Hrvatska narodna banka
1545
Na temelju članka 38. stavka 4., članka 45. stavka 8. i članka 54. stavka 4. Zakona o kreditnim institucijama (»Narodne novine«, br. 159/2013., 19/2015., 102/2015., 15/2018., 70/2019., 47/2020. i 146/2020.) i članka 43. stavka 2. točke 10. Zakona o Hrvatskoj narodnoj banci (»Narodne novine«, br. 75/2008., 54/2013. i 47/2020.) guverner Hrvatske narodne banke donosi
ODLUKU
O IZMJENAMA I DOPUNAMA ODLUKE O PROCJENI PRIMJERENOSTI PREDSJEDNIKA UPRAVE, ČLANA UPRAVE, ČLANA NADZORNOG ODBORA I NOSITELJA KLJUČNE FUNKCIJE U KREDITNOJ INSTITUCIJI
Članak 1.
U Odluci o procjeni primjerenosti predsjednika uprave, člana uprave, člana nadzornog odbora i nositelja ključne funkcije u kreditnoj instituciji (»Narodne novine«, br. 20/2021.) u članku 3. stavku 1. između riječi »matično društvo« i »član uže obitelji osobe« briše se zarez te se dodaje riječ »i« te se brišu riječi »i »mala i jednostavna kreditna institucija«.
U stavku 2. u točki 2. alineji 1. riječi »tri milijuna kuna« zamjenjuju se riječima »400 tisuća eura«.
Iza točke 12. dodaje se točka 13., koja glasi:
»13) »značajna kreditna institucija« jest svaka kreditna institucija koja je određena kao globalna sistemski važna institucija (GSV institucija) ili ostala sistemski važna institucija (OSV institucija), te svaka kreditna institucija čiji četverogodišnji prosjek imovine iskazane u revidiranim financijskim izvještajima koji se odnose na posljednji dan prethodne četiri poslovne godine na pojedinačnoj osnovi prelazi iznos u protuvrijednosti od jedne milijarde eura.«
Članak 2.
U članku 5. stavku 1. točke 2. i 3. mijenjaju se i glase:
»2) protiv kojega se vodi kazneni postupak za bilo koje od kaznenih djela iz članka 25. stavka 2. Zakona o kreditnim institucijama, protiv kojega se vodi kazneni postupak za bilo koje od kaznenih djela koja u svom opisu odgovaraju kaznenim djelima iz članka 25. stavka 2. Zakona o kreditnim institucijama odnosno koji je pravomoćno osuđen ili protiv kojeg se vodi kazneni postupak za bilo koje od kaznenih djela koja nisu navedena u članku 25. stavku 2. Zakona o kreditnim institucijama; uključujući i svako predikatno kazneno djelo koje je povezano s kaznenim djelom pranja novca kako je uređeno propisima kojima se uređuje sprječavanje pranja novca i financiranje terorizma, ako to može dovesti u sumnju dobar ugled, poštenje i savjesnost kandidata
3) protiv kojega je izrečena ili naložena sigurnosna ili neka druga mjera ili upravna odnosno prekršajna sankcija, protiv kojega su nadležna nadzorna tijela, druga javnopravna tijela ili sudovi vodili ili vode istrage ili postupke zbog nepravilnosti ili nepridržavanja bilo kojih propisa kojima se uređuje bankovna, financijska ili osiguravateljska djelatnost ili kojima se uređuju tržište kapitala, vrijednosni papiri ili platni promet, propisa kojima se uređuju pružanje financijskih usluga, zaštita potrošača ili bilo kojih drugih relevantnih propisa ili ako postoje druga negativna izvješća s relevantnim, vjerodostojnim i pouzdanim informacijama (primjerice kao dio postupaka koji se odnose na zviždače) ili kojeg je Hrvatska narodna banka ili drugo ovlašteno tijelo obavijestilo o namjeri pokretanja postupka sankcioniranja ili koji s Hrvatskom narodnom bankom ili s drugim nadležnim tijelom pregovara o uvjetima priznavanja krivnje ili se sporazumijeva o sankcijama i mjerama, ako to može dovesti u sumnju dobar ugled, poštenje i savjesnost kandidata«.
U stavku 9. mijenja se alineja 4., koja glasi:
» – vode li se protiv kandidata parnični, upravni, izvansudski, prekršajni postupci ili postupci izricanja upravne sankcije ili istrage u kojima je kandidat stranka i jesu li protiv njega izrečene mjere od strane nadležnih tijela, drugih javnopravnih tijela ili profesionalnih udruženja u svim jurisdikcijama, a koji bi mogli dovesti u pitanje ispunjenje njegovih financijskih obveza u budućnosti«.
Članak 3.
U članku 6. stavak 2. mijenja se i glasi:
»(2) Relevantnim područjem iz stavka 1. ovog članka smatraju se:
– ekonomija i druga srodna područja (npr. bankarstvo i financije, poslovodstvo, računovodstvo, revizija)
– pravo i srodna područja (npr. uprava, financijska regulativa) ili
– matematika, fizika, informatika, elektrotehnika i srodna područja.«
U stavku 3. iza riječi »kontinuirano stručno usavršavanje kandidata« dodaju se riječi »u posljednjih pet godina«.
Stavak 5. mijenja se i glasi:
»(5) Pri procjeni stručnih znanja i sposobnosti kandidata za predsjednika ili člana uprave uzima se u obzir i područje nadležnosti za koje je kandidat nominiran te dužnosti koje ta pozicija u upravi zahtijeva, primjerice za člana uprave koji je nadležan za provedbu propisa koji uređuju sprječavanje pranja novca dodatno se provjeravaju njegova stručna znanja i sposobnosti u vezi s utvrđivanjem i procjenom rizika od pranja novca i financiranja terorizma i politikama, kontrolama i postupcima za sprječavanje pranja novca i financiranja terorizma.«
Članak 4.
U članku 7. stavak 2. mijenja se i glasi:
»(2) Hrvatska narodna banka pri procjeni iskustva iz stavka 1. ovog članka posebno će analizirati radno iskustvo pojedinoga kandidata u vezi s:
– bankarstvom i financijskim tržištima
– računovodstvom i revizijom
– regulatornim okvirom i zahtjevima
– strateškim planiranjem i poznavanjem poslovne strategije, poslovnog plana i njegova izvršenja
– upravljanjem rizicima (utvrđivanje, mjerenje, praćenje, kontrola i ovladavanje glavnim vrstama rizika u kreditnoj instituciji)
– klimatskim i ostalim okolišnim rizicima
– sprječavanjem pranja novca i financiranja terorizma
– procjenom djelotvornosti postupaka i mjera kreditne institucije, razvijanjem djelotvornog upravljanja, nadzora i kontrole i
– tumačenjem financijskih podataka kreditne institucije, utvrđivanjem glavnih problema na osnovi tih podataka te odgovarajućim kontrolama i mjerama.«
Stavak 4. mijenja se i glasi:
»(4) Pri procjeni iskustva uzima se u obzir i područje nadležnosti za koje je kandidat predložen te dužnosti koje ta pozicija u upravi zahtijeva, primjerice za člana uprave koji je nadležan za provedbu propisa koji uređuju sprječavanje pranja novca dodatno se provjerava iskustvo u vezi s utvrđivanjem i procjenom rizika od pranja novca i financiranja terorizma i politikama, kontrolama i postupcima za sprječavanje pranja novca i financiranja terorizma.«
Stavak 6. mijenja se i glasi:
»(6) Osim kriterija navedenih u stavcima od 1. do 3. ovog članka, Hrvatska narodna banka s obzirom na funkciju i kreditnu instituciju u koju se kandidat imenuje iskustvo kandidata dodatno će procjenjivati prema sljedećim kriterijima:
1) vrsti funkcije i njezinu položaju u hijerarhiji
2) stručnim znanjima koja je kandidat stekao na toj funkciji
3) vrsti i složenosti poslova koje je kandidat obavljao, uključujući i organizacijsku strukturu subjekta (poslodavca) u kojoj su se poslovi obavljali u vrijeme kada je kandidat radio na tom radnom mjestu
4) opsegu nadležnosti, ovlastima za odlučivanje i odgovornosti
5) nazivu i vrsti djelatnosti subjekta (poslodavca) u kojemu je kandidat obavljao funkciju
6) broju podređenih radnika i
7) razdoblju obavljanja funkcije.«
Članak 5.
U članku 8. stavak 6. mijenja i glasi:
»(6) Pri procjeni postojanja sukoba interesa procjenjuje se najmanje sljedeće:
1) ekonomski interesi koji proizlaze iz posjedovanja dionica, vlasničkih udjela ili sličnih ekonomskih interesa poput prava intelektualnog vlasništva u kreditnoj instituciji, njezinoj matičnoj instituciji ili društvu kći, u društvima ili subjektima koji su klijenti ili dobavljači kreditne institucije te odobreni krediti ili zajmovi i slično koje je kreditna institucija odobrila kandidatu ili s njime povezanim osobama kao i financijske obaveze prema imatelju kvalificiranog udjela u kreditnoj instituciji
2) osobni, poslovni ili profesionalni odnosi kandidata s imateljima kvalificiranog udjela u toj kreditnoj instituciji ili njezinu matičnom društvu ili njezinu društvu kćeri, predstavlja li kandidat nekog od dioničara kreditne institucije, njezina matičnog društva ili društva kći i je li kandidat za funkciju člana nadzornog odbora predložen od strane značajnog dioničara
3) osobni, poslovni ili profesionalni odnosi kandidata s radnicima, uključujući članove uprave i nadzornog odbora, kreditne institucije ili subjektima uključenima u opseg računovodstvene ili bonitetne konsolidacije
4) prijašnja radna mjesta kandidata u posljednjih pet godina
5) osobni, poslovni ili profesionalni odnosi kandidata sa značajnim dobavljačima, savjetnicima ili drugim sličnim pružateljima usluga kreditne institucije, njezine matične institucije ili društva kćeri
6) posjeduje li kandidat dionice ili vlasničke udjele u društvu ili subjektu koji ima različite interese u odnosu na kreditnu instituciju (primjerice konkurentima kreditne institucije)
7) politički utjecaj ili odnosi kandidata s politički izloženim osobama u posljednje dvije godine
8) je li u odnosu na kandidata određeno razdoblje u kojemu zbog potencijalnog sukoba interesa ne može preuzeti i početi obnašati funkciju na koju se imenuje (engl. cooling-off period) i
9) je li kandidat izravno ili neizravno uključen u sudski postupak ili izvansudski spor uključujući mirenje, arbitražu i slično protiv kreditne institucije, njezine matične institucije ili društva kćeri ili imatelja kvalificiranog udjela.«
Članak 6.
U članku 9. stavku 1. točka 1. mijenja se i glasi:
»1) iskustvo stečeno radom na razini uprave, razini neposredno ispod ili najviše dvije razine ispod razine uprave i razine nadzornog odbora ili istovjetnim razinama u trgovačkim društvima koja imaju osnovan upravni odbor, na temelju kojeg je kandidat mogao steći široko praktično ili teoretsko znanje iz područja bankovnih i financijskih usluga«.
Članak 7.
U članku 12. stavku 2. iza točke 9. dodaju se nove točke 10. i 11., koje glase:
»10) sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma i rizicima koje pranje novca i financiranje terorizma mogu imati na poslovanje kreditne institucije
11) klimatskim i ostalim okolišnim rizicima«.
Dosadašnje točke 10. i 11. postaju točke 12. i 13.
Članak 8.
Članak 13. mijenja se i glasi:
»(1) Kreditna institucija može za predsjednika ili člana uprave odnosno člana nadzornog odbora imenovati ili izabrati osobu za koju je dobila prethodnu suglasnost Hrvatske narodne banke.
(2) Zahtjev za izdavanje prethodne suglasnosti podnosi se Hrvatskoj narodnoj banci najmanje četiri mjeseca prije isteka mandata predsjednika ili člana uprave odnosno člana nadzornog odbora kreditne institucije. U slučaju opoziva, ostavke ili smrti člana nadzornog odbora, ako time nadzorni odbor nema najmanje onoliko članova koliko je potrebno da bi na temelju zakona ili statuta mogao valjano odlučivati o radu, kreditna institucija dužna je zahtjev za izdavanje prethodne suglasnosti podnijeti Hrvatskoj narodnoj banci najkasnije dva mjeseca nakon nastupanja navedenih događaja.
(3) Iznimno od stavaka 1. i 2. ovoga članka za osobe koje imenuje sud u skladu s člankom 39. stavkom 3. i člankom 46. stavkom 3. Zakona o kreditnim institucijama, odnosno nadzorni odbor u skladu s člankom 39. stavkom 13. Zakona o kreditnim institucijama, kreditna institucija nije dužna dobiti prethodnu suglasnost Hrvatske narodne banke.
(4) Zahtjev za izdavanje prethodne suglasnosti predsjedniku ili članu uprave odnosno članu nadzornog odbora mora sadržavati najmanje sljedeće informacije i podatke:
1) informacije o kreditnoj instituciji uključujući njezin naziv, osobni identifikacijski broj (OIB), identifikator Legal identifier Code (LEI), matični broj subjekta (MBS), sjedište, obrazloženje odluke o odabiru kandidata, ime i prezime osobe za kontakt u kreditnoj instituciji (adresu elektroničke pošte, telefonski broj)
2) osobne podatke osobe koju se imenuje ili izabire uključujući ime i prezime, spol, je li osoba promijenila ime i/ili prezime odnosno spol i pojedinosti o tome uključujući datum promjene, mjesto i datum rođenja, trenutno prijavljenu adresu (prebivalište) uključujući i državu i poštanski broj, je li osoba u posljednjih pet godina živjela u državi različitoj od države u kojoj ima prebivalište i pojedinosti o tome, državljanstvo, broj osobne iskaznice ili putovnice, državu izdavanja, osobni identifikacijski broj (OIB) ili njegov ekvivalent i druge osobne podatke poput telefonskog broja i adrese elektroničke pošte, informaciju o ispunjavanju uvjeta za člana uprave odnosno nadzornog odbora prema odredbama zakona kojim se uređuju trgovačka društva te informaciju o razini znanja hrvatskog jezika (samo za strane državljane)
3) informaciju o tome je li procjenu primjerenosti osobe već provelo neko drugo nadležno tijelo u financijskom sektoru (uključujući podatke o tom tijelu, instituciji i funkciji koja se obavljala, trajanje funkcije i datum procjene), navesti obrazloženje ako su navedene procjene rezultirale negativnom odlukom, ukidanjem suglasnosti/odobrenja za obavljanje predmetne funkcije ili je odluka bila donesena uz uvjet, obvezu (nalog) ili preporuku
4) podatke o funkciji na koju se kandidat imenuje ili izabire (predsjednik ili član uprave ili član nadzornog odbora ili osoba odgovorna za vođenje poslova podružnice kreditne institucije iz treće zemlje), planirani početak i trajanje mandata, detaljan opis dužnosti i odgovornosti kandidata i područja poslovanja za koje će biti nadležan kao i linije izvještavanja funkcije na koju se imenuje, obnaša li kandidat neke druge funkcije u instituciji u kojoj se imenuje, imenuje li se kandidat na funkciju neovisnog člana nadzornog odbora u skladu s člankom 45. stavcima 3. i 4. Zakona o kreditnim institucijama, ime i prezime osobe koju će zamijeniti (ako kandidat zamjenjuje člana uprave ili nadzornog odbora), je li riječ o ponovnom imenovanju kandidata u upravu ili nadzorni odbor, koje funkcije u odborima nadzornog odbora kandidat obnaša (ako je primjenjivo), a ako zahtjev nije podnesen u propisanom roku obrazloženje o razlozima zbog kojih nije podnesen u tom roku
5) informacije o obrazovanju kandidata uključujući stupanj diplome ili certifikata, razinu stečene obrazovne kvalifikacije, područje studija, vrstu organizacije obrazovanja (npr. sveučilište ili dr.)
6) informacije o radnom iskustvu kandidata, za radna mjesta ili funkcije na kojima je kandidat radio odnosno koje je obnašao u posljednjih deset godina navodi se:
a) vrsta funkcije i njezin položaj u hijerarhiji
b) stručna znanja koja je kandidat stekao na toj funkciji
c) organizacijska struktura poslodavca kod kojeg su se poslovi obavljali odnosno obnašala funkcija u vrijeme kad je kandidat radio na tom radnom mjestu
d) opseg nadležnosti, ovlasti za odlučivanje i odgovornost
e) naziv i vrsta djelatnosti subjekta u kojemu je kandidat obavljao funkciju
f) broj podređenih radnika i
g) razdoblje obavljanja funkcije
7) informacije o postojanju potencijalnih komplementarnih ili kompenzirajućih faktora (npr. specijalističko znanje i stečeno iskustvo koje je kreditnoj instituciji potrebno, iznimno uspješna profesionalna karijera ili posebno traženo iskustvo koje će odgovarati posebnoj ulozi i područjima nadležnosti koje će kandidat u kreditnoj instituciji obavljati i sl.) na temelju kojih se može smatrati da kandidat ima odgovarajuće radno iskustvo iako nema potreban broj godina radnog iskustva (primjenjivo ako kandidat nema potreban broj godina radnog iskustva)
8) informacije o procjeni razine bankarskog iskustva po pojedinim područjima poslovanja
9) informacije o stručnom usavršavanju kandidata u posljednjih pet godina uključujući pojedinosti poput područja usavršavanja, trajanja i godine završetka
10) informacije o uvodnoj edukaciji poput područja edukacije, pružatelja edukacije, trajanja edukacije (broj sati) s naznakom hoće li uvodna edukacija biti održana prije početka mandata kandidata ili unutar prvih godinu dana od stupanja na funkciju i posebno navesti planirani početak i kraj edukacije ako će se održati nakon proteka šest mjeseci od stupanja na funkciju
11) informaciju o tome vodi li se protiv osobe postupak, odnosno je li kandidat pravomoćno osuđen za jedno ili više kaznenih djela navedenih u članku 25. stavku 2. Zakona o kreditnim institucijama odnosno za bilo koje drugo kazneno djelo uključujući i svako predikatno kazneno djelo koje je povezano s kaznenim djelom pranja novca kako je uređeno propisima kojima se uređuje sprječavanje pranja novca i financiranje terorizma
12) informaciju o tome je li kandidat pravomoćno osuđen za neki od prekršaja, je li protiv njega izrečena sigurnosna ili neka druga mjera ili prekršajna ili upravna sankcija, vodi li se protiv njega kazneni postupak ili je pokrenuta istraga i jesu li vodili ili vode li nadležna nadzorna tijela, druga javnopravna tijela ili sudovi istrage ili postupke protiv kandidata zbog nepravilnosti ili nepridržavanja bilo kojih propisa kojima se uređuje bankovna, financijska ili osiguravateljska djelatnost ili kojima se uređuje tržište kapitala, vrijednosni papiri ili platni promet ili kojima se uređuje pružanje financijskih usluga ili bilo kojih drugih relevantnih propisa, postoje li druga negativna izvješća s relevantnim, vjerodostojnim i pouzdanim informacijama (primjerice kao dio postupaka koji se odnose na zviždače) ili je li ga Hrvatska narodna banka ili drugo ovlašteno tijelo obavijestilo o namjeri pokretanja postupka sankcioniranja ili pregovara li s Hrvatskom narodnom bankom ili s drugim nadležnim tijelom o uvjetima priznavanja krivnje ili se sporazumijeva o sankcijama i mjerama, a koji mogu dovesti u sumnju dobar ugled, poštenje i savjesnost kandidata
13) informaciju o tome vodi li se protiv kandidata postupak, odnosno je li kandidat pravomoćno osuđen za neki od prekršaja ili upravnih sankcija koji nisu navedeni u točki 12., a koji bi mogli negativno utjecati na financijsku stabilnost kandidata i njegov ugled, poštenje ili savjesnost
14) informaciju o tome sudjeluje li kandidat ili je sudjelovao kao stranka u građanskom, upravnom postupku ili izvansudskom postupku (u svim fazama postupka), je li bio ili je trenutno predmet istrage, postupka sankcioniranja ili jesu li protiv njega izrečene mjere (uključujući i opomene, upozorenja i sl.) od strane nadležnih tijela ili drugih javnopravnih tijela u svim jurisdikcijama
15) ako je odgovor pod točkama od 11. do 14. potvrdan, detaljne informacije o postupku ili presudi odnosno sankciji
16) informaciju o tome je li protiv kandidata ili društva kojim je rukovodio pokrenut stečajni ili sličan postupak i, ako je odgovor potvrdan, detaljno obrazloženje
17) informaciju je li kandidatu ikada bio odbijen zahtjev za registraciju (upis u registar), odobrenje, članstvo ili licencu za vođenje trgovine, poslovne ili profesionalne djelatnosti ili mu je registracija, odobrenje, članstvo ili licenca bila ukinuta, oduzeta, suspendirana ili je prestala važiti, je li ikada bio otpušten s posla ili smijenjen s rukovodeće ili slične pozicije ili mu je povučeno ovlaštenje za zastupanje ili je podvrgnut disciplinskim ili sličnim mjerama
18) informaciju o financijskom stanju kandidata uključujući i informaciju o tome dovodi li imovina i prihodi kandidata u pitanje ispunjenje njegovih financijskih obveza u budućnosti, nalazi li se kandidat na popisu neurednih dužnika i je li nad imovinom kandidata pokrenut ovršni ili stečajni postupak ili postupak stečaja potrošača
19) informaciju o financijskim i poslovnim rezultatima trgovačkih društava u kojima kandidat jest ili je bio značajan dioničar ili u kojima kandidat ima ili je imao značajne poslovne udjele odnosno u kojima je obavljao funkciju člana uprave ili neku drugu rukovodeću funkciju, uključujući i informaciju o tome je li nad društvom provedena predstečajna nagodba, otvoren stečajni postupak, pokrenut postupak izvanredne uprave, donesena odluka o prisilnoj likvidaciji ili mu je ukinuto odobrenje za rad i je li primilo izvanrednu javnu financijsku potporu ili bilo subjekt restrukturiranja, oporavka ili sanacijskog postupka
20) informaciju o osobnim odnosima s članom uprave ili nadzornog odbora ili nositeljem ključne funkcije u kreditnoj instituciji, njezinu matičnom društvu ili društvu kći, imateljima kvalificiranog udjela u kreditnoj instituciji, dobavljačima, savjetnicima, ostalim pružateljima usluga ili konkurentima kreditne institucije, njezina matičnog društva ili društva kćeri
21) informaciju o tome je li kandidat trenutno izravno ili neizravno uključen u sudski postupak ili izvansudski spor (uključujući mirenje, arbitražu i sl.) protiv kreditne institucije, matičnog društva kreditne institucije ili društva kćeri ili imatelja kvalificiranog udjela u kreditnoj instituciji
22) informaciju o tome ima li kandidat ili je imao poslovni, profesionalni ili komercijalan odnos s kreditnom institucijom, njezinim matičnim društvom i društvom kćeri, imateljem kvalificiranog udjela u kreditnoj instituciji, klijentima, dobavljačima, savjetnicima, ostalim pružateljima usluga ili konkurentima kreditne institucije, njezina matičnog društva ili društva kćeri i, ako jest, pojedinosti o tome
23) informaciju o tome je li u odnosu na kandidata bilo određeno razdoblje u kojemu zbog potencijalnog sukoba interesa ne može preuzeti i početi obnašati funkciju na koju se imenuje (engl. cooling-off period)
24) informaciju o tome ima li kandidat financijske obveze prema kreditnoj instituciji, njezinu matičnom društvu i društvima kćerima ili imatelju kvalificiranog udjela i, ako je odgovor potvrdan, pojedinosti o tome
25) informaciju o tome ima li kandidat financijski interes poput vlasničkog udjela ili ulaganja u kreditnu instituciju, matičnu instituciju ili društvo kći i u klijentima, dobavljačima ili konkurentima kreditne institucije, njezina matičnog društva ili društva kćeri te, ako je odgovor potvrdan, pojedinosti o tome
26) informaciju o tome predstavlja li kandidat nekog od dioničara kreditne institucije, njezina matičnog društva ili društva kćeri, te je li kandidata na funkciju člana nadzornog odbora predložio značajan dioničar te, ako je odgovor potvrdan, pojedinosti o tome
27) informaciju o tome je li kandidat trenutno ili u posljednje dvije godine obnašao funkciju koja ima značajan politički utjecaj (međunarodno, nacionalno ili lokalno) i ima li odnose s politički izloženim osobama te, ako je odgovor potvrdan, pojedinosti o tome
28) informaciju o tome ima li kandidat neki odnos, poziciju ili uključenost koji nisu pokriveni prethodnim pitanjima i koji mogu utjecati na interes kreditne institucije te, ako je odgovor potvrdan, pojedinosti o tome
29) ako je odgovoreno potvrdno na neko od pitanja koje se odnose na sukob interesa, potrebno je navesti informaciju o procjeni je li taj sukob interesa značajan (ako nije, treba navesti razlog za takvo mišljenje) i navesti način kako se sukobom interesa može upravljati ili ga smanjiti
30) procjenu kreditne institucije o vremenu koje će kandidat trebati posvetiti funkciji na koju se imenuje
31) samoprocjenu kandidata o vremenu potrebnom za obavljanje funkcije na koju se imenuje (specificirati očekivani ukupan broj dana godišnje), informaciju o tome raspolaže li kandidat s dovoljno vremena za obavljanje funkcije na koju se imenuje i sve odgovornosti koje ona pokriva, je li kandidat zaposlen na puno radno vrijeme
32) informacije koje se odnose na funkcije koje se uzimaju u obzir pri procjeni može li kandidat ispuniti kriterij dovoljne vremenske posvećenosti ispunjavanju dužnosti kao i pojedinosti o tim funkcijama uključujući i broj funkcija koje ulaze u izračun radi utvrđivanja ograničenja broja funkcija koje kandidat može istodobno obavljati u skladu s člankom 11. Odluke
33) informaciju o tome je li kreditna institucija ovim imenovanjem usklađena s internom ciljanom zastupljenošću ili pravilima o raznolikosti na osnovi spola u smislu sastava uprave i nadzornog odbora, je li ovim imenovanjem kreditna institucija usklađena s internim politikama/pravilima o ostalim aspektima raznolikosti (poput obrazovanja i profesionalnog iskustva, dobi i zemljopisnog podrijetla)
34) informaciju o rezultatu procjene kolektivne primjerenosti uprave/nadzornog odbora koju je provela kreditna institucija koja treba sadržavati i rezultate procjene po pojedinim područjima procjene kao i opis u kojoj mjeri kandidat pridonosi postizanju kolektivne primjerenosti uprave i nadzornog odbora i objašnjenje koji su nedostaci u kolektivnoj primjerenosti uprave i nadzornog odbora dosad uočeni i utvrđeni i u kojoj mjeri imenovanje kandidata može otkloniti uočene nedostatke odnosno može li otkloniti neke ili sve nedostatke.
(5) Zahtjev za izdavanje prethodne suglasnosti predsjedniku ili članu uprave odnosno članu nadzornog odbora dostavlja se putem za to predviđenog informacijskog sustava, elektroničkim putem ili pisanim putem Hrvatskoj narodnoj banci.
(6) Zahtjevu iz stavka 4. ovog članka prilažu se sljedeći dokumenti:
1) odluka o imenovanju predsjednika ili člana uprave odnosno člana nadzornog odbora uvjetovana pribavljanjem prethodne suglasnosti Hrvatske narodne banke, odnosno ako je statutom predviđeno da određeni dioničar imenuje određeni broj članova nadzornog odbora, prilaže se odluka tog dioničara o imenovanju člana nadzornog odbora uvjetovana pribavljanjem prethodne suglasnosti Hrvatske narodne banke
2) zapisnik sa sastanka nadzornog odbora na kojemu je donesena odluka o imenovanju predsjednika ili člana uprave, zapisnik s glavne skupštine na kojoj je donesena odluka o izboru člana nadzornog odbora ili nacrt zapisnika ako konačna verzija zapisnika nije dostupna, odnosno prijedlog članova nadzornog odbora o imenovanju kandidata kao predsjednika nadzornog odbora ako je primjenjivo
3) preslika osobne iskaznice ili putovnice (uz ovjereni prijevod na hrvatski jezik ako je riječ o stranim državljanima)
4) izvornik odnosno preslika diplome ili istovjetnog dokumenta ovjerenog od strane obrazovne institucije na kojoj je diploma stečena odnosno ovjereni prijevod preslike diplome ili istovjetnog dokumenta ovjerenog od strane inozemne obrazovne institucije na kojoj je diploma stečena
5) potvrda pravne osobe ili subjekta (poslodavca) u kojemu je kandidat stekao iskustvo iz članaka 7. i 9. ove Odluke, pri čemu je potrebno navesti vrstu funkcije i njezin položaj u hijerarhiji, stručna znanja koja je kandidat stekao na toj funkciji, opis vrste i složenosti poslova koje je kandidat obavljao na toj funkciji, uključujući i organizacijsku strukturu poslodavca kod kojega su se poslovi obavljali odnosno obnašala funkcija, njegov opseg nadležnosti, ovlasti za odlučivanje i odgovornosti, naziv i vrstu djelatnosti subjekta (poslodavca), broj podređenih radnika i razdoblje obavljanja funkcija (primjenjivo za kandidate koji u trenutku podnošenja zahtjeva ne obnašaju funkciju predsjednika uprave, člana uprave ili člana nadzornog odbora u kreditnoj instituciji u Republici Hrvatskoj)
6) izjava kandidata iz Priloga ove Odluke
7) izjava kreditne institucije o planiranim ili poduzetim mjerama za smanjenje odnosno otklanjanje sukoba interesa iz članka 8. stavka 11. ove Odluke, ako je utvrđeno postojanje sukoba interesa kojim se može upravljati
8) program rada iz članka 14. ove Odluke, s potpisom kandidata i naznačenim datumom izrade, uz odluku nadzornog odbora kojom se daje suglasnost za isti program rada kandidata, u skladu s člankom 48. Zakona o kreditnim institucijama (primjenjivo za kandidata koji se imenuje za predsjednika ili člana uprave)
9) izvod iz kaznene i prekršajne evidencije, i to:
a) za državljane Republike Hrvatske uvjerenje općinskog suda o tome vodi li se protiv kandidata kazneni postupak, koje nije starije od mjesec dana od dana podnošenja zahtjeva za izdavanje prethodne suglasnosti
b) za strane državljane i državljane Republike Hrvatske koji su u posljednjih pet godina živjeli izvan Republike Hrvatske podatke o prekršajnoj neosuđivanosti odnosno neosuđivanosti po osnovi upravnih sankcija kandidata, o tome vodi li se protiv kandidata kazneni ili prekršajni postupak ili postupak za izricanje upravne sankcije te o tome je li kandidat pravomoćno osuđen za kazneno djelo, koji nisu stariji od mjesec dana od dana podnošenja zahtjeva za izdavanje prethodne suglasnosti (podaci se trebaju odnositi na sve jurisdikcije u kojima je kandidat živio u posljednjih pet godina) i
10) popis kandidata odabranih za ulazak u uži izbor ili obrazloženje zašto on nije dostavljen
11) životopis kandidata.
(7) Kada se zahtjev podnosi u slučaju da se ista osoba ponovo imenuje u upravu odnosno nadzorni odbor kreditne institucije, zahtjevu za izdavanje prethodne suglasnosti nije potrebno priložiti dokumente navedene pod točkama 4., 5. i 10. stavka 6. ovog članka.
(8) U slučaju iz stavka 7. ovog članka, ako su se osobi koja se ponovo imenuje u upravu kreditne institucije promijenila područja poslovanja za koja je nadležna, Hrvatska narodna banka procjenjivat će osim ostalih kriterija primjerenosti i njezino iskustvo i stručna znanja i sposobnosti.
(9) Osim dokumenata iz stavka 6. ovog članka zahtjevu se mogu priložiti i drugi dokumenti kojima se mogu potvrditi dobar ugled, savjesnost, poštenje, neovisnost mišljenja, stručna znanja, sposobnost i iskustvo kandidata.
(10) Hrvatska narodna banka može od kreditne institucije koja je podnijela zahtjev za izdavanje prethodne suglasnosti za imenovanje predsjednika ili člana uprave odnosno člana nadzornog odbora zatražiti i druge dokumente, podatke i informacije kojima se dokazuje da kandidat ispunjava propisane uvjete za predsjednika ili člana uprave odnosno člana nadzornog odbora.
(11) Zahtjev iz stavka 2. ovog članka smatrati će se potpunim tek nakon što kreditna institucija dostavi sve informacije i dokumente iz stavaka 4., 6. i 10. ovog članka te ako je primjenjivo nakon što se s kandidatom obavi intervju iz članka 15. ove Odluke.
(12) Hrvatska narodna banka i Europska središnja banka pri odlučivanju o zahtjevu iz stavka 2. ovog članka izvršavaju svoje zadaće unutar jedinstvenoga nadzornog mehanizma u skladu s člankom 6. Uredbe br. 1024/2013.«
Članak 9.
U članku 14. stavku 1. iza riječi »Program rada« brišu se riječi »iz članka 13. stavka 5. točke 10. ove Odluke«.
Članak 10.
U članku 15. stavku 1. iza riječi »Hrvatska narodna banka u skladu s člankom 39. stavkom 8. i člankom 46. stavkom 8. Zakona o kreditnim institucijama može« brišu se riječi », tijekom postupka odlučivanja o prethodnoj suglasnosti,«.
Članak 11.
U članku 16. stavak 1. mijenja se i glasi:
»(1) Kreditna institucija dužna je najmanje jednom godišnje, i to najkasnije do 30. lipnja tekuće godine za prethodnu godinu, dostaviti Hrvatskoj narodnoj banci ažurirane informacije iz članka 13. stavka 4. ove Odluke za predsjednika i članove uprave te članove nadzornog odbora i priložiti obrazložene rezultate redovite procjene primjerenosti koju je provela.«
U stavku 2. riječ »upitnika« zamjenjuje se riječima »članka 13. stavka 4. ove Odluke«.
Članak 12.
U članku 20. iza stavka 5. dodaje se novi stavak 6., koji glasi:
»(6) Ako postoje opravdani razlozi za sumnju da se odvijalo pranje novca ili financiranje terorizma odnosno da se trenutačno odvija ili da je bilo pokušaja pranja novca ili financiranja terorizma odnosno da su takvi pokušaji trenutno u tijeku ili da postoji povećani rizik kad je riječ o pranju novca ili financiranju terorizma u vezi s tim, kreditna institucija dužna je bez odgađanja provesti izvanrednu procjenu primjerenosti predsjednika uprave, člana uprave, člana nadzornog odbora ili nositelja ključne funkcije, a osobito u sljedećim situacijama:
1) kada nisu provedene odgovarajuće unutarnje kontrole ili uspostavljeni sustavi za upravljanje, praćenje i ublažavanje rizika od pranja novca ili financiranja terorizma (npr. utvrđeni na temelju nalaza nadzora u sklopu izravnih ili neizravnih nadzora ili drugih supervizorskih aktivnosti ili u sklopu vođenja postupka povodom izricanja upravnih sankcija)
2) kreditna institucija krši svoje obveze koje se odnose na sprječavanje pranja novca i financiranja terorizma u Republici Hrvatskoj ili državi članici domaćinu u kojoj neposredno pruža usluge ili preko podružnice ili u trećoj zemlji u kojoj posluje preko podružnice ili
3) kreditna institucija znatno je promijenila svoju poslovnu aktivnost ili poslovni model na način koji upućuje na to da se njezina izloženost riziku od pranja novca ili financiranja terorizma znatno povećala.«
Dosadašnji stavci od 6. do 9. postaju stavci od 7. do 10.
U stavku 7., koji postaje stavak 8., riječi »stavkom 5.« zamjenjuju se riječima »stavcima 5. i 6.«.
U stavku 9., koji postaje stavak 10., riječi »stavka 8.« zamjenjuju se riječima »stavka 9.«.
Članak 13.
U članku 24. iza točke 5. briše se »i« i dodaje se nova točka 6., koja glasi:
»6) kada postoje opravdani razlozi za sumnju da se odvijalo pranje novca ili financiranje terorizma odnosno da se trenutačno odvija ili da je bilo pokušaja pranja novca ili financiranja terorizma odnosno da su takvi pokušaji trenutačno u tijeku ili da postoji povećani rizik kad je riječ o pranju novca ili financiranju terorizma u vezi s tim, a pogotovo u situacijama opisanima u članku 20. stavku 6. ove Odluke i«.
Dosadašnja točka 6. postaje točka 7.
Članak 14.
U članku 25. mijenjaju se stavci 3. i 4., koji glase:
»(3) Kreditna institucija dužna je politikom promicanja raznolikosti uzeti u obzir sljedeće aspekte raznolikosti:
1) obrazovanje
2) profesionalno iskustvo
3) spol
4) dob i
5) zemljopisno podrijetlo, ako je primjenjivo.
(4) Značajna kreditna institucija dužna je na smislen način kvantitativno odrediti ciljanu zastupljenost manje zastupljenog spola u upravi i nadzornom odboru te smislenu strategiju i vremenski okvir za postizanje tog cilja. U sklopu redovite procjene primjerenosti uprave i nadzornog odbora značajna kreditna institucija dužna je ocijeniti svoju usklađenost s ciljem koji se odnosi na broj članova manje zastupljenog spola, a ako navedeni cilj nije ispunjen, mora pružiti obrazloženje neispunjavanja cilja, mjere koje će poduzeti i prikladan vremenski okvir za njegovo postizanje.«
Članak 15.
U članku 26. stavku 1. iza riječi »te njihove uloge u kreditnoj instituciji« dodaju se riječi »kao i radi otklanjanja eventualnih nedostataka koji su utvrđeni pri procjeni primjerenosti kandidata«.
Članak 16.
(1) U članku 1. ove Odluke kojim se mijenja članak 3. Odluke u dijelu u kojemu je dodana točka 13. u stavku 2. riječi »u protuvrijednosti« brišu se danom uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
(2) Zahtjevi zaprimljeni prije stupanja na snagu ove Odluke dovršit će se u skladu s odredbama propisa koji su važili do stupanja na snagu ove Odluke.
(3) Ova Odluka objavljuje se u »Narodnim novinama« i stupa na snagu 31. prosinca 2022., osim odredbe članka 1. ove Odluke, kojim se mijenja članak 3. stavak 2. Odluke, i članka 8. ove Odluke, kojim se mijenja članak 13. stavak 2. Odluke, koji stupaju na snagu danom uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Članak 17.
Brišu se prilozi 1., 2. i 4. Odluke.
Dosadašnji prilog 3. Odluke postaje Prilog Odluke i mijenja se na način kako je to u Prilogu ove Odluke. Prilog ove Odluke je sastavni dio ove Odluke.
O. br: 302-091/08-22/BV Zagreb, 31. kolovoza 2022.
Guverner Boris Vujčić, v. r.
PRILOG
IZJAVA DA KANDIDAT ZA PREDSJEDNIKA ILI ČLANA UPRAVE ODNOSNO ČLANA NADZORNOG ODBORA KREDITNE INSTITUCIJE NIJE POČINIO KAZNENO DJELO ILI PREKRŠAJ ILI UPRAVNU SANKCIJU NITI SE PROTIV NJEGA VODI KAZNENI, PREKRŠAJNI ILI SLIČAN POSTUPAK
(Podaci dani u Izjavi poslovna su tajna Hrvatske narodne banke.)
Ime i prezime: _______________________________________
1. Jeste li pravomoćno osuđeni za jedno ili više kaznenih dijela navedenih u članku 25. stavku 2. točki 1. podtočki i) Zakona o kreditnim institucijama? |
DA/NE |
2. Jeste li pravomoćno osuđeni za bilo koje drugo kazneno djelo uključujući i svako predikatno kazneno djelo koje je povezano s kaznenim djelom pranja novca kako je uređeno propisima kojima se uređuje sprječavanje pranja novca i financiranje terorizma? |
DA/NE |
3. Jeste li pravomoćno osuđeni za neki od prekršaja ili upravnih sankcija? |
DA/NE |
4. Vodi li se ili se protiv Vas vodio kazneni postupak uključujući sve faze postupka? |
DA/NE |
5. Vodi li se ili se protiv Vas vodio prekršajni postupak ili postupak za izricanje upravne sankcije? |
DA/NE |
6. Je li protiv Vas pokrenuta istraga? |
DA/NE |
7. Je li protiv Vas izrečena sigurnosna ili neka druga mjera i vode li nadležna nadzorna tijela ili sudovi postupke protiv Vas zbog nepravilnosti ili nepridržavanja bilo kojih propisa kojima se uređuje bankovna, financijska ili osiguravateljska djelatnost ili kojima se uređuje tržište kapitala, vrijednosni papiri ili platni promet, propisa kojima se uređuje pružanje financijskih usluga, zaštita potrošača ili bilo kojih drugih relevantnih propisa? |
DA/NE |
8. Je li Vas Hrvatska narodna banka ili drugo ovlašteno tijelo obavijestila o namjeri pokretanja postupka sankcioniranja ili pregovarate s Hrvatskom narodnom bankom ili s drugim nadležnim tijelom o uvjetima priznavanja krivnje ili se sporazumijevate o sankcijama i mjerama? |
DA/NE |
Pitanja pokrivaju područja svih jurisdikcija u kojima ste živjeli.
Ako je na bilo koje od gore navedenih pitanja odgovor potvrdan, molimo Vas da navedete pojedinosti i obrazložite:
________________________ |
________________________ |
Mjesto i datum |
Potpis kandidata |
Izvor: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2022_09_104_1545.html