Ministarstvo financija
1834
Na temelju članka 11.a stavka 13., članka 15. stavka 6. i članka 23. stavka 9. Zakona o reviziji (»Narodne novine« br. 127/17., 27/24. i 85/24., u daljnjem tekstu: Zakon) ministar financija donosi
PRAVILNIK
O REVIZORSKOM ISPITU, POSEBNOM ISPITU I ISPITU OSPOSOBLJENOSTI
I. UVODNE ODREDBE
Sadržaj
Članak 1.
(1) Ovim Pravilnikom propisuje se:
1. struktura i sadržaj koji obuhvaća svaki modul osnovnog revizorskog ispita i revizorski ispit za održivost, način dokazivanja ispunjavanja uvjeta iz članka 11. stavaka 7. do 9. Zakona, sadržaj programa revizorskog ispita, sadržaj i područja koja su predmet izuzeća od provjere znanja iz članka 11. stavka 10. Zakona, način provedbe revizorskog ispita, ocjenjivanje revizorskog ispita, objavljivanje rezultata revizorskog ispita, izdavanje potvrde o položenom revizorskom ispitu, postupanje u slučaju neuspjeha na revizorskom ispitu i druge pojedinosti u vezi s postupkom i načinom polaganja revizorskog ispita
2. način provedbe posebnog ispita, ocjenjivanje posebnog ispita, izdavanje potvrde o položenom posebnom ispitu, postupanje u slučaju neuspjeha na posebnom ispitu i druge pojedinosti u vezi s postupkom i načinom polaganja posebnog ispita i
3. način provedbe ispita osposobljenosti, ocjenjivanje ispita osposobljenosti, izdavanje potvrde o položenom ispitu osposobljenosti, postupanje u slučaju neuspjeha na ispitu osposobljenosti i druge pojedinosti u vezi s postupkom i načinom polaganja ispita osposobljenosti.
(2) Izrazi koji se koriste u ovome Pravilniku, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
II. REVIZORSKI ISPIT
Organizacija i provedba revizorskog ispita
Članak 2.
(1) Revizorskim ispitom dokazuje se sposobnost obavljanja revizorskih usluga, potrebna razina teoretskog znanja kandidata te sposobnost primjene tog znanja u praksi.
(2) Revizorski ispit sastoji se od osnovnog revizorskog ispita i revizorskog ispita za održivost.
(3) Revizorski ispit polaže se prema programu koji određuje Hrvatska revizorska komora uz prethodnu suglasnost Ministarstva financija.
(4) Hrvatska revizorska komora organizira i provodi revizorski ispit, razvija i izrađuje ispitne materijale (ispitna pitanja i/ili zadaci) za revizorski ispit, materijale za pripremu polaganja revizorskog ispita te priprema i određuje program revizorskog ispita iz stavka 2. ovoga članka.
Struktura i sadržaj revizorskog ispita
Članak 3.
(1) Predmet ispitivanja na osnovnom revizorskom ispitu su područja iz članka 11. stavaka 3. i 4. Zakona koja su raspoređena u sljedeće module osnovnog revizorskog ispita:
1. računovodstvo, analiza financijskih izvještaja i procjena vrijednosti poslovnih cjelina (u daljnjem tekstu: Modul 1)
2. revizija – propisi, pravila i praksa revidiranja (u daljnjem tekstu: Modul 2)
3. poslovna ekonomija i makroekonomija za revizore (u daljnjem tekstu: Modul 3)
4. pravo za revizore (u daljnjem tekstu: Modul 4)
5. porezi i doprinosi (u daljnjem tekstu: Modul 5).
(2) Modul 1, sadrži sljedeća područja iz članka 11. stavka 3. Zakona:
– opća računovodstvena teorija i načela
– propisi i standardi vezani za pripremu godišnjih financijskih izvještaja i godišnjih konsolidiranih financijskih izvještaja
– Međunarodni standardi financijskog izvještavanja i Hrvatski standardi financijskog izvještavanja
– računovodstvo neprofitnih organizacija i proračunsko računovodstvo
– propisi u vezi s pripremom godišnjih financijskih izvještaja i godišnjih konsolidiranih financijskih izvještaja subjekata nadzora Hrvatske narodne banke i Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga
– financijska analiza – analiza financijskih izvještaja
– računovodstvo troškova i upravljačko računovodstvo.
(3) Modul 2, sadrži sljedeća područja iz članka 11. stavaka 3. i 4. Zakona:
– revizija i stručne vještine
– propisi i profesionalni standardi u vezi s obavljanjem revizorskih usluga te ovlaštenim revizorima i revizorskim društvima
– Međunarodni revizijski standardi iz članka 4. točke 24. Zakona
– profesionalna etika i neovisnost
– propisi u vezi s revizijom godišnjih financijskih izvještaja i godišnjih konsolidiranih financijskih izvještaja subjekata nadzora Hrvatske narodne banke i Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga te njihove revizije
– informacijska tehnologija i računalni sustavi, u mjeri u kojoj je relevantno za reviziju.
(4) Modul 3, sadrži sljedeća područja iz članka 11. stavaka 3. i 4. Zakona:
– upravljanje rizicima i unutarnja kontrola
– financijska analiza
– opća, poslovna i financijska ekonomija, u mjeri u kojoj je relevantno za reviziju
– osnovna načela financijskog upravljanja trgovačkim društvima, u mjeri u kojoj je relevantno za reviziju
– matematika i statistika, u mjeri u kojoj je relevantno za reviziju.
(5) Modul 4, sadrži sljedeća područja iz članka 11. stavka 4. Zakona, u mjeri u kojoj su relevantna za reviziju:
– pravo društava i korporativno upravljanje
– stečajni i slični pravni postupci
– građansko i trgovačko pravo
– radno pravo
– sprječavanje pranja novca i financiranja terorizma.
(6) Modul 5, sadrži sljedeća područja iz članka 11. stavka 4. Zakona, u mjeri u kojoj su relevantna za reviziju:
– porezno pravo
– socijalno pravo.
(7) Predmet ispitivanja na revizorskom ispitu za održivost su područja iz članka 11. stavka 6. Zakona:
– pravni zahtjevi i standardi izvještavanja o održivosti
– analiza održivosti
– postupci dubinske analize u pogledu pitanja održivosti
– pravni zahtjevi i standardi provjere izvještavanja o održivosti.
(8) Razrada područja ispitivanja unutar određenog modula osnovnog revizorskog ispita te revizorskog ispita za održivost sadržana je u Prilogu I. koji je sastavni je dio ovoga Pravilnika.
Sadržaj programa revizorskog ispita
Članak 4.
(1) Program revizorskog ispita mora biti cjelovit, aktualan i relevantan za obavljanje revizorskih usluga i mora ispunjavati uvjete propisane ovim Pravilnikom.
(2) Program revizorskog ispita za sve module osnovnog revizorskog ispita mora sadržavati:
– naziv modula
– popis područja unutar modula
– razradu sadržaja svih područja unutar modula
– ishode učenja za svako područje unutar modula
– popis obvezne literature koji uključuje pravne izvore (zakoni, podzakonski akti i drugi propisi), stručnu literaturu (udžbenici i drugi stručni materijali) i materijale sa praktičnim primjerima za pripremu osnovnog revizorskog ispita
– ukupan broj pitanja i/ili zadataka na ispitnom testu i formu/oblik/vrstu pitanja i/ili zadataka
– zastupljenost pitanja i/ili zadataka na ispitnom testu, po područjima i po formi/obliku/vrsti pitanja i/ili zadataka
– sustav/način bodovanja pojedinih formi/oblika/vrsta pitanja i/ili zadataka
– maksimalno mogući broj bodova na ispitnom testu
– prag prolaznosti izražen u broju bodova
– oblik ispitnog testa (ispitni test tiskan na papiru ili ispitni test u elektronskom formatu na računalu)
– vrijeme trajanja ispitnog testa iz pojedinog modula u satima i minutama
– raspored ispitnih rokova za kalendarsku godinu na koju se program odnosi
– obrazac prijave za polaganje osnovnog revizorskog ispita.
(3) Program revizorskog ispita za održivost mora sadržavati:
– popis područja
– razradu sadržaja svih područja
– ishode učenja za svako područje
– popis obvezne literature koji uključuje pravne izvore (zakoni, podzakonski akti i drugi propisi), stručnu literaturu (udžbenici i drugi stručni materijali) i materijale sa praktičnim primjerima za pripremu revizorskog ispita za održivost
– ukupan broj pitanja i/ili zadataka na ispitnom testu i formu/oblik/vrstu pitanja i/ili zadataka
– zastupljenost pitanja i/ili zadataka na ispitnom testu, po područjima i po formi/obliku/vrsti pitanja i/ili zadataka
– sustav/način bodovanja pojedinih formi/oblika/vrsta pitanja i/ili zadataka
– maksimalno mogući broj bodova na ispitnom testu
– prag prolaznosti izražen u broju bodova
– oblik ispitnog testa (ispitni test tiskan na papiru ili ispitni test u elektronskom formatu na računalu)
– vrijeme trajanja ispitnog testa u satima i minutama
– raspored ispitnih rokova za kalendarsku godinu na koju se program odnosi
– obrazac prijave za polaganje revizorskog ispita za održivost.
(4) Hrvatska revizorska komora dužna je program revizorskog ispita dostaviti Ministarstvu financija na izdavanje prethodne suglasnosti najkasnije 30 dana prije početka kalendarske godine na koju se program odnosi.
(5) Hrvatska revizorska komora na svojoj internetskoj stranici objavljuje program revizorskog ispita za tekuću kalendarsku godinu i pripadnu prethodnu suglasnost Ministarstva financija te informacije o organizaciji i provođenju revizorskog ispita.
Način dokazivanja ispunjavanja uvjeta
Članak 5.
(1) Program revizorskog ispita iz članka 4. ovoga Pravilnika, Hrvatska revizorska komora objavljuje na svojoj internetskoj stranici najkasnije 60 dana prije datuma prvog ispitnog roka prema rasporedu iz istog programa.
(2) Prijava za polaganje revizorskog ispita zajedno s potrebnom dokumentacijom kao dokazom o ispunjavanju uvjeta iz članka 11. stavka 7. Zakona i, ako je primjenjivo, stavaka 8. ili 9. Zakona, podnosi se Hrvatskoj revizorskoj komori. Obrazac prijave za polaganje revizorskog ispita sastavni je dio objavljenog programa revizorskog ispita, a dostupan je na internetskoj stranici Hrvatske revizorske komore.
(3) Rok za dostavu prijave za polaganje revizorskog ispita s potrebnom dokumentacijom je najkasnije 30 dana prije datuma prvog ispitnog roka s kojim, prema rasporedu iz objavljenog programa revizorskog ispita, započinje polaganje revizorskog ispita.
(4) Kao dokaz o ispunjavanju uvjeta iz članka 11. stavka 7. Zakona kandidat, uz obrazac prijave za polaganje osnovnog revizorskog ispita prilaže i dostavlja Hrvatskoj revizorskoj komori sljedeće:
1. presliku diplome, kao dokaz o završenom studiju iz članka 11. stavka 7. točke 1. Zakona
2. potvrdu s podacima evidentiranim u matičnoj evidenciji Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje o prijavama na mirovinsko osiguranje ili drugu odgovarajuću potvrdu, kao dokaz o ispunjenju uvjeta iz članka 11. stavka 7. točke 2. Zakona
3. potvrdu ovlaštenog revizora, o najmanje četiri godine radnog iskustva kandidata u obavljanju zakonske revizije, s izrijekom navedenim razdobljem u kojem je kandidat sudjelovao u obavljanju zakonske revizije i popisom zadaća i aktivnosti u istim zakonskim revizijama, kao dokaz o ispunjenju uvjeta iz članka 11. stavka 7. točke 2. Zakona.
(5) Kandidat koji uz obrazac prijave za polaganje osnovnog revizorskog ispita podnese i obrazac prijave za polaganje revizorskog ispita za održivost, kao dokaz o ispunjavanju uvjeta iz članka 11. stavka 8. Zakona, dostavlja Hrvatskoj revizorskoj komori potvrdu ovlaštenog revizora, o najmanje osam mjeseci radnog iskustva kandidata u obavljanju provjere izvještaja o održivosti ili drugih usluga povezanih s održivosti, s izrijekom navedenim razdobljem u kojem je kandidat sudjelovao u obavljanju navedenih poslova i popisom zadaća i aktivnosti u istim poslovima, kao dokaz o ispunjenju uvjeta iz članka 11. stavka 8. točke 2. Zakona.
(6) Kao dokaz o ispunjavanju uvjeta iz članka 11. stavka 9. Zakona ovlašteni revizor, uz obrazac prijave za polaganje revizorskog ispita za održivost dostavlja Hrvatskoj revizorskoj komori potvrdu ovlaštenog revizora, o najmanje osam mjeseci radnog iskustva kandidata u obavljanju provjere izvještaja o održivosti ili drugih usluga povezanih s održivosti, s izrijekom navedenim razdobljem u kojem je kandidat sudjelovao u obavljanju navedenih poslova i popisom zadaća i aktivnosti u istim poslovima, kao dokaz o ispunjenju uvjeta iz članka 11. stavka 9. Zakona.
(7) Prijava za polaganje revizorskog ispita i pripadni dokazi o ispunjenju uvjeta te dokumenti u postupku polaganja revizorskog ispita dostavljaju se u PDF formatu, putem elektroničke pošte Hrvatske revizorske komore: [email protected]. Hrvatska revizorska komora za potrebe provjere ispunjavanja uvjeta za polaganje revizorskog ispita od kandidata može zatražiti na uvid originalne dokumente.
(8) Ako prijava za polaganje revizorskog ispita nije potpuna ili neki od dokaza nije valjan, o tome se obavještava kandidat i poziva na otklanjanje nedostatka najkasnije u roku od sedam dana od dana obavijesti, u protivnom prijava se odbacuje kao nepotpuna.
(9) Ako prijava za polaganje revizorskog ispita nije podnesena u roku iz stavka 3. ovoga članka, o tome se obavještava kandidat i prijava se odbacuje kao nepravodobna.
Pregled prijava za polaganje revizorskog ispita
Članak 6.
(1) Pregled prijava za polaganje revizorskog ispita i dostavljenih dokaza iz članka 5. ovoga Pravilnika te provjeru ispunjava li kandidat uvjete iz članka 11. stavka 7. Zakona i, ako je primjenjivo, stavaka 8. ili 9. Zakona na datum s kojim kandidat započinje polaganje revizorskog ispita, provodi povjerenstvo za provjeru uvjeta za polaganje revizorskog ispita.
(2) Upravno vijeće Hrvatske revizorske komore imenuje povjerenstvo iz stavka 1. ovoga članka kojeg čine jedan član akademske zajednice i/ili drugi stručnjak koji je ujedno član ispitnog povjerenstva te dva ovlaštena revizora koji su ujedno članovi radnih tijela za edukaciju i za revizijske standarde i profesionalnu etiku Upravnog vijeća Hrvatske revizorske komore.
Sadržaj i područja koja su predmet izuzeća od provjere teorijskog znanja
Članak 7.
(1) Fizička osoba koja je završila sveučilišni specijalistički studij ili doktorski studij ili stekla stručnu kvalifikaciju ovlaštenog računovođe ili ovlaštenog revizora prema programu profesionalne organizacije koja je član Međunarodne federacije računovođa (engl. IFAC) ili je stekla stručnu kvalifikaciju srodnu revizorskoj, a obuhvaćena je zakonom kojim se uređuju regulirane profesije i priznavanje inozemnih stručnih kvalifikacija, može se izuzeti od provjere znanja u jednom ili više područja iz članka 11. stavaka 3., 4. i/ili 6. Zakona, ako je iste sadržaje položila kroz predmete u okviru navedenih studija, odnosno programa stjecanja stručne kvalifikacije u zadnjih pet godina do trenutka prijave za polaganje revizorskog ispita.
(2) Fizička osoba iz stavka 1. ovoga članka podnosi Hrvatskoj revizorskoj komori obrazloženi zahtjev za izuzeće uz koji dostavlja potvrdu o položenim ispitima na navedenim studijima (prijepis ocjena) kao i studijski program, odnosno program stručne kvalifikacije iz kojeg su vidljiva područja i sadržaji ispitivanja na ispitnim rokovima kada je fizička osoba iste sadržaje položila kroz predmete u okviru studija, odnosno stjecanja stručne kvalifikacije.
(3) U slučaju da je fizička osoba završila studije ili stekla stručnu kvalifikaciju srodnu revizijskoj, a obuhvaćena je zakonom kojim se uređuju regulirane profesije i priznavanje inozemnih stručnih kvalifikacija izvan Republike Hrvatske, potvrda o položenim ispitima i studijski program, odnosno program stjecanja stručne kvalifikacije, moraju biti prevedeni na hrvatski jezik i ovjereni od strane stalnog sudskog tumača za izvorni jezik na kojem su navedeni dokumenti izdani. Uz potvrdu o položenim ispitima i studijski program završenog studija izvan Republike Hrvatske, prilaže se i rješenje nacionalnog ENIC/NARIC ureda pri Agenciji za znanost i visoko obrazovanje o priznavanju inozemne visokoškolske kvalifikacije.
(4) Zahtjeve za izuzeće od provjere znanja u jednom ili više područja iz članka 11. stavaka 3., 4. i/ili 6. Zakona, razmatra povjerenstvo iz članka 6. ovoga Pravilnika, uspoređujući sadržaj, odnosno područja položenih ispita u okviru navedenih studija, odnosno programa stjecanja stručne kvalifikacije s ispitnim sadržajem područja iz članka 11. stavaka 3., 4. i/ili 6. Zakona koja su obuhvaćena revizorskim ispitom.
(5) Odluku o izuzeću od provjere znanja u jednom ili više područja iz članka 11. stavaka 3., 4. i/ili 6. Zakona donosi Hrvatska revizorska komora, na obrazloženi prijedlog povjerenstva iz stavka iz članka 6. ovoga Pravilnika.
(6) Odluka o izuzeću iz stavka 5. ovoga članka upravni je akt, čiji je sastavni dio i obrazloženi prijedlog povjerenstva. Na ovaj upravni akt podnosi se žalba Ministarstvu financija.
(7) Fizička osoba kojoj je usvojen zahtjev za izuzeće od provjere znanja u jednom ili više područja iz članka 11. stavaka 3., 4. i/ili 6. Zakona, polaže preostala područja osnovnog revizorskog ispita ili u slučaju revizorskog ispita za održivosti preostala područja revizorskog ispita za održivost, u roku od 48 mjeseci od datuma odluke iz stavka 6. ovoga članka.
(8) Na fizičku osobu kojoj je usvojen zahtjev za izuzeće od provjere znanja u jednom ili više područja iz članka 11. stavaka 3., 4. i/ili 6. Zakona, na odgovarajući način se primjenjuju odredbe ovoga Pravilnika.
Osobne zaporke i liste kandidata s pravom polaganja revizorskog ispita
Članak 8.
(1) Kandidatu koji na datum s kojim započinje polaganje revizorskog ispita, ispunjava uvjete iz članka 11. stavka 7. Zakona i, ako je primjenjivo, stavaka 8. ili 9. Zakona, Hrvatska revizorska komora dodjeljuje osobnu zaporku radi osiguravanja povjerljivosti postupka ispitivanja i postupka ocjenjivanja revizorskog ispita.
(2) Dodijeljena osobna zaporka i druge obavijesti i pismena Hrvatske revizorske komore dostavljaju se kandidatu elektroničkim putem na kontakt adresu elektroničke pošte koju je kandidat potvrdio kao svoj osobni kontakt podatak. Dodijeljenu osobnu zaporku kandidat koristi tijekom cijelog postupka polaganja revizorskog ispita.
(3) Hrvatska revizorska komora sastavlja listu kandidata koji imaju pravo polagati revizorski ispit, navođenjem dodijeljenih osobnih zaporki te istu listu kandidata objavljuje na svojoj internetskoj stranici najkasnije 15 dana prije datuma prvog ispitnog roka prema rasporedu iz objavljenog programa revizorskog ispita za tekuću kalendarsku godinu.
(4) Hrvatska revizorska komora za svaki ispitni rok na kojem se polažu ispitni testovi iz određenog modula osnovnog revizorskog ispita te revizorski ispit za održivost, na svojoj internetskoj stranici objavljuje liste prijavljenih kandidata koji imaju pravo polagati na određenom ispitnom roku, ispitni test iz određenog modula osnovnog revizorskog ispita te revizorski ispit za održivost uz navođenje dodijeljenih osobnih zaporki.
Naknada za polaganje revizorskog ispita
Članak 9.
(1) Kandidat plaća naknadu za polaganje revizorskog ispita Hrvatskoj revizorskoj komori.
(2) Naknadu za polaganje revizorskog ispita čine pojedinačne naknade za polaganje ispitnog testa iz određenog modula osnovnog revizorskog ispita i, ako je primjenjivo, naknada za polaganje revizorskog ispita za održivost koje utvrđuje Hrvatska revizorska komora odlukom, uz prethodnu suglasnost Ministarstva financija.
Ispitno povjerenstvo
Članak 10.
(1) Revizorski ispit provodi ispitno povjerenstvo koje Hrvatska revizorska komora imenuje za revizorski ispit koji se provodi u tekućoj kalendarskoj godini.
(2) Ispitno povjerenstvo čine pet članova od kojih najmanje troje moraju biti ovlašteni revizori. Članovi ispitnog povjerenstva između sebe biraju predsjednika.
(3) Hrvatska revizorska komora imenuje dva zamjenska člana.
(4) Ispitno povjerenstvo čine predstavnici Ministarstva financija, članovi akademske zajednice koji su birani u znanstveno-nastavna zvanja iz znanstvene grane ispitnih područja, ovlašteni revizori i drugi stručnjaci s odgovarajućim znanjem i stručnim iskustvom od najmanje pet godina u području za koje su angažirani kao članovi ispitnog povjerenstva.
(5) Ispitno povjerenstvo zaduženo je za:
1. sastavljanje ispitnih testova iz modula osnovnog revizorskog ispita i ispitnog testa za revizorski ispit za održivost
2. ocjenjivanje ispitnih testova iz određenog modula osnovnog revizorskog ispita te ocjenjivanje ispitnih testova revizorskog ispita za održivost
3. rješavanje zahtjeva kandidata za uvid u ostvareni rezultat na ispitnom roku za polaganje određenog modula osnovnog revizorskog ispita i za polaganje revizorskog ispita za održivost te provedbu uvida
4. izvještavanje Odbora za edukaciju o nedostatcima ispitnog materijala uočenim tijekom sastavljanja ispitnih testova iz određenog modula osnovnog revizorskog ispita i za revizorski ispit za održivost
5. sastavljanje zapisnika o provedenom ispitnom roku za polaganje ispitnog testa iz određenog modula osnovnog revizorskog ispita i provedenom revizorskom ispitu za održivost uključujući i rezultate ispita
6. sastavljanje zapisnika o kandidatima koji su uspješno položili ispitne testove svih modula osnovnog revizorskog ispita i/ili koji su uspješno položili revizorski ispit za održivost.
(6) Ispitno povjerenstvo dostavlja zapisnike iz stavka 5. točaka 5. i 6. ovoga članka Upravnom vijeću Hrvatske revizorske komore za prvu sjednicu nakon datuma provedenog ispitnog roka.
(7) Ispitno povjerenstvo obvezno je tijekom obavljanja svojih zadaća jamčiti svoju neovisnost i tajnost podataka u postupku ispitivanja i ocjenjivanja te osobnih podataka kandidata.
Raspored polaganja revizorskog ispita
Članak 11.
(1) Polaganje osnovnog revizorskog ispita ostvaruje se kroz polaganje ispitnih testova iz modula osnovnog revizorskog ispita iz članka 3. stavka 1. ovoga Pravilnika, prema objavljenom programu revizorskog ispita Hrvatske revizorske komore za tekuću kalendarsku godinu.
(2) Polaganje ispitnih testova iz modula osnovnog revizorskog ispita odvija se prema rasporedu ispitnih rokova iz modula osnovnog revizorskog ispita koji određuje Hrvatska revizorska komora programom revizorskog ispita za tekuću kalendarsku godinu.
(3) Polaganje osnovnog revizorskog ispita kandidat započinje s polaganjem ispitnog testa iz Modula 1, a nastavlja se polaganjem ispitnog testa iz Modula 2. Redoslijed polaganja ispitnih testova iz preostalih modula osnovnog revizorskog ispita kandidat određuje prema vlastitom izboru ispitnih rokova koji su predviđeni rasporedom iz programa osnovnog revizorskog ispita za kalendarsku godinu u kojoj kandidat polaže preostale module osnovnog revizorskog ispita.
(4) Kandidat podnošenjem prijave za polaganje osnovnog revizorskog ispita iz članka 5. stavka 2. ovoga Pravilnika ujedno prijavljuje i prvo polaganje ispitnog testa iz Modula 1.
(5) Kandidat za svako daljnje polaganje ispitnih testova iz ostalih modula osnovnog revizorskog ispita, prema vlastitom izboru ispitnih rokova koji su predviđeni rasporedom iz programa revizorskog ispita, dostavlja Hrvatskoj revizorskoj komori obavijest putem elektroničke pošte ili prijavom na izabrani ispitni rok objavljen na internetskoj stranici Hrvatske revizorske Komore, 30 dana prije datuma izabranog ispitnog roka iz određenog modula osnovnog revizorskog ispita.
(6) Polaganje revizorskog ispita za održivost ostvaruje se prema objavljenom programu revizorskog ispita iz stavka 1. ovoga članka, prema rasporedu ispitnih rokova za revizorski ispit za održivost koji određuje Hrvatska revizorska komora za tekuću kalendarsku godinu.
Način polaganja revizorskog ispita
Članak 12.
(1) Na svakom ispitnom roku za polaganje ispitnog testa iz određenog modula osnovnog revizorskog ispita i/ili za polaganje revizorskog ispita za održivost, kandidat je dužan predočiti važeći identifikacijski dokument s fotografijom, u protivnom neće biti u mogućnosti pristupiti polaganju ispitnog testa iz određenog modula osnovnog revizorskog ispita i/ili polaganju revizorskog ispita za održivost.
(2) Kandidat polaže revizorski ispit na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu, pod osobnom zaporkom radi osiguravanja povjerljivosti postupka ispitivanja i postupka ocjenjivanja.
(3) Polaganje ispitnih testova iz modula osnovnog revizorskog ispita provodi se u pisanom obliku, bez mogućnosti korištenja literature, a trajanje polaganja ispitnih testova za pojedini modul osnovnog revizorskog ispita je sljedeće:
1. Modul 1 – četiri sata (240 minuta)
2. Modul 2 – četiri sata (240 minuta)
3. Modul 3 – dva sata (120 minuta)
4. Modul 4 – dva sata (120 minuta)
5. Modul 5 – tri sata (180 minuta).
(4) Polaganje ispitnog testa revizorskog ispita za održivost provodi se u pisanom obliku, bez mogućnosti korištenja literature, a trajanje polaganja je tri sata (180 minuta).
(5) Polaganje revizorskog ispita provodi se u ispitnoj prostoriji u kojoj moraju biti osigurani tehnički i prostorni kapaciteti za provedbu revizorskog ispita uvažavajući primijenjeni oblik ispita (ispit tiskan na papiru ili ispit u elektronskom formatu na računalu).
(6) Tijekom polaganja revizorskog ispita mora se nadzirati i osigurati poštivanje reda i ispitne discipline kandidata.
(7) U slučaju polaganja revizorskog ispita u elektronskom formatu na računalu, u ispitnoj prostoriji je potrebno osigurati uvjete za nadzor poštivanja reda i discipline kandidata koji su najmanje jednaki uvjetima za nadzor kad se polaganje provodi na ispitu tiskanom na papiru.
(8) Za nadzor poštivanja reda i ispitne discipline kandidata tijekom polaganja revizorskog ispita, Hrvatska revizorska komora zadužuje jednog člana ispitnog povjerenstva i jednog zaposlenika stručne službe.
Nedozvoljena ponašanja kandidata
Članak 13.
(1) Nedozvoljena ponašanja kandidata na revizorskom ispitu su:
1. nepridržavanje uputa člana ispitnog povjerenstva i zaposlenika stručne službe
2. neprimjereno ponašanje i nepoštivanje člana ispitnog povjerenstva i zaposlenika stručne službe
3. osvrtanje, razgovaranje i drugi oblici sporazumijevanja s ostalim kandidatima
4. ometanje drugih kandidata tijekom revizorskog ispita
5. prepisivanje ili dopuštanje prepisivanja
6. posjedovanje ili korištenje nedopuštenih pomagala (korištenje literature, uređaja za pristupanje internetu i drugo)
7. zapisivanje/slikanje ispitnih pitanja/zadataka
8. zamjena identiteta kandidata.
(2) Mjere koje se izriču kandidatu u slučajevima nedozvoljenog ponašanja su:
1. opomena, kao upozorenje kod prvog primijećenog nedozvoljenog ponašanja iz stavka 1. točaka 1. do 5. ovoga članka
2. prekid polaganja revizorskog ispita nakon ponavljanja nedozvoljenog ponašanja iz stavka 1. točaka 1. do 5. ovoga članka
3. prekid polaganja ispitnog testa u slučaju iz stavka 1. točaka 6. do 8. ovoga članka.
(3) Kandidat kojemu je izrečena mjera prekida polaganja ispitnog testa iz stavka 2. točaka 2. i 3. ovoga članka, udaljuje se iz ispitne prostorije i smatra se da nije položio ispitni test revizorskog ispita.
(4) Kandidat koji se prijavio za polaganje ispitnog testa iz određenog modula osnovnog revizorskog ispita i/ili za polaganje ispitnog testa iz revizorskog ispita za održivost, a istome nije pristupio niti je prethodno odgodio polaganje, smatra se da predmetni ispitni test revizorskog ispita nije položio, uz obvezu plaćanja naknade za polaganje ispitnog testa iz modula osnovnog revizorskog ispita i/ili za polaganje ispitnog testa iz revizorskog ispita za održivost.
(5) Kandidat koji je pristupio polaganju ispitnog testa iz određenog modula osnovnog revizorskog ispita i/ili polaganju ispitnog testa iz revizorskog ispita za održivost te tijekom njegovog trajanja odustao, a da pri tom nije ostvario bodove za prolaznost, smatra se da predmetni ispitni test revizorskog ispita nije položio, uz obvezu plaćanja naknade za polaganje ispitnog testa iz modula osnovnog revizorskog ispita i/ili za polaganje ispitnog testa iz revizorskog ispita za održivost.
Ocjenjivanje revizorskog ispita
Članak 14.
(1) Hrvatska revizorska komora propisuje pragove prolaznosti za svaki modul osnovnog revizorskog ispita i prag prolaznosti za revizorski ispit za održivost.
(2) Kandidat je položio osnovni revizorski ispit ako je ostvario propisane pragove prolaznosti iz svih modula osnovnog revizorskog ispita.
(3) Kandidat je položio revizorski ispit za održivost ako je ostvario propisani prag prolaznosti.
(4) Uspjeh na polaganju ispitnog testa iz određenog modula osnovnog revizorskog ispita i osnovnog revizorskog ispita te ispitnog testa iz revizorskog ispita za održivost ocjenjuje se s »položio« ili »nije položio«.
(5) Ispitno povjerenstvo sastavlja zapisnik o provedenom ispitnom roku za polaganje ispitnog testa iz određenog modula osnovnog revizorskog ispita i/ili za polaganje ispitnog testa iz revizorskog ispita za održivost uključujući i ocjenjivanje te zapisnik o kandidatima koji su uspješno položili sve module osnovnog revizorskog ispita i/ili revizorski ispit za održivost.
(6) Zapisnik o provedenom ispitnom roku za polaganje određenog modula osnovnog revizorskog ispita i/ili za polaganje revizorskog ispita za održivost te zapisnik o rezultatima revizorskog ispita sadrži:
1. ime i prezime predsjednika i članova ispitnog povjerenstva
2. naziv revizorskog ispita
3. naziv modula osnovnog revizorskog ispita na koji se odnosi zapisnik
4. datum i mjesto polaganja revizorskog ispita
5. tabelarni prikaz ostvarenih rezultata svih kandidata s kratkim obrazloženjem
6. ime i prezime kandidata koji su pristupili polaganju ispitnog testa iz određenog modula osnovnog revizorskog ispita i/ili polaganju revizorskog ispita za održivost s prikazom ostvarenih rezultata za svakog kandidata
7. ime i prezime kandidata koji su uspješnim polaganjem modula osnovnog revizorskog ispita na koji se odnosi zapisnik, ujedno položili posljednji modul osnovnog revizorskog ispita i time uspješno položili osnovni revizorski ispit
8. ime i prezime kandidata koji su uspješno položili revizorski ispit za održivost
9. ispitna pitanja
10. izrečene mjere zbog nedozvoljenog ponašanja kandidata na revizorskom ispitu s obrazloženjem.
(7) Zapisnik o kandidatima koji su uspješno položili ispitne testove iz svih modula osnovnog revizorskog ispita i time položili osnovni revizorski ispit sadrži:
1. ime i prezime predsjednika i članova ispitnog povjerenstva
2. datum i mjesto polaganja ispitnog testa iz modula osnovnog revizorskog ispita, koji je za kandidata ujedno posljednji modul osnovnog revizorskog ispita
3. tabelarni prikaz ostvarenih rezultata iz ispitnih testova svih modula osnovnog revizorskog ispita s datumom polaganja pojedinog modula i kratkim obrazloženjem, za svakog pojedinog kandidata koji je uspješno položio osnovni revizorski ispit.
Objavljivanje rezultata
Članak 15.
(1) Hrvatska revizorska komora u roku od sedam dana od datuma ispitnog roka za polaganje modula osnovnog revizorskog ispita i/ili za polaganje revizorskog ispita za održivost na svojoj internetskoj stranici objavljuje privremene rezultate, objavom liste kandidata pod dodijeljenim osobnim zaporkama.
(2) Kandidat ima pravo uvida u ostvareni rezultat polaganja modula osnovnog revizorskog ispita i/ili revizorskog ispita za održivost.
(3) Zahtjev za uvid kandidat podnosi ispitnom povjerenstvu, putem Hrvatske revizorske komore, te isti dostavlja u roku od tri dana od datuma objave privremenih rezultata na kontakt adresu elektroničke pošte Hrvatske revizorske komore. Zahtjev kandidata za uvid rješava ispitno povjerenstvo u roku od sedam dana od datuma primitka zahtjeva te u istom roku poziva kandidata na uvid.
(4) Na pitanja kandidata u vezi ostvarenog rezultata polaganja modula osnovnog revizorskog ispita i/ili revizorskog ispita za održivost odgovara se tijekom uvida u ispitne rezultate nakon čega kandidat nema pravo tražiti dodatna pojašnjenja i dostavljati komentare.
(5) Nakon provedenog uvida u rezultate polaganja modula osnovnog revizorskog ispita i/ili revizorskog ispita za održivost Hrvatska revizorska komora na svojoj internetskoj stranici objavljuje konačne rezultate, objavom liste kandidata pod dodijeljenim osobnim zaporkama.
(6) Kandidatu koji je pristupio polaganju modula osnovnog revizorskog ispita i/ili revizorskog ispita za održivost, Hrvatska revizorska komora daje obavijest o ostvarenom rezultatu.
Postupanje u slučaju neuspjeha na revizorskom ispitu
Članak 16.
(1) Kandidat koji nije položio ispitni test iz određenog modula osnovnog revizorskog ispita može ponovo polagati ispitni test iz istog modula osnovnog revizorskog ispita.
(2) Kandidat koji nije ostvario prag prolaznosti iz ispitnih testova iz Modula 1 i Modula 2, ne može pristupiti polaganju ispitnih testova iz preostalih modula osnovnog revizorskog ispita kao ni polaganju revizorskog ispita za održivost u slučaju da istom pristupa kao kandidat iz članka 11. stavka 8. Zakona.
(3) Polaganje ispitnih testova iz svih modula osnovnog revizorskog ispita kandidat mora završiti u roku od 60 mjeseci od datuma objave liste kandidata iz članka 8. stavka 3. ovoga Pravilnika.
(4) Kandidat polaže ispitne testove iz modula osnovnog revizorskog ispita prema programu osnovnog revizorskog ispita važećem za kalendarsku godinu u kojoj polaže te ispitne testove.
(5) Kandidat koji nije položio revizorski ispit za održivost može ponovo polagati revizorski ispit za održivost.
(6) Kandidat polaže ispitni test iz revizorskog ispita za održivost prema programu revizorskog ispita za održivost važećem za kalendarsku godinu u kojoj polaže taj revizorski ispit.
(7) Kandidat iz članka 11. stavka 8. Zakona, koji je istovremeno pristupio polaganju osnovnog revizorskog ispita i revizorskog ispita za održivosti, mora u roku od 72 mjeseca od datuma objave liste kandidata iz članka 8. stavka 3. ovoga Pravilnika položiti osnovni revizorski ispit i revizorski ispit za održivost.
(8) Ovlašteni revizor iz članka 11. stavka 9. Zakona mora položiti revizorski ispit za održivost u roku od 12 mjeseci od datuma objave liste kandidata iz članka 8. stavka 3. ovoga Pravilnika koji imaju pravo polagati revizorski ispit za održivost.
(9) Ovlašteni revizor polaže ispitni test iz revizorskog ispita za održivost prema programu revizorskog ispita za održivost važećem za kalendarsku godinu u kojoj kandidat polaže taj revizorski ispit.
(10) Ovlašteni revizor koji nije položio revizorski ispit za održivost može ponovo polagati revizorski ispit za održivost.
(11) Po proteku propisanih rokova iz stavaka 3., 7. i 8. ovoga članka kandidat ili ovlašteni revizor može ponovo prijaviti polaganje osnovnog revizorskog ispita i/ili revizorskog ispita za održivost. U tom slučaju kandidat ili ovlašteni revizor podliježe ponovnoj provjeri ispunjenja uvjeta iz članka 11. stavaka 7. Zakona i, ako je primjenjivo, stavaka 8. ili 9. Zakona.
Izdavanje potvrde o položenom revizorskom ispitu i rješenja o nepoloženom revizorskom ispitu
Članak 17.
(1) Kandidatu koji je položio ispitne testove iz svih modula osnovnog revizorskog ispita, Hrvatska revizorska komora izdaje potvrdu o položenom osnovnom revizorskom ispitu.
(2) Kandidatu koji nije položio ispitne testove iz svih modula revizorskog ispita u roku iz članka 16. stavka 3. ovoga Pravilnika, Hrvatska revizorska komora izdaje rješenje kojim se utvrđuje da kandidat nije položio osnovni revizorski ispit.
(3) Kandidatu koji je položio revizorski ispit za održivost, Hrvatska revizorska komora izdaje potvrdu o položenom revizorskom ispitu za održivost.
(4) Kandidatu koji nije položio revizorski ispit za održivost u roku iz članka 16. stavaka 7. ili 8. ovoga Pravilnika, Hrvatska revizorska komora izdaje rješenje kojim se utvrđuje da kandidat nije položio revizorski ispit za održivost.
(5) Potvrda i rješenje iz stavaka 1. do 4. ovoga članka upravni su akti. Na ove upravne akte podnosi se žalba Ministarstvu financija.
(6) Hrvatska revizorska komora vodi evidenciju kandidata i evidenciju polaganja ispitnih testova iz svih modula osnovnog revizorskog ispita te evidenciju o položenim osnovnim revizorskim ispitima i revizorskim ispitima za održivost.
Primjena ispitnih materijala i materijala za pripremu polaganja revizorskog ispita
Članak 18.
Ispitni materijali (ispitna pitanja i/ili zadaci) i materijali za pripremu polaganja osnovnog revizorskog ispita i/ili za pripremu polaganja revizorskog ispita za održivost ujedno su ispitni materijali i materijali za pripremu polaganja posebnog ispita i ispita osposobljenosti.
III. POSEBAN ISPIT
Struktura i sadržaj posebnog ispita
Članak 19.
(1) Poseban ispit organizira i provodi Hrvatska revizorska komora.
(2) Poseban ispit polaže se prema programu koji određuje Hrvatska revizorska komora uz prethodnu suglasnost Ministarstva financija.
(3) Poseban ispit za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje zakonske revizije i drugih revizorskih usluga obuhvaća područja iz članka 11. stavaka 3. i 4. Zakona koja su raspoređena u sljedeće module posebnog ispita:
1. Računovodstvo, analiza financijskih izvještaja i procjena vrijednosti poslovnih cjelina
2. Revizija – propisi, pravila i praksa revidiranja
3. Pravo za revizore
4. Porezi i doprinosi.
(4) Detaljna razrada pojedinog područja ispitivanja unutar modula posebnog ispita iz stavka 3. ovoga članka identična je razradi područja ispitivanja unutar istih modula osnovnog revizorskog ispita iz članka 3. stavaka 2., 3., 5. i 6. ovoga Pravilnika.
(5) Poseban ispit za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje provjere izvještaja o održivosti obuhvaća područja iz članka 3. stavka 7. ovoga Pravilnika.
(6) Program posebnog ispita mora biti cjelovit, aktualan i relevantan za obavljanje revizorskih usluga i mora ispunjavati uvjete propisane ovim Pravilnikom.
(7) Program posebnog ispita mora sadržavati sve elemente koji su određeni člankom 4. stavcima 2. ili 3. ovoga Pravilnika.
(8) Hrvatska revizorska komora dužna je program posebnog ispita dostaviti Ministarstvu financija na izdavanje prethodne suglasnosti najkasnije 30 dana prije početka kalendarske godine na koju se isti program odnosi.
(9) Hrvatska revizorska komora na svojoj internetskoj stranici objavljuje program posebnog ispita za tekuću kalendarsku godinu i pripadnu prethodnu suglasnost Ministarstva financija te informacije o organizaciji i provođenju posebnog ispita.
Način prijave polaganja posebnog ispita
Članak 20.
(1) Program posebnog ispita iz članka 19. ovoga Pravilnika, Hrvatska revizorska komora objavljuje na svojoj internetskoj stranici najkasnije 60 dana prije datuma prvog ispitnog roka, prema rasporedu iz istog programa.
(2) Prijavu za polaganje posebnog ispita podnosi fizička osoba kojoj je rješenjem Ministarstva financija ukinuto rješenje o izdavanju odobrenja za rad za obavljanje zakonske revizije i drugih revizorskih usluga i/ili rješenje o ukidanju odobrenja za rad za obavljanje provjere izvještaja o održivosti.
(3) Prijava za polaganje posebnog ispita zajedno s potrebnom dokumentacijom, podnosi se Hrvatskoj revizorskoj komori. Obrazac prijave za polaganje posebnog ispita sastavni je dio objavljenog programa posebnog ispita, a dostupan je na internetskoj stranici Hrvatske revizorske komore.
(4) Rok za dostavu prijave za polaganje posebnog ispita s potrebnom dokumentacijom je najkasnije 30 dana prije datuma prvog ispitnog roka prema rasporedu iz objavljenog programa posebnog ispita.
(5) Kandidat uz obrazac prijave za polaganje posebnog ispita prilaže i dostavlja Hrvatskoj revizorskoj komori presliku rješenja Ministarstva financija kojem mu je ukinuto rješenje o izdavanju odobrenja za rad za obavljanje zakonske revizije i drugih revizorskih usluga i/ili rješenje o izdavanju odobrenja za rad za provjeru izvještaja o održivosti.
(6) Prijava za polaganje posebnog ispita i pripadni dokumenti u postupku polaganja posebnog ispita dostavljaju se u PDF formatu, putem elektroničke pošte Hrvatske revizorske komore: [email protected]. Hrvatska revizorska komora za potrebe provjere ispunjavanja uvjeta za polaganje posebnog ispita od kandidata može zatražiti na uvid originalne dokumente.
(7) Ako prijava za polaganje posebnog ispita nije potpuna, o tome se obavještava kandidat i poziva na otklanjanje nedostatka najkasnije sedam dana od dana obavijesti, u protivnom prijava se odbacuje kao nepotpuna.
(8) Ako prijava za polaganje posebnog ispita nije podnesena u roku iz stavka 4. ovoga članka, o tome se obavještava kandidat i prijava se odbacuje kao nepravodobna.
(9) Pregled dostavljenih prijava za polaganje posebnog ispita s pripadnom dokumentacijom, provodi povjerenstvo za provjeru uvjeta za polaganje revizorskog ispita iz članka 6. ovoga Pravilnika.
Osobne zaporke i liste kandidata s pravom polaganja posebnog ispita
Članak 21.
(1) Kandidatu čija je prijava za polaganje posebnog ispita potpuna i pravodobna, Hrvatska revizorska komora dodjeljuje osobnu zaporku radi osiguravanja povjerljivosti postupka ispitivanja i postupka ocjenjivanja posebnog ispita.
(2) Dodijeljena osobna zaporka i druge obavijesti i pismena Hrvatske revizorske komore dostavljaju se kandidatu elektroničkim putem na kontakt adresu elektroničke pošte koju je kandidat potvrdio kao svoj osobni kontakt podatak. Dodijeljenu osobnu zaporku kandidat koristi tijekom cijelog postupka polaganja posebnog ispita.
(3) Kandidat podnošenjem prijave za polaganje posebnog ispita iz članka 19. ovoga Pravilnika ujedno prijavljuje i prvo polaganje ispitnog testa iz modula »Računovodstvo, analiza financijskih izvještaja i procjena vrijednosti poslovnih cjelina«.
(4) Kandidat za svako daljnje polaganje ispitnih testova iz ostalih modula posebnog ispita, prema vlastitom izboru ispitnih rokova koji su predviđeni rasporedom iz programa posebnog ispita, dostavlja Hrvatskoj revizorskoj komori obavijest putem elektroničke pošte ili prijavom na izabrani ispitni rok objavljen na internetskoj stranici Hrvatske revizorske komore, 30 dana prije datuma izabranog ispitnog roka iz određenog modula posebnog ispita.
(5) Hrvatska revizorska komora sastavlja listu kandidata koji imaju pravo polagati poseban ispit, navođenjem dodijeljenih osobnih zaporki te istu listu kandidata objavljuje na svojoj internetskoj stranici najkasnije 15 dana prije datuma prvog ispitnog roka prema rasporedu iz objavljenog programa posebnog ispita za tekuću kalendarsku godinu.
(6) Hrvatska revizorska komora za svaki ispitni rok na kojem se polažu ispitni testovi iz određenog modula posebnog ispita za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje zakonske revizije i drugih revizorskih usluga i/ili na kojem se polaže poseban ispit za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje provjere izvještaja o održivosti, na svojoj internetskoj stranici objavljuje liste prijavljenih kandidata koji imaju pravo polagati poseban ispit na određenom ispitnom roku, navođenjem dodijeljenih osobnih zaporki.
Naknada za polaganje posebnog ispita
Članak 22.
(1) Kandidat plaća naknadu za polaganje posebnog ispita Hrvatskoj revizorskoj komori.
(2) Naknadu za polaganje posebnog ispita čine pojedinačne naknade za polaganje ispitnog testa iz određenog modula posebnog ispita za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje zakonske revizije i drugih revizorskih usluga i, ako je primjenjivo, naknada za polaganje posebnog ispita za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje provjere izvještaja o održivosti koje utvrđuje Hrvatska revizorska komora odlukom, uz prethodnu suglasnost Ministarstva financija.
Način provedbe posebnog ispita
Članak 23.
(1) Poseban ispit provodi ispitno povjerenstvo koje Hrvatska revizorska komora imenuje za poseban ispit koji se provodi u tekućoj kalendarskoj godini.
(2) Ispitno povjerenstvo iz stavka 1. ovoga članka čine članovi ispitnog povjerenstva iz članka 10. ovoga Pravilnika koji su imenovani za provođenje revizorskog ispita u tekućoj kalendarskoj godini.
(3) Na djelokrug rada ispitnog povjerenstva vezano za provođenja posebnog ispita, na odgovarajući način primjenjuju se odredbe članka 10. ovoga Pravilnika.
(4) Na polaganje i tijek provedbe posebnog ispita, na odgovarajući način primjenjuju se odredbe članaka 11. do 15. ovoga Pravilnika.
Postupanje u slučaju neuspjeha na posebnom ispitu
Članak 24.
(1) Kandidat koji nije položio ispitni test iz određenog modula posebnog ispita za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje zakonske revizije i drugih revizorskih usluga može ponovo polagati ispitni test iz istog modula posebnog ispita.
(2) Kandidat koji nije ostvario prag prolaznosti iz ispitnog testa iz modula »Računovodstvo, analiza financijskih izvještaja i procjena vrijednosti poslovnih cjelina« i modula »Revizija – propisi, pravila i praksa revidiranja«, ne može pristupiti polaganju ispitnih testova iz preostalih modula posebnog ispita za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje zakonske revizije i drugih revizorskih usluga, ni polaganju posebnog ispita za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje provjere izvještaja održivosti, u slučaju da istom pristupa istovremeno.
(3) Polaganje ispitnih testova za module posebnog ispita za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje zakonske revizije i drugih revizorskih usluga kandidat mora završiti u roku 36 mjeseci od datuma objave liste kandidata iz članka 21. stavka 5. ovoga Pravilnika koji imaju pravo polagati isti.
(4) Polaganje ispitnih testova za poseban ispit za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje provjere izvještaja o održivosti kandidat mora završiti u roku od 12 mjeseci od datuma objave liste kandidata iz članka 21. stavka 5. ovoga Pravilnika koji imaju pravo polagati isti.
(5) Polaganje ispitnih testova, kandidat koji istovremeno pristupa polaganju posebnog ispita za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje zakonske revizije i drugih revizorskih usluga i odobrenja za rad za obavljanje provjere izvještaja o održivosti, mora završiti u roku od 48 mjeseci od datuma objave liste kandidata iz članka 21. stavka 5. ovoga Pravilnika koji imaju pravo polagati isti.
(6) Kandidat koji nije položio poseban ispit za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje provjere izvještaja o održivosti može ponovo polagati poseban ispit.
(7) Kandidat polaže poseban ispit za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje zakonske revizije i drugih revizorskih usluga i/ili poseban ispit za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje provjere izvještaja o održivosti prema pripadnom programu posebnog ispita važećem za kalendarsku godinu u kojoj kandidat polaže iste.
(8) Po proteku propisanih rokova iz stavaka 3. do 5. ovoga članka kandidat može ponovo prijaviti polaganje posebnog ispita za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje zakonske revizije i drugih revizorskih usluga i/ili posebnog ispita za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje provjere izvještaja o održivosti.
Izdavanje potvrde o položenom posebnom ispitu i rješenja o nepoloženom posebnom ispitu
Članak 25.
(1) Kandidatu koji je položio ispitne testove iz svih modula posebnog ispita za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje zakonske revizije i drugih revizorskih usluga Hrvatska revizorska komora izdaje potvrdu o položenom posebnom ispitu za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje zakonske revizije i drugih revizorskih usluga.
(2) Kandidatu koji nije položio ispitne testove iz svih modula posebnog ispita za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje zakonske revizije i drugih revizorskih usluga u roku iz članka 24. stavka 3. ovoga Pravilnika, Hrvatska revizorska komora izdaje rješenje kojim se utvrđuje da kandidat nije položio poseban ispit za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje zakonske revizije i drugih revizorskih usluga.
(3) Kandidatu koji je položio poseban ispit za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje provjere izvještaja o održivosti, Hrvatska revizorska komora izdaje potvrdu o položenom posebnom ispitu za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje provjere izvještaja o održivosti.
(4) Kandidatu koji nije položio poseban ispit za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje provjere izvještaja o održivosti u roku iz članka 24. stavaka 4. ili 5. ovoga Pravilnika, Hrvatska revizorska komora izdaje rješenje kojim se utvrđuje da kandidat nije položio poseban ispit za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje provjere izvještaja o održivosti.
(5) Potvrda i rješenje iz stavaka 1. do 4. ovoga članka upravni su akti. Na ove upravne akte podnosi se žalba Ministarstvu financija.
(6) Hrvatska revizorska komora vodi evidenciju kandidata i evidenciju polaganja ispitnih testova iz svih modula posebnog ispita i evidenciju o položenim posebnim ispitima za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje zakonske revizije i drugih revizorskih usluga te evidenciju o položenim posebnim ispitima za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje provjere izvještaja o održivosti.
IV. ISPIT OSPOSOBLJENOSTI
Sadržaj i program ispita osposobljenosti
Članak 26.
(1) Fizička osoba iz druge države članice kojoj je odobrenje za rad za obavljanje zakonske revizije ovlaštenog revizora izdalo nadležno tijelo njezine matične države članice polaže ispit osposobljenosti iz članka 23. stavka 2. Zakona, koji obuhvaća područja iz stavka 6. točaka 1. i 2. ovoga članka, u svrhu izdavanja odobrenja za rad za obavljanje zakonske revizije u Republici Hrvatskoj.
(2) Fizička osoba iz druge države članice kojoj je odobrenje za rad za obavljanje provjere izvještaja o održivosti izdalo nadležno tijelo njezine matične države članice i koja ima odobrenje za rad za obavljanje zakonske revizije Ministarstva financija polaže ispit osposobljenosti iz članka 23. stavka 3. Zakona, koji obuhvaća područje iz stavka 6. točke 3. ovoga članka, u svrhu izdavanja odobrenja za rad za obavljanje provjere izvještaja o održivosti u Republici Hrvatskoj.
(3) Fizička osoba iz treće zemlje kojoj je odobrenje za rad izdalo nadležno tijelo treće zemlje, polaže ispit osposobljenosti iz članka 23. stavka 2. Zakona, koji obuhvaća područja iz stavka 6. točaka 1. i 2. ovoga članka, u svrhu izdavanja odobrenja za rad za obavljanje zakonske revizije, na osnovi reciprociteta, u skladu s člankom 27. stavkom 1. Zakona.
(4) Fizička osoba iz treće zemlje kojoj je odobrenje za rad izdalo nadležno tijelo treće zemlje, polaže ispit osposobljenosti iz članka 23. stavka 3. Zakona, koji obuhvaća područje iz stavka 6. točke 3. ovoga članka, u svrhu izdavanja odobrenja za rad za obavljanje provjere izvještaja o održivosti, na osnovi reciprociteta, u skladu s člankom 27. stavkom 2. Zakona.
(5) Ispit osposobljenosti provodi Hrvatska revizorska komora.
(6) Ispit osposobljenosti u svrhu izdavanja odobrenja za rad za obavljanje zakonske revizije i izdavanja odobrenja za rad za obavljanje provjere izvještaja o održivosti u Republici Hrvatskoj je provjera poznavanja zakonodavstva Republike Hrvatske za područja iz:
1. članka 11. stavka 3. točaka 2. i 3. Zakona u dijelu Hrvatskih standarda financijskog izvještavanja i članka 11. stavka 3. točaka 4., 9. i 10. Zakona i
2. članka 11. stavka 4. točaka 1. do 5. Zakona, u mjeri u kojoj su oni potrebni za obavljanje zakonske revizije u Republici Hrvatskoj i/ili
3. članka 11. stavka 6. Zakona, u mjeri u kojoj su oni potrebni za obavljanje provjere izvještaja o održivosti u Republici Hrvatskoj.
(7) Ispit osposobljenosti polaže se prema programu koji određuje Hrvatska revizorska komora uz prethodnu suglasnost Ministarstva financija, a obuhvaća područja iz stavka 6. ovoga članka.
(8) Detaljna razrada područja ispitivanja iz stavka 6. ovoga članka identična je razradi istih područja ispitivanja koja su raspoređena unutar određenog modula osnovnog revizorskog ispita i/ili revizorskog ispita za održivost iz članka 3. ovoga Pravilnika.
(9) Program ispita osposobljenosti mora biti cjelovit, aktualan i relevantan za obavljanje zakonske revizije i/ili provjere izvještaja o održivosti i mora ispunjavati uvjete propisane ovim Pravilnikom.
(10) Na program ispita osposobljenosti, na odgovarajući način primjenjuju se odredbe članka 4. stavaka 2. ili 3. ovog Pravilnika.
(11) Hrvatska revizorska komora dužna je program ispita osposobljenosti dostaviti Ministarstvu financija na izdavanje prethodne suglasnosti najkasnije 30 dana prije početka kalendarske godine na koju se isti program odnosi.
(12) Hrvatska revizorska komora na svojoj internetskoj stranici objavljuje program ispita osposobljenosti za tekuću kalendarsku godinu i pripadnu prethodnu suglasnost Ministarstva financija te informacije o organizaciji i provođenju ispita osposobljenosti.
Način prijave polaganja ispita osposobljenosti
Članak 27.
(1) Program ispita osposobljenosti iz članka 26. ovoga Pravilnika, Hrvatska revizorska komora objavljuje na svojoj internetskoj stranici najkasnije 60 dana prije datuma prvog ispitnog roka za polaganje ispita osposobljenosti.
(2) Prijava za polaganje ispita osposobljenosti zajedno s potrebnom dokumentacijom, podnosi se Hrvatskoj revizorskoj komori. Obrazac prijave za polaganje ispita osposobljenosti sastavni je dio objavljenog programa ispita osposobljenosti, a dostupan je na internetskoj stranici Hrvatske revizorske komore.
(3) Rok za dostavu prijave za polaganje ispita osposobljenosti s potrebnom dokumentacijom je najkasnije 30 dana prije datuma prvog ispitnog roka za polaganje ispita osposobljenosti.
(4) Uz prijavu iz stavka 2. ovoga članka, fizička osoba iz članka 26. stavka 1. i/ili 2. ovoga Pravilnika, prilaže:
1. presliku osobne iskaznice ili putne isprave
2. potvrdu o plaćenoj naknadi za polaganje ispita osposobljenosti.
(5) Uz prijavu iz stavka 2. ovoga članka, fizička osoba iz članka 26. stavaka 3. i/ili 4. ovoga Pravilnika, prilaže:
1. ovjerenu presliku osobne iskaznice ili putne isprave
2. potvrdu o plaćenoj naknadi za polaganje ispita osposobljenosti.
(6) Prijava za polaganje ispita osposobljenosti s potrebnom dokumentacijom u postupku polaganja ispita osposobljenosti dostavljaju se u PDF formatu, putem elektroničke pošte Hrvatske revizorske komore: [email protected].
(7) Ako prijava za polaganje ispita osposobljenosti nije potpuna, o tome se obavještava kandidat i poziva na otklanjanje nedostatka najkasnije u roku sedam dana od dana obavijesti, u protivnom prijava se odbacuje kao nepotpuna.
(8) Ako prijava za polaganje ispita osposobljenosti nije podnesena uz roku iz stavka 3. ovoga članka, o tome se obavještava kandidat i prijava se odbacuje kao nepravodobna.
(9) Pregled dostavljenih prijava za polaganje ispita osposobljenosti s pripadnom dokumentacijom, provodi povjerenstvo za provjeru uvjeta za polaganje revizorskog ispita iz članka 6. ovoga Pravilnika.
Osobne zaporke i liste kandidata s pravom polaganja ispita osposobljenosti
Članak 28.
(1) Kandidatu iz članaka 22. ili 27. Zakona, Hrvatska revizorska komora dodjeljuje osobnu zaporku radi osiguravanja povjerljivosti postupka ispitivanja i postupka ocjenjivanja ispita osposobljenosti.
(2) Dodijeljena osobna zaporka i druge obavijesti i pismena Hrvatske revizorske komore dostavljaju se kandidatu elektroničkim putem na kontakt adresu elektroničke pošte koju je kandidat potvrdio kao svoj osobni kontakt podatak. Dodijeljenu osobnu zaporku kandidat koristi tijekom cijelog postupka polaganja ispita osposobljenosti.
(3) Hrvatska revizorska komora sastavlja listu kandidata koji imaju pravo polagati ispit osposobljenosti, navođenjem dodijeljenih osobnih zaporki te istu listu kandidata objavljuje na svojoj internetskoj stranici najkasnije 15 dana prije datuma prvog ispitnog roka za polaganje ispita osposobljenosti.
(4) Hrvatska revizorska komora za svaki ispitni rok ispita osposobljenosti, na svojoj internetskoj stranici objavljuje liste prijavljenih kandidata koji imaju pravo polagati ispit osposobljenosti na određenom ispitnom roku, navođenjem dodijeljenih osobnih zaporki.
Naknada za polaganje ispita osposobljenosti
Članak 29.
(1) Kandidat plaća naknadu za polaganje ispita osposobljenosti Hrvatskoj revizorskoj komori.
(2) Naknadu za polaganje ispita osposobljenosti utvrđuje Hrvatska revizorska komora odlukom, uz prethodnu suglasnost Ministarstva financija.
Način provedbe ispita osposobljenosti
Članak 30.
(1) Ispit osposobljenosti provodi ispitno povjerenstvo koje Hrvatska revizorska komora imenuje za ispit osposobljenosti koji se provodi u tekućoj kalendarskoj godini.
(2) Ispitno povjerenstvo iz stavka 1. ovoga članka čine članovi ispitnog povjerenstva iz članka 10. ovoga Pravilnika koji su imenovani za provođenje revizorskog ispita u tekućoj kalendarskoj godini.
(3) Na djelokrug rada ispitnog povjerenstva vezano za provođenja ispita osposobljenosti, na odgovarajući način primjenjuju se odredbe članka 10. ovoga Pravilnika.
(4) Na polaganje i tijek provedbe ispita osposobljenosti, na odgovarajući način primjenjuju se odredbe članaka 12. do 15. ovoga Pravilnika.
Postupanje u slučaju neuspjeha na ispitu osposobljenosti
Članak 31.
(1) Kandidat koji nije položio ispit osposobljenosti može ponovo polagati ispit osposobljenosti.
(2) Kandidat koji polaže područja ispita osposobljenosti iz članka 26. stavka 6. točaka 1. i 2. ovoga Pravilnika, polaganje ispita osposobljenosti mora završiti u roku šest mjeseci od datuma objave liste kandidata iz članka 28. stavka 3. ovoga Pravilnika koji imaju pravo polagati ista područja ispita osposobljenosti.
(3) Kandidat koji polaže područje ispita osposobljenosti iz članka 26. stavka 6. točke 3. ovoga Pravilnika, polaganje ispita osposobljenosti mora završiti u roku šest mjeseci od datuma objave liste kandidata iz članka 28. stavka 3. ovoga Pravilnika koji imaju pravo polagati isto područje ispita osposobljenosti.
(4) Ispit osposobljenosti polaže se prema programu ispita osposobljenosti važećem za kalendarsku godinu u kojoj kandidat polaže isti.
Izdavanje potvrde o položenom ispitu osposobljenosti i rješenja o nepoloženom ispitu osposobljenosti
Članak 32.
(1) Kandidatu koji je položio ispit osposobljenosti za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje zakonske revizije i/ili koji je položio ispit osposobljenosti za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje provjere izvještaja o održivosti, Hrvatska revizorska komora izdaje pripadnu potvrdu o položenom ispitu osposobljenosti.
(2) Kandidatu koji nije položio ispit osposobljenosti za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje zakonske revizije i/ili koji nije položio ispit osposobljenosti za izdavanje odobrenja za rad za obavljanje provjere izvještaja o održivosti u rokovima iz članka 31. stavaka 2. ili 3. ovoga Pravilnika, Hrvatska revizorska komora izdaje rješenje kojim se utvrđuje da kandidat nije položio ispit osposobljenosti.
(3) Potvrda i rješenje iz stavaka 1. i 2. ovoga članka upravni su akti. Na ove upravne akte podnosi se žalba Ministarstvu financija.
(4) Hrvatska revizorska komora vodi evidenciju kandidata i evidenciju polaganja ispita osposobljenosti te evidenciju o položenim ispitima osposobljenosti.
V. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Prijelazne odredbe
Članak 33.
(1) Kandidati koji su započeli proces polaganja revizorskog ispita, posebnog ispita ili ispita osposobljenosti prije stupanja na snagu Zakona o reviziji (»Narodne novine« broj 27/24.) dovršavaju polaganje revizorskog ispita, posebnog ispita ili ispita osposobljenosti po odredbama Zakona o reviziji (»Narodne novine« broj 27/24.) i Pravilnika o stručnom osposobljavanju za polaganje revizorskog ispita, revizorskom i posebnom ispitu te ispitu osposobljenosti (»Narodne novine broj« 59/19.) pod uvjetom da uspješno polože revizorski ispit najkasnije do 31. prosinca 2024.
(2) Hrvatska revizorska komora dostavlja Ministarstvu financija na prethodnu suglasnost programe revizorskog ispita, posebnog ispita i ispita osposobljenosti za 2025. godinu najkasnije 31. prosinca 2024.
Prestanak važenja propisa
Članak 34.
Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o stručnom osposobljavanju za polaganje revizorskog ispita, revizorskom i posebnom ispitu te ispitu osposobljenosti (»Narodne novine« broj 59/19.).
Stupanje na snagu
Članak 35.
Ovaj Pravilnik objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu 1. prosinca 2024.
Klasa: 011-01/24-04/13
Urbroj: 513-06-03-24-7
Zagreb, 10. rujna 2024.
Potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija dr. sc. Marko Primorac, v. r.
PRILOG I.
I. RAZRADA PODRUČJA ISPITIVANJA UNUTAR ODREĐENOG MODULA OSNOVNOG REVIZORSKOG ISPITA
1. Modul 1
Računovodstvo, analiza financijskih izvještaja i procjena vrijednosti poslovnih cjelina |
|||
|
Područja ispitnog modula |
|
Teme područja ispitnog modula |
1 |
Opća računovodstvena teorija i načela |
1 |
Uvod u računovodstvo |
|
|
2 |
Računovodstvena načela, politike i procjene |
|
|
3 |
Priznavanje i mjerenje elemenata financijskih izvještaja |
|
|
4 |
Knjigovodstveni proces |
2 |
Propisi i standardi vezani uz pripremu godišnjih financijskih izvještaja i godišnjih konsolidiranih financijskih izvještaja |
1 |
Pravni okvir računovodstva u Europskoj uniji |
|
|
2 |
Pravni okvir računovodstva u Republici Hrvatskoj |
3 |
Međunarodni standardi financijskog izvještavanja (MSFI) i Hrvatski standardi financijskog izvještavanja (HSFI) |
1 |
Računovodstvo dugotrajne nematerijalne imovine |
|
|
2 |
Računovodstvo dugotrajne materijalne imovine |
|
|
3 |
Računovodstvo ulaganja u nekretnine |
|
|
4 |
Računovodstvo zaliha |
|
|
5 |
Računovodstvo financijske imovine |
|
|
6 |
Računovodstveno evidentiranje novca u banci i blagajni |
|
|
7 |
Računovodstveno evidentiranje troškova |
|
|
8 |
Računovodstveno evidentiranje rashoda |
|
|
9 |
Računovodstveno evidentiranje prihoda |
|
|
10 |
Obračun poslovnog rezultata |
|
|
11 |
Vremenska razgraničenja |
|
|
12 |
Računovodstvo obveza |
|
|
13 |
Računovodstvo dugoročnih rezerviranja |
|
|
14 |
Računovodstvo kapitala |
|
|
15 |
Plaćanje temeljeno na dionicama |
|
|
16 |
Računovodstvo najma |
|
|
17 |
Računovodstvo državnih potpora |
|
|
18 |
Računovodstvo poljoprivrede |
|
|
19 |
Računovodstvo za istraživanje i procjenu mineralnih resursa |
|
|
20 |
Računovodstvo primanja zaposlenih |
|
|
21 |
Računovodstvo ugovora o osiguranju |
|
|
22 |
Izvještavanje po poslovnim segmentima |
|
|
23 |
Objavljivanje informacija o povezanim osobama |
|
|
24 |
Računovodstvo pridruženih subjekata |
|
|
25 |
Računovodstvo zajedničkih poslova |
|
|
26 |
Računovodstvo poslovnih spajanja |
|
|
27 |
Priznavanje i mjerenje udjela u ovisnim i pridruženim subjektima te zajedničkim pothvatima u nekonsolidiranim financijskim izvještajima |
|
|
28 |
Priprema i prezentiranje godišnjih financijskih izvještaja i godišnjeg izvješća |
|
|
29 |
Financijsko izvještavanje za razdoblja tijekom godine |
|
|
30 |
Financijsko izvještavanje u hiperinflacijskim gospodarstvima |
|
|
31 |
Konsolidacija financijskih izvještaja |
|
|
32 |
Specifičnosti računovodstva statusnih promjena |
|
|
33 |
Specifičnosti računovodstva i financijskog izvještavanja društava u predstečajnoj nagodbi i izvanrednoj upravi |
|
|
34 |
Specifičnosti računovodstva i financijskog izvještavanja društava u stečaju i likvidaciju te društava koja prestaju na drugi način |
4 |
Računovodstvo neprofitnih organizacija i proračunsko računovodstvo |
1 |
Računovodstvo neprofitnih organizacija |
|
|
2 |
Proračunsko računovodstvo |
5 |
Propisi u vezi s pripremom godišnjih financijskih izvještaja i godišnjih konsolidiranih financijskih izvještaja subjekata nadzora Hrvatske narodne banke (HNB) i Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga (HANFA) |
1 |
Specifičnosti računovodstva i financijskog izvještavanja subjekata pod nadzorom HNB-a |
|
|
2 |
Specifičnosti računovodstva i financijskog izvještavanja subjekata pod nadzorom HANFA-e |
6 |
Računovodstvo troškova i upravljačko računovodstvo |
1 |
Metode procjene zaliha proizvodnje i gotovih proizvoda |
|
|
2 |
Sustav standardnih troškova i njegova primjena |
|
|
3 |
Sustavi obračuna troškova |
|
|
4 |
Struktura, sadržaj i metodologija sastavljanja glavnog poslovnog plana |
|
|
5 |
Računovodstvo odgovornosti i transferne cijene |
|
|
6 |
Instrumenti i metode strategijskog računovodstva u svrhu pružanja informacija za strateško poslovno odlučivanje |
7 |
Opća, poslovna i financijska ekonomija, u mjeri u kojoj je relevantno za reviziju (dio – analiza financijskih izvještaja, procjena vrijednosti poslovnih cjelina) |
1 |
Analiza financijskih izvještaja |
|
|
2 |
Procjena vrijednosti poslovnih cjelina |
2. Modul 2
Revizija – propisi, pravila i praksa revidiranja |
|||
|
Područja ispitnog modula |
|
Teme područja ispitnog modula |
1 |
Revizija i stručne vještine – uvod u reviziju |
1 |
Pojam i ciljevi eksterne revizije |
|
|
2 |
Teorije revizije |
|
|
3 |
Vrste revizije |
|
|
4 |
Svrha eksterne revizije |
|
|
5 |
Ciljevi revizora |
|
|
6 |
Koristi od revizije |
|
|
7 |
Što je istinit i fer prikaz (eng. true and fair view) |
|
|
8 |
Profesionalna prosudba i profesionalni skepticizam |
|
|
9 |
Što su očekivanja od revizije i ograničenja revizije |
|
|
10 |
Angažmani s izražavanjem uvjerenja |
2 |
Propisi i profesionalni standardi u vezi s obavljanjem revizorskih usluga te ovlaštenim revizorima i revizorskim društvima |
1 |
Pravni okvir revizije u Europskoj uniji |
|
|
2 |
Pravni okvir revizije u Republici Hrvatskoj |
|
|
3 |
Institucionalni okvir revizije |
|
|
4 |
Korporativno upravljanje |
3 |
Profesionalna etika i neovisnost |
1 |
Općenito o profesionalnoj etici u reviziji |
|
|
2 |
Općenito o neovisnosti u reviziji |
|
|
3 |
Područja obvezne primjene etičkih standarda |
|
|
4 |
Temeljna načela |
|
|
5 |
Konceptualni okvir |
|
|
6 |
Etika za profesionalne računovođe u gospodarstvu |
|
|
7 |
Etika za profesionalne računovođe u javnoj praksi |
|
|
8 |
Međunarodni standardi neovisnosti |
|
|
9 |
Ostali zahtjevi neovisnosti |
4a |
Međunarodni revizijski standardi – Metodologija revidiranja financijskih izvještaja prema propisima Republike Hrvatske i Europske unije |
1 |
Prihvaćanje ili nastavljanje |
|
|
2 |
Ugovaranje revizije i ostalih revizijskih usluga |
|
|
3 |
Strategije revizije i revizijski rizik |
|
|
4 |
Stjecanje razumijevanja subjekta |
|
|
5 |
Stjecanje razumijevanja okruženja |
|
|
6 |
Stjecanje primjenjivog okvira financijskog izvještavanja |
|
|
7 |
Stjecanje razumijevanja sustava internih kontrola |
|
|
8 |
Izvori informacija za stjecanje razumijevanja |
|
|
9 |
Analitički postupci |
|
|
10 |
Utvrđivanje revizijskih rizika |
|
|
11 |
Procjenjivanje rizika |
|
|
12 |
Određivanje privremene značajnosti |
|
|
13 |
Planiranje revizije |
|
|
14 |
Testiranje kontrola |
|
|
15 |
Revizijski postupci i dokazi |
|
|
16 |
Završni postupci u reviziji |
|
|
17 |
Revizorsko izvještavanje |
|
|
18 |
Revizijska radna dokumentacija |
|
|
19 |
Revidiranje financijskih izvještaja u elektroničkom formatu |
|
|
20 |
Revidiranje grupe |
|
|
21 |
Revidiranje neprofitnih organizacija |
4b |
Međunarodni revizijski standardi – Sustav upravljanja kvalitetom u revizorskom društvu i/ili mreži |
1 |
Vrste sustava upravljanja kvalitetom |
|
|
2 |
Komponente sustava upravljanja kvalitetom |
|
|
3 |
Ciljevi upravljanja kvalitetom |
|
|
4 |
Procjene rizika kvalitete |
|
|
5 |
Reakcije na rizike kvalitete |
|
|
6 |
Specifični odgovori na rizike kvalitete |
|
|
7 |
Sustav monitoringa kvalitete |
|
|
8 |
Pregledavatelj kvalitete angažmana |
|
|
9 |
Ocjenjivanje sustava upravljanja kvalitetom |
|
|
10 |
Upravljanje kvalitetom u manje kompleksnim društvima |
|
|
11 |
Specifičnosti upravljanja kvalitetom u mreži |
4c |
Međunarodni revizijski standardi – Revizorske usluge koje nisu revizija financijskih izvještaja opće namjene |
1 |
Uvid u financijske izvještaje |
|
|
2 |
Usluge s izražavanjem uvjerenja |
|
|
3 |
Ispitivanje prospektivnih financijskih informacija |
|
|
4 |
Provjera financijskih informacija u prospektu |
|
|
5 |
Uvid u periodične financijske izvještaje |
|
|
6 |
Ispitivanje izvještaja o stakleničkim plinovima |
|
|
7 |
Provjera kontrola u uslužnim organizacijama |
|
|
8 |
Kompilacije |
|
|
9 |
Dogovoreni postupci |
|
|
10 |
Ostale revizorske usluge zahtijevane zakonima (npr. Zakon o trgovačkim društvima) |
|
|
11 |
Due diligence |
|
|
12 |
Forenzičke usluge |
5 |
Propisi u vezi s revizijom godišnjih financijskih izvještaja i godišnjih konsolidiranih financijskih izvještaja subjekata nadzora Hrvatske narodne banke (HNB) i Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga (HANFA) – specifičnosti revizije financijskih izvještaja subjekata čije poslovanje nadziru nadležna tijela |
1 |
Specifičnosti revizije kod kreditnih institucija |
|
|
2 |
Specifičnosti revizije kod društava za osiguranje |
|
|
3 |
Specifičnosti revizije kod fondova |
|
|
4 |
Specifičnosti revizije kod leasing društava |
|
|
5 |
Specifičnosti revizije kod faktoring društava |
|
|
6 |
Specifičnosti revizije kod ostalih nadziranih subjekata |
6 |
Informacijska tehnologija, računalni sustavi i revizija informacijskih sustava, u mjeri u kojoj je relevantno za reviziju |
1 |
Obilježja informacijskih sustava i informacijske tehnologije |
|
|
2 |
Najvažnije funkcije, komponente i vrste informacijskih sustava i njihova primjena u poslovanju |
|
|
3 |
Razmjena sadržaja računalnim mrežama, mehanizmi sigurnog prijenosa sadržaja mrežama |
|
|
4 |
Mehanizmi kontrole u funkcioniranju informacijskih sustava |
|
|
5 |
Upravljanje IT (kibernetičkim) rizicima |
|
|
6 |
Kontrola i revizija informacijskih sustava, metode i koraci provedbe, primjena u reviziji financijskih izvještaja |
|
|
7 |
IT alati koji se koriste u reviziji informacijskih sustava i reviziji financijskih izvještaja |
3. Modul 3
Poslovna ekonomija i makroekonomija za revizore |
|||
|
Područja ispitnog modula |
|
Teme područja ispitnog modula |
1 |
Opća, poslovna i financijska ekonomija, u mjeri u kojoj je relevantno za reviziju |
1 |
Makroekonomija |
|
|
2 |
Mikroekonomija |
|
|
3 |
Osnove organizacije |
|
|
4 |
Menadžment |
|
|
5 |
Strateški menadžment |
2 |
Osnovna načela financijskog upravljanja trgovačkim društvima, u mjeri u kojoj je relevantno za reviziju |
1 |
Temeljni koncepti financijskog upravljanja |
|
|
2 |
Okruženje financijskog upravljanja |
|
|
3 |
Procjene vrijednosti financijskih instrumenata i vrijednosti poduzeća |
|
|
4 |
Financiranje poduzeća |
|
|
5 |
Upravljanje obrtnim kapitalom |
|
|
6 |
Analiza isplativosti investicijskih ulaganja |
3 |
Upravljanje rizicima |
1 |
Upravljanje rizicima |
|
|
2 |
Unutarnja kontrola |
4 |
Financijska analiza |
1 |
Fundamentalna analiza |
|
|
2 |
Tehnička analiza |
5 |
Matematika, u mjeri u kojoj je relevantno za reviziju |
1 |
Financijska matematika |
|
|
2 |
Matrice |
|
|
3 |
Diferencijalni račun |
|
|
4 |
Numerički izračun ekstrema funkcija |
|
|
5 |
Odlučivanje u uvjetima rizika, neizvjesnosti i sukoba |
6 |
Statistika, u mjeri u kojoj je relevantno za reviziju |
1 |
Osnovni pojmovi |
|
|
2 |
Mjerne skale i vrste varijabli |
|
|
3 |
Grafička analiza podataka |
|
|
4 |
Deskriptivna statistika |
|
|
5 |
Vjerojatnost |
|
|
6 |
Inferencijalna statistika |
|
|
7 |
Korelacijska i regresijska analiza |
|
|
8 |
Analiza vremenskih nizova |
|
|
9 |
Poslovna prognostika |
4. Modul 4
Pravo za revizore |
|||
|
Područja ispitnog modula, u mjeri u kojoj su relevantna za reviziju |
|
Teme područja ispitnog modula |
1 |
Pravo društava i korporativno upravljanje |
1 |
Uvod u pravo društava |
|
|
2 |
Osnivanje društava |
|
|
3 |
Društva osoba i društva kapitala |
|
|
4 |
Društva kapitala |
|
|
5 |
Statusne promjene |
|
|
6 |
Povezana društva |
|
|
7 |
Osnove prava tržišta kapitala |
2 |
Stečajni i slični pravni postupci |
1 |
Likvidacija |
|
|
2 |
Predstečajni postupak |
|
|
3 |
Stečajni postupak |
|
|
4 |
Adekvatnost kapitala |
3 |
Građansko i trgovačko pravo |
1 |
Uvod u pravo (za revizore) |
|
|
2 |
Stvarno pravo |
|
|
3 |
Obvezno pravo |
|
|
4 |
Pravo međunarodne trgovine |
4 |
Sprječavanje pranja novca i financiranje terorizma |
1 |
Temeljni pojmovi pranja novca i financiranja terorizma |
|
|
2 |
Pravna vrela za sprječavanje pranja novca i financiranja terorizma |
|
|
3 |
Pranje novca |
|
|
4 |
Financiranje terorizma |
|
|
5 |
Mjere, radnje i postupci koje poduzimaju obveznici radi sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma |
|
|
6 |
Obavješćivanje Ureda za sprječavanje pranja novca |
|
|
7 |
Čuvanje i zaštita podataka i vođenje evidencija |
5 |
Radno pravo |
1 |
Domaći i međunarodni izvori radnog prava |
|
|
2 |
Radno – pravni odnosi |
|
|
3 |
Zasnivanje radnog odnosa |
|
|
4 |
Prestanak radnog odnosa |
|
|
5 |
Stvarna i mjesna nadležnost za rješavanje radnih sporova |
|
|
6 |
Propisi o zaštiti osobnih podataka |
5. Modul 5
Porezi i doprinosi |
||
Područja ispitnog modula, u mjeri u kojoj su relevantna za reviziju |
|
Teme područja ispitnog modula |
Porezno pravo |
1 |
Opći porezni zakon i pravo upravnog postupka |
|
2 |
Porez na dobit |
|
3 |
Porez na dohodak |
|
4 |
Porez na dodanu vrijednost |
|
5 |
Ostali direktni i indirektni porezi |
|
6 |
Osnove međunarodnog poreznog prava |
Socijalno pravo |
1 |
Osnove socijalnog prava |
|
2 |
Osnove međunarodnog socijalnog prava |
II. RAZRADA PODRUČJA ISPITIVANJA REVIZORSKOG ISPITA ZA ODRŽIVOST
Revizorski ispit za održivost |
|||
|
Područja ispita, u mjeri u kojoj su relevantna za provjeru izvještaja o održivosti |
|
Teme područja |
1 |
Pravni zahtjevi i standardi izvještavanja o održivosti |
1 |
Pravni okvir izvještavanja o održivosti u Europskoj uniji |
|
|
2 |
Pravni okvir izvještavanja o održivosti u Republici Hrvatskoj |
|
|
3 |
Standardi izvještavanja o održivosti i ostali regulatorni zahtjevi za održivost primijenjivi u Republici Hrvatskoj |
2 |
Analiza održivosti |
1 |
Analiza referentnih vrijednosti i odstupanje u odnosu na industriju |
|
|
2 |
Razumijevanje dionika |
|
|
3 |
Razvoj strategije i plana |
|
|
4 |
Usklađivanje prioriteta održivosti s poslovnim ciljevima |
|
|
5 |
Uvođenje/razvoj procesa i mjernih podataka |
|
|
6 |
Izvještaj o održivosti u skladu s primjenjivim okvirom izvještavanja |
|
|
7 |
Redovno mapiranje procesa s vanjskim zahtjevima izvještavanja održivosti i kontinuirano poboljšanje |
3 |
Postupci dubinske analize u pogledu pitanja održivosti |
1 |
Regulatorni zahtjev postupanja s dužnom pažnjom u području održivosti |
|
|
2 |
Preliminarna analiza |
|
|
3 |
Provjera valjanosti i procjena – razina provedbe ESG aktivnosti i postupaka utvrđenih u preliminarnoj analizi |
|
|
4 |
Usporedba korporativnih načela, procesa i ESG učinkovitosti u odnosu na subjekte iz industrije i/ili slične subjekte |
|
|
5 |
Izvješće o relevantnim pitanjima održivosti u pogledu usklađenosti s propisima, te utvrđivanje prilika, rizika i mogućnosti |
4 |
Pravni zahtjevi i standardi provjere izvještavanja o održivosti |
1 |
Pravni okvir provjere izvještaja o održivosti u Europskoj uniji |
|
|
2 |
Pravni okvir provjere izvještaja o održivosti u Republici Hrvatskoj |
|
|
3 |
Standardi provjere izvještaja o održivosti primjenjivi u Republici Hrvatskoj |
|
|
4 |
Postupci provjere za stjecanje uvjerenja o izvještaju o održivosti i propisanim zahtjevima u vezi izvještavanja o održivosti |
Izvor: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2024_09_107_1834.html