Baza je ažurirana 16.12.2024. 

zaključno sa NN 123/24

EU 2024/2679

NN 112/2024 (27.9.2024.), Pravilnik o metodologiji izrade plana upravljanja destinacijom

MINISTARSTVO TURIZMA I SPORTA

1890

Na temelju odredbi članka 25. stavka 12. Zakona o turizmu (»Narodne novine«, broj 156/23), ministar nadležan za turizam, donosi

PRAVILNIK

O METODOLOGIJI IZRADE PLANA UPRAVLJANJA DESTINACIJOM

I. OPĆE ODREDBE

Predmet pravilnika

Članak 1.

Ovim Pravilnikom propisuje se metodologija izrade plana upravljanja destinacijom, uključivanja ključnih dionika, izrade analize stanja i definiranja projekata značajnih za razvoj destinacije.

Svrha i primjena

Članak 2.

(1) Svrha je planom upravljanja destinacijom odrediti smjer razvoja destinacije u skladu s aktima strateškog planiranja, prostornim planovima, planom upravljanja kulturnim dobrima i drugim važećim planovima i propisima s ciljem postizanja konkurentnosti, otpornosti i održivosti destinacije.

(2) Plan upravljanja destinacijom u skladu s odredbama ovoga Pravilnika izrađuju lokalne turističke zajednice, regionalne turističke zajednice i Turistička zajednica Grada Zagreba kao planski dokument za razvoj održive destinacije za razdoblje od četiri godine.

Integrirano upravljanje destinacijom

Članak 3.

Integrirano upravljanje destinacijom na temelju plana upravljanja je upravljanje svim elementima destinacije kroz procese vođenja, utjecaja i koordinacije koji pridonose razvoju turizma u smjeru održivosti pri čemu se uzimaju u obzir ekonomski, društveni, prostorni i ekološki utjecaji, priroda i okoliš, potrebe turista, lokalnog stanovništva i poduzetnika.

Participativno planiranje

Članak 4.

(1) U izradu plana upravljanja destinacijom turistička zajednica uključuje dionike u sustavu turizma i dionike u sustavu upravljanja turizmom koji su zainteresirani za razvoj turističke destinacije i/ili mogu utjecati na njen razvoj, radi prepoznavanja i koordinacije različitih funkcija s ciljem upravljanja razvojem destinacije u smjeru održivosti, a osobito:

– lokalno stanovništvo

– udruge koje izravno sudjeluju u kreiranju destinacijskog lanca vrijednosti u turizmu

– pravne osobe, obrtnike i druge fizičke osobe koje obavljaju djelatnosti i/ili pružaju usluge u turizmu i ugostiteljstvu

– jedinicu lokalne i područne (regionalne) samouprave

– javne ustanove i trgovačka društva u vlasništvu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i Republike Hrvatske

– nadležna tijela za prostorno planiranje, zdravstvo i kulturu te

– druge dionike važne za planiranje razvoja turizma u destinaciji.

(2) Turistička zajednica okuplja dionike iz stavka 1. ovoga članka u svim fazama izrade plana upravljanja destinacijom organiziranjem radionice, sastanka, okruglog stola ili na drugi primjereni način.

II. IZRADA I USVAJANJE PLANA UPRAVLJANJA DESTINACIJOM

Faze izrade i usvajanja

Članak 5.

Faze izrade i usvajanja plana upravljanja destinacijom su:

– pokretanje izrade plana upravljanja destinacijom

– izrada prijedloga plana upravljanja destinacijom

– javno savjetovanje o prijedlogu plana upravljanja destinacijom

– donošenje odluke turističke zajednice o upućivanju prijedloga plana upravljanja destinacijom na usvajanje predstavničkom tijelu

– usvajanje plana upravljanja destinacijom na predstavničkom tijelu jedinice lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave

– objava plana upravljanja destinacijom u službenom glasniku jedinice lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave i na mrežnim stranicama turističke zajednice

– dostava popisa projekata tijelu državne uprave nadležnom za turizam.

Pokretanje izrade plana upravljanja destinacijom

Članak 6.

(1) Izradu plana upravljanja destinacijom pokreće turistička zajednica okupljanjem ključnih dionika.

(2) Plan upravljanja destinacijom za područje više turističkih zajednica izrađuje se na temelju sporazuma o međusobnim pravima i obvezama svih uključenih turističkih zajednica.

(3) O području obuhvata izrade plana upravljanja destinacijom, odnosno da li će se izrađivati za područje jedne ili više turističkih zajednica, raspravlja se na regionalnoj koordinaciji predsjednika turističkih zajednica s ciljem usklađenosti planskih dokumenta i provedbe strateških ciljeva te usklađivanja područja obuhvata izračuna prihvatnih kapaciteta.

(4) Lokalne turističke zajednice udružene sukladno odredbama zakona kojim se uređuje sustav turističkih zajednica plan upravljanja destinacijom izrađuju za područje obuhvaćeno udruživanjem.

Izračun prihvatnog kapaciteta i područje obuhvata

Članak 7.

(1) Plan upravljanja destinacijom koji izrađuje lokalna turistička zajednica razvrstana u kategoriju I. i II. indeksa turističke razvijenosti te Turistička zajednica Grada Zagreba mora biti temeljen na izračunu prihvatnog kapaciteta.

(2) Izračun prihvatnog kapaciteta izrađuje se u skladu s propisom koji uređuje metodologiju izračuna prihvatnog kapaciteta.

(3) Područje obuhvata za izradu izračuna prihvatnog kapaciteta iz stavka 1. ovoga članka definira se sporazumom iz članka 6. stavka 2. ovoga Pravilnika, nakon rasprave na regionalnoj koordinaciji predsjednika turističkih zajednica poštujući strateške dokumente koji su definirali rivijeru, kraj, područje, otok, klaster i druge prepoznate turističke cjeline, s ciljem koordinacije i usklađenosti lokalnih turističkih zajednica pri određivanju područja obuhvata.

(4) Izračun prihvatnog kapaciteta sastavni je dio plana upravljanja destinacijom iz stavka 1. ovoga članka.

Usvajanje plana upravljanja destinacijom

Članak 8.

(1) Odluka o upućivanju izrađenog prijedloga plana upravljanja destinacijom na usvajanje predstavničkom tijelu jedinice lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave donosi se nakon provedenog javnog savjetovanja sukladno posebnom propisu kojim se uređuje pravo na pristup informacijama.

(2) Odluku iz stavka 1. ovoga članka donosi turističko vijeće.

(3) Odluka iz stavka 1. ovoga članka s prijedlogom plana upravljanja destinacijom dostavlja se na usvajanje predstavničkom tijelu jedinice lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave za čije se područje plan donosi.

(4) Usvojeni plan upravljanja destinacijom objavljuje se u službenom glasniku jedinice lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave i na mrežnim stranicama turističke zajednice.

(5) Odluku o upućivanju plana upravljanja destinacijom izrađenog za područje više jedinica lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave na temelju sporazuma iz članka 6. stavka 2. ovoga Pravilnika, potvrđuju turistička vijeća svih turističkih zajednica za čije se područje plan upravljanja destinacijom donosi nakon provedenog javnog savjetovanja sukladno posebnom propisu kojim se uređuje pravo na pristup informacijama.

(6) Odluka iz stavka 5. ovoga članka s prijedlogom plana upravljanja destinacijom dostavlja se na usvajanje predstavničkim tijelima svih jedinica lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave za čije se područje plan upravljanja destinacijom donosi.

(7) Plan upravljanja destinacijom iz stavka 6. ovoga članka objavljuje se nakon što je usvojen na predstavničkim tijelima svih jedinica lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave za čije se područje plan upravljanja destinacijom donosi.

III. METODOLOGIJA IZRADE

Sadržaj

Članak 9.

(1) Plan upravljanja destinacijom minimalno sadrži:

– analizu stanja

– popis resursne osnove

– obvezne pokazatelje održivosti na razini destinacije

– razvojni smjer s mjerama i aktivnostima potrebnim za njegovo ostvarenje

– prijedlog smjernica i preporuka za razvoj ili unaprjeđenje destinacije

– popis projekata koji pridonose provedbi mjera potrebnih za doprinos ostvarenju pokazatelja održivosti na razini destinacije

– popis projekata od posebnog značaja za razvoj destinacije.

(2) Plan upravljanja destinacijom na regionalnoj razini, osim elemenata iz stavka 1. ovoga članka, mora definirati i bitne elemente za upravljanje i marketing destinacije.

Analiza stanja destinacije

Članak 10.

(1) Analiza stanja destinacije odnosi se na istraživanje i opis trenutnog stanja destinacije u svrhu identifikacije prednosti i nedostataka radi planiranja mjera i aktivnosti za unaprjeđenje turističke ponude i ostvarenje razvojnog smjera temeljenih na dostupnim podacima.

(2) Analiza stanja destinacije iz stavka 1. ovoga članka uključuje analizu tržišta te polaznih gospodarskih, društvenih, prirodnih i prostornih elemenata destinacije.

(3) Za svaki element uključen u analizu stanja destinacije potrebno je uzeti u obzir broj i vrstu, kvalitetu, posebnosti, promjene i izazove te identifikaciju tržišnih trendova i potencijala turističkih proizvoda.

(4) Pri provedbi analize stanja destinacije treba uzeti u obzir nove razvojne projekte (predložene, planirane ili u izgradnji) kao i važne sadržaje i atrakcije susjednih destinacija, ključne prednosti, nove razvojne ideje i inicijative u samoj destinaciji i okolnom području.

(5) Analiza stanja destinacije provodi se:

– definiranjem ciljeva analize

– prikupljanjem podataka, uključujući i primarnim istraživanjem

– analizom i/ili vrednovanjem turističke resursne osnove i

– izradom izvješća o provedenoj analizi stanja.

(6) Podaci i drugi elementi potrebni za izradu analize stanja destinacije mogu se preuzeti iz važećih strateških i planskih dokumenta i izračuna prihvatnih kapaciteta.

(7) Izvješće o provedenoj analizi stanja destinacije sastavni je dio plana upravljanja destinacijom.

Pokazatelji održivosti

Članak 11.

(1) Plan upravljanja destinacijom mora biti temeljen na pokazateljima održivosti destinacije.

(2) Plan upravljanja destinacijom mora sadržavati obvezne pokazatelje održivosti destinacije.

(3) Plan upravljanja destinacijom može sadržavati i specifične pokazatelje održivosti destinacije, koji moraju biti utemeljeni na analizi stanja destinacije i povezani s razvojnim smjerom.

(4) Popis obveznih i specifičnih pokazatelja za praćenje održivosti, izvor i evidentiranje podataka koji su potrebni za izračun pokazatelja iz stavka 1. i 2. ovoga članka uređen je odredbama propisa koji propisuje pokazatelje za praćenje održivosti turizma.

Razvojni smjer

Članak 12.

(1) Razvojni smjer destinacije mora biti određen u skladu s aktima strateškog planiranja, prostornim planovima, planom upravljanja kulturnim dobrom i drugim važećim planovima i propisima.

(2) Ako razvojni smjer i ciljevi razvoja destinacije nisu definirani aktima strateškog planiranja definiraju se u planu upravljanja destinacijom temeljem provedene analize stanja destinacije.

(3) Razvojni smjer treba odražavati lokalne okolnosti i strateške prioritete te sadržavati mjere i aktivnosti vezane uz infrastrukturne, marketinške i druge potrebe destinacije za njegovo ostvarenje.

Mjere i aktivnosti

Članak 13.

(1) Na temelju provedene analize stanja i izračuna pokazatelja održivosti definiraju se mjere i aktivnosti.

(2) Mjere i aktivnosti koje je potrebno provesti za ostvarenje razvojnog smjera moraju biti definirane u planu upravljanja destinacijom, povezane sa strateškim prioritetima i izvorom financiranja, definiranim nositeljem provedbe i planiranim rokovima izvršenja.

(3) Ako je za ostvarenje razvojnoga smjera potrebno provođenje mjera iz članka 30. stavka 2. Zakona o turizmu, prijedlog mjere s obrazloženjem navodi se u planu upravljanja destinacijom kao stručna podloga za donošenje odluke nadležnog tijela o provedbi mjere.

(4) Prijedlog mjere iz stavka 2. ovoga članka mora biti utemeljen na stvarnim podacima i izračunu prihvatnih kapaciteta.

Smjernice i preporuke

Članak 14.

(1) Plan upravljanja destinacijom mora sadržavati prijedlog smjernica i preporuka za razvoj ili unaprjeđenje destinacije u skladu s definiranim ciljevima i razvojnim smjerom, za dionike u sustavu turizma i dionike u sustavu upravljanja turizmom.

(2) Ako je za ostvarenje razvojnoga smjera potrebno donošenje odluka predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave iz članka 31. stavka 1. Zakona o turizmu, u planu upravljanja destinacijom navodi se kao stručna podloga preporuka za donošenje odluka s obrazloženjem.

(3) Preporuka iz stavka 2. ovoga članka mora biti utemeljena na stvarnim podacima i kada je primjenjivo na izračunu prihvatnog kapaciteta.

IV. PROJEKTI

Popis projekata

Članak 15.

(1) Popis projekata sadrži projekte koji pridonose provedbi mjera potrebnih za ostvarenje razvojnog smjera i pokazatelja održivosti na razini destinacije od kojih su neki projekti od posebnog značaja za razvoj destinacije.

(2) Popis projekata iz stavka 1. ovoga članka sastavni je dio plana upravljanja destinacijom.

(3) Jedinica lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave popis projekata iz stavka 1. ovoga članka dostavlja tijelu državne uprave nadležnom za turizam radi upisa u bazu projekata.

(4) Popis projekata iz stavka 1. ovoga članka mora sadržavati minimalno slijedeće podatke:

– naziv projekta

– kratki opis predmeta i svrhe projekta

– naznaku radi li se o projektu od posebnog značaja za razvoj destinacije

– način doprinosa ostvarenju pokazatelja održivosti, a za projekte od posebnog značaja za razvoj destinacije i način doprinosa strateškom/posebnom cilju

– podatak o nositelju provedbe i lokaciji provedbe projekta

– podatke o planiranim rokovima početka i završetka provedbe projekta

– podatke o ključnim točkama ostvarenja projekta, s planiranim rokovima postignuća

– ukupnu procijenjenu vrijednost projekta s naznačenim iznosima vlastitog financiranja/mogućim izvorima financiranja

– podatke o statusu izrade potrebne studijske/projektne dokumentacije.

Projekti od posebnog značaja za razvoj destinacije

Članak 16.

Projekt od posebnog značaja za razvoj destinacije je projekt koji:

– doprinosi strateškom i/ili posebnom cilju definiranom aktima strateškog planiranja za razvoj turizma

– predviđa značajan i mjerljiv, izravni ili neizravni pozitivni financijski učinak na sektor turizma i povezane sektore

– započinje s provedbom u razdoblju važenja plana upravljana destinacijom kojim je predviđen

– ima minimalno izrađenu studijsku/projektnu dokumentaciju prema propisu kojim se regulira odobravanje investicijskih projekata za koje obveze preuzimaju proračunski korisnici jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave

– je minimalne vrijednosti 1.000.000,00 eura.

V. PODACI, IZVJEŠĆIVANJE I IZMJENE

Prikupljanje podataka

Članak 17.

(1) Podaci potrebni za izradu plana upravljanja destinacijom prikupljaju se primarno iz javno dostupnih izvora i službenih evidencija javnopravnih tijela automatskom razmjenom podataka i pohranjuju u integriranom informacijskom sustavu turizma.

(2) Podatke koji nisu dostupni putem integriranog informacijskog sustava turizma, prikupljaju turističke zajednice.

Izvješćivanje

Članak 18.

(1) Provedba plana upravljanja destinacijom zahtijeva redovito praćenje i izvješćivanje predstavničkog tijela jedinice lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave, kako bi se u slučaju uočene potrebe radi ostvarivanja razvojnog smjera i provedbe planiranih mjera i aktivnosti pravodobno pristupilo izmjenama plana upravljanja destinacijom.

(2) Turističko vijeće izvješće o provedbi plana upravljanja destinacijom za prethodnu godinu dostavlja predstavničkom tijelu jedinice lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave na čije se područje plan upravljanja destinacijom donosi do 31. ožujka tekuće godine.

(3) Izvješće iz stavka 2. ovoga članka objavljuje se na internetskim stranicama turističke zajednice.

Izmjene i dopune plana upravljanja destinacijom

Članak 19.

Izmjene i dopune plana upravljanja destinacijom moraju sadržavati:

– razloge izmjena i dopuna

– ocjenu realizacije postavljenih ciljeva

– sažetak mjera i aktivnosti koje su bile predviđene planom upravljanja destinacijom, a koje nisu bile provedene s razlozima zašto nisu bile provedene

– sažetak dopunskih mjera koje nisu bile predviđene, a koje su potrebne za postizanje ciljeva i ostvarenje razvojnog smjera.

VI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Članak 20.

Do uspostave automatske razmjene podataka putem integriranog informacijskog sustava iz članka 17. stavka 1. ovoga Pravilnika turizma prikupljene podatke potrebne za izradu plana upravljanja destinacijom turističke zajednice čuvaju u elektroničkom obliku.

Stupanje na snagu

Članak 21.

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.

Klasa: 011-02/23-01/22

Urbroj: 529-06-03/1-24-28

Zagreb, 23. rujna 2024.

Ministar Tonči Glavina, v. r.

 

 

 

Izvor: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2024_09_112_1890.html

Copyright © Ante Borić