i gospodarenjem trgovačkim društvima u vlasništvu Grada Hvara.
Odredbe ove Odluke odnose se na:
– ovlast predstavnika, odnosno zastupnika Grada u skupštinama trgovačkih društava,
– postupak ujednačavanja akata i načina rada trgovačkih društava u vlasništvu Grada.
Članak 2. predmetne odluke mijenja se i glasi:
U skupštinama trgovačkih društava u kojima Grad Hvar drži dionice ili poslovne udjele za donošenje akata iz nadležnosti skupštine društva, gradonačelnik Grada Hvara kao zastupnik Grada Hvara, koji je član/osnivač, treba priložiti pisanu suglasnost gradskog vijeća u obliku odluke, zaključka ili naputka.
U trgovačkim društvima u kojima Grad Hvar drži sve poslovne udjele, zaključak o odlukama iz nadležnosti skupštine društva usvaja Gradsko vijeće, a zastupnik, odnosno predstavnik grada u skupštini tih trgovačkih društava dužan je te odluke potpisati u formi zapisnika sa skupštine društva.
Svi akti iz nadležnosti skupštine društva objavljuju se u »Službenom glasniku Grada Hvara« i na internetskim stranicama Grada.
Članak 2.
Ova Odluka stupa na snagu danom donošenja, a bit će objavljena u »Službenom glasniku Grada Hvara«.
Valja istaknuti da sporna Odluka nije utemeljena na konkretnom zakonskom ovlaštenju, već se poziva na odredbe Statuta Grada H. i Poslovnika gradskog vijeća, te ZOLPRS bez izrijekom navođenja relevantne odredbe ZOLPRS-a.
8. Prema ocjeni ovoga Suda odredbe Statuta Grada H. i Poslovnika o radu gradskog vijeća bez navođenja odgovarajuće odredbe zakona koja uređuje konkretno područje i koja ovlašćuje predstavničko tijelo da svojim općim aktom uredi to područje, ne predstavlja valjani pravni temelj za donošenje sporne Odluke. Stoga je prema ocjeni ovoga Suda odluka u cijelosti nezakonita, budući da nije donesena na temelju valjane pravne osnove.
9. S obzirom na navedeno, trebalo je osporenu Odluku temeljem odredbe članka 162. stavak 3. u vezi s člankom 169. stavak 1. Zakona o upravnim sporovima (»Narodne novine«, 36/24.) u cijelosti ukinuti.
Poslovni broj: Usoz-154/2022-7
Zagreb, 30. rujna 2024.
Predsjednica vijeća
Ljiljana Karlovčan-Đurović, v. r.
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.